Valt bij mij doorgaans wel mee.
Maar als je het echt wilt weten zal ik morgen dat boek eens uit de kast trekken en kijken wat ik er zoal meer over kan vinden.
Hmm. Nu ik er over nadenk vraag ik me af of het primacy effect is, of dat het meer gaat om priming, of dat er nog een andere term is die er op lijkt. Maar goed, het punt daarmee is dat mensen over het algemeen niet goed zijn in het leren van voorbeelden over hoe het niet moet. Die dingen blijven juist hangen. Daarom is iets afleren over het algemeen veel lastiger dan iets aanleren aan mensen die geen voorkennis hebben.
Snap ik, al vraag ik me af of dat effect al te groot is, als het binnen afzienbare tijd wordt gecorrigeerd.
Voornaamste wat blijft is denk ik dat het soms een "shortcut" kan zijn om het op de verkeerde manier te doen (en daar heeft bijvb PHP nou niet echt een trackrecord hoog te houden in het geval van Hangt dat er niet vanaf bijvb. sql queries in de meest gebruikte module icm mysql). Het niet behandelen (met voorbeelden) kan in mijn ogen ook niet omdat je altijd tegen code aan kunt lopen die het "verkeerd" doet.
[/quote]
Ik probeer in dat soort situaties altijd te bedenken of er een context zou kunnen zijn waarin het aanvaardbaar is. En in alle eerlijkheid, ik kan er maar 1 bedenken, namelijk die van een shame-voorbeeld over de abominabele kwaliteit van voorbeelden / tutorials. Maar dat heeft pas zin als iemand eerst een redelijke basis heeft.
Tis vaak een afweging tussen proberen een afgebakend stuk te laten leren binnen de beschikbare tijd (naar believen nog eens gereduceerd door het primacy effect) waarbij er een kapstok is waar het aan op gehangen kan worden.
Niettemin ben ik het wel met je eens dat het streven moet zijn om zo goed mogelijke code voorbeelden te gebruiken en eventueel aan te geven dat sommigen dingen voorlopig nog voor kennisgeving aangenomen dienen te worden en pas op een later moment uit de doeken gedaan zullen worden.
Overigens denk ik dat je er dan ook nog steeds niet bent. Een hoop problemen met automatisering komen in mijn ogen voort uit het je er op verkijken hoeveel explicitering er nodig is voor het automatiseren van ogenschijnlijk simel en dagelijks menselijk handelen, denken en bijsturen. Waar je menselijk intuitie in het dagelijks leven er aardig wat gevaren vooraf uithaalt, danwel achteraf direct signaleert en bijstuurd is nogal groot. Bij automatisering mag je dat fijn allemaal vooraf gaan expliciteren (en deels monitoren).
Daarnaast is het vervolgens ook je hoofdfunctie om iets *werkends* te maken, het *ook* nadenken over hoe iets misbruikt kan worden is toch minder natuurlijk/gebruikelijk en schiet er al snel bij in (lang leven alle information disclosures door opeenvolgende publieke id's (met beroerde/geen authorisatie checks).
Nou nee, want dat legt de nadruk op controle ipv op het opleidingsaspect. Het idee van een opleiding is dat je efficient gebruik kunt maken van kennis die anderen hebben vergaard door bepaalde dingen uit te vinden (en fouten te maken.) Sommige dingen moet je zelf uitvinden omdat je ze anders niet eigen kunt maken, maar heel veel andere dingen zijn gewoon kennis, en dan dient een opleiding ervoor om die kennis te bundelen en in een handig formaat over te dragen, omdat veel sneller is dan iedereen zelf het wiel uit te laten vinden.
Ja en nee, uiteindelijk moet je er toch zelf mee aan de slag en het je eigen maken (en afhankelijk van het niveau) de achterliggende principes snappen. Daar zit ook deels gewoon vrolijk zelf prutsen in, alsware je een peuter die z'n puzzelblokjes in z'n puzzel probeert te frotten. Niet efficient, wel leerzaam. Stimuleert ook enige zelfredzaamheid, doorzettingsvermogen, zoeken en uitvogelen van documentatie en andere bronnen en dus een breder inzicht. Enige herhaaldelijke controle op security aspecten, als je dat zo belangrijk vindt, zodat het niet versloft door gebrek aan discipline, lijkt me dan ook niet zo vreemd.
En wat mij betreft gaan we studenten pas beoordelen als we ze eerst iets fatsoenlijks hebben aangeboden.
Uiteraard, maar nadat het ze is aangereikt en uitgelegd, kun je bepaalde aspecten wel zo belangrijk vinden dat je die in alle opvolgende toets momenten ook toetst.
Daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. De studenten die de kantjes ervanaf lopen zie je misschien vaker - en bovendien is er best een negatief beeld dat studenten niet willen. Maar in werkelijkheid valt dat toch wel mee, en als je de studenten de juiste omgeving biedt willen de meesten wel.
Betrek het niet *alleen* op studenten, nadien zal die verleiding er nog steeds zijn. Daarnaast hoeft het geen *kwade* opzet te zijn.
Even snel kort door de bocht een proof of concept opzetten, vervolgens niet van scratch beginnen maar er toch mee door modderen, daardoor toch dingen missen of suboptimaal opzetten en hups voor je het weer komen je security issues toch weer de hoek om zeilen. Niks menselijks is den programmeur vreemd vrees ik.
Dit doet me denken aan de eindeloze discussies bij de Opleidingscommissie, waarbij studenten tot verbeteringen kwamen die meestal helemaal niet gingen om de lat omlaag te halen, maar om een beter programma te krijgen. Maar wel een waarbij je het grootste deel van de tijd bezig bent met inhoudelijk werk, waarbij opdrachten op tijd doorgegeven worden, feedback (ook nuttig bij leren) tijdig wordt doorgegeven, de belasting een beetje gespreid is zodat je ook werkelijk de tijd aan een vak kunt geven die nodig is, etc. Dat werd door sommige docenten heel makkelijk afgedaan als 'jullie willen het te makkelijk' maar eigenlijk heb ik dat dus nooit meegemaakt.
Ohh daar is zeker een wereld te winnen, ooit eens bij een groepsproject op de Uni naar een groep docenten gegaan met de open vraag waarom we met een 7 beoordeeld waren(dus op welke aspecten, met welke motivatie en hoe het dan beter had gekund). Wedervraag was gelijk of we dus een 8 wilden ... errr nee we wilden iets leren ... errr sorry, vervolgens bleek de beoordeling buitengewoon natte vinger werk en bleken stukken totaal niet beoordeeld te zijn etc.
Wat dat betreft heb ik in mijn ogen ook maar 1 fatsoenlijk tentamen gehad (al waren mijn collega studenten het daar niet allemaal over eens geloof ik). Open boek, maar niet gigantisch ruim in de tijd. Kortom goed te doen als je het *snapt* en gewoon weet waar je de info en formules kan vinden en ze vervolgens juist kunt toepassen. Maar daardoor qua stof en diepgang niet supersimpel.
En ik heb zoveel studenten zien uitvallen door slechte organisatie bij de opleiding... waarbij die opleiding het maar blijft gooien op te weinig motivatie. Ik vind het zonde, zo'n verspilling van talent en tijd. Een opleiding is er om mensen op te leiden, niet om buiten de opleiding om opgedane kennis te gebruiken om selectie toe te passen.
Ook dat kan ik me wel voorstellen. Heb er ook niet een al te hoge pet van op wat dat betreft. Overigens hoeven gastdocenten of part-time docenten vanuit het bedrijfsleven daar ook niet altijd een doorslaand succes te zijn. Ik ben er ook genoeg tegen gekomen die er voornamelijk voor de "netwerkfunctie" zaten ter meerdere eer en glorie van hun zelf (en bedrijf).
Vrees dat er niet een echte one-size-fits-all oplossing is.