Pentaho en Talend lijken mij de enige ETL tools die een beetje met hun tijd mee gaan. Datastage loopt 15 jaar achter, dat merk je ook direct als je de designer opent. Waardeloze GUI. En IBM ontkent het zelf ook niet meer. Ze hebben eind vorig jaar een behoorlijk ambitieuze roadmap gepresenteerd. O.a. ondersteuning voor Docker en Kubernetes. Ik moet het nog zien....Hipska schreef op maandag 16 april 2018 @ 15:44:
[...]
Wij gebruiken hier soms Pentaho Data Integration (de OSS versie) als ETL tool (ook drag-n-drop). Is die ook onhip? En welke hippe ETL tools zijn er dan?
Het is natuurlijk meningCloud schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:28:
[...]
Ik weet niet precies wat je bedoelt met Windows is echt niet wat het 10 jaar geleden was. Bedoel je misschien Microsoft i.p.v. Windows? Want dan snap ik het wel
Ze zien in elk geval zelf ook in dat Windows draaien op dit soort IoT devices niet echt te doen is en ook helemaal niet hoeft. Slimme stap van ze om gewoon Linux te gaan gebruiken.
[...]
Waarom nou toch, dat klopt gewoon nietDe chip/het OS is met alle cloud diensten te gebruiken. Je zegt het nota bene zelf al:
[...]
Maar in het kort: Windows is tegenwoordig een stuk minder essentieel voor Microsoft dan vroeger. Azure is tegenwoordig een stuk belangrijker voor Microsoft.
Dat van "alle cloud diensten" had ik niet gezien, bedankt dat je me er op wijst.
Wel ging ik er altijd van uit dat de Azure prefix altijd gereserveerd was voor hun online dienst en ze noemen "Azure Sphere".
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Verwijderd
Maar OSD zegt ook:.oisyn schreef op maandag 16 april 2018 @ 16:02:
[...]
Dat is niet waar. De license zegt dat je er geen dingen mee mag doen die jou zouden classificeren als "being a dick". Het is niet dat het niet gebruikt mag worden door dicks in een non-dick context(het gaat dus om de actie, niet om de persoon)
En DBAD verbied dat dan toch?The license must not restrict anyone from making use of the program in a specific field of endeavor. For example, it may not restrict the program from being used in a business, or from being used for genetic research.
@wb9688 "Being a dick" is volgens jou "a specific field of endeavor"?
[ Voor 8% gewijzigd door .oisyn op 17-04-2018 10:28 ]
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
CorrectDevWouter schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:01:
[...]
Maar in het kort: Windows is tegenwoordig een stuk minder essentieel voor Microsoft dan vroeger. Azure is tegenwoordig een stuk belangrijker voor Microsoft.
Klopt, ik denk ook dat ze die naamgeving aanhouden vanwege de ingebouwde connectiviteit met die Azure Security dienst. Maar verder zijn de apparaten vrij om te babbelen met wie of wat ze maar willen gelukkigDat van "alle cloud diensten" had ik niet gezien, bedankt dat je me er op wijst.
Wel ging ik er altijd van uit dat de Azure prefix altijd gereserveerd was voor hun online dienst en ze noemen "Azure Sphere".
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana
Ik snap de haat op Microsoft over 'Azure Sphere' niet zo die sommige mensen schijnen te hebben.
bepaalde personen lopen altijd te klagen dat Microsoft meer Open-Source moet gaan en dat ze niet zo moeten vast hangen aan Windows, en nu doen ze eens een keer iets in die richting en dan is het weer niet goed volgens dezelfde personen.
Er word soms echt gedaan alsof Microsoft de boeman binnen de hele IT is.
bepaalde personen lopen altijd te klagen dat Microsoft meer Open-Source moet gaan en dat ze niet zo moeten vast hangen aan Windows, en nu doen ze eens een keer iets in die richting en dan is het weer niet goed volgens dezelfde personen.
Steam: Ryada.
De haat zit ideologisch diep terwijl je volgens mij tegenwoordig beter boos kan worden op Oracle
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Eerder "hoge bomen vangen veel wind".Ryada schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:47:
Ik snap de haat op Microsoft over 'Azure Sphere' niet zo die sommige mensen schijnen te hebben.
Ook is het wel/niet open-source een slechte maatstaf om een bedrijf op te beoordelen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Daar ben ik het zeker mee eens, maar een hoop mensen schijnen nogal erg zwaar te tillen aan dit soort beoordelingen.DevWouter schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 13:09:
[...]
Eerder "hoge bomen vangen veel wind".
Ook is het wel/niet open-source een slechte maatstaf om een bedrijf op te beoordelen.
Verwijderd
Nee, maar "Selling the unmodified original with no work done what-so-ever" en "Modifying the original work to contain hidden harmful content" wel..oisyn schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 10:28:
@wb9688 "Being a dick" is volgens jou "a specific field of endeavor"?
Wait, what? Hoe zijn dat fields of endeavor? We hebben het dan over een categorische uitsluiting van bepaalde werkgebieden, niet over wat je wel en niet met de code mag doen.Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:52:
[...]
Nee, maar "Selling the unmodified original with no work done what-so-ever" en "Modifying the original work to contain hidden harmful content" wel.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Verwijderd
Oh je hebt gelijk..oisyn schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 15:55:
[...]
Wait, what? Hoe zijn dat fields of endeavor? We hebben het dan over een categorische uitsluiting van bepaalde werkgebieden, niet over wat je wel en niet met de code mag doen.
Free distribution
Derived works
Dat gaat dus expliciet over het herdistribueren als onderdeel van een groter pakket. Je kunt je afvragen of het agregeren van de verschillende componenten valt onder "doing no work whatsoever" - er is duidelijk werk verzetThe license shall not restrict any party from selling or giving away the software as a component of an aggregate software distribution containing programs from several different sources. The license shall not require a royalty or other fee for such sale.
Derived works
Het is duidelijk dat deze licentie dat toestaat. Maar de OSD zegt niet dat je geen limitaties mag aanbrengen aan wat voor modificaties te toepast. Dan vind ik wat in puntje 4 staat wat specifieker:The license must allow modifications and derived works, and must allow them to be distributed under the same terms as the license of the original software.
The license must explicitly permit distribution of software built from modified source code
Verwijderd
Ik ben geen advocaat en ik heb ook geen zin meer in deze discussie. Je kan ook best gelijk hebben hoor..oisyn schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:22:
Free distribution
[...]
Dat gaat dus expliciet over het herdistribueren als onderdeel van een groter pakket. Je kunt je afvragen of het agregeren van de verschillende componenten valt onder "doing no work whatsoever" - er is duidelijk werk verzet
Derived works
[...]
Het is duidelijk dat deze licentie dat toestaat. Maar de OSD zegt niet dat je geen limitaties mag aanbrengen aan wat voor modificaties te toepast. Dan vind ik wat in puntje 4 staat wat specifieker:
[...]
Twitter doet deed het niet 
Zijn er naast Twitter nog andere media waar jullie je inspiratie/technische nieuwtjes/rants/ed. vandaan halen?
Zijn er naast Twitter nog andere media waar jullie je inspiratie/technische nieuwtjes/rants/ed. vandaan halen?
[ Voor 4% gewijzigd door TheNephilim op 17-04-2018 16:38 ]
Ik kwam je net tegemoetVerwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:29:
[...]
Ik ben geen advocaat en ik heb ook geen zin meer in deze discussie. Je kan ook best gelijk hebben hoor.
Ik dacht dat het idee van UPSERT was dat de record wordt geüpdatet als de record met de WHERE conditie al bestaat? Nu krijg ik een constraint fout dat is toch helemaal niet logisch?
Misschien probeer je een ongeldige waarde te upserten? Een FK naar een record dat niet bestaat?
We are shaping the future
Nee, record bestaat en tabel heeft geen foreign keys. Alleen een composited primary key maar dat zou het probleem niet moeten zijn. Denk dat dit één van die vage Hana dingen is
[ Voor 16% gewijzigd door alienfruit op 17-04-2018 20:37 ]
Bij postgres moet je zelf aangeven bij welke constraints hij wat mag gaan updaten (of niet).
Maar dat is toch alleen als je zelf deze constraints aanmaakt? Hier gaat het gewoon om het markeren van enkele kolommen als primary key. Geen specifieke constraints gedefineerd -- schijnt Hana uit zichzelf te doen ofzo
Oh... Deze licentie is puur bagger dus elke discussie is zonde van de tijd en zal bij de rechtbank ook niet serieus genomen worden.Verwijderd schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 16:29:
[...]
Ik ben geen advocaat en ik heb ook geen zin meer in deze discussie. Je kan ook best gelijk hebben hoor.
Gebruik gewoon geen licentie (ja, dat kan) of kies gewoon één van de andere bestaande licenties (zelf default ik bijna altijd naar MIT of Apache 2.0).
Toegegeven, "het recht om iemand een lul" te vinden is dan niet expliciet gedefinieerd, maar omdat er geen condities beschreven zijn er ook geen beperkingen
Vandaag 3 uur lang besteedt aan het fixen van een bug. Ik zag het probleem maar niet...
`_` vs. `-`
`_` vs. `-`
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ik ben wel benieuwd in wat voor context, aaagezien een syntax error in een fatsoenlijke IDE toch wel makkelijk te spotten valt?Firesphere schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:53:
Vandaag 3 uur lang besteedt aan het fixen van een bug. Ik zag het probleem maar niet...
`_` vs. `-`
Zo had ik laatst 'real good fun! ™' met een uninitialized boolean in C++. waarbij x en !x beide true waren
Javascript dit keer... Ik probeerde een DOM object te selecteren. En een IDE kan dan nog zo slim zijn, een dynamisch gegenereerd element is niet iets wat het herkentEddoH schreef op woensdag 18 april 2018 @ 10:55:
[...]
Ik ben wel benieuwd in wat voor context, aaagezien een syntax error in een fatsoenlijke IDE toch wel makkelijk te spotten valt?
Zo had ik laatst 'real good fun! ™' met een uninitialized boolean in C++. waarbij x en !x beide true waren
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Je moet ook gewoon meteen goeie code schrijven he, jeweettoch!Firesphere schreef op woensdag 18 april 2018 @ 09:53:
`_` vs. `-`
https://niels.nu
Voordat ik een bug schrijf, schrijf ik die bug niet.
-- Johan Cruijff over zijn minder bekende programmeerkwaliteiten
-- Johan Cruijff over zijn minder bekende programmeerkwaliteiten
Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.
JavaScript is echt shit met dit soort dingen.Firesphere schreef op woensdag 18 april 2018 @ 11:33:
[...]
Javascript dit keer... Ik probeerde een DOM object te selecteren. En een IDE kan dan nog zo slim zijn, een dynamisch gegenereerd element is niet iets wat het herkent
Weet je waar je ook makkelijk overheen leest? Het gebruik van een hoofdletter (of niet).
Blegh. Zodra ik de kans krijg, gebruik ik TypeScript... (niet dat dit jouw probleem had verholpen in dit geval)
[ Voor 5% gewijzigd door Lethalis op 18-04-2018 16:04 ]
Ask yourself if you are happy and then you cease to be.
Javascript kan echt een *** taal zijn met programmeren, dus ik begrijp het heel erg goed...
Ja chefHydra schreef op woensdag 18 april 2018 @ 13:09:
[...]
Je moet ook gewoon meteen goeie code schrijven he, jeweettoch!
Niet haten op JavaScript, JS is lief.
[ Voor 3% gewijzigd door Alex) op 19-04-2018 08:12 ]
We are shaping the future
Je kunt leuke dingen met javascript doen maar het debuggen ervan is verschrikkelijk.
End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.
Nouja, je kan tenminste wel casten naar wat je verwacht:Lethalis schreef op woensdag 18 april 2018 @ 16:01:
[...]
Blegh. Zodra ik de kans krijg, gebruik ik TypeScript... (niet dat dit jouw probleem had verholpen in dit geval)
code:
1
| const el = document.getElementById('hello') as HTMLInputElement; |
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Wat is er dan zo verschrikkelijk aan?Neko Koneko schreef op donderdag 19 april 2018 @ 08:16:
[...]
Je kunt leuke dingen met javascript doen maar het debuggen ervan is verschrikkelijk.
De grootste grap is nog wel dat gebruik van cloud diensten in een hogere laag dan infrastructuur zowiezo resulteren in vendor lock in en dus wat dat betreft geen enkele reden is om als een huilstruik tekeer te gaan.Ryada schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 11:47:
Net zoiets als Oracle haten terwijl ze ondertussen wel out in the open doorontwikkelen aan Graal, een veelbelovende snelle runtime (en bijbehorende toolkit) voor zo'n beetje alle talen gebaseerd op tussentijdse interpretatie exclusief die van Microsoft.
Maar goed, het zal wel wat te maken hebben met de neiging anno 2018 de wereld (incluis bedrijven) binair op te splitsen in een "goede" en "slechte" groep, volledig voorbijgaand aan het feit dat er talloze gradaties binnen dat spectrum mogelijk zijn.
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
Geef ik je groot gelijk in. Het lijkt tegenwoordig vooral alsof de meeste mensen (vooral mensen die niet in de IT werken) een mening moeten hebben over iets waar ze geen verstand of weinig mee te maken hebben.mindcrash schreef op donderdag 19 april 2018 @ 10:50:
[...]
De grootste grap is nog wel dat gebruik van cloud diensten in een hogere laag dan infrastructuur zowiezo resulteren in vendor lock in en dus wat dat betreft geen enkele reden is om als een huilstruik tekeer te gaan.
Net zoiets als Oracle haten terwijl ze ondertussen wel out in the open doorontwikkelen aan Graal, een veelbelovende snelle runtime (en bijbehorende toolkit) voor zo'n beetje alle talen gebaseerd op tussentijdse interpretatie exclusief die van Microsoft.
Maar goed, het zal wel wat te maken hebben met de neiging anno 2018 de wereld (incluis bedrijven) binair op te splitsen in een "goede" en "slechte" groep, volledig voorbijgaand aan het feit dat er talloze gradaties binnen dat spectrum mogelijk zijn.
Of mensen zoals jij zegt extreem binair lijken te denken.
Vaak genoeg hoor ik van mensen verhalen dat Microsoft zo slecht is omdat ze je data stelen of een of andere HOAX die op Facebook bij hun voorbij komt, en dan moet ik met pijn en moeite gaan uitleggen waarom ze geen gelijk hebben en alleen maar als een schaap de meute volgen.
Microsoft is imo juist heel goed bezig de laatste tijd, .NET Standard en Core zijn open-source en beschikbaar op Github. Nu krijg je daar ook wel mooie diamantjes van issues op zoals deze bijvoorbeeld: https://github.com/dotnet/csharplang/issues/993
Maar het zal wel aan mij liggen meestal dat ik niet zo skeptisch over alles ben, en een beetje bronnen overal bij probeer te zoeken ipv te herhalen wat jan en alleman op facebook rond sturen. Ondertussen heb ik geen facebook meer maar dat terzijde.
Microsoft is aan het veranderen en doet daarbij zowel goede als minder goede dingen.Ryada schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:00:
[...]
Microsoft is imo juist heel goed bezig de laatste tijd, .NET Standard en Core zijn open-source en beschikbaar op Github.
- Open source .NET is super.
- Community Edition van Visual Studio heb ik al jaren plezier van.
- Windows 10 werkt als OS best goed
- Dat ze open source projecten integreren juich ik alleen maar toe (git, subsystem for Linux, SSH, etc)
- Cross platform .NET en Visual Studio Code zijn ook tof
- SQL Server voor Linux en nieuwe management console ook
Dat ik dus niet gewoon kan zeggen "ik koop wel de Professional Edition" en dan heb ik iig geen tracking en automatisch allerlei spelletjes zooi op mijn computer.
Ik heb in het verleden 2 Pro licenties gekocht en ben dus best bereid ervoor te betalen. In plaats daarvan ben ik nu thuis dus helemaal over op Linux.
Ook de uitgebreide telemetrie in .NET Core, Visual Studio Code en de CLI. Ik begrijp best dat ze die informatie willen hebben, maar doe het dan zoals bijvoorbeeld JetBrains en vraag het gewoon netjes. En ja, dan klikken mensen als ik op "nee", maar er zijn er vast ook genoeg die wel akkoord gaan.
Bij Microsoft staat het gewoon aan en moet je zelf maar gaan uitzoeken hoe het uit moet. En in Windows 10 kun je de telemetrie standaard niet eens uit zetten.
Tsja. Daar word ik gewoon niet vrolijk van. Het gaat Microsoft geen fuck aan wat ik op mijn computer doe.
En ja, dat geldt ook voor Google, Facebook, etc. Maar er was in mijn beleving altijd nog een verschil of ik iets "op internet" deed of "op mijn computer".
Met Windows 10 (en natuurlijk ook met mobiele apparaten zoals een Android telefoon of een tablet) vervaagt die grens en dat vind ik sowieso heel lastig.
Gelukkig kan ik met Linux in ieder geval mijn PC nog een beetje afschermen.
Mijn Android toestel moet eigenlijk weg... dat geef ik meteen toe. Ik moest hem laatst zelfs opnieuw opstarten omdat de GPS steeds aanging terwijl ik nadrukkelijk had gezegd dat hij uit moest
Misschien maar weer gewoon terug naar een dumb phone
Ik begrijp ook dat Microsoft (wat ik gewoon even als makkelijk voorbeeld kon gebruiken) ook dingen fout doet. Maar een mens maakt fouten, iedereen hier heeft wel eens wat doms gedaanLethalis schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:59:
[...]
Microsoft is aan het veranderen en doet daarbij zowel goede als minder goede dingen.Wat ik aan de andere kant jammer vind, zijn inderdaad de welbekende privacy issues. Ik vind het nog niet eens zo'n enorm bezwaar dat ze bepaalde informatie willen verzamelen, maar dat er geen goede en eenvoudige opt out is. Zelfs al zou die geld kosten.
- Open source .NET is super.
- Community Edition van Visual Studio heb ik al jaren plezier van.
- Windows 10 werkt als OS best goed
- Dat ze open source projecten integreren juich ik alleen maar toe (git, subsystem for Linux, SSH, etc)
- Cross platform .NET en Visual Studio Code zijn ook tof
- SQL Server voor Linux en nieuwe management console ook
Dat ik dus niet gewoon kan zeggen "ik koop wel de Professional Edition" en dan heb ik iig geen tracking en automatisch allerlei spelletjes zooi op mijn computer.
Ik heb in het verleden 2 Pro licenties gekocht en ben dus best bereid ervoor te betalen. In plaats daarvan ben ik nu thuis dus helemaal over op Linux.
Ook de uitgebreide telemetrie in .NET Core, Visual Studio Code en de CLI. Ik begrijp best dat ze die informatie willen hebben, maar doe het dan zoals bijvoorbeeld JetBrains en vraag het gewoon netjes. En ja, dan klikken mensen als ik op "nee", maar er zijn er vast ook genoeg die wel akkoord gaan.
Bij Microsoft staat het gewoon aan en moet je zelf maar gaan uitzoeken hoe het uit moet. En in Windows 10 kun je de telemetrie standaard niet eens uit zetten.
Tsja. Daar word ik gewoon niet vrolijk van. Het gaat Microsoft geen fuck aan wat ik op mijn computer doe.
En ja, dat geldt ook voor Google, Facebook, etc. Maar er was in mijn beleving altijd nog een verschil of ik iets "op internet" deed of "op mijn computer".
Met Windows 10 (en natuurlijk ook met mobiele apparaten zoals een Android telefoon of een tablet) vervaagt die grens en dat vind ik sowieso heel lastig.
Gelukkig kan ik met Linux in ieder geval mijn PC nog een beetje afschermen.
Mijn Android toestel moet eigenlijk weg... dat geef ik meteen toe. Ik moest hem laatst zelfs opnieuw opstarten omdat de GPS steeds aanging terwijl ik nadrukkelijk had gezegd dat hij uit moest
Misschien maar weer gewoon terug naar een dumb phone
Jokes aside, ik zit met smart te wachten op de nieuwe Windows 10 update, zodat mensen eindelijk kunnen inzien welke data als telemetrie word gestuurd, en er meer controle over zullen hebben (omdat voor zover ik weet er extra opt-outs in zullen zitten).
Zelf ben ik ook van plan over te gaan naar Linux Fedora en Windows in een vm te draaien voor de games die ik speel, maar dat heeft ermee te maken dat ik graag op linux werk, en de enige reden om Windows te gebruiken voor mij games en WPF zijn.
Wat ik alleen niet snap is waarom telemetrie altijd zo'n slechte naam heeft, iedereen doet alleen maar alsof het een super grote ramp is en je al je privacy op moet geven (niet jij specifiek ik generaliseer hier enorm) terwijl het meestal data is die de ontwikkeling van een tool best kan helpen. En de mensen die doen alsof het een grote ramp is zijn ook meestal degene die hun vakantie een maand van te voren op Facebook zetten en dan verbaasd zijn als er is ingebroken tijdens hun vakantie.
Mooiste verhaal wat ik ooit heb gehoord van iemand die de telemetrie een ramp vond was dat die persoon blijkbaar allemaal 18+ reclame kreeg als hun op het internet aan het rond klikken waren. Zelfs als ze op normale content zochten. Nu was dat volgens hun zo dat Microsoft alle data op hun schijf doorverkoopt aan advertentie providers, want die persoon had namelijk super veel 18+ media materiaal op hun schijf opgeslagen. Hoe zouden er anders targeted 18+ advertenties komen? toen had ik mijn hoop in de mensheid een klein beetje verloren.
Ik snap je punten zeker, en ik ben het met je eens dat er een makkelijke manier zou moeten zijn om gewoon nee tegen telemetrie te zeggen, maar helaas is dat niet zo. En ik ben van mening dat die telemetrie waarschijnlijk gewoon een muis is die opgeblazen tot een zeppelin, in het geval van Windows 10.
offtopic: wat een discussies hebben we hier zo vroeg op de werkdag ^.^
Uhm...
Waarschijnlijk kent een enkeling van jullie nog windows 3.11 File manager.
En iemand heeft die verbeterd en open-source gemaakt.
Code en release staat op: https://github.com/Microsoft/winfile
Voor de gein gedownload en geopend. Tot mijn verbazing vond ik het binnen 10 seconden al beter dan de huidige explorer
Waarschijnlijk kent een enkeling van jullie nog windows 3.11 File manager.
En iemand heeft die verbeterd en open-source gemaakt.
Code en release staat op: https://github.com/Microsoft/winfile
Voor de gein gedownload en geopend. Tot mijn verbazing vond ik het binnen 10 seconden al beter dan de huidige explorer
Microsoft is "slecht" omdat het in het verleden heeft bewezen zo te zijn. En tot het tegendeel is bewezen, blijven ze dat.Ryada schreef op donderdag 19 april 2018 @ 11:00:
[...]
Vaak genoeg hoor ik van mensen verhalen dat Microsoft zo slecht is omdat ze je data stelen of een of andere HOAX die op Facebook bij hun voorbij komt, en dan moet ik met pijn en moeite gaan uitleggen waarom ze geen gelijk hebben en alleen maar als een schaap de meute volgen.
Emphasis mine.Microsoft is imo juist heel goed bezig de laatste tijd, .NET Standard en Core zijn open-source en beschikbaar op Github.
Ik verdien voor een groot gedeelte mijn brood met MS producten (steeds minder, dat wel) maar ik ben niet zo naief om te denken dat men daar in een keer de knop heeft omgezet en nu het lieverdje van klas is.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Google heeft zich inmiddels ontpopt als een bedrijf dat minstens net zo erg is als MS maar daar loopt iedereen nog mee weg. Als ik moet kiezen tussen MS en Google dan is op dit moment MS in ieder geval de minst slechte van de twee.farlane schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:19:
[...]
Microsoft is "slecht" omdat het in het verleden heeft bewezen zo te zijn. En tot het tegendeel is bewezen, blijven ze dat.
Ik denk dat elk bedrijf in een kapitalistisch systeem zichzelf slechter gaat gedragen naarmate ze dichter bij een monopolie positie komen. Microsoft heeft dit gedaan, Google doet dit nu (voornamelijk met hun dominantie op het gebied van browsers, zoekmachines en smartphones), Intel doet het, Nvidia doet het inmiddels...
Ik zat laatst te denken, als een bedrijf als AMD (wat nu de underdog is en door veel mensen als sympathiek wordt gezien) even de kans zou krijgen, zouden ze net zo erg zijn als Intel. Dat is gewoon hoe bedrijven werken. Volgens mij is er een evenredige verhouding tussen marktaandeel <> evilness bij dit soort bedrijven.
Om iedereen lief te maken moeten we dus gewoon zorgen dat niemand dominant wordt
End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.
Oracle is vooral de boosdoener in mijn bescheiden mening door het gezeur met licenties rond java. En licenties rond oracledb.
Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600
Onderschat Google niet.qless schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 08:00:
Oracle is vooral de boosdoener in mijn bescheiden mening door het gezeur met licenties rond java. En licenties rond oracledb.
Het klinkt als aluhoedjes science fiction wat ik nu ga zeggen, maar bekende mensen als Elon Musk maken zich hier serieus druk om: dat Google misschien wel als eerste een super intelligentie bereikt.
En degene die de eerste AI in handen heeft die intelligenter dan de mens is, heeft binnen no time de macht op aarde.
Combineer dit met het feit dat Google samen wil werken met het Pentagon om betere wapens te bouwen die AI gebruiken voor het herkennen van doelwitten en het cirkeltje is rond.
Daarnaast verzamelen ze een shitload aan data over iedereen (die ze ook gebruiken om hun AI mee te trainen).
Wat mij betreft een wolf in schaapskleren.
Natuurlijk geven ze ook veel terug aan de open source community, maar een bedrijf dat zo verschrikkelijk veel invloed heeft, wordt vanzelf scary...
Vooral een gebrek aan goede debuggers (hoewel dat wel steeds beter wordt) en het feit dat het vaak gewoon lastig is om te pinpointen waarom iets niet werkt. Het is allemaal gewoon minder gestroomlijnd dan bv. de Visual Studio debugger. Ik heb heel vaak dat een java functie niet eens geactiveerd wordt zonder dat hier een duidelijke foutmelding voor komt, er gebeurt gewoon letterlijk niets (terwijl dat wel zou moeten gebeuren natuurlijk
Voor een deel zal het ook gewoon onkunde van mijn kant zijn (ik begin het allemaal wel steeds meer door te krijgen gelukkig
Misschien ben ik gewoon verwend met de Visual Studio debugger.
Je weet dat je met de VS debugger ook js kan debuggen?
Nee.oisyn schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:08:
Gebruik tijdens het ontwikkelen nooit de minified version van een JS library. Dat was 1 van de eerste lessen die ik leerde toen ik AngularJS apps ooit wou debuggen.Neko Koneko schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:07:
[...]
Voor een deel zal het ook gewoon onkunde van mijn kant zijn (ik begin het allemaal wel steeds meer door te krijgen gelukkig) maar over het algemeen vind ik het debuggen van java issues gewoon erg vervelend.
Misschien ben ik gewoon verwend met de Visual Studio debugger.
Daarnaast kun je JavaScript in zo ongeveer elke browser debuggen. Vaak een kwestie van dev tools openen, break points zetten en pagina herladen...
VS Code en Visual Studio kunnen idd ook JavaScript debuggen (mits je een ondersteunde browser als IE of Edge gebruikt).
[ Voor 3% gewijzigd door Lethalis op 20-04-2018 09:13 ]
Chrome werkt ook
Wooohooo!
Iemand binnen Apple heeft het management eindelijk ervan weten te overtuigen om FoundationDB weer beschikbaar te stellen, en dit keer ook geheel open source! De OLTP store die een einde maakt aan alle OLTP stores (want multimodel) is eindelijk terug in aktie! Party time!
Iemand binnen Apple heeft het management eindelijk ervan weten te overtuigen om FoundationDB weer beschikbaar te stellen, en dit keer ook geheel open source! De OLTP store die een einde maakt aan alle OLTP stores (want multimodel) is eindelijk terug in aktie! Party time!
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
Dan nog zit je vaak 10 callstacks diep naar irrelevante / contextloze lambdas te staren die 25 kilometer verderop een keer aangemaakt zijn.oisyn schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 09:08:
Ligt het dan niet meer aan de code?PrisonerOfPain schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 11:16:
[...]
Dan nog zit je vaak 10 callstacks diep naar irrelevante / contextloze lambdas te staren die 25 kilometer verderop een keer aangemaakt zijn
Als je een rare constructie in een bouwwerk ziet geef je de timmerman de schuld, niet de planken.
De code zal waarschijnlijk precies doen wat het moet doen.
Lekker op de bank
Dat sowieso, maar aangezien bijna heel het ecosysteem denk dat dat de manier is waarop je goede software schrijft blijf ik er graag vandaan
Het is meer dat die timmerman met een eh 'specifiek soort plank' moest werkenZaZ schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 12:18:
Als je een rare constructie in een bouwwerk ziet geef je de timmerman de schuld, niet de planken.
Dat je vraagt: Fijnbezaagd,potdekselplank, blokhutprofiel? En wat voor houtsoort, eiken, essen of beuken?EddoH schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 15:42:
[...]
Het is meer dat die timmerman met een eh 'specifiek soort plank' moest werken
En dan is het antwoord:
We dachten meer aan zoiets
Lekker op de bank
En hoe kunnen ze ooit het tegendeel bewijzenfarlane schreef op donderdag 19 april 2018 @ 18:19:
[...]
Microsoft is "slecht" omdat het in het verleden heeft bewezen zo te zijn. En tot het tegendeel is bewezen, blijven ze dat.
Nothing to see here!
Klopt. Het 'don't be evil' mantra is al lang niet meer op zijn plaats daar. Qua open source/standaarden is het niet verkeerd volgens mij, daar kan MS nog wel wat van leren.Neko Koneko schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 07:26:
[...]
Google heeft zich inmiddels ontpopt als een bedrijf dat minstens net zo erg is als MS maar daar loopt iedereen nog mee weg. Als ik moet kiezen tussen MS en Google dan is op dit moment MS in ieder geval de minst slechte van de twee.
Door heel lang minder evil te zijn dan Google?Rutix schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:32:
[...]
En hoe kunnen ze ooit het tegendeel bewijzen? Ze zijn een groot bedrijf, ze zullen nooit 100% goed kunnen zijn.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Door een heel duidelijk en fair beleid te voeren. Zowel op het gebied van privacy alsook commercieel.Rutix schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 20:32:
[...]
En hoe kunnen ze ooit het tegendeel bewijzen? Ze zijn een groot bedrijf, ze zullen nooit 100% goed kunnen zijn.
Dat kan dus bijvoorbeeld met Windows door te zeggen dat je een goedkope / gratis versie van Windows hebt, maar dan met advertenties. Maar anderzijds ook een Pro versie die meer geld kost waar dat allemaal niet inzit (ook geen telemetrie).
Dan geef je de consument simpelweg de keuze.
Niks mis mee.
Maar nu is het een vage situatie die argwaan wekt.
Heren en dames,
Ik ben super benieuwd wie van jullie bekend is met HackerX events? Ik heb afgelopen week een uitnodiging ontvangen... en nu nog is een "Follow Up" e-mail. Voelt voor mij doen best wel een beetje pusherig. Wat voor bedrijven zitten daar in vredesnaam bij? Ik ben in het dagelijks werk druk met industriële automatisering... PLC/IPC's nou niet echt de meest glamoureuze omgeving
Ik ben super benieuwd wie van jullie bekend is met HackerX events? Ik heb afgelopen week een uitnodiging ontvangen... en nu nog is een "Follow Up" e-mail. Voelt voor mij doen best wel een beetje pusherig. Wat voor bedrijven zitten daar in vredesnaam bij? Ik ben in het dagelijks werk druk met industriële automatisering... PLC/IPC's nou niet echt de meest glamoureuze omgeving
Kweenie, maar na het derde spammailtje was ik er van overtuigd dat ik daar niets te zoeken had.
[ Voor 4% gewijzigd door farlane op 22-04-2018 22:59 ]
Ik heb er persoonlijk ook al 3 van gehad, maar ons bedrijf heeft er ook 2 gehad om er te komen om personeel te vinden. Aan de buitenkant ziet het er niet verkeerd uit, maar ik twijfel ook wel hoe effectief het is. Wij gaan in ieder geval niet.
Via Twitter:
https://twitter.com/showthread/status/988369117634809856

Dit is blijkbaar opleidingsmateriaal voor webdevelopment, van de Hanze in Groningen

Dit is blijkbaar opleidingsmateriaal voor webdevelopment, van de Hanze in Groningen
Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
Tja, ik weet niet wat de context is. Als de slide erna over SQL injection gaat....
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Mja, uit de context, broekie wat zichzelf al ethical hacker noemt maar blijkbaar ook al de uni heeft verlaten zonder zijn opleiding af te maken (maar dan wel aan zulke screenshots komt??)...
Smells blue-birdy.
Smells blue-birdy.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Over HackerX:
Ik ben 1x naar zo'n evenement gegaan. Het is een soort van speed-daten maar dan met bedrijven/recruiters. Was wel grappig als je wat breder wil kijken. Ze focussen geloof ik de ene keer op front-end en de andere keer op back-end. Als je toevallig rond aan het kijken bent en niet weet wat je wil is het wel leuk voor de inspiratie. Maar anders zou ik er niet heen gaan.
Ik ben 1x naar zo'n evenement gegaan. Het is een soort van speed-daten maar dan met bedrijven/recruiters. Was wel grappig als je wat breder wil kijken. Ze focussen geloof ik de ene keer op front-end en de andere keer op back-end. Als je toevallig rond aan het kijken bent en niet weet wat je wil is het wel leuk voor de inspiratie. Maar anders zou ik er niet heen gaan.
Oké, dat zou dan wel een uiterst domme manier zijn om jezelf op Twitter te gooien als je zo makkelijk onderuit geschopt kunt worden. Toegegeven, het kan uiteraard wel maar ik neem aan dat deze persoon de volgende sheet ook wel gezien heeft. SQL Injection is niet het enige probleem ermee overigens.armageddon_2k1 schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:15:
Tja, ik weet niet wat de context is. Als de slide erna over SQL injection gaat....
Ik neem aan dat hij wel mensen kent op de opleiding of pas recent van de opleiding gegaan is. Zo raar is dat toch niet? Hoe hij aan de screenshots komt in twijfel nemen; nee dan zou ik nog eerder gewoon gokken dat hij het gewoon zelf getypt heeft.Tjolk schreef op maandag 23 april 2018 @ 16:25:
Mja, uit de context, broekie wat zichzelf al ethical hacker noemt maar blijkbaar ook al de uni heeft verlaten zonder zijn opleiding af te maken (maar dan wel aan zulke screenshots komt??)...
Uiteraard kan alles in scene gezet zijn maar 't zou me niet verbazen als het waar is.
Als dit een slide is van de eerste les dan is die op zich best goed als springplank waar je de volgende lessen op door kan gaan.Cloud schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:59:
Via Twitter:
[afbeelding]
Een paar dingen die je in vervolg lessen kan bespreken:
- Conditionals kunnen HTML bevatten (zit nu in een echo zodat er duidelijk scheiding is)
- Functies
- Input sanitzing
- Variables (nu compleet afwezig)
- Javascript
- Absolute URL en relatieve URL
- POST vs GET
Als je training geeft aan mensen die geen ervaring hebben en dan ben je in het begin vrij veel tijd kwijt aan basis dingen (zoals variables en declaraties). Dat is al complex genoeg zonder best practice en security er bij te pakken.
En gezien de titel van de slide "verwijder query" is mag je er van uit gaan dat dit een slide voor dag 1 is
Niet echt eigenlijk - ten eerste is het de moeite om de tijd te nemen om de basis goed te doen. Veel effectiever dan later te proberen te corrigeren. Daarnaast is goede code (zoals op z'n minst query params) is in dit geval niet alleen veiliger en beter maar vooral ook leesbaarder en begrijpelijker.DevWouter schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:08:
Als je training geeft aan mensen die geen ervaring hebben en dan ben je in het begin vrij veel tijd kwijt aan basis dingen (zoals variables en declaraties). Dat is al complex genoeg zonder best practice en security er bij te pakken.
Never explain with stupidity where malice is a better explanation
Iets a la dit?Gert Pronk schreef op zondag 22 april 2018 @ 22:25:
Heren en dames,
Dat ze oprotten -_-' Ik ben al voor het hele jaar volgeboekt (zelfstandige).WomenHack - Eindhoven 05/17 - Developer Ticket
Dank je voor alle input over HackerX.. had al besloten niet te gaan zo overdag. Waar een branch al dit naar op zoek gaat als de markt schaars is.
Ook al 3-4 mails van gehad. Kon ook niet echt achterhalen hoe ze aan mijn mail komen eerlijk gezegd...
Hier hetzelfde, heb het bij Gmail maar gewoon als spam gemarkeerd (dat is het uiteindelijk ook). Erg irritant
De reden waarom dat niet gedaan wordt is waarschijnlijk zodat de query gekopieerd kan worden en geplakt kan worden en via phpmyadmin gedraaid kan worden.incaz schreef op maandag 23 april 2018 @ 17:55:
[...]
Niet echt eigenlijk - ten eerste is het de moeite om de tijd te nemen om de basis goed te doen. Veel effectiever dan later te proberen te corrigeren. Daarnaast is goede code (zoals op z'n minst query params) is in dit geval niet alleen veiliger en beter maar vooral ook leesbaarder en begrijpelijker.
Leuk weekend gehad, heb voor het eerst mee gedaan aan Ludum Dare. Super veel geleerd, en als er hier mensen zijn die enige intresse hebben in gamedev zou ik het zeker aanraden om gewoon mee te doen.
Helaas begonnen wij met 6 man in onze groep en eindigden we met 3 man, waardoor de scope veel te groot bleek en we het niet optijd af hebben kunnen krijgen. Maar dat terzijde ben ik best blij met wat we wel af hebben gekregen.
Het Thema was '2 incompatible genres'
wij kozen voor een RPG en een Hacking Simulator. Wat qua base gameplay best goed in elkaar zat in ons geval.
Zeer leerzame ervaring. (ik kan screenshots sharen, maar geen idee of mensen dat zouden waarderen)
Helaas begonnen wij met 6 man in onze groep en eindigden we met 3 man, waardoor de scope veel te groot bleek en we het niet optijd af hebben kunnen krijgen. Maar dat terzijde ben ik best blij met wat we wel af hebben gekregen.
wij kozen voor een RPG en een Hacking Simulator. Wat qua base gameplay best goed in elkaar zat in ons geval.
Zeer leerzame ervaring. (ik kan screenshots sharen, maar geen idee of mensen dat zouden waarderen)
Top dat je het afgerond hebt!Ryada schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 08:37:
Leuk weekend gehad, heb voor het eerst mee gedaan aan Ludum Dare. Super veel geleerd, en als er hier mensen zijn die enige intresse hebben in gamedev zou ik het zeker aanraden om gewoon mee te doen.
In plaats van screenshots zou ik gewoon de link naar de LDJam pagina gebruiken.
Oh en een leuke quote mocht je de volgende keer je team samenstellen "If you wanna go fast, go alone. If you wanna go far, go together."
Helaas hebben we de game niet optijd afgekregen ivm gegantische scope problemen en teammembers die afvielen zonder wat te zeggen.DevWouter schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:22:
[...]
Top dat je het afgerond hebt!![]()
In plaats van screenshots zou ik gewoon de link naar de LDJam pagina gebruiken.
Oh en een leuke quote mocht je de volgende keer je team samenstellen "If you wanna go fast, go alone. If you wanna go far, go together."
We hebben alle code erin zitten maar we hadden op het einde niemand meer die alles in de levels kon zetten omdat alleen de programmeurs en UI mensen overbleven. (ik ben drama met design dingen, geef mij maar code
We hebben dus helaas niks kunnen inzenden omdat de helft nog niet in de levels aanwezig was.
Dit heeft mijn besluit sterker gemaakt dat ik gamedevelopment wil gaan studeren aankomend jaar
En hier een paar screenshots:

Dat ziet echt best wel heel erg vet uit!Ryada schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:30:
[...]
En hier een paar screenshots:
[afbeelding]
[afbeelding]
Signature
Dat zou kunnen maar dat is echt wel een bar slecht argument hoor. Volgens mij is een query met query-parameters daarin (of hoe je 't ook noemt bij MySQL) veel beter leesbaar en kun je ook makkelijk copy pasten. Ja je moet nog even je variabelen er in plakken maar dat moet in de huidige opzet ook gewoon.DevWouter schreef op maandag 23 april 2018 @ 21:55:
[...]
De reden waarom dat niet gedaan wordt is waarschijnlijk zodat de query gekopieerd kan worden en geplakt kan worden en via phpmyadmin gedraaid kan worden.
Ik acht de kans groter dat het gewoon nalatigheid voor wat betreft de kwaliteit van het materiaal is, of het is echt een sheet waarvan de titel gewoon niet klopt en het is een voorbeeld van hoe het absoluut niet gedaan moet worden. Maar dan nog is het onhandig. Ik zou zeggen dat je liever één exploit per keer aan bod brengt in plaats van alles tegelijkertijd, zeker in de begin fase van zo'n opleiding.
Er zijn allerlei excuses te verzinnen maar het stinkt sowieso wat vind ik
@Ryada ziet er nice uit! Ik weet niet maar het doet me qua stijl om één of andere redenen denken aan Torchlight of zo
Bedankt voor de complimenten @Mitchell en @Cloud, door de positieve feedback hebben ik en de 2 anderen die aan het einde van de Jam nog over waren besloten dat we aan de game blijven werken tot we minimaal ons basis idee speelbaar hebben. En dan zal ik ook wel een link hier geven voor de mensen die het willen uitproberen ^^.
Niceeee. Welke tools hebben jullie gebruikt? Unity?Ryada schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:51:
Bedankt voor de complimenten @Mitchell en @Cloud, door de positieve feedback hebben ik en de 2 anderen die aan het einde van de Jam nog over waren besloten dat we aan de game blijven werken tot we minimaal ons basis idee speelbaar hebben. En dan zal ik ook wel een link hier geven voor de mensen die het willen uitproberen ^^.
Nothing to see here!
Unity inderdaad.Rutix schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:44:
[...]
Niceeee. Welke tools hebben jullie gebruikt? Unity?
De assets had 1 van ons een license op waardoor we die konden gebruiken.
Zelf ben ik voor de shaders, post-processing, player en het interactie + narrative systeem verantwoordelijk geweest.
Heb zelfs een hologram shader voor elkaar weten te krijgen die misbruikt word in meerdere instanties
Bij het voorbereiden van een les moet je rekening houden met de scope en de kennis die je wilt overdragen. De docent heeft ervoor gekozen dat elke regel individueel uitlegt kan worden. In PHP werkt query parameters dmv prepared sql staments en variable binding.Cloud schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 09:45:
[...]
Dat zou kunnen maar dat is echt wel een bar slecht argument hoor. Volgens mij is een query met query-parameters daarin (of hoe je 't ook noemt bij MySQL) veel beter leesbaar en kun je ook makkelijk copy pasten. Ja je moet nog even je variabelen er in plakken maar dat moet in de huidige opzet ook gewoon.
Ik acht de kans groter dat het gewoon nalatigheid voor wat betreft de kwaliteit van het materiaal is, of het is echt een sheet waarvan de titel gewoon niet klopt en het is een voorbeeld van hoe het absoluut niet gedaan moet worden. Maar dan nog is het onhandig. Ik zou zeggen dat je liever één exploit per keer aan bod brengt in plaats van alles tegelijkertijd, zeker in de begin fase van zo'n opleiding.
Er zijn allerlei excuses te verzinnen maar het stinkt sowieso wat vind ik
Zou je dat in een lesplan verwerken dan heb je zeker 2 of 3 lessen minder tot je beschikking om het leerdoel te bereiken. Doe je dit in het 2de of 3de jaar (wanneer je ze ook uitlegt wat QueryPlans zijn) dan kost het je misschien 1 les en is security waarschijnlijk ook een leerdoel op zich.
Verbaast me niks.Cloud schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:59:
Via Twitter:
[afbeelding]
Ik zat op de universiteit van Utrecht en daar kwamen ze met presentaties dat MD5 'encryptie' een manier was om wachtwoorden veilig op te slaan in de database. Was daar vrij snel weg. Op andere opleidingen ook de meest gekke dingen gezien (en vaak gewoon enorme onkunde bij de docenten).
Hij is mooiCloud schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:59:
Via Twitter:
[afbeelding]
3 regels PHP waarmee je een:
- SQL injection kan doen
- Uit kan zoeken wat de database structuur is en alle info kunt jatten
- Cross site scripting attack kan uitvoeren
Het is bijna knap te noemen
Overigens snap ik ook niet wat die "confirmation" op deze plek te zoeken heeft. Je zou aannemen dat als je uiteindelijk iets niet wilt verwijderen, dat je überhaupt deze hele functie niet aanroept.
[ Voor 16% gewijzigd door Lethalis op 24-04-2018 11:20 ]
Ik vind het een wazig verhaal. Het is wel erg makkelijk zonder enige vorm van context of weerwoord mee te gaan in een hetze tegen een hogeschool. Het zou me an sich niet verbazen dat het gewoon waar is, maar het zou me ook niet verbazen als er later dieper ingegaan wordt op het waarom (en dus waarom niet) van die code.
Me dunkt dat je dit eerst met de docent bespreekt. Als die dan je input negeert en je zegt dat dit goeie code is heb je een punt. Dat die "ethical hacker" ondertussen van school af is maakt 't alleen maar vager.
Me dunkt dat je dit eerst met de docent bespreekt. Als die dan je input negeert en je zegt dat dit goeie code is heb je een punt. Dat die "ethical hacker" ondertussen van school af is maakt 't alleen maar vager.
Dat is allemaal leuk en aardig maar ook als je niet alles wil uitleggen is het wel wat netter om veilige nette voorbeeldcode op het scherm te zetten. Zelfs als wat jij stelt waar is, dan is er geen enkele reden om óók code voor de UI mee te nemen in het voorbeeld met alle xss risico's van dien. Toen ik mijn opleiding volgde kregen we ook wel eens teveel code te zien, gevorderde code die ook bij het voorbeeld stond om het kloppend te maken. Docent zei dan gewoon dat we dat konden negeren en ons moesten richten op X.DevWouter schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 10:59:
[...]
Bij het voorbereiden van een les moet je rekening houden met de scope en de kennis die je wilt overdragen. De docent heeft ervoor gekozen dat elke regel individueel uitlegt kan worden. In PHP werkt query parameters dmv prepared sql staments en variable binding.
Zou je dat in een lesplan verwerken dan heb je zeker 2 of 3 lessen minder tot je beschikking om het leerdoel te bereiken. Doe je dit in het 2de of 3de jaar (wanneer je ze ook uitlegt wat QueryPlans zijn) dan kost het je misschien 1 les en is security waarschijnlijk ook een leerdoel op zich.
Dat had hier ook gewoon gekund door gewoon een strak voorbeeld neer te zetten en slechts op één aspect in te gaan; de query uitvoer. Nogmaals: het is schijnbaar een cursus webdevelopment, niet security noch backend. Er is geen reden om incrementeel uit te leggen dat vroeger queries op deze idiote manier gemaakt werden om vervolgens hoe het wel moet te behandelen. Je behandelt gewoon hoe het nu moet
Ik zei het al eerder: er vallen allerlei excuses te verzinnen voor dit gedrocht van een voorbeeldsheet maar ik geloof er eigenlijk geen snars van. Gezien wat ik bij onze binnenkomende stagiaires, afstudeerders, afgestudeerden zie ook; er wordt gewoon weinig aandacht aan kwaliteit van gemaakte code geschonken. Als het maar werkt. Dit valt in exact dezelfde categorie
Aan de andere kant zou het niet de eerste keer zijn dat een studentje van de studie geflikkerd wordt en uit rancune een onzinverhaal online zet. Alle reden dus om terughoudend te zijn met het posten van dit soort zaken.Cloud schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:58:
Ik zei het al eerder: er vallen allerlei excuses te verzinnen voor dit gedrocht van een voorbeeldsheet maar ik geloof er eigenlijk geen snars van. Gezien wat ik bij onze binnenkomende stagiaires, afstudeerders, afgestudeerden zie ook; er wordt gewoon weinig aandacht aan kwaliteit van gemaakte code geschonken. Als het maar werkt. Dit valt in exact dezelfde categorie
Het is Twitter. Het is een (ex?) student die zichzelf sowieso al heel wat kwaliteiten toedicht als je even door zijn tijdlijn scrollt.
Net perse het schoolvoorbeeld (pun yeah) van betrouwbaarheid.
Net perse het schoolvoorbeeld (pun yeah) van betrouwbaarheid.
Tjolk is lekker. overal en altijd.
Over hoeveel vroeger heb je het? Parameterized queries zijn dan misschien 'vrij nieuw' in PHP maar voor die tijd was het toch ook gewoon gangbaar om je user input te sanitizen met mysql_real_escape_string en allerlei regexen?Cloud schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:58:
[...]
Er is geen reden om incrementeel uit te leggen dat vroeger queries op deze idiote manier gemaakt werden om vervolgens hoe het wel moet te behandelen. Je behandelt gewoon hoe het nu moet
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Zou inderdaad goed kunnen. Maar als je altijd maar van onzin en leugens uitgaat kom je nergens, ook hier op het forum niet. Noem me naïef maar ik ga af en toe nog wel eens uit van het goede in de mensHydra schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:01:
[...]
Aan de andere kant zou het niet de eerste keer zijn dat een studentje van de studie geflikkerd wordt en uit rancune een onzinverhaal online zet. Alle reden dus om terughoudend te zijn met het posten van dit soort zaken.
Weet niet precies waar je op doelt, heb geen tijd om zijn hele feed te lezen. Maar als we toch hem als persoon in diskrediet te brengen middels dat wat zijn Twitter profiel ons geeft; hij wordt gevolgd door een paar mensen die wel degelijk wat van security weten. Dat spreekt dan denk ik wel vóór hem, toch?Tjolk schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:20:
Het is Twitter. Het is een (ex?) student die zichzelf sowieso al heel wat kwaliteiten toedicht als je even door zijn tijdlijn scrollt.
Goed punt. Het is in geen enkel tijdperk goede code geweest eerlijk gezegdHarrie_ schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:42:
[...]
Over hoeveel vroeger heb je het? Parameterized queries zijn dan misschien 'vrij nieuw' in PHP maar voor die tijd was het toch ook gewoon gangbaar om je user input te sanitizen met mysql_real_escape_string en allerlei regexen?
Overigens geeft hij nu aan dat de Hanze contact met hem opgenomen heeft over dit materiaal. Maar goed dat zal ie ook wel verzonnen hebben.
Het punt was vooral dat je nogal 100% meegaat met die kerel. Ook nu weer. Gewoon geloven wat er op twitter gepost wordt is extreem naief.Cloud schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:50:
Overigens geeft hij nu aan dat de Hanze contact met hem opgenomen heeft over dit materiaal. Maar goed dat zal ie ook wel verzonnen hebben.
Ik snap je punt wel en heb het zelfs reeds beantwoord; zie mijn voorgaande reactie eerste alinea.Hydra schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:55:
[...]
Het punt was vooral dat je nogal 100% meegaat met die kerel. Ook nu weer. Gewoon geloven wat er op twitter gepost wordt is extreem naief.
Maar goed, ben er wel klaar mee. Blijkbaar ben je al extreem naïef als je een tweet op internet op face value aanneemt voor discussiemateriaal.
Ik heb toevallig de zelfde opleiding afgerond als poster van het linkje. Betreft hier volgens mij het eerste project van de eerste jaar voor de opleiding HBO-ICT op de Hanze. In dit thema gaat het vooral om basis php/mysql.Cloud schreef op maandag 23 april 2018 @ 15:59:
Via Twitter:
[afbeelding]
Het voorbeeld is niet heel netjes en zou i.m.o ook niet zo in de slides moeten worden opgenomen, maar laat wel meteen zien hoe out-dated de meuk is die je daar nu nog geleerd krijgt. Wees blij dat ze niet mysql_query gebruiken in het voorbeeld
Dat is standaard. Ik ben ook (tijdelijk) gestopt met de opleiding en dan nemen ze altijd contact met je op.Cloud schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 12:50:
Mijn ervaring is juist dat dat zelden gebeurt. Het is wat concepten leren, wat opdrachten maken, een projectje en dan weer door naar de volgende, vaak met weinig samenhang. Je leert van alles wat, maar weinig de diepte in.Hydra schreef op dinsdag 24 april 2018 @ 11:49:
Ik vind het een wazig verhaal. Het is wel erg makkelijk zonder enige vorm van context of weerwoord mee te gaan in een hetze tegen een hogeschool. Het zou me an sich niet verbazen dat het gewoon waar is, maar het zou me ook niet verbazen als er later dieper ingegaan wordt op het waarom (en dus waarom niet) van die code.
Het blijft ook een lastig verhaal. Docenten zijn nu eenmaal meer bezig met lesgeven en alles wat daarbij komt kijken en dan raak je zeker na verloop van tijd verder weg van de praktijk als je niet dagelijks programmeert en werkt aan projecten. Zie dan ook nog maar eens tijd te maken om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen en ook nog eens je lesmateriaal erop aan te passen.
Sowieso denk ik niet dat ons onderwijssysteem enorm geschikt is om je goed te leren programmeren. Om een goede programmeur te worden moet je in mijn ogen gewoon behoorlijk autodidactisch en kritisch zijn ingesteld en dat rijmt niet echt met hoe er les wordt gegeven.
Zulke code werkt ook enorm demotiverend voor het talent dat al in hun vrije tijd aan hun skillset werkt. Die denken gewoon: Wtf doe ik hier?
Heerlijk floats/decimals etc. 
(https://3v4l.org/Udnf9)
code:
1
2
| $cents = (int) (77.85 * 100); // int(7784) |
(https://3v4l.org/Udnf9)
spoiler:
De oplossing is overigens door er (int) round(77.85 * 100) van te maken, maar toch! 
[ Voor 32% gewijzigd door TheNephilim op 24-04-2018 14:04 ]
in PHP met floats altijd rounden, reden #502948028 waarom iedereen een hekel heeft aan PHP
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.