Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓫ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 100 Laatste
Acties:
  • 554.943 views

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:23

Matis

Rubber Rocket

CodeCaster schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 13:43:
Buildscripts en -servers zijn helaas nog steeds niet zo'n gemeengoed als ze zouden moeten zijn.
Met GitLab CI maak je van iedere workstation een build server.
Je kunt ook Jenkins, Hudson of weet ik veel wat voor soort CI op je eigen systeem installeren.

Dat is altijd nog beter dan niets.

Momenteel draaien wij GitLab CI met autoscale op AWS met Docker. Werkt perfect en heeft 0 initiële kosten en kost alleen geld als je de machine gebruikt.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:56
Omdat de markt zodanig krap is dat je mits goede theoretische achtergrond en wil om te leren al aangenomen kan worden? Ik heb al gelijkaardige zaken gezien hoor...

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 17:18
Matis schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 19:38:
[...]

Met GitLab CI maak je van iedere workstation een build server.
Zou je hier iets meer over willen vertellen ? :)
Ik zou persoonlijk iets willen in de geest van
-Code pushen naar master branche
- trigger gaat af en doet wat dingen als npm install / composer install / testing
- maakt container aan op staging doos en kopt container de lucht in

probleem is alleen, ik heb niet echt een idee waar ik moet beginnen.
dit schijt met Gitlab redelijk te doen moeten zijn, dacht ik?

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:07
Xantios schreef op zondag 4 maart 2018 @ 00:07:
[...]

- trigger gaat af en doet wat dingen als npm install / composer install / testing

Het kan met Gitlab CI, maar je kunt er bijvoorbeeld ook Jenkins voor gebruiken.

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

Voordat je direct begint met een gehele eigen buildserver, is kijken hoever je komt met een dienst als Travis misschien een beter idee. De meeste test/deployment setups kun je hiermee wel in een paar minuten in elkaar klikken.

Mocht je meer willen dan dat kun je natuurlijk altijd nog verder kijken.

[ Voor 33% gewijzigd door Bosmonster op 04-03-2018 22:21 ]

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Wij gebruiken Bitbucket hier en ik moet me ook nog eens verdiepen in Bitbucket Pipelines (https://bitbucket.org/product/features/pipelines). Niet zozeer voor builden, maar zeker voor testen.

• Ryada
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:00

Ryada

She/Her

Wij gebruiken TeamCity wat wel aardig werkt op onze build server (maar man wat is die UX jammer)
Ondertussen ben ik zowat de enige die het nog een beetje onderhoud, omdat de collegas het te veel werk vinden om te onderhouden.
Vind het toch wel een relaxed iets als je een mailtje krijgt als jou recente commit niet gecompiled kan worden.

(Misschien maar op mijn eigen server ook eens TeamCity oid installeren om mijn eigen repo's erin te laten komen)

[ Voor 14% gewijzigd door Ryada op 05-03-2018 09:57 ]

Steam: Ryada.

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 16:24
Als je al GitLab gebruikt dan is GitLab-CI echt wel een hele goed tool met goede integratie. Helemaal als je dit combineert met docker images om te bouwen. Dan zit je ook niet dat build-tools geïnstalleerd hoeven te zijn op de server. Gewoon een .gitlab-ci.yml file toevoegen en gaan! Voorbeeldje van een zo'n script:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
stages:
  - build
  - package
  - deploy

build:
  image: openjdk:8-jdk-slim
  stage: build
  artifacts:
    name: "${CI_JOB_NAME}_${CI_COMMIT_REF_NAME}"
    expire_in: 1 week
    paths:
      - _dist/
  script:
    - ./gradlew build distribution
  cache:
    paths:
      - .gradle/

package:
  image: docker:latest
  stage: package
  dependencies:
    - build
  only:
    - beta
    - development
    - master
  script:
    - docker login -u gitlab-ci-token -p $CI_JOB_TOKEN $CI_REGISTRY
    - docker build -t $CI_REGISTRY/<project>:$CI_COMMIT_REF_NAME .
    - docker push $CI_REGISTRY/<project>:$CI_COMMIT_REF_NAME

deploy:
  # Voor elke branch hebben we een aparte deployment methode om direct op een (test-)server te zetten.

En dit ziet er in GitLab ook goed uit, bij de merge request krijg je direct een link naar de omgeving waar de build gedeployed is (wanneer nodig). Op feature branches wordt alleen de build uitgevoerd, zodat we wil direct testcases hebben uitgevoerd, maar die worden niet gedeployed.

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-11 18:08

DevWouter

Creator of Todo2d.com

@Xantios Ik zou gewoon beginnen met een bat (windows) of shell (MacOs/Linux) script. Buildservers zijn feitelijk niks anders dan machines die op basis van een trigger (tijd/push/et cetera) de code uitchecken en vervolgens een script runnen.
Als je namelijk meteen begint met een buildserver dan zie je allerlei fancy tools zoals reporting, integratie en mooie interfaces. Dat zijn zaken die je later gaat gebruiken wanneer je buildserver deployt.

Vaak is bij mij de eerste deploy script altijd te vinden op: /scripts/deploy.sh of /scripts/deploy.bat.
Later pas ik het wel aan naar jenkins/gitlab/bitbucket specifieke zaken waarbij ik reporting en integraties toevoeg.
En als je het nog nooit eerder heb gedaan begin dan simpel met een hello-world.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:30
Ik doe aan de volledige overkill: ik gebruik voor m'n persoonlijke projectjes in sommige gevallen zelfs Visual Studio Team Services. Komt een beetje overwaaien van 't werk, waar we dit ook gebruiken.
Maar vanuit een development standpunt is er niets zo fijn als gewoon vanuit je VS je code te pushen en enkele minuten later een werkende versie op je Azure Web App, HockeyApp of wat dan ook te zien. De configuratie is ook redelijk vanzelfsprekend gelukkig.En dan kom je aan zaken zoals versienummers, GitVersion enz, en zit je opeens in een heel ander straatje.
Maar aan het einde van het verhaal is je applicatie wel zonder manuele acties gedeployed, waar jij het ook maar wilt. En het excuus 'works-on-my-machine' hoeft dan niet meer te tellen. Je begint ook meer op configuratie zoals IP-adressen, usernames en wachtwoorden te denken, wat in altijd een pluspunt is.

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 16:24
DevWouter schreef op maandag 5 maart 2018 @ 10:31:
@Xantios Ik zou gewoon beginnen met een bat (windows) of shell (MacOs/Linux) script. Buildservers zijn feitelijk niks anders dan machines die op basis van een trigger (tijd/push/et cetera) de code uitchecken en vervolgens een script runnen.
Als je namelijk meteen begint met een buildserver dan zie je allerlei fancy tools zoals reporting, integratie en mooie interfaces. Dat zijn zaken die je later gaat gebruiken wanneer je buildserver deployt.

Vaak is bij mij de eerste deploy script altijd te vinden op: /scripts/deploy.sh of /scripts/deploy.bat.
Later pas ik het wel aan naar jenkins/gitlab/bitbucket specifieke zaken waarbij ik reporting en integraties toevoeg.
En als je het nog nooit eerder heb gedaan begin dan simpel met een hello-world.
Je hoeft niet direct alle reporting goed te hebben, maar goede Continuous Integration is echt cruciaal voor een serieus project. Zoals iemand eerder al zei, dit hoort gewoon op een kale machine.

En de documentatie van Gitlab CI is goed.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Marcj schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:03:
[...]

Je hoeft niet direct alle reporting goed te hebben, maar goede Continuous Integration is echt cruciaal voor een serieus project. Zoals iemand eerder al zei, dit hoort gewoon op een kale machine.

En de documentatie van Gitlab CI is goed.
Helemaal met je eens, maar het is de laatste stap, niet de eerste ;)

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Bij mij zit alles in twee TeamCity instanties maar ik zit te spelen met het idee om alles over te zetten naar Gitlab. Source control gebeurt momenteel dmv Git (Gitosis op een bejaarde Linux bak), issue tracking/planning gaat via TFS en CI gaat via TeamCity.

Ik ben zelf niet helemaal happy met TFS (zo traaaaag) en Gitlab heeft eigenlijk alles wat ik nodig heb in één pakket - mits ik natuurlijk mijn builds daarin kan automatiseren zoals dat nu in TeamCity het geval is. Vervelende is wel dat we een intern ontwikkelde applicatie gebruiken die heel erg aan TeamCity gekoppeld is, dus die koppeling zou ik dan moeten ombouwen om met Gitlab te gaan werken. Op zich zou dat geen ramp zijn, maar kost allemaal tijd dus ik moet dat allemaal eens op mijn gemak gaan uitvogelen.

Moet eerst maar eens kijken of de gratis Gitlab versie voor ons voldoet of dat we een betaalde variant moeten gebruiken :P

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Xantios schreef op zondag 4 maart 2018 @ 00:07:

Dat wil ik wel, maar je haalt twee dingen een beetje door elkaar.

Allereerst heb je CI (continuous integration) waarin je iedere commit bouwt en test.

Wanneer je tests slagen kun je door naar CD (continuous delivery / continuous deployment) waarna je de zojuist gebouwde en geteste software op een productie / test / staging omgeving installeert en draait.

Hoe je dat wilt inrichten ligt helemaal aan jezelf. Hoeveel tijd, geld en kennis wil je ervoor vrijmaken.

De landingspagina van GitLab geeft mooi alle stadia van software ontwikkeling aan:
https://about.gitlab.com/

[ Voor 5% gewijzigd door Matis op 05-03-2018 13:02 ]

• Xantios
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 17:18
Allen, Dank voor de input.
Blij dat ik de vraag zo open heb gesteld. dit geeft wel nieuwe inzichten :)

Momenteel gebruik in inderdaad een bash script, deze zit in m'n git-post-commit hook op de client. deze draait de unit-tests (dus je kan effectief niet comitten zonder dat je weet dat de test kapot is)

het CI gedeelte heb ik dus in de bare minimum al wel werkende, en dat doet wat het voor mij zou moeten doen, al is het niet ontzettend sophisticated.

momenteel is de workflow zo iets als:
ssh naar docker bak toe
git clone <repo>
cd <repo> ; docker -d -v /example:/var/www/ Example

momenteel heb ik de code in bitbucket zitten, en dat bevalt me eigenlijk wel prima.
heb dan ook even gekeken naar het CI gedeelte wat ze daarin bieden, maar daar zit je qua CD weer lastiger lijkt het.

Al met al, interesante materie om mezelf nog veel verder in te verdiepen :)

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Ik ga dus echt niet elke commit die ik doe testen, dat beperk ik wel tot de niet-feature branches :P In feature branches wil ik ook nog wel eens dingen committen die nog niet helemaal werken (werk alleen dus geen risico dat een collega opeens een kapotte build heeft). Ik draai lokaal al mijn unit tests voordat ik het spul merge naar een master- of develop branch en dat mag dan fijn automatisch gaan draaien op de server (de tests op de server zijn uitgebreider dan lokaal omdat de software waar ik aan werk modules heeft en ik heb lokaal niet alle modules geladen maar tijdens de CI-tests aan de server kant doet hij dat dus wel).

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:29
Neko Koneko schreef op maandag 5 maart 2018 @ 12:07:
Bij mij zit alles in twee TeamCity instanties maar ik zit te spelen met het idee om alles over te zetten naar Gitlab. Source control gebeurt momenteel dmv Git (Gitosis op een bejaarde Linux bak)
Moet eerst maar eens kijken of de gratis Gitlab versie voor ons voldoet of dat we een betaalde variant moeten gebruiken :P
Zou dan ook wel een nieuwe linux bak oppikken, gitlab is nou niet echt heel resource vriendelijk (geheugen) :P .

• Matis

Matis

Rubber Rocket

gekkie schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:22:
Zou dan ook wel een nieuwe linux bak oppikken, gitlab is nou niet echt heel resource vriendelijk (geheugen) :P .
Ik ben de laatste die ontkent dat GitLab zuinig met zijn resources omgaat, maar het is redelijk te tunen in de configuratie file.

• gekkie
Matis schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:32:
[...]

Ik ben de laatste die ontkent dat GitLab zuinig met zijn resources omgaat, maar het is redelijk te tunen in de configuratie file.
Mwah je zit toch al aan 1,5 a 2 GB minimum alleen al voor de basic git repo functionaliteit zonder CI en andere toeters en bellen zou toch met minder moeten kunnen zou je denken. Maar goed alternatieven als "gogs" enzo waren het toch ook allemaal (nog) niet, last time i checked.

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
Teamcity draait op Java dus dat slurpt ook wat af.... Aan de andere kant werkt het wel gewoon, dus misschien dat ik eens ga kijken of ik hem kan bijwerken naar de nieuwste versie (zodat ik eindelijk nieuwere versies van MSBUILD kan gebruiken). Ik ben er gewoon bang voor dat ik hem met een update kapot maak en dan niet meer aan de praat krijg :$

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-10 15:06

DeluxZ

Livin' the good life

Neko Koneko schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 15:17:
Teamcity draait op Java dus dat slurpt ook wat af.... Aan de andere kant werkt het wel gewoon, dus misschien dat ik eens ga kijken of ik hem kan bijwerken naar de nieuwste versie (zodat ik eindelijk nieuwere versies van MSBUILD kan gebruiken). Ik ben er gewoon bang voor dat ik hem met een update kapot maak en dan niet meer aan de praat krijg :$
MSBUILD impliceerd een beetje dat je .NET doet. Je kunt gratis je eigen VSTS omgeving aanvragen he met een MSDN account GIT, CI/CD, release management alles zit erin.

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Nifty; een DOM-node converteren naar SVG of PNG :o

https://github.com/tsayen/dom-to-image

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

gekkie schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:36:
[...]

Mwah je zit toch al aan 1,5 a 2 GB minimum alleen al voor de basic git repo functionaliteit zonder CI en andere toeters en bellen zou toch met minder moeten kunnen zou je denken. Maar goed alternatieven als "gogs" enzo waren het toch ook allemaal (nog) niet, last time i checked.
Ik heb Gogs thuis draaien op een Ubuntu-VM met 1 GB RAM. Toegegeven, voor m'n hobbyprojecten, maar het doet alles wat ik verwacht. Alleen een beetje ghetto dat je de backup zelf moet maken, maar het werkt.

Daarnaast heb ik dan weer TFS Express draaien die Git leegtrekt en de .NET-projecten bouwt. :+

Welke functionaliteiten miste jij eraan?

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 08-03-2018 16:59 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• gekkie
CodeCaster schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 16:58:
[...]
Welke functionaliteiten miste jij eraan?
Weet ik eigenlijk al niet meer, misschien dat ik alle mislukkingen ook maar eens met redenen moet gaan vastleggen :p
Waarom een switch van exim naar postfix niet wou werken ben ik ook alweer vergeten, enzovoorts :p

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

k*t Azure. Mijn dev VM is alleen beschikbaar tijdens normale uren en daarna moet je 'm even met de hand opstarten. Prima kostenbesparing... maar... ik zit nu al 30 minuten te wachten totdat mijn VM's eens gaat reageren. Volgens de Azure portal is de VM al weer allocated. Jaja, in Windows minuten zeker. In de praktijk duurt het nog 15-30 minuten voordat de VM ergens op gaat reageren.

En dan kan ik Visual Studio opstarten. Wat is dat... een suboptimaal traag prutspakket. Als je googlet op 'visual studio performance' krijg je 10% van het gehele internet terug met klachten maar geen oplossingen.

Huilie huilie.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:32
Motrax schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:34:
k*t Azure. Mijn dev VM is alleen beschikbaar tijdens normale uren en daarna moet je 'm even met de hand opstarten.
Je kan dat perfect veranderen hoor. Je kan instellen dat die VM niet automatisch moet uitgeschakeld worden.

https://fgheysels.github.io/

• gekkie
Motrax schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 19:34:
k*t Azure. Mijn dev VM is alleen beschikbaar tijdens normale uren en daarna moet je 'm even met de hand opstarten. Prima kostenbesparing... maar... ik zit nu al 30 minuten te wachten totdat mijn VM's eens gaat reageren. Volgens de Azure portal is de VM al weer allocated. Jaja, in Windows minuten zeker. In de praktijk duurt het nog 15-30 minuten voordat de VM ergens op gaat reageren.

En dan kan ik Visual Studio opstarten. Wat is dat... een suboptimaal traag prutspakket. Als je googlet op 'visual studio performance' krijg je 10% van het gehele internet terug met klachten maar geen oplossingen.

Huilie huilie.
Ah zuur :+

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

whoami schreef op donderdag 8 maart 2018 @ 20:04:
[...]
Je kan dat perfect veranderen hoor. Je kan instellen dat die VM niet automatisch moet uitgeschakeld worden.
Dat is afgeschermd... en normaliter is het prima, bespaart 70% van de kosten. Maar als je een keer buiten kantoortijden wil werken... oei oei.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

• whoami
Ik vind het wel bizar dat je ontwikkelt (moet ontwikkelen) op een Azure VM. Zou ik eigenlijk niet zo tof vinden :)

[ Voor 9% gewijzigd door whoami op 09-03-2018 13:39 ]

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Motrax schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:06:
[...]
Dat is afgeschermd... en normaliter is het prima, bespaart 70% van de kosten. Maar als je een keer buiten kantoortijden wil werken... oei oei.
Wat kost zo'n VMtje nu? 30 euro in de maand? Het half uur dat jij kwijt bent is veel kostbaarder voor het bedrijf. Gewoon 30 minuten betaald koffie drinken/gamen/GoT-en

• whoami
Skyaero schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 13:44:
[...]

Wat kost zo'n VMtje nu? 30 euro in de maand? Het half uur dat jij kwijt bent is veel kostbaarder voor het bedrijf. Gewoon 30 minuten betaald koffie drinken/gamen/GoT-en
Ik hoop dat hij niet moet devven op een VM die slechts 30 euro kost :)

Een 64 bit Win2016 met VS.NET enterprise en 3.5 GB ram kost 42eur/maand
Denk wel dat je wat meer geheugen wilt :)

Hoedanook, stomme regel.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 13:41

Crazy D

I think we should take a look.

Ik ontwikkel op een Azure server, die kost me gemiddeld 120 euro per maand (maar lang leven BizzSpark met 3 jaar gratis 130 euro tegoed want dat zou ik er zelf nooit voor betalen). (8Gb geheugen, hoewel dat 7Gb is volgens de taak manager). Draait op zich wel prima, al heb je bij TransIP voor 65 euro een VPS die goedkoper is en beter performt :)

Exact expert nodig?

• CHeff
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-11 12:59

CHeff

Allemaal gekkigheid

Ik heb ook wat Azure VM's draaien met auto-shutdown. Je hebt de mogelijkheid om de auto-shutdown een mail te laten sturen voordat de shutdown plaatsvindt. Dit mailtje bevat links om de auto-shutdown uit te stellen (1 of 2 uur), of in z'n geheel te annuleren.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
gekkie schreef op woensdag 7 maart 2018 @ 17:36:
[...]

Tsja het is maar net wat je allemaal verwacht ervan.

Voor git zelf heb je amper iets nodig. Heb thuis een Linux server draaien met SSH. Daar heb ik mijn bare repositories staan in /srv/git/project1.git enzovoorts.

Met git en een RSA key pair voor SSH kan ik daar vrij eenvoudig mee synchroniseren.

Meer heb ik niet nodig.

Voor een team kun je dan nog met setgid werken en iedereen lid maken van dezelfde groep. Werkt ook prima.

Veel simpeler kan het bijna niet :)

Voor bug tracking gebruiken we sowieso andere software op de zaak en voor thuis boeit dat me niet.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
Lethalis schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:59:
[...]

Voor git zelf heb je amper iets nodig. Heb thuis een Linux server draaien met SSH. Daar heb ik mijn bare repositories staan in /srv/git/project1.git enzovoorts.

Met git en een RSA key pair voor SSH kan ik daar vrij eenvoudig mee synchroniseren.

Meer heb ik niet nodig.

Voor een team kun je dan nog met setgid werken en iedereen lid maken van dezelfde groep. Werkt ook prima.

Voor bug tracking gebruiken we sowieso andere software op de zaak en voor thuis boeit dat me niet.
Natuurlijk werkt zo'n setup. Maar je mist dan wel essentiele zaken als code review tooling. Zodra er meer dan 2 man aan een project werkt, kun je eigenlijk niet meer zonder.

• gekkie
Lethalis schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:59:
[...]

Meer heb ik niet nodig.

Weet ik, maar ik vind het ook wel makkelijk om voor klantjes even snel tijdelijk toegang tot een repo via https open te zetten. Beetje simpele point en click usermanagement is dan wel fijn.

• Lethalis
  • Niet online
ThomasG schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 18:02:
[...]
Natuurlijk werkt zo'n setup. Maar je mist dan wel essentiele zaken als code review tooling. Zodra er meer dan 2 man aan een project werkt, kun je eigenlijk niet meer zonder.
Daar heb je een punt, al zou je natuurlijk nog met branching kunnen werken. Dus dat development in branch X gebeurt en dat een code reviewer de goedgekeurde changes merged met de stable branch.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Crazy D schreef op vrijdag 9 maart 2018 @ 15:30:
Ik ontwikkel op een Azure server, die kost me gemiddeld 120 euro per maand (maar lang leven BizzSpark met 3 jaar gratis 130 euro tegoed want dat zou ik er zelf nooit voor betalen). (8Gb geheugen, hoewel dat 7Gb is volgens de taak manager). Draait op zich wel prima, al heb je bij TransIP voor 65 euro een VPS die goedkoper is en beter performt :)
Zou je wat meer kunnen vertellen? Werk je dan via RDP op die machine of dient het als een soort ontwikkel/test/staging-machine?

[anekdote]
Ik heb tijdens mijn stage ooit via RDP op een shared omgeving moeten ontwikkelen. Ik had toen een keer een fout gemaakt in een stukje javascript waardoor het een feitelijk while-true loop was. Toen ik tijdens het testen het stukje draaide had het hele kantoor er last van. Zelf had ik er ook last van, maar ik dacht dat de verbinding met de server (die in het andere pand stond) slecht was. >:)
Disclaimer: Die plek was een super stage en dit verhaal doet echt geen recht aan de mensen daar.
[/anekdote]

• Crazy D

Crazy D

DevWouter schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:01:
Zou je wat meer kunnen vertellen? Werk je dan via RDP op die machine of dient het als een soort ontwikkel/test/staging-machine?
Het is mijn ontwikkel omgeving, via RDP. Ik vind het vooral handig dat ik zo'n beetje overal vandaan er bij kan. In het verleden liep ik te kloten met externe schijven met virtual machines (meerdere versies van Exact software naast elkaar zetten werkte niet zo lekker), dat gaat ondertussen beter en met 1 goede virtual zou ik nu ook kunnen werken, maar dan moet ik mijn machine altijd bij de hand hebben. Nu log ik regelmatig in op m'n server vanaf de iMac van mijn vrouw of pc's bij klanten. En bijkomend voordeel is dat als iemand anders rapportages oid moet maken, ze ook eenvoudig kunnen inloggen. Azure is bij mij vooral de keuze geweest omdat het via BizzSpark gratis is (als starter 3 jaar gratis), na dit jaar stap ik over op TransIP, goedkoper en betere performance. Maar ik zou niet meer terug willen naar lokaal alles doen.

Aangezien Exact software (zeker de Synergy omgevingen) niet zo goed geschikt zijn voor een echte OTAP-straat heeft dat traject niet zoveel zin maar dat zou je vanuit TFS/visualstudio.com ook kunnen laten deployen naar VM's, laten opstarten zodat je daar kunt testen. Als ik ooit nog eens tijd over heb wil ik daar wel verder induiken maar voor de omgevingen waar ik nu werk kan dat niet (binnen Exact kun je maar weinig automatisch deployen, vaak hangen dingen niet alleen samen met mijn code maar ook met inrichting en die kan niet of maar deels geëxporteerd worden).
[anekdote]
Ik heb tijdens mijn stage ooit via RDP op een shared omgeving moeten ontwikkelen. Ik had toen een keer een fout gemaakt in een stukje javascript waardoor het een feitelijk while-true loop was. Toen ik tijdens het testen het stukje draaide had het hele kantoor er last van. Zelf had ik er ook last van, maar ik dacht dat de verbinding met de server (die in het andere pand stond) slecht was. >:)
Disclaimer: Die plek was een super stage en dit verhaal doet echt geen recht aan de mensen daar.
[/anekdote]
O-) productie server plat gegooid omdat test en productie op 1 server stonden, en 1 escape clausule in een recursieve functie vergeten.. Ach, zo leer je altijd wat bij he. Een oud-collega kwam er een keer achter dat Control+Z in de SQL Query Analyzer niet een undo is op een update statement waarbij net 25000 records zijn bijgewerkt, omdat je de where vergeten was 8)7

Exact expert nodig?

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Crazy D schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 15:29:
[...]

Het is mijn ontwikkel omgeving, via RDP. Ik vind het vooral handig dat ik zo'n beetje overal vandaan er bij kan. In het verleden liep ik te kloten met externe schijven met virtual machines (meerdere versies van Exact software naast elkaar zetten werkte niet zo lekker), dat gaat ondertussen beter en met 1 goede virtual zou ik nu ook kunnen werken, maar dan moet ik mijn machine altijd bij de hand hebben. Nu log ik regelmatig in op m'n server vanaf de iMac van mijn vrouw of pc's bij klanten. En bijkomend voordeel is dat als iemand anders rapportages oid moet maken, ze ook eenvoudig kunnen inloggen. Azure is bij mij vooral de keuze geweest omdat het via BizzSpark gratis is (als starter 3 jaar gratis), na dit jaar stap ik over op TransIP, goedkoper en betere performance. Maar ik zou niet meer terug willen naar lokaal alles doen.

Aangezien Exact software (zeker de Synergy omgevingen) niet zo goed geschikt zijn voor een echte OTAP-straat heeft dat traject niet zoveel zin maar dat zou je vanuit TFS/visualstudio.com ook kunnen laten deployen naar VM's, laten opstarten zodat je daar kunt testen. Als ik ooit nog eens tijd over heb wil ik daar wel verder induiken maar voor de omgevingen waar ik nu werk kan dat niet (binnen Exact kun je maar weinig automatisch deployen, vaak hangen dingen niet alleen samen met mijn code maar ook met inrichting en die kan niet of maar deels geëxporteerd worden).
Dat zijn hele goeie redenen. Soms is de inrichting van dat soort software een soort halve applicatie.
Bedankt voor het delen d:)b

• gekkie
[...]
Een oud-collega kwam er een keer achter dat Control+Z in de SQL Query Analyzer niet een undo is op een update statement waarbij net 25000 records zijn bijgewerkt, omdat je de where vergeten was 8)7
Klinkt ook als een dev'er die het niet meer zo naar z'n zin had bij de baas .. anders verzin je het toch niet om die combi te gebruiken ... (probeer altijd maar wijs bij updates en deletes te beginnen met de where clause :p)

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

gekkie schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 18:28:
[...]

Klinkt ook als een dev'er die het niet meer zo naar z'n zin had bij de baas .. anders verzin je het toch niet om die combi te gebruiken ... (probeer altijd maar wijs bij updates en deletes te beginnen met de where clause :p)
Meh... Let he who is without sin cast the first stone... Jongens... Waarom zijn jullie stenen aan het rapen? :+

• gekkie
DevWouter schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 18:43:
[...]

Meh... Let he who is without sin cast the first stone... Jongens... Waarom zijn jullie stenen aan het rapen? :+
Om ze netjes aan de kant te leggen, net al m'n grote teen aan gestoten :p

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
[...]

(probeer altijd maar wijs bij updates en deletes te beginnen met de where clause :p)
Ik had een tijdje geleden de 'New Query'-template van SSMS aangepast, zodat ik altijd het volgende kreeg:

SQL:
1
2
3
4
5
6
BEGIN
SET XACT_ABORT ON

ROLLBACK

Dat werkte best goed tegen accidental deletion door foutieve where's :)

We are shaping the future

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 21:11
[...]

Nu weet ik al wat ik morgen ga doen! :D
Nooit aan gedacht eigenlijk

• Lethalis
  • Niet online
[...]
(probeer altijd maar wijs bij updates en deletes te beginnen met de where clause :p)
Ik schrijf altijd eerst een SELECT statement :)

Dan zie ik meteen of ik de juiste records te pakken heb, voordat ik hem aanpas naar een UPDATE of DELETE.

Ach, een jaartje of 10 geleden - toen ik nog niet zo lang bij mijn huidige werkgever werkte - had ik 2 vensters open in mijn browser. Het ene venster wees naar mijn testomgeving, het andere naar de live omgeving waar ik als een echte klant was ingelogd omdat ik iets voor hem had uitgezocht.

Ik was met een stukje code bezig dat een B levering moest regelen van artikelen. Om die B levering voor elkaar te krijgen, voerde ik altijd een bestelling in met aantal 100 bijvoorbeeld. Dan kreeg ik namelijk terug dat 25 artikelen nog vandaag geleverd konden worden, maar de rest morgen (de B levering).

Dus ik druk aan het werk, steeds weer iets aanpassen, testbestelling doen in mijn browser, kijken wat het doet. Totdat ik op een punt kwam waar mijn debugger de B levering niet oppakte. Ik stomverbaasd natuurlijk.

In my defense zagen beide vensters hetzelfde er uit.

Anyways, om een lang verhaal kort te maken had ik dus een echte order van 100 artikelen bij die klant doorgevoerd :X Gelukkig konden we hem nog ongedaan maken door een andere afdeling te bellen en dat zij hem uit het systeem voor ons verwijderden.

Maar het was wel even schrikken :+

Het eerste wat ik daarna deed was iets inbouwen zodat je altijd direct kon zien of je op de live of op de testomgeving zat O-)

Het tweede dat ik daarna deed, was met goedkope en kleine artikelen testen _O-

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005

Onbekend

...

Tegenwoordig zijn er plugins beschikbaar die detecteren of een delete of update-statement zonder where wordt uitgevoerd. Je krijgt dan een extra waarschuwingsvenster met de vraag of je zeker weet dat je het wilt uitvoeren zonder where. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• gekkie
Lethalis schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 23:10:
[...]

Dan zie ik meteen of ik de juiste records te pakken heb, voordat ik hem aanpas naar een UPDATE of DELETE.
Doe ik idd ook vaak, maar een fuckup blijft altijd in een klein hoekje zitten, zeker met semi-multitasking.

• Crazy D

Crazy D

Dat doe ik ook altijd. Desnoods misschien minder efficiënt, maar wel makkelijker, om die select heen de delete of update, maar dan weet je 100% zeker dat het goed gaat. Maar ja, werkdruk, haast, etc, een foutje zit helaas nog altijd in een klein hoekje.

Exact expert nodig?

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 18:33
Begon de linux-is-geen-desktop-gaming-os naysayers bijna te geloven -O-

Blijkt kapotte geheugenmodule. *O*

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-11 17:27

ElkeBxl

Tassendraagster

Laatste werkweek bij mijn huidige werkgever, woopwoop! *O*

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:34
Wat gaat er met de cactus gebeuren?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Onbekend schreef op zaterdag 10 maart 2018 @ 23:18:
Tegenwoordig zijn er plugins beschikbaar die detecteren of een delete of update-statement zonder where wordt uitgevoerd. Je krijgt dan een extra waarschuwingsvenster met de vraag of je zeker weet dat je het wilt uitvoeren zonder where. :)
Is er geen optie om where required te maken voor delete en update?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
[...]

Ctrl-Z is sinds DOS toch al end-of-file/stream? ;)

• Skyaero
  • Niet online
WTF is er aan de hand met al die websites (google, mozilla, wikipedia) welke denken de website taal te moeten selecteren aan de hand van mijn IP adres?

Ik zit op dit moment in Spanje en, ondanks dat ik een Engelse Windows 10, Engelse Firefox en een Accept-Language header stuur van 'en-US', krijg ik alles in het Spaans. En nergens een zichtbare knop/vlag om terug te vallen op Engels. |:(

Voor de record, mijn Spaans houdt op bij 'Ola' en 'Si'.

• gekkie
Skyaero schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:09:
WTF is er aan de hand met al die websites (google, mozilla, wikipedia) welke denken de website taal te moeten selecteren aan de hand van mijn IP adres?

Ik zit op dit moment in Spanje en, ondanks dat ik een Engelse Windows 10, Engelse Firefox en een Accept-Language header stuur van 'en-US', krijg ik alles in het Spaans. En nergens een zichtbare knop/vlag om terug te vallen op Engels. |:(

Mjah het express omzeep helpen van Google dat de domein extensie iets zegt over, in iedergeval de interface, language die je wilt gebruikt .. geen ¿ cerveza por favor ?

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Voila, nu weet je ook hoe pintjes te bestellen :+

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• Loetn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:43

Loetn

All-time lurker

ElkeBxl schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:16:
[...]

[video]
Voila, nu weet je ook hoe pintjes te bestellen :+
Twee, niet meer, niet minder O-)

The best way to write secure and reliable applications. Write nothing; deploy nowhere.

• gekkie

Oja bij de weg, voor google kun je een bookmarkje maken met ?hl=en als querystring (of een taal naar uw keuze). Ook fijn dat je met IE 8 en 9 useragent nog een oude site qua html krijgt :p

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 12:36

ZaZ

Tweakers abonnee

Zal je een beetje helpen:

Lekker op de bank

• Ed Vertijsment
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-11 11:46
Ach, een jaartje of 10 geleden - toen ik nog niet zo lang bij mijn huidige werkgever werkte - had ik 2 vensters open in mijn browser. Het ene venster wees naar mijn testomgeving, het andere naar de live omgeving waar ik als een echte klant was ingelogd omdat ik iets voor hem had uitgezocht.

Ik was met een stukje code bezig dat een B levering moest regelen van artikelen. Om die B levering voor elkaar te krijgen, voerde ik altijd een bestelling in met aantal 100 bijvoorbeeld. Dan kreeg ik namelijk terug dat 25 artikelen nog vandaag geleverd konden worden, maar de rest morgen (de B levering).

Dus ik druk aan het werk, steeds weer iets aanpassen, testbestelling doen in mijn browser, kijken wat het doet. Totdat ik op een punt kwam waar mijn debugger de B levering niet oppakte. Ik stomverbaasd natuurlijk.

Anyways, om een lang verhaal kort te maken had ik dus een echte order van 100 artikelen bij die klant doorgevoerd :X Gelukkig konden we hem nog ongedaan maken door een andere afdeling te bellen en dat zij hem uit het systeem voor ons verwijderden.

Maar het was wel even schrikken :+

Het eerste wat ik daarna deed was iets inbouwen zodat je altijd direct kon zien of je op de live of op de testomgeving zat O-)

Het tweede dat ik daarna deed, was met goedkope en kleine artikelen testen _O-
Zo een heb ik er ook een keer gehad :+ .

Werkte bij een organisatie waarin op de afdeling home partities werden gemount op een kantoor server. Een machine die naast storage ook andere kantoorfuncties had.

Op een late avond even een nieuwe medewerker aanmaken, ging met het handje dus de console open, nfs mount gemaakt van /home/<gebruiker> naar /home/<gebruiker> op de server, [enter] en naar huis.

De volgende dag kwam ik erachter dat ik het mount commando ipv op de lokale machine op de server had uitgevoerd 8)7 (2 terminals open |:( ). Netto effect was een infinite loop via NFS: /home/<gebruiker>, opzoeken op localhost:/home/<gebruiker>, opzoeken op localhost:/home/<gebruiker> etc... etc...

Het duurt kennelijk ongeveer een dag om zo'n machine hiermee op zn knieen te krijgen. En het hele kantoor maar afvragen waarom alles zo traag was :o .

[ Voor 0% gewijzigd door Ed Vertijsment op 12-03-2018 12:36 . Reden: typos ]

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

[...]

Dat had ik met enige regelmaat tot dat ik het spuug zat was en toen twee wijzigingen doorgevoerd:
1. Een stukje javascript dat op elke pagina de absolute url relatief maakt tenzij ze beide naar het hetzelfde domein resolven.
2. Klanten met de achternaam "TEST" worden op een zo'n laat mogelijk moment in het proces er uitgefilterd.

Die aanpassingen waren eigenlijk bedoeld om mijn "fuck-ups" te voorkomen, maar oplossing 2 werkt verdomd goed met als gevolg dat ik bijna altijd op de productie API mijn applicatie test.

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19-11 09:39
Loetn schreef op maandag 12 maart 2018 @ 11:19:
[...]

Twee, niet meer, niet minder O-)
Waarom zou je ook minder dan 2 pintjes willen bestellen? :?

Ach ja, jullie zijn Nederlanders. Van Heineken zou ik ook geen 2 pintjes bestellen :P .

• Loetn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:43

Loetn

All-time lurker

Giesber schreef op maandag 12 maart 2018 @ 14:23:
[...]

Ach ja, jullie zijn Nederlanders. Van Heineken zou ik ook geen 2 pintjes bestellen :P .
Ik ben dan ook geen Nederlander :+

The best way to write secure and reliable applications. Write nothing; deploy nowhere.

• gekkie
[...]

Ach de leveren hun bocht tenminste, itt inbev afgelopen week geloof ik :+

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-11 20:51
En zo loop de gehele dag al jezelf te storen (net gezegt) aan een Raspberry Pi die niet mee wilt werken, blijkt het te liggen aan een dependencie te zijn die ik was vergeten te installeren :X

[ Voor 3% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 12-03-2018 21:36 . Reden: Net gezegd toegevoegd ]

• gekkie
Hmm bing is wel mooi scrapebaar met een RSS feed als search resultaat, beter dan de meuk die google en duckduck uitbraken.

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

Laatste dag werk en vanaf morgen een week vrij want donderdag ga ik verhuizen *O*

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-10 15:06

DeluxZ

Livin' the good life

[...]

Ik ben een Nederlander maar drink gewoon Juupjes :)

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

• qless
  • Laatst online: 21-11 16:18

qless

...vraag maar...

Daar krijg ik het af en toe ook van hier in .be
Microsoft? standaard in het frans.
Lego? frans of engels, zelfs geen nederlands
en dan voor nog tich sites.
Zelfs tweakers geeft mij af en toe franstalige reclame!

En dan zit ik met een engels talige browser, met nederlandse locale. Lijkt me makkelijk te detecteren, en berouwbaarder dan een IP lookup. Maar zelfs dan nog, 61% van .be is nederlandstalig.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08:10

Sebazzz

3dp

Irritant is dat, mijn werk heeft de proxyserver in Duitsland staan dus Google is ook in het Duits.

Gelukkig hebben wij onze directe lijn naar buiten.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

qless schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 10:05:
[...]

Daar krijg ik het af en toe ook van hier in .be
Microsoft? standaard in het frans.
Lego? frans of engels, zelfs geen nederlands
en dan voor nog tich sites.
Zelfs tweakers geeft mij af en toe franstalige reclame!

En dan zit ik met een engels talige browser, met nederlandse locale. Lijkt me makkelijk te detecteren, en berouwbaarder dan een IP lookup. Maar zelfs dan nog, 61% van .be is nederlandstalig.
Venez vers le côté obscur, nous avons des cookies })

Beetje kennis van het Frans schaadt niemand hoor :) Al is het wel spijtig dat veel sites brak geimplementeerd zijn. Gek genoeg hier op tweakers nog geen franstalige reclame gehad en dat terwijl ik woon en werk in Brussel :p

• qless
  • Laatst online: 21-11 16:18

qless

...vraag maar...

Ik spreek al twee van de drie talen ;)

Komm zur dunklen Seite, wir haben Kekse })

Maar idd, zou het toch eens moeten leren.

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Neko Koneko
  • Niet online
(overleden)
ElkeBxl schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 11:22:
[...]

Venez vers le côté obscur, nous avons des cookies })

Beetje kennis van het Frans schaadt niemand hoor :) Al is het wel spijtig dat veel sites brak geimplementeerd zijn. Gek genoeg hier op tweakers nog geen franstalige reclame gehad en dat terwijl ik woon en werk in Brussel :p
Frans is zo'n taal die ik eigenlijk niet eens wil leren omdat die Franse frieten over het algemeen ook weigeren andere talen te leren :P Dan zou ik nog eerder inzetten op een of andere Scandinavische taal. Nu heb ik bij mijn werk ook meer met Scandinaviers te maken dan met Fransen dus dat speelt ook mee :P Aan de andere kant spreken die lui altijd prima Engels dus echt nodig is het niet.

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

/triggered
Neko Koneko schreef op dinsdag 13 maart 2018 @ 13:00:
[...]
Nu heb ik bij mijn werk ook meer met Scandinaviers te maken dan met Fransen dus dat speelt ook mee :P Aan de andere kant spreken die lui altijd prima Engels dus echt nodig is het niet.
Als je het niet vaak zou gebruiken heeft het ook niet veel zin natuurlijk om het te leren. Tenzij je echt dedicated genoeg bent om het te onderhouden, anders verlies je het snel. Ben benieuwd hoe mijn Frans gaat zijn over paar maand als ik niet meer in Brussel gewerkt heb sinds een tijdje. Tenzij ik bij een klant in Brussel word geduwd, dat kan ook natuurlijk :P

• Skyaero
  • Niet online
Happy PI day :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sU8ojdr4DfQPDtwWvcG4AfXy/full.jpg

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59

https://niels.nu

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 21:11
Neem je je cactus mee (naar je nieuwe baan)? Of hoop je dat jij die nooit meer nodig hebt?

[ Voor 5% gewijzigd door Ryur op 14-03-2018 10:27 ]

• Lethalis
  • Niet online
Even een korte vraag voor de Java developers op dit forum. Ben ik nou de enige die Intellij IDEA een ontzettend zwaar pakket qua system resources vindt?

Nadat ik op mijn laptop met Fedora Workstation zowel Intellij (mijn laptop klonk als een stofzuiger) als NetBeans (alle fonts zien er lelijk en onvolledig uit) heb getest, nu een setupje gemaakt met Visual Studio Code en de Java plugin.

Ik moet zeggen dat VS Code mij nog het beste bevalt tot nu toe :) Ik heb code completion, debugging, zelfs Maven integratie.

Gebruik VS Code sowieso al voor .NET Core, maar kwam laatst weer een scenario tegen waar Java gewoon handiger voor is qua deployment (it just works).

• Hydra
Lethalis schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:35:
Even een korte vraag voor de Java developers op dit forum. Ben ik nou de enige die Intellij IDEA een ontzettend zwaar pakket qua system resources vindt?
Het gebruikt 1.4GB bij mij met 3 open projecten. Slack gebruikt ongeveer hetzelfde maar dan verspreid over 5 processen. Dus wat is "zwaar"?

VS Code is geen IDE. Het heeft wat leuke Java integraties maar de refactoring en debugging zooi van IntelliJ CE is al extreem veel beter, laat staan van Ultimate.

Uiteindelijk is het jouw keuze: als je productiever bent met VS Code by all means go for it. Maar van de 3 Java IDE's is IntelliJ de meest populaire (en groeiende) en ik ken geen enkele serieuze Java dev die geen IDE gebruikt.

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Hydra schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:50:
[...]

Het gebruikt 1.4GB bij mij met 3 open projecten. Slack gebruikt ongeveer hetzelfde maar dan verspreid over 5 processen. Dus wat is "zwaar"?

[...]
Slack gebruikt bij mij 200 MB over 5 processen, misschien iets minder gifjes versturen? ;)

Last.fm | Code Talks

• Lethalis
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 10:50:
[...]
Qua processorbelasting bedoel ik vooral. Hij zat gisteren constant zo rond de 20% en dan had ik maar een simpel project open staan.

En dan geef ik meteen toe dat ik geen bijzondere hardware heb (mobile i5 met een passmark score van maar iets in de 3000 punten).

Het vreet alleen veel accu dan. Dus waar ik met VS Code rustig 5 tot 6 uurtjes kan werken, ben ik met Intellij na 3 uur klaar en kan ik een stopcontact gaan zoeken.

Intellij heeft wel een power save mode, maar dan is ook meteen alle intellisense weg enzo. Dan wordt het wel heel karig ineens.

Qua geheugengebruik boeit het me niet echt. De 8GB in mijn laptop is in principe voldoende.

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-11 22:34

Firesphere

Yoshis before Hoshis

En een overleden Stephen Hawking, op Albert Einstein's geboortedag.

Als natuurkundige, weet ik niet of ik nu toch weer al die boeken van'm moet bestellen, of ze laten rusten

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Hydra
Afvalzak schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:01:
Slack gebruikt bij mij 200 MB over 5 processen, misschien iets minder gifjes versturen? ;)
Dan kan ik net zo goed thuisblijven...
Lethalis schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:15:
Qua processorbelasting bedoel ik vooral. Hij zat gisteren constant zo rond de 20% en dan had ik maar een simpel project open staan.
Ook als je niets doet? Want dat is niet normaal. Ik heb er 3 openstaan waarvan 1 hele grote (complex multi module library project) en hij zit bij mij idle rond de 5% CPU.
Firesphere schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 11:29:
En een overleden Stephen Hawking, op Albert Einstein's geboortedag.
Yup :| RIP in pieces.

[ Voor 13% gewijzigd door Hydra op 14-03-2018 12:03 ]

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

En Bit ligt weer eens plat. 0,0 communicatie vanaf hun kant.

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Ultimation schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 15:33:
En Bit ligt weer eens plat. 0,0 communicatie vanaf hun kant.
Nee hoor, er is wel communicatie:
https://twitter.com/bitnl/status/973930171995746305
Volg de incidentmelding op onze website voor updates inzake dit incident.
Lastig als je website down is hé :+

edit:

typisch als je een dag ervoor een video post over het voorkomen van DDOS aanvallen... 1 en 1 is 2?

[ Voor 12% gewijzigd door Afvalzak op 14-03-2018 15:37 ]

Last.fm | Code Talks

• Ultimation
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-09 13:56

Ultimation

Het is als Appels en peren

Ohh, dat hebben ze op exact hetzelfde moment als ik geplaatst. Was al even uit de lucht.

En het draait weer!

[ Voor 3% gewijzigd door Ultimation op 14-03-2018 15:39 ]

MacBook Pro 2023 [14-inch, M2 Pro, 32GB RAM, 512GB]

• Lethalis
  • Niet online
Hydra schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 12:02:
[...]
Ook als je niets doet? Want dat is niet normaal. Ik heb er 3 openstaan waarvan 1 hele grote (complex multi module library project) en hij zit bij mij idle rond de 5% CPU.
Het is ook als ik niets doe inderdaad. Ik heb het inmiddels ook op snellere hardware getest (snelle i7 met Passmark score van bijna 12000) en daar blijft hij wel rond de 5%. Zelfs in een VM.

Met wat voor cpu draai jij?

Een andere vraag die ik heb, is hoe jij Java applicaties het liefst zou deployen naar een server. Heb je een voorkeur voor een fat jar waar alle dependencies inzitten, of zou je juist een aparte lib directory meeleveren waar de dependencies in staan? Eventueel met een opstartscript dat de classpath meegeeft?

Het gaat in dit geval om een console app trouwens die op vaste tijden door cron zal worden uitgevoerd op een Linux server.

Als ik het goed begrepen heb, schrijft de FHS voor dat ik de applicatie in /opt/app zal zetten en de configuratie ervan in /etc/opt/app.

Ik ben benieuwd wat jullie meestal doen in zo'n scenario.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Lethalis schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:36:
[...]

Het is ook als ik niets doe inderdaad. Ik heb het inmiddels ook op snellere hardware getest (snelle i7 met Passmark score van bijna 12000) en daar blijft hij wel rond de 5%. Zelfs in een VM.

Een andere vraag die ik heb, is hoe jij Java applicaties het liefst zou deployen naar een server. Heb je een voorkeur voor een fat jar waar alle dependencies inzitten, of zou je juist een aparte lib directory meeleveren waar de dependencies in staan? Eventueel met een opstartscript dat de classpath meegeeft?

Het gaat in dit geval om een console app trouwens die op vaste tijden door cron zal worden uitgevoerd op een Linux server.

Als ik het goed begrepen heb, schrijft de FHS voor dat ik de applicatie in /opt/app zal zetten en de configuratie ervan in /etc/opt/app.

Ik ben benieuwd wat jullie meestal doen in zo'n scenario.
Is het een gek idee om het in docker te gooien? Feitelijk heb je dan een fat binary, maar onderhoud wordt een stuk minder ingewikkeld omdat de machine alleen docker nodig heeft. Hoe je applicatie inhoudelijk in elkaar zit maakt dan niks meer uit.

• Hydra
Lethalis schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:36:

MacBook met 2,2 GHz Intel Core i7.
Moderne manier is een fat self-running .jar met daarin alles, dat in een docker container, en dan die hap hup zo een kubernetes cluster (bijvoorbeeld) in. Da's ook hoe wij werken. Hoe dan ook gewoon een fat-jar bouwen; libraries op een centrale plek zetten is vragen om moeilijkheden. Dependencies horen bij een applicatie.

Dat laatste moet je verder helemaal zelf weten. Je kan ook gewoon simpelweg via SCP een nieuwe .jar naar de server pushen in je deploy. Ik zou zelf liever gewoon voor docker containers gaan; ben je veel flexibeler in wat je deployed en is ook erg simpel te integreren in je CI/CD pipeline.

• Lethalis
  • Niet online
Hydra schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 08:31:
[...]
Moderne manier is een fat self-running .jar met daarin alles, dat in een docker container, en dan die hap hup zo een kubernetes cluster (bijvoorbeeld) in.
Docker is inderdaad handig voor software die weinig systeemrechten nodig heeft. In dit geval gaat het om een custom backup tool die bij allerlei directories moet kunnen (wrapper om rsync die e-mail stuurt, en hard links gebruikt om een historie bij te houden etc).

Dat kan wel in docker en dan die mappen mounten, maar is wat omslachtig in deze situatie.

Voor al het andere, dus webapplicaties en dergelijke, ben ik het met jullie eens. Dan wil je natuurlijk ook juist dat ze niet zoveel systeemrechten hebben.

Anyways, een fat jar dus :) Dit had ik al draaien met de maven-assembly-plugin. De reden dat ik begon te twijfelen, is omdat ze bij Gradle bijvoorbeeld de "application" plugin hebben, die dus juist de dependencies in een lib map plaatst. En omdat ik ergens zag dat er systeembeheerders zijn die graag eenvoudig willen zien welke dependencies er zijn en ze eventueel willen upgraden als er minor revisions zijn.

• Hydra
Lethalis schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:17:
Anyways, een fat jar dus :) Dit had ik al draaien met de maven-assembly-plugin. De reden dat ik begon te twijfelen, is omdat ze bij Gradle bijvoorbeeld de "application" plugin hebben, die dus juist de dependencies in een lib map plaatst. En omdat ik ergens zag dat er systeembeheerders zijn die graag eenvoudig willen zien welke dependencies er zijn en ze eventueel willen upgraden als er minor revisions zijn.
Systeembeheerders moeten daar met hun klauwen vanaf blijven. Reden te meer een fat jar te bouwen.

• gekkie
Hydra schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 09:38:
[...]
Systeembeheerders moeten daar met hun klauwen vanaf blijven. Reden te meer een fat jar te bouwen.
Zorg jij dan voor een security-team wat een pre-disclosure krijgt bij alle security-issues in jouw depedencies en zorg je er voor dat je die nieuwe versie next day gedeployed hebt ?
(Elk systeem heeft voordelen en nadelen, iets zaligmakends is er helaas niet.)

• Hydra
gekkie schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:44:
Zorg jij dan voor een security-team wat een pre-disclosure krijgt bij alle security-issues in jouw depedencies en zorg je er voor dat je die nieuwe versie next day gedeployed hebt ?
Dependency scans zijn een onderdeel van je CI/CD pipeline. Je kunt een Java library niet updaten zonder door een build (en dus de unit en integration tests) heen te gaan. Dit is taak van de developer. Als iemand, wie dan ook, signaleert dat een dependency stuk is, is het aan een developer om die update te doen.

Domweg een .jar vervangen in een lib directory is vragen om moeilijkheden.

• gekkie
Hydra schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:04:
[...]

Dependency scans zijn een onderdeel van je CI/CD pipeline. Je kunt een Java library niet updaten zonder door een build (en dus de unit en integration tests) heen te gaan. Dit is taak van de developer. Als iemand, wie dan ook, signaleert dat een dependency stuk is, is het aan een developer om die update te doen.

Domweg een .jar vervangen in een lib directory is vragen om moeilijkheden.
Ok en wie of wat signaleert dan op welke stelselmatige wijze dat er een dependency "stuk" is (en hoe is "stuk" eigenlijk gedefinieerd?).

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:25

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Bij ons is dat bijv. de Owasp Dependency check.. Die checkt alle libs voor known vulnerabilities. Dat runt bij ons mee met de dagelijkse build

[ Voor 12% gewijzigd door Creepy op 15-03-2018 12:18 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

gekkie schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:43:
[...]

Ok en wie of wat signaleert dan op welke stelselmatige wijze dat er een dependency "stuk" is (en hoe is "stuk" eigenlijk gedefinieerd?).
Definitie van stuk is naar mijn idee vergelijkbaar met "definitie of done". Dat spreek je met elkaar af. Verder is het een kwestie van automatiseren.

Bijna alle Open-Source tools hebben een pagina, rss of een repository die je in de gaten kan houden. Er zijn ook tools die automatisch je dependencies upgrade om vervolgens te testen of alles nog werkt (en zo ja, te mergen).

Closed source is helaas een ander verhaal, echter alle grote partijen hebben meestal een pagina die je in de gaten kan houden.

• Hydra
gekkie schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 11:43:
Dat zeg ik; daarvoor heb je tools in je CI/CD pipeline. Dat is geen mensenwerk. In ons geval is dat een standaard OWASP dependency checker. Daarnaast hebben we nog een zooi statische code analysers die meehelpen. Bijvoorbeeld Sonar comment op je merge request als je rare shit doet.

[ Voor 23% gewijzigd door Hydra op 15-03-2018 13:06 ]

• gekkie
Hydra schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:05:
[...]

Dat zeg ik; daarvoor heb je tools in je CI/CD pipeline. Dat is geen mensenwerk. In ons geval is dat een standaard OWASP dependency checker.
Ah dat lijkt voor java aardig te werken, pakt dat ook eventuele security issues in libs als libpng, of alleen in de java dependencies die van zo'n lib gebruiken maken ?
De rest ging het mij niet zo om en ik vrees dat de meesten zoiets (nog) niet in hun pipeline hebben zitten. Denk dat je op windows waarbij non-shared-libs toch zo ongeveer de standaard is geworden in het kader van de vrees voor de DLL-hell, toch wel wat software kan vinden wat libs distribueert met bekende security issues.
Kortom verplaatsen van het probleem van "beheer" naar "dev", waarbij het nog maar de vraag is of "dev" het ook daadwerkelijk oppikt.

• Hydra
gekkie schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 13:21:
Ah dat lijkt voor java aardig te werken, pakt dat ook eventuele security issues in libs als libpng, of alleen in de java dependencies die van zo'n lib gebruiken maken ?
Als een dependency gebruikt maakt van een dergelijke naive lib dan wordt dat ook opgepakt. Daarna hebben we ook security scans voor de docker base images waar CVE vulnerabilities.
De rest ging het mij niet zo om en ik vrees dat de meesten zoiets (nog) niet in hun pipeline hebben zitten. Denk dat je op windows waarbij non-shared-libs toch zo ongeveer de standaard is geworden in het kader van de vrees voor de DLL-hell, toch wel wat software kan vinden wat libs distribueert met bekende security issues.
Kortom verplaatsen van het probleem van "beheer" naar "dev", waarbij het nog maar de vraag is of "dev" het ook daadwerkelijk oppikt.
Waar het me vooral om ging is dat beheerders geen libraries mogen aanpassen. Da's het werk van de developer omdat je altijd opnieuw moet testen.

Pagina: 1 ... 77 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.