Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓫ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 100 Laatste
Acties:
  • 554.941 views

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

alienfruit schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 11:01:
[...]

Serieus echt geen flauw idee. Code reviews/PRs kost te veel tijd? Hij is alleen degene die de Mac build farm onderhoud en hij vertikt het om dingen zoals Danger te activeren
Hij heeft een beetje z'n eigen eilandje dus binnen het bedrijf?

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:43
Maar serieus; hoe moeilijk is het om een aparte branch af te splitsen voor ieder ticket? 5x klikken?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:15

alienfruit

the alien you never expected

Hij geeft niet graag dingen uithanden...
Ger schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:27:
Maar serieus; hoe moeilijk is het om een aparte branch af te splitsen voor ieder ticket? 5x klikken?
Ik heb toch ook niet beweerd dat dit niet gebeurd? Er zit alleen geen PRs of code reviews stap tussen dus je maakt een branch fix-1234 en als je klaart bent merge je het in master.

[ Voor 83% gewijzigd door alienfruit op 22-12-2017 14:28 ]

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-11 17:27

ElkeBxl

Tassendraagster

Misschien moet je mijn cactus eens lenen...

Maar soit, hier committen we ook gewoon alles op dezelfde branch maar die staat gelukkig los van de master branch. Uitzonderlijk hebben we eens een aparte branch maar dat moet dan al voor een heel grote release apart zijn.

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:57
Ik ga eens een cactus meebrengen met jouw post daaronder gehangen ;)

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Tarkin schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:53:
Ik ga eens een cactus meebrengen met jouw post daaronder gehangen ;)
Pics or it didn't happen!

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Ik probeer me te houden aan GitFlow maar omdat ik alleen aan mijn project werk is het soms lastig om niet even snel iets op de develop of de main branch te committen ipv er een aparte branch voor aan te maken :'(

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Ger schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:27:
git flow feature start xyz
git flow feature publish xyz

En dan een pull request maken in VSTS/Github/Gitlab/whatever je ook gebruikt.

Easy.

[ Voor 30% gewijzigd door Alex) op 22-12-2017 17:01 ]

We are shaping the future

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Alex) schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 16:59:
[...]

git flow feature start xyz
git flow feature publish xyz

En dan een pull request maken in VSTS/Github/Gitlab/whatever je ook gebruikt.

Easy.
Dat is zó'n gare workflow in alle GUI-tools dat ik het ook steeds vaker op de terminal doe. Zowel GitKraken als SourceTree doen zo'n tien seconden over het aanmaken van en switchen naar een feature.

Also, heeft ReSharper 2017.3 een bug met tekstselectie?

Ik had net iets staan als

C#:
1
...Foo(x => x.Bar == "baz")));

De caret stond na de "r" van x.Bar, ik druk op Shift+End om de rest te selcteren en tik een haakje sluiten om de geselecteerde tekst te overschrijven. Visual Studio overschreef de tekst niet, maar prependde een haakje openen :?

[ Voor 28% gewijzigd door CodeCaster op 23-12-2017 07:08 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Alex)
Bij mij stopte Sourcetree ineens met werken, het ding start gewoon niet meer op.

Nou vond ik ST al een sneu stuk software, maar dit was de druppel waardoor ik wat meer commandline git ben gaan doen. Bevalt eigenlijk prima.

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Alex) schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:06:
Bij mij stopte Sourcetree ineens met werken, het ding start gewoon niet meer op.
Heb ik ook gehad. Nooit meer aan de praat gekregen....

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
CodeCaster schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:05:
Dat is zó'n vertiefde workflow in alle GUI-tools dat ik het ook steeds vaker op de terminal doe.
Ik doe eigenlijk alles op de terminal. Vroegah gebruikte ik nog wel eens Meld voor merges maar dat doe ik tegenwoordig meestal ook gewoon in de IDE. Ik vind het niet efficient om te moeten alt-tabben naar iets als sourcetree en daar dan alles te selecteren en commiten. Een simpele git commit -am "Commit message" gaat sneller in m'n terminal in m'n IDE.
Alex) schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 17:06:
Nooit begrepen wat mensen aan sourcetree vonden. Baggertraag.

[ Voor 18% gewijzigd door Hydra op 22-12-2017 20:53 ]

https://niels.nu

• Alex)
Hydra schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 20:53:
[...]

Ik ben het gaan gebruiken omdat collega's het ook gingen gebruiken ("is handig"). Ik heb het nooit echt een geweldige git-client gevonden, toen het stopte met werken had ik meteen een goed excuus om me in de commandline te verdiepen.

Wat ik wél een handige git-client vind is gmaster. Die is bij mergen wat slimmer dan "is er iets veranderd op de regel" omdat hij ook snapt wat voor file het is en hoe belangrijk een edit is. Een spatie meer of minder in een XML-tag maakt tenslotte niet uit*.

* Behalve als je XML met regular expressions parset, maar dan verdien je het om kennis te maken met Elke's cactus.

• alienfruit

alienfruit

Ik vind de Mac-versie van SourceTree prima werken eigenlijk. Maar vaak gebruik ik gewoon de command-line. GUI is soms wel handig om toch nog even voor het committen de diff te na te kijken.

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:10
Ik vindt ST ook prima werken. Gewoon bestanden selecteren en op "add selected" klikken is een stuk makkelijker dan git add. Wel zitten er nog rare dingen in en werkt het op sommige punten net iets anders.
Problemen die ik had, was dat ik nog bestanden zag die in de global gitignore stonden, die git cmd wel eruit filterde.
Wel gebruik ik nog de cmd. Wij gebruiken gerrit voor code review en uitchecken van een review branch kan (vziw) niet met ST.
Die kan enkel zichtbare branches uitchecken en de review branches zijn niet zichtbaar.
alienfruit schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:27:
Ik heb toch ook niet beweerd dat dit niet gebeurd? Er zit alleen geen PRs of code reviews stap tussen dus je maakt een branch fix-1234 en als je klaart bent merge je het in master.
Tja, zo deed ik het ook in het begin. Ik zat toen als enige op het project, had nog nooit met git gewerkt en de remote had maar 2 branches. Als niemand uitlegt hoe je zou moeten werken, dan "doe je maar wat". :) En dan is lokaal branchen, mergen naar master en pushen naar remote de makkelijkste werkwijze. Zeker als dingen als PRs en code reviews niet zijn geregeld/afgesproken.

Het project erna begon ook zo (alleen eerst zonder remote). O-) Toen andere ontwikkelaars erbij kwamen werden een remote repository en review geregeld. Alleen werd dit gedaan vanuit een oudere versie van mij. Dus toen ik mijn locale repo wou verbinden met de remote kostte me dat heel veel tijd om goed te krijgen. "dan moet je effe rebasen". Maar pas als je weet hoe dat werkt, kun je het goed doen. Ik heb het opgegeven en een collega gevraagd om het voor mij te doen. Die had het zo gedaan. Anders had ik het op een "oude" manier gedaan; nieuwe checkout clone, checkout en dan mijn wijzigingen opnieuw doen.
Nu zit ik weer alleen op het project, maar werk nog wel op de review manier.

Wat niet hielp was dat gerrit naar de master commit met zijn eigen commit-id. Dus mijn initiële commits werden niet gematcht. Pas deze week merkte ik dat dit nu wel gebeurd. Misschien een nieuwe feature in SourceTree of een update van gerrit.

Dus leg uit waarom en hoe je moet werken en geef een (korte) cursus git. Hopelijk past hij zijn gedrag aan.

let the past be the past.

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-11 22:34

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Hydra schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 20:53:
[...]

Ik gebruik SourceTree hoofdzakelijk om de commit tree te bekijken. Er zijn vast andere tools die dat ook doen, maar meh. Voor de eigenlijk git commando's gebruik ik liever een terminal.

Ik heb gemerkt dat veel mensen een GUI gebruiken "omdat het zo handig is", en langzamerhand maar accepteren dat die GUI bijna het 10-voudige van de tijd kost voor een enkele operatie. En dat is allemaal prima. "We're so used to the tools we use, we stopped caring they cost us more time than they save us"

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• alienfruit

alienfruit

SPee schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 10:26:
Tja, zo deed ik het ook in het begin. Ik zat toen als enige op het project, had nog nooit met git gewerkt en de remote had maar 2 branches. Als niemand uitlegt hoe je zou moeten werken, dan "doe je maar wat". :) En dan is lokaal branchen, mergen naar master en pushen naar remote de makkelijkste werkwijze. Zeker als dingen als PRs en code reviews niet zijn geregeld/afgesproken.
We hebben op dit project 8 mensen en de meeste mensen vinden Code Reviews een nutteloos tijdsbedrijf. Maar goed dit is dus echt zo'n project waarbij de kennis nagenoeg bij één persoon zit en die vertikt het dus om die kennis te delen. Vervolgens ben je dan 2-3 dagen bezig om code uit te pluizen om uit te vinden hoe je iets moet implementeren omdat niemand op je vragen antwoord. Echt van die momenten waarop denk waarom konden we niet gewoon een opensource library gebruiken (bijv. Eureka form library)? Dan kon ik in ieder geval nog ergens anders vragen hoe iets te doen :|

Verwijderd

alienfruit schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 12:27:
[...]

We hebben op dit project 8 mensen en de meeste mensen vinden Code Reviews een nutteloos tijdsbedrijf. Maar goed dit is dus echt zo'n project waarbij de kennis nagenoeg bij één persoon zit en die vertikt het dus om die kennis te delen. Vervolgens ben je dan 2-3 dagen bezig om code uit te pluizen om uit te vinden hoe je iets moet implementeren omdat niemand op je vragen antwoord. Echt van die momenten waarop denk waarom konden we niet gewoon een opensource library gebruiken (bijv. form library)? Dan kon ik in ieder geval nog ergens anders vragen hoe iets te doen :|
En wat gebeurt er wanneer die ene persoon weggaat of ziek wordt? Lijkt mij een soort van Zwaard van Damocles wat boven de hoofden van de andere 7 mensen hangt. Geen gezonde situatie als ik het zo lees!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:44

Scott

Ik ben, dus ik tweak

[...]

We hebben op dit project 8 mensen en de meeste mensen vinden Code Reviews een nutteloos tijdsbedrijf. Maar goed dit is dus echt zo'n project waarbij de kennis nagenoeg bij één persoon zit en die vertikt het dus om die kennis te delen. Vervolgens ben je dan 2-3 dagen bezig om code uit te pluizen om uit te vinden hoe je iets moet implementeren omdat niemand op je vragen antwoord. Echt van die momenten waarop denk waarom konden we niet gewoon een opensource library gebruiken (bijv. Eureka form library)? Dan kon ik in ieder geval nog ergens anders vragen hoe iets te doen :|
Cunningham's Law: "the best way to get the right answer on the internet is not to ask a question; it's to post the wrong answer."

In dit geval dan maar gewoon wat doen en als anderen 't niks vinden dan zeggen ze dat wel. Hoewel ze het misschien niet eens zien zonder code review. In dat geval zou ik maar eens naar wat anders gaan kijken, lijkt me inderdaad geen goeie situatie.

• alienfruit

alienfruit

Nou, wat ik zou doen is het volgende. Danger installeren en zorgen dat alleen de CI user rechtstreeks kan morgen naar master. Verder dat je kan aangeven of het SLA gerelateerde fix is zodat iedereen de PR krijgt. Verder dat er bij nieuwe onderdelen minstens een bepaalde niveau van code coverage is. Zorgen dat de IT afdeling ook bij de build farm kan en minimaal minstens twee personen van het team toegang hiertoe heeft.
En wat gebeurt er wanneer die ene persoon weggaat of ziek wordt? Lijkt mij een soort van Zwaard van Damocles
Nou dan wacht je tot hij weer terug is ;) Eerder deze maand ook een dag maar aan zelfstudie gedaan todat iemand een account heeft kunnen unlocken. Maar inderdaad het is slecht en heb het management hier al over gewaarschuwd.
Cunningham's Law: "the best way to get the right answer on the internet is not to ask a question; it's to post the wrong answer."
Ook al eens geprobeerd ;)

[ Voor 10% gewijzigd door alienfruit op 23-12-2017 14:18 ]

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
alienfruit schreef op zaterdag 23 december 2017 @ 14:18:
Nou, wat ik zou doen is het volgende. Danger installeren en zorgen dat alleen de CI user rechtstreeks kan morgen naar master. Verder dat je kan aangeven of het SLA gerelateerde fix is zodat iedereen de PR krijgt. Verder dat er bij nieuwe onderdelen minstens een bepaalde niveau van code coverage is. Zorgen dat de IT afdeling ook bij de build farm kan en minimaal minstens twee personen van het team toegang hiertoe heeft.
Ik ken Danger niet, wat is dat?

Nothing to see here!

• alienfruit

alienfruit

Danger runs during your CI process, and gives teams the chance to automate common code review chores.

This provides another logical step in your build, through this Danger can help lint your rote tasks in daily code review.
http://danger.systems/guides/dangerfile.html :)

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
We hebben op dit project 8 mensen en de meeste mensen vinden Code Reviews een nutteloos tijdsbedrijf.
En
Maar goed dit is dus echt zo'n project waarbij de kennis nagenoeg bij één persoon zit en die vertikt het dus om die kennis te delen. Vervolgens ben je dan 2-3 dagen bezig om code uit te pluizen om uit te vinden hoe je iets moet implementeren omdat niemand op je vragen antwoord.
Spreken mekaar nogal tegen. Code reviews zijn er niet alleen voor de kwaliteit; ook om kennis te delen. Maargoed, dat weet jij ook wel.

Waarom werk je daar nog? :)

https://niels.nu

• Firesphere
  • Registratie: September 2010

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Hydra schreef op maandag 25 december 2017 @ 09:55:
[...]

En

[...]

Spreken mekaar nogal tegen. Code reviews zijn er niet alleen voor de kwaliteit; ook om kennis te delen. Maargoed, dat weet jij ook wel.

Waarom werk je daar nog? :)
Ik lees dit nu net... WTF? Code reviews nutteloos? Get out, now

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Tarkin
Zit momenteel ook op een project waar ze het nutteloos vinden aangezien ze al Pair programmen. Dat het juist nog interessanter is dan, dat gaat er niet bij ze in.

Nu ja, ik ben al tevreden dat we de goede weg aan het opgaan zijn, van helemaal niet TDD/Agile/XP zijn we nu toch heel goed op weg en staan de neuzen in dezelfde richting.

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Het is hier echt leeg op kantoor... Normaalgezien zitten we hier met stuk of 60 man op 1 verdieping, nu met stuk of 10. Het lijkt wel stakingsdag van het openbaar vervoer :D

• SPee
Euhmm... 2e kerstdag. :?
Ik gok het aantal in NL: 0

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Is dat een feestdag ofzo bij jullie?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
ElkeBxl schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:02:
Is dat een feestdag ofzo bij jullie?
Jip, tweede kerstdag is een officiële feestdag. Waar ze in België AFAIK tweede kerstdag helemaal niet kennen?

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

RobertMe schreef op dinsdag 26 december 2017 @ 13:32:
[...]

Jip, tweede kerstdag is een officiële feestdag. Waar ze in België AFAIK tweede kerstdag helemaal niet kennen?
Blijkbaar kennen we het wel maar is het enkel de Duitstalige gemeenschap die eraan mee doet. Voor mij is het werkdag als een ander, met het gemak dat er bijna geen kat op de baan is :P

• Styxxy
  • Laatst online: 11:23
Mijn vriendin krijgt de 2de kerstdag wel als verlofdag, dus hangt ook soms van bedrijf tot bedrijf af.

Hier is het ook lekker rustig. Voordeel : word ik niet "lastig gevallen" en kan ik doorwerken.

• Tarkin
Ik heb 2 dagen voor kerst gehoord dat het (overheids)bedrijf gesloten is op tweede kerstdag. Anders had ik hier ook mooi gestaan.

Vandaag ben ik één van de drie musketiers hier op de vloer. Normaal gezien een 60tal personen. Lekker rustig

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Tarkin schreef op woensdag 27 december 2017 @ 07:40:
Ik heb 2 dagen voor kerst gehoord dat het (overheids)bedrijf gesloten is op tweede kerstdag. Anders had ik hier ook mooi gestaan.

Vandaag ben ik één van de drie musketiers hier op de vloer. Normaal gezien een 60tal personen. Lekker rustig
Met grote bos krullen en zo'n hoed?

Ik verwacht dat het hier ook weer rustig gaat zijn. Ik kon zelfs zitten op de metro en dat terwijl ik op hetzelfde uur normaalgezien moet duwen en "move!" moet roepen om erop te geraken.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:41

Crazy D

I think we should take a look.

ElkeBxl schreef op woensdag 27 december 2017 @ 08:13:
Ik verwacht dat het hier ook weer rustig gaat zijn. Ik kon zelfs zitten op de metro en dat terwijl ik op hetzelfde uur normaalgezien moet duwen en "move!" moet roepen om erop te geraken.
Op de metro? Is het normaal zo druk dat het zelfs dringen is op de metro? :P

Exact expert nodig?

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Crazy D schreef op woensdag 27 december 2017 @ 08:48:
[...]

Op de metro? Is het normaal zo druk dat het zelfs dringen is op de metro? :P
YOLO :+

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Elke werkt eigenlijk in India? :+

Ik ben deze en volgende week lekker thuis. Genoeg te doen hier, zowel on- als offline.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Met al die Indiërs die hier rondlopen en waarmee we contact hebben zou je het nog gaan denken ja :+

• Tjolk
ElkeBxl schreef op woensdag 27 december 2017 @ 08:13:
[...]

Met grote bos krullen en zo'n hoed?

Raar belgenland... Eerst noemen ze het tweetalig, dan komt Duits er nog bij en nu ook nog eens Engels? Geen wonder dat jullie altijd winnen met 10 voor taal :+

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:52
Ger schreef op woensdag 27 december 2017 @ 10:53:
[...]

Raar belgenland... Eerst noemen ze het tweetalig, dan komt Duits er nog bij en nu ook nog eens Engels? Geen wonder dat jullie altijd winnen met 10 voor taal :+
En ook nog een vleugje Japanese OV origami kunst kennelijk :+.

Irritant, waarom is FOSDEM niet gewoon 2 zaaltjes en een hele week, nu wordt het weer lastige keuze problematiek, verergert door het strategisch moeten denken omdat je anders de helft mist omdat je te laat bent voor de volgende talk cq het hok niet meer ingeraakt (zonder de charme / het geweld van Brusselse tassendraagsters :X).

[ Voor 32% gewijzigd door gekkie op 27-12-2017 11:01 ]

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Ger schreef op woensdag 27 december 2017 @ 10:53:
[...]

We zijn drietalig als land en Brussel claimt tweetalig te zijn maar is in feite gewoon eentalig (Frans). Maar als echte Belg/Brusselaar trekken we ons dat niet echt aan en spreken we vanalles door mekaar :P Ik overweeg ook om Spaans te leren, dan kan ik ook wat makkelijker meepraten op café hier in Brussel. Het is nu al mengelmoes van NL, FR en EN :+
gekkie schreef op woensdag 27 december 2017 @ 10:58:
[...](zonder de charme / het geweld van Brusselse tassendraagsters :X).
Laat die charme er maar af :P Zeker als ik het openbaar vervoer hier neem, dan wordt er al eens sneller een duwtje gegeven. Pokkeirritant als ze bv. de metro al willen opkruipen nog voor iedereen eraf is. Of zij die de breedte van de hele roltrap innemen. Als ik kom zal ik anders eens wat stevige schoenen aandoen, dan kan ik subtiel op paar tenen gaan staan om plaats te maken :)

• gekkie
ElkeBxl schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:05:
Laat die charme er maar af :P Zeker als ik het openbaar vervoer hier neem, dan wordt er al eens sneller een duwtje gegeven. Pokkeirritant als ze bv. de metro al willen opkruipen nog voor iedereen eraf is. Of zij die de breedte van de hele roltrap innemen. Als ik kom zal ik anders eens wat stevige schoenen aandoen, dan kan ik subtiel op paar tenen gaan staan om plaats te maken :)
Ik doe gewoon m'n wandelschoenen aan, stalenneuzen vind ik vooralsnog iets te overdreven :+.
Als ik uitstap uit het OV dan willen kleine opkruipertjes nog wel weer eens mee naar buiten gaan omdat ik me iets breder voor doe dan ik strikt genomen behoef te zijn. Ook als al dat samengedromde volk niet gewoon even aan de kant gaat dan ploeg ik mezelf er wel doorheen. Kan best braaf, vriendelijk en wel opgevoed zijn, maar er bestaat ook zoiets als wederkerigheid :*).

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-11 12:23

edeboeck

mie noow noooothing ...

Fijn om nog eens binnen te springen... gelijk ook de tip meegenomen om eens wat meer te kijken naar Code Review.
/me heeft wel een koffietje genomen, maar wel een bakje lekkere koekjes achtergelaten... laat t smaken!

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

edeboeck schreef op woensdag 27 december 2017 @ 11:43:
/me heeft wel een koffietje genomen, maar wel een bakje lekkere koekjes achtergelaten... laat t smaken!
Graag! * ElkeBxl is hungry!

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Merethil
  • Registratie: December 2008
ElkeBxl schreef op woensdag 27 december 2017 @ 14:57:
[...]

Graag! * ElkeBxl is hungry!

***members only***
Members only:

• gekkie
Members only:

Suf dat je niet genest kunt quoten in een MO :/

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 27-12-2017 16:11 ]

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:59
Dark Blue schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:16:
Ik ga komende week naar CCC. Nog iemand die ik daar kan tegenkomen?
Je liep letterlijk net voor mij langs :) bij de xiaomi talk.

• Merethil
gekkie schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:10:
***members only***

Suf dat je niet genest kunt quoten in een MO :/
Members only:

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:06

Mitchell

Ondertitel

Ealanrian schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:11:
[...]

Je liep letterlijk net voor mij langs :) bij de xiaomi talk.
Xiaomi talk? Do tell. Waar gaat het over?

Signature

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:59
Mitch377 schreef op woensdag 27 december 2017 @ 16:34:
[...]

Xiaomi talk? Do tell. Waar gaat het over?
Ging over hoe de stofzuigrobot geroot kan worden

• Styxxy
Soms is zowel in VB.NET als C# werken toch lastig. Net een bug geopend omdat er behaviour anders was (documentation file configureren in project file). Pas enkele minuten later merkte ik dat ik VBPROJ met CSPROJ aan het vergelijken was. En het gedrag is dus anders in beide systemen. Bij VB.NET moet je enkel filename specificeren, bij C# ook directory.

Oepsie.

(Bug snel terug gesloten.)

[ Voor 29% gewijzigd door Styxxy op 28-12-2017 11:37 ]

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18:08

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Styxxy schreef op donderdag 28 december 2017 @ 11:35:
Soms is zowel in VB.NET als C# werken toch lastig. Net een bug geopend omdat er behaviour anders was (documentation file configureren in project file). Pas enkele minuten later merkte ik dat ik VBPROJ met CSPROJ aan het vergelijken was. En het gedrag is dus anders in beide systemen. Bij VB.NET moet je enkel filename specificeren, bij C# ook directory.

Oepsie.

(Bug snel terug gesloten.)
Probleem is niet C# of VB.NET maar MSBuild die op sommige punten verdomd slecht gedocumenteerd is. Verder is het een mega krachtig ding.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Styxxy
DevWouter schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 11:41:
[...]
Probleem is niet C# of VB.NET maar MSBuild die op sommige punten verdomd slecht gedocumenteerd is. Verder is het een mega krachtig ding.
Is inderdaad een MSBuild property (project file) dat voor VB.NET en C# anders gedraagt.
Ach ja, ondertussen ben ik verder geholpen en er zijn Issues geopend in verschillende andere repositories om dit enerzijds beter te documenteren alsook betere VS integratie :) .

Origineel issue : https://github.com/dotnet/standard/issues/614 ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Styxxy op 29-12-2017 12:18 ]

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-11 20:51
Vandaag nog een mooie video tegen gekomen; YouTube: Use Web Power For Evil?! (or How To Spam A Spammer)

• Rutix
  • Laatst online: 05-09-2024
Styxxy schreef op vrijdag 29 december 2017 @ 12:18:
[...]

Is inderdaad een MSBuild property (project file) dat voor VB.NET en C# anders gedraagt.
Ach ja, ondertussen ben ik verder geholpen en er zijn Issues geopend in verschillende andere repositories om dit enerzijds beter te documenteren alsook betere VS integratie :) .

Origineel issue : https://github.com/dotnet/standard/issues/614 ;)
Die dasMulli is echt een aardige gozer :) vaak discussies met hem op de .NET Slack

Nothing to see here!

• Sandor_Clegane
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Sandor_Clegane

Fancy plans and pants to match

Ben bezig met spraakherkenning op Windows, en man wat is dat een pain in the ass.
Niet alleen zijn er 3 soorten: Microsoft.Speech, System.Speech en Windows.Media.Speech, ze hebben allemaal net even andere functionaliteiten en eigenaardigheden. System.Speech ondersteunt dictation, Microsoft.Speech moet het ook kunnen maar dat werkt niet..... Zelfs een voorbeeld rechtstreeks van MSDN werkt gewoon niet.

Windows media kan wel dictation maar dat moet weer via de servers van MS.... en dat wil ik juist niet.

En dan wil je on the fly een Grammar bouwen, jemig wat een world of hurt. Ik gebruik een Srgs XML grammar file en dat werkt prima, wil je het on the fly doen met GrammarBuilder werkt het voor geen meter. Dus in code een Srgs document gemaakt, geschreven naar het filesystem en deze weer inladen: Exception! :O

Waarom wil je on the fly een grammar bouwen? Zodat je niet alles hoeft voor de definiëren omdat je geen dictation hebt, ik dacht even slim te zijn.

Zo dat was een dagje klooien en ben nog niet echt verder..... mooi man software.

FSI.exe daarentegen is wel briljant,

[ Voor 3% gewijzigd door Sandor_Clegane op 30-12-2017 21:25 ]

Less alienation, more cooperation.

• Alex)
Text-to-speech op Windows is eveneens een bak ellende.

Je hebt de 'oude' SAPI-API, die vrij uitgebreid is. Extra stemmen daarvoor kun je binnenhalen via het 'language options'-scherm in het klassieke configuratiescherm.

Echter, als je via het moderne configuratiescherm een taalpakket binnenhaalt kun je de stemmen die daarbij zitten niet gebruiken icm SAPI. Het zijn namelijk 'mobile' stemmen en die hebben een aparte API, die minder uitgebreid is.

En daarnaast is er ook nog de 'Bing Speech API' die in de cloud draait.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Voor TTS gebruik ik Mary, deze draait op Java en heeft een webserver aan boord. Moet zeggen dat het best mooi werkt. Je stuurt gewoon een string en je krijgt een WAV terug en deze stuur je naar de audio output.

Je moet wat als je geen Alexa of een Google Home in huis wilt hebben. ;)

En het idee was zo simpel, ik wilde gewoon mijn Kodi installatie uitlezen en dan alle genres, artiesten, albums etc. opvragen en deze weer voeden aan de SpeechRecognizer zodat je kan zeggen: Play Album of Play artiest.

[ Voor 29% gewijzigd door Sandor_Clegane op 30-12-2017 21:32 ]

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Oh man, de euforie als je een een probleem conceptueel hebt opgelost maar dat de implementatie onwerkbaar traag is, je het algoritme een veelvoud sneller maakt, het nog steeds traag is en je tenslotte met een eenvoudige aanpassing opeens binnen een seconde het antwoord hebt 8) *O*

Ja, ik ben nog steeds bezig met AoC 2017 :z

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• BladeSlayer1000
kenneth schreef op zondag 31 december 2017 @ 00:27:
Oh man, de euforie als je een een probleem conceptueel hebt opgelost maar dat de implementatie onwerkbaar traag is, je het algoritme een veelvoud sneller maakt, het nog steeds traag is en je tenslotte met een eenvoudige aanpassing opeens binnen een seconde het antwoord hebt 8) *O*

Ja, ik ben nog steeds bezig met AoC 2017 :z
Tja, wat moet ik zeggen. Soms moet je simpel denken ipv ingewikkeld

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Maar soms levert het werken aan een ingewikkelde oplossing het noodzakelijke inzicht om tot een eenvoudige oplossing te komen.

In ieder geval, leuk en leerzaam. Dag 15 was erg simpel (leve oneindige sequence expressions in F# *O*), op naar 16!

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Laat me dan even delen in de euforie: de spraakherkenning werkt naar behoren. Yay!

Je kan in de Grammar XML een reference opnemen naar een externe xml file, deze hoef je alleen maar te referencen en de engine laadt hem dan al voor je.

Nu kan ik met XDocument gewoon de file inlezen, items toevoegen, weer wegschrijven en dan de hele zwik weer opnieuw starten. Was even wat gepiel, maar wil het niet linksom, dan maar rechtsom.

• BladeSlayer1000
Wat is het ingewikkeld om een site die je recent heb gemaakt voor alleen dekstop, ineens om te zetten naar tablet en mobile friendly..
Weet in ieder geval waar ik mijn oudejaarsavond en nieuwjaarsdag aan ga besteden ;)

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 18:08

Matis

Rubber Rocket

BladeSlayer1000 schreef op zondag 31 december 2017 @ 12:13:
Wat is het ingewikkeld om een site die je recent heb gemaakt voor alleen dekstop, ineens om te zetten naar tablet en mobile friendly..
Weet in ieder geval waar ik mijn oudejaarsavond en nieuwjaarsdag aan ga besteden ;)
Ik leuk altijd zwaar op bootstrap. Desktop first, met mobile in het achterhoofd.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• BladeSlayer1000
Matis schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:14:
[...]

Ik leuk altijd zwaar op bootstrap. Desktop first, met mobile in het achterhoofd.
Ik wou juist eens afstappen van bootstrap, het is een mooie toolkit, maar heb al vaak gehad dat ik ergens tegenaan leun waar ik dan weer een workaround voor moet maken, zoals een sidenavigation.
Daarnaast is het altijd wel leuk om zelf grotendeels van de code te schrijven en het is direct een les omdat ik nu van sass aan het gebruik maken ben :P

• Matis

Matis

Rubber Rocket

BladeSlayer1000 schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:18:
Ik wou juist eens afstappen van bootstrap, het is een mooie toolkit, maar heb al vaak gehad dat ik ergens tegenaan leun waar ik dan weer een workaround voor moet maken, zoals een sidenavigation.
Daarnaast is het altijd wel leuk om zelf grotendeels van de code te schrijven en het is direct een les omdat ik nu van sass aan het gebruik maken ben :P
De keren dat ik website maak, is het vaak voor inhouse tooling. Wij zijn onze eigen klant en vaak is de UX een ondergeschoven kindje. Kant en klaar bootstrap. Voordeel is wel dat alle sites er hetzelfde uitzien met de standaard elementen.

Dat vinden de autisten dan weer fijn :+

Verwijderd

Matis schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:24:
[...]

De keren dat ik website maak, is het vaak voor inhouse tooling. Wij zijn onze eigen klant en vaak is de UX een ondergeschoven kindje. Kant en klaar bootstrap. Voordeel is wel dat alle sites er hetzelfde uitzien met de standaard elementen.

Dat vinden de autisten dan weer fijn :+
Noice: http://adventurega.me/bootstrap/ :+
Daarbij is deze framework daarbij ook erg handig: http://html9responsiveboilerstrapjs.com/
Met daarbij dus de meest geavanceerde DOM manipulatie library: http://vanilla-js.com/

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2017 13:52 ]

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

H9rbs..... nice.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Verwijderd schreef op zondag 31 december 2017 @ 13:47:
Noice: http://adventurega.me/bootstrap/ :+
Daarbij is deze framework daarbij ook erg handig: http://html9responsiveboilerstrapjs.com/
Met daarbij dus de meest geavanceerde DOM manipulatie library: http://vanilla-js.com/
Schuldig :)

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

:( Denk je even lekker de oudejaarsconference te kijken vanaf de bank krijg je “Deze video mag niet worden bekeken vanaf jouw locatie” :( En om nou een VPN te pakken enkel voor de Oudejaarsconference vind ik ook een beetje overdreven... :(

Kan goedkoper een VPS pakken en OpenVPN in Docker knallen maar vind ik ook teveel moeite :P :(

[ Voor 16% gewijzigd door Swedish Clown op 01-01-2018 16:08 ]

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

• Alex)
Welke oudejaarsconference, die van Youp of die van Guido? :P

• Swedish Clown

Swedish Clown

Erlang <3

Alex) schreef op maandag 1 januari 2018 @ 17:13:
Welke oudejaarsconference, die van Youp of die van Guido? :P
Beide :P

• alienfruit

alienfruit

Brakkie41 schreef op maandag 1 januari 2018 @ 16:07:
:( Denk je even lekker de oudejaarsconference te kijken vanaf de bank krijg je “Deze video mag niet worden bekeken vanaf jouw locatie” :( En om nou een VPN te pakken enkel voor de Oudejaarsconference vind ik ook een beetje overdreven... :(
Ik heb zelf een VPS server in Amsterdam en Londen voor dit probleem 😬Twee Streisand servers

• Crazy D

Crazy D

alienfruit schreef op maandag 1 januari 2018 @ 19:50:
Ik heb zelf een VPS server in Amsterdam en Londen voor dit probleem 😬Twee Streisand servers
Kun je daarmee wel Netflix kijken? Ik heb een Abbie bij NordVPN, Ziggo werkt perfect maar Netflix dus niet. Netflix werkte trouwens ook niet via een server van Trans IP.

Exact expert nodig?

• Sandor_Clegane
  • Niet online

Sandor_Clegane

Crazy D schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 06:00:
[...]

Kun je daarmee wel Netflix kijken? Ik heb een Abbie bij NordVPN, Ziggo werkt perfect maar Netflix dus niet. Netflix werkte trouwens ook niet via een server van Trans IP.
Volgens mij blocked Netflix hele IP ranges die aan providers toebehoren, misschien zijn er een paar die ze hebben gemist van de wat kleinere aanbieders.

Misschien handiger om gewoon een machientje bij familie in Nederland te plaatsen.

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Members only:

Iemand koffie? :+

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:02
Korte dagelijkse statusupdate moet toch wel in een kwartiertje kunnen? Om budgetten en dergelijke zou je je als programmeur zijnde trouwens al helemaal niet druk moeten maken. Heb ooit een maandje bij een bedrijf gezeten waar de programmeurs daar ook allemaal zenuwachtig over deden (altijd te weinig budget/tijd!!!1 haasten en troep opleveren!!1), was meteen weg.

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Members only:

• SPee
Een echte "standup" houden. Langer dan een half uur wordt dan ongemakkelijk.
En je schattingen aangeven: excl. overleg >:)

--
Die van Youp heb ik gewoon op uitzendinggemist kunnen kijken. Maar ik zit dan ook in NL. En anders heb ik van mijn router ook een VPN gemaakt. Alleen daar werkt het streamen van livestreams niet.
Die van Guido staat op mijn PVR.

• BarôZZa
Schattingen in story points imo en gewoon kijken hoeveel er in een sprint past door de velocity van de vorige sprints te gebruiken. Mag een projectmanager het lekker omrekenen/verkopen in uren aan het management/de klant.

Uren werkt imo nooit echt. Sowieso lijken veel non-IT'ers niet te begrijpen dat een programmeur niet 8 uur programmeert op een dag. En uren schatten is net zoiets als de Toto invullen.

Maar zoals gezegd, een programmeur moet zich daar niet eens druk om hoeven te maken. Die moet zo goed mogelijk zaken proberen te bouwen. Estimates zijn indicaties, geen deadlines. Het is ook niet de schuld van de programmeurs dat de budgetten te klein zijn 8)

[ Voor 6% gewijzigd door BarôZZa op 02-01-2018 12:04 ]

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Ik ga ook plat op verkeerd inschatten van ontwikkeltijd. Het is erg lastig om, zonder er meteen helemaal in te duiken, in te schatten hoeveel tijd er precies in het ontwikkelen van bepaalde onderdelen gaat zitten. Als gevolg loopt de planning ook vaak weer in de soep.

• Tjolk
Hoe is het met je cactus? :P

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

BarôZZa schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 12:02:
Schattingen in story points imo en gewoon kijken hoeveel er in een sprint past door de velocity van de vorige sprints te gebruiken. Mag een projectmanager het lekker omrekenen/verkopen in uren aan het management/de klant.

Uren werkt imo nooit echt. Sowieso lijken veel non-IT'ers niet te begrijpen dat een programmeur niet 8 uur programmeert op een dag. En uren schatten is net zoiets als de Toto invullen.

Maar zoals gezegd, een programmeur moet zich daar niet eens druk om hoeven te maken. Die moet zo goed mogelijk zaken proberen te bouwen. Estimates zijn indicaties, geen deadlines. Het is ook niet de schuld van de programmeurs dat de budgetten te klein zijn 8)
Ga fietsen met je fancy woorden zoals "story points", "sprint" en dergelijke meer :+ Dat kennen ze hier niet hoor. We hebben "scrum meetings" wat gewoon statusmeetings zijn zonder dat er ook maar iemand is die de rol van product owner of zelfs scrum master heeft... Scrum is onbestaande hier ook al claimen ze constant dat we volledig scrum werken.
Ik ga me thuis bakje aanleggen om meerdere cactussen te kweken :+ You know, als goede voornemen werken aan mijn toekomst he >:) Beetje diëten, meer sporten, cactussen kweken, ... Past mooi in het rijtje :+

• alienfruit

alienfruit

Crazy D schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 06:00:
Ja, meestal werkt het wel. Maar goed, ook zonder VPN kan ik gebruik maken van met Engelse Netflix abonnement krijg alleen andere content zo ook bij Prime Video.

• Swedish Clown

Swedish Clown

Erlang <3

Apartment is verkocht *O* Mooi bod ontvangen vóór het open huis en geaccepteerd! Nu hebben we 4 maanden om wat nieuws te zoeken oOo :o We hebben er meerdere op het oog dus het moet wel lukken maar m’n slaappatroon is er niet beter op geworden :P

Morgen weer aan de bak maar vandaag vast even alle mail weggewerkt. Zal de komende tijd regelmatig een paar uurtjes eerder weggaan om huisjes te bekijken dus hier en daar een verdwaald uurtje ertussendoor om te compenseren :) Morgen dus lekker naar kantoor en hoef ik niet eerst de halve dag mail en Slack weg te werken :)

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Dat je 40 uur per week werkt betekent nog niet dat automatisch dat je automatisch 40 uur beschikbaar hebt.
Het eerste wat ik altijd doe is het aantal beschikbaar uren per week in een sprint te verlagen tot dat het haalbaar is.

Als ik 32 uur ontwikkeltijd per week heb dan heb ik een goeie week, maar vaak is het minder. Vergadering, overleg, training, uren invullen gaan allemaal ten kosten van die 40 uur.

En ik zou willen dat de Toto invullen net zo iets was als uren schatten. Na veel oefenen ben ik beter in het schatten van mijn werk dan in het schatten van einduitslagen.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Crazy D

Crazy D

Of je het nu uren, story points of pingpongballen noemt, het komt op hetzelfde neer :)
Ik kan ondertussen vrij goed schatten hoeveel tijd iets kost. Vervelende is meestal alleen dat je op het moment van inschatten niet alle details te horen krijgt waardoor een "onvoorzien onbekend marge" noodzakelijk is.
Maar wat belangrijker is, is dat mensen in z'n algemeenheid (maar managers en projectleiders in het bijzonder) inderdaad moeten begrijpen dat niemand op een dag van 8 uur, ook echt 8 uur productief is. Je mag blij zijn als je 7 uur productiviteit haalt, dan ben je echt super productief bezig (koffie halen, toilet, afleiding doordat anderen dingen zeggen, etc). Dat is voor programmeurs niet anders dan voor consultants etc trouwens. Niemand in een bedrijf is op een dag van 8 uur echt 8 uur productief.
Iemand moet een inschatting maken. Dat kunnen alleen de techies. En of je dat nu door een lead laat doen of door de programmeurs zelf... Ik noem tegenwoordig liever een doorlooptijd ipv een aantal uur, ten 1e omdat de prijs voor de klant zelden uurtarief * inschatting is, maar daarnaast kan ik er dan zelf al rekening mee houden dat ik waarschijnlijk 6 uur per dag echt productief ben. Oftewel een klus van 30 uur is gewoon doorlooptijd van een week.

Maar het is natuurlijk wel makkelijk om de programmeurs buiten schot te houden. Je geeft een inschatting, daar moet je ook aan gehouden kunnen worden. Natuurlijk moet in de planning er niet zo strak geplant worden dat als je 30 uur denkt nodig te hebben en op maandag begint, op donderdagmiddag om 16u een consultant de installatie moet gaan doen (.... yup, been there done that ...) maar een complete vrijbrief vind ik het andere uiterste. Natuurlijk kunnen dingen tegenvallen, maar als je die donderdagmiddag niet gaat halen, is de kans groot dat je dat op maandag of dinsdag al wel ziet. Dan is het wel minimaal je taak dit aan te geven. Het is te makkelijk om je te verschuilen achter "het was maar een inschatting".

Exact expert nodig?

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Scrum stelt dat het inschatten van het werk (uren, storypoints, paaseitjes) juist door het development team gedaan moet worden. Als programmeur moet je er dus wel druk om maken. Je bent er namelijk medeverantwoordelijk voor.

• BarôZZa
DevWouter schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:33:
[...]

Dat je 40 uur per week werkt betekent nog niet dat automatisch dat je automatisch 40 uur beschikbaar hebt.
Het eerste wat ik altijd doe is het aantal beschikbaar uren per week in een sprint te verlagen tot dat het haalbaar is.

Als ik 32 uur ontwikkeltijd per week heb dan heb ik een goeie week, maar vaak is het minder. Vergadering, overleg, training, uren invullen gaan allemaal ten kosten van die 40 uur.

En ik zou willen dat de Toto invullen net zo iets was als uren schatten. Na veel oefenen ben ik beter in het schatten van mijn werk dan in het schatten van einduitslagen.
Ik hou me helemaal niet bezig met beschikbare uren, uren invullen en dergelijke.De issues worden ingeschat met planningpoker, hoeveel issues er in de sprint wordt bepaald door hoeveel story points er eerder werden gehaald in een sprint.
Crazy D schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:50:
[...]

Of je het nu uren, story points of pingpongballen noemt, het komt op hetzelfde neer :)
Nee, story points zijn fundamenteel anders.
Ik kan ondertussen vrij goed schatten hoeveel tijd iets kost. Vervelende is meestal alleen dat je op het moment van inschatten niet alle details te horen krijgt waardoor een "onvoorzien onbekend marge" noodzakelijk is.
Maar wat belangrijker is, is dat mensen in z'n algemeenheid (maar managers en projectleiders in het bijzonder) inderdaad moeten begrijpen dat niemand op een dag van 8 uur, ook echt 8 uur productief is. Je mag blij zijn als je 7 uur productiviteit haalt, dan ben je echt super productief bezig (koffie halen, toilet, afleiding doordat anderen dingen zeggen, etc). Dat is voor programmeurs niet anders dan voor consultants etc trouwens. Niemand in een bedrijf is op een dag van 8 uur echt 8 uur productief.
Die problemen lossen story points dus op.
Skyaero schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:55:
[...]

Scrum stelt dat het inschatten van het werk (uren, storypoints, paaseitjes) juist door het development team gedaan moet worden. Als programmeur moet je er dus wel druk om maken. Je bent er namelijk medeverantwoordelijk voor.
Programmeurs moeten issues zo goed mogelijk in inschatten, issues zo goed mogelijk oplossen en zo hopelijk de sprint halen. Meer kunnen ze niet doen. Dat zaken de ene keer sneller en de andere keer langzamer zijn opgelost is inherent aan het concept van een 'schatting'. Dan kan je als management boos worden, meer druk uitoefenen op de programmeurs etc etc, maar ik geloof niet dat mensen daar beter van gaan programmeren.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

BarôZZa schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:28:
[...]

Ik hou me helemaal niet bezig met beschikbare uren, uren invullen en dergelijke.De issues worden ingeschat met planningpoker, hoeveel issues er in de sprint wordt bepaald door hoeveel story points er eerder werden gehaald in een sprint.

[...]

Nee, story points zijn fundamenteel anders.

[...]

[...]

Programmeurs moeten issues zo goed mogelijk in inschatten, issues zo goed mogelijk oplossen en zo hopelijk de sprint halen. Meer kunnen ze niet doen. Dat zaken de ene keer sneller en de andere keer langzamer zijn opgelost is inherent aan het concept van een 'schatting'. Dan kan je als management boos worden, meer druk uitoefenen op de programmeurs etc etc, maar ik geloof niet dat mensen daar beter van gaan programmeren.
Story Points zijn een eenheid van effort.
Effort x kunde-ontwikkelaar = tijd-inschatting

• Alex)
Brakkie41 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 14:30:
Apartment is verkocht *O* Mooi bod ontvangen vóór het open huis en geaccepteerd! Nu hebben we 4 maanden om wat nieuws te zoeken
Gefeliciteerd!
Slack
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J2tiZr4m.png

• Crazy D

Crazy D

Maar het is beiden een getal dat een bepaalde inspanning weergeeft. En het is nog steeds per persoon afhankelijk hoeveel uur dat daadwerkelijk voorstelt (en daarmee dus hoeveel punten je in een week/sprint kunt oppakken).
Dat denk ik dus niet. Als ik denk dat 5 punten een halve dag werk is, zal ik er ook (of het management) rekening mee moeten houden dat dat niet betekend dat ik dus 50 punten in een week kan oppakken. Anders heb je hetzelfde probleem.

Maar goed mijn visie daarop heeft misschien te maken met de beperkte ervaring met scrum.

Niet helemaal, je zal sowieso nog steeds rekening moeten houden met het aantal punten dat de teamleden kunnen oppakken. En daar dus ook de marge in houden (als ik denk, 5 punten voor een halve dag werk is 50 in de week, ga ik er dus nog steeds vanuit dat ik fulltime productief ben, tenzij er rekening wordt gehouden met overhead en je dus stelt dat ik 40 punten in een week kan oppakken).
Nee, maar op hun verantwoordelijkheden wijzen is wel het minste dat je kunt doen. Ik heb het andere uiterste mee gemaakt ("we zien wel, het is af wanneer het af is") en daar kun je gewoon helemaal niets mee. Natuurlijk kunnen zaken uitlopen, en natuurlijk kan er echt iets tegenzitten, maar je komt er in de praktijk (zeker als anderen ook weer afhankelijk zijn van jouw werk) niet mee weg om te zeggen "tja, inschatting, jammer joh". Dan werk je maar een keertje door of zo. Anders hoef je ook geen inschatting te maken...

Exact expert nodig?

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 21:11
Ben deze vakantie druk bezig geweest met in Angular te duiken.
Leuk framework, begin het nu een beetje te snappen! Wel lastig soms met die directives.

Binnenkort maar een leuk projectje bedenken om wat meer met Angular te spelen :)

• Merethil
Ryur schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:04:
Ben deze vakantie druk bezig geweest met in Angular te duiken.
Leuk framework, begin het nu een beetje te snappen! Wel lastig soms met die directives.

Binnenkort maar een leuk projectje bedenken om wat meer met Angular te spelen :)
Welke versie? Ik heb een tijd geleden mijn eigen blog gemaakt in AngularJS (1?) en ben nu bezig met Angular.... 5 geloof ik :+ Lastig uit elkaar te houden, maar goed.

Vind 5 in veel gevallen een stuk fijner maar moest wel wennen aan de hele tooling eromheen, AngularJS draaide ik gewoon door één include te doen en mijn routing te doen via een combi van Angular op de frontend (Routes met # aan 't begin) en Spring boot op de backend. Wilde eigenlijk de hele routing doen in AngularJS zelf maar kreeg 't toen niet voor elkaar.

Angular 5 maakt dat wel een stuk simpeler door gewoon alles voor je te genereren in het project waarop je kan doorbouwen, scheelde een hoop uitzoekwerk :)

Edit: Ah, ng --version geeft Angular: 5.1.0. Weet ik dat ook weer :+

[ Voor 3% gewijzigd door Merethil op 02-01-2018 16:20 ]

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 21:11
Merethil schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:18:
[...]

Welke versie? Ik heb een tijd geleden mijn eigen blog gemaakt in AngularJS (1?) en ben nu bezig met Angular.... 5 geloof ik :+ Lastig uit elkaar te houden, maar goed.

Vind 5 in veel gevallen een stuk fijner maar moest wel wennen aan de hele tooling eromheen, AngularJS draaide ik gewoon door één include te doen en mijn routing te doen via een combi van Angular op de frontend (Routes met # aan 't begin) en Spring boot op de backend. Wilde eigenlijk de hele routing doen in AngularJS zelf maar kreeg 't toen niet voor elkaar.

Angular 5 maakt dat wel een stuk simpeler door gewoon alles voor je te genereren in het project waarop je kan doorbouwen, scheelde een hoop uitzoekwerk :)
Ik ben bezig met Angular :)

Angular is vanaf 2 de naam, en zijn relatief kleine fixen tussen de versienummers.
AngularJS is de naam van versie 1.x

De tutorial die ik aan het volgen ben is officieel geschreven op Angular 4, maar ikzelf werk met Angular 5. Zoals de trainer ook al zei: dat maakt niks uit zowat :)

• Merethil
Ryur schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:20:
[...]

Ik ben bezig met Angular :)

Angular is vanaf 2 de naam, en zijn relatief kleine fixen tussen de versienummers.
AngularJS is de naam van versie 1.x

De tutorial die ik aan het volgen ben is officieel geschreven op Angular 4, maar ikzelf werk met Angular 5. Zoals de trainer ook al zei: dat maakt niks uit zowat :)
Zoiets dacht ik al maar goed... Merkte inderdaad dat dingen die ik zag voorbijkomen bij 't googlen zowel sloegen op versie 2 als 4 en 5. Maakt 't wel makkelijker dingen te vinden aangezien specifiek zoeken op 5 nog erg weinig oplevert :P

• BarôZZa
DevWouter schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:48:
[...]

Story Points zijn een eenheid van effort.
Effort x kunde-ontwikkelaar = tijd-inschatting
Kunde ontwikkelaar is dat je meer kan, niet dat je alles sneller kan. Als je een berg simpele taken laat uitvoeren door een junior of een senior, dan is een senior niet ineens magisch sneller. Of de senior schrijft betere code, wat ook niet persé sneller is om te schrijven. Over een sprint gezien komt het meestal wel zo uit dat een senior meer punten pakt dan een junior, maar zodra je het op issue niveau toepast krijg je teveel variatie.

En dan moet je dus hebben dat iedereen voor z'n eigen issues een tijdsinschatting doet. Dat maakt het lastiger om een backlog in te schatten, tenzij iedereen al weet wat hij/zij de komende tijd gaat doen. Bij een eerder bedrijf probeerden ze het op te lossen door in te schatten voor mediors. Gingen junior's en senior's raden hoe lang een medior erover zou doen om zo van tevoren maar alle issues te hebben ingeschat 8)7
Maar het is beiden een getal dat een bepaalde inspanning weergeeft. En het is nog steeds per persoon afhankelijk hoeveel uur dat daadwerkelijk voorstelt (en daarmee dus hoeveel punten je in een week/sprint kunt oppakken).[/quote]
Het probleem met uren is dat het aantal uren gelijk kan zijn voor de developers, maar dat het aantal opgeloste issues niet gelijk is. Als je dan issues inschat met uren, dan kan je dat niet voor elkaar doen. Bij punten heb je een overeenkomst bereikt over hoe groot het issue is en heb je één inschatting. Dat één developer gemiddeld 40 punten in een sprint pakt, de ander 60 en weer een ander 70 is geen probleem. Je weet dat het team samen waarschijnlijk zo'n 170 punten pakt in een sprint en zet er voor zoveel punten aan issues in.
Nee, maar op hun verantwoordelijkheden wijzen is wel het minste dat je kunt doen. Ik heb het andere uiterste mee gemaakt ("we zien wel, het is af wanneer het af is") en daar kun je gewoon helemaal niets mee. Natuurlijk kunnen zaken uitlopen, en natuurlijk kan er echt iets tegenzitten, maar je komt er in de praktijk (zeker als anderen ook weer afhankelijk zijn van jouw werk) niet mee weg om te zeggen "tja, inschatting, jammer joh". Dan werk je maar een keertje door of zo. Anders hoef je ook geen inschatting te maken...
Maar wat bedoel je met 'dan werk je maar een keertje door of zo'? Mijn ervaring is dat programmeren een vrij intensief en zwaar beroep is en dat veel programmeurs juist al aardig doorwerken. En als developers gaan haasten dan krijg je daar later vrijwel altijd spijt van.

Door te schatten hoeveel zaken je in een sprint oplost ipv hoe lang je over elk issue doet zorg je ervoor dat je het grootste deel vrijwel altijd goed inschat. Als je ook nog eens op basis van prioriteit de issues oplost, dan is dat vaak een stuk makkelijker uit te leggen als een sprint niet gehaald wordt. Dan is het een kwestie van: 90% van de issues is gehaald, de 10% minst belangrijke zijn nog niet gedaan. Moeten deze in de volgende sprint worden meegenomen of hebben andere zaken voorrang zodat de oplevering daarvan niet uitloopt? Dat komt vaak heel anders over dan: elk issue loopt uit en duwt alle andere issues naar achteren.

• Skyaero
  • Niet online
BarôZZa schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 15:28:

[...]

Programmeurs moeten issues zo goed mogelijk in inschatten, issues zo goed mogelijk oplossen en zo hopelijk de sprint halen. Meer kunnen ze niet doen.
Wat dag je van het management (of strict genomen de Product Owner) tijdig informeren dat een item in de sprint backlog (bijv doordat het probleem complexer is dan gedacht) meer tijd nodig heeft? En op welke wijze de sprint backlog wordt geupdate zodat er alsnog een releasable product conform 'definition of done' wordt ontwikkeld?

Je werkt als programmeur niet op een eilandje, maar in een organisatie. (Actief) tweerichtingsverkeer mbt communicatie is daarbij erg belangrijk.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

BarôZZa schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:37:
[...]

Kunde ontwikkelaar is dat je meer kan, niet dat je alles sneller kan.
Het woord wat ik zocht is inspanning. De formule moest dus zijn
vereiste-inspanning / inspanning-ontwikkelaar = ontwikkeltijd

Kunde was inderdaad het foute woord. Bedankt dat je me daar op wees :)

• BarôZZa
Skyaero schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:37:
[...]

Wat dag je van het management (of strict genomen de Product Owner) tijdig informeren dat een item in de sprint backlog (bijv doordat het probleem complexer is dan gedacht) meer tijd nodig heeft? En op welke wijze de sprint backlog wordt geupdate zodat er alsnog een releasable product conform 'definition of done' wordt ontwikkeld?

Je werkt als programmeur niet op een eilandje, maar in een organisatie. (Actief) tweerichtingsverkeer mbt communicatie is daarbij erg belangrijk.
Daar is de scrummaster voor. De programmeur bespreekt tijdens de daily standup dat het issue langer duurt en de scrummaster kan dan waarnemen dat andere issues in de sprint waarschijnlijk niet gedaan worden (maar die hebben als het goed is een lagere prio) en de stakeholders op de hoogte houden. Al wisten die aan het begin van de sprint al dat hun issue onderaan de lijst stond en dat de kans er was dat het eraf zou vallen.

Continu de programmeurs lastig vallen maakt ze niet productiever, integendeel. Communicatie gaat ten koste van de dev-tijd en laat de dev-capaciteit nu juist meestal de bottleneck zijn.

• Skyaero
  • Niet online
BarôZZa schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 16:56:
[...]

Daar is de scrummaster voor. De programmeur bespreekt tijdens de daily standup dat het issue langer duurt en de scrummaster kan dan waarnemen dat andere issues in de sprint waarschijnlijk niet gedaan worden (maar die hebben als het goed is een lagere prio) en de stakeholders op de hoogte houden. Al wisten die aan het begin van de sprint al dat hun issue onderaan de lijst stond en dat de kans er was dat het eraf zou vallen.
De scrummaster is geen projectleider en geen eindverantwoordelijke. Daarnaast is de scrummaster lang niet altijd aanwezig op de daily standup. Verder communiceert de scrummaster niet met stakeholders, dat doet de product owner.

Je lijkt het scrum framework nog niet helemaal doorgrond te hebben.
Pagina: 1 ... 69 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.