Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓫ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 100 Laatste
Acties:
  • 554.941 views

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:19
hackerhater schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:38:
[...]
rm -r /Users/ whatever/mijn_instellingen

Een process onder een user-account krijgt access denied, een process onder root gooit doodleuk alle bestanden in /Users/ weg....
Hangt er vanaf of je hiermee doelt op de user/home dir van andere users dan diegene waaronder het proces draait, of de user/home dir van de user waaronder het proces draait.
Aangezien users doorgaans toch wel access hebben tot / owner zijn van hun eigen user dir (is ook een beetje het punt van een user/home dir, .. je eigen speeltuintje)

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:40
gekkie schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:55:
[...]

Hangt er vanaf of je hiermee doelt op de user/home dir van andere users dan diegene waaronder het proces draait, of de user/home dir van de user waaronder het proces draait.
Aangezien users doorgaans toch wel access hebben tot / owner zijn van hun eigen user dir (is ook een beetje het punt van een user/home dir, .. je eigen speeltuintje)
/Users/ of /home/ mag jij als gebruiker niet aan ;)
Dus niet je home-dir, maar 1 map hoger.

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 12:36

ZaZ

Tweakers abonnee

Een gebed zonder einde.....
Er is helemaal niemand hier die heeft gezegd dat je het OS niet kan slopen onder root.
Jij haalt er van alles bij omdat je jouw ongelijk niet toe wil geven.
Dingen zoals als je teveel geheugen alloceert dat dan het hele OS mogelijk klapt etc.

n8n vroeg "Ben vooral bang voor Infinite loops" en daar geef jij als antwoord op dat het geen kwaad kan zolang je niet onder root draait. Dat is totale onzin en dat stipt Hydra aan en dan ga je vervolgens enorm zitten wurmen en allemaal dingen erbij halen die totaal niet aan de orde zijn en daar kom je dan af en toe ook nog eens met statements aan die ook niet kloppen.
Misschien moet je er ook nog effe bij zeggen dat het geen kwaad zolang n8n geen psychedelische drugs gebruikt om dan vervolgens je gelijk proberen te halen omdat je dan rare dingen kan gaan doen.

Lekker op de bank

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

hackerhater schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:38:
[...]

Het is maar heel weinig dat een root-process niet kan en een kernel-mode process wel.

Dat verschil is te klein om uberhaupt te overwegen om je software met die rechten te laten draaien
Pff, wat een onzin.
Prima als je een mening hebt hoor, maar kom dan tenminste goed beslagen ten ijs als je een discussie in gaat....

• gekkie
hackerhater schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:57:
[...]

/Users/ of /home/ mag jij als gebruiker niet aan ;)
Dus niet je home-dir, maar 1 map hoger.
Niet helemaal waar jij zat (/Users/ whatever/mijn_instellingen), dat is afhankelijk van "whatever" toch je eigen of iemand anders homedir en dat was derhalve ook mijn vraag, welke van de twee opties je bedoelde met je voorbeeld en derhalve de distinctie tussen multi en single user. Waarbij met single-user desktop users, users meestal de bestanden waar ze toegang toe hebben hoger waarderen als het OS als de poep de ventilator heeft geraakt. (je /usr/lib/lib-fukfokker boeite je dan doorgaans minder dan /home/me/niet_gebackupte_koter_fotos/)

[ Voor 25% gewijzigd door gekkie op 18-12-2017 15:03 ]

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
ZaZ schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:33:
[...]

Zijn er eigenlijk inmiddels ook al genderneutrale stekkers?
Volgens mij zijn beide kanten van dit soort Sennheiser headset stekkers gelijk (je zou deze stekker dus met zichzelf moeten kunnen verbinden). Weet ik niet 100% zeker maar als het klopt heb je daar je genderneutrale (:r rotwoord) stekker :P

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• hackerhater
ZaZ schreef op maandag 18 december 2017 @ 14:57:
n8n vroeg "Ben vooral bang voor Infinite loops" en daar geef jij als antwoord op dat het geen kwaad kan zolang je niet onder root draait. Dat is totale onzin en dat stipt Hydra aan en dan ga je vervolgens enorm zitten wurmen en allemaal dingen erbij halen die totaal niet aan de orde zijn en daar kom je dan af en toe ook nog eens met statements aan die ook niet kloppen.
Misschien moet je er ook nog effe bij zeggen dat het geen kwaad zolang n8n geen psychedelische drugs gebruikt om dan vervolgens je gelijk proberen te halen omdat je dan rare dingen kan gaan doen.
Die oneindige loops kunnen weinig kwaad met een process onder user rechten. Een gegeven moment zal het OS het gewoon tegen houden.
Het ging ook niet om die loops. C is een low-level taal waar je heel makkelijk fouten kan maken op zoveel gebieden.
Of het nu gaat om geheugen niet vrij maken (mem-leak), pointers gebruiken die al vrij gegeven waren (hopenlijk grijpt het OS hier in), verkeerde bestanden overschrijven, etc.

Je kan zoveel als root/system dat het dom is om software er onder te laten draaien als het niet absoluut noodzakelijk is.
Al helemaal als je nog het leren bent. Software zou niet als beheerder moeten draaien tenzij het absoluut nodig is voor de werking omdat je bijvoorbeeld schijven gaat formateren.
Ik heb eens software geschreven wat perse als beheerder moest starten omdat ik een poort moest grijpen.
Eerste wat ik erna deed was die hoge rechten droppen. 1 foutje in je code.....
gekkie schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:00:
[...]

Niet helemaal waar jij zat (/Users/ whatever/mijn_instellingen), dat is afhankelijk van "whatever" toch je eigen of iemand anders homedir en dat was derhalve ook mijn vraag, welke van de twee opties je bedoelde met je voorbeeld en derhalve de distinctie tussen multi en single user. Waarbij met single-user desktop users, users meestal de bestanden waar ze toegang toe hebben hoger waarderen als het OS als de poep de ventilator heeft geraakt. (je /usr/lib/lib-fukfokker boeite je dan doorgaans minder dan /home/me/niet_gebackupte_koter_fotos/)
Er staat een slash aan het begin ;) Dus altijd vanaf toplevel.
Het is een voorbeeld van een programeerfout. Er wordt eigenlijk /Users/whatever/mijn_instellingen bedoeld, maar door de spatie wordt er rm -r /Users/ uitgevoerd ;)

[ Voor 22% gewijzigd door hackerhater op 18-12-2017 15:06 ]

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

*snip* laten we het gezellig houden *snip*

[ Voor 79% gewijzigd door Woy op 18-12-2017 16:00 ]

Lekker op de bank

• gekkie
hackerhater schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:04:
Er staat een slash aan het begin ;) Dus altijd vanaf toplevel.
Het is een voorbeeld van een programeerfout. Er wordt eigenlijk /Users/whatever/mijn_instellingen bedoeld, maar door de spatie wordt er rm -r /Users/ uitgevoerd ;)
Sjips bijna alle bestanden kwijt ...
Maar no sweat, geen -f, rm is braaf gealiased om wel een -f te vereisen :p
Maar goed jij doet graag een rm -rf /Users/Hackerdinges/ blaatschaap als user, want ja geen root, wat kan jou nou gebeuren niet waar :+.

[ Voor 73% gewijzigd door Woy op 18-12-2017 16:01 ]

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:14
Woa, that escalated quickly :o

Hier is de sprint weer begonnen \o/
Tikje designfreeze, tikje bugfixes. En dat maar twee weken, zodat we dan lekker naar de validatieflow kunnen :)

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-11 11:18
Neko Koneko schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:03:
[...]

Volgens mij zijn beide kanten van dit soort Sennheiser headset stekkers gelijk (je zou deze stekker dus met zichzelf moeten kunnen verbinden). Weet ik niet 100% zeker maar als het klopt heb je daar je genderneutrale (:r rotwoord) stekker :P
Maar die hebben er volgens mij wel een koppelstukje tussen zitten, waardoor het dat niet helemaal is. Data connectors heb ik niet kunnen vinden, maar de trein koppellingen zijn natuurlijk wel genderneultraal (leuk voor de NS):
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/f/f1/Train_coupling.jpg/300px-Train_coupling.jpg

• hackerhater
gekkie schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:10:
[...]
Sjips bijna alle bestanden kwijt ...
Maar no sweat, geen -f, rm is braaf gealiased om wel een -f te vereisen :p
Maar goed jij doet graag een rm -rf /Users/Hackerdinges/ blaatschaap als user, want ja geen root, wat kan jou nou gebeuren niet waar :+.
Nee, maar het is gewoon een voorbeeld waar er een fout is gemaakt en dat user-rechten ipv root-rechten de boel gered zouden hebben.

Waarom denk je dat die flag --no-preserve-root op rm -r / was gekomen?
Omdat dat zo vaak fout was gegaan.

-f is in het algemeen btw niet nodig. Als root heb je gewoon de rechten om de bestanden daar te wissen (op een enkel bijzonder bestand na).
Als gebruiker niet, want niet jouw home-dir.

[ Voor 13% gewijzigd door hackerhater op 18-12-2017 15:18 ]

• gekkie
hackerhater schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:16:
[...]
Nee, maar het is gewoon een voorbeeld waar er een fout is gemaakt en dat user-rechten ipv root-rechten de boel gered zouden hebben.

Waarom denk je dat die flag --no-preserve-root op rm -r / was gekomen?
Omdat dat zo vaak fout was gegaan.
Maar een zelfde user error nuked wel alle bestanden van de desbetreffende user en daar helpt het geen drol tegen (en op een single-user desktop systeem zijn dat doorgaans de bestanden waar het om gaat). Voor multi-user kan het een ander kopje thee zijn.

Daarom zei ik ook dat ik een alias heb zodat een -f wel noodzakelijk is, niet dat het je veel helpt aangezien je al gauw overal -f in knalt. Gewoon een beetje wakker blijven en dubbel checken als je dat soort operaties uitvoert. With great power comes great responsibility

[ Voor 18% gewijzigd door gekkie op 18-12-2017 15:23 ]

• hackerhater
gekkie schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:18:
[...]

Maar een zelfde user error nuked wel alle bestanden van de desbetreffende user en daar helpt het geen drol tegen (en op een single-user desktop systeem zijn dat doorgaans de bestanden waar het om gaat). Voor multi-user kan het een ander kopje thee zijn.
Klopt, als user draaien verhelpt niet magisch alle problemen.
Het maakt alleen de kans kleiner omdat je simpelweg minder mag.
En het is simpelweg een goede gewoonte om aan te leren dat software niet met hoge rechten draait.
Normale software zou behalve voor het installeren/updaten/verwijderen nooit beheerdersrechten nodig moeten hebben.

Het gaat niet alleen om je eigen software. Stel je voor dat je een library gebruikt om jpeg's te parsen.
Daar zit een lek in wat misbruikt kan worden. En dan draait je programma met root-rechten en kom je een besmet bestand tegen....

[ Voor 14% gewijzigd door hackerhater op 18-12-2017 15:27 ]

• gekkie
hackerhater schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:23:
[...]
Klopt, als user draaien verhelpt niet magisch alle problemen.
Het maakt alleen de kans kleiner omdat je simpelweg minder mag.
En het is simpelweg een goede gewoonte om aan te leren dat software niet met hoge rechten draait.
Normale software zou behalve voor het installeren/updaten/verwijderen nooit beheerdersrechten nodig moeten hebben.
Valt bij single user dus tegen, je kunt alleen werken in je homedir, dus bijna alle operaties vinden ook plaats in je homedir, aardige kans dat je nou net daar met je spatie in de knoei komt in je path.

Overigens zijn de meesten het er wel overeens dat het verstandiger is om ... maar niet met de suggestie dat je met non-root in de praktijk veel beter af hoeft te zijn afhankelijk van de gebruikssituatie.
hackerhater schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:23:
Het gaat niet alleen om je eigen software. Stel je voor dat je een library gebruikt om jpeg's te parsen.
Daar zit een lek in wat misbruikt kan worden. En dan draait je programma met root-rechten en kom je een besmet bestand tegen....
Ok, als root gebruiker zijn nu al m'n bestanden versleutelt door de cryptoware, systeem is naar de klote.
Ok, als non-root gebruiker zijn nu al m'n Documenten versleutelt door de cryptoware, maar het systeem boot nog wel whoot *O*, zal een hoge WAF hebben. Schat, alle foto's van de koters zijn pleitte, maar ik hoef m'n linux niet opnieuw te installeren ! :+

[ Voor 29% gewijzigd door gekkie op 18-12-2017 15:31 ]

• ThomasG
gekkie schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:28:
[...]

Valt bij single user dus tegen, je kunt alleen werken in je homedir, dus bijna alle operaties vinden ook plaats in je homedir, aardige kans dat je nou net daar met je spatie in de knoei komt in je path.
En de auto-complete van de shell niet te vergeten. Zo heb ik wel eens perongeluk (effectief) $ rm -rf ~/ gedaan door op tab en vervolgens enter te drukken. Bedankt zsh ;(

• hackerhater
ThomasG schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:32:
[...]
En de auto-complete van de shell niet te vergeten. Zo heb ik wel eens perongeluk $ rm -rf ~/ gedaan door op tab en vervolgens enter te drukken. Bedankt zsh ;(
Auwtsj.
Ik hoop dat je backups had?
gekkie schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:28:
Ok, als root gebruiker zijn nu al m'n bestanden versleutelt door de cryptoware, systeem is naar de klote.
Ok, als non-root gebruiker zijn nu al m'n Documenten versleutelt door de cryptoware, maar het systeem boot nog wel whoot *O*, zal een hoge WAF hebben. Schat, alle foto's van de koters zijn pleitte, maar ik hoef m'n linux niet opnieuw te installeren ! :+
Tegen iets als randsom-ware helpt het inderdaad niks.
Maar het is een stuk moeilijker om je pc in een zombie te veranderen zonder beheerderrechten.
Ik weet niet of je de pre-vista tijd herinnerd waar bijna iedere Windows-user standaard als admin draaide en de machine al besmet raakte door een verkeerde link aan te klikken?

[ Voor 55% gewijzigd door hackerhater op 18-12-2017 15:36 ]

• gekkie
ThomasG schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:32:
[...]
En de auto-complete van de shell niet te vergeten. Zo heb ik wel eens perongeluk $ rm -rf ~/ gedaan door op tab en vervolgens enter te drukken. Bedankt zsh ;(
Variabelen concatten in bash scripts kan ook leuk zijn.
Genoeg manieren om je zelf in de voeten te schieten, achja nog zo'n goede reden voor offline en dus non-auto-synced backups 8).

• gekkie
hackerhater schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:34:
Tegen iets als randsom-ware helpt het inderdaad niks.
Maar het is een stuk moeilijker om je pc in een zombie te veranderen zonder beheerderrechten.
Ik weet niet of je de pre-vista tijd herinnerd waar bijna iedere Windows-user standaard als admin draaide en de machine al besmet raakte door een verkeerde link aan te klikken?
Ach in die tijd kon je veiliger uit dubieuze/iets minder dubieuze bron installeren dan nu het geval is.
Wat dat betreft is malware een stuk effectiever in het bestrijden van warez dan dat Brein en co ooit is geweest.

• hackerhater
Ik weet niet of dit nog steeds van toepassing is, maar ik moest terug denken aan een keer tijdens mijn opleiding.
We waren software het schrijven in C++ waar een pointer-fout in zat.
Op mijn Linux-machine crashte het process direct toen die regel aangesproken was.
Bij een mede-klasgenoot met Win 7, uiteraard met uac uitgeschakeld -_-', bluescreen

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:17

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ThomasG schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 12:32:
Vergeet ook niet de spread syntax en destructuring assingment. Kan een verwarrende syntax zijn, maar zijn erg handige features.
Wauw, EcmaScript 6 implementeert zo'n beetje alle features die ik in mijn eigen taal heb geïmplementeerd, met vrijwel identieke syntax :P (ik doe de ellipsis na de expressie ipv ervoor)
hackerhater schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:41:
Bij een mede-klasgenoot met Win 7, uiteraard met uac uitgeschakeld -_-', bluescreen
UAC heeft hier weinig mee te maken gehad. Als dit kan, dan heb je een brakke driver. Applicaties onder Administrator kunnen niet zomaar het systeem onderuit trekken door dit soort fouten. Wat hackerhater hierna ook zal beweren.

[ Voor 31% gewijzigd door .oisyn op 18-12-2017 15:45 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• ThomasG
.oisyn schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:42:
[...]

Wauw, EcmaScript 6 implementeert zo'n beetje alle features die ik in mijn eigen taal heb geïmplementeerd, met vrijwel identieke syntax :P (ik doe de ellipsis na de expressie ipv ervoor)
Wanneer kunnen we de release van OisynScript verwachten? :+

• hackerhater
.oisyn schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:42:
UAC heeft hier weinig mee te maken gehad. Als dit kan, dan heb je een brakke driver. Applicaties onder Administrator kunnen niet zomaar het systeem onderuit trekken door dit soort fouten. Wat hackerhater hierna ook zal beweren.
Ik zeg alleen wat ik toen gezien heb. Ik zei net dat ik niet weet of dat nog steeds kan (hopenlijk niet).
Dit is vele jaren geleden, vlak na de introductie van Windows 7. Dat is nu 8? jaar geleden.
Ik weet niet wat het triggerde, maar die segfault triggerde bij hem een bluescreen.

UAC uitgeschakeld betekend niks anders dan dat het bij hem als volledig admin draaide.

[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 18-12-2017 15:50 ]

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-11 22:34
hackerhater schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:48:
[...]

Ik zeg alleen wat ik toen gezien heb. Ik zei net letterlijk dat ik niet weet of dat nog steeds kan.
Dit is vele jaren geleden, vlak na de introductie van Windows 7. Dat is nu 8? jaar geleden.
Ik weet niet wat het triggerde, maar die segfault triggerde bij hem een bluescreen.

UAC uitgeschakeld betekend niks anders dan dat het bij hem als volledig admin draaide.
Eh nee. Dat betekent het niet. Je draait niet automatisch als administrator als je UAC uitzet; alleen de prompts als Windows dat wil worden niet weergeven. Er zit nog steeds een verschil tussen zonder UAC cmd.exe starten, en zonder UAC right-click "as administrator" cmd.exe starten bijvoorbeeld.

• hackerhater
Merethil schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:50:
[...]

Eh nee. Dat betekent het niet. Je draait niet automatisch als administrator als je UAC uitzet; alleen de prompts als Windows dat wil worden niet weergeven. Er zit nog steeds een verschil tussen zonder UAC cmd.exe starten, en zonder UAC right-click "as administrator" cmd.exe starten bijvoorbeeld.
Is het niet de taak van UAC, ingelogd als admin, om te verhinderen dat je processen als admin draaien?
cq die prompts. Wat zou betekenen dat wanneer je het compleet uit zet die beveiliging weg is (wat ik hem ook afgeraden had).
Dat is tenminste in hoeverre ik die software begrepen heb, als variant op sudo.

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-11 22:34
hackerhater schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:55:
[...]

Is het niet de taak van UAC, ingelogd als admin, om te verhinderen dat je processen als admin draaien?
cq die prompts. Wat zou betekenen dat wanneer je het compleet uit zet die beveiliging weg is (wat ik hem ook afgeraden had).
Dat is tenminste in hoeverre ik die software begrepen heb, als variant op sudo.
Nee, UAC hoort te vragen of admin-rechten gebruikt mogen worden indien een proces dat nodig heeft. Niet elk proces start automatisch met admin-rechten zonder UAC.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

hackerhater schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:48:

Ik zeg alleen wat ik toen gezien heb. Ik zei net dat ik niet weet of dat nog steeds kan (hopenlijk niet).
En ik zeg ook niet dat dat onmogelijk is. Wat ik zeg is dat Administrator/UAC hier weinig mee te maken heeft gehad. Een blue screen treedt op wanneer in ring 0 (kernel space) een fault optreedt waarvan niet gerecovered kan worden, typisch in een driver of slecht afgeschermde kernel level API.

Je proces runnen als Administrator (even los van het feit dat UAC uitzetten niet ervoor zorgt dat je runt als Administrator zoals @Merethil terecht opmerkt) heeft niet magischerwijs een andere virtual memory space zodat je data kunt overschrijven dat het systeem kan crashen. Je bent nog steeds gebonden aan dezelfde rechten als elk ander proces in ring 3. Dat betekent dat het data in zijn eigen space schrijft, waar het gewoon net als elke andere ring 3 applicatie ongeacht de rechten van het account waaronder het runt rechten toe heeft. Data die vervolgens door een proces binnen ring 0 wordt gebruikt om een bepaalde state te representeren, die dan niet meer consistent is. Dat hoort natuurlijk niet te kunnen en is toe te wijzen aan een brak kernel proces.

Je hele verhaal borduurt voort op de door jou verzonnnen onjuiste premisse dat de rechten van de gebruiker (root/Administrator zijn ook maar gewoon gebruikers) waaronder de applicatie runt iets veranderen aan standaard procesbeveiliging. Dat is niet zo. Infinite loops of memory trashing zijn onder root/Administrator niet potentieel erger dan onder welke andere user dan ook*.

* Goed, een applicatie dat bijvoorbeeld files delete zou door het trashen van geheugen kunnen besluiten andere files te deleten, en als het onder Administrator runt kan het dus meer files deleten dan het normaal zou kunnen, maar dat is een beetje een far-fetched case
ThomasG schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:47:
[...]
Wanneer kunnen we de release van OisynScript verwachten? :+
Ik moet nog een GUI bouwen voor KolQ, de opvolger van Kol Q l8or 2. En mijn bignum implementatie nog wat optimizen :P

[ Voor 17% gewijzigd door .oisyn op 18-12-2017 16:13 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Hydra
  • Laatst online: 06-10 13:59
hackerhater schreef op maandag 18 december 2017 @ 15:04:
Die oneindige loops kunnen weinig kwaad met een process onder user rechten.
Ook niet met processen die als root draaien. :>

https://niels.nu

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 18:33
Waar je vooral voor moet oppassen in C is undefined behaviour. Want dat is undefined.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
farlane schreef op maandag 18 december 2017 @ 19:21:
Waar je vooral voor moet oppassen in C is undefined behaviour. Want dat is undefined.
In JavaScript is het undefined keyword defined. B-)

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-11 21:37

n8n

Devilly schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:23:
[...]

In JavaScript is het undefined keyword defined. B-)
Je kan het zelfs redefinen 8)

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:48
Dit moet geen jaarlijkse gewoonte worden hoor.. Die laatste 5 pagina's kunnen zo in het WTF-topic!

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
n8n schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:31:
[...]

Je kan het zelfs redefinen 8)
Cool, wist ik nog niet! :)

• Tarkin
  • Laatst online: 05:57
Caelorum schreef op maandag 18 december 2017 @ 20:55:
Dit moet geen jaarlijkse gewoonte worden hoor.. Die laatste 5 pagina's kunnen zo in het WTF-topic!
Is zo'n beetje als elk jaar Die hard kijken met kerst, je weet dat het komt, blijft goed ;)

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:06

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

.oisyn schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:00:
[...]
[...]

Ik moet nog een GUI bouwen voor KolQ, de opvolger van Kol Q l8or 2. En mijn bignum implementatie nog wat optimizen :P
Wat? Geen update voor orbb? :/

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Creepy Orbb is weg, samen met Proton en heel veel andere projecten (inclusief Kol Q l8or 2), na de "big crash" van 2013.

• ThomasG
.oisyn schreef op maandag 18 december 2017 @ 16:00:
[...]

* Goed, een applicatie dat bijvoorbeeld files delete zou door het trashen van geheugen kunnen besluiten andere files te deleten, en als het onder Administrator runt kan het dus meer files deleten dan het normaal zou kunnen, maar dat is een beetje een far-fetched case
[...]
.oisyn schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:57:
@Creepy Orbb is weg, samen met Proton en heel veel andere projecten (inclusief Kol Q l8or 2), na de "big crash" van 2013.
:+

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:10
.oisyn schreef op maandag 18 december 2017 @ 23:57:
Github was er in 2013 anders ook wel al hoor. :P

https://fgheysels.github.io/

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:06

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Jubileumpost :)

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ben ik de enige die de laatste tijd helemaal gestoord wordt van Visual Studio 2017?

Go To Definition -> "Cannot navigate to the symbol under the caret"

Wat nou. Het compileert, de code is juist. Nothing is wrong here. Alleen dat #@$%%$^@#$ Studio laat mij mijn eigen code niet eenvoudig navigeren.

Pfff.

Zo. Dat moest er even uit.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

whoami schreef op dinsdag 19 december 2017 @ 09:36:
[...]

Github was er in 2013 anders ook wel al hoor. :P
Ik mot mijn code niet in de cloud.

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

.oisyn schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:16:
[...]

Ik mot mijn code niet in de cloud.
Lekker veilig, op een gecrashte HDD :9

Ik heb het overigens ook totaal niet op clouddiensten.
Mij veel te wispelturig en ondoorzichtig.

Lekker op de bank

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ZaZ schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:34:
[...]

Lekker veilig, op een gecrashte HDD :9
Ja, dat was een beetje dom. Het domme was vooral dat ik de backup van mijn lokale repository heb overschreven omdat ik de HDD waar die op stond nodig had. Was wel van plan om ooit weer een nieuwe backup te maken, maar dat is er natuurlijk nooit van gekomen.

En toen was alles weg :P. Een wijze les. Toen heb ik een NAS aangeschaft waar mijn repository op staat, die ook nog eens naar een andere locaie wordt gebackupped. Ja, in de cloud weliswaar, maar als encrypted binary blob :)

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

.oisyn schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:40:
[...]

Ja, dat was een beetje dom. Het domme was vooral dat ik de backup van mijn lokale repository heb overschreven omdat ik de HDD waar die op stond nodig had. Was wel van plan om ooit weer een nieuwe backup te maken, maar dat is er natuurlijk nooit van gekomen.

En toen was alles weg :P. Een wijze les. Toen heb ik een NAS aangeschaft waar mijn repository op staat, die ook nog eens naar een andere locaie wordt gebackupped. Ja, in de cloud weliswaar, maar als encrypted binary blob :)
Ik denk dat veel mensen wel een beetje dom hebben gedaan of nog steeds doen. Ik wist al jaren dat je goed moest backuppen maar "komt nog wel"
Ik had de mazzel dat ik wakker werd toen een NAS met een single schijf erin crashtte.
Mazzel omdat er alleen maar films op die NAS stonden die ik gewoon gedownload had maar genoeg impact om mijzelf wakker te schudden.

Nu deugt mijn backupplan wel denk ik. Alles gaat dagelijks naar 2 offsite locaties met retentie van 2 jaar en uurlijks worden er snaphots gemaakt op filesystem niveau.

Lekker op de bank

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-11 15:53
Lethalis schreef op woensdag 20 december 2017 @ 12:52:
Ben ik de enige die de laatste tijd helemaal gestoord wordt van Visual Studio 2017?

Wat nou. Het compileert, de code is juist. Nothing is wrong here. Alleen dat #@$%%$^@#$ Studio laat mij mijn eigen code niet eenvoudig navigeren.

Pfff.

gewoon ff de .vs map weggooien en solution opnieuw laden :? Zelfde met namespaces in gelinkte projecten die ineens niet meer gevonden worden maar die er wel degelijk zijn

[ Voor 9% gewijzigd door cracking cloud op 20-12-2017 13:53 ]

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:41

Crazy D

I think we should take a look.

Bij jullie waren het tenminste crashes. Vriend van me had ooit eens een tool gebouwd om bestanden klaar te zetten om te kopiëren, vanuit verschillende locaties dus, en om dat vervolgens in 1 x te starten (ipv via de verkenner, dat je eindigt met 84 kopieer-vensters). Dus hij had z'n sources map klaargezet om te kopiëren en ging vervolgens verder en ruimde zijn harddisk alvast op... Resultaat: alle sources gedelete voordat de kopieer tool aan de gang ging....

Exact expert nodig?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:10
ZaZ schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:48:
[...]
Nu deugt mijn backupplan wel denk ik. Alles gaat dagelijks naar 2 offsite locaties met retentie van 2 jaar en uurlijks worden er snaphots gemaakt op filesystem niveau.
Welke service gebruik je daarvoor ?

https://fgheysels.github.io/

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

whoami schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:55:
[...]

Ik gebruik Synology's. De ene offsite backup staat bij mijn werkgever in het serverhok. Dat wordt opgeslagen in een encrypted binary blob. De andere 'offsite' is niet heel erg offsite, maar gewoon in mijn studio verderop in mijn tuin. Die wordt opgeslagen met gewone rsync om de techniek van Synology niet SPOF te maken.
De snapshots worden gemaakt m.b.v BTRFS.
Verder heb ik alle disks in RAID6 hangen.

Lekker op de bank

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb dat alleen soms met ReSharper. Helft van de identifiers rood terwijl het project prima compileert en runt. Iets met caches, een herstart van VS verhelpt het vaak wel.

Ik moet ook nog stééds achter mijn backups aan, en dat roep ik al jaren. Mijn foto's en documenten staan op m'n NAS, en worden gebackupt op een daaraan aangesloten USB-HDD. Een behoorlijke SPOF dus. Vooral omdat m'n backuptool (Iperius) nog niet mailt bij failures (omdat ik te lui was om dat in te stellen) en Debian af en toe vergeet dat de USB-schijf is gekoppeld. -O-

Elke paar maanden dump ik dan wel weer van de documenten een handmatige backup in de cloud.

Mooi klusje om in de kerstvakantie te verbeteren. :Y)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

The State of Being Stuck

Vast ook herkenbaar voor veel developers :)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Hydra
whoami schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:55:
In mijn geval; rsync en de AWS CLI tool :P
Nogal. Zit nu ook vast; kut-SSL-met-client-certificates-en-trust.

[ Voor 46% gewijzigd door Hydra op 20-12-2017 14:15 ]

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022

Pfff.

Toevallig had ik daar met nieuw project ook last van, maar dan in VS2015, als je googled vind je heel veel dingen die je kunt doen, maar bij mij lag het volgens mij aan de projectonderdelen die via Nuget packages gelinked zijn, in dat geval moet je die projecten in het reference path van je project linken (naar de bin/debug dus), daarnaast de nuget packages uit de folder donderen, en vervolgens cleanen en opnieuw compilen.

• Lethalis
  • Niet online
cracking cloud schreef op woensdag 20 december 2017 @ 13:51:
[...]

gewoon ff de .vs map weggooien en solution opnieuw laden :? Zelfde met namespaces in gelinkte projecten die ineens niet meer gevonden worden maar die er wel degelijk zijn
Dank u _/-\o_

Dat helpt inderdaad. Wel bizar dat het nodig is om dit zo te doen.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• cracking cloud
Daar zit o.a. de cache van intellisense. Die loopt de laatste tijd heel irritant te doen

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ZaZ schreef op woensdag 20 december 2017 @ 14:02:
[...]

Ik gebruik Synology's. De ene offsite backup staat bij mijn werkgever in het serverhok. Dat wordt opgeslagen in een encrypted binary blob. De andere 'offsite' is niet heel erg offsite, maar gewoon in mijn studio verderop in mijn tuin. Die wordt opgeslagen met gewone rsync om de techniek van Synology niet SPOF te maken.
De snapshots worden gemaakt m.b.v BTRFS.
Verder heb ik alle disks in RAID6 hangen.
Stel een aanvaller krijgt toegang tot jouw systeem. Heeft ie dan ook niet gelijk toegang om alle backups te wissen?
En bewaar je ook vorige versies van alle bestanden?

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Olaf van der Spek schreef op woensdag 20 december 2017 @ 15:40:
[...]

Stel een aanvaller krijgt toegang tot jouw systeem. Heeft ie dan ook niet gelijk toegang om alle backups te wissen?
En bewaar je ook vorige versies van alle bestanden?
Dan kunnen er wel nieuwe (foute) backups gemaakt worden ,maar om te restoren of te wissen moet er een sleutel ingevoerd worden. En er zijn meerdere versies beschikbaar tot 2 jaar terug.
Weet niet meer exact uit mijn hoofd de policy, maar was iets van elke dag voor een week lang, dan eentje van elke week voor een maand lang en dan maandelijks tot 2 jaar ofzo. Verder heb ik in mijn studio wat externe disks eraan hangen waar ie de backup vault heen synct. Daar heb 2 sets van en die draai ik elke maand om.
Dus er is als het goed is altijd een offline versie van niet meer dan een maand oud met daarin versioning.

Zijn vast nog wel wat scenarios te bedenken dat het toch nog mis kan gaan, maar de kans door een bus geschept te worden terwijl je op een HIV-besmette junkennaald stapt is denk ik nog groter.
Ik weet in ieder geval wel dat ik veel bedrijven heb gezien (zelfs enterprise) waar het backupplan behoorlijk minder was.

Als er iets is wat ik zou willen verbeteren is het automatisch testen van de restoreprocedure.
Nu doe ik dat alleen steeksproefsgewijs wanneer ik eraan denk. Dat is meestal eens in de 2 maanden gewoon wat random mappen.

Lekker op de bank

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:31

TheNephilim

Wtfuzzle

Handig zo'n storing bij XS4ALL :o Goed je kunt offline aardig verder, maar even wat docs erbij pakken of wat Googelen wil dan niet hè :+.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:41

Crazy D

I think we should take a look.

TheNephilim schreef op woensdag 20 december 2017 @ 16:44:
Handig zo'n storing bij XS4ALL :o Goed je kunt offline aardig verder, maar even wat docs erbij pakken of wat Googelen wil dan niet hè :+.
Gelukkig werkt GoT nog wel :+

Exact expert nodig?

• Gooly
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-05 17:46

Gooly

Wie? Ik?

Ehm... zit ik hier drie kwartier lang de WordPress coding standards met de hand in te voeren in PHPstorm...
Blijkt er gewoon een optie te zitten om het met één muisklik te importeren.
Ach, ik had toch niks te doen :F
Note to self: RTFM 8)7

See that's the trouble with reality, it's taken far too seriously.

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:07

F.West98

Alweer 16 jaar hier

En ik dacht dat mijn back-upbeleid al aardig goed was :P
Ik heb hier een Synology staan waar Windows vanzelf backups heen stuurt, die dan weer naar een cloudplek backupt. Windows kan ook meerdere versies houden enzo, alleen is mijn NAS te vol om dat effectief te kunnen doen O-)
De cloud back-up heeft wel vrij veel historische versies nog, elke dag voor een maand, elke week voor 3 maanden daarvoor en dan elke maand oid.

Ik wil wel een keer die opslag in de NAS uitbreiden maar ik moet eens uitzoeken of ik dan de huidige data 1:1 kan overzetten met dezelfde config. Anders wordt dat wel veel gezeik met ook de online backup.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Iemand een idee waarom de selectie van outlook zo achterlijk werkt? Al jaren erger ik me groen en geel aan tekst selecteren in dat ding!
Vooral lastig met paswoorden. Trek je de selectie groter en groter.... Bijna, ja... bijna en PLOP! 2 extra karakters cadeau, net voorbij waar je moet wezen. Klein stukje terug dan? En ja hoor, 2 eraf.
Of wat ik net had; Ik trek de selectie naar rechts en als ik bijna bij het 'einde' ben vergroot mijn select vanaf het begin. Dus de selectie begint ineens een paar karakters eerder dan waar ik ben begonnen!

Echt....
Wie dat bedacht heeft.
Tegen de muur ermee.

Lekker op de bank

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:07

orf

ZaZ schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:58:
Iemand een idee waarom de selectie van outlook zo achterlijk werkt? Al jaren erger ik me groen en geel aan tekst selecteren in dat ding!
Vooral lastig met paswoorden. Trek je de selectie groter en groter.... Bijna, ja... bijna en PLOP! 2 extra karakters cadeau, net voorbij waar je moet wezen. Klein stukje terug dan? En ja hoor, 2 eraf.
Of wat ik net had; Ik trek de selectie naar rechts en als ik bijna bij het 'einde' ben vergroot mijn select vanaf het begin. Dus de selectie begint ineens een paar karakters eerder dan waar ik ben begonnen!

Echt....
Wie dat bedacht heeft.
Tegen de muur ermee.
Dat kun je gewoon uitzetten. Office doet “slimme” selectie die hele woorden selecteert.

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

orf schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:10:
[...]

Dat kun je gewoon uitzetten. Office doet “slimme” selectie die hele woorden selecteert.
En woorden met een spatie ervoor of erna. Maar bedankt. Ik zal eens gaan kijken in de settings

Lekker op de bank

• Olaf van der Spek
  • Niet online
ZaZ schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:58:
Iemand een idee waarom de selectie van outlook zo achterlijk werkt?
Wachtwoorden verstuurd via email? ;)

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Olaf van der Spek schreef op woensdag 20 december 2017 @ 19:02:
[...]

Wachtwoorden verstuurd via email? ;)
Ik krijg vaak inloggegevens van VPN’s e.d. Vaak gaan de credentials gewoon via mail i.c.m GPG o.i.d en dan de shared key via SMS.

Lekker op de bank

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

orf schreef op woensdag 20 december 2017 @ 18:10:
[...]

Voor een tijdelijke fix; zodra Outlook een woord ineens geselecteerd heeft terwijl je dat niet wil, gewoon terugslepen op dezelfde plek en het wordt automatisch ongedaan gemaakt, waarna je binnen dat woord kunt selecteren :)

Maar goed, het heeft mij ook wel eens geïrriteerd :P

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:15

alienfruit

the alien you never expected

F.West98 schreef op woensdag 20 december 2017 @ 17:56:
En ik dacht dat mijn back-upbeleid al aardig goed was :P
Ik heb hier een Synology staan waar Windows vanzelf backups heen stuurt, die dan weer naar een cloudplek backupt. Windows kan ook meerdere versies houden enzo, alleen is mijn NAS te vol om dat effectief te kunnen doen O-)
De cloud back-up heeft wel vrij veel historische versies nog, elke dag voor een maand, elke week voor 3 maanden daarvoor en dan elke maand oid.
Op mijn werk is het eigenlijk tegen de regels om zelf te backups maken. Alles moet in de daarvoor bedoelde diensten worden opgeslagen. Dus je mag eigenlijk niet code in je lokale Git repo hebben staan als je stopt met de werkdag maar moet allemaal op Github staan.

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 13:12

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik ga komende week naar CCC. Nog iemand die ik daar kan tegenkomen?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Vast wel. Je zal niet de enige zijn die gaat lijkt me.

Lekker op de bank

• alienfruit

alienfruit

Mooi man, hebben twee projecten die dezelfde library gebruiken en bij het andere project doen ze niet aan PRs dus mogen gewoon rechtstreeks in master committen. Zonder dat er ook iemand maar een code review doet. Het sloopt de hele tijd mijn modules :/ Ik denk dat ik ook maar rogue ga committen komende vrijdag 😈 voor de code freeze.

[ Voor 9% gewijzigd door alienfruit op 21-12-2017 11:09 ]

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-11 17:27

ElkeBxl

Tassendraagster

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• Tarkin
  • Laatst online: 05:57
Members only:

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

Members only:

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

• gekkie
Koffie laat zich dus toch beter omzetten in software dan Martini Brut .. QED
Op zich nog wel een aardige stelling voor als je nog een phD ambieert :+ *hips*

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:05
alienfruit schreef op donderdag 21 december 2017 @ 10:14:
[...]

Op mijn werk is het eigenlijk tegen de regels om zelf te backups maken. Alles moet in de daarvoor bedoelde diensten worden opgeslagen. Dus je mag eigenlijk niet code in je lokale Git repo hebben staan als je stopt met de werkdag maar moet allemaal op Github staan.
Op github nog wel? Dus de continuiteit van het bedrijf is afhankelijk van een 3e partij? Lekker...

Of is er ook nog ergens een lokale/zelf beheerde git repo?

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Members only:

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

Op mijn werk worden _alle_ mappen op je computer gebackupped (exclusief de Windows map en andere systeemmappen). Ik heb mijn projecten bijvoorbeeld in C:\Projects staan. Dat betekent dat al mijn uitgecheckte projecten inclusief de SVN working copy mappen over een VPN pijpje gebackupped worden. :N Er is ook geen policy om mappen te excluden.

Ik heb de backupsoftware maar gedeïnstalleerd.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Otherside1982
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:49
Sebazzz schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:51:
Op mijn werk worden _alle_ mappen op je computer gebackupped (exclusief de Windows map en andere systeemmappen). Ik heb mijn projecten bijvoorbeeld in C:\Projects staan. Dat betekent dat al mijn uitgecheckte projecten inclusief de SVN working copy mappen over een VPN pijpje gebackupped worden. :N Er is ook geen policy om mappen te excluden.

Ik heb de backupsoftware maar gedeïnstalleerd.
Simpel, dan zet je alles wat je niet in de backup wilt onder de Windows map. :+

• ThomasG
Otherside1982 schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:57:
[...]

Simpel, dan zet je alles wat je niet in de backup wilt onder de Windows map. :+
Of je gebruikt gewoon de prullenbak als working directory. 8)7

• ElkeBxl

ElkeBxl

Tassendraagster

ThomasG schreef op donderdag 21 december 2017 @ 13:02:
[...]
Of je gebruikt gewoon de prullenbak als working directory. 8)7
Het is niet omdat je werk rommel is dat je het al direct in de prullenbak moet gooien he... :+

• alienfruit

alienfruit

[b]mcDavid schreef op donderdag 21 december 2017 @ 12:24:Op github nog wel? Dus de continuiteit van het bedrijf is afhankelijk van een 3e partij? Lekker...

Ja klopt, maar het is self-hosted.

• mcDavid
Oh, wist niet dat je github ook zelf kan hosten... Dan heb ik niets gezegd idd :+

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-11 20:57
Dat heet GitLab :P

We are shaping the future

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Je hebt ook nog GitHub Enterprise, die je ook on premise kunt draaien. Lijkt mij dus dat die bedoelt werd.

• Hydra
RobertMe schreef op donderdag 21 december 2017 @ 15:01:
Je hebt ook nog GitHub Enterprise, die je ook on premise kunt draaien. Lijkt mij dus dat die bedoelt werd.
Nee:
Lijkt er meer op dat 'ie Git en Github / git hosting door elkaar haalt.

• mindcrash
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Nee?

Je kunt zoals gezegd als groot bedrijf GitHub gewoon lokaal draaien. Kost 2500 dollar per 10 users per jaar. GitLab is vervolgens in dat prijsgat gesprongen met een pricing model varierende van 0 tot 1000 dollar per user per jaar (afhankelijk van gewenste featureset)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Hydra
mindcrash schreef op donderdag 21 december 2017 @ 15:35:
Je kunt zoals gezegd als groot bedrijf GitHub gewoon lokaal draaien.
I know; dat bedoel ik niet. Alleen dat die persoon dat waarschijnlijk niet bedoelde, da's alles :)

• mindcrash
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Hydra schreef op donderdag 21 december 2017 @ 15:36:
I know; dat bedoel ik niet. Alleen dat die persoon dat waarschijnlijk niet bedoelde, da's alles :)
Denk dat meneer fruit bij een bedrijf werkt wat wel degelijk de kosten van een onpremise GitHub installatie kan dragen. Zie ook de opmerking over PRs, dat is een GitHub workflow ding en geen standaard Git functionaliteit. En blijkbaar zijn er ook teams binnen dat bedrijf die PRs maar vervelend vinden en doodleuk master wagenwijd open hebben gezet >:)

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Members only:

• mcDavid
mindcrash schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:01:
[...]

Denk dat meneer fruit bij een bedrijf werkt wat wel degelijk de kosten van een onpremise GitHub installatie kan dragen. Zie ook de opmerking over PRs, dat is een GitHub workflow ding en geen standaard Git functionaliteit.
Klopt, in gitlab is het een MR.

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:14
Bij ons backuppen we de devmachines eigenlijk niet - omdat we toch alles in Git hebben zitten, kunnen we op elk moment formatteren en weer opnieuw verder gaan.
Voor documenten en presentaties gebruiken we Google Drive of de lokale NAS.

• alienfruit

alienfruit

mindcrash schreef op donderdag 21 december 2017 @ 16:01:
Denk dat meneer fruit bij een bedrijf werkt wat wel degelijk de kosten van een onpremise GitHub installatie kan dragen. Zie ook de opmerking over PRs, dat is een GitHub workflow ding en geen standaard Git functionaliteit. En blijkbaar zijn er ook teams binnen dat bedrijf die PRs maar vervelend vinden en doodleuk master wagenwijd open hebben gezet >:)
Nou ja, we gebruiken een on premise versie van Bitbucket en die heeft een brakke implementatie van PRs. Zo brak dat als je PR maakt en je collega commit rechtstreeks naar master dan kan je de PR niet meer mergen. Top |:( (een nieuwere versie schijnt wel beter te werken maar zal wel te veel geld kosten maar ik heb de IT afdeling nog niet omgepraat)

[ Voor 8% gewijzigd door alienfruit op 21-12-2017 18:03 ]

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Laatste knutsel werkdag en dan een weekje vakantie *O*

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-10 15:06

DeluxZ

Livin' the good life

alienfruit schreef op donderdag 21 december 2017 @ 18:01:
[...]

Nou ja, we gebruiken een on premise versie van Bitbucket en die heeft een brakke implementatie van PRs. Zo brak dat als je PR maakt en je collega commit rechtstreeks naar master dan kan je de PR niet meer mergen. Top |:( (een nieuwere versie schijnt wel beter te werken maar zal wel te veel geld kosten maar ik heb de IT afdeling nog niet omgepraat)
Rechtstreeks comitten op de master ? :'(

]|[ Apple Macbook Pro Retina 13" ]|[

• Hydra
alienfruit schreef op donderdag 21 december 2017 @ 18:01:
En waarom commit je collega direct naar master?

• acemoo
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:08
Waar moet je anders committen? :+

• cracking cloud
Develop, of een feature branch.

• Hydra
Don't know if serious maar...

Aparte short-lived branches. Deze merge je dan in een merge-request naar welke samenvoeg-branch je gebruikt.

Wij gebruiken feature branches die naar dev mergen. Voor releases mergen we dev naar master.

• alienfruit

alienfruit

Hydra schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 10:07:
En waarom commit je collega direct naar master?
Serieus echt geen flauw idee. Code reviews/PRs kost te veel tijd? Hij is alleen degene die de Mac build farm onderhoud en hij vertikt het om dingen zoals Danger te activeren

[ Voor 19% gewijzigd door alienfruit op 22-12-2017 11:02 ]

Pagina: 1 ... 68 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.