Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓫ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 100 Laatste
Acties:
  • 554.935 views

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 12:36

ZaZ

Tweakers abonnee

Sowieso moet je de naming convention van het befrijf volgen of je het er nou mee eens bent of niet.
Als iedereen zomaar zijn eigen favoriete naming convention gaat toepassen wordt het een (onleesbaar) zooitje.

Lekker op de bank

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-11 11:18
ZaZ schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:46:
Sowieso moet je de naming convention van het befrijf volgen of je het er nou mee eens bent of niet.
Als iedereen zomaar zijn eigen favoriete naming convention gaat toepassen wordt het een (onleesbaar) zooitje.
Dat gezegd hebbende. Sommige naming conventions en coding standards slaan gewoon nergens op, en zorgen erop zichzelf voor dat het allemaal een zooitje wordt. Ik ben toch gekke dingen tegen gekomen. Zoals inspringende {, en een } direct na de ;.

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 12:36

ZaZ

Tweakers abonnee

ThomasG schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:54:
[...]
Dat gezegd hebbende. Sommige naming conventions en coding standards slaan gewoon nergens op, en zorgen erop zichzelf voor dat het allemaal een zooitje wordt. Ik ben toch gekke dingen tegen gekomen. Zoals inspringende {, en een } direct na de ;.
Klopt, maar anarchie is dan niet de oplossing.

Lekker op de bank

• Ryada
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-11 21:34

Ryada

She/Her

ZaZ schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:46:
Ik snap dit punt zeer zeker, maar als ik de helft van de tijd bezig ben met mijn eigen code zo te schrijven dat het aan de naming conventions op het werk moet voldoen dan ben ik al gauw voor sommige dingen 2x zo lang bezig, ik heb het geprobeerd en het zorgt er echt voor dat ik een heel stuk langzamer werk omdat ik gewoon te lang zit van "wat moet dit nou wezen, zou dit een o of een l zijn of misschien toch een m" (nu is dit een simpel voorbeeld, maar hopelijk snap je mijn punt) Waardoor ik om geen gezeik meer te krijgen van dat ik te langzaam ben hiervoor heb gekozen, en nu heb ik over het algemeen dingen ver binnen de gegeven tijd af, en om achteraf te refactoren is nou ook niet echt iets wat handig is omdat daar ook weer tijd in gaat zitten)

EDIT: als toevoeging, iedere programmeur vind de code conventions die ik gebruikt heb een stuk prettiger op mijn werk behalve de opper programmeur om het zo te noemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Ryada op 08-11-2017 10:08 ]

Steam: Ryada.

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:16
#MEEEEEEEE_TOOOOOOOOO

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:01
Ryada schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:05:
[...]

Ik snap dit punt zeer zeker, maar als ik de helft van de tijd bezig ben met mijn eigen code zo te schrijven dat het aan de naming conventions op het werk moet voldoen dan ben ik al gauw voor sommige dingen 2x zo lang bezig, ik heb het geprobeerd en het zorgt er echt voor dat ik een heel stuk langzamer werk omdat ik gewoon te lang zit van "wat moet dit nou wezen, zou dit een o of een l zijn of misschien toch een m" (nu is dit een simpel voorbeeld, maar hopelijk snap je mijn punt) Waardoor ik om geen gezeik meer te krijgen van dat ik te langzaam ben hiervoor heb gekozen, en nu heb ik over het algemeen dingen ver binnen de gegeven tijd af, en om achteraf te refactoren is nou ook niet echt iets wat handig is omdat daar ook weer tijd in gaat zitten)

EDIT: als toevoeging, iedere programmeur vind de code conventions die ik gebruikt heb een stuk prettiger op mijn werk behalve de opper programmeur om het zo te noemen.
De tijd die nodig is om te coderen is slechts een fractie van de tijd die je gebruikt tijdens het developen. Ik bedoel maar: de tijd die je verliest met nadenken wat je precies moet typen om aan de coding standards te voldoen, is totaal niet significant als je de volledige develop tijd in beschouwing neemt.
De tijd die je nodig hebt om het probleem te begrijpen en een goede oplossing te bedenken is meestal vele malen groter dan de tijd die je nodig hebt om te typen.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat de conventie die je nu moet gebruiken ruk is; echter, je kan niet zomaar plots van code style veranderen binnen een codebase ook vind ik.

[ Voor 5% gewijzigd door whoami op 08-11-2017 10:11 ]

https://fgheysels.github.io/

• whoami
Deze week toch maar eens beginnen kijken naar 'Halt & Catch Fire'.
Leuke serie, moest ik al eerder eens aan begonnen zijn :P

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Ryada schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:05:
[...]

En wat dan nog? Dan is het maar 2x langer. Als ze daar dan over zeuren dan heb je toch een goede reden, namelijk dat de conventies totaal niet logisch en verwarrend zijn. Binnen een bestaande codebase zou ik ook niet zomaar van stijl wisselen. :)

Nothing to see here!

• cracking cloud
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-11 15:53
Microsoft raadt tegenwoordig zelfs Hungarian notation af.

https://docs.microsoft.co...eneral-naming-conventions het 4e punt onder 'Word Choice'.

• Rutix
cracking cloud schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:47:
Microsoft raadt tegenwoordig zelfs Hungarian notation af.

https://docs.microsoft.co...eneral-naming-conventions het 4e punt onder 'Word Choice'.
Jep maar als je al een codebase hebt dan is het vaak slimmer om consistent te blijven :).

Nothing to see here!

• Ryada

Ryada

She/Her

Rutix schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:40:
[...]

En wat dan nog? Dan is het maar 2x langer. Als ze daar dan over zeuren dan heb je toch een goede reden, namelijk dat de conventies totaal niet logisch en verwarrend zijn. Binnen een bestaande codebase zou ik ook niet zomaar van stijl wisselen. :)
Hun vinden het geen goede reden :P Anders had ik er gewoon 2x zo lang over gedaan.
En het is niet dat ik bestaande dingen aanpas, het is meer dat ik nieuwe dingen die ik toevoeg (ik werk voornamelijk aan de ui als enige hierzo) in de 'normale' conventie doe, ze willen ooit een keer over naar WPF voor de UI naja dat word zowat een hele rewrite die ik zal moeten doen. dus dat zal ook wel feest worden ;)
Zou teveel tijd en moeite kosten om bestaande code zomaar aan te passen naar de normale conventie.
Maargoed ik zal vast een idioot zijn omdat ik het zo aanpak maar ik probeer al lange tijd hun in te laten zien dat dit niet echt goed is en zoals hierboven gezegd het word afgeraden door MS zelf

• cracking cloud
Klinkt een beetje alsof je het 'jonkie' bent tussen de (misschien vastgeroeste) oudjes.

Been There, Done That. :9

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

Ryada schreef op woensdag 8 november 2017 @ 08:52:
Zo mooi paar weken geleden had ik een commit gedaan waarin ik normale notatie van variablen/methods etc gebruik.
voorbeeld:
private field = _variableName
local variable & parameters = variableName

Nu kreeg ik op mijn dak dat het onleesbaar was geworden vergeleken met de normale notatie hier op het werk:
private field = mVariableName
local variable = lVariableName
parameters =
string: sVariableName
bool: bVariableName
object: oVariableName
etc.

Blijkbaar is code onleesbaar voor andere programeurs als ik _ ipv m en geen type prefix gebruik.
Want dan is niet duidelijk wat voor type een variable is.....
Volgens mij hebben we een IDE (visual studio) die slim genoeg is het je voor te kauwen als je je muis op de variable naam houd (var is ook niet toegestaan op het werk helaas :( )
De hamvraag hier is wat de huidige standaard is? Als de standaard is om alle variabelen te prefixen kan ik hun commentaar enigszins begrijpen aangezien ze “verwachten” dat er een prefix is :)

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

• Rutix
Ryada schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:50:
[...]

Hun vinden het geen goede reden :P Anders had ik er gewoon 2x zo lang over gedaan.
En het is niet dat ik bestaande dingen aanpas, het is meer dat ik nieuwe dingen die ik toevoeg (ik werk voornamelijk aan de ui als enige hierzo) in de 'normale' conventie doe, ze willen ooit een keer over naar WPF voor de UI naja dat word zowat een hele rewrite die ik zal moeten doen. dus dat zal ook wel feest worden ;)
Zou teveel tijd en moeite kosten om bestaande code zomaar aan te passen naar de normale conventie.
Maargoed ik zal vast een idioot zijn omdat ik het zo aanpak maar ik probeer al lange tijd hun in te laten zien dat dit niet echt goed is en zoals hierboven gezegd het word afgeraden door MS zelf
Geen goede reden? Wtf is dat voor instelling, het is voor jou een belemmering van de productiviteit. Ze kunnen dan toch niet zeggen "nee dat is niet zo"... ik zou heel snel een andere baan zoeken :+

Nothing to see here!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-11 18:33
Rutix schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:55:
[...]
Geen goede reden? Wtf is dat voor instelling, het is voor jou een belemmering van de productiviteit
Pfff, in hoeverre is oVariable neerklatsen minder productief dan _variable?

Ik snap dat het niet fijn is om je aan een standaard te moeten conformeren die achterhaald is, maar wat gaat het opleveren als je in je eentje een ander plan gaat trekken?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• whoami
Als je je niet wil conformeren aan de standaard in het bedrijf en je kan je werkgever niet overtuigen om een andere coding-style toe te passen en je kan er niet mee leven, dan zit er maar 1 ding op. :P

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:26
Geloof me: spreek iets af met zijn allen en confirmeer je eraan. Daar word je uiteindelijk een stuk vrolijker van. Uiteindelijk is het een kwestie van gewenning. Weekje of wat aanpassingsproblemen en daarna doe je het net zo gemakkelijk als je nu met je "eigen stijl" doet.

Vervolgens voor iedere commit nog even een autoformat van je IDE eroverheen gooien en je bent een heel eind op scheut lijkt me.

Ik heb me ook moeten aanpassen, vind de huidige keuze ook niet ideaal, maar uiteindelijk is het een kwestie van met zijn allen een gulden middenweg zoeken. Als iedere developer zijn eigen methode gebruikt krijg je gewoon chaos en alleen nog maar meer irritatie.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03:28

alienfruit

the alien you never expected

Wacht maar tot je ooit met een Duits incassobureau te maken hebt ;) De organisatie die vergunningen verleent voor het runnen van een incassobureau vereist een faxnummer oOo Dat mag (gelukkig) wel digitaal verlopen :+ Zoiezo zijn de Duitsers helemaal gek op briefpost maar dat is een andere discussie :P
Ik ben ook dol op briefpost omdat je stukken minder krijgt dan e-mailberichten en zodoende dus ook makkelijker de belangrijke brieven (rekeningen) er uit kan halen en je ze ook gewoon elke ochtend/dag ziet liggen terwijl de mailberichten snel verdwijnen in de berg.

Mijn oude werkgever is nu helemaal van de open organisatie, mensen zelf laten doen, iedereen is gelijk etc. Toen ik daar werkte krijg ik al op mijn flikker toen ik een Mac (linux tools etc) meenam omdat ik daar wat sneller mee kon werken, toentertijd werkten ze daar met Windows (alleen door de baas goedgekeurde apps mocht je gebruiken, dus als je PhpStorm wilde gebruiken, jammer Notepad++ it is). En nu zijn overgestapt naar Macs, en bepaalt de baas niet weer hoe en wat. Moet niet gekker worden 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door alienfruit op 08-11-2017 11:30 ]

• whoami
cracking cloud schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:53:
Klinkt een beetje alsof je het 'jonkie' bent tussen de (misschien vastgeroeste) oudjes.

Ooit wordt je zelf ook een (al dan niet vastgeroest) oudje. :)
Althans, hopelijk toch. Want als je altijd de jongste werknemer bent, dan is er wat mis met het bedrijf waar je werkt. :)

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

whoami schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:11:
Als je je niet wil conformeren aan de standaard in het bedrijf en je kan je werkgever niet overtuigen om een andere coding-style toe te passen en je kan er niet mee leven, dan zit er maar 1 ding op. :P
True story.

Flexibel zijn en je kunnen aanpassen aan nieuwe (of oude) standaarden en conventies is ook een kenmerk van een goede developer. Wil niet zeggen dat je alles maar moet zonder erover na te denken moet overnemen. Een kritische houding is juist heel goed. Maar door de dingen zonder overleg anders te gaan doen diskwalificeer je jezelf.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Ryada

Ryada

She/Her

cracking cloud schreef op woensdag 8 november 2017 @ 10:53:

Je slaat de spijjker op de kop.
farlane schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:02:
[...]

Ik snap dat het niet fijn is om je aan een standaard te moeten conformeren die achterhaald is, maar wat gaat het opleveren als je in je eentje een ander plan gaat trekken?
Het is niet alleen de variable names (al was dat hetgeen waarop ik aangesproken werd) er is een stuk meer mis in de codebase die het niet alleen voor mij maar ook voor andere nieuwe programmeurs hierzo moeilijk maakt om de code te lezen.
Er word amper newlines gebruikt wat ervoor zorgt dat als je een beetje gare if else constructie opzet dat er een clusterfuck aan indenting is en je even een stuk of 5x moet lezen voordat je doorhebt welke if bij welke else hoort.
Maar ik had zoals ik eerder zei een simpel voorbeeld genomen want er is een stuk meer wat het lezen van de code gewoon echt een chore maakt.
Als het alleen de variable names was dan was het nog niet zo een probleem en had ik best kunnen leven met de code conventie.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11 18:08

Matis

Rubber Rocket

Ontwikkel ik een kernel module, dan hanteer ik die code style en bijhorende conventies.
Ontwikkel ik C(++) applicaties dan hun stijl. Python en PHP idem dito.

Ik vind de stijl en conventies haast verbonden zitten aan de taal dan wel scope van de code. Het kost mij geen moeite om te switchen.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Die 'vastgeroeste oudjes' kunnen overtuigen met argumenten, dat is pas echt een waardevolle skill.

Als je die skill beheerst, gaat het veranderen van de naming conventions vanzelf, doordat iedereen weet waarom de nieuwe manier beter is, in plaats van dat er iemand zegt "omdat het moet".

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• farlane
Ryada schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:51:
[...]
Als het alleen de variable names was dan was het nog niet zo een probleem en had ik best kunnen leven met de code conventie.
Je zoomde in op de naming conventie vandaar dat ik daar op reageerde.

Als je de code onleesbaar vindt (door de verplichte formatting?) dan kun je voor jezelf een formatter overheen halen, die het misschien ook weer terug kan formatten naar de (verplichte?) onleesbare formatting.

Natuurlijk kan een formatter kan geen onduidelijke code repareren, iets waarvan je volgens mij meer last hebt dan van de formatting of naming conventie.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• Ryada

Ryada

She/Her

farlane schreef op woensdag 8 november 2017 @ 12:06:
[...]

Je zoomde in op de naming conventie vandaar dat ik daar op reageerde.

Als je de code onleesbaar vindt (door de verplichte formatting?) dan kun je voor jezelf een formatter overheen halen, die het misschien ook weer terug kan formatten naar de (verplichte?) onleesbare formatting.

Natuurlijk kan een formatter kan geen onduidelijke code repareren, iets waarvan je volgens mij meer last hebt dan van de formatting of naming conventie.
Ik zoomde er idd op in omdat het een makkelijk voorbeeld was zonder het risico dat ik code snippets zou hoeven toevoegen. Was achteraf gezien niet de handige aanpak omdat het erop leek dat ik alleen de naming conventie het probleem vond.

Ik heb meerdere formatters geprobeerd en het helpt deels, mits ik ze werkend weet te krijgen, maar sommige werken gewoon niet omdat ik meerdere instances van Visual Studio tegelijk open heb, waardoor die extensie het opgeeft (rebracer bijvoorbeeld gaat dan over zijn nek)

Laat ik iig even in het algemeen zeggen:
Ik snap dat wat ik doe niet de handige aanpak is maar ik heb meer dan een half jaar geprobeerd om ze te laten inzien waarom bepaalde dingen anders zouden moeten, wat handiger is en waarom etc doormiddel van voorbeelden, bronnen, documentatie noem het maar op. Maar ze blijven steeds "het is niet leesbaar" als tegenargument geven, en dat is het argument waar ik mezelf niet overheen kan zetten en wat mij ertoe gepushed heeft om gewoon stug de algemene code conventie te pushen.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:45

Crazy D

I think we should take a look.

Maar bepaalde conventies, ongeacht of Microsoft het nu wel of niet adviseert (die waaien in dat opzicht ook maar met de wind mee, als ze nu Hungarian notatie afraden, zij waren volgens mij ooit de grootste voorstanders ervan), vind je gewoon prettig werken of juist niet. For i = 1 to .... zal vast een hele foute zijn, i als variabele naam, maar voor mij is het heel simpel: de enige keer wanneer ik een i als variabele heb, is in een loop. Simpel voorbeeldje natuurlijk maar gaat om het idee. Ik gebruik al heel lang geen prefix voor het datatype, maar in sommige gevallen toch wel als naar mijn gevoel het een zinnige aanvulling/verduidelijking is. Natuurlijk, de IDE geeft tooltips etc maar als je code leest is het fijn als dingen eenduidig duidelijk zijn. Totaalbedrag zal normaal gesproken een double zijn, maar er zijn situaties waarin het juist toch een int moet zijn. In zo'n geval vind ik iTotaalBedrag duidelijker omdat het een afwijking is ten opzichte van wat je er normaal gesproken van zou verwachten.

Als je je niet kunt/wilt conformeren aan een bepaalde stijl heb je een probleem denk ik. Probeer ze te overtuigen en vooral de voordelen te benoemen van een andere stijl. Staan ze daar toch niet voor open: zoek ander werk....

Exact expert nodig?

• gekkie
Sec overtuigen van een andere fomatting / style zal denk ik niet helpen.
Je zult ook een beeld moeten hebben en bespreken van de weg er naar toe:
  • hoeveel moeite willen we er insteken
  • wat levert het potentieel op (managers delight)
  • beginnen we in een afgezonderd deel project
  • doen we het alleen als we een deel van de code aanraken, deel van de file aanraken, of gaan we er een keer een week aan besteden alles droppen en alleen de codebase restylen (wat dan wellicht deels automagisch gerefactorred kan worden waarna de fallout nog met de hand gefixt moet worden.)
  • wanneer gaan we er dan mee starten
Er zijn nogal wat mogelijke keuzes.

• alienfruit

alienfruit

Leuk hoor, we gebruiken op het werk het liefst zo weinig third-party libraries dus ik kan Eureka niet gebruiken omdat de third-party zo maar zou kunnen stoppen met het onderhouden hiervan of juniors de code niet snappen. Het bekende verhaal dus.

Nu hebben collega's dus zoiets vergelijkbaars geschreven alleen nu moet ik dus een formulierveldtype toevoegen denk maar niet iemand ook maar enig idee hoe bepaalde dingen werken. Nu al drie collega's gebruikt en iedereen zegt eigenlijk 'Geen idee, heb ik nog nooit gebruikt'. Als we dus gewoon Eureka hadden gebruikt kon ik het op Github vragen :(

• gekkie
alienfruit schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:16:
Leuk hoor, we gebruiken op het werk het liefst zo weinig third-party libraries dus ik kan Eureka niet gebruiken omdat de third-party zo maar zou kunnen stoppen met het onderhouden hiervan of juniors de code niet snappen. Het bekende verhaal dus.

Nu hebben collega's dus zoiets vergelijkbaars geschreven alleen nu moet ik dus een formulierveldtype toevoegen denk maar niet iemand ook maar enig idee hoe bepaalde dingen werken. Nu al drie collega's gebruikt en iedereen zegt eigenlijk 'Geen idee, heb ik nog nooit gebruikt'. Als we dus gewoon Eureka hadden gebruikt kon ik het op Github vragen :(
Tsja met third-party opensource meuk kun je altijd nog besluiten om het zelf te gaan onderhouden (danwel bijdragen aan) mocht de tijd daar zijn.
Lekker up bubbelen dus, op naar de baas dan maar jouw policy, dus leg maar uit hoe het werkt :7

• Swedish Clown

Swedish Clown

Erlang <3

gekkie schreef op woensdag 8 november 2017 @ 15:35:
[...]

Tsja met third-party opensource meuk kun je altijd nog besluiten om het zelf te gaan onderhouden (danwel bijdragen aan) mocht de tijd daar zijn.
Lekker up bubbelen dus, op naar de baas dan maar jouw policy, dus leg maar uit hoe het werkt :7
+1 d:)b Zoiezo altijd een clone pushen naar je eigen VCS die intern wordt beheerd. Voor het geval de maintainer ermee kapt of Github down ligt (met name voor high SLA applicaties kan dat een probleem zijn). Geeft je ook lekker de ruimte om PR’s te mergen naar een {{bedrijfsnaam}} branch als de maintainer traag is met het mergen van PR’s en de PR om wat voor reden dan ook snel gemerged moet worden. :)

• alienfruit

alienfruit

Ja, dat zou inderdaad ideaal zijn maar in dit project besteden we graag tijd aan een onduidelijke library voor formulieren. Niks gedocumenteerd natuurlijk 😭

Blijkbaar zijn MIT licenties levensgevaarlijk als je en white label product wil verkopen en is het beter om hetzelfde opnieuw te schrijven.

• Rutix
farlane schreef op woensdag 8 november 2017 @ 11:02:
[...]

Ik zeg niet of ik er mee eens bent of niet. Maar als iemand dat ervaart moet je niet zeggen "geen goede reden" maar dan moet je gaan kijken waar het fout gaat en of je diegene kan helpen. Als iemand namelijk dat gevoel heeft moet je dat serieus nemen en niet zomaar af doen op je eigen ervaring. Dat was het punt dat ik wilde maken :)

Nothing to see here!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:46
Ryada schreef op woensdag 8 november 2017 @ 09:15:
haha thanks allemaal :) zat er even helemaal doorheen omdat ik het gevoel heb dat mijn collega's/bazen niet willen verbeteren of innoveren.
Codebase zelf is ook echt gigantisch pijnlijk om in te werken (naar mijn mening)
Gevuld met statics (en dan bedoel ik 60% van de codebase is static en de codebase is niet klein)
extreem tight coupled wat aanpassingen heel lastig en tijdrovend maakt omdat je meer moet aanpassen dan zou moeten.
winform (maarja dat is nog het minst erge)
en zo kan ik nog wel een hele lijst maken met dingen die nou niet echt leuk zijn om dagelijks naar te kijken.
Ik zag je leeftijd en heb denk ik maar één advies: wegwezeeeeee. Als junior krijg je waarschijnlijk toch geen vetpot betaald en niets is op dat moment belangrijker dan jezelf geen slechte programmeergewoontes aan te leren. Je hebt daar later namelijk helemaal niks aan.

• farlane
Rutix schreef op donderdag 9 november 2017 @ 11:35:
Ik zeg niet of ik er mee eens bent of niet. Maar als iemand dat ervaart moet je niet zeggen "geen goede reden" maar dan moet je gaan kijken waar het fout gaat en of je diegene kan helpen. Als iemand namelijk dat gevoel heeft moet je dat serieus nemen en niet zomaar af doen op je eigen ervaring. Dat was het punt dat ik wilde maken :)
Dat is duidelijk, en daarin heb je denk ik ook gelijk. Ik denk zelfs dat het voor hem een reden kan zijn om ergens anders naar toe te gaan als het blijft botsen.

Ik miste de nuance in de gestelde situatie: *alleen* het niet volgen van een bepaalde code format (ook al is dat "de standaard" ) kan volgens mij niet een reden zijn om zo gefrustreerd te raken. Ik vermoed (en volgens mij geeft @Ryada dat ook aan) dat er in zijn beleving meer problemen zijn dan alleen deze.
Waarvan de meest obvious is dat hij het gevoel lijkt te hebben tussen een stel vastgeroeste oude bokken te zitten :P

• gekkie
Mooi .. brommobiel is ook weer door de APK, nieuwe remvloeistof (eigenlijk nergens voor nodig, ik rem niet veel :p) en wat nieuwe wissewassertjes. Kan er nog wat pecunia in de zak blijven zitten, altijd fijn.

Tis in iedergeval iets wat vandaag wil werken :
(nouja OVH is ook weer up, is nog een tweede dingetje)

[ Voor 20% gewijzigd door gekkie op 09-11-2017 14:17 ]

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Vandaag mijn Facebook-account gedeactiveerd. Mocht ik hem dit jaar niet meer nodig hebben, dan verwijder ik hem 1 januari definitief *O*.

Tevens mijn historie gedownload van Facebook. Man man man, wat weten ze veel :X En dan is dat nog lang niet alles.
Mijn klikgedrag en scrollgedrag staat er bijvoorbeeld niet eens bij.

• gekkie
Matis schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:52:
Vandaag mijn Facebook-account gedeactiveerd. Mocht ik hem dit jaar niet meer nodig hebben, dan verwijder ik hem 1 januari definitief *O*.

Tevens mijn historie gedownload van Facebook. Man man man, wat weten ze veel :X En dan is dat nog lang niet alles.
Mijn klikgedrag en scrollgedrag staat er bijvoorbeeld niet eens bij.
Heb je nog wel even je potentiele wraakpurno geupload ?
Ben de hele dag bezig geweest, kijken hoelang de screening dames en heren dat vol gaan houden :+
Zit nog wel te wachten tot ze m'n hasj leveren trouwens -O-

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 09-11-2017 18:54 ]

• Matis

Matis

Rubber Rocket

gekkie schreef op donderdag 9 november 2017 @ 18:53:
Heb je nog wel even je potentiele wraakpurno geupload ?
Ben de hele dag bezig geweest, kijken hoelang de screening dames en heren dat vol gaan houden :+
Zit nog wel te wachten tot ze m'n hasj leveren trouwens -O-
De blootfoto's van mijn vrouw wil ik ze niet aandoen :')

• gekkie
Lastige van geen account hebben is wel dat je dus niet kan uitzoeken wat ze over je hebben.
Beetje catch22, net als die porno-service van ze.

Ben ergens wel benieuwd wat ze allemaal verzameld hebben over mij middels bekenden, trackers en overige zooi.

[ Voor 28% gewijzigd door gekkie op 09-11-2017 19:02 ]

• Ryada

Ryada

She/Her

BarôZZa schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:36:
[...]

Ik zag je leeftijd en heb denk ik maar één advies: wegwezeeeeee. Als junior krijg je waarschijnlijk toch geen vetpot betaald en niets is op dat moment belangrijker dan jezelf geen slechte programmeergewoontes aan te leren. Je hebt daar later namelijk helemaal niks aan.
farlane schreef op donderdag 9 november 2017 @ 12:54:
[...]

Dat is duidelijk, en daarin heb je denk ik ook gelijk. Ik denk zelfs dat het voor hem een reden kan zijn om ergens anders naar toe te gaan als het blijft botsen.

Ik miste de nuance in de gestelde situatie: *alleen* het niet volgen van een bepaalde code format (ook al is dat "de standaard" ) kan volgens mij niet een reden zijn om zo gefrustreerd te raken. Ik vermoed (en volgens mij geeft @Ryada dat ook aan) dat er in zijn beleving meer problemen zijn dan alleen deze.
Waarvan de meest obvious is dat hij het gevoel lijkt te hebben tussen een stel vastgeroeste oude bokken te zitten :P
Er zijn inderdaad meer problemen maarja je moet toch een plek hebben dus ik zit hier nog wel een tijdje denk ik.
Al is het lastig om iets nieuws te zoeken, want iedereen wilt 4 jaar werk ervaring etc voor een junior positie. Zit al een tijdje rond te snuffelen om te kijken of er iets interessants is waar ik veel kan leren.

• BarôZZa
Ryada schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:41:
[...]

[...]

Er zijn inderdaad meer problemen maarja je moet toch een plek hebben dus ik zit hier nog wel een tijdje denk ik.
Al is het lastig om iets nieuws te zoeken, want iedereen wilt 4 jaar werk ervaring etc voor een junior positie. Zit al een tijdje rond te snuffelen om te kijken of er iets interessants is waar ik veel kan leren.
Ik zie dat eerlijk gezegd zelden staan bij vacatures. Als je kan bewijzen dat je kan programmeren, dan kom je aan de bak. De vraag naar programmeurs is groter dan het aanbod.

Niet dat ik zeg dat je meteen ontslag moet nemen trouwens, maar als je een jaarcontract hebt, dan is dat meestal een heel mooi moment om de stap te maken. Dan heb je een jaar ervaring. En als je nog wat projecten uit het verleden hebt dan zet je die ook op je CV.

Overigens kunnen recruiters daar goed bij helpen. Zodra je wat meer ervaren bent zijn recruiters een plaag, maar voor een junior die de markt niet kent en zichzelf niet goed kan verkopen kunnen ze heel handig zijn. Mij hebben ze destijds goed geholpen (leuke baan en meer salaris onderhandeld dan dat ik zelf zou hebben gedaan).

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-10 13:59
alienfruit schreef op woensdag 8 november 2017 @ 14:16:
Leuk hoor, we gebruiken op het werk het liefst zo weinig third-party libraries
Want honderduizenden euro's uitgeven aan een shitty wiel dat je wel zelf heruitgevonden is, is een goeie besteding van schaars geld? Ik snap dat nooit. Vooral vanuit management.
Met zo'n instelling kom je nergens. Je bent een paar vacatures waarin je dat gezien hebt als excuus aan het gebruiken om niet te switchen want veranderen van baan is eng en enge dingen vermijden we. Laat je niet leiden door emoties; het is voor je carriere gewoon veel beter te werken in bedrijven waar ze wel in 2017 leven.

https://niels.nu

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

[...]

Ik zie vrij weinig vacatures voor Junior waar ze 4 jaar ervaring vragen, maar ook al vragen ze dat, betekent niet dat je niet toch kunt solliciteren met maar 1-2 jaar ervaring.

Zulke dingen zijn vooral om vooraf alvast wat mensen te filteren. Het gaat niet om de 4 jaar, het gaat er om je kennis van de techniek en je werkhouding. Als jij een goede programmeur bent zal je echt niet worden afgewezen omdat je minder dan 4 jaar ervaring hebt.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Ryada

Ryada

She/Her

Fair enough, zal vanavond nog wat extra moeite steken in het zoeken en gewoon een paar emails sturen naar een paar interessante die ik deze week tegen kwam.
Op welke locaties is het vooral handig om te kijken kwa vacatures? Want ik heb soms het idee dat ik misschien op de verkeerde website aan het zoeken ben :P
Iig thanks allemaal :D

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08:26
Ryada schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 10:09:
Op welke locaties is het vooral handig om te kijken kwa vacatures? Want ik heb soms het idee dat ik misschien op de verkeerde website aan het zoeken ben :P
Wij van WC Eend adviseren WC eend :P
En wellicht hier eens informeren bij andere devschuurders of iemand nog op zoek is naar een junior in zijn vakgebied. Dan helpt het als je regio en talen e.d. vermeld. ;)
*kuch* PHP/SQL Brabant *kuch*

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:20
Met het aantal vacatures wat ik de laatste tijd zie langskomen lijkt me het niet lastig om iets nieuws te vinden. Op linkedin/facebook droppen dat je openstaat voor een nieuwe uitdaging zou al genoeg moeten zijn om de recruiters wakker te krijgen. Al weet ik niet of je de recruiters wel op je dak wilt hebben.

• Rutix
Ealanrian schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:05:
Met het aantal vacatures wat ik de laatste tijd zie langskomen lijkt me het niet lastig om iets nieuws te vinden. Op linkedin/facebook droppen dat je openstaat voor een nieuwe uitdaging zou al genoeg moeten zijn om de recruiters wakker te krijgen. Al weet ik niet of je de recruiters wel op je dak wilt hebben.
Als junior is de recruiters op je dak krijgen wel handig tbh. Je hebt dan namelijk nog niet zo'n groot netwerk. Ken veel juniors die via een recruiter prima terecht zijn gekomen.

Nothing to see here!

• farlane
OkkE schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:39:
... maar ook al vragen ze dat, betekend niet dat je ....
En weer sterft ergens een puppy :P

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-11 15:46

OkkE

CSS influencer :+

farlane schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 14:57:
[...]

En weer sterft ergens een puppy :P
O-) :+

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:44

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Hydra schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 09:04:
[...]

Want honderduizenden euro's uitgeven aan een shitty wiel dat je wel zelf heruitgevonden is, is een goeie besteding van schaars geld? Ik snap dat nooit. Vooral vanuit management.
Tja, hangt maar net af van het bedrijf. Onze third parties hebben ons veel meer gekost qua onderhoud en onderzoek waarom de app maar blijft crashen dan een week de tijd nemen om het zelf te doen.

Uiteindelijk is een library toevoegen gewoon equivalent aan code in je codebase stoppen die jij gereviewd en verbeterd hebt en is geschreven door iemand die niet voor het bedrijf werkt.

Neemt niet weg dat ik begrijp dat het voor kleinere bedrijven aantrekkelijk is, maar laten we niet doen alsof dat altijd de goedkoopste optie is.

• Rutix
Scott schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 17:15:
[...]

Tja, hangt maar net af van het bedrijf. Onze third parties hebben ons veel meer gekost qua onderhoud en onderzoek waarom de app maar blijft crashen dan een week de tijd nemen om het zelf te doen.

Uiteindelijk is een library toevoegen gewoon equivalent aan code in je codebase stoppen die jij gereviewd en verbeterd hebt en is geschreven door iemand die niet voor het bedrijf werkt.

Neemt niet weg dat ik begrijp dat het voor kleinere bedrijven aantrekkelijk is, maar laten we niet doen alsof dat altijd de goedkoopste optie is.
Zit natuurlijk wel echt verschil in wat voor thirdparty code je naar binnen haalt natuurlijk. Een library die door 90% van de community word gebruikt is nogal een groot verschil dan een library die even door een hobby ontwikkelaar in elkaar is geflanst.

Nothing to see here!

• Hydra
Scott schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 17:15:
Neemt niet weg dat ik begrijp dat het voor kleinere bedrijven aantrekkelijk is
Laat dat kleinere maar weg. Over het algemeen is FOSS gewoon van prima kwaliteit. Stukken beter in ieder geval dan libraries van commerciele partners die geen OS zijn.

• alienfruit

alienfruit

Ik zit dan te denken aan dingen zoals Eureka of IGListKit voor iOS ontwikkeling

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 09:49

Bosmonster

*zucht*

BarôZZa schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 08:59:
[...]

Ik zie dat eerlijk gezegd zelden staan bij vacatures. Als je kan bewijzen dat je kan programmeren, dan kom je aan de bak. De vraag naar programmeurs is groter dan het aanbod.
Grappig. Kunnen programmeren is een van de minst boeiende eigenschappen die ik zoek in juniors.

Inzicht, instelling en de wil om te leren daarentegen...

[ Voor 7% gewijzigd door Bosmonster op 12-11-2017 13:22 ]

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:44

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Hydra schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 18:21:
[...]

Over het algemeen is FOSS gewoon van prima kwaliteit.
Wellicht buiten de iOS-wereld, maar ik vind dat er maar heel weinig libraries van hoge kwaliteit beschikbaar zijn voor iOS. Zelfs de hele populaire zoals Quick/Nimble, Alamofire, SnapKit zijn vaak gewoon rommelig - ook al doen ze hun werk goed (wat ook lang niet altijd het geval is).
Stukken beter in ieder geval dan libraries van commerciele partners die geen OS zijn.
Ja, die zijn echt dramatisch slecht. Maar daar kun je het niet van zien van de buitenkant...

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
Rutix schreef op vrijdag 10 november 2017 @ 11:33:
[...]

Als junior is de recruiters op je dak krijgen wel handig tbh. Je hebt dan namelijk nog niet zo'n groot netwerk. Ken veel juniors die via een recruiter prima terecht zijn gekomen.
Ik vind recruiters vooral vervelend, de meeste kwamen bij mij over als een stelletje gladde alen.

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 15:33

TheNephilim

Wtfuzzle

Parameters in een GET-request URL kun je toch altijd 'lezen', ook als er via HTTPS gecommuniceerd wordt?

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23:24

DevWouter

Creator of Todo2d.com

TheNephilim schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:49:
Parameters in een GET-request URL kun je toch altijd 'lezen', ook als er via HTTPS gecommuniceerd wordt?
Ligt er aan waar je ze wilt lezen en wat je met lezen bedoelt. Maar een GET parameters zijn een onderdeel van je "PATH" header, wat betekent dat ze encrypted zijn tot aan de server (hoewel ze meegestuurd kunnen worden aan third-party javascript via de REFER header).

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:34
TheNephilim schreef op maandag 13 november 2017 @ 09:49:
https://stackoverflow.com...-secure-in-https-http-ssl ?

• .oisyn
  • Nu online

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Bosmonster schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:21:
[...]

Grappig. Kunnen programmeren is een van de minst boeiende eigenschappen die ik zoek in juniors.

Niet iedereen heeft het echter het gevoel voor. Dan kom je niet ver met inzicht, instelling en wil alleen. Ik zit niet echt te wachten op juniors die nog niet kunnen programmeren.

Maar het zal ook wel een verschil in vakgebied zijn :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

.oisyn schreef op maandag 13 november 2017 @ 10:19:
[...]

Niet iedereen heeft het echter het gevoel voor. Dan kom je niet ver met inzicht, instelling en wil alleen. Ik zit niet echt te wachten op juniors die nog niet kunnen programmeren.

Maar het zal ook wel een verschil in vakgebied zijn :)
Een zeer goeie vriend van mij vind het belangrijk dat ze technisch capabel gevolgd door sociaal handig terwijl ik juist het belangrijk vind dat ze sociaal handig zijn en dan pas technisch capabel.

We hechten aan beide eigenschappen belang, maar onze prioriteit is net iets anders.
Dat gezegd, sociaal of technisch onbekwaam zijn is voor ons beide een no-go.

Overigens is dat niet ons compleet eisenpakket, een slechte medewerker kost namelijk meer dan dat die oplevert 8)

[ Voor 7% gewijzigd door DevWouter op 13-11-2017 10:54 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• cracking cloud
Bedrijf waar ik een paar jaar geleden solliciteerde vond me te sociaal, die hadden liever stille developers die alleen maar zaten te tikken.

• BarôZZa
Bosmonster schreef op zondag 12 november 2017 @ 13:21:
[...]

Jullie zoeken onervaren maar leergierige en kneedbare mensen die abstracties snappen en wat wiskundig inzicht hebben? En duwen die dan door een interne opleiding? Dat moet wel kunnen werken voor bepaalde grotere organisaties.

Instelling en wil alleen lijkt me niet genoeg voor programmeren. Tenzij het vooral heel veel eenvoudig programmeerwerk is dat gedaan moet worden.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

cracking cloud schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:09:
Bedrijf waar ik een paar jaar geleden solliciteerde vond me te sociaal, die hadden liever stille developers die alleen maar zaten te tikken.
En terecht. Prima om te horen hoe je weekend was, en een geintje tussendoor moet altijd kunnen, maar aan die praatgrage types die elk kwartier weer wat te vertellen hebben, heb ik een broertje dood. Dan krijg je echt niks voor elkaar op een werkdag.

Veel mensen verwarren "sociaal zijn" met "veel praten", vooral types die zichzelf sociaal noemen.

[ Voor 10% gewijzigd door CodeCaster op 13-11-2017 11:34 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• whoami
Dat Stream.CopyToAsync trager is dan Stream.CopyTo had ik kunnen verwachten, maar dat het een factor 4 ~ 5 trager is .... pfff.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-11 21:11
CodeCaster schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:33:
[...]

En terecht. Prima om te horen hoe je weekend was, en een geintje tussendoor moet altijd kunnen, maar aan die praatgrage types die elk kwartier weer wat te vertellen hebben, heb ik een broertje dood. Dan krijg je echt niks voor elkaar op een werkdag.

Veel mensen verwarren "sociaal zijn" met "veel praten", vooral types die zichzelf sociaal noemen.
Nouja, ik heb bij bedrijven gewerkt waar het alleen maar "introverte" programmeurs waren (de "typische nerds").

Er werd TOTAAL niet samengewerkt. Dus dat was ook niet goed :)

• ThomasG
whoami schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:44:
Dat Stream.CopyToAsync trager is dan Stream.CopyTo had ik kunnen verwachten, maar dat het een factor 4 ~ 5 trager is .... pfff.
IO is soms nogal apart. Ik heb een tijdje geleden een benchmark gedraaid, omdat de C++ fstream nogal langzaam was, en ik het niet getweaked kreeg. Bleek dat fopen etc. een factor X sneller is, en schrijven naar old-school file descriptors nog veel sneller dan dat..

• Hydra
Grappig die opmerkingen over sociaal zijn. Software engineer is in de basis een communicatie probleem. Vrijwel alles wat we doen bestaat al, alleen nog niet in de exacte vorm die we nodig hebben. Om die kennis (want dat is wat software eigenlijk is) in de juiste vorm te krijgen heb je communicatie nodig. Devs die slecht zijn in communiceren zijn dus m.i. gewoon slechte developers.

Gelukkig is (in ieder geval waar ik tegenkom) de stereotype dichtgeslagen developer vrij zeldzaam.

• Merethil
Hydra schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:58:
Grappig die opmerkingen over sociaal zijn. Software engineer is in de basis een communicatie probleem. Vrijwel alles wat we doen bestaat al, alleen nog niet in de exacte vorm die we nodig hebben. Om die kennis (want dat is wat software eigenlijk is) in de juiste vorm te krijgen heb je communicatie nodig. Devs die slecht zijn in communiceren zijn dus m.i. gewoon slechte developers.

Gelukkig is (in ieder geval waar ik tegenkom) de stereotype dichtgeslagen developer vrij zeldzaam.
Ik merk dat vooral bij bedrijven waar ze het hebben over "dé software architect die alles overziet", de "lead developer", je nog veel dichtgeslagen developers ziet. Niet alleen omdat ze zo zouden zijn, maar ook omdat de sfeer zo is; de architect maakt en checkt alles, zijn/haar wil is wet.

Ik heb wat sollicitaties gehad waar je met zo'n persoon om de tafel zit en dat was dé rode vlag die me direct deed besluiten daar niet te willen zitten.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Ik sluit me hier graag bij aan. Software ontwikkelen kan net zo goed een "alpha" als een "beta" vak zijn.

• BarôZZa
Ryur schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:53:
[...]

Nouja, ik heb bij bedrijven gewerkt waar het alleen maar "introverte" programmeurs waren (de "typische nerds").

Dat is ook een aanslag op je ziel. Dat je je bedenkt dat je 4 a 5 dagen per week de hele dag in doodstilte tussen de nerds zit.

Doe mij maar afwisseling. De paar uur per dag dat ik geconcentreerd ben werk ik graag in stilte, maar voor de rest ben ik liever in een wat levendigere omgeving.

Je maakt mij ook niet wijs dat die stille devs 8 uur lang geconcentreerd bezig zijn.

• ThomasG
DevWouter schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:14:
[...]

Ik sluit me hier graag bij aan. Software ontwikkelen kan net zo goed een "alpha" als een "beta" vak zijn.
Het is beide. Een van de oorzaken dat veel IT projecten floppen en te duur zijn is door slechte communicatie (met de klant), en er iets gemaakt wordt wat eigenlijk niet goed is. Maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs dezelfde persoon te zijn als de ontwikkelaar. Je wilt daar wel een goede balans in hebben.

• Hydra
ThomasG schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:31:
[...]
Het is beide. Een van de oorzaken dat veel IT projecten floppen en te duur zijn is door slechte communicatie (met de klant), en er iets gemaakt wordt wat eigenlijk niet goed is. Maar dat hoeft niet noodzakelijkerwijs dezelfde persoon te zijn als de ontwikkelaar. Je wilt daar wel een goede balans in hebben.
Klopt. Maar je ziet wel vaak dat bepaalde groepen developers maar wat graag doen alsof alles aan de klant ligt. "Ja maar de klant wil opeens want anders". Euh, heb je de klant wel de juiste vragen gesteld? Ik heb nl. vrijwel nooit gezien dat de klant 'opeens wat anders' wou, maar vooral dat wat de klant wilde hebben verkeerd geinterpreteerd was.

• ThomasG
Hydra schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:36:
[...]

Klopt. Maar je ziet wel vaak dat bepaalde groepen developers maar wat graag doen alsof alles aan de klant ligt. "Ja maar de klant wil opeens want anders". Euh, heb je de klant wel de juiste vragen gesteld? Ik heb nl. vrijwel nooit gezien dat de klant 'opeens wat anders' wou, maar vooral dat wat de klant wilde hebben verkeerd geinterpreteerd was.
Inderdaad. Maar het gebeurt ook vaak dat de klant om iets vraagt, en wat ook zo gebouwd wordt, maar hij eigenlijk iets geheel anders nodig heeft. Maar dat weet hij zelf niet, en krijgt uiteindelijk iets waar hij dus helemaal niets aan heeft. Dat vind ik de schuld van de ontwikkelaars, of in ieder geval de consultants.

• Hydra
ThomasG schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:56:
[...]
Inderdaad. Maar het gebeurt ook vaak dat de klant om iets vraagt, en wat ook zo gebouwd wordt, maar hij eigenlijk iets geheel anders nodig heeft. Maar dat weet hij zelf niet, en krijgt uiteindelijk iets waar hij dus helemaal niets aan heeft. Dat vind ik de schuld van de ontwikkelaars, of in ieder geval de consultants.
Absoluut. Je werk als software engineer gaat verder dan gewoon doen wat de klant je vraagt. Je taak is ook achterhalen welk probleem je nu precies aan het oplossen bent.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ryur schreef op maandag 13 november 2017 @ 11:53:
[...]

Devs die slecht zijn in communiceren zijn dus m.i. gewoon slechte developers.
Dat is ook de andere kant van het verhaal, waar ik het niet zozeer over had.

Er werd gezegd dat iemand niet werd aangenomen omdat 'ie "te sociaal" was. Ik ken die persoon niet en ik was niet bij die intake, maar ik stel me dan voor dat op de vraag "Wat doe je in je vrije tijd?", die werd gesteld om uit te vinden of diegene zijn kennis en ervaring buiten werktijd een beetje op peil houdt, werd beantwoord met een verhaal van een kwartier over z'n roeiclub.

Waar ik op doelde is dat er op een werkdag verschillende contexten van communiceren zijn. Natúúrlijk moet een developer goed kunnen communiceren. Je moet klantwensen kunnen vertalen in functionele en technische eisen, je moet een collega die om hulp vraagt duidelijk uitleg kunnen geven, je moet de keuzes die je maakt om tot een oplossing te komen kunnen en willen verdedigen, je moet uitloop kunnen verantwoorden zonder je aangevallen te voelen of in de verdediging te schieten.

Daarnaast moet je ook een gezellige en communicatieve collega zijn. Alléén over werk kunnen praten, en dan ook nog enkel over het gedeelte dat relevant is voor jou, maakt je een oninteressante medewerker, zowel voor de overige werknemers als voor de werkgever. Je moet je kennis en ervaring kunnen delen, of die kunnen opdoen door te luisteren naar anderen.

Ik zit alleen níet te wachten op, en daar ging mijn reactie over, mensen die een ongezonde werk/funratio hebben en het dus een groot deel van de dag over niet-werkgerelateerde zaken hebben.

• BarôZZa
De werk/fun-ratio maakt me echt geen drol uit. Als je goed werk oplevert mag je alle fun van de wereld hebben, mits je anderen niet lastig valt uiteraard. Laat staan dat het ongezond zou zijn als iemand teveel fun maakt. Ik zou het eerder andersom als ongezond beschouwen.

Hoeveel iemand het over werkgerelateerde dingen heeft tov niet-werkgerelateerde zaken is imo niet echt een goede indicator of iemand goed werk oplevert.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

BarôZZa schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:06:
De werk/fun-ratio maakt me echt geen drol uit. Als je goed werk oplevert mag je alle fun van de wereld hebben, mits je anderen niet lastig valt uiteraard. Laat staan dat het ongezond zou zijn als iemand teveel fun maakt. Ik zou het eerder andersom als ongezond beschouwen.

Hoeveel iemand het over werkgerelateerde dingen heeft tov niet-werkgerelateerde zaken is imo niet echt een goede indicator of iemand goed werk oplevert.
We hadden het over communiceren: praten, mailen, chatten, naar aanleiding van iemand die "te sociaal" werd genoemd.

Als iemand de oren van je kop lukt of tikt over niet-werkgerelateerde zaken, valt diegene daar per definitie anderen mee lastig.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 13-11-2017 14:38 ]

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20-11 15:33

TheNephilim

Wtfuzzle

CodeCaster schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:13:
[...]

We hadden het over communiceren: praten, mailen, chatten, naar aanleiding van iemand die "te sociaal" werd genoemd.

Als iemand de oren van je kop lukt of tikt over niet-werkgerelateerde zaken, valt diegene daar per definitie anderen mee lastig.
Dat iemand een hobby heeft en niet zijn vrije avonden werkgerelateerd besteedt lijkt niet het probleem in dit geval. Meer het besef dat je op je werk vooral bezig moet met zijn met werken en het niet de hele dag over je hobby kunt hebben. Iemand die alleen maar over z'n werk praat kan net zo vermoeiend zijn als iemand die alleen maar over z'n hobby praat overigens.

• cracking cloud
Gelukkig is er nog wel wat bandbreedte tussen de oren van de kop lullen en helemaal stil zijn :) Als je merkt dat al je collega's met oordoppen in zitten dan zou het kwartje wel moeten vallen denk ik :)

Te sociaal in de context van die vacature was dat ik mijn huidige baan ook redelijk wat klantcontact had/support dingen deed (devops achtig) en dat ik vertelde dat me dat wel aansprak, ipv alleen maar in alle stilte tegen een scherm aan te kijken. Af en toe ff 5 minuten wat anders doen dan code tikken kan toch geen kwaad? Dan kan je weer met een frisse blik verder.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

TheNephilim schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:56:
[...]

Dat iemand een hobby heeft en niet zijn vrije avonden werkgerelateerd besteedt lijkt niet het probleem in dit geval. Meer het besef dat je op je werk vooral bezig moet met zijn met werken en het niet de hele dag over je hobby kunt hebben. Iemand die alleen maar over z'n werk praat kan net zo vermoeiend zijn als iemand die alleen maar over z'n hobby praat overigens.
Je eerste zin was dus absoluut niet het punt dat ik wilde maken, maar misschien heb ik dat niet goed gecommuniceerd. :+

• BarôZZa
CodeCaster schreef op maandag 13 november 2017 @ 14:13:
[...]

Als iemand continu iedereen de oren van de kop lult, dan is dat altijd irritant. Maakt niet uit of het werkgerelateerd is of niet.

Maar was diegene aan het mailen en chatten naar z'n collega's over z'n hobby? Want dat lijkt me inderdaad raar/irritant. Als iemand met z'n eigen vrienden chat tijdens werktijd heb ik daar minder problemen mee.

• Swedish Clown

Swedish Clown

Erlang <3

* Swedish Clown zwaait naar Devschuurders die in Berlijn zitten.

Business tripje naar Berlijn voor een van onze dochterondernemingen :) Gisteravond aangekomen en iets te lang in de kroeg gehangen :F Ich brauche Kaffee bitte!

• gekkie
Neh de netbeheerder heeft m'n "slimme"meter toch geupgegrade. Uiteraard hardwarematig, zo slim allemaal.
Ahwel van 2.2 naar 5.0 gegaan binnen 5 jaar tijd. Uiteraard allemaal niet backwards compatible, dus electra vervangen is ook gas vervangen. Die goede ouwe draaischijf die heeft er decennia gehangen .. maar goed .. vooruitgang noemt men dat.

• gekkie
Brakkie41 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 08:32:
* gekkie zwaait naar Devschuurders die in Berlijn zitten.
Business tripje naar Berlijn voor een van onze dochterondernemingen :) Gisteravond aangekomen en iets te lang in de kroeg gehangen :F Ich brauche Kaffee bitte!
Niet bitte ein bit, om je kater te verzuipen (of is het eigenlijk een lief poesje) ?

• whoami
Zo, nog eens proberen wat leven in /14 te krijgen buiten de coffee-corner om. :P

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Fx 57 O+

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Neko Koneko
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
(overleden)
gekkie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:16:
Neh de netbeheerder heeft m'n "slimme"meter toch geupgegrade. Uiteraard hardwarematig, zo slim allemaal.
Ahwel van 2.2 naar 5.0 gegaan binnen 5 jaar tijd. Uiteraard allemaal niet backwards compatible, dus electra vervangen is ook gas vervangen. Die goede ouwe draaischijf die heeft er decennia gehangen .. maar goed .. vooruitgang noemt men dat.
Bij mij kwamen ze een paar maanden geleden kijken of mijn analoge meter vervangen moest worden (indien ja zou het een "slimme" meter worden). Hij mag gelukkig nog een tijdje blijven hangen *O*

End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.

• Merethil

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• Merethil
Ah! Dat stond niet tussen de eerste tien hits op Google dus het bestaat niet :+

• cracking cloud
Yup, die Firefox is stukken sneller dan de oudere. Chrome wordt steeds trager en vreet steeds meer geheugen.

• ThomasG
cracking cloud schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 13:26:
Yup, die Firefox is stukken sneller dan de oudere. Chrome wordt steeds trager en vreet steeds meer geheugen.
Het is al jaren niet de moeite waard om Chrome te gebruiken, tenzij je gehecht bent aan bepaalde plugins/tools. In vergelijking met Safari gebruikt het ruim 2 keer zoveel geheugen, en is de batterij een stuk sneller leeg met Chrome. Ik gebruik het alleen als ik het nodig heb.

• Swedish Clown

Swedish Clown

Erlang <3

gekkie schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 10:17:
[...]

Niet bitte ein bit, om je kater te verzuipen (of is het eigenlijk een lief poesje) ?
Toen wij op de offsite locatie aankwamen, stond er bier in de koelkast. Ik en me manager twijfelde nog even maar het was iets te vroeg naar onze mening :P

• gekkie
Brakkie41 schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:16:
[...]
Toen wij op de offsite locatie aankwamen, stond er bier in de koelkast. Ik en me manager twijfelde nog even maar het was iets te vroeg naar onze mening :P
Het maar van welke kant je het bekijkt, je kunt er ook "best laat" van maken.
(tenminste in grunning zonder echte sluitingstijden was dat best prima te doen :+ )

• Merethil
ThomasG schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:10:
[...]
Het is al jaren niet de moeite waard om Chrome te gebruiken, tenzij je gehecht bent aan bepaalde plugins/tools. In vergelijking met Safari gebruikt het ruim 2 keer zoveel geheugen, en is de batterij een stuk sneller leeg met Chrome. Ik gebruik het alleen als ik het nodig heb.
...Dat is wel lichtelijk OS X / MacOS-gericht natuurlijk ;) Voor een Windows-/Linux-machine is het volgens mij tot voor kort om 't even geweest. Alleen onder Windows heb je ook Edge die volgens mij wel zuiniger is, zoals Safari op de Mac.

Ik vind Chrome vooral fijn vanwege de synchronisatie van tabbladen en bookmarks met mijn telefoon en dat ik voor zaken als email/office gebruikmaak van Gmail en Drive welke ik lekkerder vind werken met Chrome.
Heb FF, Opera en Edge wel geinstalleerd staan, voornamelijk voor 't testen van websites/webapps die ik maak.

• Matis

Matis

Rubber Rocket

ThomasG schreef op dinsdag 14 november 2017 @ 14:10:
Ik ben lui. Zie op dit moment nog niet de (technische) noodzaak om op zoek te gaan naar een nieuwe browser.

Mijn laptop heeft genoeg geheugen om de browser te draaien en daarnaast heb ik een (groot) aantal plugins en handigheidjes waarvoor ik niet op zoek wil naar een alternatief.

Dit alles op een Xubuntu 16.04 OS.

• Devilly
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Gisteren geïnstalleerd en nu ik weet dat tabbladen niet onthouden worden als je sluit via het kruisje, enkel via Firefox > Quit, ben ik over. :*) Hij is snel en clean.

• Styxxy
  • Laatst online: 20-11 21:19
Devilly schreef op woensdag 15 november 2017 @ 07:44:
[...]
Gisteren geïnstalleerd en nu ik weet dat tabbladen niet onthouden worden als je sluit via het kruisje, enkel via Firefox > Quit, ben ik over. :*) Hij is snel en clean.
Ik ben 'em nu ook aan het proberen. Ziet er best clean uit. Spijtig dat de bookmarks toolbar weinig marge rond de items heeft (very minor issue).

• cracking cloud
Devilly schreef op woensdag 15 november 2017 @ 07:44:
[...]

Werkt bij mij wel (win10). Heb je wel die optie aangevinkt (restore tabs oid) ?
Ik sluit altijd via kruisje.

[ Voor 3% gewijzigd door cracking cloud op 15-11-2017 10:00 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.