Kan al twee weken niks doen omdat iemand liefst de boel zelf oplost. Maar goed, ze betalen mij €1000/dag dus ik vind het wel prima
Misschien kijken of ik de links op een of andere manier zo kan maken dat het gewoon Firefox aanroept
Waar werk grasduin jij en hoe word ik jouw collega?alienfruit schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 10:16:
Kan al twee weken niks doen omdat iemand liefst de boel zelf oplost. Maar goed, ze betalen mij €1000/dag dus ik vind het wel prima
[ Voor 30% gewijzigd door Neko Koneko op 18-07-2017 10:53 ]
End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.
Gewoon beetje klungelen met SAP en AWS
Is dat ook leuk of verdien je er alleen maar veel geld mee?alienfruit schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 12:24:
Gewoon beetje klungelen met SAP en AWS
Het laatste
Volgens mij heb ik het wel eens eerder gevraagd, maar ik heb het nooit begrepen. Wat is nou de clou van podcasts?
Stack Overflow heeft er ook regelmatig een, maar de paar keer dat ik er doorheen ben geskipt, bleek het een uur geouwehoer van mensen die zichzelf heel grappig vinden, maar die het uiteindelijk nergens over hebben.
Is dát het gewoon, of mis ik iets?
Stack Overflow heeft er ook regelmatig een, maar de paar keer dat ik er doorheen ben geskipt, bleek het een uur geouwehoer van mensen die zichzelf heel grappig vinden, maar die het uiteindelijk nergens over hebben.
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Tjah, dat heb je met televisie ook. De ene zender is geen drol aan, de ander wel (al kijk ik nooit televisie, verschrikkelijk).CodeCaster schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:51:
Volgens mij heb ik het wel eens eerder gevraagd, maar ik heb het nooit begrepen. Wat is nou de clou van podcasts?
Kortom; dat zal aan de podcast liggen en waar je eigen interesses liggen.
Inderdaad, op de radio heb je hetzelfde. Luister je naar Coen en Sander dan krijg je ook alleen maar stom geouwehoer tussen de herrie popnummers, de een vind het geweldig, ik kan ze inmiddels niet meer uitstaan (de "muziek" ook niet maar dat terzijde
)
edit: betekent trouwens niet dat ik geouwehoer op de radio niet kan waarderen, Gerard Ekdom kan ik weer prima hebben. Het is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur
edit: betekent trouwens niet dat ik geouwehoer op de radio niet kan waarderen, Gerard Ekdom kan ik weer prima hebben. Het is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur
[ Voor 25% gewijzigd door Neko Koneko op 18-07-2017 14:31 ]
End-users are clingy complaining dipshits who will never ever be grateful for any concession you make. The moment you shut out their shrill, tremulous voices, the happier you will be for it.
Ik volg er wel een paar maar die hebben niets met IT te makenCodeCaster schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:51:
Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster
Verwijderd
…
[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2017 17:36 . Reden: Ik zeg dit toch maar liever niet openbaar. ]
Discussies, gezelligheid, het aanhoren van andere meningen, etc. Er zijn verschillende redenen om een podcast te luisteren/kijken.CodeCaster schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 13:51:
* RayNbow volgt zelf de Easy Allies podcast (ex-GameTrailers).
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Ja duidelijk. Ik moet het dus meer zien als een radioprogramma, iets wat je aanzet ter vermaak, dan iets waar je een uur geconcentreerd naar luistert.
Dan ga ik het nog maar eens een kans geven.
Hangt er vanaf welke je luistert. Serial: season 01 is toch wel eentje waar je gekluisterd aan zit.CodeCaster schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:06:
Ja duidelijk. Ik moet het dus meer zien als een radioprogramma, iets wat je aanzet ter vermaak, dan iets waar je een uur geconcentreerd naar luistert.
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
* RayNbow kwam van de week wat over CoApp tegen. Leek wel interessant voor het verpakken van C++ libs... alleen is de tool al 4 jaar dood.
Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir
Ik kom er ondanks het feit dat er steeds meer zijn ook maar niet aan toe hoor, podcasts. (Net als nieuwsbrieven...)CodeCaster schreef op dinsdag 18 juli 2017 @ 18:06:
Which reminds me; ik moet eens in de gaten houden wat Soundcloud doet. Gaat niet zo lekker daar en ik gebruik het voor een site om een podcast te hosten en via RSS te delen met iTunes en Stitcher.
Ik ben fan van dingen
Verwijderd
Soms loop je tegen dingen aan waarvan je eigenlijk niet goed weet of het nou klopt wat je denkt te weten... Een databasetabel met een bepaald tekstveld, gebruikt dat eigenlijk verschillende nodes voor het opslaan van identieke waardes? Ergo, kun je een ruimte besparen door dit zelf te doen... Echt geen idee eigenlijk...
De tekst van jouw post past zo'n 3200 keer in 1 MB, en de gemiddelde string in een willekeurige database is een stuk kleiner dan dat.Verwijderd schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:36:
Soms loop je tegen dingen aan waarvan je eigenlijk niet goed weet of het nou klopt wat je denkt te weten... Een databasetabel met een bepaald tekstveld, gebruikt dat eigenlijk verschillende nodes voor het opslaan van identieke waardes? Ergo, kun je een ruimte besparen door dit zelf te doen... Echt geen idee eigenlijk...
Gegeven dat 1 TB opslag in een professionele omgeving zo'n 100 euro kost (wederom, ballpark), oftewel 1 euro per 10 GB, oftewel nul cent per bit, afgerond.
Gebruikmaken van interned strings en copy-on-write (dus: een update die de string wijzigt naar een andere gedeelde string of een nieuwe die nog niet voorkomt) zou in dat geval volgens mij meer problemen opleveren dan de paar duizendsten van centen die je uitspaart waard zijn.
Maar misschien zijn er database-engines die dat wel doen.
Hee mensjes. Kom hier niet zo vaak omdat ik simpelweg weinig te zoeken heb hier
. Maar ben in het verleden wat bezig geweest met CSS en kwam een leuk filmpje tegen over CSS Grid, lijkt me een handige aanpak. Geen idee hoe gebruikelijk deze methode is, maar hij kan het goed overbrengen in ieder geval. Aanrader wat mij betreft! 
Toevallig van de week nog naar Grid gekeken. Maar uiteraard voor mijn use case was ie net niet geschikt.
Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info
Werkt helaas nog niet in de microsoft browsers. Maar wel veel belovend!
Zoals gezegd zit ik zelf niet in de webdev maar vind het wel interessant. Ben benieuwd waarom het niet geschikt was voor je use case?Grijze Vos schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:33:
Toevallig van de week nog naar Grid gekeken. Maar uiteraard voor mijn use case was ie net niet geschikt.
Hij zei in het filmpje dat je gewoon mobile layout moet activeren voor browsers die het niet ondersteunen. (lees IE/Edge) Maar ik begrijp dat dat niet in alle situaties gaat.Martiveen schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 13:34:
Werkt helaas nog niet in de microsoft browsers. Maar wel veel belovend!
@matroosoft In mijn specifieke geval wilde ik binnen een grid cell dan weer items onder elkaar stacken. Maar op dit moment als je twee of meer items in dezelfde cell gooit dan worden ze over elkaar heen gelegd.
Ze zijn bezig om dit in de spec ook te ondervangen, maar dat zit er nog niet in helaas.
Overigens zou display: contents i.c.m. flexbox mijn specifieke layout probleem ook prima oplossen.
Ze zijn bezig om dit in de spec ook te ondervangen, maar dat zit er nog niet in helaas.
Overigens zou display: contents i.c.m. flexbox mijn specifieke layout probleem ook prima oplossen.
Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info
Je kan binnen een grid weer een nieuw grid starten? Geen idee of dat het probleem oplost.Grijze Vos schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 14:23:
@matroosoft In mijn specifieke geval wilde ik binnen een grid cell dan weer items onder elkaar stacken. Maar op dit moment als je twee of meer items in dezelfde cell gooit dan worden ze over elkaar heen gelegd.
Nee, ik wil een responsive 3col layout, waarbij ik per item aan kan geven in welke kolom het komt. Bij een width kleiner dan een bepaalde waarde moet het dan 1 kolom worden.
De document order moet gehonoreerd worden zowel binnen de drie kolommen, als wanneer ik naar de 1 kolom layout ga, en de html structuur zou dan hetzelfde moeten blijven, ongeveer als volgt:
Dat gaat je niet lukken met grid, totdat ze cell stacking goed implementeren.
display:contents zou het wel kunnen oplossen.
Dan zou je drie kolommen in je html zetten, met display:flex en sorteren mbv een order data attribuut.
Als je dan naar 1col moet switchen dan geef je die drie kolommen display: contents, en sorteer je ze binnen hun parent als flex children.
Grid met zinnige stacking zou echter veel fraaier zijn.
Ik heb het nu overigens met javascript opgelost. Is in mijn geval niet zo'n punt, aangezien de hele applicatie client-side rendered JS is.
De document order moet gehonoreerd worden zowel binnen de drie kolommen, als wanneer ik naar de 1 kolom layout ga, en de html structuur zou dan hetzelfde moeten blijven, ongeveer als volgt:
HTML:
1
2
3
4
5
| <main> <article class='left'/> <article class='right'/> <article class='middle'/> </main> |
Dat gaat je niet lukken met grid, totdat ze cell stacking goed implementeren.
display:contents zou het wel kunnen oplossen.
Dan zou je drie kolommen in je html zetten, met display:flex en sorteren mbv een order data attribuut.
Als je dan naar 1col moet switchen dan geef je die drie kolommen display: contents, en sorteer je ze binnen hun parent als flex children.
Grid met zinnige stacking zou echter veel fraaier zijn.
Ik heb het nu overigens met javascript opgelost. Is in mijn geval niet zo'n punt, aangezien de hele applicatie client-side rendered JS is.
[ Voor 37% gewijzigd door Grijze Vos op 19-07-2017 16:37 ]
Topic titel in het programming forum: Bluetooth programmatie.
Ben ik de enige die jeuk krijg van het woord 'programmatie'?
Het lijkt vooral in vlaanderen gebruikt te worden en het lijkt een correct woord te zijn... maar toch... brrrrrr...
Ben ik de enige die jeuk krijg van het woord 'programmatie'?

Het lijkt vooral in vlaanderen gebruikt te worden en het lijkt een correct woord te zijn... maar toch... brrrrrr...
Ik heb dat altijd bij het woord 'coderen', hoewel het natuurlijk enigszins correct is, vind ik het maar een afschuwelijk woord voor programmeren.Laurens-R schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:26:
Ben ik de enige die jeuk krijg van het woord 'programmatie'?![]()
Hoe is dat correct? Coderen is niets anders dan een verbastering van versleutelen.ThomasG schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:46:
[...]
Ik heb dat altijd bij het woord 'coderen', hoewel het natuurlijk enigszins correct is.
[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
co·de·ren (codeerde, heeft gecodeerd)
1 in code overzetten
Aldus de van Dale, en dat lijkt mij een accurate omschrijving van programmeren.co·de (de; m; meervoud: codes)
1 verzameling van overeengekomen woorden en tekens met een afgesproken betekenis
Overigens ben ik het ermee eens dat programmatie en coderen een beetje knullig overkomt
[ Voor 13% gewijzigd door Blubber op 20-07-2017 09:59 ]
@Sebazzz komt coderen niet eerder als vernederlandsing van het Engelse coding?
Als je het zo letterlijk gaat nemen voldoet en bericht in dit forum schrijven ook aan die omschrijving... Net zoals een rekensom oplossen op een schoolbord of de fabricage van verkeersborden.Blubber schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:58:
code:
1 2 co·de·ren (codeerde, heeft gecodeerd) 1 in code overzetten
code:
1 2 co·de (de; m; meervoud: codes) 1 verzameling van overeengekomen woorden en tekens met een afgesproken betekenis
Aldus de van Dale, en dat lijkt mij een accurate omschrijving van programmeren.
Ik denk dat de bedoeling van een code is dat niet iedereen snapt wat er staat. Alhoewel dat voor sommige stukken programmatie (
Ik vind dat een behoorlijk beperkte 'definitie', hoe wat je Stichting Reclame Code op dan? Proberen die het voor elkaar te krijgen om onduidelijke reclames te maken?Giesber schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:52:
[...]k denk dat de bedoeling van een code is dat niet iedereen snapt wat er staat.
En wat is een gedragscode dan?
Eens kijken wat ik in die code terug kan vinden. Een redelijk willekeurige paragraaf:Blubber schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:17:
[...]
Ik vind dat een behoorlijk beperkte 'definitie', hoe wat je Stichting Reclame Code op dan? Proberen die het voor elkaar te krijgen om onduidelijke reclames te maken?
Ik denk dat inderdaad bijna niemand snapt wat daar staat1.3b De adverteerder dient zich ervan te vergewissen dat de bestandseigenaar en andere (tussen)partijen die de adverteerder inschakelt de bepalingen van deze Code en de toepasselijke wet- en regelgeving naleven, waaronder - maar niet beperkt tot – het feit dat de bestandeigenaar de noodzakelijke toestemming voor het verzenden van reclame via email heeft verkregen.
Maar je hebt wel een punt. Alleen associeer ik zelf het woord "coderen" ook eerder met iemand die op een enigma machine bezig is dan met een programmeur.
Dan moet je legalese lerenGiesber schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 11:28:
[...]
Eens kijken wat ik in die code terug kan vinden. Een redelijk willekeurige paragraaf:
[...]
Ik denk dat inderdaad bijna niemand snapt wat daar staat.
Tssss toestemming via pampier of fax is niet eens toegestaan .. fijne loophole
.
Als het opensource is, zou je ook proclamatie nog wel kunnen overwegenLaurens-R schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 09:26:
Ben ik de enige die jeuk krijg van het woord 'programmatie'?![]()
[ Voor 72% gewijzigd door gekkie op 20-07-2017 11:54 ]
Ik blijf het een interessant fenomeen vinden dat een telefoon 3x kan overgaan en dan ineens in gesprek is (aldus electronische dame aan de andere kant van de lijn).
Misschien klinkt het te 'hard' bij een mededeling als 'De persoon die u probeert te bereiken, heeft u weggedrukt en/of heeft geen zin om met u te praten'
Eigenlijk wil ik die boodschap zelf kunnen wijzigen; 'De persoon die u probeert te bereiken, zit momenteel niet op u te wachten. Indien u het nog een keer probeerd vergroot u de kans dat hij u niet terug belt.'
Misschien klinkt het te 'hard' bij een mededeling als 'De persoon die u probeert te bereiken, heeft u weggedrukt en/of heeft geen zin om met u te praten'
Eigenlijk wil ik die boodschap zelf kunnen wijzigen; 'De persoon die u probeert te bereiken, zit momenteel niet op u te wachten. Indien u het nog een keer probeerd vergroot u de kans dat hij u niet terug belt.'
[ Voor 24% gewijzigd door Laurens-R op 20-07-2017 16:05 ]
Dat is afhankelijk van de database/engine/configuratie. Zo maakt MSSQL voor bepaalde koloms een aparte page (geheugenblok) aan als er sprake is van een variable lengte (bijvoorbeeld). Op die manier kan hij snel alle velden (behalve die ene kolom) ophalen door gewoon te zoeken dmv offsets.CodeCaster schreef op woensdag 19 juli 2017 @ 10:51:
[...]
Gebruikmaken van interned strings en copy-on-write (dus: een update die de string wijzigt naar een andere gedeelde string of een nieuwe die nog niet voorkomt) zou in dat geval volgens mij meer problemen opleveren dan de paar duizendsten van centen die je uitspaart waard zijn.
Maar misschien zijn er database-engines die dat wel doen.
In eerste instantie slaat MSSQL (volgens mij!) altijd aan het einde van die page op. Echter bij onderhoud stappen (zoals een backup of database growth) voert hij optimalisaties in de pages uit.
Zo kan het goed zijn dat in een page de exacte dezelfde stuk tekst er meerdere keren er in staat om vervolgens na een backup er nog maar 1 keer in te staan.
Als je de database goed onderhoud (backups), dan zal de database de data waarschijnlijk beter optimaliseren dan dat jij dat handmatig kan
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Heeft iemand een achtergrond verhaal (van dat gestolen gedeelte)?TheNephilim schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 10:04:
Een commit ter waarde van 9 miljoen dollar
https://twitter.com/flyosity/status/887866459896123392
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
Is dit niet hetzelfde als waar dit over gaat? nieuws: Criminelen stelen voor 27 miljoen euro aan ether door lek in walletBtM909 schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:38:
[...]
Heeft iemand een achtergrond verhaal (van dat gestolen gedeelte)?
Ik had die niet eens gezienTheNephilim schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:50:
[...]
Is dit niet hetzelfde als waar dit over gaat? nieuws: Criminelen stelen voor 27 miljoen euro aan ether door lek in wallet
Thanks
Dat klopt allemaal, voor zover ik weet (tenminste, AFAIK gebeurt die opslag buiten de row/page ook weer alleen wanneer de string te lang is om wél in de row te passen).DevWouter schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 16:36:
[...]
Dat is afhankelijk van de database/engine/configuratie. Zo maakt MSSQL voor bepaalde koloms een aparte page (geheugenblok) aan als er sprake is van een variable lengte (bijvoorbeeld). Op die manier kan hij snel alle velden (behalve die ene kolom) ophalen door gewoon te zoeken dmv offsets.
In eerste instantie slaat MSSQL (volgens mij!) altijd aan het einde van die page op. Echter bij onderhoud stappen (zoals een backup of database growth) voert hij optimalisaties in de pages uit.
Zo kan het goed zijn dat in een page de exacte dezelfde stuk tekst er meerdere keren er in staat om vervolgens na een backup er nog maar 1 keer in te staan.
Als je de database goed onderhoud (backups), dan zal de database de data waarschijnlijk beter optimaliseren dan dat jij dat handmatig kan
Maar @maximiliaan_nl wilde identieke strings maar één keer opslaan, en dan naar die ene locatie verwijzen vanuit alle kolommen die die string zouden moeten bevatten. Volgens mij gebeurt dat laatste niet, ik dacht dat ik er eens iets over had gelezen, maar ik kan er geen bron van vinden.
Het zou technisch inderdaad mogelijk moeten zijn (er wordt immers al verwezen naar in off-row pages opgeslagen varchars), maar dan moet iedere insert of update gaan zoeken of de nieuwe string al eerder ergens is opgeslagen? Lijkt me niet echt een optimalisatie.
[ Voor 18% gewijzigd door CodeCaster op 20-07-2017 17:32 ]
Ik baal er ook fan dat ik geen bronnen kan vinden. Maar een implementatie die ik ooit heb gezien werkt als volgt.CodeCaster schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:24:
[...]
Dat klopt allemaal, voor zover ik weet (tenminste, AFAIK gebeurt die opslag buiten de row/page ook weer alleen wanneer de string te lang is om wél in de row te passen).![]()
Maar @maximiliaan_nl wilde identieke strings maar één keer opslaan, en dan naar die ene locatie verwijzen vanuit alle kolommen die die string zouden moeten bevatten. Volgens mij gebeurt dat laatste niet, ik dacht dat ik er eens iets over had gelezen, maar ik kan er geen bron van vinden.
Het zou technisch inderdaad mogelijk moeten zijn (er wordt immers al verwezen naar in off-row pages opgeslagen varchars), maar dan moet iedere insert of update gaan zoeken of de nieuwe string al eerder ergens is opgeslagen? Lijkt me niet echt een optimalisatie.
Stel voor je voert de volgende instructies uit
SQL:
1
2
3
| CREATE TABLE remarks (id INT, content VARCHAR(255) ); -- Create table INSERT INTO remarks (id, content) VALUES (1, 'My first line'); -- Insert line UPDATE remarks SET content = 'My updated line' WHERE id = 1; -- Update line |
Ondanks dat er maar 1 regel in de database zit bevat de off-row page 2 strings: De originele tekst en de bijgewerkt tekst. Maar dan voeren we de volgende SQL uit.
SQL:
1
2
| -- Insert another line that is the same as the current first one. INSERT INTO remarks (id, content) VALUES (2, 'My updated line'); |
Nu bevat de off-row page de volgende resultaten.
- "My first line" - Wordt niet naar verwezen
- "My updated line" - Wordt naar verwezen door regel 1
- "My updated line" - Wordt naar verwezen door regel 2(!)
Wanneer je vervolgens onderhoud pleeg op de database, dan comprimeert hij de off-row page en dan is de inhoud van de page:
- "My updated line" - Wordt naar verwezen door regel 1 en regel 2
Helaas is het bovenstaande allemaal theorie gezien ik geen bronnen kan vinden. De enige die er een beetje naar verwijst is https://www.postgresql.or...static/storage-toast.html. Ze geven daar ook dat PostgreSQL werkt met een fixed page size van 8kb en ik weet zeker dat ik ooit een paar megabyte in een veld gestopt hebt
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel
Verwijderd
Ow natuurlijk. Dat is inderdaad een goede reden om het niet te doen...CodeCaster schreef op donderdag 20 juli 2017 @ 17:24:
[...]
... maar dan moet iedere insert of update gaan zoeken of de nieuwe string al eerder ergens is opgeslagen? Lijkt me niet echt een optimalisatie.
Geen klachten over de beveiliging. Ik hang nu al een uur aan de telefoon omdat je eigenlijk niet buiten Engeland mag verbinden met het Citrix systeem. Maar ze willen wel hun problemen opgelost hebben.
Dit is niet direct een reactie op @maximiliaan_nl maar meer algemeen. Indien je de data in memory staat, kan het zinvol zijn om data om te zetten naar integers voordat je het naar de db wegschrijft. Als voorbeeld: {first_name, Name} kan dan weggeschreven worden als {13, Name}. Bij het uitlezen, transformeer je de integers weer naar strings (of atoms in mijn geval aangezien ik hoofdzakelijk met Erlang werk).
Met name bij grote databases kan dit een behoorlijke besparing opleveren. Aangezien RAM op grote schaal een behoorlijke kostenpost is, kan dit bij in memory databases een goede en simpele besparing zijn
Voor databases die de data in disk wegschrijven is het de moeite niet waard over het algemeen niet waard aangezien disks zo goedkoop zijn.
Met name bij grote databases kan dit een behoorlijke besparing opleveren. Aangezien RAM op grote schaal een behoorlijke kostenpost is, kan dit bij in memory databases een goede en simpele besparing zijn
Voor databases die de data in disk wegschrijven is het de moeite niet waard over het algemeen niet waard aangezien disks zo goedkoop zijn.
[ Voor 6% gewijzigd door Swedish Clown op 21-07-2017 08:23 ]
Always looking for developers wanting to work with Erlang.
Ik heb Notepad++ gesloopt. 
Closing a monitored file without switching to it causes an access violation

Closing a monitored file without switching to it causes an access violation
Goeike: https://9gag.com/gag/a3MPzBe?ref=fsidebar (Someone Asked This Programmer To Work For Free, And Here’s How He Reacted)
[ Voor 45% gewijzigd door Damic op 21-07-2017 12:37 ]
Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag
Iemand ervaring met developpen op een surface book i5?
Sta op het punt om er eentje te kopen zodat ik op vakantie in mijn caravan nog een beetje kan proggen.
Ik wil een beetje hoge resolutie maar ik vind de i7 versie een beetje te duur voor iets wat ik waarschijnlijk bijna alleen maar op vakantie ga gebruiken. Verder vind ik het gewoon een leuk ding.
Ik vraag me dus af of de i5 toereikend is voor bijvoorbeeld 2 instanties van VS2017 met een solution open met een project of 5 erin.
Sta op het punt om er eentje te kopen zodat ik op vakantie in mijn caravan nog een beetje kan proggen.
Ik wil een beetje hoge resolutie maar ik vind de i7 versie een beetje te duur voor iets wat ik waarschijnlijk bijna alleen maar op vakantie ga gebruiken. Verder vind ik het gewoon een leuk ding.
Ik vraag me dus af of de i5 toereikend is voor bijvoorbeeld 2 instanties van VS2017 met een solution open met een project of 5 erin.
[ Voor 15% gewijzigd door ZaZ op 21-07-2017 13:21 ]
Lekker op de bank
LEKKER SQL TIKKEN OP DE VRIJDAGMIDDAG
Niet eens webscale .. en toch caps ?CodeCaster schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:55:

'create table' werkt net zo goed als 'CREATE TABLE' hoor..CodeCaster schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:55:
Of denk je dat dat ook goed, maar wel minder goed werkt?
Met hoofdletters laat je de server weten dat je het echt meent. Dan werkt 'ie harder.
Zit volgens mij een SSD in, dus dat moet zeker kunnen.ZaZ schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:19:
Volgens mij kun je kiezen tussen een 4 en 8GB versie, dan zou ik wel de 8GB versie nemen. Heb er zelf ook naar zitten kijken, maar blijf het veel geld vinden voor een 'hebbedingetje'.
Verschil tussen een i5 en i7 is uiteraard merkbaar, maar voor een beetje hobby project zou dat niet veel uit moeten maken naar me dunkt.
Desnoods RDP je naar een octacore machine met HT en 256GB geheugen in de cloud als je echte power nodig hebt ;-)
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Ik heb gemerkt dat dat niet werkt met collega's.CodeCaster schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:09:
Met hoofdletters laat je de server weten dat je het echt meent. Dan werkt 'ie harder.
Dan gebruik je er niet genoeg.Merethil schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:14:
[...]
Ik heb gemerkt dat dat niet werkt met collega's.
CodeCaster schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:09:

Tjolk is lekker. overal en altijd.
JE VERGEET DE UITROEPTEKENS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1!!!!!!!!!!!!!!!!!11!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111!!!!!!!!!!!!!!!11!!!!!!!!!!!
Hoe spreek je die uit?RagingPenguin schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:25:
[...]
JE VERGEET DE UITROEPTEKENS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1!!!!!!!!!!!!!!!!!11!!!!!!!!!!!!!!!!!!!111!!!!!!!!!!!!!!!11!!!!!!!!!!!
Denk iets a la een grote boodschap na 3 weken frans stokbrood
Dus ik moet schreeuwen en geconstipeerd zijn? Klinkt als een goeie combi!gekkie schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:27:
[...]
Denk iets a la een grote boodschap na 3 weken frans stokbrood
Harder schreeuwen tegen méér collega's, desnoods random mensen op straat.Merethil schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:35:
[...]
Eén keus is géén keus, dat is waar! Dan maar harder schreeuwen tegen al m'n collega's!
"HEY JULLIE! JA, JULLIE BIJ DAT ANDERE BEDRIJF! KOM HIER ZODAT IK TEGEN JULLIE KAN SCHREEUWEN!"Blubber schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 15:36:
[...]
Harder schreeuwen tegen méér collega's, desnoods random mensen op straat.
[ Voor 1% gewijzigd door Merethil op 21-07-2017 15:38 . Reden: Bold, voor extra kracht! ]
Waarom staat Arduino daar als taal tussen, ik dacht dat dat gewoon een frameworkje was?
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Verwijderd
Ik kan mij geen betere tijdsbesteding voorstellen!CodeCaster schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:55:
Verwijderd
Ik map op mijn computers mijn Caps Lock naar Esc, omdat mijn Esc knop kapot is en Caps Lock zit op de home row, waardoor ik er heel makkelijk bij kan. Sowieso gebruik ik anders nooit Caps Lock.
Geen ORM ofzo?CodeCaster schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 14:55:

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2017 15:21 ]
Bij gebrek aan een backoffice moest ik wat klantvragen beantwoorden door de data in te duiken.

Normaliseren is leuk, maar daarna heb je dus wel tig joins nodig om al je data bij elkaar te krijgen, manmanman...
[ Voor 20% gewijzigd door CodeCaster op 22-07-2017 15:28 ]
Ik kan me wel voorstellen dat je een ORM wil gebruiken wanneer je veel CRUD-operaties moet doen tegen simpele tabellen.
Er zitten conceptuele verschillen tussen hoe je programma werkt en hoe een relationele database conceptueel in elkaar steekt. Wat ik met enige regelmaat zie gebeuren is dat luie programmeurs een ORM inzetten en daarmee trage applicaties opleveren. Sommige dingen kan een database nou eenmaal beter / sneller.
En dan zijn er gevallen waar een ORM simpelweg niet goed mee om kan gaan. Entity Framework gaat bijvoorbeeld helemaal over de zeik als je een tabel zonder primary key wil gebruiken.
Er zitten conceptuele verschillen tussen hoe je programma werkt en hoe een relationele database conceptueel in elkaar steekt. Wat ik met enige regelmaat zie gebeuren is dat luie programmeurs een ORM inzetten en daarmee trage applicaties opleveren. Sommige dingen kan een database nou eenmaal beter / sneller.
En dan zijn er gevallen waar een ORM simpelweg niet goed mee om kan gaan. Entity Framework gaat bijvoorbeeld helemaal over de zeik als je een tabel zonder primary key wil gebruiken.
We are shaping the future
Een ORM is geen tegenhanger van een database, het is gewoon een DAL. Voor je database maakt het echt niks uit of je inline SQL gebruikt, een basic DAL of een ORM. Ik heb dan ook geen idee wat je met die eerste zin wil zeggen. Je database maakt deel uit van hoe je programma werkt.Alex) schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:19:
Nou is het wel zo dat een ORM bij complexere queries vaak suboptimale queries geeft en het daardoor wat traag wordt. Maar voor simpele CRUD dingen is het vaak meer dan prima en bespaart het veel werk aan handmatig queryen.
2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI
Klopt, maar ik zie het helaas te vaak gebeuren dat een ontwikkelaar "de DAL" aanziet voor de database en zich verder totaal niet verdiept in hoe de database in elkaar steekt, wat er gebeurt, of welke taken je beter aan een database kunt overlaten.RagingPenguin schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 22:31:
[...]
Een ORM is geen tegenhanger van een database, het is gewoon een DAL. Voor je database maakt het echt niks uit of je inline SQL gebruikt, een basic DAL of een ORM. Ik heb dan ook geen idee wat je met die eerste zin wil zeggen. Je database maakt deel uit van hoe je programma werkt.
Dat ligt niet aan ORM zelf, maar ORMs dragen wel bij aan de opkomst van luie programmeurs.
Net als dat we tegenwoordig Electron hebben

Verwijderd
Inderdaad. Waarom zou ik überhaupt een tweede webbrowser willen draaien voor een programmaatje? Native dingen zijn echt veel sneller. En dan werkt het, net zoals alle andere Chromium bullshit, ook niet eens op mijn netbook met een 800 MHz CPU en 512 MiB RAM.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2017 08:16 ]
Dat geldt voor heel veel frameworks. Als ik zie dat op stackoverflow soms wordt aangeraden om een of ander framework te installeren om een string te strippen van zijn spaties dan laat ik het grijze hoofd ook wel eens hangen.Alex) schreef op zaterdag 22 juli 2017 @ 23:00:
Klopt, maar ik zie het helaas te vaak gebeuren dat een ontwikkelaar "de DAL" aanziet voor de database en zich verder totaal niet verdiept in hoe de database in elkaar steekt, wat er gebeurt, of welke taken je beter aan een database kunt overlaten.
Dat ligt niet aan ORM zelf, maar ORMs dragen wel bij aan de opkomst van luie programmeurs.
Aan de andere kant, geen ORM gebruiken als je er wel software voor schrijft is nog veel erger. Of een ORM framework gebruiken zonder dat je de ORM-functionaliteit gebruikt (bij ons is de gewoonte erin geslopen overal NHibernate in te laden, maar alle I/O gaat via embedded SQL tegen SP's...
Ergste wat ik tegenkwam was een heel mooi stukje generieke code om een lijst expressions te creereen op basis van een variabel aantal zoekvelden. Zo van het internet geplukt, maar prima code, uiteraard bedoeld om de zooi via LINQ en EF naar de database te trappen.
Maar ja, we hebben geen EF of ander ORM want SP's zijn heilig.
Gelukkig hebben we slimme programmeurs: je kunt ook gewoon je hele database leegtrekken en dan die selectie-expressions er tegenaan gooien. Werkt uitstekend.
Als je in een test-omgeving zit met tien records in je database.
De verassing was groot dat het tien minuten diirde voordat een scherm gevuld werd met 10 resultaten tijdens de eerste acceptatietest - toen stonden er 500K records in de database.

Tuurlijk is die i5 toereikend, maar ik zou toch de i7 nemen. Gewoon, omdat.ZaZ schreef op vrijdag 21 juli 2017 @ 13:19:
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
bronSweden’s Transport Agency moved all of its data to “the cloud”, apparently unaware that there is no cloud, only somebody else’s computer. In doing so, it exposed and leaked every conceivable top secret database: fighter pilots, SEAL team operators, police suspects, people under witness relocation. Names, photos, and home addresses: the list is just getting started. The responsible director has been found guilty in criminal court of the whole affair, and sentenced to the harshest sentence ever seen in Swedish government: she was docked half a month’s paycheck.
wtf? Gaat in Zweden al niet veel beter dan hier.
[ Voor 15% gewijzigd door cracking cloud op 23-07-2017 16:25 . Reden: om 1 of andere reden wordt de link niet getoond -- oh adblock ]
Wel ironisch dat uitgerekend jij iets post over de cloud
Maar zijn post in dan ook geen staatsgeheim
Misschien dat dat het net ietsjes minder erg maakt?
Maar verder WTF, iemand moet echt de politici van deze wereld een lesje gaan geven in hoe de 21e eeuw werkt...
Maar verder WTF, iemand moet echt de politici van deze wereld een lesje gaan geven in hoe de 21e eeuw werkt...
Het mooiste argument tegen het gebruik van ORM's vond ik toch wel "Maar het maakt zulke lelijke queries". En dan bedoelden ze dat niet inhoudelijk, dus niet per se dat ze niet performden, maar letterlijk: ze vonden de SQL die ze uit de profiler pikten lelijk.
Goh, heb je al eens gekeken naar de IL die wordt gegenereerd als je alle C# 7-registers opentrekt, of als je iets doet met generics of lambda's? Als het hulpmiddel bestaat, en zijn werk goed doet, dan is esthetiek bijzonder irrelevant.
Er hebben een heleboel mensen hard nagedacht over de vertaalslag van code naar SQL, en ja, in sommige gevallen zijn de queries suboptimaal. Dan moet je niet in plaats van die specifieke gevallen optimaliseren het hele principe "ORM" overboord zetten...
En ja, het profilen van lelijke queries is misschien wat lastiger, maar dan moet je gewoon leren lezen.
Natuurlijk is het met het gebruik van een ORM makkelijker om jezelf in de voet te schieten (Include() ALL the things), maar het levert een hoop gemak op.
Ik lees een mooie rant op "de cloud" met de klassieke, maar incorrecte dooddoener "someone else's computer", maar niets inhoudelijks over wat er nu echt is gebeurd. Of het nu in een aantal IBM-, Amazon-, Google- of Microsoft-datacenters staat of in datacenters die in het beheer zijn van de overheid zelf maakt in principe helemaal niets uit. Dus: wat is er gelekt, en hoe kwam dat? Waarom is dat de schuld van de cloud?cracking cloud schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:23:
[...]
bron
wtf? Gaat in Zweden al niet veel beter dan hier.
[ Voor 31% gewijzigd door CodeCaster op 23-07-2017 16:59 ]
De tools die je gebruikt beter kennen scheelt al veel.CodeCaster schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:43:
[...]
En ja, het profilen van lelijke queries is misschien wat lastiger, maar dan moet je gewoon leren lezen.
Als je in EF een query als deze bouwt kun je rekenen op queries stampvol joins:
C#:
1
2
3
4
5
6
| myContext.Orders .Include(x => x.OrderLines) .Include(x => x.OrderLines.Select(y => y.Product) .Include(x => x.Customer) .Where(x => x.Customer.Name == "Henk") .ToList(); |
Met een beetje pech staat SQL dan even te rekenen, en is EF vervolgens een minuut bezig om de resultset weer om te zetten in een object graph (materialisation).
Als je de boel opsplitst kun je de hoeveelheid JOINs drastisch verminderen, en wordt de query execution ook nog eens sneller.
C#:
1
2
3
4
5
6
7
| myContext.Products.Load() myContext.Customers.Load() myContext.Orders .Include(x => x.OrderLines.Select(y => y.Product) .Where(x => x.Customer.Name == "Henk") .ToList(); |
Ofwel, ken je tools
Het verhaal is dat een van de onderaannemers (uit Servië) er met de data vandoor is gegaan. link en linkCodeCaster schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:43:
[...]
Ik lees een mooie rant op "de cloud" met de klassieke, maar incorrecte dooddoener "someone else's computer", maar niets inhoudelijks over wat er nu echt is gebeurd. Of het nu in een aantal IBM-, Amazon-, Google- of Microsoft-datacenters staat of in datacenters die in het beheer zijn van de overheid zelf maakt in principe helemaal niets uit. Dus: wat is er gelekt, en hoe kwam dat? Waarom is dat de schuld van de cloud?
Bedankt voor die samenvatting, want dat kon ik niet uit die nieuwsartikelen rantblogs halen. Er heeft dus iemand niet goed opgelet bij het kiezen voor een serviceprovider. Beetje dom.cracking cloud schreef op zondag 23 juli 2017 @ 16:57:
[...]
Het verhaal is dat een van de onderaannemers (uit Servië) er met de data vandoor is gegaan. link en link
Het allerdomste is dat de verantwoordelijke persoon ermee wegkomt met alleen maar inlevering van een half maandsalaris.
Maar sinds wanneer nemen politici verantwoordelijkheid voor wat ze doen? In het ergste geval trekken ze zich terug uit de politiek en nemen ze een goed betaalde baan bij een of andere multinational aan.cracking cloud schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:49:
Het allerdomste is dat de verantwoordelijke persoon ermee wegkomt met alleen maar inlevering van een half maandsalaris.
Nee dat is niet het allerdomste: want 'life in prison' fixed niet het probleem.cracking cloud schreef op zondag 23 juli 2017 @ 19:49:
Classified data, in welke vorm dan ook, mag niet unencrypted worden opgeslagen ook niet 'in the cloud'.
Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.
Deze browserextensie maakt al die marketingpraat over "the cloud" gelukkig een stuk draaglijker
Te laat, ik had al de i5 besteld. Meer geld over voor waterijsjes op vakantiefarlane schreef op zondag 23 juli 2017 @ 11:27:
[...]
Tuurlijk is die i5 toereikend, maar ik zou toch de i7 nemen. Gewoon, omdat.
Lekker op de bank
Waterijsjes zijn ook vet. Rock on!ZaZ schreef op zondag 23 juli 2017 @ 23:56:
[...]
Te laat, ik had al de i5 besteld. Meer geld over voor waterijsjes op vakantie
Ik maar denken dat een magnum vet was, achja als het goed is zijn ze beide cool en niet hot dan wel lauw
Dan nog authenticatie bouwen die te samen met encryptie er voor zorgt dat iemand zonder authenticatie er nooit bij kan ... en dat dan ook nog implementeren .. en als kers op de taart er ook nog voor zorgen dat gebruikers de verstrekte authorisatie alleen gebruiken op de wijze en waarvoor hij bedoeld is.farlane schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:14:
[...]
Nee dat is niet het allerdomste: want 'life in prison' fixed niet het probleem.
Classified data, in welke vorm dan ook, mag niet unencrypted worden opgeslagen ook niet 'in the cloud'.
Zonder dat heb je aan die encryptie ook alleen maar wat als iemand toevallig de stekker uit je server heeft getrokken.
[ Voor 57% gewijzigd door gekkie op 24-07-2017 00:13 ]
Vond cool zo patatgeneratie klinken, vandaar.gekkie schreef op maandag 24 juli 2017 @ 00:10:
[...]
Ik maar denken dat een magnum vet was, achja als het goed is zijn ze beide cool en niet hot dan wel lauw
Klopt, dat is niet het enige wat er zou moeten gebeuren. Maar op het moment is het meer USB stick op de achterbank van taxi idee.Dan nog authenticatie bouwen die te samen met encryptie er voor zorgt dat iemand zonder authenticatie er nooit bij kan ... en dat dan ook nog implementeren .. en als kers op de taart er ook nog voor zorgen dat gebruikers de verstrekte authorisatie alleen gebruiken op de wijze en waarvoor hij bedoeld is.
Zonder dat heb je aan die encryptie ook alleen maar wat als iemand toevallig de stekker uit je server heeft getrokken.
Haha, dat plaatje met "talking butt" eronder ....Alex) schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:25:
Deze browserextensie maakt al die marketingpraat over "the cloud" gelukkig een stuk draaglijker

Dat moet voor de belgen alhier wel een dubbelnegatieve connotatie hebbenfarlane schreef op maandag 24 juli 2017 @ 08:59:
[...]
Vond cool zo patatgeneratie klinken, vandaar.
Voor vervoer op een USB stick die dan hopelijk na genoeg zelden lang in gedecrypte toestand blijft soit.Klopt, dat is niet het enige wat er zou moeten gebeuren. Maar op het moment is het meer USB stick op de achterbank van taxi idee.
Maar je zou ze de kost moeten geven, die denken dat je er met een simpele disk encryptie op een 24/7 online server bent
Naast die, is Herp Derp for YouTube ™ ook onmisbaar:Alex) schreef op zondag 23 juli 2017 @ 20:25:
Hoef je nooit meer de reacties te lezen, terwijl er inhoudelijk weinig verandert.
[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 24-07-2017 11:19 ]
Pff, nu al 3 weken bezig met het verkrijgen van een NDA/toegang tot de datasheets van enkele NXP NFC controller/tags.
Ik heb geen flauw idee waarom je hier een DNA voor nodig zou hebben. Klinkt een beetje als security through obscurity... Ze zijn zeker bang hun Mifare Classic debacle opnieuw te beleven. Alsof je dat hiermee tegen houdt..
Ik heb geen flauw idee waarom je hier een DNA voor nodig zou hebben. Klinkt een beetje als security through obscurity... Ze zijn zeker bang hun Mifare Classic debacle opnieuw te beleven. Alsof je dat hiermee tegen houdt..
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.