De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓫ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 100 Laatste
Acties:
  • 554.667 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 14:37

qless

...vraag maar...

Cartman! schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 09:48:
[...]

Dus het komt erop neer dat als je een blanke hetero man bent in de IT dat je moet betalen en elk ander soort persoon mag gratis naar binnen...ik vind dit raar, jullie?
Kompleet idioot. Oh we hebben te weinig van <groep>, dus discrimineren we een andere groep. Tenzij de eerste groep te groot wordt, wan dan missen we teveel inkomsten.... :r

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-09 15:38
windwarrior schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:07:
En dat is wat mij betreft fout, we moeten naar een situatie waar iedereen die interesse heeft in informatica dat kan studeren of je blauw of paars bent, homo of asexueel... couldn't care less.
Naar een situatie ... ?
Hebben we die dan niet gewoon al?
Ja het is een voor de een wellicht iets makkelijk dan voor de ander, maar een permanente blokkade zie ik niet.
Zowel niet voor het volgen van onderwijs, als voor een carriere met of zelfs zonder onderwijs.

Waar die eventuele hindernissen vandaan komen en eventueel door in stand gehouden worden is dan weer een subvraag, vaak wellicht de directe omgeving des persoons ?

Daarnaast is een beetje geluk ook nooit weg, dat je toevallig op het juiste moment, de juiste mensen, omstandigheden, gebeurtenissen tegen komt die iets te weeg brengen.

Kortom de samenloop van omstandigheden en door buffelen, maar de mogelijkheden zijn er in Nederland eigenlijk altijd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

gekkie schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 15:32:
[...]

Naar een situatie ... ?
Hebben we die dan niet gewoon al?
Ja het is een voor de een wellicht iets makkelijk dan voor de ander, maar een permanente blokkade zie ik niet.
Zowel niet voor het volgen van onderwijs, als voor een carriere met of zelfs zonder onderwijs.

Waar die eventuele hindernissen vandaan komen en eventueel door in stand gehouden worden is dan weer een subvraag, vaak wellicht de directe omgeving des persoons ?

Daarnaast is een beetje geluk ook nooit weg, dat je toevallig op het juiste moment, de juiste mensen, omstandigheden, gebeurtenissen tegen komt die iets te weeg brengen.

Kortom de samenloop van omstandigheden en door buffelen, maar de mogelijkheden zijn er in Nederland eigenlijk altijd wel.
Ik heb het niet per se over een fysieke blokkade, natuurlijk als je echt wil kan je altijd wel Informatica gaan studeren maar ik zie wel dat je als (bijvoorbeeld) vrouw over meer dingen heen moet zetten en minder makkelijk geïnteresseerd raken (door een gebrek aan prikkels). Zo heerst er binnen onze samenleving nogsteeds een streng stigma op vrouwen in de techniek en traditioneel gezien zijn het juist de mannen in de engineering beroepen.

Daarnaast is het ook een stukje opvoeding, en dat komt eigenlijk neer op de vraag "wat wil je worden als je groot bent". Toen ik tien was was het antwoord van de meeste jonges ergens in de richting brandweerman, onderzoeker of politie ofzo. Meisjes daarentegen zijn dan eerder geneigd iets verzorgends te kiezen.

Nog weer zo'n cultuur dingetje, ik heb heel veel met lego gespeeld, waar ik ook een deel van mijn technische interesse uit vandaan komt ("goh hoe zit dat in elkaar"). Maar als je kijkt naar de verhouding speeluren lego tussen mannen en vrouwen, dan komen vrouwen waarschijnlijk bedroevend uit de bus.

Computerspelletjes is weer zoiets, ook vaak gericht op jongens... zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

En als ondanks alle scheve culturele "pushes" je toch besloten hebt Informatica te gaan studeren, kom je nog tussen de 95% mannen terecht ook, dat kan ook afschrikwekkend zijn.

Als we er echt werk van willen maken, meer vrouwen in de techniek, dan moeten we dat bij de wortel aanpakken. Daarvoor moet techniek een minder "mannelijk" ding worden.

Om het andersom te stellen, als ik een vrouw was, die me netjes aan mijn rolmodel gehouden had, was de waarschijnlijkheid dat ik Informatica was gaan studeren echt nihil.

[ Voor 4% gewijzigd door windwarrior op 25-04-2017 16:02 . Reden: woorden verwijderen tot je zin stuk is, goedzo wind ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
windwarrior schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:00:
[...]
Ik heb het niet per se over een fysieke blokkade, natuurlijk als je echt wil kan je altijd wel Informatica gaan studeren maar ik zie wel dat je als (bijvoorbeeld) vrouw over meer dingen heen moet zetten en minder makkelijk geïnteresseerd raken (door een gebrek aan prikkels). Zo heerst er binnen onze samenleving nogsteeds een streng stigma op vrouwen in de techniek en traditioneel gezien zijn het juist de mannen in de engineering beroepen.
Ik ook niet zo zeer over een fysiek dus dat komt mooi uit :).
Wat ik al zou, vooral druk uit de directe omgeving, al is dat volgens mij al veel en veel minder dan het ooit wat, kortom het slijt hard met de generaties daar hoef je nu geen gekke dingen meer voor te doen qua stimulans mijns inziens.
Daarnaast is het ook een stukje opvoeding, en dat komt eigenlijk neer op de vraag "wat wil je worden als je groot bent". Toen ik tien was was het antwoord van de meeste jonges ergens in de richting brandweerman, onderzoeker of politie ofzo. Meisjes daarentegen zijn dan eerder geneigd iets verzorgends te kiezen.

Nog weer zo'n cultuur dingetje, ik heb heel veel met lego gespeeld, waar ik ook een deel van mijn technische interesse uit vandaan komt ("goh hoe zit dat in elkaar"). Maar als je kijkt naar de verhouding speeluren lego tussen mannen en vrouwen, dan komen vrouwen waarschijnlijk bedroevend uit de bus.
Het meest extreme is daar toch onderhand ook al wel vanaf, was het zelfs in mijn tijd (jaren 80) al wel eigenlijk. De (beperkte) stimulans was er om het in iedergeval uit te proberen. Maar als men het naar het zin heeft met wat men doet, waarom acht men dan zoveel stimulans de andere kant op noodzakelijk. Ik zie dat niet. Zolang je er maar open kunt staan dat er wellicht een minderheid is die het alsnog wel wil, nou prima toch ga die er dan ook niet van af houden, maar ik denk dat er onderhand echt weinig ouders meer zijn die actief gaan zeggen dat een meid geen technische of in iedergeval iets meer beta dan alfa studie zou moeten gaan doen. Daarnaast is het nog steeds mogelijk om na een jaar een andere studie te gaan volgen mocht het toch niet bevallen (wel minder geworden met het gesleutel aan de stufi, maar dat geldt voor zowel mannen als vrouwen).
Computerspelletjes is weer zoiets, ook vaak gericht op jongens... zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Lang niet alle spelletjes, alleen doen er een hoop of andere spelletjes (candy crush of whatever) of andere dingen, nogmaals .. is het erg erg.
En als ondanks alle scheve culturele "pushes" je toch besloten hebt Informatica te gaan studeren, kom je nog tussen de 95% mannen terecht ook, dat kan ook afschrikwekkend zijn.
Dat kan, al vinden sommigen het een verademing dat ze niet in 95% kippenhok zitten met tuthola's.
Als we er echt werk van willen maken, meer vrouwen in de techniek, dan moeten we dat bij de wortel aanpakken. Daarvoor moet techniek een minder "mannelijk" ding worden.
Mjah ik vraag me dat af. Ik denk dat we langzaam opschuiven naar meer vrouwen.
Daarnaast is techniek al een veel minder mannelijk ding geworden omdat er 1001 rand-studies en randgebieden omheen gekomen zijn die nu in belangrijkheid winnen tov de die-hard techniek.
Industrial design, biomedische techniek en aanverwanten. Daar is al een aanzienlijk deel vrouw.

Kortom geef het gewoon wat tijd en laat het organisch groeien met de mensen die er echt hart voor hebben.
Te hard pushen werkt alleen maar averechts.

Om het andersom te stellen, als ik een vrouw was, die me netjes aan mijn rolmodel gehouden had, was de waarschijnlijkheid dat ik Informatica was gaan studeren echt nihil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• farlane
  • Laatst online: 23-09 20:04
Mijn dochter van 7 bouwt inmiddels stuff in Minecraft. Ik heb goede hoop voor de toekomst.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Ik zeg inderdaad niet dat het zo erg was als vroeger, ik zie alleen nogsteeds wel bepaalde culturele inbaksels die meiden minder prikkels geven om geïnteresseerd te raken in techniek. Zat speelgoed dat je een kant op duwt (baby born still a thing!) of mensen die hetzelfde doen. En ondertussen is iedereen met uitgesproken mening al zover dat ze kan doen wat ze willen, mijn ouders hadden het prima gevonden als ik weet ik veel, onderwijskunde was gaan studeren maar dat is niet iets waar ik in geinteresseerd geraakt ben. Is dit dan cultureel zo gegaan, ben ik daar niet in geinteresseerd geraakt omdat ik er niet mee in aanraking kwam? of is dit toevallig iets dat niet past bij mijn persoonlijkheid?

Tuurlijk, het probleem neemt af (zo had de UT bij de eerste opening maar liefst 1 dame, eentje ja, dat is iets meer dan 50 jaar geleden) maar ik denk dat wel nog best een stukje verder kunnen ontwikkelen.

Ik zou ook niet precies weten hoe we dit helemaal uitbannen, maar zoals @farlane al zegt, meiden in contact brengen met meer technische leermiddelen (goede woord?) is zeker een goede stap in de richting!

Eh. wat ik eigenlijk wil zeggen is dat zo ongelofelijk veel mensen en dingen en omgevingsfactoren invloed hebben in wat je later gaat doen, en het zou chill zijn als zo veel mogelijk externe invloed unbiased is... Ten minste, als de huidige hoeveelheid "vrouwen in de techniek" geen afspiegeling is van hoeveel vrouwen er technische beroepen zouden doen waren ze er mee in aanraking gekomen.

[ Voor 26% gewijzigd door windwarrior op 25-04-2017 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
windwarrior schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 16:56:
Ik zeg inderdaad niet dat het zo erg was als vroeger, ik zie alleen nogsteeds wel bepaalde culturele inbaksels die meiden minder prikkels geven om geïnteresseerd te raken in techniek. Zat speelgoed dat je een kant op duwt (baby born still a thing!) of mensen die hetzelfde doen. En ondertussen is iedereen met uitgesproken mening al zover dat ze kan doen wat ze willen, mijn ouders hadden het prima gevonden als ik weet ik veel, onderwijskunde was gaan studeren.
Toch hoor ik er niemand over dat er te weinig mannen met een nagellakstudio zijn ?
Maar nogmaals is het zo erg als je uiteindelijk redelijk natuurlijk uit komt op zeg 30% vrouw in de techniek ...
en dat het bij de nagellaksters andersom is ?
Tuurlijk, het probleem neemt af (zo had de UT bij de eerste opening maar liefst 1 dame, eentje ja, dat is iets meer dan 50 jaar geleden) maar ik denk dat wel nog best een stukje verder kunnen ontwikkelen.

Ik zou ook niet precies weten hoe we dit helemaal uitbannen, maar zoals @farlane al zegt, meiden in contact brengen met meer technische leermiddelen (goede woord?) is zeker een goede stap in de richting!
Door het niet als iets te zien wat uitgebannen moet worden ?

Mjah kennelijk heb ik op uitzonderlijke scholen gezeten, waar techniek en informatica was, duidelijk niet alle dames hadden even veel interesse om er ook echt iets van te maken. Maar goed ook prima.
Ik heb ook braaf met haaknaalden zitten punniken (geen groot succes, maar toch volbracht dankzij hulp der jonge dames) .. achter de naaimachine gezeten (gaspedaal is altijd leuk :+).
Evenals dat er buitenschools op de "techniek/knutsel toestand" ook meiden waren, niet altijd in hetzelfde geinteresseerd, maar wederom is dat erg ?

Net als er op de openbare basisschool in de hoogste klas voor een uur per week of twee weken een keuze les was .. met of humanisten .. of de plaatselijke pijprokende dominee.
Nou had ik niets met het geloof .. dus dan maar die humanisten .. ohhhh hoe verkeerd kun je kiezen :)
Of je 10de / 11de met een spiegel voor je snuffert mogen gaan vertellen wat je allemaal ziet en dat soort vage toestanden. Was ik blij toen er weer een plekje was bij de domino met z'n mooie verhalen en de pijp nam je voor lief. Kortom genoeg mogelijkheden om op een hoop vlakken een hoop kanten uit te kunnen.

Maar misschien is mijn n=1 dan te positief, altijd mogelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 25-04-2017 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

gekkie schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 17:05:
[...]

Toch hoor ik er niemand over dat er te weinig mannen met een nagellakstudio zijn ?
Maar nogmaals is het zo erg als je uiteindelijk redelijk natuurlijk uit komt op zeg 30% vrouw in de techniek ...
en dat het bij de nagellaksters andersom is ?
Nee, dat is niet erg, maar ik denk niet dat we op die natuurlijke balans zitten :P.
[...]

Door het niet als iets te zien wat uitgebannen moet worden ?

Mjah kennelijk heb ik op uitzonderlijke scholen gezeten, waar techniek en informatica was, duidelijk niet alle dames hadden even veel interesse om er ook echt iets van te maken. Maar goed ook prima.
Ik heb ook braaf met haaknaalden zitten punniken (geen groot succes, maar toch volbracht dankzij hulp der jonge dames) .. achter de naaimachine gezeten (gaspedaal is altijd leuk :+).
Evenals dat er buitenschools op de "techniek/knutsel toestand" ook meiden waren, niet altijd in hetzelfde geinteresseerd, maar wederom is dat erg ?
Maar misschien is mijn n=1 dan te positief.
Ik heb ook gehaakt en breiwerken gemaakt, maar daar hoefde ik op een gegeven moment niet meer mee aan te komen. Alsin, in 3VWO ofzo hoefde ik echt niet meer aan te komen met een breiwerk ("dat is toch een vrouwending"). En dát specifiek stoort me, ongeacht interesse aannemen dat er dingen zijn die "vrouwendingen" zijn en dingen die "mannendingen" zijn. Nee, als jij lego tof vind dan is dat zo, als jij breien tof vind dan is dat zo. Als we al die kleine vooroordeeltjes eruit hebben, dan zien we pas echt wat de natuurlijke balans "vrouwen in de techniek" is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gekkie
windwarrior schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 17:14:
[...]
Nee, dat is niet erg, maar ik denk niet dat we op die natuurlijke balans zitten :P.
[...]
Ik heb ook gehaakt en breiwerken gemaakt, maar daar hoefde ik op een gegeven moment niet meer mee aan te komen. Alsin, in 3VWO ofzo hoefde ik echt niet meer aan te komen met een breiwerk ("dat is toch een vrouwending"). En dát specifiek stoort me, ongeacht interesse aannemen dat er dingen zijn die "vrouwendingen" zijn en dingen die "mannendingen" zijn. Nee, als jij lego tof vind dan is dat zo, als jij breien tof vind dan is dat zo. Als we al die kleine vooroordeeltjes eruit hebben, dan zien we pas echt wat de natuurlijke balans "vrouwen in de techniek" is!
De vraag is in hoeverre het vooroordelen zijn, ten opzichte van een individu altijd, tov het gemiddelde nee.
Kortom het probleem is niet zo zeer dat we moeten stimuleren om wat anders te doen.
Het is opvoeden dat niet iedereen hetzelfde is en dezelfde interesses heeft, dat dat niet hoeft, sterker nog dat het buitengewoon handig is, leven en laten leven. Daar hoort aan de andere kant ook bij dat een eerste reactie soms wat verrast kan zijn als het niet rond het gemiddelde behoort, wederom .. is dat erg, enige weerbaarheid is toch wel fijn. Gewoon staan voor wat en waarom jij iets wel leuk vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
Fuck wat zeg jij verstandige dingen. :P

Overigens zit mijn Minecraftende dochter ook op ballet en loopt de ganse vakantie rond in een Disney sneeuwwitje-jurk. Gewoon laten gaan :)

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
farlane schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 17:36:
Achja compensatie drift voor de rest van de tijd :+
Overigens zit mijn Minecraftende dochter ook op ballet en loopt de ganse vakantie rond in een Disney sneeuwwitje-jurk. Gewoon laten gaan :)
De kans dat het uiteindelijke carriere pad echt fulltime prinses wordt is wel erg klein, laat staan of ze er allemaal echt gelukkig van zijn geworden. Maar voorlopig lekker in de droom laten en zien wat er allemaal uit komt.
Al is het hoe dan ook altijd handig om enig basis idee van techniek te hebben, hoe dingen ongeveer werken en hoe het zo gekomen is (enig historisch besef der techniek en dat er ook eenvoudigere middelen bestaan waarmee je al een heel eind komt en dat die ook voordelen kunnen hebben).
Aangezien je er in je dagelijks leven toch niet meer aan ontkomt en de dingen nog steeds niet helemaal failsafe zijn noch dat gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

gekkie schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 17:22:
[...]

De vraag is in hoeverre het vooroordelen zijn, ten opzichte van een individu altijd, tov het gemiddelde nee.
Kortom het probleem is niet zo zeer dat we moeten stimuleren om wat anders te doen.
Het is opvoeden dat niet iedereen hetzelfde is en dezelfde interesses heeft, dat dat niet hoeft, sterker nog dat het buitengewoon handig is, leven en laten leven. Daar hoort aan de andere kant ook bij dat een eerste reactie soms wat verrast kan zijn als het niet rond het gemiddelde behoort, wederom .. is dat erg, enige weerbaarheid is toch wel fijn. Gewoon staan voor wat en waarom jij iets wel leuk vindt.
Eens, laat kinderen vooral loslopen en ontdekken wat ze zelf leuk vinden. Ook verrast reageren op sommige keuzes van kinderen is prima.

En wat betreft weerbaarheid, ligt heel erg aan wie het zegt, als mijn ouders het er niet mee eens waren geweest dat ik Informatica was gaan studeren had ik het niet gedaan. Ik vind dat je daar mee moet oppassen als ouder, je bent immers nogal een autoriteit.
farlane schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 17:36:

Tuurlijk gewoon laten gaan, als ze kiest om dat te doen is het prima (en tuurlijk geloof ik dat!), het gaat me om de vrijheid en transparantie van keuze, niet zozeer om de 'meer vrouwen in de techniek'.

[ Voor 0% gewijzigd door windwarrior op 25-04-2017 19:56 . Reden: ik kan niet typen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
windwarrior schreef op dinsdag 25 april 2017 @ 13:07:
Maar tegenwoordig voel ik af en toe alsof ik me moet verontschuldigen dat ik een stereotype infer ben, alsof ik basisschooldocent had moeten worden ("daar zijn immers te weinig mannen"). En dat is wat mij betreft fout, we moeten naar een situatie waar iedereen die interesse heeft in informatica dat kan studeren of je blauw of paars bent, homo of asexueel... couldn't care less.
Ik denk trouwens dat het tekort aan mannen op de basisschool niet zo zeer aan de interesse ligt maar aan andere factoren. Zoals het idee dat wanneer je als man graag met kinderen (van anderen) speelt je wel een would-be pedo bent. Ik heb in ieder geval het idee dat veel ouders zo lijken te denken.

Toen ik klein was (geboren half jaren zeventig) waren er meer meesters op mijn scho(o)l(en) dan juffen.

Het zit trouwens niet alleen in de ICT hoor. Mijn zus heeft een vrij technisch beroep (maar dus niet ICT) en die heeft bij diverse grote internationale bedrijven gewerkt. Maar daar zit het ook vaak in de cultuur. Ze heeft vaker een manager die het maar lastig vind dat ze parttime wil werken dan een manager die het begrijpt (die heeft ze ook gehad, dat wel).
De ergste heeft letterlijk aan haar gevraagd of ze geen andere kinderopvang kon nemen zodat ze wel fulltime kon komen werken. Dat mijn zus ook gewoon tijd aan haar kinderen wil besteden kwam gewoon niet bij hem op. Want: "dan kan je geen carrière maken" -O-
Wat denken jullie, in de volledig onbevooroordeelde samenleving (hypothese), zou het ICT/informatica beroep een accurate afspiegeling van de samenleving zijn?
Vast wel, maar die bestaat natuurlijk nergens.

Maar het komt toch wel binnen bij kinderen, ook al doe je zelf nog zo je best. Mijn zus is helemaal niet roze en ook geen prinses, maar haar dochter vind bijna niets leukers dan een roze prinsesjurk. Nadat ze Frozen had gezien mocht een blauwe prinsesjurk trouwens :+

In bijvoorbeeld Rusland zijn de percentages van vrouwen veel hoger. Dus het zal niet alleen nature te zijn, maar toch ook een groot gedeelte nurture.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
JeroenE schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:34:
In bijvoorbeeld Rusland zijn de percentages van vrouwen veel hoger. Dus het zal niet alleen nature te zijn, maar toch ook een groot gedeelte nurture.
Vanuit historisch perspectief geacht zijn om als vrouw productie te leveren voor het goed van de natie, maar ik denk vooral een waardering voor techniek/beta en minder tot niet bestaan van vrijblijvende beroepen als "communicatieadviseur" en opleidingen tot "theatermanagement" en weet ik veel wat voor specifieke maar matig nuttige zaken je tegenwoordig kunt "studeren" of het aantal rechten studenten wat we hier plegen te hebben. Dat laatste geldt dan wederom weer voor zowel vrouwen als mannen.

Pfftt na een paar jaar snailmail terreur naar elke mogelijke afdeling van mijn ZZP'er schap, beliefd het Sicko Zakelijk het nu om belterreur in te gaan zetten. Om de dooie dood niet dat ik terug ga na de UPC en een koperkabeltje ipv m'n glasvezel, misschien moeten ze eerst dit soort dingen is lezen RootGamer: Wat een k*t bedrijf: ziggo en er wat mee doen. Naja dan maar op de blocklist. Begint als ZZP'er ondertussen al een aardig lijstje te worden met kwibussen die de KvK kennelijk gescanned hebben.

[ Voor 26% gewijzigd door gekkie op 26-04-2017 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:02
JeroenE schreef op woensdag 26 april 2017 @ 09:34:
[...]
Ik denk trouwens dat het tekort aan mannen op de basisschool niet zo zeer aan de interesse ligt maar aan andere factoren. Zoals het idee dat wanneer je als man graag met kinderen (van anderen) speelt je wel een would-be pedo bent. Ik heb in ieder geval het idee dat veel ouders zo lijken te denken.
Jeps... Mijn vrouw zit in de kinderopvang. Toen dat gebeuren rondom Robert M. in Amsterdam speelde hebben ze bij haar op het werk diverse keren de vraag gehad of er toch echt geen mannen bij hun werken...

Sterker nog: later begon mijn vrouw voor zichzelf als gastouder. Sommige vraagouders wilden wel zeker weten of ik inderdaad wel op mijn werk (a.k.a. opgerot) was als hun kind zou komen. Dat ik mijn zoontje gewoon meeneem onder de douche, zijn luier verschoon e.d. zullen we maar vergeten?
Eh, als je me niet vertrouwt: ;w

Dus ja, die vooroordelen zijn er zonder meer. Terwijl je zeker als leraar meer bezig bent om kinderen iets bij te brengen. Iets waarvan ik veel mensen in mijn vakgebied (Developer in consultancy bedrijf) hoor zeggen dat ze kennisoverdracht ook zo leuk vinden. Echter: Man + kind => pedoalert.
De ergste heeft letterlijk aan haar gevraagd of ze geen andere kinderopvang kon nemen zodat ze wel fulltime kon komen werken. Dat mijn zus ook gewoon tijd aan haar kinderen wil besteden kwam gewoon niet bij hem op. Want: "dan kan je geen carrière maken" -O-
Wat natuurlijk bullshit is. Ik heb ook zo'n 5-6 jaar parttime gewerkt (al voordat ik een zoon kreeg of zelfs maar een relatie had met mijn vrouw). Ben toch aardig geklommen. Lead developer hier werkt ook maar 32 uur en de BUM is om de week ook een dag vrij.

Echter is het in veel bedrijfsculturen wel zo dat men het beeld heeft dat je niet 100% voor je werk kunt gaan als je niet fulltime werkt. De gedachte dat je gedurende werktijd 100% inzet kunt tonen en alsnog aandacht kunt besteden aan je gezin is maar gek...

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofyles2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-01-2024
Ger schreef op woensdag 26 april 2017 @ 11:57:
[...]

Dus ja, die vooroordelen zijn er zonder meer. Terwijl je zeker als leraar meer bezig bent om kinderen iets bij te brengen. Iets waarvan ik veel mensen in mijn vakgebied (Developer in consultancy bedrijf) hoor zeggen dat ze kennisoverdracht ook zo leuk vinden. Echter: Man + kind => pedoalert.
Sinds wanneer moeten leraren weer kinderen kneepjes bijleren? Ik denk nog steeds dat zakkenvullende managers en melodramatische middenklasseouders het onderwijs in een gietijzeren greep hebben...
Wat natuurlijk bullshit is. Ik heb ook zo'n 5-6 jaar parttime gewerkt (al voordat ik een zoon kreeg of zelfs maar een relatie had met mijn vrouw). Ben toch aardig geklommen. Lead developer hier werkt ook maar 32 uur en de BUM is om de week ook een dag vrij.

Echter is het in veel bedrijfsculturen wel zo dat men het beeld heeft dat je niet 100% voor je werk kunt gaan als je niet fulltime werkt. De gedachte dat je gedurende werktijd 100% inzet kunt tonen en alsnog aandacht kunt besteden aan je gezin is maar gek...
Ik ben maar wat blij dat het me nog niet gelukt is om een baantje in de ICT-wereld te bemachtigen. Nadeel is dat ik als freelancer nog steeds ben overgeleverd aan de grillen van immer ontevreden opdrachtgevers (eentje die zijn site door een of andere Irakees liet bouwen en mij technische klusjes liet opknappen is al maanden bezig aan een inquisitie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Ik belde laatst met tele2, ik wilde een nieuwe telefoon bestellen maar mijn adres was volgens de website niet valid, kay. Dus met veel moeite (29 minuten aan de telefoon gehangen!) mijn telefoon weten te bestellen op ouderlijk adres. Volgens de dame aan de telefoon (die overigens super ongeduldig was en niet rustig kon luisteren) zou ik bij het maken van de bezorgafspraak dan mijn eigen adres kunnen invullen.

Prima.

Nou krijg ik de link van de bezorgtoko, drie maal raden wat ik niet in kan vullen :'). IK WOON HIER ECHT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-09 21:21
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

Members only:

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 23:05
Members only:

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

Members only:

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 01:00

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Members only:

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
Members only: klinkt bekend

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

Members only:

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merethil
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-09 16:23
De Nokia 3310 onder de laptop's?
Ken dat merk/model niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:06

ZaZ

Tweakers abonnee

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/o4LvVoXtQyc/hqdefault.jpg
:+

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Hij is met het toetsenbord naar beneden gevallen?

Om bovenstaande verhalen kan het helemaal geen kwaad om de mensen van systeembeheer een beetje te vriend te houden.

Ik vind het zinloos om elke dag een laptop naar de klus te slepen als ik die vervolgens thuis toch niet gebruik, maar wil dan weer niet m'n hardware daar laten staan. Dus ik kom graag op de apparatuur van een opdrachtgever werken, maar dan moet ik die wel volledig naar eigen inzicht kunnen inrichten. Lees: local admin en geen policies die mij bij m'n werk (.NET) in de weg zitten, en ik moet alles kunnen installeren wat ik nodig heb. Zo niet, dan neem ik wel mijn laptop mee.

[ Voor 56% gewijzigd door CodeCaster op 28-04-2017 11:40 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:16
CodeCaster schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:36:
[...]

Hij is met het toetsenbord naar beneden gevallen?

Om bovenstaande verhalen kan het helemaal geen kwaad om de mensen van systeembeheer een beetje te vriend te houden.

Ik vind het zinloos om elke dag een laptop naar de klus te slepen als ik die vervolgens thuis toch niet gebruik, maar wil dan weer niet m'n hardware daar laten staan. Dus ik kom graag op de apparatuur van een opdrachtgever werken, maar dan moet ik die wel volledig naar eigen inzicht kunnen inrichten. Lees: local admin en geen policies die mij bij m'n werk (.NET) in de weg zitten, en ik moet alles kunnen installeren wat ik nodig heb. Zo niet, dan neem ik wel mijn laptop mee.
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Ryur schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 11:24:
[...]

De Nokia 3310 onder de laptop's?
Ken dat merk/model niet :)
Ken je de Thinkpad series van IBM niet? (Overigens nu Lenovo)... Er was een tijd dat je er mee werd doodgegooid op de werkvloer. Die dingen waren echt super degelijk gebouwd.

Misschien een indicatie dat ik oud word...

[ Voor 12% gewijzigd door Laurens-R op 28-04-2017 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Laurens-R schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:42:
[...]

Ken je de Thinkpad series van IBM niet? (Overigens nu Lenovo)... Er was een tijd dat je er mee werd doodgegooid op de werkvloer. Die dingen waren echt super degelijk gebouwd.

Ik ben nog een jonkie :) (26 jaar).
Ben van de Dell-tijdperk als zakelijke laptops.

(En Macbook Pro's)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Fijne dingen om tegen te komen: CertBot (Let's Encrypt) op een nieuwe server installeren leverde de volgende foutmelding op:
ImportError: No module named _ssl

Eerste ingeving is dan uiteraard dat er een dependency niet geïnstalleerd is, en dan met name iets gerelateerd aan SSL. Dat bleek niet het geval te zijn: alle benodigde onderdelen voor python waren netjes geïnstalleerd, maar de package python zelf zat daar blijkbaar niet tussen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
dcm360 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:31:
Fijne dingen om tegen te komen: CertBot (Let's Encrypt) op een nieuwe server installeren leverde de volgende foutmelding op:
ImportError: No module named _ssl

Eerste ingeving is dan uiteraard dat er een dependency niet geïnstalleerd is, en dan met name iets gerelateerd aan SSL. Dat bleek niet het geval te zijn: alle benodigde onderdelen voor python waren netjes geïnstalleerd, maar de package python zelf zat daar blijkbaar niet tussen 8)7
Geen probleem met zowel een py2 als py3 install waarbij niet bij beide dezelfde python packages geinstalleerd zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Laurens-R schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 13:42:
[...]

Ik heb een hele serie zwart met rood in de kast staan.
T23, T42, T61, W510, X220 en een T440S.

Ooit een uitstapje gemaakt naar een Dell Latitude, wat dan geloof ik zakelijk zou moeten zijn, meh, slappe scharniertjes .. viel in de trein niet mee te werken zonder dat je scherm omviel. Uiteindelijk is die gejat, achja kon ik weer terug naar de thinkpads.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

gekkie schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 15:48:
[...]

Geen probleem met zowel een py2 als py3 install waarbij niet bij beide dezelfde python packages geinstalleerd zijn ?
Dat doet me dan eigenlijk weer een beetje denken aan het jdk-verhaal dat ik een tijdje geleden plaatste, en misschien is er op de achtergrond ook wel hetzelfde aan de hand: python3 levert ook python, en met een hogere versie dan python (welke python2 is), en eindig ik met python3 terwijl de rest uitgaat van 2. Aangezien ik op het systeem nu ook een zeer minimalistische installatie van python3 aantref is dat denk ik het geval.

En dit valt dan normaalgesproken niet echt op omdat bijna niemand een installatie heeft waar nog geen python op staat. Kom ik weer eens langs met een efficient template :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
dcm360 schreef op vrijdag 28 april 2017 @ 16:10:
[...]

Dat doet me dan eigenlijk weer een beetje denken aan het jdk-verhaal dat ik een tijdje geleden plaatste, en misschien is er op de achtergrond ook wel hetzelfde aan de hand: python3 levert ook python, en met een hogere versie dan python (welke python2 is), en eindig ik met python3 terwijl de rest uitgaat van 2. Aangezien ik op het systeem nu ook een zeer minimalistische installatie van python3 aantref is dat denk ik het geval.

En dit valt dan normaalgesproken niet echt op omdat bijna niemand een installatie heeft waar nog geen python op staat. Kom ik weer eens langs met een efficient template :P
Meestal doet je OS dat, die packaged en kiest een (default, je kunt het wijzigen) "systeem" python interpreter, wat dan dus in feite een symlink is van python naar python2.x of python3.y executable.
Scripts die zelf dus geen keuze maken middels de shebang (of expliciet een interpreter versie starten met dat script), krijgen de default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Correct :) Het gaat dus alleen fout wanneer de package manager besluit om 3 te installeren waar een python-package gemaakt voor python 2 dat niet expliciet aangeeft in de dependencies. Normaalgesproken is python 2 ook al wel geïnstalleerd, maar dit was dus een zelfgebouwd zeer minimaal template (slechts 200MB groot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:08

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Grmbl wat als een fabrikant hun eigen bestandsstructuur niet aanhoud :? header staat op adres 802 in de plaats van op 0 en niets klopt ervan :r :F

[ Voor 8% gewijzigd door Damic op 28-04-2017 19:53 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-09 04:45

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Ik werk, uit keuze, op een Dell XPS15. Wat een heerlijke machine. Ik en MacOS gaan niet lekker samen, en dat is persoonlijk. En met deze powermachine op Windows10, ben ik zeer tevreden!

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:16
Firesphere schreef op zaterdag 29 april 2017 @ 14:41:
Ik werk, uit keuze, op een Dell XPS15. Wat een heerlijke machine. Ik en MacOS gaan niet lekker samen, en dat is persoonlijk. En met deze powermachine op Windows10, ben ik zeer tevreden!
Hier hetzelfde, alleen begint ie na 3 jaar toch kleine slijtage puntjes te tonen: voornamelijk de ventilator die ratelt als een ratelslang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik heb zelf de XPS 13 voor thuis, en als het goed is binnenkort de XPS 15 op kantoor. Ubuntu Gnome erop en gaan. 13" voor thuis op de bank is super fijn, maar dat is voor op kantoor toch net te klein. Voorlopig kan ik er op kantoor maar 1 monitor op aansluiten dus het laptop scherm is het tweede scherm.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ofyles2
Ik ben zelf ook zwervende geweest: tussen 2009 en 2014 achtereenvolgens Ubuntu, Fedora, OpenSUSE, Kubuntu, Linux Mint, dan weer Fedora.

Nu ben ik drie jaar bezig op Xubuntu. Ooit geboren uit nood (antieke PC en laptop die eerst op Windows XP werkten), nu heb ik een Lenovo G50-80 (ook tweedehands, maar origineel een W10-bak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

beetje offtopic, maar:
Creepy schreef op zondag 30 april 2017 @ 13:13:
Ik heb zelf de XPS 13 voor thuis, en als het goed is binnenkort de XPS 15 op kantoor. Ubuntu Gnome erop en gaan.
Kun je laten weten hoe dat gaat, voornamelijk met de GPU en het uitschakelen daarvan wanneer hij niet gebruikt (hoeft) te worden en powermanagement? Ik zit namelijk hetzelfde te overwegen, maar dit houd me nog een beetje tegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Gropah schreef op zondag 30 april 2017 @ 17:08:
beetje offtopic, maar:

[...]

Kun je laten weten hoe dat gaat, voornamelijk met de GPU en het uitschakelen daarvan wanneer hij niet gebruikt (hoeft) te worden en powermanagement? Ik zit namelijk hetzelfde te overwegen, maar dit houd me nog een beetje tegen
Daarvoor kan je gewoon Bumblebee op je laptop zetten, werkt prima!

Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk bijna nooit iets "optirun"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

windwarrior schreef op zondag 30 april 2017 @ 18:24:
[...]

Daarvoor kan je gewoon Bumblebee op je laptop zetten, werkt prima!

Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk bijna nooit iets "optirun"
Last time I checked is Bumblebee niet meer in ontwikkeling en komt de laatste versie uit 2013. In 4 jaar tijd is er qua dual GPU in laptops volgens mij genoeg gebeurd dat het dus niet meer handig is. Zelf heb ik het wel tijden gebruikt en het werkt wel ok, maar het was een hel om goed te configureren en ik weet niet zeker of ik dat wil hebben in een nieuwe laptop

[ Voor 4% gewijzigd door Gropah op 30-04-2017 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:11

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik draai normaal gesproken op de embedded intel. De XPS 15 heb ik twee weken in gebruik gehad en toen ook op de embedded intel alles gedraait, en niet op de "externe" videokaart. Dat ging uiteraard prima qua powermanagement. Zodra ik de 15 heb zal ik kijken of ik beide kaarten makkelijk aan de gang krijg. Ik gok van wel want Dell levert de 15 ook met Ubuntu.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is Bumblebee sowieso niet heel erg inefficiënt doordat het steeds de frame buffer kopieert? En is er tegenwoordig niet PRIME? Maar met PRIME kan je alleen tussen je GPU's switchen door X te herstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Verwijderd schreef op zondag 30 april 2017 @ 20:13:
Is Bumblebee sowieso niet heel erg inefficiënt doordat het steeds de frame buffer kopieert? En is er tegenwoordig niet PRIME? Maar met PRIME kan je alleen tussen je GPU's switchen door X te herstarten.
Dat was inderdaad hoe het oude systeem werkte, maar tegenwoordig kun je ook primus er aan hangen waardoor er geen frame meer gekopieerd word (afaik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Bumblebee, dat is toch die tool om schijfruimte mee vrij te spelen? :P

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Op mijn Asus kan ik met de driver van Nvidia switchen tussen dedicated/intern. Bumblebee is niet (meer) aan te raden en gaat icm de Nvidia drivers iig rare dingen opleveren (kan ik uit ervaring zeggen :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
-O- Autodesk fusion 360 niet mogen downloaden op je linux flap .. omdat het alleen op windows of de mac draait ... really ? really really !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Autodesk sucks hairy Microsoft/Apple balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Alex) schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:30:
Gelukkig zit daar nog Arch testing tussen :p. Also, je /usr zou stateless kunnen als het moet :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
farlane schreef op maandag 1 mei 2017 @ 09:50:
Autodesk sucks hairy Microsoft/Apple balls.
Mjah tis dat ik met de opensource 3d appllicaties helemaal niet overweg kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Alex) schreef op zondag 30 april 2017 @ 22:30:
ik dacht dat het een transformer was :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofyles2
gekkie schreef op maandag 1 mei 2017 @ 11:25:
[...]

Mjah tis dat ik met de opensource 3d appllicaties helemaal niet overweg kan.
Zou ik er toch werk van maken.

Geen verwijt, maar platformonafhankelijkheid zou een vereiste moeten zijn als ontwikkelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ofyles2 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 16:17:
[...]
Zou ik er toch werk van maken.

Geen verwijt, maar platformonafhankelijkheid zou een vereiste moeten zijn als ontwikkelaar.
Mijn principes houden toch wel op bij eerst opensource proberen, maar als het echt beroerd werkt mag prop. ook. En aangezien het 3D geknutsel niet commercieel is mag het licentie technisch gratis.
Met freecad ben ik 2 dagen bezig en nog geen resultaat .. met fusion 360 is het in een kwartiertje gepiept, dan beginnen die principes toch een beetje z'n prijs te hebben ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofyles2
Ieder zijn eigen strategie.

Maar ik moet ook wel zeggen dat voorbereiding ook veel zegt over het al dan wel niet gebruiken van software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Ofyles2 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 19:20:
Ieder zijn eigen strategie.

Maar ik moet ook wel zeggen dat voorbereiding ook veel zegt over het al dan wel niet gebruiken van software.
Je ne comprend pas :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Het ligt aan jou. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Wie immer :+
(naja behalve dan als er eer aan te behalen valt .. dan ligt het altijd aan een ander)

Maar goed ik begrijp dat Ofyles2 graag een paar rondjes gaat vrij worstelen met freecad voor me :D

[ Voor 16% gewijzigd door gekkie op 01-05-2017 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofyles2
Ik kan eigenlijk heel weinig met FreeCAD. Maar geef me een aantal handleidingen, tijd en toewijding en ik kan het dromen. :)

Maar eerst wil ik me meer toeleggen op Qt, CakePHP en Android.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Ofyles2 schreef op maandag 1 mei 2017 @ 22:34:
Ik kan eigenlijk heel weinig met FreeCAD. Maar geef me een aantal handleidingen, tijd en toewijding en ik kan het dromen. :)

Maar eerst wil ik me meer toeleggen op Qt, CakePHP en Android.
Ahhhh een dromer .. doe jij dat fijn over freecad ... ga ik met m'n hardbody met succes achter de dames aan :+

Maar waarom Qt, CakePHP en met android vermoedelijk java?

Ik bedoel .. ieder z'n strategie .. maar met handleidingen (ik heb nog x86 machinecode van Peter Norton voor je liggen onder een laagje stof, of de cursus microprocessors 2 van Chriet Titulaer inclusief ponskaarten) , tijd en toewijding enzo .. en ga dus gewoon voor assembly .. of nog beter .. gewoon met een spatel losse bitjes flippen als ware het hambo's in uwe lokale burgerparadijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofyles2
Geen probleem, ik heb ook een Raspberry Pi in huis.

Of ik door mijn overspecialisatie ver kom, is een volgende vraag. Ik heb soms de neiging te veel dingen tegelijk te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbarie
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-08-2021
Een user story die op basis van best-effort eerder is opgepakt dan al het andere. En dan wil manager ook nog een commitment terwijl de waarde al relatief klein is. Ik heb hem nu al 3 keer moeten zeggen dat het af is als het af is. >:) Hij wil 't gewoon niet begrijpen.

[ Voor 6% gewijzigd door mbarie op 02-05-2017 15:09 ]

Storyteller @ soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
mbarie schreef op dinsdag 2 mei 2017 @ 15:08:
Een user story die op basis van best-effort eerder is opgepakt dan al het andere. En dan wil manager ook nog een commitment terwijl de waarde al relatief klein is. Ik heb hem nu al 3 keer moeten zeggen dat het af is als het af is. >:) Hij wil 't gewoon niet begrijpen.
Heb jij de PO rol :+?

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbarie
  • Laatst online: 04-08-2021
Ik ben sinds kort fulltime scrum-master. Stakeholder kwam viavia bij mij terecht. Ik verkoop hem graag mijn nee :p

Storyteller @ soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
mbarie schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 09:15:
[...]

Ik ben sinds kort fulltime scrum-master. Stakeholder kwam viavia bij mij terecht. Ik verkoop hem graag mijn nee :p
En terecht :P ik stuur ze als teamlid altijd door naar mijn PO en mijn PO maakt dan korte metten met die mensen >:)

Nothing to see here!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gekkie
Ik maar denken dat ik een buitengewoon productieve ochtend aan het beleven was ...
Stond de analoge klok gewoon stil :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmm wat stil .. zit iedereen verstrikt in z'n git flow tijdlijn ?

Altijd leuk de afdeling "klant en kwaliteitsmanagement", om de hete brij heen zwetsen kunnen ze wel.
En ja deze klant heeft zeker kwaliteiten, maar zorgt zelf wel voor een afdeling die dat mag managen :+ .

Achja mevrouw de bestuursvoorzitster heeft weer een mailtje (kijken of ze er in het antwoord nu over gaan zeiken of ik haar niet meer in de CC wil zetten oOo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:59

alienfruit

the alien you never expected

Ach, ik ben al sinds 2015 bezig om een foute gasrekening te corrigeren. Maar nu zijn we er bijna ze hebben een nieuw contract gemaakt. Nu hebben ze een krediet gegeven op de oude contract/rekening voor hetzelfde bedrag als de nieuwe contract/rekening. Nu moeten ze dit krediet dus overhevelen maar dat schijnt lastig te zijn. Nu krijg ik dus aanmaningen voor mijn nieuwe contract dit kunnen ze blijkbaar ook niet stoppen. Diepe zucht.

Ik heb voor dit gasbedrijf gewerkt en ik weet dus dat het wel kan in hun SAP omgeving :p Toegegeven de agent kan het zelf niet via hun portaal. Maar sjonguh jonguh!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hahaha dat moet helemaal wel frustrerend zijn .. als je het ze zo ongeveer kunt uitleggen hoe ze het moeten doen in die administratie-meuk van ze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rem
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 25-09 10:01

Rem

Hier mensen die developen met een Surface Pro (4?)? Ben heel erg benieuwd of dat een beetje werkt met visual studio...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown

Swedish Clown

Erlang <3

Ben ik de enige die me blijf verbazen over posts zowel hier als elders van devs die geen gebruik (lijken te) maken van git? :X |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Brakkie41 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:58:
Ben ik de enige die me blijf verbazen over posts zowel hier als elders van devs die geen gebruik (lijken te) maken van git? :X |:(
Is dat zo verbazingwekkend dan? Niet iedereen heeft de luxe om zelf versiebeheer uit te kiezen en soms is een systeem niet slecht genoeg om over te stappen.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown

Swedish Clown

Erlang <3

kenneth schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:01:
[...]

Is dat zo verbazingwekkend dan? Niet iedereen heeft de luxe om zelf versiebeheer uit te kiezen en soms is een systeem niet slecht genoeg om over te stappen.
Tuurlijk als er gebruik wordt gemaakt van andere vormen van versiebeheer prima maar ik krijg soms het idee dag zelfs daar geen sprake van is maar alles lokaal wordt ontwikkeld en het daarbij blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Laatst online: 22-09 10:05
Rem schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:10:
Hier mensen die developen met een Surface Pro (4?)? Ben heel erg benieuwd of dat een beetje werkt met visual studio...
Mijn docent draait visualstudio en een ARM compiler, is er erg te spreken over echter zegt hij zelf ook dat zijn programma's niet gigantisch zijn. Hoogstens paar duizend regels code. Hij is wel erg tevreden over hoe snel het draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

* Damic is dankzij een voorbeeld op het net eindelijk afgestapt van array's en structuren. :W klassen en lijsten, nu hopen dat dat geheugen lek weg blijft :brrrr:

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:49

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Brakkie41 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 17:58:
Want git is superieur over alle andere source control implementaties? Hoe gaat het om met terabytes aan binaire data?
Brakkie41 schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 18:03:
[...]

Tuurlijk als er gebruik wordt gemaakt van andere vormen van versiebeheer prima
Ah ok ;)

[ Voor 22% gewijzigd door .oisyn op 04-05-2017 21:08 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:49

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Rem schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 16:10:
Ik heb nog een geimporteerde launch SP1. Ik zat toevallig naar de 4 te kijken, ik wil eigenlijk graag upgraden. Op reis bevalt het me prima, en met kvm doet het niet onder voor een desktop.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Damic schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 21:00:
* Damic is dankzij een voorbeeld op het net eindelijk afgestapt van array's en structuren. :W klassen en lijsten, nu hopen dat dat geheugen lek weg blijft :brrrr:
Je hebt een geheugenlek en hoopt dat op te lossen met een List<> ipv een array? Doesn't compute.

Sowieso, de post die je linked is ook raar : Hij krijgt een NRE omdat hij geen elementen in z'n array stopt, en daarom wordt 'em aangeraden om een List te gebruiken alsof dat een oplossing is voor z'n probleem. Waarom wordt 'em niet verteld dat hij zijn basiskennis van reference types moet bijspijkeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

@farlane ik hoop dat dat de oplossing is. Ik had een array (nu een list) dat ik elk uur op 0 elementen zette (redim) en dan begon te vullen met data. Initieel lijkt er niets aan de hand maar na een paar updates gaat het geheugen verbruik van 15MB naar 300MB, met telkens dezelfde data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Damic schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 06:40:
@farlane ik hoop dat dat de oplossing is. Ik had een array (nu een list) dat ik elk uur op 0 elementen zette (redim) en dan begon te vullen met data. Initieel lijkt er niets aan de hand maar na een paar updates gaat het geheugen verbruik van 15MB naar 300MB, met telkens dezelfde data.
Dan is het verstandiger om voordat je ReDim doet te zorgen dat je objecten netjes worden opgeruimd, als deze daarvan de oorzaak zijn. Maar door er een List van te maken ga je dat probleem echt niet oplossen. Ik zou zeggen, probeer te achterhalen wie dat geheugen vasthoudt en waarom.
Overigens is het uit de getallen die je noemt niet zeker te zeggen of het wel een probleem is; garbage collecting enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
@Damic je hebt waarschijnlijk ergens toch stiekem een referentie gehouden naar de objecten die in die array/lijst zitten. Hierdoor kan de GC ze niet opruimen. Misschien via events? Dat is altijd lastig. Een .Net Lijst is internet een array (met wat code er om heen om stuff heen en weer te kopieren als de lijst groter wordt) dus ik vrees dat dit niet gaat helpen :).

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

En toen begaf mijn gewone werk-pc het en mocht ik verder op een oudje (win xp pc uit 2007)
Ik was vergeten hoe hard we moesten duimendraaien tussen 2 muiskliks in in die tijd...

Hopelijk is mijn gewone pc snel hersteld :/

[ Voor 11% gewijzigd door roeleboel op 05-05-2017 12:22 ]

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Inderdaad, een List<T> gebruikt intern gewoon een array. Er is eveneens niks mis met het gebruiken van een struct i.p.v. een class, maar je moet weten wat het verschil is en wanneer je welk type het beste kunt gebruiken.

Bij structs wordt het naar mijn weten aangeraden om properties enkel een publieke get te geven, om onduidelijkheid te voorkomen wanneer je later probeert iets aan te passen. Zie bijvoorbeeld System.DateTime: alle properties zijn get-only, en er zijn methods zoals AddDays() die een nieuwe DateTime teruggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Mmmh ok terug naar arrays maar dan anders :)

swat ben nu dus aan't uitzoeken waar het geheugen lek vandaan komt, per update komt er +2MB bij en nu zelfs een crash er gratis bij *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Gelukkig zijn er tools die je daarmee kunnen helpen. :)

MSDN: Analyze .NET Framework memory issues
dotMemory: Memory profiler and unit-testing framework for .NET

[ Voor 24% gewijzigd door Alex) op 05-05-2017 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ja ik dacht er ineens aan dat er zoiets zit in VS, maar het moet natuurlijk wel blijven werken en niet stoppen na een minuut (zou kunnen te maken hebben met die crash).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roeleboel schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 12:22:
En toen begaf mijn gewone werk-pc het en mocht ik verder op een oudje (win xp pc uit 2007)
Ik was vergeten hoe hard we moesten duimendraaien tussen 2 muiskliks in in die tijd...

Hopelijk is mijn gewone pc snel hersteld :/
Zo sloom kan dat toch nooit zijn? Ik heb een netbook uit 2007 met een single-core 800 MHz CPU en 512 MiB RAM, maar die lijkt echt snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Verwijderd schreef op zondag 7 mei 2017 @ 08:53:
[...]
Zo sloom kan dat toch nooit zijn? Ik heb een netbook uit 2007 met een single-core 800 MHz CPU en 512 MiB RAM, maar die lijkt echt snel.
Kom gerust eens proberen, maar breng zeker een paar liter koffie mee :)

Een van de grotere problemen is de vanuit het werk verplichte anti-virus suite die heer en meester is over alles, naast het feit dat deze pc in 2007 ook al geen krachtpatser was.
Verder is 3GB ram (waarvan een groot deel wordt opgeeist door de antivirus) ook niet echt leuk met grotere java-projecten, en al helemaal niet als je ook nog een debian-vm erbij moet draaien om tests te kunnen runnen...

Enfin ja, als het goed is zou dinsdag mijn pc terug in orde moeten zijn :)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-09 13:54
Zo stil heb ik het nog nooit geweten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElkeBxl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-07 09:03

ElkeBxl

Tassendraagster

Hipska schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:10:
Zo stil heb ik het nog nooit geweten :p
Ja raar he :) We zullen een rustig muziekske opzetten ;)

Without nipples, boobs are pointless - 365 project - In mijn hoofd is het alle dagen Kerstmis - What type of bees make milk? Boobies! - What type of bees are scary? BoooOOOOOooobeees! - Cactusliefhebster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
ElkeBxl schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:26:
[...]

[video]
Het irritante is dat ik dan ineens moet werken :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
ElkeBxl schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 13:26:
[...]
[video]
Vind het origineel toch beter:

:P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-09 13:15

TheNephilim

Wtfuzzle

Grappig, de website van de nieuwe Franse president staat op Github: https://github.com/EnMarche/en-marche.fr
Pagina: 1 ... 35 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.