De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓫ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 100 Laatste
Acties:
  • 554.660 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:05
Ja en nee.
Ook voor de mensen die de software-architecture major volgen?
De tak waar je ook vakken als AI krijgt.
Looks interesting.

[ Voor 57% gewijzigd door hackerhater op 28-02-2017 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:38
hackerhater schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:50:
Ja en nee.
Ook voor de mensen die de software-architecture major volgen?
De tak waar je ook vakken als AI krijgt.[...]
Richtingen zeggen me niets, dat verschilt toch per school/universiteit.
Als je het nodig hebt voor een bepaalde richting natuurlijk wel, maar het is zeker nog zo dat minstens 95% van de IT studies niets met AI te maken hebben, of op zo'n niveau dat wiskunde van de middelbare school genoeg basis is om mee te komen.
Mijn punt was meer dat je het ook prima later zelf kan leren op een moment dat je het echt nodig hebt. Er zijn genoeg andere zaken waar ze tijd aan kunnen besteden die nu een beetje ondergeschoven worden en wat elke ontwikkelaar verder gewoon nodig heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:24
De fibbonacci numers staan wel in hoofdstuk 1 van The Art Of Computer Programming. Wiskunde zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Laat ik zo zeggen, dat was de hardcore variant van de majors ;)
De zwaarste die er aangeboden werd. Als er een richting is waar ik wiskunde verwacht had was het daar.

Als ze terug zouden schalen op dat management geneuzel zou er tijd genoeg zijn voor hardcore lessen.

@Xiphalon
Dam die prijs.

[ Voor 24% gewijzigd door hackerhater op 28-02-2017 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:03

RayNbow

Kirika <3

Xiphalon schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:57:
De fibbonacci numers staan wel in hoofdstuk 1 van The Art Of Computer Programming. Wiskunde zat.
Hmm, ik heb deel 1 t/m 3 (voordat 4A werd uitgebracht) ergens op een plank liggen... niet heel erg veel aangeraakt echter. :p

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Tijd voor een spaardoel I gues :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

In mijn (Universitaire) opleiding heb ik aardig wat wiskunde gehad:
  • Discrete wiskunde 1 & 2: voornamelijk over grafen, logica, complexiteitsklassen, etc.
  • Calculus 1 & 2: Vrij standaard wiskunde, differentieren, integreren, reeksen, etc.
  • Lineare Algebra: Vectorwiskunde, matrices etc.
  • Kansrekening en Statistiek
  • Algebra en Security: Voornamelijk Number-Theory, groepen, ringen lichamen, allemaal fundamentele ondergrond voor encryptie
En nog wat bijna-wiskunde vakken zoals Algoritmes, Datastructuren en Complexiteit.

[ Voor 7% gewijzigd door windwarrior op 28-02-2017 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Ik heb op het HBO Informatica geen Wiskunde gehad, wel op het MBO één keer week op de Hogeschool Rotterdam maar dat was op HAVO niveau en bevatte Fibonacci reeksen en meer van dat soort formules.

Dat zit toch ook in de basiswiskunde op de middelbare school of vergis ik me?

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
windwarrior schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:01:
In mijn (Universitaire) opleiding heb ik aardig wat wiskunde gehad:
  • Discrete wiskunde 1 & 2: voornamelijk over grafen, logica, complexiteitsklassen, etc.
  • Calculus 1 & 2: Vrij standaard wiskunde, differentieren, integreren, reeksen, etc.
  • Lineare Algebra: Vectorwiskunde, matrices etc.
  • Kansrekening en Statistiek
  • Algebra en Security: Voornamelijk Number-Theory, groepen, ringen lichamen, allemaal fundamentele ondergrond voor encryptie
Dit was vroeger (in mijn tijd) ook een onderdeel van HBO informatica. Dit hebben ze er in veel gevallen onder druk van het schoolbestuur uitgegooid omdat het "moeilijke vakken" waren die "je toch niet nodig hebt". Dus dat is op het HBO grotendeels verdwenen. Ben in ieder geval erg blij dat ik daar wel doorheen moest; dit algorithmische denken gebruik je (vaak onbewust) dagelijks.

Ik heb een aantal jaar terug een groepje van Saxion gementord en het niveau was belabberd. Er was er eentje die naar mijn mening op het niveau dat ik van een 3e jaars verwacht zat, en die kwam van de Uni. De rest was drukker bezig met verslagjes over "ethiek" te schrijven dan zit zorgen te maken over dat ze basale zaken (booleanse logica, complexiteit van verschillende operaties op verschillende datastructuren) niet wisten.
Afvalzak schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:05:
Ik heb op het HBO Informatica geen Wiskunde gehad
Dan is het m.i. geen HBO informatica maar HBO webdeveloper.
HAVO Wiskunde B wel in ieder geval. Was ook een vereiste voor HBO informatica.

[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 28-02-2017 14:07 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik heb op het HBO Informatica geen Wiskunde gehad, wel op het MBO één keer week op de Hogeschool Rotterdam maar dat was op HAVO niveau en bevatte Fibonacci reeksen en meer van dat soort formules.

Niet dat ik me herinner.
Maar dat was ook iets van 13 jaar geleden. Tijdens de eerste jaren dat de tweede fase ingevoerd was :'(
Het was een grote puinzooi. Kan best dat ze erna de boel veranderd hebben
Dat was Wiskunde B op de HAVO in ieder geval.
Hydra schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:05:
Dit was vroeger (in mijn tijd) ook een onderdeel van HBO informatica. Dit hebben ze er in veel gevallen onder druk van het schoolbestuur uitgegooid omdat het "moeilijke vakken" waren die "je toch niet nodig hebt". Dus dat is op het HBO grotendeels verdwenen. Ben in ieder geval erg blij dat ik daar wel doorheen moest; dit algorithmische denken gebruik je (vaak onbewust) dagelijks.
Herkenbaar. Het enige vak dat ik moeilijk vond was AI.

[ Voor 33% gewijzigd door hackerhater op 28-02-2017 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het was geen serieuze tip overigens ;). Geometrische algebra is een vrij abstracte benadering voor geometrische problemen. Ik zou er sowieso niet aan beginnen voordat je je wiskundekennis hebt bijgespijkerd, maar zelfs in mijn vakgebied heb ik er nooit praktisch gebruik van gemaakt.

Ik vond het lastig doorheen te komen zonder er ook daadwerkelijk mee bezig te zijn (en dan doorgrond je het dus ook niet echt), maar daar heb ik geen tijd voor.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16-05 03:04
hackerhater schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:22:
Iemand een naam van een geavanceerd wiskunde boek voor me?
Mag in het Engels.
https://www.amazon.com/Co...ords=concrete+mathematics is mijn favoriet. Naast dat de stof interessant is, is het in een erg leuk format gezet (redelijk luchtig geschreven, met veel aantekeningen en soms grappen in de kantlijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
kaesve schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:10:
[...]

https://www.amazon.com/Co...ords=concrete+mathematics is mijn favoriet. Naast dat de stof interessant is, is het in een erg leuk format gezet (redelijk luchtig geschreven, met veel aantekeningen en soms grappen in de kantlijn)
Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Klopt. De tweede fase heeft direct geleidt tot de aftakeling van HBO informatica opleidingen. Vaak zijn daar vereisten als Engels en Wiskunde B (als je HAVO deed) weggevallen; anders zou de instroom volledig opdrogen.

Toen ik begon (1998) was de uitval het eerste jaar zo'n 70%; dit was normaal voor informatica. Veel mensen die vooral spelletjes leuk vinden en een keer een computer in elkaar geschroefd hadden kwamen er (in Enschede tenminste) achter dat HBO informatica gewoon toegepaste wiskunde is.

Dat is later compleet losgelaten. Omdat dankzei de 2e fase er weinig mensen de opleiding in kwamen en de uitval begon te stijgen is de opleiding volledig uitgehold. Moeilijke vakken als Discrete Wiskunde, Statistiek en Vertalerbouw zijn volledig uitgekleed om maar zoveel mogelijk studenten de opleiding te laten halen. Veel "informatica opleidingen" hebben geeneens meer algorithmen / datastructuren vakken.

Waar je vroeger dus bij veel instituten nog op het HBO een degelijke theoretische basis opdeed moet je daar tegenwoordig voor naar 't WO.

Ik heb er zelf ook flink spijt van geen Master gedaan te hebben. HBO is tegenwoordig een stuk minder waard.
hackerhater schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:06:
Herkenbaar. Het enige vak dat ik moeilijk vond was AI.
Jij hebt HBO gedaan?

[ Voor 11% gewijzigd door Hydra op 28-02-2017 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Ik heb fibonnaci denk ik als leukigheidje op mijn middelbare school gezien, maar voordat ik reccurente betrekkingen in detail gezien heb zat ik bij Discrete Wiskunde 2 op de uni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
.oisyn schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:09:
[...]
Ik vond het lastig doorheen te komen zonder er ook daadwerkelijk mee bezig te zijn (en dan doorgrond je het dus ook niet echt), maar daar heb ik geen tijd voor.
Je moet toch wat te doen hebben als je op de wc zit.... :+
Ik heb dat probleem overigens wel bij meer boeken. Ik vind het reuze interessant en ik leer er ook wel echt van, maar doordat ik er niet dagelijks mee bezig ben gaat het niet echt snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Laatst online: 16-05 03:04
Als je het serieus wil lezen, is het misschien leuk om er een leesclubje voor te starten? Ik ben tot ongeveer 80% gekomen voordat ik moest opgeven, maar zelfs van de hoofdstukken die ik dacht te snappen gingen de opgaven vaak ver boven mijn pet. Ik zou graag een keer dit boek (of een ander wiskunde boek van mijn part) met andere mensen willen lezen, ik me niet in mijn eentje dood staar op de opgaven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:24
kaesve schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:10:
[...]

Goed boek inderdaad.

Ik had 'm mee op huwelijksreis :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Hydra schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:11:
[...]

Klopt. De tweede fase heeft direct geleidt tot de aftakeling van HBO informatica opleidingen. Vaak zijn daar vereisten als Engels en Wiskunde B (als je HAVO deed) weggevallen; anders zou de instroom volledig opdrogen.

Toen ik begon (1998) was de uitval het eerste jaar zo'n 70%; dit was normaal voor informatica. Veel mensen die vooral spelletjes leuk vinden en een keer een computer in elkaar geschroefd hadden kwamen er (in Enschede tenminste) achter dat HBO informatica gewoon toegepaste wiskunde is.

Dat is later compleet losgelaten. Omdat dankzei de 2e fase er weinig mensen de opleiding in kwamen en de uitval begon te stijgen is de opleiding volledig uitgehold. Moeilijke vakken als Discrete Wiskunde, Statistiek en Vertalerbouw zijn volledig uitgekleed om maar zoveel mogelijk studenten de opleiding te laten halen. Veel "informatica opleidingen" hebben geeneens meer algorithmen / datastructuren vakken.

Waar je vroeger dus bij veel instituten nog op het HBO een degelijke theoretische basis opdeed moet je daar tegenwoordig voor naar 't WO.

Ik heb er zelf ook flink spijt van geen Master gedaan te hebben. HBO is tegenwoordig een stuk minder waard.

[...]

Jij hebt HBO gedaan?
Ja, achteraf enorm spijt van dat ik niet enorm ben gaan blokken op die probleemvakken genaamd Frans en Duits (4 verplichte talen voor beta's -_-'). En zonder VWO-papiertje geen toegang tot het WO.
En nu kan ik het niet betalen om alsnog de uni te doen.

Dingen als datastructuren en algoritmiek heb ik wel gehad, maar ik merk dat ik in mijn werkrichting (ecommerce/data-analyses) echt last begin te krijgen van mijn gebrekkige wiskunde-kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Geh, Ik had een boek over kwantummechanica mee op huwelijksreis :D
(ben ook niet voor niets karmakeizer in QM ;))

[ Voor 17% gewijzigd door .oisyn op 28-02-2017 14:19 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
.oisyn schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:17:
[...]
Geh, Ik had een boek over kwantummechanica mee op huwelijksreis :D
Uitslover... (ik mocht geen boek meenemen ^^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:11

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Al die Nederlandse termen voor Wiskunde-dingen klinken zo cringy als je Engels gewend bent :+
Bij Informatica op de RUG heb je eigenlijk niet heel veel Wiskundedingen, vooral Logica (basis), Calculus (basis), Lineaire Algebra (basis van de basis), Discrete Structuren (basis) en Statistiek (basis). Ben toch wel blij dat ik er Natuurkunde bij doe want daar ga je er echt een stuk dieper op in en daardoor snap je dingen toch beter.

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
hackerhater schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 13:22:
Iemand een naam van een geavanceerd wiskunde boek voor me?
Mag in het Engels.
Hangt een beetje van de richting af. Wiskunde op de universiteit gaat heel veel over bewijzen van stellingen.

Voor de meer praktische kant (zoals natuurkunde en werktuigbouwkunde) is dit boek een mooie alles-in-een. Behandelt zo'n beetje de basis wiskunde die je leert in de eerste twee jaar van een natuurkundestudie.
https://www.amazon.com/Ap...ists-Third/dp/0486779513/

Daar ontbreekt echter een aantal onderwerpen die voor informatica handig zijn, met name als het gaat rond encryptie.

Verkijk je overigens niet op de steilheid van de leercurve. Dit is geen middelbare school wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

F.West98 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:21:
Al die Nederlandse termen voor Wiskunde-dingen klinken zo cringy als je Engels gewend bent :+
Bij Informatica op de RUG heb je eigenlijk niet heel veel Wiskundedingen, vooral Logica (basis), Calculus (basis), Lineaire Algebra (basis van de basis), Discrete Structuren (basis) en Statistiek (basis). Ben toch wel blij dat ik er Natuurkunde bij doe want daar ga je er echt een stuk dieper op in en daardoor snap je dingen toch beter.
Weet ik niet, ik heb een minor werktuigbouwkunde gevolgd, en liep tegen een enorm gebrek aan calculuskennis aan terwijl ik in mijn dagelijks bestaan veel minder gebruik maak van calculus dan van bijvoorbeeld Discrete Wiskunde. Op de UT hebben ze het wiskundeonderwijs een gedeeld onderdeel van veel technische studies gemaakt, maar eigenlijk denk ik dat juist informatica een hele specifieke hoek van de wiskunde gebruikt (Grafen, Logica, Number Theory, Lineare Algebra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik denk dat ik binnenkort mijn creditcard maar eens ga gebruiken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Hydra schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:05:

[...]

Dan is het m.i. geen HBO informatica maar HBO webdeveloper.

[...]
Kan, maar de keren dat ik complexe wiskunde nodig gehad heb tijdens mijn vak tot nu toe zijn op 1 hand te tellen.
Meest complexe was het uitrekenen van de afstand tussen 2 GPS coordinaten, en gelukkig zijn daar genoeg websites te vinden die dit stap voor stap uitleggen of zelfs hele libraries die het voor je doen.
Natuurlijk zijn er nu opdrachten die ik nu niet kan doen of bedrijven waar ik niet kan werken (of in ieder geval niet zonder een goede extra opleiding/cursus) maar ik ben best tevreden over de rest van opleiding dus om het nou gelijk helemaal te devalueren gaat mij wat ver.

Ik vond het ook vreemd dat het helemaal niet gegeven werd en had het helemaal niet erg gevondenals het er bij zat maar in principe kun je een groot deel van je werk zonder doen.

Last.fm | Code Talks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18:33
Caelorum schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:19:
[...]

Uitslover... (ik mocht geen boek meenemen ^^)
Pffft ik moest mijn laptop zelfs thuis laten. Langste scheiding ooit tussen mij en mijn liefde.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Afvalzak schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:33:

Natuurlijk zijn er nu opdrachten die ik nu niet kan doen of bedrijven waar ik niet kan werken (of in ieder geval niet zonder een goede extra opleiding/cursus) maar ik ben best tevreden over de rest van opleiding dus om het nou gelijk helemaal te devalueren gaat mij wat ver.
Nouja. Volgens mij is het doel van HBO Informatica om je een hele brede basis mee te geven die je de mogelijkheid geeft om in welk soort software engineering baan mee te laten komen. Als het gewoon puur gaat om een (niet denigrerend bedoeld overigens) relatief simpele 'full stack' web dev rol dan is een opleiding van 4 jaar een beetje tijdsverspilling. Nu snap ik wel dat daar de vraag erg groot is, maar als je competitief wil zijn (inclusief bijbehorend salaris) dan is het wel fijn als je de nodige baggage hebt.

HBO ins |:( tellingen hebben in deze te veel naar de markt geluisterd. Een gemiddeld bedrijf als Cap Gemini interesseert het geen fuck wat jij uit je carriere wil halen. Die willen zo goedkoop mogelijk programmeurs aannemen en deze voor zoveel mogelijk geld weg zetten bij klanten. Een 'high potential' willen ze niet; die is na een paar jaar weer weg.

Voor mezelf vind ik het vooral jammer dat toen ik net van de opleiding afkwam HIO aan Hogeschool Enschede echt wat voorstelde; je had een streepje voor op veel andere HBO opleidingen (veelal soft spul als "Mens en Informatica" |:( ). Daar is niks meer van over tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Skyaero schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:24:
[...]

Hangt een beetje van de richting af. Wiskunde op de universiteit gaat heel veel over bewijzen van stellingen.
Dat is dus wel een stukje dat ik echt miste op het HBO. Ik had daar ook wat moeite mee toen ik doorstroomde van het HBO naar een master studie ("Computation geometry, imaging and virtual environments" aan de UU). Juist die wetenschappelijke basis heb je dan niet meegekregen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Antrax schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:50:
Pffft ik moest mijn laptop zelfs thuis laten. Langste scheiding ooit tussen mij en mijn liefde.
Mijn idee van "vakantie" is ook gewoon m'n vriendin en 2 dochters 2 weken op vakantie te sturen en zelf in m'n eentje gaan hobbyen op zolder :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Tijdens mijn eerste jaar HBO inf op het HRO (3 jaar terug) was er wel een instaptoest wiskunde. Als je die niet haalde moest je een wiskundevak volgen wat ongeveer op het niveau van wiskunde B op de HAVO zat.

Dingen als Fibonacci kregen we tijdens een van de programmeervakken. Uit mijn hoofd was development-2 voornamelijk gericht op wiskunde en algoritmes. Datastructuren kwamen ook nog aan bod, tijdens een vak dat geheel over databases ging (ergens tijdens periode 3) en development-5.

Sinds vorig schooljaar krijgen ze hier op het HRO bij inf Python als primaire taal en is de instaptoets wiskunde ook vervallen. Ik ben best wel blij dat ik nog net van de lichting ben waarbij HBO informatica nog geen echte webdevelopment studie was geworden. (hoe frustrerend sommige van die vakken ook konden zijn) (en hoewel ik zelf wel de webkant op wil :P ). Ze slaan ook helemaal door in het projectmatig werken waarbij alles word beoordeeld door projectbegeleiders i.p.v. programmeerdocenten. Of te wel, zolang het werkt is alles goed. Er is geen enkele motivatie om nette code te schrijven.

Al wil je op dit moment een HBO studie gaan doen in het informatica gebied zou ik informatica echt skippen en of TI kiezen of voor de echte webdevelopment studie (CMGT) gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
.oisyn schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:56:
[...]

Dat is dus wel een stukje dat ik echt miste op het HBO. Ik had daar ook wat moeite mee toen ik doorstroomde van het HBO naar een master studie ("Computation geometry, imaging and virtual environments" aan de UU). Juist die wetenschappelijke basis heb je dan niet meegekregen.
Universiteiten krijgen nog wel eens de kritiek dat ze zich niet voldoende richten op studenten klaarstomen voor de markt en zich te veel richten op (theoretische) wetenschap, maar ik denk dat die houding ze juist heeft behoed van uitholling van studies zoals dat op het HBO is gebeurd.

Een belangrijk onderdeel op de universiteit is het leren van skills. Het duurt best wel even voordat je feeling hebt hoe je iets kunt bewijzen in de wiskunde. En nee, je hebt er niets aan dat je leert hoe je kunt bewijzen dat 1 + 1 = 2 (ja dat kun je formeel bewijzen, het oorspronkelijke bewijs van Russell is ruim 300 pagina's lang), maar het is wel een goede oefening om het denk- en begrijpproces in gang te zetten. En die skills gaan je levenlang helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:49

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Skyaero schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 15:21:
[...]
En nee, je hebt er niets aan dat je leert hoe je kunt bewijzen dat 1 + 1 = 2 (ja dat kun je formeel bewijzen, het oorspronkelijke bewijs van Russell is ruim 300 pagina's lang), maar het is wel een goede oefening om het denk- en begrijpproces in gang te zetten. En die skills gaan je levenlang helpen.
En... Toegevoegd aan aan mijn boekenlijst. Het is online in te zien via The University of Michigan Historical Mathematics Collection

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Skyaero schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 15:21:
[...]

Universiteiten krijgen nog wel eens de kritiek dat ze zich niet voldoende richten op studenten klaarstomen voor de markt en zich te veel richten op (theoretische) wetenschap, maar ik denk dat die houding ze juist heeft behoed van uitholling van studies zoals dat op het HBO is gebeurd.

Een belangrijk onderdeel op de universiteit is het leren van skills. Het duurt best wel even voordat je feeling hebt hoe je iets kunt bewijzen in de wiskunde. En nee, je hebt er niets aan dat je leert hoe je kunt bewijzen dat 1 + 1 = 2 (ja dat kun je formeel bewijzen, het oorspronkelijke bewijs van Russell is ruim 300 pagina's lang), maar het is wel een goede oefening om het denk- en begrijpproces in gang te zetten. En die skills gaan je levenlang helpen.
Vaak zijn bewijzen van dingen die heel logisch lijken juist heel erg complex, het ultieme voorbeeld is natuurlijk Fermat's laatste stelling:
an + bn = cn has no a,b,c in Z for n > 2
Het bewijs was triviaal maar paste net niet in de kantlijn aldus Fermat. Het heeft 358 jaar geduurd voordat het bewezen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Dat zijn de expliciete wiskunde vakken die je nodig hebt bij een aantal van de vakken die daarna komen. En de grap is dat Informatica bij de RuG 1 van de meer wiskundige universitaire informatica opleidingen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:41
Ik vond dat altijd hele toffe vakken. Afgezien van Statistiek. Tijdens de les klonk dat altijd super logisch, maar tijdens het maken van een tentamen kwam ik er nooit echt goed uit.

Gelukkig was ik niet de enige en hebben de meesten het vak gecompenseerd met het cijfer van een ander vak, zodat toch alle punten werden behaald.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hey AWS, stop eens met mijn favoriete sites stukmaken :(

Pluralsight down, Strava down :{

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Lang leve de cloud, de moderne SPOF _O_

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

En dan tegelijk voor miljoenen sites als het Amazon, Google of Microsoft betreft -O-

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofyles2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-01-2024
hackerhater schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:16:
[...]

Ja, achteraf enorm spijt van dat ik niet enorm ben gaan blokken op die probleemvakken genaamd Frans en Duits (4 verplichte talen voor beta's -_-'). En zonder VWO-papiertje geen toegang tot het WO.
OC&W is het beste wat Nederland is overkomen. De overgrootouder van mijn verloofde (een Tsjechische auteur die op dezelfde dag als ik zijn verjaardagen vierde) zou apetrots zijn...

Heb ik niet echt iets van gemerkt. Ik wilde voorkomen dat ik een Karl-Theodor werd (of een Annette, mits EN mits ik mijn Y kwijt wilde raken).
HBO ins |:( tellingen hebben in deze te veel naar de markt geluisterd. Een gemiddeld bedrijf als Cap Gemini interesseert het geen fuck wat jij uit je carriere wil halen. Die willen zo goedkoop mogelijk programmeurs aannemen en deze voor zoveel mogelijk geld weg zetten bij klanten. Een 'high potential' willen ze niet; die is na een paar jaar weer weg.
Ik dacht dat CapGemini inmiddels geleid werd door een verre nazaat van Jan Pieterszoon Coen. Die ging ook alle wereldzeeën over om goedkoop personeel in te huren...

[ Voor 59% gewijzigd door Ofyles2 op 28-02-2017 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het mooiste van de storing bij Amazon is nog wel dat ook hun statuspagina stuk was, want die is afhankelijk van S3...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 23:00
hackerhater schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 14:16:
Gelukkig kon ik nog een pretpakket kiezen met ned eng wisa wisb nat scheik. econI econII :+
(al is het achteraf ergens wel jammer dat ik duits vroeg gedropt heb ipv frans)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Jan_V schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 20:27:
[...]

Ik vond dat altijd hele toffe vakken. Afgezien van Statistiek. Tijdens de les klonk dat altijd super logisch, maar tijdens het maken van een tentamen kwam ik er nooit echt goed uit.

Gelukkig was ik niet de enige en hebben de meesten het vak gecompenseerd met het cijfer van een ander vak, zodat toch alle punten werden behaald.
Statistiek ging mij weer heel makkelijk af, op zowel vwo als universiteit. Daar heb ik ook nooit voor hoeven leren. Bij proefwerken en tentamens schreef ik 'gewoon' op wat ik logisch vond.

Ik had wiskunde A en B in mijn vakkenpakket ('96, dus voor de Tweede Fase). Nadat ik bij de open dag van elektrotechniek was afgeknapt op het idee dat ik het enige meisje zou zijn, ben ik maar sociale wetenschappen gaan doen. Ook heel leuk. Maar na het eerste trimester waren bijna al m'n studiegenootjes bang (echt slapelozenachten-en-bijles-bang) voor statistiek terwijl ik daar juist heel erg naar uitkeek.

Per 1 februari ben ik dus maar gestopt en het jaar daarna begonnen met medische informatiekunde. Met extra veel wiskunde. En biostatistiek O+ (m'n enige 10 voor een tentamen op de universiteit)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

God zeg.

Ik heb een hele tijd (ik denk misschien wel een jaar) geleden eens beloofd om naar de PC van een goede vriend van me te kijken. Hij had het probleem dat hij vlak na opstarten weer uitviel en soms helemaal niet wilde starten. Hij had 'm destijds een keer meegenomen terwijl hij bleef eten, met het idee er samen even naar te kijken, maar het kwam er die avond niet meer van en toen heeft ie hem laten staan.

Kijk, nou wil ik best een vriend uit de brand helpen, maar een vrije avond opofferen om in mijn eentje te troubleshooten heb ik gewoonweg niet zo'n zin in. Maar goed, belooofd is beloofd. Maar nou zat hij midden in een verbouwing dus het had sowieso geen haast, en ondertussen stond zijn PC dus al wel al die tijd bij mij en eigenlijk schaamde ik me kapot dat ik er al die tijd nog niet naar gekeken had (leermoment: even naar kijken, prima, maar niet in mijn eentje :P).

Anyway, ik was daar vorige week omdat zijn zoontje jarig was, en komend weekend is hij hier omdat mijn dochter jarig is, dus ik had toegezegd nu toch echt er even naar te gaan kijken. Afgelopen maandag was het dan eindelijk zo ver, kinderen sliepen toch bij opa en oma dus ik kon lekker rommelen in het berghok op zoek naar oude hardware zoals een andere voeding en moederbord, just in case.

Symptoom: PC start niet op of gaat vanzelf uit
Mogelijke oorzaken: kabeltje los, voeding stuk, moederbord stuk. Bij overige kapotte hardware (zoals mem) verwacht ik niet zo snel dat hij uitgaat, tenzij er kortsluiting wordt veroorzaakt oid. Kabels had hij zelf allemaal al aangedrukt, dat leek niets te deren.

Goed, PC aangesloten, aangezet, leek weinig aan de hand op het eerste gezicht. Windows opstarten. Pats, meteen een reboot. En zo herhaalde het zich, steeds op exact hetzelfde moment na het verschijnen van het Windows 7 logo. Stop code 0x7b, dat suggereert een storage device probleem volgens Google. Lijkt niet echt gerelateerd aan zijn oorspronkelijke probleem? Tenzij zijn moederbord echt stuk is. Voor de grap een oude voeding aangesloten, maar dat haalde zoals wel verwacht niets uit. Nog even BIOS settings gecontroleerd. Zag niets vreemds, alleen stond de datum op 2003. Niet heel raar, dat ding heeft natuurlijk een jaar geen stroom gehad. En verkeerde datums kunnen nog weleens voor problemen zorgen, dus dat ding weer goed ingesteld, maar dat mocht niet baten. Ander moederbord dan? Helaas kon ik mijn oude DDR2 geheugen niet meer vinden, dus dan maar mijn eigen PC gebruiken.

Hardeschijf losgekoppeld en aan mijn eigen PC gehangen, die leek helemaal in orde. Nog even een diskcontrole uitgevoerd, maar alles was prima. Dan maar eens proberen op te starten vanaf die disk op mijn eigen PC. Die kwam niet ver. Maar dat heb je natuurlijk ook al snel als hij de juiste IDE drivers niet heeft, en mijn machine stond in RAID geconfigureerd. Zijn machine stond gewoon op legacy IDE, zelfs niet AHCI. Maar ook veilige modus wilde niet opstarten. Goed, windows systeem herstel geprobeerd op zijn eigen PC, maar dat wilde ook niets uithalen want hij vond geen herstelbestanden. Ik wilde de recovery van een Windows setup wel proberen, maar ik had geen DVD en mijn USB stick was stuk dus dat moest dan sowieso maar even tot morgen wachten.

De volgende dag, een USB stickje gekocht bij de Media Markt en een Windows ISO gedownload en op de stick gezet om de setup te draaien, maar ook die kon er weinig mee. Prime suspect op dit moment was nog steeds het moederbord. Proef op de som dan maar, ik heb nu toch een bootable USB met een Windows 7 setup, dus ik pak een oude HDD en begin te installeren. Binnen een kwartiertje was de boel geïnstalleerd en het runde als een zonnetje. Erg vreemd. Moederbord toch niet stuk? Boot files op de harddisk naar de klote gegaan door het plotselinge uitgaan in het verleden? Zou ik dat dan op een of andere manier kunnen herstellen met de verse install die ik zojuist gemaakt had? Anderzijds, misschien was het ook maar eens tijd dat ik hem gewoon aan een legale Windows 10 hielp :). Maar goed, first things first, van een verse install wordt je ook niet direct vrolijk.

Toch eens benieuwd wat een goede installatie gemaakt op zijn PC dan zou doen in mijn PC. Dus die oude hdd aan mijn PC gehangen en ervan opgestart. Ik wist wel dat ik mijn chipset even van RAID modus af moest halen maar ik probeerde het eerst voor de grap met. Krijg nou tieten, exáct dezelfde reboot loop als met zijn originele install.

Logisch natuurlijk, vanwege RAID, dus die driver snapt dat niet. Maar... wacht eens even. Zijn machine stond op IDE. En ik heb dat ding 3 jaar geleden ooit eens in elkaar gezet en Windows geïnstalleerd, dus vrij zeker dat ik hem minstens op AHCI heb gezet voor ik dat heb gedaan. Oh jezus, serieus? Ben ik echt zo dom dat ik daar niet aan dacht? Die PC staat dus al een jaar van het stroom af. De CMOS batterij was natuurlijk gewoon leeg en het BIOS was zijn settings kwijtgeraakt. Ik heb nota bene nog de datum zitten aanpassen 8)7. Dus die IDE setting klopt vast ook niet.

Zet 'm terug op AHCI, en ja hoor, hij start weer |:(. Originele voeding weer aangesloten, en alles lijkt gewoon te werken. Wat nou het probleem was? Geen idee. Kan toch nog een kabeltje los hebben gezeten, of misschien heeft die BIOS reset het probleem juist opgelost. 2 avonden gewaste aan iets dat ik ook wel in 5 minuten had kunnen fixen 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

@.oisyn maar nu Windows 10 nog installeren voor hem :+

Nu we toch aan het uitlaatkleppen zijn: ik zit ook een beetje met een probleem. Ik wil volgend jaar bachelorprojecten van beide studies combineren en ben dus al wezen rondvragen bij allerlei mensen naar de mogelijkheden. Nu heb ik twee opties voor een mogelijk onderzoek, en nu moet ik dus kiezen. Alleen... heb ik totaal _geen_ idee wat het inhoudelijk allemaal betekent. Ik heb diverse artikelen en introductiestukjes doorgelezen en steeds ben ik de weg halverwege volledig kwijt -_- Hoe kan je dan een goede keuze maken als je niet eens wat wat het inhoudelijk allemaal is? :P Enige wat ik nu weet is dat de ene wat meer theoretisch is dan de ander, maar de ander praktisch gezien makkelijker te regelen is (want de een heeft ook een begeleider buiten de uni).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:04
.oisyn schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:49:
God zeg.
...
Die PC staat dus al een jaar van het stroom af. De CMOS batterij was natuurlijk gewoon leeg en het BIOS was zijn settings kwijtgeraakt.
...
Heb je d'r ook een nieuwe batterij in gedaan? :P

[ Voor 18% gewijzigd door farlane op 01-03-2017 00:40 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@farlane Die laadt toch wel weer op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Nee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Je liegt, pc stond vannacht zonder stroom en hij wist zijn tijd nog ;)

.edit: ah ik lees net dat een cr2032 helemaal niet heroplaadbaar is :X

[ Voor 15% gewijzigd door .oisyn op 01-03-2017 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
dcm360 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:45:
Het mooiste van de storing bij Amazon is nog wel dat ook hun statuspagina stuk was, want die is afhankelijk van S3...
Hadden zie die nou niet in Azure kunnen onderbrengen...
F.West98 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 00:01:
Nu we toch aan het uitlaatkleppen zijn: ik zit ook een beetje met een probleem. Ik wil volgend jaar bachelorprojecten van beide studies combineren en ben dus al wezen rondvragen bij allerlei mensen naar de mogelijkheden. Nu heb ik twee opties voor een mogelijk onderzoek, en nu moet ik dus kiezen. Alleen... heb ik totaal _geen_ idee wat het inhoudelijk allemaal betekent. Ik heb diverse artikelen en introductiestukjes doorgelezen en steeds ben ik de weg halverwege volledig kwijt -_- Hoe kan je dan een goede keuze maken als je niet eens wat wat het inhoudelijk allemaal is? :P Enige wat ik nu weet is dat de ene wat meer theoretisch is dan de ander, maar de ander praktisch gezien makkelijker te regelen is (want de een heeft ook een begeleider buiten de uni).
Ik weet niet precies wat de onderwerpen zijn, maar ik weet wel dat indertijd bij mij bacheloronderzoek natuurkunde (dat heette toen nog niet zo) het zeker een maand duurde voordat ik doorhad waar ik nu eigenlijk bezig mee was. Het gat tussen de kennis en ervaring die je als (bijna) bachelor hebt en het onderzoek in een onderzoeksgroep is dan ook nog steeds erg groot.

Jij studeert toch informatica en natuurkunde? Is Fysische informatica niet iets voor jou? Hoewel ik niet weet of die onderzoeksgroep nog bestaat. Ik ben inmiddels al 10 jaar weg uit Groningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ofyles2 schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 21:05:
[...]

OC&W is het beste wat Nederland is overkomen. De overgrootouder van mijn verloofde (een Tsjechische auteur die op dezelfde dag als ik zijn verjaardagen vierde) zou apetrots zijn...
Ironie zeker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

.oisyn schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:49:
De CMOS batterij was natuurlijk gewoon leeg en het BIOS was zijn settings kwijtgeraakt. Ik heb nota bene nog de datum zitten aanpassen 8)7. Dus die IDE setting klopt vast ook niet.

Zet 'm terug op AHCI, en ja hoor, hij start weer |:(. Originele voeding weer aangesloten, en alles lijkt gewoon te werken. Wat nou het probleem was? Geen idee. Kan toch nog een kabeltje los hebben gezeten, of misschien heeft die BIOS reset het probleem juist opgelost. 2 avonden gewaste aan iets dat ik ook wel in 5 minuten had kunnen fixen 8)7.
Heb dit probleem ooit gehad met een laptop. Mijn toenmalige baas (die geen IT-wizard is) verteld me dat ik de meervoud van de problemen die ik ervaarde terug te leiden was naar het CMOS. Ik verklaarde hem voor gek want ik had ooit de BIOS terug gezet naar de basis, wat hetzelfde zou zijn moeten zijn als je de CMOS verwijdert.

Maar verdomd, batterij vervangen en opeens alle problemen weg. Dat was toch een lesje in nederigheid en respect naar een leek toe _/-\o_

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
.oisyn schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 00:48:
[...]
.edit: ah ik lees net dat een cr2032 helemaal niet heroplaadbaar is :X
d:)b

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Grmbl mailserver op een lijstje van Symantec beland en uiteraard werkt de removal service niet en is er ook geen normale manier om die tent te contacten. Verder staat het ip op geen enkele ander spamlijst .. joh oh joh, maar laten kpn (en alles wat er aan hangt) die mail nou doodleuk hard bouncen op dat reputatielijstje van Symantec.

Soms kan een CMOS batterijtje verwijderen ook wonderen doen. Had bijna een moederbord afgeschreven, bios reset met jumper hielp ook niet ding was zo dood als een pier ... uiteindelijk dan toch maar ook batterijtje voor een paar minuten eruit gewipt .. en hee presto .. patient leefde weer everly happy after.

[ Voor 31% gewijzigd door gekkie op 01-03-2017 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

DevWouter schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:09:
[...]

Heb dit probleem ooit gehad met een laptop. Mijn toenmalige baas (die geen IT-wizard is) verteld me dat ik de meervoud van de problemen die ik ervaarde terug te leiden was naar het CMOS. Ik verklaarde hem voor gek want ik had ooit de BIOS terug gezet naar de basis, wat hetzelfde zou zijn moeten zijn als je de CMOS verwijdert.

Maar verdomd, batterij vervangen en opeens alle problemen weg. Dat was toch een lesje in nederigheid en respect naar een leek toe _/-\o_

***members only***
Eentje in dezelfde categorie: Ik was een keer bij een vriend en zijn computer ging niet meer aan. Was net begonnen met kijken, beetje knopjes indrukken en stekker eruit en er weer goed induwen etcetera, maar hielp niets. Toen werd ik gebeld werd door mijn moeder die atechnisch is en gewoon wat ditjes en datjes wilde bespreken.
In het gesprek even opgenoemd dat ik bezig was met een computer die niet aan wilde gaan en toen zei ze "Je moet de stekker omdraaien"
Ik haar een beetje uitlachen van wat een onzin, maar ze zei "Doe nou maar."
Enfin, ik de stekker op zijn kop in het stopcontact en alles weer werken 8)7

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
ZaZ schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:53:
[...]
Was net Ik haar een beetje uitlachen van wat een onzin, maar ze zei "Doe nou maar."
Enfin, ik de stekker op zijn kop in het stopcontact en alles weer werken 8)7
Sommige oudere apparaten zijn inderdaad gevoelig voor de positie van de fase en null.
Doordat je de stekker om draait zijn de fase en null dan weer op de pinnen waar het apparaat het verwacht.

[ Voor 12% gewijzigd door hackerhater op 01-03-2017 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Hmm, QR codes zijn best wel robuust...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NMuwdjFRJrPTQYQwXj9mx3B9/full.jpg

...zelfs onder absurde hoeken kun je een QR code (na ontschranken) prima scannen. :p

(Nu nog het localiseren en ontschranken automatiseren...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
Double facepalm.. you get the idea :F :F

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RayNbow schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:34:
Hmm, QR codes zijn best wel robuust...

[afbeelding]

...zelfs onder absurde hoeken kun je een QR code (na ontschranken) prima scannen. :p

(Nu nog het localiseren en ontschranken automatiseren...)
Als je ze groot in beeld hebt wel, vond het klein in beeld (en met matig licht en dus ruis op een smartphone cam) toch wat tegenvallen. Of jij hebt een briljantere lib natuurlijk :).

[ Voor 4% gewijzigd door gekkie op 01-03-2017 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Skyaero schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 08:41:
[...]

Hadden zie die nou niet in Azure kunnen onderbrengen...

[...]

Ik weet niet precies wat de onderwerpen zijn, maar ik weet wel dat indertijd bij mij bacheloronderzoek natuurkunde (dat heette toen nog niet zo) het zeker een maand duurde voordat ik doorhad waar ik nu eigenlijk bezig mee was. Het gat tussen de kennis en ervaring die je als (bijna) bachelor hebt en het onderzoek in een onderzoeksgroep is dan ook nog steeds erg groot.

Jij studeert toch informatica en natuurkunde? Is Fysische informatica niet iets voor jou? Hoewel ik niet weet of die onderzoeksgroep nog bestaat. Ik ben inmiddels al 10 jaar weg uit Groningen.
Ik kan nu kiezen tussen twee dingetjes over Quantum Computing. De ene is iets over Quantum Error Correction, iets theoretischer, maar de begeleider zit in Delft dus dan zou ik daar steeds heen moeten, het andere is iets over bekijken waarom een bepaalde soort qubit soms beter en soms veel minder goed dan verwacht presteert, dus meer toegepast. Ofzo :+
Verder was er nog een groep die net nieuw is en dingen doet over Cognitive Computing (iirc), maar die wil ik denk ik niet doen aangezien dat dus allemaal nog wat opgezet moet worden enzo, waardoor ze wellicht wat minder tijd hebben om mij goed te begeleiden.
Fysische Informatica bestaat nu idd niet meer.

Maar... Wellicht past dit beter in een nieuw topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

gekkie schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:16:
[...]

Als je ze groot in beeld hebt wel, vond het klein in beeld (en met matig licht en dus ruis op een smartphone cam) toch wat tegenvallen. Of jij hebt een briljantere lib natuurlijk :).
In de uiteindelijke gebruikssituatie zullen de QR-codes met een degelijke camera (DSLR) worden gefotografeerd en gaan we er vanuit dat de QR-codes in ieder geval ergens in de foto redelijk zichtbaar zijn. Daadwerkelijke testfoto's heb ik echter nog niet genomen. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
RayNbow schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:45:
[...]
... gaan we er vanuit ...
oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
RayNbow schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:45:
[...]

In de uiteindelijke gebruikssituatie zullen de QR-codes met een degelijke camera (DSLR) worden gefotografeerd en gaan we er vanuit dat de QR-codes in ieder geval ergens in de foto redelijk zichtbaar zijn. Daadwerkelijke testfoto's heb ik echter nog niet genomen. :p
Tis bij mij ook al weer een paar jaar geleden eigenlijk, maar met de toenmalige smartphones en libs was het nog niet echt een succes (sowieso moest je ze hacken want standaard gaan ze er allemaal vanuit dat de qr code vol in beeld is en niet zeg een aantal stuks op 1/50 of 1/100 van het beeld). Stond op het programma om ooit weer eens te herhalen de expirimentjes.
Vandaag eerst maar eens kijken of ik met OpenCV een performance vergelijking kan bakken met en zonder OpenCL op een multicore bak, kijken of en wat de performance winst daarvan is met een average GPU tov de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RayNbow

RayNbow

Kirika <3

Een QR-code zal in meerdere foto's te zien zijn en hij hoeft maar 1x gevonden te worden. ;)
gekkie schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:02:
[...]

Tis bij mij ook al weer een paar jaar geleden eigenlijk, maar met de toenmalige smartphones en libs was het nog niet echt een succes (sowieso moest je ze hacken want standaard gaan ze er allemaal vanuit dat de qr code vol in beeld is en niet zeg een aantal stuks op 1/50 of 1/100 van het beeld). Stond op het programma om ooit weer eens te herhalen de expirimentjes.
Oh, ik ga er ook niet vanuit dat een lib een ruwe foto kan verwerken. Ik zal zelf het voorwerk moeten doen en stukjes uit de foto moeten knippen en rechtzetten voordat het door een QR-decoder heengaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
Mixed-integer linear programming? Mother I'd Like to Punch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 19:50
gekkie schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 09:52:
Grmbl mailserver op een lijstje van Symantec beland en uiteraard werkt de removal service niet en is er ook geen normale manier om die tent te contacten. Verder staat het ip op geen enkele ander spamlijst .. joh oh joh, maar laten kpn (en alles wat er aan hangt) die mail nou doodleuk hard bouncen op dat reputatielijstje van Symantec.
Onlangs vergelijkbaar probleem gehad. Onze mails gaan via Google Apps, maar de mailDNS staat nog ergens anders. En uiteraard had die DNS een fout geconfigureerde SPF-record (zelfs twee :/ ). Enfin, dat opgelost en nu draait 't weer als een zonnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
farlane schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:05:
[...]

Mixed-integer linear programming? Mother I'd Like to Punch? :?
Mother (of all f*ckups) I'd Like to Program .. ofzo :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Mercatres schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:05:
[...]
Onlangs vergelijkbaar probleem gehad. Onze mails gaan via Google Apps, maar de mailDNS staat nog ergens anders. En uiteraard had die DNS een fout geconfigureerde SPF-record (zelfs twee :/ ). Enfin, dat opgelost en nu draait 't weer als een zonnetje.
Naja heb uberhaupt een schijthekel aan mailservers die op basis van één reputatielijstje van derden mail gaan bouncen ipv het in een spamfolder te dumpen (zonder dat de geaddresseerde daar uberhaupt van op de hoogte is). Maar goed, inmiddels schijnt de abuse@kpn wel succesvol een verwijderingsverzoek te hebben ingediend bij Symantec, ben benieuwd.

code:
1
tweakers commit --amend  :(

[ Voor 3% gewijzigd door gekkie op 01-03-2017 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
gekkie schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:07:
Mother (of all f*ckups) I'd Like to Program .. ofzo :+
Op dat soort uitspraken activeert mijn spidersense. Net als: "Dat gebeurt nooit!"

Soms is het onterecht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
Ik herken dit uit duizenden. Misschien is het een idee om even een klein gesprekje met zijn manager te voeren? Immers houdt hij je ook van je werk af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
gekkie schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 11:16:
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Een van de dingen die ik geloof ik tegenkwam (is al weer even geleden) als een van de problemen was dat de standaard preprocessing niet echt briljant werkte als het niet nagenoeg beeldvullend was.
Camera ziet immers meer dan zwart-wit, gevolg is dat thresholding algoritmen minder goed werken en dat gecombineerd met ruispixels en jpeg artifacts die gaan richting de grote van je QR-code pixelsblokgevalletjes zorgde er voor dat het niks werd. Zeker niet als je dan ook nog eens afrondingsissues krijgt door het rechttrekken van die QR-code. Maar goed camera en processing techniek daarin is ook wel weer wat beter geworden, dus wie weet dat het nu beter zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Man man man...
Ben je een uur aan het pielen met de clocks van een simpele UART van een microcontroller en vraag je je af waarom dat ding onzin spuwt bij een baudrate hoger dan 115200 b/s, blijkt dat het juist de COM poort op je pc van > duizend euro is die niet hoger gaat dan 115200b/s... (en dat ook niet even meldt)..

Afbeeldingslocatie: http://www.teamlewis.com/images/default-source/Netherlands/Blog-specific-images/manmanman.gif?sfvrsn=0

[ Voor 15% gewijzigd door EddoH op 01-03-2017 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Antrax schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 12:57:
[...]

Ik herken dit uit duizenden. Misschien is het een idee om even een klein gesprekje met zijn manager te voeren? Immers houdt hij je ook van je werk af?
Ik vind het altijd twijfelachtig wanneer bedrijf A een waardeoordeel maakt over een medewerker van bedrijf B, dus dat zou ik niet snel gaan doen.

Verder zie ik dit soort dingen altijd als een leermoment. Als er iets fout gaat dan kan het verbeterd worden. Hoe kan ik ervoor zorgen dat die fout een kracht wordt?

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
EddoH schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:37:
Man man man...
Ben je een uur aan het pielen met de clocks van een simpele UART van een microcontroller en vraag je je af waarom dat ding onzin spuwt bij een baudrate hoger dan 115200 b/s, blijkt dat het juist de COM poort op je pc van > duizend euro is die niet hoger gaat dan 115200b/s... (en dat ook niet even meldt)..

[afbeelding]
U heeft nog een hardware port, laatste bouwwerk wat ik heb met een seriele port is een T23 thinkpad (pentium III era) die inderdaad af en toe nog braaf z'n werk doet als serial console / logger voor m'n homeserver als er weer eens early boot problemen zijn met een test kernel. Moet er eigenlijk nog eens een arduino nano os esp fukkertje voor maken met een SD kaartje als datalogger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

gekkie schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:42:
[...]

U heeft nog een hardware port, laatste bouwwerk wat ik heb met een seriele port is een T23 thinkpad (pentium III era) die inderdaad af en toe nog braaf z'n werk doet als serial console / logger voor m'n homeserver als er weer eens early boot problemen zijn met een test kernel. Moet er eigenlijk nog eens een arduino nano os esp fukkertje voor maken met een SD kaartje als datalogger.
Ja, ik was eigenlijk ook verbaast en blij tegelijk dat ik niet met dubieuze chinese USB to serial converters aan de slag hoefde.
Wel dus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
EddoH schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:43:
[...]
Ja, ik was eigenlijk ook verbaast en blij tegelijk dat ik niet met dubieuze chinese USB to serial converters aan de slag hoefde.
Wel dus..
Wordt nog feest dan met eentje vinden waar de geadverteerde max baudrate klopt met wat het ding werkelijk aan kan. Chinezen en specs een match made in heaven :+

[ Voor 5% gewijzigd door gekkie op 01-03-2017 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
DevWouter schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:37:
[...]

Ik vind het altijd twijfelachtig wanneer bedrijf A een waardeoordeel maakt over een medewerker van bedrijf B, dus dat zou ik niet snel gaan doen.

Verder zie ik dit soort dingen altijd als een leermoment. Als er iets fout gaat dan kan het verbeterd worden. Hoe kan ik ervoor zorgen dat die fout een kracht wordt?
Ah, zo, ja ik snap je :) Het was ook niet negatief bedoeld maar meer alsin, misschien helpt een gesprekje om hem te motiveren etc. of misschien is er iets aan de hand waardoor hij er langer over doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:33

Acid_Burn

uhuh

EddoH schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 13:37:
blijkt dat het juist de COM poort op je pc van > duizend euro is die niet hoger gaat dan 115200b/s... (en dat ook niet even meldt)..
Ik weet niet beter of dat is de max van een COM-poort.. Echt een klassiekertje. Vroeger nog wel tussen 2 PC's zo moeten communiceren.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Acid_Burn schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:58:
[...]

Ik weet niet beter of dat is de max van een COM-poort.. Echt een klassiekertje. Vroeger nog wel tussen 2 PC's zo moeten communiceren.
Null modem kabeltjes *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Acid_Burn schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 15:58:
[...]

Van origine wel, echter vaak worden ook hogere snelheden ondersteund. In dit geval werd de hogere setting wel geaccepteerd, maar bleef hij toch op 115200 draaien.

Nu met een chinees USB naar serieel converter geval bezig, en die gaat moeiteloos naar de 921600b/s :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofyles2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-01-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Het lijkt erop dat hij inmiddels is overleden. Ik had hem vannacht aan laten staan, toen ik vanmorgen keek draaiden de fans nog maar was hij verder dood. Ook wilde hij niet meer booten (geen piepjes of iets, alleen de fans gaan draaien).

Nieuwe batterij erin gezet, maar ook dat haalt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
.oisyn schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 23:11:
[...]
Het lijkt erop dat hij inmiddels is overleden.
-O-

Toch misschien voeding kapot?

[ Voor 8% gewijzigd door farlane op 01-03-2017 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@farlane Dat lijkt me onwaarschijnlijk, ook met een oude voeding van mijzelf hetzelfde probleem. Misschien het geheugen.

Alles losgekoppeld. In principe dus alleen mobo + CPU. "Beeeep beep beep". Op een Asus moederbord betekent dat missend geheugen.
Geheugen erin, en dan start ie niet door. Er zit een "Memory OK" led op het moederbord, de handleiding zegt dat als die blijft branden dat het geheugen dan niet goed is geconfigureerd. Er zit ook een knopje naast, waarmee hij meerdere configuraties gaat proberen. Dat lampje brandt dus, maar het enige wat het knopje doet is de PC uitschakelen voor 4 seconden oid. Hij zou moeten gaan knipperen volgens de handleiding om aan te geven dat hij aan het testen is, maar dat doet hij dus niet.

Ik neig dus sterk naar een geheugenprobleem, al is een brak mobo natuurlijk ook niet uit te sluiten.

.edit: yup dat is het :). Even een reepje uit mijn eigen machine gehaald, en daarmee start ie wel.

[ Voor 5% gewijzigd door .oisyn op 02-03-2017 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
.oisyn schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 23:58:
.edit: yup dat is het :). Even een reepje uit mijn eigen machine gehaald, en daarmee start ie wel.
Ah mooi. Kan ook nog zijn dat het moederbord door de bios reset nu foute memory settings gebruikt. (of in het geval van Asus dat die auto-geheugen-overklok-meuk weer aanstaat )

Mooi dat je het gevonden hebt in ieder geval, was al bang dat je het ging opgeven :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Gaar geheugen, dat trekt zelfs Debian onderuit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mitchell
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-09 13:27

Mitchell

Ondertitel

Weet niet zeker of dit al gedeeld is, maar het is interessant om te lezen: https://blog.cloudflare.c...the-impact-of-cloudbleed/

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
ConwaySort
Nieuw O(1) sorting algorithm :P

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Pfff proberen op te schrijven hoe de huidige software werkt zodat iemand later het redelijk makkelijk op kan pakken.
Lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windwarrior

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

hackerhater schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:32:
Pfff proberen op te schrijven hoe de huidige software werkt zodat iemand later het redelijk makkelijk op kan pakken.
Lastig.
Magisch, niet aanzitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik wil niet verloren laten gaan wat ik het laatste jaar heb moeten uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:25
Is het niet wat laat als je achteraf een jaar werk moet zien te documenteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
jip_86 schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:36:
Is het niet wat laat als je achteraf een jaar werk moet zien te documenteren?
Deels is het al gedocumenteerd.
Dit is echt vastleggen voor de programmeurs na mij in de toekomst. Ik ga over 2 maanden weg en er is niemand op dit moment die mijn werk gaat overnemen.
Daarbij moet je denken aan ontwerp-beslissingen, huidige werking, eigenaardigheden, etc.

Zodat de volgende niet in een zwart gat terecht komt zoals mij gebeurde.

[ Voor 7% gewijzigd door hackerhater op 02-03-2017 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Naar aanleiding van de discussie laatst over testjes bij een sollicitatie procedure:

Programmers are confessing their coding sins to protest a broken job interview process

[ Voor 19% gewijzigd door Vincentio op 02-03-2017 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• .oisyn

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Ik heb het idee dat al die mensen een heel belangrijk punt over het hoofd zien. Als ik vraag of ze een algoritme uit kunnen werken, dan doe ik dat niet omdat ik wil weten of ze dat algoritme uit hun hoofd kennen. Ik heb liever dat ze het niet kennen, want ik wil inzicht krijgen in hun denkproces terwijl ze het uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:21

Sebazzz

3dp

.oisyn schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:30:
[...]

Ik heb liever dat ze het niet kennen, want ik wil inzicht krijgen in hun denkproces terwijl ze het uitwerken.
Waarschijnlijk wordt je bij die bedrijven gelijk afgeschoven als het algoritme niet correct kan reproduceren.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Voor dingen als bubble-sort zal ik serieus even na moeten denken omdat ik het nooit meer nodig heb gehad na mijn 2e jaar in de opleiding (9 jaar geleden!)
Ik werk niet close-to-metal en het is waanzin om goed geteste algoritmes door je eigen versie te vervangen.
Pagina: 1 ... 27 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.