God zeg.
Ik heb een hele tijd (ik denk misschien wel een jaar) geleden eens beloofd om naar de PC van een goede vriend van me te kijken. Hij had het probleem dat hij vlak na opstarten weer uitviel en soms helemaal niet wilde starten. Hij had 'm destijds een keer meegenomen terwijl hij bleef eten, met het idee er samen even naar te kijken, maar het kwam er die avond niet meer van en toen heeft ie hem laten staan.
Kijk, nou wil ik best een vriend uit de brand helpen, maar een vrije avond opofferen om in mijn eentje te troubleshooten heb ik gewoonweg niet zo'n zin in. Maar goed, belooofd is beloofd. Maar nou zat hij midden in een verbouwing dus het had sowieso geen haast, en ondertussen stond zijn PC dus al wel al die tijd bij mij en eigenlijk schaamde ik me kapot dat ik er al die tijd nog niet naar gekeken had (leermoment: even naar kijken, prima, maar niet in mijn eentje

).
Anyway, ik was daar vorige week omdat zijn zoontje jarig was, en komend weekend is hij hier omdat mijn dochter jarig is, dus ik had toegezegd nu toch echt er even naar te gaan kijken. Afgelopen maandag was het dan eindelijk zo ver, kinderen sliepen toch bij opa en oma dus ik kon lekker rommelen in het berghok op zoek naar oude hardware zoals een andere voeding en moederbord, just in case.
Symptoom: PC start niet op of gaat vanzelf uit
Mogelijke oorzaken: kabeltje los, voeding stuk, moederbord stuk. Bij overige kapotte hardware (zoals mem) verwacht ik niet zo snel dat hij uitgaat, tenzij er kortsluiting wordt veroorzaakt oid. Kabels had hij zelf allemaal al aangedrukt, dat leek niets te deren.
Goed, PC aangesloten, aangezet, leek weinig aan de hand op het eerste gezicht. Windows opstarten. Pats, meteen een reboot. En zo herhaalde het zich, steeds op exact hetzelfde moment na het verschijnen van het Windows 7 logo. Stop code 0x7b, dat suggereert een storage device probleem volgens Google. Lijkt niet echt gerelateerd aan zijn oorspronkelijke probleem? Tenzij zijn moederbord echt stuk is. Voor de grap een oude voeding aangesloten, maar dat haalde zoals wel verwacht niets uit. Nog even BIOS settings gecontroleerd. Zag niets vreemds, alleen stond de datum op 2003. Niet heel raar, dat ding heeft natuurlijk een jaar geen stroom gehad. En verkeerde datums kunnen nog weleens voor problemen zorgen, dus dat ding weer goed ingesteld, maar dat mocht niet baten. Ander moederbord dan? Helaas kon ik mijn oude DDR2 geheugen niet meer vinden, dus dan maar mijn eigen PC gebruiken.
Hardeschijf losgekoppeld en aan mijn eigen PC gehangen, die leek helemaal in orde. Nog even een diskcontrole uitgevoerd, maar alles was prima. Dan maar eens proberen op te starten vanaf die disk op mijn eigen PC. Die kwam niet ver. Maar dat heb je natuurlijk ook al snel als hij de juiste IDE drivers niet heeft, en mijn machine stond in RAID geconfigureerd. Zijn machine stond gewoon op legacy IDE, zelfs niet AHCI. Maar ook veilige modus wilde niet opstarten. Goed, windows systeem herstel geprobeerd op zijn eigen PC, maar dat wilde ook niets uithalen want hij vond geen herstelbestanden. Ik wilde de recovery van een Windows setup wel proberen, maar ik had geen DVD en mijn USB stick was stuk dus dat moest dan sowieso maar even tot morgen wachten.
De volgende dag, een USB stickje gekocht bij de Media Markt en een Windows ISO gedownload en op de stick gezet om de setup te draaien, maar ook die kon er weinig mee. Prime suspect op dit moment was nog steeds het moederbord. Proef op de som dan maar, ik heb nu toch een bootable USB met een Windows 7 setup, dus ik pak een oude HDD en begin te installeren. Binnen een kwartiertje was de boel geïnstalleerd en het runde als een zonnetje. Erg vreemd. Moederbord toch niet stuk? Boot files op de harddisk naar de klote gegaan door het plotselinge uitgaan in het verleden? Zou ik dat dan op een of andere manier kunnen herstellen met de verse install die ik zojuist gemaakt had? Anderzijds, misschien was het ook maar eens tijd dat ik hem gewoon aan een legale Windows 10 hielp

. Maar goed, first things first, van een verse install wordt je ook niet direct vrolijk.
Toch eens benieuwd wat een goede installatie gemaakt op zijn PC dan zou doen in mijn PC. Dus die oude hdd aan mijn PC gehangen en ervan opgestart. Ik wist wel dat ik mijn chipset even van RAID modus af moest halen maar ik probeerde het eerst voor de grap met. Krijg nou tieten, exáct dezelfde reboot loop als met zijn originele install.
Logisch natuurlijk, vanwege RAID, dus die driver snapt dat niet. Maar... wacht eens even. Zijn machine stond op IDE. En ik heb dat ding 3 jaar geleden ooit eens in elkaar gezet en Windows geïnstalleerd, dus vrij zeker dat ik hem minstens op AHCI heb gezet voor ik dat heb gedaan. Oh jezus, serieus? Ben ik echt zo dom dat ik daar niet aan dacht? Die PC staat dus al een jaar van het stroom af. De CMOS batterij was natuurlijk gewoon leeg en het BIOS was zijn settings kwijtgeraakt. Ik heb nota bene nog de datum zitten aanpassen

. Dus die IDE setting klopt vast ook niet.
Zet 'm terug op AHCI, en ja hoor, hij start weer

. Originele voeding weer aangesloten, en alles lijkt gewoon te werken. Wat nou het probleem was? Geen idee. Kan toch nog een kabeltje los hebben gezeten, of misschien heeft die BIOS reset het probleem juist opgelost. 2 avonden gewaste aan iets dat ik ook wel in 5 minuten had kunnen fixen

.