De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓫ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 100 Laatste
Acties:
  • 554.660 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Toch weer fijn die wekelijkse PHP is kut discussie :D

Sorry

[ Voor 18% gewijzigd door Hydra op 22-02-2017 16:20 ]

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofyles2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-01-2024
wackmaniac schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:40:
[...]

De mogelijkheid om ongestraft spaghetticode te produceren :o

De backend-interface is heel gebruiksvriendelijk en je hebt een app die je zo kan gebruiken, dat zouden argumenten kunnen zijn. Maar vanuit het oogpunt van een ontwikkelaar zie ik zelf meer in een volwassener systeem als Drupal of iets op basis van een framework als Symfony.
CakePHP hier.

Vroeger een aantal keren geprobeerd en gefrustreerd afgehaakt (omdat ik de code belangrijker vond dan het resultaat), nu gaat het erin als gesneden koek (jaja, goedkope grap).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:05
TheNephilim schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 15:43:
[...]

We zijn ooit eens begonnen met WordPress. Op dat moment was Joomla/Drupal/etc. niet geschikt. Ik moet eerlijk zeggen dat we recentelijk nog niet echt serieus gekeken hebben naar een (breed gedragen) alternatief voor WordPress. Er zijn vast alternatieven op de markt op dit moment.
Kijk eens naar Concrete5. Dat gebruiken voor onze klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linkforsoad
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21-09 22:01
Normaal lees ik alleen wat mee hier, maar aan deze kant ook CakePHP (3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Ik gebruik zelf Laravel, Symphony, mijn eigen framework (op aanvraag) en Concrete5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Wij zetten flink in op Drupal 8. Daar hebben we al heel wat flinke websites mee draaien. Applicaties bouwen we in Laravel. Soms met ons eigen CMS (closed source) erachter voor het beheer. Wordpress hebben we nog nooit gedaan en dat wil ik graag zo houden.

We zitten gelukkig ook in een segment (20k-400k) waarin Wordpress niet gevraagd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Spring Boot REST API's hier. Wat win ik? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-09 11:37

TheNephilim

Wtfuzzle

orf schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:48:
We zitten gelukkig ook in een segment (20k-400k) waarin Wordpress niet gevraagd wordt.
Als ik het goed begrijp bouw je dus websites die tussen de 20.000 en 400.000 euro kosten? :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martiveen
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:26
TheNephilim schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:58:
[...]

Als ik het goed begrijp bouw je dus websites die tussen de 20.000 en 400.000 euro kosten? :o
Dat is toch niet heel erg vreemd voor sites die niet met wordpress werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
TheNephilim schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 16:58:
[...]

Dat kan rustig voor complete webapplicaties ed.
IT'ers a 60 a 80 per uur exc btw, reken maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

De websites die we in WordPress bouwen zitten in het 1.000 -> 10.000 euro segment. We hebben een paar projecten voor eigen gebruik in Laravel en langzamerhand ook voor klanten wat grotere projecten.

Voor webapplicaties snap ik dat de prijs flink de lucht in gaat, maar voor informatieve bedrijfswebsites zie ik wel eens bedragen voorbij komen die ik niet kan plaatsen. Misschien dat in 'het westen' van het land een stukje marktwaarde mee speelt. Uurlonen zullen daar ook hoger liggen. Wij zitten op 50 euro per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

TheNephilim schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 17:13:
De websites die we in WordPress bouwen zitten in het 1.000 -> 10.000 euro segment. We hebben een paar projecten voor eigen gebruik in Laravel en langzamerhand ook voor klanten wat grotere projecten.

Voor webapplicaties snap ik dat de prijs flink de lucht in gaat, maar voor informatieve bedrijfswebsites zie ik wel eens bedragen voorbij komen die ik niet kan plaatsen. Misschien dat in 'het westen' van het land een stukje marktwaarde mee speelt. Uurlonen zullen daar ook hoger liggen. Wij zitten op 50 euro per uur.
Vaak werken scrumteams bij ons meerdere maanden aan grote projecten. We hebben vandaag besloten niet op een aanbesteding in te schrijven voor een website van een grote instelling. Die aanbesteding had een orderwaarde van ongeveer 1mln. Dat is voor ons te groot (en er zijn wat meer redenen om niet in te schrijven), maar er zullen zat partijen zijn die daarop in willen schrijven.

Edit: Wat een laag uurtarief. Kan dat uit? Wij draaien helemaal geen bijzondere marges en zitten op ongeveer €100 per uur.

[ Voor 5% gewijzigd door orf op 22-02-2017 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-06 12:29
50 euro per uur is grappig als je met 2 a 3 man op een zolderkamertje zit te bouwen, maar op het moment dat je een organisatie met art-directors, designers, office-managers en nog meer mensen daar uit te eten moet geven wordt het vrij krap.

En 50K voor een site is helemaal niet zo raar. Het Drupal 8 project wat ik nu aan het doen ben zit ook in die orde van grote. Het is gewoon een andere doelgroep dan de eenmanszaakjes die ook een digitale folder willen hebben.

Driving a cadillac in a fool's parade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:59
Wordpress is prima voor eenmanszaakjes die drie pagina's en een contactformulier nodig hebben inderdaad :)
Dan kan je ze met een gerust hart ook een beheerdersaccount geven waarmee ze ook die pagina's af en toe eens bij kunnen werken mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phex
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 09:59
Ik ben wel benieuwd als je sites(maar prolly applicaties?) van 400k maakt, waarom je dan nog uit bed zou stappen voor een site van 20k. Tenzij die 400k de investering over de complete lifecycle is t.o.v. 20k startup kosten.

Echter ik kan ook zo een paar partijen noemen die rustig voor een simpele site 20k vragen omdat hun geniale inhouse (legacy) CMS er achter zit.

Hoe je het verkoopt is vaak belangrijker dan wat er daadwerkelijk geleverd wordt.

offtopic:
Symfony vrienden ik groet u!

[ Voor 5% gewijzigd door phex op 22-02-2017 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
ASP.NET MVC <3

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagingPenguin
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
phex schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 19:49:
Ik ben wel benieuwd als je sites(maar prolly applicaties?) van 400k maakt, waarom je dan nog uit bed zou stappen voor een site van 20k. Tenzij die 400k de investering over de complete lifecycle is t.o.v. 20k startup kosten.

Echter ik kan ook zo een paar partijen noemen die rustig voor een simpele site 20k vragen omdat hun geniale inhouse (legacy) CMS er achter zit.

Hoe je het verkoopt is vaak belangrijker dan wat er daadwerkelijk geleverd wordt.

offtopic:
Hangt er natuurlijk ook maar net vanaf met hoeveel man en hoe lang je een team gaat vormen. Ik kan me zomaar voorstellen dat het soms ook wel eens leuk is om te wisselen tussen grote en kleine projecten. Of je hebt een opdrachtgever die meerdere projecten van diverse grote heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12:38
Ik ben wel benieuwd als je sites(maar prolly applicaties?) van 400k maakt, waarom je dan nog uit bed zou stappen voor een site van 20k. Tenzij die 400k de investering over de complete lifecycle is t.o.v. 20k startup kosten.[...]
Geld is geld. Ik werk aan sites voor bedrijven die max 5K voor de hele site uitgeven, maar werk bijv. ook aan een site waar een enkele pagina al 5-10K kost. Het zijn niet de meest speciale pagina's ook, maar er wordt dusdanig veel tijd gestoken in goed aandacht voor de klant en het ontwerp, zodat het resultaat is wat zij voor ogen hebben, dat het nu eenmaal 'veel' geld kost. De complete site is al jaren in beheer en zal dat nog jaren zijn. De complete kosten over de jaren zou ik niet eens durven te schatten, maar dat kan goed richting de 500+K gaan (we rekenen overigens geen onderhoudstarief, een site waar geen nieuwe wensen voor zijn krijgt geen nieuwe updates, behalve als het om security gaat)
Anyway, die 5K websites zijn ook makkelijk. Dat zijn min of meer copy pasta's met wat branding er overheen en we gaan weer verder. Voor specifieke wensen kunnen ze normaal uurtarief krijgen. Het up houden van de websites kost ook amper tijd, dus ja.. geld is geld, en die kleine websites leveren praktisch dezelfde euro/uur verhouding als de grotere (en in zijn totaal meer geld).
Het enige waar die grotere sites eigenlijk goed voor zijn is fungeren als een proeftuin voor nieuwe technieken, als drijvende kracht voor 'innovatie' binnen het bedrijf en als showcase om de massa's over te halen.
RagingPenguin schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 20:19:
[...]
Hangt er natuurlijk ook maar net vanaf met hoeveel man en hoe lang je een team gaat vormen. Ik kan me zomaar voorstellen dat het soms ook wel eens leuk is om te wisselen tussen grote en kleine projecten. Of je hebt een opdrachtgever die meerdere projecten van diverse grote heeft.
Persoonlijk vind ik het echt ideaal. Af en toe kan je maanden aan een site werken en dan als je het zat bent kan je gewoon een aantal weken 1 site per week aftikken (als je dat zou willen). Ideaal toch? Soms wil je ook niet teveel moeten nadenken ^^

[ Voor 16% gewijzigd door Caelorum op 22-02-2017 21:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Ik ben wel benieuwd als je sites(maar prolly applicaties?) van 400k maakt, waarom je dan nog uit bed zou stappen voor een site van 20k.
Een app in een week af voor 20k of een andere site in 10 weken met 2 ipv 1 devs voor 400k. Zelfde prijs :)

Ik zit zelf in de consulting hoek en ons uurtarief is 100e per uur. Dus met een werkweek van 36 zit je in mijn geval al aan de 3600e, schiet aardig op dan. In die tijd implementeer ik een microservice met circa 3 endpoints; daar heb je nog niet zo veel aan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Nu online

orf

offtopic:
Inderdaad wat @Caelorum ook al zegt, het is welkome afwisseling. Bij grote projecten zie ik vaak dat er even een pauze ingelast moet worden. Content wordt niet op tijd opgeleverd, of een API waar je tegenaan praat is nog niet gereed. Het is superfijn om dan in een week even een ander project op te pakken en daarna weer verder te gaan met het grote project.

Persoonlijk vind ik de projecten van 30-80k het makkelijkst. Die zijn overzichtelijk, we kunnen de projectrisico's goed inschatten en je zit niet maanden naar dezelfde schermen te kijken. Grote projecten zijn soms uitdagend, maar kunnen ook voor grotere risico's zorgen. De belangen zijn groter en je hebt vaak met meer stakeholders te maken.

Ik heb het hier vooral over projecten die in eerste instantie van deze grootte zijn. Doorontwikkeling in enkele jaren loopt bij ons vaak veel verder op, maar ook dat is vaak overzichtelijk en dan hebben we vaak een wat langere klantrelatie en dat werkt fijner dan sommige projecten waar je elkaar nog niet zo goed kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:24

alienfruit

the alien you never expected

Ik denk dat wij al op 1.5 miljoen zitten voor zeven maanden werk en dat is alleen de onkostenvergoeding (hotel, eten, taxi/trein)

• F.West98
  • Laatst online: 11:11

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Wauw. Ik had echt geen idee hoe duur sommige projecten zijn. Tot nu toe ook alleen gewerkt bij bedrijven die alleen voor zichzelf ontwikkelen dus dat helpt ook niet mee...
* F.West98 is toch nog jong :+

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• ZaZ
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Jij hebt ook vast een indrukwekkende hoeveelheid van maar liefst €20 zakgeld in de week, toch? :+

Lekker op de bank

• alienfruit

alienfruit

Ik wil niet weten hoeveel de baas voor ons vraagt vast 1000euro/dag. Maar ik weet niet hoeveel het precies is hoor is een grove schatting op basis wat mijn wekelijkse reiskosten zijn.

[ Voor 45% gewijzigd door alienfruit op 23-02-2017 00:36 ]

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

ZaZ schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 00:18:
Jij hebt ook vast een indrukwekkende hoeveelheid van maar liefst €20 zakgeld in de week, toch? :+
€9,- :+
Maar bijklussen als studentassistent is niet slecht hoor :>

• Jegorex
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 03-09 23:24
Zo heb ik een tijdje geleden aan een project (versie 2.0 van iets) gewerkt waar we vanuit de IT afdeling van het bedrijf toestemming voor hadden, alleen de raad van bestuur had nog geen groen licht gegeven.
Na 3 of 4 maanden werk en met nog ongeveer 2 weken werk te gaan werd ons project eindelijk door het bestuur behandeld...
"Gaat niet door, is te duur. We betalen wat er gedaan is en jullie stoppen er maar mee."

De kosten kwamen wel overeen met wat ik hierboven zie.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:14

Matis

Rubber Rocket

Tijdens mijn opleiding ook veel websites gebouwd voor KB.
Er was een dierenkliniek waarvoor ik website 1.0 had gebouwd en middels onderhoudscontract ook 1.1 tot 1.7.
Na twee jaar wilde ze toch iets nieuws. Website op projectbasis aanbesteed. Helft bij aanvang, de rest bij oplevering.
Ik was twee weken bezig, toen lieten ze weten toch met een andere partij in zee gegaan. Ik heb ze fijntjes ook de tweede termijn gestuurd, en gekregen :+

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

• phex
orf schreef op woensdag 22 februari 2017 @ 21:56:
[...]

Persoonlijk vind ik de projecten van 30-80k het makkelijkst. Die zijn overzichtelijk, we kunnen de projectrisico's goed inschatten en je zit niet maanden naar dezelfde schermen te kijken.
Helder verhaal. Je werkt volgens je profiel bij een bedrijf dat Drupal sites levert?

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15:49

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Fixed that for you...

Van alle webtechnologie vind ik ASP de traagste om in te ontwikkelen. Een platte website (een controller die alleen maar de view return) kost meestal 15 seconden om op te starten (daarna reageert het net zo snel als elk ander platform). Oorspronkelijk dacht ik dat het probleem aan mij lag maar na dagen onderzoek blijkt dat het de norm is.

Maar goed misschien dat ik te hoge eisen stel. Ik ben gewend om dingen te maken die 60 FPS draaien en websites doen maar ½ FPS :F

[ Voor 4% gewijzigd door DevWouter op 23-02-2017 08:55 ]

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Caelorum
15s is wel heel erg lang voor asp.net MVC. Misschien de eerste keer dat je de site benadert, maar daarna zou het niet meer moeten gebeuren. Dan doe je echt iets goed fout, want zelfs met ASP.net WebForms krijg ik dat moeilijk voor elkaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
Caelorum schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:53:
15s is wel heel erg lang voor asp.net MVC.
Idd. Da's meer iets voor wordpress sites! heyoooo

• orf
  • Nu online

orf

phex schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:45:
[...]

Helder verhaal. Je werkt volgens je profiel bij een bedrijf dat Drupal sites levert?
Ja, dat klopt. Ik ben ook eigenaar van dat bedrijf.

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

Caelorum schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 08:53:
15s is wel heel erg lang voor asp.net MVC. Misschien de eerste keer dat je de site benadert, maar daarna zou het niet meer moeten gebeuren. Dan doe je echt iets goed fout, want zelfs met ASP.net WebForms krijg ik dat moeilijk voor elkaar.
Bedoelde ook de eerste benadering, maar ik wil continue over dag kunnen deployen. Gisteravond heb ik gespeeld met Kubernetes en PHP7 (vanwege de Tweakers DevSummit, vooral de talk van MijnDomein was zeer inspirerend). En daar kwam dit resultaat uit: https://github.com/DevWou...tes-demo-front-vs-backend

En als je dan merkt dat je in een paar tellen kan upgraden zonder merkbare downtime (en dat zonder pre-heat cycle) dan word ik toch extreem jaloers op jullie PHP ontwikkelaars. Sinds de talk van Rasmus Lerdorf heb ik er nog een keer naar gekeken en ik ben ook aan het denken of ik PHP mijn tweede web-taal moet laten worden of niet. Tegen de tijd dat Microsoft deze combinatie van technologieen zich eigen maakt (en toegegeven vaak doen ze het ietsjes beter) zijn we waarschijnlijk weer een paar jaar verder.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

• Caelorum
Mja, first time run boeit mij persoonlijk niet zo heel erg. Al doet die er een half uur over, als de site verder goed performed is het niet zo'n probleem. Dan hang je hem gewoon nog even niet in de loadbalancer, zodat bezoekers er geen last van hebben. Continue deployen klinkt ook leuk, maar in de praktijk bij mij komt het er op neer dat ik 1 á 2 keer per dag een site echt live zet. Naar de test-server wel wat vaker, maar daar is het ook niet echt een probleem. Ik ga wel verder met ontwikkelen terwijl ik wacht op het resultaat :) (wat overigens vaak binnen 30s er alsnog is).

Wat betreft bovenstaande, zelf was ik van plan om eens een test te maken met akka.net cluster en remoting. Als je dat goed doet kan je ook gewoon extra peers in het netwerk stoppen en deze 'remote' voeden met agents om te draaien. In theorie zou je dan ook delen van de applicatie kunnen upgraden zonder dat de rest het merkt, door ze gewoon toe te voegen en de oude er uit te halen.

• hackerhater
Caelorum schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:26:
Mja, first time run boeit mij persoonlijk niet zo heel erg. Al doet die er een half uur over, als de site verder goed performed is het niet zo'n probleem. Dan hang je hem gewoon nog even niet in de loadbalancer, zodat bezoekers er geen last van hebben. Continue deployen klinkt ook leuk, maar in de praktijk bij mij komt het er op neer dat ik 1 á 2 keer per dag een site echt live zet. Naar de test-server wel wat vaker, maar daar is het ook niet echt een probleem. Ik ga wel verder met ontwikkelen terwijl ik wacht op het resultaat :) (wat overigens vaak binnen 30s er alsnog is).

Wat betreft bovenstaande, zelf was ik van plan om eens een test te maken met akka.net cluster en remoting. Als je dat goed doet kan je ook gewoon extra peers in het netwerk stoppen en deze 'remote' voeden met agents om te draaien. In theorie zou je dan ook delen van de applicatie kunnen upgraden zonder dat de rest het merkt, door ze gewoon toe te voegen en de oude er uit te halen.
Mwah als je zit te debuggen is een 15 sec cycle heel vervelend.

• Martiveen
hackerhater schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:47:
[...]

Ben je dan wel goed aan het debuggen. En anders heb je altijd nog edit and continue

• hackerhater
Martiveen schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:48:
[...]

Ben je dan wel goed aan het debuggen. En anders heb je altijd nog edit and continue
Depends wat je het zoeken bent.
Sommige logische fouten treden pas op onder een bepaalde conditie inputs met de hele cycle.

• Martiveen
hackerhater schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:50:
[...]

Depends wat je het zoeken bent.
Sommige logische fouten treden pas op onder een bepaalde conditie inputs met de hele cycle.
Dan edit and continue. Breakpoint zetten en afhankelijk van de situatie je code veranderen. Hoef je niet de hele opstart cycle door te lopen voor een aanpassing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Martiveen schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:51:
[...]

Dan edit and continue. Breakpoint zetten en afhankelijk van de situatie je code veranderen. Hoef je niet de hele opstart cycle door te lopen voor een aanpassing
Ik werk niet met MS-spul ;)
Maar ik weet nog van JAVA hoe irritant het is om constant op de compiler te moeten wachten.
In mijn geval werkte ik aan een test-laag die dus compleet gecleaned en gebuild moest worden elke keer.
Ik had maar een laptop met een ander project er naast gezet :+

• Hydra
hackerhater schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:53:
Maar ik weet nog van JAVA hoe irritant het is om constant op de compiler te moeten wachten.
Dan doe je iets fout.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

hackerhater schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:47:
[...]

Mijn unit-tests draaien altijd binnen twee seconden O-)

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• hackerhater
Niet perse, was gewoon een hoop wat ie telkens moest compilen ;)
Heel groot project. Dat koste tijd omdat de I/O bus compleet verzadigd was.
Ik was bezig aan een ondergrond-laag om Tomcat te emuleren voor unit-tests ;)

[ Voor 11% gewijzigd door hackerhater op 23-02-2017 10:22 ]

• Hydra
hackerhater schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:09:
Niet perse, was gewoon een hoop wat ie telkens moest compilen ;)
Javac compiled alleen de classes die veranderd zijn. Daarnaast is javac erg snel; alle optimalisaties zitten in de JVM.

• hackerhater
Hydra schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:24:
[...]

Javac compiled alleen de classes die veranderd zijn. Daarnaast is javac erg snel; alle optimalisaties zitten in de JVM.
Helaas had ik toen (paar jaar geleden) heel erg last van een ghost-effect omdat niet altijd werd gezien dat klassen gewijzigd waren (low-level ontwikkeling, telkens kleine wijzigingen).
Daardoor werd ik gedwongen de working-directory telkens te cleanen en daarmee dus alle klassen opnieuw te compilen.

javac kan wel snel zijn, maar hij kan niet sneller compilen dan de disk de bestanden kan afhandelen :(

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Een van mijn zoontjes ( 8 jaar) wil een computer voor zijn verjaardag. Nu heb ik een beetje zitten neuzen en kom al snel uit op een computer van €600 zonder monitor/keyboard/muis e.d. want die heb ik zat.
Hij is helemaal gek van Minecraft en wil altijd met shaders spelen, dus je wil wel wat hardware erin hebben.
Voelt alleen als een beetje teveel van het goede voor die leeftijd.
Moeilijk

Lekker op de bank

• hackerhater
Ach pc met aardige specs kan nog jaren gebruikt worden en dan heeft ie direct een pc voor schoolwerk :)
Of om te spelen met code mocht ie dat leuk vinden

• Martiveen
Of vraag en aanbod afstruinen voor een beetje videokaart. Die hoef je niet perse nieuw te kopen. Scheelt een hoop op de prijs

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:59
ZaZ schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:37:
Een van mijn zoontjes ( 8 jaar) wil een computer voor zijn verjaardag. Nu heb ik een beetje zitten neuzen en kom al snel uit op een computer van €600 zonder monitor/keyboard/muis e.d. want die heb ik zat.
Hij is helemaal gek van Minecraft en wil altijd met shaders spelen, dus je wil wel wat hardware erin hebben.
Moeilijk
Heb je toevallig zelf geen pc die daar voor geschikt is en aan vervanging toe is >:)

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

ZaZ schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:37:
Moeilijk
Mijn vader schoof die van hem altijd door naar mij en die van mij ging weer naar m'n zusje 8).

Nou had je voor Lemmings, Yogho Yogho, Putt-Putt en dergelijke niet zoveel bijzonders nodig. Ik herinner me nog de krakende diskette waar Yogho Yogho op stond :p Midtown Madness was denk ik een van de games waarom we toen een eerste videokaart kochten. Van wel 120 euro (denk ik), een GeForce4 MX 440 van Nvidia :o

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Ja 2e hands videokaart is misschien wel een goed idee. Ik wil eigenlijk wel een i5 erin omdat ie ook wat interesse toont in (simpele) videobewerking. Het gaat sowieso veel gebruikt worden want hij code ook veel voor lego mindstorms.

Mijn PC is bijna 2 jaar oud maar zwaar overkill om aan 'm te geven. Ik hoef nog niet per se een nieuwe (i7 4790K/32GB RAM/GTX 1080)

Lekker op de bank

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-09 23:00
Handig leren omgaan met enige limitaties wordt zelden iemand slechter van.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De recommended specs van minecraft zijn niet zo heel hoog:
CPU: Intel Core i3 or AMD Athlon II (K10) 2.8 GHz
RAM: 4GB
GPU: GeForce 2xx Series or AMD Radeon HD 5xxx Series (Excluding Integrated Chipsets) with OpenGL 3.3
HDD: 1GB
bron

Als ik dan een wat oudere BBG voor instapgamesysteem pak, zit ik op 485 euro
reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2016

Maar misschien is dit meer iets voor: Desktop Aankoopadvies

• aDutchCow
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 15:12
Skyaero schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:24:
De recommended specs van minecraft zijn niet zo heel hoog:

[...]

bron

Als ik dan een wat oudere BBG voor instapgamesysteem pak, zit ik op 485 euro
reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2016

Maar misschien is dit meer iets voor: Desktop Aankoopadvies
Klopt, maar ik denk dat ie bedoeld dat zijn zoontje aan het klooien is met shaders als in een shadersmod? Dan heb je wel een wat stevigere videokaart nodig dan recommended, die verdomde dingen snoepen heel wat resources.

Als het regent in mei, dan is april voorbij

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Ja klopt. Benodigde specs voor de wensen kom ik wel uit overigens en ik kan altijd nog naar Desktop Aankoopadvies als ik daar verder op in wil gaan.
Ik begon er meer een beetje over omdat het misschien een beetje teveel voelt als verwennerij.
Ik moet ook aan de vrouw uitleggen waarom een simpel computertje van 300 niet genoeg is.
Het is ook een beetje zo dat als je mij de spullen laat uitzoeken je eigenlijk een beetje een kind in een speelgoedwinkel zet.
Tegelijkertijd moet het ook wel een beetje goed zijn. Als je uiteindelijk €400 uitgeeft maar alles wat je ermee wilt doen is het allemaal net niet vind ik ook zonde van het geld.

Daar is natuurlijk zo'n tip van een 2e hands videokaart natuurlijk wel weer handig. Misschien dat ik het meer in die hoek moet zoeken.

Lekker op de bank

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 19:50
TheNephilim schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:48:
[...]

Mijn vader schoof die van hem altijd door naar mij en die van mij ging weer naar m'n zusje 8).
Dat was hier in het begin ook wel, inmiddels is dat anders :D

• windwarrior
  • Laatst online: 12-07-2024

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

Mijn pa heeft me ooit mijn eerste PC gegeven, als ik me niet vergis was het een (in mijn kinderjaren, geboren in '91) stokoude 8086 met een batch scriptje dat voor elke letter op het toetsenbord er een spelletje startte. Dat waren nogeens tijden.

• .oisyn
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Mijn pa en ik deden altijd samen. Maar hij zat er zelden achter en speelde voornamelijk breakout-achtige games als popcorn en arkanoid. En klaverjassen, hartenjagen en freecell :P

Toen ik op de hogeschool zat kocht ik pas voor het eerst een eigen PC (een Athlon 500)
windwarrior schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:55:
Mijn pa heeft me ooit mijn eerste PC gegeven, als ik me niet vergis was het een (in mijn kinderjaren, geboren in '91) stokoude 8086 met een batch scriptje dat voor elke letter op het toetsenbord er een spelletje startte. Dat waren nogeens tijden.
Tja, ik ben opgegroeid in de tijd dat die stokoude 8086 de shit was ;). Een IBM met 2 5,25" floppy drives. En DOS 3.2

[ Voor 51% gewijzigd door .oisyn op 23-02-2017 12:01 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-09 16:47
Stelletje dinosaurussen :P

Mijn eerste PC was een 113 Mhz, heb ik niet al te lang gehad.
Want toen kon mijn vader van de PC-plan van de Belastingdienst (ja dat was er toen :P) een Gateway 2000 met 266 Mhz processor erin aanschaffen.
Hebben wij later een Voodoo 3dfx kaart ingezet om bepaalde (race)spelletjes te draaien!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-09 02:21

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

TheNephilim schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:48:
Nou had je voor Lemmings, Yogho Yogho, Putt-Putt en dergelijke niet zoveel bijzonders nodig. Ik herinner me nog de krakende diskette waar Yogho Yogho op stond :p Midtown Madness was denk ik een van de games waarom we toen een eerste videokaart kochten. Van wel 120 euro (denk ik), een GeForce4 MX 440 van Nvidia :o
Broekje... Mijn eerste echte 3d videokaart was een Diamond Monster 3D
.oisyn schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:55:
Mijn pa en ik deden altijd samen. Maar hij zat er zelden achter en speelde voornamelijk breakout-achtige games als popcorn en arkanoid. En klaverjassen, hartenjagen en freecell :P

Toen ik op de hogeschool zat kocht ik pas voor het eerst een eigen PC (een Athlon 500)

[...]

Tja, ik ben opgegroeid in de tijd dat die stokoude 8086 de shit was ;). Een IBM met 2 5,25" floppy drives. En DOS 3.2
Ha, diskjockey. WIj hadden thuis maar 1 5:25", maar wel een hardeschijf met een whooping 10MB. Het hercules scherm was dan wel weer kut. Lekker scherp met tekst enzo, maar kut voor spelletjes..

[ Voor 41% gewijzigd door Janoz op 23-02-2017 12:15 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
Mijn pa was zo "wijs" om een PC te kopen, terwijl de rest allemaal c64's msx'en amiga's hadden met fancy kleur ipv monochroom.
Daarbij was het ook nog een slap aftreksel van een PC .. een 8088, hercules graphics kaart ipv cga, 512kb ram ipv 640. Kortom kunst en vliegwerk om toch spelletjes aan de praat te krijgen.
Achja uiteindelijk toen al wel met de dos debug tool met assembly zitten prutsen uit een antiek 2e hands de slegte boek met Peter Norton op de kaft, fijn gelijk videobuffer manipuleren.
(daarvoor al wel bij familie op bezoek veel gespeeld en wat basic geprogd op C64's MSX'en en een Apple ][c.)

Maar goed uiteindelijk was pa dan toch meer vooruitziend dan ik toen gedacht :Y

[ Voor 15% gewijzigd door gekkie op 23-02-2017 12:18 ]

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Janoz schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:12:
[...]

Hahaha, ja ik weet niet waarop ik vroeger als (veel te jong) ventje Golden Axe, Doom en Wolfenstein 3D op speelde. Dat was de PC van mijn ooms die toen nog bij mijn opa en oma woonden. Ik zat dan op zolder achter de PC als we op visite kwamen en ze konden beneden het fanatieke schoppen tegen de muur en rammen op het toetsenbord nog horen :+

• .oisyn
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Janoz schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:12:
[...]

Ik had een Monster 3D II :)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ZaZ schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 11:45:
Daar is natuurlijk zo'n tip van een 2e hands videokaart natuurlijk wel weer handig. Misschien dat ik het meer in die hoek moet zoeken.
Of een volledige 2de hands PC? Er staan best wat leuke dingetjes in V&A

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Mijn pa had een 8086 met zo'n grote rode schakelaar aan de zijkant om 'm aan en uit te zetten.
Ik mocht altijd helemaal los op dat ding. Hoe vaak ik de configuratie wel niet om zeep heb geholpen zijn haast niet te tellen denk ik. Zelf was ie geen expert dus bracht ie 'm elke keer weer naar een kennis die 'm weer oplapte.
Die had de tip: Laat dat kind gewoon niet meer op de computer en ging steeds meer trucjes toepassen om de autoexec.bat en config.sys te beveiligen zodat ik die niet meer kon editten.
Toch mocht ik elke keer gewoon weer mijn gang gaan en vond zelf trucjes uit om toch mijn ding te kunnen doen. Uiteindelijk werd ik er beter in en toen ik een jaar of 10 was beheerde ik inmiddels alle computers in de familie. Los van het feit dat ik dat laatste erg vervelend ben gaan vinden ben ik 'm wel dankbaar dat ik zoveel ruimte heb gekregen.
Hij leerde me wat BASIC in MSDOS en toen ben ik gaan bollenpellen om een C64 te kopen waar ik verder ging met BASIC en Assembler. En uiteindelijk ben je X aantal jaren later zomaar ineens devver

Lekker op de bank

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yXtPKua.jpg

Met een afwijkende versie van MS-DOS (versie 3.31) en een 40MB harde schijf die de buren nog konden horen met een read-only partitie waar die afwijkende shell van Headstart op stond.

Oh man, de herinneringen! Secret of Monkey Island, Prince of Persia, Operation Wolf, GW-BASIC. Mooie tijd was dat.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• gekkie
Achja als we dan toch down memory lane aan het gaan zijn (maar niet verder dan 640kb ver natuurlijk) ... tekstverwerkers met een "onderwaterscherm" .. html avant la lettre .. wat is/was ms-word toch heerlijk backwards willekeurig stukken deleten in de hoop dat je de nu verborgen stuurcode er uit weet te vissen.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Ah, WordPerfect! Dan wist je het even niet meer, ramde je op Esc en stond er "Aantal = 8" in beeld :? _o-

• gekkie
WP 5.1 .. wie is er niet groot mee geworden :9
Met de voorloper van de mac-pro touchbar .. (pampieren sjabloontje voor rond (later boven) de functietoetsen) :+

• ZaZ

ZaZ

Tweakers abonnee

Ik had een hele cheat sheet op de muur geplakt

Lekker op de bank

• DevWouter

DevWouter

Creator of Todo2d.com

gekkie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 12:52:
Achja als we dan toch down memory lane aan het gaan zijn (maar niet verder dan 640kb ver natuurlijk) ...
Hoezo niet verder? 640k is toch genoeg voor iedereen? :+

Maar man, wat zijn jullie allemaal goed in staat om mij oud te laten voelen ;)

• hackerhater
aah memories :P
Die oude pc's. Ik kreeg het voor elkaar om al in 2 dagen een BSOD te krijgen :P (na ja de win 95/98 versie:P)
Windows en ik zijn nooit vrienden geworden.

• gekkie
DevWouter schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:08:
[...]

Hoezo niet verder? 640k is toch genoeg voor iedereen? :+

Maar man, wat zijn jullie allemaal goed in staat om mij oud te laten voelen ;)
Jij voerde nog ponskaarten in ?
(kwam er een tijdje terug nog een paar tegen bij een Teleac cursus van Chriet 8) )

• Hydra
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/8/7083/7249205982_3a9e6c153a_b.jpg

Philips NMS9100 8086 XT (wij hadden er een met 3.5" en 5.25" floppies), wie is er niet groot mee geworden. Toen ik nog op de basisschool zat hadden we computermagazines met daarin BASIC listings die ik dan over ging typen om hele simpele spelletjes te spelen.

Ding had 768kB geheugen ipv 640 (dus je kon met wat getruuk meer vrij maken) en kon meer dan 4 kleuren weergeven op een CGA monitor als je speciale overlays laadde bij spelletjes. Heb je opeens Larry 1 en Kings Quest 3 in 16 ofzo kleuren :)

[ Voor 26% gewijzigd door Hydra op 23-02-2017 13:19 ]

• phex
orf schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 09:01:
[...]

Ja, dat klopt. Ik ben ook eigenaar van dat bedrijf.
Cool, waarom geen Symfony maar Laravel? :P

• orf
  • Nu online

orf

phex schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:41:
[...]
Cool, waarom geen Symfony maar Laravel? :P
Symfony is het framework achter Drupal 8 en Laravel gebruikt behoorlijk wat componenten van Symfony. Indirect gebruiken we het dus wel, onze voorkeur gaat voor applicaties vooral uit naar Laravel. De flexibiliteit en vooral hoe snel we ermee kunnen ontwikkelen is voor ons belangrijk.

Inmiddels programmeer ik al een paar jaar zelf vrijwel niet meer. Af en toe doe ik eens een frontend klusje. Medewerkers lachen me uit omdat mijn kennis (eigenlijk vooral praktijkervaring) gedateerd begint te worden. Als je meer redenen wil weten waarom we Laravel gebruiken, dan moet ik het aan collega's vragen. :)

• alienfruit

alienfruit

Mijn vader had zelf de IBM P/S2 Model 80. Mooi ding yoh. Lekker Flight Simulator en Need for Speed opgespeeld :)

• hackerhater

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 10:32
Alles valt te kraken.

Ze hadden echter de infrastructuur van Google nodig voor een oud algoritme. Met een gewone CPU zouden ze daar 6500 jaar over doen.

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Hatsieflatsie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:11:
[...]

Alles valt te kraken.

Ze hadden echter de infrastructuur van Google nodig voor een oud algoritme. Met een gewone CPU zouden ze daar 6500 jaar over doen.
Ze hadden de infrastructuur van Google nodig om het patroon en de collision te vinden ;). Hij brengt over 90 dagen een tool uit waar je dus al neppe PDFs mee kunt maken.
Dit is zeker wel goed. Het is allang bekend dat het een onveilige algoritme is, maar dit was tot nu toe nog nooit bewezen. Nu dus wel.

Nothing to see here!

• hackerhater
Rutix schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:01:
[...]
Dit is zeker wel goed. Het is allang bekend dat het een onveilige algoritme is, maar dit was tot nu toe nog nooit bewezen. Nu dus wel.
Dat het onveilig was voor wachtwoorden was inderdaad al bekend, maar genoeg software gebruikt sha1 nog voor het signen van bestanden en software.
Het is nu van een theoretisch probleem naar praktisch gegaan.

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
hackerhater schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:16:
[...]

Dat het onveilig was voor wachtwoorden was inderdaad al bekend, maar genoeg software gebruikt sha1 nog voor het signen van bestanden en software.
Het is nu van een theoretisch probleem naar praktisch gegaan.
Ook daarvoor was het al bekend dat het onveilig was. Misschien komt er nu meer druk om ook echt up te graden naar een ander algoritme.

Nothing to see here!

• Laurens-R
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-12-2024
Mijn eerste PC: IBM P/S2 Model 80

Had een HD van 40 MB die qua omvang ongeveer in 3 CDROM drive bays past :P

Ps: nog steeds spijt dat ik het bijbehorende toetsenbord weg heb gedaan. Die IBM P/S2 ramplanken waren echt heerlijk en zoooo degelijk.

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/0c/da/d1/0cdad1743cbe7830a77fbfae4550f81d.jpg

[ Voor 52% gewijzigd door Laurens-R op 23-02-2017 17:09 ]

• gekkie
Het levert in iedergeval wel een hoop spannende koppen op:
"Nederlander kraakt internet"
"Nederlander voert grote aanval uit op veelgebruikte digitale beveiliging "

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03 11:17
Als we dan toch nostalgisch gaan doen:
Dit was onze eerste computer:
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/7/7a/Philips_P2000T.jpg/300px-Philips_P2000T.jpg

Een echte Philips P2000T! :+ _/-\o_

• Cartman!
  • Niet online
orf schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:48:
[...]
Symfony is het framework achter Drupal 8 en Laravel gebruikt behoorlijk wat componenten van Symfony. Indirect gebruiken we het dus wel, onze voorkeur gaat voor applicaties vooral uit naar Laravel. De flexibiliteit en vooral hoe snel we ermee kunnen ontwikkelen is voor ons belangrijk.
Symfony Framework is een framework die bouwt op Symfony Components en Drupal 8 en Laravel gebruiken een aantal Symfony Components, een heel groot verschil :) Veel Drupal developers maken die fout ook en moet ze steeds uitleggen dat het toch echt iets anders is. Zit zelf als Symfony Framework developer enorm te stoeien met Drupal 8, wat een gedrocht van legacy en half nieuw spul is dat zeg...hopelijk dat ze met Drupal 10 iets hebben wat ook developer friendly is. Laravel ook absoluut geen fan van maar dat heb ik al eens in het bijhorende topic besproken.

[ Voor 7% gewijzigd door Cartman! op 23-02-2017 20:13 ]

• gekkie
El_kingo schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 18:53:
Als we dan toch nostalgisch gaan doen:
Dit was onze eerste computer:
[afbeelding]

Een echte Philips P2000T! :+ _/-\o_
Daar heb ik "informatica" les op gehad op school (lekker van alles doen wat de docent van dienst niet kon volgen want dat stond niet tussen de instructies op z'n pampiertje (arme docenten die dat maar eventjes naast hun reguliere vak er bij moesten doen)). Dingen hingen een of ander antieke netwerkopstelling :D .

• orf
  • Nu online

orf

Cartman! schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 19:55:
[...]

Symfony Framework is een framework die bouwt op Symfony Components en Drupal 8 en Laravel gebruiken een aantal Symfony Components, een heel groot verschil :) Veel Drupal developers maken die fout ook en moet ze steeds uitleggen dat het toch echt iets anders is. Zit zelf als Symfony Framework developer enorm te stoeien met Drupal 8, wat een gedrocht van legacy en half nieuw spul is dat zeg...hopelijk dat ze met Drupal 10 iets hebben wat ook developer friendly is. Laravel ook absoluut geen fan van maar dat heb ik al eens in het bijhorende topic besproken.
Ik zou bijna zeggen "potato-potato". Maar dan schop ik vast tegen schenen. Ik heb zelf nooit ontwikkeld in Drupal. We hebben een team die dat doet en zijn van plan dat uit te breiden naar een tweede team. In dat team is veel enthousiasme over Drupal 8. Er is ook veel enthousiasme over Laravel en ikzelf vind de rapid-development daarmee tof, maar inhoudelijk kan ik weinig inbrengen. Ik sta daarvoor te ver van development. Ik richt me meer op aansturing, projectmanagement, teamoverstijgende problemen, enzo.

• alienfruit

alienfruit

[quote
Mijn eerste PC: IBM P/S2 Model 80
Had een HD van 40 MB die qua omvang ongeveer in 3 CDROM drive bays past :P

Ps: nog steeds spijt dat ik het bijbehorende toetsenbord weg heb gedaan. Die IBM P/S2 ramplanken waren echt heerlijk en zoooo degelijk.
[/quote]

Ja, mijn vader had er ook zo'n eentje. Toetsenbord is eigenlijk nog steeds favoriet. Het geluid en je kon de toetsen lekker makkelijk schoon maken. Degelijk spul!

• Cartman!
  • Niet online
orf schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 20:40:
[...]
Ik zou bijna zeggen "potato-potato". Maar dan schop ik vast tegen schenen.
Als je dat "potato-potato" vindt dan zou ik er ook niet teveel over roepen alsof je wel weet wat het betekent ;) Ik begrijp niet helemaal waar het plotselinge enthousiasme voor Drupal 8 vandaan komt bij (met name Amerikaanse) klanten...voor de eindgebruiker heb je bijna n cursus nodig om het te begrijpen en ook developers zoeken die er wat zinnigs mee kunnen is een drama (met name: dingen net iets anders doen dan "the drupal way"). Ik krijg er n Heineken-gevoel bij "goede marketing".

offtopic:
Even teruggelezen, we hebben t ook wel over heel ander kaliber van projecten denk ik.

[ Voor 43% gewijzigd door Cartman! op 23-02-2017 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 22:17
Afbeeldingslocatie: https://assets.catawiki.nl/assets/4/0/1/8/018f6780-431f-012d-09ee-0050569439b1.jpg

Geen PC, maar deze had ik zelf bij elkaar gespaard. Vette shit.

[edit]
Wel een PC dus, staat er zelfs op! :P

[ Voor 12% gewijzigd door farlane op 23-02-2017 21:26 ]

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-09 22:17
ZaZ schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 10:51:
Ja 2e hands videokaart is misschien wel een goed idee. Ik wil eigenlijk wel een i5 erin omdat ie ook wat interesse toont in (simpele) videobewerking. Het gaat sowieso veel gebruikt worden want hij code ook veel voor lego mindstorms.
Vraag me al een tijd af of Mindstorms niet een beetje veel van het goede is voor mijn kroost, dingen zijn niet goedkoop te noemen...

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

• F.West98

F.West98

Alweer 16 jaar hier

gekkie schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:04:
WP 5.1 .. wie is er niet groot mee geworden :9
[..]
Ik :+
Hydra schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 13:17:
Philips NMS9100 8086 XT (wij hadden er een met 3.5" en 5.25" floppies), wie is er niet groot mee geworden.
Ik :+

Mijn eerste PC was één of andere Pentium met XP dus al vrij modern. Daarna een flinke tijd op een Inspiron 2600 (een of andere Celeron M) gewerkt. Daar heb ik ook nog wel 2x Windows om zeep geholpen in mijn pogingen 'Windows 7 ultra theme for XP' oid toe te passen :P

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 21:47

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

MSX FTW! :P

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• gekkie
Net eens wat zitten wikipedia'en .. wist niet dat microsoft zich ook daar tegen aan bemoeid had :p

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 21:47

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

* Creepy stoft z'n MSX Turbo R af... Ding is zo japans als het maar zijn kans, ondanks de invloeden van Microsoft ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• gekkie
MSX turbo R computers were produced until 1994.
De aanhouder ... euhmmm

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Lijstje maar even aanvullen dan; mijn eerste computer:

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/Acorn_Electron_4x3.jpg/300px-Acorn_Electron_4x3.jpg

Een Acorn Electron!
Programma's laden van tape. Dat was pas een les in geduld....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
farlane schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 21:25:
Wel een PC dus, staat er zelfs op! :P
En een mechanisch RGB keyboard .. z'n tijd ook weer ver vooruit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 09:26

Acid_Burn

uhuh

Ik had geen MSX of Commodore.. ik had deze bad boy :P
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/32/BBC_Micro_Front_Restored.jpg

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
Die hadden we op de basisschool; twee stuks. Stonden ook gewoon games als Rambo enzo op :D

Onze eerste computer was een P2000 trouwens, maar die heb ik zelf eigenlijk nauwelijks gebruikt.

Wel bizar dat dat ding in geld van vandaag 2700E zou kosten. Als je ziet wat je tegenwoordig aan computing power krijgt voor een paar euro.

[ Voor 43% gewijzigd door Hydra op 24-02-2017 08:11 ]

Pagina: 1 ... 25 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.