roy-t schreef op donderdag 16 februari 2017 @ 16:40:
N.a.v de Code of Conduct commentaren. Het gaat er vooral dat je iets kan doen als iemand zich misdraagt. A;s iemand je in je kont knijpt is dat niet meteen illegaal, maar nu kun je zonder de politie (of wat dan ook) te moeten raadplegen iemand er uit zetten.
Dat kan op zich wel, maar het wordt niet altijd gemakkelijk gedaan of geaccepteerd. Enerzijds omdat best veel mensen zelf niet zo makkelijk die autoriteit nemen en zich daar ook niet zo veilig of zeker in voelen (en mocht iemand zich nou geroepen voelen om hier in te vullen: "dan zijn ze niet geschikt om zoiets te organiseren" / "dat is slap van ze", dan verwijs ik door naar punt 2.)
Anderzijds omdat mensen die grensoverschrijdende opmerkingen maken, vaak degenen zijn die zich niet zomaar weg laten sturen, en actief op zoek zullen gaan naar allerlei manieren om het ermee oneens te zijn, zoals de legitimiteit, autoriteit of competentie in twijfel te trekken, het persoonlijk maken etc.
("Hoe kon ik nou weten dat dat niet mag, ik doe dat altijd, niemand neemt daar aanstoot aan, stel je niet zo aan, doe niet zo overgevoelig. Hunnie doen het ook. Jullie doen het zelf ook.")
Het idee dat 'men' elkaar kan aanspreken op omgangsvormen is namelijk heel iets anders dan ook daadwerkelijk aangesproken worden op omgangsvormen.
Daarnaast is het nadenken over zo'n CoC een manier om er als organisatie al vooraf bij stil te staan: wat
is eigenlijk aanvaardbaar. Wat wil je, wat wil je niet. Wat kun je doen, wat wil je doen. En dat je weet dat je met elkaar ongeveer op 1 lijn zit over wat verwacht wordt.
Want zo vanzelfsprekend is het helemaal niet dat iedereen daar hetzelfde over denkt. Anders zou het probleem er ook niet zijn.