Dat lijkt mij een moeilijk verhaal. Maar bij een sollicitatie lijkt mij toch dat je bepaalde kwalificaties opstelt, en als reizen naar een X aantal landen daar onderdeel van is, en iemand heeft een paspoort waarbij die niet naar die landen kan lijkt mij het een valide punt om iemand daarop af te keuren. Hij (of zij) voldoet immers niet aan de opgestelde kwalificaties.
Doorgetrokken. Als je een vacature hebt voor iemand die aan de lopende band werkt en daar bv dingen in elkaar moet zetten, kun je iemand met maar een hand toch ook afkeuren op het feit dat hij niet voldoet aan de "eisen". Je keurt hem dan niet af "omdat hij gehandicapt is" maar omdat de specifieke handicap hem ongeschikt maakt voor het type werk. Daarentegen kun je iemand zonder benen weer wel aannemen, want benen zijn niet perse nodig om iets (met de handen) in elkaar te zetten.
Uiteindelijk komt het dus puur neer op hoe goed iemand zijn werk kan doen. En als je in het originele voorbeeld m.b.t. veel reizen de keuze hebt uit iemand die wel alle landen in mag, en iemand die niet alle landen in mag, heeft die wat wel overal heen mag natuurlijk een groot voordeel en zal die eerder worden aangenomen op basis van hoe goed die zijn werk kan doen.
Ik vind dan ook dat in principe je als sollicitant "verplicht" bent om zoiets zelf aan te kaarten/niet te solliciteren. Je weet dan van tevoren dat je je werk niet naar behoren kunt uitvoeren, dus waarom dan wel solliciteren. Persoonlijk zit ik in ieder geval niet erop te wachten om ergens te werken waarbij ik van te voren weet dat ik (een van) mijn hoofdtaak(en) helemaal niet uit kan voeren.