De Devschuur Coffee Corner - Iteratie ⓫ Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 100 Laatste
Acties:
  • 554.639 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Klopt, dat is meestal niet zo. B)

En zelfs al begin je wel gelijk, moet er behoorlijk wat discipline zijn wil je het echt gelijk houden met noodreparaties, wisselende contracten, wisselende cloud dingen, extra redundantie of ad hoc capaciteit uitbreiding welke op prod nodig is ivm piekdrukte maar welke misschien niet financieel te verantwoorden is voor andere omgevingen, verschillende maintenance windows, verschillende load, latency, netwerk, energie, koeling, toegang...

Misschien zijn er uiteindelijk genoeg teams blij als het verschil minder dan een factor 2 is. :+

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

Rutix schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 15:53:
[...]

Wie heeft dat ooit bedacht :+? Is het meestal niet zo dat prepod gelijk is aan prod xD?
Bij de eerste test (om de werking te controleren) maakt de hardware niet uit.

De tweede test (performance) doe je op de zelfde systemen als de productie-omgeving, (maar dan natuurlijk met testdata). Je schroeft langzaam de testintensiviteit op zodat je een vergelijking kunt maken met de productieomgeving. (Je test hiermee trouwens ook meteen benodigde gebruikersrechten en firewallconfig. ;) )

Bij het omzetten naar productie hoeft je alleen maar een paar linkjes aan te passen en misschien wat dataconversie te draaien en het is meteen klaar voor gebruik.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
Ger schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 15:43:
[...]
Ja, lijkt mij aan sich ook hoor. Maar met de iMac liep ik af en toe tegen de max aan. Sinds ik er 8GB bij heb gezet gaat het een stuk beter. Aan de andere kant: in mijn privé laptop (Windows) heb ik maar 4 en dat gaat ook goed.

Ik ga thuis en in de virtialbox nog wel ff wat stoeien binnenkort. Kijken wat ik tegenkom :)
Met een lichte desktop environment hou je in iedergeval zo veel mogelijk geheugen over voor andere dingen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20:38

alienfruit

the alien you never expected

Haha, ja, dat dacht ik ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
Onbekend schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:28:
[...]

Bij de eerste test (om de werking te controleren) maakt de hardware niet uit.

De tweede test (performance) doe je op de zelfde systemen als de productie-omgeving, (maar dan natuurlijk met testdata). Je schroeft langzaam de testintensiviteit op zodat je een vergelijking kunt maken met de productieomgeving. (Je test hiermee trouwens ook meteen benodigde gebruikersrechten en firewallconfig. ;) )

Bij het omzetten naar productie hoeft je alleen maar een paar linkjes aan te passen en misschien wat dataconversie te draaien en het is meteen klaar voor gebruik.
Dat beantwoord niet mijn vraag ;). Het ging erom dat de preprod omgeving kwa hardware beter was dan de prod omgeving. Dat is een beetje raar aangezien preprod juist is bedoelt om representatief te zijn aan productie om daar testen op te doen ect.

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:19

Onbekend

...

Het was in ieder geval niet het antwoord op jouw eerste vraag. :)

Het antwoord op jouw tweede vraag is nee. Je kunt de hardware wel het zelfde hebben, maar de hardwarebelasting is misschien wel een stuk belangrijker. Dit is ook erg afhankelijk hoe intensief de software wordt gebruikt.

Daarom zou je als final test de nieuwe software naast de huidige software op de systemen moeten zetten, om zo hoge hardwarebelasting snel op te kunnen merken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Dat is wel erg makkelijk gezegd, Onbekend. Ik zou zelf niet weten hoe dit mogelijk is binnen SAP. Verder wordt de oplossing veel gebruikt. Ze hebben van plan om het per week met 100 gebruikers op te schalen. Om er nu dus achter te komen dat de SAP Gateway hardware minstens twee keer zo snel is in preprod dan prod dan moet je wel even slikken. Ik heb nog niet eens gevraagd hoe het met de Dynamics en COBOL omgevingen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:06
Gaan ze niet live met de preprod hardware? Dan kan het natuurlijk prima dat er een snelle bak klaar staat voor livegang. Anders is het wel vreemd opzich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Nee, dat gaan ze zo ver ik weet niet doen. Rare bedoeling. Maar ja, IT jongens en meiden zullen wel weten wat ze doen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
alienfruit schreef op zondag 11 december 2016 @ 22:58:
Maar ja, IT jongens en meiden zullen wel weten wat ze doen... :)
Mama ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
alienfruit schreef op zondag 11 december 2016 @ 22:58:
Nee, dat gaan ze zo ver ik weet niet doen. Rare bedoeling. Maar ja, IT jongens en meiden zullen wel weten wat ze doen... :)
Assumption is the mother of all fuck ups

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:16
gekkie schreef op zaterdag 10 december 2016 @ 16:36:
[...]

Met een lichte desktop environment hou je in iedergeval zo veel mogelijk geheugen over voor andere dingen :)
Nja, ik heb met Mint wel met MATE gewerkt en met de XFCE versie van Ubuntu (in een grijs verleden). Maar de standaard Unity vind ik er nu wel prima uitzien.

Bovendien ga ik voor mijn dagelijks gereedschap niet beknibbelen op een paar GB geheugen. ;)
Cartman! schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 16:47:
In Windows 10 wordt tegenwoordig gewoon bash (eigenlijk Ubuntu) meegeleverd dus je hebt dan ook je trouwe terminal en een beetje best of both worlds.
Ik heb een beetje met die Bash in Windows gewerkt, dat gaat op zich wel prima inderdaad.

Maar wat bedoel je precies met "best of both worlds"? In die zin: wat is voor jou nu de meerwaarde van Windows? Dat is geen lullig bedoelde vraag, maar serieus bedoeld: ik sta open voor elk OS, en wil gewoon een goede keuze maken. Windows 10 bevalt mij goed voor consumenten gebruik, maar daarbuiten heb ik er eigenlijk nog niet serieus mee gewerkt. Simpel gezegd: wat vind jij als PHP developer prettig aan Windows 10?

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ger schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:29:
Maar wat bedoel je precies met "best of both worlds"? In die zin: wat is voor jou nu de meerwaarde van Windows? Dat is geen lullig bedoelde vraag, maar serieus bedoeld: ik sta open voor elk OS, en wil gewoon een goede keuze maken. Windows 10 bevalt mij goed voor consumenten gebruik, maar daarbuiten heb ik er eigenlijk nog niet serieus mee gewerkt. Simpel gezegd: wat vind jij als PHP developer prettig aan Windows 10?
De keuze van Windows is niet gemaakt omdat het fijn is voor PHP maar meer dat ik Windows gewoon het fijnste OS vind en dat ik gewoon geen nadelen zie als PHP dev om ermee te werken. Er is wat dat betreft geen foute keuze volgens mij want je kan in elk OS voor elkaar krijgen wat je wilt. Als ik in OSX zou developen zou ik denk ik, net als op Windows, gaan uitwijken naar Vagrant/Docker om zo makkelijker om te kunnen omgaan met meerdere versies van verschillende tools (php, redis, elasticsearch etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

K: "We bought new HW for the T environment, the SAP HW should suffice."
Ik: "You are aware weren't using ECC/CRM portals much in this new product release but rely on GW?"
K: - "Yes, this shouldn't be a problem. GW box is running circles"
Ik: "Uhm, you are planning to have 500 users on GW on HW that is not even half as fast the HW you bought for T"
K: "Yes, just get your work in order"

Argh! Kan ik het maar optimaliseren maar ja, jullie code guidelines verbieden de manieren op de boel sneller te maken :@ Ik ga mijn baas maar even bellen met mogelijk shitstorm die er in Januari kan komen :X Volgens mij zijn de IT mensen fan van Microsoft. Dynamics krijgt wel...

[ Voor 13% gewijzigd door alienfruit op 12-12-2016 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:09

Dido

heforshe

offtopic:
Ja, ik ben een zeikerd :P

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ger schreef op maandag 12 december 2016 @ 10:29:
[...]
Ik heb een beetje met die Bash in Windows gewerkt, dat gaat op zich wel prima inderdaad.

Ik gebruik bash op windows nog wel eens als ik mijn desktop, die ik normaal voor gamen gebruik, eens gebruik voor devprojectjes. Zo hoef ik mijn PC niet te rebooten en kan ik makkelijk schakelen tussen gamen en devven. Maar goed, das voor een normale dev natuurlijk geen argument :P

Maar voor een devver zou natuurlijk ook met verschillende talen kunnen werken die op sommige platformen wat beter draaien. Zo vind ik Go op windows niet echt een pretje, maar kan C# op linux nog wel eens minder zijn handig zijn (vooral als je zo gewend bent aan visual studio daarvoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Gropah schreef op maandag 12 december 2016 @ 20:24:
[...]
Maar voor een devver zou natuurlijk ook met verschillende talen kunnen werken die op sommige platformen wat beter draaien. Zo vind ik Go op windows niet echt een pretje, maar kan C# op linux nog wel eens minder zijn handig zijn (vooral als je zo gewend bent aan visual studio daarvoor).
Gewoon uit nieuwsgierigheid wat vind je niet prettig werken aan Go op Windows ? (Ik heb zelf nog geen Go gebruikt maar zat er wel aan te denken en ik gebruik windows)

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Rutix schreef op maandag 12 december 2016 @ 22:46:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid wat vind je niet prettig werken aan Go op Windows ? (Ik heb zelf nog geen Go gebruikt maar zat er wel aan te denken en ik gebruik windows)
Ik heb zelf ook niet veel Go gebruikt en ik moet ook eerlijk zeggen dat het ondertussen ook meer dan een jaar geleden en ik weet het allemaal niet zo goed meer, dus het kan zo allemaal anders zijn nu, maar om maar even wat aan te halen: de standaard instellingen zijn allemaal ok voor linux, maar op windows niet zo. Zo had ik een library te pakken die perse gcc moest hebben. Nu kan dat wel via mingw etc, maar goed, dat had ik op dat moment niet. Ook is het opzetten van je dev environment een stukje meer werk omdat path instellen etc op linux niet/minder hoeft.

Al met al had ik geen positieve ervaring met Go onder windows omdat ik na 2 uur mijn project nog niet eens halverwege werkend had terwijl ikop ubuntu binnen een half uur compilerend en draaiend had inclusief binnenhalen van libs etc,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Gropah schreef op maandag 12 december 2016 @ 20:24:
[...]

Ik gebruik bash op windows nog wel eens als ik mijn desktop, die ik normaal voor gamen gebruik, eens gebruik voor devprojectjes. Zo hoef ik mijn PC niet te rebooten en kan ik makkelijk schakelen tussen gamen en devven. Maar goed, das voor een normale dev natuurlijk geen argument :P
Ik denk niet dat mijn manager er blij van wordt als ik tussendoor ga zitten gamen hier. :P
Nja, dat is voor mij niet echt een issue. Ik werk feitelijk voor 95% aan 1 project (het product van mijn business unit) en de andere 5% hebben eenzelfde onderliggende basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-09 10:19
D-Raven schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 20:47:
omg dit draadje: nieuws: Linux-onderhouder weert AMD-drivercode uit kernel

Wat een hoop onzin wordt daar weer uitgekraamd zeg, ik vraag me serieus af of ze daar wel hetzelfde mailing-list-reactie gelezen hebben als ik: https://lists.freedesktop...2016-December/126516.html

De contributie van AMD wordt afgeschoten omdat ze niet willen dat er een HAL gebruikt wordt, vanwege maintainence redenen, en elke 2de reactie in dat topic gaat over iets in de trand van:

"Ja ik kan me wel voorstellen dat ze geen bagger code in de kernel willen" . .. 8)7

Ik kan me bij beide kampen best iets voorstellen bij hun argumenten overigens. Maar AMD is al jaren actief in de linux community. Ik denk dat ze daarmee wel bewezen hebben dat ze geen vendor zijn die zomaar even wat meuk over de schutting gooien. Dus ik kan me goed voorstellen dat er vervolgens nogal zuur op gereageerd word door AMD.
Het is wel weer het zoveelste voordeel dat de 'top' mensen die de Linux kernel onderhouden echt 0 sociale vaardigheden hebben. De eerste gequote reactie geeft netjes aan dat er problemen zijn met het gebruik van een HAL maar de reactie van ene 'Dave' voegt dan weer totaal niets toe en is alleen maar een rant. :(

~ Mijn prog blog!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrisonerOfPain
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-05 17:08
D-Raven schreef op vrijdag 9 december 2016 @ 20:47:
Ik kan me bij beide kampen best iets voorstellen bij hun argumenten overigens. Maar AMD is al jaren actief in de linux community. Ik denk dat ze daarmee wel bewezen hebben dat ze geen vendor zijn die zomaar even wat meuk over de schutting gooien. Dus ik kan me goed voorstellen dat er vervolgens nogal zuur op gereageerd word door AMD.
Daar spelen nog wel iets meer dingen mee natuurlijk. AMD staat al een tijdje enorm in het rood & heeft een vrij onzekere toekomst (hopelijk is d'r na de aankondiging van Zen & Vega 10 wat meer zekerheid). Verder hebben ze deze patch begin dit jaar ook proberen te submitten; waarna ze een groot deel van de kritiek gefixed hebben. Behalve dus het HAL gedeelte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 23:08
Er was ooit een editor project waarbij je editor bestond uit een soort canvas waarop je functies uit je code kon openen en bewerken op een soort canvas. Je kon zo fragmenten code verspried over meerdere files gewoon op het canvas leggen. Deze werkte gewoon met gangbare programmeertalen (Java, PHP, whatever) en liet dus fragmenten uit files zien.

Weet iemand nog welke dat is?

Edit: Ah, deze: http://cs.brown.edu/~spr/codebubbles/

Hmm ik had gehoopt dat het inmiddels al wat mooier zou zijn

[ Voor 13% gewijzigd door Gamebuster op 13-12-2016 15:04 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Gamebuster schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 15:02:
Er was ooit een editor project waarbij je editor bestond uit een soort canvas waarop je functies uit je code kon openen en bewerken op een soort canvas. Je kon zo fragmenten code verspried over meerdere files gewoon op het canvas leggen. Deze werkte gewoon met gangbare programmeertalen (Java, PHP, whatever) en liet dus fragmenten uit files zien.

Weet iemand nog welke dat is?

Edit: Ah, deze: http://cs.brown.edu/~spr/codebubbles/

Hmm ik had gehoopt dat het inmiddels al wat mooier zou zijn
Ik dacht je deze bedoelde:
MSDN: Exploring Code Canvas – Kael Rowan

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Ugh, wat is de Doctrine-documentatie toch altijd weer een teleurstelling. :/

(En de functionaliteit trouwens ook wel een beetje. Ik zit nu op 2 onnavolgbare foutmeldingen van dingen die volgens stackoverflow zouden kunnen werken maar te uitgebreid zijn voor de documentatie en toch niet werken, 3 alternatieve strategieen die allemaal unsupported zijn, en een voorbeeld om het dan maar met sql te doen dat gewoon niet klopt.)

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:37
Koffie, laptop, sigaret. Go! (Wil eigenlijk de rest van dit jaar niet meer werken) :'(
incaz schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 21:35:

(En de functionaliteit trouwens ook wel een beetje. Ik zit nu op 2 onnavolgbare foutmeldingen van dingen die volgens stackoverflow zouden kunnen werken maar te uitgebreid zijn voor de documentatie en toch niet werken, 3 alternatieve strategieen die allemaal unsupported zijn, en een voorbeeld om het dan maar met sql te doen dat gewoon niet klopt.)
Ook veel last van. Misschien kan ik je helpen in een nieuw topic of in DM? :)

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:07
ugh sigaret :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Roken, is dat nog steeds een ding?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 12:44

Firesphere

Yoshis before Hoshis

kenneth schreef op woensdag 14 december 2016 @ 08:28:
Ik denk het wel.

On that note, Wellington wil bij 2025 volledig rookvrij zijn. Wat echt een gaaf doel is. Mag van mij wel verplaatst worden naar 2020!

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:35
kenneth schreef op woensdag 14 december 2016 @ 08:28:
Ouderwetser dan SMS als je het mij vraagt.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 11:07

TheNephilim

Wtfuzzle

Dat zal allemaal best, maar als we zo doorgaan met verbieden, dan mag een biertje drinken ook niet meer straks :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Roken hoeft van mij niet verboden te worden, verbieden dat andere mensen de rooklucht moeten inademen zou voldoende moeten zijn :P

Nou ja, dan zit je nog wel met de mensen die na het roken nog een half uur een walm van asbaklucht verspreiden.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
Hmmm klink nu zelf als een oude oma aan de zware shag en een potje oud bruin, maar goed dat is dan gelukkig maar omdat ik verkouden ben :p.
Mjah roken in de horeca mag van mij wel weer-gebonden zijn, laat ze in de zomer maar lekker binnen zitten :p. Maar goed ergste is/was in restaurants, de vraag waarom ze als het zo'n match in heaven is ze die stinkstok niet zelf hebben gecombineerd met hun tournedo'tje wordt niet altijd gebegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antrax
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:37
Wat zijn jullie toch allemaal anti rokers :/ :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

iRicardo schreef op woensdag 14 december 2016 @ 11:22:
Wat zijn jullie toch allemaal anti rokers antirooklucht :/ :'(
ftfy

Heb zelf ooit gerookt. Ik was en ben er niet tegen maar ik zit (ook toen) niet te wachten op rooklucht en helemaal niet als ik aan het eten ben (eten op het terras in de zomer ;w). Als ik buiten loop en je steekt een peuk op: soit, ik ga wel aan de goede kant van de wind lopen. Ieder zijn pleziertje. Zolang je erna maar niet bij mij in de auto stapt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaZ
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 14:24

ZaZ

Tweakers abonnee

Lekker op de bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofyles2
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-01-2024
TheNephilim schreef op woensdag 14 december 2016 @ 10:02:
Dat zal allemaal best, maar als we zo doorgaan met verbieden, dan mag een biertje drinken ook niet meer straks :o
Verboden krijg je omdat politici denken dat burgers nooit voor zichzelf kunnen denken.

Appen tijdens het rijden wordt straks ook verboden door mevrouw S. van H., en dat nadat die vrouw pas het licht heeft gezien na 24590 (bijna-)ongelukken, waarvan 42% met dodelijke afloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
Ik vind af en toe een sigaartje met whiskey wel lekker :)

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
incaz schreef op dinsdag 13 december 2016 @ 21:35:

Niemand houdt je tegen om dit voor ze aan te passen en er een PR voor te maken hoor ;) Vind persoonlijk de docs van Doctrine vrij uitgebreid.

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

iRicardo schreef op woensdag 14 december 2016 @ 07:37:
Koffie, laptop, sigaret. Go! (Wil eigenlijk de rest van dit jaar niet meer werken) :'(
[...]

Ook veel last van. Misschien kan ik je helpen in een nieuw topic of in DM? :)
Breakfast of the champions of dat dan weer niet *O*

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LangTall
  • Laatst online: 21-11-2024

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Brakkie41 schreef op donderdag 15 december 2016 @ 09:06:
[...]

Breakfast of the champions of dat dan weer niet *O*
'Took six hamburgers, and scotch all night, nicotine for breakfast just to put it right' Heavy fuel

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04 22:41

Swedish Clown

Erlang <3

LangTall schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 08:52:
[...]

'Took six hamburgers, and scotch all night, nicotine for breakfast just to put it right' Heavy fuel
Classic! *O*

Wij zijn druk bezig met een microservice in Erlang op AWS. *O* Eens wat anders dan werken aan een monolith met een bizarre bak aan hardware :P

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

:7

/me voelt een Dire Straitsdagje aankomen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Zijn er hier nou ook devvers die hun eigen home automation/domotica systeem geschreven hebben? Of leeft dat niet zo hier? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Ooit wel mee begonnen. Fibaro stopcontacten aansturen met een Raspberry PI, maar nooit echt doorgezet. Ik weet niet zo goed wat ik er aan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Skyaero schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 09:43:
Ik weet niet zo goed wat ik er aan heb.
Dat is nou precies waar ik steeds tegenaan loop als het gaat om domotica en allerlei IOT spul. Leuk omdat het kan, maar zodra je er 1x een e-penis van hebt gekregen is de lol er gauw af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Haha, ja het is niet altijd met praktische insteek inderdaad. Vaak meer"omdat het kan", zonder een doel te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Zou het niet veel nuttiger zijn met ubiquitous voice control? Dat je een kamer binnenloopt en zegt "Hey Cortana, licht aan, gordijnen open". Met een smartphone of een IoT-apparaatje is het vooral spielerei maar ik kan me voorstellen dat het met spraak vooral heel handig wordt. En dus niet in je smartphone praten maar gewoon bij het binnenlopen van de kamer. Overal microfoons, privacy-alert :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Grootste probleem vind ik nog altijd dat het wel om je huis gaat. De lol is er snel af als bijvoorbeeld je lichten niet aan gaan omdat je systeem even niet reageerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim

TheNephilim

Wtfuzzle

Ja sommige mensen zijn er helemaal wild van dat ze met hun smartphone de lichten aan/uit kunnen zetten, maar dat vind ik nou juist meer werk dan gewoon op een knopje drukken. Wel handig; als het donker wordt automatisch licht aan en als je gaat slapen alles weer uit.

Het liefst zou ik gewoon centraal geschakelde lichten hebben. Dus met 12v schakelaars de lampen bedienen via één centrale controller met computergestuurde relais die dan die 230v schakelen naar de lampen. Je kunt dan altijd op een knopje drukken, maar hebt evt. de mogelijkheid die lampen ook automatisch te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

Ga je LIVE. Blijkt de web-site van de klant ook vernieuwd te zijn en werken er allemaal dingen in onze oplossing niet door X-Frame-Options in de nieuwe site ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• incaz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-11-2022
Cartman! schreef op woensdag 14 december 2016 @ 22:01:
[...]

Niemand houdt je tegen om dit voor ze aan te passen en er een PR voor te maken hoor ;)
Ah, gelukkig, zou toch zonde zijn als dit cliche niet langskomt.
Vind persoonlijk de docs van Doctrine vrij uitgebreid.
Uitgebreid is niet hetzelfde als goede documentatie...
Maar helaas ben (ik deels juist vanwege de ontoegankelijkheid) gewoon niet bekend genoeg om goede documentatie te schrijven + dat ik denk dat die niet geaccepteerd wordt omdat het heel erg een bepaalde filosofie uitstraalt ('beschrijf wat het is') en dat meestal niet de omgeving is waar men open staat voor schrijven vanuit 'geef mensen wat ze nodig hebben om het te gebruiken en begrijpen.'

Never explain with stupidity where malice is a better explanation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het ook heel irritant om een "slimme" lamp te bedienen met een smartphone, want dan moet ik eerst helemaal mijn smartphone er bij pakken en gasten kunnen het licht niet aan- of uitzetten. Daarom draai ik op dit moment een scriptje op mijn Pi zodat ik mijn "slimme" lampen met een fysieke afstandsbediening kan bedienen.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 16-12-2016 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 20:32
De Philips hue reeks heeft toch ook schakelaars? Met een bridge ertussen kan je die prima aansluiten op je eigen domotica omgeving. Heb je mooi een schakelaar welke aan de muur kan vastmaken en vanaf waar je centraal je slimme verlichting aan en uit kan zetten.

Of denk ik nou te simpel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

USD :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
D-Raven schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 12:09:
De Philips hue reeks heeft toch ook schakelaars? Met een bridge ertussen kan je die prima aansluiten op je eigen domotica omgeving. Heb je mooi een schakelaar welke aan de muur kan vastmaken en vanaf waar je centraal je slimme verlichting aan en uit kan zetten.

Of denk ik nou te simpel :P
Ja klopt, die hangen hier ook, was het snel zat dat ik weer terug naar de woonkamer kon om mijn telefoon te halen waarmee ik het licht aan kon doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
Is dat een reactie op mij ? of op de valuta koers ? :P

Heeft trump weer een scheet gelaten ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
jip_86 schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:17:
[...]

Ja klopt, die hangen hier ook, was het snel zat dat ik weer terug naar de woonkamer kon om mijn telefoon te halen waarmee ik het licht aan kon doen :+
Ik vind het bedienen van dat soort dingen via telefoon sowieso niks meer dan een gimmick.
Als je nou in een gigantisch huis woont dan kan het handig zijn. Maar voor de rest..

Heeft een hoog "Niet omdat het moet, maar omdat het kan" gehalte :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20:34

DevWouter

Creator of Todo2d.com

D-Raven schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:41:
[...]

Ik vind het bedienen van dat soort dingen via telefoon sowieso niks meer dan een gimmick.
Als je nou in een gigantisch huis woont dan kan het handig zijn. Maar voor de rest..

Heeft een hoog "Niet omdat het moet, maar omdat het kan" gehalte :P
Dat is het altijd, maar persoonlijk vind ik echt super fijn. Als ik de slaaptracker activeer dan gaat automatisch het licht in de slaapkamer uit en als mijn wekker afgaat dan gaan automatisch de lichten op vol. Dat is vooral prettig in deze winterse dagen gezien het me helpt met ontwaken.

Verder is het ook fijn als ik s'avonds laat thuis kom en nog spullen naar binnen moet brengen. Dan zet ik gewoon buiten de lampen binnen aan.

Dat gezegd te hebben gebruik ik wel de hue switch binnen want een fysieke knop is best wel fijn. De integratie met mijn mobiel zie ik als een extra.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alienfruit

alienfruit

D-Raven schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 13:38:
Is dat een reactie op mij ? of op de valuta koers ? :P
Heeft trump weer een scheet gelaten ofzo ?
Nee, op Microsoft Dynamics USD :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
incaz schreef op vrijdag 16 december 2016 @ 11:37:
[...]
Uitgebreid is niet hetzelfde als goede documentatie...
Maar helaas ben (ik deels juist vanwege de ontoegankelijkheid) gewoon niet bekend genoeg om goede documentatie te schrijven + dat ik denk dat die niet geaccepteerd wordt omdat het heel erg een bepaalde filosofie uitstraalt ('beschrijf wat het is') en dat meestal niet de omgeving is waar men open staat voor schrijven vanuit 'geef mensen wat ze nodig hebben om het te gebruiken en begrijpen.'
Dan kun je op z'n minst een issue aanmaken waarin je het probleem beschrijft zodat wellicht het door de mensen achter Doctrine zelf verbeterd kan worden? Zoals ik zei vind ik het gewoon goede documentatie en mis ik niet echt iets. Misschien gebruik je iets niet op de manier zoals het moet waardoor je er tegenaan loopt, allemaal dingen die je door een issue misschien te weten kunt komen.

Ik heb bij Symfony CMF een keer enorm klem gezeten bij iets waar ik uiteindelijk vanuit n00b oogpunt een toevoeging gedaan heb op de doc in een PR en dat werd binnen een paar uur gemerged. Juist dat soort dingen kunnen heel waardevol zijn voor beginners dus, misschien in jouw geval dan ook wel. Just saying :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:04
M.b.t. domotica. Zijn er strict genomen niet twee varianten? Smart-home en home automation of zoiets. Bij de laatste heb je wel vanalles aan elkaar gekoppeld, maar is het niet "slim", en moet je dus bv zelf een schakelaar gebruiken. Waar bij smart home je net bv bewegingssensoren hebt en het licht in de woonkamer automatisch aan gaat na zonsondergang en er beweging is. Dit kun je dan bv ook weer koppelen aan de eerder genoemde Fibaro wallplugs. Als je TV zit te kijken beweeg je misschien niet voldoende, maar door een wallplug te gebruiken, met ingebouwde energiemeter, ziet het systeem wel dat de TV aan staat en kan dus ook daarom de verlichting aan doen.

Zelf zou ik dan ook een Homey kopen. Juist omdat deze met vele protocollen en systemen overweg kan. Als "niet smart" oplossing kun je bv een klik-aan klik-uit afstandsbediening koppelen aan Fibaro/z-wave lichtschakelaars. De Homey plukt het gebruik van de afstandsbediening uit de lucht en je kunt zelf instellen hoe daarop gereageerd moet worden. Of als smart bv een Fibaro multisensor (licht & beweging) koppelen aan Phillips Hue verlichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
Weet niet of je het zo strikt kan scheiden. Hue heeft bijvoorbeeld ook bewegingssensoren en mogelijkheden om het licht aam te laten gaan als je thuis komt.
Homey kun je dat ook laten doen, maar die kan je ook gebruiken om slimmigheid toe te voegen. Zelf laat ik het licht en muziek aan gaan als wekker, iets wat me vroeger twee apps opstarten en instellen kostte. Maar zag op het homey forum ook dingen als een notificatie dat je wasmachine op zolder klaar is dmv een wallplug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:59
Cartman! schreef op dinsdag 6 december 2016 @ 21:59:
[...]

Ik moet op mijn beurt altijd glimlachen om de mensen die graag het wiel keer op keer opnieuw uitvinden en code maken vol met security issues die anderen allang voor ze hebben gevonden en opgelost. Maak gerust alles opnieuw, ik laad een library die door duizenden anderen al is gebruikt, getest en verbeterd en ben klaar. Als jij je tijd verspilt met alles zelf te willen doen: be my guest :) Ik spreek hier overigens vooral over PHP maar voor andere talen gaat het grotendeels ook op natuurlijk.

We hebben hier laatst nog een topic over gehad waar degenen die geen frameworks gebruikten maar niet met argumenten konden komen waarom ze alles zelf wilden maken.
Het is vrij eenvoudig, frameworks zijn handige tools met als doel gemak en ontwikkelsnelheid ten koste van vrijheid, flexibiliteit en performance. Leuk voor generieke dingen, maar als je wat meer de grenzen opzoekt, dan zit het vaak meer in de weg.

De uitspraak over het wiel opnieuw uitvinden vind ik altijd maar een rare. Het is vrij gebruikelijk om een wiel te ontwerpen dat perfect past op het voertuig. Daarnaast bestaan de meeste frameworks een paar jaartjes en zijn ze de definitie van het wiel opnieuw uitvinden. Hoe ik die uitspraak interpreteer is meer in de filosofische aard van software development: dat je concepten rond architectuur en data goed begrijpt, dat je de juiste design patterns implementeert etc. Niet dat je een bloated opiniated verzameling van concrete implementaties moet gebruiken en daar je ideeën naar vormt.

Hoeveel mensen ergens aan werken of er gebruik van maken is trouwens een hele slechte graadmeter voor kwaliteit of veiligheid. Het zijn standaard de meest toegankelijke zaken die het populairst worden, buiten frameworks vooral goed te zien bij zaken als Flash, JQuery en Wordpress.

Ik begrijp verder prima als je bijvoorbeeld op je werk met een framework werkt, maar ik ben toch altijd blij als ik thuis weer vanilla bezig kan zijn. Leer daar veel meer van (de generieke kennis die ik met PHP opdeed pas ik nu weer toe in JavaScript) en het is simpelweg leuker. Bij frameworks voel ik me toch altijd een beetje vies en laf. Een beetje als Superlogo voor kinderen. Of een maatpak versus unisex regenpakken met reflectors erop .Alsof je meer richting de functie van systeembeheerder aan het bewegen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
BarôZZa schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:36:
Het is vrij eenvoudig, frameworks zijn handige tools met als doel gemak en ontwikkelsnelheid ten koste van vrijheid, flexibiliteit en performance. Leuk voor generieke dingen, maar als je wat meer de grenzen opzoekt, dan zit het vaak meer in de weg.
Noem eens een voorbeeld waar het in de weg zit?
De uitspraak over het wiel opnieuw uitvinden vind ik altijd maar een rare. Het is vrij gebruikelijk om een wiel te ontwerpen dat perfect past op het voertuig. Daarnaast bestaan de meeste frameworks een paar jaartjes en zijn ze de definitie van het wiel opnieuw uitvinden. Hoe ik die uitspraak interpreteer is meer in de filosofische aard van software development: dat je concepten rond architectuur en data goed begrijpt, dat je de juiste design patterns implementeert etc. Niet dat je een bloated opiniated verzameling van concrete implementaties moet gebruiken en daar je ideeën naar vormt.
Volgens mij hangt dat sterk af van welke frameworks je kiest, de een is heel erg opionated en een ander misschien niet.
Hoeveel mensen ergens aan werken of er gebruik van maken is trouwens een hele slechte graadmeter voor kwaliteit of veiligheid. Het zijn standaard de meest toegankelijke zaken die het populairst worden, buiten frameworks vooral goed te zien bij zaken als Flash, JQuery en Wordpress.
Flash is geen framework en Wordpress is een product (CMS) en niet zozeer bedoeld als framework. Enkel met jQuery heb je een punt maar dat kan opzich zelf weinig kwaad.
Ik begrijp verder prima als je bijvoorbeeld op je werk met een framework werkt, maar ik ben toch altijd blij als ik thuis weer vanilla bezig kan zijn. Leer daar veel meer van (de generieke kennis die ik met PHP opdeed pas ik nu weer toe in JavaScript) en het is simpelweg leuker.
Wat is er leuker dan? En waar leer je meer van? Afkijken van hoe anderen t doen en dan nog een keer half opnieuw maken?
Bij frameworks voel ik me toch altijd een beetje vies en laf. Een beetje als Superlogo voor kinderen. Of een maatpak versus unisex regenpakken met reflectors erop .Alsof je meer richting de functie van systeembeheerder aan het bewegen bent.
8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
* gekkie heeft maar één maatpak, maar in tegenstelling tot de keuze van een willekeurig framework wordt ik wel ontslagen als ik in dat kostuum bij de baas op de stoep sta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 10:32
Ik ben PHP-developer, maar ik maak geen gebruik van frameworks, maar ontwikkel m'n eigen maatwerkoplossingen.

M'n ervaringen is dat je met frameworks aan het uitzoeken bent in documentatie hoe je zoiets kunt fiksen. Dan kom je erachter dat je over ORM, composer en al die bloated dingen moet worstelen. Dat is gewoon zonde van tijd.

Bij een eigen maatwerk, weet je meteen waar je heen moet.

[ Voor 3% gewijzigd door Hatsieflatsie op 18-12-2016 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Hatsieflatsie schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:55:
Ik ben PHP-developer, maar ik maak geen gebruik van frameworks, maar ontwikkel m'n eigen maatwerkoplossingen.

M'n ervaringen is dat je met frameworks aan het uitzoeken bent in documentatie hoe je zoiets kunt fiksen. Dan kom je erachter dat je over ORM, composer en al die bloated dingen moet worstelen. Dat is gewoon zonde van tijd.

Bij een eigen maatwerk, weet je meteen waar je heen moet.
Als het lezen van documentatie teveel moeite is waarom denk je dan dat je eigen maatwerk beter gaat zijn? Als je in 2016 (bijna 2017) nog geen composer gebruikt dan mis je imo de grootste revolutie van PHP die jaren geleden ingezet is. Wat is er volgens jou bloated aan composer? Ik denk dat je dit echt met geen mogelijkheid kunt onderbouwen.

Je eigen maatwerk bedenken, maken, onderhouden, onderwerpen aan security scans en documenteren...dat klinkt pas als zonde van tijd.

[ Voor 13% gewijzigd door Cartman! op 18-12-2016 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Cartman! schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:00:
[...]

Flash is geen framework en Wordpress is een product (CMS) en niet zozeer bedoeld als framework. Enkel met jQuery heb je een punt maar dat kan opzich zelf weinig kwaad.
jQuery is een library, Angular is een framework.

Angular kan je best tegenzitten als er dingen zijn die je niet wilt dat het doet, vaak omdat je iets hackish probeert te doen.

Ik ga zelf beginnen met een nieuwe versie van ons product en zit nog te twijfelen of ik overstap naar React of met Angular2 ga beginnen. Als vind ik de template meuk van React maar niks neig ik wel die kant op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:47

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Gebruiken jullie wel losse libraries dan? Want met maatwerk weet jij, en misschien een paar andere devvers waar ze heen moeten. Met een framework of gebruik makend van bekende libraries weten veel meer mensen beter waar ze heen moeten. De ervaring leert dan ook nog dat bijna iedereen z'n eigen code slecht documenteert en dat dat bij veel gebruikte libs en/of frameworks veel beter is geregeld.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Megamind schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:04:
[...]
Ik ga zelf beginnen met een nieuwe versie van ons product en zit nog te twijfelen of ik overstap naar React of met Angular2 ga beginnen. Als vind ik de template meuk van React maar niks neig ik wel die kant op.
Hier wordt gewerkt met vue.js. Zelf geen ervaring mee, maar collega's zijn enthousiast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Megamind schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:04:
[...]

jQuery is een library, Angular is een framework.
Precies maar het gaat hier wel om beiden zover ik weet dus dan houdt t stand.
Angular kan je best tegenzitten als er dingen zijn die je niet wilt dat het doet, vaak omdat je iets hackish probeert te doen.
Bij Angular 1 heb ik dat vaker gehoord ja.
Ik ben zelf absoluut geen frontender maar hoor veel positieve verhalen over vuejs.

edit: wat Orf ook zegt dus :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Misschien vue ook maar eens bekijken dan, wordt wel een beetje moe van alle tools en frameworks. Lijkt er gelukkig wel op dat Angular, VueJS en React nu de paketten zijn om te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Hatsieflatsie schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:55:
Dus jij hebt zaken als anti-forgery tokens en user input validatie (a la anti-XSS) zelf geïmplementeerd en grondig getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Skyaero schreef op zondag 18 december 2016 @ 22:56:
[...]

Dus jij hebt zaken als anti-forgery tokens en user input validatie (a la anti-XSS) zelf geïmplementeerd en grondig getest?
XSS gaat meer om output dan input, neemt niet weg dat input zeer belangrijk is. Maar onderliggend volledig eens, zulke dingen zelf maken is compleet waanzin...in welke beende taal dan ook hebben andere deze dingen allang voor je opgelost.

Maareh...hier is al een doodgebloed topic over waar degenen die geen frameworks en libaries gebruiken niet echt antwoord konden of wilden geven waarom dit zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
  • Laatst online: 16-05 03:04
Cartman! schreef op zondag 18 december 2016 @ 21:00:
[...]

Noem eens een voorbeeld waar het in de weg zit?
Ik heb echt super vaak dat ik iets wil doen, en ik weet heel goed hoe het moet zonder het framework/library, maar ik heb geen idee hoe het moet met. Point in case: ik ging laatst d3.js uitproberen, en wilde graag (naast allemaal datapunten) een lijn tekenen. Zonder d3 weet ik hoe dat moet in 2-3 regels code. Met d3 lukte het maar niet. Kan het met d3 en lag dat aan mij? Zeer waarschijnlijk, maar ik zag gewoon geen winst die ik met d3 voor mijn use case, dus dan zit het in de weg.
[...]

Wat is er leuker dan? En waar leer je meer van? Afkijken van hoe anderen t doen en dan nog een keer half opnieuw maken?
Ik heb (ondertussen best een tijd geleden) een regular expression parser/'compiler' geschreven. Ik had over de achterliggende theorie gelezen, maar je krijgt dat soort dingen pas echt in de vingers als je een eigen implementatie schrijft. Het eindproduct was niet heel bruikbaar, maar ik hield er code en kennis aan over die ik in de praktijk op andere problemen heb kunnen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Laatst online: 20:49
Zo weer aan het werk na 2 weken 'vakantie'.
Ik ben verhuisd waardoor ik nu op het fietsje naar het werk kan i.p.v. fiets-(drukke) trein-lopen naar het werk.

Gaat weer even wennen worden om aan het werk te gaan, maar gelukkig maar nog weinig werkdagen voor het einde van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik doel vooral op server side talen, ik heb te weinig frontend ervaring om hier iets zinnigs over te zeggen. Het tekenen van een simpel lijntje lijkt me zeker prima iets wat kan zonder library maar zodra je daar een meer fancy iets van wil maken zou ik zelf toch wel snel neigen naar iets als d3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04
Vandaag de eerste dag van mijn laatste week bij mijn huidige werkgever. Na 12 jaar werd het eens tijd voor verandering.
Vanaf 2 januari starten bij de nieuwe werkgever. \o/

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
whoami schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:48:
Vandaag de eerste dag van mijn laatste week bij mijn huidige werkgever. Na 12 jaar werd het eens tijd voor verandering.
Vanaf 2 januari starten bij de nieuwe werkgever. \o/
Wat was de reden dat je na zo'n lange tijd alsnog weg gaat? Hoe dan ook veel succes en plezier! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
Cartman! schreef op maandag 19 december 2016 @ 08:56:
[...]

Ik doel vooral op server side talen, ik heb te weinig frontend ervaring om hier iets zinnigs over te zeggen. Het tekenen van een simpel lijntje lijkt me zeker prima iets wat kan zonder library maar zodra je daar een meer fancy iets van wil maken zou ik zelf toch wel snel neigen naar iets als d3.
Ook bij meer fancy 2d werk kies ik meestal om dingen zelf te doen. De canvas API die de browser levert is helemaal niet slecht. Veel libraries zoals EaselJS vind ik niet zo veel makkelijker in gebruik dat ik het de moeite waard vind. Ik heb best wat tijd gestoken in het uitproberen van verschillende libraries hiervoor, maar kies uiteindelijk altijd wel voor zelfbouw. Dit doe ik ook voor dingen als vector math, input management, game loops. Niet dat ik pretendeer dat mijn eigen oplossingen beter zijn, maar ze voldoen wel, zijn goedkoop in onderhoud en ik had ontzettend veel plezier met het bouwen ervan. Dat laatste is al genoeg reden wat mij betreft, om niet voor een bestaande oplossing te kiezen voor eigen projecten.

En dit geldt ook voor serverside. Niet dat iedereen alles zelf moet proberen te bouwen, maar ik vind het onzin om dat meteen af te doen als 'het wiel opnieuw uitvinden'. Zelfs voor mijn werk bouw ik regelmatig dingen 'opnieuw', gewoon om een beter begrip te krijgen van hoe het werkt. We willen problemen oplossen waar nog niet veel voor bestaat, en de kennis die ik op doe bij het oplossen van een simpeler probleem kan dan heel waardevol zijn. Vaak gebruiken we onze eigen oplossing ook, maar andere keren gooien we de eigen implementatie weg en kiezen we met meer begrip voor een bestaande oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:04
Cartman! schreef op maandag 19 december 2016 @ 09:50:
[...]

Wat was de reden dat je na zo'n lange tijd alsnog weg gaat? Hoe dan ook veel succes en plezier! :)
Tja, de redenen zijn legio.

Zonder veel in detail te treden:
- toekomstvisie
- 12 jaar product ontwikkeling aan eenzelfde produktenlijn. Soms te veel vast zitten aan bepaalde legacy.
- andere lucht nodig. Verandering van spijs doet eten, of hoe zegt men dat. :)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

BarôZZa schreef op zondag 18 december 2016 @ 16:36:
Bij frameworks voel ik me toch altijd een beetje vies en laf.
Ik krijg het idee dat dit de kern is van je argumentatie en dat je de rest er achteraf bij hebt bedacht om deze keuze te onderbouwen.

Het hele verhaal van het wiel opnieuw uitvinden gaat helemaal niet om maatwerk, maar om het feit dat elke uitvinding te maken heeft met kinderziektes. Het concept "wiel" is door de eeuwen heen al prima geperfectioneerd. Je gaat dat niet opnieuw uitvinden met 0,0 aan voorkennis.

Met frameworks is dat precies zo. Natuurlijk is het leerzaam om iets zelf te implementeren, en wellicht ook gewoon leuker. Maar het is zelden productiever. Noch beter. In nieuw geschreven code zitten altijd fouten. Het is niet gezegd dat frameworks / libraries die de tand des tijds hebben doorstaan geen fouten meer bevatten, maar de kans daarop is wel aanzienlijk kleiner.

Een goede developer weet dat het kosten-effectiever is om frameworks of libraries te gebruiken daar waar ze prima aansluiten bij de wensen, en dat is absoluut niet iets om je vies bij te voelen. Dat wil overigens niet zeggen dat er geen goede redenen bestaan om zélf iets te bouwen.
kaesve schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:11:
Niet dat iedereen alles zelf moet proberen te bouwen, maar ik vind het onzin om dat meteen af te doen als 'het wiel opnieuw uitvinden'. Zelfs voor mijn werk bouw ik regelmatig dingen 'opnieuw', gewoon om een beter begrip te krijgen van hoe het werkt.
Het opnieuw uitvinden van het wiel is ook helemaal niet per definitie een slecht iets. Als een belangrijk doel is inzichten te krijgen bij dat inventieproces dan lijkt me dat een prima keuze. Je moet het alleen wel altijd goed afwegen.

[ Voor 80% gewijzigd door .oisyn op 19-12-2016 12:05 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

* BtM909 verandert topictitel even naar "De Rant Corner"

Hoe kan het toch zo moeilijk zijn om goede fullstack of frontend developers te vinden? :( :( :(

* BtM909 verandert topictitel weer terug

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 03:42

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

BtM909 schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:40:
Hoe kan het toch zo moeilijk zijn om goede fullstack of frontend developers te vinden? :( :( :(
Omdat iedereen het wiel opnieuw aan het uitvinden is en niemand gebruik wilt maken van frameworks :+

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:10

Omdat goede developers niet aan frontends willen werken? * Ealanrian runs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Hoe kan het toch zo moeilijk zijn om goede backend developers te vinden? :( :( :(
FTFY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wackmaniac
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-09 18:02

Omdat ze zichzelf allemaal zo briljant vinden dat ze liever hun eigen bedrijf hebben dan voor een baas te werken. Ontwikkelaars zijn natuurlijk notoir koppig :)

Read the code, write the code, be the code!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirkZzZ
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-09 10:02

Welke omgeving? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Ik heb er geen woorden voor:
.oisyn schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:43:
[...]

Omdat iedereen het wiel opnieuw aan het uitvinden is en niemand gebruik wilt maken van frameworks :+
:+
Ealanrian schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:48:
[...]
Omdat goede developers niet aan frontends willen werken? * Ealanrian runs
:')
:D
wackmaniac schreef op maandag 19 december 2016 @ 12:01:
[...]

Omdat ze zichzelf allemaal zo briljant vinden dat ze liever hun eigen bedrijf hebben dan voor een baas te werken. Ontwikkelaars zijn natuurlijk notoir koppig :)
O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dev10
  • Laatst online: 18-09 19:18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjolk
Regio Efteling. Zie mijn sig.

[ Voor 4% gewijzigd door Tjolk op 19-12-2016 15:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hatsieflatsie
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 10:32
Ger schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:47:
[...]

Bij deze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutix
kaesve schreef op maandag 19 december 2016 @ 11:11:
[...]
Niet dat ik pretendeer dat mijn eigen oplossingen beter zijn, maar ze voldoen wel, zijn goedkoop in onderhoud en ik had ontzettend veel plezier met het bouwen ervan.
Goedkoop in onderhoud ligt er een beetje aan welke criteria je eraan hangt. Ik ken ook iemand die dat zij maar toen hij het niet meer ging supporten (omdat die weg ging) was het een hel om te onderhouden. Voordeel van een bekend framework is dat veel meer mensen weten hoe het gebruikt kan worden. Ik zeg natuurlijk niet dat het eerste het geval is bij jou code want daar heb ik natuurlijk geen zicht op maar hopelijk snap je mijn punt ;)

Nothing to see here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaesve
Rutix schreef op maandag 19 december 2016 @ 17:30:
[...]

Goedkoop in onderhoud ligt er een beetje aan welke criteria je eraan hangt. Ik ken ook iemand die dat zij maar toen hij het niet meer ging supporten (omdat die weg ging) was het een hel om te onderhouden. Voordeel van een bekend framework is dat veel meer mensen weten hoe het gebruikt kan worden. Ik zeg natuurlijk niet dat het eerste het geval is bij jou code want daar heb ik natuurlijk geen zicht op maar hopelijk snap je mijn punt ;)
Goedkoop in onderhoud is vooral omdat het ging om mijn prive projecten :+
Als het voor mijn werk is, ben ik me bewust dat die kosten anders liggen, en dat neem ik zeker mee in de overweging om wel of niet iets zelf te bouwen. Het komt regelmatig voor dat ik in werk context kies voor een library, ook al heb ik al een eigen oplossing liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dev10
  • Laatst online: 18-09 19:18
Ger schreef op maandag 19 december 2016 @ 15:47:
[...]

Dat is behoorlijk uit de richting. Sorry. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofyles2
[...]

Zo was ik vroeger ook.

Tegenwoordig probeer ik juist frameworks and libraries uit te melken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OkkE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-09 08:16

OkkE

CSS influencer :+

[...]

Helaas is dit heel vaak het geval ja.

Hoewel ik (vooral in het verleden) ook vaak genoeg juist het tegenovergestelde heb meegemaakt; bijvoorbeeld heel jQuery gebruiken voor een simpel className-toggle scriptje.

“The best way to get the right answer on the Internet is not to ask a question, it's to post the wrong answer.”
QA Engineer walks into a bar. Orders a beer. Orders 0 beers. Orders 999999999 beers. Orders a lizard. Orders -1 beers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ofyles2
Misschien zou ik er me ook schuldig aanmaken. Moet toekennen dat ik jQuery nu beter onder de knie heb dan JavaScript.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmartijn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-07 13:21
Je kan nog altijd jQuery nano gebruiken

code:
1
2
3
var $ = function(selector) {
    return Array.prototype.slice.call(document.querySelectorAll(selector));
};

http://blog.brixit.nl - Programming, electronics and guitars. http://debestesupermarktpizza.nl - pizza

Pagina: 1 ... 12 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is niet de plaats om te lopen helpdesken. De Coffee Corner is primair bedoeld als uitlaatklep voor iedereen in de Devschuur® en niet als vraagbaak.