Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Net een account aangemaakt, nu kan ik behalve meelezen ook wellicht eens wat bijdragen...

Hieronder de resultaten van mijn SE3000 (plaatje plaatsen lukt nog niet):

|yearweek|frequency_deviation|
| 201748 | 0.001 |
| 201749 | -0.004 |
| 201750 | -0.003 |
| 201751 | -0.001 |
| 201752 | -0.005 |
| 201753 | -0.008 |
| 201800 | -0.001 |
| 201801 | -0.003 |
| 201802 | -0.003 |
| 201803 | -0.001 |
| 201804 | -0.004 |
| 201805 | -0.007 |
| 201806 | -0.007 |
| 201807 | -0.008 |
| 201808 | -0.012 |
| 201809 | -0.001 |

De afwijking lijkt hier kleiner, maar wel duidelijk aanwezig. Helaas heb ik van mijn SDM630 en 220 de frekwentie niet gelogd.

P.S. @Jerrythafast en @andrerij Bedankt voor jullie werk in dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:19
De afwijking zit m.i. deels ook in de meetfout cq (on)nauwkeurigheid van de omvormer.

Nou heb ik ooit, lang, lang geleden, een elektrotechnische studie gedaan, maar de relatie van te weinig energie en netfrequentie ontgaat mij ten ene male... Heb ik wat gemist in mijn studietijd? :?

[ Voor 18% gewijzigd door Aegle op 11-03-2018 08:36 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Aegle Dat gaat een beetje off-topic, maar dat is omdat er wat netbeheerders in de Balkan besloten hebben om politiek en techniek te vermengen....

Zie verder https://www.entsoe.eu/new...uropean-power-system.aspx

(maar dit is een persbericht, voor de waarheid moet je waarschijnlijk tussen de regels doorlezen...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bestaudio
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-08-2024

bestaudio

Gnoeeeeeee

Ik zit al even mee te lezen en ben ondertussen ook bezig met mijn solaredge systeem. Zodra dat wat begint te worden meld ik me

Wat extra info over het fenomeen en het waarom in jip en Janneke taal https://www.swissgrid.ch/...rts/topics/frequency.html

Slowly getting there, euh wait whut? Slowly?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1050793

Echt geweldig, werkt prima met één probleempje, de e_day schiet naar 333.333 en blijft daar op staan. Ook zag ik in de log de boodschap : Warning! Got 28 mysterious bytes left! (state=0)
b7 52 5e 1b 1b 3e 83 5b 4d d7 0f 03 5e 86 6c 82 c2 ea 88 cf c1 00 57 04 e4 fa a0 6d
staan.
Ik heb een Solaredge SE4000 HD Wave, misschien gewijzigd protocol?
Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Had deze vraag al via PB beantwoord, maar zie nu dat hij ook hier gepost was. Dus hier voor iedereen mijn antwoord :)

Het protocol krijgt zo nu en dan updates, maar daarbij zijn er tot dusver eigenlijk alleen extra waardes bij gekomen; ik heb het nog niet meegemaakt dat een waarde opeens anders geïnterpreteerd moet worden. Wat ik in ieder geval wel zeker weet is dat de SE Monitoring portal al sinds jaren geen gebruik meer maakt van de e_day kolom; de op één dag geproduceerde energie wordt altijd opnieuw berekend uit de de_day kolom. (De reden hiervoor: e_day begint weer bij 0 als je de omvormer even herstart halverwege de middag.) Het hele bestaan van de kolom lijkt een overblijfsel uit vervlogen tijden te zijn. Dat hij bij jou nu op een bepaalde waarde blijft plakken zou een bug in de nieuwe firmware kunnen zijn, die niet meer wordt opgemerkt door SolarEdge omdat ze zelf niet meer naar die kolom kijken :9

TL;DR: Je zou dus even kunnen proberen of je naar de de_day kolom kunt kijken in plaats van de e_day kolom. SolarEdge gebruikt de e_day kolom zelf ook al heel lang niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• austin_77
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-06 17:37
Ik heb er vandaag nog niets over gevonden op het net, maar mijn SE4000 geeft bij netwerktest aan dat server 1 niet te pingen is en soms server 2. Netwerkwise en provider is niets veranderd hier. Anderen ook problemen hiermee?

Update:
Logging lijkt verder goed te lopen vanuit SE en online portal...vreemd...mss zijn ze aan de serverkant iets aan het doen?
Connectbox Ziggo gereboot en probleem lijkt voorbij.

[ Voor 29% gewijzigd door austin_77 op 20-03-2018 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1035171

Een algemeen bericht over mijn setup en ervaringen. Ik heb sinds eind februari de SE3000H Wave en was direct geïnteresseerd in de fantastische post van Jerry.

Inmiddels heb ik alles werkend, moest wel de encryptie key uitlezen via de RS485 aansluiting (omdat mijn omvormer geen USB aansluiting heeft). Dat lukt via een speciale RS485 naar USB kabel en het scriptje van Jerry. Additioneel moest wel de RS485 via het communicatie menu in “master” status gezet worden. Op deze manier lukt het overigens ook om het SolarEdge communicatie tool (op mijn Windows 10 laptop geïnstalleerd) aan de praat te krijgen.

Bij mij was eigenlijk het grootste probleem het opzetten van de communicatie via de RPi3, dat heb ik niet werkend gekregen via de (aanbevolen?) Ubuntu Mate distributie, maar toen ik Raspbian gebruikte had ik het vrij snel aan de praat. Ik heb de RPi3 laten fungeren als bridge, via de wifi connectie wordt het signaal van de omvormer ontvangen en via de interne bridge wordt het via de ethernet connectie naar het monitoring portal van SolarEdge gestuurd (zoals in 4.1 van de startpost beschreven).
Tenslotte stuur ik ook de data naar PVOutput, nu nog aanvullen met de data uit de slimme meter!

Vanzelfsprekend heb ik meer info mocht iemand details willen weten omdat er met vergelijkbare opzet gewerkt wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hrigteri
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 01:52
Mensen, sterk advies: maak een backup van je geheugenkaart zodra je de boel aan het werk hebt!

Na deze korte tijd heb ik al dat mn Pi 3 niet meer wil booten. Hopelijk ga ik nog via een rescue installatie de data van m'n sd card kunnen redden (incl de encryptie key hopelijk :( ), maar ik ben er bang voor.
Maak dus een backup van je configuratie zodra je de boel aan het werk hebt en backup ook ergens je encryptie key!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-06 12:47

xces

To got or not to got..

Vraagje aan @Jerrythafast en/of @andrerij

Ik log nu al een flink aantal maanden data en wil mijn zonneschermen van mijn dakkapel koppelen met de opbrengst van mijn zonnepanelen;

Dit is mijn huidge layout;
Afbeeldingslocatie: http://oi65.tinypic.com/wtf1c1.jpg

Optie 1: Als paneel 1.1.19 meer dan 'x' watt genereert dan moeten de rolluiken omlaag en 's avonds automatisch omhoog. Om deze optie te realiseren moet ik de ID van de optimizer van dit paneel weten; hoe kom ik daarachter? In de optimizer tabel zitten v_in / v_out / i_in en e_day waarbij ik v_in en v_out kan verklaren en e_day is waarschijnlijk de energie die deze optimizer tot nu toe heeft opgebracht. Volgens mij is het onmogelijk om te weten welke optimizer achter welk paneel zit, toch?

Optie 2: Als mijn inverter meer dan 'x' watt genereert dan moeten de rolluiken omlaag en 's avonds automatisch omhoog. Hiervoor moet ik de tabel telemetry_inverter_3phase hebben in mijn geval; is er een beschrijving van de velden? ook hier is e_day waarschijnlijk de energie die de inverter tot nu toe heeft opgebracht (/1000 om kW te krijgen?) en e_total het huidige vermogen (/1000 om het huidige wattage te krijgen)? Dat combineren met 'mode' zou een trigger moeten kunnen worden toch?

Het huidige vermogen in watt (volgens SE) zou p_active1 + p_active2 + p_active3 zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door xces op 27-03-2018 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-06 15:14
@xces rechtermuis op dat paneel en dan info, dan kan je het serienummer van de optimizer zien, misschien heb je daar wat aan?
Verder lees ik hier alleen mee en gebruik ik deze manier van loggen niet.

edit: je plaatje is wat klein, maar zo te zien staat het serienummer van die optimizer 1.1.19 er al achter, tussen de haakjes.

[ Voor 24% gewijzigd door Rouske op 28-03-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Normaal gesproken staan de serienummers in je opleverdocumentatie.
Elke optimizer heeft een sticker met een QR-code en het serienummer. Die plakt je installateur normaal gesproken op een plattegrondje zodat je weet waar wat ligt.

Tip van @Rouske klinkt goed, kan ik zelf niet controleren omdat ik niet aan internet hangt. Anders heb je hopelijk wat schaduw op een bepaald moment van de dag op je paneel 1.1.9, dan zie je het aan de grafieken met het vermogen per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@xces: Je moet gewoon je muis naar 1.1.19 bewegen niet klikken. Dit heb je al gedaan voor het plaatje dat je meestuurde.
@Rouske had gelijk; je kunt het nummer van de optimiser al lezen. 1DF07F54 als ik het goed zag (wel moeilijk te lezen in het kleine plaatje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt. In de database doe je dan een SELECT met "WHERE op_id = 0x1DF07F54" voor data van die optimizer (ervan uitgaande dat dat inderdaad het juiste serienummer was).

Het huidige vermogen van je omvormer is inderdaad p_active1+p_active2+p_active3. Eventueel kun je ook voor het gemiddelde vermogen van de laatste 5 minuten gaan: dat is de_day*12.

[ Voor 35% gewijzigd door Jerrythafast op 28-03-2018 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andrerij
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-05 10:59
xces schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 14:52:
Vraagje aan @Jerrythafast en/of @andrerij

Ik log nu al een flink aantal maanden data en wil mijn zonneschermen van mijn dakkapel koppelen met de opbrengst van mijn zonnepanelen;

Dit is mijn huidge layout;
[afbeelding]

Optie 1: Als paneel 1.1.19 meer dan 'x' watt genereert dan moeten de rolluiken omlaag en 's avonds automatisch omhoog. Om deze optie te realiseren moet ik de ID van de optimizer van dit paneel weten; hoe kom ik daarachter? In de optimizer tabel zitten v_in / v_out / i_in en e_day waarbij ik v_in en v_out kan verklaren en e_day is waarschijnlijk de energie die deze optimizer tot nu toe heeft opgebracht. Volgens mij is het onmogelijk om te weten welke optimizer achter welk paneel zit, toch?

Optie 2: Als mijn inverter meer dan 'x' watt genereert dan moeten de rolluiken omlaag en 's avonds automatisch omhoog. Hiervoor moet ik de tabel telemetry_inverter_3phase hebben in mijn geval; is er een beschrijving van de velden? ook hier is e_day waarschijnlijk de energie die de inverter tot nu toe heeft opgebracht (/1000 om kW te krijgen?) en e_total het huidige vermogen (/1000 om het huidige wattage te krijgen)? Dat combineren met 'mode' zou een trigger moeten kunnen worden toch?

Het huidige vermogen in watt (volgens SE) zou p_active1 + p_active2 + p_active3 zijn?
Het paneelnummer kan gevonden worden door met de muis op het paneel te gaan staan van de solaredge monitor site.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/AdUcLXg9K056XGPRMwKU6Tgr/full.jpg.

In de database staat het decimale nummer.
De waarde van het paneel kan gevonden worden met de volgende query:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
SELECT HEX(op_id) optimizer, SUM(de_day*0.25) energy
        FROM (
        SELECT
        op_id,
        IF(op_id = @prevop AND uptime > @prevup, e_day - @prevval, e_day) de_day,
            @prevval := e_day,
            @prevup := uptime,
            @prevop := op_id
            FROM telemetry_optimizers
            JOIN (SELECT @prevval := 0, @prevup := 0, @prevop := 0) vars
            WHERE `timestamp` > unix_timestamp("2018-03-28 00:00:00")  
                        AND `timestamp` <= unix_timestamp("2018-03-29 00:00:00") 
                        AND `op_id` =  CONV('2020B2E3', 16, 10)
            ORDER BY op_id, timestamp 
        ) x 
        GROUP BY op_id

Door op_id = CONV('2020B2E3', 16, 10) weg te laten krijg je de waarde van alle panelen.

De waarde van de inverter kun je als volgt krijgen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
SELECT datum,  p_active p_act, 
          MAX(p_active) p_max, MAX(se_day) e_day
          FROM ( 
          SELECT 
          (p_active1+p_active2+p_active3) p_active, 
          FROM_UNIXTIME(timestamp,'%d-%m-%Y %H:%i:%s') datum, 
          @curdate := FROM_UNIXTIME(timestamp, '%Y%m%d') date, 
          @prevsum := IF(@prevdate = @curdate, @prevsum + de_day, de_day) se_day, 
          @prevdate := @curdate date2 
          FROM telemetry_inverter_3phase 
          JOIN (SELECT @prevsum := 0, @curdate := NULL, @prevdate := NULL) vars 
          WHERE `timestamp` > unix_timestamp("2018-03-28 00:00:00")  
                  AND `timestamp` <= unix_timestamp("2018-03-29 00:00:00") 
                  ORDER BY timestamp DESC 
          ) x 
          GROUP BY date

Deze query geeft de datum en tijd, de actuele en maximale power en de actuele energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Laatst online: 13-06 12:47

xces

To got or not to got..

Bedankt allen, de verwarring zat erin dat de solaredge popup aangeeft dat dit het serienummer is in de popup, er vanuit gaande dat dit het paneel serienummer is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hrigteri
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 19-04 01:52
Ik heb mijn Rasp Pi3 weer aan de fiets, nogal offtopic, maar aangezien dit topic veel gebruikt wordt door mensen die net zoveel kennis hebben als ik - even een extra tip en mogelijke oplossing als je ook je Pi verprutst heb net als ik.

Oorzaak: powerloss zonder shutdown now -h.
Gevolg: Kernel Panic - not syncing: VFS: unable to mount root fs on unknown-block - Pi start niet meer op
Oplossing:
Installeer een schone raspbian op een andere SD card.
Stop de corrupted SD in een USB reader, hang die aan je Pi. Start dan de Pi op met de schone SD card in je Pi en USB card reader al verbonden aan je Pi.
Voer dan uit in een console:
sudo -i
for i in a1 a2
do
fsck -f -y /dev/sd$i
done
exit

fcsk gaat proberen je dirty shutdown op te lossen. Hierna shutdown now -h op je schone SD card uitvoeren, corrupted SD weer in je Pi en hard bidden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@hrigteri
Kan je dan niet beter zo eentje aanschaffen?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wauw, wat een bizarre USB-kabel is dat! Een sterkabel met vier verschillende connectors :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Jerrythafast
Valt mee hoor.
Voeding PI, Voeding HDD+data, Usb voor data pi, en mini usb voor de externe voeding aan te sluiten.
Zo een pidrive zero ziet er ook wel leuk uit. (wanneer leverbaar is)

[ Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-04-2018 22:09 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@AUijtdehaag ja, ik moest hem wel even opzoeken, maar toen ik een plaatje zag met hem aangesloten was het snel duidelijk. Toch wel mooi hoe universeel die standaard is hè, dat USB, dat het samenwerkt met zoveel verschillende aansluitingen aan één kabel :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1035171

lochtejans schreef op maandag 26 februari 2018 @ 19:57:
Sinds zaterdag verliest de omvormer (SE7K) regelmatig WiFi verbinding waardoor de monitor app en PVoutput geen data geeft. Als ik op de lcd van de omvormer kijk dan geeft deze WiFi status OK, echter staat bij IP-adres en DNS alleen maar nullen. Ik heb de omvormer al een keer aan het uit gezet. Ook mijn WiFi modem heb ik al aan en uit geschakeld.

Het lijkt er dus op dat de omvormer geen IP-adres toegewezen krijgt. Hoe kan ik dit oplossen? Een vast IP-adres toewijzen? Voor dat laatste moet de kap eraf geschroefd worden?
Ik heb afgelopen week een zeer vergelijkbaar probleem gehad. Opeens werkte mijn wifi van de RPi3 niet meer waardoor inderdaad de logging data niet meer binnen kwam en natuurlijk ook niet doorgestuurd werd naar PVOuput. Bij rebooten of soms ook RFKILL commando kwam het dan weer op gang. Na wat Google-en leek het te komen door het energiebeheer van de wifi module. Als deze enige tijd (klaarblijkelijk?) niet gebruikt werd, leek de wifi module uitgeschakeld te worden. Dit is dan op te lossen door "sudo iw dev wlan0 set power_save off". Als je dit commando dan ook in je /etc/rc.local zet is het bij volgende reboots ook weer ok. Bij mij werkt dit nu enige dagen zonder wifi problemen en dus overal weer actuele data. Overigens werd de data bij de reboots steeds keurig bijgewerkt zowel op de SolarEdge site als bij de PVOutput site.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 1035171 op 05-04-2018 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:34
Hier worden al ruim een jaar twee SE3000H omvormers gelogd. Dit werkt uiterst betrouwbaar, maar zaterdag had ik overdag geen logging van een van de omvormers. In de log zag ik allemaal

code:
1
Warning! Got xx mysterious bytes left! (state=0)

meldingen. Om 22.00 uur begon die weer zijn data vrij te geven. Zondag was de logging van die omvormer in orde, maar nu zag ik dit probleem op die andere omvormer. Dit herstelde zich weer om 21.00 uur, maar vanochtend laat de eerste geen updates meer zien en toont die meldingen in de log.

Het lijkt erop dat een tijdelijke sleutel gemist wordt. In het afgelopen jaar gebeurde dat wel eerder, maar dan had de logging er bijvoorbeeld een poosje uitgelegen. Dat het nu drie keer achter elkaar gebeurt is wel erg vreemd.

Zou er iets in de encryptie veranderd zijn? Zo ja zien anderen ook vergelijkbare dingen?

EDIT: Wel een workaround gevonden om de logging weer aan de praat te krijgen. Door de netwerkverbinding van de omvormer 10 minuten los te maken (kabel eruit of in mijn geval port down op managed switch) wordt blijkbaar een nieuwe sleutel uitgewisseld als die daarna weer online komt.

[ Voor 13% gewijzigd door tsjoender op 09-04-2018 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
tsjoender schreef op maandag 9 april 2018 @ 08:48:
Hier worden al ruim een jaar twee SE3000H omvormers gelogd. Dit werkt uiterst betrouwbaar, maar zaterdag had ik overdag geen logging van een van de omvormers. In de log zag ik allemaal

code:
1

meldingen. Om 22.00 uur begon die weer zijn data vrij te geven. Zondag was de logging van die omvormer in orde, maar nu zag ik dit probleem op die andere omvormer. Dit herstelde zich weer om 21.00 uur, maar vanochtend laat de eerste geen updates meer zien en toont die meldingen in de log.
Ik heb ook af en toe dat de verbinding met de Solar Edge server niet werkt. Dan wordt er ook geen nieuwe data weergegeven.
Soms wordt dan ook mijn hele website bij Solar Edge niet weergegeven terwijl bij andere installaties het wel normaal werkt. Na enkele uren tot een dag werkt alles dan weer normaal en wordt de data weer gewoon verstuurd.

Ik heb sterk de indruk dat dit te maken heeft met onderhoud van de server bij Solar Edge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tsjoender schreef op maandag 9 april 2018 @ 08:48:

code:
1

Het lijkt erop dat een tijdelijke sleutel gemist wordt. In het afgelopen jaar gebeurde dat wel eerder, maar dan had de logging er bijvoorbeeld een poosje uitgelegen. Dat het nu drie keer achter elkaar gebeurt is wel erg vreemd.

Zou er iets in de encryptie veranderd zijn? Zo ja zien anderen ook vergelijkbare dingen?

EDIT: Wel een workaround gevonden om de logging weer aan de praat te krijgen. Door de netwerkverbinding van de omvormer 10 minuten los te maken (kabel eruit of in mijn geval port down op managed switch) wordt blijkbaar een nieuwe sleutel uitgewisseld als die daarna weer online komt.
Zou het kunnen zijn dat de beide omvormers verschillende sleutels zijn gaan gebruiken? Dan zou je nu nooit meer data van beide omvormers tegelijk gelogd kunnen krijgen; er is er dan altijd één die wel kan worden afgeluisterd en één die alleen maar warnings produceert. In dat geval is er programmeerwerk te doen...

Als je ze nu weer wel beide tegelijk kunt uitlezen was er toch wat anders aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Jerrythafast schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:15:
[...]

Zou het kunnen zijn dat de beide omvormers verschillende sleutels zijn gaan gebruiken? Dan zou je nu nooit meer data van beide omvormers tegelijk gelogd kunnen krijgen; er is er dan altijd één die wel kan worden afgeluisterd en één die alleen maar warnings produceert. In dat geval is er programmeerwerk te doen...

Als je ze nu weer wel beide tegelijk kunt uitlezen was er toch wat anders aan de hand.
Ze blijven gelukkig elk hun eigen sleutel gebruiken. Het herstelt zichzelf ook wel weer, maar ik mis zo een dag aan logging. Nu ik de workaround heb, mis ik aanzienlijk minder data en wie weet draait het de komende maanden weer stabiel als voorheen. Ik was vooral benieuwd of anderen hier ook last van hadden.
andrerij schreef op maandag 9 april 2018 @ 20:08:
[...]

Ik heb ook af en toe dat de verbinding met de Solar Edge server niet werkt. Dan wordt er ook geen nieuwe data weergegeven.
Soms wordt dan ook mijn hele website bij Solar Edge niet weergegeven terwijl bij andere installaties het wel normaal werkt. Na enkele uren tot een dag werkt alles dan weer normaal en wordt de data weer gewoon verstuurd.

Ik heb sterk de indruk dat dit te maken heeft met onderhoud van de server bij Solar Edge.
De monitoring site lijkt bij mij dan wel goed te werken, dus toch iets anders bij mij blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinguinFreak
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14-06 14:22
Allereerst dank @Jerrythafast voor het delen van deze mooie tool om de solaredge te monitoren/loggen. Ik gebruik de monitoring tool sinds 6 maart en werkte tot 6 april als een zonnetje. Op 6 april is mijn omvormer vervangen door het juiste model, er was een SE3000HD Wave geinstalleerd waar dit een SE3500HD had moeten zijn. Sinds de swap loop ik tegen een probleem aan waar ik de oorzaak niet van kan vinden?

Elke dag omstreeks 19:50 wanneer de omvormer begint om te gaan in de "sleeping" modus worden de totale opbrengsten verdubbeld. Zie output hieronder van database:

In de tabel e_day word de totale opbrengst ineens verdubbeld soms tot 5 keer toe.
inv_id timestamp temp e_day de_day v_ac i_ac freq v_dc e_total i_rcd mode p_act p_app p_reac
1930675209 1523296160 37.9541 10991.5 1 231.694 0.912544 49.9673 369.69 122678 0.000868314 4 5.91942 211.319 211.236
1930675209 1523296460 37.8216 10991.8 11322 231.606 0.951197 49.9713 369.696 134000 0.000728752 4 4.93166 220.202 220.147
1930675209 1523296759 37.6634 10992.2 11322 227.627 0.888795 49.9663 369.584 145322 0.000648889 4 4.76272 202.28 202.224
1930675209 1523297059 37.4779 10992.5 11322 230.749 0.927592 49.9813 369.652 156644 0.000753543 4 0 214.032 214.032
1930675209 1523297359 35.7668 0 0 230.251 0 50.0038 279.689 156644 0 3 0 0 0
1930675209 1523297659 34.5329 0 0 230.581 0 50.001 137.597 156644 0 3 0 0 0
1930675209 1523297959 34.3146 0 0 229.974 0 49.986 34.6691 156644 0 3 0 0 0
1930675209 1523298559 33.8196 0 0 226.991 0 50.0142 15.8908 156644 0 3 0 0 0
Geval wil dat dit resultaat ook word gelogd op de Solaredge, zover ik kan zien zowel bij Dag, Maand, Jaar en Totaal. Enkel op het apparaat zelf, op de portal van Solaredge is het niet te zien.

Op de handige site ook hier gevonden van @andrerij waar ik gebruik van maak ziet dat er zo uit:

[url="https://ibin.co/3xzoL2LQVI0S.png"]

Eerst vermoede ik dat het probleem zat in misschien dat ik dezelfde database bleef gebruiken (onwaarschijnlijk), dus heb ik mijn database leeg gemaakt en opnieuw gevuld met enkel data van de nieuwe omvormer, maar dat mocht niet baten. Heb verder geen aanpassingen gemaakt in de scripts dus daar zou het niet aan mogen liggen?

It's not the size of the hammer that matters, it's how you wield it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Solaredge monitoring portal en vreemde waarden
Firmware van de omvormer door SE laten upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinguinFreak
Die had ik gezien verschil is dat zij de plotselinge spike ook zien in de SE portal en bij mij geeft de portal wel de juiste informatie. Reeds heb ik wel contact opgenomen met mijn leverancier en moet ik het systeem een reset geven .. als dat niet werkt zouden ze verder kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 13:02
Is een bekend probleem bij een serie HD-Wave omvormers. Met een software update te verhelpen (kan je ook zelf met een micro-SD kaart). Daarnaast dient je leverancier een ticket aan te maken bij SE, dan werken ze de historische data bij en zijn de spikes verdwenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinguinFreak
@Niek_ Bedankt! Mijn leverancier heeft er kennelijk geen weet van maar ik zal het bij ze aankaarten en met een beetje geluk controleren ze het dan even bij SolarEdge.

EDIT: Er word een firmware update uitgevoerd door SolarEdge en daarna kan het kennelijk tot 2 maanden duren voor de SolarEdge weer de juiste waarden aangeeft.

[ Voor 32% gewijzigd door PinguinFreak op 12-04-2018 13:10 . Reden: Meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 13:02
PinguinFreak schreef op donderdag 12 april 2018 @ 09:00:
@Niek_ Bedankt! Mijn leverancier heeft er kennelijk geen weet van maar ik zal het bij ze aankaarten en met een beetje geluk controleren ze het dan even bij SolarEdge.

EDIT: Er word een firmware update uitgevoerd door SolarEdge en daarna kan het kennelijk tot 2 maanden duren voor de SolarEdge weer de juiste waarden aangeeft.
Graag gedaan. Kan inderdaad tot 2 maanden duren. Correctie wordt op het hoofdkantoor gedaan en het schijnt dat ze het daar druk hebben. Bij mij duurde het 5 weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [RNMC] Viper
  • Laatst online: 14-06 08:58

[RNMC] Viper

📱13mini ⌚️8 💻14" M1

bezit nog geen solar edge, maar vond net deze link bij openhab, wellicht een mooie methode om je data lokaal te vergaren.

https://community.openhab...inverters-via-modbus-tcp/

He who controls the past, commands the future. He who commands the future, conquers the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@[RNMC] Viper Let wel op dat het in de door jouw link beschreven methode uitlezen via modbus gaat via het SunSpec-protocol. Ik heb daar in het begin ook naar zitten kijken. Sunspec is wel een breder bruikbaar protocol dan alleen voor solaredge, echter solaredge stopt er niet alle data in.

Wat via Sunspec ontbreekt zijn de getallen per optimizer/paneel, je krijgt dus alleen de data van de gehele omvormer binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:10

Christiano007

Ich bin der champion

Een vraagje. Vandaag hebben ze zonnepanelen geplaatst met een Solaredge omvormer HD wave 3680. Nu zie ik dat je de boel kunt uitlezen op het portaal, maar ik heb geen account. Hoe krijg ik dat voor elkaar?

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Ik neem aan dat je van je installateur nog een mail krijgt met login/aanmeld gegevens voor de SolarEdge portal. Zo niet daar even naar vragen, hebben ze je dit dan niet uitgelegd toen ze klaar waren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Rouske schreef op woensdag 18 april 2018 @ 17:05:
Ik neem aan dat je van je installateur nog een mail krijgt met login/aanmeld gegevens voor de SolarEdge portal. Zo niet daar even naar vragen, hebben ze je dit dan niet uitgelegd toen ze klaar waren?
Heb vandaag inlog account gekregen. Wel jammer dat je pas vanaf dat moment de boel kan bijhouden IPV de installatie datum. Hij pakt pas gegevens wanneer het account gemaakt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
Bij mijn weten onthoudt de omvormer alle data voor iets van 30+ dagen en zodra er connectie is met een account op de portal wordt alles bijgewerkt, wellicht duurt het even?
Mocht het niet zo zijn dan melden bij SolarEdge of je installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel458
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15-11-2024
In de eerste plaats mijn complimenten voor dit artikel!
Afgelopen week hebben wij zonnepanelen met een SolarEdge SE5K 3-fase omvormer gemonteerd.
Het opzetten van de monitoring lijkt goed gegaan te zijn.
Ik maak gebruik van de zonnepanelen site genoemd in andrerij in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren". Deze laat netjes de gegevens en grafieken zien van de inverter, maar de panelen niet.
Zou dat verklaarbaar zijn, moet er iets aan instellingen gedaan worden voor die paneel/optimizer data, bijvoorbeeld de ID's ergens koppelen of zo?

Overigens was ik te laat met de tcpdump en moest de SolarEdge naar fabrieksinstellingen terug zetten om de encryptie uit te schakelen. Maar dit kan met dit model zonder de kap er af te halen. Door de LED knop onderop 10sec ingedrukt te houden kom je in het menu, waar ook Factory Reset in staat. Van daar kun je na de herstart ook weer Pairing uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3ssen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:38
Zo te zien moet je in configuratie.php de id's van je eigen optimisers zetten. De id's kan je vinden op de solaredge website.

Heb je die ingevuld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel458
Bedankt voor het antwoord, inderdaad ik zie nu ineens dat ik dat niet goed gedaan heb. Had de ID'd overgenomen uit de SQL tabel zonder naar HEX te converteren, stom...
Nu werkt het wel.
Toegang tot het SolarEdge portaal laat op zich wachten, nog geen mail gehad. Maar die sites lijken ook wel super traag, dus blij met een eigen portaal!
Nu nog zien te achterhalen welk paneel waar ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@marcel458: Welke optimizer bij welk paneel hoort, zou je moeten weten. Anders klopt straks de SolarEdge portal ook niet... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel458
Helemaal gelukt. Vandaag was de code voor het SolarEdge portaal binnen, dus zag k nu ook dat daar de informatie over de panelen te vinden was. Overgenomen op zonnepannelen.php en nu is de layout het zelfde.
Zou dit nog gekoppeld kunnen worden aan mijn P1 slimme meter informatie (Domoticz)? Dan zou je grafisch met de pijltjes kunnen weergen of de stroom naar of van de provider gaat enzo. Maar dat is meer om het mooi te maken.

Edit:
Voor het laatste heb ik een extra tabel aangemaakt in MySQL en lees met een scriptje via json de waardes van de P1 kabel uit Domoticz en schrijf deze weg in de tabel. Nu kan ik in de site ook uitlezen of er verbruikt of geleverd wordt en de pijlen op de afbeelding plaatsen.
Het is maar iets waar je druk mee kunt zijn ;-)

[ Voor 28% gewijzigd door marcel458 op 27-04-2018 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 19:37
Heeft er inmiddels al iemand meer ervaring in het gebruiken van een NAS als logger?

Ik heb een potente NAS, en dat heeft bij mij de voorkeur t.o.v. een RPi3. Als eerste omdat ik de NAS toch al heb en dus geen extra apparaat nodig heb. En bij een RPi3 gaat de 2e verbinding draadloos. Mijn NAS heeft 4 netwerkaansluitingen, dus dat moet wel lukken.

De verbinding van de omvormer naar de NAS gaat d.m.v. een PowerLine adapter.

Ik kan de beschrijving over het instellen van een logger in de startpost globaal volgen, maar hoe ik dit kan ombouwen naar een logger op mijn NAS weet ik niet. Kan iemand mij helpen?

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@SpeedingWilly Je zou eens kunnen beginnen met te vertellen wat voor NAS je hebt en wat voor besturingssysteem daar op draait. Als het Linux-(achtig) is en je daarop gewoon een command-prompt hebt, dan moet het min of meer vergelijkbaar zijn.

Als het een gesloten systeem is, dan is het al weer een ander verhaal.

Mijn (zelfbouw-)NAS draait openindiana, dat is dan weer een heel ander verhaal. Ik draai mijn logging wel op een raspberry pi, maar heb dan wel weer de mysql-database op mijn NAS draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Ik het een Synology DS3617xs (krachtig genoeg dus :) met 4 netwerkpoorten). Via de Virtual Machine Manager kan ik b.v. een VM met Ubuntu, of bijna elk ander OS installeren. Het idee is dan om 1 van de 4 netwerkpoorten op te offeren voor de verbinding van NAS (is logger) via de PowerLine adapter naar de omvormer. Ik weet niet of dit in de praktijk gaat werken.

[ Voor 7% gewijzigd door SpeedingWilly op 30-04-2018 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
SpeedingWilly schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:43:
Ik het een Synology DS3617xs (krachtig genoeg dus :) met 4 netwerkpoorten. Via de Virtual Machine Manager kan ik b.v. een VM met Ubuntu, of bijna elk ander OS installeren. Het idee is dan om 1 van de 4 netwerkpoorten op te offeren voor de verbinding van NAS (is logger) via de PowerLine adapter naar de omvormer.
De fysieke koppelingen zoals jij beschrijft zou moeten kunnen werken. Een virtual machine zal in dit geval niet werken, want je moet met tcpdump meeluisteren naar het verkeer op de interfaces van de NAS zelf. Als je tcpdump op het OS van de NAS kan draaien en twee interfaces kan bridgen, dan ben je al een heel eind op weg. De database zou prima in een virtual machine kunnen draaien en hoeft niet op het OS van de NAS zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
tsjoender schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:47:
[...]
... Een virtual machine zal in dit geval niet werken, want je moet met tcpdump meeluisteren naar het verkeer op de interfaces van de NAS zelf. ...
Kan er via een VM niet (met tcpdump) meegeluisterd worden op de fysieke interfaces?

Is er eventueel iets met Docker mogelijk? Dat kan ook op mijn NAS draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
SpeedingWilly schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:49:
[...]

Kan er via een VM niet (met tcpdump) meegeluisterd worden op de fysieke interfaces?

Is er eventueel iets met Docker mogelijk? Dat kan ook op mijn NAS draaien.
Als de hypervisor het ondersteund dan kan de VM toegang krijgen tot de fysieke interface, maar of dat hier ook zo werkt weet ik niet en zou je na moeten gaan. Geen ervaring met Docker, maar Google er maar eens op, dan vind je vast wel voorbeelden of het kan en wat ervoor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
tsjoender schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:54:
[...]

ls de hypervisor het ondersteund dan kan de VM toegang krijgen tot de fysieke interface, maar of dat hier ook zo werkt weet ik niet en zou je na moeten gaan. Geen ervaring met Docker, maar Google er maar eens op, dan vind je vast wel voorbeelden of het kan en wat ervoor nodig is.
Ik rommel het liefst niet in het OS van mijn NAS. De NAS wordt voor nog veel meer dingen ingezet, en ik wil ook voorkomen dat d.m.v. updates e.e.a. niet meer zal werken in de toekomst.

Vandaar dat ik het liefste de logging in een VM of met Docker regel.

P.S. Ik krijg mijn PV installatie pas in Juni, dus ben nog op tijd om de key te bemachtigen (maar dan moet e.e.a. wel werken voor de installatie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
SpeedingWilly schreef op maandag 30 april 2018 @ 15:56:
[...]

Ik rommel het liefst niet in het OS van mijn NAS. De NAS wordt voor nog veel meer dingen ingezet, en ik wil ook voorkomen dat d.m.v. updates e.e.a. niet meer zal werken in de toekomst.

Vandaar dat ik het liefste de logging in een VM of met Docker regel.

P.S. Ik krijg mijn PV installatie pas in Juni, dus ben nog op tijd om de key te bemachtigen (maar dan moet e.e.a. wel werken voor de installatie).
Je kan vooraf al gaan testen door tcpdump te draaien in een VM of Docker instance en dan bijvoorbeeld de webinterface van de NAS benaderen. Dan zou je in de tcpdump output dat verkeer voorbij moeten zien komen. Verder zou je vooraf al een laptop of iets dergelijks via de powerline adapter aan kunnen sluiten om de bridging te testen. Als die laptop via die verbinding online kan gaan, dan kan de omvormer het straks ook. Als je dan ook nog met tcpdump kan zien wat voor netwerkverkeer die laptop produceert, dan heb je alles klaar om de sleutel te onderscheppen als de omvormer zijn werk doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
tsjoender schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:02:
[...]
Je kan vooraf al gaan testen door tcpdump te draaien in een VM of Docker instance en dan bijvoorbeeld de webinterface van de NAS benaderen. Dan zou je in de tcpdump output dat verkeer voorbij moeten zien komen. Verder zou je vooraf al een laptop of iets dergelijks via de powerline adapter aan kunnen sluiten om de bridging te testen. Als die laptop via die verbinding online kan gaan, dan kan de omvormer het straks ook. Als je dan ook nog met tcpdump kan zien wat voor netwerkverkeer die laptop produceert, dan heb je alles klaar om de sleutel te onderscheppen als de omvormer zijn werk doet.
Duidelijk, goed plan om te starten met testen.

Maar eerst zal ik in de VM een koppeling tussen de 2 netwerkinterfaces moeten maken. Ik heb nu een bond van 4 interfaces van de NAS naar mijn netwerk (om 4Gb te krijgen). Als ik die bond aanpas naar 3 interfaces hou ik de laatste interface over om met de omvormer (via PowerLine) te verbinden. Dan moet ik toch in de VM een bridge maken tussen de bond (verbinding 1-3) en de 4e verbinding? Hoe doe ik dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
SpeedingWilly schreef op maandag 30 april 2018 @ 16:06:
[...]

Duidelijk, goed plan om te starten met testen.

Maar eerst zal ik in de VM een koppeling tussen de 2 netwerkinterfaces moeten maken. Ik heb nu een bond van 4 interfaces van de NAS naar mijn netwerk (om 4Gb te krijgen). Als ik die bond aanpas naar 3 interfaces hou ik de laatste interface over om met de omvormer (via PowerLine) te verbinden. Dan moet ik toch in de VM een bridge maken tussen de bond (verbinding 1-3) en de 4e verbinding? Hoe doe ik dat?
Geen ervaring met Synology, maar het zou me verbazen als een VM dat zou kunnen. Er is voor de virtualisatie wel een bridge met de fysieke netwerk interfaces, maar de virtuele interface van die VM kan niet zo meeluisteren op het host OS. Bij sommige hypervisors kun je afdwingen dat een VM dit wel mag, maar standaard wil je dit niet vanwege veiligheid. Docker maakt een betere kans dat dit kan, maar daar heb ik nog geen tijd voor gevonden om mee te spelen, dus ik weet niet of het daar mogelijk is.

Deze dingen gaan best wel off topic omdat het meer met virtualisatie en netwerken te maken heeft, dus een eigen topic lijkt me wel beter voor deze vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
marcel458 schreef op vrijdag 27 april 2018 @ 10:49:
Edit:
Voor het laatste heb ik een extra tabel aangemaakt in MySQL en lees met een scriptje via json de waardes van de P1 kabel uit Domoticz en schrijf deze weg in de tabel. Nu kan ik in de site ook uitlezen of er verbruikt of geleverd wordt en de pijlen op de afbeelding plaatsen.
Het is maar iets waar je druk mee kunt zijn ;-)
De waarden van de SolarEdge lopen te veel achter bij de waarde van de slimme meter. Ik gebruik daarom de waarden van een Youless energiemeter hiervoor. De waarde hiervan lopen bijna gelijk met de slimme meter.
Alleen bij grote schommelingen bij de waarden van de Youless, bijvoorbeeld door wolken, zijn de gebruikswaarden niet correct omdat dan het verschil van enkele seconden te groot is.
Tevens zie je het verlies van het transport tussen de SolarEdge en de Slimme meter.
Vandaag inverter = 22.798 kWh en Youless = 22.313. kWh.

Onderstaand mijn systeem [gasloos] van vandaag, waarbij de rode lijn het verbruik is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/aU1Yv8KNfsguhsfNAT3cmfiJ/full.jpg

Bij een bijna wolkeloze hemel ziet het er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yIscVNkz4MBWYMOTjIGm3s3U/full.jpg

En bij veel wolken ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3MhgnORSF9nMWxYEB0ki76Ol/full.jpg

De totale gebruikswaarden kloppen wel omdat hier het tijdsverschil geen rol speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nog even terugkomend op het VM verhaal hierboven. Het lijkt mij, dat wanneer je de VM zo kunt instellen dat deze twee netwerkinterfaces ziet, je daarop in principe de stappen uit de TS kunt volgen. Vervolgens is het een kwestie van in het host OS één interface van de VM te koppelen aan de fysieke netwerkpoort waar de omvormer aan hangt. Voor zover ik weet heeft virtualisatiesoftware doorgaans de optie om de andere netwerkinterface van de VM via een soort ingebouwde virtuele switch te koppelen aan het netwerk van de host. De host ziet dan 4 poorten: 3 fysieke en 1 virtuele waar de VM achter hangt. De VM ziet er twee: de laatste fysieke poort en de vrituele poort waarmee hij in het netwerk van de host hangt.

Twee disclaimers: Ik heb maar heel beperkt ervaring met het opzetten van VM's en ik heb überhaupt geen idee wat een Synology NAS allemaal kan, laat staan wat voor virtualisatie-opties die bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Ik heb zojuist een Ubuntu VM op mijn Nas geïnstalleerd, en daar zie ik maar 1 netwerk interface. In mijn Nas zitten er 2 (1 bond van 3 poorten en een losse poort). Gaat niet werken denk ik. Althans niet zonder in het host OS van de nas te rommelen, en dat ga ik niet doen.

Hebben er ook mensen ervaringen met loggers met 2 ethernet poorten? Een Rpi3 heeft maar 1 poort, en dus moet de andere verbinding draadloos zijn. Dat heb ik liever niet.

[ Voor 233% gewijzigd door SpeedingWilly op 02-05-2018 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt op de Pi een USB ethernet adapter aansluiten om te gebruiken als tweede LAN-poort. Ik denk dat dat zo'n beetje de goedkoopste manier is om aan een logger met twee LAN-poorten te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Dat is inderdaad wel een goed idee en die heb ik nog liggen. Maar zal ook eens googelen op pi klonen met 2 poorten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
SpeedingWilly schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:12:
Dat is inderdaad wel een goed idee en die heb ik nog liggen. Maar zal ook eens googelen op pi klonen met 2 poorten
Je zou deze kunnen proberen: https://nl.aliexpress.com...berry-Pi/32827494728.html

Heeft maar 256MB RAM, maar dat zou niet zo'n probleem moeten zijn. Ik zou dan een opstelling maken waarbij die Orange Pi Linux draait en een NFS share op de NAS gebruikt voor het opslaan van de pcap files. Daarmee beperk je het schrijven naar de SD kaart ook nog eens. MySQL zou ik dan ook op de NAS draaien (al dan niet in een virtual machine). Tcpdump en de se-logger scripts draaien dan op deze Pi en dan is 256MB voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
tsjoender schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 09:58:
[...]
Je zou deze kunnen proberen: https://nl.aliexpress.com...berry-Pi/32827494728.html

Heeft maar 256MB RAM, maar dat zou niet zo'n probleem moeten zijn. Ik zou dan een opstelling maken waarbij die Orange Pi Linux draait en een NFS share op de NAS gebruikt voor het opslaan van de pcap files. Daarmee beperk je het schrijven naar de SD kaart ook nog eens. MySQL zou ik dan ook op de NAS draaien (al dan niet in een virtual machine). Tcpdump en de se-logger scripts draaien dan op deze Pi en dan is 256MB voldoende.
Thanks voor de suggestie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
@Jerrythafast

Ik ben nu het stoeien met een RPi 3 en een USB etyhernet adapter, om 2 bedrade verbindingen te hebben (i.p.v. 1 bedrade en 1 WiFi). Op dit moment werkt de bedrade verbinding richting mijn thuisnetwerk via de USB adapter, en als ik de adapter eruittrek neemt Wifi het over (richting mijn eigen netwerk). De ethernet poort op de RPi is voor de verbinding met de logger.

Mijn vraag: is het mogelijk om se-nat.sh aan te passen voor 2 externe interfaces?

Dus hoe moet ik regel 6 aanpassen? N.b. eth1 is de USB ethernet adapter?

Dit werkt niet:
code:
1
EXTIF="eth1 wlan0"

Uiteraard werkt dit wel:
code:
1
EXTIF="eth1"

Ik wil eigenlijk beide interfaces opnemen, zodat het errkt met WiFi en als de USB ethernet adapter gebruikt wordt met adapter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
SpeedingWilly schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 15:56:
@Jerrythafast

Ik ben nu het stoeien met een RPi 3 en een USB etyhernet adapter, om 2 bedrade verbindingen te hebben (i.p.v. 1 bedrade en 1 WiFi). Op dit moment werkt de bedrade verbinding richting mijn thuisnetwerk via de USB adapter, en als ik de adapter eruittrek neemt Wifi het over (richting mijn eigen netwerk). De ethernet poort op de RPi is voor de verbinding met de logger.

Mijn vraag: is het mogelijk om se-nat.sh aan te passen voor 2 externe interfaces?

Dus hoe moet ik regel 6 aanpassen? N.b. eth1 is de USB ethernet adapter?

Dit werkt niet:
code:
1
EXTIF="eth1 wlan0"

Uiteraard werkt dit wel:
code:
1
EXTIF="eth1"

Ik wil eigenlijk beide interfaces opnemen, zodat het errkt met WiFi en als de USB ethernet adapter gebruikt wordt met adapter
Waarom eenvoudig beginnen als je ook meteen het diepe in kunt? :X

Volgens mij zul je dan bonding moeten gebruiken. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden om een bonding interface te maken met failover. Bij de opties gebruik je dan:

code:
1
BONDING_OPTS="mode=1 miimon=100 primary=eth0"

Je zult eth0 dan moeten vervangen met het device id van de USB adapter. Bij de EXTIF in de se-logger configuratie zul je dan bond0 als interface op moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
tsjoender schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:28:
[...]
Waarom eenvoudig beginnen als je ook meteen het diepe in kunt? :X

Volgens mij zul je dan bonding moeten gebruiken. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden om een bonding interface te maken met failover. Bij de opties gebruik je dan:

code:
1
BONDING_OPTS="mode=1 miimon=100 primary=eth0"

Je zult eth0 dan moeten vervangen met het device id van de USB adapter. Bij de EXTIF in de se-logger configuratie zul je dan bond0 als interface op moeten geven.
Sorry dat ik meteen iets verder wil gaan. >:)

Dit gaat me wat te ver idd. Waarom moet ik een bond aanmaken? Nu is het zo dat als ik de USB adapter gebruik, ik ip adres x op deze adapter krijg, maar als ik boot zonder adapter, ik ditzelfde ip-adres x voor de wlan krijg. Ik hoef geen failover, maar bedraad via USB adapter OF Wlan voor de externe interface.

Wat ik wil in jip-en-janneke taal:
Dat alles werkt via wlan0 als ik de ethernet adapter niet gebruik:
dus inverter - eth0 - wlan0 - lokaal netwerk
En dat alles werkt via eth1 als de USB ethernet adapter wel is ingeplugd:
dus internet - eth0 - eth1 - lokaal netwerk

[ Voor 13% gewijzigd door SpeedingWilly op 03-05-2018 16:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
SpeedingWilly schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 16:33:
[...]
Dit gaat me wat te ver idd. Waarom moet ik een bond aanmaken? Nu is het zo dat als ik de USB adapter gebruik, ik ip adres x op deze adapter krijg, maar als ik boot zonder adapter, ik ditzelfde ip-adres x voor de wlan krijg. Ik hoef geen failover, maar bedraad via USB adapter OF Wlan voor de externe interface.

Wat ik wil in jip-en-janneke taal:
Dat alles werkt via wlan0 als ik de ethernet adapter niet gebruik:
dus inverter - eth0 - wlan0 - lokaal netwerk
En dat alles werkt via eth1 als de USB ethernet adapter wel is ingeplugd:
dus internet - eth0 - eth1 - lokaal netwerk
Ik snap wel wat je wilt en daarom stel ik voor naar een bonding interface te kijken. Bonding kan meerdere interfaces bundelen voor meer throughput, maar ook gebruikt worden voor failover en dat is wat je zoekt volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
tsjoender schreef op donderdag 3 mei 2018 @ 17:43:
[...]
Ik snap wel wat je wilt en daarom stel ik voor naar een bonding interface te kijken. Bonding kan meerdere interfaces bundelen voor meer throughput, maar ook gebruikt worden voor failover en dat is wat je zoekt volgens mij.
Ik zal morgen is met bonding gaan spelen. Lijkt me een leuke toevoeging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
@andrerij

Is jouw super mooie oplossing voor visualisatie van de data ook te gebruiken voor 33 panelen? In jouw startpost staat dat het voor maximaal 30 panelen is. Is het een kwestie van het aanpassen van wat files of gaat het echt niet werken met meer dan 30 panelen?

[ Voor 5% gewijzigd door SpeedingWilly op 04-05-2018 02:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Bonding werkt inmiddels. Dus voor de interface rpi - lokaal netwerk connect de Rpi zonder USB ethernet adapter automatisch via wifi nu, en als ik de USB ethernet adapter gebruik connect de Rpi via deze ethernet adapter. Allemaal hot-plugable uiteraard. De vaste ethernetpoort is voor de verbinding met de omvormer.

Nu genieten van de zon en morgen verder met stap 5

Hieronder nog het stappenplan voor de geïnteresseerden (en eventueel om kleine foutjes eruit te halen :)).
  1. The first step is to install the kernel module for the bonding drive which is done as follows on both Ubuntu and Raspbian:
    code:
    1

sudo apt-get install ifenslave
  2. Once done the OS has to be instructed to load the kernel module during system startup. This is done by adding a new line in the /etc/modules configuration file that says "bonding". Make sure to back up the configuration file before making the change.
    code:
    1

sudo nano /etc/modules

insert a new line which says
    code:
    1

bonding
  3. And finally, the network interfaces have to be configured for bonding. This is done in /etc/network/interfaces and the configuration looks as follows (again, backing up the configuration file first is a good idea!):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
# interfaces(5) file used by ifup(8) and ifdown(8)
# Include files from /etc/network/interfaces.d:
source-directory /etc/network/interfaces.d

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# confirm status at
$ cat /proc/net/bonding/bond0

# Instellingen voor de USB bedrade verbinding via adapter:
auto eth1
allow-hotplug eth1
iface eth1inet manual
    bond-master bond0
    bond-primary eth1
    bond-mode active-backup

# Instellingen voor de Wi-Fi verbinding:
auto wlan0
allow-hotplug wlan0
iface wlan0 inet manual
    bond-master bond0
    bond-primary eth1
    bond-mode active-backup
    wireless-power off
    wpa-ssid DaVertelIkLekkerNie
    wpa-psk HeelVeelGetalletjes

# Instellingen voor de bond
auto bond0
iface bond0 inet static
    address 192.168.0.17
    broadcast 192.168.0.255
    netmask 255.255.255.0
    gateway 192.168.0.1
    dns-nameservers 8.8.8.8 8.8.4.4
    bond-master bond0
    bond-primary eth1
    bond-mode active-backup
    bond-miimon 100
    bond-fail_over_mac active
    bond-primary_reselect always
    bond-updelay 100
    bond-downdelay 0
    bond-slaves none

# Instellingen voor de bedrade verbinding naar de omvormer:
auto eth0
iface eth0inet static
    address 192.168.1.1
    network 192.168.1.0
    broadcast 192.168.1.255
    netmask 255.255.255.0

Er zal vast nog e.e.a. aan op te merken zijn (ben een Linux/netwerk dummy :X ) maar het werkt.

[ Voor 100% gewijzigd door SpeedingWilly op 08-05-2018 08:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andrerij
SpeedingWilly schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 02:05:
@andrerij

Is jouw super mooie oplossing voor visualisatie van de data ook te gebruiken voor 33 panelen? In jouw startpost staat dat het voor maximaal 30 panelen is. Is het een kwestie van het aanpassen van wat files of gaat het echt niet werken met meer dan 30 panelen?
Het is ook uit te breiden voor 33 panelen. Ik heb een nieuwe versie gemaakt voor 33 panelen.
De files config.php, live-server-data-paneel.php, live-server-data-zon.php, zonnepanelen.php en zonnepanelen.css zijn hierop aangepast.

De laatste versie kan gedownload worden van GitHub..

[ Voor 15% gewijzigd door andrerij op 24-04-2019 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
andrerij schreef op zaterdag 5 mei 2018 @ 17:28:
[...]
Het is ook uit te breiden voor 33 panelen. Ik heb een nieuwe versie gemaakt voor 33 panelen.
De files config.php, live-server-data-paneel.php, live-server-data-zon.php, zonnepanelen.php en zonnepanelen.css zijn hierop aangepast.

De laatste versie kan gedownload worden van zonnepanelen-website.
Thanks a lot! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Ik heb inmiddels alle stappen succesvol doorlopen (+ aanpassing naar bond zodat ik on-the-fly kan wisselen tussen USB-adapter en Wifi) en mijn logger is klaar voor gebruik. Nu nog wachten op mijn PV installatie :).

Heeft er iemand een stappenplan hoe ik er voor zorg dat de logger naar een database op b.v. mijn NAS gaat schrijven i.p.v. naar de lokale database op de Pi (zoals het nu werkt).

Alvast bedankt!

[ Voor 255% gewijzigd door SpeedingWilly op 08-05-2018 15:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andrerij
SpeedingWilly schreef op maandag 7 mei 2018 @ 21:01:
Heeft er iemand een stappenplan hoe ik er voor zorg dat de logger naar een database op b.v. mijn NAS gaat schrijven i.p.v. naar de lokale database op de Pi (zoals het nu werkt).

Alvast bedankt!
Dit kan eenvoudig door in liveupdate.py het volgende aan te passen:
code:
1
 db_host = "192.168.1.78"

192.168.1.78 is dan het internetadres van de NAS.
Je moet dan wel zorgen dat in de database de gebruiker van de soloar-edge database met een % is geconfigureerd.

Ik heb zelf de code verder aangepast zodat liveupdate.py zowel naar de lokale Pi database als naar mijn NAS database schrijft. Dan heb ik altijd een backup van de gegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
@andrerij

Goede tip. Volgende stap is om aan de slag te gaan met jouw website om de logging te visualiseren.

Ik jou me aanbevolen voor jouw code van lifeupdate.py, want loggen naar de RPi en tegelijk backup op NAS lijkt me ook wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
SpeedingWilly schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:42:
@andrerij

Goede tip. Volgende stap is om aan de slag te gaan met jouw website om de logging te visualiseren.

Ik jou me aanbevolen voor jouw code van lifeupdate.py, want loggen naar de op RPi en tegelijk backup op NAS lijkt me ook wel wat.
Hierbij de aangepaste
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
db_user = "dbuser"
db_pass = "dbpassword"
db_name = "solaredge"
db_host = "localhost"
db_port = 3306
db_host1 = "192.168.1.78"
db_port1 = 3307

.....................

class DBManager:
  def __init__(self, user, passwd, db, host ,port, retries=5):
    self.retries = retries
    while retries:
      try:
        self.conn = MySQLdb.connect(user=user, passwd=passwd, db=db, host=host, port=port)
        self.cursor = self.conn.cursor()
        retries = 0
      except MySQLdb.Error as e:
        retries -= 1
        if not retries:
          raise
        eprint("Warning: Could not connect to database: %s; retrying..." % e)
        time.sleep(1)

......................

# Connect to database and get last 0503 message.
db = DBManager(db_user, db_pass, db_name, db_host, db_port)
if db_host1 > "":
  db1 = DBManager(db_user, db_pass, db_name, db_host1, db_port1)

........................

for hdr, msg in parser.get_messages(byteiterator):
    if hdr[6] == 0x0503:
      eprint("Setting new 0503 key")
      db.execute("UPDATE live_update SET last_0503 = %s", (msg,))
      db.commit()
      if db_host1 > "":
        db1.execute("UPDATE live_update SET last_0503 = %s", (msg,))
        db1.commit()
    if hdr[6] != 0x0500:
      continue
    updated = False
    for telem in parse0500(msg):
      if "op_id" in telem:
        db.execute(
          "INSERT IGNORE INTO telemetry_optimizers "
          "(op_id, timestamp, uptime, v_in, v_out, i_in, e_day, temperature) VALUES "
          "(%(op_id)s, %(timestamp)s, %(uptime)s, %(v_in)s, %(v_out)s, %(i_in)s, %(e_day)s, %(temperature)s)",
          telem)
        if db_host1 > "":
          db1.execute(
            "INSERT IGNORE INTO telemetry_optimizers "
            "(op_id, timestamp, uptime, v_in, v_out, i_in, e_day, temperature) VALUES "
            "(%(op_id)s, %(timestamp)s, %(uptime)s, %(v_in)s, %(v_out)s, %(i_in)s, %(e_day)s, %(temperature)s)",
            telem)
        updated = True
      elif "v_ac" in telem:
        db.execute(
          "INSERT IGNORE INTO telemetry_inverter "
          "(inv_id, timestamp, temperature, e_day, de_day, v_ac, i_ac, frequency, v_dc, e_total, i_rcd, mode, p_active, p_apparent, p_reactive) VALUES "
          "(%(inv_id)s, %(timestamp)s, %(temperature)s, %(e_day)s, %(de_day)s, %(v_ac)s, %(i_ac)s, %(frequency)s, %(v_dc)s, %(e_total)s, %(i_rcd)s, %(mode)s, %(p_active)s, %(p_apparent)s, %(p_reactive)s)",
          telem)
        if db_host1 > "":
         db1.execute(
            "INSERT IGNORE INTO telemetry_inverter "
            "(inv_id, timestamp, temperature, e_day, de_day, v_ac, i_ac, frequency, v_dc, e_total, i_rcd, mode, p_active, p_apparent, p_reactive) VALUES "
            "(%(inv_id)s, %(timestamp)s, %(temperature)s, %(e_day)s, %(de_day)s, %(v_ac)s, %(i_ac)s, %(frequency)s, %(v_dc)s, %(e_total)s, %(i_rcd)s, %(mode)s, %(p_active)s, %(p_apparent)s, %(p_reactive)s)",
            telem)
        updated = True
      elif "v_ac1" in telem:
        db.execute(
          "INSERT IGNORE INTO telemetry_inverter_3phase "
          "(inv_id, timestamp, temperature, e_day, de_day, v_ac1, v_ac2, v_ac3, i_ac1, i_ac2, i_ac3, frequency1, frequency2, frequency3, v_dc, e_total, i_rcd, mode, v_1to2, v_2to3, v_3to1, p_active1, p_active2, p_active3, p_apparent1, p_apparent2, p_apparent3, p_reactive1, p_reactive2, p_reactive3) VALUES "
          "(%(inv_id)s, %(timestamp)s, %(temperature)s, %(e_day)s, %(de_day)s, %(v_ac1)s, %(v_ac2)s, %(v_ac3)s, %(i_ac1)s, %(i_ac2)s, %(i_ac3)s, %(frequency1)s, %(frequency2)s, %(frequency3)s, %(v_dc)s, %(e_total)s, %(i_rcd)s, %(mode)s, %(v_1to2)s, %(v_2to3)s, %(v_3to1)s, %(p_active1)s, %(p_active2)s, %(p_active3)s, %(p_apparent1)s, %(p_apparent2)s, %(p_apparent3)s, %(p_reactive1)s, %(p_reactive2)s, %(p_reactive3)s)",
          telem)
        if db_host1 > "":
          db1.execute(
            "INSERT IGNORE INTO telemetry_inverter_3phase "
            "(inv_id, timestamp, temperature, e_day, de_day, v_ac1, v_ac2, v_ac3, i_ac1, i_ac2, i_ac3, frequency1, frequency2, frequency3, v_dc, e_total, i_rcd, mode, v_1to2, v_2to3, v_3to1, p_active1, p_active2, p_active3, p_apparent1, p_apparent2, p_apparent3, p_reactive1, p_reactive2, p_reactive3) VALUES "
            "(%(inv_id)s, %(timestamp)s, %(temperature)s, %(e_day)s, %(de_day)s, %(v_ac1)s, %(v_ac2)s, %(v_ac3)s, %(i_ac1)s, %(i_ac2)s, %(i_ac3)s, %(frequency1)s, %(frequency2)s, %(frequency3)s, %(v_dc)s, %(e_total)s, %(i_rcd)s, %(mode)s, %(v_1to2)s, %(v_2to3)s, %(v_3to1)s, %(p_active1)s, %(p_active2)s, %(p_active3)s, %(p_apparent1)s, %(p_apparent2)s, %(p_apparent3)s, %(p_reactive1)s, %(p_reactive2)s, %(p_reactive3)s)",
            telem)
        updated = True
    if updated:
      db.execute("UPDATE live_update SET last_telemetry = %s", (int(time.time()),))
      db.commit()
      if db_host1 > "":
        db1.execute("UPDATE live_update SET last_telemetry = %s", (int(time.time()),))
        db1.commit()
  f.close()

Ik heb db_port toegevoegd omdat op mijn NAS zowel Mariadb5 als Mariadb10 draait. Ik gebruik voor de solar_edge database Mariadb10 en deze heeft port 3307 in plaats van de standaard port.

De gebruiker in de database is op beide systemen gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
andrerij schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 16:31:
Je moet dan wel zorgen dat in de database de gebruiker van de soloar-edge database met een % is geconfigureerd.
Ik ben een noob op DB gebied, wat bedoel je met bovenstaande?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andrerij
SpeedingWilly schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 19:57:
[...]

Ik ben een noob op DB gebied, wat bedoel je met bovenstaande?
Bij gebruik van phpmysql kun je een gebruiker voor de mysql database aanmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jcNzMhph2l4yQUgVzNk4oVNa/full.jpg
Hierbij kun je kiezen voor o.a. de server name: "Elke host" "%". Dan kun je ook vanuit andere computers contact ook maken met de database.
Indien je zowel van buiten als lokaal de database wil benaderen dan moet je twee dezelfde gebruikers aanmaken, één met "Elke host" "%" en één met "lokaal" "localhost".
voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tvwbDkoPIvw4OAkZW5bXYu1Q/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
in de startpost wordt niet gesproken over een gebruiker van de Solaredge database. Bij het aanmaken heb ik getest of de tabellen aangemaakt waren door in te logen met het gebruikerswachtwoord van de rPi gebruiker.

Dus ik moet nog een db gebruiker aanmaken en deze gebruiker moet ook in liveupdate.py komen te staan?

[ Voor 102% gewijzigd door SpeedingWilly op 08-05-2018 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
andrerij schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 20:37:
[...]
Bij gebruik van phpmysql kun je een gebruiker voor de mysql database aanmaken.
Kan ik met phpMyAdmin op mijn Nas de database ‘remote’ beheren (gebruikers aanmaken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
Het is een plaatje van phpMySql die via de browser op de RPI is opgestart en waarmee ik zowel de database op de RPI als op de NAS kan configureren.
Als je phpMySql op de RPI hebt geïnstalleerd dan moet je het plaatje ook kunnen oproepen.
Op de NAS kun je phpMysql ook installeren.
Op mijn Synology NAS kan ik alleen via phpMySql de Mariadb configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
andrerij schreef op dinsdag 8 mei 2018 @ 21:05:
Het is een plaatje van phpMySql die via de browser op de RPI is opgestart en waarmee ik zowel de database op de RPI als op de NAS kan configureren.
Als je phpMySql op de RPI hebt geïnstalleerd dan moet je het plaatje ook kunnen oproepen.
Ok, dan zal ik de rPi is normaal opstarten en phpMySql via de browser opstarten. Ik heb tot nu toe alles Headless via de commandline gedaan. Leer je nog wat Linux basics :P

Morgen weer verder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
Dat is wel mogelijk maar dan moet de /var/lib/phpmysql/config.inc.php op de RPI worden aangepast.
In mijn geval heb ik het volgende gedaan:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
/*
 * First server
 */
$i++;
/* Authentication type */
$cfg['Servers'][$i]['auth_type'] = 'cookie';
/* Server parameters */
$cfg['Servers'][$i]['verbose'] = '192.168.1.81 db1';
$cfg['Servers'][$i]['host'] = '127.0.0.1';
$cfg['Servers'][$i]['port'] = '3306';
$cfg['Servers'][$i]['connect_type'] = 'tcp';
$cfg['Servers'][$i]['extension'] = 'mysqli';
$cfg['Servers'][$i]['compress'] = false;
$cfg['Servers'][$i]['AllowNoPassword'] = false;
/*
* Second server
*/
$i++;
$cfg['Servers'][$i]['controlhost'] = 'localhost';
$cfg['Servers'][$i]['controluser'] = 'root';
$cfg['Servers'][$i]['controlpass'] = 'password'; 
$cfg['Servers'][$i]['verbose'] = '192.168.1.77 db1';
$cfg['Servers'][$i]['host'] = '192.168.1.77';
$cfg['Servers'][$i]['central_columns'] = true;
$cfg['Servers'][$i]['designer_settingss'] = 'pma_designer_settings';
$cfg['Servers'][$i]['export_templates'] = 'pma_export_templates';

$i++;
$cfg['Servers'][$i]['verbose'] = '192.168.1.81 db2';
$cfg['Servers'][$i]['port'] = '3307';
$cfg['Servers'][$i]['socket'] = '/var/run/mysqld/mysqld1.sock';

$i++;
$cfg['Servers'][$i]['verbose'] = '192.168.1.77 db2';
$cfg['Servers'][$i]['port'] = '3308';

$i++;
$cfg['Servers'][$i]['verbose'] = 'MariaDB 10';
$cfg['Servers'][$i]['host'] = '192.168.1.78';
$cfg['Servers'][$i]['port'] = '3307';

$i++;
$cfg['Servers'][$i]['verbose'] = 'MariaDB 5';
$cfg['Servers'][$i]['host'] = '192.168.1.78';
$cfg['Servers'][$i]['port'] = '3306';

$cfg['ServerDefault'] = 0;

voor uitleg zie : https://tecadmin.net/add-multiple-hosts-in-phpmyadmin/#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Als ik in de log file 'liveupdate.log' kijk staat er:

code:
1
Warning: Could not connect to database: (2002, "Can't connect to mysqld.sock' (2)"); retrying...

Wat gaat er fout? Ik heb nog geen omvormer aangesloten, maar dat maakt toch niet uit?

[ Voor 15% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-05-2018 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
Deze fout wordt gegeven indien er geen verbinding met de database verkregen kan worden.
Deze warning staat in de module DBManager.
Er is dus in liveupdate.py of in de mysql database iets niet goed geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Ik heb bij stap 5.3 de database aangemaakt. Ik heb eerst een user aangemaakt en hem alle rechten gegeven:

code:
1
2
3
4
5
6
mysql> CREATE USER 'username'@'localhost' IDENTIFIED BY 'password';
mysql> GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO 'username'@'localhost'
    ->     WITH GRANT OPTION;
mysql> CREATE USER 'username'@'%' IDENTIFIED BY 'password';
mysql> GRANT ALL PRIVILEGES ON *.* TO 'username'@'%'
    ->     WITH GRANT OPTION;

vervolgens heb ik de 4 tabellen aangemaakt (stap 5.3) en gecontroleerd of die aanwezig zijn. Dit is het geval.

In liveupdate.py vervolgens
code:
1
2
3
4
db_user = "username"
db_pass = "password"
db_name = "solaredge"
db_host = "localhost"

ingevuld.

Wat doe ik fout? Wat kan ik controleren?

P.S. in pvo-upload-3phase.log staat ook een fout, en heeft ook met de db te maken.

[ Voor 5% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-05-2018 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andrerij
SpeedingWilly schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 11:48:

Wat doe ik fout? Wat kan ik controleren?

P.S. in pvo-upload-3phase.log staat ook een fout, en heeft ook met de db te maken.
Heb je al geprobeerd om met de username en password in te loggen bij mysql en dan de solaredge database te benaderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
andrerij schreef op woensdag 9 mei 2018 @ 12:02:
[...]
Heb je al geprobeerd om met de username en password in te loggen bij mysql en dan de solaredge database te benaderen?
Ja, dat was het eerste dat ik gedaan heb nadat ik de user had aangemaakt. Dat werkt gewoon.

De user is overigens dezelfde als waarmee ik op de rPi inlog. Het wachtwoord voor de mysql db is anders.

[ Voor 14% gewijzigd door SpeedingWilly op 09-05-2018 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
@andrerij
Bedankt voor je support André! De logger heb ik nu helemaal aan het werk.

T.o.v. de openingspost heb ik een bond van Wifi met een bedrade USB adapter (zodat ik alles bedraad aan kan sluiten) en ik schrijf zowel naar de db op de rPi als op mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007

Christiano007

Ich bin der champion

Is het mogelijk dat je door minder warmte meer opbrengst hebt ? Ik zie nu een piek van 2,9 en het is niet denderend weer. Terwijl met het prachtige weer hij niet boven een piek van 2,6 uitkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
Christiano007 schreef op vrijdag 11 mei 2018 @ 14:14:
Is het mogelijk dat je door minder warmte meer opbrengst hebt ? Ik zie nu een piek van 2,9 en het is niet denderend weer. Terwijl met het prachtige weer hij niet boven een piek van 2,6 uitkomt
Dat is zeker mogelijk. Warmere panelen leveren minder stroom dan koude. Dit effect kun je op dit soort dagen mooi zien. Ook zie je mooie pieken als de zon achter de wolken vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andrerij
De panelen boven nummer 24 werden niet goed weergegeven. Dit is nu verholpen.
De laatste versie kan gedownload worden van GitHub.

[ Voor 18% gewijzigd door andrerij op 24-04-2019 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlygolf
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-06 12:08
@andrerij

Ook ik maak met veel plezier gebruik van jouw datavisualisatie, waarvoor dank!!

Op een of andere manier komt de data (voltages etc) voor de optimizer popup niet goed door, hoewel die wel in de database te vinden is. Heb je enig idee waar ik moet zoeken?

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/hiaP0d/Schermafdruk_2018_05_18_13_51_01.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
charlygolf schreef op vrijdag 18 mei 2018 @ 14:02:
@andrerij

Op een of andere manier komt de data (voltages etc) voor de optimizer popup niet goed door, hoewel die wel in de database te vinden is. Heb je enig idee waar ik moet zoeken?
Alle data wordt in de functie paneel in een keer opgehaald uit de databse met live-server-data-zon.php en op de website geplaatst.
In live-server-data-zon.php worden de waarden van de panelen met twee query's opgehaald, met de eerste de energie en met de tweede de overige waarden. Daarna worden de waarden van de inverter met één query opgehaald. Alle overige waarden van de panelen zijn nul, dus er gaat iets mis met de tweede query.
Mijn advies is om de files opnieuw te downloaden en de file live-server-data-zon.php door de opnieuw gedownloade file te vervangen om zo uit te sluiten dat de file niet goed overgekomen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• charlygolf
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 05-06 12:08
Het ging (waarschijnlijk) inderdaad fout bij de tweede query.

Door zelf wat met de queries te manipuleren in MySQL liep ik tegen de volgende melding aan:

'Expression #2 of SELECT list is not in GROUP BY clause and contains nonaggregated column 'x.timestamp' which is not functionally dependent on columns in GROUP BY clause; this is incompatible with sql_mode=only_full_group_by'

Op internet gezocht liep ik tegen een aangepaste sql_mode aan voor de my.cnf file, en sindsdien lopen de getallen mooi mee.

Bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@andrerij:
Mmm. ik probeer jouw website aan de gang te krijgen en loop tegen het volgende probleem aan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yGNkFb43vmeF9xaYPffETjWw/medium.jpg

Ik draai de site op een ander servertje (Ubuntu server 16.04) in hetzelfde lokale netwerk dan waar de logging software en database op draait (RPi2) met bovenstaand als resultaat.
Toegang tot de database vanaf de server is geen probleem. Ik kan SQL-query's draaien dus is de database te benaderen.
Helaas ontbreekt mij de kennis om ruim 95kB aan zonnepanelen.php te doorgronden... :+

Weet jij wat er fout gaat en waar ik het ongeveer moet zoeken? Het lijkt er op dat ie geen data opvraagt. tevens zie ik geen panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
Aegle schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 16:08:
@andrerij:

Ik draai de site op een ander servertje (Ubuntu server 16.04) in hetzelfde lokale netwerk dan waar de logging software en database op draait (RPi2) met bovenstaand als resultaat.
Toegang tot de database vanaf de server is geen probleem. Ik kan SQL-query's draaien dus is de database te benaderen.
Helaas ontbreekt mij de kennis om ruim 95kB aan zonnepanelen.php te doorgronden... :+

Weet jij wat er fout gaat en waar ik het ongeveer moet zoeken? Het lijkt er op dat ie geen data opvraagt. tevens zie ik geen panelen.
Het zijn niet alleen de gegevens uit de database die ontbreken. Indien er geen gegevens uit de database gehaald kunnen worden ziet het er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eRZaHuMFJsq82BeVI8qVLdYJ/medium.jpg

Er moeten meer parameters niet goed staan.
Zie mijn instructies in deze post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@andrerij : Ok. Ik heb nu geen tijd, maar zal morgen eens kijken naar de settimgs. Alvast bedankt zover en ik hou je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sunlight78
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 09-06-2022
Al opgelost.

[ Voor 94% gewijzigd door sunlight78 op 28-05-2018 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidler
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-04 11:27
Over twee weken krijg ik ook mijn panelen geplaatst met een SE5K omvormer + optimizers. Ben altijd wel van het monitoren dus ook met dit "projectje" gestart.
Nu heb ik een rpi 3 b+ en een losse usb-ethernet dongle die ik wil gaan gebruiken voor een stabiele verbinding.
Dus via de handleiding alles geconfigureerd door eth0 en eth1 te bridgen. Werkt prima alleen wil ik de WiFi blijven gebruiken om de logger te benaderen. Na aanpassen /etc/network/interfaces zoals beschreven in stap 4.1 werkt de wifi echter niet meer. Wlan0 wordt niet meer gevonden.
Enig idee wat ik verder moet instellen ? Ik draai de laatste Raspbian Stretch Desktop.

[ Voor 0% gewijzigd door Fidler op 29-05-2018 11:37 . Reden: typo ]

Ipsa scientia potestas est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Probeer dit eens:
SpeedingWilly in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren"

Ik heb hetzelfde gedaan en de WiFi met de bedrade USB dongle in een bond gezet. Dat werkt prima met als voordeel dat als je de dongel eruit trekt het blijft werken via WiFi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fidler
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-04 11:27
Thanks, ga ik straks even proberen.

Zag in de originele omschrijving wel iets wat ik niet helemaal snap :

4.1
Om de logger te testen sluit je even een computer/laptop aan in plaats van de omvormer en draai je het volgende commando op de logger (dit gaat er van uit dat de testcomputer op poort eth0 is aangesloten)

5.7
Open 'se-logger-service.sh' en zorg dat in het SETTINGS gedeelte 'interface' verwijst naar de netwerkpoort waarop de omvormer is aangesloten. Als je sectie 4.1 hebt gevolgd is het waarschijnlijk 'eth1' of 'wlan0'; als je sectie 4.2 hebt gevolgd is het 'eth0'.

Ipsa scientia potestas est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
Ik schrijf de logging weg naar de rPi en tegelijkertijd ook naar mijn NAS.

Als de NAS om wat voor reden (b.v. reboot etc) even niet online is, wat gebeurt er dan met de DB data die naar de NAS weggeschreven wordt terwijl die (even) offline is? Ben ik die data dan kwijt? Of probeert het script het opnieuw?

Ik kan uiteraard de DB opnieuw vullen met alle pcap files, maar is er een slimmere manier als er data niet naar de NAS geschreven is?

Pagina: 1 ... 8 ... 28 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussies rondom het zelf uitlezen van solaredge omvormers, dus buiten de standaard monitoring.
Voor algemene solaredge vragen is er Het grote SolarEdge topic