Solaredge monitoring portal en vreemde waarden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planetlithium
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 20:25
Ik maak sinds een paar weken gretig gebruik van het Solaredge monitoring platform om mijn panelen in de gaten te houden. Sinds een paar dagen lopen 'dagelijkse productie' en vermogen per tijdstip erg uiteen. Bijvoorbeeld vandaag: volgens het platform hebben mijn panelen ~16 kWh gegenereerd. Als ik een afschatting maak van het oppervlak onder de grafiek kom ik op ongeveer 4 kWh uit. Laatstgenoemde past beter bij het weer/seizoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uToMmefc9eI9mInyGFLAv5q7/full.png

Ik maak tevens gebruik van de Solaredge API om data naar binnen te lurken zodat ik mijn eigen analyses erop los kan laten. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn eigen plaatjes snap ik waarom Solaredge denkt dat er 16 kWh is gegenereerd. Wat ik echter niet snap is waar die piek vandaan komt. Heeft iemand vergelijkbare ervaring met Solaredge?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BAnCtnASgkyWel7DLlpcsLX1/full.png

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 779519

Planetlithium schreef op woensdag 22 november 2017 @ 17:27:
Ik maak sinds een paar weken gretig gebruik van het Solaredge monitoring platform om mijn panelen in de gaten te houden. Sinds een paar dagen lopen 'dagelijkse productie' en vermogen per tijdstip erg uiteen. Bijvoorbeeld vandaag: volgens het platform hebben mijn panelen ~16 kWh gegenereerd. Als ik een afschatting maak van het oppervlak onder de grafiek kom ik op ongeveer 4 kWh uit. Laatstgenoemde past beter bij het weer/seizoen.

[afbeelding]

Ik maak tevens gebruik van de Solaredge API om data naar binnen te lurken zodat ik mijn eigen analyses erop los kan laten. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn eigen plaatjes snap ik waarom Solaredge denkt dat er 16 kWh is gegenereerd. Wat ik echter niet snap is waar die piek vandaan komt. Heeft iemand vergelijkbare ervaring met Solaredge?

[afbeelding]
Kijk eens bij de playback functie. Heb je daar ook rare pieken rond 17/18u? Daardoor lijkt de totale opbrengst ruim het dubbele van de som van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 17:22
Ik heb sinds 1-3 zonnepanelen en sinds 6-3 is de solaredge monitoring geactiveerd. Bij mij geeft hij ook consequent veel te hoge waardes aan qua totaalopbrengst. Mijn zonnepanelen zijn 2750 wp en hebben volgens SolarEdge sinds de 6e 282,39 kWh opgeleverd.

Ik heb een vraag uitstaan bij de leverancier van mijn zonnepanelen hierover, maar nog geen antwoord gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

hmm, interessant. Ik heb ook een SE en pomp mijn data ook naar PVOutput (gebruik geen API verder). Gisteren (een erg mooie zonnige dag) deed mijn systeem volgens de SolarEdge app 22,2kW. PVOutput geeft echter 21,5kW aan. Toch een verschil van 700W. Ik zie dat eigenlijk alleen structureel terug op dagen waarbij er veel wordt opgewekt. Op half zonnige dagen is het verschil ongeveer 400-500W.

Als ik over de looptijd dat ik de panelen heb de info van PVOutput en SE vergelijk zit er een verschil van 281kW. Best flink.

Een piek zie ik echter niet bij mijn gegevens.

specs | 3360wP met SE3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:26
Ik heb ook een Solaredge omvormer en herken het probleem. Ik heb de installatie sinds half november en ik heb in het begin een aantal dagen gehad dat de totaalopbrengst veel hoger aangegeven werd dan mijn inschatting van de grafiek en ook veel hoger dan ik realistisch vond op basis van verwachting en wattages als ik af en toe op het display keek.
Maar dit probleem lijkt vanzelf over gegaan. Ik heb hier in ieder geval na de eerste maand geen last meer van gehad. Nu lijkt alles aardig overeen te komen, zowel met de grafiek als met wat de slimme meter aan geleverde kWh's aangeeft.

De grafiek uit je startpost lijkt heel erg op mijn grafiek van gisteren en zou ik inschatten op 6 of 7 kWh.

Edit: dit was mijn grafiek en opbrengst van gisteren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gHG8gVdZFU6XRvtdXZ3IgA47/full.png

[ Voor 9% gewijzigd door Lapa op 20-03-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Lapa schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:17:
Ik heb ook een Solaredge omvormer en herken het probleem. Ik heb de installatie sinds half november en ik heb in het begin een aantal dagen gehad dat de totaalopbrengst veel hoger aangegeven werd dan mijn inschatting van de grafiek en ook veel hoger dan ik realistisch vond op basis van verwachting en wattages als ik af en toe op het display keek.
Maar dit probleem lijkt vanzelf over gegaan. Ik heb hier in ieder geval na de eerste maand geen last meer van gehad. Nu lijkt alles aardig overeen te komen, zowel met de grafiek als met wat de slimme meter aan geleverde kWh's aangeeft.

De grafiek uit je startpost lijkt heel erg op mijn grafiek van gisteren en zou ik inschatten op 6 of 7 kWh.

Edit: dit was mijn grafiek en opbrengst van gisteren:

[ afbeelding]
Ik hoop dat het bij mij dan ook uiteindelijk normaliseert. Als ik mijn grafiek met die van jou vergelijk slaat het natuurlijk nergens op dat hij claimt 55 kWh te hebben opgeleverd.

Hoe lang heeft het bij jou ongeveer geduurd voordat het normaal werd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Xk0nVMcLo0ehMq9E0Ac5wKxa/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Coocoocachoo schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 13:15:
[...]

Ik hoop dat het bij mij dan ook uiteindelijk normaliseert. Als ik mijn grafiek met die van jou vergelijk slaat het natuurlijk nergens op dat hij claimt 55 kWh te hebben opgeleverd.

Hoe lang heeft het bij jou ongeveer geduurd voordat het normaal werd?
Lastig te zeggen. Bij mij hij was het lang niet zo extreem als bij jou volgens mij en ook niet elke dag. Bijvoorbeeld een opbrengst van misschien 5 of 6 op een dag dat het eigenlijk 1 of 2 had moeten zijn. Volgens mij heeft dat ongeveer een maand geduurd, maar ik heb ook na ongeveer een maand een slimme meter gekregen.
Ik kan die twee dingen niet direct aan elkaar linken, noch technisch, noch qua observatie, behalve dat ik het zeker na het plaatsen van de slimme meter niet meer heb gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Lapa schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 15:53:
[...]

Lastig te zeggen. Bij mij hij was het lang niet zo extreem als bij jou volgens mij en ook niet elke dag. Bijvoorbeeld een opbrengst van misschien 5 of zes op een dag dat het eigenlijk 1 of 2 had moeten zijn. Volgens mij heeft dat ongeveer een maand geduurd, maar ik heb ook na ongeveer een maand een slimme meter gekregen.
Ik kan die twee dingen niet direct aan elkaar linken, noch technisch, noch qua observatie, behalve dat ik het zeker na het plaatsen van de slimme meter niet meer heb gezien.
Hmm, interessant, ik heb (nog) geen slimme meter, maar gewoon een ouderwetse er-staat-zon-op-de-panelen-dus-ik-draai-achteruit meter.

Zoals je zegt zie ik ook niet direct de link, maar goed om te weten en als ik besluit een slimme meter te nemen zal ik het ook even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Voor mij was de reden dat ik een slimme meter nam, dat ik mijn telkwerk v.d. ouderwetse meter nooit achteruit heb zien gaan. De schijf wel, maar de tellers niet. Zeldzaam, maar schijnt voor te komen.

Maar dat ik er 100% van overtuigd was dat hij niet terugtelde, kwam misschien ook wel doordat Solaredge te hoge opbrengsten aangaf. Het was natuurlijk winter en er was dus niet zoveel opbrengst. Desalnietemin ben ik nog steeds 90% overtuigd dat mijn telwerk niet terugdraaide.

Misschien moet ik nog even bij mijn bovenburen checken. We hebben exact dezelfde installatie, op hetzelfde moment aangeschaft (we delen immers het dak) en zij hebben nog een 'domme' meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:48
Van de week ook al in een nder topic gemeld, er is een serie SE omvormers met een softwarefout die iets veroorzaakt wat hier precies op lijkt. Vraag je installateur even of SE via internet je software kan updaten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planetlithium
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 20:25
Een update:

Eind 2017 heb ik een aantal maal contact opgenomen met de leverancier / installateur aangaande de constatering. Laatstgenoemde herkende het probleem niet en heeft contact opgenomen met SolarEdge. Ik heb zelf ook contact opgenomen met SE, en heb een reactie mogen ontvangen:
De omvormer registreerd aan het einde van de dag een energiepiek tijdens het afsluiten.
Dit is een bug in de software. Ik heb de software van de omvormer geupdate. Vanaf heden zal de omvormer deze piek niet meer registreren.

De historie herstellen neemt veel tijd in beslag. Hiervoor moeten we de data uit de servers filteren en deze opnieuw inlezen in de portal.
Rond diezelfde tijd is er inderdaad iets in de omvormer gewijzigd; 'Versie communicatieplaat (CPU)' heeft een update gekregen. Helaas bleek dit niet het probleem op te lossen en ik heb na ~2 weken nogmaals contact opgenomen met SolarEdge. Ractie:
Inderdaad is het nog niet opgelost.
Ons hoofdkantoor is nog druk bezig om dit te herstellen.

De productie word niet beinvloed. het betreft alleen de registratie.
Een kleine week na bovenstaande reactie leek het probleem wel opgelost te zijn en heb ik dit aan SE en de installateur gemeld.

Ik heb de logging de afgelopen 2 maanden regelmatig gecontroleerd en geen regressie geconstateerd...weer een probleem minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Ok, thanks voor de info. Ik zie idd ook die rare piek aan het eind van de dag (ergens als de zon al onder is gegaan verdubbeld de dagwaarde nog ff leuk een keertje...).

Ik ga even kijken of ik een update kan krijgen. Welke software versie heb jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
Ik had toen ik gisteren reageerde niet door dat het topic van november was. Dat is ook precies de tijd dat ik de problemen had, met mijn toen nieuwe installatie. @Planetlithium, ben je mijn bovenbuurman? :)

Blijkbaar is dus ook mijn software na die tijd automatisch geupdate, want ik heb er niks aan gedaan en ook bij mij zijn de problemen in ongeveer hetzelfde tijdpad verdwenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rubbish1973
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 10-03-2024
Hoi,

Deze vertekening wordt veroorzaakt door een bug in de firmware van de HDwave.
Als je beschikt over een portal met grafieken, dan kan je deze afwijking terugvinden in de grafiek van de omvormer > AC energie.

Je ziet dan aan het eind van de dag een spike.

Dit verschijnsel kan worden opgelost door SolarEdge door een update uit te voeren op de omvormer / de portal.

Probleem doet zich inderdaad al sinds november sporadisch voor, maar de afgelopen weken zie ik het weer steeds meer langskomen.

Het beste kan je Solaredge, of je installateur vragen dit bij Solaredge aan te kaarten om dit op te lossen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/710givV.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
rubbish1973 schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 13:15:
[...] Deze vertekening wordt veroorzaakt door een bug in de firmware van de HDwave. [...]
Weet jij of de firmware v.d. omvormer zichzelf automatisch update? Ik kon daar niets over vinden in de gebruikers- of installatiehandleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
Formeel zegt Solaregde dat er niet automatisch wordt geüpdatet.
Maar heb de indruk dat dat al wel bij veel waves met deze bug toch is gedaan.

Anders even je installateur een ticket laten inschieten bij SolarEdge.

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-05 20:15
Ik lees even mee , ik heb sinds afgelopen dinsdag de pv installatie actief en schrok me een hoedje , of wij verbruikten idioot veel of de opbrengst in de omvormer klopt niet !
Nu zie ik in mijn grafieken exact dezelfde pieken als @rubbish1973 en steeds aan het einde van de dag .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
@Elahkneh

Schrikken is niet nodig. het systeem werkt verder prima, en je loopt geen stroom mis.
Dus al met al is het geen schadelijke storing.

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
@rubbish1973

Ik wil graag uit kunnen gaan van de waardes van de omvormer .
Vandaag stipt 18:00 weer een piek in de grafiek , naderhand verdubbeling van de opbrengst . Opbrengst was 17;45 4,01 kWh , en om 18:00 8,06 .

Volgens mijn installateur is dit volkomen normaal .. ik citeer ‘de omvormer laat dan alleen de spanning uit de panelen lopen . Dit helpt tegen degradatie . Heel normaal ‘

Daar gaan we morgen even over discussiëren ;)

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
@Elahkneh

Kort door de bocht: Wat een bullshit.
Als hij een ticket inschiet bij Solaredge zullen ze het erkennen.

Als je installateur echt dwars ligt, kan je volgens mij zelf ook een ticket inschieten in het SE supportportal, door in te loggen met je portal inlog:

https://accounts.solaredge.com/solaredge-webapp/#/

Anders kan je Solaredge ook bellen.

Ook kan je je installateur een link in de mik duwen van deze discussie. Soms helpt dat :-P

RUB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
rubbish1973 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 22:57:
[...]

Ook kan je je installateur een link in de mik duwen van deze discussie. Soms helpt dat :-P

RUB
Dat heb ik idd gedaan en mijn installateur heeft een ticket ingeschoten bij SolarEdge. (Ik kon zelf niet direct vinden waar ik dat zelf kon doen, dus bedankt voor die link voor future reference!)

Ik zit nu op DSP1/2: 1.0000/2.0000 CPU: 3.2173. Kijken wanneer ik de update krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elahkneh
Mijn installateur heeft gisteren een optimizer vervangen , daarna opnieuw gepaired met de omvormer en warempel ik had gisteren geen piek om 18:00 .

Ik zit nog steeds op dezelfde software .
Of het is een gevalletje toeval óf het opnieuw pairen met de omvormer bied uitkomst .

12 x 330WP | Oost/west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coocoocachoo
Kleine update: Ik heb inmiddels een software update op mijn omvormer gekregen (andere waarde bij CPU, weet niet uit mijn hoofd welke) en de waardes lijken nu te kloppen. Qua jaaroverzicht heeft hij zich ook gewoon gecorrigeerd naar de juiste waarde (voor zover ik kan zien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubbish1973
De nieuwe firmwareversie, die dit probleem fixt heeft versie CPU: 3.2221

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvbgvb
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-04 09:21
Recent bij mij een SolarEdge geïnstalleerd. Bij het bekijken van de panel lay out viel mij op dat de opbrengst per panel op hetzelfde moment nogal verschilt al naar gelang het medium waar je op kijkt.
Ook verschilt de opbrengst "vandaag".

Voorbeelden:
Productie vandaag: PC 4,87; Telefoon app 8,94; Tablet app 8,94
Waarde panel 1.1.10: PC 289,75; Telefoon app 158,75; Tablet app: 173,25.
Verschillen zitten bij diverse panelen.
Dit alles op hetzelfde moment.

Iemand die hier iets zinnig over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18:48
data wordt op verschillende momenten opgehaald?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Pagina: 1