Jerrythafast schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:17:
Volgens mij is daar voor CPU versie 3.x (geen SetApp) wel een ongedocumenteerd commando voor in het eigen protocol van SolarEdge, dat je zou kunnen verzenden als de omvormer via RS485 is aangesloten of wanneer je je eigen SolarEdge monitoring server emuleert (de in de OP gelinkte software van jbuehl ondersteunde dat in ieder geval destijds). Maar aangezien je aangeeft dat de installatie vrij recent is denk ik dat je een SetApp omvormer hebt en dan heb je met een andere wereld te maken waar nog veel in moet worden ontdekt...
Een SetApp omvormer, inderdaad. En de modbus TCP is ook voor de installateur nog nieuw, onontgonnen terrein.
Wel las ik hier dat de SetApp eigenlijk vooral een website is, op de lokale WiFi. Zou die website ook via de RJ-45 lijn te bereiken zijn wellicht..?
Installateur gaf aan sub-accounts uit te kunnen geven, ook met slechts rechten op deze ene installatie, en me er op zich wel zo eentje te willen geven. (Moet ik 'm even diep in de ogen kijken en plechtig beloven rustig op 'm te wachten en netjes voor z'n tijd te betalen als ik met die 'god' rechten iets weet te verkloten.)
Als dat dan al met al via http(s) en rechten toegankelijk is, dan zouden de instellingen daar ook gebruikt kunnen worden. Hij is nieuwsgierig genoeg om te gaan kijken of daar ook een "SafeDC" instelling tussen zit. (Normaal gesproken doet hij dat natuurlijk altijd met de fysieke knoppen.)
Hoe ik monitoring wil inregelen heb ik nog niet besloten (low prio, eerlijk gezegd). Met het oog op wat er hier gemeld wordt over de versleuteling, is hij dan ook nog nooit op het internet aangesloten geweest. (Kunnen daardoor helaas ook niet zien of de eigen beveiliging mij al voor is geweest en tijdens de brand e.e.a. al netjes afgeschakeld had.)
[Fijn trouwens, al die input, maar voel me ondertussen wat schuldig dat we dit gesprek hier voeren. Mocht een mod 't willen afsplitsen, top

. (Je pakt deze posts er zo uit.)]