Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-05 17:02

KrL

Foto foto..

ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 11 februari 2020 @ 07:19:
Edit: Het opgewekte vermogen is zo'n register waarbij de scale factor varieert. Bij mijn SE4000H (firmware 4.7.26) is die 0.01 bij lage vermogens en 0.1 of 1.0 bij hogere vermogens.
Klopt, kwam ik ook achter. Ik haal inmiddels ook de SF op en bereken hiermee het daadwerkelijke vermogen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  - platform: modbus
    registers:
    - name: SolarEdge2_Power_Scale
      hub: solaredge2
      slave: 1
      register: 84
    - name: SolarEdge2_Power_Raw
      hub: solaredge2
      unit_of_measurement: W
      slave: 1
      register: 83

- platform: template
    sensors:
      solaredge2_power:
        friendly_name: "SolarEdge2_Power"
        unit_of_measurement: 'W'
        value_template: "{{ states('sensor.SolarEdge2_Power_Raw')|float * 10**states('sensor.SolarEdge2_Power_Scale')|float }}"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sende115
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 21:34
@ZwarteIJsvogel en @KrL bedankt :) De waardes die ik nu terugzie lijken inderdaad te kloppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 11:04
Hier kan ik nu met een Wago 750-881 PLC via Modbus succesvol een Solaredge SE4K uitlezen.
En vanaf daar ook naar Home-Assistant.
Dank voor de tips hier! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23-05 15:31
Sinds jaar en dag gebruik ik de monitoring software van @Jerrythafast. Daarbij hoort natuurlijk een fancy website gebaseerd op PHP-code van @Pietjebel10 die de data presenteert.

Gewoon, omdat het kan, draai ik de website extern op een eigen domein waarbij de database lokaal bij mij thuis draait. Sinds gisteren heb ik de website beveiligd met LetsEncrypt SSL (van http naar https). Sindsdien wordt de website niet meer goed weergegeven. Ik zie dat de database wel wordt aangesproken. Echter, alle Highcharts meters en grafieken zijn niet meer zichtbaar! Iemand enig idee wat hier mis gaat?

EDIT: Al opgelost :). Kwestie van links in de index.php wijzigen van http naar https :X.

[ Voor 7% gewijzigd door Aegle op 18-02-2020 23:34 ]

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabbie_86
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-05 23:36
Hallo, ik kijk regelmatig even terug op dit forum om te kijken of er nog wat nieuws op het gebied van loggen van mijn SE-3680H is.
Nu zie ik dat in een van de nieuwere firmwares modbus over TCP wordt ondersteund.

Ik draai al sinds dag 1 de se-logger van @Jerrythafast en dit werkt vlekkeloos, met de Inverter bekabeld naar een raspberry en de raspberry wireless op mijn netwerk.

Nu probeer ik dus ook de modbus uit te lezen vanuit mijn thuis netwerk (dus via de WiFi van de SE-logger. Echter krijg ik geen verbinding met de inverter.
wanneer ik een switch tussen de inverter en de raspberry plaats, en daar ook mijn laptop parallel op aansluit kan ik wel met een modbus server zoals MODSCAN de data bereiken.

Ik heb het idee dat de modbus data over port 502 niet mee geroute wordt naar de WiFi port, en dat ik in de /opt/scripts/se-nat.sh script wat moet aanpassen. ik ben niet dagelijk bezig met het programmeren van een raspberry en zou willen vragen of iemand mij daar mee zou kunnen helpen?

bij voorbaat dank!

PVOutput 7900Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:04

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Modbus/TCP wordt al heel lang ondersteund, maar je moet het wel aan zetten via het bedieningspaneel. De default poort is 1502 bij SE (i.p.v. 502). Via Modbus/TCP krijg je geen informatie over de optimizers. Verder sluit de Modbus/TCP poort als er binnen 2 minuten na een reset geen inkomende TCP-verbinding is (in nieuwere firmwares voor SetApp enabled omvormers gebeurt dit gelukkig niet meer).

In het algemeen ga je er met Modbus/TCP t.o.v. de scripts van Jerry niet op vooruit. Maar je kunt de omvormer wel veel frequenter uitlezen mocht je dat willen. En het is uiteraard ook gewoon leuk om eens mee te spelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabbie_86
Ik dacht dat voorheen in de oudere firmware versies de keuze enkel tussen modbus of monitoring portal was, en niet beide tegelijkertijd. Misschien heb ik dat gemist, en is het altijd wel zo geweest...

Ik zou de modbus willen gebruiken op mijn domoticz raspberry om wat nauwkeurigere data w.b. totale consumptie te kunnen berekenen, dus eigenlijk enkel actual power. De rest van de data komt nog gewoon via se-logger. Nu loopt dit vaak achter omdat de inverter niet zo vaak zijn data doorstuurt tov de electriciteits meter.

Modbus werkt wel als ik parallel op hetzelfde netwerk als de inverter zit. Dan kan ik ook netjes alle adressen pollen.
Mijn probleem is echter nogmaals dat modbus niet door de eth>wifi bridge heen lijkt te komen. Aangezien ik binnen twee minuten wel geswitched ben van parallel rechtstreeks op de inverter naar modscan via tcp over WiFi. Dan pol ik het IP adres van de se-logger gebruik makend van port 502. Echter dan krijg ik een timeout van de modbus server op mijn laptop (Modscan).

PVOutput 7900Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Cabbie_86 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 23:25:
Ik dacht dat voorheen in de oudere firmware versies de keuze enkel tussen modbus of monitoring portal was, en niet beide tegelijkertijd. Misschien heb ik dat gemist, en is het altijd wel zo geweest...
De keuze Modbus of SolarEdge protocol is alleen voor de RS485 interface(s). Modbus/TCP staat daar los van.
Modbus werkt wel als ik parallel op hetzelfde netwerk als de inverter zit. Dan kan ik ook netjes alle adressen pollen.
OK.
Mijn probleem is echter nogmaals dat modbus niet door de eth>wifi bridge heen lijkt te komen. Aangezien ik binnen twee minuten wel geswitched ben van parallel rechtstreeks op de inverter naar modscan via tcp over WiFi. Dan pol ik het IP adres van de se-logger gebruik makend van port 502.
Waarom probeer je een Modbus/TCP-verbinding te maken met je se-logger host i.p.v. met de SolarEdge?

Ik denk dat je een routingprobleem hebt. Heeft je laptop wel een IP-route naar het subnet waarop de omvormer zit? Via DHCP op je WiFi-netwerk zal de laptop denk ik alleen een default route richting het internet krijgen.

Om het netwerkplaatje duidelijk te krijgen: jouw setup is die zoals beschreven in sectie 4.2 van de opening post van dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabbie_86
Waarom probeer je een Modbus/TCP-verbinding te maken met je se-logger host i.p.v. met de SolarEdge?
ik probeer de modbus/TCP verbinding met de SolarEdge te krijgen, echter heb ik een timeout wanneer ik alleen maar ping vanaf mijn WiFi netwerk naar het IP adres van de Solaredge. deze zit in een ander netwerk. aangezien alle SolarEdge verkeer geroute wordt naar het WiFi netwerk, dacht ik dat het misschien mogelijk was om naar het ip adres van de logger te kijken, gewoon om te proberen. maar dit gaat dus ook niet.
Ik denk dat je een routingprobleem hebt. Heeft je laptop wel een IP-route naar het subnet waarop de omvormer zit? Via DHCP op je WiFi-netwerk zal de laptop denk ik alleen een default route richting het internet krijgen.
Wanneer ik mijn laptop in dezelfde subnet zet als het IP adres van de SolarEdge, die dus door de raspberry is uitgegeven, krijg ik nog steeds een time-out wanneer ik naar het ip adres van de SolarEdge ping. pingen naar de raspberry gaat wel gewoon.
Om het netwerkplaatje duidelijk te krijgen: jouw setup is die zoals beschreven in sectie 4.2 van de opening post van dit topic?
Inderdaad, mijn setup is zoals 4.2. ik heb ook niets aangepast in de se-nat.sh script en de andere scripts die er voor zorgen dat de SolarEdge wel verbinding kan maken met internet en dat de se-logger kan loggen.

PVOutput 7900Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Cabbie_86 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 09:33:
ik probeer de modbus/TCP verbinding met de SolarEdge te krijgen, echter heb ik een timeout wanneer ik alleen maar ping vanaf mijn WiFi netwerk naar het IP adres van de Solaredge. deze zit in een ander netwerk. aangezien alle SolarEdge verkeer geroute wordt naar het WiFi netwerk, dacht ik dat het misschien mogelijk was om naar het ip adres van de logger te kijken, gewoon om te proberen. maar dit gaat dus ook niet.
De raspberry kan niet raden wat jij bedoelt :?

Zoals ik al zei: je laptop kent de route naar de SolarEdge niet. Je moet daarom op de laptop een statische route toevoegen:

route add <solaredge_netwerk> mask <solaredge_netmask> <raspberry_wifi_ip>

waarbij je voor <...> telkens de juiste gegevens moet invullen. Als je SolarEdge in netwerk 192.168.179.0/24 zit en het IP-adres van de raspberry in je WiFi netwerk 192.168.178.100 is (en de laptop dus ook in subnet 192.167.178.0/24 zit), dan wordt dat

route add 192.168.179.0 mask 255.255.255.0 192.168.178.100

Die route wordt na een reboot van de laptop vergeten. Je kunt het commando in een batchfile zetten. De route persistent maken raad ik af (dan kun je problemen krijgen als je de laptop een keer ergens anders aansluit en heb je geen idee waardoor dat komt). Persistent static routes zijn een slecht idee bij mobiele apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabbie_86
@ZwarteIJsvogel bedankt voor deze, echter krijg ik het nog steeds niet voor elkaar om vanaf mijn laptop de SolarEdge te benaderen met modscan. dit zal ook geen permanente oplossing kunnen zijn, aangezien ik op den duur de modbus wil uitlezen mbv een andere raspberry waar domoticz/hass op draait.

Ik zoek dus eigenlijk iets dat de SolarEdge ook gewoon vanaf het thuisnetwerk te benaderen is. Of een alternatief zou kunnen zijn, maar niet de voorkeur, om de modbus vanaf de se-logger uit te lezen en dmv een php curl opdracht deze te pushen naar domoticz/hass.

PVOutput 7900Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Ik kan al een dag of wat geen verbinding meer maken met mijn 'oude' SE3K6 setapp omvormer via de setapp portal waar ik dat hiervoor wel kon. Iemand enig idee of firmware updates actief naar SE (setapp) omvormers worden gepushed waardoor deze functionaliteit wellicht is uitgeschakeld? Ik kan helaas in de reguliere monitoring app niet zien wat de firmware versie is en ik wil liever niet verbinden met de setapp app omdat hij dan wellicht juist een firmware update doet. Never mind, is zichtbaar via de webversie van het monitoring platform. Lijkt nog steeds de oude firmware te zijn, vreemd..

[ Voor 12% gewijzigd door KrL op 26-02-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Cabbie_86 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:15:
@ZwarteIJsvogel bedankt voor deze, echter krijg ik het nog steeds niet voor elkaar om vanaf mijn laptop de SolarEdge te benaderen met modscan.
Ik weet het ook even niet meer. Zonder onderzoek ter plaatse wordt het nog meer giswerk dan het toch al is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cabbie_86
@ZwarteIJsvogel Geen probleem, in ieder geval bedankt voor het meedenken!

Ik heb inmiddels het alternatief gekozen.

Nu trekt de raspberry (los van se-logger) het "real-time" vermogen en productie uit de modbus van de SolarEdge.
Ik heb hiervoor de sunspec-monitor software op de se-logger geïnstalleerd. Deze haalt de modbus data via TCP uit de SolarEdge en verwerkt meteen de adressen naar een leesbaar formaat. Vervolgens heb ik met een php curl script de data geïnterpreteerd en deze doorgestuurd naar een Domoticz device.
In domoticz had ik al een actual consumption script draaien, welke eigenlijk dus altijd achterloopt tov de slimme meter, omdat de se-logger methode van @Jerrythafast niet real-time is. Dat gaat ook niet anders vanwege de gelimiteerde hoeveelheid pushs naar de SolarEdge monitoring server.

Met deze modbus methode van loggen is de data een stukje meer real-time, en hoop ik geen negatieve verbruik meer te zien in mij domoticz installatie en PV-output.

PVOutput 7900Wp zuid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:37
@KrL gebruik jij een python(3) script voor het uitlezen via modbus/tcp of iets anders? Ik keek nog eens terug in het topic maar volgens mij gebruik je het direct in Home Assistant?
Ik wil gewoon pure python scripts maken om e.e.a. naar InfluxDB te schrijven.

Edit: ik heb hier al iets gevonden. Ik had een startpunt nodig om met pysunspec aan de slag te kunnen. Boel werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door Wiley99 op 27-02-2020 07:02 ]

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

@Cabbie_86 Ik heb nog even naar het se-nat.sh script gekeken. Dat lijkt toch de echte oorzaak, want het configureert NAT op de raspberry zodat je op je internet router geen route hoeft te configureren naar het netwerk van de SolarEdge.Maar daardoor kun je niet met zonder meer vanuit je WiFi-netwerk naar de SolarEdge. Dat script zou je dus moeten aanpassen met een port forward voor Modbus/TCP. Bij nader inzien zat je dus goed met de opmerking over se-nat.sh in je post van gisteren 8)7

Edit: @Jerrythafast Misschien kun je aan het se-nat.sh script in de opening post een regel aan de iptables configuratie toevoegen met een port forward t.b.v. Modbus/TCP ?

[ Voor 16% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 27-02-2020 06:04 ]

• gdl
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-04 15:07

gdl

Wiley99 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:02:
@KrL gebruik jij een python(3) script voor het uitlezen via modbus/tcp of iets anders? Ik keek nog eens terug in het topic maar volgens mij gebruik je het direct in Home Assistant?
Ik wil gewoon pure python scripts maken om e.e.a. naar InfluxDB te schrijven.
Ik heb een python3 script wat de data naar influxdb pushed elke 10 sec, behalve als de zon onder is :)

• KrL

KrL

Foto foto..

@Wiley99 Ik gebruik direct Home Assistant

• Wiley99
gdl schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 12:09:
[...]

Ik heb een python3 script wat de data naar influxdb pushed elke 10 sec, behalve als de zon onder is :)
Met modbus/TCP? Met of zonder pysunspec?
Wil het liefst zo min mogelijk ballast meeslepen. Maar ik heb nu ook een redelijk mooie oplossing die ik nog wel kan strippen.

Hoewel het zonnetje een beetje tegenviel heb ik toch al parallel kunnen loggen (se-local en nieuwe modbus). Straks eens de grafieken over elkaar leggen om te kijken of ik afwijkingen zie.

Ben wel blij dat ik nu de vervanger heb als een update om wat voor belangrijke reden straks de local afsluit.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transform - Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gdl
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-04 15:07

gdl

Met modbus/TCP op basis van pyModbus en aiohttp/aioinflux...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:04:
Edit: @Jerrythafast Misschien kun je aan het se-nat.sh script in de opening post een regel aan de iptables configuratie toevoegen met een port forward t.b.v. Modbus/TCP ?
Als je die zou willen voorkauwen voor mij, zet ik 'm er met liefde in O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Jerrythafast schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 08:39:
[...]

Als je die zou willen voorkauwen voor mij, zet ik 'm er met liefde in O-)
Ik heb hier helaas geen systeem om het op uit te proberen (Huize IJsvogel is een Windows shop m.u.v. een Linux servertje met één LAN interface), maar ik denk dat je hier alles vindt wat je nodig hebt. IP-adres en poortnummer kunnen uiteraard variëren. De omvormer zal ook een vast IP-adres moeten hebben. Er zal denk ik wel enige instructie bij moeten.

[ Voor 8% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 29-02-2020 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aangezien ik zelf geen Modbus/TCP gebruik kan ik het ook niet testen, dus dan laat ik het aan iemand anders om daarmee te komen :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Jerrythafast schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 15:54:
Aangezien ik zelf geen Modbus/TCP gebruik kan ik het ook niet testen, dus dan laat ik het aan iemand anders om daarmee te komen :z
@Cabbie_86 : Zou jij dit willen testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabbie_86
@ZwarteIJsvogel Zoals ik eerder aangaf ben ik niet heel thuis in de nat scripting van de raspberrypi.
ik heb van het weekend een aantal dingen geprobeerd.

Ik heb bijvoorbeeld lijn 4 toegevoegd in het originele se-nat.sh script. lijnen 1-3 en 5-14 zijn standaard.
na het wijzigen met commando "sudo sh se-nat.sh" het script gedraaid. daarna vanaf mijn laptop een modbus proberen op te zetten, had geen effect.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
iptables-restore <<-EOF
*nat
-A POSTROUTING -o "$EXTIF" -j MASQUERADE
-A PREROUTING -i "$INTIF" -p tcp --dport 502 -j DNAT --to 192.168.179.10:502
COMMIT
*filter
:INPUT ACCEPT [0:0]
:FORWARD DROP [0:0]
:OUTPUT ACCEPT [0:0]
-A FORWARD -i "$EXTIF" -o "$INTIF" -m conntrack --ctstate ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
-A FORWARD -i "$INTIF" -o "$EXTIF" -j ACCEPT
-A FORWARD -j LOG
COMMIT
EOF

mocht iemand nog een suggestie hebben, dan zal ik deze zeker testen

PVOutput 7900Wp zuid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-05 17:04
Cabbie_86 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 10:49:
[...]

@ZwarteIJsvogel Zoals ik eerder aangaf ben ik niet heel thuis in de nat scripting van de raspberrypi.
ik heb van het weekend een aantal dingen geprobeerd.

Ik heb bijvoorbeeld lijn 4 toegevoegd in het originele se-nat.sh script. lijnen 1-3 en 5-14 zijn standaard.
na het wijzigen met commando "sudo sh se-nat.sh" het script gedraaid. daarna vanaf mijn laptop een modbus proberen op te zetten, had geen effect.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
iptables-restore <<-EOF
*nat
-A PREROUTING -i "$INTIF" -p tcp --dport 502 -j DNAT --to 192.168.179.10:502
COMMIT
*filter
-A FORWARD -i "$EXTIF" -o "$INTIF" -m conntrack --ctstate ESTABLISHED,RELATED -j ACCEPT
-A FORWARD -j LOG
COMMIT
EOF

mocht iemand nog een suggestie hebben, dan zal ik deze zeker testen
Ik verwacht dat er in dat geval ook nog een een regel voor de huidige regel 10 moeten komen:

code:
1
-A FORWARD -i "$EXTIF" -o "$INTIF" -m conntrack --ctstate NEW -p tcp --dport 502 -j ACCEPT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cabbie_86
tsjoender schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:41:
[...]

Ik verwacht dat er in dat geval ook nog een een regel voor de huidige regel 10 moeten komen:

code:
1
-A FORWARD -i "$EXTIF" -o "$INTIF" -m conntrack --ctstate NEW -p tcp --dport 502 -j ACCEPT
Thanks @tsjoender!

ik heb het meteen even geprobeerd maar krijg de volgende output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
pi@SELogger:/opt/scripts $ sudo sh se-nat.sh
-e

Loading simple rc.firewall-iptables version ..

External Interface:  wlan0
   Internal Interface:  eth0
-en    loading modules:
  - Verifying that all kernel modules are ok
----------------------------------------------------------------------
-en ip_tables,
-en nf_conntrack,
-en nf_conntrack_ftp,
-en nf_conntrack_irc,
-en iptable_nat,
-en nf_nat_ftp,
----------------------------------------------------------------------
-e    Done loading modules.

Enabling forwarding..
   Enabling DynamicAddr..
   Clearing any existing rules and setting default policy..
Bad argument `p'
Error occurred at line: 9
Try `iptables-restore -h' or 'iptables-restore --help' for more information.
-e
rc.firewall-iptables v done.

is het gewoon een kwestie van de "p" uit de regel halen?

--edit: ow ik zie het al, er moet nog een "-" voor de p. nu werkt deze! ik ga even testen...

--edit 2.

het script draait en lijkt een valide output te geven. echter krijg ik nog geen verbinding vanaf de ethernet kant met modbus...
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
{....}
-e    Done loading modules.

Enabling forwarding..
   Enabling DynamicAddr..
   Clearing any existing rules and setting default policy..
-e
rc.firewall-iptables v done.

[ Voor 14% gewijzigd door Cabbie_86 op 02-03-2020 13:16 ]

PVOutput 7900Wp zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tsjoender
Cabbie_86 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 12:44:

het script draait en lijkt een valide output te geven. echter krijg ik nog geen verbinding vanaf de ethernet kant met modbus...
Even kijken dat we het over hetzelfde hebben, de opzet is toch dat de nat.sh met twee interfaces werkt: wlan en ethernet, respectievelijk extern en intern. De omvormer zit aan de interne kant, aan de ethernet kant. De wlan verbinding zorgt ervoor dat de Pi met het thuisnetwerk verbonden is en daarmee een pad naar internet heeft. Klopt dit?

Het doel van de portforward zou dan toch zijn dat een device uit het thuisnetwerk via de wlan adapter van de Pi naar de omvormer kan verbinden. Als dat zo is dan heb ik nog een dingetje over het hoofd gezien en moet de NAT regel matchen op verkeer wat op de externe interface binnen komt:

code:
1
-A PREROUTING -i "$EXTIF" -p tcp --dport 502 -j DNAT --to 192.168.179.10:502

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cabbie_86
tsjoender schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:40:
[...]

Even kijken dat we het over hetzelfde hebben, de opzet is toch dat de nat.sh met twee interfaces werkt: wlan en ethernet, respectievelijk extern en intern. De omvormer zit aan de interne kant, aan de ethernet kant. De wlan verbinding zorgt ervoor dat de Pi met het thuisnetwerk verbonden is en daarmee een pad naar internet heeft. Klopt dit?
Dat klopt helemaal
Het doel van de portforward zou dan toch zijn dat een device uit het thuisnetwerk via de wlan adapter van de Pi naar de omvormer kan verbinden. Als dat zo is dan heb ik nog een dingetje over het hoofd gezien en moet de NAT regel matchen op verkeer wat op de externe interface binnen komt:

code:
1
-A PREROUTING -i "$EXTIF" -p tcp --dport 502 -j DNAT --to 192.168.179.10:502
Ik heb jouw code toegevoegd aan de code.
Gek genoeg heb ik beide regels nodig, de EXTIF en INTIF op regels 54 en 55 anders werkt het niet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
## /opt/scripts/se-nat.sh
echo -e "\n\nLoading simple rc.firewall-iptables version $FWVER..\n"
DEPMOD=/sbin/depmod
MODPROBE=/sbin/modprobe

EXTIF="wlan0"
INTIF="eth0"
echo "   External Interface:  $EXTIF"
echo "   Internal Interface:  $INTIF"

#== Comment out below lines if modbus is not used =========================
#== MODBUS SETUP ==========================================================
IP="192.168.179.10" # This is the SolarEdge inverter IP connected on $INTIF
MBPORT="502" # This is the modbus communications port do not change
MODBUS="$IP:$MBPORT"
echo "   ==============================="
echo "   Modbus communication is used"
echo "   SolarEdge Inverter IP:  $MODBUS"
echo "   ==============================="
#== END MODBUS SETUP ======================================================
#==========================================================================

#==========================================================================
#== No editing beyond this line is required for initial MASQ testing ======
echo -en "   loading modules: "
echo "  - Verifying that all kernel modules are ok"
$DEPMOD -a
echo "----------------------------------------------------------------------"
echo -en "ip_tables, "
$MODPROBE ip_tables
echo -en "nf_conntrack, "
$MODPROBE nf_conntrack
echo -en "nf_conntrack_ftp, "
$MODPROBE nf_conntrack_ftp
echo -en "nf_conntrack_irc, "
$MODPROBE nf_conntrack_irc
echo -en "iptable_nat, "
$MODPROBE iptable_nat
echo -en "nf_nat_ftp, "
$MODPROBE nf_nat_ftp
echo "----------------------------------------------------------------------"
echo -e "   Done loading modules.\n"
echo "   Enabling forwarding.."
echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
echo "   Enabling DynamicAddr.."
echo "1" > /proc/sys/net/ipv4/ip_dynaddr
echo "   Clearing any existing rules and setting default policy.."

iptables-restore <<-EOF
*nat
#== MODBUS ================================================================
-A PREROUTING -i "$EXTIF" -p tcp --dport "$MBPORT" -j DNAT --to "$MODBUS"
-A PREROUTING -i "$INTIF" -p tcp --dport "$MBPORT" -j DNAT --to "$MODBUS"
#== END MODBUS ============================================================
COMMIT
*filter
#== MODBUS ================================================================
-A FORWARD -i "$EXTIF" -o "$INTIF" -m conntrack --ctstate NEW -p tcp --dport "$MBPORT" -j ACCEPT
#== END MODBUS ============================================================
-A FORWARD -j LOG
COMMIT
EOF

echo -e "\nrc.firewall-iptables v$FWVER done.\n"

@Jerrythafast Ik heb de modbus gedeeltes even netjes aangegeven. Voor de lijnen die de modbus poort routen kan je misschien standaard "commenten", en pas "un-commenten" als modbus daadwerkelijk word gebruikt. zo staat deze poort niet onnodig open.

PVOutput 7900Wp zuid

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bedankt, done!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
Cabbie_86 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 08:50:
Ik heb jouw code toegevoegd aan de code.
Gek genoeg heb ik beide regels nodig, de EXTIF en INTIF op regels 54 en 55 anders werkt het niet.
Vreemd dat je allebeide versies met EXTIF en INTIF nodig hebt, maar goed ik heb het zelf niet kunnen testen. Mooi dat het zo werkt. Eventueel zou het dan nog tot een regel teruggebracht kunnen worden door de interface voorwaarde weg te laten:

code:
1
-A PREROUTING -p tcp --dport "$MBPORT" -j DNAT --to "$MODBUS"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiley99
Om niet te x-posten maar wel een verwijzing: Telegraf (van Influxdb) krijgt binnenkort modbus ondersteuning.
Wiley99 in "Datalogging: PV systemen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redeque
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-03-2023
Ik heb een Eastron SDM230 Modbus geinstalleerd en aangesloten aan mijn SolarEdge 4000HD wave.
Op de inverter ingesteld als Wattnode en heb communicatie (geen fouten) echter krijg ik geen Kwh data van de Eastron naar de inverter. Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22-05 13:01
Sorry verkeerd topic

[ Voor 93% gewijzigd door vangoghnl op 09-03-2020 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witlof
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:42
KrL schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 12:20:
Ik kan al een dag of wat geen verbinding meer maken met mijn 'oude' SE3K6 setapp omvormer via de setapp portal waar ik dat hiervoor wel kon. Iemand enig idee of firmware updates actief naar SE (setapp) omvormers worden gepushed waardoor deze functionaliteit wellicht is uitgeschakeld? Ik kan helaas in de reguliere monitoring app niet zien wat de firmware versie is en ik wil liever niet verbinden met de setapp app omdat hij dan wellicht juist een firmware update doet. Never mind, is zichtbaar via de webversie van het monitoring platform. Lijkt nog steeds de oude firmware te zijn, vreemd..
Ik heb hier hetzelfde probleem. Kan niet meer in de web ui op basis van het (interne) IP-adres van de omvormer. Dat ging eerst wel. Logging gaat nog wel goed op https://monitoring.solaredge.com Gaat om een SE3500H omvormer. Op een PING krijg ik nog wel een reactie, maar in een browser zie ik niets meer op http(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4sh3r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10-2023
De hoge registers van mijn SE3000H-RW000BNN4 (software 4.6.27) leveren bij mij ook data op.

Ik wordt er nog niet veel wijzer van, maar wellicht dat iemand anders er iets interessants in ziet waar we mee verder kunnen. Het zou zo mooi zijn als we ook de optimizers via ModBus/TCP kunnen uitlezen. De verzamelde data heb ik in een tgz gezet:
https://we.tl/t-HMtouow6vB
  • all_data.csv - alle rauwe data die uit de hoge registers komt
  • plots_*.html - alle grafieken van registers met waardes die niet constant zijn
  • plots_interesting.html - enkele plots die ik er interessant uit vind zien
Ter aanvulling heb ik ook plaatjes bijgevoegd van plots van diezelfde periode van de gedocumenteerde registers.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/tQtvm8p/se3.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/b7x8svP/se2.png

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/8x9B86F/se1.png

Een uitsnede van enkele interessant ogende plots:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Ptgyrky/Screenshot-from-2020-03-11-16-01-47.png

Er lijkt wel een verband tussen enkele van de hoge registers en het vermogen dat door het systeem gaat, maar anders dan een gelijke vorm in de grafiek heb ik nog niets gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat dingen die je je kunt afvragen:
- Zijn ze allemaal unsigned? Sommige waardes flapperen wild tussen ~0 en ~65535, dat kan duiden op negatieve waarden.
- Zijn het allemaal integers? Sommige waardes lijken meer hout te snijden als je ze omzet naar 16-bit IEEE754.
- Zijn het allemaal 16-bit waardes? Misschien combineren aansluitende registers wel tot een 32-bit waarde. Waar is bv de grafiek van 61643? Misschien is 61644 wel de lower 16 bits is van iets groters of zo. 61644 deed me denken aan een F1 wagen die door de versnellingen accelereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fl4sh3r
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-10-2023
Gisteravond heb ik de unit gereset (P-stand van de schakelaar), om nog eens via de webinterface te kijken of ik aanknopingspunten zag.

Sindsdien leveren verschillende registers heel andere resultaten... Registers die eerder leesbaar waren, zijn dat nu niet meer en visa-versa. Er blijft slechts een setje van 8 registers over die voor en na de reset leesbaar zijn en niet een constante waarde hebben.

Helaas lijkt dit dus toch een dood spoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Fl4sh3r schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:05:
De hoge registers van mijn SE3000H-RW000BNN4 (software 4.6.27) leveren bij mij ook data op.

Ik wordt er nog niet veel wijzer van, maar wellicht dat iemand anders er iets interessants in ziet waar we mee verder kunnen.
De data op de lage Modbus registeradressen (vanaf 0) is een exacte kopie van de data op de hoge registeradressen (vanaf 40000). Het formaat is SunSpec. Er zit alleen basale informatie in van de omvormer zelf. Niks spannends dus.
Ik wordt er nog niet veel wijzer van, maar wellicht dat iemand anders er iets interessants in ziet waar we mee verder kunnen. Het zou zo mooi zijn als we ook de optimizers via ModBus/TCP kunnen uitlezen.
Ook in de actuele officiële release (4.7.26) kun je via Modbus helaas geen optimizerdata uitlezen. Wellicht komt het in een toekomstige release. Ik heb SolarEdge er al eens over aangeschreven maar nooit antwoord ontvangen.

Heet van de naald:
  • Inmiddels heeft SolarEdge 4.8.26 productierijp verklaard (zojuist geïnstalleerd). Ook in deze release helaas geen optimizer data via Modbus.
  • Tegelijk met 4.8.26 is ook 4.9.13 verschenen. SetApp will deze niet op mijn SE4000H installeren (net als eerdere 4.8.x firmwares). Ik vermoed dat het een bèta is voor een select gezelschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Jerrythafast schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 20:25:
- Zijn ze allemaal unsigned? Sommige waardes flapperen wild tussen ~0 en ~65535, dat kan duiden op negatieve waarden.
In SunSpec speak betekent 65535 bij een unsigned 16-bit integer 'not implemented'. Een register kan ook tijdelijk 'not implemented' opleveren. Tenzij je zeker weet dat een register altijd een geldige waarde heeft, zou je erop moeten testen.

Dit zijn de gegevens die mijn SE4000H levert:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
Adres 40004 (SunSpec model 1, Common)
-------------------------------------
C_Manufacturer  : SolarEdge 
C_Model         : SE4000H-RW000BNN4
C_Version       : 0004.0008.0026
C_SerialNumber  : XXXXXXXX
C_DeviceAddress : 1

Adres 40071 (SunSpec model 101, Single Phase Inverter)
-------------------------------------------------------
I_AC_Current    : 2.82
I_AC_CurrentA   : 2.82
I_AC_CurrentB   : not implemented
I_AC_CurrentC   : not implemented
I_AC_VoltageAB  : 238.50
I_AC_VoltageBC  : not implemented
I_AC_VoltageCA  : not implemented
I_AC_VoltageAN  : not implemented
I_AC_VoltageBN  : not implemented
I_AC_VoltageCN  : not implemented
I_AC_Power      : 657.60
I_AC_Frequency  : 49.99
I_AC_VA         : 674.00
I_AC_VAR        : 147.76
I_AC_PF         : 97.56
I_AC_Energy_WH  : 947529.00
I_DC_Current    : 1.76
I_DC_Voltage    : 380.00
I_DC_Power      : 667.60
I_Temp_Sink     : 34.68
I_Status        : 4
I_Status_Vendor : 0

[ Voor 5% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 12-03-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16-05 21:36

CasGas

.

Misschien hier maar eens de vraag stellen. Ik ben al de hele dag opzoek om mijn omvormer uit te lezen maar ik kom er niet uit.
Wij hebben een nieuw huis gekocht en de vorige bewoner had deze omvormer in de schuur hangen. Blijkbaar nooit iets gedaan met uitlezen maar dat wil ik natuurlijk wel. Nu zit er op dit apparaat een rj45 poort dus maar meteen geprobeerd om het uit te lezen, maar blijkbaar de poort geeft ook helemaal geen link.

Op internet nog gezocht naar een type, maar ik kan er niks over vinden, Ik heb geen stikkers of andere dingen aan de buitenkant zitten, dus misschien dat iemand mij hier meer kan vertellen welke type dit is? Of hoe deze uberhaubt uit te lezen zou kunnen zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v4nc6M1qrxcUwrCSpr29MRksPGw=/234x176/filters:strip_icc()/f/image/ZMXmT5awVYxLX53B0xBiXtnc.jpg?f=fotoalbum_medium

A7III | 5D3 | 7D | 24 1.4 | 24 TS-E | 40 2.8 | 50 1.4 | 50 1.8 | 60 2.8 | 85 1.8 | 100 2.8 | 135 1.8 | 300 4 | 16-35 4 | 15-85 | 70-200 2.8 II IS | 150-600 G2 | Sony a6300 | 12 2.0 | 16-55 | 16-70 4 | 21 1.4 | 35 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
CasGas schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:20:
Misschien hier maar eens de vraag stellen. Ik ben al de hele dag opzoek om mijn omvormer uit te lezen maar ik kom er niet uit.
Wij hebben een nieuw huis gekocht en de vorige bewoner had deze omvormer in de schuur hangen. Blijkbaar nooit iets gedaan met uitlezen maar dat wil ik natuurlijk wel. Nu zit er op dit apparaat een rj45 poort dus maar meteen geprobeerd om het uit te lezen, maar blijkbaar de poort geeft ook helemaal geen link.

Op internet nog gezocht naar een type, maar ik kan er niks over vinden, Ik heb geen stikkers of andere dingen aan de buitenkant zitten, dus misschien dat iemand mij hier meer kan vertellen welke type dit is? Of hoe deze uberhaubt uit te lezen zou kunnen zijn?

[Afbeelding]
Dit topic gaat specifiek over SolarEdge omvormers. Er is ook een algemeen logging topic voor omvormers. Daar is wel wat Eversolar ervaring, maar geen successtories als ik zoek op Eversolar. Wel praktische info die je misschien verder helpt:

Datalogging: PV systemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:47
Iemand hier ervaring met een solaredge hd wave in een bestaand 172.16.0.0/24 netwerk?

De SE wil steeds 172.16.0.1 inpikken, en die is in gebruik door mijn router/gateway. Gevolg is dat het hele netwerk zonder internet zit. Een snelle oplossing is steeds de SE zonder netwerk zetten (kabel eruit of poort disable op de switch), maar het blijft terugkomen.

Een vast IP accepteert de SE niet in een 172.16.0.0/24 netwerk. DHCP reservation op een ander adres ook niet.

Heel het netwerk omnummeren is ook gruwelijk veel werk en is maar de vraag of dat weer lekker op komt (oa esx en veel vm’s).

Het gaat overigens om een unifi netwerk. Gateway een ander IP geven is ook erg lastig

[ Voor 6% gewijzigd door Domino op 13-03-2020 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Dat is een bekend probleem, zie de SolardEdge firmware updates pagina (eerste punt onder Known Issues). Helaas wordt niet uitgelegd wat die 'rare occasions' zijn. Wellicht is het opgelost in de 4.8.26 release die gisteren beschikbaar kwam. Het is wachten op de release notes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Kun je die firmware zelf zetten (of gaat dat automatisch?)
Of heb ik daarvoor de installateur nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:30

timovd

Voorsprong door techniek

@Domino, volgens SE: https://www.solaredge.com...r_using_micro_sd_card.pdf
Zelf geen ervaring mee. Ik ben benieuwd wie wel.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Upgraden met een micro-SD kaart kan alleen bij de oude modellen (met display). Gezien het probleem met netwerk 172.16.0.0/16 heeft @Domino vrijwel zeker een nieuw model zonder display. Configureren (en dus ook upgraden) doe je dan met SetApp. Daarvoor heb je een installer account nodig, maar dat kan iedereen bij SolarEdge aanmaken met een serienummer in de hand (wat ik dus meteen heb gedaan bij de installatie van mijn omvormer).

SetApp biedt ook de mogelijkheid om firmware te installeren vanaf een USB-stick, maar daar heb je niets aan omdat je firmware voor de nieuwe modellen niet kunt downloaden (waarschijnlijk een optie voor servicetechnici).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Heb inderdaad een nieuw model zonder display. Maar ik krijg die firmware dus niet te pakken als particulier? Da’s balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thavini
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-04 16:39
Domino schreef op vrijdag 13 maart 2020 @ 17:39:
Heb inderdaad een nieuw model zonder display. Maar ik krijg die firmware dus niet te pakken als particulier? Da’s balen.
thavini in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren"

Bekijk mijn post op de link hierboven. Het is vrij eenvoudig om de updates binnen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:25

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

thavini schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:51:
[...]

Bekijk mijn post op de link hierboven. Het is vrij eenvoudig om de updates binnen te halen.
Behalve als de netwerkmodule de geest heeft gegeven (levert gelukkig nog wel terug).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:24
Ik weet helemaal niet of ik dit hier mag vragen, maar ik heb een defect onderdeel van mijn inverter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NOlxC1jtSBT7fyf8mtRatmVw30=/800x/filters:strip_icc()/f/image/dZm900JDVAZytsfglrXpuVBt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzMnNOS8KXv59H1PtH8KjNsiM1s=/800x/filters:strip_icc()/f/image/5h8bFPATWFvc9g0KSkfp1aTe.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben jullie enig idee hoe dit genoemd wordt? Ik wil graag een nieuwe bestellen, of als dat niet mogelijk is dit onderdeel weg laten en het apparaat rechtstreeks aansluiten.

De binnenkant hiervan is nooit goed vast 'geknepen' en daardoor viel de kabel er uit doordat ik er heel even tegen aan kwam. Nu krijg ik de kabel er uiteraard niet meer goed in.

[ Voor 10% gewijzigd door rscheper op 14-03-2020 18:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
rscheper schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 18:15:
Hebben jullie enig idee hoe dit genoemd wordt? Ik wil graag een nieuwe bestellen, of als dat niet mogelijk is dit onderdeel weg laten en het apparaat rechtstreeks aansluiten.

De binnenkant hiervan is nooit goed vast 'geknepen' en daardoor viel de kabel er uit doordat ik er heel even tegen aan kwam. Nu krijg ik de kabel er uiteraard niet meer goed in.
Dat ziet er uit als een female MC4 connector. Maar wat bedoel je met weglaten en rechtstreeks aansluiten? Zo'n connector zat als het goed is aan de zwarte of rode DC kabel en daarmee verbind je die aan de omvormer. Is die aansluiting voor DC bekabeling op de omvormer dan ook stuk?

Je hebt overigens ook een speciale krimptang nodig om zo'n connector aan de kabel te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:24
tsjoender schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 18:31:
[...]

Dat ziet er uit als een female MC4 connector. Maar wat bedoel je met weglaten en rechtstreeks aansluiten? Zo'n connector zat als het goed is aan de zwarte of rode DC kabel en daarmee verbind je die aan de omvormer. Is die aansluiting voor DC bekabeling op de omvormer dan ook stuk?

Je hebt overigens ook een speciale krimptang nodig om zo'n connector aan de kabel te zetten.
Het is op dit moment zo aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RM8TEbeL7NKW0nN7_nwUNtC4bwk=/800x/filters:strip_icc()/f/image/LpeuP3AuTQDIvuSvJlHhBsPY.jpg?f=fotoalbum_large

Dus de kabel die eerst in die MC4 connector ging is nu rechtstreeks aangesloten en de rood/zwarte kabel is niet aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tsjoender
rscheper schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 18:38:
[...]

Het is op dit moment zo aangesloten:

[Afbeelding]

Dus de kabel die eerst in die MC4 connector ging is nu rechtstreeks aangesloten en de rood/zwarte kabel is niet aangesloten.
Het is me niet helemaal duidelijk welk systeem we hier zien. Het lijkt erop dat de DC aansluitingen met een dunne draad en een adereindhuls aangesloten zijn. Het betreft lage vermogens? Een enkel paneel? In dat geval kan het vast ook zonder die connector, maar het is wat gissen zonder het hele plaatje te weten.

Dit topic gaat trouwens over het monitoren van SolarEdge omvormers. Deze vraag is denk ik beter op zijn plaats in dit topic:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 17:33
Zijn er nog anderen waarbij op de SolarEdge monitoring platform geen data doorkomt op het moment?

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
Kire88 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:00:
Zijn er nog anderen waarbij op de SolarEdge monitoring platform geen data doorkomt op het moment?
Klopt. Tot 12.00 ongeveer, daarna niets meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Kire88 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:00:
Bij mij al sinds 4 maart, netwerkmodule is kapot (levert nog wel stroom aan het net).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-05 16:18

AMDFreak

Intel is zo..

Nergens last van..
Hier werkt het gewoon nog..

Maar SolarEdge heeft wel vaker hike-ups.. Als je over een uurtje kijkt, dan werkt het weer.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
De laatste update bij is van 19:33 gisteravond. Kijken wanneer het weer werkt.

3.05 kWp Zuid - https://pvoutput.org/list.jsp?userid=80995 - Daikin Comfora FTXP 3.5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22-05 07:15
Ik heb hier een 10.0.0.0/24 netwerk met de omvormer op 10.0.0.152 en de Pi met Domoticz op 10.0.0.151.

Kan nog steeds met https://pypi.org/project/solaredge-setapp/ de status uitlezen via python3

Omvormer:
SE3500H
CPU Version 4.8.19
DSP1 Version 1.0.756
DSP2 Version 2.0.704
WSA Version 1.4.9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxDo5FACRpXzjXxTz4aNIe3KKYk=/f/image/7PqV0AZCmICAwCXXOQD2ekQf.png

Het is nog niet veel (3 Watt) maar ik kan de SE gewoon uitlezen...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4v7DTy7H-UuwCWqMXWee4JMHm9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0DzmrQtRhKBLdsPDgbaI9RHo.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Kees-Jan op 18-03-2020 07:08 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Ze bedoelen de SE monitoring website, denk ik. Lokaal werkt alles inderdaad gewoon. Ik kom nooit op die site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kire88
Probleem lijkt te zijn dat de verbinding met de monitoring platform er niet is. Het blauwe lampje brand niet (het gaat om een SE3000H HD Wave omvormer) dus de verbinding is er niet. Ik probeer nu een volledige reset te doen van de omvormer en internet router en kijken of dat het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 16:33
thavini schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:51:
[...]

@thavini Weet jij toevallig of er ook een revision history is van de verschillende firmware versies?
Ik heb 2x HD met display en ik vroeg mij af of het de moeite (en in mijn geval risico) waard is om te upgraden.
Mijn 5000HD functioneerd perfect, echter heb ik wat eigenaardigheden met mijn 2200HD, waarvoor ik mogelijk zou willen upgraden. Echter ben ik bang dan mijn 2200HD dan weer een limiet heeft van 2200 Watt, ipv de huidge limiet van 3500 Watt 8)7 . En aangezien ik met mijn 12xSF-170-s paneeltjes tesamen 2400 Watt duw bij de huidige temperaturen >:)

Overigens ben ik ook op zoek naar info om de Modbus via TCP IP uit te luisteren, echter krijg ik niet duidelijk of dat kan bij de 2200HD en 5000HD of ik zoek niet goed :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thavini
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-04 16:39
(RSH) schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:52:
[...]

@thavini Weet jij toevallig of er ook een revision history is van de verschillende firmware versies?
Ik heb 2x HD met display en ik vroeg mij af of het de moeite (en in mijn geval risico) waard is om te upgraden.
Mijn 5000HD functioneerd perfect, echter heb ik wat eigenaardigheden met mijn 2200HD, waarvoor ik mogelijk zou willen upgraden. Echter ben ik bang dan mijn 2200HD dan weer een limiet heeft van 2200 Watt, ipv de huidge limiet van 3500 Watt 8)7 . En aangezien ik met mijn 12xSF-170-s paneeltjes tesamen 2400 Watt duw bij de huidige temperaturen >:)

Overigens ben ik ook op zoek naar info om de Modbus via TCP IP uit te luisteren, echter krijg ik niet duidelijk of dat kan bij de 2200HD en 5000HD of ik zoek niet goed :?
Ik ben hier vrij nieuw met deze techniek en durf tijdens mijn garantie gewoon teveel te stoeien ;) .
Maar op de volgende pagina's kan je wellicht wat vinden:
https://www.solaredge.com/service/firmware Non setapp met schermpje in omvormer
https://www.solaredge.com/nl/setapp-inverters-firmware setapp omvormer

Ik weet niet of je op de omvormer kan connecten op basis van IP in de browser. Wellicht kan je daar dan ook op zoek gaan naar een setting die Modbus op IP kan actieveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-05 17:01
Tijdens deze zonnige dagen ben ik de portal van solaredge wat in de gaten gaan houden om de set te monitoren. (12x320Wp panelen, SE3680 met 12x P370 optimizers).
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/Gakmgdkrs9Bj/360.jpg
Het valt mij op dat het paneel linksboven naast de schoorsteen flink minder opbrengt. Dit valt te verklaren doordat er tot 11:00uur (voor een deel) schaduw op dit paneel valt, maar wat mij verbaast is dat het paneel pas wordt bij geschakeld als deze volledig schaduw vrij is en niet dat bij 1/3 schaduw het volledige paneel nog buiten werking is.

Paneel spanning, optimizer spanning en vermogen
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/iB4rRTeT4i3T/360.jpg
Vermogen per paneel van de hele set (paars is paneel met schaduw)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zPrDoRaacIoYEFdTdhbaOfVkoA=/f/image/hneJyeNHlHcDJSgXYKP9i33d.png
Nu probeer ik te begrijpen of dit normaal gedrag is van een paneel met optimizer of dat hier iets niet goed gaat.
Online zie ik wel dat de optimizer de stroom gelijk probeert te houden van alle panelen, maar deze is ook een stuk lager als de rest.
Kan iemand mij toelichting geven wat hier nu gebeurt? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12
binsentsu schreef op zondag 26 januari 2020 @ 23:28:
Hey. Deze week solaredge omvormer geplaatst en aangezien deze ook op nieuwste firmware zit en dus de local http API niet werkt, heb ik me beziggehouden met een Home-Assistant Solaredge Modbus integratie te schrijven. Misschien dat andere Home-Assistant gebruikers hier, er ook wat mee zijn:
https://github.com/binsentsu/home-assistant-solaredge-modbus
Hoi, ik heb een vraagje over je plugin. Klopt het dat dit ook alle mogelijk adressen zijn die je uitleest? Begrijp ik hieruit dat maand en jaar opbrengst hier niet in zitten? Deze kan ik eventueel binnenhalen via de web api maar was mooi geweest als ze ook locaal waren.

Ik heb nu nog de firmware waarin ik alles kan uitlezen. Maar ik zit er sterk aan te denken om te upgraden. Het is een vrije nieuwe omvormer en ik denk dat er nog wel een hoop bug fixes in zitten of aankomen.

Ik had zelf deze pagina in home assistant gemaakt:

Mich in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren"

Maar ik heb er denk ik 3 of 4 x naar gekeken. Die statistics per paneel zijn leuk, maar eigenlijk heb je meer aan het all time gebruik per paneel, en deze is alleen via de app / website te zien.

Misschien nog een kleine tip voor je integratie. De power factor (cos phi) is niet uitgedrukt in % en is normaal op een schaal van 0 tot 1.

[ Voor 3% gewijzigd door Mich op 22-03-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Trouwens, voor mensen die gebruik maken van de protocol buffers.

Er is een automatisch cpu update geweest in de firmware waardoor de maintenance.proto file niet meer werkt. Er wordt aan gewerkt om deze te updaten zodat je alles weer uit kan lezen.

https://github.com/drobtravels/solaredge-local/issues/23

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Treur schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:22:
Tijdens deze zonnige dagen ben ik de portal van solaredge wat in de gaten gaan houden om de set te monitoren. (12x320Wp panelen, SE3680 met 12x P370 optimizers).
[Afbeelding]
Het valt mij op dat het paneel linksboven naast de schoorsteen flink minder opbrengt. Dit valt te verklaren doordat er tot 11:00uur (voor een deel) schaduw op dit paneel valt, maar wat mij verbaast is dat het paneel pas wordt bij geschakeld als deze volledig schaduw vrij is en niet dat bij 1/3 schaduw het volledige paneel nog buiten werking is.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu probeer ik te begrijpen of dit normaal gedrag is van een paneel met optimizer of dat hier iets niet goed gaat.
Online zie ik wel dat de optimizer de stroom gelijk probeert te houden van alle panelen, maar deze is ook een stuk lager als de rest.
Is die foto gemaakt rond 10:00 ~10:15? Dan valt het mij ook wel tegen inderdaad... enig idee hoe de diodes zitten in je paneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treur
Jerrythafast schreef op zondag 22 maart 2020 @ 15:20:
[...]

Is die foto gemaakt rond 10:00 ~10:15? Dan valt het mij ook wel tegen inderdaad... enig idee hoe de diodes zitten in je paneel?
De foto is van 10:41uur om precies te zijn.

Het zijn 60cells panelen van axitec, in de datasheet van dit paneel kan ik niets terug vinden over de diodes of hoe ze aangesloten zijn.
Bij de andere types van deze fabrikant staat wel dat er 3 bypass diodes in zitten.
Ik ga er even van uit dat onze zonnepanelen die ook hebben en dan per 20 cellen 1 diode.
Op de foto zouden dan 2 strings/40 cellen geen last van schaduw moeten hebben.
Had dan ook verwacht dat dit paneel 2/3 op zou brengen van wat de rest op dat moment doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 13:04
rjhilbrink schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 22:38:
[...]

Ik ben met pymodbus aan de slag gegaan icm twisted. Twisted zorgt ervoor dat meerdere processen gelijk lopen. Een deel van het script haalt elke 10 sec de meterstanden op en zet deze in de juiste registers. Pymodbus doet de rest richting de SE. in de SE kun je aangeven dat je een energy meter hebt. De SE gaat deze dan gelijk uitlezen via rs 485.
Heeft een van jullie een soortgelijk iets al voor elkaar gekregen of gevonden?

@rjhilbrink lijkt namelijk niet meer mee te lezen in dit topic en mijn PB's komen misschien ook niet aan of worden niet gelezen.

Ik zou dit ook wel interessant vinden om in de SolarEdge app te zien.

SolarEdge SE3500HD met 12x LG320N1K-A5 waarvan 6x ZO en 6x NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binsentsu
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-05 15:17
Mich schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:49:
[...]

Hoi, ik heb een vraagje over je plugin. Klopt het dat dit ook alle mogelijk adressen zijn die je uitleest? Begrijp ik hieruit dat maand en jaar opbrengst hier niet in zitten? Deze kan ik eventueel binnenhalen via de web api maar was mooi geweest als ze ook locaal waren.

Ik heb nu nog de firmware waarin ik alles kan uitlezen. Maar ik zit er sterk aan te denken om te upgraden. Het is een vrije nieuwe omvormer en ik denk dat er nog wel een hoop bug fixes in zitten of aankomen.

Ik had zelf deze pagina in home assistant gemaakt:

Mich in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren"

Maar ik heb er denk ik 3 of 4 x naar gekeken. Die statistics per paneel zijn leuk, maar eigenlijk heb je meer aan het all time gebruik per paneel, en deze is alleen via de app / website te zien.

Misschien nog een kleine tip voor je integratie. De power factor (cos phi) is niet uitgedrukt in % en is normaal op een schaal van 0 tot 1.
Alle registers worden inderdaad uitgelezen. Maand/dag/jaar opbrengsten kan je afleiden vanuit de lifetime AC Energy sensor. Zelf doe ik dit via de utility meter integratie (https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/) .

Power factor is volgens de modbus documentatie toch in % (adres 400921).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:22
Treur schreef op zondag 22 maart 2020 @ 12:22:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan het zijn dat die schaduw redelijk snel over dat laatste paneel weg trekt?
Hoe is de schaduw situatie bijvoorbeeld om 10:30.
Ik denk alleen dat jouw vraag eigenlijk niet in dit topic thuishoort.

Ohja, de stroom die je op de portal ziet is de stroom van het paneel en niet die van de optimizer.

[ Voor 3% gewijzigd door Rouske op 24-03-2020 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rouske schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:13:
[...]

@Treur
Ik ben ook wel benieuwd naar een foto van je paneel rond 10:00 en 10:15 (hierbij houd ik ook een beetje rekening met dat de zon inmiddels weer een minuut of 10 eerder op komt...). Je eerdere foto was eigenlijk net te laat voor het mooie; de grafiek gaat daar al omhoog. Wat ik denk (maar moeilijk te checken zonder adequate info in de specsheet): de diodes schakelen delen van het paneel in/uit van links naar rechts, maar de schaduw van de schoorsteen valt er overdwars op. Dus je hebt maar een paar minuten waarin de linkerhelft schaduwvrij is, dan een paar minuten waarin alleen de rechterhelft nog schaduw heeft (situatie van de foto) en daarna is het 100% aan.

Als ik me goed herinner plaatsen de meeste fabrikanten de diodes zo, omdat dat gunstiger uitpakt in landscape-oriëntatie dat vaak gebruikt wordt voor rijen panelen op een plat dak. Bij laagstaande zon kan dan de bovenste helft (lange zijde dus) gewoon produceren terwijl de onderste helft in de schaduw van de rij ervoor ligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Treur
Rouske schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 09:13:
[...]

Ik denk alleen dat jouw vraag eigenlijk niet in dit topic thuishoort.

Ohja, de stroom die je op de portal ziet is de stroom van het paneel en niet die van de optimizer.
Jerrythafast schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 09:28:
[...]
@Treur
Ik ben ook wel benieuwd naar een foto van je paneel rond 10:00 en 10:15 (hierbij houd ik ook een beetje rekening met dat de zon inmiddels weer een minuut of 10 eerder op komt...). Je eerdere foto was eigenlijk net te laat voor het mooie; de grafiek gaat daar al omhoog. Wat ik denk (maar moeilijk te checken zonder adequate info in de specsheet): de diodes schakelen delen van het paneel in/uit van links naar rechts, maar de schaduw van de schoorsteen valt er overdwars op. Dus je hebt maar een paar minuten waarin de linkerhelft schaduwvrij is, dan een paar minuten waarin alleen de rechterhelft nog schaduw heeft (situatie van de foto) en daarna is het 100% aan.

Als ik me goed herinner plaatsen de meeste fabrikanten de diodes zo, omdat dat gunstiger uitpakt in landscape-oriëntatie dat vaak gebruikt wordt voor rijen panelen op een plat dak. Bij laagstaande zon kan dan de bovenste helft (lange zijde dus) gewoon produceren terwijl de onderste helft in de schaduw van de rij ervoor ligt.
Bedankt voor beide reacties
Helaas te laat om de gevraagde foto's vandaag te maken.
Wat ik gisteren heb gezien is dat om 10.00uur alle rijen van dat paneel last van schaduw hebben.
Om 10:15 hebben alleen de laatste 2 rijen nog schaduw en iets naar 10:30 is het gehele paneel schaduw vrij en zie je de opbrengst gelijk trekken met de rest.

@Rouske
Excuus als dit het verkeerde topic was, ging er vanuit dat met zelf monitoren ook het in de gaten van de portal met bijbehorende grafiekjes was dus dat daar ook vragen over gesteld konden worden.

@Jerrythafast
Qua diodes heb je gelijk denk ik, als ik online de werking van de diodes in zonnepanelen bestudeer dan komt het wel overeen met het gedrag dat dit paneel vertoont. Inderdaad dat van links naar rechts de diodes schakelen en zo de opbrengst van het paneel omhoog gaat.

Heb inmiddels ook contact gehad met de installateur en SolarEdge en die gaven aan dat dit normaal gedrag was voor een zonnepaneel die last had van schaduw. Straks met de hogere zon zou dit over moeten zijn aangezien er dan minder/geen schaduw op het paneel zou zitten.
Voor nu dan ook afwachten hoe dit over een paar maanden is en genieten van alle dagen zon die we nu hebben. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:13
Misschien staat deze informatie wel ergens maar heb ik er volledig overheen gekeken..
Ik wil graag mijn omvormer uitlezen. Ik heb hangen:
SolarEdge SE3680H
CPU: 4.8.24

Als ik een nmap doe naar de omvormer zie ik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Starting Nmap 7.70 ( https://nmap.org ) at 2020-03-26 11:11 CET
Nmap scan report for 192.168.178.54
Host is up (0.025s latency).
Not shown: 998 closed ports
PORT     STATE    SERVICE
80/tcp   filtered http
8080/tcp filtered http-proxy

Zoals je ziet "filtered" dus ik kan geen calls doen naar de omvormer.

Kan iemand mij helpen / de juiste kant op duwen waar te beginnen?
Uit eindelijk is mijn doel om alle informatie eruit te halen hiermee influx vullen en vervolgens met grafana mooie grafieken ervan te bouwen. _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door g00gle op 26-03-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Is iemand ook een API-call tegengekomen voor lokaal uitschakelen (van de DC kant), zodat de optimizers dus naar hun 1V standby gaan? Liefst via ModBusTCP..

Wij hadden gister brand onder de panelen. 5 (van 15) zijn er afgeschreven :(. Instinctief zijn we eerst gaan blussen - was net klaar toen de brandweer kwam - en ben ik daarna gaan afschakelen (naar de omvormer gelopen, schakelaars omgezet). De brandweer had dat duidelijk andersom gedaan..

De omvormer hangt niet op de makkelijkst bereikbare plek, als je split-second acties te verrichten hebt. Graag maak ik dan ook een noodknop in onze domotica voor dit doel. (Loxone, weldra via ModBusTCP aan te sluiten op de omvormer (tot dusverre voor logging).) Kan me voorstellen dat de omvormer vaak te dicht bij een brand hangt om nog veilig te benaderen, dus lijkt me eigenlijk best logisch dat deze functionaliteit zou bestaan..

(Brand niet door de PV-installatie. Net vijf weken in bedrijf, is de eerste indruk dat de panelen en optimizers nog gemakkelijk nageleverd kunnen worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Gwaihir schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 13:51:
Is iemand ook een API-call tegengekomen voor lokaal uitschakelen (van de DC kant), zodat de optimizers dus naar hun 1V standby gaan? Liefst via ModBusTCP..
Via Modbus gaat het in elk geval niet. De SunSpec modellen die SolarEdge heeft geïmplementeerd zijn read-only.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Of bij brand je domotica nog helemaal werkt is natuurlijk ook niet zeker....

Als je omvormer op een onhandige plek hangt, prent jezelf dan in je hoofd dat je bij een volgende keer naar de meterkast loopt en de groep van de omvormer uitzet. Of desnoods de hoofdschakelaar uitzet in de meterkast als je in de haast de juiste groep niet kunt vinden.

Omvormers zijn standaard net-gekoppeld, als de AC-kant wegvalt gaan ze uit. In geval van Solaredge betekent dat dat ze naar SafeDC-mode gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
ocaj schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 23:18:
Of bij brand je domotica nog helemaal werkt is natuurlijk ook niet zeker....
Dingen werken gelukkig vaak nog best lang door :). Per die redenatie zou een brandalarm ook zinloos zijn, want het verbrandt ;). Vóór e.e.a. uitvalt moet 't juist nog z'n werk doen.

Anyway, in dit geval eigenlijk niet relevant: mijn panelen zitten nl. niet op het huis. Omvormer en domotica wel in huis (dicht bij elkaar zelfs).
Als je omvormer op een onhandige plek hangt, prent jezelf dan in je hoofd dat je bij een volgende keer naar de meterkast loopt en de groep van de omvormer uitzet.
[..]
Omvormers zijn standaard net-gekoppeld, als de AC-kant wegvalt gaan ze uit. In geval van Solaredge betekent dat dat ze naar SafeDC-mode gaan.
Ah, dus los afschakelen van de DC kant hoeft eigenlijk niet. Meterkast-groep is wel aardig bereikbaar :).

Zou 't nog steeds liefst via TCP/IP netwerk (óók) kunnen doen.. (Houdt allerlei onderhouds en calamiteiten zaken bij elkaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij is daar voor CPU versie 3.x (geen SetApp) wel een ongedocumenteerd commando voor in het eigen protocol van SolarEdge, dat je zou kunnen verzenden als de omvormer via RS485 is aangesloten of wanneer je je eigen SolarEdge monitoring server emuleert (de in de OP gelinkte software van jbuehl ondersteunde dat in ieder geval destijds). Maar aangezien je aangeeft dat de installatie vrij recent is denk ik dat je een SetApp omvormer hebt en dan heb je met een andere wereld te maken waar nog veel in moet worden ontdekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiley99
Deze is gloedje nieuw (gisteren in V1.14 van Telegraf vrijgegeven); Kan iemand snel zien of de plugin eenvoudig te gebruiken is voor de SolarEdge modbus TCP? Ik heb net alles omgebouwd naar een python script met pysunspec libs, maar ik heb geen inhoudelijk verstand van modbus om te beoordelen of je hiermee makkelijk naar SE kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Jerrythafast schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:17:
Volgens mij is daar voor CPU versie 3.x (geen SetApp) wel een ongedocumenteerd commando voor in het eigen protocol van SolarEdge, dat je zou kunnen verzenden als de omvormer via RS485 is aangesloten of wanneer je je eigen SolarEdge monitoring server emuleert (de in de OP gelinkte software van jbuehl ondersteunde dat in ieder geval destijds). Maar aangezien je aangeeft dat de installatie vrij recent is denk ik dat je een SetApp omvormer hebt en dan heb je met een andere wereld te maken waar nog veel in moet worden ontdekt...
Een SetApp omvormer, inderdaad. En de modbus TCP is ook voor de installateur nog nieuw, onontgonnen terrein.

Wel las ik hier dat de SetApp eigenlijk vooral een website is, op de lokale WiFi. Zou die website ook via de RJ-45 lijn te bereiken zijn wellicht..?

Installateur gaf aan sub-accounts uit te kunnen geven, ook met slechts rechten op deze ene installatie, en me er op zich wel zo eentje te willen geven. (Moet ik 'm even diep in de ogen kijken en plechtig beloven rustig op 'm te wachten en netjes voor z'n tijd te betalen als ik met die 'god' rechten iets weet te verkloten.)

Als dat dan al met al via http(s) en rechten toegankelijk is, dan zouden de instellingen daar ook gebruikt kunnen worden. Hij is nieuwsgierig genoeg om te gaan kijken of daar ook een "SafeDC" instelling tussen zit. (Normaal gesproken doet hij dat natuurlijk altijd met de fysieke knoppen.)

Hoe ik monitoring wil inregelen heb ik nog niet besloten (low prio, eerlijk gezegd). Met het oog op wat er hier gemeld wordt over de versleuteling, is hij dan ook nog nooit op het internet aangesloten geweest. (Kunnen daardoor helaas ook niet zien of de eigen beveiliging mij al voor is geweest en tijdens de brand e.e.a. al netjes afgeschakeld had.)

[Fijn trouwens, al die input, maar voel me ondertussen wat schuldig dat we dit gesprek hier voeren. Mocht een mod 't willen afsplitsen, top :). (Je pakt deze posts er zo uit.)]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:19:
Hoe ik monitoring wil inregelen heb ik nog niet besloten (low prio, eerlijk gezegd). Met het oog op wat er hier gemeld wordt over de versleuteling, is hij dan ook nog nooit op het internet aangesloten geweest. (Kunnen daardoor helaas ook niet zien of de eigen beveiliging mij al voor is geweest en tijdens de brand e.e.a. al netjes afgeschakeld had.)
Het verhaal over versleuteling kun je in het geval van een SetApp omvormer voorlopig samenvatten tot: je moet iets met local API's gaan proberen, want ontsleutelen gaat niet gebeuren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Jerrythafast Hoezo? Geldt de optie de sleutel op te vangen alleen voor oudere modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Mich schreef op zondag 22 maart 2020 @ 13:46:
Trouwens, voor mensen die gebruik maken van de protocol buffers.

Er is een automatisch cpu update geweest in de firmware waardoor de maintenance.proto file niet meer werkt. Er wordt aan gewerkt om deze te updaten zodat je alles weer uit kan lezen.

https://github.com/drobtravels/solaredge-local/issues/23
Ah, ik dacht al zoiets.Ik was van plan om hiermee te gaan beginnen: https://developers.google...uffers/docs/pythontutoria maar ik wacht dan even af.

Overigens komt in de status ook de temperatuur niet meer mee (altijd '0') en de setting fahrenheit/Celcius staan beide op 'false'.

maar ik gebruik solaredge-setapp (https://pypi.org/project/solaredge-setapp/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 08:57:
@Jerrythafast Hoezo? Geldt de optie de sleutel op te vangen alleen voor oudere modellen?
Jerrythafast schreef op zondag 25 september 2016 @ 01:23:

1. Inleiding

[...]
Tᴡᴇᴇ ʙᴇʟᴀɴɢʀɪᴊᴋᴇ ᴏᴘᴍᴇʀᴋɪɴɢᴇɴ!
:)F Het stappenplan in deze post is van toepassing op omvormers met display en zonder SetApp.
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
D'oh.. |:( Dus ik heb voor niets de netwerkstekker eruit gelaten?

Maar ehm..
Jerrythafast schreef op zondag 25 september 2016 @ 01:23:
:)F Als je binnenkort een SolarEdge omvormer (met display en zonder SetApp dus) in gebruik neemt
Dit is dan anno 2020 eigenlijk achterhaald? Als 't nu allemaal SetApp omvormers zijn, dan werkt 't dus allemaal niet voor wie nu een nieuwe in gebruik neemt?

Wat is er nu anders / wat is er bekend over wat er dan wel / niet kan met de recente omvormers? (Nieuwe header bij elkaar sparen voor de (volgende?) startpost?)

[ Voor 5% gewijzigd door Gwaihir op 28-03-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gwaihir schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:17:
D'oh.. |:( Dus ik heb voor niets de netwerkstekker eruit gelaten?

Maar ehm..

[...]

Dit is dan anno 2020 eigenlijk achterhaald? Als 't nu allemaal SetApp omvormers zijn, dan werkt 't dus allemaal niet voor wie nu een nieuwe in gebruik neemt?

Wat is er nu anders / wat is er bekend over wat er dan wel / niet kan met de recente omvormers? (Nieuwe header bij elkaar sparen voor de (volgende?) startpost?)
De startpost is inderdaad wel aan het roesten zo langzamerhand... Het is voor mij alleen heel moeilijk om hem te updaten. Informatie over de SetApp omvormers is erg verspreid en lijkt ook steeds te veranderen (bv het bestaan van wel of geen lokaal beschikbare webpagina lijkt per software update te veranderen). Het is inderdaad wachten op iemand die een breeduit goed werkende oplossing vindt en bereid is daar een uitgebreide handleiding voor te schrijven. Voor zover ik weet is het ook nog steeds niet mogelijk om de optimizers uit te lezen zoals dat kan bij niet-SetApp omvormers. En dat was nu juist de belangrijkste drijfveer voor dit topic - voor het uitlezen van de omvormer zelf kun je ook gewoon de API van SolarEdge zelf gebruiken, of ModBus.

Ik sta trouwens open voor het volledig omgooien van de startpost van dit topic zodat hij weer actueel is. Het lastige is alleen dat ik dat zelf niet kan doen, omdat ik er de hardware niet voor in huis heb. Als iemand wil teamen om hem up-to-date te maken, stuur me even een berichtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Voorlopig lijkt me dan handig: plus iets van een jaartal vanaf wanneer alles SetApp werd + wat van de toelichting die je hier geeft.

Toen ik 't las wist ik nog niet wat SetApp was, meende in die tekst te lezen dat ik een voldoende nieuwe omvormer moet hebben en dacht dus zit wel goed.

Ja, ook ik ben hier gekomen met de behoefte op optimizer / paneelniveau uit te lezen. En - recente realisatie - de omvormer aan / uit te zetten. Maar ik laat 't er dan denk ik maar grotendeels bij zitten (totdat iemand het wel uitgezocht heeft). Staat realistisch gezien niet hoog genoeg op de wensenlijst om veel schaarse tijd te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:19
Gisteren is de set geïnstalleerd, 8 panelen en een SE3000H omvormer, en kon ik via het IP adres gewoon in de omvormer, ook allerlei settings zou ik kunnen aanpassen. Bv het land e.d.
Daarnaast kon ik bv uitlezen hoeveel er gisteren gegenereerd was. (7,6kWh).

Sinds vandaag kom ik er niet meer in. Ik heb helaas nog geen account gekregen, voor de cloud variant.

Het lijkt dus alsof die lokale pagina gisteren nog open stond, maar vandaag is gesloten. En direct uitlezen dus dichtgetimmerd is? Pingen lukt wel.

Het was gewoon een prima bruikbare gui, alleen wellicht voor een thuisgebruiker teveel instelmogelijkheden.. vind dat hele cloudgedoe eigenlijk onzin als het gewoon lokaal kan.

//edit, het was inderdaad de SetApp GUI die ik aanriep via het lokale ip
https://www.solaredge.com/us/products/installer-tools/setapp

Ik ga even verder zoeken.. Ook met de standaard genoemde api's krijg ik geen response.

Edit 2: dankzij dit topic op de 172.16.0.x route gekomen.. dan heb ik iig die kutapp niet nodig.
Straks even met de laptop, is iets eenvoudiger

[ Voor 56% gewijzigd door GAIAjohan op 28-03-2020 19:12 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Hoor graag of die route nu wel of niet nog bestaat, @GAIAjohan en @Kees-Jan (via bedraad LAN). Overwoog toch al 'm in een eigen VLAN te zetten, dus zo'n specifiek IP laat zich wel regelen.

Het duizelt me eerlijk gezegd wat na nog een paar bladzijden gelezen te hebben vol elkaar tegensprekende posts (kennelijk door per firmware en andere onduidelijke factoren verspringende zaken)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Gwaihir schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:10:
Hoor graag of die route nu wel of niet nog bestaat, @GAIAjohan en @Kees-Jan (via bedraad LAN). Overwoog toch al 'm in een eigen VLAN te zetten, dus zo'n specifiek IP laat zich wel regelen.

Het duizelt me eerlijk gezegd wat na nog een paar bladzijden gelezen te hebben vol elkaar tegensprekende posts (kennelijk door per firmware en andere onduidelijke factoren verspringende zaken)..
Bedraad helaas nog niet aan de gang gekregen. Wil eerst kijken of ik eenvoudig data kan getten. Desnoods eerst via de wifi functie.
Eerst maar even prutsen :P :')

@Kees-Jan heeft volgens mij inderdaad een oudere firmware draaien, tenminste dat is wat ik eerder las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ik kon er bedraad in. Helaas is er iets kapotgegaan in de logische module (bleef wel stroom leveren), waardoor contact en logging onmogelijk werd. De vervangende logische module is bijgewerkt met de nieuwste firmware en daar kom ik bedraad niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Gwaihir schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:10:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X9NmiC71_ZXa7BDoTeNnUc1vF5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U57RrOwTjVHULrrhsJGZBIl8.png?f=fotoalbum_large

Yep, no problem; nog steeds niet... 8) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
GAIAjohan schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:23:
[...]

Bedraad helaas nog niet aan de gang gekregen. Wil eerst kijken of ik eenvoudig data kan getten. Desnoods eerst via de wifi functie.
Eerst maar even prutsen :P :')

@Kees-Jan heeft volgens mij inderdaad een oudere firmware draaien, tenminste dat is wat ik eerder las.
Deze oudere firmware?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlkcsiL3zQdkL9fJiLCLWQ4ah6E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/drcOAydEzwXFCnMFtQSOHDlW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
Met de laatste (automatische firmware update (4.8.19) is er wel iets omgevallen.
ik gebruik de solaredge_setapp lokale API (https://github.com/nmakel/solaredge_setapp).
Als ik die gebruik doet het Maintenance deel het niet meer en ook de temperatuur uit het Status deel is leeg.
Dit komt (waarschijnlijk) omdat er een andere proto buffer gebruikt wordt.
Hij (nmakel) levert ook de *.proto bestanden die ik nu met behulp de bestanden van Merijn Weiss (https://github.com/merijn-weiss/solaredge-local) aangepast heb.

Als ik nu onderstaand commando uitvoer:
code:
1
curl -s http://10.0.0.152/web/v1/maintenance | protoc --decode Maintenance messages/maintenance.proto

krijg ik als output:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
705
706
707
708
709
710
711
712
713
714
715
716
717
718
719
720
721
722
723
724
725
726
727
728
729
730
731
732
733
734
735
736
737
738
739
740
741
742
743
744
745
746
747
748
749
750
751
752
753
754
755
756
757
758
759
760
761
762
763
764
765
766
767
768
769
770
771
772
773
774
775
776
777
778
779
780
781
782
783
784
785
786
787
788
789
790
791
792
793
794
795
796
797
798
799
800
801
802
803
804
805
806
807
808
809
810
811
812
813
814
815
816
817
818
819
820
821
822
823
824
825
826
827
828
time {
  current_time {
    year {
      value: 2020
    }
    month {
      value: 3
    }
    day {
      value: 29
    }
    hour {
      value: 8
    }
    minutes {
      value: 56
    }
    seconds {
      value: 59
    }
  }
  ntp_server {
    value: "nl.pool.ntp.org"
  }
  utc_offset {
    value: 120
  }
}
afci {
  enabled {
    value: true
  }
  manual_reconnect {
  }
  3 {
    1: 1
  }
}
diagnostics {
  inverters {
    primary {
      serial {
        value: "73190A10-A6"
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E45600-4B"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
            value: 54
          }
          seconds {
            value: 48
          }
        }
        po_voltage {
          value: 37
        }
        module_voltage {
          value: 34
        }
        module_current {
          value: 6
        }
        temperature {
          value {
            value: 18
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E463BF-17"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
            value: 55
          }
          seconds {
            value: 1
          }
        }
        po_voltage {
          value: 5
        }
        module_voltage {
          value: 33
        }
        module_current {
        }
        temperature {
          value {
            value: 10
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E115B4-BB"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
          }
          seconds {
          }
        }
        po_voltage {
          value: 36
        }
        module_voltage {
        }
        module_current {
        }
        temperature {
          value {
            value: 14
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E45B8A-DA"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
          }
          seconds {
            value: 36
          }
        }
        po_voltage {
          value: 38
        }
        module_voltage {
        }
        module_current {
        }
        temperature {
          value {
            value: 14
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E11249-4D"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
          }
          seconds {
            value: 44
          }
        }
        po_voltage {
        }
        module_voltage {
        }
        module_current {
        }
        temperature {
          value {
            value: 12
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E11585-8C"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
          }
          seconds {
            value: 52
          }
        }
        po_voltage {
          value: 4
        }
        module_voltage {
        }
        module_current {
        }
        temperature {
          value {
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E46372-CA"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
          }
          seconds {
          }
        }
        po_voltage {
        }
        module_voltage {
          value: 32
        }
        module_current {
        }
        temperature {
          value {
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E11E77-87"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
          }
          seconds {
          }
        }
        po_voltage {
        }
        module_voltage {
        }
        module_current {
        }
        temperature {
          value {
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E11C14-22"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
          }
          seconds {
            value: 15
          }
        }
        po_voltage {
        }
        module_voltage {
          value: 35
        }
        module_current {
        }
        temperature {
          value {
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E359E1-2E"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
            value: 43
          }
          seconds {
            value: 19
          }
        }
        po_voltage {
        }
        module_voltage {
        }
        module_current {
        }
        temperature {
          value {
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E11875-7F"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
            value: 42
          }
          seconds {
          }
        }
        po_voltage {
        }
        module_voltage {
        }
        module_current {
        }
        temperature {
          value {
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E461E0-36"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
            value: 46
          }
          seconds {
            value: 49
          }
        }
        po_voltage {
        }
        module_voltage {
        }
        module_current {
        }
        temperature {
          value {
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E446C5-00"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
          }
          seconds {
            value: 53
          }
        }
        po_voltage {
        }
        module_voltage {
        }
        module_current {
          value: 2
        }
        temperature {
          value {
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E547FD-3A"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
          }
          seconds {
            value: 39
          }
        }
        po_voltage {
        }
        module_voltage {
        }
        module_current {
        }
        temperature {
          value {
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E12061-73"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
            value: 45
          }
          seconds {
          }
        }
        po_voltage {
        }
        module_voltage {
        }
        module_current {
        }
        temperature {
          value {
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E44E9D-E0"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
            value: 41
          }
          seconds {
          }
        }
        po_voltage {
        }
        module_voltage {
        }
        module_current {
        }
        temperature {
          value {
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E45F4C-A0"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
          }
          seconds {
          }
        }
        po_voltage {
        }
        module_voltage {
        }
        module_current {
        }
        temperature {
          value {
          }
        }
      }
      optimizer {
        serial {
          value: "11E11B15-22"
        }
        online {
        }
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
          }
          seconds {
          }
        }
        po_voltage {
        }
        module_voltage {
          value: 32
        }
        module_current {
        }
        temperature {
          value {
          }
        }
      }
      isolation {
        alpha {
          1: 5000
          2: 100
        }
        r_iso {
          1: 1100000
          2: 100
        }
        3 {
          1: 10
        }
      }
      optimizers_status {
        total {
        }
        online {
        }
      }
    }
  }
}
standby {
  enabled {
  }
}
empty1 {
}
empty2 {
}
system {
  name: "73190A10-A6"
  timestamp: 1585468619
}

Ja, mét alle info van de optimizers!
de proto file die ik gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
syntax = "proto3";

message Maintenance {
  message Int32Value { int32 value = 1;}
  message BoolValue { bool value = 1;}
  message StringValue { string value = 1;}
  message FloatValue { float value = 1;}
  message DateTimeValue {
    Int32Value year = 1;
    Int32Value month = 2;
    Int32Value day = 3;
    Int32Value hour = 4;
    Int32Value minutes = 5;
    Int32Value seconds = 6;
  }
  message Units {
    Maintenance.BoolValue celsius = 1;
    Maintenance.BoolValue fahrenheit = 2;
  }

message Time {
    Maintenance.DateTimeValue current_time = 1;
        Maintenance.StringValue ntp_server = 2;
        Maintenance.Int32Value utc_offset = 3;
  }

message Temperature {
    Maintenance.Int32Value value = 1;
    Maintenance.Units units = 2;
  }

message Diagnostics {
    message Inverters {
      message Inverter {
        message Isolation {
          message Iso {
            Maintenance.Int32Value isolation = 1;
            Maintenance.Int32Value scale = 2;
          }

Iso alpha = 1;
          Iso r_iso = 2;
          int32 fault_location = 3;
        }

message OptimizersStatus {
          Maintenance.Int32Value total = 1;
          Maintenance.Int32Value online = 2;
        }

message Optimizer {
          Maintenance.StringValue serial = 1;
          Maintenance.BoolValue online = 2;
          Maintenance.DateTimeValue last_report = 3;
          Maintenance.FloatValue po_power = 4;
          Maintenance.Int32Value po_voltage = 5;
          Maintenance.Int32Value module_voltage = 6;
          Maintenance.Int32Value module_current = 7;
          Maintenance.Temperature temperature = 8;
        }

Maintenance.StringValue serial = 1;
        repeated Optimizer optimizer = 2;
                Isolation isolation = 3;
        OptimizersStatus optimizers_status = 4;
      }

Inverter left = 1;
      Inverter primary = 2;
      Inverter right = 3;
    }

Inverters inverters = 1;
  }

message Standby {
    Maintenance.BoolValue enabled = 1;
  }

message AFCI {
    Maintenance.BoolValue enabled = 1;
    Maintenance.BoolValue manual_reconnect = 2;
  }

message System {
   string name = 1;
   int32 timestamp = 2;
  }

message Empty1 {}
  message Empty2 {}

Time time = 1;
  Temperature temperature = 2;
  AFCI afci = 3;
  Diagnostics diagnostics = 6;
  Standby standby = 7;
  Empty1 empty1 = 10;
  Empty2 empty2 = 11;
  System system = 13;
}

Zover ik kan zien is de output gewijzigd van (ongeveer, als voorbeeld)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
        last_report {
          year {
            2020
          }
          month {
            3
          }
          day {
            29
          }
          hour {
            8
          }
          minutes {
            54
          }
          seconds {
            48
          }
        }

naar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
        last_report {
          year {
          }
          month {
          }
          day {
          }
          hour {
          }
          minutes {
            value: 54
          }
          seconds {
            value: 48
          }
        }

Als ik nu een manier vindt om de python code die nmakel levert kan aanpassen waardoor ik weer een json output krijg, dan kan ik de output weer in Domoticz gebruiken...

vraag:
Is er iemand die nog de oude setapp firmware heeft die bovenstaande kan bevestigen?

je moet wel de "protobuf-compiler" installeren om het commando protoc te kunnen gebruiken (pip3 install protobuf-compiler)

edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Nou, ik heb het bedraad geprobeerd via 10.x.x.x en 172.16.x.x en beide geen soelaas.
172.16.x.x wordt actief geblokkeerd door de Solaredge box bij mij, is niet mogelijk daarover te verbinden.

10.x.x.x gaf hetzelfde resultaat als een regulier 192.168.x.x

Helaas :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nwmakel
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-05-2022
Kees-Jan schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:59:
Met de laatste (automatische firmware update (4.8.19) is er wel iets omgevallen.
ik gebruik de solaredge_setapp lokale API (https://github.com/nmakel/solaredge_setapp).
Als ik die gebruik doet het Maintenance deel het niet meer en ook de temperatuur uit het Status deel is leeg.
Dit komt (waarschijnlijk) omdat er een andere proto buffer gebruikt wordt.
Hij (nmakel) levert ook de *.proto bestanden die ik nu met behulp de bestanden van Merijn Weiss (https://github.com/merijn-weiss/solaredge-local) aangepast heb.

Als ik nu een manier vindt om de python code die nmakel levert kan aanpassen waardoor ik weer een json output krijg, dan kan ik de output weer in Domoticz gebruiken...

vraag:
Is er iemand die nog de oude setapp firmware heeft die bovenstaande kan bevestigen?

je moet wel de "protobuf-compiler" installeren om het commando protoc te kunnen gebruiken (pip3 install protobuf-compiler)

edit: typo
Als je de .proto al hebt aangepast, dan hoef je enkel het volgende in solaredge_setapp/maintenance.py te wijzigen (vanaf regel 81):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
                            "timestamp": 0 if not bool(po.online) else int(datetime.datetime.strptime(
                                "{year} {month} {day} {hour} {minutes} {seconds}".format(
                                year=po.last_report.year,
                                month=po.last_report.month,
                                day=po.last_report.day,
                                hour=po.last_report.hour,
                                minutes=po.last_report.minutes,
                                seconds=po.last_report.seconds
                            ), "%Y %m %d %H %M %S").timestamp())

naar:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
                            "timestamp": 0 if not bool(po.online) else int(datetime.datetime.strptime(
                                "{year} {month} {day} {hour} {minutes} {seconds}".format(
                                year=po.last_report.year.value,
                                month=po.last_report.month.value,
                                day=po.last_report.day.value,
                                hour=po.last_report.hour.value,
                                minutes=po.last_report.minutes.value,
                                seconds=po.last_report.seconds.value
                            ), "%Y %m %d %H %M %S").timestamp())

Ik heb zelf de 4.8.x firmware nog niet, maar dit zou moeten werken. Zo niet, stuur me een dm, dan kan ik je wel verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
Begrijp ik het nu goed dat je met de laatste firmware nog steeds de protonbuffers kan gebruiken?

Ik heb nog de oude firmware maar wel met de laatste cpu update.
Ik heb nu dit als output:

code:
1
{"year":{"value":2020},"month":{"value":3},"day":{"value":29},"hour":{"value":13},"minute":{"value":20},"second":{"value":44}}

[ Voor 24% gewijzigd door Mich op 29-03-2020 13:23 ]

Pagina: 1 ... 19 ... 28 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussies rondom het zelf uitlezen van solaredge omvormers, dus buiten de standaard monitoring.
Voor algemene solaredge vragen is er Het grote SolarEdge topic