Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:12
andrerij schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 20:22:
[...]

In de post staan alleen de gedeeltes die aangepast moete worden.
De aanpassingen voor het gebruik van twee db's is nog hetzelfde.
Er zal echter wel een aanpassing moeten komen i.v.m. de config file.
De code hiervoor is:
code:
1
from config import db_user, db_pass, db_name, db_host, db_port, db_host1, db_port1, inverter_private_key

db_host1 en db_port1 moeten dan in de config file worden toegevoegd.
ah ok, ik had al zo'n vermoeden 8)7 . Dank ik ga ermee stoeien.

Nog 1 Noob vraag, wat als de DB op de nas niet te bereiken is? Bijv tijdens reboot ed, werkt hij dan automatisch de data bij die die gemist heeft of heb ik dan een gat in de data? (verwacht dat laatste)

[ Voor 14% gewijzigd door KiefDelicious op 16-04-2019 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 12:47
KiefDelicious schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 21:02:
[...]

ah ok, ik had al zo'n vermoeden 8)7 . Dank ik ga ermee stoeien.

Nog 1 Noob vraag, wat als de DB op de nas niet te bereiken is? Bijv tijdens reboot ed, werkt hij dan automatisch de data bij die die gemist heeft of heb ik dan een gat in de data? (verwacht dat laatste)
Na 5 keer proberen stop het programma. Zodra de NAS weer opgestart is kun je de pcap file in de db's zetten en live-update weer opstarten. Hoe je dat moet doen staat in de opstart post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
In overleg met @jvdzande is het programma live-server-data-electra-p1_meter_table.php aangepast en heeft nu dezelfde functionele mogelijkheden als live-server-data-electra-domoticz.php.
Hiervoor is wel de tabel P1_Meter in de solaredge database aangepast.
Deze tabel kan gemaakt worden met:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
USE solaredge;
                CREATE TABLE P1_Meter (
                timestamp  INT      UNSIGNED NOT NULL,
                mv1 FLOAT  COMMENT 'Meterstand Verbruik Laag tarief',
                mv2 FLOAT  COMMENT 'Meterstand Verbruik Hoog tarief',
                mr1 FLOAT  COMMENT 'Meterstand Teruglevering Laag tarief',
                mr2 FLOAT  COMMENT 'Meterstand Teruglevering Hoog tarief',
                dv  FLOAT  COMMENT 'Dag Verbruik',
                dr  FLOAT  COMMENT 'Dag Teruglevering',
                cv  FLOAT  COMMENT 'Current Power Verbruik',
                cr  FLOAT  COMMENT 'Current Power Teruglevering',
                PRIMARY KEY (timestamp),
                INDEX       (timestamp)
                );

De P1_Meter tabel moet gevuld worden met de gegevens die verkregen worden uit het uitlezen van de P1 poort van de slimme meter.

De laatste versie van live-server-data-electra-p1_meter_table.php kan gedownload worden van GitHub.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andrerij
Zonnepanelen.php is nu samengevoegd met zonnepanelen-electra.php.
Dit is gedaan om het onderhoud gemakkelijker te maken en alle nieuwigheden direct voor beide programma's beschikbaar te maken.
Hiervoor is in config.php het volgende toegevoegd:
code:
1
2
//** P1 waarden aangeven 
$P1 = 0; // 0 = nee, 1 = ja

Indien $P1 = 0, dan wordt er een aangepaste zonnepanelen.php getoond.

Indien $P1 = 1, dan wordt zonepanelen-electra.php getoond.

Zonnepanelen.css is een aangepaste versie van zonnepanelen-electra.css

De aanpassingen voor de plaats van de panelen kan overgenomen worden in de nieuwe versie.

"zonnesystem.gif" is nu hetzelfde geworden als "zonnesysteem-electra.gif"

Zonnepanelen.php is een aangepaste versie van zonnepanelen-electra.php

De laatste versie kan gedownload worden van GitHub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger7435
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 04-09 22:37
Poudie schreef op dinsdag 16 april 2019 @ 17:55:
[...]

Stuur me even een DM als je hulp nodig hebt. Mogelijk kunnen we iets voor elkaar betekenen.
@Poudie @bartjeehv Ook ik krijg over 2 weken het nieuwe type omvormer (Se5K met SetApp) geleverd.

Misschien goed om hier publiek wat informatie over te delen?

Ik kan aardig overweg met Python en HTML/CSS en zou dit graag gaan monitoren. Begrijp dat https://github.com/drobtravels/solaredge-local als een soort startpunt wordt gezien, maar dat er nog geen interface voor beschikbaar is. Ik zou de data graag in mijn InfluxDB gaan opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poudie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-03 14:38
rutger7435 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:42:
[...]

@Poudie @bartjeehv Ook ik krijg over 2 weken het nieuwe type omvormer (Se5K met SetApp) geleverd.

Misschien goed om hier publiek wat informatie over te delen?

Ik kan aardig overweg met Python en HTML/CSS en zou dit graag gaan monitoren. Begrijp dat https://github.com/drobtravels/solaredge-local als een soort startpunt wordt gezien, maar dat er nog geen interface voor beschikbaar is. Ik zou de data graag in mijn InfluxDB gaan opslaan.
Helaas ben ik er nog niet aan toegekomen om veel verder ermee te gaan door wat privé omstandigheden. Maar de info heb ik wel uit mijn omvormer zelf kunnen halen door middel van dit script op github. Ik heb hem wel wat aangepast omdat ik anders de info van de optimizers zelf er niet uit kon halen. Kijk even bij de forks.

Zodra ik wel meer info heb, zodat het ook naar een db gaat (MySQL/influx) dan post ik het uiteraard!
Ik zal proberen het schema van de andere scripts aan te houden, dan is de interface ook hetzelfde te gebruiken verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger7435
Poudie schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:46:
[...]

Helaas ben ik er nog niet aan toegekomen om veel verder ermee te gaan door wat privé omstandigheden. Maar de info heb ik wel uit mijn omvormer zelf kunnen halen door middel van dit script op github. Ik heb hem wel wat aangepast omdat ik anders de info van de optimizers zelf er niet uit kon halen. Kijk even bij de forks.

Zodra ik wel meer info heb, zodat het ook naar een db gaat (MySQL/influx) dan post ik het uiteraard!
Ik zal proberen het schema van de andere scripts aan te houden, dan is de interface ook hetzelfde te gebruiken verwacht ik.
Ok. Thanks.

Ik neem aan dat door de lokale API er geen certificaat trucage nodig is, voordat je het apparaat aan het internet hangt? Dat is een beetje mijn 'angst' omdat de TS daar voor waarschuwt. Gebruik jij wel de SolarEdge Monitoring website?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Poudie
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-03 14:38
rutger7435 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:20:
[...]

Ok. Thanks.

Ik neem aan dat door de lokale API er geen certificaat trucage nodig is, voordat je het apparaat aan het internet hangt? Dat is een beetje mijn 'angst' omdat de TS daar voor waarschuwt. Gebruik jij wel de SolarEdge Monitoring website?
Nee het certificaat verhaal gaat over de nieuwe omvormer en de communicatie naar de cloud. Deze communiceert dus via https naar de cloud en kan je niet uitlezen (zonder man in the middle acties zeg maar).
De API op de omvormer zelf is direct bereikbaar zonder certificaat of login. Simpelweg via http naar het IP adres en je krijgt de webinterface.
Als je daar het netwerk verkeer van bekijk (simpelweg via je browser) en je vraagt de status pagina op, dan zie je dat de site de API aanspreekt en de responses in Googles Protobuff formaat teruggestuurd worden.

Ik gebruik verder gewoon de solaredge site, dus beide staat los van elkaar.

Wel heb ik het voor elkaar gekregen dat de omvormer zijn netwerk down gooide. Ik was toen wel extreem veel verzoeken aan het doen. Het apparaat was toen niet meer pingbaar en de website werd ook niet meer geüpdate bij Solaredge. Stroom werd overigens wel gewoon opgewekt.

Na een reset van de omvormer werkte de interface ook weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rutger7435
Poudie schreef op donderdag 25 april 2019 @ 18:29:
[...]

Nee het certificaat verhaal gaat over de nieuwe omvormer en de communicatie naar de cloud. Deze communiceert dus via https naar de cloud en kan je niet uitlezen (zonder man in the middle acties zeg maar).
De API op de omvormer zelf is direct bereikbaar zonder certificaat of login. Simpelweg via http naar het IP adres en je krijgt de webinterface.
Als je daar het netwerk verkeer van bekijk (simpelweg via je browser) en je vraagt de status pagina op, dan zie je dat de site de API aanspreekt en de responses in Googles Protobuff formaat teruggestuurd worden.

Ik gebruik verder gewoon de solaredge site, dus beide staat los van elkaar.

Wel heb ik het voor elkaar gekregen dat de omvormer zijn netwerk down gooide. Ik was toen wel extreem veel verzoeken aan het doen. Het apparaat was toen niet meer pingbaar en de website werd ook niet meer geüpdate bij Solaredge. Stroom werd overigens wel gewoon opgewekt.

Na een reset van de omvormer werkte de interface ook weer.
Ah, chill!

Bedankt voor de info _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 13:04
Een collega van me heeft “last” van een plat stuk op zijn curve.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hlq2vR7.jpg

Hij heeft 4550 kWp op dak liggen met een 3680 omvormer. De top ligt ook op 3680.

Mijn installatie is met een 3500, echter ik zie pieken van mij losse modbus meter van richting de 3800 watt.

Waarom zou zij omvormer ingehouden worden? En kunnen in de website zien wat op het moment van aftoppen het beschikbare vermogen van de panelen was?

SolarEdge SE3500HD met 12x LG320N1K-A5 waarvan 6x ZO en 6x NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MaikelK. 3680 W is precies 230 V maal 16 A. Ik vermoed dat deze omvormer speciaal is bedoeld om binnen de grenzen van een 16 A zekering te blijven - misschien om aan bepaalde regulering te kunnen voldoen in specifieke gevallen of zo? Ik weet niet of het mogelijk is die begrenzing eraf te halen. Gelukkig is het installatiemenu op HD Wave omvormers goed toegankelijk, dus je kunt eventueel even zoeken of je iets gerelateerds kunt vinden. In ieder geval zul je op de website niet kunnen zien hoeveel het had kunnen zijn; een omvormer weet niet hoeveel hij uit de panelen kan trekken zonder het te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben met het fantastische werk van @Jerrythafast en anderen (zoals jbuehl) als basis bezig een Python (v3.7) programma te maken welke rechtstreeks van het netwerk interface leest (dus geen tcpdump/pcap) en naar MQTT topics published.

Nu valt mij op dat er soms 'lege' berichten verstuurd worden door de inverter (een SE7000), zoals:
--- IPv4 Src: 192.168.1.86:3041, Dst: 185.121.71.37:22222
Message data length: 0x0
Message sequence#: 0x3ad
Source ID: --redacted--
Destination ID: 0xfffffffe
Message type: 0x500
INFO: Received msg type 0x0500
De `0x0500` berichten zouden inverter en/of optimizer data moeten bevatten (en doen dat meestal ook). Is dit herkenbaar/bekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Verwijderd Ja, komt hier ook regelmatig voor. Het lijkt erop dat er een of ander programmaatje draait dat 1x in de zoveel tijd een 0x500 message stuurt met de data in de telemetrie-buffer, en dat ook doet als die buffer leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerrythafast schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:34:
@Verwijderd Ja, komt hier ook regelmatig voor. Het lijkt erop dat er een of ander programmaatje draait dat 1x in de zoveel tijd een 0x500 message stuurt met de data in de telemetrie-buffer, en dat ook doet als die buffer leeg is.
OK. Gewoon negeren dus... :)

Ik ben naast socket capture en MQTT ook bezig om de decryptie naar Python3 om te zetten. Alleen nu merk ik dat mijn 3-fase inverter (SE7000) momenteel geen 0x003D of 0x0503 berichten stuurt, alleen 0x0500.
Om onbekende redenen wordt de encryptie blijkbaar niet geactiveerd. Nog even een dagje afwachten maar... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Haha, luxeproblemen ;)

Ik accepteer trouwens PR's voor Python3 support :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11-09 18:52
Even een vraagje ik wil een gebruikte se3000 zelf gaan installeren met een elektricien die nog nooit heeft gewerkt met se. De beste meneer heeft al jaren ervaring in wasmachines repareren dus dat zal geen probleem zijn. Echter is mij niet duidelijk hoe zoeits te werk gaat. Heb een en ander gelezen over installateursaccount wat je nodig hebt bij SE. Waar moet ik opletten en wat is de juiste volgorde, mbt koppelen omvormers( weet dat je op de string 1volt per paneel dus stel 8 panelen je 8volt op je meter ziet met 10%afwijking).

[ Voor 17% gewijzigd door FireSheep op 29-04-2019 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:42
FireSheep schreef op maandag 29 april 2019 @ 13:52:
Even een vraagje ik wil een gebruikte se3000 zelf gaan installeren met een elektricien die nog nooit heeft gewerkt met se. De beste meneer heeft al jaren ervaring in wasmachines repareren dus dat zal geen probleem zijn. Echter is mij niet duidelijk hoe zoeits te werk gaat. Heb een en ander gelezen over installateursaccount wat je nodig hebt bij SE. Waar moet ik opletten en wat is de juiste volgorde, mbt koppelen omvormers( weet dat je op de string 1volt per paneel dus stel 8 panelen je 8volt op je meter ziet met 10%afwijking).
Het is niet ingewikkeld, je moet zorgen dat je installeurs account hebt bij SE en dat er een aparte groep is voor de PV installatie. Het installeren van de inverter is feitelijk aansluiten van het apparaat op AC en DC spanning.

Er moet een sticker op de meterkast met een symbool van een PV installatie. Let er ook op dat je de juiste kabel trekt naar de inverter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
Vaevictis_ schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:11:
[...]

Het is niet ingewikkeld, je moet zorgen dat je installeurs account hebt bij SE en dat er een aparte groep is voor de PV installatie. Het installeren van de inverter is feitelijk aansluiten van het apparaat op AC en DC spanning.

Er moet een sticker op de meterkast met een symbool van een PV installatie. Let er ook op dat je de juiste kabel trekt naar de inverter.
Juiste kabel? nen 1010=, kabel in pvc goot aan de muur 2.5mm mag 16a(3680watt)? Right,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
FireSheep schreef op maandag 29 april 2019 @ 16:42:
[...]

Juiste kabel? nen 1010=, kabel in pvc goot aan de muur 2.5mm mag 16a(3680watt)? Right,
2.5mm zou ik niet zo snel kiezen, is wel goedkoper ik kies standaard voor 4mm (zeker als je later nog wilt kunnen uitbreiden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:15
Vaevictis_ schreef op maandag 29 april 2019 @ 14:11:
[...]

De installateursaccount kan je alleen aanmaken met een serienummer van een omvormer welke nog niet eerder geregistreerd is geweest in de SE cloud.

Volgens mij gaat dat niet lukken met een tweedehands?

(Any tips welkom ik zou ook graag mijn eigen account omzetten naar installateurmodus.)

Let goed op de DC bedrading goede tang kopen voor de MC4 stekkers ivm vlambogen en kans op brand. De 230V kant is de veilige kant bij een PV systeem 🤓

[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 29-04-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireSheep
Een nieuwe m2640 omvormer voor andere plek kopen schuur/blokhut geeft dat ook de mogelijkheid tot installateursaccount? Zodat de se3k er ook aan toe kan voegen?,

[ Voor 15% gewijzigd door FireSheep op 29-04-2019 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
FireSheep schreef op maandag 29 april 2019 @ 19:05:
Een nieuwe m2640 omvormer voor andere plek kopen schuur/blokhut geeft dat ook de mogelijkheid tot installateursaccount? Zodat de se3k er ook aan toe kan voegen?,
Volgens mij niet, bij mijn weten heeft ook echt een gecertificeerde installateur toegang om een inverter toe te voegen. Ik kreeg van mijn installateur alle rechten en kon dus zelf aan de gang om een nieuwe (2e) inverter op te hangen. Na tussenkomst van SE ben ik die rechten wel weer kwijt geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jerrythafast schreef op zondag 28 april 2019 @ 13:27:
Haha, luxeproblemen ;)

Ik accepteer trouwens PR's voor Python3 support :Y)
Komt voor elkaar, maar ben nog even aan het stoeien met de decryptie (krijg inmiddels 0x003D berichten binnen). Onder andere het omzetten naar bytes en/of bytearray objecten heeft de nodige impact dus om het voor elkaar te krijgen moet ik het hele encryptie/decryptie proces goed doorgronden... wil ik sowieso (aard van het beestje).

(Python is een leuk taaltje maar voor een C++-er is het wel even wennen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:11
Na een tijdje de website van @andrerij te hebben gebruikt, deze maar eens geupdate naar de laatste versie.
Alle lokale gegevens aangepast en geupload naar mijn server. Echter, tot mijn verbazing krijg ik nu alleen nog maar een blank scherm, ook na uitgebreide check van de parameters.
In de debug console van Chrome krijg ik de melding:
code:
1
Failed to load resource: the server responded with a status of 500 (Internal Server Error)
in zonnepanelen.php.

Googelend op deze melding krijg ik alleen irrelevante hits.
Iemand een idee waar ik het zoeken moet?

Een andere website die ik gebruik, ooit opgezet door @Pietjebel10 met dezelfde SQL-data werkt wel gewoon. Webserver draait onder NGINX, Debian9 met PHP7.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
Mijn logging heeft er een tijdje uitgelegen gisteren waardoor de curve niet mooi is en er wat gegevens missen.

Volgens mij heb ik ze weer in kunnen laden maar toch herstelt de curve niet in de website. Enig idee of dit op te lossen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdzande
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-08 14:43
Aegle schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:25:
code:
1
Failed to load resource: the server responded with a status of 500 (Internal Server Error)
in zonnepanelen.php.
Dan heb je een fout melding aan de server kant in de PHP code en moet je in het server log kijken of het op je server zonnepanelen.php even met de hand uitvoeren en kijken wat de foutmelding is.
Als je er niet uitkomt kan je me ook even je gezipte versie sturen naar mijn email github adres *pm me als je het niet kan vinden).

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
MaikelK. schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 19:12:
Mijn logging heeft er een tijdje uitgelegen gisteren waardoor de curve niet mooi is en er wat gegevens missen.

Volgens mij heb ik ze weer in kunnen laden maar toch herstelt de curve niet in de website. Enig idee of dit op te lossen is?
Ik geloof dat je de datum in tabel moet aanpassen en heb deze instructie een keer gemaakt voor @stormfly :
  • Disconnect de SolarEdge van je netwerk zodat hij geen nieuwe data kan versturen om niet weer wat data te missen.
  • Stop SolarEdge Capture process.
  • Maak Database dump om te zorgen voor een goede backup.
  • importeer de PCAP file(s) opnieuw dmv:
    code:
    1

python /opt/se-logger/liveupdate.py /opt/se-logger/*.pcap
  • Doe de volgende MYSQL statements als je ook nog PVO moet updaten:
    Display huidige datum-tijd:
    code:
    1

SELECT *, FROM_UNIXTIME(pvo_last_live) FROM `live_update`;

Update datum naar de dag/tid voor het probleem:
    code:
    1

UPDATE `live_update` SET pvo_last_live = UNIX_TIMESTAMP('2019-04-29 04:00:00')

Display nieuwe datum-tijd:
    code:
    1

Ik weet zeker dat @Jerrythafast me kan aanvullen of me corrigeren, want ik heb het zelf nog niet aan de hand gehad.

Jos

[ Voor 7% gewijzigd door jvdzande op 01-05-2019 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jvdzande schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:34:
[...]

Ik geloof dat je de datum in tabel moet aanpassen en heb deze instructie een keer gemaakt voor @stormfly :
  • Disconnect de SolarEdge van je netwerk zodat hij geen nieuwe data kan versturen om niet weer wat data te missen.
  • Stop SolarEdge Capture proces.
  • Maak Database dump om te zorgen voor een goede backup.
  • Doe de volgende MYSQL statements:
    Display huidige datum-tijd:
    code:
    1

Update datum naar de dag/tid voor het probleem:
    code:
    1

Display nieuwe datum-tijd:
    code:
    1

• importeer de PCAP file(s) opnieuw
Ik weet zeker dat @Jerrythafast me kan aanvullen of me corrigeren, want ik heb het zelf nog niet aan de hand gehad.

Jos
Ja dit werkt perfect,het enige wat ik doe is vooraf de pcap files laten scannen van de betreffende data met liveupdate.py <datumfile>.pcap. En niet achteraf.

Jerry gaf nog aan eerst de pvoutput data van de betreffende dag te deleten. Maar je kan hem er gewoon overheen afvuren. Er zit blijkbaar intelligentie in pvouput welke dubbele data afvangt.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 30-04-2019 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 29 april 2019 @ 21:19:
(Python is een leuk taaltje maar voor een C++-er is het wel even wennen)
Hahaha kan ik me voorstellen, in C++ heb je immers vaak veel meer code nodig om iets goed te implementeren. In Python kun je in één regel code al zoveel voor elkaar krijgen :9~

Voornaamste waar je waarschijnlijk tegenaan gaat lopen bij python2-to-3 conversie zijn de veranderingen omtrent bytes/strings/unicode en functies die in python2 een list returnen maar in python3 een generator of iterator.
jvdzande schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 21:34:
In principe heb je aan het UPDATE statement genoeg om de PVOutput uploader te resetten, maar dat moet je zoals @stormfly ook zei pas doen nadat je de ontbrekende waardes in de database hebt ingeladen (door middel van de stappen in sectie 6.3 in de openingspost). Daarna is alleen dit SQL statement dus genoeg:
MySQL:
1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdzande
Ha ja, nu begrijp ik hem ook. Die datum reset is alleen om de ontbrekende data naar PVO te uploaden.
Ik dacht in eerste instantie dat het voor de SolarEdge database bijwerken was. :)
post hierboven even bijgewerkt om verwarring te voorkomen.

Jos

[ Voor 13% gewijzigd door jvdzande op 01-05-2019 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andrerij
Aegle schreef op dinsdag 30 april 2019 @ 16:25:
Na een tijdje de website van @andrerij te hebben gebruikt, deze maar eens geupdate naar de laatste versie.
Alle lokale gegevens aangepast en geupload naar mijn server. Echter, tot mijn verbazing krijg ik nu alleen nog maar een blank scherm, ook na uitgebreide check van de parameters.
code:
1
in zonnepanelen.php.

Googelend op deze melding krijg ik alleen irrelevante hits.
Iemand een idee waar ik het zoeken moet?

Een andere website die ik gebruik, ooit opgezet door @Pietjebel10 met dezelfde SQL-data werkt wel gewoon. Webserver draait onder NGINX, Debian9 met PHP7.
Start zonnepanelen.php en druk daarna op F12. Kijk rechtsonder op welke regel het fout gaat.
Druk hierna op CTRL+U en zoek de regel op.
Kopieer deze regel met een paar regels er boven en onder.
Geef deze door zodat ik kan zien waar het fout gaat.

[ Voor 192% gewijzigd door andrerij op 02-05-2019 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@jvdzande: tja. die errolog had ik zelf ook kunnen verzinnen. Dat ik daar niet meteen aan gedacht heb.. 8)7
dit zegt de errorlog. er zou een bracket (]) missen, maar in de config.php zie ik niets vreemds.

Errorlog:
2019/05/02 11:32:57 [error] 17188#17188: *10904 FastCGI sent in stderr: "PHP message: PHP Parse error:  syntax error, unexpected '0' (T_LNUMBER), expecting ']' in /opt/solar/public_html/config.php on line 87" while reading response header from upstream, client: 192.168.178.27, server: pv-view.local, request: "GET /public_html/zonnepanelen.php HTTP/1.1", upstream: "fastcgi://unix:/run/php/php7.0-fpm.sock:", host: "192.168.178.230:8081"

In dit gedeelte van cofig.php zou die over vallen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
// gegevens van het zonnepanelensysteem
$inverter = 1; // 1 voor enkel fase en 3 voor 3 fase inverter
$naam = "SolarEdge SE3000"; //naam van de inverter
//optimizer id en positie paneel, de richting van de panelen Vertikaal = 0, Horizontaal = 1
// het serienummer en het vermogen van het paneel
//$op_id[id optimizer][inverter.string.paneelnummer][richting][id paneel][vermogen paneel]
$op_id[1] = ['101C5646', '1.1.1',0,'D5',260];
$op_id[2] = ['101C5657', '1.1.2',0,'D7',260];
$op_id[3] = ['101C3804', '1.1.3',0,'A3',260];
$op_id[4] = ['101C475D', '1.1.4',0,'46',260];
$op_id[5] = ['101BEBE0', '1.1.5',0,'F4',260];
$op_id[6] = ['101C475E', '1.1.6',0,'EF',260];
$op_id[7] = ['101C38D7', '1.1.7',0,'97',260];
$op_id[8] = ['101BF83C', '1.1.8',0,'A1',260];
$op_id[9] = ['101C22F2', '1.1.9',0,'4D',260];
$op_id[10] = ['101CF204', '1.1.10'0,1,'3F',260];
$aantal = count($op_id); // aantal zonnepanelen dat in database is opgenomen

Er zou dus een bracket missen op regel 87 (hier regel 16), maar ik zie het niet... :?

@andrerij: zodra ik op F12 en ctrl <u> druk, krijg ik de page source te zien. geen verwijzing naar een error regel.

EDIT: ik had het bericht nog niet verzonden of ik zie de oorzaak: een ' vergeten na de "0," in regel 16 |:( |:( |:(
Toch bedankt voor het meedenken! _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Aegle op 02-05-2019 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:22
@Aegie. er staat een 0 achter '1.1.10'. Ik schat zo in dat het werkt als je die weghaalt. (en misschien wil je die 1 die in het volgende veld staat ook wel als 0 hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
mistral2 schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 18:08:
@Aegie. er staat een 0 achter '1.1.10'. Ik schat zo in dat het werkt als je die weghaalt. (en misschien wil je die 1 die in het volgende veld staat ook wel als 0 hebben)
Scherp :) . Ik zag het ook net. Het is aangepast en het werkt nu bijna naar tevredenheid. Wat nu goed functioneert is de schaling van de grafieken op verschillende devices. Alleen de lay-out van de panelen klopt nog niet. Maar dat is alleen nog een kwestie van even puzzelen met de .css-file.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdzande
Ik heb een routine toegevoegd in zonnepanelen.php om error's te laten zien als je de website opent i.p.v. een leeg scherm. De foutmelding is nog steeds even cryptisch, maar je weet in ieder geval gelijk dat er wat fout is.

Jos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pommi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 19:19
rutger7435 schreef op donderdag 25 april 2019 @ 17:42:
Begrijp dat https://github.com/drobtravels/solaredge-local als een soort startpunt wordt gezien, maar dat er nog geen interface voor beschikbaar is. Ik zou de data graag in mijn InfluxDB gaan opslaan.
Ik ben hier toevallig vandaag mee aan de slag gegaan. Het restultaat staat hier: https://gitlab.com/snippets/1853864 Elke minuut wordt de status uitgelezen en weggeschreven in InfluxDB. :)

Grafieken mbv. Grafana:
Afbeeldingslocatie: https://pommi.nethuis.nl/storage/private/solar/solaredge-production-200px.pngAfbeeldingslocatie: https://pommi.nethuis.nl/storage/private/solar/solaredge-inverter-temperature-200px.pngAfbeeldingslocatie: https://pommi.nethuis.nl/storage/private/solar/solaredge-inverter-voltage-200px.pngAfbeeldingslocatie: https://pommi.nethuis.nl/storage/private/solar/solaredge-frequency-200px.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@Pommi krijg je elke minuut verse data uit de api? Bij de HD omvormer is er eens per 5min nieuwe data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pommi
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-09 19:19
stormfly schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:54:
@Pommi krijg je elke minuut verse data uit de api? Bij de HD omvormer is er eens per 5min nieuwe data.
Ja, het zou nog frequenter kunnen. Ik heb wel ergens gelezen dat iemand zn inverter API heeft laten crashen en dat er een reset van de inverter nodig was om het te herstellen. Dus 1 minuut is prima in mijn geval.

Ik heb overigens een SE5K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Pommi schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 15:08:
[...]

Ja, het zou nog frequenter kunnen. Ik heb wel ergens gelezen dat iemand zn inverter API heeft laten crashen en dat er een reset van de inverter nodig was om het te herstellen. Dus 1 minuut is prima in mijn geval.

Ik heb overigens een SE5K
Owh nice. Je vraagt dat lokaal op! En hoe vaak upload de unit naar het internet, SE portaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutger7435
Pommi schreef op zaterdag 4 mei 2019 @ 14:43:
[...]

Ik ben hier toevallig vandaag mee aan de slag gegaan. Het restultaat staat hier: https://gitlab.com/snippets/1853864 Elke minuut wordt de status uitgelezen en weggeschreven in InfluxDB. :)
Super nice! Bedankt voor het delen. Dit kan ik goed gebruiken.

Heb je hem als service in systemctl draaien? Om goede metrics te krijgen is het belangrijk dat hij bij booten automatisch start en ook herstart als hij crasht.
Ik wil dit op een van m’n RPi’s gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spok9
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:19

spok9

Groen...

Verwijderd schreef op zondag 28 april 2019 @ 11:14:
Ben met het fantastische werk van @Jerrythafast en anderen (zoals jbuehl) als basis bezig een Python (v3.7) programma te maken welke rechtstreeks van het netwerk interface leest (dus geen tcpdump/pcap) en naar MQTT topics published.
Ah nice, zodra je code wil delen om via MQTT te publishen houd ik me aanbevolen :)

Zolang ik het zelf geloof is het goed toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie
  • Laatst online: 29-07 14:53

Quinie

.nl

Ik ben met mijn verbouwing er een tijdje tussenuit geweest en ben vandaag weer begonnen met het installeren van het script. Nu loop ik tegen het probleem aan dat bij het testen met de laptop ik stuk loop.

De DHCP server doet het script voor NAT is up and running. Als ik geen kabel in ethernet druk heb ik internet via de wifi en krijg ik ping responds.

Zodra de kabel in de laptop gaat verdwijnt mijn ping en internet. De routing krijgt dan terug het IP van de DHCP server.

Ik heb het draaien op de laatste versie van Rasperypi Sketch.

/etc/sysctl.conf
code:
1
net.ipv4.ip_forward=1

/etc/dhcpcd.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
interface eth0
static ip_address=192.168.30.1
static routers=192.168.2.1
static domain_name_servers=192.168.2.1 8.8.8.8 8.8.4.4

interface wlan0
static ip_address=192.168.2.25
static routers=192.168.2.1
static domain_name_servers=192.168.2.1 8.8.8.8 8.8.4.4

/etc/dhcp/dhcpd.conf
code:
1
2
3
4
5
6
subnet 192.168.30.0 netmask 255.255.255.0 {
  range 192.168.30.10 192.168.30.100;
  option routers 192.168.30.1;
  option domain-name-servers 192.168.30.1 8.8.8.8 8.8.4.4;
  option domain-name "solar";
}

request timeouts komen terug met 192.168.30.1. Zal vast iets fout doen in de routing. Maar ik ben het even kwijt. Niet echt mijn vakgebied (meer) ;)

http://www.Quinie.nl
http://soundcloud.com/quinie
https://www.wereoutthere.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
[...]

Grafieken mbv. Grafana:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Maar de interval is toch 1x per 5 min, geïnitieerd door de SE-portal? Of mis ik nou iets?
EDIT: ik zie het al. het gaat om de H-series omvormers. Jammer... ;w

[ Voor 3% gewijzigd door Aegle op 05-05-2019 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Quinie als ik het goed begrijp probeer je de Pi via WiFi met internet te verbinden, en moet de omvormer uiteindelijk aan de LAN-poort worden gekoppeld. In dat geval heb je de configuratie zoals in sectie 4.2 van de openingspost nodig.

Als ik het verkeerd begrepen heb moet je even iets explicieter vertellen hoe de set-up moet worden (als in: wie is met wie verbonden via wat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

@Jerrythafast klopt helemaal alleen is de manier op sketch veranderd, na mijn weten. Om je netwerk van static ip's te voorzien. Dit moet nu in de dhcpd.conf

gedaan volgens deze instructies
https://electrondust.com/...ip-raspbian-stretch-lite/

De ip's kloppen met ifconfig zolang de kabel tussen de pi en laptop er maar niet in zit.wlan0 192.168.2.25 eth0 192.168.30.1

Druk ik die er wel in krijgt de laptop netjes een ip uit de dhcp server range (192.168.30.11)

De bridge functie lijkt het echter niet te doen (nat.se.sh draait) gecontroleerd met systemctl status.

Daar waar de pi nog internet had via de wifi valt de ping naar 8.8.8.8 zodra de kabel erin gaat dood.
en meld geen responds 192.168.30.1. Kabel eruit ping doet het weer.

De wifi heeft een gateway heeft op 192.168.2.1 pingen vanaf de laptop is unresolved

lijkt dus als de kabel erin gaat de gateway van wifi veranderd. let wel lijkt op.. omdat ping opeens zegt 192.168.30.1

edit: waarom afwijken van de handleiding. Ik had gisteren me oude Pi afgestoft. Kreeg terwijl ik naast de wifi accespoint zit wisselend wifi verbindingen en een static ip zetten wou niet meer.

Dit was een werkende versie alleen is mijn netwerk over de kop gegaan met de verbouwing en zijn de ranges van ip's wat aangepast.

[ Voor 26% gewijzigd door Quinie op 05-05-2019 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oké, dat meer van de configuratie naar dhcpd verhuisd is wist ik niet (ook niet echt mijn vakgebied ;)). Misschien moet in /etc/dhcpcd.conf bij eth0 de routers= regel worden weggelaten. Dat router IP-adres is immers vanaf eth0 niet bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

Jerrythafast schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:02:
Oké, dat meer van de configuratie naar dhcpd verhuisd is wist ik niet (ook niet echt mijn vakgebied ;)). Misschien moet in /etc/dhcpcd.conf bij eth0 de routers= regel worden weggelaten. Dat router IP-adres is immers vanaf eth0 niet bereikbaar.
:) na het eten proberen. Weet er nog wel iets van, 1999 mcse nog gedaan op networking. Maar het is wel graven. Dus alle hulp is welkom, in het land der blinden.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@jvdzande @MDKlapwijk @andrerij

Beste code writers ;-) ik zie veel cosmetische changes voorbijkomen. Voor Jos test ik wel eens een pre-release waardoor ik me betrokken voel voor een mooi eindproduct.

Ik zou heel graag geen voorstel doen voor een iets beter leesbare grafiek. Ik heb ooit de site van @Jerrythafast gekregen en die draait in een subfolder op mijn site. Als ik kijk naar grafieken dan is zijn weergave beter leesbaar, voor mij persoonlijk. Volgens mij komt dat met name doordat hij per 5min een gemiddelde afdrukt en de grafiek uitvult met kleur. En niet het spiky gedrag van de huidige weersomstandigheden afdrukt, tenzij je op de knop "momentopname" klikt?

Ik vind de huidige grafiek een beetje druk, optisch. Misschien omdat de grijs tint van de historische dagen te donker lijkt, misschien door het ontbreken van de 5min gemiddeld, of misschien heel simpel omdat de grafiek niet ingekleurd is?

Dit zijn beide dagen uit de historie, normaliter is Jerry zijn site blauw geplot en historie groen.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/553434/AZwvqChf.png

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/553435/xMYNpirE.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
@stormfly , Op zich niet moeilijk om het aan te passen, want het is gewoon een kwestie met wat HighChart parameters spelen. Om je een idee te geven: Als je deze regels aanpast in "function productieSeries()" naar: ;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
                        name: productie[14],
                        showInLegend: true,
                        type: 'areaspline',
                        yAxis: 0,
                        lineWidth: 1.5,
                        color: '#009900',
                        fillOpacity: 0.3,
                        data: []//this will be filled by requestData()
dan krijg je zoiets als jij wilt voor "vandaag". Hetzelfde moet dan ook gedaan worden voor de panelen in "function e_panelen($aantal).
Speel daar maar eens mee en doe een goed voorstel. ;)

Jos

[ Voor 1% gewijzigd door jvdzande op 06-05-2019 12:19 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@stormfly: hier kun je je helemaal uitleven... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En die hele mooie kleur blauw heet 'royalblue' als je het echt helemaal hetzelfde wilt hebben :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
Blauw misstaat zeker niet, het grijs is wat lichter gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/553649/s09D7An1.png

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/553650/jfoEJDff.png

[ Voor 8% gewijzigd door stormfly op 06-05-2019 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@andrerij

Andre heb jij deze kleuren gepushed, zo ja even wat userfeedback. Ik moet zeggen dat het een exacte kopie van Jerry is;-) Maar daarbij is de leesbaarheid niet toegenomen.

Het is voor mij beter leesbaar als we alleen de dag van vandaag inkleuren en de rest grijs laten?stormfly in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren"wopper in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf..."

stormfly in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf..."

Deze royalblue + grijs dfdfdf is wel fijn.

Afbeeldingslocatie: https://static.afbeeldinguploaden.nl/1905/553873/YoIE4cjN.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:22
@whopper, @andrerij: ik heb net een pullrequest ingeschoten die dit fixed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quinie

Quinie

.nl

Jerrythafast schreef op zondag 5 mei 2019 @ 19:02:
Het is gelukt met de dhcp server. Het zat hem inderdaad in die regel en waarschijnlijk nog 1. Daarna was het netwerk oké. Maar start de dhcp server te vroeg. Dit opgelost door zelf een service file te maken..

Daarna last van netwerk mounts die het niet deden en de raspi-config aangepast (boot wait on network)

Dit deel draait nu. nu maar eens de laatste versie van het script installeren. Eventueel kan ik de huidige config files post als men daar belang bij heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
Is er nog de mogelijkheid om een soort van overzicht te creëren naast de zon en maan data welke highscores aangeeft bv?

Dag output van dezelfde datum vorig jaar
Hoogste omvormer output (datum en waarde)
Hoogste dag in kWh (datum en waarde)
Hoogste paneel output in Watt (datum en waarde)
Hoogste paneel output in Wh (datum en waarde)

Gewoon omdat het kan 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperMP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 10:59
Waarschijnlijk komt hier een se4000h 1 fase omvormer te hangen. Als ik thuis mijn inverter en optimizers wil monitoren met domotica software, begrijp ik het goed dat ik dan de versie met setapp moet hebben omdat deze met een lokale api / webinterface is uit te lezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strykeforce
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 11:25
[...]

Grafieken mbv. Grafana:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Cool! Ik wou zelf ook al de data naar InfluxDB pushen en ook wat met Grafana dashboards gaan inrichten (wil er wat meer ervaring mee op doen). Ik heb je scriptje gebruikt en em in een Docker container gezet zodat ik er niet een PI voor hoef te gebruiken maar em op m'n NAS kan draaien waar toch al m'n influxdb draait.

Voor de geintereseerden:
https://hub.docker.com/r/maartenvana/solaredge-to-influxdb

Heb em ook nog wat meer instelbaar gemaakt met een send interval environment variable en wat logging toegevoegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SuperMP schreef op dinsdag 14 mei 2019 @ 00:38:
Waarschijnlijk komt hier een se4000h 1 fase omvormer te hangen. Als ik thuis mijn inverter en optimizers wil monitoren met domotica software, begrijp ik het goed dat ik dan de versie met setapp moet hebben omdat deze met een lokale api / webinterface is uit te lezen?
Die met SetApp is inderdaad via een lokale webinterface uit te lezen, maar die zonder SetApp zijn ook uit te lezen door mee te luisteren met wat het ding naar SolarEdge stuurt. Als je een omvormer zonder SetApp volledig offline wilt houden, zou je eventueel in je lokale netwerk een programma aan kunnen zetten dat de SolarEdge server nadoet.

Oftewel: het kan allebei, maar de methodes zijn verschillend. De omvormers met SetApp geven geloof ik wel nog iets minder informatie dan de andere, maar daar staat tegenover dat je zelf kunt bepalen met welk interval je hem uitleest. De andere omvormers geven je gegevens per 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperMP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 10:59
Het wordt de versie met setapp. Om straks binnen mijn lokale netwerk de omvormer zelf uit te kunnen lezen, heb ik daar nog wat voor nodig? Of kan ik daar wat voor voorbereiden?

Ik krijg de omvormer pas 1 juni in huis, maar heb de setapp voor ios alvast gedownload om te kijken of ik kan inloggen. Ik heb nl een solaredge monitoring login om mijn huidige SE5k te kunnen monitoren met 'site beheerder' rechten. Ik kan dus alles zien op de monitoring site, inclusief grafieken voor mijn huidige omvormer.

Volgens de handleiding van setapp, moet ik met de monitoring login in de setapp kunnen downloaden, maar dat lukt niet. Na invoeren inloggegevens krijg ik de melding "You are not allowed to perform this operation".

Weet iemand hoe dit precies zit? Maw, hoe kan ik ervoor zorgen dat ik straks lokaal mijn systeem kan uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
In samenwerking met @jvdzande en @mistral2 is er een nieuwe versie 1.67 geüpload in GitHub.

De nieuwe versie bevat een aantal verbeteringen en nieuwe mogelijkheden om de kleuren in de grafieken naar eigen inzicht aan te passen.

De laatste versie kan gedownload worden van GitHub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
SuperMP schreef op woensdag 15 mei 2019 @ 23:20:
Het wordt de versie met setapp. Om straks binnen mijn lokale netwerk de omvormer zelf uit te kunnen lezen, heb ik daar nog wat voor nodig? Of kan ik daar wat voor voorbereiden?
Geen voorbereiding perse nodig, straks als je inverter geinstalleerd is kan je het IP adres opzoeken, wanneer je daar heen gaat met de browser krijg je een simpele/mobiele interface voor wat basic zaken. Dan weet je dat je em lokaal kan uitlezen via de api (protocol is ProtoBuf dus "simpel" leesbaar is de output niet zoals dat met JSON wel zou zijn).

Je kan het python script van @Pommi gebruiken of als je wilt de docker container van mij (die het python script bevat). Daarnaast nog wel een instantie van InfluxDB draaien om de data in op te slaan. Als je dan ook nog Grafana draait dan kan je makkelijk de data ook in zien en monitoren.

Vandaag zelf een beetje zitten te klooien met Grafana om een leuk dashboard op te zetten (heb de panelen pas 5 dagen):
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Mn0K4Lf/image.png

Overigens zou het mogelijk moeten zijn om via de API ook de status van elk individueel paneel op te vragen, echter mist hier een energy/wh veld, helaas dus niet veel nuttigs uit te halen. Ik ga het python script in mijn docker container versie denk ik wel er mee uitbreiden om ook wat informatie op te slaan zodat ik ze in de gaten kan houden of ze het (nog) doen.

Ben ook nog aan het kijken of ik nog wat weer informatie er bij kan zetten, moet dan eerst kijken waar ik dat vandaan gaat halen yahoo/accuweather of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kipragout
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-03 08:50
Ik zie dat je vroeger firmware bestanden van de website kon downloaden maar inmiddels niet meer. Heeft er iemand toevallig nog de firmware liggen voor een 3fase omvormer (5k-10k range)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
kipragout schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:27:
Ik zie dat je vroeger firmware bestanden van de website kon downloaden maar inmiddels niet meer. Heeft er iemand toevallig nog de firmware liggen voor een 3fase omvormer (5k-10k range)?
Je kan SE support mailen of ze een firmware update willen starten, formeel moet het via je installateur. Maar die staan in deze periode allemaal op het dak _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-09 18:50
Morgen komt de installateur de panelen en SE omvormer installeren. Nu denk ik niet dat ik het nog ga redden voor die tijd een raspberri met sniffer in te richten volgens de startpost. Is er een manier hoe ik makkelijk alsnog die beveiligingssleutel kan krijgen? Ik zie staan dat het via de seriele verbinding kan (wat lastiger is dan de raspberry), maar kan de installateur mij de beveiligingssleutel niet geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strykeforce
marteltor schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 17:25:
Morgen komt de installateur de panelen en SE omvormer installeren. Nu denk ik niet dat ik het nog ga redden voor die tijd een raspberri met sniffer in te richten volgens de startpost. Is er een manier hoe ik makkelijk alsnog die beveiligingssleutel kan krijgen? Ik zie staan dat het via de seriele verbinding kan (wat lastiger is dan de raspberry), maar kan de installateur mij de beveiligingssleutel niet geven?
Het gaat om de communicatie tussen de omvormer en de monitoring portal, daar heeft de installateur weinig mee te maken, er zijn ook nog wel mogelijkheden maar dan moeten de optimizers weer opnieuw ingeregeld worden (factory reset volgens mij).

Weet je overigens welke omvormer je krijgt? Bij de nieuwe omvormers is er geen sleutel meer te onderscheppen aangezien alles over HTTPS gaat. Wel kan je dan een lokale api uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
Strykeforce schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:16:
[...]

Het gaat om de communicatie tussen de omvormer en de monitoring portal, daar heeft de installateur weinig mee te maken, er zijn ook nog wel mogelijkheden maar dan moeten de optimizers weer opnieuw ingeregeld worden (factory reset volgens mij).

Weet je overigens welke omvormer je krijgt? Bij de nieuwe omvormers is er geen sleutel meer te onderscheppen aangezien alles over HTTPS gaat. Wel kan je dan een lokale api uitlezen.
Ja, dat wordt een SolarEdge SE3000 HD Wave.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strykeforce
marteltor schreef op dinsdag 28 mei 2019 @ 19:31:
[...]
Ja, dat wordt een SolarEdge SE3000 HD Wave.
Met SetApp, dus ja een logger er tussen zetten heeft voor zover ik weet geen zin aangezien alles HTTPS is, volgens mij is daar nog niks kant en klaar voor gemaakt tot nu toe.

Je kan dus nog later via andere mogelijkheden data uitlezen, dus een logger er tussen zetten is niet nodig. Zo kan je bijvoorbeeld het script van @Pommi gebruiken of mijn docker container variant, zie ook Strykeforce in "[SolarEdge] Omvormers en optimizers zelf monitoren"

Het enige wat ik tot nu toe wel merk is dat het script om de zoveel tijd crasht door een timeout bij het opvragen van de status, heb nog geen tijd gehad om dat te fixen. Aangezien ik het script via m'n docker container draai heb ik daar geen last van want docker restart de container dan automatisch. Be warned dus als je em los draait.

Met of zonder setapp? Anders is bovenstaand niet meer relevant.

[ Voor 3% gewijzigd door Strykeforce op 29-05-2019 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marteltor
Volgens mij kun je de strikethrough weghalen, want het is met SetApp ;-) dank voor de toelichting

[ Voor 15% gewijzigd door marteltor op 28-05-2019 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Allereerst diep respect voor het uitzoeken hoe eea allemaal in elkaar zit! Ik vind het alleen een behoorlijke operatie voor wat statistieken. Dus dat moet vast makkelijker kunnen :)

Welke data heb je op deze manier nog extra tov de huidige monitoring portal?
Ik ben namelijk zelf even bezig om geautomatiseerd de panel data uit de json van de site te lezen
(https://monitoring.solaredge.com/solaredge-apigw/api/sites/[siteid]/layout/logical)

Per panel word de laatste update datum bijgehouden. (Dat kan wel een kwartier duren per panel) Alleen die lopen dus niet in sync. Bij elke minuut ophalen zie je af en toe een paneel bijgewerkt worden.

Overigens lijkt dit voor mij voldoende, dus ik vraag me even af of het de moeite waard is om alles nog om te gooien.

Dit is bijv de output van een console programmatje wat ik zo influx inschiet. Grafana ben ik nog niet aan toegekomen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
78789901        Module 1.1.3    1152B675
Update 29-5-2019 20:36:00        Optimizer spanning [V] 54,25   Spanning [V] 29,12       Stroom [A] 0,25        Vermogen [W] 7,28
78789902        Module 1.1.4    1152B514
Update 29-5-2019 20:37:53        Optimizer spanning [V] 52,38   Spanning [V] 28,62       Stroom [A] 0,27        Vermogen [W] 7,69
78789903        Module 1.1.5    11529D6D
Update 29-5-2019 20:36:42        Optimizer spanning [V] 55,75   Spanning [V] 30,62       Stroom [A] 0,33        Vermogen [W] 10,14
78789904        Module 1.1.6    1152B615
Update 29-5-2019 20:35:43        Optimizer spanning [V] 52,12   Spanning [V] 30,38       Stroom [A] 0,25        Vermogen [W] 7,59
78789905        Module 1.1.7    1152ABDF
Update 29-5-2019 20:38:58        Optimizer spanning [V] 54      Spanning [V] 30,88       Stroom [A] 0,31        Vermogen [W] 9,65
78789907        Module 1.1.8    1152A076
Update 29-5-2019 20:36:55        Optimizer spanning [V] 52,38   Spanning [V] 29,88       Stroom [A] 0,24        Vermogen [W] 7,28
78789908        Module 1.1.9    11529CE3
Update 29-5-2019 20:37:39        Optimizer spanning [V] 51,75   Spanning [V] 29,25       Stroom [A] 0,28        Vermogen [W] 8,04
78789909        Module 1.1.10   11529BEC
Update 29-5-2019 20:36:12        Optimizer spanning [V] 54,5    Spanning [V] 30,88       Stroom [A] 0,32        Vermogen [W] 9,84
78789910        Module 1.1.11   1152B49F
Update 29-5-2019 20:34:28        Optimizer spanning [V] 54,38   Spanning [V] 29          Stroom [A] 0,31        Vermogen [W] 8,88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
Wat houden de waardes in onder in het inverter info schermpje?
Vandaag: 23.43 (16) etc.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mYE8T2t.jpg

Verder ziet de nieuwste update er goed uit!

Nog wel een kleine opmerking/vraag over de zonnepanelen box.
De locatie van de panelen in de box is nu verplaatst naar zonnepanelen-local.css maar de afmeting van de box zelf nog niet. Dit moet je alsnog aanpassen, kan dat ook in de local file geplaatst worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temvdb
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-06 23:09
Bon ik heb sinds eergisteren een installatie met en SE4000H, ik heb te laat dit draadje ontdekt ... Nu ik dacht met de Set App moet het lukken. Maar als ik view only selecteer lukt de wifi connectie maar krijg ik op volgende scherm view only not supported. En als ik inlog met portal credentials inlog zegt ie dat ik niet allowed ben .... Mijn omvormer heeft geen scherm dus ik dacht dat de Set App wel supported zou zijn. Verder hadden de installateurs wel een app op smartphone die direct info hadden. Ik denk wel niet dat dat via portaal was want mijn omvormer was nog niet provisioned, die link heb ik pas gisteren gekregen ..., ik wil enkel gewoon real time kunnen volgen en wie weet een leukere dashboard bouwen dan de standaard (niet via de server API)
Kan ik aan de installateur vragen access te krijgen, of werkt dat zo niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
MaikelK. schreef op woensdag 29 mei 2019 @ 22:20:

[Afbeelding]

Verder ziet de nieuwste update er goed uit!

De locatie van de panelen in de box is nu verplaatst naar zonnepanelen-local.css maar de afmeting van de box zelf nog niet. Dit moet je alsnog aanpassen, kan dat ook in de local file geplaatst worden?
Je target is 16 en behaald is 23,43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temvdb
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 04-06 23:09
OK, de SetApp werkt niet op mijn SE4000H maar het IP address dat ik al 2 dagen verdenk van de omvormer te zijn, heeft eindelijk een website waar ik OA de Status realtime kan aflezen, wel jammer dat je daar niet per paneel kan gaan ... misschien de moeite om toch maar een docker te gaan draaien, spijt dat ik niet de intel based synology heb, misschien toch maar de PHP scripts daarop zetten ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
23.43 is de productie en (16) is het daggemiddelde voor de PVGis waarde in config.php voor de maand.
Waarom moet je dat aanpassen? In principe is die box een vast gegeven.
Maar je kan hem verplaatsen als je wilt, maar dan moet je dat doen voor alle 3 de formaten als ook is gedaan in zonnepanelen.css.

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06:39

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

temvdb schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 14:58:
OK, de SetApp werkt niet op mijn SE4000H maar het IP address dat ik al 2 dagen verdenk van de omvormer te zijn, heeft eindelijk een website waar ik OA de Status realtime kan aflezen, wel jammer dat je daar niet per paneel kan gaan ... misschien de moeite om toch maar een docker te gaan draaien, spijt dat ik niet de intel based synology heb, misschien toch maar de PHP scripts daarop zetten ...
De modellen die je met de SetApp moet instellen (dus die zonder display) hebben niet alleen een Web UI, maar naar verluidt ook een web service waar je allerlei gegevens uit kunt halen, ook per optimizer. Dit geldt in elk geval voor de US-modellen, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat dat voor de Europese modellen anders is en ook lijkt de SetApp deze web service te gebruiken.

Meer details vind je hier. Net als het monitoring portal protocol is dit door SolarEdge niet gedocumenteerd (zelfs het bestaan van de Web UI wordt nergens genoemd) en er moet nog veel worden uitgezocht. Maar het ziet er veelbelovend uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
jvdzande schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 22:52:
[...]

Waarom moet je dat aanpassen? In principe is die box een vast gegeven.
Maar je kan hem verplaatsen als je wilt, maar dan moet je dat doen voor alle 3 de formaten als ook is gedaan in zonnepanelen.css.

Jos
Oke, ik zal het eens terug zetten naar originele waardes, in de vorige versies heb ik volgens mij ook de hoogte en breedte van de box zelf aangepast. Waarom weet ik niet eigenlijk niet meer🤔

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KrL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-09 14:51

KrL

Foto foto..

Ik heb sinds een paar weken ook een nieuwe SolarEdge SE3680H met SetApp, zelf geïnstalleerd. Ik bestuur en monitor alles in huis met Domoticz dus heb deze draad met interesse doorgelezen. Uiteraard kan ik veel zien in de SolarEdge monitoring portal/app maar ik wil ook realtime in Domoticz mijn opbrengst/bruto/netto verbruik berekenen en zien. Een uitdaging omdat ik nog een oude vertrouwde ferrismeter heb die ik uitlees met een Youless LS120: die bepaalt het verbruik op basis van het optisch 'tellen' van de zwarte stip op de draaischijf maar kan niet zien of deze vooruit of achteruit draait, dit geeft dus een vertekend beeld icm een PV installatie.

Als ik mijn realtime opbrengst weet kan ik op basis hiervan en de Youless waarde redelijk nauwkeurig het bruto/netto verbruik berekenen. Ik heb eerst de standaard SolarEdge plugin geprobeerd (op basis van de monitoring portal API) maar de 5 minuten update frequentie is te lang, in deze tijd kan de opbrengst enorm variëren. Dus heb ik gekeken naar andere mogelijkheden waaronder de eerder genoemde solaredge-local wrapper (https://pypi.org/project/solaredge-local/). Ik heb op basis hiervan een heel simpel python script geschreven dat elke 10 seconden het huidige vermogen en de dag/totaalopbrengst uitleest en deze naar een virtuele sensor in Domoticz stuurt. Deze toont ze, slaat ze op en maakt er allerlei mooie grafieken en rapporten van.

SolarEdge sensor
SolarEdge graphs

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
#!/usr/bin/python3
#
# Very simple python script to fetch power and energy from the new SolarEdge setapp web API and sends it to Domoticz
# Uses the solaredge_local wrapper 0.2.0 from David Roberts https://pypi.org/project/solaredge-local/

from solaredge_local import SolarEdge           
import urllib.request
import threading
import datetime

#vars
solaredge_url = "http://192.168.0.249"          # url of the setapp web api
domoticz_url = "http://192.168.0.4:8080"        # 
sensor_idx = 1560                   # idx of the virtual electric sensor

def run_check():
    threading.Timer(10.0, run_check).start()    # run every 10 seconds

#get power and today/total energy from SolarEdge
    client = SolarEdge("http://192.168.0.249")
    status = client.get_status()
    power = round(status.powerWatt,1)
    energyToday = round(status.energy.today,2)
    energyTotal = round(status.energy.total,2)

#send to Domoticz
    url = domoticz_url+"/json.htm?type=command&param=udevice&idx="+str(sensor_idx)+"&nvalue=0&svalue="+str(power)+";"+str(energyToday)
    urllib.request.urlopen(url).read()

#debug
    print(str(datetime.datetime.now()) + " HTTP Request sent: " + str(url))

run_check()

Er is nog veel meer informatie beschikbaar en wellicht maakt iemand er nog eens een echte Domoticz plugin van die per optimizer het voltage, de temperatuur etc uitleest en hier automatisch de bijbehorende devices voor aanmaakt.

Bijvoorbeeld per optimzer in client.get_maintenance() beschikbaar:
optimizer {
serialNumber: "11C2F3AA-C2"
online: true
lastReport {
year: 2019
month: 6
day: 5
hour: 21
minute: 34
second: 41
}
outputV: 60
inputV: 56
inputC: 0
temperature {
value: 18
}
}
Maar voorlopig doet m'n script wat hij moet doen en kan ik vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hey cool! Dat betekent dat optimizer data inclusief temperatuur dus ook via de SetApp API beschikbaar is. Ik had nog niet eerder van iemand gehoord dat dat was gelukt :) Daarmee is het een volwaardige vervanger geworden voor wat je bij andere omvormers uit de SolarEdge telemetrie kunt afluisteren. De gegevens van de optimizers zullen wel nog op +/- 5 minuten interval zijn gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Jerrythafast schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:55:
Hey cool! Dat betekent dat optimizer data inclusief temperatuur dus ook via de SetApp API beschikbaar is. Ik had nog niet eerder van iemand gehoord dat dat was gelukt :) Daarmee is het een volwaardige vervanger geworden voor wat je bij andere omvormers uit de SolarEdge telemetrie kunt afluisteren. De gegevens van de optimizers zullen wel nog op +/- 5 minuten interval zijn gok ik?
Geen idee wat de update frequentie tussen optimzers en omvormer is, lijkt me dat dit meer/sneller moet kunnen zijn dan 5 minuten. Die 5 minuten zal te maken hebben met de capaciteit van het monitoring platform omdat deze anders door alle omvormers wereldwijd elke paar seconden wordt gebombardeerd. Zal vandaag of morgen thuis eens een paar keer achter elkaar de functie aanroepen en kijken of ik er iets uit kan halen over update frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrL

KrL

Foto foto..

Jerrythafast schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 12:55:
De gegevens van de optimizers zullen wel nog op +/- 5 minuten interval zijn gok ik?
Ik heb m even een paar keer achter elkaar gedraaid: de ene update na een paar minuten, een andere is nu al ruim 10 minuten niet geupdate. Dus ik vermoed dat ze een update sturen zodra er een waarde verandert, bij m'n originele post was het voorbeeld ('s avonds) ook al ruim een uur niet geupdate.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
optimizer {
  lastReport {
    day: 9
    hour: 14
    minute: 19
    second: 51
  }
  outputV: 33
  inputV: 59
  inputC: 4
  temperature {
    value: 46
  }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KrL schreef op zondag 9 juni 2019 @ 14:23:
[...]

Ik heb m even een paar keer achter elkaar gedraaid: de ene update na een paar minuten, een andere is nu al ruim 10 minuten niet geupdate. Dus ik vermoed dat ze een update sturen zodra er een waarde verandert, bij m'n originele post was het voorbeeld ('s avonds) ook al ruim een uur niet geupdate.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
optimizer {
  lastReport {
    day: 9
    hour: 14
    minute: 19
    second: 51
  }
  outputV: 33
  inputV: 59
  inputC: 4
  temperature {
    value: 46
  }
}
Dit is vergelijkbaar met hoe vaak de data op de monitoring portal wordt geupdatet. Volgens mij komt het erop neer dat de optimizers elke ~300 seconden een update op de powerlines zetten. Vermoedelijk zit daar wat variatie in de tijd zodat ze (meestal) niet gelijktijdig 'spreken'. (Op de omvormers met ingebouwd display kun je trouwens meekijken met de data die binnenkomt vanaf het dak.) De omvormer houdt de meest recente gegevens die van elke optimizer zijn ontvangen bij. Exact elke 5 minuten wordt er een telemetrie-readout bewaard van de omvormer zelf om tezamen met de optimizer-data naar het portal te sturen, maar de omvormer kan zichzelf meerdere keren per seconden uitlezen (getuige de realtime data op het ingebouwde LCD).

Vanuit die lokale SetApp API zul je dus hoogstwaarschijnlijk de realtime data van de omvormer kunnen krijgen, maar zit je voor de optimizers vast aan de frequentie waarmee ze hun updates op de powerlines zetten. In het (oude) SolarEdge protocol zijn trouwens aanwijzingen gevonden dat deze frequentie anders ingesteld kan worden als je de juiste commando's op de seriële poort van de omvormer zet. Maar voor zover ik weet heeft niemand dat ooit geprobeerd te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
De standaard logging gaat per 5 minuten naar de portal. Maar ik neem aan dat de data die verstuurt wordt de timestamps bevat waarop de optimizer zijn data aan de omvormer meldt?

Anders zou je ook de achterstand niet in kunnen halen als de verbinding met de server er even uit heeft gelegen.

Net even op een willekeurige dag gekeken, het aantal meldingen per optimizer kan zomaar 20-30 per dag verschillen. Dus de minst spraakzame optimizer meldt zich 135 keer op een dag en op diezelfde dag heb ik ook een spraakzame optimizer die zich wel 175 keer gemeld heeft.

Waarom de ene optimizer meer praat dan de andere is mij niet bekend. Ik heb er ook nog geen uitgebreid onderzoek naar gedaan, het is meer een constatering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
Drie dagen terug is mijn RPI gecrashed oid, ik heb hem al meerdere keren gereboot en daarnet ook de pcap bestanden die volgens mij miste opnieuw ingeladen.

Echter blijft de monitoring website geen data vertoning.

Iemand enig idee wat dat kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
MaikelK. schreef op zondag 16 juni 2019 @ 15:31:
Drie dagen terug is mijn RPI gecrashed oid, ik heb hem al meerdere keren gereboot en daarnet ook de pcap bestanden die volgens mij miste opnieuw ingeladen.

Echter blijft de monitoring website geen data vertoning.

Iemand enig idee wat dat kan zijn?
Is de database wel gevuld of is deze corrupt?
Dit heb ook een keer gehad bij een crash,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
@andrerij hoe kan ik dat precies zien?

Met PHPmyAdmin kan ik wel inloggen.
Wat is de beste manier om dit te herstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
MaikelK. schreef op zondag 16 juni 2019 @ 18:58:
@andrerij hoe kan ik dat precies zien?

Met PHPmyAdmin kan ik wel inloggen.
Wat is de beste manier om dit te herstellen?
Als je in de database met PHPmyAdmin bent ingelogd, dan kun je de tabellen 'telemetry_inverter' of 'telemetry_inverter_3phase' en telemetry_optimizers controleren of deze gevuld zijn.

Als dit niet het geval is moet je handelen als in de start post staat aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als de monitoring pagina wel laadt maar geen data laat zien kun je ook in de server error log kijken, meestal is daar wel wat PHP error output te vinden als iets niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
@andrerij ik zie wel data in de databases staan, alleen van de timestamps snap ik niet veel? Ik zie daar staan bv: 1538891723

@Jerrythafast kijk ik over server error log heen? Waar vind ik deze? Ik zie wel tcpdump.log met volgende info:
tcpdump: listening on eth0, link-type EN10MB (Ethernet), capture size 262144 bytes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaikelK. schreef op zondag 23 juni 2019 @ 20:50:
@andrerij ik zie wel data in de databases staan, alleen van de timestamps snap ik niet veel? Ik zie daar staan bv: 1538891723
https://www.unixtimestamp.com/
Of, als je handmatig een SELECT statement uitvoert: SELECT FROM_UNIXTIME(timestamp);
@Jerrythafast kijk ik over server error log heen? Waar vind ik deze? Ik zie wel tcpdump.log met volgende info:
tcpdump: listening on eth0, link-type EN10MB (Ethernet), capture size 262144 bytes
Ik bedoel de error log file van je webserver (bv Apache of nginx, of wat je dan ook gebruikt om die website online te krijgen).

[ Voor 12% gewijzigd door Jerrythafast op 23-06-2019 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
@Jerrythafast
Laatste in de inverter:
1560445463
Laatste in de optimizer:
1560445719

E.a. Lijkt wel te werken.

Weet jij zo snel waar van Apache en nginx the fout logs staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MDKlapwijk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 20:59

MDKlapwijk

Kubiekdriehoekje

@MaikelK., de timestamps zijn in unixtime, het aantal seconde vanaf de Epoch (1970-01-01T00:00:01), dit kan je dus, zoals @Jerrythafast al aangaf, met de mysql functie from_unixtime() omzetten naar iets leesbaarders. Of via de aangegeven site:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Timestamp Converter
1560445463
Is equivalent to:
06/13/2019 @ 5:04pm (UTC)
2019-06-13T17:04:23+00:00 in ISO 8601
Thu, 13 Jun 2019 17:04:23 +0000 in RFC 822, 1036, 1123, 2822
Thursday, 13-Jun-19 17:04:23 UTC in RFC 2822
2019-06-13T17:04:23+00:00 in RFC 3339

Er lijkt dus 10 dagen geleden iets verkeerd gegaan te zijn op je systeem.

Kijk eens of er uberhaupt nog data in de tcpdump-files wordt geschreven. Het volgende zou je allemaal nog kunnen controleren:
- tcpdump activiteit naar pcaps:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
root@domoticz-01:~# ls -lat /opt/se-logger/
total 549252
-rw-r--r-- 1 root root 7459740 Jun 24 11:30 pvo-upload.log
-rw-r--r-- 1 root root  371157 Jun 24 11:29 solaredge-20190623223002.pcap
-rw-r--r-- 1 root root      83 Jun 24 00:30 tcpdump.log
-rw-r--r-- 1 root root      15 Jun 24 00:30 liveupdate.log
drwxr-xr-x 2 root root   53248 Jun 24 00:30 .
-rw-r--r-- 1 root root  866412 Jun 24 00:29 solaredge-20190622223001.pcap
-rw-r--r-- 1 root root  844909 Jun 23 00:30 solaredge-20190621223002.pcap
-rw-r--r-- 1 root root  878167 Jun 22 00:29 solaredge-20190620223001.pcap
-rw-r--r-- 1 root root  876675 Jun 21 00:29 solaredge-20190619223001.pcap
-rw-r--r-- 1 root root  818488 Jun 20 00:29 solaredge-20190618223002.pcap
...

- diskspace:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
root@domoticz-01:~# df -h
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/root        30G  4.8G   24G  17% /
devtmpfs        481M     0  481M   0% /dev
tmpfs           486M     0  486M   0% /dev/shm
tmpfs           486M   50M  437M  11% /run
tmpfs           5.0M  4.0K  5.0M   1% /run/lock
tmpfs           486M     0  486M   0% /sys/fs/cgroup
tmpfs           100M     0  100M   0% /tmp
/dev/mmcblk0p1   63M   21M   42M  34% /boot

Mocht je niets in de pcap files zien, dan zou je tcpdump handmatig kunnen draaien. Je moet alleen wel even het ip adres van de omvormer gebruiken, zodat ja alleen naar dat verkeer hoeft te kijken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
root@domoticz-01:~# /usr/sbin/tcpdump -i any -n host 192.168.0.45
tcpdump: verbose output suppressed, use -v or -vv for full protocol decode
listening on any, link-type LINUX_SLL (Linux cooked), capture size 262144 bytes
11:36:41.366442 ARP, Request who-has 192.168.0.254 (f0:9f:c2:05:a9:96) tell 192.168.0.45, length 46
11:36:41.366445 ethertype ARP, ARP, Reply 192.168.0.254 is-at f0:9f:c2:05:a9:96, length 46
11:36:41.367299 IP 192.168.0.45.2529 > 185.121.71.37.22222: Flags [P.], seq 127801:128339, ack 2390638523, win 2152, length 538
11:36:41.385872 ethertype IPv4, IP 185.121.71.37.22222 > 192.168.0.45.2529: Flags [.], ack 538, win 65535, length 0
11:36:41.532684 IP 192.168.0.45.2529 > 185.121.71.37.22222: Flags [P.], seq 538:551, ack 1, win 2152, length 13
11:36:41.551201 ethertype IPv4, IP 185.121.71.37.22222 > 192.168.0.45.2529: Flags [.], ack 551, win 65535, length 0
11:36:41.585764 ethertype IPv4, IP 185.121.71.37.22222 > 192.168.0.45.2529: Flags [P.], seq 1:67, ack 551, win 65535, length 66
11:36:42.032323 IP 192.168.0.45.2529 > 185.121.71.37.22222: Flags [.], ack 67, win 2152, length 0
^C
8 packets captured
9 packets received by filter
0 packets dropped by kernel

Mijn omvormer zit dus op 192.168.0.45 en stuurt data naar 185.121.71.37, hetgeen een adres van SE is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
root@domoticz-01:~# whois 185.121.71.37
% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See http://www.ripe.net/db/support/db-terms-conditions.pdf

% Note: this output has been filtered.
%       To receive output for a database update, use the "-B" flag.

% Information related to '185.121.71.32 - 185.121.71.63'

% Abuse contact for '185.121.71.32 - 185.121.71.63' is 'abuse@ghostnet.de'

inetnum:        185.121.71.32 - 185.121.71.63
netname:        SolarEdge-2
descr:          SolarEdge
descr:          http://solaredge.com
descr:          1 Hamada St. Herzelia, Israel
country:        DE
admin-c:        EC8010-RIPE
tech-c:         EC8010-RIPE
status:         ASSIGNED PA
mnt-by:         GHOSTNET-MNT
created:        2016-09-27T16:42:24Z
last-modified:  2016-09-27T16:42:24Z
source:         RIPE

person:         Erik Ciortan
address:        SolarEdge
address:        WERNER-ECKERT-STR.6
address:        81829 Muenchen
address:        Germany
phone:          +97299576620
nic-hdl:        EC8010-RIPE
created:        2016-09-27T16:30:57Z
last-modified:  2017-10-30T23:24:58Z
source:         RIPE # Filtered

% Information related to '185.121.71.0/24AS20764'

route:          185.121.71.0/24
descr:          NewTelco Route
descr:          Frankfurt am Main
descr:          Germany
origin:         AS20764
mnt-by:         RASCOM-MNT
created:        2016-09-27T18:57:22Z
last-modified:  2016-09-28T08:01:30Z

% This query was served by the RIPE Database Query Service version 1.94 (ANGUS)

Misschien dat alle omvormers naar hetzelfde ip adres of netwerk range gaan en dan zou je dus ook het volgende kunnen gebruiken (heb je het ip van je omvormer niet nodig):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
root@domoticz-01:~# /usr/sbin/tcpdump -i any -n net 185.121.71.32/27
11:53:59.987920 ethertype IPv4, IP 185.121.71.37.22222 > 192.168.0.45.2529: Flags [P.], seq 2390639183:2390639249, ack 131157, win 65535, length 66
11:54:00.208582 IP 192.168.0.45.2529 > 185.121.71.37.22222: Flags [.], ack 66, win 2152, length 0
^C
2 packets captured
3 packets received by filter

Kijk uit: ben gek op achteruitkijkglimmertjes, zowel linker als rechter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rufan
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-12-2019
Beste heren ik ben nog niet zo gedreven als jullie met het programmeren en opzetten van de SE logger.

Heeft iemand een werkende Raspberry Image met het volgende voor geïnstalleerd.
- jbuehl (Se-logger) https://github.com/jbuehl/solaredge
- amrij (Weergave) https://github.com/amrij/zonnepanelen

Het lijkt mij makkelijker voor de noobies zoals ik om hiermee te starten en alleen de parameters te hoeven aanpassen naar behoefte van systeem.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rufan schreef op woensdag 26 juni 2019 @ 07:53:
Beste heren ik ben nog niet zo gedreven als jullie met het programmeren en opzetten van de SE logger.

Heeft iemand een werkende Raspberry Image met het volgende voor geïnstalleerd.
- jbuehl (Se-logger) https://github.com/jbuehl/solaredge
- amrij (Weergave) https://github.com/amrij/zonnepanelen

Het lijkt mij makkelijker voor de noobies zoals ik om hiermee te starten en alleen de parameters te hoeven aanpassen naar behoefte van systeem.

Met vriendelijke groet,
Je haalt hier een aantal dingen door elkaar, se-logger is niet van jbuehl maar van mij ;)
https://github.com/Jerrythafast/se-logger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rufan
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 02-12-2019
Beste Jerry hierbij mijn excuus, ik heb zoveel posts gelezen dat ik nu door de bomen het bos niet meer zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
MDKlapwijk schreef op maandag 24 juni 2019 @ 11:54:
@MaikelK., de timestamps zijn in unixtime, het aantal seconde vanaf de Epoch (1970-01-01T00:00:01), dit kan je dus, zoals @Jerrythafast al aangaf, met de mysql functie from_unixtime() omzetten naar iets leesbaarders. Of via de aangegeven site:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Timestamp Converter
1560445463
Is equivalent to:
06/13/2019 @ 5:04pm (UTC)
2019-06-13T17:04:23+00:00 in ISO 8601
Thu, 13 Jun 2019 17:04:23 +0000 in RFC 822, 1036, 1123, 2822
Thursday, 13-Jun-19 17:04:23 UTC in RFC 2822
2019-06-13T17:04:23+00:00 in RFC 3339

Er lijkt dus 10 dagen geleden iets verkeerd gegaan te zijn op je systeem.

Kijk eens of er uberhaupt nog data in de tcpdump-files wordt geschreven. Het volgende zou je allemaal nog kunnen controleren:
- tcpdump activiteit naar pcaps:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
root@domoticz-01:~# ls -lat /opt/se-logger/
total 549252
-rw-r--r-- 1 root root 7459740 Jun 24 11:30 pvo-upload.log
-rw-r--r-- 1 root root  371157 Jun 24 11:29 solaredge-20190623223002.pcap
-rw-r--r-- 1 root root      83 Jun 24 00:30 tcpdump.log
-rw-r--r-- 1 root root      15 Jun 24 00:30 liveupdate.log
drwxr-xr-x 2 root root   53248 Jun 24 00:30 .
-rw-r--r-- 1 root root  866412 Jun 24 00:29 solaredge-20190622223001.pcap
-rw-r--r-- 1 root root  844909 Jun 23 00:30 solaredge-20190621223002.pcap
-rw-r--r-- 1 root root  878167 Jun 22 00:29 solaredge-20190620223001.pcap
-rw-r--r-- 1 root root  876675 Jun 21 00:29 solaredge-20190619223001.pcap
-rw-r--r-- 1 root root  818488 Jun 20 00:29 solaredge-20190618223002.pcap
...

- diskspace:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
root@domoticz-01:~# df -h
Filesystem      Size  Used Avail Use% Mounted on
/dev/root        30G  4.8G   24G  17% /
devtmpfs        481M     0  481M   0% /dev
tmpfs           486M     0  486M   0% /dev/shm
tmpfs           486M   50M  437M  11% /run
tmpfs           5.0M  4.0K  5.0M   1% /run/lock
tmpfs           486M     0  486M   0% /sys/fs/cgroup
tmpfs           100M     0  100M   0% /tmp
/dev/mmcblk0p1   63M   21M   42M  34% /boot

Mocht je niets in de pcap files zien, dan zou je tcpdump handmatig kunnen draaien. Je moet alleen wel even het ip adres van de omvormer gebruiken, zodat ja alleen naar dat verkeer hoeft te kijken:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
root@domoticz-01:~# /usr/sbin/tcpdump -i any -n host 192.168.0.45
11:36:41.366442 ARP, Request who-has 192.168.0.254 (f0:9f:c2:05:a9:96) tell 192.168.0.45, length 46
11:36:41.366445 ethertype ARP, ARP, Reply 192.168.0.254 is-at f0:9f:c2:05:a9:96, length 46
11:36:41.367299 IP 192.168.0.45.2529 > 185.121.71.37.22222: Flags [P.], seq 127801:128339, ack 2390638523, win 2152, length 538
11:36:41.385872 ethertype IPv4, IP 185.121.71.37.22222 > 192.168.0.45.2529: Flags [.], ack 538, win 65535, length 0
11:36:41.532684 IP 192.168.0.45.2529 > 185.121.71.37.22222: Flags [P.], seq 538:551, ack 1, win 2152, length 13
11:36:41.551201 ethertype IPv4, IP 185.121.71.37.22222 > 192.168.0.45.2529: Flags [.], ack 551, win 65535, length 0
11:36:41.585764 ethertype IPv4, IP 185.121.71.37.22222 > 192.168.0.45.2529: Flags [P.], seq 1:67, ack 551, win 65535, length 66
11:36:42.032323 IP 192.168.0.45.2529 > 185.121.71.37.22222: Flags [.], ack 67, win 2152, length 0
^C
8 packets captured
9 packets received by filter

Mijn omvormer zit dus op 192.168.0.45 en stuurt data naar 185.121.71.37, hetgeen een adres van SE is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
root@domoticz-01:~# whois 185.121.71.37
% This is the RIPE Database query service.
% The objects are in RPSL format.
%
% The RIPE Database is subject to Terms and Conditions.
% See http://www.ripe.net/db/support/db-terms-conditions.pdf

% Note: this output has been filtered.
%       To receive output for a database update, use the "-B" flag.

% Information related to '185.121.71.32 - 185.121.71.63'

% Abuse contact for '185.121.71.32 - 185.121.71.63' is 'abuse@ghostnet.de'

inetnum:        185.121.71.32 - 185.121.71.63
netname:        SolarEdge-2
descr:          SolarEdge
descr:          http://solaredge.com
descr:          1 Hamada St. Herzelia, Israel
country:        DE
admin-c:        EC8010-RIPE
tech-c:         EC8010-RIPE
status:         ASSIGNED PA
created:        2016-09-27T16:42:24Z
last-modified:  2016-09-27T16:42:24Z

person:         Erik Ciortan
address:        SolarEdge
address:        WERNER-ECKERT-STR.6
address:        81829 Muenchen
address:        Germany
phone:          +97299576620
nic-hdl:        EC8010-RIPE
created:        2016-09-27T16:30:57Z
last-modified:  2017-10-30T23:24:58Z
source:         RIPE # Filtered

% Information related to '185.121.71.0/24AS20764'

route:          185.121.71.0/24
descr:          NewTelco Route
descr:          Frankfurt am Main
descr:          Germany
origin:         AS20764
mnt-by:         RASCOM-MNT
created:        2016-09-27T18:57:22Z
last-modified:  2016-09-28T08:01:30Z

% This query was served by the RIPE Database Query Service version 1.94 (ANGUS)

Misschien dat alle omvormers naar hetzelfde ip adres of netwerk range gaan en dan zou je dus ook het volgende kunnen gebruiken (heb je het ip van je omvormer niet nodig):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
root@domoticz-01:~# /usr/sbin/tcpdump -i any -n net 185.121.71.32/27
11:53:59.987920 ethertype IPv4, IP 185.121.71.37.22222 > 192.168.0.45.2529: Flags [P.], seq 2390639183:2390639249, ack 131157, win 65535, length 66
11:54:00.208582 IP 192.168.0.45.2529 > 185.121.71.37.22222: Flags [.], ack 66, win 2152, length 0
^C
2 packets captured
3 packets received by filter
Ik heb e.a. eens bekeken, bedankt voor je tips!

Ik zie dat de pcap bestanden gevuld worden, echter deze bevatten meerdere dagen aan data?

Kan ik nog ergens zien waarom er geen data geschreven lijkt te worden naar de database?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
MaikelK. schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:43:
[...]

Ik heb e.a. eens bekeken, bedankt voor je tips!

Ik zie dat de pcap bestanden gevuld worden, echter deze bevatten meerdere dagen aan data?

Kan ik nog ergens zien waarom er geen data geschreven lijkt te worden naar de database?
Als je de pcap opent zie je dan het omvormer IP en solaredge cloud Ip's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
stormfly schreef op maandag 1 juli 2019 @ 22:45:
[...]

Als je de pcap opent zie je dan het omvormer IP en solaredge cloud Ip's?
Ja die zie ik... raar toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
MaikelK. schreef op maandag 1 juli 2019 @ 23:18:
[...]

Ja die zie ik... raar toch?
En username, pass, port en IP van je DB settings kloppen? Andere editor gebruiken/hidden karakters oid?
Pagina: 1 ... 15 ... 28 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussies rondom het zelf uitlezen van solaredge omvormers, dus buiten de standaard monitoring.
Voor algemene solaredge vragen is er Het grote SolarEdge topic