Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-09 12:47
mistral2 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 11:39:
@andrerij: ik verzmel de 'slimmemeter'data ook al een tijdje maar heb daar nog geen presentatiesyteempje bij. Ik zie dat jij dat in jouw lokale versie kennelijk ook op weergeeft.
Kan je die code ook delen? Thanmks.
Dit is niet één op één over te zetten. Bij mijn website wordt het gebruik weergegeven en niet de ruwe gegevens van de slimme meter. De slimme meter geeft elke 10 seconde data en de inverter, via internet, ongeveer elke 5 minuten. Daarom gebruik ik op mijn website alleen de paneeldata voor het overzicht van de panelen en voor het gebruik de slimme meter in combinatie met een kWh meter.
Aangezien het met verschillende apparatuur gemeten kan worden zal ik dit niet in dit programma opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
Ik heb in config.php de waarde $begin verwijderd.
Dit wordt nu automatisch berekend in zonnepanelen.php.

De laatste versie kan gedownload worden van GitHub..

[ Voor 16% gewijzigd door andrerij op 24-04-2019 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 28-08 14:43
Ik zie geen updates van SolarEdge in de SQL en ook de SolarEdge monitoring website sinds vanmorgen 9:00, iemand anders ook dit probleem?
De Converter is verbonden met wifi en ik zie wel pakketten in het PCAP bestand richting het internet gaan met een antwoord terug. Ook af en toe de volgende regel in liveupdate.log:
code:
1
2
3
Setting new 0503 key
Setting new 0503 key
Setting new 0503 key

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
jvdzande schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:50:
Ik zie geen updates van SolarEdge in de SQL en ook de SolarEdge monitoring website sinds vanmorgen 9:00, iemand anders ook dit probleem?
De Converter is verbonden met wifi en ik zie wel pakketten in het PCAP bestand richting het internet gaan met een antwoord terug. Ook af en toe de volgende regel in liveupdate.log:
code:
1
2
3
Setting new 0503 key
Setting new 0503 key
Setting new 0503 key

Jos
Dit komt veel vaker voor. Op de SolarEdge website is dan ook geen aanvulling te zien.
Meestal komen in de loop van de dag de waardes ineens binnen, soms de volgende dag.
Bij mij is de laatste waarde van 09-03-2019 09:16:05.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdzande
andrerij schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:58:
[...]Dit komt veel vaker voor. Op de SolarEdge website is dan ook geen aanvulling te zien.
Ah, het is voor mij de eerste keer. :)
Ik ben trouwens erg blij met jouw basis website en de logger van @Jerrythafast.
Ik heb zelf een extra tabel gemaakt die ik vul met de domoticz P1-meter informatie en daarmee deze website gefabriceerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zakw7k98mSATccsHU6pqXCml/thumb.png
De gegevens van vandaag zijn natuurlijk niet goed vanwege de SolarEdge problemen maar zo krijg ik wel een totaal overzicht per dag/maand wat van de gegenereerde en verbruikte energie.
De groene "area" grafiek is de SolarEdge info en de blauwe stacked columns zijn de verbruikte zonnepanelen energie (licht blauw) en Essent (donker blauw).

Jos

[ Voor 12% gewijzigd door jvdzande op 09-03-2019 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
jvdzande schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:53:
[...]

Ik heb zelf een extra tabel gemaakt die ik vul met de domoticz P1-meter informatie en daarmee deze website gefabriceerd:
[Afbeelding]
De gegevens van vandaag zijn natuurlijk niet goed vanwege de SolarEdge problemen maar zo krijg ik wel een totaal overzicht per dag/maand wat van de gegenereerde en verbruikte energie.
De groene "area" grafiek is de SolarEdge info en de blauwe stacked columns zijn de verbruikte zonnepanelen energie (licht blauw) en Essent (donker blauw).

Jos
Grappig! De source wil je vast wel delen met ons... _/-\o_ .

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdzande
Aegle schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:18:
[...]

Grappig! De source wil je vast wel delen met ons... _/-\o_ .
Ja hoor, dat kan. Ik heb de aanpassingen in aparte bestanden gedaan dus ze kunnen ernaast gezet worden.
Je moet we een domoticz installatie hebben of zelf iets maken om de P1_Meter te vullen.
Ik heb trouwens de voorkeur om GitHub te gebruiken om dit beschikbaar te maken, maar wil even weten hoe @andrerij daarover denkt, aangezien het zijn basis source is.

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
jvdzande schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:25:
[...]

Ja hoor, dat kan. Ik heb de aanpassingen in aparte bestanden gedaan dus ze kunnen ernaast gezet worden.
Je moet we een domoticz installatie hebben of zelf iets maken om de P1_Meter te vullen.
Ik heb trouwens de voorkeur om GitHub te gebruiken om dit beschikbaar te maken, maar wil even weten hoe @andrerij daarover denkt, aangezien het zijn basis source is.

Jos
Mijn source wil ik zelf eventueel op GitHub zetten omdat het niet de bedoeling is dat mijn source door andere op een dergelijke website wordt geplaatst.
De uitbreiding is een leuke opzet en omdat het per dag gaat is het intervalverschil dan geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
andrerij schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:59:
[...]

Mijn source wil ik zelf op eventueel op GitHub zetten omdat het niet de bedoeling is dat mijn source door andere op een dergelijke website wordt geplaatst.
Sorry, maar begrijp niet goed wat je hier bedoeld?
Het mooie van GitHub is dat andere ook aanpassingen kunnen voorstellen dmv een pull-request, maar zal zeker respecteren wat jij wilt dat er gebeurd met de source!
andrerij schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 15:59:
[...]
De uitbreiding is een leuke opzet en omdat het per dag gaat is het intervalverschil dan geen probleem meer.
Klopt en is voor mij ook het belangrijkste. De "live" informatie van de SE wordt eens per 5 minute-ish aangepast en de P1-meter info iedere 20 seconden, dus het geeft een redelijk idee wat er op dat moment gebeurt maar zal met deze opzet nooit exact zijn.

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
jvdzande schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:06:
[...]
Sorry, maar begrijp niet goed wat je hier bedoeld?
Het mooie van GitHub is dat andere ook aanpassingen kunnen voorstellen dmv een pull-request, maar zal zeker respecteren wat jij wilt dat er gebeurd met de source!

Jos
Ik wil de eigenaar van de repository zijn omdat het origineel van mij is.
Dat andere ook aanpassingen kunnen voorstellen dmv een pull-request is mij bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 16-05 13:04
jvdzande schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:53:
[...]

[Afbeelding]

Jos
Ik ben ook geïnteresseerd in een soortgelijke opzet als de jouwe Jos.

Vooral de info naar huis en naar het net vind ik leuk om direct te zien op de website.

Ik gebruik ook Domoticz, en heb zelfs een bruto productie meter tussen de omvormer en meterkast die iedere 10 seconden ook logt. Dit is een SDM120C met Modbus.

@andrejj:

Is het mogelijk om in de panelen ook nog het actuele vermogen weer te geven? Dit kan ik op mijn telefoon niet zien, maar vind ik door de oost/west opstelling wel interessant om ook in 1 oogopslag te zien.

SolarEdge SE3500HD met 12x LG320N1K-A5 waarvan 6x ZO en 6x NW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andrerij
Ik heb de source op GitHub geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andrerij
MaikelK. schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 17:06:
[...]

@andrejj:

Is het mogelijk om in de panelen ook nog het actuele vermogen weer te geven? Dit kan ik op mijn telefoon niet zien, maar vind ik door de oost/west opstelling wel interessant om ook in 1 oogopslag te zien.
Ik heb deze mogelijkheid ingebouwd.
Daarvoor heb ik $vermogen in de config.php file toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
// Achtergrond image (in de img directory)
$zonnesysteem = "zonnesysteem.gif";

// aangeven vermogen op het paneel
$vermogen = 1; // 0 = nee, 1 = ja

// gegevens van het zonnepanelensysteem
$inverter = 3; // 1 voor enkel fase en 3 voor 3 fase inverter

Tevens heb ik zonnepanelen.php aangepast.

De laatste versie kan gedownload worden van GitHub.

[ Voor 19% gewijzigd door andrerij op 24-04-2019 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
andrerij schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 23:02:
[...]

Ik heb deze mogelijkheid ingebouwd.
Daarvoor heb ik $vermogen in de config.php file toegevoegd:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
// Achtergrond image (in de img directory)
$zonnesysteem = "zonnesysteem.gif";

// aangeven vermogen op het paneel
$vermogen = 1; // 0 = nee, 1 = ja

// gegevens van het zonnepanelensysteem
$inverter = 3; // 1 voor enkel fase en 3 voor 3 fase inverter

Tevens heb ik zonnepanelen.php aangepast.

De laatste versie kan gedownload worden van zonnepanelen-website of van GitHub.
Super, ga er morgen even mee aan de slag!
Hoe voorkom ik dat ik weer de positie van de panelen etc moet aanpassen?
Wat is zeg maar de aanpassing?

Aangepast via iPhone, is wat werk maar eindresultaat ziet er goed uit!

[ Voor 4% gewijzigd door MaikelK. op 09-03-2019 23:51 . Reden: Via iPhone aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
Ik heb de vermogenstekst op de panelen aangepast.
Indien het actuele inverter vermogen = 0 dan wordt er op het paneel het maximale vermogen van de dag weergegeven anders wordt het actuele vermogen weergegeven.
Hiervoor heb ik live-server-data-zon.php en zonnepanelen.php aangepast.

[ Voor 11% gewijzigd door andrerij op 24-04-2019 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
andrerij schreef op zondag 10 maart 2019 @ 12:09:
Ik heb de vermogenstekst op de panelen aangepast.
Indien het actuele inverter vermogen = 0 dan wordt er op het paneel het maximale vermogen van de dag weergegeven anders wordt het actuele vermogen weergegeven.
Hiervoor heb ik live-server-data-zon.php en zonnepanelen.php aangepast.

Super toevoeging! Leuk om te zien dat sommige panelen al richting hun max vermogen toe pieken op sommige dagen!

SolarEdge loopt zelf achter in zulke leuke weetjes! Nu is mijn SolarEdge ook nog steeds niet goed ingedeeld in de app hoor. Verder kijk ik er eigenlijk weinig meer in sinds ik de logging van @Jerrythafast en jou site heb draaien!

Als ik zelf beter was in codes schrijven dan heb ik nog wel een paar wensen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MaikelK. schreef op zondag 10 maart 2019 @ 15:37:
Super toevoeging! Leuk om te zien dat sommige panelen al richting hun max vermogen toe pieken op sommige dagen!
Dit zijn wel de dagen waarop je dat het meeste mag verwachten he, hoge pieken ;) Het is nog fris (geen 30 graden hittegolf) en er zijn met het wisselvallige weer van deze dagen soms héle felle opklaringen met veel reflectie van de stapelwolken.

Inderdaad een goed idee van @andrerij om het max vermogen op de panelen te zetten als anders alles op 0 staat! Dat maakt dat de statuspagina er een stuk interessanter uitziet na zonsondergang :)

Ander nieuws: de nieuwe SolarEdge omvormers zonder display hebben een WiFi-API zonder authenticatie waarmee je live data uit de omvormer kunt trekken :9~ Helaas niet beschikbaar op de nu gangbare modellen, maar wie weet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
Top!
Ik heb een Fork gemaakt en ben bezig mijn aangepaste versie tbv Domoticz zo te maken dat de extra tabel in de SolarEdge database niet nodig is en gewoon dmv een JSON REST call dynamisch wordt opgehaald zodat het een stuk eenvoudiger is. Ik zal deze Domoticz versie in mijn Fork beschikbaar maken zodra hij af is.
Stel je ook prijs op Pull requests in het geval er zaken voor verbetering zijn?

Nogmaals hartelijk dank voor het delen van deze basis website! :)

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
jvdzande schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:47:
[...]

Top!
Ik heb een Fork gemaakt en ben bezig mijn aangepaste versie tbv Domoticz zo te maken dat de extra tabel in de SolarEdge database niet nodig is en gewoon dmv een JSON REST call dynamisch wordt opgehaald zodat het een stuk eenvoudiger is. Ik zal deze Domoticz versie in mijn Fork beschikbaar maken zodra hij af is.

Jos
Dat stel ik op prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:15
jvdzande schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:47:
[...]

Top!

Jos
Jos als je zin hebt heb ik nog wel een idee 8)

Veel collega's om mij heen maken een overstap naar DSMR reader. En gaan de homeautomation taken op een separaat platform draaien, het uitlezen van de P1 meter verschuift dan naar DSMR reader. Vanwege de beperkte ontwikkeling van Domoticz en de snelle groei van homeautomation.

Dan lijkt DSMR meter gewoon net ff wat mooier, alhoewel smaak persoonlijk blijft.

Zou jij kunnen kijken of je de site ook geschikt kan maken voor DSMR reader? Er is een goed gedocumenteerde API beschikbaar.

https://dsmr-reader.readthedocs.io/en/latest/api.html

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 10-03-2019 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
Jerrythafast schreef op zondag 10 maart 2019 @ 18:27:
[...]

Dit zijn wel de dagen waarop je dat het meeste mag verwachten he, hoge pieken ;) Het is nog fris (geen 30 graden hittegolf) en er zijn met het wisselvallige weer van deze dagen soms héle felle opklaringen met veel reflectie van de stapelwolken.

Inderdaad een goed idee van @andrerij om het max vermogen op de panelen te zetten als anders alles op 0 staat! Dat maakt dat de statuspagina er een stuk interessanter uitziet na zonsondergang :)

Ander nieuws: de nieuwe SolarEdge omvormers zonder display hebben een WiFi-API zonder authenticatie waarmee je live data uit de omvormer kunt trekken :9~ Helaas niet beschikbaar op de nu gangbare modellen, maar wie weet...
Inderaad, het weer laat het nu ook toe om panelen te laten pieken.

@andrerij Ik probeerde zelf even in de code te zoeken of ik voor het actuele vermogen van het paneel de tekst act. pow kon zetten en als de dag om is Day max pow, maar dit gaat mij toch echt mijn pet te boven.

Gewoon nog een suggestie, weet niet of je dat zelf ook interessant vind uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
stormfly schreef op zondag 10 maart 2019 @ 19:20:
[...]
Jos als je zin hebt heb ik nog wel een idee 8)
Ik heb op dit moment geen plannen om met DSMR reader aan de slag te gaan en Domoticz vaarwel te zeggen, dus is lastig om daar iets mee te doen, maar er is een apart PHP script wat de data van Domoticz "joined" met de data uit Domoticz, dus zou het niet te moeilijk moeten zijn dat om te zetten naar een andere REST API call dan Domoticz url die ik gebruik.
Ik heb het nu draaien zonder eerste de Domoticz P1 meter data naar de SQL database te kopiëren, dus wordt installatie eenvoudig als het goed is. ( his famous last words :) )
Nog even goed testen en wat documentatie maken en dan zal ik het beschikbaar maken zodat andere hier mee aan de slag kunnen.
Ik heb een aantal aanpassingen gemaakt die ik denk ook interessant zijn voor de basis versie.
Ik heb onder andere een aanpassing voor de Energie grafiek gemaakt om de tijd van alle datapunten gelijk te maken door de seconden op 00 te zetten waardoor de tooltip in de grafiek alle punten van de 15 lijnen laat zien ipv alleen de punten met de exact zelfde tijd. Ik zal deze alvast sturen als PR.

Jos

[ Voor 0% gewijzigd door jvdzande op 10-03-2019 20:48 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
jvdzande schreef op zondag 10 maart 2019 @ 20:43:

[...]

Ik heb een aantal aanpassingen gemaakt die ik denk ook interessant zijn voor de basis versie.
Ik heb onder andere een aanpassing voor de Energie grafiek gemaakt om de tijd van alle datapunten gelijk te maken door de seconden op 00 te zetten waardoor de tooltip in de grafiek alle punten van de 15 lijnen laat zien ipv alleen de punten met de exact zelfde tijd. Ik zal deze alvast sturen als PR.

Jos
Ik heb het afgerond op 5 minuten, dan worden alle waarden zichtbaar.
Daarnaast heb ik een aanpassing in de tooltip gemaakt waardoor de een na laatste datum ook getoond wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
andrerij schreef op zondag 10 maart 2019 @ 21:56:
[...]

Ik heb het afgerond op 5 minuten, dan worden alle waarden zichtbaar.
Daarnaast heb ik een aanpassing in de tooltip gemaakt waardoor de een na laatste datum ook getoond wordt.
Ziet er goed uit.
Ik had in mijn versie 'voorafgaande dagen' al vervangen voor '<?php echo $productie[1]?>', maar zie dat jij dat anders hebt opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:23
@jvdzande ik gebruik geen domotics, maar paak de p1 data rechtstrerks op (en stop het nu in een text file). Ben dus wel geinteresseerd in je '1e' versie waarbij je de data in een extra tabel stopt.
Zou je dat ook als een soort 'contrib' bij in de git repo kunnen stoppen? of kan ik dat op een andere manier van je ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
mistral2 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:15:
@jvdzande ik gebruik geen domotics, maar paak de p1 data rechtstreeks op (en stop het nu in een text file). Ben dus wel geïnteresseerd in je '1e' versie waarbij je de data in een extra tabel stopt.
Zou je dat ook als een soort 'contrib' bij in de git repo kunnen stoppen? of kan ik dat op een andere manier van je ontvangen?
Natuurlijk kan dat. Dit is de tabel waar ik een script voor heb om de data op te halen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
USE solaredge;

CREATE TABLE P1_Meter (
    timestamp   INT      UNSIGNED NOT NULL,
    v1          FLOAT  COMMENT 'Verbruik Laag tarief',
    v2          FLOAT  COMMENT 'Verbruik Hoog tarief',
    r1          FLOAT  COMMENT 'Teruglevering Laag tarief',
    r2          FLOAT  COMMENT 'Teruglevering Hoog tarief',
    PRIMARY KEY (timestamp),
    INDEX       (timestamp)
);

Ik heb de alles nu zo draaien dat het zowel om mijn Laptop scherm als op mijn mobiel in portret en landschap werkt met hetzelfde php script door blokken in <div> te zetten en die in de css aan te passen afhankelijk van de scherm grootte en hoogte.
Wat voorbeeldplaatjes:
Laptop:Afbeeldingslocatie: https://github.com/jvanderzande/zonnepanelen/raw/domoticz/docs/zonnepanelen-electra_LT_new_thumb.jpg?raw=true
Mobiel:Mobiel

Jos :)

EDIT: 1-4-2019: Website plaatje vernieuwd

[ Voor 18% gewijzigd door jvdzande op 01-04-2019 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
Ik heb de initiële versie ge-upload naar een aparte branch domoticz in github: https://github.com/amrij/zonnepanelen/tree/domoticz
EDIT: nu beschikbaar in de https://github.com/amrij/zonnepanelen/
mistral2 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 15:15:
Zou je dat ook als een soort 'contrib' bij in de git repo kunnen stoppen?
Bestand: live-server-data-electra-p1_meter_table.php werkt met tabel P1_METER in de SolarEdge SQL database en in config.php kan je aangeven om dat script te gebruiken door deze lijn aan te passen:
code:
1
$DataURL = 'live-server-data-electra-domoticz.php';     // URL voor ophalen electra&Converter data

Ik hoor wel als er vragen zijn of suggesties.

Jos

[ Voor 6% gewijzigd door jvdzande op 14-04-2019 22:45 . Reden: link aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
Top Jos! Leuk ook die metrics boven de lijntjes en je verbruik/productie tabel. Ziet er tof uit.

@andrerij Als je de maximum vermogen laat zien in het popup schermpje, zou het dan mogelijk zijn om aan te geven op welk tijdstip dat vermogen geleverd werd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
mistral2 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 23:44:
Top Jos! Leuk ook die metrics boven de lijntjes en je verbruik/productie tabel. Ziet er tof uit.
Inderdaad wel leuk om te zien. De actuele P1 meter informatie haal ik uit domoticz dus weet niet hoe jij dat moet regelen, maar deze wordt iedere 20 seconden ge-update. Vandaar ook dat in het plaatje de waarde voor teruglevering hoger is dan de SolarEdge productie, omdat die maar eens in de 5 minuten wordt geupdate.

function p1_update() verzorgt de informatie tbv het gebruik/levering aan het electriciteitsnet.
function paneel() haald ook de actuele P1 meter info van domoticz op om het totaalverbruik te laten zien onder het huis.
Hier zal je dus een oplossing voor moeten verzinnen als je geen domoticz hebt. :)

UPDATE: Github is aangepast zodat alleen het script gedefinieerd met
code:
1
$DataURL = 'live-server-data-electra-domoticz.php';     // URL voor ophalen Electra&Converter data
aangepast hoeft te worden als een andere bron voor Elektriciteit gebruikt wordt en geen wijzigingen meer gemaakt moeten worden in het basis script zonnepanelen-electra.php.

Jos

[ Voor 40% gewijzigd door jvdzande op 12-03-2019 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
mistral2 schreef op maandag 11 maart 2019 @ 23:44:
@andrerij Als je de maximum vermogen laat zien in het popup schermpje, zou het dan mogelijk zijn om aan te geven op welk tijdstip dat vermogen geleverd werd?
Ik heb het aangepast.
Hiervoor heb ik zonnepanelen.php en live-server-data-zon.php aangepast.

[ Voor 10% gewijzigd door andrerij op 24-04-2019 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
jvdzande schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:09:
[...]

Inderdaad wel leuk om te zien. De actuele P1 meter informatie haal ik uit domoticz dus weet niet hoe jij dat moet regelen, maar deze wordt iedere 20 seconden ge-update. Vandaar ook dat in het plaatje de waarde voor teruglevering hoger is dan de SolarEdge productie, omdat die maar eens in de 5 minuten wordt geupdate.

function p1_update() verzorgt de informatie tbv het gebruik/levering aan het electriciteitsnet.
function paneel() haald ook de actuele P1 meter info van domoticz op om het totaalverbruik te laten zien onder het huis.
Hier zal je dus een oplossing voor moeten verzinnen als je geen domoticz hebt. :)

UPDATE: Github is aangepast zodat alleen het script gedefinieerd met
code:
1
$DataURL = 'live-server-data-electra-domoticz.php';     // URL voor ophalen Electra&Converter data
aangepast hoeft te worden als een andere bron voor Elektriciteit gebruikt wordt en geen wijzigingen meer gemaakt moeten worden in het basis script zonnepanelen-electra.php.

Jos
Je hebt in config.php staan:
code:
1
$zonnesysteem_electra = "zonnesysteem-electra.gif";

Deze achtergrond staat niet in de img directory en wordt geplaatst in de inverter box.
Hij moet dus een andere dimensies hebben dat de achtergrond in zonnepanelen.php.

Ik heb live-server-data-electra-p1_meter_table aangepast zodat ik de juiste json waardes uit mijn database haal. Ook heb ik config.php en zonnepanelen-electra.css aangepast, echter alleen de grafieken energie en vermogen, de datumkiezer en de zon en maangegevens zijn zichtbaar. De overige grafieken, teksten en panelen zijn niet zichtbaar.
Door een fout in een vorige versie van zonnepanelen.php zie ik wel dat panelen 1.1.3 en 1.1.7 goed staan. Indien ik er met de muis overheen ga, dan veranderen de grieken energie en vermogen.

Zijn er nog files die niet in GitHub geplaatst zijn?

André

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
andrerij schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:15:
[...]

Je hebt in config.php staan:
code:
1
$zonnesysteem_electra = "zonnesysteem-electra.gif";

Deze achtergrond staat niet in de img directory en wordt geplaatst in de inverter box.
Hij moet dus een andere dimensies hebben dat de achtergrond in zonnepanelen.php.
Ah... ik had een ignore gemaakt voor de gif&jpg bestanden in /img/maan maar de gif stond voor de root ipv /img/maan. Bestand nu toegevoegd. dank je voor het laten weten! :)
PS: ik heb dit gedaan om ook de mobile versie te kunnen ondersteunen waarbij de zonnepanelen en Inverter boxen ieder een apart <DIV> zijn geworden.
andrerij schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:15:
[...]
Ik heb live-server-data-electra-p1_meter_table aangepast zodat ik de juiste json waardes uit mijn database haal. Ook heb ik config.php en zonnepanelen-electra.css aangepast, echter alleen de grafieken energie en vermogen, de datumkiezer en de zon en maangegevens zijn zichtbaar. De overige grafieken, teksten en panelen zijn niet zichtbaar.
Door een fout in een vorige versie van zonnepanelen.php zie ik wel dat panelen 1.1.3 en 1.1.7 goed staan. Indien ik er met de muis overheen ga, dan veranderen de grieken energie en vermogen.

Zijn er nog files die niet in GitHub geplaatst zijn?

André
Als het goed is heb je alles.
Heb je ook geregeld dat de live data voor de P1 ( live-server-data-electra-p1_meter?period=c ) goed werkt?
Kan je in Dev mode (F12 in chrome) kijken of je een foutmelding krijg?

Jos

[ Voor 4% gewijzigd door jvdzande op 12-03-2019 22:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mistral2
@andrerij Wat me ook wel leuk lijkt is om een grafiek met de temperatuur van de panelen (en inverter) te tonen. Ik zie dat ctrl en alt al andere grafieken laten zien, maar de 'shift' is nog niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
jvdzande schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 22:30:
[...]Heb je ook geregeld dat de live data voor de P1 ( live-server-data-electra-p1_meter?period=c ) goed werkt?
Kan je in Dev mode (F12 in chrome) kijken of je een foutmelding krijg?
Ik heb wat error checking toegevoegd aan zonnepanelen-electra.php zodat hij wel de Dag/Maand grafieken laat zien in het geval dat de Actuele P1 Meter informatie niet beschikbaar is met de "live-server-data-electra-p1_meter?period=c" URL.

@andrerij, Ik bedacht me net dat ik alleen de logica voor een 1 fase installatie heb toegevoegd en de 3 fase nog leeg is in beide live-server-data-electra-*.php scripts voor de SolarEdge data. Ik hoop dat iemand met een 3 fase installatie daarmee kan helpen dat aan te passen.. Ik heb de aanpassingen gemaakt maar niet kunnen testen, dus mocht het werken bij je hoor ik het graag.

Jos

[ Voor 26% gewijzigd door jvdzande op 13-03-2019 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jvdzande schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:10:
[...]
Ik heb wat error checking toegevoegd aan zonnepanelen-electra.php zodat hij wel de Dag/Maand grafieken laat zien in het geval dat de Actuele P1 Meter informatie niet beschikbaar is met de "live-server-data-electra-p1_meter?period=c" URL.

Jos
Ha Jos

helder jouw standpunt over DSMR, sla jij de domoticz info op in een DB of is de Pi (even uitgaande van een Pi) de actieve source?

Wat mij vooral boeit is het realtime kunnen zien van de meter standen, dus wat jij zegt per 20seconden een update. Als ik nu overstap naar Domoticz hoef ik verder geen capriolen uit te halen?

Is jouw site live te bewonderen, desnoods in een private bericht te delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
stormfly schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:13:
[...]
sla jij de domoticz info op in een DB of is de Pi (even uitgaande van een Pi) de actieve source?
Ik haal nu de data live uit domoticz met script live-server-data-electra-domoticz.php, maar heb ook het eerste script ("live-server-data-electra-p1_meter.php") zit in GitHub, die ervan uitgaat de er een p1_meter tabel in de SolarEdge database zit met de history data.
[...]
Wat mij vooral boeit is het realtime kunnen zien van de meterstanden, dus wat jij zegt per 20seconden een update. Als ik nu overstap naar Domoticz hoef ik verder geen capriolen uit te halen?
Dat script moet aangepast worden in de sectie die de "period=c" afhandeld. zonnepanelen-electra.php doet een JSON REST call met url: "live-server-data-electra-p1_meter?period=c" en verwacht dat de actuele data met het formaat als beschreven in het script.
[...]Is jouw site live te bewonderen, desnoods in een private bericht te delen?
Nee, ik werk zelf via VPN om het veilig te houden. 8)

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jvdzande schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:31:
[...]
Ik haal nu de data live uit domoticz met script live-server-data-electra-domoticz.php, maar heb ook het eerste script ("live-server-data-electra-p1_meter.php") zit in GitHub, die ervan uitgaat de er een p1_meter tabel in de SolarEdge database zit met de history data.

[...]

Dat script moet aangepast worden in de sectie die de "period=c" afhandeld. zonnepanelen-electra.php doet een JSON REST call met url: "live-server-data-electra-p1_meter?period=c" en verwacht dat de actuele data met het formaat als beschreven in het script.

[...]

Nee, ik werk zelf via VPN om het veilig te houden. 8)

Jos
Jos dank voor je snelle reactie.

hoe krijg jij de P1 tabel in je solaredge DB? Zit dat verwerkt in de ophaal actie van "ive-server-data-electra-domoticz.php"?

Met de door jouw beschreven setup kan je Pi (SD kaart) crashen en kan je toch nog jaren terug kijken via de data uit de solaredge DB?

Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
stormfly schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:35:
[...]
hoe krijg jij de P1 tabel in je solaredge DB? Zit dat verwerkt in de ophaal actie van "ive-server-data-electra-domoticz.php"?
Rob,
Dat is iets wat je zelf moet regelen en hangt af van de bron database/JSON REST call. Ik kan je wel een voorbeeld geven hoe ik het in het begin met de domoticz data heb gedaan. Dit is het php script wat ik initieel heb gebruikt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
<?php
include('config.php');
$domohost = '192.168.0.??:8080';
$deviceidx = '123;
// Laad de laatste 7 dagen in P1_Meter tabel uit domoticz
$response = file_get_contents('http://'.$domohost.'&/json.htm?type=graph&sensor=counter&idx='.$deviceidx.'&range=week');

// Laad de afgelopen jaren data in P1_Meter tabel uit domoticz
//$response = file_get_contents('http://'.$domohost.'&/json.htm?type=graph&sensor=counter&idx='.$deviceidx.'&range=year&actyear=2019');
//$response = file_get_contents('http://'.$domohost.'&/json.htm?type=graph&sensor=counter&idx='.$deviceidx.'&range=year&actyear=2018');
//$response = file_get_contents('http://'.$domohost.'&/json.htm?type=graph&sensor=counter&idx='.$deviceidx.'&range=year&actyear=2017');
//
//
$parsed_json = json_decode($response,true);
$parsed_json = $parsed_json['result'];

// Create connection
$conn = new mysqli($host, $user, $passwd, $db);
// Check connection
if ($conn->connect_error) {
    die("Connection failed: " . $conn->connect_error);
}
foreach($parsed_json as $item) { //foreach element in $arr
    $d  = substr($item['d'],0,10)." 00:00:00 CET";
    $v1 = $item['v']; //etc
    $v2 = $item['v2']; //etc
    $r1 = $item['r1']; //etc
    $r2 = $item['r2']; //etc
    echo "Date ".strtotime($d)."  v1:".$v1."  v2:".$v2."  r1:".$r1."  r2:".$r2."\n";
    $sql =  "INSERT IGNORE INTO P1_Meter (timestamp, v1, v2, r1, r2) VALUES (".strtotime($d).",".$v1.",".$v2.",".$r1.",".$r2.")" .
            " ON DUPLICATE KEY UPDATE v1=".$v1.",v2=".$v2.",r1=".$r1.",r2=".$r2.";";
    echo $sql."\n";
    if ($conn->query($sql) === TRUE) {
        echo $d." ->Record updated successfully\n";
    } else {
        echo $d." ->Error updating record: " . $conn->error."\n";
    }
}
$conn->close();
?>
stormfly schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:35:
[...]
Met de door jouw beschreven setup kan je Pi (SD kaart) crashen en kan je toch nog jaren terug kijken via de data uit de solaredge DB?
Een backup kan wonderen doen om geen zaken kwijt te raken, wat trouwens ook geld voor de SQLServer die de SolarEdge DB bevat, dus maak me daar geen zorgen over. Domoticz bewaard ook gewoon alle jaren P1Meter info. Je kan in het script zien hoe je het per jaar kan laden. ;)

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jvdzande schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 10:44:
[...]
Rob,
Dat is iets wat je zelf moet regelen en hangt af van de bron database/JSON REST call. Ik kan je wel een voorbeeld geven hoe ik het in het begin met de domoticz data heb gedaan. Dit is het php script wat ik initieel heb gebruikt:
Ha Jos

zou het een optie zijn om een kleine how-to te maken en de files uit github te kunnen pullen bij updates? Domoticz krijgt iedereen wel geïnstalleerd, SolarEdge uitlezen is dit topic voor bedoeld. Alleen de koppeling ertussen + wat uitleg ontbreekt.

Andre zijn mod-bus uitlezingen uit de meterkast zal voor velen/mij een hogere drempel zijn. Omdat een Pi met Domoticz inpluggen in de P1 port toegankelijker is dan een meterkast ombouwen met mod-bus uitlees apparatuur.

Ik wil wel het proefkonijn zijn, als jij wilt helpen via PB om het werkende te krijgen dan schrijf ik een how-to in leken taal _/-\o_ welke je dan in github kan plaatsen? Scheelt jou werk, en ik heb hopelijk 8) een leercurve mbt scripting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
stormfly schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:01:
[...]
zou het een optie zijn om een kleine how-to te maken en de files uit github te kunnen pullen bij updates? Domoticz krijgt iedereen wel geïnstalleerd, SolarEdge uitlezen is dit topic voor bedoeld. Alleen de koppeling ertussen + wat uitleg ontbreekt.
De live koppeling naar domoticz is echt heel simpel als je de P1 meter data daar beschikbaar hebt. Het is gewoon een kwestie van de juiste domoticz url en IDX nummer van het P1_meter device opgeven in de aangepaste config.php:
code:
1
2
$domohost = '192.168.0.xx:8080';// ip:poort van domoticz
$idx = "123";                   // device IDX voor de Electriciteits P1 meter
Daarna zou het gewoon moeten werken. 8)
Ik begrijp dat voor iedere andere koppeling enige kennis van PHP/SQL etc nodig is maar mijn project is om Domoticz te koppelen en een totaaloverzicht van elektriciteits opbrengst en verbruik te combineren in een dashboard. Ik heb geprobeerd het zo op te zetten dat er redelijk gemakkelijk een andere koppeling gemaakt kan worden door alle Elektriciteits informatie van een lokaal PHP script te bevragen, waardoor dat de enige plek wordt om de koppeling te realiseren. In de header van beide voorbeeldscripts heb ik beschreven wat er verwacht wordt van het script. Het zijn dus 3 REST/JSON calls die ondersteund moeten worden door ieder koppelscript:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
URL tbv live data p1 Meter: live-server-data-electra-domoticz.php/period=c
==========================================================================
De verwachte JSON output is voor "period=c"  (current data)   aantal= wordt niet gebruikt
[{
 "ServerTime" : "2019-03-13 11:48:40",
 "CounterDelivToday" : "1.349 kWh",
 "CounterToday" : "3.893 kWh",
 "Usage" : "167 Watt",
 "UsageDeliv" : "0 Watt",
}]

URL tbv dag grafiek p1 Meter: live-server-data-electra-domoticz.php/period=d&aantal=60
======================================================================================
De verwachte JSON output is voor "period=d&aantal=xx"
[
{"idate":"2019-02-10","serie":"2019-02-10","prod":0,"v1":10.94,"v2":0,"r1":0,"r2":0},
{"idate":"2019-02-11","serie":"2019-02-11","prod":0,"v1":3.68,"v2":9.92,"r1":0,"r2":0},
{"idate":"2019-02-12","serie":"2019-02-12","prod":0,"v1":3.45,"v2":8.49,"r1":0,"r2":0}
]

URL tbv maand grafiek p1 Meter: live-server-data-electra-domoticz.php/period=m&aantal=13
========================================================================================
De verwachte JSON output is voor "period=m&aantal=xx"
[
{"idate":"2019-01-01","serie":"2019-01","prod":0,"v1":186.47,"v2":181.2,"r1":0,"r2":0},
{"idate":"2019-02-01","serie":"2019-02","prod":137.72,"v1":163.95,"v2":154.13,"r1":36.64,"r2":71.46},
{"idate":"2019-03-01","serie":"2019-03","prod":128.23,"v1":63.63,"v2":34.71,"r1":15.8,"r2":72.11}
]
Dat is de algemene info betreft documentatie die in de script beschikbaar is en weet niet goed wat er meer nodig zou zijn betreft de domoticz koppeling omdat die "out-of-the-box" zou moeten werken, maar kan me voorstellen dat een "how-to" erbij het nog iets laagdrempeliger maakt. ;)

Ik snap best dat het complex lijkt om een andere koppeling te maken en heb geen probleem om via PM of liever Email je in de achtergrond op weg te helpen, zodat we iedere unieke koppeling ook weer beschikbaar kunnen maken voor andere in de GitHub.

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@jvdzande

Check ik zal eens aanstalten gaan maken met het omzetten van DSMR naar Domoticz.

Je laptop plaatje uit je vorige post is defect, kan je die herstellen? Dan kan ik nog ff kijken hoe het er exact uitziet op pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
Plaatje is hersteld... ik heb maar weinig ruimte in het fotoalbum dus als ik een plaatje wil update moet ik de oude verwijderen.

We kunnen ook prima samen de koppeling met DSMR maken, alleen zal jij het meeste werk moeten doen. ;)
Laat maar weten wat je wilt.
Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
jvdzande schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 11:55:
Plaatje is hersteld... ik heb maar weinig ruimte in het fotoalbum dus als ik een plaatje wil update moet ik de oude verwijderen.

We kunnen ook prima samen de koppeling met DSMR maken, alleen zal jij het meeste werk moeten doen. ;)
Laat maar weten wat je wilt.
Jos
Ha Jos

ik wil het uitvoerwerk doen, als jij het denkwerk ondersteund ;-)

Laten we op mail ff verder babbelen ik heb je github adres gemaild zojuist.

gr Rob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
Jos, wat is precies de metric van de P1 waarden die je verwacht. ik heb de 1-0:1.7.0 en 1-0:2.7.0 data iedere 10 seconden in kW. Wat moet ik dan precies in de tabel zetten? is dat ook ik kW? of moet ik dat omvormen naar kWh bvb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
De metric is kWh voor de period=d & m, en als je kan zien in het voorbeeld, gebruikt Domoticz een "." (punt) ipv "," (comma) voor decimalen.
De metric voor de period=c optie is als aangegeven in het voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
//~ [{
//~  "ServerTime" : "2019-03-13 11:48:40",
//~  "CounterDelivToday" : "1.349 kWh",
//~  "CounterToday" : "3.893 kWh",
//~  "Usage" : "167 Watt",
//~  "UsageDeliv" : "0 Watt",
//~ }]
de kWh & Watt suffix hoeft er niet in want die wordt toch uitgefilterd door de parseFloat() functie.

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
hm, ik zou verwachten dat je de Usage en UsageDeliv velden gebruikt om v1, v2 en r1, r2 in te vullen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
Usage en UsageDeliv zijn de actuele waarde op dit moment terwijl de v1,v2,r1,r2 de totaal waarden voor die dag zijn en gebruikt worden voor de grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
@jvdzande In zonnepanelen-electra.css gebruik je
code:
1
div.yeargraph {
en in zonnepanelen-electra.php gebruik je
code:
1
<div Class='monthgraph' id="monthgraph"></div>.

Ik heb het bij mij veranderd in
code:
1
<div Class='yeargraph' id="monthgraph"></div>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
monthgraph moet er 3 keer in staan en yeargraph is niet goed. Ik zie dat er nog 1 keer een yeargraph had staan in de css voor het mobile landschap blok en die moet zijn monthgraph. aangepast in github. Dank je voor het melden.
Ik heb trouwens best wel veel veranderd in het script vandaag dus kan zijn dat er nog meer zaken niet 100% zijn, maar heb dat gedaan om het voor mij gemakkelijker te kunnen bijhouden.

[ Voor 8% gewijzigd door jvdzande op 13-03-2019 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 22:32
@andrerij Klein typo dingetje.... In jquery.calendars.js staat maart met 3 a's.

Verder lijkt het me interessant om ook een grafiek te hebben van alle vermogens van de panelen over een dag bij elkaar. Dan kun je mooi zien of er panelen structureel achter blijven (defect?) of dat sommige panelen tijdelijk schaduw pakken. Alleen een totaal opbrengst per paneel per dag zegt me minder.

Edit: nu voor Andre 8)
Edit2: Grafiek zit onder de Ctrl knop. Werkt bij mij niet soepel, maar toch.

[ Voor 77% gewijzigd door kvandt op 13-03-2019 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
Dat is er een voor @andrerij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvandt
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18-09 22:32
True... zit niet op te letten |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andrerij
Ik heb het al aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerver
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 30-08 15:20
@andrerij en @jvdzande Dank voor jullie werk. Ziet er goed uit en ik ben er flink mee aan het stoeien om dit werkend te krijgen met een P1 tabel die ik vul. Ik heb het script nu zo aangepast dat de actuele waarden uit een tabel P1_Meter_Actual gelezen wordt. De overzichten van de laatste dagen en maanden zijn nog leeg (denk dat ik nog moet wachten of data en/of wat moet tweaken). Als er behoefte aan is kan ik mijn code posten als deze werkt.

Wel valt mij op dat de actuele gegevens van de inverter leeg zijn (die rechts naast het inverter plaatje). Dit is het geval met de code van @andrerij en met de code van @jvdzande. Ik heb een 1 fase converter en dit ook in de config zo aangegeven. Mijn vermoeden is dat er ergens een bugje zit bij het op de site zetten van de inverterdata. Of zie ik iets over het hoofd?

@jvdzande Als ik energie teruglever verschijnt er tussen de afbeelding van de slimme meter en de mast "no data". De json output van live-server-data-electra-p1_meter_table.php?period=c is dan bij mij:

[{"ServerTime":"2019-03-14 12:55:01","CounterDelivToday":0.13,"CounterToday":9.15,"Usage":0,"UsageDeliv":191}]

Bij afname van het net zie ik wel het getal bij usage. Weet jij waar hier het addertje onder het gras zit?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CDS6TI4.png

[ Voor 22% gewijzigd door jerver op 14-03-2019 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdzande
[b]jerver schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 12:46:
@jvdzande Als ik energie teruglever verschijnt er tussen de afbeelding van de slimme meter en de mast "no data". De json output van live-server-data-electra-p1_meter_table.php?period=c is dan bij mij:

[{"ServerTime":"2019-03-14 12:55:01","CounterDelivToday":0.13,"CounterToday":9.15,"Usage":0,"UsageDeliv":191}]

Bij afname van het net zie ik wel het getal bij usage. Weet jij waar hier het addertje onder het gras zit?
Dat komt omdat de Usage op 0 staat en ik in de script logica aanneem dat je vanaf middernacht toch wel iets gebruikt zal hebben voordat de zon opkomt, maar dat moet p1CounterToday zijn. Ik had het probleem niet omdat Domoticz "0 watt" in het veld zet.
Update beschikbaar in github.

Betreft de inverter data: krijg je wel output voor url? : http://jouwsite/zonnepanelen/live-server-data-zon.php

De grafieken voor Electra zouden gewoon data moeten laten zien als dat aanwezig is. Misschien even F12 in chrome doen en kijken of er foutmeldingen in de Console staan?

Jos

[ Voor 17% gewijzigd door jvdzande op 14-03-2019 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerver
jvdzande schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 13:53:
[...]

Dat komt omdat de Usage op 0 staat en ik in de script logica aanneem dat je vanaf middernacht toch wel iets gebruikt zal hebben voordat de zon opkomt, maar dat moet p1CounterToday zijn. Ik had het probleem niet omdat Domoticz "0 watt" in het veld zet.
Update beschikbaar in github.
Top, dank je. Omdat Usage een actuele waarde is staat ie op 0 als er niets gebruikt cq geleverd wordt naar het net
Betreft de inverter data: krijg je wel output voor url? : http://jouwsite/zonnepanelen/live-server-data-zon.php
Ja, Ik krijg de volgende output:

[{"O1":123,"C1":0.86,"TM1":0,"VI1":0,"VU1":0,"S1":0,"T1":0,"E1":0,"VM1":73.21,"VMT1":"13:37:07","O2":142.25,"C2":1,"TM2":0,"VI2":0,"VU2":0,"S2":0,"T2":0,"E2":0,"VM2":127.19,"VMT2":"13:42:27","O3":117.5,"C3":0.83,"TM3":0,"VI3":0,"VU3":0,"S3":0,"T3":0,"E3":0,"VM3":76.02,"VMT3":"13:37:11","O4":121.5,"C4":0.85,"TM4":0,"VI4":0,"VU4":0,"S4":0,"T4":0,"E4":0,"VM4":75.78,"VMT4":"13:34:38","O5":124.25,"C5":0.87,"TM5":0,"VI5":0,"VU5":0,"S5":0,"T5":0,"E5":0,"VM5":107.42,"VMT5":"13:35:05","O6":118.25,"C6":0.83,"TM6":0,"VI6":0,"VU6":0,"S6":0,"T6":0,"E6":0,"VM6":86.35,"VMT6":"13:36:07","O7":126.5,"C7":0.89,"TM7":0,"VI7":0,"VU7":0,"S7":0,"T7":0,"E7":0,"VM7":96.18,"VMT7":"13:35:29","O8":125.75,"C8":0.88,"TM8":0,"VI8":0,"VU8":0,"S8":0,"T8":0,"E8":0,"VM8":117.94,"VMT8":"13:37:37","O9":123.5,"C9":0.87,"TM9":0,"VI9":0,"VU9":0,"S9":0,"T9":0,"E9":0,"VM9":107.55,"VMT9":"13:42:15","O10":133,"C10":0.93,"TM10":0,"VI10":0,"VU10":0,"S10":0,"T10":0,"E10":0,"VM10":116.75,"VMT10":"13:54:00","IT":null,"ITMIN":0,"ITMAX":0,"ITACT":0,"IVACT":0,"IVMAX":0,"IE":0,"MODE":null,"v_ac":0,"i_ac":0,"frequency":0,"v_dc":0,"p_active":0}]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
Dan laat die inderdaad de info zien die nu beschikbaar is, want dit zijn de converter velden die worden gebruikt:
"IT":null,
"ITMIN":0,
"ITMAX":0,
"ITACT":0,
"IVACT":0,
"IVMAX":0,
"IE":0,
"MODE":null,
"v_ac":0,
"i_ac":0,
"frequency":0,
"v_dc":0,
"p_active":0

Misschien even in de telemetry_inverter tabel van de SolarEdge DB kijken of die nog leeg is?
Je optimizer data staat er wel in. Je gebruikt toch niet een 3fase installatie?

Jos

[ Voor 9% gewijzigd door jvdzande op 14-03-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerver
[
Misschien even in de telemetry_inverter tabel van de SolarEdge DB kijken of die nog leeg is?
Je optimizer data staat er wel in. Je gebruikt toch niet een 3fase installatie?

Jos
Ben weer een stap verder! Ik heb in MYSQL de only_full_group_by mode uitgeschakeld en krijg nu de data van mijn inverter te zien en electriciteit data. Opgelost dus.

Nog even gepuzzeld met de queries. Omdat ik in de P1 tabel de meterstand opsla zoals ze van de P1 meter binnen komen gaf een SUM een veel te hoog resultaat. Heb het opgelost door MAX() - MIN() als waarde te nemen voor het dagverbruik.

Dank voor je snelle hulp. @jvdzande Er vielen mij nog twee dingen op...;-)
- de layout van de panelen is wat verschoven na de update
- kan je ook de teruglevering naar het net tonen met een groen driehoekje als UsageDeliv een waarde bevat en er dus een flow naar het net is? Laat maar weten als je dat ooit wilt inbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WCplVog.png

[ Voor 41% gewijzigd door jerver op 14-03-2019 16:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdzande
Top dat het werkt!
jerver schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:53:
[...]
Dank voor je snelle hulp. @jvdzande Er vielen mij nog twee dingen op...;-)
- de layout van de panelen is wat verschoven na de update
Weet je zeker dat je ook de laatste versie van zonnepanelen-electra.ccs gebruikt?
jerver schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 14:53:
[...]
- kan je ook de teruglevering naar het net tonen met een groen driehoekje als UsageDeliv een waarde bevat en er dus een flow naar het net is? Laat maar weten als je dat ooit wilt inbouwen.

[Afbeelding]
Dat zou al het geval moeten zijn. De logica is als Usage= 0 dan moet UsageDeliv een waarde bevatten en wordt de pijl groen en wijst naar rechts. De text boven de pijl bevat dan ook deze waarden en wordt ook groen. Wat is de return JSON van live-server-data-electra-p1_meter_table.php?period=c nu bij jou?

Update: Ik begrijp de issue ...en ook de oplossing. check voor een update in 15 minuten
Update 17:00: Nu beschikbaar in GitHub.
Jos

[ Voor 5% gewijzigd door jvdzande op 14-03-2019 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerver
jvdzande schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 16:44:

Update 17:00: Nu beschikbaar in GitHub.
Jos
_/-\o_ Dank voor je snelle acties. Het werkt! Nu data gaan verzamelen en even wat verder testen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvdzande
Top! ... format van de panelen is ook correct met de correcte css?

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerver
Yep, die is nu ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
@jvdzande
Ik heb de grafieken iets aangepast zodat ik direct kan zien wat ik gebruikt heb (positieve y-as) en wat ik teruggeleverd heb (negatieve y-as); Hiervoor heb ik alle series van het type colomn en een gelijke stack (sreturn) gemaakt en bij de y-as min=0 verwijderd..
De aangepaste code is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
        var ve = v1 + v2 ;
        var vs = prod - r1 - r2;
        var se = 0;
        if (v1 + v2 - r1 -r2 < 0) {
            var se = v1 + v2 - r1 -r2;
        }
        var sv = 0;

Zie onderstaande figuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uU14HvZpaxDY7ZFZ8VDENzsG/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
andrerij schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 20:05:
@jvdzande
Ik heb de grafieken iets aangepast zodat ik direct kan zien wat ik gebruikt heb (positieve y-as) en wat ik teruggeleverd heb (negatieve y-as);
Mijn idee was met de originele grafiek 1 oogopslag deze zaken te laten zien:
  • Totaal verbruik - de totale blauwe column met rode waarde
  • Totaal Solar energy - De hoogte van de groene stacked Area
  • Totaal afname ElecNet - de bovenste blauwe column
  • Totaal levering ElecNet - de bovenste groene area
  • Netto ElecNet - Verschil tussen bovenkant blauwe Column met groene Area
Jouw voorstel laat niet meer het totaal verbruik en totale gegenereerde Energie zien als ik het goed begrijp, en alleen netto verbruik. Dat heb ik toch goed begrepen?
Ik kan wel redelijk eenvoudig een optie aan de config.php toevoegen om het type grafiek selecteerbaar te maken.

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
jvdzande schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 21:10:
[...]

Mijn idee was met de originele grafiek 1 oogopslag deze zaken te laten zien:
  • Totaal verbruik - de totale blauwe column met rode waarde
  • Totaal Solar energy - De hoogte van de groene stacked Area
  • Totaal afname ElecNet - de bovenste blauwe column
  • Totaal levering ElecNet - de bovenste groene area
  • Netto ElecNet - Verschil tussen bovenkant blauwe Column met groene Area
Jouw voorstel laat niet meer het totaal verbruik en totale gegenereerde Energie zien als ik het goed begrijp, en alleen netto verbruik. Dat heb ik toch goed begrepen?
Ik kan wel redelijk eenvoudig een optie aan de config.php toevoegen om het type grafiek selecteerbaar te maken.

Jos
Je kan ook een kolom er naast plaatsen met de totale productie.
zie onderstaande figuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/f5GjsCEZLggJONDkXzEAoKN3/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
Dat kan ook maar kost weer veel ruimte, vandaar dat ik heb gekozen voor een "area" achter de "column".
Maar als aangegeven kan ik prima standaard meerdere grafieken beschikbaar maken mocht daar interesse voor zijn. Ik heb jouw eerste suggestie even ingebouwd en kan nu dmv een variable in config.php de keuze maken tussen de 2 opties. Misschien moeten we nog even goed kijken wat de beste grafiek opties zijn.

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
jvdzande schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 21:53:
Dat kan ook maar kost weer veel ruimte, vandaar dat ik heb gekozen voor een "area" achter de "column".
Maar als aangegeven kan ik prima standaard meerdere grafieken beschikbaar maken mocht daar interesse voor zijn. Ik heb jouw eerste suggestie even ingebouwd en kan nu dmv een variable in config.php de keuze maken tussen de 2 opties. Misschien moeten we nog even goed kijken wat de beste grafiek opties zijn.

Jos
Jos dat is prima,

André

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
jvdzande schreef op donderdag 14 maart 2019 @ 21:53:

Jos
Ik heb een variant uitgewerkt.
Hierbij heb ik de grafieken uitgesplitst in Verbruik/Teruglevering en Productie.
Zie onderstaande figuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/HIhy493N0nUY2h5ideU58YBf/full.jpg

André

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
André,
Kan je deze versie delen zodat ik er even goed naar kan kijken en zien hoe we het in de huidige versie kunnen mergen en via een config.php variable selecteerbaar te maken welke versie gebruikt wordt?
Ik denk dat we misschien alles weer in 1 versie beschikbaar moeten maken om het voor iedereen duidelijk te krijgen waar ze de laatste versie kunnen vinden. We kunnen deze discussie ook even offline voeren via PM of Email als je wilt.

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
Andre, ik heb een pull request voor je code uitstaan, meest cosmetisch.
ik heb nog ook wat aanpassingen staan voor de live-* scripts, ook met een paar bug fixes... die test ik nog wat en zal ze dan uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
Een nieuwe pull request:
paneel en optimzer serie nummers in panel popup schermpje
Temperatuur grafiek bij paneel shift-mouseover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
mistral2 schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:07:
Een nieuwe pull request:
paneel en optimzer serie nummers in panel popup schermpje
Temperatuur grafiek bij paneel shift-mouseover
Ik heb het overgenomen en ook live-sever-data-paneel.php hierop aangepast voor de temperatuur.

Niet duidelijk is de serienummer van het paneel. Deze is niet aanwezig op de SolarEdge site en moet waarschijnlijk bij het paneel zelf op een sticker staan. Ik heb zelf er voorlopig fictieve data in gezet.

[ Voor 7% gewijzigd door andrerij op 24-04-2019 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
@andrerij: de serienummers zijn toch wel bekend bij SE? In hun portal worden die gewoon weergegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2uyjqB6Fi9wBOPE9CmTBgXbA/medium.png

Of bedoel je wat anders?

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
Aegle schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:45:
@andrerij: de serienummers zijn toch wel bekend bij SE? In hun portal worden die gewoon weergegeven:

[Afbeelding]

Of bedoel je wat anders?
Dit is het serienummer van de optimizer. Hiervan wordt alleen het gedeelte van voor het minteken gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaikelK.
Gewoon even een klein ideetje, geen idee of het te realiseren is maar hier komt ie:

Zou het mogelijk zijn om een opbrengst te berekenen?
Als je een bewolkte dag pakt, de hoogste pieken hiervan neemt en alles tussen de hoogste pieken ook “inkleurt” wat dan de dag opbrengst had kunnen zijn?

Gewoon uit nieuwsgierigheid....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
MaikelK. schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:59:
Gewoon even een klein ideetje, geen idee of het te realiseren is maar hier komt ie:

Als je een bewolkte dag pakt, de hoogste pieken hiervan neemt en alles tussen de hoogste pieken ook “inkleurt” wat dan de dag opbrengst had kunnen zijn?

Je zou de verwachte opbrengst per maand kunnen pakken. En dan delen door 30-31 en naar de zomer toe de dagen wat op laten lopen qua trend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
MaikelK. schreef op zondag 17 maart 2019 @ 18:59:

Dat heeft weinig zien omdat de opbrengst van meerdere factoren afhangt. Wat ik wel doe is de opbrengst schatten aan de hand van de voorgaande jaren.
Hiervoor had @Jerrythafast een opzet gemaakt, die ik voor mij zelf heb uitgewerkt.
Zie onderstaand voorbeeld, waar duidelijk te zien is dat de opbrengst deze maand sterk achterloopt ten opzichte van de voorgaande jaren.
De stippellijn geeft aan wat de verwachte gemiddelde verwachte opbrengst is. Die heb ik berekend aan de hand van de totale opbrengst van een bepaalde maand.

Misschien dat @Jerrythafast dit programma ter beschikking wil stellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FlFXRBspIZLiOa0W9eVFpwJi/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andrerij schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:45:
Misschien dat @Jerrythafast dit programma ter beschikking wil stellen.

[Afbeelding]
Ik denk dat je deze bedoelt? (Let op: niet tijdens het laden je muis bewegen, dan doen de grafiekjes het niet 8)7)

De schatting die daarin geplot wordt is trouwens gewoon afkomstig van PVGIS. Is dus niet gebaseerd op historische data, maar de grafiek laat je wel goed zien of je een beetje in de door PVGIS verwachte opbrengst in de buurt komt.

[ Voor 6% gewijzigd door Jerrythafast op 17-03-2019 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
Jerrythafast schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:49:
[...]

Ik denk dat je deze bedoelt? (Let op: niet tijdens het laden je muis bewegen, dan doen de grafiekjes het niet 8)7)

De schatting die daarin geplot wordt is trouwens gewoon afkomstig van PVGIS. Is dus niet gebaseerd op historische data, maar de grafiek laat je wel goed zien of je een beetje in de door PVGIS verwachte opbrengst in de buurt komt.
Deze bedoel ik.
Echter klopt de PVGIS voor mijn niet omdat ik last heb van schaduw van bomen en een hoger dak van de buren.
In eerste instantie had ik een aangepast schatting van PVGIS, maar de huidige waarden zijn alleen gebaseerd op de opbrengst vanaf 1-1-2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
andrerij schreef op zondag 17 maart 2019 @ 19:59:
[...]

Deze bedoel ik.
Echter klopt de PVGIS voor mijn niet omdat ik last heb van schaduw van bomen en een hoger dak van de buren.
In eerste instantie had ik een aangepast schatting van PVGIS, maar de huidige waarden zijn alleen gebaseerd op de opbrengst vanaf 1-1-2016.
Dan moet je gebruikmaken van de optie om een horizonbestand te uploaden. Dit heb ik ook moeten doen ivm een boom in de wintermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andrerij
Jerrythafast schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:00:
[...]

Dan moet je gebruikmaken van de optie om een horizonbestand te uploaden. Dit heb ik ook moeten doen ivm een boom in de wintermaanden.
Ik heb 24 panelen op een plat dak. De invloed van het (puntdak) van de buren is over maar een aantal panelen en de vijf bomen geven ieder schaduw over verschillende panelen. Afhankelijk van het seizoen, wel of geen bladeren, geeft het een grotere of kleinere schaduw. Om die reden heb ik voor het SolarEdge systeem gekozen.
Door een gemiddelde over de voorgaande vier jaren heb ik nu een betere schatting dan op basis van PVGIS inclusief een horizonbestand.
Statistische gezien zal het gemiddelde over minimaal zes jaar een betrouwbare schatting geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Uiteraard, maar dat is in het eerste of tweede jaar van je PV-set natuurlijk niet mogelijk. Uiteindelijk blijkt PVGIS het bij dit systeem heel accuraat te hebben voorspeld.

(Overigens bedoelde ik dus voornamelijk dat ik geen programma heb dat voorgestelde berekening kan uitvoeren; daarvoor ben ik destijds naar PVGIS gegaan.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mistral2
andrerij schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:14:
[...]

Ik heb het overgenomen en ook live-sever-data-paneel.php hierop aangepast voor de temperatuur.

Niet duidelijk is de serienummer van het paneel. Deze is niet aanwezig op de SolarEdge site en moet waarschijnlijk bij het paneel zelf op een sticker staan. Ik heb zelf er voorlopig fictieve data in gezet.

uhm, ja, ik was vergeten live-server-data-paneel ook med te sturen, goed dat je het zelf hebt aangepast.

de serienummers van de panelen moet je inderdaad zelf overnemen van de stickers. Eventueel kunnen we het meenemen van de paneelSN nog met een config parameter aan of uit zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
@jvdzande heeft zich ingezet om via de DSMR API ondersteuning te bieden op zijn website. https://github.com/jvanderzande/zonnepanelen/tree/domoticz

Voor gebruikers waarbij de energie meter uitgelezen wordt door Domoticz (origineel) was er al ondersteuning en nu ook voor DSMR reader https://dsmr-reader.readthedocs.io

Het is modulair opgebouwd zodat zonder al teveel aanpassingen gekozen kan worden tussen DSMR of Domoticz.
  1. Schakel in de beheerconsole van DSMR reader de API in.
  2. Kopieer de API key.
  3. Schakel in de config.php file de velden met "domo* uit dmv het plaatsen van een // aan het begin van de zin.
  4. Schakel in de config.php file de velden met "dsmr" in door het verwijderen van de default // aan het begin van de zin.
  5. Schakel in de config.php file de DataURL om dmv het plaatsen van de // onder het niet gebruikte gedeelte (domoticz regel 4)
  6. Vul het IP adres en de API key in.
  7. Alles werkt
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
//** velden voor Electra info van Domoticz server
//$domohost = '192.168.0.??:8080';                      // ip:poort van domoticz
//$domoidx = "123";                                     // device IDX voor de Electriciteits P1 meter
//$DataURL = 'live-server-data-electra-domoticz.php';   // URL voor ophalen electra&Converter data tbv zonnepanelen-electra.php
//** velden voor Electra info van DSMR server(verwijder // om te activeren)
$dsmr_url='http://192.168.1.?';                     // URL voor DSMR inclusief
$dsmr_apikey='IDkdjqljwdlkqjwdoiiqjdpockskskdxpF';   // APIKEY voor DSMR
$DataURL = 'live-server-data-electra-dsmr.php';         // URL voor ophalen electra&Converter data tbv zonnepanelen-electra.php

tags: solaredge uitlezen dsmr uitlezen

https://dsmr-reader.readt...n/latest/screenshots.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerver
Ha @andrerij @jvdzande ,

Mijn voorstel is om in de live-server-data* php de query aan te passen die de gegevens ophaalt.

Je haalt nu sum(de_day)/1000 as tzon op. Als er dan op een of andere manier een rij mist omdat bijvoorbeeld de verbinding of script er even uit lag dan heb je direct een fout totaal. Dit was bij mij het geval ;-)

Beter lijkt mij om (max(e_total)-min(e_total))/1000 as tzon te gebruiken.

Voordeel is met name dat eigenlijk alleen de eerste en de laatste rij per dag/maand relevant is:
- Is robuuster. Je krijgt nog steeds goede totalen als tussen liggende data mist.
- Eenvoudiger aan te passen als er data mist.
- Mogelijkheden om database te comprimeren bij veel data (je hoeft per dag alleen de max en min waarde te bewaren.

Zie ook met onderstaande query dat uitkomsten in principe gelijk zijn:
SELECT DATE_FORMAT(DATE(FROM_UNIXTIME(timestamp)), "%Y-%m-%d") as d, sum(de_day)/1000 as tzon , (max(e_total)-min(e_total))/1000
FROM solaredge.telemetry_inverter GROUP BY d

Ben benieuwd of jullie het met me eens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
jerver schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 14:18:
Mijn voorstel is om in de live-server-data* php de query aan te passen die de gegevens ophaalt.

Je haalt nu sum(de_day)/1000 as tzon op. Als er dan op een of andere manier een rij mist omdat bijvoorbeeld de verbinding of script er even uit lag dan heb je direct een fout totaal. Dit was bij mij het geval ;-)

Beter lijkt mij om (max(e_total)-min(e_total))/1000 as tzon te gebruiken.
Dat lijkt inderdaad een goeie oplossing voor mogelijk gegevens verlies. Ik zal de live-server-data*.php bestanden even aanpassen en testen want die zitten in mijn GitHub versie, maar er zit ook nog een "sum(de_day * 0.25)" in live-server-data-zon.php regel 61 dus misschien even een Pull Request voor @andrerij met een voorstel als die ook aangepast moet worden?
Dank,
Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heeft iemand ook de ervaring dat L1 en L2 van een 3-fase omvormer (SE15K bij mij) exact dezelfde waarde aangeeft voor Active Power gedurende de hele dag, op elk tijdstip van de dag ? L3 is wel anders steeds.
Wat zou de reden kunnen zijn ?

[ Voor 18% gewijzigd door joezzt op 21-03-2019 07:34 ]

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thickness
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-07 22:02
Hallo Jerry en allen die hieraan meegeholpen hebben.
Bedankt voor deze uitleg en het bouwen en testen van alle scripts.
_/-\o_
Gisteren is mijn SE systeem geïnstalleerd en alles werkt.

Vanmiddag werd de versleuteling actief en heb ik met het betreffende script de sleutel uit de*.pcap bestanden gehaald en toegevoegd. dat werkt ook fantastisch.

ik heb hiervoor een Raspberry Pi 3 ingezet, met een USB to Ethernet converter via allekabels.
deze wordt herkend als Product: AX88772B en Manufacturer: ASIX Elec. Corp.

Omdat ik nu regelmatig in syslog en dmesg zie:
Under-voltage detected! (0x00050005)
denk ik dat er nog een powered hub tussen de Pi en de dongel moet.

Ik heb een kleine aanpassing gedaan die ik graag met jullie wil delen.

Ik kom daarop omdat ik recent een kapotte SD kaart had in een Pi.
ik gebruik sindsdien log2ram https://github.com/azlux/log2ram voor /var/log/
daarom heb ik de scripts en de crontab regel (voor pvo-upload) veranderd zodat alle *.pcap en logs naar /var/log/se-logger/ geschreven.

Misschien dat ik de mysql database ook nog naar zo'n partitie verhuist omdat die natuurlijk ook heel vaak schrijft.
Als hier vragen over zijn stel ze gerust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
jvdzande schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:23:
[...]

Dat lijkt inderdaad een goeie oplossing voor mogelijk gegevens verlies. Ik zal de live-server-data*.php bestanden even aanpassen en testen want die zitten in mijn GitHub versie, maar er zit ook nog een "sum(de_day * 0.25)" in live-server-data-zon.php regel 61 dus misschien even een Pull Request voor @andrerij met een voorstel als die ook aangepast moet worden?
Dank,
Jos
Ik had vandaag toevallig een restart van de RPI en de WiFi kwam eerder op dan de SE-Logger waardoor er inderdaad wat data niet door se-logger gevangen is en dus verloren is gegaan...
Hier de resultaten van de quiry over de afgelopen 3 dagen met het verschil van vandaag:
code:
1
2
3
4
    d       sum(de_day)/1000   (max(e_total)-min(e_total))/1000
20-3-2019        14,982                  14,982
21-3-2019         2,356                   2,356
22-3-2019        22,17                   22,662

Het blijkt ook dat ook live-server-data-zon.php de te lage waarde teruggeeft dus die moet eigenlijk ook aangepast worden zodat de teller stand gebruikt wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dtnh1iTo6nh63ycory0dOrXP/full.png

Jos

[ Voor 3% gewijzigd door jvdzande op 22-03-2019 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
V
thickness schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 20:55:
een Raspberry Pi 3 ingezet, met een USB to Ethernet converter via allekabels.
deze wordt herkend als Product: AX88772B en Manufacturer: ASIX Elec. Corp.

Omdat ik nu regelmatig in syslog en dmesg zie:
Under-voltage detected! (0x00050005)
denk ik dat er nog een powered hub tussen de Pi en de dongel moet.
Ik heb die ook op een rpi 3 met zonder usb to ethernet converter. Maar dat is wel een WD pidrive met een WD voeding.

Is de voeding dan te slecht in de zin van geen stroom genoeg leveren waardoor de spanning inzakt ?

Ik zie dit soort aanbevelingen:
https://www.sossolutions....2ufw7nEAQYCyABEgLcOfD_BwE

De perfecte voeding voor je Raspberry Pi via het stopcontact.Deze voeding is speciaal ontwikkelt zodat deze 5.2V kan blijven leveren bij de maximale belasting van 3A.

[ Voor 19% gewijzigd door jacovn op 23-03-2019 07:24 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jvdzande schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 21:58:
Ik had vandaag toevallig een restart van de RPI en de WiFi kwam eerder op dan de SE-Logger waardoor er inderdaad wat data niet door se-logger gevangen is en dus verloren is gegaan...
Een en ander is afhankelijk van jouw set-up, maar voor het geval je het gemist had en het wel op jou van toepassing is even een quote uit de topicstart:
Als je sectie 4.2 had gevolgd (logger via WiFi verbonden met het internet) is het aan te raden om /etc/systemd/system/se-nat.service aan te passen en de 'After=' regel te veranderen naar 'After=network.target se-logger.service'. Dit zorgt ervoor dat de omvormer pas toegang krijgt tot internet als de logger service draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
@Jerrythafast,
Bij mij is de SolarEdge via WiFi met de RPI verbonden en de RPI met ETH aan de netwerk/internet.
Ik heb gisteren wel \\pi2bt\root\etc\init.d\hostapd aangepast om hostapd te starten nadat se-logger gestart is:
code:
1
2
3
### BEGIN INIT INFO
# Provides:             hostapd
# Required-Start:       $remote_fs se-logger.service

... moet het alleen nog even een keer 's avonds testen.
Dit is wel de juiste oplossing?

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jvdzande schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 17:26:
@Jerrythafast,
Bij mij is de SolarEdge via WiFi met de RPI verbonden en de RPI met ETH aan de netwerk/internet.
Ik heb gisteren wel \\pi2bt\root\etc\init.d\hostapd aangepast om hostapd te starten nadat se-logger gestart is:
code:
1
2
3
### BEGIN INIT INFO
# Provides:             hostapd
# Required-Start:       $remote_fs se-logger.service

... moet het alleen nog even een keer 's avonds testen.
Dit is wel de juiste oplossing?

Jos
Dat zou best wel eens even goed kunnen werken voor dat scenario! Als je daar eens een testje aan wilt wagen zou dat top zijn O-) Als het werkt kan ik het aan de startpost toevoegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
Jerrythafast schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 17:32:
[...]

Dat zou best wel eens even goed kunnen werken voor dat scenario! Als je daar eens een testje aan wilt wagen zou dat top zijn O-) Als het werkt kan ik het aan de startpost toevoegen :)
mmm.. het was iets lastiger dan gedacht. De wijziging in het service file lijken niet veel te doen en heb dan ook een andere benadering genomen:
Ik heb deze wijziging in /etc/init.d/hostapd gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
case "$1" in
  start)
        log_daemon_msg "Starting $DESC" "$NAME"
        service se-logger start
        sleep 5
        start-stop-daemon --start --oknodo --quiet --exec "$DAEMON_SBIN" \
                --pidfile "$PIDFILE" -- $DAEMON_OPTS >/dev/null
Nu wordt dus eerst se-logger service gestart wanneer de HOSTAPD service wordt gestart.

Ik heb deze wijziging in /etc/systemd/system/se-logger.service gemaakt:
code:
1
2
3
4
[Service]
ExecStart=/bin/bash /opt/se-logger/se-logger-service.sh
ExecReload=/bin/kill -HUP $MAINPID
ExecStop=/usr/sbin/service hostapd stop
De extra regel zorgt ervoor dat als ik se-logger stop, dat ook de hostapd service gestopt wordt.

Ik heb deze wijziging in /opt/se-logger/se-logger-service.sh gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#
# Stop hostapd ... wait 10 seconds and Start hostapd after capture is started
bash -c '/etc/init.d/hostapd stop; sleep 10; /etc/init.d/hostapd start' &
# Start capture
/usr/bin/stdbuf -i0 -o0 -e0 /usr/sbin/tcpdump -i $INTERFACE -U -w - ${FILTER} 2>> ${CAPTDIR}tcpdump.log | \
    tee $CAPTDIR$PREFIX`date -u +%Y%m%d%H%M%S`.pcap | \
    /usr/bin/python -u ${CAPTDIR}liveupdate.py - 2>> ${CAPTDIR}liveupdate.log
De extra regel zorgt ervoor dat als ik se-logger start, dat dan ook de hostapd service gestart wordt maar pas zo'n 10 seconden nadat de se-logger draait.

Deze opzet werkte goed tijdens testen. 8)
Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jvdzande schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:00:
[...]
mmm.. het was iets lastiger dan gedacht. De wijziging in het service file lijken niet veel te doen en heb dan ook een andere benadering genomen:
Ik heb deze wijziging in /etc/init.d/hostapd gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
case "$1" in
  start)
        log_daemon_msg "Starting $DESC" "$NAME"
        service se-logger start
        sleep 5
        start-stop-daemon --start --oknodo --quiet --exec "$DAEMON_SBIN" \
                --pidfile "$PIDFILE" -- $DAEMON_OPTS >/dev/null
Nu wordt dus eerst se-logger service gestart wanneer de HOSTAPD service wordt gestart.

Ik heb deze wijziging in /etc/systemd/system/se-logger.service gemaakt:
code:
1
2
3
4
[Service]
ExecStart=/bin/bash /opt/se-logger/se-logger-service.sh
ExecReload=/bin/kill -HUP $MAINPID
ExecStop=/usr/sbin/service hostapd stop
De extra regel zorgt ervoor dat als ik se-logger stop, dat ook de hostapd service gestopt wordt.

Ik heb deze wijziging in /opt/se-logger/se-logger-service.sh gemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
#
# Stop hostapd ... wait 10 seconds and Start hostapd after capture is started
bash -c '/etc/init.d/hostapd stop; sleep 10; /etc/init.d/hostapd start' &
# Start capture
/usr/bin/stdbuf -i0 -o0 -e0 /usr/sbin/tcpdump -i $INTERFACE -U -w - ${FILTER} 2>> ${CAPTDIR}tcpdump.log | \
    tee $CAPTDIR$PREFIX`date -u +%Y%m%d%H%M%S`.pcap | \
    /usr/bin/python -u ${CAPTDIR}liveupdate.py - 2>> ${CAPTDIR}liveupdate.log
De extra regel zorgt ervoor dat als ik se-logger start, dat dan ook de hostapd service gestart wordt maar pas zo'n 10 seconden nadat de se-logger draait.

Deze opzet werkte goed tijdens testen. 8)
Jos
Dat laatste lijkt, afgaande op je code, niet helemaal te doen wat je zegt. Wanneer de se-logger service opstart, wordt nu eerst hostapd gestart en daarna pas liveupdate.

Het is een beetje lastig dat hostapd blijkbaar niet samenwerkt met systemd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
Jerrythafast schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 21:35:
[...]

Dat laatste lijkt, afgaande op je code, niet helemaal te doen wat je zegt. Wanneer de se-logger service opstart, wordt nu eerst hostapd gestart en daarna pas liveupdate.
Nee hoor, door de & aan het einde van de regel gaat het script gewoon door nadat de hele regel ge-shelled is en wacht niet. 8)
Probeer dit maar eens in de command prompt van je RPI:
code:
1
bash -c 'sleep 5 ; echo "test"' &
Je zult zien dat hij direct teruggaat naar de command prompt en na 5 seconden de text laat zien.

Jos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jvdzande schreef op zaterdag 23 maart 2019 @ 22:02:
[...]
Nee hoor, door de & aan het einde van de regel gaat het script gewoon door nadat de hele regel ge-shelled is.
Probeer dit maar eens in de command prompt van je RPI:
code:
1
bash -c 'sleep 5 ; echo "test"' &
Je zult zien dat hij direct teruggaat naar de command prompt en na 5 seconden de text laat zien.

Jos
Dat is niet hetzelfde. Jouw script doet dit:

bash -c 'sleep 5 ; echo "test" &'
bash -c 'echo "liveupdate.py..."'

De '&' heeft alleen betrekking op het commando er direct voor. Hij zal eerst een aantal seconden wachten en daarna in feite twee commando's tegelijk runnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Jerrythafast op 23-03-2019 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvdzande
Sorry, maar ik begrijp niet goed wat je bedoeld met die laatste post.
Als ik de se-logger service start nadat ze beide gestopt zijn zie ik dit in de status voor se-logger:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
pi@RPI ~ $ sudo service se-logger start
pi@RPI ~ $ sudo service se-logger status
● se-logger.service - This service captures TCP traffic from SolarEdge inverters
   Loaded: loaded (/etc/systemd/system/se-logger.service; enabled; vendor preset: enabled)
   Active: active (running) since Sat 2019-03-23 22:11:10 CET; 24s ago
  Process: 8087 ExecStop=/usr/sbin/service hostapd stop (code=exited, status=0/SUCCESS)
 Main PID: 14261 (bash)
   CGroup: /system.slice/se-logger.service
           ├─14261 /bin/bash /opt/se-logger/se-logger-service.sh
           ├─14269 /usr/sbin/tcpdump -i wlan0 -U -w - tcp
           ├─14270 tee /opt/se-logger/solaredge-20190323211110.pcap
           └─14271 /usr/bin/python -u /opt/se-logger/liveupdate.py -

Mar 23 22:11:10 PI2BT systemd[1]: Started This service captures TCP traffic from SolarEdge inverters.
Mar 23 22:11:12 PI2BT bash[14261]: Stopping hostapd (via systemctl): hostapd.service.
Mar 23 22:11:34 PI2BT bash[14261]: Starting hostapd (via systemctl): hostapd.service.
pi@RPI ~ $

Dat ziet er toch goed uit?

EDIT: Ik zie jouw edit en denk dat de 3 commando's als 1 worden gezien omdat ze tussen single-quotes staan.

Jos

[ Voor 4% gewijzigd door jvdzande op 23-03-2019 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andrerij
Er zijn diverse veranderingen in verschillende onderdelen aangebracht. Deze zijn mede door andere aangegeven.
sum(e_day) is veranderd in (max(e_total)-min(e_total)).

De laatste versie kan gedownload worden van GitHub..

[ Voor 16% gewijzigd door andrerij op 24-04-2019 21:23 ]

Pagina: 1 ... 13 ... 28 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld voor discussies rondom het zelf uitlezen van solaredge omvormers, dus buiten de standaard monitoring.
Voor algemene solaredge vragen is er Het grote SolarEdge topic