Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:04
mediumdry schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 19:49:
is het blumat systeem in gebruik anders dan de gardena die onlangs hier ook langskwam?
Ja, Blumat "meet" per pot het vochtgehalte van de kluit, en op basis daarvan wordt het water gedoseerd. Terwijl die Gardena (voor zover ik weet) alleen een timer heeft en op basis daarvan een vaste hoeveelheid water afgeeft per pot.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:39:
De bollen gaan in ieder geval langzaam genoeg leeg :p Er zit maar een heel klein beetje minder water in nu dan vanmorgen. Ik denk dat dit voor de peperplanten wel voldoende is.

[...]

Met een emmer klinkt wel goed, maar het zal wel duurder zijn dan mijn bollen ;)
Weet niet wat die bollen kosten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoraCbcBHNnofCPRCd2NHefDGmc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gMgLG6GtucK1FlZnG27V18XR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Zullen niet deze bollen zijn denk ik. Wel zelfde idee :P

https://www.action.com/nl...05/kinzo-waterdruppelaar/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Komende 2 weken geen drupje regen op de radar. Dan maar het oude aquariumwater in de regentonnen pompen ipv putje :P

Goed voor de plantjes later incl extra voeding :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hoop dat de planten het gaan overleven buiten. Het is nu al echt heet 8) . Dat gaat veel water geven worden :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:00

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Paulus07 schreef op maandag 12 mei 2025 @ 16:33:
Hoop dat de planten het gaan overleven buiten. Het is nu al echt heet 8) . Dat gaat veel water geven worden :+
Echt heet is het nog niet natuurlijk, dan moeten we eerder de 35 graden halen voor Nederlandse begrippen. Mijn plantjes genieten er in ieder geval duidelijk van, zeker deze pepers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mcaUFrE1Kgg1ahlDFC2hHaYdVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/El6iJ4EmBie2uhMQHREG1vHd.png?f=fotoalbum_large

Waarbij ik me iets afvraag: Het zouden beiden Sri Lankaanse pepers moeten zijn van zaadjes uit dezelfde vrucht. Maar ik zie een duidelijk verschil in groei, de rechter plant is veel compacter met nu al diverse zijtakken terwijl de linker plant veel gestrekter de hoogte in groeit.

Ik heb stiekem het vermoeden dat de linker plant misschien een Hongaarse paprika is, alhoewel ik de zaadjes toch goed gescheiden had. Dacht ik... :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Mwah was gisteren toch best warm/heet hier al achter in de tuin (sensor hangt in de schaduw) met plantjes buitenzetten :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiLITNAxT9bFDFZdkdPgklwkRWw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/x5At4tdN73tG0I45CHkz49hm.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:55
bvk schreef op maandag 12 mei 2025 @ 23:07:
[...]

Echt heet is het nog niet natuurlijk, dan moeten we eerder de 35 graden halen voor Nederlandse begrippen. Mijn plantjes genieten er in ieder geval duidelijk van, zeker deze pepers:

[Afbeelding]

Waarbij ik me iets afvraag: Het zouden beiden Sri Lankaanse pepers moeten zijn van zaadjes uit dezelfde vrucht. Maar ik zie een duidelijk verschil in groei, de rechter plant is veel compacter met nu al diverse zijtakken terwijl de linker plant veel gestrekter de hoogte in groeit.

Ik heb stiekem het vermoeden dat de linker plant misschien een Hongaarse paprika is, alhoewel ik de zaadjes toch goed gescheiden had. Dacht ik... :)
Kan het geen hybride zijn? Dan wil het ene zaadje nog wel eens wat anders worden dan het andere.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
1nsane schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 10:15:
[...]

Kan het geen hybride zijn? Dan wil het ene zaadje nog wel eens wat anders worden dan het andere.
Nee, geen hybride. Komen uit pepers rechtstreeks uit Sri Lanka, niet van een kwekerij/kas of zo.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:55
bvk schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 11:49:
[...]

Nee, geen hybride. Komen uit pepers rechtstreeks uit Sri Lanka, niet van een kwekerij/kas of zo.
Dat sluit nog niet uit wat ik zei. In Sri Lanka kunnen ze toch ook hybride kweken?

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
1nsane schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:55:
[...]

Dat sluit nog niet uit wat ik zei. In Sri Lanka kunnen ze toch ook hybride kweken?
In Zuid Amerika en Azië worden al eeuwen lang pepers geteeld, gewoon in het veld. Ik verwacht niet dat deze boeren elk jaar opnieuw zaad gaan kopen, wat wel nodig is bij F1 Hybride.

En waarom zouden ze ook als ze simpelweg zaad kunnen gebruiken van ras zuivere Capsicum planten die het prima doen in hun leefomgeving? Hetzelfde voor tomaat, aardappel etc.

Wij zijn hier in Europa hybride rassen gaan ontwikkelen om ziektes en dergelijke te vermijden waar ze in de originele landen van herkomst veel minder last van hebben.

Als je het in die landen over F1 Hybride hebt zullen ze eerder denken aan de motor van een Formule 1 auto.... ;)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
bvk schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 01:07:
[...]

In Zuid Amerika en Azië worden al eeuwen lang pepers geteeld, gewoon in het veld. Ik verwacht niet dat deze boeren elk jaar opnieuw zaad gaan kopen, wat wel nodig is bij F1 Hybride.

En waarom zouden ze ook als ze simpelweg zaad kunnen gebruiken van ras zuivere Capsicum planten die het prima doen in hun leefomgeving? Hetzelfde voor tomaat, aardappel etc.

Wij zijn hier in Europa hybride rassen gaan ontwikkelen om ziektes en dergelijke te vermijden waar ze in de originele landen van herkomst veel minder last van hebben.

Als je het in die landen over F1 Hybride hebt zullen ze eerder denken aan de motor van een Formule 1 auto.... ;)
Behalve ziektes zijn er natuurlijk veel meer redenen om voor een F1 hybride te kiezen, denk aan: opbrengst, bewaarbaarheid, smaak, kleur etc. etc.

Het zou mij niet verbazen als er ook daar voor F1 wordt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
[...]

Het zal je verbazen (mij in ieder geval wel een beetje), maar een korte Google search leert dat er in Sri Lanka actief hybrides ontwikkeld en gebruikt worden.

Om opbrengst omhoog te krijgen en weerstand tegen ziekten te verbeteren.

Zal in andere landen in die regio niet anders zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
[...]

When you assume... In sri lanka zitten ook gewoon zaaddealers, waarom zouden die geen F1 zaad verkopen? En ook in sri lanka is boeren toch gewoon een onderneming wat geld moet verdienen, waarom zou je dan geen zaad gebruiken met meer opbrengst, betere resistentie voor ziekten (die hebben ze daar ongetwijfeld ook).

Al met al weet je het niet, dus je kan wel de aanname doen dat het niet zo is, maar dat is net zo gefundeerd als de aanname dat het wel zo is 8)7

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
jaapzb schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 11:58:
[...]

When you assume... In sri lanka zitten ook gewoon zaaddealers, waarom zouden die geen F1 zaad verkopen? En ook in sri lanka is boeren toch gewoon een onderneming wat geld moet verdienen, waarom zou je dan geen zaad gebruiken met meer opbrengst, betere resistentie voor ziekten (die hebben ze daar ongetwijfeld ook).

Al met al weet je het niet, dus je kan wel de aanname doen dat het niet zo is, maar dat is net zo gefundeerd als de aanname dat het wel zo is 8)7
Je hebt helemaal gelijk hierin natuurlijk dus heb ik Gemini er maar op losgelaten met als resultaat een rapport van 16 pagina's... Mijn conclusie na een vervolgvraag: De pepers die mijn collega tijdens haar vakantie op de markt in haar geboorteplaats gekocht heeft zijn waarschijnlijk geen hybride pepers:
Als u in Sri Lanka op een typische lokale markt pepers koopt, zoals de lokale bevolking dat dagelijks doet, is de kans groter dat u een traditionele, open bestoven variëteit (OPV) koopt dan een F1 hybride peper.

Hier zijn de belangrijkste redenen daarvoor:

Dominantie van traditionele variëteiten in de kleinschalige landbouw: Een aanzienlijk deel van de peperteelt in Sri Lanka, met name door kleine boeren die de lokale markten bevoorraden, is nog steeds gebaseerd op traditionele OPV's en lokaal bewaarde zaden.1 Deze boeren kiezen vaak voor OPV's vanwege de lagere zaadkosten, de mogelijkheid om zaden te bewaren voor het volgende seizoen, en de goede aanpassing van deze variëteiten aan lokale omstandigheden en low-input landbouwpraktijken.

Kosten en toegankelijkheid van F1 zaden: F1 hybride zaden zijn over het algemeen duurder en vereisen vaak specifiekere teeltomstandigheden en inputs, wat een drempel kan zijn voor veel kleine boeren die voor de dagelijkse lokale markt produceren.2

Marktsegmentatie: Hoewel de teelt van F1 hybride pepers toeneemt, is deze vaak meer gericht op commerciële landbouw, exportmarkten, of levering aan supermarkten en de verwerkende industrie, waar eisen zoals uniformiteit en hoge opbrengst zwaarder wegen.2 Pepers op een algemene lokale markt voor dagelijkse consumptie komen vaker van meer diverse, kleinschalige productie.

Consumentenvoorkeur voor smaak: Traditionele pepervariëteiten worden vaak gewaardeerd om hun specifieke smaakprofielen die goed passen in de lokale keuken.3 Hoewel nieuwe F1 hybriden zoals 'Yummy Hot' positief worden ontvangen in tests, inclusief door consumenten 4, is de wijdverbreide beschikbaarheid en dominantie hiervan op alle lokale markten nog in ontwikkeling.

Visuele herkenning: Voor een consument is het op een drukke markt lastig om F1 hybride pepers visueel te onderscheiden van goed geselecteerde OPV's, tenzij er sprake is van zeer opvallende uniformiteit of specifieke labeling, wat op lokale markten minder gebruikelijk is.

Hoewel de aanwezigheid van F1 hybride pepers op Sri Lankaanse markten toeneemt, en er inspanningen zijn om lokaal ontwikkelde hybriden populairder te maken 2, is het waarschijnlijker dat de pepers die u voor dagelijks gebruik op een standaard lokale markt koopt, afkomstig zijn van traditionele teeltsystemen die gebruikmaken van OPV's.

Specs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Vandaag zijn de ijsheiligen voorbij, dus vanaf nu zouden planten die niet tegen de vorst kunnen buiten uitgeplant kunnen worden.

Zelf ben ik vaak ongeduldig, dus hier staan de planten al even buiten/in de kas.

En de eerste cherrytomaten beginnen nu te verkleuren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oBp0S2jwDiT4ZA3OXtMLD9hdf4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ScGqlvqSc7IywrdbU9xSRNhi.jpg?f=fotoalbum_large

Deze plant heb ik begin februari gezaaid, de plant heeft geen kunstlicht gezien. Gewoon in de vensterbank, daarna in de koude kas (en sommige koude nachten terug naar binnen) en sinds een week staat die definitief buiten in een grote pot.

Ik had gehoopt dat die vroeg vruchten zou geven, maar zo vroeg had ik echt niet verwacht..

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 15-05-2025 15:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HandyLumberjack schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:21:
Vandaag is dus de laatste dag van de ijsheiligen, dus vanaf nu zouden planten die niet tegen de vorst kunnen buiten uitgeplant kunnen worden.
Niet specifiek om jou te bashen hoor, maar waarom blijft die onzin hardnekkig voortleven :)

Planten en het weer kennen geen kalender. Mensen houden teveel vast aan harde waarden, niet aan concepten. De jonkies mogen gewoon naar buiten als jij zelf vindt dat het warm genoeg is, niet op datum. De seizoenen zijn i.m.h.o. ook niet meer zo vast omlijnd als vroeger. Mijn planten staan al meer dan een maand gewoon buiten :Y) Wordt er 's (nachts) erg koud weer voorspeld, kan ik overwegen om ze binnen te halen. Maar waarschijnlijk doe ik dat zelfs niet.

Plantjes zijn meestal veel weerbaarder dan je denkt :)
En zelfs al gebeurt er wat, ze herstellen zich wel.

/end rant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:54
Slonzo schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 14:24:
[...]

Niet specifiek om jou te bashen hoor, maar waarom blijft die onzin hardnekkig voortleven :)

Planten en het weer kennen geen kalender. Mensen houden teveel vast aan harde waarden, niet aan concepten. De jonkies mogen gewoon naar buiten als jij zelf vindt dat het warm genoeg is, niet op datum. De seizoenen zijn i.m.h.o. ook niet meer zo vast omlijnd als vroeger. Mijn planten staan al meer dan een maand gewoon buiten :Y) Wordt er 's (nachts) erg koud weer voorspeld, kan ik overwegen om ze binnen te halen. Maar waarschijnlijk doe ik dat zelfs niet.

Dit inderdaad! _/-\o_

De mijne staan ook al een paar weken buiten, in de volle grond en in potten en de groeien goed en de tuinbonen staan vollop in de bloemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
[...]

Ik voel me niet aangevallen hoor :) . Het is een oude regel, maar door klimaatverandering is de kans op vorst na 1 mei tegenwoordig ook al nihil. En dit geldt ook alleen als je geen optie/zin hebt om de planten tegen de vorst te beschermen.

1 mei hou ik dus meestal aan (na de 14 daagse weersverwachting te hebben bekeken) voor buitenplanten. En voor de kas nog eens twee weken eerder.

Die vroege tomaten (in pot) kunnen zelfs nog eerder naar buiten/de kas, want als het erg koud is kun je ze ook weer een nachtje binnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
[...]

Plantjes die in de volle grond staan binnen halen is een beetje lastig 8)7

Maar ja de laatste vorstdag is vanwege klimaatverandering steeds eerder: https://www.knmi.nl/over-...heiligen-steeds-zeldzamer

Kijk gewoon naar de weersvoorspelling, dit voorjaar was al snel duidelijk dat de plantjes echt wel een aantal weken eerder zonder groot risico naar buiten konden.

Er zijn overigens ook genoeg plantjes die echt absoluut geen vorst kunnen verdragen, bijvoorbeeld courgette. Ook oostindische kers legt meteen het loodje bij het kleinste beetje vorst, zo zullen er wel meer zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door jaapzb op 15-05-2025 15:42 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
jaapzb schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:41:
[...]

Plantjes die in de volle grond staan binnen halen is een beetje lastig 8)7

Maar ja de laatste vorstdag is vanwege klimaatverandering steeds eerder: https://www.knmi.nl/over-...heiligen-steeds-zeldzamer

Kijk gewoon naar de weersvoorspelling, dit voorjaar was al snel duidelijk dat de plantjes echt wel een aantal weken eerder zonder groot risico naar buiten konden.

Er zijn overigens ook genoeg plantjes die echt absoluut geen vorst kunnen verdragen, bijvoorbeeld courgette. Ook oostindische kers legt meteen het loodje bij het kleinste beetje vorst, zo zullen er wel meer zijn.
En het is niet alleen vorst. Tomaten lopen schade (verminderde vruchtproductie / groei) op bij nachttemperaturen onder de 10 graden.

Daarom vond ik de laatste weken lastig. Overdag strak blauw en warm; maar daardoor 's nachts relatief koud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
jeroenkb schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 15:44:
[...]

En het is niet alleen vorst. Tomaten lopen schade (verminderde vruchtproductie / groei) op bij nachttemperaturen onder de 10 graden.

Daarom vond ik de laatste weken lastig. Overdag strak blauw en warm; maar daardoor 's nachts relatief koud...
Schade is een groot woord, maar ze groeien gewoon wat minder snel. Tot een paar graden boven nul is er verder niks aan de hand.

Wat wel mee speelt is dat tomaten graag "warme" wortels hebben, van de nog koude grond in het voorjaar kunnen ze behoorlijk last hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14:04

Metalfreak

Hoije woh!

HandyLumberjack schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:05:
[...]

Schade is een groot woord, maar ze groeien gewoon wat minder snel. Tot een paar graden boven nul is er verder niks aan de hand.

Wat wel mee speelt is dat tomaten graag "warme" wortels hebben, van de nog koude grond in het voorjaar kunnen ze behoorlijk last hebben.
Toch lijken mijn tomatenplanten zich weinig van die theorie aan te trekken. Ik heb ze al een tijd buiten staan en ze groeien echt als een malle.

Ik zie ook al courgettes groeien bij mij trouwens.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Metalfreak schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 16:12:
[...]

Toch lijken mijn tomatenplanten zich weinig van die theorie aan te trekken. Ik heb ze al een tijd buiten staan en ze groeien echt als een malle.

Ik zie ook al courgettes groeien bij mij trouwens.
Het is niet zozeer de groei als wel de vruchtgroei..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbXlxEWXYedobcYSvkpekB4SLmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lxCZvHN6wwJ7CVto35INt6s0.jpg?f=fotoalbum_large

Hier lijkt alles dood te gaan, twee komkommer planten tegen de schutting aan zijn al zo goed als dood. De helft van de paprika s lijkt dood te gaan/(binnen het karton) .
En van de cayennepeper planten groeit er maar eentje goed (net buiten het karton).
Wat is hier aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:19
Heb je veel heermoes in de tuin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
@dejeroen De grond (zand/klei?) lijkt ook erg droog. Mogelijk is dit alleen de toplaag, maar reiken de wortels wel diep genoeg om water op te nemen?

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Hier dit jaar een dozijn jalapeño's opgekweekt, momenteel nog in literpotjes. Heb ze afgelopen weken afgehard, hou er zelf één, eentje gaat naar een neef van me en de rest gaat naar mijn zusje en zwager.

Komen in de volle polder grond te staan tegen een muur van de schuur op het zuiden waar ze het altijd lekker doen. Doel: flinke bult jalapeño poppers op de BBQ deze zomer.

Zal de mijne binnenkort in een grote pot zetten, daarna gaat het altijd lekker snel.

Begonnen met ontkiemen op de router, daarna alles in potjes voor het raam. In verleden ook wel met lampen en kweektent om lopen kutten, maar tegenwoordig hou ik het liever simpel en zie wel wat er van komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/62TWP3O66468R75kl7P7Ka2WcR4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/eF2c0Biz453ayWRnPdT7fX6q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyevkd--2GgyU0KWkO462gtdDfk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6Lo1yxGU4CFiskg6asZoDIl3.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMItqcG55yUHpypIbJW1OsXDrN8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HBL1pL3lRZq850z5MqfREqEn.jpg?f=user_large

Verder nog een paar meloen en snackkomkommer plantjes. In grote potten gezet met stokken zodat ze wat kunnen klimmen. Foto is van 2 weken terug, momenteel wat bladschade door niet goed afharden maar daar groeien ze wel doorheen, de toppen lopen alweer flink uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLXDUa7BAxLmCsOcZQmZe0ujL0Y=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9AIHIi2MyM9vhcDOYznQfsUu.jpg?f=user_large

Daarnaast nog wat aardbeien, munt en framboos.

Blijft toch een aardigheid :Y

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
dejeroen schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 18:34:
[Afbeelding]

Hier lijkt alles dood te gaan, twee komkommer planten tegen de schutting aan zijn al zo goed als dood. De helft van de paprika s lijkt dood te gaan/(binnen het karton) .
En van de cayennepeper planten groeit er maar eentje goed (net buiten het karton).
Wat is hier aan de hand?
Ziet er erg droog uit mbt de laag zand. Zou een oorzaak kunnen zijn.
Eventueel voor de toekomstige planten wat meer water geven of iets van stro/mulch erop als extra laag tegen het verdampen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
@Paulus07 dat vond ik ook, lijkt ook weinig organische stof te bevatten. Maar de vraag is of dat zo is, het ziet er ook erg droog uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdW5reCv78ZAiUWRbSDcDNbgLJI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJY5PJnhEc2CQfESAjw5J79m.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p5neY5F2hOCzgboIHwiJgBI_M6Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upqhgonORCWXnhrTR4ZBaakd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HRbauYrthtYV932dFfxyTwd3PdU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwhxW06iaQXol0YcnPXINMqP.jpg?f=fotoalbum_tile

Inmiddels heb ik mijn eerste tros gekrent. Dit is volgens mij de Muscaat. Er zitten in totaal vier trossen aan waarvan. Daarnaast heb ik wat kleinere trossen volledig verwijderd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtn-oTnToLN2DX9tngP44nOhJoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2ZPNoqB7lQCVZldRzCmFYNx.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft natuurlijk niets met een moestuin te maken, maar wat een mooie roos!

[ Voor 12% gewijzigd door Benmen op 17-05-2025 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier voor de 1e keer prei in de grond gezet. Benieuwd of het wat gaat worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Paulus07 schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 14:32:
Hier voor de 1e keer prei in de grond gezet. Benieuwd of het wat gaat worden :)
Hadden ze inmiddels potlood dikte bereikt?

Hier zijn ze inmiddels 4-5mm dik, dus ze moeten nog even.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TaFR3R9MO269vQ6iOyeJoBoOBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbP4OE40kd39kzvhKll8jpz4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:09:
[...]

Ze hadden inmiddels potlood dikte bereikt?

[Afbeelding]
Neuh maar of ik ze nu binnen in een klein potje voor een raam heb of alvast buiten in de grond zet durf ik wel aan om te proberen. Hebben ze ook direct meer grond/voeding hoop ik :)

Heb ook alvast een tweede probeersel voor herfst prei binnen staan in een groter potje dit keer (was nu dacht ik de Carentan 2). Deze is nu aan het opkomen met al dunne groen sprietjes zichtbaar

Volgend jaar denk eerder beginnen binnen en ook direct in groter potje. Maar zo leren we elke keer :)
Of gewoon plantjes online kopen. Was ook nog schappelijke prijzen zag ik.

Weet alleen nog niet of ik er eventueel een doekje omheen doe buiten. Heb geen gaas maar zag wel zoiets laatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GDzGvgTd_hzTJXuWiDyU3-MoBJM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vZiMkiD7ZhAeuwWp67eeUD15.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Bij mijn zusje zijn de pepers uitgeplant door een stel ware professionals:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHi3WZzlBcAJnhc4S-dGXBg801k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5zU0YnNgS28pAwDCqG0V1TNA.jpg?f=user_large

Benieuwd hoe ze het gaan doen, het is een droog jaar tot nu. Maar daar kunnen pepers best goed tegen, dus met enige regelmaat wat water en het zou goed moeten komen.

3 jaar geleden stonden hier ook wat pepers die ik had opgekweekt, die deden het toen erg goed.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Leuk hoor @FrambozenTaart ik ga denk stoppen met het zelf telen van peper of paprika. Het komt niet van de grond...

Overigens een bizar verschil tussen de aardbei in bak en volle grond qua formaat aardbei en plant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1VH9nrbljXZMy7aZv6z6qc6VLVQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f81M1NgQflRg3esVp24tsZzp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXvPPF-EgjpZG1aXWEhxNp9ibqQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xA7ZthkG21kSDqV7GDza3Cy6.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn rommel hoekje met van alles en nog wat heeft nu een bloeiende reuze zonnebloem. Maar dat reuze valt reuze tegen. Verder kruiden tomaat courgette kruiden. Gewoon rommelig 😅Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jjPq--UYErk9ntAvNumD37HyJQ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FO072mRTZ72HDEx9PDawHhkm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:58
HandyLumberjack schreef op zaterdag 17 mei 2025 @ 15:09:
[...]

Hadden ze inmiddels potlood dikte bereikt?

[Afbeelding]
Leuk om te zien! Ik ben toch even nieuwsgierig. Ik heb zelf ook prei gezaaid maar ik zie er niks van op komen.
Heb je die van jou eerst binnen gezaaid of gelijk buiten? En hoe lang heeft het geduurd voordat je het op zag komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
rickie19 schreef op maandag 19 mei 2025 @ 11:02:
[...]

Leuk om te zien! Ik ben toch even nieuwsgierig. Ik heb zelf ook prei gezaaid maar ik zie er niks van op komen.
Heb je die van jou eerst binnen gezaaid of gelijk buiten? En hoe lang heeft het geduurd voordat je het op zag komen?
Voor mij is het ook het eerste jaar dat ik prei gezaaid heb. Ik heb begin februari gezaaid in de koude kas, zowel winterprei als zomerprei. Duurde vrij lang voordat het op kwam. Twee maanden later stonden er sprietjes van ca. 5cm hoog.

Er is trouwens maar een klein deel van het zaad is opgekomen, wat ik heb voor beide soorten een half zakje gezaaid, en dat was veel meer dan het aantal sprietjes dat ik nu zien.

[ Voor 13% gewijzigd door HandyLumberjack op 19-05-2025 13:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

jeroenkb schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:38:
[...]

Ik hoop dat dat voldoende gaat zijn. Ik weet niet hoe groot je tomatenplanten zijn op dit moment en wanneer je weg gaat, maar richting zomer gaat bij mij de waterbehoefte van de tomaten richting de liter per dag (als het al niet meer is)
Mijn planten hebben het overleefd met de bollen voor water, de pepers hebben nergens last van de tomaten moeten even bijtrekken denk ik maar zijn ook zeker niet dood. Beetje verfrommelde bladeren wel. Er zitten nog geen tomaten in (misschien omdat hij geen water kreeg ;) )

Ze hebben zelfs in een plastic kweekkastje gestaan, wel met de deur open, afgelopen tien dagen in de zonkant van de tuin.

Een vijgenboompje gekocht in Spanje bij de Lidl voor 15 euro en die in de auto mee terug genomen. Kom ik in Belgie vandaag bij de Lidl, Vijgenbomen voor 5 euro :F

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 20-05-2025 15:06 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Marzman schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:05:
[...]

Een vijgenboompje gekocht in Spanje bij de Lidl voor 15 euro en die in de auto mee terug genomen. Kom ik in Belgie vandaag bij de Lidl, Vijgenbomen voor 5 euro :F
Maar nu heb je een boom met een verhaal, dat is veel leuker dan een anoniem boompje uit de supermarkt :+.

En iedere keer als je die boom ziet denk je even terug aan Spanje, dat is minimaal €10,- waard :*).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HandyLumberjack schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 10:21:
Vandaag zijn de ijsheiligen voorbij, dus vanaf nu zouden planten die niet tegen de vorst kunnen buiten uitgeplant kunnen worden.

Zelf ben ik vaak ongeduldig, dus hier staan de planten al even buiten/in de kas.

En de eerste cherrytomaten beginnen nu te verkleuren:

[Afbeelding]

Deze plant heb ik begin februari gezaaid, de plant heeft geen kunstlicht gezien. Gewoon in de vensterbank, daarna in de koude kas (en sommige koude nachten terug naar binnen) en sinds een week staat die definitief buiten in een grote pot.

Ik had gehoopt dat die vroeg vruchten zou geven, maar zo vroeg had ik echt niet verwacht..
Tomaten doe ik ook niet onder kunstlicht. Die groeien ook vrij snel en daar kun je prima wat later mee beginnen (en ze zijn ook al snel veel te groot voor binnen als je te vroeg begint ;) ).

Je hebt al redelijk wat tomaatjes inderdaad (y)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HandyLumberjack schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 15:44:
[...]

Maar nu heb je een boom met een verhaal, dat is veel leuker dan een anoniem boompje uit de supermarkt :+.

En iedere keer als je die boom ziet denk je even terug aan Spanje, dat is minimaal €10,- waard :*).
Hij is wel iets groter, maar (en dan quote ik mijn vrouw) 'niet 10 euro groter' (dus niet 3x zo groot ;) )

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Deze blijft nice:

Pagina: 1 ... 83 84 Laatste