Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 83 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:15
streamnl schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:46:
Hier gaat het goed en ook weer niet. Veel te weinig pepers zijn uitgekomen (1 soort, denk dat de zaden te oud zijn geworden). De tomaten daarentegen gaan goed. In die grote pot zijn de tomaten uit zuid Frankrijk. Leuk

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik durf ze nog niet in de kas te zetten en zeker niet buiten. Want het is in de nacht nog net te koud.

O en we hebben sinds begin maart een perenboom.
[mo] mijn vrouw is 40 geworden en ze heeft van haar ouders en zusje een boom gekregen die ook 40 is.)
En die staat nu vol in de bloei in onze voortuin.

Voor de rest, de aardbeien in de kas hebben veel bloempjes maar nog geen aardbeien. Vind het knap dat er laatst hier iemand zoveel aardbeien had, terwijl die gewoon in de volle grond staan.
Netjes, wanneer heb je ze gezaaid?

Hier zijn ze nog niet zo groot en toch de gok genomen om ze naar buiten te trappen. Einde van de week gaat het warmer worden volgens mij.

Ik bedacht me dat ik ze rond deze tijd in m'n vorige huis een stuk groter had, maar die heb ik dan ook opgekweekt op een vensterbank met een radiator eronder, in dit huis, stonden ze in een zonnige vensterbank maar zonder warmte van onderen.

Enfin, ik ga wel zien, de tuin is hier aardig windstil en warm dus ik heb wel hoop dat er een paar het gaan redden en zo niet, ga ik valsspelen en een paar planten bij het tuincentrum halen die al een cm of 30 zijn.

Voor wat betreft die aardbeien, ik heb laatst van die kluiten met blaadjes gekocht bij het tuincentrum, die toen in een pot gestoken en die kregen ook al snel bloemen enz. Kan me voorstellen dat als je met zoiets 2 maanden eerder begint, je nu inderdaad al veel aardbeien hebt en, het ras speelt ook mee.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
1nsane schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:07:
[...]

Netjes, wanneer heb je ze gezaaid?

Hier zijn ze nog niet zo groot en toch de gok genomen om ze naar buiten te trappen. Einde van de week gaat het warmer worden volgens mij.

Ik bedacht me dat ik ze rond deze tijd in m'n vorige huis een stuk groter had, maar die heb ik dan ook opgekweekt op een vensterbank met een radiator eronder, in dit huis, stonden ze in een zonnige vensterbank maar zonder warmte van onderen.

Enfin, ik ga wel zien, de tuin is hier aardig windstil en warm dus ik heb wel hoop dat er een paar het gaan redden en zo niet, ga ik valsspelen en een paar planten bij het tuincentrum halen die al een cm of 30 zijn.

Voor wat betreft die aardbeien, ik heb laatst van die kluiten met blaadjes gekocht bij het tuincentrum, die toen in een pot gestoken en die kregen ook al snel bloemen enz. Kan me voorstellen dat als je met zoiets 2 maanden eerder begint, je nu inderdaad al veel aardbeien hebt en, het ras speelt ook mee.
De zaden van Z-Frankrijk heb ik iets voor 6 augustus uit de tomaten gehaald en goed laten drogen.
Op 19 jan ben ik begonnen met de ¨Dena Methode¨. Hier zaten pepers, pakrika's en tomaten in

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11:36
Hier staan een aantal aardbeienplantjes in de kas tussen de tomaten. Daar zitten inmiddels de nodige aardbeien aan, maar die moeten nog groeien/kleuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gpn-T93vWAAUFzBhgIPw6SpgJFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfdWw4XIkYxStevLAzs2eyaf.jpg?f=fotoalbum_large

De aardbeien die buiten staan beginnen nu langzaam bloemen te krijgen.

Een paar tomaten hebben wat last van opkrullend blad. Ik heb het idee dat dat door de kou van de afgelopen nachten/temperatuurswisselingen komt. Iemand andere suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02WPHKsY03lyiPUrQoJEOIBI1u4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MLBzqOO1rGUhC3P4uuRqN0X.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
streamnl schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:16:
[...]

De zaden van Z-Frankrijk heb ik iets voor 6 augustus uit de tomaten gehaald en goed laten drogen.
Op 19 jan ben ik begonnen met de ¨Dena Methode¨. Hier zaten pepers, pakrika's en tomaten in
Ah dat verklaart het, je bent vroeg begonnen en ik zie ze nu mooi op een convectorput staan. De grootste plant bij mij is eentje met vleestomaten, die is nu 25 cm.

Ik heb ze dus nu naar buiten verhuisd, ik ga gewoon maar eens bezien of het wat gaat worden, ik heb wel een stuk of 3 zaadjes per oplosbaar stekpotje gedaan, dan zal ik er 2 weg moeten knippen per plek maar dan blijft er hopelijk een mooie grote sterke plant over straks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:28
Een vraag waar ik zo 123 geen antwoord op kan vinden. Ik had voor vrouwlief een verticale kruidentuin gemaakt voor tegen de muur, visualiseer je een soort boekenkast met schuine planken waar potgrond in zit. Het is gemaakt van onbehandeld Douglas hout. Nu heeft ze in alle goede bedoeling zonder even te checken alles in de beits gezet, welteverstaan deze: https://www.praxis.nl/ver...nt-douglas-0-75l/10079033

Nu zit ik een beetje in twijfel of dit wel zo slim was. Trekt dit spul de aarde in, komt het in de kruiden/plantjes? Met andere woorden, heeft ze nu een mooie bloemen bak, of is dit nog bruikbaar voor kruiden e.d.

Make Tweakers Great Again

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien dat het meevalt, maar ik zou het ook niet meer voor kruiden gebruiken denk ik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Hemingr schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:14:
Een vraag waar ik zo 123 geen antwoord op kan vinden. Ik had voor vrouwlief een verticale kruidentuin gemaakt voor tegen de muur, visualiseer je een soort boekenkast met schuine planken waar potgrond in zit. Het is gemaakt van onbehandeld Douglas hout. Nu heeft ze in alle goede bedoeling zonder even te checken alles in de beits gezet, welteverstaan deze: https://www.praxis.nl/ver...nt-douglas-0-75l/10079033

Nu zit ik een beetje in twijfel of dit wel zo slim was. Trekt dit spit de aarde in, komt het in de kruiden/plantjes? Met andere woorden, heeft ze nu een mooie bloemen bak, of is dit nog bruikbaar voor kruiden e.d.
Volgens mij is het algemene advies om moestuinbakken e.d. niet te beitsen maar onder druk behandeld hout te gebruiken. Het lijkt er ook op dat deze beits insecticiden en fungiciden bevat (al staat er geen ingredientenlijst, staat wel in de beschrijving iets over). Kan me niet voorstellen dat dat goed is voor je grond. Of het giftig is kan ik niet met zekerheid zeggen en lijkt me een lastig te beantwoorden vraag zonder de precieze ingredienten van de beits te weten, maar ik denk dat het een realistische aanname is dat in een beits die niet expliciet voedselveilig is er ook insecticiden en fungiciden zitten die niet voedselveilig zijn.

Ik zou er zelf een bloemenbak van maken.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
jaapzb schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:35:
[...]

Volgens mij is het algemene advies om moestuinbakken e.d. niet te beitsen maar onder druk behandeld hout te gebruiken. Het lijkt er ook op dat deze beits insecticiden en fungiciden bevat (al staat er geen ingredientenlijst, staat wel in de beschrijving iets over). Kan me niet voorstellen dat dat goed is voor je grond. Of het giftig is kan ik niet met zekerheid zeggen en lijkt me een lastig te beantwoorden vraag zonder de precieze ingredienten van de beits te weten, maar ik denk dat het een realistische aanname is dat in een beits die niet expliciet voedselveilig is er ook insecticiden en fungiciden zitten die niet voedselveilig zijn.

Ik zou er zelf een bloemenbak van maken.
Onder druk behandeld hout wordt juist afgeraden, daar zitten een boel ongezonde stoffen in, het beste is onbehandeld hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HandyLumberjack schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:45:
Onder druk behandeld hout wordt juist afgeraden, daar zitten een boel ongezonde stoffen in, het beste is onbehandeld hout.
Thermisch behandeld hout (i.p.v. chemisch) met IPPC merkteken mag geen probleem zijn.
Geen idee hoe effectief dat is, maar ze doen het ook met europalletten e.d. dus het zal wel helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dat gezegd zijnde, ik gebruik gewoon de allergoedkoopste, kromste, ongeschaafde, onbehandelde vuren planken uit de bouwmarkt om moestuinbakken ineen te flansen. Na 4-5 jaar zijn ze aan vervanging toe, maar het kost ook weinig dus ach.

[ Voor 14% gewijzigd door Slonzo op 22-04-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:45:
[...]

Volgens mij was dat omdat vroeger arsenicum gebruikt werd en andere giftige stoffen, zo ver ik weet gebeurt dat inmiddels niet meer

Maar goed ik gebruik uberhaupt geen hout, mijn perkjes zijn fluide :)

[ Voor 8% gewijzigd door jaapzb op 22-04-2025 12:17 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
jaapzb schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:16:
[...]

Volgens mij was dat omdat vroeger arsenicum gebruikt werd en andere giftige stoffen, zo ver ik weet gebeurt dat inmiddels niet meer

Maar goed ik gebruik uberhaupt geen hout, mijn perkjes zijn fluide :)
Arsenicum mag al een jaar of 20 niet meer. Maar o.a. PFAS en biociden worden nog wel gebruikt. Het advies komt uit 2024 van de RIVM.

De oplossing van @Slonzo is een goede, gewoon onbehandeld goedkoop hout gebruiken en accepteren dat het 4-5 jaar mee gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09 15:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1nilCOJxeGgMRl6A71u3lSse5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGgHmvqKSTmQEqNnvIv1iNQn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U30YIjdP-LWgJrbgRwIgCcxVfCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0O03prkId5cZ9CCSqyUKWiI.jpg?f=fotoalbum_large

De aardbeien in de kas lopen iets voor op die buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-09 21:52

Cis

Benmen schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi!

Ik heb mijn aardbeien in volle grond staan en in emmers. Ook daar is een enorm verschil te zien. Die in emmer hebben een flinke voorsprong. Grond in emmers warmt veel eerder op.

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wij hebben ook een deel in de kas, het zijn plantjes die eigenlijk natuurlijk gegroeid waren uit de moederplant (wij hebben dat een beetje zijn gang laten gaan in de vierkante meterbak, maar daar eten de vogels alles op).

Ik weet niet hoe oud de planten zijn, mijn vrouw wilde ze apart zetten. Ik heb gezegd dat ze het beste de kleine planten kan kiezen omdat die jonger zijn en waarschijnlijk meer aardbeien gaan krijgen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
ik hoop dat het verhaal van mijn buurman waar is. Die heeft deze planten al jaren (tientallen) op dezelfde plek staan en ze gaven nog steeds vrucht.

In de bakken is het meer een probeersel, kijken of dat wat mag worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Vraagje voor de aardbeien kwekers hier: is het enigszins opbrengst-technisch rendabel om een paar potten met aardbeien planten te hebben?

Ik heb alleen een klein balkon tot me beschikking en hou het daarom vooral bij tomaten omdat die qua oppervlakte - opbrengst onverslaanbaar zijn.

Als een aardbei plant tijdens een seizoen nog geen bakje aardbeien oplevert dan is het niet echt interessant voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
Vraagje.

Ik heb zoals bekend pas m'n moestuin aangelegd in de achtertuin. Erg blij mee maar wat ik me wel bedacht, de appelboom die in de hoek staat bij het tuinhuis, daar merkten we vorig jaar van dat die helemaal kaalgeplukt werd qua appels door halsbandparkieten (gevolg, half aangevroten appels door de hele tuin)

Ik had toen ook al in een bak een flinke tomatenplant maar die lieten ze links liggen, ik weet niet of dat iets is wat ze niet lusten of, dat ze het te spannend vinden omdat die onder het balkon vrij dicht bij de grond stond?

Enfin, ik heb ook, naast een zwik verschillende kruiden, ook aardbeien, blauwe bessen en komkommers staan, daar groeit nu nog niks aan maar ik ben bang dat zodra die vrucht hebben, de halsbandparkieten ze ook op gaan eten.

Wat zou de beste methode zijn om dit te voorkomen? Ik kan een net spannen, dan kunnen de hommels ook nog gewoon hun gang gaan, maar zo'n parkiet kan er in verstrikt raken in z'n enthousiasme, CD's aan touwtjes? Wel foeilelijk en ik betwijfel of de doorgewinterde halsbandparkiet daar van onder de indruk is.

Iemand nog tips? Het is een beetje een ongewone vorm natuurlijk ook dus een soort kasconstructie is ook al wat lastiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZ0MjE9OtkulQ9Czl-MiOGjAblE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZL47ajvMOqW3sZbsojju1F9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Benmen schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:12:
ik hoop dat het verhaal van mijn buurman waar is. Die heeft deze planten al jaren (tientallen) op dezelfde plek staan en ze gaven nog steeds vrucht.

In de bakken is het meer een probeersel, kijken of dat wat mag worden...
Na drie jaar schijnt het minder te worden maar ze vernieuwen zichzelf als ze los in je tuin staan en het je niet uitmaakt waar ze precies groeien. Je moet dan alleen af en toe wat oude verwijderen ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
1nsane schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:44:
Vraagje.

Ik heb zoals bekend pas m'n moestuin aangelegd in de achtertuin. Erg blij mee maar wat ik me wel bedacht, de appelboom die in de hoek staat bij het tuinhuis, daar merkten we vorig jaar van dat die helemaal kaalgeplukt werd qua appels door halsbandparkieten (gevolg, half aangevroten appels door de hele tuin)

Ik had toen ook al in een bak een flinke tomatenplant maar die lieten ze links liggen, ik weet niet of dat iets is wat ze niet lusten of, dat ze het te spannend vinden omdat die onder het balkon vrij dicht bij de grond stond?

Enfin, ik heb ook, naast een zwik verschillende kruiden, ook aardbeien, blauwe bessen en komkommers staan, daar groeit nu nog niks aan maar ik ben bang dat zodra die vrucht hebben, de halsbandparkieten ze ook op gaan eten.

Wat zou de beste methode zijn om dit te voorkomen? Ik kan een net spannen, dan kunnen de hommels ook nog gewoon hun gang gaan, maar zo'n parkiet kan er in verstrikt raken in z'n enthousiasme, CD's aan touwtjes? Wel foeilelijk en ik betwijfel of de doorgewinterde halsbandparkiet daar van onder de indruk is.

Iemand nog tips? Het is een beetje een ongewone vorm natuurlijk ook dus een soort kasconstructie is ook al wat lastiger.

[Afbeelding]
Alles wat je kan doen om vogels te verjagen ziet er een beetje lelijk uit, zo ver ik weet. Netten kunnen ze in verstrikt raken, wat helpt is een fellere kleur maar ook dan is het niet ideaal. Zijn hier mensen inderdaad die cd's ophangen, of bamboestokjes neerzetten met een stuk afzetlint (rood/wit) er aan wat in de wind wappert. Dat schijnt hier in ieder geval te werken tegen merels en duiven.

Een oudere moestuinier hier in de buurt spant altijd strak over zijn tuin een soort elastiek wat in de wind suist en wappert. Maakt een hels kabaal maar werkt wel. Ik zou er alleen niet naast willen wonen.

Zelf leg ik een netje over mijn planten als ik zie dat er (overmatig) vogelvraat is. Een beetje vraat vind ik niet zo erg. Heb verder nog nooit gehad dat er vogels in vast zijn blijven zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

jeroenkb schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:22:
Vraagje voor de aardbeien kwekers hier: is het enigszins opbrengst-technisch rendabel om een paar potten met aardbeien planten te hebben?

Ik heb alleen een klein balkon tot me beschikking en hou het daarom vooral bij tomaten omdat die qua oppervlakte - opbrengst onverslaanbaar zijn.

Als een aardbei plant tijdens een seizoen nog geen bakje aardbeien oplevert dan is het niet echt interessant voor mij
Ik zou een kast met een paar planken op je balkon zetten. Dan kun je meer potten kwijt. En je moet op soort kiezen voor opbrengst dan (dus niet op bijzonderheid en van die kersenaardbeien, of witte aardbeien, maar gewoon f1 planten die veel formule geven)

Ik heb ooit deze kast gekocht bij Ikea, maar mijn vrouw heeft hem in beslag genomen voor andere planten omdat het een mooie kast is (het enige dat van mij is dat is dat stekje van de olijfboom in een bierflesje :p ), Dus nu gebruik ik lelijke kasten. Die waar zo'n plastic hoes overheen zit voor in de tuin, maar op een balkon heb je die hele hoes denk ik niet nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j4KTfm5cYY94-ev_2Qio98tT2_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0BzLKQcmAKwVZpgPNPY0kTpq.jpg?f=fotoalbum_large

Tomatenplanten hebben ook een goede opbrengst voor op een balkon en kun je gewoon op de vloer zetten (eventueel struik(snack/cherry)tomaten met als je het een beetje compact wilt houden). Peperplantjes is ook goed te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 23-04-2025 10:18 ]

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:28
1nsane schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:44:
Vraagje.

[Afbeelding]
Een luchtbuks en een havik.
Dat werkt.

Als ze verstrikt raken in een net kan je ze er de volgende dag makkelijk uitvissen en in de kliko donderen.
De enige manier om van die parkieten af te komen is om ze dood te maken, ze dragen niks bij hier en willen niet delen ook. Ik ben blij dat ze er bij ons nog niet zijn maar als ze er wel komen gaan we er hardhandig tegenin.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:33:
[...]

Dat werkt.

Als ze verstrikt raken in een net kan je ze er de volgende dag makkelijk uitvissen en in de kliko donderen.
De enige manier om van die parkieten af te komen is om ze dood te maken, ze dragen niks bij hier en willen niet delen ook. Ik ben blij dat ze er bij ons nog niet zijn maar als ze er wel komen gaan we er hardhandig tegenin.
Nog erger dan niets bijdragen. Terroriseren de overige vogels. Heb bij alle nestkasten die ik heb hangen de ingang moeten verstevigen met een metalen plaatje, omdat die k-beesten de ingang gewoon vergroten om zo bij de inhoud te kunnen komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipieee
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-09 22:20
Iemand die weet wat voor een insect dit is? Er zaten er een stuk of 20 onder het insctengaas wat over mijn uien en knoflook heen zit. Het lijkt niet op de uien vlieg maar geen idee of ze schadelijk zijn? Ik denk dat ze ongeveer 1.5cm lang zijn. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NevWRZZ7cr4sinOwhGcqrSr5rjQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FDAScrgbzMBCqxTYtrprNwTI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:23

Metalfreak

Hoije woh!

Slonzo schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:52:
Dat gezegd zijnde, ik gebruik gewoon de allergoedkoopste, kromste, ongeschaafde, onbehandelde vuren planken uit de bouwmarkt om moestuinbakken ineen te flansen. Na 4-5 jaar zijn ze aan vervanging toe, maar het kost ook weinig dus ach.
Ja, same, deze bak staat er al 4 jaar ongeveer, still going strong:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGr4QtUcdVmxZQAyrek3UbCguus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NEvKDXvg3Je030TQ0ririxNv.png?f=fotoalbum_large

Binnenkant is bekleed met van die plastic anti worteldoek.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
No Hands schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:33:
[...]

Dat werkt.

Zoiets: YouTube: He Wants the Baby Birds! Cat Repellent says “No”

Dat bracht me wél op inspiratie! Ik heb namelijk nog Omron Photoelectric switches liggen die ik jaaaaaren geleden in een zak elektra kreeg van iemand. Destijds eentje van in m'n pc gebouwd om met een swipe langs de voorkant de cdrom lade open te laten gaan.

Maar, ik heb ook nog een elektrisch gelpellet gun liggen. Als ik die nou in een soort doos inbouw en de sensor erop aansluit... >:)

Dit gaat een leuk project worden, ben binnenkort een paar dagen vrij, ik heb nu een plan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:28
1nsane schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:01:
[...]

Zoiets: YouTube: He Wants the Baby Birds! Cat Repellent says “No”

Dat bracht me wél op inspiratie! Ik heb namelijk nog Omron Photoelectric switches liggen die ik jaaaaaren geleden in een zak elektra kreeg van iemand. Destijds eentje van in m'n pc gebouwd om met een swipe langs de voorkant de cdrom lade open te laten gaan.

Maar, ik heb ook nog een elektrisch gelpellet gun liggen. Als ik die nou in een soort doos inbouw en de sensor erop aansluit... >:)

Dit gaat een leuk project worden, ben binnenkort een paar dagen vrij, ik heb nu een plan :*)
Hou ons vooral op de hoogte

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
No Hands schreef op woensdag 23 april 2025 @ 16:37:
[...]

Hou ons vooral op de hoogte
Will do, het zou moeten werken, ik heb het destijds succesvol ingebouwd in m’n watergekoelde tower of power en een dvdbrander is m.i. gevoeliger dus het zal best kunnen werken:

Ze zijn trouwens af te stellen op gevoeligheid/afstand dus dat komt ook goed.

[ Voor 6% gewijzigd door 1nsane op 23-04-2025 17:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Planten binnen weer even voorzien van wat kleine knipbeurten, afgevallen blaadjes weghalen etc. Ook lading peperplanten welke toch veel te veel had opgeschoond/kliko :P

Volgend jaar wat minder zaaien :+

Verder de komkommers in de perspotjes omgezet naar P9 potjes voor nu.
Werkt wel goed maar merk wel dat die perspotjes veel sneller uitdrogen en meer water geven benodigd hebben vergeleken met de planten in plastic bakjes.

Meloen, courgette, cherry tomaten, komkommers groeien wel dus dat is nice.

De prei is een erg trage groeier merk ik wel (1e keer dat ik die heb gezaaid). Dus hopelijk dat die rond mei wel een potlood dikte hebben 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Paulus07 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:11:

De prei is een erg trage groeier merk ik wel (1e keer dat ik die heb gezaaid). Dus hopelijk dat die rond mei wel een potlood dikte hebben 8)7
Ik heb in februari ook voor de eerste keer prei gezaaid.
Zowel winterprei als zomerprei. Ik vindt het ook erg traag gaan. Maar de zomerprei lijkt de afgelopen dagen opeens een groeispurt te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:26:
[...]

Ik heb in februari ook voor de eerste keer prei gezaaid.
Zowel winterprei als zomerprei. Ik vindt het ook erg traag gaan. Maar de zomerprei lijkt de afgelopen dagen opeens een groeispurt te maken.
Gok dat het ook puur voeding is. Omdat ze zo lang in die potjes staan (feb/mrt) hebben ze aan enkel potgrond al snel niet meer genoeg.
Deze week ook als test maar eens vloeibare voeding bij het water gedaan. Vorige jaren nooit echt nodig gehad met de planten binnen. Maar met meer licht en sneller kiemen van pepers etc door de warmte mat gaat alles sneller.

Dus eens kijken hoe dat gaat werken en of er iets van verandering zichtbaar is (en of die fles van de action een beetje goed spul is van afgelopen jaar) 8)7

Komend jaar ook ff de lampjes mixen. De bovenste zijn wat feller en gaan de planten harder op. (zo leren we elk jaar beetje bij en passen we dingen aan).

Wel jammer dat er net niet 3 van die bloempotschalen naast elkaar passen in het ikea rekje. En eventueel nog ooit iets verzinnen voor verlichting bovenste plank. Dan kan ik daar ook planten kwijt. Die moeten het nu enkel eventueel hebben van licht wat in de kamer komt vanuit buiten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 31% gewijzigd door Paulus07 op 24-04-2025 15:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwistedIT
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20-09 14:39
In pot gaat ze hard;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeUZoLQr8XwGGThZc-5bPXrmC5k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cX0rOkeTuk6UuPQlQCRUpBQg.jpg?f=fotoalbum_large

Maar in de volle grond gaat beter;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wnsOlfOdVIEHekMyZzVKDQRgpGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJ634wZXT68cAzi8FdKiucWS.jpg?f=fotoalbum_large

Over houten plantenbakken gesproken, hier moet ik alleen nog voetjes onder plaatsen. Gaat wel een jaar of wat mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iW3tiHklNcRG_kyuCrIybmO6e_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YtxBMCDqQuPgit4gDzGsMId3.jpg?f=fotoalbum_large
Benmen schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Tof hoor, ik heb nu binnen een stuk over 16 tomaten staan (ga ik niets mee doen). Die zet ik over naar de kas. Dan kunnen ze 7 mei naar de basisschool.

De perspotten staan normaal strak tegen elkaar, in de kas heb ik er weinig last van qua uitdroging. Maar daar is de vochtigheidsgraad veel hoger dan buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Paulus07 schreef op donderdag 24 april 2025 @ 15:32:
[...]

Gok dat het ook puur voeding is. Omdat ze zo lang in die potjes staan (feb/mrt) hebben ze aan enkel potgrond al snel niet meer genoeg.
Deze week ook als test maar eens vloeibare voeding bij het water gedaan. Vorige jaren nooit echt nodig gehad met de planten binnen. Maar met meer licht en sneller kiemen van pepers etc door de warmte mat gaat alles sneller.

Dus eens kijken hoe dat gaat werken en of er iets van verandering zichtbaar is (en of die fles van de action een beetje goed spul is van afgelopen jaar) 8)7

Komend jaar ook ff de lampjes mixen. De bovenste zijn wat feller en gaan de planten harder op. (zo leren we elk jaar beetje bij en passen we dingen aan).

Wel jammer dat er net niet 3 van die bloempotschalen naast elkaar passen in het ikea rekje. En eventueel nog ooit iets verzinnen voor verlichting bovenste plank. Dan kan ik daar ook planten kwijt. Die moeten het nu enkel eventueel hebben van licht wat in de kamer komt vanuit buiten.

***members only***
Prei schijnt ook vrij hongerig te zijn qua bemesting.

Ik heb die van mij direct in de kas gezaaid. En dit staat er nu: (links zomerprei, rechts winterprei)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqd44HujXTvuZtqJJu6yUGT2Aq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ruhMx6nldWX5dDxkiethwOdc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd of ze potlood dikte gaan halen in een paar weken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het groeit echt goed dit jaar, elke plant is een beetje verschillend maar ze zitten ook allemaal in verschillende potten :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8vscu41gaIbhTveZkbGn6TP513M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06MEuP3R5mvB7cEAnWu98nww.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10-r5Lr93Xdia-yAclYLezC3MS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qg43eKeUOE7feDOXoG2XpPf1.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Pfffff de slakken kruipen weer rond buiten ;w
Zat er ook alweer 1 op het glas van raam omhoog te kruipen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:47
Ik heb vandaag Magnesiumsulfaat besteld om de gezondheid van de planten te verbeteren. Zijn er meer die dit gebruiken en wat voor dosis gebruik je? Heb je hier ook een positieve verandering in opgemerkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Cheater schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:46:
Ik heb vandaag Magnesiumsulfaat besteld om de gezondheid van de planten te verbeteren. Zijn er meer die dit gebruiken en wat voor dosis gebruik je? Heb je hier ook een positieve verandering in opgemerkt?
Niet doen.
Of hier als je liever leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwistedIT
Is het zo erg alweer?

Ik had er 2 (miniversie) op de bonen. Die waren airborn en zijn naast de sloot beland.
Paulus07 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:19:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 12:16

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Hier alleen kleine naaktslakjes rond de planten, maar ik kan op de wildcamera zien dat de egels flink bezig zijn met huisjesslakken slopen.

De eerste bloemen zitten aan de aardbeien die van het balkon de volle grond in zijn gegaan. Ben benieuwd wat het wordt, al is de kans groot dat diezelfde egels de vruchten al eerder te pakken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Paulus07 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 22:19:
Ja, ik heb er gisteren ook zes gevangen (vijf buiten en een zat in de veranda (is een soort van binnen). Ik heb ze in het grasveldje voor mijn huis gegooid, ik denk dat de vogels het wel oplossen.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 26-04-2025 09:23 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:00
Hier is de helft van de ijsbergsla en brocolli een week of 2 alweer verdwenen (slakken/vogels geen idee).

Heb een doos kapot gescheurd en als een soort muur omheen gezet en vervolgens weer ingezaaid. Voor nu staat alles er nog. Een muurtje bouwen van een doos doe ik elk jaar (heb maar een paar planten die slakken leuk vinden dus weinig werk) en het lijkt elk jaar behoorlijk goed te werken. Het idee is volgens mij dat slakken niet over dunne/scherpe randjes heen gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Nopheros op 26-04-2025 10:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Zo het overpotten is ook weer klaar...
Ik ging het rustig aan doen met de pepers dit jaar, maar het zijn er toch weer meer geworden dan ik dacht :+
Beetje restjes opgemaakt van jaren geleden, maar quasi alles is toch ontkiemd. En wegdoen is zo zielig.

Ach ja, beter zo dan omgekeerd :Y) Wordt weer een leuk verrassingsassortiment voor saus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpBfNjRAoz-vgnz8j077ma7onNQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLjX1vq9IwgnKVozfimftlrn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

De cosmos en tomaten daarintegen zijn nog geen succes, na 3 weken is de volle 0% ontkiemd -O-
(ze stonden wel buiten, waarschijnlijk nog iets te fris... misschien komende week meer succes)

Hebben jullie al buiten uitgezaaid?

[ Voor 9% gewijzigd door Slonzo op 26-04-2025 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
We hebben vandaag ook (bijna) alles van binnen naar buiten in de kas gezet. Meteen de druppelslang goed gezet en getest.
Ze hebben het nu even zwaar, maar dat komt helemaal goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWylIQOz56t4DXhgmWakgh_801s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gDankv8Df1tzZjkz4HjuYvle.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2_uob7vmnUmgtyVmiJTFk9mXm8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tlgLgzzaQ3JcGRmQ4DjTzNhF.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwistedIT
Mijn tomaten gaan als een raket maar de peper en paprika planten daarentegen willen weer niet echt..

Alles wat groot genoeg is staat nu ook voor vast buiten. De jonkies en p&p gaan straks weer naar binnen..

Buiten alleen sla gedaan.
Slonzo schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:17:
De cosmos en tomaten daarintegen zijn nog geen succes, na 3 weken is de volle 0% ontkiemd -O-
(ze stonden wel buiten, waarschijnlijk nog iets te fris... misschien komende week meer succes)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online

Buiten momenteel al weer tuinboon, duivenboon, erwt, witte en gele ui, knoflook, radijs en aardappel

Morgen zaai ik de wortels denk ik

Binnen aan het voorkiemen nu verschillende kolen, aubergine, prei, bosui, bietjes, knolselderij, courgettes en snijbiet

Ook maar een klein kasje gekocht maar die moet nog even gebouwd worden... Dus zal er wel war laat mee zijn, daar moeten dan maar plantjes van de kweker in

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Telt een pot met koriander op het balkon? Dacht dat het niks zou worden, maar opeens ontkiemen ze als een gek. Hopelijk deze zomer veel verse koriander voor op de taco's.

Kwam net nog een zakje zaad van komkommerkruid tegen, dus dat mag een dezer dagen ook worden gezaaid, plus de goudsbloemen, die was ik vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Komende week is het even kort zomer in NL lijkt het met donderdag een 25C :P
Voor de pepers en paprikas nog te vroeg om buiten in de grond gezet te worden. Week erop weer stuk koeler.

De doperwten groeien wel hard buiten. Benieuwd of ik het klimrekje moet gaan verhogen....
En benieuwd wanneer de bloemetjes zullen gaan verschijnen erop. Voor nu is het nog enkel blad en wel flink dikke stammen aan het worden :)

Test met de aardappels in pot/emmer lijkt voor nu ook goed te gaan. Loof is nu boven de grond van 3 stuks. Andere komen denk bijna boven. Emmer is vol dus hoef het niet meer op te hogen met aarde. Nu wachten

Compacte braam is ook hard aan het groeien.

Wel handig om een "vijverkrat" over te houden. Is het wat makkelijker en sneller dragen van de potjes :P

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 24% gewijzigd door Paulus07 op 27-04-2025 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Hier net ook met een oude krat vol potjes gesjouwd. In mijn bejaarde minikas, ooit bij het grofvuil gevonden, wordt het al flink heet, daar mogen de zonnebloemen nog iets groter worden.

Komkommerkruid en goudsbloemen zijn gezaaid, plus nog wat wild kattenkruid, want de kruidentuin is er niet alleen voor de mensen.

Een van de aardbeien heeft alweer meer bloemen, dat gaat de goede kant op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 1nsane
Toch nog wat gescoord op de vrijmarkt, een nieuwe Bosch schuurmachine voor 5 eu waar ik het schilderwerk mee aan kan pakken en een vochtmeter voor 1,-. Ik heb die dingen vaker gehad, niet super accuraat maar indicatief wel heel fijn :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0xPzF0kcXmDi4c5X2Q3DxzHCmM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GgtrSXpEEyCiovtuj8EC9Ac9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Vochtmeter is altijd handig om te hebben. Ik gebruik hem voornamelijk voor de kamerplanten om te checken of ze wat regenwater nodig hebben of niet :)

Krat met planten ook weer buitengezet. Bijna mei dus ze kunnen over tijdje permanent buiten gezet worden denk in de bakken/potten. Zal dan rond half mei worden met de huidige temperaturen wat ze voorspellen.

Geen kas hier dus om het nu al buiten te laten is nog te vroeg denk voor de nachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Paulus07 schreef op maandag 28 april 2025 @ 14:06:
Vochtmeter is altijd handig om te hebben. Ik gebruik hem voornamelijk voor de kamerplanten om te checken of ze wat regenwater nodig hebben of niet :)

Krat met planten ook weer buitengezet. Bijna mei dus ze kunnen over tijdje permanent buiten gezet worden denk in de bakken/potten. Zal dan rond half mei worden met de huidige temperaturen wat ze voorspellen.

Geen kas hier dus om het nu al buiten te laten is nog te vroeg denk voor de nachten.
Wanneer je de planten permanent buiten kan zetten is altijd een gokje. Meestal doe ik dat begin mei als er geen vorst meer wordt voorspeld.

Dit jaar (door het mooie weer en verblijf in de kas) zijn mijn zaailingen al flink groot. En begint het ook in de kas te krap te worden.

Ik hoop over een paar dagen de buitentomaten uit de kas te kunnen halen en buiten uit te planten. De komkommers en paprika's mogen nog wat langer in de kas blijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Js5U-dFBDJ5MzwpcsxraefmeSWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XqELG2w8iiNi5lc5Rhlng5pM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Tomaten (cherry), courgette, komkommers etc had ik dit jaar iets later gestart met voorzaaien. Vorige keren zat ik al te vroeg binnen met te grote planten :P

Dus die zijn nu nog niet heel groot en mogen nog ff binnen blijven doorgroeien voor ik die buiten ga zetten.
Voordele is dat het wel redelijk snelle groeiers altijd zijn (hopelijk dit jaar ook :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik vind het een beetje tegenvallen met het snelle groeien (mijn peperplanten zijn al groter dit jaar, misschien is het te warm in de kas voor de tomatenplanten. Ik wilde ze daar eigenlijk laten staan dat ze een dakje hebben.).

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 28-04-2025 14:44 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Als je kas te warm is, kalk kopen en je ramen kalken tegen de zon. Of.... Zonnewering in de kas.... Ik heb nu nog niets gedaan maar ik denk dat het te warm is in de zomer. Dan ga ik bovenop kalken (direct zonlicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Laatst online: 09:19
De perzikboom heeft de winter niet overleefd. Hierdoor komt de pot beschikbaar!

Iemand nog een tip voor een grote 60L pot die op het zuiden komt te staan? Zowel een boompje als groente is een optie.

Wat we al in de grond en potten hebben staan of komt te staan: peer, appel, pruim, kers, tomaat, sla, blauwe bes, kolen, aardbeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-09 23:16
ThijsM schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:39:
Iemand nog een tip voor een grote 60L pot die op het zuiden komt te staan? Zowel een boompje als groente is een optie.
Wat we al in de grond en potten hebben staan of komt te staan: peer, appel, pruim, kers, tomaat, sla, blauwe bes, kolen, aardbeien.
Vijgenboompje?
En dan munt er onder zetten, kun je lekker thee van zetten.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Aardpeer? Bijzondere groente*, bloeit mooi, maar kan in de volle grond enorm woekeren, dus dan is een pot handig.

* met de door mensen niet af te breken inuline, met alle gasvormige gevolgen van dien. Oppassen dus als je gevoelig bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:58
Wat doen jullie trouwens met onkruid? Ik schoffel het regelmatig om en laat het dan liggen onder het mom van dat verteerd wel. Maar eigenlijk is het luiheid 😇.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Impossibl3 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 15:57:
Wat doen jullie trouwens met onkruid? Ik schoffel het regelmatig om en laat het dan liggen onder het mom van dat verteerd wel. Maar eigenlijk is het luiheid 😇.
Het beste is trekken, maar altijd met het zonnetje erop. Anders staat het binnen no time fier overeind. En als je trekt de wortel meenemen:)

Doe ik dit met alles? Nee, orchidee, goudsbloem etc laat ik gewoon staan. Is een beetje de vraag wat ik op een plek wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ik trek een plant eruit als-ie op een plek staat waar ik hem niet wil hebben, maar voor de rest mag alles zijn gangetje gaan. Het levert elk jaar weer verrassingen op: vorig jaar kwam ik om in de judaspenning, die zich dit jaar blijkbaar niet heeft uitgezaaid, maar er staat wel aronskelk. Op dit moment is het eetbare spul hier zoveel daslook dat andere planten geen kans krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keMCTzSnOmc3UXL5lK5bDqCPVsI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dBxMJPkiC5Io3e98SrpwWvkb.jpg?f=fotoalbum_large
De eerste vruchten van het jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Aangezien hier ook regelmatig hobbykassen voorbij komen, vraagje daarover :)

Wij hebben een kas van ongeveer 6m x 4m met 2 dakramen (met automatische raam-openers) en een dubbele deur die we altijd open zetten.
In de kas hebben we ook schaduw doeken hangen.

Nu was het gisteren in de kas op zijn warmst rond de 45-46 graden en dat is een beetje fors.
Wat kan ik hier nu het beste aan doen?

Ik zat zelf aan actieve koeling te denken in de vorm van 2x 400mm ventilatoren en die dan gebruiken onder de dakramen om een luchtstroom te forceren. Gaat dit helpen of moet het grondiger? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:16
Tijd om wit te kalken lijkt mij. Schaduwdoek aan de binnenkant beschermt alleen de plant, maar de warmte is dan al binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
En met een beetje extra kan je er een huisje van maken. Kwam deze gisteren toevallig voorbij tijdens het scrollen :P

https://www.reddit.com/r/..._een_huisje_en_waarom_ik/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Haha creatief, maar wordt hem niet :P
En wit kalken zien we ook niet zitten, dat ziet er ook niet uit...

Niemand ervaring met actieve ventilatie? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andorig
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 07:38
VeertienKaVier schreef op woensdag 30 april 2025 @ 07:14:
Ik trek een plant eruit als-ie op een plek staat waar ik hem niet wil hebben, maar voor de rest mag alles zijn gangetje gaan. Het levert elk jaar weer verrassingen op: vorig jaar kwam ik om in de judaspenning, die zich dit jaar blijkbaar niet heeft uitgezaaid, maar er staat wel aronskelk. Op dit moment is het eetbare spul hier zoveel daslook dat andere planten geen kans krijgen.
Judaspenning groeit tweejaarlijks denk ik. (Althans toch in mijn tuin)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

andorig schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:46:
[...]

Judaspenning groeit tweejaarlijks denk ik. (Althans toch in mijn tuin)
Klopt ja, en normaal gesproken staat er elk jaar wel iets. maar net toch een paar ontdekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:16
Atlas schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 10:26:

Ik had er een kleine bureauentilator instaan op zwenken en een timer. Hielp zeker met de temperatuur, mogelijk ook met bestuiving gezien alles 'getikt' wordt door de luchtstroom. Ga er wel vanuit dat zo'n fan niet lang meegaat gezien 't vochtgehalte etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack

Ik had dezelfde gedachte.

En gezien het warme weer toch ook maar gelijk geprobeerd.

Kas is ongeveer de helft van de jouwe, twee dakramen en een enkele deur die overdag open is.

Om half 12 een 40cm. ventilator in de richting van 1 van de dakramen gehangen. Temperatuur was toen 37°C in de kas, en als ik niks had gedaan was die verder opgelopen tot rond de 40°C verwacht ik.

Inmiddels is de temperatuur gedaald tot 34°C.

Conclusie:

1: het werkt
2: die ventilator zit me een beetje in de weg
3: ik ga het dak van de kas kalken en 2 of 4 kleinere ventilatoren ophangen.

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 01-05-2025 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21-09 23:16
Zelfs de meest professionele kwekers zorgen voor zonbescherming aan de buitenkant van de kas, vaak gewoon met witkalk, anders met schaduwnetten.
Je moet gewoon zorgen dat de hitte de kas niet inkomt.
Wanneer jouw kas eenmaal is opgewarmd dan is het uitermate lastig om die warmte weer kwijt te raken.
Bovendien produceert een ventilator zelf ook warmte en verbruikt (in mijn ogen) onnodig elektriciteit.
Het aanbrengen van witkalk is ook simpel, gewoon verdunnen in een emmer en met een oude verfroller op steel of een lagedrukspuit op de ramen aanbrengen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Gewoon wit kalken/alle deuren/luiken open zetten en de planten die er niet tegen kunnen buiten zetten? De meeste planten kunnen wel wat hebben hoor :)

Of wil je een airco op gaan hangen voor je planten? :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Wat gebruiken jullie voor voeding in de moestuin (voor tomaten, komkommers, courgette etc?
Nog specifieke merken etc?

Heb hier nog een restje van de action green boots staan om te mixen met water. Geen idee wat de NPK is. staat niks op.

Dus was benieuwd wat jullie gebruiken of ervaringen zijn mbt bemesten.
En wat gebruiken jullie als vloeibare mest voor nog tijdens de kweekperiode binnen (voor eventueel volgend jaar te proberen met de pepers en paprika erc :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Paulus07 schreef op zaterdag 3 mei 2025 @ 11:57:
Wat gebruiken jullie voor voeding in de moestuin (voor tomaten, komkommers, courgette etc?

Heb hier nog een restje van de action green boots staan om te mixen met water. Geen idee wat de NPK is. staat niks op.

En wat gebruiken jullie als vloeibare mest voor nog tijdens de kweekperiode binnen (voor eventueel volgend jaar te proberen met de pepers en paprika erc :)
Op de moestuin en in de kas gaat mest van de koeien/kippen/pony's die hier rondlopen.

In potten (vanaf het moment dat ik de plantjes voor de eerste keer een grotere pot geef) gebruik ik sinds dit jaar mestkorrels (geen idee wat het exact is, maar het is organisch en ruikt als kippenmest). Gewoon door de potgrond gemengd. Heb het idee dat de planten aanzienlijk harder groeien en gezonder erbij staan dan andere jaren zonder de extra mest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online

Koemestkorrels van de aldi

Soms maak ik er vloeibare mest van door wat korrels op te lossen in water en dat een dag of 2, 3 te laten staan. Dat gaat natuurlijk enorm stinken dus die het in een emmer met een deksel. Daarna kan het mee in de gieter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ook van de action (soms heeft kruidvat het ook), als ze het hebben die korrels kippenmest en anders die vloeibare. Het maakt niet zo veel uit welke je koopt, als je de etiketten gaat lezen wat er in zit zijn ze allemaal hetzelfde met een ander plaatje er op ;)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benmen
Ik probeer net zoals de anderen wat mest te geven maar liefst wel natuurlijke mest.

Weten jullie wat deze vraat kan zijn geweest (alleen bij de oranje versie, paars komt überhaupt niet op). Is een Frans carnaval mixje van peen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B35_CfsXSb4L_HZMcVBaD0Odt1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aIgXVaN8x7dfz284pjijNlip.jpg?f=fotoalbum_large

En vandaag zijn de kids terug en die hebben wat te plukken:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Ag47oYITV9u_n9WfHFsS3YdJuE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/geHhWiqG80XYZUqGLidimkJb.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat leeuwenbekjes bij mijn opa en oma in de kas stonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u3Xkzm23HfvGKB2OYK0UG3lUr2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eDCTkEgazfH4YvaFuqLRsnyB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jipieee
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-09 22:20

Ik gebruik dcm bio mest, voor in de kas/alle vruxhtgewassen gebruik ik hun mest specifiek voor tomaten (zowel de korrels vooraf en 2x vloeibaar door het seizoen heen) verder aan het begin van het seizoen een portie algemene dcm moestuin mest, en ligt overal een goede laag compost op waar alles wat uit het kippenhok komt ook in gaat dus dat is relatief rijke compost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1nsane
Jipieee schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:37:
[...]

Ik gebruik dcm bio mest, voor in de kas/alle vruxhtgewassen gebruik ik hun mest specifiek voor tomaten (zowel de korrels vooraf en 2x vloeibaar door het seizoen heen) verder aan het begin van het seizoen een portie algemene dcm moestuin mest, en ligt overal een goede laag compost op waar alles wat uit het kippenhok komt ook in gaat dus dat is relatief rijke compost.
Ik gebruik korrels en voeding van ecostyle, daar heb ik op 1 tomatenplant vorig jaar over de 100 tomaten van gehad.

Ik heb ook beschikking over paardenmest onbeperkt.

Ik merk wel dat het in de volle grond een beetje zoeken is nog naar de juiste bevochtiging. De grond is op zich goed vochtig (niet nat), maar de toplaag van 2cm is dan vrij snel wel weer kurkdroog. Maakt enerzijds niet uit denk ik. Het meeste gaat lekker, de kamille groeit als spreekwoordelijke kool en de andere kruiden lijken ook happy. Tomaten gaan nog niet zo hard maar dat zal ook door de temperatuur komen.

Vandaag vrienden op bezoek en die hadden nog plant met chili’s en kerstomaten mee, die ook maar in de grond gezet :)

Valt me ook dat naast hommels, er ineens een soort bijen rondvliegen. Ten minste, ik denk dat het bijen zijn.

De kat vind het ook leuk om te aanschouwen in elk geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QZwvZTtVpJYzIzjN6LET_QwKiX4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JKz4pORHNxV4dgWCAh10K6Dt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aJeFpT_oWbjQu3-RLHH2Q7NftWI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wQdNNImxOlOT7nucgH2m2lby.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9nzMT4WLV-b1SQw0qcZZXxbCMs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SokiEIAZY2sXN8xLNvUKKnYN.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik kreeg van een buurman nog een zak boomschors maar ik twijfel hoe handig dat is om vocht in de bodem te houden, omdat ik het niet weet.

[ Voor 3% gewijzigd door 1nsane op 04-05-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Benmen schreef op zondag 4 mei 2025 @ 10:09:
Ik probeer net zoals de anderen wat mest te geven maar liefst wel natuurlijke mest.

Weten jullie wat deze vraat kan zijn geweest (alleen bij de oranje versie, paars komt überhaupt niet op). Is een Frans carnaval mixje van peen.[Afbeelding]

En vandaag zijn de kids terug en die hebben wat te plukken:)

[Afbeelding]

Omdat leeuwenbekjes bij mijn opa en oma in de kas stonden:
[Afbeelding]
Ziet er uit als (de made van de) wortelvlieg, eerste vlucht is rond deze tijd dus dat klinkt waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
jaapzb schreef op zondag 4 mei 2025 @ 16:19:
[...]

Ziet er uit als (de made van de) wortelvlieg, eerste vlucht is rond deze tijd dus dat klinkt waarschijnlijk
Daar lijkt het inderdaad op... Zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Voor komend jaar eens kijken voor wat extra poten om prei voor te zaaien. De P9 is leuk (en handig ivm ruimte binnen) maar op een gegeven moment is wat groter toch wel fijn :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:19

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Notificatie van weer app: Het gaat zo regenen!

Plantjes: Nou, dan genieten wij nog maar even van de zon....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usOZL6lcVK17nOhzijxFI3PxcjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EgT6x6Ywu5kqjogr45vkZAmS.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYGM2ereedW3cxb0Qw0vaz2WgVU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zikwRnzXH5QRJvZyxP5wgAyS.png?f=fotoalbum_large

:)

[ Voor 26% gewijzigd door bvk op 05-05-2025 20:16 ]

Specs

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
De tuin staat er weer mooi bij. Vrijwel alle bedden zijn gevuld. De warmere planten (pompoen, courgette, bonen) zijn inmiddels in modules en potjes gezaaid. Zodra het een en ander eruit gaat, kunnen deze erin.
o.a. Uien, bieten, verschillende kolen, bloemkool, sla, wortel, kruiden, spruiten, broccoli, knolrapen, selderij en knolselderij en natuurlijk aardbeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fpjve8HTtSJKCPUmI0U8bMHXTws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POikzldues9cmQfeQ1B967l7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICfqNJNg9OtpleKCRTYfRvjA3Po=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mc0lZCy7PgZnuDmkFhWtrSy4.jpg?f=fotoalbum_large

De piepers (Melody) komen inmiddels op. Dit jaar gebruiken we pootaardappelen die we vorig jaar zelf geoogst hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QcgJ_O5eMPysi6nBiQXO-XvRb3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ebB6k5kux8WkxapneeoEFxf.jpg?f=fotoalbum_large

In de kas staan knoflook (in verband met roest in de bedden buiten) en nog wat wintergroenten. Inmiddels staan de pepers, tomaten en basilicum er ook in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3nm4rpSFXXiwGRGNva0DpoUxx3o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bT5x1NiAbL5t47pRgXWbiJ1z.jpg?f=fotoalbum_large

En meer tomaten in de folietunnel ernaast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eHC0kajYrq34EmuWfyOzC6oIm7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WjU2JKiLDbPnny1oE1yC0nwP.jpg?f=fotoalbum_large

En dit alles heeft veel water nodig. In droge voorjaren/zomers halen wij het niet met 3 IBC containers (3000 liter). Er zijn grondpompen aanwezig op het terrein, maar veel te veel werk. In echt droge zomers (2022?) hebben wij meer dan 10.000 liter water nodig.

En dus hebben we al enkele jaren een goedkoop pompje. Een groot kanaal ligt op ongeveer 90 meter afstand, dus een flinke slang en pompen maar. Pompje doet zo'n 8.000 liter per uur in deze setup, dus snel klaar. Direct ook even de tuin besproeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gcQosnibW1fjr6MBMYeItBQOXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5SG1wEJLZP2mn39rjYzdhe9r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Khn0GHTinpghP3uwJs4gkv-72Po=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJKOsbL9jDGbdRQVSoSQ9P0R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Kwam deze online tegen en ziet er wel leuk uit om te volgen :)

https://www.youtube.com/@SamsMoestuin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:19:
[...]

Dat is eens scherpe aanbieding.

Al zou ik voor bewatering van potten eerder voor het Blumat systeem gaan waarbij per pot exact de juiste hoeveelheid water wordt afgegeven. Vroeger, toen al mijn planten nog in potten stonden heb ik dit een tijdje gebruikt en dat werkte erg goed.
En bedankt hoor...... :)

Na bovenstaande gelezen te hebben was dagelijks met de hand me tomatenplanten bewateren niet meer voldoende natuurlijk....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KfeTtF1p3jHUkOEWVVf2DoW91RQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BOn0CJNkYoeuMEgy1cfgrLUY.jpg?f=fotoalbum_large

Mooie deal gevonden (prijsfout op de website, maar winkel leverde gewoon netjes) voor 55 euro (had 120 moeten zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
jeroenkb schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:36:
[...]

Na bovenstaande gelezen te hebben was dagelijks met de hand me tomatenplanten bewateren niet meer voldoende natuurlijk....

[Afbeelding]

Mooie deal gevonden (prijsfout op de website, maar winkel leverde gewoon netjes) voor 55 euro (had 120 moeten zijn)
Welke website?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Helaas. Prijs is al weer aangepast..

Ging ook bijzonder. Blijkbaar was er een verkeerde koppeling tussen plaatjes / tekst en productcode.

Ik kreeg dan ook in eerste instantie de starters-set geleverd (kloppend bij dat prijspeil). Gereageerd dat de website wat anders liet zien.

Starter set terug; netjes de Max set geleverd gekregen en gelijk gekeken op de website waar de fout al hersteld was

https://www.eugardencenter.com/nl/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
jeroenkb schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:55:
[...]

Helaas. Prijs is al weer aangepast..

Ging ook bijzonder. Blijkbaar was er een verkeerde koppeling tussen plaatjes / tekst en productcode.

Ik kreeg dan ook in eerste instantie de starters-set geleverd (kloppend bij dat prijspeil). Gereageerd dat de website wat anders liet zien.

Starter set terug; netjes de Max set geleverd gekregen en gelijk gekeken op de website waar de fout al hersteld was

https://www.eugardencenter.com/nl/
Mooi hoor!

Ik heb een paar jaar geleden alles weg gedaan omdat ik dacht dat ik alleen nog maar in de volle grond zou gaan telen.

Inmiddels lijkt mijn proefje met vroege tomaten in pot een succes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uoYcjw-4XZbNxsCS-aTw0ZWoaBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KDwwAcpheBFkps89hXq7rTrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Dus ik wil toch weer wat met potten gaan doen, en iedere dag water geven (soms zelfs 2x per dag) is niet mijn ding.

Inmiddels groeit alles lekker door in de kas, de tomatenplanten hebben inmiddels 2 of 3 trosjes met bloemen/knoppen. En ook van de aardbeien die links tussen de tomatenplanten staan heb ik er al een stuk of 10 kunnen oogsten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6jalRCLxlqcOvPjAu4V7Pgnh8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Txzb0u8ujKwQ0EzfNU5akNxu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 13:23:
[...]

Mooi hoor!

Ik heb een paar jaar geleden alles weg gedaan omdat ik dacht dat ik alleen nog maar in de volle grond zou gaan telen.

Inmiddels lijkt mijn proefje met vroege tomaten in pot een succes.

[Afbeelding]

Dus ik wil toch weer wat met potten gaan doen, en iedere dag water geven (soms zelfs 2x per dag) is niet mijn ding.

Inmiddels groeit alles lekker door in de kas, de tomatenplanten hebben inmiddels 2 of 3 trosjes met bloemen/knoppen. En ook van de aardbeien die tussen de tomatenplanten staan heb ik er al een stuk of 10 kunnen oogsten.

[Afbeelding]
Mooi om te zien.

De voortgang hier gaat ook lekker. 9 grote potten met tomaten. Worden nu nog 's avonds naar binnen getild. Ergens eind volgende week definitief naar buiten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GuMRorpi2DA0drVAE3ZcB7LxJMY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuxakwW0XkUTHNZFQ63JBN8S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

jeroenkb schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 10:36:
[...]

[Afbeelding]

Ik ben low tech met van die bollen aan het testen (ga 10 dagen weg), de bollen zijn veel kleiner dan ik verwachte (dat is het nadeel van bestellen op internet :p ) maar verliezen ook weinig water per dag dus ik denk dat dit wel gaat lukken. De tomaten hebben wat meer water nodig, maar dan steek ik wel meerdere bollen in de pot :p Ik denk dat het dan wel goed komt als ik alles veel water geef voor we vertrekken :)

Dit is na één dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5oMhN6ZZp4kN2mid9Kobd-ebFQE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UxlrVAq4i7xFIVNP2M951wps.jpg?f=user_large
En ja, de testplant is niet eetbaar, het is een plant in mijn kantoor waar mijn vrouw af en toe boos om wordt omdat ik hem vergeet water te geven. Maar dezelfde bollen ga ik gebruiken bij mijn peperplanten en tomatenplanten.

[ Voor 16% gewijzigd door Marzman op 08-05-2025 14:36 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:32:
[...]

Ik ben low tech met van die bollen aan het testen (ga 10 dagen weg), de bollen zijn veel kleiner dan ik verwachte (dat is het nadeel van bestellen op internet :p ) maar verliezen ook weinig water per dag dus ik denk dat dit wel gaat lukken. De tomaten hebben wat meer water nodig, maar dan steek ik wel meerdere bollen in de pot :p Ik denk dat het dan wel goed komt als ik alles veel water geef voor we vertrekken :)

Dit is na één dag:
[Afbeelding]
En ja, de testplant is niet eetbaar, het is een plant in mijn kantoor waar mijn vrouw af en toe boos om wordt omdat ik hem vergeet water te geven. Maar dezelfde bollen ga ik gebruiken bij mijn peperplanten en tomatenplanten.
Ik hoop dat dat voldoende gaat zijn. Ik weet niet hoe groot je tomatenplanten zijn op dit moment en wanneer je weg gaat, maar richting zomer gaat bij mij de waterbehoefte van de tomaten richting de liter per dag (als het al niet meer is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

jeroenkb schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:38:
[...]

Ik hoop dat dat voldoende gaat zijn. Ik weet niet hoe groot je tomatenplanten zijn op dit moment en wanneer je weg gaat, maar richting zomer gaat bij mij de waterbehoefte van de tomaten richting de liter per dag (als het al niet meer is)
Ik weet het, ik doe er denk ik meerdere bollen in ;) Er hangen nog geen tomaten in dus dat scheelt. Voor de pepers zal het wel ok zijn, die hebben niet zo veel water nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Marzman op 08-05-2025 14:54 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Marzman schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 14:53:
[...]

Ik weet het, ik doe er denk ik meerdere bollen in ;) Er hangen nog geen tomaten in dus dat scheelt. Voor de pepers zal het wel ok zijn, die hebben niet zo veel water nodig.
Zoveel bollen passen er niet in de potten van mijn tomaten ;)

Maar het gaat bij zo'n systeem meer om het gemak, dat je niet ieder potje/bolletje per stuk water hoeft te geven.

De afgelopen weken had ik op een gegeven moment meer dan 50 plantjes in potten in de kas staan die dagelijks water moesten krijgen, en daar was ik erg druk mee. Ben blij dat de meeste inmiddels uitgeplant zijn.

Voor degene die de hele zomer in een pot blijven heb ik vandaag ook maar weer een Blumat setje besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De bollen zijn meer dat ze het overleven ;) Een beetje pech dat het weer goed weer wordt, als we afgelopen week weg waren dan was het geen probleem geweest. Meestal vragen we iemand de planten water te geven maar ik denk dat de tomatenplanten de enige planten zijn die er een probleem mee gaan hebben en om daar speciaal iemand voor te vragen.

Zo'n slim systeem hoeft ook niet en als er een slang los schiet als je op vakantie bent dan loopt het water 10 dagen door je tuin en dat vind ik erger dan twee tomatenplanten ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Marzman op 08-05-2025 15:17 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:14:
De bollen zijn meer dat ze het overleven ;) Een beetje pech dat het weer goed weer wordt, als we afgelopen week weg waren dan was het geen probleem geweest. Meestal vragen we iemand de planten water te geven maar ik denk dat de tomatenplanten de enige planten zijn die er een probleem mee gaan hebben en om daar speciaal iemand voor te vragen.

Zo'n slim systeem hoeft ook niet en als er een slang los schiet als je op vakantie bent dan loopt het water 10 dagen door je tuin en dat vind ik erger dan twee tomatenplanten ;)
Nu ik over ben naar Blumat moet ik natuurlijk zieltjes winnen, dus....

Blumat kent ook een systeem dat je op een grote emmer / ton kunt aansluiten. Mocht er dan iets misgaan dan valt het mee met de waterschade en heb je er gewoon nooit meer omkijken naar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De bollen gaan in ieder geval langzaam genoeg leeg :p Er zit maar een heel klein beetje minder water in nu dan vanmorgen. Ik denk dat dit voor de peperplanten wel voldoende is.
jeroenkb schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 15:51:
[...]

Nu ik over ben naar Blumat moet ik natuurlijk zieltjes winnen, dus....

Blumat kent ook een systeem dat je op een grote emmer / ton kunt aansluiten. Mocht er dan iets misgaan dan valt het mee met de waterschade en heb je er gewoon nooit meer omkijken naar..
Met een emmer klinkt wel goed, maar het zal wel duurder zijn dan mijn bollen ;)

[ Voor 56% gewijzigd door Marzman op 08-05-2025 18:40 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Marzman schreef op donderdag 8 mei 2025 @ 18:39:

Met een emmer klinkt wel goed, maar het zal wel duurder zijn dan mijn bollen ;)
Heel goedkoop is Blumat niet nee, de kosten zijn ongeveer €6,- per druppelaar.

In de kas gebruik ik een bewatering systeem van AliExpress, en dat kostte maar een tiende van Blumat. Inmiddels werkt dat systeem (na de nodige frustraties) redelijk. Maar voor gebruik in potten vindt ik het niet geschikt.

En daar gebruik ik dus liever Blumat, ondanks dat het veel duurder is.

Gelukkig mag iedereen zijn eigen keuzes maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mediumdry
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 19-09 18:00
is het blumat systeem in gebruik anders dan de gardena die onlangs hier ook langskwam?
Pagina: 1 ... 83 ... 87 Laatste