Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 82 83 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Nu online
streamnl schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:46:
Hier gaat het goed en ook weer niet. Veel te weinig pepers zijn uitgekomen (1 soort, denk dat de zaden te oud zijn geworden). De tomaten daarentegen gaan goed. In die grote pot zijn de tomaten uit zuid Frankrijk. Leuk

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik durf ze nog niet in de kas te zetten en zeker niet buiten. Want het is in de nacht nog net te koud.

O en we hebben sinds begin maart een perenboom.
[mo] mijn vrouw is 40 geworden en ze heeft van haar ouders en zusje een boom gekregen die ook 40 is.)
En die staat nu vol in de bloei in onze voortuin.

Voor de rest, de aardbeien in de kas hebben veel bloempjes maar nog geen aardbeien. Vind het knap dat er laatst hier iemand zoveel aardbeien had, terwijl die gewoon in de volle grond staan.
Netjes, wanneer heb je ze gezaaid?

Hier zijn ze nog niet zo groot en toch de gok genomen om ze naar buiten te trappen. Einde van de week gaat het warmer worden volgens mij.

Ik bedacht me dat ik ze rond deze tijd in m'n vorige huis een stuk groter had, maar die heb ik dan ook opgekweekt op een vensterbank met een radiator eronder, in dit huis, stonden ze in een zonnige vensterbank maar zonder warmte van onderen.

Enfin, ik ga wel zien, de tuin is hier aardig windstil en warm dus ik heb wel hoop dat er een paar het gaan redden en zo niet, ga ik valsspelen en een paar planten bij het tuincentrum halen die al een cm of 30 zijn.

Voor wat betreft die aardbeien, ik heb laatst van die kluiten met blaadjes gekocht bij het tuincentrum, die toen in een pot gestoken en die kregen ook al snel bloemen enz. Kan me voorstellen dat als je met zoiets 2 maanden eerder begint, je nu inderdaad al veel aardbeien hebt en, het ras speelt ook mee.

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
1nsane schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:07:
[...]

Netjes, wanneer heb je ze gezaaid?

Hier zijn ze nog niet zo groot en toch de gok genomen om ze naar buiten te trappen. Einde van de week gaat het warmer worden volgens mij.

Ik bedacht me dat ik ze rond deze tijd in m'n vorige huis een stuk groter had, maar die heb ik dan ook opgekweekt op een vensterbank met een radiator eronder, in dit huis, stonden ze in een zonnige vensterbank maar zonder warmte van onderen.

Enfin, ik ga wel zien, de tuin is hier aardig windstil en warm dus ik heb wel hoop dat er een paar het gaan redden en zo niet, ga ik valsspelen en een paar planten bij het tuincentrum halen die al een cm of 30 zijn.

Voor wat betreft die aardbeien, ik heb laatst van die kluiten met blaadjes gekocht bij het tuincentrum, die toen in een pot gestoken en die kregen ook al snel bloemen enz. Kan me voorstellen dat als je met zoiets 2 maanden eerder begint, je nu inderdaad al veel aardbeien hebt en, het ras speelt ook mee.
De zaden van Z-Frankrijk heb ik iets voor 6 augustus uit de tomaten gehaald en goed laten drogen.
Op 19 jan ben ik begonnen met de ¨Dena Methode¨. Hier zaten pepers, pakrika's en tomaten in

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:39
Hier staan een aantal aardbeienplantjes in de kas tussen de tomaten. Daar zitten inmiddels de nodige aardbeien aan, maar die moeten nog groeien/kleuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gpn-T93vWAAUFzBhgIPw6SpgJFo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UfdWw4XIkYxStevLAzs2eyaf.jpg?f=fotoalbum_large

De aardbeien die buiten staan beginnen nu langzaam bloemen te krijgen.

Een paar tomaten hebben wat last van opkrullend blad. Ik heb het idee dat dat door de kou van de afgelopen nachten/temperatuurswisselingen komt. Iemand andere suggesties?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02WPHKsY03lyiPUrQoJEOIBI1u4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6MLBzqOO1rGUhC3P4uuRqN0X.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
streamnl schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:16:
[...]

De zaden van Z-Frankrijk heb ik iets voor 6 augustus uit de tomaten gehaald en goed laten drogen.
Op 19 jan ben ik begonnen met de ¨Dena Methode¨. Hier zaten pepers, pakrika's en tomaten in
Ah dat verklaart het, je bent vroeg begonnen en ik zie ze nu mooi op een convectorput staan. De grootste plant bij mij is eentje met vleestomaten, die is nu 25 cm.

Ik heb ze dus nu naar buiten verhuisd, ik ga gewoon maar eens bezien of het wat gaat worden, ik heb wel een stuk of 3 zaadjes per oplosbaar stekpotje gedaan, dan zal ik er 2 weg moeten knippen per plek maar dan blijft er hopelijk een mooie grote sterke plant over straks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22-04 20:32

Hemingr

Gekke henkie

Een vraag waar ik zo 123 geen antwoord op kan vinden. Ik had voor vrouwlief een verticale kruidentuin gemaakt voor tegen de muur, visualiseer je een soort boekenkast met schuine planken waar potgrond in zit. Het is gemaakt van onbehandeld Douglas hout. Nu heeft ze in alle goede bedoeling zonder even te checken alles in de beits gezet, welteverstaan deze: https://www.praxis.nl/ver...nt-douglas-0-75l/10079033

Nu zit ik een beetje in twijfel of dit wel zo slim was. Trekt dit spul de aarde in, komt het in de kruiden/plantjes? Met andere woorden, heeft ze nu een mooie bloemen bak, of is dit nog bruikbaar voor kruiden e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien dat het meevalt, maar ik zou het ook niet meer voor kruiden gebruiken denk ik.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Hemingr schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:14:
Een vraag waar ik zo 123 geen antwoord op kan vinden. Ik had voor vrouwlief een verticale kruidentuin gemaakt voor tegen de muur, visualiseer je een soort boekenkast met schuine planken waar potgrond in zit. Het is gemaakt van onbehandeld Douglas hout. Nu heeft ze in alle goede bedoeling zonder even te checken alles in de beits gezet, welteverstaan deze: https://www.praxis.nl/ver...nt-douglas-0-75l/10079033

Nu zit ik een beetje in twijfel of dit wel zo slim was. Trekt dit spit de aarde in, komt het in de kruiden/plantjes? Met andere woorden, heeft ze nu een mooie bloemen bak, of is dit nog bruikbaar voor kruiden e.d.
Volgens mij is het algemene advies om moestuinbakken e.d. niet te beitsen maar onder druk behandeld hout te gebruiken. Het lijkt er ook op dat deze beits insecticiden en fungiciden bevat (al staat er geen ingredientenlijst, staat wel in de beschrijving iets over). Kan me niet voorstellen dat dat goed is voor je grond. Of het giftig is kan ik niet met zekerheid zeggen en lijkt me een lastig te beantwoorden vraag zonder de precieze ingredienten van de beits te weten, maar ik denk dat het een realistische aanname is dat in een beits die niet expliciet voedselveilig is er ook insecticiden en fungiciden zitten die niet voedselveilig zijn.

Ik zou er zelf een bloemenbak van maken.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
jaapzb schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:35:
[...]

Volgens mij is het algemene advies om moestuinbakken e.d. niet te beitsen maar onder druk behandeld hout te gebruiken. Het lijkt er ook op dat deze beits insecticiden en fungiciden bevat (al staat er geen ingredientenlijst, staat wel in de beschrijving iets over). Kan me niet voorstellen dat dat goed is voor je grond. Of het giftig is kan ik niet met zekerheid zeggen en lijkt me een lastig te beantwoorden vraag zonder de precieze ingredienten van de beits te weten, maar ik denk dat het een realistische aanname is dat in een beits die niet expliciet voedselveilig is er ook insecticiden en fungiciden zitten die niet voedselveilig zijn.

Ik zou er zelf een bloemenbak van maken.
Onder druk behandeld hout wordt juist afgeraden, daar zitten een boel ongezonde stoffen in, het beste is onbehandeld hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

HandyLumberjack schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:45:
Onder druk behandeld hout wordt juist afgeraden, daar zitten een boel ongezonde stoffen in, het beste is onbehandeld hout.
Thermisch behandeld hout (i.p.v. chemisch) met IPPC merkteken mag geen probleem zijn.
Geen idee hoe effectief dat is, maar ze doen het ook met europalletten e.d. dus het zal wel helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Dat gezegd zijnde, ik gebruik gewoon de allergoedkoopste, kromste, ongeschaafde, onbehandelde vuren planken uit de bouwmarkt om moestuinbakken ineen te flansen. Na 4-5 jaar zijn ze aan vervanging toe, maar het kost ook weinig dus ach.

[ Voor 14% gewijzigd door Slonzo op 22-04-2025 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 11:45:
[...]

Volgens mij was dat omdat vroeger arsenicum gebruikt werd en andere giftige stoffen, zo ver ik weet gebeurt dat inmiddels niet meer

Maar goed ik gebruik uberhaupt geen hout, mijn perkjes zijn fluide :)

[ Voor 8% gewijzigd door jaapzb op 22-04-2025 12:17 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
jaapzb schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:16:
[...]

Volgens mij was dat omdat vroeger arsenicum gebruikt werd en andere giftige stoffen, zo ver ik weet gebeurt dat inmiddels niet meer

Maar goed ik gebruik uberhaupt geen hout, mijn perkjes zijn fluide :)
Arsenicum mag al een jaar of 20 niet meer. Maar o.a. PFAS en biociden worden nog wel gebruikt. Het advies komt uit 2024 van de RIVM.

De oplossing van @Slonzo is een goede, gewoon onbehandeld goedkoop hout gebruiken en accepteren dat het 4-5 jaar mee gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1nilCOJxeGgMRl6A71u3lSse5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nGgHmvqKSTmQEqNnvIv1iNQn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U30YIjdP-LWgJrbgRwIgCcxVfCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0O03prkId5cZ9CCSqyUKWiI.jpg?f=fotoalbum_large

De aardbeien in de kas lopen iets voor op die buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:45

Cis

Benmen schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:59:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De aardbeien in de kas lopen iets voor op die buiten.
Mooi!

Ik heb mijn aardbeien in volle grond staan en in emmers. Ook daar is een enorm verschil te zien. Die in emmer hebben een flinke voorsprong. Grond in emmers warmt veel eerder op.

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wij hebben ook een deel in de kas, het zijn plantjes die eigenlijk natuurlijk gegroeid waren uit de moederplant (wij hebben dat een beetje zijn gang laten gaan in de vierkante meterbak, maar daar eten de vogels alles op).

Ik weet niet hoe oud de planten zijn, mijn vrouw wilde ze apart zetten. Ik heb gezegd dat ze het beste de kleine planten kan kiezen omdat die jonger zijn en waarschijnlijk meer aardbeien gaan krijgen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09:13
ik hoop dat het verhaal van mijn buurman waar is. Die heeft deze planten al jaren (tientallen) op dezelfde plek staan en ze gaven nog steeds vrucht.

In de bakken is het meer een probeersel, kijken of dat wat mag worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Vraagje voor de aardbeien kwekers hier: is het enigszins opbrengst-technisch rendabel om een paar potten met aardbeien planten te hebben?

Ik heb alleen een klein balkon tot me beschikking en hou het daarom vooral bij tomaten omdat die qua oppervlakte - opbrengst onverslaanbaar zijn.

Als een aardbei plant tijdens een seizoen nog geen bakje aardbeien oplevert dan is het niet echt interessant voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Nu online
Vraagje.

Ik heb zoals bekend pas m'n moestuin aangelegd in de achtertuin. Erg blij mee maar wat ik me wel bedacht, de appelboom die in de hoek staat bij het tuinhuis, daar merkten we vorig jaar van dat die helemaal kaalgeplukt werd qua appels door halsbandparkieten (gevolg, half aangevroten appels door de hele tuin)

Ik had toen ook al in een bak een flinke tomatenplant maar die lieten ze links liggen, ik weet niet of dat iets is wat ze niet lusten of, dat ze het te spannend vinden omdat die onder het balkon vrij dicht bij de grond stond?

Enfin, ik heb ook, naast een zwik verschillende kruiden, ook aardbeien, blauwe bessen en komkommers staan, daar groeit nu nog niks aan maar ik ben bang dat zodra die vrucht hebben, de halsbandparkieten ze ook op gaan eten.

Wat zou de beste methode zijn om dit te voorkomen? Ik kan een net spannen, dan kunnen de hommels ook nog gewoon hun gang gaan, maar zo'n parkiet kan er in verstrikt raken in z'n enthousiasme, CD's aan touwtjes? Wel foeilelijk en ik betwijfel of de doorgewinterde halsbandparkiet daar van onder de indruk is.

Iemand nog tips? Het is een beetje een ongewone vorm natuurlijk ook dus een soort kasconstructie is ook al wat lastiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZ0MjE9OtkulQ9Czl-MiOGjAblE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZL47ajvMOqW3sZbsojju1F9.jpg?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 82 83 Laatste