HandyLumberjack schreef op dinsdag 15 juli 2025 @ 16:03:
[...]
Als je een tomaat overzichtelijk en luchtig wilt houden ontkom je er eigenlijk niet aan om te dieven en alleen een hoofdstam aan te houden waaraan de trossen komen (al kun je ook kiezen voor 2 of 3 stammen).
Een kas is leuk om in het voorjaar om wat eerder te starten, maar in het Nederlandse klimaat kun je ook prima tomaten telen zonder kas, eventueel met een simpel transparant afdakje.
Ik heb dit jaar tomaten in een kas staan en buiten onder een afdakje. De tomaten in de kas geven wel iets meer vruchten, maar het verschil is niet zo groot.
Ja eens, het hoeft zeker niet maar logistiek gezien lijkt het me wat eenvoudiger ook met opbinden enz. Maargoed uiteindelijk is met name meer ruimte makkelijker.
Ik had vorig jaar nog niet dit minituintje ingericht maar in een bak van 1 San Marzano plant ruim 100 tomaten.
Ik ben met dit tuintje begonnen zoals onderstaand. Dat was prima maar door fysieke problemen, niet de tijd gehad om de tomaten goed bij te houden en daardoor werd het een gigantisch bos.
Sommige planten hebben het moeilijker dan anderen, dat had ik vooraf wel gedacht, deels ook door de woekerende tomaten en ook door verschil in waterbehoefte. Dit is de eerste keer in de volle grond en ik wil er vooral ook van leren hoe dat gaat. Elke volle grond setting is weer anders. Ik wil vooral kijken wat het hier goed doet.
Volgend jaar zal ik het denk ik wat dunner bevolken en met name proberen wat vaker de tomaten wat te managen. Die gingen precies heel hard door het weer toen ik niks kon doen.
Enfin ik heb in elk geval bergen munt, bieslook, blauwe bessen, rozemarijn, tijm, oregano en uiteindelijk denk ik ook veel tomaten. Zit nog wat aardbeien, kerrieplant en kamille tussen maar die hebben het zwaar, de stevia, kervel en basilicum heb ik al moeten ruimen want dood.
Genoeg nog over om van te smullen.
Adjust non olet, plerumque...