Om te voorkomen dat het hier het pittige paprika platform word hierbij weer eens een moestuinpost
Ik heb het geluk dat ik dit jaar een volkstuintje toegewezen heb gekregen, na pas 2 jaar op de wachtlijst. Dus ik ben nu druk aan het ontwerpen, en ik loop een beetje tegen een keuze op waar ik hulp bij kan gebruiken dus ik hoop dat iemand hier een helder idee heeft.
Ik heb nu een tuin van 50m2 toegewezen gekregen, en deze heeft een beetje een atypische vorm. 7,5 bij 7 met in de linker onder hoek een radius van ongeveer 4 meter.
Overzichtsfoto
Dit is mijn eerste volkstuin, dus het is allemaal nieuw voor me, en dit jaar word ook een test of ik met plezier de tijd en aandacht er voor vrij ga maken zonder dat het een extra to-do word.
Er zijn dus 3 mogelijke uitkomsten uit dit jaar:
- Ik vind het leuk, de hoeveelheid tijd is goed > ik blijf op deze tuin
- Ik vind het super leuk en zou er nog wel meer tijd in willen steken > grote kans dat ik door kan stromen naar een 100m2 tuin.
- Naast mijn studie en werk kost deze hobby meer tijd dan ik heb en/of ik heb er geen plezier in > dan vergeef ik de tuin aan de volgende.
Al met al is er een 2 uit 3 kans dat ik aan het eind van de tuin dit perceel ga verlaten, en dus wil ik zo min mogelijk "hardscaping" doen nu, om te voorkomen dat dat aan het eind van het jaar allemaal weer ongedaan gemaakt moet worden.
Dat brengt mij tot
ontwerp 1: "Recht toe Recht aan"
Hier zou ik gewoon aarden paden aanleggen tussen de bedden en alles recht en makkelijk houden. Minimale investering wbt hardscaping, en gewoon lekker gaan plantten. Op zich een goede optie voor jaar 1. Bijkomend voordeel is dat de bedden met uien en knoflook die ik overgenomen heb zich goed laten verenigen met dit ontwerp en amper verplaatst hoeven te worden.
Maar de atypische vorm van het perceel brengt mij ook tot een leukere oplossing in de vorm van
ontwerp 2: "Go with the flow"
Dit is natuurlijk een veel leuker en verzorgder uiterlijk, maar ik zal op z'n minst iets moeten doen om de ronde bedden duidelijk af te bakenen zodat die mooi gedefinieerd zijn. Ik ken namelijk mijzelf, als ik dat niet duidelijk kan zien worden die vanzelf een rommeltje.
Ik heb al nagedacht over dakpannen of bakstenen om een verhoogd bed te maken, die zijn op zich goedkoop te verkrijgen, maar wel veel werk om aan en af te voeren. Houtsnippers op de paden mag van de huisregels, maar bij oplevering moet een tuin zwart opgeleverd worden. Dat is na een paar jaar geen probleem, maar om na 1 jaar al die houtsnippers weer uit de grond te moeten zeven lijkt mij ook veel werk.
Dus mijn vraag aan jullie: Heeft er iemand nog een geniaal idee om goedkoop de afbakening van de ronde bedden te maken op en manier die ook weer makkelijk te verwijderen is?