Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 79 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Wat is/zijn anno 2025 een beetje de fijnste zaaikalander opties waarmee je bijvoorbeeld ook goed kan bijhouden of opgeven wat je wil gaan zaaien?

Zijn er goede gratis opties die dit doen of via een app?
Of zijn de beste verstopt achter een paywall etc?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17:03
Dit vindt ik wel een goede:

https://www.mooiemoestuin.nl/moestuin/groentezaaikalender/

Maar zo'n kalender is slechts een indicatie, afhankelijk van hoe je wilt telen en het ras wijkt de beste zaaidatum nog wel eens af.

Hier zijn trouwens ook mooie ontwikkelingen in de moestuin, maar daar kom ik binnenkort op terug...

[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 04-01-2025 08:54 ]

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usernametaken
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:35
Ik ben op zoek naar wat advies omtrent mijn toekomstig moestuintje. Tot voor kort kweekte ik in potten, nu ik verhuist ben kan ik het volgende seizoen een moestuin in volle grond starten :) De beste locatie in mijn tuin lijkt langs de garagemuur: zuid gericht en geen wind. Nu ligt er parallel aan de garagemuur een betonnen caniveau met daarin gas en electriciteitsleidingen. Moet ik deze beschermen tegen wortelgroei? Het lijkt me van niet als de caniveau maar goed dicht is. Iemand ervaring of advies hierover? Alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door usernametaken op 04-01-2025 10:09 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• walterworld
  • Laatst online: 19-09 15:02
Kunnen we dit topic tijdelijk omtoveren tot het peper topic? ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTZSuRnUYhl9DTxlixxVVM1ePOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mPjctGpCbKSOCM6M1D2Ydt2K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6vf1v9JKr8m5-oppzT3VUrDAqXU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8sStXSXdrnFUob3BCjgsaC1e.jpg?f=fotoalbum_large

Peper zaden op vochtig keukenpapier in een ziplop zakje. Twee laags Växer op een katalysator geplaatst.

Ik wens iedereen een goed 2025 en een goed peper seizoen toe. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@walterworld Pepers met een noemenswaardig aantal scoville's?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

walterworld schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:55:
Ik wilde net vragen of er al iemand de matten en lampen uit de stalling had gehaald :)

Ik ga ook ergens deze maand beginnen denk ik, het beste resultaat (als in de meeste opbrengst) had ik nog met zaadjes van pepers van de supermarkt, dus misschien dat ik dat weer doe.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:06
Leuk om te zien dat iedereen uit de winterslaap komt. Wat gebruiken jullie als verwarming/ belichting?

Zelf heb ik nog eens nagedacht over mijn druiven mijn eerste gedachte waren liggende snoeren. Maar na wat filmpjes van de Westlandse druif bekeken te hebben denk ik dat ik voor een staand snoer ga. In mijn zoektocht naar informatie kwam ik dit rapport van de wur / proef centrum naaldwijk tegen https://www.google.com/ur...Vaw3OIu5M5YhuEQnc8waCUDnM

Mijn soorten zijn niet perse de juiste, mogelijk staan er voor jullie ook interessante zaken in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
walterworld schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:55:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Peper zaden op vochtig keukenpapier in een ziplop zakje. Twee laags Växer op een katalysator geplaatst.

Ik wens iedereen een goed 2025 en een goed peper seizoen toe. :)
Wij hebben ook een convectorput en sommige dingen hoef ik niet eens te bespreken met mijn vrouw. Waarschijnlijk komt mijn bak “gewoon” weer in de garage te staan :+

Ik ga (denk ik) volgend weekend beginnen met de pepertjes. In februari ben ik 2 weken weg (voor werk). Even uittellen wat handig is.

Wel weer zin in een nieuw seizoen. Vorig jaar vond ik het lastig.
Morgen ook de gemeente weer mailen om te kijken op welk positie ik zit voor het volkstuintje.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zet ze in de hal, heb het al besproken met mijn vrouw 'ik denk dat ik deze maand weer begin'. Maar het is gewoon een grote groene opslag bak waar het licht niet superopvallend doorheen komt. En ik gebruik ook gewoon daglichtkleur en niet van die paarse lampen.

Volkstuintje sta ik ook voor ingeschreven, maar ze gaan die verplaatsen vanwege het water (loopt langs een 'rivier' die af en toe uit zijn oevers is getreden. Hopelijk komen er na de verhuizing meer en blijven ze dichtbij (een volkstuintje waar ik met de auto heen moet hoef ik niet). Ze zijn van de sociale woningmaatschappij die de huizen van een deel van de wijk heeft (die ze ook aan het afbreken zijn en dit jaar weer opnieuw op gaan bouwen).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik wacht nog even voor de pepers. Vorig jaar ben ik eind februari begonnen, maar zelfs dat was eigenlijk te vroeg... De planten werden te vroeg (te) groot en moesten naar buiten toen het nog (te) koud was. Dat heeft ze een hele tijd in shock gebracht waardoor ze wat achterstand hadden en pas laat gaan bloeien zijn.

... of ben ik gewoon te laat begonnen en was er eigenlijk niks aan de hand?

Uiteindelijk begin je aan alles te twijfelen :P

Ik zet mijn kweekbak trouwens in de badkamer.
Net wat warmer, lekker vochtig (met momenten).
Beter groeiklimaat :)

[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 06-01-2025 14:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jipieee
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 20-09 22:20
Slonzo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:23:
Ik wacht nog even voor de pepers. Vorig jaar ben ik eind februari begonnen, maar zelfs dat was eigenlijk te vroeg... De planten werden te vroeg (te) groot en moesten naar buiten toen het nog (te) koud was. Dat heeft ze een hele tijd in shock gebracht waardoor ze wat achterstand hadden en pas laat gaan bloeien zijn.

... of ben ik gewoon te laat begonnen en was er eigenlijk niks aan de hand?
Ik begin meestal begin februari, wat bij mij goed hielp met de grootte van de planten was zorgen dat het ook niet te warm is en vooral veel zon, anders gaan ze heel erg zoeken naar licht en worden ze vrij lang en dun. Ik probeer zelf de temperatuur rond de 20 graden te houden zodra de meeste zaden ontkiemt zijn ipv de 25 tot 30 als ze nog boven de grond moeten komen. Verder heb ik inderdaad ook wel gemerkt dat je ze zeker niet te vroeg naar buiten moet brengen en dat je eigenlijk niet wilt dat de temperatuur onder de 10 graden komt als ze buiten staan.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik begin dit jaar ook begin februari.
Net even gekeken wat ik nog heb….
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82QdUbt0k2_355WPtXBGNRuO92o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oa9a8a4yWyAZJS3pGbJHrg09.jpg?f=fotoalbum_large

Dit jaar wordt het …. tromgeroffel….

1) Jalapeno (gebruiken we toch het meest)
2) Minimix (leuk en een lekkere plant voor op de vensterbank)
3) Aji chrystal (lekker fris)
4) Fresno (lekker voor salades)
5) Black Naga (heet! Maar heel erg lekker)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 11:01
Om te voorkomen dat het hier het pittige paprika platform word hierbij weer eens een moestuinpost :+ ;)

Ik heb het geluk dat ik dit jaar een volkstuintje toegewezen heb gekregen, na pas 2 jaar op de wachtlijst. Dus ik ben nu druk aan het ontwerpen, en ik loop een beetje tegen een keuze op waar ik hulp bij kan gebruiken dus ik hoop dat iemand hier een helder idee heeft.

Ik heb nu een tuin van 50m2 toegewezen gekregen, en deze heeft een beetje een atypische vorm. 7,5 bij 7 met in de linker onder hoek een radius van ongeveer 4 meter.

Overzichtsfoto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6T8BZzrzhxMA3zk9n3ixcFVVm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNQOyxISUhsWqCFHZ2Kn7Tfb.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn eerste volkstuin, dus het is allemaal nieuw voor me, en dit jaar word ook een test of ik met plezier de tijd en aandacht er voor vrij ga maken zonder dat het een extra to-do word.

Er zijn dus 3 mogelijke uitkomsten uit dit jaar:
  1. Ik vind het leuk, de hoeveelheid tijd is goed > ik blijf op deze tuin
  2. Ik vind het super leuk en zou er nog wel meer tijd in willen steken > grote kans dat ik door kan stromen naar een 100m2 tuin.
  3. Naast mijn studie en werk kost deze hobby meer tijd dan ik heb en/of ik heb er geen plezier in > dan vergeef ik de tuin aan de volgende.
Al met al is er een 2 uit 3 kans dat ik aan het eind van de tuin dit perceel ga verlaten, en dus wil ik zo min mogelijk "hardscaping" doen nu, om te voorkomen dat dat aan het eind van het jaar allemaal weer ongedaan gemaakt moet worden.

Dat brengt mij tot ontwerp 1: "Recht toe Recht aan"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XkcYgHtInsD72D1WxzDK8m2lFQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pBn0n8gOde0iDpBZQpop4L8g.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zou ik gewoon aarden paden aanleggen tussen de bedden en alles recht en makkelijk houden. Minimale investering wbt hardscaping, en gewoon lekker gaan plantten. Op zich een goede optie voor jaar 1. Bijkomend voordeel is dat de bedden met uien en knoflook die ik overgenomen heb zich goed laten verenigen met dit ontwerp en amper verplaatst hoeven te worden.

Maar de atypische vorm van het perceel brengt mij ook tot een leukere oplossing in de vorm van ontwerp 2: "Go with the flow"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPhm6FhR3aakOJi1AhootxSM2TM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cQRvP3nQl0ySjaVZcFMucxyS.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is natuurlijk een veel leuker en verzorgder uiterlijk, maar ik zal op z'n minst iets moeten doen om de ronde bedden duidelijk af te bakenen zodat die mooi gedefinieerd zijn. Ik ken namelijk mijzelf, als ik dat niet duidelijk kan zien worden die vanzelf een rommeltje.
Ik heb al nagedacht over dakpannen of bakstenen om een verhoogd bed te maken, die zijn op zich goedkoop te verkrijgen, maar wel veel werk om aan en af te voeren. Houtsnippers op de paden mag van de huisregels, maar bij oplevering moet een tuin zwart opgeleverd worden. Dat is na een paar jaar geen probleem, maar om na 1 jaar al die houtsnippers weer uit de grond te moeten zeven lijkt mij ook veel werk.

Dus mijn vraag aan jullie: Heeft er iemand nog een geniaal idee om goedkoop de afbakening van de ronde bedden te maken op en manier die ook weer makkelijk te verwijderen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04

Haan

dotnetter

@sebastiaan89 Leuk project! Ik zou voor recht-toe-recht-aan gaan, en de ronde hoeken zou ik zelf in eerste instantie inzaaien met bloemen. Er zijn allerlei mengsels verkrijgbaar voor een mooie diversiteit.
En verkijk je niet op de hoeveelheid werk, als je dat stuk grond helemaal benut, ga je daar in het groeiseizoen minstens 10 uur per week in moeten steken om dat goed bij te houden. Als je nu nog zoekende bent naar wat je precies wilt, zou ik overwegen om eerst maar met de helft te beginnen.
Voor de paden tussen de bedden zou het handig zijn om een partijtje oude stoeptegels te regelen, dat loopt fijner als het veel regent, en houdt onkruid ook beter tegen.

[ Voor 14% gewijzigd door Haan op 09-01-2025 09:59 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Moestuinen zijn bijna altijd een rommeltje :p Op je eerste foto zie je dat al. Bij ons staan er nog goedkope kassen op, of zelfbouw met schroothout, of met plastic (wat soms ook kapot is). Tja, iedereen kan er bij komen dus mensen gaan er geen kas van 1000 euro opzetten.

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:01:
Moestuinen zijn bijna altijd een rommeltje organisch ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
sebastiaan89 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:59:
Om te voorkomen dat het hier het pittige paprika platform word hierbij weer eens een moestuinpost :+ ;)

Ik heb het geluk dat ik dit jaar een volkstuintje toegewezen heb gekregen, na pas 2 jaar op de wachtlijst. Dus ik ben nu druk aan het ontwerpen, en ik loop een beetje tegen een keuze op waar ik hulp bij kan gebruiken dus ik hoop dat iemand hier een helder idee heeft.

Ik heb nu een tuin van 50m2 toegewezen gekregen, en deze heeft een beetje een atypische vorm. 7,5 bij 7 met in de linker onder hoek een radius van ongeveer 4 meter.

Overzichtsfoto
[Afbeelding]

Dit is mijn eerste volkstuin, dus het is allemaal nieuw voor me, en dit jaar word ook een test of ik met plezier de tijd en aandacht er voor vrij ga maken zonder dat het een extra to-do word.

Er zijn dus 3 mogelijke uitkomsten uit dit jaar:
  1. Ik vind het leuk, de hoeveelheid tijd is goed > ik blijf op deze tuin
  2. Ik vind het super leuk en zou er nog wel meer tijd in willen steken > grote kans dat ik door kan stromen naar een 100m2 tuin.
  3. Naast mijn studie en werk kost deze hobby meer tijd dan ik heb en/of ik heb er geen plezier in > dan vergeef ik de tuin aan de volgende.
Al met al is er een 2 uit 3 kans dat ik aan het eind van de tuin dit perceel ga verlaten, en dus wil ik zo min mogelijk "hardscaping" doen nu, om te voorkomen dat dat aan het eind van het jaar allemaal weer ongedaan gemaakt moet worden.

Dat brengt mij tot ontwerp 1: "Recht toe Recht aan"

[Afbeelding]

Hier zou ik gewoon aarden paden aanleggen tussen de bedden en alles recht en makkelijk houden. Minimale investering wbt hardscaping, en gewoon lekker gaan plantten. Op zich een goede optie voor jaar 1. Bijkomend voordeel is dat de bedden met uien en knoflook die ik overgenomen heb zich goed laten verenigen met dit ontwerp en amper verplaatst hoeven te worden.

Maar de atypische vorm van het perceel brengt mij ook tot een leukere oplossing in de vorm van ontwerp 2: "Go with the flow"

[Afbeelding]

Dit is natuurlijk een veel leuker en verzorgder uiterlijk, maar ik zal op z'n minst iets moeten doen om de ronde bedden duidelijk af te bakenen zodat die mooi gedefinieerd zijn. Ik ken namelijk mijzelf, als ik dat niet duidelijk kan zien worden die vanzelf een rommeltje.
Ik heb al nagedacht over dakpannen of bakstenen om een verhoogd bed te maken, die zijn op zich goedkoop te verkrijgen, maar wel veel werk om aan en af te voeren. Houtsnippers op de paden mag van de huisregels, maar bij oplevering moet een tuin zwart opgeleverd worden. Dat is na een paar jaar geen probleem, maar om na 1 jaar al die houtsnippers weer uit de grond te moeten zeven lijkt mij ook veel werk.

Dus mijn vraag aan jullie: Heeft er iemand nog een geniaal idee om goedkoop de afbakening van de ronde bedden te maken op en manier die ook weer makkelijk te verwijderen is?
Naast een baan doe je ook een deeltijd studie! (HBO of WO afstuderen?)
Is het afstuderen, dan zou ik dit jaar eerder focussen op het afstuderen en alles volzetten met bloemen icm klein hoekje groenten wat je lekker vindt.

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

yingli405 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Is het afstuderen, dan zou ik dit jaar eerder focussen op het afstuderen en alles volzetten met bloemen icm klein hoekje groenten wat je lekker vindt.
Of wat makkelijke dingen. Je moet er wel wat hebben staan denk ik anders gaan mensen klagen (gezien de wachttijden op zo'n tuintje ;) )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier nog beetje rondkijken op marktplaats voor een 2 extra palletranden van 80x60. Alleen alles wat in de buurt is zijn grotere randen van 120....

Dus het speuren gaat nog ff door :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
yingli405 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:05:
[...]

Nouja, ik ga in september een deeltijd HBO studie beginnen, dus het hoogseizoen is dan wel een beetje voorbij. Is wel de reden inderdaad dat ik voor een 50m2 i.p.v. een 100m2 tuin gekozen heb, omdat dat waarschijnlijk echt te groot gaat zijn in de komende jaren.

Ik heb nog het idee dat 50m2 niet zo veel is, maar als ik de reacties hier zo lees ga ik weinig netflix tijd hebben dit jaar (dat was opzich de bedoeling) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:41

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

sebastiaan89 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:19:
[...]

Ik heb nog het idee dat 50m2 niet zo veel is, maar als ik de reacties hier zo lees ga ik weinig netflix tijd hebben dit jaar (dat was opzich de bedoeling) ;)
Pompoenen en courgettes doen het bijna altijd en vullen al snel vierkante meters. Of eetbare bloemen voor de lastige hoekjes? Oost-Indische kers is een mooie vuller, of komkommerkruid/bernagie, dat is ook een echte bijentrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hoppa 2 palletranden gevonden. Zijn zo goed als nieuw en maar 6 euro per stuk :D
Weekend ff klaarmaken, op juiste plek zetten en worteldoek erin etc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17:04

Haan

dotnetter

Bij het inspecteren van de moestuin bleken de spruitjes van vorig jaar nog doorgegroeid te zijn, die hebben het prima gedaan tijdens de winter :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1Qocqcxz2G0gnVNshdJoOIvzkA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PLWXUxp1hYzOwEjrASQXbtg7.jpg?f=fotoalbum_large

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:03
Zijn hier ook mensen bezig met permacultuur? Veel ingelezen afgelopen maanden en dit lijkt ideaal om te doen. We willen een deel van onze tuin hiervoor inzetten, zo’n 1400 m2 wat in een hoek loopt en voor een stuk zelfredzaamheid en behoud van natuur lijkt dit een goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Orangelights23 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 10:59:
Zijn hier ook mensen bezig met permacultuur? Veel ingelezen afgelopen maanden en dit lijkt ideaal om te doen. We willen een deel van onze tuin hiervoor inzetten, zo’n 1400 m2 wat in een hoek loopt en voor een stuk zelfredzaamheid en behoud van natuur lijkt dit een goede oplossing.
;( (met mijn 6m2 moestuin balkon)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rby9I786navGT-LpoYK9W-gJyR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T9KAJCWUQaVZ0oW41D45bjrg.jpg?f=fotoalbum_large
Tijdens het snoeien van mijn kasdruiven deze week kwam ik nog een paar trosjes (late bloei levert meestal niets eetbaars meer op) tegen. Volgens vrouwlief zijn ze erg lekker (ook al zijn ze klein). Kiwi's (zuid-muur buiten) zijn ook weer erg lekker dit jaar (ruim 2 grote volle emmers kunnen plukken - voor de vorst al geplukt). De grootste bereiken het formaat (groot kippenei) dat je 20 jaar geleden in de winkel zag. Die ik nu soms in de winkel zie liggen bereiken het formaat van een ganzenei. Een gevoel bij dat dit niet meer "normaal" is. Zelfde gevoel als met formaat van sommige groentes die ik in de supermarkt zie. Bijvoorbeeld knolselderij van formaat volleybal, terwijl ik ze zelf niet groter krijg dan doorsnee van ca 10 cm (en daar ben ik dan heel tevreden mee). Of ik zou flink gebruik van kunstmest moeten gaan maken. Dat werkt bij selderij heel goed!

Maar helaas gaat niet alles goed in mijn wintermoestuin.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0NDBHYw2m28r6YzT8lfPtgQKA4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJtJnVAHGFVC7ZLxMzueWoF2.jpg?f=fotoalbum_large

Een aantal van mijn winterbloemkolen hebben al kool gezet. Alleen maar goed voor de soep want die zijn niet groter dan ca 5 cm doorsnee. Winterbloemkool blijft voor mij een gok/lastige teelt (nog te weinig ervaring mee). Hopelijk zetten de overige planten voorlopig nog geen kool en overleven ze de winter zodat ik relatief vroeg in het voorjaar weer eens zelf geteelde verse bloemkool kan eten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orangelights23
jeroenkb schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Alle m2 is het waard! Dit was ons in Nederland nooit gelukt hoor, we wonen in Zweden en huizenprijzen zijn niet zo debiel als in Nederland. Hier heb je voor omgerekend 5 ton een nieuw vrijstaand huis met een paar hectare grond net naast een grote stad. In ons huis in Nederland hadden we 5m2 moestuin in een mooie postzegeltuin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

jeroenkb schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:11:
[...]

Ik heb een stadstuintje, maar ook niet veel meer voor moestuin hoor. Je kan zo'n moestuinkas(t) neerzetten, het plastic heb je niet eens nodig bij een balkon en dan heb je verdiepingen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Nee, al zou ik het wel heel graag willen al denk ik dat de achtertuin er simpelweg te klein voor is met 100m2.

De voortuin komt er het meest in de buurt:
-vast planten
- jaarlijks mulchen
- ik trek bijna geen vuilen

Ik moet helaas jaarlijks toch nog een gift geven (geen idee wat het effect is van het niet doen, dan moet ik denk ik meer vuilen trekken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LKPBtb5OWfigggdWCpkFxqp4wXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LSKxWbtdT3yko4LU77UWVJYa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
Zeker ik heb in 2023 mijn PDC gehaald. Ben je op zoek naar algemene informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
Benmen schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:21:
[...]

Nee, al zou ik het wel heel graag willen al denk ik dat de achtertuin er simpelweg te klein voor is met 100m2.

De voortuin komt er het meest in de buurt:
-vast planten
- jaarlijks mulchen
- ik trek bijna geen vuilen

Ik moet helaas jaarlijks toch nog een gift geven (geen idee wat het effect is van het niet doen, dan moet ik denk ik meer vuilen trekken).

[Afbeelding]
Met gift bedoel je (kunst)mest? Daar gaat onkruid (vuilen?) alleen maar meer van groeien hoor. Als ik zo kijk op je foto zie ik weinig dat mest nodig zal hebben, al varen de haagplanten er bij aanplant wel goed bij, maar die zien er ondertussen volwassen genoeg uit om het zonder te doen (minder groeien is minder snoeien ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
sebastiaan89 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Zeker ik heb in 2023 mijn PDC gehaald. Ben je op zoek naar algemene informatie?
Vooral de geleerde lessen, wat zijn bepaalde zaken waarmee je het beste kunt starten bijvoorbeeld, of hoe plan je op een langere termijn. Het zijn kleine vragen met grote antwoorden :) Maar op basis van de boeken die ik hierover heb gelezen en filmpjes die ik heb gezien, heb ik een goed beeld van de eerste stappen maar vooral het langere termijn plannen is iets waar ik weinig praktische informatie over vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
Lange termijn plannen is dan ook niet persé een onderdeel van Permacultuur. Het gaat vooral uit van een iteratief management proces waarbij continue kleine verbeteringen toe worden gepast.

Qua ontwerp zitten er natuurlijk wel een aantal lange termijn keuzes in een ontwerp van een nieuw plot. De zoneplanning is daar integraal onderdeel van, en het met zo min mogelijk moeite (input) sluiten van de kringlopen is daar ook een belangrijk onderdeel.

Als je echt meer details over het ontwerp proces wil kan ik je het boek van Aranya aanbevelen https://www.bol.com/nl/nl...-design/9200000002050330/

Verder was mijn take-away vooral: Denk na over een paar grote keuzes (waar komt water, waar komen bomen, hoe ver zijn dingen bij elkaar weg die impact hebben op infrastructuur die lastig te verplaatsen is. En verder was voor mij het meest belangrijke: Begin, ga het ervaren en ga er van leren.

Ik heb mijn PDC gedaan bij Aranya, en heb alle plannen gezien die hij gemaakt heeft voor zijn tuin, en van ongeveer de helft van de dingen in zijn tuin zegt hij zelf: ja achteraf zou ik het anders gedaan hebben, maar nu steekt het zo in elkaar en heb ik het wel/niet aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
sebastiaan89 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Met gift bedoel je (kunst)mest? Daar gaat onkruid (vuilen?) alleen maar meer van groeien hoor. Als ik zo kijk op je foto zie ik weinig dat mest nodig zal hebben, al varen de haagplanten er bij aanplant wel goed bij, maar die zien er ondertussen volwassen genoeg uit om het zonder te doen (minder groeien is minder snoeien ;) )
Ja, vanuit de kweker (is een concept van vaste planten voor de openbare ruimte) krijg je een aantal planten de meter, mulchen en een gift van een dcm mix (ik denk twee of vijf). Daar zit minder stikstof in maar juist meer voor het wortelgestel.

Het assortiment is er ook op afgestemd, zodat het laag blijft in de kosten per meter en daardoor interessant voor gemeenten om toe te passen in de openbare ruimte. Mijn gedachte was ik wil dat ook in de tuin: veel bloemen en weinig vuil. Dus staat er nu: carex, phlomis, gerbera, daglelie, aster dat groene spul rechts en van de overbuurman heb ik alstroemeria stokken gekregen (proef).

Misschien dat het dit jaar zonder gift gaat. Ik moet daarbij wel zeggen het begint al een mooi rul grondje te worden.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• sebastiaan89
Update:

Kwam afgelopen donderdag bij de Cranenbroek privacyschermen van wilgentenen tegen, dat leek mij nou een mooie bedrand. Dus een scherm van 1 meter hoog verzaagd in 5x20cm hoog en zo heb ik voor €15 15 meter borderrand, voor de komende twee jaar vast goed genoeg :7

Plaatje zegt meer dan 1000 woorden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dyc0U9fjF0Bt_VfPgBpYlJ_FJY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8twkSWlPUEPnsOdEUvYvv9pt.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owOrGU5gGXx2ZZ46Fs99CXCuMZ4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/2p2fVChroRJ64qxOSyOuqqUy.jpg?f=user_large

Komend weekend maar eens verder met de rest van de bedden, het verplaatsen van de aanwezige ui en knoflook, en het planten van aardpeer. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Laatst online: 19-09 15:02
sebastiaan89 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:59:
Update:

Kwam afgelopen donderdag bij de Cranenbroek privacyschermen van wilgentenen tegen, dat leek mij nou een mooie bedrand. Dus een scherm van 1 meter hoog verzaagd in 5x20cm hoog en zo heb ik voor €15 15 meter borderrand, voor de komende twee jaar vast goed genoeg :7

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Komend weekend maar eens verder met de rest van de bedden, het verplaatsen van de aanwezige ui en knoflook, en het planten van aardpeer. :*)
Ziet er goed uit, 8)

Lijkt ons leuk om in de toekomst updates van jou moestuin te mogen ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
sebastiaan89 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:59:
Update:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat ziet er vet uit zeg! Komt er gras als paadjes of ga je dat doen met houtsnippers?

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
Daar twijfel ik nog steeds over. Voorlopig laat ik het even kaal (veel schoffelen ik weet het) wellicht dat er later houtsnippers komen, lijkt al wel nodig, want het hoofdpaadje begon na een paar uur heen en weer al aardig zompig te worden.

Ik zit er alleen mee dat die houtsnippers weg moeten in het geval dat ik aan het eind van het jaar weg ga van deze tuin, en dat lijkt mij wel veel werk.

@walterworld Ik zal gaan proberen een maandelijkse update te doen :)

[ Voor 8% gewijzigd door sebastiaan89 op 15-01-2025 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jipieee
sebastiaan89 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 15:57:

Ik zit er alleen mee dat die houtsnippers weg moeten in het geval dat ik aan het eind van het jaar weg ga van deze tuin, en dat lijkt mij wel veel werk.
Is het wellicht een idee om tijdelijk iets van stro of andere bedding van een stal/knaagdierenhok te gebruiken voor dit jaar? Dat helpt vast een beetje met zompigheid en is wel binnen een jaar ongeveer verteerd in de grond mocht je (onverhoopt) toch niet door gaan.
Dit heb ik zelf overigens nooit gebruikt voor paden waar je op loopt dus zou niet weten of het daadwerkelijk veel verschil maakt maar het zou kunnen helpen lijkt me :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hopelijk dit jaar wat meer zon en warmte vergeleken met afgelopen jaar.
0 meloen gehad toen :P

Wel mooi altijd die bamboe latjes. Komende zomer ook eens proberen met bamboestokken hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik ben ook weer begonnen met ontkiemen.
En de mini-kas is al praktisch vol en ingedeeld 😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfV5VJCZ_AJs6d2uLLfBhGk_Y24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aT7bD0VcCDJcUR8nMRnGbqsI.jpg?f=fotoalbum_large

1) Minimix (voor de vensterbank)
2) Jalapeno (voor de mini-kas)
3) Fresno (voor de mini-kas)
4) Aji chrystal (grote pot buiten)
5) Black Naga (in de volle grond)
6) Rood/groen pruimtomaat (uit Frankrijk, in de mini-kas)
7)Tumbling Tom Red (Solanum Lycopersicum)(in de mini-kas)
8 ) California Wonder (paprika) (Capsicum Annuum) (in de mini-kas)
9) ?
10) ?
11) madame jeanette (Collega)
12) madame jeanette (Collega)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Een aantal maanden terug besloten om toch maar een kas te gaan bouwen.

Vandaag er weer mee aan de slag geweest ondanks het weer en inmiddels begint het erop te lijken. Hopelijk wordt het hiermee een mooi tomaten jaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Le3q3xn9EZKnb_6ZVL1QnY804zA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoYAlqjUDmK6xOlA2C7Y93vB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Kijk, ik heb vandaag in de kas gaan rommelen met het atlasdraad. Doordat ik perzik en abrikoos heb gepoot moest ik wat aanpassen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p29OqaWPLcprFxCyrZPtJqyAqPM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0pEHXkxoaErVKDTl42faP8xc.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb daarom van deze draadspanners gekocht (ja verkeerde montage) gewoon om te kijken of het werkt. Tot nu toe niet ontevreden al had er minder speling in de ligger mogen zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJAen3mTal2dkcPstA7Iu5aWObk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vxs7BSvs7aMoLgFsfsgBuXAn.jpg?f=fotoalbum_large
Jullie kunnen het atlasdraad zien. Ook de druiven zien jullie. In eerste gedachte wilde ik vanuit liggende takken staanders maken waar de trossen druiven aan komen. Maar gelet op de beperkte ruimte in het kasje betwijfel ik of dat echt gaat werken. Daarom heb ik nu twee staande snoeren, de zijliggers moeten dan het vruchthout gaan geven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c1KI61Zalo6Shd58y8NzGUXDh0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0395UCXs2HTBOZ5dpuRjqNy7.jpg?f=fotoalbum_large
Jullie zien ook een mooie lamp hangen, ik wil dadelijk (nu te koud) gaan proberen meer licht in het kasje te krijgen.

Ik denk ook dat ik eerdaags de radijsjes, wortelen, bieten en prei eruit ga halen. Achterin staan nog wat stekken gerbera. Ook nog een veldje veldsla.

Conclusie de kas is te klein wil ik er ook nog tomaat in kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Benmen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:53:

Dat is volgens mij al snel de conclusie. De kas die ik nu bouw is 3,19m bij 2,56m. Veel groter zou ook niet passen op deze plek, maar een kas die 3x zo groot was had ik ook wel vol kunnen krijgen.

Dus een deel van de tomaten komen net als vorig jaar onder een afdakje. Kan ik gelijk zie wat het verschil is qua opbrengst.

[ Voor 14% gewijzigd door HandyLumberjack op 19-01-2025 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Tsja ik hoop nog eens op de loterij.... Dan koop ik de kas aan de overkant die is een kleine duizend m2😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 16-09 06:35
Hier moet je geen hogere wiskunde van (willen) maken. Een bos is permacultuur. Daar vallen de blaadjes van de bomen op de grond (mulch), wordt niet gesnoeid. Er leven veel verschillende beestjes (mieren, torren, bijen, etc). Heel veel complexer is het niet. De rest is vooral interessant doenerij.

Zorg dus dat je een gezonde basis bodem hebt en dan moet de rest vanzelf komen. Niet je blad verwijderen, meerjarige planten laten uitbloeien en het loof laten afsterven in plaats van knippen. Beestjes niet bestrijden. Plaats bomen, meerjarige bloeiers, fruitgewassen (native), bodembedekkers, etc.

[ Voor 7% gewijzigd door MagniArtistique op 19-01-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik denk ook dat het niet uitmaakt hoe groot je kas is, hij zal vermoedelijk altijd te klein zijn 😅

Ook begin ik bijna af te vragen wat eerder gaat gebeuren…
Dat ik een lotterij win (terwijl ik geen loten koop) of dat ik een stukje grond heb bij het volkstuintjes.
We staan nu op plek nummer 8 (vorig jaar nummer 13)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
Benmen schreef op zondag 19 januari 2025 @ 18:53:
Tomaat kun je prima buiten doen tegenwoordig.
F1 hybride soort pakken (bijvoorbeeld Mountain Magic) en deze vanaf 10cm 2 wekelijks inspuiten met phytoptora spul. 5 jaar lang tientallen kilo’s buiten geteeld. In weer en wind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik gebruik geen bestrijdingsmiddelen in de moestuin.

Door het kiezen van het juiste ras en/of een simpel afdakje kan je prima tomaten telen zonder kas of bestrijdingsmiddelen.

Alleen met een kas wordt het oogstseizoen aanzienlijk langer.

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 19-01-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
MagniArtistique schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:12:
[...]

Hier moet je geen hogere wiskunde van (willen) maken. Een bos is permacultuur. Daar vallen de blaadjes van de bomen op de grond (mulch), wordt niet gesnoeid. Er leven veel verschillende beestjes (mieren, torren, bijen, etc). Heel veel complexer is het niet. De rest is vooral interessant doenerij.

Zorg dus dat je een gezonde basis bodem hebt en dan moet de rest vanzelf komen. Niet je blad verwijderen, meerjarige planten laten uitbloeien en het loof laten afsterven in plaats van knippen. Beestjes niet bestrijden. Plaats bomen, meerjarige bloeiers, fruitgewassen (native), bodembedekkers, etc.
Het gaat ons vooral om het ondersteunen van natuurlijke ecosystemen. Alles wat je schrijft doen wij op dit moment al, maar de daadwerkelijke ruimtelijke inrichting om het verder te optimaliseren is een volgende stap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
MagniArtistique schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:23:
[...]

Tomaat kun je prima buiten doen tegenwoordig.
F1 hybride soort pakken (bijvoorbeeld Mountain Magic) en deze vanaf 10cm 2 wekelijks inspuiten met phytoptora spul. 5 jaar lang tientallen kilo’s buiten geteeld. In weer en wind.
Tsja ik spuit niet, het enige dat ik smeer (papje van behanglijm en zwavel) zijn de druiven tegen meeldauw en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redzebrax
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10-09 20:28
Waarom zou je Mountin Magic willen "inspuiten" die bezit ph-2 en ph-3 genen tegen phytophthora dit juist om te zorgen dat je geen bestrijdingsmiddelen hoeft te gebruiken. (bovendien als je 2 wekelijks spuit kan je beter tomaten in de winkel kopen, gezonder en goedkoper :) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MagniArtistique
redzebrax schreef op zondag 19 januari 2025 @ 23:30:
Waarom zou je Mountin Magic willen "inspuiten" die bezit ph-2 en ph-3 genen tegen phytophthora dit juist om te zorgen dat je geen bestrijdingsmiddelen hoeft te gebruiken. (bovendien als je 2 wekelijks spuit kan je beter tomaten in de winkel kopen, gezonder en goedkoper :) ).
Is een natuurlijk goedje om weerbaarheid tegen phytopthora te vergroten (https://www.welkoop.nl/we...X0-bOnFZBCEkaAm1FEALw_wcB). Meeste f1 hybrides zijn enkel tegen ph 2 en 3 bestand. Dus ph1 kan nog. Zon flesje doe je mixen met water en doe je jaren mee. Je spuit enkel de jonge plant een paar keer in. Daarna gewoon laten gaan. (En onderste bladeren telkens wegsnoeien nadat fruit is gezet helpt ook enorm met de waterhuishouding).

[ Voor 28% gewijzigd door MagniArtistique op 20-01-2025 07:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
MagniArtistique schreef op maandag 20 januari 2025 @ 07:40:
[...]

Is een natuurlijk goedje om weerbaarheid tegen phytopthora te vergroten (https://www.welkoop.nl/we...X0-bOnFZBCEkaAm1FEALw_wcB). Meeste f1 hybrides zijn enkel tegen ph 2 en 3 bestand. Dus ph1 kan nog. Zon flesje doe je mixen met water en doe je jaren mee. Je spuit enkel de jonge plant een paar keer in. Daarna gewoon laten gaan. (En onderste bladeren telkens wegsnoeien nadat fruit is gezet helpt ook enorm met de waterhuishouding).
Of het nu biologische is of niet, ik gebruik geen bestrijdingsmiddelen.

De planten krijgen een beetje water, mest van de koeien/pony's/kippen en houtas en daarmee moeten ze zich maar redden, en dat doe ze over het algemeen prima.

En met de juiste maatregelen kan het prima zonder, dus waarom zou ik het dan gebruiken?

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 20-01-2025 08:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MagniArtistique
HandyLumberjack schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:00:
[...]

Of het nu biologische is of niet, ik gebruik geen bestrijdingsmiddelen.

De planten krijgen een beetje water, mest van de koeien/pony's/kippen en houtas en daarmee moeten ze zich maar redden, en dat doe ze over het algemeen prima.

En met de juiste maatregelen kan het prima zonder, dus waarom zou ik het dan gebruiken?
Meer opbrengst, langer oogstseizoen. Maar ik kan niet in je tuintje kijken. Wij stonden in de open lucht op een volkstuincomplex waar sommige mensen in juli de phytopthora er al in hadden, en dan verspreid het zich razendsnel. Behalve bij ons dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
MagniArtistique schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:37:
[...]

Meer opbrengst, langer oogstseizoen. Maar ik kan niet in je tuintje kijken. Wij stonden in de open lucht op een volkstuincomplex waar sommige mensen in juli de phytopthora er al in hadden, en dan verspreid het zich razendsnel. Behalve bij ons dus ;)
Ik ben vrij actief met bladsnoeien en zit niet op een volkstuincomplex en de meeste tomaten staan onder een afdak. Ik verlies wel eens een paar tomaten aan Phytophthora, maar ik heb het redelijk onder controle.

Ik geloof best dat in juli Phytophthora al flink kan verspreiden als sommige planten in de buurt niet goed verzorgd worden.

Ik ben gewoon niet van het gebruik van allerlei middeltjes. En als iets dan niet lukt, dan ga ik gewoon wat anders doen. Het lukt mij bijvoorbeeld niet om druiven te telen op deze manier, dus daar ben ik mee gestopt.

Maar iedereen mag zijn eigen keuzes maken (gelukkig maar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Ikea heeft overigens ook weer mooie kastjes zag ik.
https://www.ikea.com/nl/n...ek-transparant-s99291745/

Handig voor binnen met wat lampjes erin bijvoorbeeld (kleinere variant):

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 16:08
Mooi om te zien dat dit topic al weer een beetje gaat leven :)

Zelf sta ik ook weer op het punt te beginnen, het tweede jaar voor mij. Waarbij ik vorig jaar pas in april ben begonnen wil ik het nu wel wat eerder aanpakken. Hiervoor heb ik wel wat vragen waar iemand mij vast mee kan helpen.

Kan ik zaden van vorig jaar nog weer gebruiken?
Gezien ik sowieso met wat nieuwe dingen bezig wil zal ik nog wat nieuwe zaden bestellen. Waar kopen jullie die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:16
Heeft er iemand hier een persimmon of tips over rassen die het goed doen in onze contreien en lekkere vruchten produceren? Ik heb gisteren voor het eerst in mijn leven een persimmon gegeten (de 40 al voorbij zijnde), en dat verraste me echt, lekker!

Dus nu even kijken wat de mogelijkheden zijn voor Belgisch Limburg :)

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
rickie19 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:44:

Zelf sta ik ook weer op het punt te beginnen, het tweede jaar voor mij. Waarbij ik vorig jaar pas in april ben begonnen wil ik het nu wel wat eerder aanpakken. Hiervoor heb ik wel wat vragen waar iemand mij vast mee kan helpen.

Gezien ik sowieso met wat nieuwe dingen bezig wil zal ik nog wat nieuwe zaden bestellen. Waar kopen jullie die?
Oude zaden werkte hier afgelopen jaar prima. Op zakjes staat ook vaak een THT datum als richtlijn.
Veel zaden die ik gebruik van pepers, meloen, sla etc etc haal ik gewoon bij de action. Die hebben ze weer in het assortiment zitten:

https://www.action.com/nl...planten/?sortBy=PRICE_ASC

Andere plek waar ik ook wat van heb is bij de cranenbroek. Die hebben een flink stukje wand staan met allemaal zakjes/zaden altijd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jipieee
Je kunt altijd wat meer zaden zaaien, de kiemkracht kan soms een beetje achteruitgaan (ligt er ook erg aan hoe je ze hebt opgeslagen) dus dan heb je alsnog genoeg planten over uiteindelijk.
Ik haal mijn zaden vooral bij zaadhandel van der wal, ook erg goed als je poot aardappelen wilt hebben! Daar hebben ze een groot assortiment van en er staan een duidelijke tabel op hun site met alle eigenschappen per ras.

[ Voor 3% gewijzigd door Jipieee op 20-01-2025 14:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Zie jaapzb in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"

Ik ga dit jaar ook even kijken bij https://detuinenvanweldadigheid.nl/

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Lidl heeft aan het begin van het jaar ook vaak een leuke sortering aan betaalbare zaden.

Daarnaast bestel ik soms online wat bijzondere soorten, laatste keer was bij 123zaden.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
Ik heb mijn grote zaadorder via de volkstuinvereniging gedaan, maar ben afgelopen weekend voor de aardperen naar https://www.vreeken.nl/ geweest.
Leuke winkel om te bezoeken als je in de buurt van Dordrecht bent. Hebben vooral heel veel bijzondere varianten.
Website is wel nogal verouderd.

@Capt Waffles Persimmon = Kaki volgens mij, inderdaad erg lekker, geen ervaring in onze contreien, weet van iemand in Cornwall die er toch nog wel wat moeite mee had tegen een zuidmuur, maar die wel succesvol vruchtzetting had na een aantal jaar, variant weet ik niet. Planten en zaden zijn ookte verkrijgen bij Vreeken zie ik.

[ Voor 36% gewijzigd door sebastiaan89 op 20-01-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier het ikea rek maar weer eens wat leeg maken om er een bak in te kunnen zetten voor pepers.
Staat nu nog vol met andere rommel :P

Wel even kijken of het gaat werken op de kamer achter. Voorheen in de woonkamer bij raam staan dus was het iets warmer vergeleken met de huidige kamer waar het nu staat. Daar dropt de temp ooit richting de 16 a 17C zonder verwarming of game PC aan.....

Maar heb misschien nog op zolder zo'n stuk rol liggen van dat onderlaag spul voor laminaat. Misschien dat ik dat eromheen wikkel. Weerkaatst het licht ook wat meer later. En dan in combi met de warmte mat......

Maar eerst de andere rommel eruit halen en kijken waar ik dat weer laat :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik en mijn vrouw gaan nu het vierde jaar in. Inmiddels een heel stuk consolidatie gedaan over wat we wel en niet willen groeien. De ruimte is beperkt (*kuch* relatief dan - we hebben 200 m2 moestuin met ongeveer 90 m2 bedden en 15 m2 kas) en veel producten zijn of moeilijk te groeien in Nederland (aubergine's, komkommers, veel bonensoorten) of we lusten het niet (snijbiet, aardperen). We beperken dus onze selectie dit jaar.

Het merendeel van de zaden kopen we bij de Bolster. Bio en hoge productieopbrengst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Iemand ervaring mbt het kweken/groeien van bramen in een pot of emmer?
Is dat goed te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Het topic is weer aan het ontkiemen zie ik ;)

Ik ga dit jaar aan de slag met zaden van twee verschillende Hongaarse paprika soorten en van een peper uit Sri Lanka. Gewoon weer laten kiemen op de radiator en daarna naar de vensterbank er boven.

Bang voor ijsheiligen ben ik niet meer, misschien net zoals vorig jaar al in maart naar buiten. Alleen nog duimen voor beter weer dan vorig jaar en hopelijk de strijd tegen de slakken te kunnen winnen...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Skyaero schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:16:
Ik en mijn vrouw gaan nu het vierde jaar in. Inmiddels een heel stuk consolidatie gedaan over wat we wel en niet willen groeien. De ruimte is beperkt (*kuch* relatief dan - we hebben 200 m2 moestuin met ongeveer 90 m2 bedden en 15 m2 kas) en veel producten zijn of moeilijk te groeien in Nederland (aubergine's, komkommers, veel bonensoorten) of we lusten het niet (snijbiet, aardperen). We beperken dus onze selectie dit jaar.

Het merendeel van de zaden kopen we bij de Bolster. Bio en hoge productieopbrengst.
Hoe veel meter heb je nodig voor de aardperen?

Ik zou willen dat we ook eens een moestuin kregen, sta al een paar jaar ingeschreven :) Geen idee ook hoe lang het nog kan duren.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
Dat ligt er aan hoeveel je er plant. Je kan 1 aardpeer in een ruime pot planten en een goeie maaltijd oogsten aan het eind van het jaar. Of je kan er zoals ik (zei de gek) 20 plantten op zo'n 3m2 en de rest van (volgend) jaar aardperen eten? Let wel op dat ze 2 a 3 meter hoog worden (zoals zonnebloemen) dat is wel iets om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ja, ze kunnen gigantisch worden. Ik heb er ooit een stuk of vijf op een vierkante meter geplant en eindigde met een oerwoud aan zonnebloemachtige reuzen van ruim 3 meter hoog (nu groeit alles hier minstens 50 cm hoger dan gemiddeld, dat wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
Weet je nog ongeveer wat de oogst ongeveer was van die vierkante meter? Hebben we het dan over 1 kg of 20?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ik had ze voor de sier neergezet, in plaats van zonnebloemen, dus niet geoogst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

VeertienKaVier schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 09:25:
Ik had ze voor de sier neergezet, in plaats van zonnebloemen, dus niet geoogst.
De soep is echt lekker van aardperen, je wordt er alleen enorm winderig van.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ja, dat leek me gezien de toch al prikkelbare ingewanden niet zo'n goed idee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:44
Heeft iemand toevallig ervaring met een warmtemat als https://www.amazon.nl/Moj...rmtemat%2Caps%2C70&sr=8-5 of die de temperatuur instelling blijft behouden na spanningsuitval? Of moet je die elke keer weer zetten als de prik erop gezet wordt? 30 graden max lijkt me wat te warm, mocht ie max temperatuur doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
idef1x schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:04:
Heeft iemand toevallig ervaring met een warmtemat als https://www.amazon.nl/Moj...rmtemat%2Caps%2C70&sr=8-5 of die de temperatuur instelling blijft behouden na spanningsuitval? Of moet je die elke keer weer zetten als de prik erop gezet wordt? 30 graden max lijkt me wat te warm, mocht ie max temperatuur doen?
Volgens mij is dat precies degene die ik heb. Na maanden niet gebruikt te hebben, heb ik hem afgelopen weekend weer aan de wandcontactdoos hangen. Dezelfde instellingen (21 graden, lager gaat niet).

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Ah okee bedankt...bevalt ie een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Hij doet wat hij moet doen, mijn bak warm houden :)
Klik

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
streamnl schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:33:
Hij doet wat hij moet doen, mijn bak warm houden :)
Klik
eh dan moet je wel de stekker in het stopcontact steken he anders doet ie niets :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Heb hier eenzelfde mat van ik dacht 21W en zonder de thermostaat er aan.
Werkt prima binnen. Mat zit in een smart plug en een losse temp sensor. Mocht het te warm worden (al zal dat met enkel de mat zelf niet snel gebeuren) dan kan ik hem alsnog uitschakelen indien nodig.

Voor nu kan die de zaden rond de 24C houden. Doe ik de ledlampjes aan is het wat warmer in die hoek zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usernametaken
  • Laatst online: 11:35
Heb vorig jaar voor het eerst ontkiemt met een warmtemat in een afgesloten bak. Ik gebruikte van die recycleerbare (bruine) potjes en dat gaf in combinatie met het vocht schimmel. Ga dus dit jaar plastic potjes gebruiken.

Hoe gaan jullie om met het vocht in de bak? Laten jullie die bak geregeld ventileren zodat alle condens weg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipieee
Ik ga dit jaar voor het eerst mais zaaien, heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, welke plantafstand kan ik het beste aanhouden? Ik zit te denken aan een blok van ongeveer 1.5 m², ongeveer 70cm x 210cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08:45

watercoolertje

Untertitel

usernametaken schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 08:08:
Heb vorig jaar voor het eerst ontkiemt met een warmtemat in een afgesloten bak. Ik gebruikte van die recycleerbare (bruine) potjes en dat gaf in combinatie met het vocht schimmel. Ga dus dit jaar plastic potjes gebruiken.

Hoe gaan jullie om met het vocht in de bak? Laten jullie die bak geregeld ventileren zodat alle condens weg kan?
Is die (witte?) schimmel erg dan?

Ik gebruik die potjes ook altijd om dingen te klonen/ontkiemen en zit ook altijd schimmel op in korte tijd.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
De meeste schimmels kunnen geen kwaad en zijn onderdeel van je bodemleven, maar in huis kan ik me voorstellen dat niet idereen dat wil. Heb er zelf ook geen problemen mee overigens.

En ja, papieren/kartonnen potjes zijn nu eenmaal biologisch afbreekbaar en schimmels zijn in dat proces niet te voorkomen als ze constant vochtig zijn, zonder chemicaliën.

Zaailingen houden nu eenmaal van een vochtige omgeving maar ze kunnen vrij snel over naar een drogere lucht, wanneer de toplaag grond van je potjes de tijd krijgt om te drogen krijg je amper nog schimmels.

Ventileren en luchtcirculatie werkt daarbij altijd goed, ik had altijd een ventilator aan in de kweektent voor wat lucht circulatie en dat was genoeg om schimmels te voorkomen (wel kunststof potjes). Wil je het echt goed aanpakken kun je een afzuiging plaatsen met passieve of zelfs actieve in/uitlaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyuOfDvUps-hjmPKJSXKIYHeTMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cn0itYAtJwoci7j5RwKSi4Rz.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staan overigens ook weer wat pepers op de planning maar ik houd het dit jaar bij wat simpele jalapeno's voor op de BBQ deze zomer. Kweek ze gewoon op met daglicht vanaf eind februari. Half februari ontkiemen. Als warmtebron gebruik ik de internet router in combinatie met deno methode, voorkomt ook weer dat je potjes een week tot enkele weken nat moeten staan :)

Zal eens wat zaden gaan bestellen.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Blijf hier gewoon de plastic potjes gebruiken altijd. Na seizoen omspoelen en ze zijn weer schoon voor gebruik jaar erop :)

In het verleden ooit die papieren dingen gebruikt (wc rolletjes of lege eierdoos kan ook) maar bij wat langer gebruik van planten binnen zoals pepers etc was het wat meer gedoe met eventueel om potten.

Action heeft ze overigens ook weer in het assortiment voor 1,23 euro: https://www.action.com/nl-nl/p/3013542/kweektray-met-vakken/

Ook de ronde varianten: https://www.action.com/nl...n-collection-kweekpotjes/

[ Voor 9% gewijzigd door Paulus07 op 23-01-2025 00:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:55
Jipieee schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:23:
Ik ga dit jaar voor het eerst mais zaaien, heeft iemand hier ervaring mee en zo ja, welke plantafstand kan ik het beste aanhouden? Ik zit te denken aan een blok van ongeveer 1.5 m², ongeveer 70cm x 210cm.
Ik heb alleen ervaring met suikermais en heb altijd in rijen gewerkt. Het worden forse grote planten tot ca 2 m (ras afhankelijk). Enkele zijscheuten laat ik meestal zitten. Een goed jaar levert 2 grote kolven per plant. Plantafstand in de rij ca 50 cm. Voorzaaien in mijn kas. Aantal zaden per pot hangt af van de kiemkracht. Bij nieuw gekocht zaad 1 en na opslag in de vriezer het volgende jaar 2 zaden per pot en daarna eventueel nog meer. Kiemkracht gaat best hard omlaag in vergelijking met veel andere zaden. Voorzaaien in niet te kleine potten (ca 10 cm doorsnee) want ze maken vrij snel lange wortels die je tijdens buiten uitplanten niet/zo min mogelijk wilt beschadigen. Ook niet te lang wachten met uitplanten (10-30 cm) want ze zijn best gevoelig voor breken omdat ze in de kas de neiging hebben om te snel te groeien (te warm bij te weinig licht). Eventueel bij start ondersteunen met stokjes. Niet alles in 1 keer voorzaaien tenzij je vrienden en familie blij wilt maken. Ik zaai 2 keer met ca 2 weken er tussen. Vogelvraat is meestal geen probleem (maar soms zijn er slimme huismussen die het wel doorhebben).
De suikermais, en vooral de zoetere soorten, hebben meer warmte nodig dan de mais die de boeren telen voor veevoer.
Ik probeer altijd weer een site te vinden waar ze grotere aantallen zaden per verpakking aanbieden. Mijn ervaring is dat je de maiszaden die je voor volgende jaar wilt bewaren niet buiten de vriezer kunt bewaren. Ik bewaar trouwens ook alle andere zaden in de vriezer (gesloten plastic zakjes).
Succes ( best wel wat werk en ook veel ruimte nodig maar erg lekker).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Week geleden begonnen met de Deno methode.
Net alles gecontroleerd of er geen schimmel aan het vormen was en of alles er nog goed uit ziet.
De meeste zakjes beginnen nu langzaam te ontkiemen.
Maar de tomaat uit Frankrijk… ga ik in een kiempotje zetten.
EAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMYGMdv_biKEnEisrqo8Bf0qTgA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qEgguYbBXzgf5T6Vqw2kI6um.jpg?f=fotoalbum_large

Super blij mee dat dit lijkt te werken.
Ik had in de vorige vakantie bij 1 partje tomaat alle pitjes verwijderd, schoongemaakt en laten drogen in de zon.
We zijn weer begonnen *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nO33xBmwOo2cMWD1WnUBOPiGX-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AT08iaHspwIXBf8VDMYiRPXF.jpg?f=fotoalbum_large

Edit 2:
En Home Assistant is ook weer geüpdatet. Namen zijn aangepast zodat ik weet welk nummer wat is en het licht schakelt weer mooi met de zon mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzJrMz5dfO-yp2Ol3pIwygm-pAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XMrLt5yGl2mHZmW8hXHLESon.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door streamnl op 26-01-2025 16:39 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sebastiaan89
Update week 4:

Zondag even naar de VTV om de zaadbestelling op te halen, en in het zonnetje de laatste randen te plaatsen. Had vorige week al de bedden definitief uitgelegd en voorzien van een laagje paardenmest.

Krijg al veel positieve reacties over de indeling, de moeite (in totaal denk ik 8 uur nu? valt reuze mee) wordt gewaardeerd, en iedereen is verbaasd dat de tuin nu ineens veel groter lijkt :Y)

Uiteindelijk besloten om enkel de buitenste bedden te voorzien van een rand, omdat dat het plantoppervlak maximaliseert. Naar het pad toe loopt de boel licht af waardoor het lastig is alle ruimte te gebruiken zonder borderrand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVhMaq01aIpyMOoi6OUA5_HYGmk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Sqi1Bc5hCa6bxWOGwDON9z49.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier piepen de eerste pepers en paprika's boven de grond in het rek binnen.
Kan de lamp weer gaan inschakelen voor nu in home assistant :)

Mat laat ik nog even aan voor nu maar zet ik over tijdje denk weer uit. Dan groeien ze wat langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GERMEY
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:17
Ik ga binnekort ook weer enkele pepers en paprikas zaaien. Vorig jaar veel last gehad van lange dunne zaailingen... iemand ervaring met deze lamp: https://www.bol.com/be/nl...HCQ.3_9.12.ProductPageUrl
Is slechts voor enkele zaaitrays en daarna een plant of 8...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jipieee
GERMEY schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:44:
Ik ga binnekort ook weer enkele pepers en paprikas zaaien. Vorig jaar veel last gehad van lange dunne zaailingen... iemand ervaring met deze lamp: https://www.bol.com/be/nl...HCQ.3_9.12.ProductPageUrl
Is slechts voor enkele zaaitrays en daarna een plant of 8...
Ik heb deze vorig jaar gebruikt icm een op het zuiden gerichte zonnige vensterbank. Het hielp voor mijn gevoel wel, maar als je geen echt zonnige plek hebt, zou ik denk ik toch een iets sterkere lamp kiezen. (zelf heb ik hem trouwens toen direct op aliExpress gekocht, dat scheelt toch wel wat qua prijs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Heb die van mij ook via aliexpress besteld destijds. Was een pack met 5 van die led balkjes en een simpele aan.uit schakelaar (heb die in een smartplug zitten)

En dan de witte daglicht variant. Werken prima hier in een ikea rekje :)

https://nl.aliexpress.com/item/1005005890228694.html

Heb later nog een 2e setje gekocht voor de 2e plank in het rek. Allemaal doorgelust aan elkaar dus nogsteeds maar 1 stekker nodig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipieee
Paulus07 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:19:
Heb die van mij ook via aliexpress besteld destijds. Was een pack met 5 van die led balkjes en een simpele aan.uit schakelaar (heb die in een smartplug zitten)

Heb later nog een 2e setje gekocht voor de 2e plank in het rek. Allemaal doorgelust aan elkaar dus nogsteeds maar 1 stekker nodig :P
Welke smart plug gebruik je, gewoon een van ali? Wellicht dat ik mijn lampen dan ook hier naar om zet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Paulus07 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:19:

Ik heb een paar jaar geleden ook twee van deze sets gekocht, met 8 of 9 maanden er tussen.

De eerste doet het nog altijd prima, de tweede (met die wit/oranje 'verbeterde stekkers') gaf na een jaar amper nog licht.

Het kost niet veel en zoals altijd is daar een reden voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Jipieee schreef op maandag 27 januari 2025 @ 13:50:
[...]

Welke smart plug gebruik je, gewoon een van ali? Wellicht dat ik mijn lampen dan ook hier naar om zet :)
Heb er meerdere in huis maar voor het kweekrek boven heb ik het oude ikea model in gebruik:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1603_E1702_E1708.html

De warmtemat zit in deze oude osram plug:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/AB3257001NJ.html
7o9 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Ik heb een paar jaar geleden ook twee van deze sets gekocht, met 8 of 9 maanden er tussen.

De eerste doet het nog altijd prima, de tweede (met die wit/oranje 'verbeterde stekkers') gaf na een jaar amper nog licht.

Het kost niet veel en zoals altijd is daar een reden voor.
Hier gelukkig nog geen last van. Werken na 3 jaar nog allemaal goed (klopt op hout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GERMEY
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:17
Bedankt voor de reacties! Ik zal er is eentje bestellen op ali, inderdaad wel wat goedkoper ;).
Staan hier op een raam op het zuidwesten, wel veel licht heel de dag. Vorig jaar was natuurlijk ook een flut voorjaar, bijna geen zon gezien... |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

streamnl schreef op zondag 26 januari 2025 @ 14:41:
Week geleden begonnen met de Deno methode.
Net alles gecontroleerd of er geen schimmel aan het vormen was en of alles er nog goed uit ziet.
De meeste zakjes beginnen nu langzaam te ontkiemen.
Maar de tomaat uit Frankrijk… ga ik in een kiempotje zetten.
E[Afbeelding]
Ik had vorig jaar tomaten uit Spanje, de tomaten op zich waren goed. Maar de opbrengst was bijna niks, ik denk dat ze meer zon nodig hadden :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Paulus07 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:56:
[...]

Heb er meerdere in huis maar voor het kweekrek boven heb ik het oude ikea model in gebruik:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/E1603_E1702_E1708.html

De warmtemat zit in deze oude osram plug:
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/AB3257001NJ.html

[...]

Hier gelukkig nog geen last van. Werken na 3 jaar nog allemaal goed (klopt op hout)
Ik heb al een paar jaar een batten lichtbalk, gewoon wit licht (daglichtkleur), maar werkt nog steeds goed. Destijds geslecteerd op lumen per watt :p (er zullen nu wel weer betere zijn). Ik zou eigenlijk nog een tweede moeten hebben voor een beter resultaat (niet dat het slecht werkt, maar meer licht lijkt me beter :) )

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 28-01-2025 12:58 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Action blijft met nieuwe dingen komen.

Ook zo'n plantenhoes zie ik: https://www.action.com/nl...55/my-garden-plantenhoes/

Heb het nooit gebruikt maar is misschien handig voor buiten om in het voor/najaar nog wat te kunnen afdekken etc tegen de kou?
Pagina: 1 ... 79 ... 87 Laatste