Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 80 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:57:
[...]

Ik heb al een paar jaar een batten lichtbalk, gewoon wit licht (daglichtkleur), maar werkt nog steeds goed. Destijds geslecteerd op lumen per watt :p (er zullen nu wel weer betere zijn). Ik zou eigenlijk nog een tweede moeten hebben voor een beter resultaat (niet dat het slecht werkt, maar meer licht lijkt me beter :) )
Zolang de planten niet verbranden door eventuele warmte lijkt het mij prima.
Extra warmte zal ook weer meer water verdampen in de potjes. Merkte dat hier ook weer goed met de verwarmingsmat en verwijderen van de condens kap. Dan gaat het rap en zal het bijvullen van water in de bak weer gedaan moeten worden. Of ook nog keer een simpele goedkope sensor voor scoren die dan seintje geeft.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Ik heb hier de palletranden bak staan van 80x60x40 (LxBxH).
Ene helft wil ik weer gebruiken voor de cherrytomaten. Die doen het altijd goed.
Zit er aan te denken om de andere helft eventueel (zomer) prei te gaan proberen.

Zal dit werken denken jullie om een rijtje te planten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:06
Ik wil binnenkort weer buiten beginnen met de moestuin, ik ben binnen al begonnen met voor zaaien.

Nu is de grond bij ons behoorlijk vast, wortelen groeien er niet of nauwelijks in omdat de grond heel snel dicht gaat zitten.
Ook al spit ik het aan het begin van het seizoen de grond minimaal 2 steken diep om, deze blijft dicht zitten.
Het (kunst) mest en kalk niveau is aardig op peil, alleen is het hele oude grond waar ook heel lang gras op gelegen heeft.

Kan ik de bodem losser maken door er bijvoorbeeld stro of compost doorheen te spitten?
Misschien zelfs een deel van de grond afvoeren en hierdoor compost voor in de plaats...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Henkhuppelschot schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 15:57:
Ik wil binnenkort weer buiten beginnen met de moestuin, ik ben binnen al begonnen met voor zaaien.
Wat kun je buiten al doen? Ik wil na het weekend binnen beginnen :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Marzman schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Grond voorbereiden (onkruid verwijderen/omzetten/bemesten) en eventueel afdekken om sneller op te warmen, sommige winterharde groentes (veel peulen/knollen/wortels) kun je al buiten planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:06
Marzman schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 16:00:
[...]

Inderdaad omspitten, bemesten en wil een kasje maken met glas dat ik uit de oude dakramen gehaald heb.

En wilde de bodem minder vast maken, alleen hoe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15:33
Henkhuppelschot schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 19:14:
[...]

Inderdaad omspitten, bemesten en wil een kasje maken met glas dat ik uit de oude dakramen gehaald heb.

En wilde de bodem minder vast maken, alleen hoe?
Organisch materiaal toevoegen. Zoals compost, bladeren, gecomposteerd mest, etc. etc.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
En lavakorrels, lavameel, kokos etc schijnt ook goed te werken.

Wat meer opties:

[ Voor 6% gewijzigd door Paulus07 op 29-01-2025 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
FF een gratis trail aangemaakt op https://www.growveg.com/garden-planner-calendar.aspx
Simpel wat planten in de lijst gooien die ik wil zodat er een mooie kalender uitkomt die je dan kan exporteren als CSV op basis van je locatie :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJw3QyOJmRr-a-3P0HmMvVvRNVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dA1LLIv9u1dxjfQHne0FGPW5.png?f=fotoalbum_large

Best handig en snel.
Tegelijk beetje spelen met de planner voor een indeling al is het soms wat passen en meten omdat sommige planten wel erg veel ruimte vragen :P

[ Voor 28% gewijzigd door Paulus07 op 30-01-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 16:26
Oeh dank voor het delen! Voor die prijs is een abbonementje ook nog wel te overwegen, alles wat ik tot nu to gevonden had begon bij een 10tje per maand, dat was me echt te gortig. Binnenkort eens proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-06 21:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gk2ou3Vd18J1uC5MOFmhbyBFHWw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f5GKDmvrkbUhkhmudYiobF46.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/faoStUCQg5Xk0VF4XfNjMNu6kdo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJjI9y9P8i5DxwdOLEeYZB7A.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTkcE4jEfS8vwvgLVdmA4wCKES0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CHLvddEvQAMX9M4p7J0CZGPb.jpg?f=fotoalbum_tile

Zo ik ben ook begonnen: tomaat (Roma en coeur de bouef), paprika, courgette, mais, zonnebloem.

Heeft iemand daarnaast een idee wat dat plantje is. Het lijkt bijna op een vet plant zo stug is het qua blad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:23

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Dit is, of beter gezegd was Peterselie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-d2IxGKJIXhcSZZ6EI7gMR7Ki3k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TM6x3tyOLTRXwwgxlRyvS3ga.png?f=fotoalbum_large

Vorige week nog een gezonde volgroeide plant, nu volledig kaal gevreten. Maar door wat, er zijn nu toch nog geen slakken met deze temperaturen?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
bvk schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:11:
Dit is, of beter gezegd was Peterselie:

[Afbeelding]

Vorige week nog een gezonde volgroeide plant, nu volledig kaal gevreten. Maar door wat, er zijn nu toch nog geen slakken met deze temperaturen?
De afgehapte blaadjes zien er wat kartelig uit, vogelvraat? Als het slakken waren zou ik ook slijmsporen verwachten

[ Voor 4% gewijzigd door jaapzb op 02-02-2025 13:27 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
muizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Zijn vogels en muizen dan zo gek op peterselie dat ze ander jong loof volledig met rust laten? Betreft een balkon waar ook genoeg onkruid opkomt in een groene buurt met veel tuinen.

Meer dan genoeg te eten dus qua jong en nog zacht opkomend groenvoer, dus mijn balkonnetje lijkt me niet direct een target?.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Tsja muizen zijn goede klimmers. Op de begraafplaats hadden we altijd klachten dat wij de chrysanten zo perfect kort knipten qua bloem en knop. Dat waren wij alleen niet maar de bewoners van de begraafplaats: konijnen...

Los daarvan voor wie zijn druiven nog niet heeft ingesmeerd: tijd voor het zwavelpapje 1 lepel zwavel en 1 lepel behanglijm/joghurt/vla.
Goed mengen en dan smeren maar met die kwast.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvRgqNoNqEzqd_oQlYWteYmuNX0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgpWySgHuIF1AziDiwLUU2iR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WnKovmvTtDN3_J3eSAigF8-z4Gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ariy6kF6j2WzhOCPQoDyroJz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Gemini denkt ook aan slakken en de andere gebruikelijke daders:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euA4AzQO291GLmjDw_Mv8HT5zwE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yTYgAaxTHwxaVBr0H3NbBYvl.png?f=fotoalbum_large

Maar het heeft vannacht nog gevroren.... Toch vanavond maar eens kijken als het donker is of ik iets zie. Winterharde slakken zouden een ramp zijn lijkt me.

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tukJdgszh-golQ-NW_GCKe-Bhmg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qEnilavLZ0vPxx4d87xeBBGy.png?f=fotoalbum_large

LOL :P

Heel veel vogels in mijn omgeving, maar die zie ik echt nooit op mijn balkon. Behalve dan duiven die de boel onderschijten als ze de kans krijgen. Toch misschien muizen dan?

[ Voor 32% gewijzigd door bvk op 02-02-2025 16:03 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Mussen en duiven zijn beide mogelijke daders, zeker op een balkonnetje. Peterselie zit soms ook in vogelvoer

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Benmen schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:09:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Zo ik ben ook begonnen: tomaat (Roma en coeur de bouef), paprika, courgette, mais, zonnebloem.

Heeft iemand daarnaast een idee wat dat plantje is. Het lijkt bijna op een vet plant zo stug is het qua blad.
Je bent er vroeg bij.
Het begint hier ook al weer te kriebelen, maar ik doe mij best om me te beheersen en nog minimaal 4 weken te wachten met de tomaten.

Paprika, wortel, prei en peulen ga ik wel komende week zaaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Ja ik ga ze eerst binnen neerzetten en dan afharden in de kas. Kijken of dat lukt, als het niet lukt jammer maar helaas :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik twijfel stiekem ook nog om van de vroegste tomaat van vorig jaar (Tumbling Tom) toch wat eerder enkele zaden in de grond te stoppen, en die dan afhankelijk van het weer binnen/in de kas te zetten. In de hoop vanaf midden juni al wat te kunnen oogsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier voor de 1e keer prei binnen gezaaid in een p9 potje. Kijken of dat gaat lukken.
Buiten even de zakken potgrond voor de pallet bak in de zon gelegd. Zijn nog bevroren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-06 23:59
Hier zijn de cayenne pepers en paprika zaadjes inmiddels ontkiemt en staan in een klein potje met zand.

Tomaat vind ik ook nog wat te vroeg, groeit me te snel en is dan te groot voor mn vensterbank half mei. Weekje of 3 nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipieee
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 11:55
Heeft hier iemand toevallig druppelirrigatie in de moestuin aangelegd en hierbij een aanbeveling voor een goede website waar ik dit zou kunnen bestellen/ algemene tips? Ik zat zelf te kijken naar leidingshop.nl, heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Jipieee schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:16:
Heeft hier iemand toevallig druppelirrigatie in de moestuin aangelegd en hierbij een aanbeveling voor een goede website waar ik dit zou kunnen bestellen/ algemene tips? Ik zat zelf te kijken naar leidingshop.nl, heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
Er zijn eindeloos veel systemen (druppels langen, capillaire slangen, drukgecompenseerde druppelaars, microsproeiers, blumats etc. etc) en je moet goed bepalen wat het beste bij de situatie past. En ook of je een filter, drukregelaar en bewateringscomputer nodig hebt.

Ik heb laatst bij AliExpress drukgecompenseerde druppelaars gekocht i.c.m. alle toebehoren voor in de kas. Ik kan je alleen nog niet vertellen hoe het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Zat er aan te denken om dit jaar eventueel ipv stro als afdekking van de bakken voor kokos te gaan.
Stro werkt wel maar waait wel sneller weg en met regen blijft het langer nat en dat vonden slakken afgelopen jaar ook wel fijn.

Nu zie ik bijvoorbeeld van die kokos bodembedekker (zelfs action heeft ze in blokken) maar heeft iemand ervaring om dat te gebruiken in de moestuin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15:01
Paulus07 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:06:
Zat er aan te denken om dit jaar eventueel ipv stro als afdekking van de bakken voor kokos te gaan.
Stro werkt wel maar waait wel sneller weg en met regen blijft het langer nat en dat vonden slakken afgelopen jaar ook wel fijn.

Nu zie ik bijvoorbeeld van die kokos bodembedekker (zelfs action heeft ze in blokken) maar heeft iemand ervaring om dat te gebruiken in de moestuin?
Bedoel je die kokos potgrond van de Action, Coco Peat ?
Die is echt bedoeld als potgrond en niet als bodem afdekking. Als potgrond heb ik er slechte ervaring mee.
Slechte groei en er komt al snel schimmel op.
Het is wel geschikt om door 'normale' potgrond te scheppen zodat die wat luchtiger wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
remmuz schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:11:
[...]

Bedoel je die kokos potgrond van de Action, Coco Peat ?
Die is echt bedoeld als potgrond en niet als bodem afdekking. Als potgrond heb ik er slechte ervaring mee.
Slechte groei en er komt al snel schimmel op.
Het is wel geschikt om door 'normale' potgrond te scheppen zodat die wat luchtiger wordt.
De kokos potgrond zelf mix ik altijd met normale potgrond als opvulling. Zag dat ze die nu ook in iets grotere verpakking hebben: https://www.action.com/nl-nl/p/3210827/kokos-potgrond/

Maar ik bedoel de bodembedekker van kokos. Bouwmarkt heeft ze in grote zakken maar action als voorbeeld heeft ze ook in die blokken. Is wat grover van structuur dan de potgrond (als ik het etiket zo zie);
https://www.action.com/nl-nl/p/2527086/kokos-bodembedekker/

Afbeeldingslocatie: https://action.com/hostedassets/CMSArticleImages/34/05/2527086_8720165235278-111_01_20241216115604.png?width=1368&quality=75

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:23
Ik heb mijn kweekbak, vorig jaar al voorzien van een warmtematje, nu geupgrade met de hier genoemde groeiledstrips van ali. Gelijk maar in de schuur, temperatuur aldaar zo'n 8 a 9 graden, aangezet en ff gekeken wat de temperatuur doet met matje en lamp.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nRPv0vAooU9TyLPbLfPCaz5Xo9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yzMVVO4s6UJXOdXfSvLj2Ml.jpg?f=fotoalbum_large
De temperatuur in de bak is zonder lampjes zo'n 28 graden. Dat lijkt me prima. Met lampjes wordt het, zie ik nu, een stuk warmer. Ik denk te warm?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yi_MOZ9Wgsq1l7W-n5eHu46chhM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d3HMCPrpca7Z0y6G1G6rfDkm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mijn profesionele setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01G7TFihAxFxs0AgfIRWFJ58fQk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ktsurHFyDBUvNeOp9KFSxUXs.jpg?f=fotoalbum_large

Een ijsbakje van de Lidl met een bodempje aarde en zaadjes uit pepertjes van de AH. De warmte komt van het wifibakje waar het bovenop staat.

Drie jaar geleden heb ik hier nog het beste resultaat (opbrengst) mee gehad (beter dan met gekochte zaadjes). Als ze bovengronds komen dan ga ik mijn lamp en warmtematje wel uit de garage halen maar dat lijkt me nu nog niet nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1M_fVxmqMJXxxDUniArDdShd1s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xhYdN5efGQVl9gBLMkINKcF3.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Hier gaat het minder goed dan de voorgaande jaren. Denomethode ging gewoon goed.

Maar normaal begin ik met roze achtig licht zodra ze ontkiemt zijn en als ze wat groter zijn, verwissel ik de deksel met wit licht.
Dit jaar was ik wat lui en ik had mijn deksel met wit licht er nog op zitten.
Dat vonden ze niet zo leuk :N

Links = vorige week
Rechts = nu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjf5AxG5gPDSSNmQuaMU84zgVjM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yie6wafgvIIFfwp5QorcuDln.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4RqL0g6fAKuu7igcy6ftffCmMI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NilvlgosV9CPHzSHeAdVIchw.jpg?f=fotoalbum_tile

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
Hier ook maar even een foto gemaakt dan, zonder extra licht, alleen wat warmte.

Net een paar dagen ontkiemt. Pepers en paprika's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgqJH-9V4eK70CcA58ccXOQi7Fk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HyaoHMefMd5b0dWAGk7zPGsJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Nopheros op 08-02-2025 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@streamnl Ik gebruik altijd wit licht, dat is ook daglichtkleur. Wat is er slecht aan dan? Je plantjes zijn groter geworden, er zijn er een paar overleden dat heb ik ook altijd maar dat is niet zo erg want het zijn er toch te veel als ze allemaal grote planten zouden worden. Ook met de fase hierna met overpotten valt er altijd iets af.

Of bedoel je dat er weinig ontkiemt? Ik plaats de zaadjes altijd per twee. Als het begint te groeien en het zijn er twee knip ik de zwakste door.

[ Voor 26% gewijzigd door Marzman op 08-02-2025 11:57 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:53:
@streamnl Ik gebruik altijd wit licht, dat is ook daglichtkleur. Wat is er slecht aan dan? Je plantjes zijn groter geworden, er zijn er een paar overleden dat heb ik ook altijd maar dat is niet zo erg want het zijn er toch te veel als ze allemaal grote planten zouden worden. Ook met de fase hierna met overpotten valt er altijd iets af.

Of bedoel je dat er weinig ontkiemt? Ik plaats de zaadjes altijd per twee. Als het begint te groeien en het zijn er twee knip ik de zwakste door.
Ik ontkiem er (meestal) 4 tot 6 en dan houd ik er 2 die ik in de bak zet.
Meestal gaan ze dan niet meer dood.
Het lijkt dat ze te veel licht (verbrand?), of (bedenk ik me nu) te veel warmte hebben gehad.
Vocht is het probleem niet

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

streamnl schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:27:
[...]

Ik ontkiem er (meestal) 4 tot 6 en dan houd ik er 2 die ik in de bak zet.
Meestal gaan ze dan niet meer dood.
Het lijkt dat ze te veel licht (verbrand?), of (bedenk ik me nu) te veel warmte hebben gehad.
Vocht is het probleem niet
Je kan een keer meten hoe veel licht je hebt (lumen, daar zijn apps voor). Hoe veel watt aan lampen heb je dan?

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:29:
[...]

Je kan een keer meten hoe veel licht je hebt (lumen, daar zijn apps voor). Hoe veel watt aan lampen heb je dan?
Ik heb deze en ik gok dat er zo’n meter is gebruikt in 3 banen.
Dus dan zal het zo’n 510 lumen zijn met 6000k als kleurentemperatuur

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Iemand ervaring mbt voorzaaien van doperwten?
Las ergens dat je die het beste in wat diepere potjes/trays kon opkweken.

Zie hier lokaal nooit echt van die diepe kweekpotjes of zaaitrays voorbij komen in de winkels.
Mooiste zou zijn van die hoge varianten maar dan maar 15 cellen ofzo. Heb er geen 40 nodig.

Nu heb ik wel nog p9 potjes (9x9x9cm). Maar hoeveel zou ik er het beste per potje in kunnen zaaien?
4 erwten per potje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat zal hetzelfde zijn als met boontjes? Je kan die dan ook rechtstreeks planten denk ik in een beetje losse grond. Wel opletten dat de vogels ze niet opeten zoals bij ons afgelopen twee jaar :p

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:21:
Dat zal hetzelfde zijn als met boontjes? Je kan die dan ook rechtstreeks planten denk ik in een beetje losse grond. Wel opletten dat de vogels ze niet opeten zoals bij ons afgelopen twee jaar :p
Ja vorig jaar direct in de grond gedaan maar de vogels waren sneller....
En toen de plantjes eenmaal kwamen stonden de slakken weer klaar. Dus hetgene wat groeide was binnen 1 nacht al op.

Wil nu dus eventueel wat voorzaaien binnen zodat ze wat groter zijn en een betere start zullen hebben (hoop ik)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Nu eerst maar eens de tegels weer wat minder groen maken denk :P

Nu wel dus 1 extra palletbak erbij in het hoekje. Verder nog een hoop potten over zoals die kleine ervoor. Had 2 jaar geleden terras volstaan met die potten voor de pepers. Maar die kunnen weer in de bak links voor op de foto. Paprika in de andere lage bak.

Tomaten weer in de hoge bak rechts op de foto met nog iets ervoor om te groeien (vorig jaar wortels maar was niet heel veel).

Bak in de hoek wil ik proberen voor meloen en nog iets ervoor zetten.
Verder dus nog potten (voor nog wat pepers als ik over heb) en nog wat grote potten/emmers over waar voorheen de tomaten etc instonden (wat ook goed werkte).

Werken wel super handig die palletranden en kosten geen drol om te halen via marktplaats :)

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jipieee
Paulus07 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 13:15:
Iemand ervaring mbt voorzaaien van doperwten?
Las ergens dat je die het beste in wat diepere potjes/trays kon opkweken.
Ze hebben inderdaad een diepe penwortel, dus een diep potje is wel aangeraden. Ik heb vorig jaar lege wc rolletjes en halve lege keukenpapier rollen gebruikt ( 1 zaadje per rolletje), die kan je daarna zo met rol en al de grond in stoppen.
Wertkte opzich prima, maar de rollen viellen wel een beetje uit elkaar dus het uitplanten was wel wat meer gedoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Je zou natuurlijk ook kunnen proberen een diepe perspotpers te krijgen. Ik ga voor het grote zaaiwerk dat in ieder geval proberen: perspotten in een kist voor bijvoorbeeld de afrikanen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcY-XBzbWgFmIqiwXwna_p6Gg8I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByPQCl11XZbBsoiH8hdx3adP.jpg?f=fotoalbum_large

Slecht zichtbaar maar zonnebloemen, tomaat Roma en de maïs beginnen te duwen!

[ Voor 55% gewijzigd door Benmen op 08-02-2025 20:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Leuk dat iedereen enthousiast is, maar het is nog maar begin februari hè... Voor pakweg tomaten is dat al snel een week of 6 te vroeg wat mij betreft :P Het is nu wachten op de 'mijn tomatenplant is een lange slungel' of 'te groot voor de vensterbank' posts volgende maand :+

Heb zelf gisteren 'pas' mijn pepers gezaaid, voor al de rest is het toch nog veel te vroeg als je geen kas hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Marzman schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:53:
Ook met de fase hierna met overpotten valt er altijd iets af.
Eens ze goed op weg zijn, heb ik eigenlijk quasi nooit nog uitval bij het verspenen of overpotten.
Ik eindig dan ook steevast altijd met teveel planten en krijg het nooit over mijn hart om er weg te doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Slonzo schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:05:
Leuk dat iedereen enthousiast is, maar het is nog maar begin februari hè... Voor pakweg tomaten is dat al snel een week of 6 te vroeg wat mij betreft :P Het is nu wachten op de 'mijn tomatenplant is een lange slungel' of 'te groot voor de vensterbank' posts volgende maand :+

Heb zelf gisteren 'pas' mijn pepers gezaaid, voor al de rest is het toch nog veel te vroeg als je geen kas hebt?
Gisteren/vanochtend heb ik paprika, peulen, wortel,radijs, prei en enkele tomaten gezaaid.

Die tomaten zijn van een vroeg/klein blijvend ras. Ik wil ze al snel in de kas zetten en in koude periodes gaan ze weer naar binnen (ik heb een grote vensterbank :*) ). Ik ben benieuwd hoe vroeg ik dan de eerste tomaten kan eten.

De meeste tomatenzaden blijven hier nog een maandje in de zakjes zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De meeste zijn ook bezig met pepers in dit topic heb ik het idee, en iedereen die nu begint zal wel een warmtematje en lamp hebben of wat zuidelijker wonen ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piepenbrink
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:04
Paulus07 schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:49:
En lavakorrels, lavameel, kokos etc schijnt ook goed te werken.

Wat meer opties:
[YouTube: TM10 : Grondvoorbereiding in de moestuin]
Bedankt voor de tip. Heb sinds vorig jaar een kleine kas (4m²) en de zandgrond hier droogt snel uit. En in de kas was het water helemaal niet aan te slepen. Dus kijken of we daar met kokos vezel en bentoniet wat aan kunnen veranderen. Meteen van de kans gebruik gemaakt om Lavameel toe te voegen voor wat extra voeding!

Ook net mijn groeilampen set binnen, ik zit alleen nog te wachten op de warmtematten. En dan kan ik niet anders om pepers en parika's op de voorkweek te zetten hoor ik al!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros

Jup, tomtaten gaan hier over 3 weken de grond in. Dat is voor mij een prima moment en met tuin op het zuiden (dus ook een vensterbank) werkt dat prima zonder extra licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Piepenbrink schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:12:
[...]

Bedankt voor de tip. Heb sinds vorig jaar een kleine kas (4m²) en de zandgrond hier droogt snel uit. En in de kas was het water helemaal niet aan te slepen. Dus kijken of we daar met kokos vezel en bentoniet wat aan kunnen veranderen. Meteen van de kans gebruik gemaakt om Lavameel toe te voegen voor wat extra voeding!

Ook net mijn groeilampen set binnen, ik zit alleen nog te wachten op de warmtematten. En dan kan ik niet anders om pepers en parika's op de voorkweek te zetten hoor ik al!
Tsja als je echt met zand zit, kijk of je ergens een paar kruiwagens klei kan krijgen of misschien wel beter de resten van een lekkere compost hoop. Goed door scheppen (halve meter) en je zal zien dat er veel meer hangwater is.

Wij zitten hier op zware zavel / klei. Ik heb juist zand/humus ingebracht. Leuke is dat in het kasje de grond eigenlijk best vochtig blijft op de plekken waar groen op de grond zit ook al geef ik een tijd geen water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Piepenbrink schreef op zondag 9 februari 2025 @ 17:12:
[...]

Kijk ook eens of je bij de lokale stort ook gratis compost mag ophalen, dat helpt ook bij het vasthouden van vocht

Ik gebruik ook nog wel eens grasmaaisel om de grond af te dekken bij bijv. tomaten. Gras genoeg en uiteindelijk verteerd het de grond weer in

[ Voor 8% gewijzigd door jaapzb op 09-02-2025 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidrrr
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 14:39
https://www.funda.nl/detail/43885284

Moet je wel van kassen houden.
Wel privacy.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFoBdm1-5ewNXhSxyHxauNo3cs0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fiENI0ZTEA8MTz5m44YlQxM1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Heb hier nog in een hoekje buiten zo'n kweekbak op pootjes staan incl deksel.
Nu zie ik vaak voorbij komen met zaaien onder glas. Voor de pepers etc gebruik ik dan het rek binnen in huis.
Maar voor bijvoorbeeld kruiden als kervel is voorzaaien binnen niet handig en kan het beter gewoon in de grond buiten. Op die zakjes staat dan vanaf maart zaaien onder glas.

Kan ik dat ook buiten doen in die bak op pootjes met de deksel erop ipv een echte glazen kas?

Zo'n soort/type is het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hIcwTQMgJj7PJ6IQb0oDihwSfYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gtVtWCsuA3l42dEroNkZGGxo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Paulus07 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:46:
Heb hier nog in een hoekje buiten zo'n kweekbak op pootjes staan incl deksel.
Nu zie ik vaak voorbij komen met zaaien onder glas. Voor de pepers etc gebruik ik dan het rek binnen in huis.
Maar voor bijvoorbeeld kruiden als kervel is voorzaaien binnen niet handig en kan het beter gewoon in de grond buiten. Op die zakjes staat dan vanaf maart zaaien onder glas.

Kan ik dat ook buiten doen in die bak op pootjes met de deksel erop ipv een echte glazen kas?

Zo'n soort/type is het:
[Afbeelding]
In zo'n klein bakje heb je wat meer temperatuurschommelingen . Maar ik zou het gewoon proberen. Wat heb je te verliezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Krijg je die kas er bij :P

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op zondag 9 februari 2025 @ 20:10:
[...]

In zo'n klein bakje heb je wat meer temperatuurschommelingen . Maar ik zou het gewoon proberen. Wat heb je te verliezen?
Komende week denk proberen. Vandaag toch weert 3 zakjes kervel zaad gekocht :P
Kan ik de restjes van vorig jaar mee testen :)

Iemand trouwens ervaring mbt champions?
Kwam dit tegen maar werkt dat echt? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Paulus07 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:36:
[...]

Komende week denk proberen. Vandaag toch weert 3 zakjes kervel zaad gekocht :P
Kan ik de restjes van vorig jaar mee testen :)

Iemand trouwens ervaring mbt champions?
Kwam dit tegen maar werkt dat echt? :P

[YouTube: zelf champignons maken]
Champignons niet maar oesterzwammen zijn vrij eenvoudig te kweken daar hebben we het in dit topic wel vaker over gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Xp8H8MYD_85q84eZ7KvjFljPOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xNXUCF6hew4dSsIWNP5a5nk6.jpg?f=fotoalbum_large

Tada

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 13:16
HandyLumberjack schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:43:
Een aantal maanden terug besloten om toch maar een kas te gaan bouwen.

Vandaag er weer mee aan de slag geweest ondanks het weer en inmiddels begint het erop te lijken. Hopelijk wordt het hiermee een mooi tomaten jaar.

[Afbeelding]
Heel tof! Hoe is t bouwen gegaan? Handig bouwpakket of ellende?

Ik ben ook in de running voor een kas

https://www.hornbach.nl/p...257x321x231-8-cm/6835043/

Of

https://hobbykas.nl/alu-pro-hobbykas/ Afmeting 3.10x3.10

Tips? Ik neig naar de 2e ivm hogere goot (minder bukken) en dikker glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
DCNY schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:31:
[...]

Heel tof! Hoe is t bouwen gegaan? Handig bouwpakket of ellende?

Ik ben ook in de running voor een kas

https://www.hornbach.nl/p...257x321x231-8-cm/6835043/

Of

https://hobbykas.nl/alu-pro-hobbykas/ Afmeting 3.10x3.10

Tips? Ik neig naar de 2e ivm hogere goot (minder bukken) en dikker glas.
Ik heb een Royal 108 gekocht. Lijkt me vergelijkbaar met die van de Hornbach, alleen de prijs was heel veel lager(maar er was ook een actie).

Bouwen ging prima, maar het kostte wel veel meer tijd dan verwacht, en de bouwtekeningen waren soms incorrect, een flinke portie technisch inzicht is wel een vereiste. Het frame voelt niet heel sterk, maar zodra je het glas erin zet krijg je toch een heel stevig geheel. Heb het idee dat 3mm veiligheidsglas best sterk is (sterker dan 4mm. tuinders glas). Dat gaat echt niet zomaar kapot, als je er met de achterkant van de hark tegenaan stoot O-)

Die goothoogte is inderdaad wel een dingetje, als je hem gewoon zo neer zet is het niet fijn.

Ik heb zelf een fundering gemaakt, en daarmee gelijk ongeveer 20cm hoogte gewonnen, nu is het prima en is die lage goothoogte geen probleem meer.

Als het prijsverschil zo klein is zou ik voor de tweede gaan (een vergelijkbare heb ik ook in de showroom gezien), evt. met veiligheidsglas als optie.

Ben er wel heel blij mee, als nu buiten de zon schijnt is het al snel 15-20 graden in de kas en is het heerlijk om er een beetje te "rommelen".

[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 11-02-2025 20:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaKvp07Sn79GF6YrGNvnEhJvzhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0xvknw8Y3UEUEryWroK4dpn.jpg?f=fotoalbum_large

Zo de plantjes groeien als een jekko, ik heb de lampen nu op 9 uur per dag aanstaan. Geen extra warmte. Met name de zonnebloemen gaan hard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Benmen schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 12:48:
[Afbeelding]

Zo de plantjes groeien als een jekko, ik heb de lampen nu op 9 uur per dag aanstaan. Geen extra warmte. Met name de zonnebloemen gaan hard.
Wel een beetje vroeg voor zonnebloemen toch? Kunnen die niet pas in mei naar buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Geen idee zou zomaar kunnen, ik dacht probeer gewoon wat. Als ze te groot worden pot ik ze over en gaan ze de kas in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier alvast begonnen met binnen voorzaaien van afrikaanjtes.
Die blijven altijd leuk om in de tuin te hebben en zijn schijnbaar nog nuttig ook in de moestuin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Paulus07 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:42:
Die blijven altijd leuk om in de tuin te hebben en zijn schijnbaar nog nuttig ook in de moestuin :)
Die deden het bij ons ook super! Lijkt ook nog leuk. We doen dit jaar zonnebloem, afrikaantjes, goudsbloem en oostindische kers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Paulus07 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 17:42:
De favoriet van de slak 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Benmen schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 19:15:
[...]

De favoriet van de slak 😅
Ja die eten graag de jonge planten. Hopelijk wel dit jaar minder slakken dan afgelopen jaar. Dat was echt ellende.
Mbt de planten etc tegen slakken geloof ik ook niks van. Dat planten met een sterke geur etc ze zouden verjagen. Bijvoorbeeld lavendel.
Nou hele border hier staan met lavendel maar dat deed de slakken niks :P

Dus ik plant weer gewoon de afrikaantjes, goudbloem etc.
En helemaal slak vrij zal hier ook lastig gaan met een vijver in de tuin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Goudsbloem bleef bij mij vrij van slakken, de gezaaide Afrikanen ook. De gepote weer niet.

Laten we hopen dat ze twee km verderop zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Vorige week pepertjes gekocht bij de AH en de zaadjes in een ijsbakje met een beetje grond op mijn wifimodem gezet. Gisteren en vandaag zag ik dat plantjes aan het ontkiemen waren dus ik heb er een aantal over geplant en mijn warmtemat en lamp uit de garage gehaald. De lamp gaat automatisch aan en uit met een Lidl home stekker. Het is allemaal nog zeer klein :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r3OIFeSYoCXTy-7b_UYxTmzz5Qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ut0Z2FF3Gm7dddPSQHuR0mpU.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWQWIO7zhcMqIOCJqlqlvCm217s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1FJemt4j2DzsjpwCjCE4yc8v.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qUGgvTxBFu5pJX5rkB5GT_3oYs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xbEl2xIIAgpletT3yAMdSfWz.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Wat gebruiken jullie trouwens voor grond met het "verspenen" van pepers etc?
In het begin gebruik ik van die zaai/stekgrond. Maar daarna?

Heb ooit normale potgrond gebruikt maar dan heb je weer kans dat daarna je kamer weer vol zit met van die stomme vliegjes :P

Wat is handig om ze van de kleine potjes naar P9 potjes te zetten mbt grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Ik gebruik gewoon potgrond, dat is nog lekker doorlatend dat vinden die kleine plantjes wel fijn

Als je de potgrond even goed laat uitdrogen voordat je het gebruikt gaan als het goed is die rouwvliegeitjes wel dood

Zo niet kan je er zo'n lijmval in prikken, dat werkt ook goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
jaapzb schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:27:
Ik gebruik gewoon potgrond, dat is nog lekker doorlatend dat vinden die kleine plantjes wel fijn

Als je de potgrond even goed laat uitdrogen voordat je het gebruikt gaan als het goed is die rouwvliegeitjes wel dood

Zo niet kan je er zo'n lijmval in prikken, dat werkt ook goed
Droog is de potgrond wel hier. Ligt in het schuurtje. Wel goed koud dus zal het voor nu weer in een plastic bak doen en binnenzetten om wat op temperatuur te komen. Voorheen dus ook de potgrond gebruikt maar soms die vliegjes....

Werkt dubbelzijdige tape ook op een ijsstokje? Want dat heb ik nog genoeg liggen of moet het echt zo'n gele kleur hebben voor die vliegjes.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Paulus07 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:13:
[...]

Droog is de potgrond wel hier. Ligt in het schuurtje. Wel goed koud dus zal het voor nu weer in een plastic bak doen en binnenzetten om wat op temperatuur te komen. Voorheen dus ook de potgrond gebruikt maar soms die vliegjes....

Werkt dubbelzijdige tape ook op een ijsstokje? Want dat heb ik nog genoeg liggen of moet het echt zo'n gele kleur hebben voor die vliegjes.... :P
Volgens mij is het wel de gele kleur die ze het best aantrekt, maar je kunt het altijd proberen

Wel jammer als het niet werkt zit je hele huis in no time vol met die beesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Vreemd, ik heb nog nooit vliegjes gezien die uit de potgrond kwamen... En ik gebruik het al jaren om binnenshuis vanalles voor te zaaien.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
De doperwten werken goed in wc rolletjes.
Even kijken wanneer ik ze naar buiten ga zetten.

Members only:

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:27
ha leuk om te zien in de praktijk...ik ben ze ook aan het verzamelen, maar denk ze door de helft te knippen, want dat lijkt me voor voorzaaien hoog genoeg (en dan heb ik er gelijk meer ;-) ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Musta
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:39
Ook hier al een tijdje weer aan de gang.
Bij ons gaan de pepers / paprika's dit jaar beter dan afgelopen jaar, mede door de groeilampen die we dit x wel hebben besteld. Vorig jaar begonnen ze als dunne sprieten, maar nu hebben ze mooie bladeren en voelen ze veel beter aan.
Van het weekend waarschijnlijk verpotten als we tijd hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyHJJ0Tv4DcqWKXplRzaXewdgms=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ut8NqvHEACtSzTOkgZ4WOSo2.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpHp-j5dwPL6RcsNib6nhDagHgk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BQw2amnpBNCkHUZfiJiBMecG.jpg?f=fotoalbum_large
De doperwten komen (vergeleken met peultjes) wat traag op gang en misschien speelt 't ook mee dat de peultjes eigen zaad zijn van afgelopen jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B0yF_fM8rWqEwUvCNkDG2BC9X3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFbo8HwJ5HyAVTQ6Z6Q14ikZ.jpg?f=fotoalbum_large
En nog wat planten van afgelopen jaar (jalapeño, koh tao, cayenne, Punt- en snackpaprika), testen hoe 't gaat. Bewaard in de veranda (normaliter zitten ze in de volle grond, maar denk dat we ze dit jaar in potten gaan doen). Voor 2 snack paprika planten is 't de 3e jaar dit jaar, maar lijkt alsof er eentje is gesneuveld. Wordt vervolgd..

NS FC: SW 2742 0448 8213

• Paulus07
  • Niet online
idef1x schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 08:38:
ha leuk om te zien in de praktijk...ik ben ze ook aan het verzamelen, maar denk ze door de helft te knippen, want dat lijkt me voor voorzaaien hoog genoeg (en dan heb ik er gelijk meer ;-) ).
Erwten hebben best lange wortels. Dus hoge bakjes/rolletjes is dan wel aan te raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Hier staan de peulen er ook al mooi bij.
Over een paar dagen gaan ze de grond in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUM5LSW1msQ62n4_scU0bMylcy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u2SkUtk6oMkXz79pb5roDnT6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
De 1e overgezet naar P9 potjes (opnieuw weer veel te veel verwacht ik, maar ach :P)
Andere deel moet nog maar nog ff wat potjes bijhalen. Vorige jaren had ik ook ronde potjes maar die nemen meer ruimte in :P Zijn nog wel bruikbaar als verhoger in dit stadium. :+

Past tot nu toe nog prima in het ikea rek :)

Oude rol folie voor laminaat ook weer bruikbaar en zonder te hoeven knippen etc. Dus ook dat weer handig opgelost. Helemaal dicht is nog wel warm met de lampjes aan overdag. Dus voor nu maar opengelaten voor wat frisse lucht.

Members only:

[ Voor 19% gewijzigd door Paulus07 op 20-02-2025 14:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HandyLumberjack schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:06:
Vreemd, ik heb nog nooit vliegjes gezien die uit de potgrond kwamen... En ik gebruik het al jaren om binnenshuis vanalles voor te zaaien.
Als het te nat is gaan ze eitjes in de grond leggen. Heb dat al een paar keer gehad. Niet te veel water geven en zorgen dat er voldoende water onder uit de potjes kan dan heb je dat niet.

Je kan het potje met de grond ook even in de magnetron doen als je twijfelt dan zitten er geen muggen/rauwvliegjes meer in :p

/▌

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:07

Reinier

\o/

Da's best een handige tip van die magnetron.
Zijn trouwens rouwvliegjes (rauw zijn ze na het nuken niet meer ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

* Raven doet wachten op peperzaadjes van fataliiseeds :)

Heb enkele jaren niets gedaan daar door slakken en bladluis alles de mist in ging :/ Inmiddels enkele jaren geen bladluis meer gezien binnen, helaas nog wel zo nu en dan naaktslakken.

Maar binnenkort weer pepertjes kweken, dit keer Aji Finlandia, Gasoline, Habanero Large Brown en Scotch Bonnet Safi.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Raven schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:59:
* Raven doet wachten op peperzaadjes van fataliiseeds :)

Heb enkele jaren niets gedaan daar door slakken en bladluis alles de mist in ging :/ Inmiddels enkele jaren geen bladluis meer gezien binnen, helaas nog wel zo nu en dan naaktslakken.

Maar binnenkort weer pepertjes kweken, dit keer Aji Finlandia, Gasoline, Habanero Large Brown en Scotch Bonnet Safi.
Ik denk dat je ze het beste niet bij een raam of deur zet. Ik zie ook nooit bladluis binnen, tot ze in de peperplanten zitten ;) Maar zodra ze naar buiten kunnen lost dat zichzelf op (ze regenen en waaien weg en hebben natuurlijke viijanden buiten)

Binnenkort drie dagen weg, ik geef ze maar wat meer water en hoop dat het niet uitdroogt met het warmtematje :) De lamp gaat automatisch.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 21-02-2025 09:55 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:50
Vorig jaar ben ik begonnen met een klein stukje moestuin (3 bij 2 meter) Dat beviel goed en dus dit jaar wat groter aanpakken (wellicht wel te groot).
Samen met mijn vriendin hebben we een nieuw stukje grond "uitgezocht" waar we de moestuin willen. Deze keer meer in de zon en dus een heel stuk groter.
Het idee is dat hier meerdere verhoogde bakken komen van 1 meter breed, 4 meter lang en ongeveer 25 centimeter hoog. En dat dan 13 keer.
Dit weekend gaan we bij de houthandel langs om het hout aan te schaffen en met wat geluk is er ook nog wat gelegenheid om de bakken te maken.
Als de bakken staan dan moet er grond besteld worden. Het idee wat ik hiervoor heb is om de kosten ook wat te drukken en de bakken voor ongeveer 20 cm te vullen met tuinaarde en de toplaag van 5 cm af te vullen met een moestuinmix. Kan dit enigzins of hebben jullie hier nog andere ideeën daarover?

verder heb ik aan het begin van deze maand zaden besteld bij vreeken, helaas is de verwachting dat deze pas volgende week of de week erop binnen komen :(
Nouja, dat is dan niet anders. Al kan ik niet wachten om hiermee te gaan beginnen!

Wat meer naar de toekomst gericht komt er uiteindelijk nog een ruime kas bij (idee is 8x4 meter) ook ben ik nog op zoek naar een goed slim irrigatiesysteem, geen idee of er iemand hier op het forum dat gebruikt, maar ik houd mij aanbevolen voor tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
rickie19 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:45:
Vorig jaar ben ik begonnen met een klein stukje moestuin (3 bij 2 meter) Dat beviel goed en dus dit jaar wat groter aanpakken (wellicht wel te groot).
Samen met mijn vriendin hebben we een nieuw stukje grond "uitgezocht" waar we de moestuin willen. Deze keer meer in de zon en dus een heel stuk groter.
Het idee is dat hier meerdere verhoogde bakken komen van 1 meter breed, 4 meter lang en ongeveer 25 centimeter hoog. En dat dan 13 keer.
Dit weekend gaan we bij de houthandel langs om het hout aan te schaffen en met wat geluk is er ook nog wat gelegenheid om de bakken te maken.
Als de bakken staan dan moet er grond besteld worden. Het idee wat ik hiervoor heb is om de kosten ook wat te drukken en de bakken voor ongeveer 20 cm te vullen met tuinaarde en de toplaag van 5 cm af te vullen met een moestuinmix. Kan dit enigzins of hebben jullie hier nog andere ideeën daarover?

verder heb ik aan het begin van deze maand zaden besteld bij vreeken, helaas is de verwachting dat deze pas volgende week of de week erop binnen komen :(
Nouja, dat is dan niet anders. Al kan ik niet wachten om hiermee te gaan beginnen!

Wat meer naar de toekomst gericht komt er uiteindelijk nog een ruime kas bij (idee is 8x4 meter) ook ben ik nog op zoek naar een goed slim irrigatiesysteem, geen idee of er iemand hier op het forum dat gebruikt, maar ik houd mij aanbevolen voor tips.
Dan een flinke stap.

Vorig jaar was de moestuin hier 15m2, en dit jaar uitgebreid naar ca. 40m2 en een kas van 8m2, als het goed bevalt ga ik dan volgend jaar weer een stuk toevoegen.

Wat ik zou doen is de bakken verdiept aanleggen (ca. 10-15cm) en paden tussen de bakken uitgraven en dat alvast in de bakken gooien, dan hoef je lang niet zoveel aarde toe te voegen.

Of is de aanwezige grond niet goed? Want anders zou ik heb alleen verrijken met organisch materiaal (zoals compost).

Ik ga dit jaar met een automatisch irrigatiesysteem gaan werken in de kas, ik zal mijn ervaring deze zomer wel delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipieee
rickie19 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:45:

Mocht je toevallig nog takken/ ander tuinafval hebben liggen zou je ook kunnen kijken naar Hügelkultur. Zo heb ik bij mij mijn bakken gevuld en tot nu toe (dit word het vierde jaar voor de bakken) zijn ze nog vrij succesvol! Verder heb ik via marktplaats vrij goedkoop compost/tuinaarde in bulk kunnen kopen dus dit is wellicht ook een goede plek om te kijken of er iets in de buurt verkrijgbaar is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:50
HandyLumberjack schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:21:
[...]

Dan een flinke stap.

Vorig jaar was de moestuin hier 15m2, en dit jaar uitgebreid naar ca. 40m2 en een kas van 8m2, als het goed bevalt ga ik dan volgend jaar weer een stuk toevoegen.

Wat ik zou doen is de bakken verdiept aanleggen (ca. 10-15cm) en paden tussen de bakken uitgraven en dat alvast in de bakken gooien, dan hoef je lang niet zoveel aarde toe te voegen.

Of is de aanwezige grond niet goed? Want anders zou ik heb alleen verrijken met organisch materiaal (zoals compost).

Ik ga dit jaar met een automatisch irrigatiesysteem gaan werken in de kas, ik zal mijn ervaring deze zomer wel delen.
Het is inderdaad een flinke stap, ben zelf ook erg benieuwd hoe zal gaan. Aan motivatie zal het in ieder geval niet liggen.

Het stuk land waar de moestuin komt daar zie ik nu al met regelmaat plassen liggen. Ik heb het gevoel dat als ik het ga ingraven dit ik een groter water probleem ga creëren.

Leuk! voor welk merk irrigatiesysteem ga je?
Jipieee schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:26:
[...]

Mocht je toevallig nog takken/ ander tuinafval hebben liggen zou je ook kunnen kijken naar Hügelkultur. Zo heb ik bij mij mijn bakken gevuld en tot nu toe (dit word het vierde jaar voor de bakken) zijn ze nog vrij succesvol! Verder heb ik via marktplaats vrij goedkoop compost/tuinaarde in bulk kunnen kopen dus dit is wellicht ook een goede plek om te kijken of er iets in de buurt verkrijgbaar is :)
Interessant concept. Ga ik mij in verdiepen en kijken wat er kan.
marktplaatst kan ook zeker een goede optie zijn, heb je geen last gehad van met onkruid vervuilde grond?

[ Voor 26% gewijzigd door rickie19 op 21-02-2025 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipieee
rickie19 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:42:
[...]

Interessant concept. Ga ik mij in verdiepen en kijken wat er kan.
marktplaatst kan ook zeker een goede optie zijn, heb je geen last gehad van met onkruid vervuilde grond?
Ik had zelf voor champost gekozen dus daar zit zeker geen onkruid in, anders is dat inderdaad wel iets om goed naar uit te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
rickie19 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 13:42:
[...]

Leuk! voor welk merk irrigatiesysteem ga je?
Ik ga zogenaamde drukgecompenseerde knopdruppelaars van 2L/uur gebruiken (dat past het beste bij hoe ik tomaten wil telen in de kas).

Heb zelf wat componenten bij elkaar gezocht bij AliExpress.

Waaronder een tijdschakelaar en vochtsensor, ik ga even kijken wat me het beste bevalt qua automatisering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Jipieee schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:07:
[...]

Ik had zelf voor champost gekozen dus daar zit zeker geen onkruid in, anders is dat inderdaad wel iets om goed naar uit te kijken.
De ervaring leert dat onkruid toch wel een weg je tuin in vindt, of het nou wel of niet in je compost zit... De schoffel is je beste vriend

Hier in ieder geval geen verschil in onkruid of ik het nou wel of niet met zaad en al op de composthoop gooi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henryschippers
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 06-06 17:47
Paulus07 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 20:00:
[...]

Ja die eten graag de jonge planten. Hopelijk wel dit jaar minder slakken dan afgelopen jaar. Dat was echt ellende.
Mbt de planten etc tegen slakken geloof ik ook niks van. Dat planten met een sterke geur etc ze zouden verjagen. Bijvoorbeeld lavendel.
Nou hele border hier staan met lavendel maar dat deed de slakken niks :P

Dus ik plant weer gewoon de afrikaantjes, goudbloem etc.
En helemaal slak vrij zal hier ook lastig gaan met een vijver in de tuin :P
Anders koffie prut in een ring om de planten leggen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Henryschippers schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:56:
[...]

Anders koffie prut in een ring om de planten leggen…
werkt dat tegen slakken ja? Dacht daar kruipen ze ook gewoon overheen.
Zelfde als de kopertape. Deed ze ook niks en gleden ze ook gewoon over. :+

Vandaag de pepers ook maar overgezet in P9 potjes (nieuwe versies van nature zijn wel nice. Ook meer gaatjes aan de onderkant. En makkelijk te koop via een hornbach).

Aantal stekjes wel weggedaan want anders was het veel te veel. Maar ben denk niet de enige die altijd te veel wil zaaien 8)7

[ Voor 30% gewijzigd door Paulus07 op 22-02-2025 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Doperwten maar alvast in de tuin gezet buiten. Wortels kwam al goed hard onder uit de wc rolletjes. Werkt wel handig overigens die rolletjes. Gat in de grond en met rolletje en al erin zetten en klaar :)

Nu weer andere binnen starten voor in een emmer te proberen. Kijken of dat werkt met wat bamboe stokjes en touw als klimrek later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Paulus07 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 15:39:
[...]

werkt dat tegen slakken ja? Dacht daar kruipen ze ook gewoon overheen.
Zelfde als de kopertape. Deed ze ook niks en gleden ze ook gewoon over. :+

Vandaag de pepers ook maar overgezet in P9 potjes (nieuwe versies van nature zijn wel nice. Ook meer gaatjes aan de onderkant. En makkelijk te koop via een hornbach).

Aantal stekjes wel weggedaan want anders was het veel te veel. Maar ben denk niet de enige die altijd te veel wil zaaien 8)7
Enige wat hier goed werkt tegen slakken is rapen, korrels en oud blad weghalen. En mooi weer 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jipieee
Hier de pepers ook verspeend, net zoals vorig jaar met 3 bij elkaar gezet dat werkte toen erg goed. Een paar plantjes waren nog te klein dus die heb ik nog even laten staan, en van de 5 aubergine zaadjes is er maar 1 uitgekomen (die ook nog steeds erg klein is) dus ik denk toch dat het net te koud daar is 's nachts voor aubergine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNhHgJl_JYKF5UBIporiT9dvV2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pI41JjcsmFFzgAFDniv8CJlr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j6Fguupn1ZATcsKk43o-eG7X91U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VtUzgs7PQzcYhhIKiUKN3Rc8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:23
Dit jaar voor het eerst de deno methode geprobeerd. En warempel, dat lukte zeer goed. Van de pepers waren er 4 van de 7 varianten ontkiemt met een score van 5 van de 5 zaden. Paprika 6 van 6.

Het overzetten in de grond is wat gepriegel, maar met een houten roerstokje wel te doen.

Dit jaar voor het eerst ook verlichting zodat er niets op de vensterbank hoeft. Met een oost-west voor en achterkant, en noord zijkant heb ik eigenlijk geen geschikte vensterbanken. De lampjes houden het in de tempex koelbox op zo'n 25-28 graden, als ik op de glasplaat ook nog gedeeltelijk tempex leg. Prima temperatuurtje dus!

Alleen laat ik het licht nu 24 uur per dag branden? Of gaat het dan te hard? De temperatuur in de garage nu zo'n 10 tot 12 graden, dus de bak zal dat ook worden zonder de lampen aan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8xEAsV-GeX9LEt749W_ePolnf8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JRHEs07zhjZKYPkyuwZNvzyA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjG0ym65OTp1bPvkMKzDfda2mCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B42q8K941mXDHUt7StnaGfNP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
robkrekel schreef op maandag 24 februari 2025 @ 08:46:
Dit jaar voor het eerst de deno methode geprobeerd. En warempel, dat lukte zeer goed. Van de pepers waren er 4 van de 7 varianten ontkiemt met een score van 5 van de 5 zaden. Paprika 6 van 6.

Het overzetten in de grond is wat gepriegel, maar met een houten roerstokje wel te doen.

Dit jaar voor het eerst ook verlichting zodat er niets op de vensterbank hoeft. Met een oost-west voor en achterkant, en noord zijkant heb ik eigenlijk geen geschikte vensterbanken. De lampjes houden het in de tempex koelbox op zo'n 25-28 graden, als ik op de glasplaat ook nog gedeeltelijk tempex leg. Prima temperatuurtje dus!

Alleen laat ik het licht nu 24 uur per dag branden? Of gaat het dan te hard? De temperatuur in de garage nu zo'n 10 tot 12 graden, dus de bak zal dat ook worden zonder de lampen aan
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De meeste planten vinden het wel fijn als het ook een uur of 6 per dag donker is.

Maar 10-12 graden is niet ideaal qua temperatuur, dus dan moet je eigenlijk een beetje bijverwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door HandyLumberjack op 24-02-2025 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:27
@Jipieee Ziet er goed uit die bak. Ik ben net zelf begonnen met zoiets, maar een ventilator? Wordt het dan niet wat te tochtig voor de planten? En is 15 graden niet wat aan de koude kant?
Mijn bak blijft nu rond de 20 graden, wat me wel goed leek. Althans iig voor mijn advocado pitten die er nu als test in staan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipieee
idef1x schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:21:
@Jipieee Ziet er goed uit die bak. Ik ben net zelf begonnen met zoiets, maar een ventilator? Wordt het dan niet wat te tochtig voor de planten? En is 15 graden niet wat aan de koude kant?
Mijn bak blijft nu rond de 20 graden, wat me wel goed leek. Althans iig voor mijn advocado pitten die er nu als test in staan ;-)
Ja de ventilator zit aan een zonnepaneeltje, dus die draait alleen als het echt erg warm is, dan is een beetje luchtcirculatie wel goed. Ik had de bak nu een tijdje open staan om de planten te verspenen dus vandaar dat hij terug was gegaan naar 15 graden, normaliter staat het warmtematje op 21 graden en dit kan hij ook ongeveer vasthouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Heb hier ook een kleine ventilator voor wat verkoeling, luchtstroom en om de plantjes wat te laten bewegen zodat ze sterker worden
Pagina: 1 ... 80 ... 84 Laatste