Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 78 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:45

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
(jarig!)
Marzman schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:58:
[...]

Heb je geen andere die al rijp is? En dan eet je deze op :p
Nou ja, dat is een beetje het punt. Dit is mijn oogst met al twee wat rijpere vruchten, maar die komen van een zwakkere plant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHZOFKn8dBYOtJ_7SooUMgn0gI8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBnSNYnFAUZ23T98bcZxP2Ni.jpg?f=fotoalbum_large

Daarbij komt dat de Hongaren deze soort oogsten als deze nog wit is, als ze beginnen te kleuren ben je dus al te laat. Maar dan vind ik ze zelf eigenlijk net wat lekkerder...

De paprika die nu nog hangt is van de plant die al sinds begin maart buiten staat en tot nu toe alles overleefd heeft incl. nachtvorst.

Mijn gedachte is dat die plant alles wat die heeft "meegemaakt" doorgeeft aan de zaadjes om zodoende een sterke plant op te leveren die misschien in de toekomst na meerdere generaties winterhard wordt.

Maar of dat botanisch gezien correct is, geen idee.... Sowieso wil ik deze plant zo lang mogelijk laten staan en kijken of die nu al de winter overleefd. Alleen nog even uitzoeken of en hoe ik deze het beste kan snoeien.

Specs

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Vandaag ondanks de regen toch maar eens de laatste noemenswaardige pepers geoogst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3KUERzt3uul1fjkOc7aOhMEAxJ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/b00aDNRFoq4DCNCVQsNNGHpO.jpg?f=user_large

Heb het verdeeld over een paar zakjes, gewoon de vriezer in. Ook een zakje gemaakt voor een collega die ook erg van pepers houdt, ik maak ze denk ik toch niet allemaal op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lf9u8YNF5B75coBW3Mo-tVVhvtY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cTnqZzXk1196slO7FelXSoEf.jpg?f=user_large

Er hangt nog wel wat in de plant maar dat zijn allemaal kleine, overrijpe of niet rijpe exemplaren. Er zat ook nog een flinke slak in de plant, die mag lekker gaan feesten _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kuz3eV0BXeOBqO-NZu5okqk83iE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e51yiIR6gMZM3sqFCeKXeFaX.jpg?f=user_large

Ik ga de peper niet nog een jaar overwinteren, volgend jaar wat nieuw spul opkweken. Ik denk wat mildere varianten die gevuld op de BBQ kunnen, zoals wat jalapeños.

Ook nog wel leuk; een paar weken terug de meloenen geoogst en geproefd. Die waren klein, maar wel echt super lekker! Er zat een honing achtige zoetheid in, echt veel meer smaak dan de galia meloenen uit de supermarkt... Jammer dat ze zo klein waren, toch een leuk experiment geweest zo :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rtr07ztF0NUfPhcj_nXMnSb6B0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oF9NaBdFOv21oKOhMhOrlSCp.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xkgRCSnx1X2f8-ff7Xdxzv7YLqQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jafJVyskSVEuaiGD4zmb5Mk7.jpg?f=user_large

Verder gedurende het seizoen nog behoorlijk wat komkommers, aardbeien en frambozen mogen oogsten. Ondanks het natte seizoen dus toch best wat leuks, simpel uit de achtertuin. Blijft gewoon een aardigheid. :Y

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
(jarig!)
Verse import, net binnen gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZsD2hta48W3E2wzwhyH82e-vY78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AMMpN0YusGU1Uoz0CunovAX1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ken deze soort niet, maar ze zijn knap pittig als het goed is. Vanavond maar eens lekker mee koken en uiteraard gaan de zaden hier volgend jaar de grond in!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:10:
Ook nog wel leuk; een paar weken terug de meloenen geoogst en geproefd. Die waren klein, maar wel echt super lekker! Er zat een honing achtige zoetheid in, echt veel meer smaak dan de galia meloenen uit de supermarkt... Jammer dat ze zo klein waren, toch een leuk experiment geweest zo :Y
Had je ze gewoon in de buitenlucht staan of in een kas?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
Slonzo schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:45:
Waar halen jullie lege potten e.d.? Ik heb een chronisch gebrek aan glazen potten, gietflessen, e.d.
Heb een aantal weckpotten moeten legen/lenen van Mrs. Slonzo maar dat is toch minder handig :+
Deze zaak in Duitsland levert zowat alle soorten (originele) Weck glazen/flessen en ook andere soorten/merken.
Ze verzenden ook naar Nederland (via DHL).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Paulus07 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:09:
[...]

Had je ze gewoon in de buitenlucht staan of in een kas?
Alles gewoon in de buitenlucht, een kas heb ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
bvk schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:24:

[Afbeelding]

Ik ken deze soort niet, maar ze zijn knap pittig als het goed is. Vanavond maar eens lekker mee koken en uiteraard gaan de zaden hier volgend jaar de grond in!
Deze ken ik volgens mij wel van een lokale pizzeria! Weet niet hoe ze heten, maar wel dat er dan in het midden een halve peper op de pizza lag.

Zijn idd best pittig, maar ook lekker :9~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

FrambozenTaart schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:10:
Vandaag ondanks de regen toch maar eens de laatste noemenswaardige pepers geoogst:

[Afbeelding]

Heb het verdeeld over een paar zakjes, gewoon de vriezer in. Ook een zakje gemaakt voor een collega die ook erg van pepers houdt, ik maak ze denk ik toch niet allemaal op.

[Afbeelding]

Er hangt nog wel wat in de plant maar dat zijn allemaal kleine, overrijpe of niet rijpe exemplaren. Er zat ook nog een flinke slak in de plant, die mag lekker gaan feesten _O-

[Afbeelding]

Ik ga de peper niet nog een jaar overwinteren, volgend jaar wat nieuw spul opkweken. Ik denk wat mildere varianten die gevuld op de BBQ kunnen, zoals wat jalapeños.
Ik had dit jaar veel Jalapeno, maar de sterkte varieert per vrucht. De ene is paprikasmaak, de andere is nog redelijk pittig. Niet zo erg maar het zou handig zijn als je het vooraf wist, misschien komt het door de vele regen en niet genoeg bemesting. Andere jaren was de sterkte meer contant.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:24:

[Afbeelding]

Moeten ze niet een ander kleurtje hebben om de zaden goed te laten ontwikkelen?

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:45:
[...]

Alles gewoon in de buitenlucht, een kas heb ik helaas niet.
Hier helaas ook geen kas dus alles buiten. Maar beide meloenplantjes hebben helaas niet veel gedaan. Volgend jaar poging 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
Ik ben dus bezig met het oriënteren op een kas, voornamelijk voor het telen van tomaten, maar ik twijfel een beetje over de breedte. Aangezien er hier ook een aantal met kas zitten even een vraagje.

Ik wil de rijen tomaten in de lengterichting van de kas zetten. In een kas van 3 meter breedte moet het dan volgens mij geen enkel probleem zijn om 3 rijen tomaten planten te hebben, met twee looppaden ertussen, maar past dit ook in een kas van 2,5 meter breed? Of wordt het dan te krap?.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HandyLumberjack schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:00:
Ik ben dus bezig met het oriënteren op een kas, voornamelijk voor het telen van tomaten, maar ik twijfel een beetje over de breedte. Aangezien er hier ook een aantal met kas zitten even een vraagje.

Ik wil de rijen tomaten in de lengterichting van de kas zetten. In een kas van 3 meter breedte moet het dan volgens mij geen enkel probleem zijn om 3 rijen tomaten planten te hebben, met twee looppaden ertussen, maar past dit ook in een kas van 2,5 meter breed? Of wordt het dan te krap?.
Waarom wil je tomatenplanten eigenlijk in een kas? Dat afdakje wat je had werkt denk ik al heel goed (normaal hebben we ook minder regen dan afgelopen jaar).

Ik denk dat het wel past, planten bij de ramen en eentje in het midden? Je hebt toch ook geen tientallen planten nodig?

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

Waarom wil je tomatenplanten eigenlijk in een kas? Dat afdakje wat je had werkt denk ik al heel goed (normaal hebben we ook minder regen dan afgelopen jaar).
Als je in een kas kweekt is de opbrengst echt een stuk hoger en heb je over het algemeen stuk gezondere planten dan als je buiten kweekt

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
jaapzb schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 13:35:
[...]

Als je in een kas kweekt is de opbrengst echt een stuk hoger en heb je over het algemeen stuk gezondere planten dan als je buiten kweekt
Dat dus, plus dat het seizoen langer duurt. De eerste tomaten zijn veel eerder rijp, en je kunt wat langer door in de herfst.

Als er genoeg zijn eten we met het gezin zo maar 0,5 - 1 kg verse tomaten per dag. Af en toe eens lasagne of tomatensoep maken en nog een deel wecken voor de winter. Een oogst van 250kg/seizoen zouden we met gemak op krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:33
Ik heb een beetje een luxeprobleem:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09SToLcNDA521WOA-xhtfvqiK-k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvR8Nst6bYp554rLnVBQTrj7.jpg?f=fotoalbum_large

Onze appelboom heeft het goed gedaan dit jaar. Dit is na zes weken appelmoes, appeltaart, apple crumble en appels uit de hand wat ik nog over heb. Ik heb de rest van het weekend maar geplukt en verzameld. De buren hebben ook nog een paar emmers vol.

Maar ja. De appelmoes komt me inmiddels een beetje de neus uit en we krijgen dit niet weg voordat ze melig worden of gaan rotten.

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
der_joachim schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:39:

[Afbeelding]

Onze appelboom heeft het goed gedaan dit jaar. Dit is na zes weken appelmoes, appeltaart, apple crumble en appels uit de hand wat ik nog over heb. Ik heb de rest van het weekend maar geplukt en verzameld. De buren hebben ook nog een paar emmers vol.

Maar ja. De appelmoes komt me inmiddels een beetje de neus uit en we krijgen dit niet weg voordat ze melig worden of gaan rotten.
https://nl.wikihow.com/Appelcider-maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:59

[Afbeelding]

voedselbank? wel van te voren vragen niet iedere voedselbank neemt appels en peren aan, ik kon daar ooit een kruiwagen stoofperen kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:58

[Afbeelding]

Appelmoes inmaken, appeltaartvulling wecken, appelpartjes drogen, appelsap maken en bewaren, appels zijn eindeloos te verwerken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:12
HandyLumberjack schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:00:

Ik heb een kasje van 1,50m breedte * 3m diep:
https://www.batisthobbyka...en/muurkas/muurkas-mr154/

Daar heb ik 40*60 tegels in liggen als pad. Ik heb dus ongeveer 40cm ruimte aan de ene kant en 70cm aan de andere kant. Een tomaat heeft al snel 50cm ruimte nodig in de breedte.

Bij een tomatenteler zitten er vaak steenwol matten in met twee planten aan weerszijden. Door te dieven en te draaien (en touw laten zakken) worden tomatenplanten erg lang en produceren ze veel kg per meter.

Belangrijkste bij tomaten is zorg voor voldoende lucht. Waarbij planten in volle grond rekening gehouden moet worden dat tomaten een zware belasting zijn voor de bodem. Meerdere jaren op dezelfde plek kan eigenlijk niet.

Met drie meter kom je volgens mij een heel eind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[Afbeelding]

Zet die doos in je vootuin met een bordje 'gratis' :p of geef ze zelf aan buren.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• der_joachim
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:33
Iedereen dank voor de feedback. Doneren / weggeven heb ik idd eerder gedaan. De lokale kinderboerderij was er destijds blij mee, maar die is opgedoekt. Ciderl is een aardig idee. Zal ik eens onderzoek naar doen. :)

[ Voor 38% gewijzigd door der_joachim op 04-10-2024 07:06 ]

Entropy isn't what it used to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
(jarig!)
Marzman schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 06:59:
[...]

Moeten ze niet een ander kleurtje hebben om de zaden goed te laten ontwikkelen?
Tja, ik kan ze moeilijk aan de plant terughangen... :P

Maar de paprika die ik nu heb staan was ook gewoon wit toen ik die kreeg en er de zaadjes uit gehaald heb en is gewoon opgekomen. Dus de kleur van de vrucht zegt blijkbaar niets over de zaadjes die je er uit haalt en of die kiemkracht hebben.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Iemand een idee wanneer Conference peren te oogsten zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGuPVdFcZAWctYTz2exKzuPE9Xg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8OMJMURIYD7S0YQz3qCRUZa7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJy2-yx7C5E2bmeeNAzlKDsVu1w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fvIrvbyWCjlUFEsGaCryhP2o.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aCbcFtiVIMJqJCewzFy-woGuBZk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTeXxMkWzLHNEEcF9JNdVrEl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QX_GXrRRbz1cUeP_XUuk82rQuV8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sTbYk00p6PH1ses2rZvYaa9.jpg?f=fotoalbum_tile

Nadeel van een kas: de warmte trekt insecten aan zoals dit klein koolwitje, de insecten hebben echter moeite om weer naar buiten te ontsnappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
(jarig!)
Benmen schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:22:
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Nadeel van een kas: de warmte trekt insecten aan zoals dit klein koolwitje, de insecten hebben echter moeite om weer naar buiten te ontsnappen.
Pluk en proef er eentje?

Ze zien er wel rijp uit :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
bvk schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 14:35:
[...]

Pluk en proef er eentje?

Ze zien er wel rijp uit :)
Je moet ze meestal nog een dag of wat laten liggen, maar laat ze het liefst zo lang mogelijk hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-06 02:35
Had hetzelfde met de goedkope kasjes die ik vorig jaar had.
Oplossing: gat op het hoogste punt gemaakt, dan vinden ze hun weg naar buiten wel weer. Da's alleen bij een glazen kas wat moeilijker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

rlat52 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 00:39:
[...]

Had hetzelfde met de goedkope kasjes die ik vorig jaar had.
Oplossing: gat op het hoogste punt gemaakt, dan vinden ze hun weg naar buiten wel weer. Da's alleen bij een glazen kas wat moeilijker denk ik.
Een glazen kas kun je toch open zetten?

Heb nu deze kunnen kopen voor 20 euro, maar ik ga hem denk ik pas in april in elkaar zetten :) Kijken hoe lang het plastic mee gaat (ik gok twee seizoenen, de vorige was ook 20 euro en de 'kast/plankjes' gebruik ik nog maar het plastic heb ik weg moeten gooien ;) )

https://shop.action.com/nl-be/p/5707256604277/kweekkas

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Iemand een idee wanneer Conference peren te oogsten zijn?[TABLE]
Simpel: als je de peren naar boven opheft & ze laten los, dan zijn ze plukrijp.
Laten ze niet los, dan nog laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:58
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Als je het vastpakt en omhoog draait en het steeltje knikt los.
Maar meestal pluk je ze net voor ze rijp zijn anders donderen ze vanzelf van de boom als je te laat bent.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Marzman schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 07:26:
[...]

Een glazen kas kun je toch open zetten?

Heb nu deze kunnen kopen voor 20 euro, maar ik ga hem denk ik pas in april in elkaar zetten :) Kijken hoe lang het plastic mee gaat (ik gok twee seizoenen, de vorige was ook 20 euro en de 'kast/plankjes' gebruik ik nog maar het plastic heb ik weg moeten gooien ;) )

https://shop.action.com/nl-be/p/5707256604277/kweekkas
Als er een dakraam in zit vinden ze het natuurlijk ook wel. Mijn ervaring is iig dat ze meestal bovenin de kas blijven zoeken naar een uitweg.

De hoes begon bij mij ook het tweede seizoen de desintegreren. Had het in het begin niet in de gaten totdat de tuin vol met plastic snippertjes lag 😵

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

rlat52 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:47:
[...]

De hoes begon bij mij ook het tweede seizoen de desintegreren. Had het in het begin niet in de gaten totdat de tuin vol met plastic snippertjes lag 😵
Bij mij kwamen er grote gaten in, en in de tweede winter viel de sneeuw er doorheen ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
De automatische raamopener heb ik net gedemonteerd. Maar zelfs dan merk ik dat de ramen nog zo doorzichtig zijn dat de insecten binnen blijven zelfs met de deur open.

Ik ga morgen de peren eens proberen te plukken dank!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Inmiddels zijn de laatste tomaten 12 dagen geleden geplukt, en de meeste beginnen toch echt rijp te worden. Je moet ze wel in de gaten houden, want ze kunnen ook gaan rotten en dan moeten je ze er gelijk uithalen. Ik denk dat we 1/4 al op hebben gegeten, en dit is er nog over:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vx2w91JKk7XSgNH8927SKn9Vz28=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YQwAXbnXSPivRwDrU6oMCfhx.jpg?f=fotoalbum_large

Ze zijn alleen niet zo lekker als vers uit de tuin, de smaak is vergelijkbaar met supermarkt tomaten.

[ Voor 27% gewijzigd door HandyLumberjack op 09-10-2024 13:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rlat52
Goed dat je dit post, was m'n tomaten een beetje uit het oog verloren.

Heb net nog wat kunnen oogsten, ze zijn door de zonnig dagen toch nog wel wat bijgekleurd.
Dure zaden dit jaar maar totaal geen last van de vochtige dagen gehad!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UH12-ni-I7pCxFh6Im0PgD4eyS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsgEkTmweQMtdX9XsilZ2UoN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fJAkF3Eh1UIl6P8QavlC3wUf8AE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hi6PbuBNmsf2v5ppbPAqexj3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
(jarig!)
Ik ga deze laatste paprika ook maar oogsten denk ik, kleur gaat er niet meer aan komen met dit weer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ag7NaSDIL8esNTvtiB0e-2IRFrw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xbXtvqJg9UgvAKaSrpFDaMk.jpg?f=fotoalbum_large

En voordat het bruine plekje waar het tegen de stam aanzit voor rotting gaat zorgen.... Had het liever rood laten worden, maar dan zo maar de zaden eruit halen voor volgend jaar.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
HandyLumberjack schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 13:03:
Inmiddels zijn de laatste tomaten 12 dagen geleden geplukt, en de meeste beginnen toch echt rijp te worden. Je moet ze wel in de gaten houden, want ze kunnen ook gaan rotten en dan moeten je ze er gelijk uithalen. Ik denk dat we 1/4 al op hebben gegeten, en dit is er nog over:

[Afbeelding]

Ze zijn alleen niet zo lekker als vers uit de tuin, de smaak is vergelijkbaar met supermarkt tomaten.
Op de kwekerij waar ik gewerkt heb werd om de zoveel tijd door het systeem geroepen, wie plukt hier nou die eikels stelletje eikels :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

bvk schreef op woensdag 9 oktober 2024 @ 15:16:
kleur gaat er niet meer aan komen met dit weer:
Mwa, ik heb nog een hoop te oogsten en er komt regelmatig toch nog een rijpe tevoorschijn.
Zeker als het komende week/weken weer zonnig wordt kan er best nog wat afrijpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:32

franssie

Save the albatross

Het is echt een tomatenjaar. Hier heb ik er nog eentje die het nog wil gaan proberen :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6YbDOk-_q0nJelPTbZde_7tBQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WvTq8bvWHxRqSXv9OWPrnFuf.png?f=fotoalbum_large

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

franssie schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:51:
Het is echt een tomatenjaar. Hier heb ik er nog eentje die het nog wil gaan proberen :P

[Afbeelding]
Nou voor mij niet. Ik heb drie tomaten gehad dit jaar met twee planten. Het waren wel goede tomaten op zich, maar ik had op een wat grotere oogst gehoopt ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
(jarig!)
Slonzo schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:00:
[...]

Mwa, ik heb nog een hoop te oogsten en er komt regelmatig toch nog een rijpe tevoorschijn.
Zeker als het komende week/weken weer zonnig wordt kan er best nog wat afrijpen.
Temperatuur speelt ook een rol natuurlijk, het gaat al wat flink wat kouder worden.... Bij mij hangt er ondertussen al niets meer aan de planten dus maakt het niet meer uit, maar voor de rest hoop ik uiteraard dat ik ongelijk heb en jullie nog lekker wat kunnen oogsten :)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Voor de mensen met een kasje, wat doen jullie in de winter? Ik wilde naar voorbeeld van de buurman bolletjes plastic (of plastic) tegen de binnenwand aan plaatsen.

Met het idee zo lang mogelijk dingen te kunnen kweken en het min of meer boven nul te houden. Of zeggen jullie wat een onzin 😅

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:59
Onze kas heeft nu een heel jaar gedraaid, 27 m2 aan groente en fruit. Afgelopen winter een speciale lamp geplaatst om verder te laten groeien en dat beviel best goed. Ook het winterharde spul ging goed verder.

Afgelopen jaar begonnen aan de eerste stappen van een permacultuur, en ook dat lijkt al goed te werken. Weinig schade door insecten dankzij andere bloemen die insecten aantrekken die de andere weer opeten, bijvoorbeeld. Er lijkt langzaam maar zeker een mooie balans te ontstaan.

Dit weekend gaan we ongeveer 60 kilo aan appels voorbereiden (wecken, invriezen, appelmoes) en alvast wat voorzaaien voor de winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

BIj mij is het ook niet veel soeps meer, bladeren beginnen ook geel te worden van veel dingen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Orangelights23 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 07:53:
Onze kas heeft nu een heel jaar gedraaid, 27 m2 aan groente en fruit. Afgelopen winter een speciale lamp geplaatst om verder te laten groeien en dat beviel best goed. Ook het winterharde spul ging goed verder.

Afgelopen jaar begonnen aan de eerste stappen van een permacultuur, en ook dat lijkt al goed te werken. Weinig schade door insecten dankzij andere bloemen die insecten aantrekken die de andere weer opeten, bijvoorbeeld. Er lijkt langzaam maar zeker een mooie balans te ontstaan.

Dit weekend gaan we ongeveer 60 kilo aan appels voorbereiden (wecken, invriezen, appelmoes) en alvast wat voorzaaien voor de winter.
Wat voor lamp heb je in gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
Benmen schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:54:
[...]

Wat voor lamp heb je in gebruik?
Vier stuks bij een bloemenhandel gehaald. Weet het merk en model niet meer, maar eentje met veel lumen en wit licht geeft. Gebruiken we al een paar jaar binnen in een donkere hoek en dat werkte goed, buiten ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Marzman schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 09:17:
BIj mij is het ook niet veel soeps meer, bladeren beginnen ook geel te worden van veel dingen.
Hier is die ook leeg op een rijtje wortels na, ik heb de frees er door heen gehaald en gras ingezaaid.

Op een andere plek in de tuin, die twee keer zo groot is en veel meer zon krijgt met de frees alvast gecomposteerde mest de grond in gewerkt.

Nu was het plan om daar ook een kas neer te zetten, maar dat mag dus niet van de gemeente. :'(

Dus nu ga ik een groter tomatenafdak maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Heb je het al aangevraagd of alleen zelf onderzoek gedaan? Mag op die plek wel een overkapping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Benmen schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:21:
Heb je het al aangevraagd of alleen zelf onderzoek gedaan? Mag op die plek wel een overkapping?
Zelf onderzoek, die plek valt buiten het zogenaamde bouwvlak, het is blijkbaar agrarische grond waar niet op gebouwd mag worden.

Daarnaast heb ik al teveel m2 bijgebouwen op het bouwvlak, dus ook daar mag ik geen kas bouwen. Een overkapping (zonder wanden) is dan weer een andere categorie wat nog wel mag. Maar de plek waar die dan komt te staan heeft veel minder zon.

De overkapping mag ook niet gebouwd worden buiten het bouwvlak, maar hij wordt makkelijk verplaatsbaar en aan het einde van het seizoen breek ik hem weer af en het jaar erop zet ik hem een meter verderop weer in elkaar (is goed voor de vruchtwisseling).

Dus dat durf ik wel aan, in het ergste geval moet ik hem dan wat verder verplaatsen. De ambtenaren zijn hier niet zo druk met handhaving van de regels.

Misschien maak ik nog wel een verplaatsbare koude bak waarin ik een paar lage struik-cherrytomaten zet, zodat ik een deel van de oogst nog wat kan vervroegen.

[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 12-10-2024 17:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benmen
Een kas is toch ook agrarisch? 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:14
HandyLumberjack schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 17:46:
[...]Misschien maak ik nog wel een verplaatsbare koude bak waarin ik een paar lage struik-cherrytomaten zet, zodat ik een deel van de oogst nog wat kan vervroegen.
Kun je voorafgaande die tomaten ook nog raapsteeltjes zaaien, dan heb je in april de eerste verse vitamientjes al binnen....

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Benmen schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 23:07:
Een kas is toch ook agrarisch? 🤡
Ja, dat vind ik ook, maar de gemeente denkt daar anders over, en ik heb er wat moeite mee om nu ca. €3000,- in een kas te steken, die ik misschien weer moet afbreken.

Misschien dat ik in de toekomst nog wel een tunnelkas op die plek binnen het bouwvlak zet, in de hoop dat ze daar niet gaan handhaven.

Voor een fractie van die €3000,- kan ik een tunnelkas neerzetten, met dikwandig, gegalvaniseerde buizen en professioneel tuinbouw folie. Als die toch afgebroken moet worden is dat niet zo erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraakmand
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:25
HandyLumberjack schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 11:13:
[...]

Voor een fractie van die €3000,- kan ik een tunnelkas neerzetten, met dikwandig, gegalvaniseerde buizen en professioneel tuinbouw folie. Als die toch afgebroken moet worden is dat niet zo erg.
Ik ben eigenlijk ook wel op zoek naar een degelijke kas. Waar zou je zo'n tunnelkas halen? Rovero misschien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Kraakmand schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 13:30:
[...]

Ik ben eigenlijk ook wel op zoek naar een degelijke kas. Waar zou je zo'n tunnelkas halen? Rovero misschien?
Rovero zit voor zover ik weet voornamelijk in de grotere maten, vanaf 4,4 meter breed.

Ik zat zelf aan ca. 3 meter te denken, met een avondje internet afstruinen kwam ik drie bedrijven tegen:

www.serresvantack.be
Een stug degelijker dan de standaard webwinkel kasjes, maar niet dikwandige buizen volgens mij, en die klemmen waarmee het folie vast zit komt de levensduur van het folie niet ten goede.

Onderstaand zijn leveranciers met kassen met dikwandige buizen en de juiste montage van het folie (ondergraven):

www.kipgoed.nl
4 meter breed.

www.plantmania.nl
Complete kassen en/of onderdelen om zelf kassen te bouwen, 3 meter breed.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Iemand die 15 jaar lang verschillende timelaps heeft gemaakt van groeiende groentes en fruit.
Mooi om te zien

YouTube: I Filmed Plants For 15 years | Time-lapse Compilation

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Toch bijzonde wat is de omschrijving van het omgevingsplan / bestemmingsplan? Met name de regels en toelichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Benmen schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 16:54:
Toch bijzonde wat is de omschrijving van het omgevingsplan / bestemmingsplan? Met name de regels en toelichting?
Het is dus agrarische grond, en is o.a. bestemd voor "het hobbymatig houden van dieren en telen van gewassen".

Verderop staat er dan dat er niks gebouwd mag worden, m.u.v. bestaande gebouwen en "informatieborden en schuilgelegenheden voor wandelaars en fietsers".

Daarnaast is expliciet benoemd dat "teelt ondersteunende voorzieningen uitsluitend zijn toegestaan binnen het bouwvlak". En de beoogde plek is geen bouwvlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Ai ja dat is onhandig. En een omgevingsprocedure (vml bestemmingsplan) starten?

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• rlat52
Zo, de laatste 2 courgettes. Het was een tuinseizoen van extremen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiSs_C8xaLVhMFiA1NBSSOlREJA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lV09GiOMw4QDAsvedbi4tR3V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Benmen schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:13:
Ai ja dat is onhandig. En een omgevingsprocedure (vml bestemmingsplan) starten?
Dat kan, maar daar heb ik niet echt zin in. Dan zet ik liever op die andere plek met wat meer schaduw een kas of tunnel neer, in de hoop dat er niet gehandhaafd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4Fo4aeILCiVkgcmmVwa1iDSbzI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3UQTRLahGj6yXnMlUk2U5DaY.jpg?f=fotoalbum_large

Toch bijzonder de derde snack komkommer dit jaar, heel de zomer niets en nu de tomaten weg zijn beginnen de komkommers te zetten ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Benmen schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 12:55:
[Afbeelding]

Toch bijzonder de derde snack komkommer dit jaar, heel de zomer niets en nu de tomaten weg zijn beginnen de komkommers te zetten ..
Bij mij groeien nu ook opeens weer twee tomaten, heb er tot nu toe 3 geoogst (van 2 planten, 1,5 tomaat per plant) dus dat is bijna een verdubbeling 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 22-10-2024 13:31 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Trekken jullie de wortels van pepers, paprika, tomaten etc uit de grond zodra ze uitgegroeid zijn? Of knippen jullie ze op grond niveau af en laat de wortels verteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Paulus07 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:14:
Trekken jullie de wortels van pepers, paprika, tomaten etc uit de grond zodra ze uitgegroeid zijn? Of knippen jullie ze op grond niveau af en laat de wortels verteren?
Dat laatste, maar wij doen no-dig volgens het principe van Charles Dowding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Skyaero schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:07:
[...]

Hoe lang doe je dit al?
En… bevalt het je?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
(jarig!)
Ik ga voor de derde optie: ze proberen te laten overwinteren... ;)

Alleen nog even kijken hoe ik ze het best terug kan snoeien.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Hier gaan de tomaten wortels de container in, wortels van andere planten laat ik zitten/frees ik door de grond heen.

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 27-10-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Ik ga de paprika proberen te laten overwinteren. De tomaten zitten al in de container. De komkommer geeft nog steeds nieuwe vruchten in de kas die mag nog even blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Same here, no-dig dus zo weinig mogelijk verstoren :)
Minder gedoe, beter voor het bodemleven, dus waarom niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:49:
[...]

Ik ga voor de derde optie: ze proberen te laten overwinteren... ;)

Alleen nog even kijken hoe ik ze het best terug kan snoeien.
Binnen? Je grootste uitdaging wordt luizen. Ik weet niet of ze het helemaal zonder blad overleven.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

[...]
no-dig volgens het principe van Charles Dowding
Die moet ik onthouden, dat klinkt beter dan 'daar ben ik te lui voor' (bladeren hetzelfde, die mogen blijven liggen, mooie deken voor de vaste planten, en volgende seizoen zijn ze verteerd).

Qua overwinteren: paar jaag geleden heb ik een paper (Numex) naar binnen gehaald en de hele winter als alternatieve kamerplant in leven gehouden. Volgende lente weer naar buiten.

[ Voor 20% gewijzigd door VeertienKaVier op 28-10-2024 06:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

VeertienKaVier schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 06:11:
[...]

Die moet ik onthouden, dat klinkt beter dan 'daar ben ik te lui voor' (bladeren hetzelfde, die mogen blijven liggen, mooie deken voor de vaste planten, en volgende seizoen zijn ze verteerd).

Qua overwinteren: paar jaag geleden heb ik een paper (Numex) naar binnen gehaald en de hele winter als alternatieve kamerplant in leven gehouden. Volgende lente weer naar buiten.
Voor je vaste planten is het bescherming voor de wortels zodat ze de winter beter overleven. Onthoud die argumenten als je vrouw/man zegt dat je moet vegen ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Marzman schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 06:16:
[...]

Onthoud die argumenten als je vrouw zegt dat je moet vegen ;)
Of als de man een bladblazer wil kopen (gaat hier gelukkig nooit gebeuren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
streamnl schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 19:09:
[...]

Hoe lang doe je dit al?
En… bevalt het je?
We gaan nu het vierde jaar en bevalt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:55

Metalfreak

Hoije woh!

Meestal trek ik ze er gewoon uit, maar heb alles wel in bakken staan. Volgend jaar weer aanvullen met een nieuw laagje potgrond en we beginnen opnieuw.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
(jarig!)
Marzman schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 06:09:
[...]

Binnen? Je grootste uitdaging wordt luizen. Ik weet niet of ze het helemaal zonder blad overleven.
Nee, buiten ;) Ik wil die grootste plant die al sinds maart buiten staat gewoon laten staan en kijken of die het overleefd. Wel een beetje beschut natuurlijk en niet in de volle wind/hagel/sneeuw.

Ik wil inderdaad wel het een en ander aan blad er aan laten zitten, alleen nog even kijken in hoeverre ik moet snoeien.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:04:
[...]

Nee, buiten ;) Ik wil die grootste plant die al sinds maart buiten staat gewoon laten staan en kijken of die het overleefd. Wel een beetje beschut natuurlijk en niet in de volle wind/hagel/sneeuw.

Ik wil inderdaad wel het een en ander aan blad er aan laten zitten, alleen nog even kijken in hoeverre ik moet snoeien.
Als je hem buiten laat niet denk ik zoals de meeste planten. Als het koud wordt heeft hij daar last van. Maar is dit niet gewoon luiheid, net als met niet bladeren vegen? :p De mijne staan ook nog buiten, maar ik verwacht niet dat ze de lente halen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Laatst online: 19:43
Ik heb eens rode pepers laten overwinteren. Raam op het zuiden, ongeveer 50% teruggesnoeid, kan het me niet precies herinneren hoe, maar je selecteert visueel de beste takken. Dat ging, zonder plagen. Maar het uiteindelijke resultaat was niet mind blowing. Ze hebben het toch taai dus ze starten moeizaam.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Dan is het toch makkelijker om begin van het jaar een vers zaadje in een potje te stoppen en op de vensterbank te zetten? Of mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
(jarig!)
HandyLumberjack schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:16:
Dan is het toch makkelijker om begin van het jaar een vers zaadje in een potje te stoppen en op de vensterbank te zetten? Of mis ik iets?
Ik ga ook weer met verse zaden aan de gang hoor. Maar of je wat mist? Ja, de lol om te kijken of je een plant door kunt kweken om winterhard te krijgen na een paar generaties ;)

@Marzman Nee, ik ben niet lui hoor. Dit kost heel wat meer moeite dan de plant gewoon rooien en afvoeren :P

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:31:
[...]

Ik ga ook weer met verse zaden aan de gang hoor. Maar of je wat mist? Ja, de lol om te kijken of je een plant door kunt kweken om winterhard te krijgen na een paar generaties ;)
Was het dan niet al te koop?
bvk schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:31:
[...]

@Marzman Nee, ik ben niet lui hoor. Dit kost heel wat meer moeite dan de plant gewoon rooien en afvoeren :P
Welke moeite dan? Ik heb ook een paprika die ik best zou willen overhouden en ook het liefst buiten want binnen zit het zo vol luizen omdat ze niet weg waaien, regenen, opgegeten worden.

Met pepers is het me een paar keer gelukt in de veranda, je hebt dan een veel mooiere plant het tweede jaar (veel meer hout), maar het is ook al vaak niet gelukt. Een derde jaar is nog nooit gelukt (omdat het in de veranda ook heel koud kan zijn, en als de zon schijnt heel warm vanaf februari en dan raakt de plant in de war en gaat dood net voor de lente begint ;)

Misschien is een paprika makkelijker dan een peperplant, als er een soort is die beter tegen kou kan en een beetje mooie vruchten heeft houd ik me daar voor aanbevolen ;)

Of kunnen ze zonder bladeren overleven zoals een boom in de winter? Dat zou een stuk makkelijker zijn als je ze binnen wilt zetten.

[ Voor 27% gewijzigd door Marzman op 29-10-2024 06:37 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Trek ze er uit maar probeer de bodem zo min mogelijk te verstoren. Meestal knapt de boel dan wel af zodat het meeste ondergronds blijft. De rest gaat op de composthoop. Afknippen vind ik teveel werk. Alleen bij bonen e.d. doe ik het wat zorgvuldiger vanwege de stikstofbolletjes die aan die wortels zitten.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crysania
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:20
Ik heb sinds een tijdje munt staan en deze heb ik gestekt.. dit groeide als kool echter nu lijken alle bladeren bruin aangetast te worden.. water hebben ze genoeg

Het staat binnen in een pot op de vensterbank aan de zuid kant dus zo veel licht als mogelijk is. Iemand een idee wat dit is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TUm_FzvTgFDHsTg2jMWliYDw8jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roJbCylp49vmx1jmxm6v3wJN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lLBgehdwc7Hhb0-2X2VGt2UMbQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j68IVRk0iPMWotFPelq9PwNX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJagEALyu4en48OIK7uixq2QVjE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7RdwZ8WoisWcMXpjSe5k12oX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Zou dat niet meeldauw zijn? Dat is mijn eerste gedachte in ieder geval.

Zelf heb ik een ander (luxe) probleem. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nxT3dAXt3HgEC9ry2h6qxedeoHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/es2UmAVNkcuM1uDuUjBM6d4H.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een abrikoos en perzik besteld voor mijn kas en nog een perzik voor het kasje op de basisschool. Dit was een laagstam wortel struik. Zoals jullie op de foto zien heb ik flinke half? /Hoogstam bomen gekregen. De leverancier geeft aan ze waren er alleen in deze maat. Nu zat ik te denken als ik ze op 30cm afzaag en vanuit daaruit verder ga laten groeien. Zouden die bomen dat overleven? Iemand er ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
Benmen schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:07:
Zou dat niet meeldauw zijn? Dat is mijn eerste gedachte in ieder geval.

Zelf heb ik een ander (luxe) probleem. [Afbeelding]

Ik heb een abrikoos en perzik besteld voor mijn kas en nog een perzik voor het kasje op de basisschool. Dit was een laagstam wortel struik. Zoals jullie op de foto zien heb ik flinke half? /Hoogstam bomen gekregen. De leverancier geeft aan ze waren er alleen in deze maat. Nu zat ik te denken als ik ze op 30cm afzaag en vanuit daaruit verder ga laten groeien. Zouden die bomen dat overleven? Iemand er ervaring mee?
Geen ervaring, maar hoogstam bomen staan op een ander ras onderstam als laagstam bomen, de sterke groeikracht blijft behouden, dus binnen de kortste keren heb je weer een grotere boom

Daarnaast moet je de boom niet aan afknippen onder de plek waar hij geënt is (vaak zichtbaar aan een verdikking in de stam), want dan groeit die uit tot het onderstam ras.

[ Voor 10% gewijzigd door HandyLumberjack op 02-11-2024 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Check, ik zat zelf te denken aan dertig cm boven de ent. Dat ze flink groeien hoeft niet erg te zijn natuurlijk, als het niet werkt dan gaat het over. Als de vruchten maar lekker zijn (de vruchten krent ik toch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
*delete*

[ Voor 97% gewijzigd door Benmen op 17-11-2024 17:49 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:43
Na een hele tuinverbouwing vandaag ons voedselbos er in gezet. Hopelijk blijft de winter nog even uit zodat de plantjes kunnen wortelen maar ik heb al zin in de zomer 😄. Volgens de website kan er gepland worden t/m november. Dus ik ga er van uit dat het goed gaat.

Wat er nu staat:
1 Ecolette appelboom
1 Vijg
2 Heesters: Gewone Vlier, Olijfwilg
4 Bessenstruiken: Herfstframboos, Jostabes en Rode (aal)bes, Vossebes
1 Dwergkwee
11 Kruidenplanten: Citroenmelisse, Dropplant, Kleine Pimpernel, Knoflookbieslook, Tijm, Lavendel, Salie Berggarten, Bieslook, Rozemarijn, Wilde Marjolein en Rabarber.
6 Bodembedekkers: Wilde Tijm (2 keer), Roomse Kamille (2 keer) en Bosaardbeitjes (2 keer)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TH7wWXm1Vis9vN3SuarkHWpGLYk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMHKLiFoU9up40h5zO9zzHst.jpg?f=fotoalbum_large

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17-06 08:27
Dit jaar heb ik mijn moestuin helaas voor de helft moeten laten versloffen (1-0 voor het onkruid). Wordt komend jaar hard werken om weer terrein terug te winnen. Het was hier toch al een lastig tuinjaar omdat het lang te nat bleef. Maar al met al toch tevreden met de behaalde resultaten.
Wat ging erg goed dit jaar in de moestuin: erwten, bonen, asperges, suikermais, bimi, broccoli, aardbeien en zoete aardappelen.
Wat viel tegen dit jaar in de moestuin: uien, vroege/zomer bloemkool (koolvlieg :( ), knoflook, late aardappelen en paprika + peper (de laatste 2 deden het in de kas gelukkig wel prima).
De groei van mijn andere groentes en kruiden verliep min of meer normaal.

Op dit moment nog prei, worteltjes, bietjes, palmkool, snijselderij, spruitkool en late herfst bloemkool in de moestuin om af en toe van te oogsten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOf3fkz6MmPr3Je5WzXWbdJbEvM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJDSaeUjfriGqk5GOEepIApP.jpg?f=fotoalbum_large
Zoals op de foto te zien is hebben ook slakjes en rupsen er al van gesnoept. Dat is het "nadeel" van het niet gebruiken van bestrijdingsmiddelen. De geelbruine vlekken zijn veroorzaakt door het te laat dichtleggen van de kool (toch te veel najaarszon gezien).

Voor volgend jaar hebben winterbloemkool, knoflook en asperges alvast hun plek in de grond.
De komende tijd maar eens gebruiken om mijn zaaimateriaal voor komend jaar op orde te brengen en aan te vullen.

Binnenkort maar eens de kiwi's plukken nu de vorst de meeste bladeren van de kiwi-struik heeft gestript.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

@Impossibl3 Berggarten heb ik ook staan, die is van een plantje in een p9 pot uitgegroeid tot ruim een vierkante meter. Heerlijke plant, geen werk aan en trekt de nodige bijen en zweefvliegen. Plus natuurlijk een prima keukenkruid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Impossibl3
@VeertienKaVier ik ben heel benieuwd. Ken de hele kruid niet. We hebben zelf een pakket gekocht waar het in zit. 10m2 voedselbos. Alleen de vijg en vossebes hebben we er zelf bij gezet.

Ons doel is eetbare plantjes voor de kinderen zodat ze een beetje weten waar het eten vandaan komt en niet in de basis (voorgesneden) uit de supermarkt maar dat er een proces voor zit en we wilde zelf wat doen voor de insecten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Gaf om te lezen allemaal! In mijn tuin ben ik bezig met een wat forse pergola (bewust als afscheiding). Daar staat nu Japanse wijnbes en framboos heritage tegenaan. Ik heb nog een plek van 180cm en 250 hoog waar ik een lei boom neer kan zetten. Hebben jullie suggesties? Tot nu toe heb ik in de tuin:

- twee kersen
- druif muscaat en frankenthaler
- abrikoos Hongaarse
- perzik amsden
- peer conference
- appel James grieve en elstar
- pruim hauschwetze

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Impossibl3 schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 07:07:
@VeertienKaVier ik ben heel benieuwd. Ken de hele kruid niet.
Het is erg lekker in veel Italiaanse recepten, saltimbocca is misschien wel de bekendste, het combineert goed met varkenvlees, maar het is ook lekker in pasta zonder vlees.

En salie werkt ontsmettend, bij aften of keelpijn wil gorgelen met saliethee weleens helpen. Maar pas op, een van de bestanddelen (thujon, ook te vinden in bijvoorbeeld boerenwormkruid en absintalsem) is in grote hoeveelheden schadelijk. Dat geldt trouwens voor veel van die oude heelkruiden, er zitten wel degelijk geneeskrachtige stoffen in, maar de juiste dosering blijft vakwerk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Die is goed om te bakken, toch? Dan lijkt de keuze me duidelijk:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Geniaal 😆
Goed om te bakken, eten en te verwerken tot jam, het is een oud ras maar erg lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:05
Ronster schreef op zondag 14 april 2024 @ 15:27:
[...]

Inderdaad een leuk fest!
Ik heb wat sausjes gekocht en 2 flessen mead. 1 met reaper en 1 met koffie en chili. Erg lekker! Besloten om zelf ook mead te gaan maken en te experimenten met verschillende chilis 🙂
Hoe gaat het met de mead fabriek? Is het moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-06 13:40
banaliteit schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 21:17:
[...]

Hoe gaat het met de mead fabriek? Is het moeilijk
Uiteindelijk toch niet aan begonnen 🙂
Misschien volgend peper seizoen.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Impossibl3
Sinterklaas is hier nog even langs geweest 😇. Met wat zaadjes voor worteltjes, bieten en een extra bessenstruik (een zwarte bes weet even niet meer welke). En onderstaande boeken/tijdschriften zodat we ook eens kunnen weten wat we moeten doen. Als verse stadstuinierders moeten we nog veel leren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLOKAwbekNhXVHDlLRE1Cc424_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tna25hQ4DB9waFq68SwPzQ3b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Dat is een goede oogst!

Bessen, ik zit er ook over te denken. Eens kijken of er een plekje te vinden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Nu online
De goedheiligman heeft hier een roze bosbessen struik afgeleverd.

Ik wist niet eens dat zoiets bestond.

Voor degene die ook nieuwsgierig zijn, het is een: Vaccinium corymbosum ‘Pink Lemonade’.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jipieee
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17-06 11:55
Nu in de vakantie eindelijk tijd gehad om een geïsoleerd kweekkasje met een warmtemat te maken, we hadden nog wat isolatieplaat over dus nu hoef ik eindelijk geen planten meer op de vensterbank te zetten de komende maanden _/-\o_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibelQmVrDC9klh6wLRRya3r57-4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2XCNLV6PehvPZVCkI3iaeXbq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VKXdgg9urN3mLfprkHZQyKoduVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sH9lmDoFaSPqfLNpTobJjF8E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nebpwPKcu_S-wBtoEMA-H0qq5Gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gX6jerv32A5kJ6xUvew7qlMI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2u9djpeb36nISkhGTPBGfpj-7c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4SvfmylEfVIpbAeWnV4hxmRS.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb er ook nog als extra een lamp bovengehangen, is wel maar een 5v usb exemplaar dus ik vraag me af hoeveel het echt doet maar alle beetjes helpen :P
Verder ook direct de Japanse klaver maar gemaaid zodat die lekker op zijn plek kan drogen en de grond kan voeden
Pagina: 1 ... 78 ... 84 Laatste