Yaksa schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 09:37:
[...]
Punt is dat vrijwel elke gemeente het groen onderhoud uitbesteed. En dan ook nog vaak elk jaar aan een ander bedrijf en tegen de laagste inschrijving. Dan krijg je dus 'vakmensen' over de vloer die de plaatstelijke situatie niet kennen en zich ook maar zelden druk maken of iets wel goed gebeurd.
Het uitbesteden an sich is geen probleem, een goede aanbesteding voor meerdere jaren zodat aannemers hun kennis kunnen opbouwen en investeren levert veel resultaat op. Laagste prijs komt nog wel voor maar tegelijk zie ik in mijn omgeving toch meer emvi aanbestedingen dan laagste prijs. Overigens zijn gemeenten ook weer gebonden aan landelijke regelgeving. Vroeger waren er 2b diensten, daaronder viel het groenonderhoud (is een dienst). Je kon daardoor aanbestedingen meervoudig onderhands doen waarbij je met een voorselectie werkt. Met het vervallen van de 2b dienst moet alles boven de zeg 221.000 Europees aanbesteed worden. Geloof mij daar zit je met groenonderhoud vrij snel op.
In het verleden had elke gemeente een (soort van) plantsoenendienst. De mensen die ze in dienst hadden woonden vaak in dezelfde gemeente en werken al jaren voor die dienst en droegen als het ware 'verantwoording' voor hun stukje groen in de gemeente. Plus dat je bij een verjaardag Jan Schoffel aan kon spreken dat 'ie dat stukje bij de pastorie vergeten was.....
Daar zit veelal ook een risico op verwaarlozing. Elke dag hetzelfde rondje, vaak was er sprake van inefficiëntie (elke wijk zijn eigen veegmachine die niet 8 uur per dag werk heeft). Waarbij de hardste roepers je bent dat stukje weer vergeten dus meer kregen. Er wordt dan niet gekeken naar de verschijningsvorm en bijbehorend beheer en onderhoud maar naar wat een specifiek persoon wil. Daarmee loop je het u risico dat bepaalde structuren, groene gebieden en dergelijke verloren gaan. Inclusief eventuele kwetsbare soorten.
Noot: ik wil zeker niet zeggen dat elke gemeentelijke plantsoenendienst hier last van heeft. Het is iets waar je scherp op moet zijn.
Maar goed, daar is geen geld meer voor.
Volledig mee eens, het zou fijn zijn als gemeenten geld krijgen voor de taken die ze hebben gekregen vanuit het rijk. En nee het verhogen van de ozb is niet afdoende om al die kosten te dekken, of heeft als effect dat gedacht wordt : melkkoe. Daarom is de opmerking van schoof 1: maximeren stijging ozb een groot risico.
Minder geld naar het gemeentefonds, beperking van de inkomsten waarop gemeenten zelf invloed hebben maar wel taken en verantwoordelijkheden daar beleggen.
Blijft bijzonder hoe laat in het seizoen het nog vol zit met koolwitje en honingbij.
[
Voor 10% gewijzigd door
Benmen op 21-09-2024 18:20
]