Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 76 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:19
@Benmen Vind Fermenteren en inleggen erg interessant ben alleen een beetje huiverig voor onzichtbare gevaren als bijvoorbeeld botulisme wanneer er wat fout gaat.

De hele familie plat door m'n ingelegde/gefermenteerde potjes spul uit eigen tuin is ook niet de bedoeling :+

[ Voor 3% gewijzigd door rlat52 op 13-08-2024 21:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rlat52
streamnl schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:57:
Na enkele weten flink zweten (~39graden) in Zuid-Frankrijk, gisteren weer thuisgekomen om hier verder te zweten. 🥵

Fam. heeft de tuin bijgehouden en de kippetjes verzorgd.
De tomaten gaan goed
Hier beginnen de tomaten ook op gang te komen, erg laat mee begonnen ivm de nattigheid. We hebben niet allemaal zo'n luxe glazen onderkomen voor de plantjes ;)

Met een beetje goede nazomer rijpen er nog wel een stel.

Freestyle, dieven doe ik niet dit jaar 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vm75lW2ecmul-sGEo0nVaGvuTDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8XDDmSvrjfzDzJsmdaBuXaFi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21:44
rlat52 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:35:
[...]

Hier beginnen de tomaten ook op gang te komen, erg laat mee begonnen ivm de nattigheid. We hebben niet allemaal zo'n luxe glazen onderkomen voor de plantjes ;)

[Afbeelding]
Flinke planten ;)

Ik zou wel de toppen eruit breken en eventueel de kleinste bloemtrossen, zodat de plant zich gaat focussen op het afrijpen van de al aanwezige tomaten. Kleine / nu nog nieuwe bloemtrossen gaan dit jaar echt geen tomaten meer opleveren.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:35
rlat52 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:23:
@Benmen Vind Fermenteren en inleggen erg interessant ben alleen een beetje huiverig voor onzichtbare gevaren als bijvoorbeeld botulisme wanneer er wat fout gaat.

De hele familie plat door m'n ingelegde/gefermenteerde potjes spul uit eigen tuin is ook niet de bedoeling :+
Voeg schoon toe aan familie?:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Meethenoob schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:36:
[...]

Zoals ik eerder al zei, is dit niet makkelijker?

https://www.google.com/se...4fd4,vid:OOKawPQ0Rrs,st:0

In de blender gooien, daarna in een plastiek zak en er breekrandjes in maken.
Kan zo de vriezer in, en gooi je het in de pan als je het nodig hebt.
Zo doen wij het ook, de knoflook komt niet eens uit de moestuin (want ik heb nog nooit zo veel gehad dat het nodig was, altijd maar een paar bollen voor de leuk). Omdat het makkelijker is alles in een keer te doen en dat je dan als je het nodig hebt zo'n blokje af kan breken uit de diepvries.

Maar zo'n potje is ook wel leuk om te maken natuurlijk, voor bji de bbq ofzo :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-09 17:28
rlat52 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:36:
[...]

De link werkt voor mij niet.
Pureren en in de vriezer werkt ook prima, heb wel de indruk dat de smaak na een paar maanden achteruit gaat. Geen idee of het makkelijker is. Het recept is niet erg bewerkelijk.

Hoe dan ook, de potjes met zoute knoflook pasta zijn mij goed bevallen. Blijft buiten de koelkast zeer lang goed. Eenmaal open zet ik het in de koelkast bij de andere kookspulletjes. Potje openen, schep(je) bij het gerecht en klaar. Meestal meteen genoeg zout.

Wat ook niet helpt is dat m'n lieve vrouw de vriezer zo vol propt met allerlei meuk dat het een hele expeditie is om m'n knoflook terug te vinden. 🧗
nog een x:

YouTube: FROZEN GARLIC | Cooking Hack

Volgens mij moet je het wel bevroren in de pan gooien, dat is mijn ervaring met diepvries groente.

Bevroren in de pan roerbakken smaken ze beter als eerst ontdooien.

[ Voor 9% gewijzigd door Meethenoob op 14-08-2024 08:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
rlat52 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 21:35:
[...]

[Afbeelding]
:+
Ach ja, de een koopt om de 2 jaar een nieuwe gsm, de andere weer heel veel schoenen en wij kochten dit jaar een kas(je).
Een hobby mag geld kosten, toch? d:)b

Hopelijk krijgen we dit jaar een stukje grond toegewezen bij de volkstuintjes. Ik benijd degene met grote tuinen die veel meer kunnen planten en oogsten.

Dit is niet een hele goeie jaar om het te vergelijken met de voorgaande, maar ik merk weinig verschil met wel/niet dieven. Dit jaar voor het eerst gedaan.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
streamnl schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:42:
[...]

:+
Ach ja, de een koopt om de 2 jaar een nieuwe gsm, de andere weer heel veel schoenen en wij kochten dit jaar een kas(je).
Een hobby mag geld kosten, toch? d:)b

Hopelijk krijgen we dit jaar een stukje grond toegewezen bij de volkstuintjes. Ik benijd degene met grote tuinen die veel meer kunnen planten en oogsten.

Dit is niet een hele goeie jaar om het te vergelijken met de voorgaande, maar ik merk weinig verschil met wel/niet dieven. Dit jaar voor het eerst gedaan.
Zeker, t'is gewoon de kift :)

M'n free style tomaten struiken zijn een vrije interpretatie van hoe @Picaro z'n tomaten laat klimmen 8)

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/75251898

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
rlat52 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:29:
[...]
Zeker, t'is gewoon de kift :)
Kift klinkt weer zo negatief ;)
Ik snap wat je bedoelt.

Maar… zo begon het bij ons ook.
We benijdden mensen met een kas. Al enkele jaren keken we naar tuintjes waar een kas in staat. Helaas hebben wij geen ruimte voor een grote kas, dus is het uiteindelijk een minikas geworden. Geen spijt van.

Ik kan je wel alvast enkele adressen geven waar wij zijn wezen kijken }) :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hier weer niks met de courgette. Elke keer komen de bloemen nu om en om en nooit een beetje tegelijk. Dus 0 kans op bestuiving..... zucht :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HandyLumberjack
streamnl schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Kift klinkt weer zo negatief ;)
Ik snap wat je bedoelt.

Maar… zo begon het bij ons ook.
We benijdden mensen met een kas. Al enkele jaren keken we naar tuintjes waar een kas in staat. Helaas hebben wij geen ruimte voor een grote kas, dus is het uiteindelijk een minikas geworden. Geen spijt van.

Ik kan je wel alvast enkele adressen geven waar wij zijn wezen kijken }) :+
Ik ben ook nog ergens in dit proces, ik red me prima zonder, maar ik kijk toch met een beetje jalousie naar mensen met kas.

Ik heb in principe de ruimte ervoor, maar twijfel voornamelijk aan het formaat (ik wil sowieso glas en geen folie/polycarbonaat).

Misschien van de winter de knoop maar eens doorhakken als ik toch de moestuin ga uitbreiden.

M.b.t. het dieven van tomaten, er zijn meer redenen om te dieven dan enkel de opbrengst.

Je kunt vaak eerder oogsten als je wel dieft, plus dat de plant veel luchtiger blijft waardoor de kans op bijvoorbeeld Phytophthora veel minder wordt en het blijft lekker overzichtelijk.

Ik heb dit jaar ook een kleine struiktomaat die ik niet dief, ik heb alleen veel blad verwijderd om hem luchtig te houden, opbrengst is prima, maar het is gewoon onhandig werken vindt ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3dC-tVSh07ObKdat26soEjvSteI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FPvPpS71BFAL22sUdoYZwVIT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door HandyLumberjack op 14-08-2024 12:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Paulus07 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:04:
Hier weer niks met de courgette. Elke keer komen de bloemen nu om en om en nooit een beetje tegelijk. Dus 0 kans op bestuiving..... zucht :P
Hoeveel planten heb je?

Ik weet niet of het echt noodzakelijk is maar ik plant ze altijd per 2 met het idee om meer kans op tegelijkertijdige mannelijke en vrouwelijke bloemen te creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Paulus07 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:04:
Hier precies hetzelfde. Die hoop heb ik dus al lang opgegeven.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Courgette heeft het hier ook moeilijk, vorig jaar elke paar dagen wel oogst, nu mag ik blij zijn als ik er elke week 1 mini courgetje af kan halen. Ook de pattisons gaan niet goed. Kleine vruchtbeginsels en bloemen worden opgegeten door de slakken en wat wel groter word lijkt telkens niet helemaal bestoven waardoor ze erg langzaam groeien en hol van binnen worden

Bij een vriend doen ze het wel, maar die laat de courgette tegen een staak omhoog "klimmen" en knipt telkens het onderste blad weg. Daardoor blijft het misschien allemaal wat droger?

[ Voor 20% gewijzigd door jaapzb op 14-08-2024 12:57 ]

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik heb de courgette vanochtend in de kliko gemikt.
Behalve dat de plant er niet gezond uitziet, zat ook hier weer een gat in de 2 bolletjes courgette die er nog aan zat. Helemaal leeggegeten.

Volgend jaar eens proberen om hem de hoogte in te brengen zoals hier eerder werd benoemd. Kijken of dat scheelt.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
rlat52 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:50:
[...]

Hoeveel planten heb je?

Ik weet niet of het echt noodzakelijk is maar ik plant ze altijd per 2 met het idee om meer kans op tegelijkertijdige mannelijke en vrouwelijke bloemen te creëren.
1. Las dat ze erg groot konden worden en veel vruchten konden geven + niet echt veel ruimte hier op het kleine stukje terras. Dus wil het ook bij 1 houden indien mogelijk :)

Slechtste plant die ik dit jaar heb is denk de meloen (sugar baby). Die hebben echt niks gedaan mbt groei.
Ofja pepers en paprikas ook niet eigenlijk :P

Sinds ze buiten staan zit daar ook geen groei in vergeleken met vorig jaar. Toen waren de pepers echt grote planten. Nu willen ze niet eens de hoogte en breedte in vanwege het slechte voorjaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Paulus07 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 13:17:
[...]

Sinds ze buiten staan zit daar ook geen groei in vergeleken met vorig jaar. Toen waren de pepers echt grote planten. Nu willen ze niet eens de hoogte en breedte in vanwege het slechte voorjaar.
Ik heb daarmee nu wel een aparte ervaring waarvan ik een biologische verklaring probeer te vinden. De paprika die al als kiemplantje naar buiten is gegaan in tegenstelling tot de twee soortgenoten die in de vensterbank zijn opgegroeid nu bijna 2x zo groot!

Maar aan de andere kant hebben de twee vensterbank planten al wel meer vruchten waarvan ik al wat geoogst heb. De buitenplant begint nu net pas, maar dan wel meteen in een hoog tempo, elke bloem wordt ook een vrucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HxKVuOt4UYmKHjnMxwveFRxKg_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KK0DqW4abM6V6nTaJNeC2Riw.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens rijpen ze dus wel naar rood en dan vind ik ze zelf lekkerder dan zoals ze in Hongarije zelf eten, deze soort wordt daar gegeten als ze nog witgeel zijn.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
En de slakken zijn er ook nog steeds..... :(

Ik heb er net weer 4 verwijderd uit mijn planten, zodra het ook maar een beetje vochtig weer is komen ze weer tevoorschijn.

Specs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Mijn vrouw had voor de lol wat zaadjes uit een galia meloen geplant, na thuiskomst van vakantie hangen er warempel meloenen in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dc70Wy1FeMv4mzvA9g6tD4nGs-Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nAZL0zC0x80GQuN6wDwN4ad2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K5rKCJyZg3ZsICIoyIlXlg9dK7Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/93lXyaxxOBtyYgDs4lrBMocH.jpg?f=user_large

Ik denk niet dat het echt nog wat wordt maar grappig is het wel :Y

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
FrambozenTaart schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 08:50:
Mijn vrouw had voor de lol wat zaadjes uit een galia meloen geplant, na thuiskomst van vakantie hangen er warempel meloenen in:

...

Best kans dat het nog gaat lukken, goed ruiken elke dag. Zodra je meloen ruikt even ruiken welke en die kun je eten, het is niet verstandig ze langer te laten hangen (mijn ervaring in een kas vorig jaar) dan worden ze melig.

Watermeloen vond ik helemaal lastig, had er vorig jaar een van 7kg 😅 de galia was rond de drie kg (flink groter dan supermarkt meloen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rlat52

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sowieso een mooie struik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik wist niet eens dat die aan zo'n struik groeiden :)

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je een schoenveter mist, hij zit in je struik :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
streamnl schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:35:
[...]

Als je een schoenveter mist, hij zit in je struik :+
Mooi he _O- De plant is van mijn vrouw en ik heb me er totaal niet mee bemoeit. Hij moest op een gegeven moment wat opgebonden worden, nu zie je wat er van komt. Het valt me ergens nog mee dat er geen LED lampjes van de action in hangen :+

Ik heb daarnaast meerdere keren verkondigd dat meloenen zonder kas vrij kansloos zijn in NL klimaat. Iedere keer als er een bloem met bolletje erachter ontstond was zij positief en ik negatief. Ondanks mijn aanhoudende negatieve sentiment groeien er nu toch wat meloentjes in, dit wrijft ze me dat dan ook constant in.

En terecht natuurlijk.

De enige logische tactische zet die mij nu nog rest, is pronken met haar veren })

En hopen dat ik met de tijd misschien toch een stukje mag proeven :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Als de meloen hangt een mondkapje eromheen, dan knakt het steeltje niet zo snel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Benmen schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:58:
Als de meloen hangt een mondkapje eromheen, dan knakt het steeltje niet zo snel
De struik wordt steeds mooier. Schoenveters, mondkapjes. Een BH kan misschien ook nog? ;)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Marzman schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:53:
[...]

De struik wordt steeds mooier. Schoenveters, mondkapjes. Een BH kan misschien ook nog? ;)
Je kent het gezegde he. 'Alcohol vrij bier is als een BH in een meloenstruik, het beste is eruit _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Marzman schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 13:53:
[...]

Dat gaat een beste maat worden dan

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Zo dadelijk eerst de kippenhok grondig schoonmaken en daarna lekker verder met de moestuin.
Ik ben toch wel een beetje trots op deze strengel.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tZ0gqj_S9_-6aYRwV4c4AV4eLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mh2mcdHaQ6ka9yDBUcI8Bu32.jpg?f=fotoalbum_large
Straks wat tomaten plukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnwN5q0IIeklJVudWbcFqVHWslE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GF0jCsSwZP8gKEXaivx7V2F1.jpg?f=fotoalbum_large
Volgend jaar gaan we ze iets eerder snoeien zodat ze niet zo groot worden.
FrambozenTaart schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:12:

Mooi he _O- De plant is van mijn vrouw en ik heb me er totaal niet mee bemoeit. Hij moest op een gegeven moment wat opgebonden worden, nu zie je wat er van komt. Het valt me ergens nog mee dat er geen LED lampjes van de action in hangen :+
Herkenbaar. Als ik in onze border kijk, zie ik op verschillende plekken van die ledlampjes _O-

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
streamnl schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 11:04:
Zo dadelijk eerst de kippenhok grondig schoonmaken en daarna lekker verder met de moestuin.
Ik ben toch wel een beetje trots op deze
Zijn dat dan trotstomaten of trostomaten? ;)

Ziet er mooi uit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Verse import uit Sri Lanka:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GALLy_zrZNumXEN0h69Pkb-n9x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JdbQNjxqiilGMCuq0iyaCQf4.jpg?f=fotoalbum_large

Lijkt wel een kruising tussen Lombok en Rawit pepers?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aAssiZyhXah3q9lhtKouCf6J6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OsGDr0Re1NaSfOcsD1GOec5X.jpg?f=fotoalbum_large

Smaakt er wel naar en is ook goed pittig, de ideale peper voor gerechten zoals Rendang. Dus deze gaan we volgend jaar maar eens opkweken want hier wil ik wel een voorraadje van hebben ;)

Specs

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:39
Eerder dit jaar een madam Jeanette plantje gekregen, heel erg m’n best gedaan om die goed op te groeien. Netjes naar buiten gedaan begin juni en ging super goed, tot er begin juli bij een flinke zomerstorm de parasol was omgewaaid.. precies op de peperplant. Stam half doormidden, groot deel van de mooiste takken afgebroken. Er zaten al wel twee heel kleine pepertjes in, die hingen gelukkig nog.

Sindsdien doe ik mijn best en begint hij nu toch weer pepers te produceren en hij is ook weer flink uitgelopen met mooie volle takken en goed blad.

En als verrassing zag ik gister ineens dat die ene peper nu toch echt geel aan het worden was, vanochtend ineens was ie helemaal geel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFszNoxeQdGGdqsfrYGP8hMk5ig=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4MlrApMIDrcEhNIQylDzxY2N.jpg?f=fotoalbum_medium

Hopelijk gaan er nog meer pepers rijpen de komende tijd, maar ik ben al lang blij na die storm dat ie het nog doet 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
🤬
Weer een emmertje vol slakken verzameld vanochtend.
Ik had eigenlijk gehoopt/verwacht dat ze niet meer met zo veel nog aanwezig waren in mijn moestuin.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het begint nu toch een beetje op gang te komen, hopelijk blijft september ook nog een beetje warm ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwZCiKAOKMNmV2gXLrDP9Z_TVHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OuLnFZIrBoZZTVk9i6kcSiTy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvqEfu2LBH2sCsGykybu5LxBYJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KuS7yqVUd0bGE7JWsUlsgkhK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DimjvY1fsqEPM8SWOKfPuIR-Gro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQ0Csu608ccHYmnQpMQpQvPm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FoAtIVdESZuueHbrRvl_8j-qxDs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VgakkKhnsGYO3GWDhxkcfARZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-GsZ30Me_YNax8G6xnmEosMvgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhKjNX6bR3oX3yWzT7b0mzTv.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rlat52
Marzman schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:50:
Het begint nu toch een beetje op gang te komen, hopelijk blijft september ook nog een beetje warm ;)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Inderdaad, een paar weken zon zou fijn zijn, m'n tomaten hebben nog wat kleur nodig.
Vandaag de Elstars geplukt, ze zijn iets kleiner dan voorheen maar het is aardig rechtgetrokken. Vorig jaar was ik te laat en waren ze maar heel kort te bewaren. Hoop dat ik nu niet te vroeg ben, de zaden zijn iig niet wit meer..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mOCOY8dgEMHqWmDav9GxPF20FWc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0KOmj99RL5FLWwaKS8emkas9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
bolleh schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:45:
Eerder dit jaar een madam Jeanette plantje gekregen, heel erg m’n best gedaan om die goed op te groeien. Netjes naar buiten gedaan begin juni en ging super goed, tot er begin juli bij een flinke zomerstorm de parasol was omgewaaid.. precies op de peperplant. Stam half doormidden, groot deel van de mooiste takken afgebroken. Er zaten al wel twee heel kleine pepertjes in, die hingen gelukkig nog.

Sindsdien doe ik mijn best en begint hij nu toch weer pepers te produceren en hij is ook weer flink uitgelopen met mooie volle takken en goed blad.

En als verrassing zag ik gister ineens dat die ene peper nu toch echt geel aan het worden was, vanochtend ineens was ie helemaal geel.
[Afbeelding]

Hopelijk gaan er nog meer pepers rijpen de komende tijd, maar ik ben al lang blij na die storm dat ie het nog doet 😅
Van knop tot oogst bij mm jeanette duurde bij ons 76 dagen.
En van groen naar geel rijp duurde slechts 2 dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4z3GSSXiME7elGMYwHvrL_sELY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7y1a2tkPgWkM83Gje98fN8B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QB71_AWAvsFT118lyoHYbuklo38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZhXrgobsQdtoviMGMCnt7SV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkY_WO-Dp5PulirPVXpEQYS4tOg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcEfIAZCPqKME1Iq1NwKU6Rw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uapNr5c4qv6HQKq6WPHQDWH--fE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/41UOiR9iihO5sps2eQc4TJkG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_MYM_hXaJANGXMibmXHozIBdnk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8xA8TmBa9Gha2LOW3s7tPAwU.jpg?f=fotoalbum_large

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
yingli405 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:46:
[...]

Van knop tot oogst bij mm jeanette duurde bij ons 76 dagen.
En van groen naar geel rijp duurde slechts 2 dagen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er prima uit, mooie vruchten!

Alleen is dit zo te zien geen Madame Jeanette, maar gele Adjuma of Habanero. Niet getreurd, ze zullen ongetwijfeld lekker pittig zijn en goed smaken ;)

Specs

• yingli405
  • Niet online
bvk schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:53:
[...]

Alleen is dit zo te zien geen Madame Jeanette, maar gele Adjuma of Habanero. Niet getreurd, ze zullen ongetwijfeld lekker pittig zijn en goed smaken ;)
Oww! Maar dan ben ik geflest door lieden die mij 2 keer 5 stuks hadden toegestuurd.
zie foto.
Ja, ze zijn voor mij lekker pittig, maar mijn vrouw vindt het te heeeeeeet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zCIb1DFBwRdtWZDYtRgPLILoHk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YL2WLlGAzaI1RfalF9y55fWr.jpg?f=fotoalbum_large

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Je bent niet direct "geflest" maar de verkopers weten mogelijk niet helemaal wat ze denken te verkopen....

Dit is een mooi voorbeeld waarbij ze zelf al niet zeker zijn over de naam, maar het duidelijk Adjuma betreft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46BpDbtRK1ueqwmYTxQjvJh1_wk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JvZ8DXWrcGpiMaRPjQZp9ggL.png?f=user_large

Dit is wel Madame Jeanette (eigen kweek) en zie je denk ik wel het verschil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSlGak93-SHjx3M81a4NdRc3nM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0tKmcH7Yx2SlXfgIQB7h8z1.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

• Marzman
  • Niet online

Marzman

rlat52 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:11:
[...]

Inderdaad, een paar weken zon zou fijn zijn, m'n tomaten hebben nog wat kleur nodig.
Vandaag de Elstars geplukt, ze zijn iets kleiner dan voorheen maar het is aardig rechtgetrokken. Vorig jaar was ik te laat en waren ze maar heel kort te bewaren. Hoop dat ik nu niet te vroeg ben, de zaden zijn iig niet wit meer..
[Afbeelding]
Mijn appelboom was vorig jaar nog een stok. Ik had niet verwacht dit jaar al appels te hebben :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiojNDggqneIrZ6mYCaLo5nZrk0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dCeYctTsbxhKJ0YQT0V35wPu.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:53:
[...]

Lijkt inderdaad op een habanero, ik had ze in het rood (zaadjes van een habanero van de supermarkt, ging gewoon goed). Smaakt op een andere manier heet, met een beetje vertraging lijkt het ;)

Als een toko een keer Madame Jeanettes heeft wil ik het ook wel proberen met die zaadjes, kans is natuurlijk altijd dat je een kruising krijgt daarna en dat ze de vorm van een habanero hebben. Dat zou hier ook best gebeurd kunnen zijn, misschien komen de zaadjes wel uit een madame jeanette die naast een habanero heeft gestaan.

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rlat52
Een Jeanero! 🌶️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:03:
[...]

Lijkt inderdaad op een habanero, ik had ze in het rood (zaadjes van een habanero van de supermarkt, ging gewoon goed). Smaakt op een andere manier heet, met een beetje vertraging lijkt het ;)
Adjuma is er ook in rood en is er optisch inderdaad weinig verschil met habanero. En de smaak zal ook niet veel verschillen.
Als een toko een keer Madame Jeanettes heeft wil ik het ook wel proberen met die zaadjes, kans is natuurlijk altijd dat je een kruising krijgt daarna en dat ze de vorm van een habanero hebben. Dat zou hier ook best gebeurd kunnen zijn, misschien komen de zaadjes wel uit een madame jeanette die naast een habanero heeft gestaan.
Kruisbestuiving bedoel je? Dat is natuurlijk mogelijk, maar verwacht ik niet van een zaadverkoper die waarschijnlijk meerdere Euro's rekent voor een paar zaadjes. Dan verwacht je dat die de planten gescheiden houdt en niet meerdere soorten naast elkaar heeft staan om daar de zaden van online voor veel geld te verkopen...

Specs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPLTE530lTvqLvD3zlH8y--ZQR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fffAWpsABCvsjmCoEnpB2oPp.jpg?f=fotoalbum_large

Deze slak zag er eigenlijk nog best lief uit met zijn voelsprieten en huisje :p Hij is denk ik een paar mm groot (de paprika is ook maar klein, misschien 30 procent van een normale paprika). Ik heb hem er toch maar vanaf gehaald en op een plant van de gemeente overgezet ;)

/▌

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

De eerste pepers beginnen rijp te worden O+
Een verslag in 5 foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFMCAC5QGfx9RK5bPkxK89rLLJo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qAje6gvKLpbVWCKy3vpccUEL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BSas1REB4RcfFpsjLt2_CvVAcwk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Su7Si2YrzmpoQL3RE4PGDnz9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v36W0KM0VECqUUXhykjFoLJa6i8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nqSDMHuMtBgXjE9cShrPKS98.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TySGtwUqKceUTHwrmMvZ6AzZ7co=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Ab1xY13FMMIA0UfFeDWCdnH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHS56XVrGU3iWKO1CYVpHyC3hls=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zKEfLHmPtGyWzdrGLQ0PXIfp.jpg?f=fotoalbum_tile

1 hungarian black, 1 groene rawit, veel kardoula's, en dan de witpaarse onbekende pepers* die voorlopig het heetst zijn van allemaal :+ Recept hier. Beetje te veel citroen erbij wat mij betreft, mag volgende keer wat minder.

* De "minimixs" van bij Anchillique, maar die lijkt helemaal niet op z'n foto. Wel erg mooie pepertjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:10

Haan

dotnetter

rlat52 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 16:02:
[...]

Benieuwd, wat zijn het uiteindelijk geworden? 🤔
Vanwege vakantie zelf nog niet gekeken, maar het schijnen kalebassen te zijn volgens m'n schoonzusje.

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Korte regenbui en ja hoor, de slakken kruipen weer rond over het terras..... zucht :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Mocht iemand behoefte hebben aan zaden voor veldsla, radijs, schorseneer en andere planten (niet uitputtend).

Bij een niet bij naam te noemen Duitse bouw winkel in Wateringen liggen zakjes met zaden afgeprijsd (niet bij de zaden/planten afdeling maar in het magazijn met de afprijs spullen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Benmen schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:25:
Mocht iemand behoefte hebben aan zaden voor veldsla, radijs, schorseneer en andere planten (niet uitputtend).

Bij een niet bij naam te noemen Duitse bouw winkel in Wateringen liggen zakjes met zaden afgeprijsd (niet bij de zaden/planten afdeling maar in het magazijn met de afprijs spullen).
Daar hebben wij in de Bieb een mooi kast/rek voor. Iedereen kan hier zijn zaden ruilen, veel keuze en aparte soortjes.

https://mijnbieb.nl/nieuw...-van-de-zadenbibliotheek/

Ik lever de laatste tijd ook wat in, werkt best verslavend. Zijn meerdere bibliotheken in Nederland die dat doen, misschien zit er één in je buurt :)

Je hoeft niet eens lid te zijn, mooi is dat natuurlijk wel ;)

[ Voor 22% gewijzigd door souljah1h op 25-08-2024 13:42 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:23
De eerste San Marzano’s ook geplukt vanochtend :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GleWB5A2IJqpyZCPtESZJPYOP9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AdtgdyfHh4sdDdHdJWu8006d.jpg?f=fotoalbum_large

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
yingli405 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 00:12:
[...]

Oww! Maar dan ben ik geflest door lieden die mij 2 keer 5 stuks hadden toegestuurd.
zie foto.
Ja, ze zijn voor mij lekker pittig, maar mijn vrouw vindt het te heeeeeeet.
[Afbeelding]
Lijkt idd meer op een Adjuma of Habanero of een kruising ergens van. Maar dat maakt niet uit, vermoedelijk heerlijke pepers met fruitige tinten voor in stoofgerechten zoals ajam smoor of rendang. Door het stoven vervliegt er een deel van de hitte en je krijgt dan zo'n heerijke langzaam opbouwende hitte in je gerecht die pas na een half bord echt goed doorzet.

Ben zelf absoluut fan van de onderste categorie Capsicum Chinense waartoe deze behoren, en ja, ze zijn rauw pittig zat :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jutsju
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 09-06 15:24
Bij de markt een grote vleestomaat gekocht om de zaden te oogsten. Vroeg me nu af, je kunt aan de buitenkant niet zien of het een tomaat is afkomstig van een hybride f1 soort. Las dat je die niet zomaar kunt zaaien. Weet iemand hoe dat zit? Is met tomaat niet zo dat ze bitter worden toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 7o9
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

7o9

Hybrides zaaien kan altijd, je weet alleen niet wat je krijgt. Ergens ook wel weer interessant.

Veel commercieel spul is hybride, dus grote kans dat jouw vleestomaat dat ook is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Jutsju schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 17:34:
Bij de markt een grote vleestomaat gekocht om de zaden te oogsten. Vroeg me nu af, je kunt aan de buitenkant niet zien of het een tomaat is afkomstig van een hybride f1 soort. Las dat je die niet zomaar kunt zaaien. Weet iemand hoe dat zit? Is met tomaat niet zo dat ze bitter worden toch?
Zaden uit een F1 hybride kun je prima zaaien maar er kan iets totaal anders uitkomen omdat F1 hybride zaden eigenlijk gekruiste rassen zijn om 1 zeer uniforme oogst mee te verkrijgen.

F1 hybride zaden geven dus de grootste kans op gelijk groeiende, sterke planten met een 'gegarandeerde' minimale opbrengst, mits opgekweekt onder de juiste omstandigheden, en vruchten die allemaal dezelfde kenmerken (kleur, smaak, vorm) hebben. Maar wel slechts 1 generatie (zaad tot oogst).

Zaden uit een vrucht van een F1 hybride zijn vaak instabiel. Zo had een vriend van mij ooit zaden gebruikt uit een supermarkt Habanero en daar kwamen 2 planten uit die vruchten gaven die leken op een Habanero, maar ook een plant die vruchten gaf die het uiterlijk hadden van een Jalapeño.

Als je dus grootschalig gaat kweken kan het zijn dat niet alle planten even sterk doorzetten, vruchten die van elkaar afwijken qua vorm en grootte (soms ook kleur) en dat is natuurlijk ongewenst voor een commerciële kweker die juist een uniforme oogst wil zonder verrassingen.

Voor thuis maakt het niet veel uit (vind ik zelf). Je gaat er geen zure of oneetbare tomaten van krijgen maar het zou wel kunnen dat enkele planten bijvoorbeeld wat minder vlezige tomaten zouden kunnen produceren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
FrambozenTaart schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 18:05:
[...]

Zaden uit een F1 hybride kun je prima zaaien maar er kan iets totaal anders uitkomen omdat F1 hybride zaden eigenlijk gekruiste rassen zijn om 1 zeer uniforme oogst mee te verkrijgen.

F1 hybride zaden geven dus de grootste kans op gelijk groeiende, sterke planten met een 'gegarandeerde' minimale opbrengst, mits opgekweekt onder de juiste omstandigheden, en vruchten die allemaal dezelfde kenmerken (kleur, smaak, vorm) hebben. Maar wel slechts 1 generatie (zaad tot oogst).

Zaden uit een vrucht van een F1 hybride zijn vaak instabiel. Zo had een vriend van mij ooit zaden gebruikt uit een supermarkt Habanero en daar kwamen 2 planten uit die vruchten gaven die leken op een Habanero, maar ook een plant die vruchten gaf die het uiterlijk hadden van een Jalapeño.

Als je dus grootschalig gaat kweken kan het zijn dat niet alle planten even sterk doorzetten, vruchten die van elkaar afwijken qua vorm en grootte (soms ook kleur) en dat is natuurlijk ongewenst voor een commerciële kweker die juist een uniforme oogst wil zonder verrassingen.

Voor thuis maakt het niet veel uit (vind ik zelf). Je gaat er geen zure of oneetbare tomaten van krijgen maar het zou wel kunnen dat enkele planten bijvoorbeeld wat minder vlezige tomaten zouden kunnen produceren.
Vanmiddag naar de Formule 1 race op Zandvoort gekeken, daar heeft F1 Hybride toch een hele andere betekenis.... ;)

Maar goede uitleg verder, dus maar even gepinned!

Ik heb voor volgend jaar wat dat betreft wel een uitdaging (en kruisbestuiving in het algemeen) omdat ik meerdere soorten Capsicum wil gaan doorkweken.

Ten eerste de Hongaarse witte paprika die ik nu heb staan en hopelijk over een aantal generaties winterhard is. Daarnaast de Sri lankaanse pepers die ik soortzuiver wil houden en krijg ik medio september nog Hongaarse paprika (waar ze daar het pittige poeder mee maken) binnen waarvan ik uiteraard ook de zaadjes van ga opkweken.

Alle drie de soorten op een klein balkonnetje, dicht bij elkaar...

[ Voor 15% gewijzigd door bvk op 25-08-2024 19:16 . Reden: Aanvulling ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jutsju
Dank voor verheldering allemaal! Ik ga het gewoon proberen. Als het vleestomaten met een bijzondere vorm worden is dat niet erg.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:21
De moestuin is een beetje hit and miss dit jaar. Vrijwel geen pruimen (uit de boom gewaaid met storm), vrijwel geen fatsoenlijke peren (te nat voorjaar), wel veel mooie appelen.
De tomaten, courgettes en de pepers beginnen te komen. Hier lijkt de schade mee te vallen, mits we nog wat droge weken krijgen.
Ook na 5 jaar voor het eerst perziken.
Deze boom had/heeft vanaf het begin paarse krulziekte. Zonder bestrijdingsmiddelen braaf iedere keer alles verwijderd en gesnoeid en nu lijkt de boom er overheen gegroeid.
En zo'n vrucht na 5 jaar zien ontstaan is dan wel een mooie beloning.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6jGsufxkQ8ad2VtaDwlWiMcvJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxYSfIZNS9GrLjyoGeuSALWq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1MDTcq3ugQGYXP5lf5uLukQuDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G81PGgEgOy6iLuMiYBbqU45Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jutsju schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 19:31:
Dank voor verheldering allemaal! Ik ga het gewoon proberen. Als het vleestomaten met een bijzondere vorm worden is dat niet erg.
Mijn tomatenplanten komen van zaadjes van tomaten van de Lidl in Spanje :p De tomaten zagen er wel leuk uit, ze zien er precies hetzelfde uit, maar de opbrengst is wel erg klein. Ik heb tot nu toe drie tomaten ofzo, waarschijnlijk zal een ras van hier het beter doen.

Een paar jaar geleden hetzelfde gedaan met pepers van de AH en dat was een superopbrengst (de vriezer is nog niet leeg). Het was ook een superzomer toen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb nu random tomatenplanten door mijn achtertuin groeien... In één hoekje komen ze tussen de klinkers door, daar kan ik het nog verklaren dat daar vorig jaar een tomaatje gevallen is en daar een zaadje van in de grond is gaan ontkiemen. Maar de vreemdste plek is in de hangpot waar ik viooltjes in heb staan, deze pot heb ik dit jaar pas gekocht en de viooltjes heb ik zelf daarin geplant met nieuwe potgrond. Ik vraag me echt af hoe die plant daar terecht is gekomen op een hoogte van 1,80 ongeveer. Is ook echt in no time gegroeid, viel me pas op doen 'ie al een cm of 25 groot was :D

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jutsju
In die hangpot kan wellicht door een vogel komen die daar tomaten heeft zitten eten? Hier groeit er ook een plant net naast het kippenhok. Vorig jaar zijn de kippen een paar keer ontsnapt uit de ren en hebben ze tomaten zitten eten. Daar groeit nu een tomatenplant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Jutsju schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:32:
In die hangpot kan wellicht door een vogel komen die daar tomaten heeft zitten eten? Hier groeit er ook een plant net naast het kippenhok. Vorig jaar zijn de kippen een paar keer ontsnapt uit de ren en hebben ze tomaten zitten eten. Daar groeit nu een tomatenplant.
Ik mis eigenlijk nergens een tomaat of zie dat er ergens een is gejat door een vogel. Mijn tuin is nogal beschut, dus je ziet ook weinig vogels echt in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Metalfreak schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:18:
[...]

Ik mis eigenlijk nergens een tomaat of zie dat er ergens een is gejat door een vogel. Mijn tuin is nogal beschut, dus je ziet ook weinig vogels echt in de tuin.
Tomaten van vorig jaar, heb je ze geteld? Vogels komen overal, het liefste als jij er niet bent in alle rust ;)

Kan ook dat je grond in die pot hebt gedaan die je ooit voor tomaten hebt gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 28-08-2024 08:51 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Marzman schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:48:
[...]

Tomaten van vorig jaar, heb je ze geteld? Vogels komen overal, het liefste als jij er niet bent in alle rust ;)

Kan ook dat je grond in die pot hebt gedaan die je ooit voor tomaten hebt gebruikt.
Nee, die grond is nieuw gekocht dit jaar en die pot was er vorig jaar nog niet, toen zat 'ie misschien in de planning in een Chinese fabriek :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Metalfreak schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:58:
[...]

Nee, die grond is nieuw gekocht dit jaar en die pot was er vorig jaar nog niet, toen zat 'ie misschien in de planning in een Chinese fabriek :P
Ik ben er vrij sterk van overtuigd dat er toch vogels in je tuin zitten als je niet kijkt ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Marzman schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:00:
[...]

Ik ben er vrij sterk van overtuigd dat er toch vogels in je tuin zitten als je niet kijkt ;)
Die zijn er wel, maar niet in grote getalen. Maar heb ook wel eens na een winter een begraven pinda of beukennootje in een bloembak gevonden van een verdwaalde eekhoorn :D

Ik heb nu een lading tomaten, maar het ontbreekt me even aan tijd om er iets mee te doen. Wil best nog eens tomatensoep maken, maar de tijd dankzij een keukenverbouwing ontbreekt momenteel. :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:10

Haan

dotnetter

Lunch met tomaatjes uit de tuin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVjcEh2WuXz8rPhz4YvJtZm6NNA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87anjDH0TOhewBuYS162pMfE.jpg?f=fotoalbum_large

Eén kalebas groeit goed :D de andere vruchten lijken het niet te gaan doen verder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEPLFpIi6_b03nuT2Y_Svy_9yf8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5y0cXA7cVuiMU72dxW8Wi93y.jpg?f=fotoalbum_large

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Metalfreak schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:05:
[...]

Ik heb nu een lading tomaten, maar het ontbreekt me even aan tijd om er iets mee te doen. Wil best nog eens tomatensoep maken, maar de tijd dankzij een keukenverbouwing ontbreekt momenteel. :o
Dat is een dubbel luxeprobleem

Tomaten gewoon invriezen, dan kun je later alsnog soep o.i.d. maken.

Vanavond staat hier lasagne met tomaten en paprika uit eigen tuin op het menu :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

HandyLumberjack schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:52:
[...]

Dat is een dubbel luxeprobleem

Tomaten gewoon invriezen, dan kun je later alsnog soep o.i.d. maken.

Vanavond staat hier lasagne met tomaten en paprika uit eigen tuin op het menu :Y)
Ik heb er nog een derde luxeprobleem bij: ik ga over twee weken drie weken op vakantie! :+

Maar kun je tomaten gewoon los in de diepvries invriezen? Wist ik niet eens :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
In principe kun je bijna alles invriezen, de vraag is alleen wat het met de structuur doet.

Tomaten worden papperig, maar dat is geen enkel probleem als je er soep van wilt maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rlat52
De courgettes heb ik een tijdje uit het oog verloren 🤯

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kBxupiXfZp3Mxt9yIW00Ht05nFw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L21EsqBSeWzD94mtgG7MCDm3.jpg?f=fotoalbum_large

Kwam ook wat rupsen tegen die de stekelige courgette bladen blijkbaar lekker vinden. Blad genoeg voor ze 😋
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UXeFBPFvIAzeHk9ZkMx8elgPX8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XqxIf80y9dIvNUqBSqew8jj.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat het van de kleine beer is
https://www.vlindersticht...r/?&vlinder=498&fase=rups

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 16:08
Ik zie in de laatste berichten veel over pepers. Laat ik die nou ook net per ongeluk hebben groeien...

Hoe dat zit? Ik heb twee planten gekocht bij de intratuin toen deze nog klein waren (Denk nog geen 10 cm groot). De reden hiervoor was omdat ik in april de kans kreeg om een moestuin te starten met als idee om hier ook paprika planten in te zetten.

Met de kennis die ik op dat moment had wist ik dat het wat aan de late kant was om een paprika plant vanuit een zaadje te kweken. Dus zodoende gekocht. Tenminste... Ik was in de overtuiging dat het paprika planten waren.

Toen begonnen de planten te groeien, voor mijn gevoel waren het kleine bladen, Maar wellicht was dat het ras ofzo.

Om de opbrengst een boost te geven heb ik in het begin de beginnende bloempjes verwijderd zodat de plant goed kon groeien.
Daarna kwam het moment dat ik de bloemen heb laten zitten en er vruchten aan kwamen (Yeej :) )
Maar de vorm viel toen toch best wel op, want het begon niet echt te lijken op een paprika. Maar wat het dan wel was? geen idee want het kaartje had ik natuurlijk niet meer...

Gezien ze de laatste twee weken goed zijn gaan rijpen is het dan toch tijd om hier wat hulp in te schakelen.
Wie weet wat voor pepers die precies zijn? En wellicht als extra's: Ik denk dat ik hier een sambal van wil maken, heeft iemand hier nog een bijpassend recept voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAaa3Td4KvJYM1TfVPnHMhaMY_0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LIGqolmih8RJKSf8Lgz9mygr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
Geen idee, wel een fraaie struik met al die rode vruchtjes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Een 'meerling' ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaLz6Jd2YqpjsuUXhMByTf594p4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7PKLmzqrUDBx3I0P2B0iSUhA.jpg?f=fotoalbum_large

van deze soort

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAGlQVZVC3KqfdNwQl3VeQ_tvOM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9fLAnpd2rP6FzxiqFRXaEyFQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• rlat52
T'is een kwaadaardige mutatie 😱

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwuHmZvpzBLVnuA75F8KpUDTB9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0DbSsxPv0u8xjE99vzdvtsjY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 16:08
rlat52 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:37:
Geen idee, wel een fraaie struik met al die rode vruchtjes.
Voor mijn gevoel is de opbrengs bij deze ook best aanzienlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benmen
Volledig in de lijn met the return heb ik de cherry tomatenplanten weggehaald, een grote bush die onhoudbaar was. Nu maar weer wortelen, sla, spinazie ingezaaid en gepoot. Kijken of dat nog wil lukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yoGpYK5M__-HHe19IWq-I5iEl2E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aBPn4nD8qQBuIwm215KBCgqG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RkGPdTaABCS81UFL7ukVPYyxzQ4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8mRNamFORuySOrGH0IncxxoO.jpg?f=fotoalbum_tile

• Marzman
  • Niet online

Marzman

rickie19 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:18:
Ik zie in de laatste berichten veel over pepers. Laat ik die nou ook net per ongeluk hebben groeien...

Hoe dat zit? Ik heb twee planten gekocht bij de intratuin toen deze nog klein waren (Denk nog geen 10 cm groot). De reden hiervoor was omdat ik in april de kans kreeg om een moestuin te starten met als idee om hier ook paprika planten in te zetten.

Met de kennis die ik op dat moment had wist ik dat het wat aan de late kant was om een paprika plant vanuit een zaadje te kweken. Dus zodoende gekocht. Tenminste... Ik was in de overtuiging dat het paprika planten waren.

Toen begonnen de planten te groeien, voor mijn gevoel waren het kleine bladen, Maar wellicht was dat het ras ofzo.

Om de opbrengst een boost te geven heb ik in het begin de beginnende bloempjes verwijderd zodat de plant goed kon groeien.
Daarna kwam het moment dat ik de bloemen heb laten zitten en er vruchten aan kwamen (Yeej :) )
Maar de vorm viel toen toch best wel op, want het begon niet echt te lijken op een paprika. Maar wat het dan wel was? geen idee want het kaartje had ik natuurlijk niet meer...

Gezien ze de laatste twee weken goed zijn gaan rijpen is het dan toch tijd om hier wat hulp in te schakelen.
Wie weet wat voor pepers die precies zijn? En wellicht als extra's: Ik denk dat ik hier een sambal van wil maken, heeft iemand hier nog een bijpassend recept voor?

[Afbeelding]
Zijn ze wel verkocht om te eten? Ze verkopen ook wel eens sierpepers en dan kijken ze wat minder met gif dat ze gebruiken.

Ik weet niet wat voor peper het is, het maakt ook niet zo veel uit. Ik weet ook niet meer wat ik heb groeien omdat ik niks gelabeld had, mijn vrouw klaagde al dat de paprika's te pittig waren maar na een snelle check kon ik haar uitleggen dat het jalapenos waren. Ik weet niet eens meer wat ik precies gezaaid heb, piri piri geloof ik, en paprika en jalapeno schijnbaar :p

[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 29-08-2024 07:05 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
rickie19 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:18:

[Afbeelding]
Geen idee wat voor peper het is, maar gezien de korte, bossige groei is het vermoedelijk een Capsicum Chinense.

Nu kunnen dat behoorlijk pittige pepers zijn dus voordat je er een sambal van maakt is het wellicht verstandig even te testen hoe scherp ze zijn.

Dit kun je doen door er 1 te halveren en dan even je tong er tegen aan te leggen. Vooral de binnenwand van de peper (zaadlijsten) bevatten de meeste capsaïcine houdende oliën en dus hitte.

Als ze flink scherp blijken kun je beter de hoeveelheid pepers doseren en bijvoorbeeld een rode paprika gebruiken als vulling voor je sambal. Zo voorkom je dat je een sambal krijgt die te heet is om te eten >:)

Tijdens het koken van je sambal kun je dan proeven en eventueel pepers toevoegen. Zo kun je de hitte doseren, toevoegen kan altijd maar teveel hitte eruit krijgen is minder makkelijk ;)

Ik ben zelf altijd een fan van sambal Badjak, daar zijn wel genoeg recepten online van te vinden.

Er zijn in dit topic ook wel eerder sambal recepten gepost, even zoeken op recept en je komt wel wat tegen :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Ook hier hangt de peper goed vol, heb afgelopen weken al wat geoogst en weggegeven aan familie/vrienden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tf_1JMHo5tImzefquJ-4GbUQqhk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ym6TPBUaD9jisoIZYHVbyfiB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXExMR_hAP5Suo9ZUJBK9xlgcvU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/beoCYzo9by0OxaWNcISTsKRa.jpg?f=user_large

Ze zijn best pittig, typische adjuma/madammie hitte.

Vandaag en morgen late dienst dus ben eten aan het maken voor mijn shifts, ajam smoor. En daar zijn ze perfect voor :9~

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uzTkmDAWZPR7EA65rgvcegkIpCk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ysjs8nanpElHiHap5owgsW1O.jpg?f=user_large

Mag even lekker 2 en een half uur pruttelen zodat het vocht langzaam verdampt en de saus indikt tot een soort jus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oyK1cHMGY1Rglg-jWjN4Hf_R_WY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eeMlIbO2VSMoBvGoTXsTsauf.jpg?f=user_large

Mijn gezin houdt (helaas) niet van pittig, dus als ik dit kook voor ons allemaal dan gaan er geen pepers in en eet ik er wat sambal bij. Maar als het alleen voor mezelf is gooi ik er dolgraag een lekker pepertje in. :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je kan de pepers ook later er door gooien (je hoeft het neit per se mee te bakken), wij hebben meestal een schoteltje met wat peper, wat schijfjes citroen. Dan kun je dat zelf toevoegen.

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Niet online
Marzman schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:55:
Je kan de pepers ook later er door gooien (je hoeft het neit per se mee te bakken), wij hebben meestal een schoteltje met wat peper, wat schijfjes citroen. Dan kun je dat zelf toevoegen.
Als je hem meestooft door het gerecht veranderd het hittebeeld ook, waar deze pepers rauw echt 'steken/schroeien' op de tong/lippen krijg je na het stoven een hittebeeld met een soort warme opbouwende gloed achter in je mond/keel.

Beetje lastig te omschrijven maar wel echt een aangename hitte die opbouwd.

In ieder geval vanavond wat lekkers, is klaar en smaakt goed :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQ0UvRX5i8S5kpMm-E_0zPVkfG0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oO7KqX8Odu7hNmieqsr2AOQS.jpg?f=user_large

Rijst en boontjes erbij, niets meer aan doen :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hk8q6MSLtsUtmxx5K-IKdJVfst0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/urSAQizxCeC94zwKJ05faU6M.jpg?f=user_large

[ Voor 10% gewijzigd door FrambozenTaart op 29-08-2024 12:29 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Snakeman123
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11-09 11:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/of2nLsq1VAN4asXELIRPiePqzNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7EwSUKxRObXl9vOrKURGEsXJ.jpg?f=fotoalbum_large

We hebben een huis gekocht met kas. En heb er veel zin in om zelf groente en fruit te gaan verbouwen. Iemand die een goed boek met tips kan delen voor beginners :)
Hopelijk kan ik volgend jaar de eerste oogst laten zien.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Snakeman123 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:04:
[Afbeelding]

We hebben een huis gekocht met kas. En heb er veel zin in om zelf groente en fruit te gaan verbouwen. Iemand die een goed boek met tips kan delen voor beginners :)
Wat een heerlijke tuin, geniet ervan d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]

https://www.bol.com/nl/nl...Pp0zr14_OONRoC3csQAvD_BwE

Om ziekten en plagen te leren kennen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rlat52
In plaats van sambal kunnen jullie peperfanaten ook eens trachten Gochujang te maken. Koreaanse pittige pasta die gerechten tevens een lekker aards smaakje meegeeft https://www.ah.nl/inspiratie/goed-om-te-weten/gochujang

T'is denk ik niet heel makkelijk maar daar draait de echte tweaker z'n hand niet voor om 😎

https://youtu.be/1yuaUJ2oh6Q

Filmpje van YouTube, gebruik voor eigen risico ☠️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yingli405
  • Niet online
FrambozenTaart schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:47:
Ook hier hangt de peper goed vol, heb afgelopen weken al wat geoogst en weggegeven aan familie/vrienden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ze zijn best pittig, typische adjuma/madammie hitte.

Vandaag en morgen late dienst dus ben eten aan het maken voor mijn shifts, ajam smoor. En daar zijn ze perfect voor :9~

[Afbeelding]

Mag even lekker 2 en een half uur pruttelen zodat het vocht langzaam verdampt en de saus indikt tot een soort jus:

[Afbeelding]

Mijn gezin houdt (helaas) niet van pittig, dus als ik dit kook voor ons allemaal dan gaan er geen pepers in en eet ik er wat sambal bij. Maar als het alleen voor mezelf is gooi ik er dolgraag een lekker pepertje in. :Y
Mijn 'mm jeanette' is look a like yours.
'k Zit hier te kwijlen van al dat lekkere eten (foto's)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 11:01
[Afbeelding]

Gaaf! Gefeliciteerd :)

ik heb wel een paar suggesties:
No Dig Organic Home & Garden - Charles Dowding

Het eetbare paradijs - Vera Greutink

Holzer's Permacultuur - Sepp Holzer

Die laatste is iets minder gefocussed praktische tips, maar vooral ook een leuk geschreven levensverhaal over hoe je op je eigen manier heel veel plezier kan hebben met tuinieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snakeman123
Dank allen voor de aanraders :) komende tijd bestellen en doorlezen. Waar kopen jullie zaden etc, online of bij de lokale tuincentrum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Snakeman123 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:57:
Dank allen voor de aanraders :) komende tijd bestellen en doorlezen. Waar kopen jullie zaden etc, online of bij de lokale tuincentrum?
Als je iets bijzonders wilt proberen online, anders bij het lokale tuincentrum. Gewoon uit groente halen kan ook.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snakeman123
Ik had al een zonnebloem gevonden in de berm die uitgebloeid was met alle pitjes erin, niet echt groente of fruit maar wel erg mooi in de zomer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19-09 11:01
Zeker, en de zaden zijn lekker op de salade (wel veel werk om ze te "pitten")

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Snakeman123 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:57:
Vreeken's zaden voor de leukere speciale rassen (https://vreeken.nl)

De bolster voor overig biologisch zaad (https://bolster.nl

De lokale tuinwinkel voor pootgoed, omdat die pootgoed los verkopen en ik nooit van die kilozakken pootgoed kwijt kan in mijn tuin

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
https://detuinenvanweldadigheid.nl/

Helaas hebben ze geen knoflook dit jaar 😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jaapzb schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:45:
[...]

Vreeken's zaden voor de leukere speciale rassen (https://vreeken.nl)

De bolster voor overig biologisch zaad (https://bolster.nl

De lokale tuinwinkel voor pootgoed, omdat die pootgoed los verkopen en ik nooit van die kilozakken pootgoed kwijt kan in mijn tuin
Vreeken heeft veel moois inderdaad. Wel duurt het echt weken voordat zij het een keer versturen. Daar moet je rekening mee houden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:11
Snakeman123 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:04:We hebben een huis gekocht met kas. En heb er veel zin in om zelf groente en fruit te gaan verbouwen. Iemand die een goed boek met tips kan delen voor beginners :)
Koop de bijbel voor ecologisch tuinieren.
Vol met tips, rassen/soorten, zaai en oogst kalenders, wisselteelt, eigenlijk alles om op een biologische manier je groente en fruit te verbouwen: Handboek ecologisch tuinieren. Kost iets meer dan een simpel boekje, maar dan heb je ook wat.

[ Voor 12% gewijzigd door Yaksa op 30-08-2024 16:02 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Weer wat kunnen oogsten, van klein naar groot ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLFGPe3sqVsR8AAHplLXqFMuGWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SQ6LPCEd24CCfw54Vj3UevRh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jku7CcwaULgUnKZf56qymyOQ8dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9zcvmOu3svTq11gPsYEyWmj.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:04
Hier is ondanks de late start genoeg vruchtvorming uiteindelijk, maar met hoe groen alles nog is betwijfel ik of dit gaat rijpen.

Ben benieuwd :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q12QM0Sh55a-jHhhdBn2BHYen7A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2fEy4rDkIw7QEGONKdOaIh2I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eDVpwsPSdqZXu9qcRlrax2JyfOE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BmQVExiVldmOM5ipPouHYrMI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ook namens mij bedankt voor de tips over de boeken.
Zou iemand de tips in de OP kunnen zetten? Heb ze al verzameld van de laatste paar pagina’s.

Boeken:
Handboek voor gezonde planten
Om ziekten en plagen te leren kennen

Handboek ecologisch tuinieren
Vol met tips, rassen/soorten, zaai en oogst kalenders, wisselteelt, eigenlijk alles om op een biologische manier je groente en fruit te verbouwen

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rlat52
Wellicht plus wat informatieve websites?

Bijvoorbeeld :
https://www.mooiemoestuin.nl/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
streamnl schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 08:23:
Ook namens mij bedankt voor de tips over de boeken.
Zou iemand de tips in de OP kunnen zetten? Heb ze al verzameld van de laatste paar pagina’s.

Boeken:
Handboek voor gezonde planten
Om ziekten en plagen te leren kennen

Handboek ecologisch tuinieren
Vol met tips, rassen/soorten, zaai en oogst kalenders, wisselteelt, eigenlijk alles om op een biologische manier je groente en fruit te verbouwen
Done! :)

Eindelijk een beetje lekker weer, nu maar hopen dat het even zo blijft. De paprika hier begint het nu tenminste een beetje naar de zin te krijgen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCf9DaRZ2o2AX9Wi03sKZ_h88m0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tTF7bE7KScP050jvWzo8nT4Z.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Pagina: 1 ... 76 ... 87 Laatste