Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 75 ... 87 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:20

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Meethenoob schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 08:58:
Vraagje:
Zijn egels in je moestuin positief?
Of eten ze ook je groente op?
Egels zijn geweldig, was heel blij dat ik er van de week weer eentje zag. Zeker niet verjagen, ze hebben het zwaar. Te weinig leefruimte, te veel tegentuinen, en ook nog nare ziektes die flink huishouden.

Groenten laten ze meestal met rust, van frambozen en aardbeien willen ze weleens een hapje mee-eten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ja, dat klinkt wel als een goed product voor je moestuin :+

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Het is ook gewoon verschrikkelijk dit jaar.
Ik had van de week late dienst dan kom ik rond 23:30 thuis gister op vrijdag is het 22:30.
Dan stap ik voor huis uit de auto en terwijl ik dan naast huis langs loop stap je van de één op de andere slak..
Vieze smeerboel..

Het jaar van de slak is wel passend het zou ook het jaar van de mier mogen zijn, daar sterft het hier ook van... samen met hun luizen vriendjes..

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Die mieren zitten daar vanwege de luizen :)

Ik heb dit jaar niet zo'n last van mieren. Paar jaar geleden begonnen met die ronde HG doosjes en die werken wel goed al zijn die ook niet zo ecologisch. Daarvoor was het aanmodderen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Omdat er dit jaar weinig insecten lijken te zijn, geef ik de merels en mussen af en toe een handje meelwormen. En kijk eens aan, daar komen ook meteen de naaktslakken op af. Zijn ze in elk geval (tijdelijk) afgeleid van de planten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb wat nieuwe vrienden die ook spruitjes lijken te lusten :) Koolwitjes in wording.
Ze doen maar, de planten kunnen er tegen & ik heb er meer dan genoeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFIeGU1yXDRZmYVSHs9W4u2PHTs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IWqHU4xKVuZUXcHIv18TOHs0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IDBXwmerynEJoS32kfLeLCLQt9c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7zaEUxg6K2tcNGUzd9fYwJB.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:19
Ik heb ze van de kool overgezet naar de Oost Indische kers die eten ze ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AgeFqLrkGtz63Xd7_en6MR_uEWo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pGcCu0BF4Xm2ldcDDh1AFJIK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door rlat52 op 28-07-2024 13:16 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:10

Haan

dotnetter

Vanmiddag de eerste komkommer/augurk geoogst, poppetje er bij om een beeld van de grootte te geven ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t0dEPVObezqWVKFV_zq_2dcoPGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CJqeeDMs1BzUwpR6Ju7bw8ok.jpg?f=fotoalbum_large

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Slonzo schreef op zondag 28 juli 2024 @ 13:02:
Ik heb wat nieuwe vrienden die ook spruitjes lijken te lusten :) Koolwitjes in wording.
Ze doen maar, de planten kunnen er tegen & ik heb er meer dan genoeg.

[Afbeelding][Afbeelding]
Dat je die laat zitten joh, ik heb al zoveel kolen verloren aan die beesten dat ik ze nu net zo'n gruwelijke dood wens als alle naaktslakken

Gelukkig zitten ze hier vooral op de oostindische kers

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Was hier happy dat er 1 courgette bleek te groeien na enkel de mannelijke bloemen gehad te hebben. Maar nu wordt die mini courgette geel en zacht. Lees online dat het dan geen bevruchte bloem is geweest....

Hopelijk volgen er nog meer nu het wat warmer en droger is buiten. Moet er toch wel 1 gaan lukken dit jaar? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-09 23:25
Paulus07 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 20:20:
Was hier happy dat er 1 courgette bleek te groeien na enkel de mannelijke bloemen gehad te hebben. Maar nu wordt die mini courgette geel en zacht. Lees online dat het dan geen bevruchte bloem is geweest....

Hopelijk volgen er nog meer nu het wat warmer en droger is buiten. Moet er toch wel 1 gaan lukken dit jaar? :P
ik hoop het voor je. Ikzelf heb ook nog 0 courgettes.
Mochten mijn planten eindelijk zo ver zijn om met een vrouwelijke bloem te komen, dan ga ik deze toch zeker met de hand bevruchten, zodat er zeker een vrucht aan komt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Late dienst, dus vanmorgen de peper een nieuwe toplaag grond met wat bemesting gegeven. Zal de pepers morgen nog ff oogsten.

Ook de verhoute takken uit de framboos geknipt, deze gaven geen frambozen meer. De jonge scheuten laten staan en deze ook een nieuwe toplaag met bemesting gegeven. Genoeg voeding om lekker te groeien, hopelijk volgend jaar weer volop frambozen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uXLjq04ZtRw_2hLGRFS243hptnE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/96Q7AQe819hvNS7N8c1SUOi9.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qdfs7meObDyFpj2efTZY5itlqZM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/58UFisRONz7Sp9sGhoqwzJUF.jpg?f=user_large

Vond in de grote pot ook wat jonge frambozen plantjes uit zaad van vruchten die ik had gemist, deze eruit gehaald en in de verse potgrond gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TXUoIV5QhvowvNXwckyHS-Rq7D8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bHm5Rzgtl3HeRzSJrkCcg3xH.jpg?f=user_large

Kijken of ze het redden, dan geef ik ze volgend jaar weg :)

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

jaapzb schreef op maandag 29 juli 2024 @ 19:42:
Dat je die laat zitten joh, ik heb al zoveel kolen verloren aan die beesten dat ik ze nu net zo'n gruwelijke dood wens als alle naaktslakken

Gelukkig zitten ze hier vooral op de oostindische kers
Ik heb meer dan 10 spruitjesplanten staan. Als ik daar 2 planten van verlies aan wat rupsen, achja... Ik ben toch de enige in huis die er van eet & ik kweek ze vooral voor de lol... Een beetje teruggeven aan de natuur is ook wel zo fijn, daar word ik blijer van dan van een hoop extra spruiten die ik toch niet op krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-09 22:12

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Jullie enig idee wat ik moet doen als m’n druiven er zo uitzien?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/juhoA3nqBjScmvnsR60MjOOHpIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bunzwF7EPsgydy9acCvm2pp4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Eerste vleestomaat op brood.

Nu weet ik weer waarom ik al die moeite doe ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vzeLdkGJgQkeQ-nZ8X8Yuz1iQt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HL5SOkHae4msEhPce20hZTVj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
apNia schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:58:
[Afbeelding]
Ziet eruit als Meeldauw, en daar zijn wel middeltjes voor.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:35
[Afbeelding]
Ziet eruit als een combinatie van het wit (echte meeldauw) en onvoldoende krenten.

Wat ik altijd vanuit de overlevering meegekregen heb:
In de winter voor de eerste knopzet, zwavelpoeder mengen met behanglijm, met een kwast op de knopaanzet aanbrengen. Voor de binnen druiven kun je in plaats van behanglijm yoghurt gebruiken.

Dieven moet je gedurende de groei van de vruchten bijtijds weg snoeien zodat er voldoende lucht bij de vruchten komt. (Het wit is een schimmel, komt met regen en nattigheid).

Door de vruchten te krenten (eenpitters eruit, tros voldoende uitdunnen) zitten de bessen niet dicht op elkaar en is kans op schimmel en rot kleiner. Voordeel is ook: grotere bes, mooiere trosvorm, zoetere bes.

Mijn buurman gaf zijn frankenthalers altijd kali. Niet alleen voor de groei maar ook om de bessen beter te laten kleuren (geen idee hoe dat proces werkt).

De laatste optie is met zwaveltabletten en verdampers in de nacht zwaveldamp in de kas te brengen. Dat deden veel druiven kwekers in het Westland. Zelf vind ik dat wat risicovol voor het kleine kasje dat ik heb.

Mocht je nog vragen hebben over het krenten stuur een dm. Mogelijk kan @Frost_Azimov laten zien hoe zijn gekrente trossen er nu bij hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Iemand een idee wat dit gaat worden? Ik dacht dat we boontjes geplant hadden, maar dit ziet er toch anders uit. Pompoen is het volgens mij ook niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ywYFobam-sGzYygUilaSxCLdjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rxy9JWepOdI2PEzNRlpf3bH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Haan schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:24:
Iemand een idee wat dit gaat worden? Ik dacht dat we boontjes geplant hadden, maar dit ziet er toch anders uit. Pompoen is het volgens mij ook niet.

[Afbeelding]
Kalebas misschien?

Wel heel iets anders dan boontjes 🤡
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D0SQhTdCINppbfXsL4nN6woRihA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q0A1HjLWsTkRUKPCdKDfkoa6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

[Afbeelding]
Waarom denk je dat het geen pompoen is?
Ik denk wel dat het pompoen is.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metieske
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-09 23:25
Het lijkt mij inderdaad ok heel erg op een pompoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:34
What things?
Well, I don't know what they are, I never saw them before. They looked like great big seed pods.

Where was the truck coming from?
Santa Mira.

Get on your radios and sound an all points alarm. Block all highways, stop all traffic, and call every law enforcement agency in the state!
Operator, get me the Federal Bureau of Investigation. Yes, it's an emergency!

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 10:08
De eerste watermeloen begint ook al ergens op te lijken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zq0AAZF8avnFVmky1ytHeAF5LnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sOFUPjCqZUSnq3Aeyv4Tmj3.jpg?f=fotoalbum_large

Heb wel wat problemen met de bevruchting dit jaar, maar waar dat door komt? er zaten tot vorig jaar enkele bijenkasten op ca. 500meter maar die zijn nu weg, het komt mogelijk door het weer of doordat er op meerdere percelen in de buurt dit jaar vrij veel gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt.

Ik hoop dat het volgend jaar beter is.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickie19
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 16:08
HandyLumberjack schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 19:57:
De eerste watermeloen begint ook al ergens op te lijken
[Afbeelding]

Heb wel wat problemen met de bevruchting dit jaar, maar waar dat door komt? er zaten tot vorig jaar enkele bijenkasten op ca. 500meter maar die zijn nu weg, het komt mogelijk door het weer of doordat er op meerdere percelen in de buurt dit jaar vrij veel gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt.

Ik hoop dat het volgend jaar beter is.
Erg mooi om te zien😊
Ik ben dit jaar voor het eerst begonnen met een moestuin. Als experiment heb ik 2 water meloen planten waarvan er eentje voor mijn gevoel erg goed gaat. Daar zitten er momenteel twee aan.
Eentje ervan heb ik vandaag gewogen, 726 gram. Erg benieuwd hoe die zich verder gaat ontwikkelen 😊

Is er overigens een reden dat je de water meloen op een steen hebt liggen?

[ Voor 3% gewijzigd door rickie19 op 31-07-2024 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:49

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Benmen schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 13:25:
[...]

Ziet eruit als een combinatie van het wit (echte meeldauw) en onvoldoende krenten.

Dieven moet je gedurende de groei van de vruchten bijtijds weg snoeien zodat er voldoende lucht bij de vruchten komt. (Het wit is een schimmel, komt met regen en nattigheid).
Je ziet op gezonde druiven ook vaak een witte waas zoals hier, maar dan is het gewoon gist. En ja, gist is een schimmel ;)

Hoe kun je het onderscheid maken tussen meeldauw en gist?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[Afbeelding]
Weggooien ;)

Bedoel je die witte waas? Misschien is dat de soort, zo heb ik ze ook wel eens in de supermarkt gezien.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Marzman schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 07:25:
[...]

Weggooien ;)

Bedoel je die witte waas? Misschien is dat de soort, zo heb ik ze ook wel eens in de supermarkt gezien.
Nee vorig jaar begon het hetzelfde en werden ze na een tijdje heel nasty grijzig. Anders dan het jaar ervoor. Ik vraag me af of ik er nu nog wat aan kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia

apNia

[...]

[...]
Wat een fantastisch uitgebreid antwoord <3
Wat zijn eenpitters trouwens? Vind het uitdunnen wat pittig werk, maar wel interessant om te weten :)
Ik zie dat een mengsel van water en melk kan werken tegen meeldauw, dat ga ik eens proberen. Tot dusver iig erg wittige trossen eruit geknipt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als het meeldauw is dan vind ik het ook wel raar dat ze dat zo verkocht hebben in de Lidl. We hebben die ook gewoon gegeten :p (was bij zowel de blauwe als de witte druiven).

Als ik hier kijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4BnLW3nGPArKWVcEuMpLnTwRoU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yWgS4Ulyj4ICLxktyYbFQHyq.png?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
rickie19 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:52:
[...]

Is er overigens een reden dat je de water meloen op een steen hebt liggen?
Dan ligt die niet op de natte grond waardoor die mogelijk kan gaan rotten (heb ik ooit gelezen). Daarnaast is het nogal vol in de moestuin en valt die zo wat meer op zodat ik er niet per ongeluk tegenaan stoot.

Ik wil volgend jaar de oppervlakte van de moestuin verdubbelen, zodat er wat meer ruimte is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Benmen
apNia schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:59:
[...]

Wat een fantastisch uitgebreid antwoord <3
Wat zijn eenpitters trouwens? Vind het uitdunnen wat pittig werk, maar wel interessant om te weten :)
Geen probleem hoor, deze tros kun je weggooien, hopelijk overleven je andere trossen het. Wat is een eenpitter.... Dat is een bes met een pit erin ;).

Ik zou melk niet zo snel toepassen (kan werken maar ik heb mijn opa, oma, buren er nooit over gehoord terwijl die allemaal druiven hadden).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LPRTXx4qTKJi5sucGqktX6kECww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mU1vHXdY6vTCGeR34VH2siU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xbus1Oaf82CpjltdgJsTQhbSct8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WC0ShQoSGJS0DbPxYeejC5Bu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWn-31Qz1pqpM6COdn-njqOXlDs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGND5NGN1N8FQhiPax7IGLrW.jpg?f=fotoalbum_tile

De foto's heb ik ergens vandaan maar weet niet meer waar. De dame is aan het krenten. Op de ingezoomde tros zie je hele kleine besjes, dat is de krent of eenpitter. Die wil je niet in je tros, hangen er dubbele bessen dan wil je die eigenlijk zo min mogelijk zodat de druiven de ruimte krijgen. Uiteindelijk krijg je dan een tros zoals op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5yPMtjNSUMk3jSOKitXjKn38lY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9GQzMW0ooUvitcKicSeIECH.jpg?f=fotoalbum_large
Om jullie lekker te maken: dit was de tuin van mijn overbuurman helaas zijn alle ranken omgezaagd na zijn overlijden.
Marzman schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 09:16:
Als het meeldauw is dan vind ik het ook wel raar dat ze dat zo verkocht hebben in de Lidl. We hebben die ook gewoon gegeten :p (was bij zowel de blauwe als de witte druiven).

Als ik hier kijk:
[Afbeelding]
Dat is ook geen meeldauw, dat is het waslaagje op de druif. Goede druiven hebben zo een waas, als de trossen groter zijn en je pakt een bes vast dan is dat laagje weg. Zie de foto hieronder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AFk9CWOvRE8l1G4ghwt1S8GinoA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9igXIYBr2FDccMGnOL7tm7xA.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet precies welke bessen ik heb beetgepakt en welke niet. Een mooie tros heeft dat laagje intact O+
bvk schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 00:00:
[...]

Je ziet op gezonde druiven ook vaak een witte waas zoals hier, maar dan is het gewoon gist. En ja, gist is een schimmel ;)

Hoe kun je het onderscheid maken tussen meeldauw en gist?
Zoals de foto hierboven? Ik ken het niet als gist/schimmel laag maar eerder als een waslaagje (bescherming van de druiven).

[ Voor 25% gewijzigd door Benmen op 01-08-2024 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwistedIT
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 14:39
Zo dan… die rupsen zijn lekker bezig. Al de paksoi, op eentje na, zijn verdwenen. Terwijl ze de rest van de planten met rust laten..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WNBVZeR9H7FgOwI3GCNOBjhYIxY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77OLjXfOLWqZQ0H8C7QKmTO5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik laat de laatste ook maar staan voor ze als snack. Hebben de andere planten langer de tijd om door te groeien…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haan

Haan

dotnetter

Nieuwe komkommers in aantocht en de eerste broccoli! Koolwit rupsen vinden die bladeren blijkbaar ook lekker..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8VWK_3pUm09Kr9Dx5NDr6Pk7iE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6FW8TkFTrBcXQMEHuxkkVxsx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Z5uXeHCSR4Z3hmClZKSbDc1HpY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HcZAnNMQwrWmukbZ9q90IXDl.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 18:16
[...]

Mocht je nog vragen hebben over het krenten stuur een dm. Mogelijk kan @Frost_Azimov laten zien hoe zijn gekrente trossen er nu bij hangen.
Sure, ik ben toevallig net vandaag wat aan het oogsten geweest. Je ziet hier wat Frankenthalers op wat oxheart tomaten liggen. Ik heb idd, vroeg in het seizoen wat zwavel gespoten als de druiven nog miniem zijn, en tot nu toe mijn kas goed luchtig gehouden, nog bijna geen last van schimmel gehad ondanks het slechte weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLoRw6GZpK9UPLp3G3EmfQV4G-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6ikNrelxSyQdv2A27i9gi5D.jpg?f=fotoalbum_large

verder met benmens instructie aan het krenten geweest, wat grotere druiven opleverd. Verder ook trossen weggehaald (als ze nog klein zijn) zodat ik zo om de 60 cm een tros over had.

Ik had uiteindelijk 24 trossen over, en heb er nog een paar trossen (5 of zo) wat later laten door ontwikkelen, zodat ik ook wat druiven heb aan het einde van de zomer.

De druiven krijgen vroeg in het seizoen altijd wat kali, voor de ontwikkeling van de vrucht. Zo nu en dan wat water (echt maar een paar keer, want regen), maar daar moet ik wat voorzichtig mee zijn omdat ik de tomaten niets wil geven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsstYq8T4ZxSBVLU0JqBKJf4kXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baUWYvr0X82LM6tdeakJpJ0S.jpg?f=fotoalbum_large
Zo ziet het er uit als ze 'hangen'

[ Voor 11% gewijzigd door Frost_Azimov op 03-08-2024 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Frost_Azimov schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 23:47:
[...]

Sure, ik ...
Zo ziet het er uit als ze 'hangen'
Gaaf! Heeft het geholpen? Mijn overbuurman had een greppel voor zijn druiven gemaakt (20cm diep 50 breedte) dat vulde hij met water in het voorjaar en zomer. Ik moet de exacte periode opzoeken. Daar stond echt flink water in, mijn oma deed dat ook bij de druiven een flinke watergift zodat ze voldoend groei hebben.

De oogst ziet er in ieder geval goed uit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Benmen schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 00:04:
[...]

Gaaf! Heeft het geholpen? Mijn overbuurman had een greppel voor zijn druiven gemaakt (20cm diep 50 breedte) dat vulde hij met water in het voorjaar en zomer. Ik moet de exacte periode opzoeken. Daar stond echt flink water in, mijn oma deed dat ook bij de druiven een flinke watergift zodat ze voldoend groei hebben.

De oogst ziet er in ieder geval goed uit!
Vanwege alle regen stond de waterspiegel bij ons idioot hoog. 30cm graven en je kwam water tegen. Ik heb de hele zomer practisch geen water gegeven, alleen maar als ik wat 'extra' wilde geven zoals Kalium, of Kalk (wat mijn druiven ook zo nu en dan krijgen).

Tomaten en paprika's zijn de enige twee andere belangrijke planten in de kas, en die krijgen al helemaal geen water, die mogen het lekker zelf zoeken. Je ziet aan de eerste oogst dat ze dat redelijk gelukt is ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Tof! Blij dat het geholpen heeft

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Frost_Azimov
TwistedIT schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:19:
Zo dan… die rupsen zijn lekker bezig. Al de paksoi, op eentje na, zijn verdwenen. Terwijl ze de rest van de planten met rust laten..

[Afbeelding]

Ik laat de laatste ook maar staan voor ze als snack. Hebben de andere planten langer de tijd om door te groeien…
Poeh...als er één plant is die favouriet is bij de beestjes om opgegeten te worden is het wel paksoi.. Ik kweek het eigenlijk alleen nog maar binnen, vroeg in het seizoen voordat het te warm wordt.
Voorbeeldje, in april:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlvuBJBJ2MgWNwYQpmxA4tCRWLg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E81atz3FACKl4nLjVn2NQInQ.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens...over vretende beestjes gesproken... ik heb dit jaar wel wat bij geleerd. Ik had begin dit jaar wat speciale kweek netjes gekocht op ali (ik geloof dat ik er al eens eerder wat over zei). Die dingen zijn geweldig gebleken... Niet voor alles (had ook wat rond een paar druiven gedaan, maar dat had weinig zin). Maar bij bepaalde planten echt veel betere resultaten, zonder spuiten en die dingen zijn ook nog prima opnieuw te gebruiken.

Tot nu toe mijn twee favouriete toepassingen: een met foto, de perzik (zat vaak oorwurm in,nu veel minder)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeK_RWW8u61It4tJPZtbFFkqU0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ha9sBIoEJOT0Z7fRIUIubmhm.jpg?f=fotoalbum_large

en de tweede toepassing werkt helemaal geweldig; ik heb een flinke vijg (10 jaar oud of zo) en nog nooit echt mooie vijgen kunnen eten, want de wespen aten ze al op voor ik de kans kreeg. Nu zijn wespen nodig bij de bestuiving, maar nog voor de vijgen rijp waren heb ik ze ook van die zakjes voorzien en voor het eerst in jaren heb ik nu echt rijpe vijgen voor mij alleen :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benmen
Waarschijnlijk een gebrek van mijzelf maar ik heb er altijd plezier in om in Frankrijk te kijken naar andere soorten dan die we hier hebben:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z9CxNuiz_AjcqYRHwY3BvN0bE-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jy8vMzIiig7XOjS3FeLevbiG.jpg?f=fotoalbum_large

Net ook even kasje beetje aan kant gemaakt, alle courgette bladeren met wit erop eruit en de leeuwenbekjes eruit getrokken. Na een vakantie toch nog een kleine opbrengst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CVPkcEbPLiBR6Z5DzELM7vq0CrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1moSPbXHn6q1Ph5sxGfucdTf.jpg?f=fotoalbum_large

Jullie mogen raden wat dat groene ding op de voorgrond is.🤡

[ Voor 37% gewijzigd door Benmen op 04-08-2024 14:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Benmen schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:16:
Net ook even kasje beetje aan kant gemaakt, alle courgette bladeren met wit erop eruit en de leeuwenbekjes eruit getrokken. Na een vakantie toch nog een kleine opbrengst:

[Afbeelding]
Hier ook een gigantische opbrengst (het is ook al augustus) :p
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7dHctJc1y0Cm1Ykdc7yj42RPMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jbGwqFAANEfspobHqyecTbE1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdGI4ij5UaZb8diQ1nYjTpTrsqk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HsXBi10tazyXVewRnB7mIS9o.jpg?f=fotoalbum_large

Hiervoor al een keer één tomaat en één paprika geoogst. Dit is niet het moestuinjaar dat de vriezer bijgevuld wordt denk ik ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Haha Tsja de drie dingen die echt goed gaan hier: pruimen, Japanse wijnbes, cherrytomaat.

De snack komkommer, paprika, tomaat, meloen het is eigenlijk allemaal beperkt helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Benmen schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:16:
Waarschijnlijk een gebrek van mijzelf maar ik heb er altijd plezier in om in Frankrijk te kijken naar andere soorten dan die we hier hebben:)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jullie mogen raden wat dat groene ding op de voorgrond is.🤡
Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan. Van 3 soorten tomaten die wij lekker vonden, wat zaadjes eruit gehaald, droog gemaakt en in de auto gelegd om verder te drogen. Met 39 graden (buiten de auto) ging dat prima.
Een cherry soort, een Green Zebra en zaden van een Noir de Crimee
Hieronder de zaden van een Noir de Crimee

Hopelijk komt er volgend jaar iets uit.

vanAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WwdgR_KerLc0cWKTkOVMDVE9bJs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERpOs0G9sMj9Aj09WiwL2O3i.jpg?f=fotoalbum_tilenaarAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6xLPTz8Um4Hf2txFvLHV61UEVWM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hN8Vsc3A9s5n1yXOa0kHOfUg.jpg?f=fotoalbum_tile

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Voor mensen die misschien wel wat meer oogst hebben ;-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mfe1ff_Csvyu7sWwucm0Ai4m-Vc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9y5QeXWT0H947GItVBMHZpQ5.jpg?f=fotoalbum_large
Misschien leuk om te kijken wat je nu eigenlijk kunt doen met zo'n berg tomaten (behalve de buren blij maken).. Natuurlijk...; invriezen, maar je moet een stevige vriezer hebben, dus we gaan terug naar vroeger... inmaken!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jXLeXggLcR-pqBKJH7Ba2i490Kk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oYhZ18RF96HpV4WqhssfPqS0.jpg?f=fotoalbum_large Eerst het zaakje wassen, snijden, en koken... en dan de staafmixer er door heen, we houden zo'n 5 liter 'tomaten sap' over.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Prd0s1KgTnX-oDEy1FWS3jJB1o4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ENOFE57J6H03Y7v10vKSvbSe.jpg?f=fotoalbum_largeWe zien hier dat er al water zit in de inmaak ketel.. We koken hier de potten in waar het zaakje zometeen in gaat. Die potten hebben we eerst in heet soda water gespoeld. (Inplaats van zo'n fancy ketel kun je ook gewoon een flinke pan pakken hoor).Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hV3W2mf4XUOPhn1a-hH1xcnobDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mNE0CElh7EaZg8xb2dHX945x.jpg?f=fotoalbum_largeAls de potten zo'n 10 minuten schoon gekookt zijn zetten we ze voorzichtig neer op een schone handdoek. (ohja, alles met netjes gewassen handen b.t.w). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzaYm3_iUSZUMiHkpNJZGDt3RnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ae6djxQC9LwCPpZmweq8a608.jpg?f=fotoalbum_largeDaarna kunnen we de potten met een trechter vullen. (overigens werken gewone glazen potten waar je boontjes van hak ofzo in koopt ook prima hoor). Ook de trechter is gekookt natuurlijk...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-0Y0gzlu8lzpZDGLXcaz8KaPc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFn8Phx4yT0Sb2x9awo8A8sC.jpg?f=fotoalbum_largeDaarna gaan de potten in de ketel... voor tomaten is het minimaal 30 minuten op 90 graden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qzR88qEbQBvowxcgY6grKiGcqn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAATQCSCv2HSADpYfvH7Oldd.jpg?f=fotoalbum_large Als alles klaar is, zetten we de potten op de kop om af te koelen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0uEiFWnAGhoGZNTkO98xCEzvJWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2GnzT4Kz8eNcM6RxQfaX7X9.jpg?f=fotoalbum_large En dan de voorraad kast in...

Je kunt het zo een dik jaar bewaren, maar dat haalt het bij ons meestal niet... we gebruiken het om soep en spaghetti saus van te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Wat gaaf! Iemand ideeën voor een berg pruimen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Benmen schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 07:18:
Wat gaaf! Iemand ideeën voor een berg pruimen?
In ieder geval jam natuurlijk. En pruimenchutney is ook erg lekker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Frost_Azimov schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:47:
[Afbeelding]
Misschien leuk om te kijken wat je nu eigenlijk kunt doen met zo'n berg tomaten (behalve de buren blij maken).. Natuurlijk...; invriezen, maar je moet een stevige vriezer hebben, dus we gaan terug naar vroeger... inmaken!
[Afbeelding] Eerst het zaakje wassen, snijden, en koken... en dan de blender er door heen, we houden zo'n 5 liter 'tomaten sap' over.[Afbeelding]We zien hier dat er al water zit in de inmaak ketel.. We koken hier de potten in waar het zaakje zometeen in gaat. Die potten hebben we eerst in heet soda water gespoeld. (Inplaats van zo'n fancy keter kun je ook gewoon een flinke pan pakken hoor).[Afbeelding]Als de potten zo'n 10 minuten schoon gekookt zijn zetten we ze voorzichtig neer op een schone handdoek. (ohja, alles met netjes gewassen handen b.t.w). [Afbeelding]Daarna kunnen we de potten met een trechter vullen. (overigens werken gewone glazen potten waar je boontjes van hak ofzo in koopt ook prima hoor). Ook de trechter is gekookt natuurlijk...[Afbeelding]Daarna gaan de potten in de ketel... voor tomaten is het minimaal 30 minuten op 90 graden.[Afbeelding] Als alles klaar is, zetten we de potten op de kop om af te koelen...[Afbeelding] En dan de voorraad kast in...

Je kunt het zo een dik jaar bewaren, maar dat haalt het bij ons meestal niet... we gebruiken het om soep en spaghetti saus van te maken...
Lekker hoor, ik had precies hetzelfde plan, en de oogst is hier ook best goed.

Ik was alleen even vergeten dat die twee peuters hier het heerlijk vinden om iedere dag samen ruim een halve kilo verse tomaten op te eten.

Volgend jaar komen hier een stuk meer planten te staan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Benmen
Ik heb ook ergens veel van 😁😅 pruimen. Nu een kleine twee kilo geplukt, hangt denk minimaal dezelfde hoeveelheid nog aan de boom:)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/41piWMT8Dv5rvU5OsYGwhrU0DyY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zg0FXefaxCrkbPRACoiqYBkR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Dacht dat de slakken met deze temperaturen wel inmiddels verdampt of gesmolten zouden zijn. Maar kroop er hier alsnog zo'n hele grote dikke oranje rond over het terras.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:49

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Paulus07 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:19:
Dacht dat de slakken met deze temperaturen wel inmiddels verdampt of gesmolten zouden zijn. Maar kroop er hier alsnog zo'n hele grote dikke oranje rond over het terras.....
Dat dacht ik ook, maar controleer nu wel weer elke avond mijn paprikaplanten aangezien ik wederom een klein gaatje aantrof. Veroorzaakt door ook kleine slakjes die zich ergens schuilhouden en bij een beetje vochtige atmosfeer toch weer tevoorschijn komen en het nodig vinden om niet 1 vrucht verder op te eten maar steeds van nieuwe vruchten een hapje te nemen....

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
HandyLumberjack schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:55:
[...]

Lekker hoor, ik had precies hetzelfde plan, en de oogst is hier ook best goed.

Ik was alleen even vergeten dat die twee peuters hier het heerlijk vinden om iedere dag samen ruim een halve kilo verse tomaten op te eten.

Volgend jaar komen hier een stuk meer planten te staan.
Geweldig, peuters met goede smaak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Benmen schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:32:
Ik heb ook ergens veel van 😁😅 pruimen. Nu een kleine twee kilo geplukt, hangt denk minimaal dezelfde hoeveelheid nog aan de boom:)
Tja... je kunt het inmaken eens proberen, pruimen zijn ook 30 minuten op 90 graden... wat wijn en of rum er bij (bij het inmaken, kan best) en je hebt een leuk toetje voor in de winter..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 18-09 12:16
Frost_Azimov schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:47:
[Afbeelding]
[Afbeelding] Eerst het zaakje wassen, snijden, en koken... en dan de staafmixer er door heen, we houden zo'n 5 liter 'tomaten sap' over.[Afbeelding]We zien hier dat er al water zit in de inmaak ketel.. We koken hier de potten in waar het zaakje zometeen in gaat. Die potten hebben we eerst in heet soda water gespoeld. (Inplaats van zo'n fancy ketel kun je ook gewoon een flinke pan pakken hoor).[Afbeelding]Als de potten zo'n 10 minuten schoon gekookt zijn zetten we ze voorzichtig neer op een schone handdoek. (ohja, alles met netjes gewassen handen b.t.w). [Afbeelding]Daarna kunnen we de potten met een trechter vullen. (overigens werken gewone glazen potten waar je boontjes van hak ofzo in koopt ook prima hoor). Ook de trechter is gekookt natuurlijk...[Afbeelding]Daarna gaan de potten in de ketel... voor tomaten is het minimaal 30 minuten op 90 graden.[Afbeelding] Als alles klaar is, zetten we de potten op de kop om af te koelen...[Afbeelding] En dan de voorraad kast in...

Waarom zet je de potten nog eens in heet water na het vullen? Als je je tomaten heet in de potten doet dan zit je toch goed? Of heeft dit te maken met de weckpotten?
Ik gebruik gewone schroefdeksel potten en dan hoeft dat alleszins niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Dat inmaken doe ik dan met de volgende batch, zit nog genoeg aan de boom. (Pruimentaart kan ook maar om nou 5kg in een taart te verwerken....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je kan ze ook weggeven aan familie, buren. Misschien krijg je er een keer iets anders voor terug ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Marzman schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 06:08:
Je kan ze ook weggeven aan familie, buren. Misschien krijg je er een keer iets anders voor terug ;)
Weggeven 🥺 het enige fruit dat in fatsoenlijke aantallen van de struik is gekomen....dat doet toch niemand 😘;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frost_Azimov
nightgold schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 23:24:
[...]

Waarom zet je de potten nog eens in heet water na het vullen? Als je je tomaten heet in de potten doet dan zit je toch goed? Of heeft dit te maken met de weckpotten?
Ik gebruik gewone schroefdeksel potten en dan hoeft dat alleszins niet.
Dat is zelfs heel belangrijk, DAT is namelijk het proces van sterilisatie bij het inmaken. De potten worden gevuld en al nog eens gekookt. Hoelang is afhankelijk van wat je inmaakt (daar zijn tabellen voor). Het koken doet twee dingen met de potten; het stereliseert de inhoud, want geen bacterien = geen bederf. Verder worden de potten hiermee (tot op zekere hoogte) vacuum getrokken, en ook de lucht in de pot is na het koken steriel, vandaar dat je het rustig een jaar kunt bewaren. De potten in het voorbeeld zijn inderdaad weckpotten, maar ik maak ook in met de draai deksels hoor, maar het proces blijft hetzelfde.

De kooktijden zijn als eerder gezegd verschillend per inhoud; tomaten, vruchten etc. hebben vaak van zichzelf al suikers en zuren, en daarmee een bacterie onvriendelijke omgeving. Met 30 minuten ben je vaak klaar. Maar je kunt zelfs bijvoorbeeld vlees inmaken, en dat vereist langere tijd. Vooral uitkijken met bonen, daar kan de botulisme bacterie zich ontwikkelen als er niet goed is ingemaakt, en dat kan dodelijk zijn.

Lees je eerst goed in voor je gaat inmaken; kooktijden zijn erg belangrijk. Rode bietjes moeten bijvoorbeeld een heel uur op 100 graden... (en ik doe er zelfs ook nog een beetje azijn bij), en asperges zelfs 2 uur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobNemoo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 18-09 17:11
Frost_Azimov schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:53:
[...]

Dat is zelfs heel belangrijk, DAT is namelijk het proces van sterilisatie bij het inmaken. De potten worden gevuld en al nog eens gekookt. Hoelang is afhankelijk van wat je inmaakt (daar zijn tabellen voor). Het koken doet twee dingen met de potten; het stereliseert de inhoud, want geen bacterien = geen bederf. Verder worden de potten hiermee (tot op zekere hoogte) vacuum getrokken, en ook de lucht in de pot is na het komen steriel, vandaar dat je het rustig een jaar kunt bewaren. De potten in het voorbeeld zijn inderdaad weckpotten, maar ik maak ook in met de draai deksels hoor, maar het proces blijft hetzelfde.

De kooktijden zijn als eerder gezegd verschillend per inhoud; tomaten, vruchten etc. hebben vaak van zichzelf al suikers en zuren, en daarmee een bacterie onvriendelijke omgeving. Met 30 minuten ben je vaak klaar. Maar je kunt zelfs bijvoorbeeld vlees inmaken, en dat vereist langere tijd. Vooral uitkijken met bonen, daar kan de botulisme bacterie zich ontwikkelen als er niet goed is ingemaakt, en dat kan dodelijk zijn.

Lees je eerst goed in voor je gaat inmaken; kooktijden zijn erg belangrijk. Rode bietjes moeten bijvoorbeeld een heel uur op 100 graden... (en ik doe er zelfs ook nog een beetje azijn bij), en asperges zelfs 2 uur!
Mooi stukje kennis dit. Ga ik werk van maken met de tomaten oogst van dit jaar. d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Heel eerlijk: niet uit de moestuin, maar wel in een straal van 500 meter om mijn huis.

De jaarlijkse voorraad bramenjam weer gemaakt. Ik heb 3 locaties en blijft elk jaar weer leuk om te proeven dat er verschil zit in smaak tussen de locaties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gk6lZLI1vktKF1rnqbazhaCLP_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vH60ExQcXaCS6MVWIX7SJAE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05:50
jeroenkb schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:03:
Heel eerlijk: niet uit de moestuin, maar wel in een straal van 500 meter om mijn huis.

De jaarlijkse voorraad bramenjam weer gemaakt. Ik heb 3 locaties en blijft elk jaar weer leuk om te proeven dat er verschil zit in smaak tussen de locaties

[Afbeelding]
Lekker!

Receptje? Ik heb ook net bramen geplukt waarmee ik aan de slag ga :)

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
1nsane schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:22:
[...]

Lekker!

Receptje? Ik heb ook net bramen geplukt waarmee ik aan de slag ga :)
Aangezien ik hekel heb aan de pitjes haal ik die er altijd uit. Is een extra stap in het proces die je kan overslaan.

Ik pureer de bramen. Dan door een zeef wrijven. Dan bepalen hoeveel gewicht je aan bramensap overhoudt. Vervolgens het sap met geleisuiker 3 minuten laten koken (ik gebruik de light versie; is 500 gr suiker per 1250 sap. Is dan nog steeds zoet genoeg) en een halve citroen erbij persen.

Je weckpot een paar minuten koken in water.

En dan vullen... that's it

(voor de volwassen versie kun je er nog een klein schuitje port bij doen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nightgold
[...]

Dat is zelfs heel belangrijk, DAT is namelijk het proces van sterilisatie bij het inmaken. De potten worden gevuld en al nog eens gekookt. Hoelang is afhankelijk van wat je inmaakt (daar zijn tabellen voor). Het koken doet twee dingen met de potten; het stereliseert de inhoud, want geen bacterien = geen bederf. Verder worden de potten hiermee (tot op zekere hoogte) vacuum getrokken, en ook de lucht in de pot is na het komen steriel, vandaar dat je het rustig een jaar kunt bewaren. De potten in het voorbeeld zijn inderdaad weckpotten, maar ik maak ook in met de draai deksels hoor, maar het proces blijft hetzelfde.

Voor weckpotten ga ik me niet uitspreken maar voor potten met schroefdeksels klopt dit niet hoor.
- Je steriliseert je potten vooraleer ze te vullen (bv op 110° in de oven laten staan en dekseltjes koken in water, of je hele potten in het kokend water)
- Je brengt je confituur, of wat dan ook, aan de kook
- Je vult je gesteriliseerde potten met je hete kooksel
- schroef je deksels erop en gewoon laten afkoelen
Als je deksels nog goed zijn zullen ze gegarandeerd vacuum trekken. Ze blijven perfect >1j houdbaar. Je hoeft daarna echt niet nog eens te gaan koken.

In het licht van de discussie nog eens wat informatie gaan opzoeken en jouw methode is bedoeld voor weckpotten (wat je dus ook gebruikt). Daarbij mogen de potten zelfs koud gevuld worden. Daarna is het dan idd de bedoeling van je potten te koken zodat de lucht via het rubber ontsnapt en vacuum getrokken word.
Je potten moeten uiteraard ook vooraf al gesteriliseerd worden.
Vooral uitkijken met bonen, daar kan de botulisme bacterie zich ontwikkelen
Dit geldt voor alles met een zuurtegraad > 5, zogoed als alles die geen fruit is dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Wel oppassen voor wormpjes (en geen laaghangende bramen plukken :P )

https://www.omroepbrabant...voor-wriemelende-wormpjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
jeroenkb schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 14:03:

[Afbeelding]
Lekker hoor, dat heeft mij ook geïnspireerd om ook een rondje te maken in mijn eigen stukje bos op zoek naar bramen. De meeste waren nog niet rijp dus ik ga over een weekje opnieuw. Wel genoeg kunnen plukken voor 1 kg jam, dat gaat snel genoeg op, dus wecken is niet nodig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
HandyLumberjack schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:02:
[...]

Lekker hoor, dat heeft mij ook geïnspireerd om ook een rondje te maken in mijn eigen stukje bos op zoek naar bramen. De meeste waren nog niet rijp dus ik ga over een weekje opnieuw. Wel genoeg kunnen plukken voor 1 kg jam, dat gaat snel genoeg op, dus wecken is niet nodig :).
Normaal is het hier ook pas vanaf midden augustus.

Dit jaar uitzonderlijk. Begon 2 weken geleden al. En ook erg zoet. Ik heb een paar potten die meer op blauwe bessen jam smaken dan bramen...

En dan nog een paar maanden en dan zijn de rozenbottels weer aan de beurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PF7lGIq1QvAnGffboQ5EUovQVXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J20aVRTrDNa8oBwPE6zkSX9O.jpg?f=fotoalbum_large

Dus pot in kokend water vooraf, vullen, ondersteboven en afkoelen en dan nog eens koken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Benmen schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:10:
[Afbeelding]

Dus pot in kokend water vooraf, vullen, ondersteboven en afkoelen en dan nog eens koken?
@Frost_Azimov

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ik pluk ze toch al niet in het bos, vanwege de vossenlintworm, maar die schijnt de rest van het land nog niet te hebben veroverd.

Jam zit er dit jaar voor mij niet in, de aardbeien zijn door de vele regen klein gebleven en niet lekker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
De oogst is hier dit jaar niet oogverblindend enorm groot zeg maar...

Puntpaprika krijgt hier en daar al wat kleur.
We hebben 1 dikke augurk en een hoop beginnende.
De zonnebloemen schieten wel met een rotgang omhoog.

Maar ja laat begonnen, klote voorjaar en niet veel aandacht aan besteed.
Aardbeien heb we een stuk of 10 gehad denk ik..

Volgend jaar beter!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFTJMO-aLUqCVHxG_Pd8y18kzxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ieYUyhrlVGziZSn0024zJB4n.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Au5MJ8Sscbp_FecVG1IkZQTwdxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NQVppEEvhCz9MxWdnMat6GBA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HV3W0oWkxb6208RBDZYH0zD1Etk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLVYjK5YgZNVAnUM4E9jui1m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iVUORj26jZpvYhdQSwYs9A821O0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tz9WsCbC22ZOUv1f7wPGAqdD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wneFGlqJ8tRJSqwkbTPGc8GhtL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCLxuCIEdYEnKHxZWSdjfXs7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hamvMl8PD_tp9VoNG8I0FDxzlq0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ztt5I2NqxuXClzgBDWxNuyL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjOb7SJVs9-Utey_T0BEnvTBdhs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMeu1hweYHBgkDA1WzUCTtBu.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
VeertienKaVier schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:59:
[...]

Ik pluk ze toch al niet in het bos, vanwege de vossenlintworm, maar die schijnt de rest van het land nog niet te hebben veroverd.

Jam zit er dit jaar voor mij niet in, de aardbeien zijn door de vele regen klein gebleven en niet lekker.
Als je er jam van maakt (en dus kookt) zit je altijd goed. Die vosselintworm is alleen een risico als je ze rauw eet.

Net even een schep bramenjam op mij toetje gehad, echt heerlijk :9

[ Voor 6% gewijzigd door HandyLumberjack op 08-08-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]
maar ik maak ook in met de draai deksels hoor, maar het proces blijft hetzelfde.
Aangezien mijn vrouw toch alle potten en ijsbakjes bewaard zodat we nooit bakjes of potten hoeven te kopen, maakt het nog uit wat voor potten? Pindakaaspotten met plastic deksel, jampotten met metalen deksel? Misschien bij metalen deksels plastic zakje er om? (tegen roesten). edit: Of niet, want een pastic zakje kun je niet koken :p

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 08-08-2024 20:41 ]

/▌

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-09 20:25

Metalfreak

Hoije woh!

Ik heb afgelopen weekend heerlijke tomatensoep gemaakt van groenten uit eigen tuin voor de vrienden die voor een festival op bezoek waren. Het viel heel erg goed in de smaak :9~ :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X00p1S8CAYuGmiletmCiht0Ikjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eK3F6vUwr16A0DmQ1AqaLbMJ.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben we twee dagen heerlijk van kunnen eten voordat we naar het festivalterrein zijn gegaan :9

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Benmen schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 18:10:
[Afbeelding]

bijna;
1. pot stereliseren (eerst even in de soda, en dan 10 minuten koken in water)
2. potten vullen
3. pot met inhoud koken, tijd afhankelijk van wat er in zit (zie weck tijd tabellen)
4. op zijn kop laten afkoelen

en bij donker/gematigde temperatuur opbergen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
nightgold schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:34:
[...]
Voor weckpotten ga ik me niet uitspreken maar voor potten met schroefdeksels klopt dit niet hoor.
Je hebt gelijk, ik zei inmaken, en dat is een brede term voor alles wat je wilt bewaren, zelfs dingen in het zuur of olie stoppen valt daar onder, en ook wecken valt er onder. Maar wat ik doe is idd specifiek wecken, want daarmee kun je alles nog beter bewaren. Het uiteindelijke doel is zero bacterien.

Voor een aantal producten (fruit met name) werkt de methode die jij beschrijft ook prima. Heeft overigens niet zo veel met de pot zelf te maken, want wecken kan ook prima met de gewone schroef deksel pot.

Ik heb nu eenmaal de spullen, en eenmaal ge-wecked is er meer kans dat alles goed blijft, het is iets meer werk, maar ook wel weer leuk om te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frost_Azimov
Marzman schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 20:39:
[...]

Aangezien mijn vrouw toch alle potten en ijsbakjes bewaard zodat we nooit bakjes of potten hoeven te kopen, maakt het nog uit wat voor potten? Pindakaaspotten met plastic deksel, jampotten met metalen deksel? Misschien bij metalen deksels plastic zakje er om? (tegen roesten). edit: Of niet, want een pastic zakje kun je niet koken :p
jaaaah da's wel belangrijk ja.. het is belangrijk dat de deksels luchtdicht afsluiten (en natuurlijk tegen hitte kunnen). Ik check altijd even de verzegeling (een soort rubber achtig randje aan de binnenkant van het deksel). Als dat er een beetje iffy (is dat een woord?) uitziet, dan waag ik mijn oogst er niet aan.

Gewoon degelijke glazen potten met stevige, schone metalen deksels. (ook gewoon per 10 (ofzo) te koop hoor, bij de welkoop ofzo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nair
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 18:03
Metalfreak schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:09:
Ik heb afgelopen weekend heerlijke tomatensoep gemaakt van groenten uit eigen tuin voor de vrienden die voor een festival op bezoek waren. Het viel heel erg goed in de smaak :9~ :
[Afbeelding]

Hebben we twee dagen heerlijk van kunnen eten voordat we naar het festivalterrein zijn gegaan :9
Ziet er heerlijk uit. Heb je een recept? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

nair schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:56:
[...]

Ziet er heerlijk uit. Heb je een recept? :)
Ik gooi maar wat bij elkaar :')

De (ik schat 1,5kg) tomaten heb ik wel eerst een 20 minuten in de oven gedaan zodat ze een beetje geroosterd worden en de velletjes loslaten. Dan komt het lastige en meteen ook het meeste werk, het ontvellen: Dan de ontvelde tomaten in de pan, ik heb er een wortel (uit eigen tuin) bij gedaan, twee minipaprika's (uit eigen tuin), een ui en twee teentjes knoflook (helaas niet uit eigen tuin) en nog een restje soepgroenten die ik nog had liggen. Verder wat water (ongeveer 1 liter, maar kun je nog aanvullen indien nodig) erbij en kruiden naar smaak. Eventueel een klein blikje tomatenpuree als je nog wat meer tomaat erbij wil, maar hoeft volgens mij niet. Twee groentebouillontabletjes erbij en laat maar twee uur sudderen. Soepballetjes even voorbakken in de pan en er op tijd weer uit halen. Na die twee uur, de staafmixer er doorheen, de balletjes erbij, vermicelli erbij, even weer laten opwarmen en klaar.

Zoiets was het geloof ik :P Ik doe het meer op gevoel en de vrienden waren zeer enthousiast. Vulde ook erg goed trouwens.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Metalfreak schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:03:
[...]

I Dan komt het lastige en meteen ook het meeste werk, het ontvellen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MLuj8DDkrxol1AcdR81VZOAHM7A=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uYlL7QLDF0Crmc0NmLkLLrOn.png?f=user_large

Problem solved ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

Moet je zo'n ding wel hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Niet online
Metalfreak schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:23:
[...]

Klopt.

Maar zijn niet zo duur en erg makkelijk voor een hoop dingen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rlat52
Vorig jaar voor het eerst knoflookpasta gemaakt. Goed bevallen, dus dit jaar weer. Met 2 potjes doen we een jaar!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/29ddkXvR-LEKMR2lrBuv1uUZUmQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M41C4OgmVX6VgK7X1u3zjMHW.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/knoflookpasta/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Dit jaar voor het eerst "klimmende" courgette geplant. Na een moeizame start door het natte voorjaar gaan ze als een malle. Goede opbrengst en prima van smaak!

Wel regelmatig opbinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWBk_esAWuoU9GuEG6u3zu1L6B4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1D485KSnkR1WyjAgqwjLYuQ.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/80i1v6214IhAnAEMlfe6yeLj1WU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kH17kuqNSXaNQAjAwcvwGa2Y.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YT4vJrga4_ptcHArC6DnhvRaQkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EiLsdjApCekH3xlztIFdFYzA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:53
Je kunt toch elke courgette plant de hoogte in laten groeien? Moet niet gekker worden een speciale klimmende ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Metalfreak schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:23:
[...]

Rommelmarkt of kringloop.

De mijne zal inmiddels zo'n vijf decennia oud zijn, blijft trouw zijn rondjes draaien. Aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier aan het hopen dat ik straks bij de courgette zowel mannelijke als vrowulijke bloemen heb. Tot nu toe is het steeds om en om geweest dus geen kans om zelf voor bij te spelen.... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-09 17:28
Is dit niet handiger? ( garlic breek blokjes uit de vriezer )

https://www.google.com/se...4fd4,vid:OOKawPQ0Rrs,st:0

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

VeertienKaVier schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:48:
[...]

Rommelmarkt of kringloop.

De mijne zal inmiddels zo'n vijf decennia oud zijn, blijft trouw zijn rondjes draaien. Aanrader!
Toen ik nog samenwoonde had ik zo'n ding wel in huis, maar zou tegenwoordig niet weten waar ik 'm voor zou moeten gebruiken behalve 1x per jaar tomatensoep dan. Dan doe ik het wel even met de hand, kasten liggen al veel te vol met dingen die je 1x per jaar gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
idef1x schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:47:
Je kunt toch elke courgette plant de hoogte in laten groeien? Moet niet gekker worden een speciale klimmende ;-)
Ja, dat kan. Volgens mij kwam er een tijdje geleden een filmpje voorbij hierover in dit topic, naar aanleiding daarvan heb ik dat geprobeert, en het werkt beste prettig.

Maar je krijgt dan geen normale klimplant, maar meer een soort palmboom model.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2rcjHMZLn_fb8Acqfwe_c_rDCV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyZop2hFuGaS9aavjYIY5B0m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52

[Afbeelding]
Benieuwd, wat zijn het uiteindelijk geworden? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
HandyLumberjack schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:52:
[...]

Ja, dat kan. Volgens mij kwam er een tijdje geleden een filmpje voorbij hierover in dit topic, naar aanleiding daarvan heb ik dat geprobeert, en het werkt beste prettig.

Maar je krijgt dan geen normale klimplant, maar meer een soort palmboom model.

[Afbeelding]
Inderdaad, ook wel eens gedaan. Door de kortere dikkere stam wel wat lastiger op te binden.

Had dit jaar ook nog twee "normale" Black Beauty courgettes maar die hebben het na de natte start aanzienlijk minder gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
Metalfreak schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 23:03:
[...]
Dan komt het lastige en meteen ook het meeste werk, het ontvellen:
- Kruisje snijden onderaan de tomaat met een mesje
- 30 seconden in kokend water
- Laten schrikken in koud water
En het vel valt er bijna vanzelf af _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:04
Vorig jaar zat ik er bovenop, dit jaar een stuk minder aandacht gehad voor de moestuin en daarmee een maand of 2 te laat gestart. Met het natte weer eerder dit jaar was ik benieuwd of ik alsnog een inhaalslag zou kunnen maken, en wat de oogst is als ik er simpelweg minder mee doe.

Pepers; ik heb 6 planten staan van zaad van vorig jaar om te zien of een mutatie door zet. Eerste lichting bloemen viel er vanaf, nu volop pepertjes, echter zijn ze pas een cm of 2-4 groot, dus betwijfel of dat gaat rijpen.

Paprikas:
4x de marconi golden en 4x een grote normale paprika. Groeit momenteel aardig goed. Ook hier gaat rijpen interessant worden.

Tomaten:
Heb 4 planten van een zaadje meegenomen uit frankrijk, die begint pas net met bloemen aanmalen terwijl de plant al zo'n 2 meter hoog is. Gok niet dat dat nog wat wordt.

Verder nog 9x San Marzano staan (per 3 op elkaar geplant, experiment.)

Daar zie ik vooral een slechte vruchtzetting, ondanks dagelijks tikken, een ventilator aan gedurende de dag en een hordeur voor de ventilatie. Zal alsnog wel te vochtig zijn geweest voor 't stuifmeel. De meeste trossen zien er zo uit, en groeien een hoop aftakkingen/bladeren midden in de bloementros.

Los van de matige zomer tot nu toe helpt op tijd beginnen dus wel ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1velMtN671Yir_EGCk0zRt5FeA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BRKDhwoMbm7t1BDdX3fT2pnW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Een tweede ronde bramen plukken gedaan, niet superveel, maar wel genoeg voor een paar maanden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fA6UVt4OIamCkxBj3lpUCFl0Aw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKCVj6Ad9sY5LrWjNzRi6GQR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nair
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-09 18:03
rlat52 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:39:
Vorig jaar voor het eerst knoflookpasta gemaakt. Goed bevallen, dus dit jaar weer. Met 2 potjes doen we een jaar!
[Afbeelding]

https://www.mooiemoestuin.nl/inmaken/knoflookpasta/
Zou ik jou mogen vragen hoeveel knofloken er nodig zijn voor 1 zo'n potje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
nair schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 23:57:
[...]

Zou ik jou mogen vragen hoeveel knofloken er nodig zijn voor 1 zo'n potje? :)
Erm, goeie vraag, heb niet echt opgelet hoeveel er precies is ingegaan.

Heb dit jaar 10 hele bollen knoflook aan teentjes gepoot, dat is zeg maar 40 bollen oogst.
Daar heb ik haast 3 potjes pasta mee kunnen maken.

Echter was zeker de helft van de oogst dit jaar erg klein (natte weer denk ik), dus zeg maar 30 bollen oogst van normale grootte.

Wilde gok, 8 tot 10 bollen voor een potje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 19-09 17:28
rlat52 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 09:39:
[...]

Erm, goeie vraag, heb niet echt opgelet hoeveel er precies is ingegaan.

Heb dit jaar 10 hele bollen knoflook aan teentjes gepoot, dat is zeg maar 40 bollen oogst.
Daar heb ik haast 3 potjes pasta mee kunnen maken.

Echter was zeker de helft van de oogst dit jaar erg klein (natte weer denk ik), dus zeg maar 30 bollen oogst van normale grootte.

Wilde gok, 8 tot 10 bollen voor een potje?
Zoals ik eerder al zei, is dit niet makkelijker?

In de blender gooien, daarna in een plastiek zak en er breekrandjes in maken.
Kan zo de vriezer in, en gooi je het in de pan als je het nodig hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Na enkele weten flink zweten (~39graden) in Zuid-Frankrijk, gisteren weer thuisgekomen om hier verder te zweten. 🥵

Fam. heeft de tuin bijgehouden en de kippetjes verzorgd.
De tomaten gaan goed en de pepertjes beginnen eindelijk te komen.
Wat een verschil met de hoeveelheid als dit vergelijk met de voorgaande jaren. Maar ja, beter iets…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4u6Hp_Iq5QiZus6ibTHpcY4VtU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bekh5YJ64lwff6IvXhALoks0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p6NDIf_5R8qC4I8EepczwQUsHkE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DmW1MLfG0RjoiJGpQiRGxIS0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VzFpHdMbX9R8uE3iBLwfVP8oYo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oy1CRv26NjYrSUjaa8atubbi.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/by6GRRyqunvZWGaPtxSuupjmkFU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLtlog0TG3KobILqGwleyJsg.jpg?f=fotoalbum_tile

De courgette kunnen we wel weggooien. Die heeft het niet overleefd ;(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_XnfAi0wstWrqVVWJqfW6ixaNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JCyTN5wmLzNVyKfKhFize0Gw.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zNoiZJwrdctKZQ8dNosRAQ4JMAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VqcfWR9u4sp6sYqkddLiAPTF.jpg?f=fotoalbum_large

Moeders heeft gisteren de pruim leeggetrokken, nog eens drie kg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
Meethenoob schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 15:36:
[...]

Zoals ik eerder al zei, is dit niet makkelijker?

In de blender gooien, daarna in een plastiek zak en er breekrandjes in maken.
Kan zo de vriezer in, en gooi je het in de pan als je het nodig hebt.
De link werkt voor mij niet.
Pureren en in de vriezer werkt ook prima, heb wel de indruk dat de smaak na een paar maanden achteruit gaat. Geen idee of het makkelijker is. Het recept is niet erg bewerkelijk.

Hoe dan ook, de potjes met zoute knoflook pasta zijn mij goed bevallen. Blijft buiten de koelkast zeer lang goed. Eenmaal open zet ik het in de koelkast bij de andere kookspulletjes. Potje openen, schep(je) bij het gerecht en klaar. Meestal meteen genoeg zout.

Wat ook niet helpt is dat m'n lieve vrouw de vriezer zo vol propt met allerlei meuk dat het een hele expeditie is om m'n knoflook terug te vinden. 🧗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
rlat52 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:36:
[...]

De link werkt voor mij niet.
Pureren.... Blijft buiten de koelkast zeer lang goed. Eenmaal open zet
Ook al eens proberen te fermenteren? Dan zou het ook lang houdbaar moeten zijn?
Pagina: 1 ... 75 ... 87 Laatste