@Nopheros ik heb dat ook gehad maar ik kon het er niet afvegen ofzo, jij wel?
Overigens is het bij mij vanzelf verdwenen lijkt het
Nee dat is er inderdaad niet af te vegen. Wat ik zo heb gevonden is dat het een reactie is op het vele water wat er in de plant zit.Freezhost schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:27:
@Nopheros ik heb dat ook gehad maar ik kon het er niet afvegen ofzo, jij wel?
Kan het al denk je? Het is elk jaar even wennen ja als ze naar buiten moeten, of te veel wind, of te veel zon. Maar als ze dat overleven komt het inderdaad wel goedNopheros schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:37:
[...]
Heb ze sinds gister (4x peper en 4x paprika) in de volle grond gezet. Ze hebben de wind overleeft maar er zijn wel enkele blaadjes gesneuveld helaas. Ze staan er wat verslagen bij maar ze hebben het overleefd dus komt vast weer goed.
[ Voor 10% gewijzigd door Marzman op 29-04-2024 12:45 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Als dit het is denk ik dat de temperaturen wel kunnen. Mijn plantjes hebben wel meer nachten van 10 graden gehad, ze staan ook niet echt binnen maar semi-binnen in een veranda. Maar ik vraag me af of er nog dipjes komen dat het kouder wordt (het kan immers) en het regent nog steeds zo veel. Maar binnen groeien ze nu denk ik wel sneller (afgezien van de planten die in een te kleine pot zitten).Paulus07 schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:54:
Zou hier ook graag planten als pepers, paprikas, tomaten en komkommer naar buiten willen doen maar ben bang dat het nog wat te vroeg zal zijn.....
Weet niet of de nachten nog wat te koud/fris zullen zijn. Komende week ziet er wel redelijk hetzelfde uit
[Afbeelding]
/▌
[ Voor 42% gewijzigd door Nopheros op 29-04-2024 13:29 ]
Ja dat idee had ik ook, er heeft inderdaad wat water bij mij op de bladeren gelegen, condens van de bak waar ze in stonden. Nu zien ze er weer prima uit.Nopheros schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:37:
[...]
Nee dat is er inderdaad niet af te vegen. Wat ik zo heb gevonden is dat het een reactie is op het vele water wat er in de plant zit.
Zolang de plant nu niet meer teveel water krijgt is het volgens mij geen probleem.
Heb ze sinds gister (4x peper en 4x paprika) in de volle grond gezet. Ze hebben de wind overleeft maar er zijn wel enkele blaadjes gesneuveld helaas. Ze staan er wat verslagen bij maar ze hebben het overleefd dus komt vast weer goed.
Als je ze buiten zet misschien een PIR plaat onder de pot zetten? Met name de grond is vrij koud in de ochtend.Freezhost schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:29:
[...]
Ja dat idee had ik ook, er heeft inderdaad wat water bij mij op de bladeren gelegen, condens van de bak waar ze in stonden. Nu zien ze er weer prima uit.
Jou planten trekken vast ook nog wel bij
Vaak ben je te bang.....Freezhost schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:27:
Ik durf ze ook nog niet naar buiten te doen, pepers en paprika's heb ik dit jaar voor het eerst en ze zijn al vrij groot maar zolang ze nog passen binnen laat ik ze nog even staan.
'k Zie nu waarom jouw planten zo hard groeien, ze krijgen extra CO2 als voeding van sigarettenbvk schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:29:
[...]
Vaak ben je te bang.....
Hupsakee, naar buiten ermee!
[Afbeelding]
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Jij begrijpt het! Vooral er goed over uitblazen, vinden ze heerlijk.yingli405 schreef op maandag 29 april 2024 @ 18:42:
[...]
'k Zie nu waarom jouw planten zo hard groeien, ze krijgen extra CO2 als voeding van sigaretten
Dat is oedeem. Kan geen kwaad. Blad heeft meer vocht opgenomen dan kan verdampen. Dus misschien in een wat te vochtoge omgeving gestaan. Met het blad komt het niet meer goed, maar nieuwe bladeren hebben dat issue niet.Nopheros schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:21:
Vandaag is eindelijk de dag dat bjj mij de peper en paprikaplanten van binnen naar buiten gaan.
Nu zie ik opeens blaasjes/bultjes zitten op de bladeren van 1 van de peperplanten. De rest ziet er goed uit. Google leverde zo snel niets op. Iemand die dit herkend en kan aangeven wat er verkeerd gaat?
edit:
Nog even verder zoeken dan kom ik uit op een te vochtige grond / teveel water.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik heb nog nooit een pissebed levend materiaal weten aanvreten? Het zijn erg nuttige beestjes, ze verwerken normaalgezien enkel dood materiaal. Ze kunnen ook makkelijk de stam op, dus waarom zouden ze enkel onderaan of op de grond aanvreten? Ik vermoed dat je in realiteit jacht maakt op een ander beestjePGMO schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:33:
De pissebedden vreten de buitenste laag van de stammen van tomaten, aubergine, pepers en paprika's aan. Ook de bladeren als die de grond raken.
[ Voor 18% gewijzigd door Slonzo op 30-04-2024 17:26 ]
https://www.marktplaats.n...omaten-plantjes-heel-veelmrwolf schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:06:
[...]
MP had ik inderdaad ook even snel gecheckt, maar dat aanbod was vooral van tuincentra enzo. Houd ik ff in de gaten en bedankt voor je aanbod!
Dat verbaast mij ook, ik zie ze hier eigenlijk alleen in de composttonnen, waar ze elkaar verdringen rondom het groenteloof.Slonzo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:04:
[...]
Ik heb nog nooit een pissebed levend materiaal weten aanvreten? Het zijn erg nuttige beestjes, ze verwerken normaalgezien enkel dood materiaal.
[ Voor 10% gewijzigd door VeertienKaVier op 01-05-2024 07:44 ]
![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ga het hier denk vrijdag of weekend verder buiten zetten. Morgen volgens de radar ff flink harde bui en knallen.Marzman schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:57:
Ik heb ook wat pepers buiten gezet en mijn tomatenplanten. Maar het weerTemperaturen zijn wel goed en vandaag is het top.
[Afbeelding]
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Hee die herinner ik me nog, fijn dat het mysterie dit jaar opgelost zal wordenFrambozenTaart schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:32:
En had vorig jaar een peper die tussen de tegels groeide in een potje gezet, die heb ik door de winter gekregen.
[Afbeelding]
Ja ik zet die lijmvallen altijd gewoon op een saté prikker, dat scheelt een boel gedoe.Slonzo schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:47:
[...]
Hee die herinner ik me nog, fijn dat het mysterie dit jaar opgelost zal worden
Top idee ook om die gele plakstrips op stokjes te steken, dat ga ik in het vervolg ook doen.
Zit altijd te klooien om ze ergens op te hangen
Iets als dit. Nodig is het alleen wanneer je met indringers zit. Hier is het elk jaar minstens wel 1 of 2 keer feest met de rouwvliegjes dus ik zet sowieso van die lijmvallen, ik heb echt een bloedhekel aan die beestenFreezhost schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:55:
Wat is dat voor een plakstrip? En is dat echt nodig?
[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 02-05-2024 10:00 ]
In de potgrond die ik had gebruikt zat wat rouwvarenvlieg, daar werken die lijmvallen goed tegen. Heb je ze niet door de hele huiskamer heen.Freezhost schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 09:55:
Wat is dat voor een plakstrip? En is dat echt nodig?
Zelf heb ik dit jaar voor het eerst pepers en paprika's dus ik ben nog een beetje zoekende hoe dat precies werkt. Toch wat anders dan sla en tomaat, etc
[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 02-05-2024 10:39 ]
/▌
Super heet was het inderdaad niet, maar ik heb gisteren de hele dag in de tuin gewerkt en naar goede gewoonte bij het eerste mooie weer van het jaar, waren mijn nek/armen ook best rood verschroeid te noemenMarzman schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:39:
Bij mij geen verschroeide blaadjes (het is ook nog niet zo heet)
[ Voor 6% gewijzigd door Slonzo op 02-05-2024 12:08 ]
/▌
[ Voor 11% gewijzigd door 2Dutch op 02-05-2024 14:17 ]
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Wij hadden vorig jaar ook wat snack komkommers en dat werden uiteindelijk ook flinke planten.Paulus07 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:26:
Worden alle komkommer variant planten trouwens grote/lange klimmers?
Ben benieuwd namelijk of de snack komkommer ook een grote plant zal worden of de hoogte in zal gaan?
Heb nu een snack komkommer plantje buiten gezet met een stok (zo'n ijzeren spiraal) en benieuwd of dat voldoende zal zijn en die zelf de weg zal vinden.
Bij de plant zie ik bovenaan al wel zo'n dun "sprietje" zitten. Maar die wikkelt zich niet echt om de stok heen ofzo. Steel zelf staat naast de stok maar weet niet of je zelf nog iets moet doen om te zorgen dat die zich vast gaat klampen?
Beetje drastisch om daarvoor je ogen uit te branden, nee?2Dutch schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:16:
ps: als ik luizen spot in de bramenstruik heb ik daar de perfecte truc voor gevonden: creme bruleebranderCheap and fast!
Het is een superklein brandertje, wel altijd even de plantenspuit bij de hand zodat de gezonde bladeren niet al te veel op hun donder krijgen. Maar had een jaartje of wat geleden een aardige invasie in een bramenplant en met even wat luizen cremeren was het issue in 1 klap en voor de rest van dat seizoen opgelost. Het is geen las-apparaat, dus mijn ogen hebben niks te lijden gehad...so farSlonzo schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:44:
[...]
Beetje drastisch om daarvoor je ogen uit te branden, nee?
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Heb er nu 1 in de pot staan. Dacht als ik er 3 doe dan heb ik straks wel erg veel komkommers denk als ik hoor dat het snelle groeiers zijnFrambozenTaart schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:34:
[...]
Wij hadden vorig jaar ook wat snack komkommers en dat werden uiteindelijk ook flinke planten.
Hier gewoon 3 bamboestokken in de pot gestoken en deze aan de bovenkant met elkaar verbonden zodat je een soort 3 span hebt. En dan leid ik de planten met van dat binddraad van de action:
https://www.action.com/nl...den-collection-tuindraad/
Gewoon een losse lus om de stok en de stam, ergens bij een blad zodat ie niet kan zakken. Niet te strak want de stam verdikt vaak nog.
Ze willen zelf ook wel klimmen maar wanneer er komkommers aan gaan groeien is wat extra steun wel gewenst door het gewicht.
Je verbrandt dan toch die bladeren?2Dutch schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:47:
[...]
Het is een superklein brandertje, wel altijd even de plantenspuit bij de hand zodat de gezonde bladeren niet al te veel op hun donder krijgen. Maar had een jaartje of wat geleden een aardige invasie in een bramenplant en met even wat luizen cremeren was het issue in 1 klap en voor de rest van dat seizoen opgelost. Het is geen las-apparaat, dus mijn ogen hebben niks te lijden gehad...so far
/▌
Bij mij werden ook de snack komkommers hele grote planten, een meter of 5 langPaulus07 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:26:
Worden alle komkommer variant planten trouwens grote/lange klimmers?
Ben benieuwd namelijk of de snack komkommer ook een grote plant zal worden of de hoogte in zal gaan?
Heb nu een snack komkommer plantje buiten gezet met een stok (zo'n ijzeren spiraal) en benieuwd of dat voldoende zal zijn en die zelf de weg zal vinden.
Bij de plant zie ik bovenaan al wel zo'n dun "sprietje" zitten. Maar die wikkelt zich niet echt om de stok heen ofzo. Steel zelf staat naast de stok maar weet niet of je zelf nog iets moet doen om te zorgen dat die zich vast gaat klampen?
Die had ik buiten gezetbarrymossel schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:05:
Hier is het hele huis donker doordat de totaal overstrekte pepers de ramen bedekken. En ons dakterras wordt vernieuwd. Dus tsja, over 2 weken misschien wat licht in huis??
[Afbeelding]
/▌
Zo staan mijn pepers en paprika's er ook bij, misschien iets korter. Gisteren een vleestomaat naar buiten gedaan, die werd echt te groot maar hij hangt er nu maar slapjes bij. Gelukkig heb ik nog een reservebarrymossel schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 22:05:
Hier is het hele huis donker doordat de totaal overstrekte pepers de ramen bedekken. En ons dakterras wordt vernieuwd. Dus tsja, over 2 weken misschien wat licht in huis??
[Afbeelding]
[ Voor 3% gewijzigd door Freezhost op 03-05-2024 09:10 ]
Met een beetje beleid komt dat goed, ook al kregen ze een tikje warmte mee, ze vielen er niet af en veerden weer keurig opMarzman schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:14:
[...]
Je verbrandt dan toch die bladeren?
Ik heb nog wel een onkruidbrander liggen, maar om die nou op mijn planten los te laten
Jazeker. We zijn nu een weekje op vakantie en dan hoop ik dat het dakterras klaar is. Dan gaan ze direct in een grotere pot naar buiten!Freezhost schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:09:
[...]
Zet jij die pepers nog in een grotere pot of niet?
Ja hoor, genoeg.dotacom schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:55:
Zijn er hier die zelf hun moestuinbakken gemaakt hebben? Die klant-en-klare moestuinbakken vind ik heel overpriced, en zijn allemaal in hetzelfde formaat. Wij hebben hier een grote houtzagerij in de buurt, die eiken planken maakt. Is dit een geschikte houtsoort hiervoor?
[ Voor 19% gewijzigd door streamnl op 05-05-2024 09:45 ]
Wat vurenhout voor een paar tientjes en je bent wel klaar hoor... Zelfs de kromme rommel van de bouwmarkt is daar goed genoeg voor. Geen idee waarom je eik zou willen gebruikendotacom schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:55:
Zijn er hier die zelf hun moestuinbakken gemaakt hebben? Die klant-en-klare moestuinbakken vind ik heel overpriced, en zijn allemaal in hetzelfde formaat. Wij hebben hier een grote houtzagerij in de buurt, die eiken planken maakt. Is dit een geschikte houtsoort hiervoor?
Heb hier tijdje terug via marktplaats voor 5 euro per stuk "palletranden" gekocht. Zijn ook makkelijk te stapelen als je een hogere rand/bak wil. Worteldoek erin gedaan en klaardotacom schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:55:
![]() | ![]() | ![]() |
Adjust non olet, plerumque...
Een belangrijk onderdeel van de opvoeding is het leren water geven 🥳1nsane schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:57:
dus vandaag wat plantjes gehaald en samen met m’n dochter in de bak gezet.
Moet nog ergens m’n vochtmeter opduiken en de sparstang van de bak maargoed de plantjes waren niet duur dus ik ga m’n best doen en als het niet lukt, evengoed.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dat vind ze ook heel leuk!rlat52 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:20:
[...]
Een belangrijk onderdeel van de opvoeding is het leren water geven 🥳
Goed dat je dit samen doet. Misschien neemt ze jouw hobby over en het is erg leerzaam.1nsane schreef op zondag 5 mei 2024 @ 16:57:
Jaren geleden had ik tomaten en ander spul gekweekt op een schaduwrijk balkon wat echt nog behoorlijk lastig was. (Wel gelukt)
Nu heb ik echter een tuin maar door verbouwing en verhuizing eigenlijk te laat om van scratch te beginnen dus vandaag wat plantjes gehaald en samen met m’n dochter in de bak gezet.
Moet nog ergens m’n vochtmeter opduiken en de sparstang van de bak maargoed de plantjes waren niet duur dus ik ga m’n best doen en als het niet lukt, evengoed.
Van rechts naar links:
- rode paprika
- Mme Jeannette
- San Marzano tomaat
- Tijm
Ik begreep van een kennis dat planten zoals Tijm etherische oliën afscheiden waar insecten niet van houden. Zodoende. De tijm zit in een hele grote pot en dat laat ik zo zodat de andere planten ruimbaan hebben in de bak.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dit is precies de reden waarom ik er ook vol met mijn kids voor ga. Dus thuis lukt het al, maar omdat we op de basisschool koken voor de omgeving en omdat kennis van waar komt mijn eten eigenlijk vandaan?, langzaam verdwijnt. Heb ik samen met de schoolleiding een subsidie aangevraagd (en een bijdrage van de Rabo). Met de subsidie hebben we een kas neergezet, diverse fruitbomen en heb ik zelf bij het lokale tuincentrum wat tomaten, prei en nog wat dingen gehaald zodat ze niet alleen hoeven op te kweken.streamnl schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:59:
[...]
Het is erg bijzonder dat een hoop leerlingen tegenwoordig niet meer weten waar (en hoe) sommige producten vandaan komen.
![]() | ![]() |
[ Voor 9% gewijzigd door Benmen op 05-05-2024 19:06 ]
Heel tof!Benmen schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:38:
[...]
Dit is precies de reden waarom ik er ook vol met mijn kids voor ga. Dus thuis lukt het al, maar omdat we op de basisschool koken voor de omgeving en omdat kennis van waar komt mijn eten eigenlijk vandaan?, langzaam verdwijnt. Heb ik samen met de schoolleiding een subsidie aangevraagd (en een bijdrage van de Rabo). Met de subsidie hebben we een kas neergezet, diverse fruitbomen en heb ik zelf bij het lokale tuincentrum wat tomaten, prei en nog wat dingen gehaald zodat ze niet alleen hoeven op te kweken.
De zaden krijgen de scholen hier in de omgeving jaarlijks als pakket van Rijk Zwaan.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ben nu ook bezig om winkel basilicum te stekken, of dat gaat lukken...
Heb nu ook drie p11 potjes met geranium, nu begreep ik van mijn moeder dat die ook gestekt kunnen worden, dat wil ik ook nog in de vingers krijgen. Het enten van tomaten en dergelijke op andere onderstammen laat ik maar voor wat het is
Hier bij de basisschool is er sinds enkele jaren een moestuin bij de kleuters. Ondergetekende was tot dit jaar moestuinvader en hielp met het e.e.a. en sponsorde planten als het in de klas niet helemaal goed was gegaan.Benmen schreef op zondag 5 mei 2024 @ 18:38:
[...]
Dit is precies de reden waarom ik er ook vol met mijn kids voor ga. Dus thuis lukt het al, maar omdat we op de basisschool koken voor de omgeving en omdat kennis van waar komt mijn eten eigenlijk vandaan?, langzaam verdwijnt. Heb ik samen met de schoolleiding een subsidie aangevraagd (en een bijdrage van de Rabo). Met de subsidie hebben we een kas neergezet, diverse fruitbomen en heb ik zelf bij het lokale tuincentrum wat tomaten, prei en nog wat dingen gehaald zodat ze niet alleen hoeven op te kweken.
De zaden krijgen de scholen hier in de omgeving jaarlijks als pakket van Rijk Zwaan.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ben nu ook bezig om winkel basilicum te stekken, of dat gaat lukken...
Heb nu ook drie p11 potjes met geranium, nu begreep ik van mijn moeder dat die ook gestekt kunnen worden, dat wil ik ook nog in de vingers krijgen. Het enten van tomaten en dergelijke op andere onderstammen laat ik maar voor wat het is
Precies waarom ik m’n kleine meeneem in veel dingen die ik doe van koken tot dit.streamnl schreef op zondag 5 mei 2024 @ 17:59:
[...]
Goed dat je dit samen doet. Misschien neemt ze jouw hobby over en het is erg leerzaam.
Het is erg bijzonder dat een hoop leerlingen tegenwoordig niet meer weten waar (en hoe) sommige producten vandaan komen.
***members only***
Als ze ouder en wilder worden maakt een plantje op de vensterbank ook niet meer uit hoor. Hoe je ze ook opvoedt (of desnoods drillt)...1nsane schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:03:
[...]
Precies waarom ik m’n kleine meeneem in veel dingen die ik doe van koken tot dit.
Ze is 1,5 dus ik heb nog niet het idee dat ze heel goed weet wat ze doet maar juist dit is een mooi moment om haar erin mee te nemen. Oogst zal pas richting oktober zijn als het goed gaat en tegen die tijd is ze 2 en sponzen als het zijn, zal ze herkennen dat die lekkere tomaten van een plant komen dus ik denk dat het alsnog leerzaam is.
Nu was ze vooral boos dat ze niet door mocht scheppen maar het begrip “zachtjes, aai, aai” snapt ze al goed door de katten. Ze weer dus wel dat ze voorzichtig moet doen met de plantjes
Tenzij het een niet nader te noemen soort is?barrymossel schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:15:
[...]
Als ze ouder en wilder worden maakt een plantje op de vensterbank ook niet meer uit hoor. Hoe je ze ook opvoedt (of desnoods drillt)...
[ Voor 14% gewijzigd door Benmen op 06-05-2024 16:09 ]
Wat helpt zijn koperen strips om de plant te plaatsen. Daar houden ze niet van en zullen er niet overheen kruipen. Zie foto:Jutsju schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:04:
Hallo allemaal,
Al een poosje lees ik hier mee, leuk om te lezen! Zelf ook voor het eerst een moestuintje dit jaar. heb wat snijbiet, tomatenplantjes, courgette, rodebietjes en rucola. Maar ik word dus helemaal gek van de slakken.
Al van alles gedaan, biervallen, plastic randjes er omheen, slakkenjacht in de avond. Probleem is dat er gewoon heel veel slakken zijn. Nu dacht ik, ik zet ze op het verkeerde been met geur, en had nog kattenschrik staan. Dat ruikt sterk naar knoflook. Zou dat helpen, als ik dat rondom mijn bakken gooi?
En iemand anders anders nog een idee?
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Verwijderd
De Salie, in het Latijn Salvia microphylla genoemd, is een opvallende plant met mooie roze/rode bloeiende bloemen die in de maanden juni tot september bloeien.
Prachtig!bvk schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:06:
De insecten en/of wind hebben hun werk gedaan, de eerste paprika's zitten al aan de planten:
[Afbeelding]
Dat is met het plantje wat al sinds begin maart buiten staat nog niet het geval, maar er zit nu tenminste groei in:
[Afbeelding]
Ik ben benieuwd of er nog een inhaalrace gaat komen of dat het plantje echt een achterstand blijft houden...
De salie blijkt dus wel degelijk te bloeien:
[Afbeelding]
Een beetje aan de vroege kant dus als ik het zo lees:
[...]
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Beetje vroeg om ze nu al vrucht te laten zetten, nee? Ik knijp de mijne nog altijd uit, liever eerst nog wat energie steken in wortelen & vertakken zodat de opbrengst later hoger ligtbvk schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:06:
De insecten en/of wind hebben hun werk gedaan, de eerste paprika's zitten al aan de planten:
[Afbeelding]
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Het gaat hier om vrij grote paprika's van wel 150 gram per stuk. Er zaten in de zak die ik kreeg iets van 6 paprika's en die zak woog 1150 gram:Slonzo schreef op maandag 6 mei 2024 @ 21:33:
[...]
Beetje vroeg om ze nu al vrucht te laten zetten, nee? Ik knijp de mijne nog altijd uit, liever eerst nog wat energie steken in wortelen & vertakken zodat de opbrengst later hoger ligt
/▌
Waarschijnlijk niet, ligt er aan maar de meeste slakkenkorrels hebben een giftige stof.apNia schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:27:
Ondanks m’n biervallen wordt er wat gesnoept in m’n moestuin door de slakken. Kan ik van die slakkenkorrels gebruiken zonder dat het effect heeft op m’n oogst?
/▌
Ik gebruik Escar-Go ecostyle slakkenkorrels, daar zit ijzer(III)fosfaat in. Die zijn niet schadelijk voor mensen en huisdieren, en zo ver ik weet ook niet voor de dieren die weer slakken eten (egels, vogels).apNia schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:27:
Ondanks m’n biervallen wordt er wat gesnoept in m’n moestuin door de slakken. Kan ik van die slakkenkorrels gebruiken zonder dat het effect heeft op m’n oogst?
[ Voor 5% gewijzigd door jaapzb op 07-05-2024 15:18 ]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Ruim op tijd. Als je een snellere start wilt kan je gewoon kruidenplantjes halen bij het tuincentrum (zou ik zelf doen), maar ook van zaad kan je nu nogsteeds wel starten.ItMeAedri schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:12:
Misschien wil ik hier iets te laat mee beginnen..
Ik zit te kijken om 2-4 bakken met kruiden te beplanten (salie, munt, basilicum, evt rozemarijn) op mijn balkon.
Balkon staat op het westen, dus vanaf 12u komt daar de volle zon op te staan.
Volgens mij planten die wel aardig goed tegen een hele warme zon kunnen. Idee is ook om bakken te kopen waar een waterreservoir in zit, zodat de planten niet direct zonder water komen te zitten in de zomermaanden.
Heeft het nog een kans van slagen? Of ben ik erg laat met dit idee?
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Ik ga mij nog wat inlezen in wat voor mix e.d. en hoe het zit met voedseljaapzb schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:15:
[...]
Ruim op tijd. Als je een snellere start wilt kan je gewoon kruidenplantjes halen bij het tuincentrum (zou ik zelf doen), maar ook van zaad kan je nu nogsteeds wel starten.
Op tijd en genoeg water geven is op een zonnig balkon wel heel belangrijk
Ik heb al jaren geen korrels meer gebruikt, ik probeer het zonder bestrijdingsmiddelen te doen. De korrels doden ook de niet schadelijke slakken.jaapzb schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:13:
[...]
Ik gebruik Escar-Go ecostyle slakkenkorrels, daar zit ijzer(III)fosfaat in. Die zijn niet schadelijk voor mensen en huisdieren, en zo ver ik weet ook niet voor de dieren die weer slakken eten (egels, vogels).
Zonder die korrels kan ik in mijn tuin wel ophouden met moestuinieren.
EDIT: je schijnt slakken ook met nematoden te kunnen bestrijden
rlat52 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:07:
[Afbeelding]
Deze van vorig jaar bijvoorbeeld, die voor je toch geen korrels 😢
Dit soort ben ik nog nooit op m'n groente tegengekomen.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq