Ik zou ook gewoon plantjes bij het tuincentrum (of supermarkt) halen, dan kun je er dit jaar nog van eten. Zeker rozemarijn vanaf zaad opkweken is een kwestie van jaren voor je iets van de plant kunt knippen zonder dat je meteen de hele plant opeet....ItMeAedri schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:55:
[...]
Ik ga mij nog wat inlezen in wat voor mix e.d. en hoe het zit met voedselgewoon starten en zien hoe het gaat.
Hetzelfde voor basilicum, voordat dat genoeg gegroeid is vanaf zaad gaan ze de pijp uit omdat het een eenjarige plant is.
Binnenkort de courgette, komkommers pepers en tomaten maar naar buiten doen
ben benieuwd of je iets vind dat goed werkt.apNia schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:27:
Ondanks m’n biervallen wordt er wat gesnoept in m’n moestuin door de slakken. Kan ik van die slakkenkorrels gebruiken zonder dat het effect heeft op m’n oogst?
Hier ook maar biervallen weggezet en koffiedik gestrooid als mulch.
Afgelopen week honderden naaktslakken in mn moestuinbakken en er is weinig van over
Zou dat werken op de bodem of is dat na 1x strooien en een regenbui al direct niet meer nuttig?
Ga ik doen!bvk schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 00:32:
[...]
Ik zou ook gewoon plantjes bij het tuincentrum (of supermarkt) halen, dan kun je er dit jaar nog van eten. Zeker rozemarijn vanaf zaad opkweken is een kwestie van jaren voor je iets van de plant kunt knippen zonder dat je meteen de hele plant opeet....
Hetzelfde voor basilicum, voordat dat genoeg gegroeid is vanaf zaad gaan ze de pijp uit omdat het een eenjarige plant is.
Moest dat werken, lagen de winkelrekken er wel mee vol.Paulus07 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:36:
Houden slakken van spicy? Pepers groeien toch altijd hard en met maken van flakes is het strooibaar.
Zou dat werken op de bodem of is dat na 1x strooien en een regenbui al direct niet meer nuttig?
Slakken hebben waarschijnlijk niet eens receptoren voor capsaïcine.
Ik gebruik aaltjes tegen naaktslakken. Lijkt goed te werken.TBFT schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:13:
[...]
ben benieuwd of je iets vind dat goed werkt.
Hier ook maar biervallen weggezet en koffiedik gestrooid als mulch.
Afgelopen week honderden naaktslakken in mn moestuinbakken en er is weinig van over
[ Voor 31% gewijzigd door rlat52 op 09-05-2024 05:57 ]
:strip_exif()/f/image/fB2H2rH86nqBQMxLDVNqPhgH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yrDfon03NA5T8EjL4ec7xFa6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cd1EX6Y7JeMlyKCp4ZYjjC7v.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan inmiddels bevestigen dat het (te goed) werkt. pas na een val van 80cm scheurde het perspotje.... Met andere woorden er is minder klei nodig😁
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Er zitten er zelfs bij die potjes persen in zes kanten.
Nog een kleine update over mijn zoektocht naar Prunus persica schoone van t westland. Dat ras is nergens meer te vinden of te krijgen. Ook bij het Westlands museum, historische druiventuin sonnehoeck hebben ze hem niet staan. Wel ben ik erachter dat het vermoedelijk een ondersoort is van de late montagne. Die hebben ze bij zowel het museum als de druiventuin. Ik heb nu gevraagd of ik een stek kan krijgen.
T/m zondag hier. Dan 26C en de dagen erna weer 18/19 en regenstreamnl schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:03:
Komende dagen eindelijk weer goed weer.
Tenminste wat de radar nu zegt
Komkommer wil buiten nog niet echt groeien lijkt het. De "reserve" (restanten) die nog binnen staan gaan harder.....
Gemiddelde buitentemperatuur is hier nog geen 15 graden, daarom gaan de pepers bij ons nog niet naar buiten.Paulus07 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:02:
[...]
T/m zondag hier. Dan 26C en de dagen erna weer 18/19 en regen
Tenminste wat de radar nu zegt
Komkommer wil buiten nog niet echt groeien lijkt het. De "reserve" (restanten) die nog binnen staan gaan harder.....
/f/image/ECBZYthLaDK1uQamMfynqBhI.png?f=fotoalbum_large)
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Heb je het CGN in Wageningen al geprobeerd?Benmen schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:52:
Jazeker, je hebt ze in verschillende maten: inclusief de naam voor welke teelt. Tomatenpotpers sla potpers. Je kunt nieuwe bestellen van rvs, of op marktplaats zoeken. Ik heb het geluk gehad van een buurman die een dubbele had (naast de twintig andere in verschillende maten).
Er zitten er zelfs bij die potjes persen in zes kanten.
Nog een kleine update over mijn zoektocht naar Prunus persica schoone van t westland. Dat ras is nergens meer te vinden of te krijgen. Ook bij het Westlands museum, historische druiventuin sonnehoeck hebben ze hem niet staan. Wel ben ik erachter dat het vermoedelijk een ondersoort is van de late montagne. Die hebben ze bij zowel het museum als de druiventuin. Ik heb nu gevraagd of ik een stek kan krijgen.
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
De paprika's staan hier wel al buiten sinds een paar dagen, en ze lijken het naar hun zin te hebben,maar die staan wel tijdelijk in een koude bak.yingli405 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:52:
[...]
Gemiddelde buitentemperatuur is hier nog geen 15 graden, daarom gaan de pepers bij ons nog niet naar buiten.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/gJeXOsLI7ckGxteY3r3lwph2.jpg?f=fotoalbum_large)
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Wel eens gehoord over circulaire voedselketen?apNia schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:55:
Ik twijfel of ik slakkenkorrels in een schaaltje moet leggen die ik een beetje ingraaf. Geen rotzooi de aarde in, en hopelijk wel slakken die er op afkomen.
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
De paprika’s en tomaten zijn inmiddels ~60cm.
Straks de paksoi oogsten.
:strip_exif()/f/image/YMRpGwLseaMc2KBSH45L2fjD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/N3S9ZgSXPZdhCeAE1ASTcDn4.jpg?f=fotoalbum_large)
Toch zijn het mooie beestjes.
Deze weten dan wel maar iemand een goed (handzaam) boekje tip om insecten op te zoeken? In plaats van via een app?
[ Voor 14% gewijzigd door streamnl op 09-05-2024 13:51 ]
Ik heb afgelopen weekend slakkenkorrels gestrooid, gewoon bovenop de grond van de bakken waar de planten staan. Paar uur na het strooien wemelde het van de slakken in de komkommerbak.apNia schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:55:
Ik twijfel of ik slakkenkorrels in een schaaltje moet leggen die ik een beetje ingraaf. Geen rotzooi de aarde in, en hopelijk wel slakken die er op afkomen.
Inmiddels wel de halve tuin uitgeroeid daardoor. Het is in principe niet schadelijk voor andere beesten, de korrels worden uiteindelijk wel afgebroken en geven dan voeding aan je planten. Wel opletten welke je koopt, alleen ijzer-3-fosfaat gebruiken.
Maar als je je een beetje inleest is het gewoon dikke rotzooi. Zo graag slakken aan je jonge bladgroen zitten, zo graag zijn er vogels die slakjes eten. Het wemelde van de slakken en vogels in de tuin, na het doodmaken van de slakken zijn de vogels ook vertrokken.
Ik heb ze gestrooid en had er een paar uur later spijt van, heb dus een groot deel weer weggehaald, maar je kunt gewoon niet alles opruimen als het op de potgrond ligt. Wat ik erover las is dus ook gebeurd. Ik gebruik die troep niet weer.
Ja ik wil ze er wel uit yeeten natuurlijk, zo'n grote bak heb ik ook weer niet.yingli405 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 12:54:
[...]
Wel eens gehoord over circulaire voedselketen?
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Van kruiden tot aan de blauwe bessen struik.
Tenminste, dat gevoel heb ik.
Ze doen het hier redelijk tbh, heb wel hoop moeten herzaaien ivm de slakken. Maar tweede batch komt nu op.jaapzb schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:20:
De wortels die ik dit jaar gezaaid heb zijn nogsteeds amper opgekomen, hebben jullie dat ook? Ik hou het goed vochtig maar er kiemt amper wat. Het zaad kwam uit een nieuw zakje.
De meeste dingen, maar sommige ook niet. Dingen die echt warmte nodig hadden precies minder. Minder naar kruiden en planten, maar mijn bomen die laatste bloeien, zijn dit jaar niet eerder.streamnl schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:30:
Ikzelf heb dan geen wortels gezaaid maar de rest komt allemaal veel vroeger dan normaal.
Van kruiden tot aan de blauwe bessen struik.
Tenminste, dat gevoel heb ik.
Notelaar, beukehagen, eucalyptus, allemaal in dezelfde week.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Thanks, kan natuurlijk ook zijn dat de slakken ze al wegsnaaien voordat ze goed en wel zichtbaar boven zijn. Zal ze dit weekend maar even weer opnieuw zaaien en er wat korrels omheen strooienapNia schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:49:
[...]
Ze doen het hier redelijk tbh, heb wel hoop moeten herzaaien ivm de slakken. Maar tweede batch komt nu op.
Je weet dat dit een meikever is?streamnl schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 13:50:
[Afbeelding]
Toch zijn het mooie beestjes.
Deze weten dan wel maar iemand een goed (handzaam) boekje tip om insecten op te zoeken? In plaats van via een app?
Zeker mooie kevers. Maar de larven, Engerlingen, wil je niet bij je plantjes in de aarde. Heeft mij een aantal tomatenplanten gekost. Alle wortels opgevroten. Plantjes vielen gewoon om
Ja dat weten we. We denken/hopen (!!) dat ie per ongeluk in de kas is gekomen en er niet meer uit kon. Hij was praktisch dood.Ronster schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:00:
[...]
Je weet dat dit een meikever is?
Zeker mooie kevers. Maar de larven, Engerlingen, wil je niet bij je plantjes in de aarde. Heeft mij een aantal tomatenplanten gekost. Alle wortels opgevroten. Plantjes vielen gewoon om
We zien voor de rest geen signalen dat er meer van die beestjes zijn.
Maar desalniettemin, het blijft een mooi beestje om te zien.
Verwijderd
Hmm, mijne zijn al ruime tijd opgekomen. Ik had ze uit een zakje van de Lidl.jaapzb schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:20:
De wortels die ik dit jaar gezaaid heb zijn nogsteeds amper opgekomen, hebben jullie dat ook? Ik hou het goed vochtig maar er kiemt amper wat. Het zaad kwam uit een nieuw zakje.
Weet niet wanneer het beste is mbt uitdunnen ervan?
Wel al 26C buiten, dus dat gaat al hard begin mei
Mooi tochPaulus07 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:20:
Hier zie ik kleine blaadjes opkomen bij de wortels (zakje van action).
Weet niet wanneer het beste is mbt uitdunnen ervan?
Wel al 26C buiten, dus dat gaat al hard begin mei
Ik ga niks uitdunnen of toppen denk ik (afgezien van de tomaat).
/▌
:strip_exif()/f/image/LLRS1hjewfzUcENPDJFfYV8q.jpg?f=fotoalbum_large)
was nog maar een 10cm groot voor vertrek. Ben even kwijt wat het ook alweer is...zat in zo'n probeerdoos voor kinderen met allerlei spul...denk een pompoen ofzo..vandaag maar eens naar buiten gooien ..of zou dat wat te voorbarig zijn, gezien de temperatuur vanaf dinsdag onder de 15 graden zaks 's nachts?
Voor volgende keer een irrigatiesysteempje in elkaar knutselen, want de boel stond droog
[ Voor 6% gewijzigd door idef1x op 12-05-2024 08:25 . Reden: temperatuur buiten ]
Dat is een courgette. Bloemen kun je ook eten trouwens 😊idef1x schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:22:
Oef even 2 weken op vakantie met wat planten in een kuip en...[Afbeelding]
was nog maar een 10cm groot voor vertrek. Ben even kwijt wat het ook alweer is...zat in zo'n probeerdoos voor kinderen met allerlei spul...denk een pompoen ofzo..vandaag maar eens naar buiten gooien en voor volgende keer een irrigatiesysteempje in elkaar knutselen, want de boel stond droog
Verwijderd
Probeer eens een veel groter stuk nat te maken rondom je planten. Slakken komen op vocht af en nu heb je zo te zien alleen kleine vochtige plekken exact bij je plantjes.dejeroen schreef op zondag 12 mei 2024 @ 00:04:
[Afbeelding]
Hier staat sinds vandaag ook alles in de grond
[Afbeelding]
De tomaten zijn donderdag gepland, maar een van de twee lijkt al te worden aangevreten door slakken, als dat maar goed gaat.
Ik heb sinds 3 jaar een kersenboompje en een pruimenboompje staan. Zo rond mei elk jaar ontstaat er in beide bomen een enorme luizeninvasie - in de kersenboom een ‘zwarte’, in de pruimenboom een ‘groene’. Ik lees overal dat dat geen kwaad kan, maar bij mijn boompjes gaan eerst de blaadjes slap hangen, vallen dan de vruchten eruit en vervolgens ook de blaadjes…
Vorig jaar na eindeloos sproeien met zeepsop en spiritus lieveheersbeestjes larven uitgezet en zo’n plakfolie om de stam heen (tegen de mieren), maar zonder succes. Uiteindelijk wel succesvol met gif, maar wil dat liever vermijden natuurlijk. Heb nu preventief plakfolie geplakt, maar afgelopen week is er weer een nieuwe uitbraak:
:strip_exif()/f/image/HYyEulEY0Vi22WpU4aot8FhB.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb de ergst aangedane blaadjes (alle toppen van elke tak) nu weggehaald en water gesproeid aan de onderzijde.
Iemand tips?
Heb er nog 1 in een bloempot die het goed doet, verder staan er in de bak met plantjes nog 3 die redelijk gegroeid zijn, maar die bak zet ik dus geen komkommer weer in, dan maar weer in potten.
Heb nu 3x pruimtomaat en 1x komkommer staan. Komende week nog even wat moestuingrond halen, kan ik nog een pot met komkommer maken.
Denk dat ik aan 3 tomatenplanten wel genoeg heb. Voorgaande jaren had ik cherrytomaten, 2 planten en wist niet waar ik met die dingen heen moest, zo veel... Bij komkommer is 2 planten goed genoeg om elke dag een komkommer te eten.
:strip_exif()/f/image/89p896VvzigYBD4iJDwok0Av.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g6C651JCf6CtY2fX9udQSsWL.jpg?f=fotoalbum_large)
If it aint fixed, it's broken.
Zie ook dat ze een de-calcineerde versie hebben maar kalk lijkt me juist prima om slakken tegen te houden (trek water weg).
Nu kun je voor 20,- euro 500 gram ("echte" slakken aarde halen) of voor 23,- 5kg bij https://www.zoomalia.nl/d...d-2-en-5-kg-p-100613.html
Is dat hetzelfde? Lijkt me wel?
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Heb ze nog nooit gezien. Ken ze zelf ook niet. Enige wat ik tot nu toe erover kan vinden is dezelfde maar dan in het zwartTjebakka schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:13:
Aangezien het hier wel eens over regentonnen gaat.. ik heb sinds een tijdje een nieuwe woning en aan de regenpijp zit deze unit. Hij is van Curver maar ik kan er niks over vinden. Wat sluit ik hier op aan? Het lijkt me een overloop voor een regenton maar ik kan echt niks vinden wat hier op zou passen. Weet iemand meer?[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://flic.kr/p/58PzbK
Ik haal niks weg van bloemen tenzij ze aan de onderste takken hangen die over de grond hangen (die heb ik wel weggeknipt ivm regen, maar in een kas maakt dat ook minder uit), als je de wortels / plant zelf sneller wilt laten groeien kun je dat doen maar ik vind het met bloemen ook snel gaan zo'n tomatenplant.Jipieee schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:47:
Goedenmiddag! Ik zag vandaag in de kas dat mij Coeur de Boeuf tomaat al bloemen knopjes krijgt, is het vrrdstandig om die nu nog even er uit te knijpen? Of kan ik die al laten staan?
/▌
In het kader van een moestuin zonder giftige korrels dit jaar de slakvrij zone in m'n tuin weer wat uitgebreid !rlat52 schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:41:
[Afbeelding]
Van de week m'n slakkenschrikdraad weer geactiveerd![]()
Foto van vorig jaar, werkte na de winter nog steeds alleen het plastic bakje moeten vervangen, was door de zon broos geworden. En een nieuwe batterij natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/1BQ1OxweutwbEnaxHM6672cg.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat houdt de slakken tegen dan?rlat52 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:42:
[...]
In het kader van een moestuin zonder giftige korrels dit jaar de slakvrij zone in m'n tuin weer wat uitgebreid !
[Afbeelding]
Ik heb kopertape op de poten van een kast geplakt en mijn vrouw op de bloemstengels van haar orchidee (slakken vinden de bloemen schijnbaar lekker
/▌
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
De twee RVS draadjes zijn verbonden met een 9V batterij. Zodra een slak met beide contact maakt gaat er een stroompje lopen ⚡Marzman schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:24:
[...]
Wat houdt de slakken tegen dan?
Ik heb kopertape op de poten van een kast geplakt en mijn vrouw op de bloemstengels van haar orchidee (slakken vinden de bloemen schijnbaar lekker) en dat werkt eigenlijk best goed.
/f/image/kJYw7NKF1p7U6YyJ5h4KKnnh.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door rlat52 op 13-05-2024 14:45 ]
Als pootjes onder m'n Hosta's werkt het perfect maar als voorganger van bovenstaand schrikdraad had ik iets gemaakt met wat koperen pijp wat overgebleven was na een verbouwing maar over de dunne pijp kropen ze iig overheen.
/f/image/AJudY9CzwBT52hk3LB60WyY7.png?f=fotoalbum_large)
Misschien dat alleen dikke koperen pijp goed werkt maar dat is erg kostbaar.
Heb zelf ook zo iets gebouwd. Werkt erg goed. Bij mij werkt het het beste op 18v die slakkenval. Let wel op als een slak vast komt te zitten tussen die 2 draden heb je een 'kortsluiting' Heb het zelf opgelost met een microcontroller, weerstand en een spanningsmeter. Zodra de spanning snel daalt gaat er een alarm af en schakelt de installatie af.Jutsju schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:59:
Klopt het dat je bij zo'n constructie met batterij zelf geen schok voelt? Heb zelf ook zoiets proberen te maken, maar ik voel helemaal niks. Nu vraag ik mij af of het werkt of dat ik een fout heb gemaakt.
Ja dat klopt, systeem maar 9 volt dus dan voel je niet.Jutsju schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:59:
Klopt het dat je bij zo'n constructie met batterij zelf geen schok voelt? Heb zelf ook zoiets proberen te maken, maar ik voel helemaal niks. Nu vraag ik mij af of het werkt of dat ik een fout heb gemaakt.
Als je zeker wilt weten of er spanning op staat kun je het meten met bijvoorbeeld een multimeter.
Zijn trespassers niet meteen dood bij 18V?vincent_1971 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:02:
[...]
Heb zelf ook zo iets gebouwd. Werkt erg goed. Bij mij werkt het het beste op 18v die slakkenval. Let wel op als een slak vast komt te zitten tussen die 2 draden heb je een 'kortsluiting' Heb het zelf opgelost met een microcontroller, weerstand en een spanningsmeter. Zodra de spanning snel daalt gaat er een alarm af en schakelt de installatie af.
Hoe heb jij de geleiders bevestigd. Wellicht heb je iets slimmers bedacht dan mijn schroefjes?
Heb zelf van die paaltjes geprint met mijn 3d printer. Die draden 'hang' je er als het ware in. heb ze zelf vertikaal opgehangen die draden. Zit ongeveer 5mm tussen. heb een oude spoel gebruikt voor dat koperdraad. Let wel op er zit een laklaag op. Die er 'milieu-vriendelijk vanaf gebrand.rlat52 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:18:
[...]
Zijn trespassers niet meteen dood bij 18V?
Hoe heb jij de geleiders bevestigd. Wellicht heb je iets slimmers bedacht dan mijn schroefjes?
Dus hopelijk wat pittige krengen die eraan gaan groeien.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gRkfU9Dob5rIYtIVwHmMFVi3.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/RaRpdPQNnGqzpO7slsZNjyBI.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fbQMHP8HWfTGDWbQx3D4bLrX.jpg?f=user_large)
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Verwijderd
Hier zag ik er ook meerdere vandaag. Helaas alleen 1 slechte kwaliteit foto kunnen maken.Benmen schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:06:
Vandaag gespot in de kas: grote keizerlibel
[Afbeelding]
Hier geen vijver maar toch vol met libellen. Heel gek, wel leuk om te zien. Ze moeten wel opletten voor onze katten 😂.Paulus07 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 19:16:
Nice. Hier in de tuin ook altijd vol met libellen ivm vijver. Nu nog allemaal redelijk kleintjes, maar in de zomer zitten er soms hele grote bij/ Blijven toffe beesten
Welke regenbui haha? Hier in Noord-Holland Noord amper gespetterd, best jammer.Paulus07 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:01:
Na de regenbui net zijn de naaktslakken ook weer wakker geworden hier.......
Durf ook de tomaten en pepers nog niet in grotere potten te doen, zal wel taai worden met die hitte. Nachten worden volgens mij ook weer kouder
In het zuiden paar korte buien geweest en onweer. Wel goed voor de regentonHansAnders07 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 20:51:
[...]
Hier geen vijver maar toch vol met libellen. Heel gek, wel leuk om te zien. Ze moeten wel opletten voor onze katten 😂.
[...]
Welke regenbui haha? Hier in Noord-Holland Noord amper gespetterd, best jammer.
Durf ook de tomaten en pepers nog niet in grotere potten te doen, zal wel taai worden met die hitte. Nachten worden volgens mij ook weer kouder
Maak je geen zorgen over die korrels, zoals eerder vermeld is dat ijzer (III) fosfaat, alleen dieren met een kropklier (lees slakken) gaan hier dood van, onschadelijk voor al het andere leven. Uiteindelijk vervalt het tot ijzen en fosfaat, mest voor je planten dus. (en in kleine hoevelheden)rlat52 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 01:47:
Als die slakken je korrels eten trekken ze zich terug onder de grond om dood te gaan. Zodat jouw korrels toch de aarde in gaat.
Het ijzer maakt de grond een tikje zuurder. In een andere toepassing kun je ijzerfosfaat (poedervorm) gebruiken om de grond wat aan te zuren, bijvoorbeeld voor bosbessen.
Wikipedia: IJzer(III)fosfaat
Overigens zie ik buur tuinders wel erg ruim met die korrels strooien. In mijn ervaring zijneen stuk of 4 a 5 van die korrels rond een plant voldoende.
[ Voor 14% gewijzigd door Frost_Azimov op 14-05-2024 23:04 ]
Ik weet het, het is alleen vervelend dat Slokkie onze huisslak er ook dood aan gaatFrost_Azimov schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:52:
[...]
Maak je geen zorgen over die korrels, zoals eerder vermeld is dat ijzer (III) fosfaat, alleen dieren met een kropklier (lees slakken) gaan hier dood van, onschadelijk voor al het andere leven. Uiteindelijk vervalt het tot ijzen en fosfaat, mest voor je planten dus. (en in kleine hoevelheden)
Het ijzer maakt de grond een tikje zuurder. In een andere toepassing kun je ijzerfosfaat (poedervorm) gebruiken om de grond wat aan te zuren, bijvoorbeeld voor bosbessen.
Overigens zie ik buur tuinders wel erg ruim met die korrels strooien. In mijn ervaring zijneen stuk of 4 a 5 van die korrels rond een plant voldoende.
:strip_exif()/f/image/c9n7nhZJspIKsShQCdeP8gjo.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie die korrels echt als een allerlaatste redmiddel, ik ga liever eerst met alternatieven aan de slag. Zoals slakkenschrikdraad en een slakkenwerper :
:strip_exif()/f/image/0t4TfG7poeNN9LtRoKIzjMj5.jpg?f=fotoalbum_large)
Hop over de sloot met die slakken, of buren naar eigen keuze
Het zijn er trouwens extreem veel dit jaar.
Van Velt heeft wel een aardig artikel over slakken : https://velt.nu/tip/wat-doe-je-tegen-slakken
:strip_exif()/f/image/qrPLeyEjFnzbkiKfNgy3Li3E.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kwam deze beestjes tegen in 1 van mn muntplanten, maar ik kan niet vinden wat het is... Ik dacht aardvlooien, maar daar lijkt het toch niet op. Of zijn het slakjes?
Edit, ow toch niet de allerscherpste foto...
Nieuwe foto:
:strip_exif()/f/image/wcpzGhkivlTIObXSefcUePXi.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door kepler op 15-05-2024 08:39 ]
rlat52 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:21:
[...]
en een slakkenwerper :[Afbeelding]
Hop over de sloot met die slakken, of buren naar eigen keuze

Jij maakt het wel leukrlat52 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:21:
[...]
Ik zie die korrels echt als een allerlaatste redmiddel, ik ga liever eerst met alternatieven aan de slag. Zoals slakkenschrikdraad en een slakkenwerper :
/▌
Ja, zo is het niet erg maar er is meer regen voorspeld.Paulus07 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:22:
[...]
In het zuiden paar korte buien geweest en onweer. Wel goed voor de regenton
/▌
Fe (III) fosfaat is minder schadelijk, maar er zijn andere metaalaldehyde korrels in omloop wat veel meer schade aanrichten in de voedselketenFrost_Azimov schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 22:52:
[...]
Maak je geen zorgen over die korrels, zoals eerder vermeld is dat ijzer (III) fosfaat, alleen dieren met een kropklier (lees slakken) gaan hier dood van, onschadelijk voor al het andere leven. Uiteindelijk vervalt het tot ijzen en fosfaat, mest voor je planten dus. (en in kleine hoevelheden)
Leuk artikel, bedankt! Ik wist niet dat ik de Lookglansslakjes juist met rust moest laten...rlat52 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:21:
Van Velt heeft wel een aardig artikel over slakken : https://velt.nu/tip/wat-doe-je-tegen-slakken
Mee eens, wel even opletten dus dat je de juiste korrels hebt... Ik gebruik Escar-goyingli405 schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 10:00:
[...]
Fe (III) fosfaat is minder schadelijk, maar er zijn andere metaalaldehyde korrels in omloop wat veel meer schade aanrichten in de voedselketen
Vanavond weer genoeg gevallen en komt nog meer volgens de radar......Marzman schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 08:44:
[...]
Ja, zo is het niet erg maar er is meer regen voorspeld.
Benieuwd wat er morgen nog over is van de planten. Ging vanavond goed los met veel en harde regen + flinke klap onweer.
Vraag me af wat het probleem is, was het te nat of te koud om te ontkiemen of stiekem toch slakken of vogels. Volgend seizoen staat er een hopelijk een kas want dit is echt niet echt leuk meer.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Een kleine update uit de kas, de snack komkommer gaat als een jekko, de spinazie heeft bladeren waar je u tegen zegt (moet ik denk gaan oogsten). Broccoli begint te zetten, de tuinbonen worden gevonden door de bijen en hommels. Al met al best blij en vol qua kasje
Weet alleen nog niet hoe en het moet eventueel ook weer weg te halen zijn.
Dus zat te denken aan een frame van die elektrabuizen en daarover dan een folie.
Die buizen kan ik dan in het zand prikken of eventueel aan het hout schroeven.
Heb er nu tijdelijk zo'n simpel klein kweekkastje op staan bij 2 tomaten en die doen het goed. Maarja er is geen ruimte in de hoogte of voor een stok/paal
Zelf heb ik twee palen in de grond gezet, daarbovenop een balkje, een paar latjes en een transparant golfplaatje erop, werkt prima tegen Phytophthora, en aan het balkje kan je gelijk touwtjes knopen om de planten aan op te bindenPaulus07 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 17:19:
Zit er hier aan te denken om bij de palletranden iets te maken zodat het een overkapping krijgt van plastic.
Weet alleen nog niet hoe en het moet eventueel ook weer weg te halen zijn.
Dus zat te denken aan een frame van die elektrabuizen en daarover dan een folie.
Die buizen kan ik dan in het zand prikken of eventueel aan het hout schroeven.
Heb er nu tijdelijk zo'n simpel klein kweekkastje op staan bij 2 tomaten en die doen het goed. Maarja er is geen ruimte in de hoogte of voor een stok/paal
Toen ik dat deed was dat de enige keer dat ik tomaten had zonder rot.HandyLumberjack schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 20:12:
[...]
Zelf heb ik twee palen in de grond gezet, daarbovenop een balkje, een paar latjes en een transparant golfplaatje erop, werkt prima tegen Phytophthora, en aan het balkje kan je gelijk touwtjes knopen om de planten aan op te binden
(Helaas geen betere foto…)
:strip_exif()/f/image/YFIzrlHP8MmlQaHQKQpLshDL.jpg?f=fotoalbum_large)
2 paalhouders
2 balken.
2 dwarsbalken
1* 4m 19mm buis
1 golfplaat
. Is nu al enkele jaren weg maar werkte goed.
Ziet er goed uit, misschien met zo'n voordeurdakje van Temu ofzo dat het er nog netter uit kan zien. Ook eens over nadenkenstreamnl schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:24:
Helemaal in het begin (voordat we ons loungebank e.d. hadden), heb ik ook zoiets gemaakt voor de tomaatjes.
(Helaas geen betere foto…)
[Afbeelding]
2 paalhouders
2 balken.
2 dwarsbalken
1* 4m 19mm buis
1 golfplaat
. Is nu al enkele jaren weg maar werkte goed.
/▌
Gisteren de eerste 2 aardbeien uit de kas kunnen eten. Misschien zit het tussen mijn oren, maar ik vond ze veel lekkerder dan degene uit de winkel. En ik denk dat ik morgen weer 2 kan plukken.
Edit:
:strip_exif()/f/image/4qh0wV8kLQJKjj5HBrda5hTi.jpg?f=fotoalbum_large)
/edit
De aardbeitoren die voor de kas staat, heeft veel vruchten maar ze verkleuren nog niet.
Scheelt veel wat een kas doet.
Nogmaals, we zijn super tevreden met ons minikasje.
Ps. Er zijn nog 5 wachtenden voor ons voor een volkstuintje. Langzaamaan komt daar ook vooruitgang in.
[ Voor 28% gewijzigd door streamnl op 18-05-2024 08:59 ]
Dat zit niet tussen je oren, dat is echt zo. Die in de winkel worden opgemest om zo snel mogelijk groot te zijn. Jouwe hebben dat waarschijnlijk in hun eigen temp gedaan en daar worden ze lekkerder van.streamnl schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:37:
Het was simpel maar effectief.
Gisteren de eerste 2 aardbeien uit de kas kunnen eten. Misschien zit het tussen mijn oren, maar ik vond ze veel lekkerder dan degene uit de winkel. En ik denk dat ik morgen weer 2 kan plukken.
De aardbeitoren die voor de kas staat, heeft veel vruchten maar ze verkleuren nog niet.
Scheelt veel wat een kas doet.
Nogmaals, we zijn super tevreden met ons minikasje.
Ps. Er zijn nog 5 wachtenden voor ons voor een volkstuintje. Langzaamaan komt daar ook vooruitgang in.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
:strip_exif()/f/image/JImG4A1xji2rTrNBjbgbUbAU.jpg?f=fotoalbum_large)
Het plan is om hem volgend jaar te vervangen door een nette/grotere variant.
[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 18-05-2024 09:01 ]
:strip_exif()/f/image/FP8HTVmErROJYVTPsm0dvkkO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AxTMe9qgEWBs9oKJNRXAs4Ih.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WXKWFf4olK9iHDiYEQ2JmQlA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NQxuTOUaZ1kYmc64TtkqlWAF.jpg?f=fotoalbum_large)
---edit---
:strip_exif()/f/image/jCJyIRI9v71yM6HBbzNqxRU2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door barrymossel op 18-05-2024 14:40 ]
oooooh.. zooo veel lekkerder... alsof het snoepjes zijn.. ik geef elke aardbei ook extra aandacht bij het opeten :-)streamnl schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:37:
Het was simpel maar effectief.
Gisteren de eerste 2 aardbeien uit de kas kunnen eten. Misschien zit het tussen mijn oren, maar ik vond ze veel lekkerder dan degene uit de winkel. En ik denk dat ik morgen weer 2 kan plukken. .
De aardbeien uit de winkel worden op steenwol gekweekt, en zo snel mogelijk rijp en groot gemest, het zijn dan meestal ook soorten die niet op smaak maar op groei, kleur en vervoerbaarheid geselecteerd zijn.
:strip_exif()/f/image/xF1FIrWE5CdmRVjoY6gjwZam.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vul om de drie jaar mijn koude bak met wormen-grond, en geef ze automatisch water met een systeempje wat ik in elkaar heb geflanst op basis van regenwater. ohja, en bij de vruchtzetting krijgen ze wat extra kalium.
Nu nog die rot slakken er uit houden.. want die doen dit:
:strip_exif()/f/image/n6tFVMmDdFCmnCeMY085oe83.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht je eens wat met verschillende soorten willen experimenteren, ik haal de mijne altijd hier . so far prima ervaringen mee.
[ Voor 5% gewijzigd door Frost_Azimov op 18-05-2024 12:22 ]
Ziet er stevig uit goed idee! ik wed dat dit prima helpt tegen pytophtera (geen idee of ik dat goed geschreven heb ;-) )HandyLumberjack schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 08:59:
Bij mij staat het afdakje er zo bij, mooi is het niet, maar het werkt prima.
[Afbeelding]
Het plan is om hem volgend jaar te vervangen door een nette/grotere variant.
Afijn, ik heb 'm dus bijna 20 jaar geleden geplant, maar nooit echt goed uitgezocht hoe te krenten, en dat heeft Benmen me laatst uitgelegd... ik ben erg benieuwd wat het dit jaar wordt.
Om te beginnen heb ik de hoeveelheid trossen flink uitgedund, van de 54 zijn er nog maar 24 over, alleen de gene het dichtst bij de stam en de mooiste vorm, allemaal zo'n halve meter uit elkaar.
en dan het krenten zelf... de druiven hebben net gebloeid, en beginnen nu echt kleine druifjes te vormen:
![]() |
Hier ie je nog allemaal klein spul er tussen zitten en alles zit (te) dicht op elkaar... Overigens, de spikkels die je op het blad op de achtergrond ziet zijn opgedroogde druppels met zwavel... om schimmel/meeldauw tegen te gaan.
:strip_exif()/f/image/qytdSVQKGcQmNMNLEfFTHomn.jpg?f=fotoalbum_large)
Hier ben ik er met een nagelschaartje (en ook gewoon met de hand wat weg gerost hoor) door gegaan, en heb ik de kleinste rommel weg gehaald, en de druiven wat meer ruimte gegeven... nog even afwachten of ik dat goed heb gedaan (teveel, te weinig, geen idee)
Voor wie het nieuw is... hier is hoe je 'm herkent, en wat er er tegen kunt doen (uit mijn ervaring).
:strip_exif()/f/image/hdrjvNSsRNkyu7wmPZd3pJOm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Tpbv6IOleQ9CLW3kwKDi7CXJ.jpg?f=fotoalbum_large)
als je dan zo'n ui pakt en blad voor blad uit elkaar trekt..:
:strip_exif()/f/image/m6fWJbFWKAy9V3n3aDqf9ugn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gWWuwy87moeudgPECW85Bk1h.jpg?f=fotoalbum_large)
De preimineer vlieg heeft twee momenten waarop ze uitvliegen, en je dus het meest op je hoede moet zijn. Eerste vlucht vanaf maart tot half april, daar neemt tie je uien te grazen. Tweede vlucht augustus tot november, en dan gaat tie achter je prei aan. (nog geen ervaring mee gelukkig)
Nadat ik vorig jaar mijn hele uien oogst heb mogen weg gooien heb ik dit jaar op tijd een heel fijn net gespannen (gaas is 0.6 mm) en dat helpt:
:strip_exif()/f/image/ZT2OaOFTR15h9CXUMmLTCq3K.jpg?f=fotoalbum_large)
want deze uien zien er heel wat beter uit:
:strip_exif()/f/image/ZxC3EUUHylba6978kgxFsX4B.jpg?f=fotoalbum_large)
Geen dank, voor zover ik kan zien (nee ik ben geen opgeleide krenter of een oude rot die bij sonnehoeck werkt). Heb je het prima gedaan. Ik krent overigens alles: appels, peren, pruimen en druiven. Mijn overtuiging is wil je hogere kwaliteit, zoetere vruchten dan kun je beter wat meer verwijderen dan wat extra laten zitten. Zeker bij appels en peren voorkom je zo beurt jaren.Frost_Azimov schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 12:39:
Met dank aan....,
Wel weer ff genoeg water eigenlijk:p