Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 68 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Benmen schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:05:
@streamnl ziet er netjes uit! Ik ben gecorrigeerd door de buren: tuinbonen motten niet in een kas die motten buiten😂. Wat voor soorten sla heb je staan?

Algemene vraag iemand ervaring met bewatering in een kas? Druppelslang, pomp in de sloot, Gardena set?
Volgens het zakje “baby leafs “
(En bedankt!)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:08

Piper

No guts, no glory

Benmen schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 11:05:
@streamnl ziet er netjes uit! Ik ben gecorrigeerd door de buren: tuinbonen motten niet in een kas die motten buiten😂. Wat voor soorten sla heb je staan?

Algemene vraag iemand ervaring met bewatering in een kas? Druppelslang, pomp in de sloot, Gardena set?
Hier een IBC tank aangesloten op de hemelwaterafvoer vd kas, aan de IBC een tuinslang en die zit onder de rand vd kas door weer aangesloten op een druppelslang in de kas. Werkt prima, wel af en toe regen nodig ;-) (of met de pomp even slootwater erin pompen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Bij de Lidl wederom handige spullen voor de moestuin.
Zoals “greenhouse hooks”. Die passen perfect in een Jansen kas.
En voor komend jaar alvast een nieuwe kweekbak gekocht O-)

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe jullie je kas water geeft, voor als je bijv. op vakantie bent.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:19
Die ibc tank is voor mij toch wat te groot... Dus ik zat zelf te denken aan een Gardena beregenings computer, met een zweetslang.

Andere kant dacht ik een pvc buis 315 te nemen die in te graven in de kruipruimte waar al water staat. Ik heb nog DAB pomp staan. De pomp aan slingeren water uit de kruipruimte en daar dan zweetslangen en tikkers op zetten. Maar dan blijft die schakeling wel handig, met een hue schakelaar zou het kunnen of met zo een Gardena ding.... Heb overigens geen idee of dat grondwater wel geschikt is.

Dilemmas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Wij hebben net hetvolgende besteld, ook gardena.
De aanbieding trok ons over de streep :+
(“Vaste klantenkorting”, afgeprijsd en 15% terug via Gardena)

We hebben 2 (ouwe) timers van Gardena en dit leek ons ideaal voor tijdens de vakantie.

[ Voor 7% gewijzigd door streamnl op 07-04-2024 19:05 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Zoiets, ik heb zoals jullie kunnen zien een kraan in de kas en wil die met Gardena spul naar buiten brengen. In de kas (of beide) met een computer laten beregenen.

Heb trouwens net bij de overbuurman goudsbloem geoogst, die heb ik nu in de maken border gezet. Met aardbeien en wat kruiden ernaast. In het kasje ga ik denk nog een of twee bollen amaryllis Bella Donna zetten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/laOj2JeqC21J7ztNsgEN59GYq8A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ccWyWNmZ8CQNlFbij8ZyH3ww.jpg?f=fotoalbum_large

Met het stukje border ben ik net begonnen moet nog twee meter, dan is het af.

[ Voor 5% gewijzigd door Benmen op 08-04-2024 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:39

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Mijn salie doet raar, ik heb dit tenminste nog niet eerder gezien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHZ-FyLbKXs0BDHpNn-KURp58gM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CirJn8lxXuCRfrLKEVHhNcPe.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht eerst dat de plant flinke bloemen aan het maken was, maar de bloei is pas ik juli en ziet er ook heel anders uit. Deze stengels schieten ook echt de lucht in, zijn dit toch gewoon nieuwe bladeren in opkomst?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 18:20

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

bvk schreef op maandag 8 april 2024 @ 22:58:
Mijn salie doet raar, ik heb dit tenminste nog niet eerder gezien:
Dat doet mijn salie momenteel ook. Opeens schiet alles de hoogte in, ik zag ook al knoppen in de pioenroos (die hier altijd al stond, op een totaal verkeerde plek, maar het prima doet. Alleen komen die knoppen meestal pas een maand later).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik twijfelde of mijn 'appelboom' nog leefde (het is gekocht als tak en in de winter was het ook meer een tak dan een boom), maar die is ook blaadjes aan het schieten en zelfs bloemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ge28oukBfiePiP8Iml-Se0Ck80=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C1pYBKlZTkueJjMWgwEghMj0.jpg?f=user_large

De olijfboompjes op de achtergrond op bovenstaande foto zijn ook flink gegroeid, ik zette die vorige winter in de veranda. Dit jaar niet gedaan en het blijkt ook helemaal niet nodig. Ze hebben niet eens blad verloren in de winter.

oude foto van de boompjes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BqkW3ToOhe4nb5l82dK7a-mH2HU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BEgE2UQC9rae8Ytr9IaotIqk.webp?f=user_large

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:48
Zo die zijn best gegroeid die olijfboompjes. Ik dacht dat het maar trage groeiers waren, maar dit valt me nog mee..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

streamnl schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:31:

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe jullie je kas water geeft, voor als je bijv. op vakantie bent.
Ik zou iemand een sleutel geven en vragen of die af en toe wil kijken en zo veel mogelijk uit de kas halen en in je tuin/huis zetten zodat het minder water gegeven hoeft te worden.

En dan niet boos worden als alles er een beetje verlept uitziet als je terug komt, het is jou hobby niet die van iemand anders ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

idef1x schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 09:50:
Zo die zijn best gegroeid die olijfboompjes. Ik dacht dat het maar trage groeiers waren, maar dit valt me nog mee..
Ik dacht ook dat het langzamer ging.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 10:53:
[...]

Ik zou iemand een sleutel geven en vragen of die af en toe wil kijken en zo veel mogelijk uit de kas halen en in je tuin/huis zetten zodat het minder water gegeven hoeft te worden.

En dan niet boos worden als alles er een beetje verlept uitziet als je terug komt, het is jou hobby niet die van iemand anders ;)
Er komt sowieso om de dag iemand langs om de kippen eten en drinken te geven. Dat is het probleem niet. Die persoon vindt dat zelfs leuk. En eens, als het niet is zoals ik het wil, jammer dan...

Maar ik wil het graag geautomatiseerd hebben. Dus was benieuwd naar jullie oplossingen.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Hier vandaag goedkoop 4 palletranden op de kop getikt. Eens kijken of we daar mooie bakken van kunnen maken ipv alles in losse potten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

streamnl schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:43:
[...]

Er komt sowieso om de dag iemand langs om de kippen eten en drinken te geven. Dat is het probleem niet. Die persoon vindt dat zelfs leuk. En eens, als het niet is zoals ik het wil, jammer dan...

Maar ik wil het graag geautomatiseerd hebben. Dus was benieuwd naar jullie oplossingen.
Lidl heeft verschillende 'smarthome' oplossingen in hun webshop, ik zou daar dan iets mee proberen te maken met een tuinslang met gaatjes er in ofzo als je dat leuk vind.

Maar ja als je lang op vakantie gaat en het gaat lekken?

/▌

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:02
streamnl schreef op zondag 7 april 2024 @ 16:31:

Voor mijn potten met pepers heb ik een Blumat systeem aangesloten op 2 watertonnen van 60L.
Zie mijn filmje vanaf 1:50:

Momenteel heb ik 6 potten aangesloten op 1 ton, dus dat gaat wel een tijdje mee. Week of 2 moet wel lukken. En als er toch mensen langs komen hoeven ze enkel de tuinslang even in de tonnen te hangen.

Voor de tomaten in de grond heb ik zelfgemaakte 'ollas' (ook te zien in het filmpje).
Dit zijn 2 op elkaar gelijmde terracotta potten waarvan ik het onderste gaatje heb dichtgemaakt met cement.
Bovenste gaatje afgedekt met een klein terracotta schaaltje.
Er gaat 6 liter water in dat langzaam wordt afgegeven. De wortels van de tomaten vinden de ollas vanzelf. Dus enkel de ollas af en toe bijvullen met diezelfde tuinslang en je bent klaar.
Dit is evt ook een optie.

Ik heb overigens 3 regentonnen, dus gebruik zelden kraantjeswater.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:51
Ronster schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:40:
[...]

Voor mijn potten met pepers heb ik een Blumat systeem aangesloten op 2 watertonnen van 60L.

[YouTube: Van Gras Naar Kas]

Momenteel heb ik 6 potten aangesloten op 1 ton, dus dat gaat wel een tijdje mee. Week of 2 moet wel lukken. En als er toch mensen langs komen hoeven ze enkel de tuinslang even in de tonnen te hangen.

Voor de tomaten in de grond heb ik zelfgemaakte 'ollas' (ook te zien in het filmpje).
Dit zijn 2 op elkaar gelijmde terracotta potten waarvan ik het onderste gaatje heb dichtgemaakt met cement.
Er gaat 6 liter water in dat langzaam wordt afgegeven. De wortels van de tomaten vinden de ollas vanzelf. Dus enkel de ollas af en toe bijvullen met diezelfde tuinslang en je bent klaar.

Waarom geen leiding onder in de pot leggen? Kans dat water dan verdampt is kleiner. Heb hier bijvoorbeeld een regenslang met gaatjes in de grond liggen. Gazon groeit erg hard ook in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
vincent_1971 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:44:
[...]

Waarom geen leiding onder in de pot leggen? Kans dat water dan verdampt is kleiner. Heb hier bijvoorbeeld een regenslang met gaatjes in de grond liggen. Gazon groeit erg hard ook in de zomer.
Voor mij niet handig omdat ik 3 regentonnen op verschillende plekken in de tuin heb staan.
Ik zou ook niet weten hoe je met een tuinslang met gaatjes gedoseerd water kan afgeven. Nu wordt dat geregeld door de teracotta Blumat kegels, die waterdruk nodig hebben. Vandaar da de tonnen hoger staan dan de kegels.
Maar er zullen uiteraard meerdere oplossingen zijn. Dit is eenvoudig en werkt perfect voor mijn use case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:11

Bezulba

Formerly known as Eendje

Marzman schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 08:10:
Ik twijfelde of mijn 'appelboom' nog leefde (het is gekocht als tak en in de winter was het ook meer een tak dan een boom), maar die is ook blaadjes aan het schieten en zelfs bloemen.
[Afbeelding]

De olijfboompjes op de achtergrond op bovenstaande foto zijn ook flink gegroeid, ik zette die vorige winter in de veranda. Dit jaar niet gedaan en het blijkt ook helemaal niet nodig. Ze hebben niet eens blad verloren in de winter.

oude foto van de boompjes:
[Afbeelding]
We hebben een super milde winter gehad met alleen begin december temperaturen die enigszins in de buurt van het vriespunt kwamen. Dat planten dit overleven is geen garantie dat je volgende winter(s) dat ook gaat lukken :)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincent_1971
Ronster schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:48:
[...]

Voor mij niet handig omdat ik 3 regentonnen op verschillende plekken in de tuin heb staan.
Ik zou ook niet weten hoe je met een tuinslang met gaatjes gedoseerd water kan afgeven. Nu wordt dat geregeld door de teracotta Blumat kegels, die waterdruk nodig hebben. Vandaar da de tonnen hoger staan dan de kegels.
Maar er zullen uiteraard meerdere oplossingen zijn. Dit is eenvoudig en werkt perfect voor mijn use case.
waterpompje ( aquaruim b.v. ) , schakelrelais (tuya ), vochtigheidssensor b.v. Je bent een tweaker of niet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
vincent_1971 schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:23:
[...]

waterpompje ( aquaruim b.v. ) , schakelrelais (tuya ), vochtigheidssensor b.v. Je bent een tweaker of niet _/-\o_
Ik ben een redelijke tweaker, vandaar ook geen tuinslang met gaatjes :+
Je kan op geen enkele manier per pot aan de verschillende behoeften qua water voldoen.
Ook lijkt me dat de gaatjes op een gegeven moment verstopt gaan zitten.
Voor onder gras wellicht prima. Voor oa verschillende soorten pepers, not so much. Veulsteveul risico voor alle tijd en moeite dat in het opkweken van de plantjes gaat zitten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:36
Ronster schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:30:
[...]

Ik ben een redelijke tweaker, vandaar ook geen tuinslang met gaatjes :+
Je kan op geen enkele manier per pot aan de verschillende behoeften qua water voldoen.
Ook lijkt me dat de gaatjes op een gegeven moment verstopt gaan zitten.
Voor onder gras wellicht prima. Voor oa verschillende soorten pepers, not so much. Veulsteveul risico voor alle tijd en moeite dat in het opkweken van de plantjes gaat zitten ;)
Ik heb zo'n type systeem (niet exact deze) https://www.amazon.nl/Irr...Greenhouse/dp/B08GZB9H9F/

Daar is wel degelijk per locatie de hoeveelheid enigszins in te regelen. Zo sproeien als op de afbeelding doet het overigens niet, eerder druppelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Laatst online: 03-06 02:16
streamnl schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 12:43:
[...]

Ik geef mijn koude bak automatisch water. Een zonnepaneel op mijn schuurtje, solar charger er op en aan een oude accu. 12 volt tijdschakelaar er aan en daar dan weer een water pomp en solenoid er op. Dat zit dan weer op een doodgewone druppel slang van de action, waar ik wel zelf even wat gaatjes in geprikt heb op de juiste plekken. Overigens gebruik ik alleen water uit de 1000 liter regenton, een keer met slootwater gedaan en de hele boel zat zo verstopt. Na het omschakelen naar regenwater werkt het nu al twee jaar prima. Ik geef om de dag de aarbeien 30 minuten 'druppels'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ronster schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 15:30:
[...]

Als ze straks buiten staan heb je dat ook niet 100 procent onder controle (alleen als het niet regent en je het zelf doet ;) )
Spherix schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:12:
[...]

Ik heb zo'n type systeem (niet exact deze) https://www.amazon.nl/Irr...Greenhouse/dp/B08GZB9H9F/

Daar is wel degelijk per locatie de hoeveelheid enigszins in te regelen. Zo sproeien als op de afbeelding doet het overigens niet, eerder druppelen.
Dat is een mooi systeem, wel een gedoe denk ik met aanleggen per potje? Het veranderd ook nogal snel met moestuinspul?

[ Voor 38% gewijzigd door Marzman op 10-04-2024 06:21 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deurmat
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 31-10-2024
Ik heb veel te vroeg courgettes gepland nadat ik advies had gekregen van een medemoestuiner, die krijgen binnen nu al bloemen, nu wil ik ze wat minder hard laten groeien maar niet dood laten gaan uiteraard. Kan ik ze al naar de (koude) kas buiten zetten in een grotere pot om hier voor te zorgen of hebben jullie ander goed advies?

Ik knijp de bloemen wel af op dit moment in ieder geval zodat er meer energie naar bladeren gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als het in een pot is kun je ze vast wel even in de garage of schuur zetten als het nog een keer gaat vriezen. Ik zou ze gewoon buiten zetten als het binnen een probleem wordt.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-06 23:54
Of de gok nemen en ze vast in de volle grond zetten en meteen opnieuw zaaien dan kan je ze vervangen mocht het mis gaan.

Een emmer in de nacht erover mocht het koud worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:36
Marzman schreef op woensdag 10 april 2024 @ 06:19:

[...]

Dat is een mooi systeem, wel een gedoe denk ik met aanleggen per potje? Het veranderd ook nogal snel met moestuinspul?
Klopt; al bleef het redelijk gelijk vanaf 't moment dat alles naar de 'final size' pot ging. Dat in combinatie met een timer op de kraan maakte het wel een stuk makkelijker om andere dingen te doen in de zomer :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
Spherix schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 23:12:
[...]

Klopt. Dat is precies wat ik bedoel >:)
De Blumat, wat exact hetzelfde werkt als jouw systeem, is prima per pot te regelen.
Ik reageerde echter op het idee om een tuinslang met gaatjes te gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
Marzman schreef op woensdag 10 april 2024 @ 06:19:
[...]

Als ze straks buiten staan heb je dat ook niet 100 procent onder controle (alleen als het niet regent en je het zelf doet ;) )
Mijn planten staan in een kas, zie filmpje. Die komen dus nooit buiten te staan ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Puzzelen mbt inrichten in de nieuwe "bakken" van de palletranden. Heb er 3 staan van 80x60 cm. 2 zijn er dan 20cm hoog (1 laag) en 1 is er 40cm hoog (2 lagen).

Weet niet of de tomaten en komkommer zo naast elkaar kunnen of dat het te krap zal zijn....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z29QENfK6pW3rebKdBPQYCwyn-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iVBKAVClL2QUKtbYfXgfHrUQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Benmen
Paulus07 schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:02:
Puzzelen mbt inrichten in de nieuwe "bakken" van de palletranden. Heb er 3 staan van 80x60 cm. 2 zijn er dan 20cm hoog (1 laag) en 1 is er 40cm hoog (2 lagen).

Weet niet of de tomaten en komkommer zo naast elkaar kunnen of dat het te krap zal zijn....
Mijn ervaring is dat het kan, maar alles valt of staat met de mate waarin je dieven trekt, de plant laat woekeren. Vorig jaar mocht ik een kas lenen: twee meloenen, twee tomaten en komkommer. Het ging maar het was door mijn luiheid wel een oerwoud. Dat er op een moment elke dag tien komkommers van die plant kwamen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJs4tPAIwzxISQf1hHwVrR6ir5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fKgF2ozEVNnBrIUCmR8xpVta.jpg?f=fotoalbum_large

De pottenpers lijkt het goed te doen, niet de beste grond ervoor, maar met wat oefenen...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vsErYSTXiuwesgSoIZkh_rqQY7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wFs9VdjTQfzUD4xU698l7jw6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Benmen op 10-04-2024 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-06 19:28

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Ronster schreef op dinsdag 9 april 2024 @ 14:40:
[...]

[YouTube: Van Gras Naar Kas]

Hemeltje lief, dat is echt fucking prachtig. Hoe ben je tot het ontwerp van je tuin gekomen. En als ik mag vragen, wat kost zo'n transformatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
apNia schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:57:
[...]

Hemeltje lief, dat is echt fucking prachtig. Hoe ben je tot het ontwerp van je tuin gekomen. En als ik mag vragen, wat kost zo'n transformatie?
Je vergeet de belangrijkste vraag…
Hoe heb je je wederhelft zover gekregen?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Benmen schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:54:
[...]

Mijn ervaring is dat het kan, maar alles valt of staat met de mate waarin je dieven trekt, de plant laat woekeren. Vorig jaar mocht ik een kas lenen: twee meloenen, twee tomaten en komkommer. Het ging maar het was door mijn luiheid wel een oerwoud. Dat er op een moment elke dag tien komkommers van die plant kwamen...

[Afbeelding]

De pottenpers lijkt het goed te doen, niet de beste grond ervoor, maar met wat oefenen...[Afbeelding]
Had voorheen alles in potten en emmers dus kond ze altijd nog beetje verplaatsen/slepen.
Maar de cherrytomaten groeide goed en in het begin haalde ik alle dieven er gewoon uit. Maar nu dus denk niet meer 4 tomaten planten. En ipv die extra 2 dan aanvullen met een meloen (als dat wil lukken) en komkommer.

Ook nog ff kijken welke grond/aarde ik ga gebruiken om de 3 bakken te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Benmen schreef op woensdag 10 april 2024 @ 11:54:
De pottenpers lijkt het goed te doen, niet de beste grond ervoor, maar met wat oefenen..
Iets meer klei erdoor, dan 'plakt' het beter.
En dan iets harder persen, totdat het vocht er tijdens het persen echt aan de bovenkant uitkomt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Yaksa schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:50:
[...]

Iets meer klei erdoor, dan 'plakt' het beter.
En dan iets harder persen, totdat het vocht er tijdens het persen echt aan de bovenkant uitkomt.
Ja dat is een optie, het vocht kwam er nu aan de bovenkant uit. Dus dat lijkt goed te gaan denk dat het vooral aan het mengsel ligt. Maar ben met deze batch niet ontevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
apNia schreef op woensdag 10 april 2024 @ 20:57:
[...]

Thanks! :)
Dit is alweer 4 jaar geleden. Zal over een aantal weken eens een nieuw filmpje maken.
Ontwerp helemaal zelf samen met vrouwlief gedaan. Eigenlijk wilde we een kleine kas achter in de hoek van de tuin. Maar toen zag ik de (vorige) tuin van Angelo Dorny. Hij had ook een lange smalle tuin en had de kas de blikvanger van de tuin gemaakt. Dus eigenlijk daardoor uiteindelijk voor zo'n relatief grote kas gekozen.
Aanleg ook helemaal zelf gedaan, dus kwestie van hardhouten palen aanschaffen voor onder de houten tegels, flink wat zand en boomschors.
De kas (Master Victorian MV34 - 310x458cm) koste toen alles bij elkaar 3400, maar ik zie dat deze nu al (zonder zaaibak, raamopeners etc) al tegen de 4k kost. Ook hout is veel duurder geworden.
Wat het alles bij elkaar heeft gekost durf ik niet te zeggen, maar alles zelf doen is toch wel de grootste besparing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
streamnl schreef op woensdag 10 april 2024 @ 21:33:
[...]

Je vergeet de belangrijkste vraag…
Hoe heb je je wederhelft zover gekregen?
Haha, ze is ook wel van het tuinieren. En eigenlijk mocht ik van haar maar een kleine kas. De deal was uiteindelijk dat het wel mooi en netjes moest worden, dus geen puur functionele kas. Vandaar dat hij qua kweken ook niet optimaal benut is. Haar oog wilde ook wat ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Ronster op 11-04-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ronster schreef op donderdag 11 april 2024 @ 09:47:
[...]

Wat het alles bij elkaar heeft gekost durf ik niet te zeggen, maar alles zelf doen is toch wel de grootste besparing.
Ik heb van het weekend een paar tegels recht proberen te leggen en m'n ruggengraat is eruit geknald. Ik ga nooit meer van m'n leven een tegel optillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronster
apNia schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:39:
[...]

Ik heb van het weekend een paar tegels recht proberen te leggen en m'n ruggengraat is eruit geknald. Ik ga nooit meer van m'n leven een tegel optillen.
Oh crap... sterkte.
Dan zal tuinaanleg een beetje duurder helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• apNia

apNia

Ronster schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:41:
[...]

Oh crap... sterkte.
Dan zal tuinaanleg een beetje duurder helaas.
Wellicht heb ik het een beetje gedramatiseerd 😳

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
apNia schreef op donderdag 11 april 2024 @ 10:54:
[...]

Wellicht heb ik het een beetje gedramatiseerd 😳
Past wel enigzins bij je onderschrift >:)
Gelukkig zijn er altijd nog Nibbits 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Overigens hebben mijn nieuwe slakkenvallen vannacht keihard toegeslagen. Eindelijk succes, want er is heel veel gesneuveld de laatste weken. Jullie enig idee hoe vaak je het bier moet verversen in zo'n val?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik was alleen aan het strijden tegen de slakken, maar mijn vrouw haar bloemen worden nu ook opgegeten dus ze is is volop kopertape aan het plakken momenteel :)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Marzman schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:15:
Ik was alleen aan het strijden tegen de slakken, maar mijn vrouw haar bloemen worden nu ook opgegeten dus ze is is volop kopertape aan het plakken momenteel :)
Mind you dat dat mogelijk niet zo goed werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ik ben al drie keer parende slakken tegengekomen, dus dat worden er vast meer. En de nodige gesloopte en lege slakkenhuizen, dus iemand vreet ze op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Is het niet handiger om goedkope zakjes gist te kopen ipv bier? Of komen de slakken echt op de alcohol af om daarna de AA club te bezoeken in de moestuin? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Paulus07 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:46:
Is het niet handiger om goedkope zakjes gist te kopen ipv bier? Of komen de slakken echt op de alcohol af om daarna de AA club te bezoeken in de moestuin? :P
Ja, en ik heb ook nog gist liggen. Maar ik wou eerst zeker weten dat ik beet zou hebben met bier. En ik zit nu toch vast aan een sixpack Hertog Jan (geen bierdrinker)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:17
Als je een paar jaar hebt kan je misschien ook bomen planten die vogels die slakken eten aantrekken. Als ze eenmaal weten waar de slakken zitten komen de vogels vanzelf terug.

Wikipedia: Starling
Hoe heet deze vogel in het Nederlands? Als je die eenmaal in de tuin hebt heb je ook geen slakkenprobleem meer :P

Heeft iemand een link naar een plek om meer te leren over de plaatsing van kassen? Ik heb in de zomer nogal lang zon en vraag me af of de kas verbergen achter het huis misschien een goed idee is.

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Is die kopertape niet 'raar' geplaatst? Ik zou dat horizontaal doen, dan helpt de zwaartekracht ook nog welke kant de slak op gaat als hij een schokje krijgt ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Ample Energy schreef op donderdag 11 april 2024 @ 14:07:
Als je een paar jaar hebt kan je misschien ook bomen planten die vogels die slakken eten aantrekken. Als ze eenmaal weten waar de slakken zitten komen de vogels vanzelf terug.

Hoe heet deze vogel in het Nederlands? Als je die eenmaal in de tuin hebt heb je ook geen slakkenprobleem meer :P
Spreeuw (of in goed gronings: sprutter)

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Hoe heet deze vogel in het Nederlands?
Spreeuw.

Dit is meteen het antwoord op de vraag wie 'mijn' slakken eet, een den hier is de favoriete hangplek van een klein groepje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Mocht je een wat grotere tuin hebben dan kun je ook een paar loopeenden aanschaffen. Dat zijn de allerbeste (natuurlijke) slakkenbestrijders. Ze leggen ook nog eieren die erg lekker zijn en de mest uit hun hokje is (samen met het stro) een uitstekende bodemverbeteraar.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Heeft iemand een link naar een plek om meer te leren over de plaatsing van kassen? Ik heb in de zomer nogal lang zon en vraag me af of de kas verbergen achter het huis misschien een goed idee is.
Hoe bedoel je? Meest gunstige is natuurlijk in de zon. Over het algemeen maakt wind niet veel uit. De meeste kassen zijn wel gemaakt op het gangbare weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Misschien off-topic…
Gaat er iemand aanstaande zondag naar Eindhoven voor de Dutch Chili Fest?
Ikzelf ben er nog nooit geweest en wil aanstaande zondag toch eens kijken.
Misschien hebben ze leuke/slimme tips/tools/boeken om komend jaar op een andere manier pepers te gaan kweken

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ample Energy
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:17
Benmen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:47:
[...]

Hoe bedoel je? Meest gunstige is natuurlijk in de zon. Over het algemeen maakt wind niet veel uit. De meeste kassen zijn wel gemaakt op het gangbare weer.
Het is meer dat ik in de zomer een hele periode >23 uur zon heb op een dag. Is het zakken van de temperatuur goed genoeg om een ritme te creëren voor de planten? Is zo’n lange periode überhaupt te doen of moet ik dan met schaduwdoeken gaan werken?

Luister naar je onderbewustzijn. Er is een reden dat je niet wilt weten hoe je voedsel wordt geproduceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:58
Benmen schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:47:
[...]

In de zon zetten. Als het te warm wordt kun je de kas witkalken.
Je wilt de voorjaars en najaarszon maximaal benutten.

[ Voor 7% gewijzigd door MijnCommentaar op 11-04-2024 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
streamnl schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:26:
Misschien off-topic…
Misschien hebben ze leuke/slimme tips/tools/boeken om komend jaar op een andere manier pepers te gaan kweken
Ik denk dat ik wel effe ga 🙂

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Benmen
Tegen de slakken, zorgen dat je een dikke vette pad kan lokken. Die eten ook slakken. Uiteindelijk is het natuurlijk een balans zoals met alles. Zorgen voor natuurlijke vijanden door de habitat te creëren. In het eerste jaar had ik hier bergen luizen in de rozen en fruitbomen. Toen heb ik wat kapoentjes uitgezet, inmiddels zijn de kapoentjes eerder dan de luizen (of de luizen worden al opgegeten voor ik ze zie).

Zelfde dat ik een set appelmot rupsen in mijn appelbomen heb zitten. Ik laat het maar gaan, familie is meestal bang voor de rosse metselbij : mij kunnen het er niet genoeg zijn. Inmiddels heb ik zelfs behang bijen in de tuin (soort nnb).

Vandaag heb ik ook een terrasjeskommazweefvlieg gespot :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qGDQwpRS7AGzR9NWEgIT71ux0RU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pw27fiir0D8bBIivNqwG32WS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Benmen schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 18:05:
Tegen de slakken, zorgen dat je een dikke vette pad kan lokken. Die eten ook slakken. Uiteindelijk is het natuurlijk een balans zoals met alles. Zorgen voor natuurlijke vijanden door de habitat te creëren. In het eerste jaar had ik hier bergen luizen in de rozen en fruitbomen. Toen heb ik wat kapoentjes uitgezet, inmiddels zijn de kapoentjes eerder dan de luizen (of de luizen worden al opgegeten voor ik ze zie).

Zelfde dat ik een set appelmot rupsen in mijn appelbomen heb zitten. Ik laat het maar gaan, familie is meestal bang voor de rosse metselbij : mij kunnen het er niet genoeg zijn. Inmiddels heb ik zelfs behang bijen in de tuin (soort nnb).

Vandaag heb ik ook een terrasjeskommazweefvlieg gespot :) [Afbeelding]
Ik dacht dat ik een grap mistte met “ terrasjeskommazweefvlieg”.
Maar hij heet echt zo _O-

Wij noemen die gewoon “zweefvlieg”

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benmen
Ik probeer via obsmapp zoveel mogelijk planten en dieren rondom het huis te spotten en te melden bij waarneming. Dus heb al meerdere zweefvliegen in het lijstje maar deze was nieuw. Zou de bioloog die hem ontdekt heeft op het terras gezeten hebben... Dit is nou echt een nieuwe soort. Komt voornamelijke op terrassen voor, btw het is een zweefvlieg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Benmen schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:21:
Ik probeer via obsmapp zoveel mogelijk planten en dieren rondom het huis te spotten en te melden bij waarneming.
Ja, daardoor ben ik het leven in de tuin (en daarbuiten) veel meer gaan waarderen. Het is bijna verslavend ('O, een randwants, die ken ik nog niet, welke variant is dat?' 'Is dat een wormkruidbij op mijn boerenwormkruid?'

Ik laat de slakken hun gang gaan; de vogels doen hun best, het kan zijn dat er ergens een pad huist, en voor de rest zijn de planten inmiddels robuust genoeg om af en toe wat vraat aan te kunnen. Laatst zaten ze in de salie, die kan het hebben. Met een hele rij tere jonge plantjes zou ik er waarschijnlijk anders over denken!

Toegevoegd: voor wie ook graag insecten spot, morgen begint de Nationale Bijentelling.

[ Voor 8% gewijzigd door VeertienKaVier op 14-04-2024 07:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Benmen schreef op zaterdag 13 april 2024 @ 22:21:
Ik probeer via obsmapp zoveel mogelijk planten en dieren rondom het huis te spotten en te melden bij waarneming. Dus heb al meerdere zweefvliegen in het lijstje maar deze was nieuw. Zou de bioloog die hem ontdekt heeft op het terras gezeten hebben... Dit is nou echt een nieuwe soort. Komt voornamelijke op terrassen voor, btw het is een zweefvlieg?
Leuk idee.
Wij houden dit jaar wel bij welke soort vogels er in onze tuin komen. Dat noteren we dan in Google Note die op de tablet staat geïnstalleerd.

Maar een app is wel handiger. Helaas geen zelfde app die voor IOS en voor Android is. Ik ga dit een keer uitzoeken, want ik vind het leuk idee. Bedankt voor de tip

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:57

Mrlten

Premium Deluxe Plus

Edit: Verkeerde tuin topic...

[ Voor 85% gewijzigd door Mrlten op 14-04-2024 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Mrlten schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:12:
Edit: Verkeerde tuin topic...
Na 2 jaren pas? Bij mij gaan ze altijd heel kort mee. Misschien doe ik wat verkeerd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrlten
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:57

Mrlten

Premium Deluxe Plus

souljah1h schreef op zondag 14 april 2024 @ 12:30:
[...]

Na 2 jaren pas? Bij mij gaan ze altijd heel kort mee. Misschien doe ik wat verkeerd :?
De set handschoenen die ik ervoor had, kreeg met één seizoen al gaten en loslatende stiksel. De huidige was ik misschien extra zuinig op ;) Maar in het juiste tuin-topic heb ik al een paar goede tips gekregen voor monteurs/werkhandschoenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronster
streamnl schreef op donderdag 11 april 2024 @ 18:26:
Misschien off-topic…
Wel gezellig hier.
Ze zijn flinke Reapers aan het knabbelen.
Het moet je hobby maar zijn >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnC4DLRj_8YixVTQGYSknoEeE6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vwM00bjH6EjKdvaXLodUkAMg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ronster schreef op zondag 14 april 2024 @ 13:54:
[...]

Wel gezellig hier.
Ze zijn flinke Reapers aan het knabbelen.
Het moet je hobby maar zijn >:)

[Afbeelding]
Grappig, we stonden dicht bij elkaar. Ik stond iets meer naar rechts .Had niet deze top 3 verwacht.
Er is een gezellige sfeer, vermoedelijk ben ik er volgend jaar weer.

Ben nu net weg met een potje Yum Yum.
Veel ideeën opgedaan voor mijn pepertjes straks.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
streamnl schreef op zondag 14 april 2024 @ 14:24:
[...]

Grappig, we stonden dicht bij elkaar. Ik stond iets meer naar rechts .Had niet deze top 3 verwacht.
Er is een gezellige sfeer, vermoedelijk ben ik er volgend jaar weer.

Ben nu net weg met een potje Yum Yum.
Veel ideeën opgedaan voor mijn pepertjes straks.
Inderdaad een leuk fest!
Ik heb wat sausjes gekocht en 2 flessen mead. 1 met reaper en 1 met koffie en chili. Erg lekker! Besloten om zelf ook mead te gaan maken en te experimenten met verschillende chilis 🙂

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Benmen
streamnl schreef op zondag 14 april 2024 @ 08:14:
[...]

Leuk idee.
Wij houden dit jaar wel bij welke soort vogels er in onze tuin komen. Dat noteren we dan in Google Note die op de tablet staat geïnstalleerd.

Maar een app is wel handiger. Helaas geen zelfde app die voor IOS en voor Android is. Ik ga dit een keer uitzoeken, want ik vind het leuk idee. Bedankt voor de tip
Die app is zeker handig, op basis van foto en geluid doet de app een suggestie voor soort en ondersoort. Dit wordt dan doorgezonden naar waarneming.nl waarna mensen die er echt verstand van hebben nog eens naar kijken. Op deze manier krijgen o.a. gemeenten een veel beter beeld van wat er aan biodiversiteit in de gemeente aanwezig is. Rondom mijn huis zie je dus een giga concentratie t.o.v. de omgeving omdat ik de enige ben in de straat die de app gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Benmen schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:35:
[...]
Rondom mijn huis zie je dus een giga concentratie t.o.v. de omgeving omdat ik de enige ben in de straat die de app gebruikt.
Ik heb een paar jaar geleden een keer een valse wolfsspin gemeld (toen nog bijzonder), en in de loop van de week werd er verderop in de straat ook steeds eentje gemeld. Vroeg me af of het een erg mobiel exemplaar was of dat we gewoon vergeven waren van de spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Benmen schreef op zondag 14 april 2024 @ 16:35:
[...]

Die app is zeker handig, op basis van foto en geluid doet de app een suggestie voor soort en ondersoort. Dit wordt dan doorgezonden naar waarneming.nl waarna mensen die er echt verstand van hebben nog eens naar kijken. Op deze manier krijgen o.a. gemeenten een veel beter beeld van wat er aan biodiversiteit in de gemeente aanwezig is. Rondom mijn huis zie je dus een giga concentratie t.o.v. de omgeving omdat ik de enige ben in de straat die de app gebruikt.
Waar ik moeite mee heb, is dat ik een locatie moet aanwijzen.
Ik snap de reden waarom, maar ik zou graag mijn huis locatie willen afschermen/niet gebruiken. Vooral omdat ik de app (vooral) voor mijn tuin wil gebruiken.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

streamnl schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:03:
[...]

Waar ik moeite mee heb, is dat ik een locatie moet aanwijzen.
Ik snap de reden waarom, maar ik zou graag mijn huis locatie willen afschermen/niet gebruiken. Vooral omdat ik de app (vooral) voor mijn tuin wil gebruiken.
Je kunt je locatie vervagen tot 1 km, dus dat is meestal wel een groot deel van de buurt (tenzij je midden in het bos woont).

Sommige meldingen, bijvoorbeeld wolven, worden automatisch afgeschermd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
komende week veel regen. Benieuwd hoeveel de grond gaat zakken in de palletrand bakken.... :P
Met de gieter erover was al een flink verschil. Dus met nog meer regen zal ik het nog meer moeten gaan aanvullen denk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
VeertienKaVier schreef op zondag 14 april 2024 @ 19:13:
[...]

Je kunt je locatie vervagen tot 1 km, dus dat is meestal wel een groot deel van de buurt (tenzij je midden in het bos woont).

Sommige meldingen, bijvoorbeeld wolven, worden automatisch afgeschermd.
Klopt eigenlijk alle zeldzamere soorten, gewone soorten eigenlijk niet. Overigens is het niet perse terug te voeren naar je huis. Als jij midden in een dorp een terras huppeldepup ziet dan blijft die daar op locatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Hebben jullie de weersverwachting voor komende week gezien? 10 graden en nog meer regen.... :(
Weervrouw Willemijn Hoebert:
"We krijgen even een pauze in het zomerse en vrij zachte lenteweer dat we gehad hebben. Dankzij een aanhoudende noordwestenwind liggen de maxima komende week rond een graad of 10, en op maandag en ook dinsdag is er kans op pittige buien.

Vanaf woensdag neemt het aantal buien wel wat af, maar het blijft voorlopig wisselvallig en vrij koud voor de tijd van het jaar. Later in de week is er tijdens een enkele nacht ook kans op vorst aan de grond.

Heel bijzonder is dit allemaal niet. We hebben niet voor niks dat bekende spreekwoord: "April doet wat-ie wil." Als de wind in april uit het zuiden komt, is de kans groot dat we lenteweer hebben met vrij hoge temperaturen. Maar komt de wind uit het noordwesten, dan heb je behalve een compleet ander weertype ook andere temperaturen. Dus je T-shirt kan voorlopig weer in de kast, en pak je jas er maar weer bij."
Plantjes in de vensterbank willen heel graag naar buiten, maar zullen toch echt nog even moeten wachten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/itLpkXqt2rIqmigOOV6ts2wZ5-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0cHCUJGhnMvTXFsEypNFgXnI.jpg?f=fotoalbum_large

Plantje buiten is het wel gewend, maar de groei gaat nu helemaal stagneren natuurlijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IB1b46t0l_r1oQJnCIZPXMQNslo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jqGZtyqMvlWhfV8mqgwa66LA.jpg?f=fotoalbum_large

Waar blijft de lente!

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zaterdag was het lekker, en zondag vond ik het eigenlijk ook best ok voor wat ze voorspelden. Maar het wordt minder :p

Ik heb een plant al twee dagen buiten gehad, omdat ik geen goed plaatjse voor het raam heb (heb alles in grotere potten gezet al omdat de wortels er onder uit kwamen).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZQidL9UqCSxvaRitBRBfbZSLeE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4bJ1faoPBQYmUjAyLhoNhaVY.png?f=fotoalbum_large

In het kasje staat de temperatuur nu op 9.4 graden. Eigenlijk te koud, maar om nu alles weer naar binnen te halen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Ik kom er helemaal niet toe om radijs te zaaien, dat zal later worden.

En het is geen kruid voor mensen, maar toch: zijn hier Tweakers met kattenkruid in de tuin? En zo ja, komt dat al op?

Alles vliegt hier inmiddels de grond uit, maar rond het kattenkruid is nog niets te zien. Dat lijkt me wel erg laat. Het is de vaste relaxplek voor buurpoes, die stel ik niet graag teleur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
VeertienKaVier schreef op maandag 15 april 2024 @ 07:50:
Ik kom er helemaal niet toe om radijs te zaaien, dat zal later worden.

En het is geen kruid voor mensen, maar toch: zijn hier Tweakers met kattenkruid in de tuin? En zo ja, komt dat al op?

Alles vliegt hier inmiddels de grond uit, maar rond het kattenkruid is nog niets te zien. Dat lijkt me wel erg laat. Het is de vaste relaxplek voor buurpoes, die stel ik niet graag teleur.
Ja hoor, het komt op. Ik had toevallig wel weer dit jaar de hele pol er uit gehaald (begin maart al, anders kwam ik in de knoop met de tulpen), gedeeld en een stuk weer terug gezet, de rest gaat naar de plantenruilbeurs einde van de maand. Wat er uit is gehaald staat in een pot (warmt sneller op) en dat staat al 15 cm hoog, maar de pol die grond weer in ging komt nu duidelijk ook op, wel nog maar een paar cm.

Staat bij mij wel op zandgrond (warmt snel op) en op het zuiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

dcl! schreef op maandag 15 april 2024 @ 21:49:
[...]

Wat er uit is gehaald staat in een pot (warmt sneller op) en dat staat al 15 cm hoog, maar de pol die grond weer in ging komt nu duidelijk ook op, wel nog maar een paar cm.

Staat bij mij wel op zandgrond (warmt snel op) en op het zuiden.
Ai, hier nog helemaal niets, nog geen centimeter. Een deel is twee jaar geleden zelf gezaaid, dat waren vorig jaar knoerten van de planten, de rest in het najaar geplant.

Het is hier löss, en we hebben een paar nachten toch hevig vorst gehad, met een compleet doordrenkte bodem. Zo ben ik ooit een giga rozemarijn kwijtgeraakt, dus wie weet is dit dezelfde pech.

Aan de andere kant: ik heb nog zaden liggen, beginnen we gewoon opnieuw!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Plantjes werden toch echt te groot voor de vensterbank, dus maar weer op de radiator gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZ_9jCA_foq02hQeCNwJYNNXOxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4EbhIqdM6tgKUBj7wIXfsGAf.jpg?f=fotoalbum_large

Ziet er niet uit zo, maar gelukkig heb ik geen WAF om rekening mee te houden... ;)

De knoppen laat ik bewust zitten omdat ik zo snel mogelijk ook vruchten wil hebben. Het worden immers geen kleine pepers maar hele grote paprika's die wel tijd nodig hebben om te groeien en rijp te worden.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Per ongeluk poortaardappelen in zakje laten zitten. Kan ik deze nog gebruiken? Zo ja, moet ik nog iets bijzonders doen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYMIXnITtx5XErTd7owLPtc_sxU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vA6wOeGiTQBj5flSSZDReskW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
Gewoon in de grond stoppen die aardappels. Heb ik het verleden eens aardappelschillen in de grond gestopt ( eigen compost ). Paar jaar later had ik daar aardappels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
De kiemen zijn wat slungelig maar je kan ze nog gewoon in de grond stoppen, en dan komen er zeer waarschijnlijk hele mooie planten uit. Wel voorzichtig dat de kiemen heel blijven.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:35
Ja die kunnen nog makkelijk de grond in maar inderdaad wat jaap zegt wel zorgen dat de kiemen heel blijven. Ik kiem mijn aardappels altijd twee weken voor zodat, scheelt één a twee weken eerder oogsten en ze komen snel op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Benmen
Enige tijd geleden heb ik wat perspotjes gemaakt (niet de correcte grond ervaar ik inmiddels, potjes zijn erg broos). Wel zie ik de zaden die ik daarin heb uitgezaaid goed wortelen. Van de courgette heb ik geen foto van de mais wel.

Ook heb ik mijn tomaat uit het potje gehaald en gepoot (in de kas) mooi om te zien dat het volledige potje vol met wortels zat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9PS2fReb712Q2_zCTzqpWshk5yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lAxglU7ioYlLUfP7PnEIt9o.jpg?f=fotoalbum_large

Naast de potjes heb ik ook wat courgette uit de perspotten over gezet zodat ik die aan de basisschool kan geven. Zo ook voor de goudsbloemen. De zonnebloemen laat ik nog even binnen net zoals de mais.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drEvF3n_vaYqdQrh8NXmYX8Fdj8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xBc7Q6XWkKXodIhTVSdUSWhl.jpg?f=fotoalbum_large

Als laatste een foto van de tuinbonen, leeuwenbekjes en broccoli. Van mijn oom heb ik een rol met gaas gehad. Vorig jaar had ik ook leeuwenbekjes maar die waren meer aan het dweilen dan dat ik ze kon plukken. De eerste batch had ik voor gezaaid. De tweede direct op de plek. Hopelijk kan het gaas helpen de bloemen wat meer opgaand te krijgen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kwv2_S8qu_nBwmuGS9fVoTujDdo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WMwPJL9u5eQiNC7DvQTRdoiP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb mijn tomaat ook nog binnen staan in een te klein potje, als het zo blijft regenen wordt dat niks dit jaar.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:46
Hier kunnen de planten ook niet wachten om naar buiten te gaan. Ze staan ook behoorlijk in de weg allemaal 😂. De snijbonen zijn allemaal met elkaar vergroeid, dat wordt nog een flinke opgave om ze uit elkaar te plukken..

Zie voor volgende week wel 4/5 warme dagen, maar daarna zakt de temperatuur weer

[ Voor 15% gewijzigd door HansAnders07 op 25-04-2024 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
HansAnders07 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:34:
Hier kunnen de planten ook niet wachten om naar buiten te gaan. Ze staan ook behoorlijk in de weg allemaal 😂. De snijbonen zijn allemaal met elkaar vergroeid, dat wordt nog een flinke opgave om ze uit elkaar te plukken..

Zie voor volgende week wel 4/5 warme dagen, maar daarna zakt de temperatuur weer
Na ijsheiligen toch? 14 mei dan zou het safe moeten zijn...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:46
Ronald.42 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 20:41:
[...]

Na ijsheiligen toch? 14 mei dan zou het safe moeten zijn...
Is ook niet altijd garantie voor succes haha, paar jaar geleden alles na ijsheiligen in de tuin gezet en toen is in 2 dagen tijd alles weggespoeld en gehageld.

Maar ik ga het van de week gewoon gokken met die snijbonen. De rest kan nog wel ff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
hier staan de tomaten ook wel te springen om naar buiten te gaan. Groeien hard binnen..... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Ik heb net extra tomaten gezaaid (perspot) kijken of het werkt en aanslaat. Wel allemaal in een muurkas, afgelopen week was de minimale temperatuur in het kasje 2 graden op 1,5 meter... Ben benieuwd of de muur nog effect heeft op de temperatuur in de kas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Hier groeien de van buurvrouw gekregen aardbeienstekjes bijna hun potjes uit, die moeten nodig een grotere pot in. In een doodgewone bruine tuinpot, die typische aardbeienpotten zijn erg populair, maar ik ben bang dat die te weinig ruimte bieden. Geen idee welk ras dit is, maar het zijn turbo-aardbeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Weet iemand een goed adres (of heeft iemand misschien nog wat over?) voor kleine stekjes paprika, tomaat en peper in de regio Leiden? De mijne hebben het helaas niet overleefd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Mocht je een keer in Rotterdam zijn dan kan je een paar tomatenplantjes krijgen van mij.

Overigens zie ik met enige regelmaat voor een euro oid plantjes op marktplaats aangeboden. Misschien is dat nog handiger voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Anoniem: 316512 schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:41:
Mocht je een keer in Rotterdam zijn dan kan je een paar tomatenplantjes krijgen van mij.

Overigens zie ik met enige regelmaat voor een euro oid plantjes op marktplaats aangeboden. Misschien is dat nog handiger voor je.
MP had ik inderdaad ook even snel gecheckt, maar dat aanbod was vooral van tuincentra enzo. Houd ik ff in de gaten en bedankt voor je aanbod!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:06
Vandaag is eindelijk de dag dat bjj mij de peper en paprikaplanten van binnen naar buiten gaan.

Nu zie ik opeens blaasjes/bultjes zitten op de bladeren van 1 van de peperplanten. De rest ziet er goed uit. Google leverde zo snel niets op. Iemand die dit herkend en kan aangeven wat er verkeerd gaat?

edit:
Nog even verder zoeken dan kom ik uit op een te vochtige grond / teveel water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_2jw9n5B_bNFHfq3-csLjzNexE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hLBRr7QZvPiPCgM28Scg0i8G.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tvkR295kXWTSCOrWuh8rygBR2Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2cxTKwnNI7sMNVZnoRSqv4iG.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door Nopheros op 28-04-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:42
Lijkt op wolluis. Het is iig iets wat je moet bestrijden, de planten lijden er flink onder.
Zoveel mogelijk eraf borstelen en ik dacht met een dubro sopje afdoen. Moet je even nazoeken.
Pagina: 1 ... 68 ... 84 Laatste