Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 67 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:16
In mijn tuin staat een rozemarijn die eigenlijk helemaal verwilderd is. Meer hout dan echt plant en het groeit veels te ver over het pad heen. Ik zou graag helemaal opnieuw willen beginnen en dus zo kort mogelijk snoeien. Alleen ik lees veel, dat je een rozemarijn vaak tot maximaal 1/3e terug moet snoeien, maar ik kan zo nergens vinden of grondig terugsnoeien mogelijk is. Heeft een van jullie hier ervaring mee?

Of is het gewoon einde oefening voor deze rozemarijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLKJ6Kee-yqM6rV6qJZAFsgVBKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e8Z1virdbp7WdCPR4HLytC3G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:03

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
LoeWn schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 16:49:
In mijn tuin staat een rozemarijn die eigenlijk helemaal verwilderd is. Meer hout dan echt plant en het groeit veels te ver over het pad heen. Ik zou graag helemaal opnieuw willen beginnen en dus zo kort mogelijk snoeien. Alleen ik lees veel, dat je een rozemarijn vaak tot maximaal 1/3e terug moet snoeien, maar ik kan zo nergens vinden of grondig terugsnoeien mogelijk is. Heeft een van jullie hier ervaring mee?

Of is het gewoon einde oefening voor deze rozemarijn?

[Afbeelding]
Ik denk het laatste helaas.

Mijn tante had ook een enorme rozemarijn staan van op een gegeven moment wel 15 jaar oud en een kubieke meter in omvang. Kom ik laatst bij haar op bezoek, weg plant... Want net zoals bij jou bijna alleen maar dood hout, geen leven meer er in en dus maar verwijderd.

Hoe oud is jouw plant?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savalizz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-06 08:02
@LoeWn Vorig jaar mijn rozemarijn flink terug gesnoeid. Was niet zo groot als die van jou, maar hing ook te veel over het pad. Ik heb delen met jong hout opnieuw in potjes met grond gezet, voor het geval dat de plant het niet mocht overleven. De helft is aangeslagen en beginnen nu al weer kleine struikjes te worden. En de oude plant heeft besloten om flink uit te lopen, die heeft het overleefd.

Hier is het dus goed gegaan, maar mijn struik was max 5 jaar oud. En ik heb genoeg nieuwe plantjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Laatst online: 10:00
Mijn rozemarijn lijkt de grote hoeveelheid regen deze winter niet echt overleefd te hebben... Hij is helemaal bruin geworden, vorige week veel eraf gesnoeid en er zijn wel nog wat groene stukjes over. Maar heel minimaal.

Dus ik denk ook bij ons einde oefening voor de rozemarijn ;(
Maar wie weet, ik laat hem nog even staan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Jammer dat het steeds zo bewolkt is. Ik heb alles voor het raam gezet maar de groei gaat niet heel snel :p Ik laat het wel staan, ik denk dat het gezonder is dan onder de lamp/warmtemat en zolang de nachttemperaturen niet terug dalen zullen ze er wel tegen kunnen (en ik heb de bak/mat/lamp opgeruimd :p )

Het staat nu 1,5 week voor het raam en in die tijd hebben we twee dagen gehad dat het niet superbewolkt was.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoeWn
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:16
Savalizz schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 07:56:
@LoeWn Vorig jaar mijn rozemarijn flink terug gesnoeid. Was niet zo groot als die van jou, maar hing ook te veel over het pad. Ik heb delen met jong hout opnieuw in potjes met grond gezet, voor het geval dat de plant het niet mocht overleven. De helft is aangeslagen en beginnen nu al weer kleine struikjes te worden. En de oude plant heeft besloten om flink uit te lopen, die heeft het overleefd.

Hier is het dus goed gegaan, maar mijn struik was max 5 jaar oud. En ik heb genoeg nieuwe plantjes. :)
Leuk project. Wel de moeite waard om te proberen idd! :)

@bvk Ik gok dat deze ook rond de 5 jaar is, aangezien de vorige bewoner volgens mij toen de tuin aangelegd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
@LoeWn Volgens Jurgen in zijn gisteren geplaatste video; kun je het best proberen:

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Zo. Ons aardbei-toren is een feit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GB2U8IBtHS_082iqZwk-_4wBolg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NYZJT5rcQuSLIgP57KOGoWm1.jpg?f=fotoalbum_large
Ik ben bang dat de achterkant het niet zo goed zal doen, maar daar komen we vanzelf achter.
Binnen op de grond, staat (in pot) een ander ras.

De kruiden in de kas doen het goed. De baby-sla en rucola kan ik vermoedelijk binnenkort al eten *O*
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JTPeVXfiiYooGG0tdx2y09MNDQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXFiOFNlQVw6Qm0YNdRbd9ni.jpg?f=fotoalbum_large

Qua licht bij de pepers. Misschien is het nog een placebo effect maar ik heb het gevoel dat dit inderdaad beter is. Enkele plantjes staan nu in de huiskamer, eentje in de kas en de rest nog in bak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTIjytBuYsfA3IQjpAXK0pPgNvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qc4zaYhFh1fnoJKXS0atiFXU.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

streamnl schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:47:
Qua licht bij de pepers. Misschien is het nog een placebo effect maar ik heb het gevoel dat dit inderdaad beter is. Enkele plantjes staan nu in de huiskamer, eentje in de kas en de rest nog in bak.
[Afbeelding]
Als de planten het echt moeilijk gehad hebben, kan het wel een aantal weken duren voor ze terug op gang geraken. Kijk het binnen een maandje nog eens aan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Slonzo schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 10:48:
Dat is zeker niet van te veel licht, integendeel... Je plantjes zijn echt petieterig om 9 weken oud te zijn, ze groeien amper. Dit is hoe het er bij mij uit ziet na 3 a 4 weken:

[Afbeelding]

De mijne staan dus gewoon in een (grote) plastic bak uit de Action, met radiatorfolie erin voor een beetje warmteisolatie maar vooral weerkaatsing van het licht. In het deksel hangen 3 LED balken van ~1500 lumen per stuk (4000K).

[Afbeelding]

In de bak zelf blijft het door de 3 balken zo'n 25 à 26 graden, er ligt nog ene extra 5W warmtematje onder de potjes in het midden die nog verder moeten ontkiemen. 's Nachts koelt het af tot ~20 graden. Licht en matje gaan aan wanneer we wakker zijn, en uit wanneer we gaan slapen. Daarnaast hebben ze zowel voor als na het verspenen enkel dagelijks een mistbeurt gekregen + af en toe de grond weer vochtig maken.

EDIT: de grond is een mengeling van turfvrije potgrond, cocos, zand, perliet, een klein beetje vermicompost, en wat lavagruis.
10 dagen later ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aqFFS4RuAst75bt-XPGjoet-iPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AO8qCf8KKEwiCYg3Mf9rrDJf.jpg?f=fotoalbum_large

De wortels kwam al tot 5 a 10cm uit de potjes dus nog maar eens in een groter pot'je' gezet. Een paar van de grootste plantjes zijn nu al ~30cm, de rest volgt op nauwe voet :) De grootste exemplaren hebben plaats moeten ruimen in de kweekbak voor wat andere zaken (o.a. Cosmos en tomaten) die momenteel wat lastiger lijken te kiemen aan het raam in de woonkamer.

Benieuwd hoe het de pepers nu zal vergaan, het wordt een stuk frisser voor ze (~20 graden ipv 25) en met een stuk minder licht... Aan het laatste kan ik eventueel wel nog een mouw passen, maar dan moeten ze naar een andere kamer waar het weer frisser is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYC7pCZIJFPYpuR8rjp_sEfSlRc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/quL7u2yiH2nMiHhZmBKj2StZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 16-03-2024 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
De paprika in de vensterbank gaat door het gebrek aan zon deze week nog niet erg hard, maar staan er wel gezond bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VQi054BNPAxPeN3Ng3pk0G231zQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdL4nInlRKGAxZXYMpnPpoD2.jpg?f=fotoalbum_large

Ook het plantje buiten mist de zon, maar dood gaan? Nee dus....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-yTt141B1tpYYautP2R1stHs7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhXLz3HmUsoJQbgJ8ODtZnt6.jpg?f=fotoalbum_large

Waarschijnlijk maakt het uit dat het geen hete Chinense peper betreft, maar dat de moederplant ook gewoon in Hongarije in het veld is opgegroeid met vergelijkbare temperaturen als hier nu. Voordeel is natuurlijk dat als de lente echt begint het plantje al een voorsprong heeft en in tegenstelling tot de plantjes binnen niet meer hoeft te wennen aan de ineens veranderde omstandigheden.

Wordt vervolgd!

Iemand een bloemetje?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5IhRYNPqOUcR8JJrreneO5JKVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L4A3ikCgZV2jdOhjsLKjdGn8.jpg?f=fotoalbum_large

:)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-06 22:29
streamnl schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 13:47:
Zo. Ons aardbei-toren is een feit.
[Afbeelding]
Ik ben bang dat de achterkant het niet zo goed zal doen, maar daar komen we vanzelf achter.
Waarom niet iets als peterselie (parsley loveth the shade op z’n Shakespeariaans) in de achterste bakken?
Dan maak je optimaal gebruik van de gecreëerde groeicondities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Eventueel de aarbei toren op een draaiplateau zetten? dan kan je ze makkelijk om de x tijd keer draaien voor de zon.

Vandaag bij de action toch maar deze gehaald voor buiten: https://www.action.com/nl-nl/p/2567006/kweektafel/
Mooi ding voor de prijs :)

Zag dat ze komende week bij de lidl ook zon toren in de aanbieding krijgen: https://www.lidl.nl/p/parkside-plantenbak/p100371739

Ook andere bakken maar duurder vergeleken van de action. (vanaf pagina 14: https://www.lidl.nl/l/fol...2-2024/view/flyer/page/14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joop34
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:34
Paulus07 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 17:09:
Eventueel de aarbei toren op een draaiplateau zetten? dan kan je ze makkelijk om de x tijd keer draaien voor de zon.

Vandaag bij de action toch maar deze gehaald voor buiten: https://www.action.com/nl-nl/p/2567006/kweektafel/
Mooi ding voor de prijs :)

Zag dat ze komende week bij de lidl ook zon toren in de aanbieding krijgen: https://www.lidl.nl/p/parkside-plantenbak/p100371739

Ook andere bakken maar duurder vergeleken van de action. (vanaf pagina 14: https://www.lidl.nl/l/fol...2-2024/view/flyer/page/14
Weet je al wat je erin gaat doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Joop34 schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 18:46:
[...]

Weet je al wat je erin gaat doen?
Morgen in ieder geval alvast de kervel erin zetten denk. Die is binnen goed gegaan dus mag wat meer ruimte gaan hebben en kijken hoe dat gaat :)

En eventueel wat plukjes sla erin zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@Slonzo Valt op zich wel mee dat ze het zwaar hebben gehad. Ze zijn alleen niet zo groot als die van jou bijvoorbeeld.

@dcl!
Vorig jaar zat de toren vol kruiden. Dit jaar willen we alleen aardbeien erin hebben. Als we merken dat de achterste echt veel slechter groeit, dan gaan we de toren draaien. Kleine moeite als we bij de kas bezig zijn. Of zoals @Paulus07 aangeeft,iets van een draaiplateau. Even afwachten, misschien valt het allemaal wel mee.

Zo, alles in HA is ook weer up-to-date
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gaeKuZdBXqIEA1Kv4yBt17-o2F4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CpcDxbZWGdRFGkdkKuXAnmxl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door streamnl op 17-03-2024 14:44 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freezhost
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:22
Marzman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:12:
[...]

Je kan even kijken nog naar de datum bij de zaadjes. Hoe ouder, hoe moeilijker ze ontkiemen. Maar het zal wel goedkomen denk ik. Paprika ontkiemt bij mij altijd heel makkelijk.
De eerste is inmiddels zichtbaar _/-\o_

De pepers zijn ook lekker op dreef, die gaan een stuk harder dan verwacht en ze komen ook nog eens allemaal op. Snel naar de action dus voor potjes :*)

De vleestomaten hebben ook een vliegende start, mijn propagator is nu al te klein want ik wil nog veel meer zaaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Zag op de hornbach site iets voorbij komen: kopertape
Dit zou werken tegen slakken na bevestigen rondom een pot bijvoorbeeld.

Hier iemand ervaring mee of het ook werkelijk zo is om slakken te weren?
Of werkt het enkel als je naast de tape er nog een batterij op zet :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-06 23:20
Paulus07 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:50:

Dat werkt echt, koper werkt van zichzelf al als een soort batterij, er ontstaat een miniem potentiaalverschil wat de slak ervaart als een kleine 'schok' wanneer deze de band raakt en daardoor zal de slak het koperband mijden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:18
Paulus07 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:50:

Werkt zeker! Hier om de potten van de hosta’s, de slakken doen acrobatische kunsten om om de tape heen te komen 🙂

Als je geen haast hebt: dezelfde tape is bij Ali factoren goedkoper…

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11:09

Metalfreak

Hoije woh!

Yaksa schreef op maandag 18 maart 2024 @ 22:57:
[...]

Dat werkt echt, koper werkt van zichzelf al als een soort batterij, er ontstaat een miniem potentiaalverschil wat de slak ervaart als een kleine 'schok' wanneer deze de band raakt en daardoor zal de slak het koperband mijden.
Kan ik dit ook om mijn hele huis heen trekken? Ik heb een (blinde) muur aan de zijkant waar er echt tientallen op zitten...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Rockster schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 08:46:
[...]

Werkt zeker! Hier om de potten van de hosta’s, de slakken doen acrobatische kunsten om om de tape heen te komen 🙂

Als je geen haast hebt: dezelfde tape is bij Ali factoren goedkoper…
Ah zal eens kijken daar. Nog een minimale breedte wat is aan te raden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:18
Paulus07 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 10:22:
[...]

Ah zal eens kijken daar. Nog een minimale breedte wat is aan te raden?
Hoe breder hoe beter, ik heb zelf 40mm. Dit is ook de reden waarom ik onze aardbeienbakken op poten heb gezet: koper tape rond elke poot en geen slak die er meer bij komt :)

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij mij worden ook hele bladeren opgegeten maar ik zie geen slakken en het lijkt me ook vreemd. Kunnen vliegjes grote stukken blad opeten?

/▌

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-06 21:20
Marzman schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 07:04:
Ik vind ze niet zo slecht, het zijn flinke planten al, misschien nog een beetje slap. Ze zullen het moeilijk krijgen als ze net buiten staan maar daar komen ze wel weer bovenop na een weekje omver gewaaid worden. Misschien kun je ze nu al een beetje plagen met een ventilator.
Ik heb er toch een ventilator naast gezet die vanaf vannacht de wind gaat spelen. Kijken of ze daardoor wat steviger worden. Maar al met al vind ik ze best netjes. Eentje was ik vergeten te toppen en dat heb ik zojuist alsnog gedaan. De andere zijn mooi 1 of 2 keer vertakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ABG32BeuYQdi4AvTKFV0dxhR0nw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhwnlzWt5p93cO64g2oDAeIa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4w1yaUGmpnBPpGhefNnRJaqsHA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JkngSvsLtgJVAFBQn5kdRi5A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s7bGn_VAX1LvXDJYxGWF2EnoqTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7zvH8AYAyooc62wb8CLLXovS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

barrymossel schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:49:
[...]

Ik heb er toch een ventilator naast gezet die vanaf vannacht de wind gaat spelen. Kijken of ze daardoor wat steviger worden. Maar al met al vind ik ze best netjes. Eentje was ik vergeten te toppen en dat heb ik zojuist alsnog gedaan. De andere zijn mooi 1 of 2 keer vertakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo mooi zijn ze bij mij niet, ze staan ook al een paar weken voor het raam (maar er komt geen zon)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5t9LlB6wuHV3vzfdAA_oGrp7TAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OiJvFVQmbO4VAjJ61bNbrGgg.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-06 21:20
Marzman schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:55:
[...]

Zo mooi zijn ze bij mij niet, ze staan ook al een paar weken voor het raam (maar er komt geen zon)
[Afbeelding]
Totaal geen zon!

Maar hier eerlijk gezegd ook niet (oosten). Dus dat is wel vreemd dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yingli405
  • Registratie: Maart 2020
  • Niet online
barrymossel schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:49:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat een joekel van planten, mooi!

All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 22:52

Don Quijote

El Magnifico

Praktisch vraagje over voeding. Ik heb voor mijn druiven voeding gekocht vorig jaar (zonder kalk).nu heb ik dit jaar ook druk vijgen toegevoegd, kan ik die gewoon druivenvoeding geven, of moet dat echt speciale vijgen/olijf/citrus voeding zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
Don Quijote schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:33:
Praktisch vraagje over voeding. Ik heb voor mijn druiven voeding gekocht vorig jaar (zonder kalk).nu heb ik dit jaar ook druk vijgen toegevoegd, kan ik die gewoon druivenvoeding geven, of moet dat echt speciale vijgen/olijf/citrus voeding zijn?
Zonder te weten in welke grondsoort (en de voedingswaarde daarvan) je de druiven en vijgen geplant hebt is daar geen zinnig woord over te zeggen.
Algemeen: Druiven hebben in februari kalk nodig en in maart/april een organische meststof. Vijgen kun je (2 x per jaar, voorjaar en zomer) met dezelfde organische meststof (bijvoorbeeld biologische koemestkorrels) bemesten. Maar ik zou eerst de grondsoort bemonsteren en bepalen hoeveel meststof er al in de grond aanwezig is, ook het organische stofgehalte is belangrijk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

barrymossel schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 15:58:
[...]

Totaal geen zon!

Maar hier eerlijk gezegd ook niet (oosten). Dus dat is wel vreemd dan.
Jij bent ook een maandje eerder begonnen ;)

Ik heb nog wat plantje een plankje hoger die er vandaag wat beter uitzien. Gisteren stonden ze wat slapper, soms schijnt de zon vandaag. Als de zon schijnt is ook meteen de temperatuur 5 tot 10 graden hoger waar ze staan. Zodra de lente begint verwacht ik eigenlijk wel een groeispurt ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/inMhirWe5Xt-YVtfsb5-M0p5nco=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVa6nxNzw85atj7XMnaNVxu2.jpg?f=fotoalbum_large

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-06 21:57
Don Quijote schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 11:33:
Wat mijn buurman nog wel eens wilde doen was Kali bij de Frankenthalers strooien. Vlak voor de kleuring, hij gaf aan dat dit helpt bij de kleuring. Ik heb hem echter nooit kalk zien geven (Westland, klei/zware zavel). Wat gelet op de grondsoort in theorie ook niet nodig zou hoeven zijn.

Maandag komt bij ons een kleine muurkas (300cm*150cm). Ik ga er een paadje van ca 30cm in maken zodat ik aan weerszijde een plantbed in heb van 60cm. Tegen de achterkant denk ik aan een perzik. Tegen de zijkant een Frankenthaler en Muscaat.

Qua planten zal het varieren, heb nu leeuwenbekken staan om te kweken. Misschien in een bak nog violen, Afrikanen en geraniums om te verplanten naar bakken. Verder wil ik nog proberen een tomaat en komkommer te plaatsen.

Nog andere tips?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op zaterdag 23 maart 2024 @ 13:23:
[...]

Jij bent ook een maandje eerder begonnen ;)

Ik heb nog wat plantje een plankje hoger die er vandaag wat beter uitzien. Gisteren stonden ze wat slapper, soms schijnt de zon vandaag. Als de zon schijnt is ook meteen de temperatuur 5 tot 10 graden hoger waar ze staan. Zodra de lente begint verwacht ik eigenlijk wel een groeispurt ;)
[Afbeelding]
Ik ben met deze paprika's ook wat later begonnen, maar toch gaan ze ondanks het gebrek aan zon best wel goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3d1Ydgb6LJpjHg-oXFzTNtpenBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hZgwODLeIk4ClOpVL4xiEo37.jpg?f=fotoalbum_large

Geen "lange slungels" in ieder geval maar aardig compact en dat zonder voorkiemen, warmte matjes, kunstlicht en kweekbakken ;)

Plantje buiten is een ander verhaal, die groeit nog voor geen meter...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVQWlJ6LUXISRdfZlb_tqU6SaaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKTGnEyCLMDj2MYFK2Vub8Ty.jpg?f=fotoalbum_large

De kou zal hier debet aan zijn, dus hopelijk wordt het snel wat warmer. Voordeel is wel denk ik dat het uiteindelijk een sterke plant op gaat leveren die beter tegen eventueel slecht weer kan later in het jaar. En na een paar generaties doorkweken misschien zelfs wel "winterhard" wordt?

Doodgaan is er in ieder geval nog niet bij, tegen de eigen verwachting in.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Een winterharde paprika zou ideaal zijn,dan kom ik bij jou zaadjes kopen ;)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op zondag 24 maart 2024 @ 16:09:
Een winterharde paprika zou ideaal zijn,dan kom ik bij jou zaadjes kopen ;)
Dat gaat nog wel even duren denk ik, maar wie weet ;)

Het betreft niet de gewone groene/gele/rode paprika die we allemaal gebruiken, maar van die wit-gele "étkezési" paprika's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mIIb0c0PHeKy3iYZ8wUfglG4hfQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mGFwCMznWE1SBotpRLbgiDFO.png?f=fotoalbum_large

Ik heb wel begrepen dat ze in Hongarije gewoon in het veld groeien en niet in kassen, maar wanneer ze daar gezaaid worden en of/of eventueel overwinteren? Geen idee....

Eerst maar eens zien of dit plantje een eventuele vorst periode overleeft en tot hoelang de plant het volhoud in de herfst/winter als de temperaturen weer dalen.

[ Voor 19% gewijzigd door bvk op 24-03-2024 17:04 . Reden: Foto toegevoegd ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
Mijn vrouw wil een bak van stapelstenen van 50cm hoog in de tuin, waar ze groente kan verbouwen. O.a. zodat de hond er niet doorheen kan lopen. Nu is de ruimte beperkt en wil ik eigenlijk niet de standaard 15x15cm blokken gebruiken. Dan blijft er weinig ruimte in de bak over. Als ik de boel verlijm en netjes in verband leg, is een bak met 10cm dikke blokken dan bestand tegen de druk van de grond? Iemand ervaring?

[ Voor 7% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 24-03-2024 17:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

bvk schreef op zondag 24 maart 2024 @ 15:57:
Plantje buiten is een ander verhaal, die groeit nog voor geen meter...

[Afbeelding]

De kou zal hier debet aan zijn, dus hopelijk wordt het snel wat warmer. Voordeel is wel denk ik dat het uiteindelijk een sterke plant op gaat leveren die beter tegen eventueel slecht weer kan later in het jaar.
Of hij heeft zodanige achterstand opgelopen dat hij veel te laat vrucht begint te zetten en je er niets aan zal hebben... Je kan dan proberen om hem (binnen) te laten overwinteren, maar daarmee zal hij (of eventuele nakomelingen) niet opeens winterhard worden.

Ben wel benieuwd hoe hij het de komende tijd zal stellen, experimentjes zijn altijd leuk.

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 24-03-2024 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Dit jaar voor het eerst pepers en paprika's en ik vraag mij af vanaf welke grote kunnen pepers gewoon in de vensterbank? Ze staan nu bij mij in de propagator maar de grootste gaan al naar de 10cm. Helaas is het wel een vensterbank op het noorden, is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Freezhost schreef op maandag 25 maart 2024 @ 09:47:
Dit jaar voor het eerst pepers en paprika's en ik vraag mij af vanaf welke grote kunnen pepers gewoon in de vensterbank? Ze staan nu bij mij in de propagator maar de grootste gaan al naar de 10cm. Helaas is het wel een vensterbank op het noorden, is dat een probleem?
Die van mij staan al een maand in de veranda, in de huiskamer voor de vensterbank zal het warmer zijn (vanacht was het 10 graden) :p

Het kan vanaf dat je denkt dat er meer licht bij het venster komt dan in de bak (dat valt momenteel vaak tegen, maar vandaag is het weer onbewolkt hier).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
@Marzman 's nachts wordt het in deze kamer minimaal 15 graden, overdag rond de 20 maar de propagator staat overdag op 26 en 's nachts op 18. Maar dan zou ik de grote er dus al uit kunnen halen, heb ik direct weer ruimte voor nieuwe zaden

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Benmen
Zo het kasje is vandaag geplaatst, deze week wat tegels leggen. Grond erin, voor het kasje nog een border voor bloemen en dergelijke. In de kas zelf nog verlichting maken en dan gaan poten :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VwKQe63tkZ04kG-Vsp6eN5l45wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9W42roXWTABaFuX76OOv0L9j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsF0ctVXKoAKbx5FLAeBRxH4AAc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9thAQQKODhFHSbsXnIb46j1s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06 18:32

Piper

No guts, no glory

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEzTBX1Jgr_bI85oHtZUW6ivBEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nduyzQBkfhXdUfXrV4BjNy4D.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand slakken..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Misschien op de Franse marktplaats?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-06 20:55

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Hoe geef je een post een -1 op Tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
apNia schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:40:
[...]

Hoe geef je een post een -1 op Tweakers?
Doe maar gelijk -100 ;) man wat een hoeveelheid, dit is echt niet grappig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Dit was 1 nachtje 2 slakkenvallen..🫠

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benmen
Bij ons moeten de slakken nog komen maar de fruitbomen staan wel vol in bloesem. In totaal hebben we:
Appel James grieve
Appel elstar (verplant, dit jaar flink krenten zodat focus op wortelsgestel komt te liggen)
Pruim hauszwetsche
Peer conference
Twee kersen waar ik de cultivar niet van kenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gDcy262FP6mZoYn9-8ix0UB5u8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LcdDDrfYVlbL2iWo4xL1tdYd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WTyZQogg6OkC9SKFuYZdQUeXjk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RP6Cy6zAqtbNYXHp3mvq8HC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/On0_hlT1FcG7oZedoyCj6hEq6Vg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6AlIVwVxtJ0kpc2L0YZD3lej.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMbg22Xb8h0QjwiLWuGX_RdGWGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6YImSmAAk2JyqqDd61jTZslR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mSClbZ3KNyv3v0a9VnFKc-G4t0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgkatAK12brkI2afEuV5ceH0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ondanks zorgvuldig 'steriliseren' van de potgrond (2 minuutjes in de magnetron :+ ) word ik nu weeral gek van de rouwvarenmugjes. Een aantal van mijn paprika's, tomaten, etc. heeft duidelijk wortelschade van die rotzakjes want de plantjes groeien amper nog.

Ik ga nog maar eens het kaneeltruukje proberen... ;w
Vorig jaar weinig succes mee gehad, maar goed, kwaad kan het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Slonzo schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 10:58:
Ondanks zorgvuldig 'steriliseren' van de potgrond (2 minuutjes in de magnetron :+ ) word ik nu weeral gek van de rouwvarenmugjes. Een aantal van mijn paprika's, tomaten, etc. heeft duidelijk wortelschade van die rotzakjes want de plantjes groeien amper nog.

Ik ga nog maar eens het kaneeltruukje proberen... ;w
Vorig jaar weinig succes mee gehad, maar goed, kwaad kan het ook niet.
Voor gebruik in huis gebruik ik altijd de zaai/stekgrond van de intratuin. Die is gelukkig altijd schoon.
Tenzij je al vliegjes binnen hebt door kamerplanten, dan heb je ze uiteindelijk overal..... :P

Keer vleesetende plantjes ipv in de vijver denk binnen zetten tussen de stekjes :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online
Die vleesetende plantjes doen in mijn ervaring niet bijster veel, wat wel goed werkt zijn aaltjes. Op de een of andere manier hebben wij na een paar maand altijd wel weer van die mugjes (waarschijnlijk gewoon slechte potgrond, of ze komen via het raam naar binnen....), maar na een behandelin met aaltjes is het vaak een lange tijd weer weg.

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
Mijn kas project maakt gestaag stappen, naast de druiven wil ik tegen de schutting kant een perzik plaatsen. Hierbij wil ik graag naar streek rassen: Westlandsche late montagne of schoone uit het Westland. Beide kom ik echter niet tegen bij kwekers. Weet iemand een plek waar ik deze kan verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
Benmen schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:07:
Mijn kas project maakt gestaag stappen, naast de druiven wil ik tegen de schutting kant een perzik plaatsen. Hierbij wil ik graag naar streek rassen: Westlandsche late montagne of schoone uit het Westland. Beide kom ik echter niet tegen bij kwekers. Weet iemand een plek waar ik deze kan verkrijgen?
Je zou contact op kunnen nemen met de stichting 't Olde Ras in Doesburg, zij trachten oude fruitrassen in stand te houden en hebben ook een kwekerij waar je fruitbomen kunt kopen. Ik weet echter niet of ze de door jou gewenste variëteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Bij mij zijn ineens een paar opkomende slaatjes weg. Geen slakken in de bak. Vogels?

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
apNia schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:50:
Bij mij zijn ineens een paar opkomende slaatjes weg. Geen slakken in de bak. Vogels?
Slavink

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jron667
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:24
Als het ijsbergsla is, dan klimaatverandering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Yaksa schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 08:55:
[...]

Je zou contact op kunnen nemen met de stichting 't Olde Ras in Doesburg, zij trachten oude fruitrassen in stand te houden en hebben ook een kwekerij waar je fruitbomen kunt kopen. Ik weet echter niet of ze de door jou gewenste variëteit hebben.
Dank heb net geïnformeerd, las al ergens dat het ras niet meer verkrijgbaar is. Nu heb ik een buurvrouw wel eens horen zeggen dat ze daar een heel oude boom hebben staan in de kas met een soort die ze weinig meer telen. Hopelijk geeft dat perspectief anders moet ik een andere soort gaan zoeken. Ik denk dat aan de cultivar Prunus persica 'revita' hebben anderen nog suggesties? Het liefst heb ik namelijk oude rassen in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:48

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

Dit jaar niks voorgezaaid, ik moet het doen met kruiden en moes die er al staan. De salie loopt goed uit, maar vooral de daslook gaat als een speer. Twee jaar geleden drie stuks gezet, inmiddels verspreidt het zich in het schaduwdeel van de tuin, onder de bomen. Een eetbaar minibos, precies volgens plan.

En sinds vorig jaar, schijnbaar vanuit het niets, een plantje armbloemig look. Dat zijn er inmiddels dus al drie. Ook eetbaar, dus qua look zit het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

apNia schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:50:
Bij mjin plantjes vallen er ook een paar om (letterlijk, en 3 van de 5 zijn dood). Ik heb ook geen idee wat er mee gebeurd is, de bladeren worden opgegeten door iets maar er zijn geen slakken en een is letterlijk omgeknakt (dus misschien toch een slak, het zal een redelijk 'zwaar' dier zijn als het plantje knakt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNI7s1h5VkMFfcpVvUtZgQIBlHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Il2UPrzQSOB5gfF0co5RL9Ft.jpg?f=fotoalbum_large

Gelukkig heb ik er meer gezaaid dan 5 ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jq_nIvSwPTXI0lI5NPZ7sCnRFVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvgOQrOMINrDVSKlBerzbuSU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Marzman op 31-03-2024 15:17 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia

apNia

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper

Piper

No guts, no glory

Marzman schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:15:
[...]

Bij mjin plantjes vallen er ook een paar om (letterlijk, en 3 van de 5 zijn dood). Ik heb ook geen idee wat er mee gebeurd is, de bladeren worden opgegeten door iets maar er zijn geen slakken en een is letterlijk omgeknakt (dus misschien toch een slak, het zal een redelijk 'zwaar' dier zijn als het plantje knakt?
[Afbeelding]

Gelukkig heb ik er meer gezaaid dan 5 ;)
[Afbeelding]
Zitten er ook geen slakken op de onderkant van die potjes? Ze zijn vrij goed in zich verstoppen en je plantjes zijn duidelijk aangevreten door iets..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Als je goed kijkt in de potgrond van het potje rechtsonder met het geknakte plantje zie je een slakkenspoor

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
jaapzb schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:58:
Als je goed kijkt in de potgrond van het potje rechtsonder met het geknakte plantje zie je een slakkenspoor
Kan je aangeven wat je bedoelt? Ik zie het nog steeds niet…

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Piper schreef op zondag 31 maart 2024 @ 21:39:
[...]

Zitten er ook geen slakken op de onderkant van die potjes? Ze zijn vrij goed in zich verstoppen en je plantjes zijn duidelijk aangevreten door iets..
Ik dacht eerst door vliegjes (maar dan knakken ze niet), maar ik zal nog eens beter kijken of er een slak verstopt zit. Het lijkt me ook een lastige locatie voor slakken door de kast.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benmen
Marzman schreef op maandag 1 april 2024 @ 06:29:
[...]

Ik dacht eerst door vliegjes (maar dan knakken ze niet), maar ik zal nog eens beter kijken of er een slak verstopt zit. Het lijkt me ook een lastige locatie voor slakken door de kast.
Als er een master is voor insluipen en alles kaal vreten dan heeft een slak die al bij geboorte ontvangen;) (alleen naaktslakken natuurlijk).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05:58
streamnl schreef op zondag 31 maart 2024 @ 22:06:
[...]

Kan je aangeven wat je bedoelt? Ik zie het nog steeds niet…
Als je de aarde in die andere potjes vergelijkt met die van de omgeknakte platte plant zie je letterlijk een soort laagje rondom de plant en bladeren. Dat is het slijm spoor van een slak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
HansAnders07 schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:40:
[...]

Als je de aarde in die andere potjes vergelijkt met die van de omgeknakte platte plant zie je letterlijk een soort laagje rondom de plant en bladeren. Dat is het slijm spoor van een slak.
Inderdaad, de grond in het potje van de geknakte plant heeft een wittig spoortje er in wat de andere potjes niet hebben

In het potje linksonder zit het ook zie ik nu, maar een stuk minder duidelijk

[ Voor 8% gewijzigd door jaapzb op 01-04-2024 12:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKP6WoL2SszxFHn-Mr3PFKDUju0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nzSHB7oviWNfd0LulDaq7NDB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15-06 22:48
lijkt mij een spoor van een naaktslak, in het begin zijn je nog zwart en moeilijk zichtbaar. Kijk eens onder je potjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

@Piper @JaapB @MijnCommentaar @HansAnders07 Jullie hadden gelijk, er zat een slak verstopt in de bak. En ook in de bloemen van mijn vrouw een tweede slak gevonden :p

Ik had niet verwacht dat die over de dunne roostertjes van zo'n kast konden lopen.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Bedankt voor de info. Nu weet ik ook waar ik op kan letten.

Vanochtend enkele peper-,paprika- en tomatenplantjes uit de kweekbak gehaald en voor de schuifpui gezet.

Op zich gaat het hier eigenlijk best wel lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56aieF7fsSqd-mtnhTOpGBPdwRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6Q95idma1I734uhnIZGZjuo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMlQZW_A0Ggw6sUXx2uo_Tm-1ik=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxjVhjLum41c9p7uJdtS5eKR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWdX6t2j75tgUm7dwZsxzNVrRl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZGx2BIat6DX7MRrTP9S3nDt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IQVpd2PX8cO-LN33Fw7MyUyK1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NOGPB8b1T9GYKshmIvnkRlK8.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaapB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07:53
Marzman schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:46:
@Piper @JaapB @MijnCommentaar @HansAnders07 Jullie hadden gelijk, er zat een slak verstopt in de bak. En ook in de bloemen van mijn vrouw een tweede slak gevonden :p

Ik had niet verwacht dat die over de dunne roostertjes van zo'n kast konden lopen.
Slakken zijn opvreters inderdaad, maar ik wist niet dat ik hier had gereageerd en vermoed dat je de echter reageerder een hele letter tekort doet @jaapzb

bijnaleek

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
De paprika in de vensterbank doet het hier ook heel aardig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZgRuqWK-rAv_5qIrNXEHfX-RBd8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9N9FS0kTlDYPsuKPOMdb4zO.jpg?f=fotoalbum_large

In tegenstelling tot hun broertje buiten....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLChWkflvgj9DMPe6mZQ3WdCCkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AjIrV7REkuklN7SR4XHUdQa.jpg?f=fotoalbum_large

Doodgaan is er vooralsnog niet bij, maar groeien ook niet. En de lente laat nog wel even op zich wachten begrijp ik.

Hier ook slakken, maar dan bij de peterselie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s1tEkfIGU4vYceof1DQg1jPdnic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PefogDm5FBsQaKwocCj1etzk.jpg?f=fotoalbum_large

De bieslook is hier en daar ook geknakt, maar geen slakkensporen, dus dat komt hopelijk gewoon door de wind:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-5Qt6tuieG4RYliynxCX85a6lsM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flP8WLauUGaeexGVGG9EaspL.jpg?f=fotoalbum_large

En ik heb nog een bak staan waar van alles en nog wat in groeit maar waar ik niets in gezaaid heb. Toch lijkt hier knoflook in te groeien? In ieder geval duidelijk een of andere look/grassoort, ik kom er in juli wel achter of er onder de grond knoflookbollen te oogsten vallen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r8fjUUl2jVNV5t2Wk7Waq3bOX_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OVfYHeTvYV1XX4MryO4NcjfW.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxRjIFfzESdRAE2MPQfiaXFHz68=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mgUDP7Fh0ITUZULjWGMaBJqj.jpg?f=fotoalbum_large

Afgelopen week weer een productieve week, pad maken van oude kapotte tegels. Druiven gepoot, de liggers gemaakt en tuinbonen en broccoli geplaatst.

Nog wat lathyrus, Afrikanen, zonnebloem, gerbera, geranium en tomaat in de witte bak gezet. Komkommer komt later.

Wel gaf om te zien hoe jullie allemaal zo netjes bezig zijn!

[ Voor 4% gewijzigd door Benmen op 01-04-2024 17:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:16
Half februari de paprika's en de pepers gezaaid. Vandaag stonden de eerste Hongaarse pepers al in bloei. Maar ook de paprika's hebben al flinke bloemknoppen. Binnenkort uit de kweekopstelling halen om in de kas onder een plastic tunnel verder op te trekken. Dan groeien ze minder snel en zijn ze ook makkelijker te verzorgen (vrouwlief vragen om bloemknoppen te verwijderen - mijn vingers en motoriek zijn daar minder geschikt voor).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaFoKb3xaYZak-am3QfhrMLGHaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WvDS6aolIRcLnSHo0tInIHIe.jpg?f=fotoalbum_large
De in de kweekkast vrijgekomen ruimte kan ik dan gaan gebruiken voor andere zaden (bimi, palmkool, suikermais, kousenband).
Overdekt gaat dus alles best goed maar buiten is het hier nog steeds veel te nat om echt vaart te kunnen maken. Tot nog toe buiten alleen peulen kunnen zaaien. En met veel moeite de aspergebedden opgemaakt (en ook al vers kunnen eten :9 ).
Aardappels liggen klaar om te poten. Ik hoop dat het deze week wel lukt. Zijn er die de piepers wel al in de grond hebben weten te krijgen?
Gelukkig is groentes kweken voor mij een leuke hobby en geen inkomstenbron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
@PGMO Wat zijn al die witte stipjes op de bladeren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J51KpmecVX3m2uz8pPEY5Cl_MaQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tUADuzRYi2fo2cnB5LaIByr1.png?f=fotoalbum_large

Stuifmeel of toch iets van een beginnende ziekte?

Specs

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 08:16
bvk schreef op maandag 1 april 2024 @ 22:54:
@PGMO Wat zijn al die witte stipjes op de bladeren?

[Afbeelding]

Stuifmeel of toch iets van een beginnende ziekte?
Ik denk geen van beide. Sommige planten hebben op hun bladeren wat PIR deeltjes gekregen toen ik achteraf ventilatie aanbracht (computerventilator in PIR wand aangebracht). Maar het lijkt er ook op dat planten soms "stofjes" via hun bladeren afscheiden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b6aeFBglTmvBkBCH-1qwrUxgnUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yt7dQiSk7RDVdesUUr5fba9g.jpg?f=fotoalbum_large

Omdat ik vorig jaar op het eind van het seizoen veel last van de tomatenmineermot kreeg heb ik bedacht om hiervoor bij wijze van proef een klein mini leger in te huren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iAx-L7CyFIX7xptKNZzdGKFf2Gw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujyfWbSCKg6OJPiwiCBis9SM.jpg?f=fotoalbum_large.
Was even wat extra werk (chinese kwarteleitjes gekocht en uitgebroed in broedmachine). Ze lopen los rond in de kas en gedragen zich net als kippen (ter grootte van een huismus). Ze lusten mieren, slakjes, insecten maar ook sla (kwam ik achter toen ik sla plantjes even op de grond had gezet). Hopelijk helpen ze ook bij de bestrijding van de mineermot door rupsjes en motten te vangen. Ik ben heel benieuwd. Het zijn er nu nog maar 13 ( hanen en hennen). Ik heb er in ieder geval meer vertrouwen in dan in de standaard gele plakplaten. Chemische bestrijdingsmiddelen zijn voor mij geen optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01:10
Marzman schreef op maandag 1 april 2024 @ 14:46:

Yep, de slakken tijd is weer aangebroken. Ik gebruik soms 'escar go', je hebt maar heel weinig nodig; een paar (drie of zo) korrels rond de stam van een plantje is al genoeg (sommigen strooien er mee alsof het confetti is)

Nog wat groener is gewoon een schaaltje bier neerzetten...
Heiniken ofzo, krijg je mij ook mee weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
PGMO schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:43:
[...]
Omdat ik vorig jaar op het eind van het seizoen veel last van de tomatenmineermot kreeg heb ik bedacht om hiervoor bij wijze van proef een klein mini leger in te huren.
[Afbeelding].
Was even wat extra werk (chinese kwarteleitjes gekocht en uitgebroed in broedmachine). Ze lopen los rond in de kas en gedragen zich net als kippen (ter grootte van een huismus). Ze lusten mieren, slakjes, insecten maar ook sla (kwam ik achter toen ik sla plantjes even op de grond had gezet). Hopelijk helpen ze ook bij de bestrijding van de mineermot door rupsjes en motten te vangen. Ik ben heel benieuwd. Het zijn er nu nog maar 13 ( hanen en hennen). Ik heb er in ieder geval meer vertrouwen in dan in de standaard gele plakplaten. Chemische bestrijdingsmiddelen zijn voor mij geen optie.
In mijn kas wordt het soms 40 graden, heb jij het zo goed onder controle? (grote kas misschien?). Wel een leuk idee, ik wed dat het werkt. Had je ook aaltjes overwogen? Die schijnen er ook te zijn tegen de tomaatmineermot. (Ik heb redelijk succes met aaltjes tegen de veenmollen, ze lijken best effectief. Misschien niet zo leuk als kwartels houden, maar wel minder werk )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
PGMO schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 23:43:
[...]

Ik denk geen van beide. Sommige planten hebben op hun bladeren wat PIR deeltjes gekregen toen ik achteraf ventilatie aanbracht (computerventilator in PIR wand aangebracht). Maar het lijkt er ook op dat planten soms "stofjes" via hun bladeren afscheiden.

[Afbeelding]

[Afbeelding].
Het lijkt wel wolluis, zeker zoals het op de nerf zit. Als je het aanraakt, is het dan heel plakkerig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Geniaal die kwartels, hier hadden ze meestal barnevelders tussen de druiven lopen. Maar daar stond dan veelal niets onder de druiven. Mijn kasje is net te klein, ben überhaupt benieuwd in hoeverre de slakken dadelijk een invasie gaan plegen...

Ik heb inmiddels wel gaaspalen gehaald. Nu nog steungaas.

Heeft iemand hier ervaring met een pottenpers? Als kind speelde ik er altijd mee en snapte ik de functie niet. Maar ik zou er nu wel een willen hebben in plaats van de plastic bakjes.

Over mijn zoektocht naar perzik schone van het Westland: t olde ras heeft de cultivar niet. Ga eerdaags nog bellen met het Westlands museum, maar ik vrees dat de cultivar alleen nog particulier aanwezig is zonder dat mensen het weten.

[ Voor 19% gewijzigd door Benmen op 03-04-2024 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
[b]Benmen schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:50:[/b

Heeft iemand hier ervaring met een pottenpers? Als kind speelde ik er altijd mee en snapte ik de functie niet. Maar ik zou er nu wel een willen hebben in plaats van de plastic bakjes.
Heb je een 3d printer? (wie niet :*) )

https://www.thingiverse.com/thing:4242649

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Geen ervaring met een pottenpers, ziet er wel grappig uit als dat echt werkt. Als het voor het millieu is kun je dan ook niet gewoon die turfbakjes kopen? En als het voor het millieu is, ik koop geen pastic bakjes, ze komen met planten en ik hergebruik ze.

Alleen de grotere potten heb ik ooit gekocht maar dat zijn ook elk jaar dezelfde.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Benmen
Lang leve het Westland, geen 3d printer nodig, wel een goede band met een oud tuinder als buurman:)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tAaIjJRhlDoTu44xo3276j1YflE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gOOalfPgy7wAXweYn4q4Fabh.jpg?f=fotoalbum_large

Ga het eens proberen kijken of het wat is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
@Marzman ik gebruik zelf ook turfpotjes maar als je aan de natuur wilt denken, kan je beter iets anders nemen. Ik meen dat je dan beter geen turf moet gebruiken aangezien dit een fossiele grondstof is.

@Benmen gaaf ding, wat doet het precies? Het ziet eruit of het van de set van Saw komt.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Benmen
streamnl schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:00:

@Benmen gaaf ding, wat doet het precies? Het ziet eruit of het van de set van Saw komt.
Beetje afhankelijk van mijn leeftijd wanneer je het vraagt. Als kind had ik geen idee en was het voor mij speelgoed (mijn opa en oma hadden drie van die dingen).

Essentie is dat je grond nat maakt zodat het kleeft. Dan druk je die pers in de grond en kan je met de hendel de potjes die je dan gemaakt hebt eruit duwen in een kist. Doordat er gaten in het midden zitten kun je daar je stekgoed in verspenen of direct in zaaien (aanname).

Nog een aanvulling: Wikipedia: Perspot

[ Voor 6% gewijzigd door Benmen op 04-04-2024 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Door de band genomen wil je voor zaad of jonge zaailingen toch eerder lossere grond?
Geperste blokken lijken me veel lastiger om in te wortelen... Of valt dat wel mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Het ideale perssubstraat bestaat hoofdzakelijk uit zwartveen
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Slonzo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:15:
Door de band genomen wil je voor zaad of jonge zaailingen toch eerder lossere grond?
Geperste blokken lijken me veel lastiger om in te wortelen... Of valt dat wel mee?
Ik denk dat als je grond mixt met vermiculiet of iets met dezelfde eigenschappen dat het goed werkt. Zelf overweg ik het ook een keer te proberen maar het zal vooral experimenteren zijn met wat je er in stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Slonzo schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:15:
Gezien het in de tuinbouw echt ontzettend veel gebruikt word zal het wel een beetje meevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb kopertape besteld want gisteren had ik weer nieuwe slakkensporen ontdekt :p Ik denk dat het voldoende is om het om de poten van de kast te doen dat de slakken niet naar boven kunnen klimmen en dat het niet op de potjes hoeft.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
jaapzb schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:44:
[...]Gezien het in de tuinbouw echt ontzettend veel gebruikt word zal het wel een beetje meevallen
Het hangt echt van het grondmengsel en de vochtigheid af of het je lukt om met zo'n vernuftig ontworpen apparaat potjes te persen. Verder moet je een mengsel maken wat soepel blijft ondanks de ondergane druk bij het vormen en moet het mengsel een goede stabiliteit hebben die de zorg, het vervoer en het inplanten zonder schade mogelijk maakt.
Wat er in zit (ongeveer): 2/5 turf, 1/5 compost (gezeefd op kleine zeef 5mm), 1/5 tuingrond, 1/10 zand, paar handjes gesteentemeel en paar handjes zeewierkalk. Dit aanvochten in een (specie)kuip of teil. Potjespers langs de rand er een paar keer indrukken totdat er vocht aan de bovenkant van de potjespers uitkomt. Dan voorzichtig uitknijpen boven de bak waar je gaat zaaien. De potjes zullen (wanneer het vochtpercentage en het mengsel goed zijn) makkelijk uit de pers komen. Wanneer je eenmaal het juiste mengsel kunt maken dan ga je nooit meer potjes kopen, het is echter in het begin wel even uitproberen omdat de ingrediënten natuurlijk per locatie enigszins kunnen verschillen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
En anders voor 5 euro nog eens te proberen met iets als: https://www.intratuin.nl/sogo-pottenpers.html

Hou het hier gewoon bij de plastic bakjes die ik elk jaar opnieuw kan gebruiken.
Weet niet of die geperste blokjes na x tijd bijvoorbeeld uit elkaar vallen/zakken wat dan weer irritant gaat zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benmen
Overigens ben ik geen voorstander van het gebruik van (zwart) veen. Maar ga het gewoon proberen. Anders vraag ik bij een bekende die werkt bij een grond leverancier of ik een mengsel kan krijgen wat ervoor geschikt is.

Van diezelfde bekende krijg ik ook door dat perliet geschikter is om de grond luchtiger te maken.

Of het werkt om zaad direct te zaaien of eerst een zaaitray te gebruiken en dan daarna de stekken te verspenen naar de perspotten. Dat ga ik ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezhost
Ik heb net twee grote pepers vanuit de propagator overgezet in een grote pot. Ze raakte namelijk het dak maar nu hangen ze slap... :-(

Was de schok te groot of komt dit nog goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Komt wel goed. Scheutje water erbij en na paar minuten/uren staan ze weer goed.
Had het hier met de kleintjes overpotten. Zag er allemaal zielig uit. Water erbij en uur later stonden ze weer goed naar het licht toe :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Benmen
Ik heb net de saw perspot machine getest (effe snel, beetje water en gaan). Dus niet even de onderkant netjes afrijden, wat ongelijk. Laat ze nu drogen kijken of ze morgen nog steeds stevig zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVV0xsV048v5AlKe50H8IG0EpQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C7GMqj6EVyBKcHnH8PhAMIqs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freezhost
Paulus07 schreef op vrijdag 5 april 2024 @ 16:18:
Komt wel goed. Scheutje water erbij en na paar minuten/uren staan ze weer goed.
Had het hier met de kleintjes overpotten. Zag er allemaal zielig uit. Water erbij en uur later stonden ze weer goed naar het licht toe :)
Je hebt gelijkt, ondanks dat sommige bladeren echt verschrompeld waren is hij nu weer bijgetrokken! Bizar maar ben er blij mee :*)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Gisteren de eerste radijsjes en sla uit onze mini kas gegeten. Heerlijk _/-\o_
Vanochtend enkele stekjes in het volle grond gezet. Begint langzamerhand gezellig te worden in onze mini kas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2imz4GxsL1j7XR1pm2K5f3JbcA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STYVZeP9cGVnWscmuzn06EOW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ecZlkzvLEoYZhHEtc1PbO3G0v1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xjOIeJmPuWpkZ9u2G9wOTf2S.jpg?f=fotoalbum_large

@Freezhost toen we hier kwamen wonen, stond er een klein boompje (stam ~15cm doorsnede) met een hele kromme stam. Die heb ik doorgezaagd op ongeveer een halve meter vanaf de grond. Mijn gedachte was, de rest rot weg en dan kan ik hem gemakkelijk uit de grond halen.
Inmiddels is hij alweer 2m hoog. Nu doe ik hem niet meer weg. Kan het niet over mijn hart verkrijgen :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Benmen
@streamnl ziet er netjes uit! Ik ben gecorrigeerd door de buren: tuinbonen motten niet in een kas die motten buiten😂. Wat voor soorten sla heb je staan?

Algemene vraag iemand ervaring met bewatering in een kas? Druppelslang, pomp in de sloot, Gardena set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Geen idee of het werkt of dat het druk nodig heeft, maar anders een regenton (om regen van de kas op te vangen, en dan op die regenton een druppelslang aansluiten. Zwaartekracht doet dan de rest.

Maar dus geen idee of dit met een druppelslang werkt of dat die enkel goed werken met druk?
Pagina: 1 ... 67 ... 84 Laatste