Ik had er toch weer een aquarium ingezet hoor
Ben weer een stapje verder met de kas.
Enkele kruiden zitten inmiddels in potten en de aarde is aangevuld met ¨goeie zand" van de tuincentrum.
Maar om voor ons alles overzichtelijk te houden (en omdat ik dit leuk vind...) alles verzameld in HA.
/f/image/wcnWzeNWioiCKLiJsCIBDFz2.png?f=fotoalbum_large)
Tabblad 1, staat een gieter met het getal 0.
Elke dag wordt dat +1. Totdat iemand erop klikt, dan reset hij weer naar 0.
Bij dag 3 krijgen we een melding op onze gsm dat we toch echt even moeten kijken of iets water (of iets anders) nodig heeft.
De linkse temperatuur is buiten en de rechtse wordt nog aangepast. Als de temp. sensor binnen is, dan komt ie in de kas te hangen zodat ik de temp. in de gaten kan houden. En ook hier wil ik een melding van krijgen zodra hij boven een bepaalde temp. komt.
En we kunnen hier tekst plaatsen als we iets niet moeten vergeten.
/f/image/w3GY3ycfIUbZfmwxut1L2pzX.png?f=fotoalbum_large)
Hier houd ik bij wat, waar, in zit. klik ik op een tegel, dan ga ik naar een website waar ik info kan vinden over de desbetreffende groente/kruid.
klik ik op de foto, dan vergroot hij de foto.
Is dit allemaal echt nodig... nee, totaal niet. Vind ik het leuk??
Jazeker
Enkele kruiden zitten inmiddels in potten en de aarde is aangevuld met ¨goeie zand" van de tuincentrum.
Maar om voor ons alles overzichtelijk te houden (en omdat ik dit leuk vind...) alles verzameld in HA.
/f/image/wcnWzeNWioiCKLiJsCIBDFz2.png?f=fotoalbum_large)
Tabblad 1, staat een gieter met het getal 0.
Elke dag wordt dat +1. Totdat iemand erop klikt, dan reset hij weer naar 0.
Bij dag 3 krijgen we een melding op onze gsm dat we toch echt even moeten kijken of iets water (of iets anders) nodig heeft.
De linkse temperatuur is buiten en de rechtse wordt nog aangepast. Als de temp. sensor binnen is, dan komt ie in de kas te hangen zodat ik de temp. in de gaten kan houden. En ook hier wil ik een melding van krijgen zodra hij boven een bepaalde temp. komt.
En we kunnen hier tekst plaatsen als we iets niet moeten vergeten.
/f/image/w3GY3ycfIUbZfmwxut1L2pzX.png?f=fotoalbum_large)
Hier houd ik bij wat, waar, in zit. klik ik op een tegel, dan ga ik naar een website waar ik info kan vinden over de desbetreffende groente/kruid.
klik ik op de foto, dan vergroot hij de foto.
Is dit allemaal echt nodig... nee, totaal niet. Vind ik het leuk??
Jazeker

Begieten moet je niet op deze manier proberen te 'automatiseren'.
Gewoon elke dag een vinger in de grond stoppen. Een vinger heb je altijd bij je, voelt de vochtigheid beter dan welke sensor dan ook, gaat je hele leven lang mee en wordt zelfs gevoeliger naarmate je meer met je vinger meet.
Gewoon elke dag een vinger in de grond stoppen. Een vinger heb je altijd bij je, voelt de vochtigheid beter dan welke sensor dan ook, gaat je hele leven lang mee en wordt zelfs gevoeliger naarmate je meer met je vinger meet.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik vind het begieten ook wel rustgevend, maar hij heeft het begieten niet geautomatiseerd, maar het meten.Yaksa schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:08:
Ik heb momenteel niks geautomatiseerd, als ik opsta doe ik de stekker van de lamp er in en in de avond gaat de stekker er uit
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Binnen lopen we ook zo rondYaksa schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 16:08:
Gewoon elke dag een vinger in de grond stoppen.
En waarschijnlijk straks buiten ook. Niet alles heeft evenveel water nodig.
Dit is voor de fun en dat we het zeker niet vergeten. Of dat we ¨dubbel" water geven.
@Marzman lamp en het matje aan/uit vind ik wel handig dat dit automatisch gaat.
Toen het buiten vroor was ik blij dat het matje automatisch aan/uit ging in de avond, in de garage werd het toen ook kouder dan 15 graden .
Het benevelen (en straks water geven) doe ik ook met de hand.
Al heb ik wel voor en achter een druppelslang liggen die ik achter zo'n Gardena unit heb zitten.
(maar die is voorlopig nog niet nodig)
[ Voor 38% gewijzigd door streamnl op 17-02-2024 16:32 ]
@streamnl Lamp zie ik ook wel het voordeel van in hoor, maar de slimme stekker die ik vorig jaar gebruikte heb ik nu voor de lamp in de veranda in gebruik. Mijn matje is maar 20 watt en blijft gewoon aan.
/▌
Er is leven in cayenne pepper, na 8 dagen.
Thai dragon (nr4) is toegevoegd.
:strip_exif()/f/image/TFu94QXTCUuhQRjVuY4mCjS7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dRJAaNfbKAUnrcQIe8Uhjr61.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gaat hard..! Alle 1e drie soorten - bird's eye, madame jeanette en cayenne pepper, resp. nr 1, 2 en 3 - zijn ontkiemd.
Volgend jaar probeer ik het kiemperiode - proces - te streamen via google.
Thai dragon (nr4) is toegevoegd.
:strip_exif()/f/image/TFu94QXTCUuhQRjVuY4mCjS7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dRJAaNfbKAUnrcQIe8Uhjr61.jpg?f=fotoalbum_large)
Het gaat hard..! Alle 1e drie soorten - bird's eye, madame jeanette en cayenne pepper, resp. nr 1, 2 en 3 - zijn ontkiemd.
Volgend jaar probeer ik het kiemperiode - proces - te streamen via google.
:strip_exif()/f/image/qdqYXxSaVm6jyG0hfkBlrk8x.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 25% gewijzigd door yingli405 op 21-02-2024 18:47 ]
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Vraagje, voordat ik dit jaar compleet verknal. Ik heb deze warmtemat gekocht. Ik wil daar gewoon een bak bovenop zetten, Is dat een slecht idee? En hoe meet ik de juiste temperatuur; meet ik de temperatuur van de aarde, of de omgevingstemperatuur in de bak?
Ook is deze mat 28watt, is dat hoog/verbruikt dat veel stroom?
Ook is deze mat 28watt, is dat hoog/verbruikt dat veel stroom?
[ Voor 8% gewijzigd door apNia op 24-02-2024 12:54 ]
Vanochtend bij het water geven, zag ik schimmel. En alleen bij de turfbakjes die ik bij de Action had gehaald.
:strip_exif()/f/image/WJpb6wDLUsOfBshZNImhPDkg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus weer naar de tuincentrum om nieuwe potgrond te halen en de stekjes heel voorzichtig overgepot. Hopelijk was ik er op tijd erbij.
<= oud, nieuw =>
Ikzelf heb de meter in de aarde zitten.
:strip_exif()/f/image/WJpb6wDLUsOfBshZNImhPDkg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dus weer naar de tuincentrum om nieuwe potgrond te halen en de stekjes heel voorzichtig overgepot. Hopelijk was ik er op tijd erbij.
<= oud, nieuw =>
![]() | ![]() |
Waarom zou dat slecht zijn? Het enige wat ik kan bedenken is dat het minder snel warm wordt dan wanneer je hem in je bak legt.
Ikzelf heb de meter in de aarde zitten.
Ik heb gisteren ook alles maar overgepot (en een hoop weggegooid wegens geen plek). Die dingen links zijn van mijn vrouw en de rest zijn een verassing aan pepers en paprika's want ik had niks gelabelled. Heb maar een beetje gekeken naar verschil en groei en blad in de hoop dat ik wat verschillende dingen heb bewaard 
De combinatie lamp en warmtematje lijkt wel ok (beide zijn maar 20 Watt). Ze zijn niet dood gegaan en het zijn ook niet te lange sprieten waar ik bang voor was omdat ik maar een lamp heb.
:strip_exif()/f/image/Li6fhPAzU5L6X08JKnJUtB8I.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorig jaar heb ik een twee peperplanten laten overwinteren die ik nog een keer wilde bewaren maar die zien er vrij dood uit nu dus dat zal einde verhaal zijn
Het is te koud geweest in de veranda.
De combinatie lamp en warmtematje lijkt wel ok (beide zijn maar 20 Watt). Ze zijn niet dood gegaan en het zijn ook niet te lange sprieten waar ik bang voor was omdat ik maar een lamp heb.
:strip_exif()/f/image/Li6fhPAzU5L6X08JKnJUtB8I.jpg?f=fotoalbum_large)
Vorig jaar heb ik een twee peperplanten laten overwinteren die ik nog een keer wilde bewaren maar die zien er vrij dood uit nu dus dat zal einde verhaal zijn
[ Voor 37% gewijzigd door Marzman op 26-02-2024 09:44 ]
/▌
Is die schimmel zo erg dan? Bij mij hadden de (papieren) drinkbekertjes ook schimmel. En regelmatig ligt er wat witte schimmel op de aarde. Nooit issues mee gehad met dat laatste. Qua potjes had ik voorheen altijd plastic bekertjes, dus verder geen ervaring mee...streamnl schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 15:07:
Vanochtend bij het water geven, zag ik schimmel. En alleen bij de turfbakjes die ik bij de Action had gehaald.![]()
[Afbeelding]
Nee, boeit het plantje weinig. Heb er zelf in ieder geval nooit issues mee gehad.barrymossel schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:32:
Is die schimmel zo erg dan? Bij mij hadden de (papieren) drinkbekertjes ook schimmel. En regelmatig ligt er wat witte schimmel op de aarde. Nooit issues mee gehad met dat laatste. Qua potjes had ik voorheen altijd plastic bekertjes, dus verder geen ervaring mee...
Nooit echt problemen gehad mbt de schimmel op de potjes en potgrond. Zolang het niet op de plantjes zelf zit kan het weinig kwaad verwacht ik.
Wat ik zelf doe is potgrond even in de magnetron zetten alvorens het te gebruiken. Heb hier zo'n eigen compostbak waar ik zand en tuinaval in doe en meng. Enkel keertje roeren, werkt perfect.
Doe ik hier ook, een bijkomend voordeel is dat je alle eventuele eitjes van vervelende vliegjes ook om zeep helpt.vincent_1971 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:18:
Wat ik zelf doe is potgrond even in de magnetron zetten alvorens het te gebruiken. Heb hier zo'n eigen compostbak waar ik zand en tuinaval in doe en meng. Enkel keertje roeren, werkt perfect.
De "chocolat hot peppers" komen helaas nog niet op, maar ik heb geduld. In dezelfde bak anderhalve week geleden ook wat zaadjes van Hongaarse paprika gedaan en die zien wat sneller het levenslicht
:strip_exif()/f/image/Sy6T8Gr8rjrKKirhckBkpLF4.jpg?f=fotoalbum_large)
Sloop je met zo'n magnetron niet ook de voedingsstoffen in de grond dan?
Misschien, maar het is alleen voor het kiemen en de eerste weken van groei. En anders kun je natuurlijk altijd nog wat voeding toevoegen.idef1x schreef op maandag 26 februari 2024 @ 22:05:
Sloop je met zo'n magnetron niet ook de voedingsstoffen in de grond dan?
Mocht je nog iets meer willen leren over schimmels en het bodemleven dan is het een goed idee om de docufilm "Onder het maaiveld" te bezoeken wanneer deze in de buurt draait.streamnl schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:56:
Mij leek schimmel niet goed. Niet voor het plantje en niet voor mij.
Weer wat geleerd.
Het is werkelijk fascinerend om te zien wat er zich in de wereld onder onze voeten afspeelt.
https://www.koosdewiltcon...er-het-maaiveld-2020-2022
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Bedankt voor de tip. Hij staat helaas nog niet bij JustWatch zodat ik kan zien wanneer hij te streamen is.Yaksa schreef op maandag 26 februari 2024 @ 23:09:
[...]
Mocht je nog iets meer willen leren over schimmels en het bodemleven dan is het een goed idee om de docufilm "Onder het maaiveld" te bezoeken wanneer deze in de buurt draait.
Het is werkelijk fascinerend om te zien wat er zich in de wereld onder onze voeten afspeelt.
https://www.koosdewiltcon...er-het-maaiveld-2020-2022
Edit:
De mini kas begint ook
Rucola
Radijsjes
En in de 2 ronde, zwarte bakken begint Babyleaf te groeien
:strip_exif()/f/image/uYWkdYlnWIqzNx0CNygeBDAV.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit2:
Toch blij dat ik een sensor heb voor de kas. In onze kas was het niet mogelijk om zo’n automatische raam opener te plaatsen.
Bij +30graden ontvang ik een melding. Dus net even het raampje opengemaakt
:strip_exif()/f/image/aNEWMM0K10yhuwfQvqHUlnoC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door streamnl op 27-02-2024 15:15 ]
Er zijn vele schimmels, je kan meer hebben dan je denktstreamnl schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:56:
Mij leek schimmel niet goed. Niet voor het plantje en niet voor mij.
Weer wat geleerd.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ja, voor gezonde mensen, maar vraag je aan COPD / ASTMA patiënten dan zullen ze jou tegenspreken!No Hands schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 09:13:
[...]
Er zijn vele schimmels, je kan meer hebben dan je denkt
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Zag hier op de zakjes van courgette en komkommer staan dat je ze vanaf maart al binnen kan zaaien.
Maar online lees ik dat veel het pas een stuk later doen omdat het toch snelle groeiers zijn......
Wat zijn jullie ervaringen mbt binnen voorzaaien?
Maar online lees ik dat veel het pas een stuk later doen omdat het toch snelle groeiers zijn......
Als het snelle groeiers zijn is het niet echt nodig, ik heb ze een jaar gehad en binnen voorgezaaid maar ik vond de meeldauw vervelend en heb ze niet meer geplant (misschien in een echte moestuin dat ik het wel zou doen, maar het staat bij mij in mijn gewone tuin).Paulus07 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:03:
Zag hier op de zakjes van courgette en komkommer staan dat je ze vanaf maart al binnen kan zaaien.
/▌
Cucurbitaceae beter niet te vroeg doen, die fout heb ik zelf al te veel gemaaktPaulus07 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 11:03:
Perfect weer vandaag om de kruidentuin eens te inspecteren! En om weer wat te leren 
De ene rozemarijn (een Prostratus) bloeit blijkbaar 2x per jaar, de andere (een gewone Officinalis) tot nu toe na 2 jaar helemaal niet.... Maar groeit wel prima, de plant is zeg maar drie keer zo groot als dat die uit de supermarkt kwam.
En ik dacht dat peterselie 1 jarig was, mis dus. Plantje is ondertussen al 3 jaar oud en komt weer helemaal op.
:strip_exif()/f/image/pIKAUteOHkZxoj3xI06VgSzO.jpg?f=fotoalbum_large)
De overige kruiden zijn ook al lekker bezig, alleen de Salie staat er nog wat zielig bij.
:strip_exif()/f/image/3pr85lfez121OLBWdHole7le.jpg?f=fotoalbum_large)
Munt en bieslook gaan ook al aardig, hopelijk blijven de luizen dit jaar eens weg, maar dat is waarschijnlijk ijdele hoop....
En de Hongaarse paprika verspeent, staat nu lekker in de vensterbank van het zonnetje te genieten
De ene rozemarijn (een Prostratus) bloeit blijkbaar 2x per jaar, de andere (een gewone Officinalis) tot nu toe na 2 jaar helemaal niet.... Maar groeit wel prima, de plant is zeg maar drie keer zo groot als dat die uit de supermarkt kwam.
En ik dacht dat peterselie 1 jarig was, mis dus. Plantje is ondertussen al 3 jaar oud en komt weer helemaal op.
:strip_exif()/f/image/pIKAUteOHkZxoj3xI06VgSzO.jpg?f=fotoalbum_large)
De overige kruiden zijn ook al lekker bezig, alleen de Salie staat er nog wat zielig bij.
:strip_exif()/f/image/3pr85lfez121OLBWdHole7le.jpg?f=fotoalbum_large)
Munt en bieslook gaan ook al aardig, hopelijk blijven de luizen dit jaar eens weg, maar dat is waarschijnlijk ijdele hoop....
En de Hongaarse paprika verspeent, staat nu lekker in de vensterbank van het zonnetje te genieten
:strip_exif()/f/image/I8zf87S7fc1yMpzi4g4zf4eA.jpg?f=fotoalbum_large)
Mischien dat ik ook wat nar het raam verplaats
/▌
Voor mijn gemoedsrust: hoe oud is de oudste?Ronster schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:42:
Zo staat mijn peperkraamkamer erbij
[Afbeelding]
Nu tijd om tomaten, ananaskers en tomatillo te gaan zaaien.
Ik gebruik de deno methode om te ontkiemen. Eind januari heb ik de zaadjes (alles tegelijk, dus geen onderscheid tussen Annuum, Chinense en Baccatum) op deno gezet en een dag of 5 later de eerste in potjes. Dus de oudste zijn ongeveer 5 weken. Dit zijn de Annuums, aangezien die makkelijker/sneller kiemen en ook sneller groeien.yingli405 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:54:
[...]
Voor mijn gemoedsrust: hoe oud is de oudste?
Bij de appie!Paulus07 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:10:
Waar kan je tegenwoordig nog plastic bekers vinden?
Maar ik hergebruik ze al jaren zoveel mogelijk.
Overal buiten de EU, Azie, VS, Afrika. Wij zijn de enige met papieren rietjes en bekers.Paulus07 schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 15:10:
Waar kan je tegenwoordig nog plastic bekers vinden?
/▌
Ze zien er bij jou beter en sterker uit dan bij mij.Ronster schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 14:42:
Zo staat mijn peperkraamkamer erbij
[Afbeelding]
Nu tijd om tomaten, ananaskers en tomatillo te gaan zaaien.
Na het ontkiemen, hoe en wat doe jij dan?
Zo zijn ze bij mij. De grote potten (op 1 na) zijn van ~begin januari.
De bovenste kleine turfpotjes, dat zijn reserve
De onderste kleine turfpotjes zijn paprika’s en tomaten die ik pas ontkiemt heb
:strip_exif()/f/image/YMtXR06cZ7jeEMeTZ3QDEtPi.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: ik denk dat ze bij mij te veel licht krijgen.
Dat de blaadjes daarom klein blijven.
Edit2: ze krijgen echt alleen licht van de led-verlichting.
[ Voor 5% gewijzigd door streamnl op 05-03-2024 18:37 ]
Hoeveel uren licht geef je?streamnl schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:25:
[...]
Ze zien er bij jou beter en sterker uit dan bij mij.
Na het ontkiemen, hoe en wat doe jij dan?
[Afbeelding]
Kan me niet voorstellen dat ze teveel krijgen eigenlijk.
Ik moet zeggen dat ik vorig jaar 2 maanden een LED growlamp heb gebruikt om te proberen. De peper babysit had de iemiemienie plantjes behoorlijk verzopen, dus ze gingen sowieso al slecht. Maar ze bleven maar klein zoals je ook beschrijft. Dus daarna weer mijn normale Mammoth armatuur met 2 x 55w Mammoth TCL lampen in de growtent gehangen. Daarna gingen ze opeens een stuk beter.
De ontkiemde zaadjes doe ik in gewone zaai- en stekgrond in deze cups. Dus niets bijzonders.
Mijn gok is dat het ook met warmte te maken heeft.
Ik heb zowel de lampen 16 uur per dag aan, vlak boven de plantjes, wat behoorlijk wat warmte geeft. En daarnaast nog een buisverwarming op thermostaat. Dus het is er een vrij constante 23 tot 24 graden.
Voor de rest een ventilatortje dat lucht van buiten de tent in de tent blaast en that’s it.
Bedankt voor je reactie.Ronster schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 22:11:
[...]
Hoeveel uren licht geef je?
Kan me niet voorstellen dat ze teveel krijgen eigenlijk.
Ik moet zeggen dat ik vorig jaar 2 maanden een LED growlamp heb gebruikt om te proberen. De peper babysit had de iemiemienie plantjes behoorlijk verzopen, dus ze gingen sowieso al slecht. Maar ze bleven maar klein zoals je ook beschrijft. Dus daarna weer mijn normale Mammoth armatuur met 2 x 55w Mammoth TCL lampen in de growtent gehangen. Daarna gingen ze opeens een stuk beter.
De ontkiemde zaadjes doe ik in gewone zaai- en stekgrond in deze cups. Dus niets bijzonders.
Mijn gok is dat het ook met warmte te maken heeft.
Ik heb zowel de lampen 16 uur per dag aan, vlak boven de plantjes, wat behoorlijk wat warmte geeft. En daarnaast nog een buisverwarming op thermostaat. Dus het is er een vrij constante 23 tot 24 graden.
Voor de rest een ventilatortje dat lucht van buiten de tent in de tent blaast en that’s it.
Mijn verlichting boven mijn bak schakelt met de cyclus van de zon.
Ik zie en lees 2 grote verschillen.
Ik zie op jouw foto wit licht, ook op internet las ik dat de juiste kleur licht erg belangrijk was. Ikzelf heb zo’n strip gekocht op Amazone en die geeft een roze kleur af. Misschien moet ik (nu ze ontkiemt zijn) ander licht gebruiken.
Het tweede is mijn warmtematje. Ook die schakelt met de zon cyclus. Of… het moet kouder worden dan 15 graden in de bak, dan gaat hij ook aan tot 19 graden.
Zal vanavond eens kijken naar ander licht. Laat ik daar maar mee beginnen.
Is dit nog steeds jouw opstelling?
Ik heb mijn warmtematje altijd aan, daarom heb ik een 20 Watt matje gekocht, de lamp is gewoon daglichtkleur (vrij wit). ik ga ze er nu op zonnige dagen wel uit halen dat ze al wat meer licht krijgen.
Ze zien er nog niet heel sterk uit, maar ook niet hopeloos slap en hoe dichter ze naar de lamp groeien hoe meer licht ze krijgen. Ik doe mijn lamp handmatig aan en uit, gisteren was dat om 5uur, vandaag om 8uur
(ik heb geen slimme stekker over dit jaar) en savonds rond 19 uur gaat hij meestal uit.
Op zonnige dagen (vandaag zo te zien) zal ik ze voor een raam in de zon zetten en als het snachts wat warmer blijft kunnen ze in de veranda blijven tot ze echt naar buiten gaan.
Ze zien er nog niet heel sterk uit, maar ook niet hopeloos slap en hoe dichter ze naar de lamp groeien hoe meer licht ze krijgen. Ik doe mijn lamp handmatig aan en uit, gisteren was dat om 5uur, vandaag om 8uur
Op zonnige dagen (vandaag zo te zien) zal ik ze voor een raam in de zon zetten en als het snachts wat warmer blijft kunnen ze in de veranda blijven tot ze echt naar buiten gaan.
:strip_exif()/f/image/ussggjbgqwgfGBV2X1KSZUEh.jpg?f=fotoalbum_large)
/▌
Als ik eraan denk zal ik vanmiddag ook eens wat foto's maken van mijn pepers die half januari gezaaid zijn. Lijken toch wel een stukje groter dan die van jullie... Wel relatief dunne stengels door (vermoedelijk) gebrek aan warmte. Maar wel meer en grotere blaadjes. Zijn ook al getopt een week of zo geleden...
Ik ben 5 februari begonnen. Ik dacht dat de dunne stengels te veel warmte/te weinig licht was? Ik had ze ook graag wat dikker gehad, maar ik denk dat het nog wel goed kan komen. Ik ga ze vandaag uit de bak voor het raam zetten, misschien ook met een ventilator erbij.
Die van @Ronster zien er wel erg goed uit.
Die van @Ronster zien er wel erg goed uit.
/▌
De planten in de garage met het materiaal was een test.
Ik zie nu dat ik komend jaar enkele zaken anders aan moet pakken. Wat weet ik nog niet precies.
Volgens CoPilot
Ik denk dat het bij mij een combinatie is van toch te koud in de avond en verkeerd licht zodra ze eenmaal wat groter zijn.
Bedankt voor jullie foto's en tekst.
Leerzaam.
Ik zie nu dat ik komend jaar enkele zaken anders aan moet pakken. Wat weet ik nog niet precies.
Volgens CoPilot
Ik denk dat het bij mij een combinatie is van toch te koud in de avond en verkeerd licht zodra ze eenmaal wat groter zijn.
Bedankt voor jullie foto's en tekst.
Leerzaam.
Ik heb trouwens twee paprikaplantjes die de winter hebben overleefd in mijn aanbouw. Wanneer is nu het beste moment om deze buiten te zetten en moet ik deze dan nog snoeien? Er hangen nu wel nog mini-paprika's aan.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Ik heb ook nog plantjes over die op de router stonden om te ontkiemen waar ik niet meer naar om heb gekeken. Die heb ik gewoon in de veranda gezet. Snachts is het daar tussen de 5 en 10 graden overdag voor een groot deel ook omdat de zon weinig geschenen heeft. Als de zon schijnt loopt de temperatuur meteen op.
Eigenlijk zien die plantjes er gezonder uit, ze zijn wel kleiner, minder warmte gehad, en ze hebben denk ik een stuk minder grond per plantje. Maar ze zijn wel stevig met mooi blad.
:strip_exif()/f/image/G98SuoSAvhHVmrOOCfyvPzbU.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee jaar geleden had ik dat ook, plantjes binnen, plantjes buiten in de kas. Die buiten in de kas waren kleiner, maar sterker. Die kas is nu wel stuk (was zo'n ding met plastic er op, ik heb het plastic vorige week weg gegooid omdat het nergens meer op sloeg, het hele dakdeel was al weg
). Het frame staat nog, misschien kan ik daar nog wat op stapelen met potten totdat het instort
Eigenlijk zien die plantjes er gezonder uit, ze zijn wel kleiner, minder warmte gehad, en ze hebben denk ik een stuk minder grond per plantje. Maar ze zijn wel stevig met mooi blad.
:strip_exif()/f/image/G98SuoSAvhHVmrOOCfyvPzbU.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee jaar geleden had ik dat ook, plantjes binnen, plantjes buiten in de kas. Die buiten in de kas waren kleiner, maar sterker. Die kas is nu wel stuk (was zo'n ding met plastic er op, ik heb het plastic vorige week weg gegooid omdat het nergens meer op sloeg, het hele dakdeel was al weg
/▌
Als het beter weer wordt, of als ze vol zitten met luizenMetalfreak schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:18:
Ik heb trouwens twee paprikaplantjes die de winter hebben overleefd in mijn aanbouw. Wanneer is nu het beste moment om deze buiten te zetten en moet ik deze dan nog snoeien? Er hangen nu wel nog mini-paprika's aan.
Die van mij lijken dood, de nachttemperaturen waren denk ik te laag (zelfbouw veranda van hout, wel dubbelglas maar niet perfect dicht).
/▌
Die luizen zitten er al tijden in, toch heeft 'ie dat overleefd en lijkt het nu bijna alsof ze weer weg zijn. Wel vreemd, staan twee paprikaplantjes naast elkaar, de ene heeft wel luizen, de andere niet. Het zijn wel andere soorten.Marzman schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 09:21:
[...]
Als het beter weer wordt, of als ze vol zitten met luizenJe kan ze misschien straks met mooi weer al laten wennen buiten.
Die van mij lijken dood, de nachttemperaturen waren denk ik te laag (zelfbouw veranda van hout, wel dubbelglas maar niet perfect dicht).
Mijn aanbouw heeft ook een schuifwand met enkel glas en genoeg tochtmogelijkheden, maar de paprika's hebben het overleefd, een bananenplant in dezelfde ruimte helaas niet.
Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?
Hahaha, nee dat was mijn allereerste opstelling. Die floodlights van de Action werken trouwens ook prima.streamnl schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:02:
[...]
Bedankt voor je reactie.
Mijn verlichting boven mijn bak schakelt met de cyclus van de zon.
Ik zie en lees 2 grote verschillen.
Ik zie op jouw foto wit licht, ook op internet las ik dat de juiste kleur licht erg belangrijk was. Ikzelf heb zo’n strip gekocht op Amazone en die geeft een roze kleur af. Misschien moet ik (nu ze ontkiemt zijn) ander licht gebruiken.
Het tweede is mijn warmtematje. Ook die schakelt met de zon cyclus. Of… het moet kouder worden dan 15 graden in de bak, dan gaat hij ook aan tot 19 graden.
Zal vanavond eens kijken naar ander licht. Laat ik daar maar mee beginnen.
Is dit nog steeds jouw opstelling?
Ik heb nu een growtent ivm 3 moordzuchtige katten. Zal vanavond of morgen wat foto's maken.
Mijn lampen zijn 6500K, wat puur wit is. Dit schijnt het beste spectrum te zijn.
Dunne stengels krijg je door te weinig of het verkeerde licht. De plantjes gaan dan strekken naar het licht.
Dus voldoende en het juiste licht voorkomt dunne stengels. Een tip is ook om een ventilator op je plantjes te richten. Dan krijgen ze vanzelf dikkere stengels. Maar als ze al lang, dun en gestrekt zijn zal dit niet meer werken.
Ja, ik dacht ook eerder aan te weinig licht, daar ging het in mijn eerste jaar mis. De plantjes stonden in een zeer warme veranda (30+ graden) maar kregen alleen indirect zonlicht omdat de gordijnen dicht waren (anders was het nog warmer).
Ja ik heb ook 6500K, meer licht zou wel beter zijn denk ik (is 20 Watt batten, misschien zou ik er beter twee van gebruiken), maar het is maar om deze grauwe periode te overbruggen en het werkt.
Ik heb ook nog een 40 of 50 Watt floodlight over trouwens
, ik dacht dat die stuk was en heb die vervangen maar de stroomvoorziening er naartoe blijkt stuk ipv de lamp.
Ja ik heb ook 6500K, meer licht zou wel beter zijn denk ik (is 20 Watt batten, misschien zou ik er beter twee van gebruiken), maar het is maar om deze grauwe periode te overbruggen en het werkt.
Ik heb ook nog een 40 of 50 Watt floodlight over trouwens
[ Voor 24% gewijzigd door Marzman op 06-03-2024 10:37 ]
/▌
Dat is zeker niet van te veel licht, integendeel... Je plantjes zijn echt petieterig om 9 weken oud te zijn, ze groeien amper. Dit is hoe het er bij mij uit ziet na 3 a 4 weken:streamnl schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 18:25:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/7dcarUoRsC9Tqer0GzmTgDvb.jpg?f=fotoalbum_large)
De mijne staan dus gewoon in een (grote) plastic bak uit de Action, met radiatorfolie erin voor een beetje warmteisolatie maar vooral weerkaatsing van het licht. In het deksel hangen 3 LED balken van ~1500 lumen per stuk (4000K).
:strip_exif()/f/image/rGXZXEfvncMh4x0WTMT0quh5.jpg?f=fotoalbum_large)
In de bak zelf blijft het door de 3 balken zo'n 25 à 26 graden, er ligt nog ene extra 5W warmtematje onder de potjes in het midden die nog verder moeten ontkiemen. 's Nachts koelt het af tot ~20 graden. Licht en matje gaan aan wanneer we wakker zijn, en uit wanneer we gaan slapen. Daarnaast hebben ze zowel voor als na het verspenen enkel dagelijks een mistbeurt gekregen + af en toe de grond weer vochtig maken.
EDIT: de grond is een mengeling van turfvrije potgrond, cocos, zand, perliet, een klein beetje vermicompost, en wat lavagruis.
Ik zou in jouw plaats beginnen met (veel) meer/ander licht. 15 graden is ook aan de lage kant, pepers houden van warm. 20+ is beter.
[ Voor 10% gewijzigd door Slonzo op 06-03-2024 10:51 ]
Bedankt voor de tip, misschien dat ik die koop (voor het plastic
/▌
Nu weet ik het (vrij) zeker.
Ik moet ander licht hebben/kopen. Zal eens kijken naar ~ 6500K
Nogmaals bedankt!
Nogmaals bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door streamnl op 06-03-2024 11:47 ]
Zoiets lijkt me ok: https://www.into-led.com/...GIjjT6Qu9Q2hoC9mgQAvD_BwE , is het dubbelle aan Watt als wat ik zelf heb, kan tegen wat vocht. Je kan er ook twee van 20 Watt nemen natuurlijk dan kun je het licht wat meer spreiden.streamnl schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 11:47:
Nu weet ik het (vrij) zeker.
Nogmaals bedankt!
Je moet er bij die dingen wel soms zelf een stekker opzetten, dus even op letten.
[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 06-03-2024 12:19 ]
/▌
@streamnl Zo ziet mijn setup er dus uit.
:strip_exif()/f/image/g4mm494fwcWmsK9EV3uPLv0y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3R9HJqSIKAiNU3m7sTEcIEqI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FcsbhrcEoiDu4yy8ICxiwCQ2.jpg?f=fotoalbum_large)
Buisverwarming op thermostaat stekker met probe.
:strip_exif()/f/image/YnelbaIW2Ti0Cf7TzjHB9RMX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ventilatortje bovenop de tent voor luchtaanvoer.
:strip_exif()/f/image/PnJOXaUmUvzLW9W18Uk1Pyin.jpg?f=fotoalbum_large)
Luchtafvoer.
:strip_exif()/f/image/g4mm494fwcWmsK9EV3uPLv0y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3R9HJqSIKAiNU3m7sTEcIEqI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FcsbhrcEoiDu4yy8ICxiwCQ2.jpg?f=fotoalbum_large)
Buisverwarming op thermostaat stekker met probe.
:strip_exif()/f/image/YnelbaIW2Ti0Cf7TzjHB9RMX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ventilatortje bovenop de tent voor luchtaanvoer.
:strip_exif()/f/image/PnJOXaUmUvzLW9W18Uk1Pyin.jpg?f=fotoalbum_large)
Luchtafvoer.
:strip_exif()/f/image/m4yupfB6dlZHL1RbNeIAWbpa.jpg?f=fotoalbum_large)
Laat je ze hier in staan tot ze naar buiten kunnen? Het zijn wellicht wat veel plantjes voor in een vensterbank (ik heb er zelf maar twee) maar het lijkt me dat ze het daar ondertussen ook goed doen nu met de hoeveelheid daglicht die we nu hebben.
Kunnen ze in ieder geval al wat wennen aan de felle lente zon die natuurlijk veel meer lumen geeft dan je huidige setup?
Kunnen ze in ieder geval al wat wennen aan de felle lente zon die natuurlijk veel meer lumen geeft dan je huidige setup?
@Ronster je hebt het leuk voor elkaar!
Ik heb alles hier staan.
:strip_exif()/f/image/abmvcut0skv4Hi7TaDrvEuqn.jpg?f=fotoalbum_large)
En eigenlijk wil ik hem ook hier houden. Door jouw foto’s krijg ik wel nieuwe ideeën om het hele vak te isoleren en te gebruiken.
Het vak is ~ 80cm waardoor de tip van @Marzman niet werkt. De lichtbakken zijn te breed.
Nu zie ik daar ook een ledstrip van 6000k.
De kleurtemperatuur en de lumen is iets minder.
Maar dat is (denk ik) wel te verwaarlozen als ik sommige sites lees wat “ideaal “ is qua kleurtemperatuur. Zie ik nu iets over het hoofd?
Wat ik niet begrijp, ik las eerst overal dat je rood en blauw licht nodig hebt en als je zoekt naar groeilampen, dan zie je ook veel “roze” licht. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik de juiste keuze had gemaakt.
Sommige kruiden in mijn kas doen het al erg goed!
Ik heb alles hier staan.
:strip_exif()/f/image/abmvcut0skv4Hi7TaDrvEuqn.jpg?f=fotoalbum_large)
En eigenlijk wil ik hem ook hier houden. Door jouw foto’s krijg ik wel nieuwe ideeën om het hele vak te isoleren en te gebruiken.
Het vak is ~ 80cm waardoor de tip van @Marzman niet werkt. De lichtbakken zijn te breed.
Nu zie ik daar ook een ledstrip van 6000k.
De kleurtemperatuur en de lumen is iets minder.
Maar dat is (denk ik) wel te verwaarlozen als ik sommige sites lees wat “ideaal “ is qua kleurtemperatuur. Zie ik nu iets over het hoofd?
Wat ik niet begrijp, ik las eerst overal dat je rood en blauw licht nodig hebt en als je zoekt naar groeilampen, dan zie je ook veel “roze” licht. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ik de juiste keuze had gemaakt.
Sommige kruiden in mijn kas doen het al erg goed!
:strip_exif()/f/image/CiM8tUYTSb80qgohxnPdadJ9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 15% gewijzigd door streamnl op 07-03-2024 07:59 ]
Ik weet niet hoe het in je bak zit (hoe mobiel het is), maar overdag kan het misschien al in je kas denk ik en dan hebben ze ook al meer licht.
Over een uurtje of half uurtje gaat het bij mij ook de veranda in (daar is het nu nog 10 graden, ik denk dat het snel stijgt naar 15 en dan verder omhoog). Ik heb de potjes op een plateau staan en dat gaat dan gewoon op tafel in de veranda tot een uur of 16 (omdat de zon nog vrij laag is, dan komen ze weer in de schaduw).
Twee jaar geleden had ik vandaag alles al in de veranda staan, maar vorig jaar is dat mislukt (door de koude nachten en warmte als de zon er op staat). Dus daarom zit het nu in een bak met warmtemat en lamp.
Over een uurtje of half uurtje gaat het bij mij ook de veranda in (daar is het nu nog 10 graden, ik denk dat het snel stijgt naar 15 en dan verder omhoog). Ik heb de potjes op een plateau staan en dat gaat dan gewoon op tafel in de veranda tot een uur of 16 (omdat de zon nog vrij laag is, dan komen ze weer in de schaduw).
Twee jaar geleden had ik vandaag alles al in de veranda staan, maar vorig jaar is dat mislukt (door de koude nachten en warmte als de zon er op staat). Dus daarom zit het nu in een bak met warmtemat en lamp.
[ Voor 18% gewijzigd door Marzman op 07-03-2024 08:33 ]
/▌
@streamnl 6000k lijkt me wel OK. Je wil meer rood in je licht als je je planten het hele jaar eronder wil zetten.
Omdat ik ze puur voor de opstart gebruik heb ik gekozen voor 6500k. Dat heb ik me ook maar laten adviseren hoor, ik ben zeker geen licht specialist
Zoals @Marzman al schrijft, zodra de temperatuur het toelaat in de kas zou ik ze meteen overdag erin zetten. Je zal merken dat je heel snel verschil aan je plantjes ziet door het het daglicht.
Het is vandaag erg zonnig, dus het warmt snel op in de kas. Ik ga straks de temperatuur eens checken en zet ze waarschijnlijk ook wel een paar uurtjes in de kas vandaag.
Gisteravond trouwens het eerste rouwmuggetje gespot in de tent, dus ik ga weer eens knutselen met gele plakstrips
@bvk Ik heb een koude kas. Zodra het door de zon warm is in de kas zet ik ze elke dag in de kas. 's nachts haal ik ze weer binnen totdat het buiten niet meer onder de 12 graden komt.
Zeker zullen ze het ook prima doen op de vensterbank, maar ik heb geen raam waar voldoende lang zon staat en er lopen 3 onhandige katten rond die ook voor het raam willen zitten, dus dat risico ga ik niet lopen.
Dus is zo'n tent met verwarming en lampen nodig? Dat niet, maar de plantjes zullen wel een betere start hebben totdat ze de kas in kunnen.
Omdat ik ze puur voor de opstart gebruik heb ik gekozen voor 6500k. Dat heb ik me ook maar laten adviseren hoor, ik ben zeker geen licht specialist
Zoals @Marzman al schrijft, zodra de temperatuur het toelaat in de kas zou ik ze meteen overdag erin zetten. Je zal merken dat je heel snel verschil aan je plantjes ziet door het het daglicht.
Het is vandaag erg zonnig, dus het warmt snel op in de kas. Ik ga straks de temperatuur eens checken en zet ze waarschijnlijk ook wel een paar uurtjes in de kas vandaag.
Gisteravond trouwens het eerste rouwmuggetje gespot in de tent, dus ik ga weer eens knutselen met gele plakstrips
@bvk Ik heb een koude kas. Zodra het door de zon warm is in de kas zet ik ze elke dag in de kas. 's nachts haal ik ze weer binnen totdat het buiten niet meer onder de 12 graden komt.
Zeker zullen ze het ook prima doen op de vensterbank, maar ik heb geen raam waar voldoende lang zon staat en er lopen 3 onhandige katten rond die ook voor het raam willen zitten, dus dat risico ga ik niet lopen.
Dus is zo'n tent met verwarming en lampen nodig? Dat niet, maar de plantjes zullen wel een betere start hebben totdat ze de kas in kunnen.
[ Voor 26% gewijzigd door Ronster op 07-03-2024 12:58 ]
Ik durf het bijna niet te zeggen maar dat heeft mijn vrouw liever nietMarzman schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 08:32:
Ik weet niet hoe het in je bak zit (hoe mobiel het is), maar overdag kan het misschien al in je kas denk ik en dan hebben ze ook al meer licht.
Zij wil dat de kas ook leuk oogt. En mijn bak heeft geen WAF. Ja, in mijn garage of op de zolder.

Misschien dat ik ze van het weekend uit de bak haal en gewoon met potje in de kas zet.
@Ronster , de planten blijven zeker niet de hele tijd binnen staan. Na ijsheiligen wil ik ze toch langzaamaan weer laten wennen aan het weer buiten. Hmm, dan is het weer zonde als ik in de garage zo’n permanente bak maak. Ik denk nog verder wat voor mij handig is. Ik heb nog 9 maanden
Bedankt weer voor de tips!
Edit: LED strip besteld. Ik ga het gewoon proberen en combineren. Roze en wit 😅
[ Voor 4% gewijzigd door streamnl op 07-03-2024 20:51 ]
Ik wil dit jaar een keer moestuinbakken gaan maken. Ik ben alle haagwinde en andere onkruid in de moestuin flink zat en heb de strijd niet kunnen winnen.
Ik wil schoon beginnen, dus met schone potgrond of moestuingeond erin.
Welke grond zou ik moeten hebben, zonder een vermogen kwijt te zijn? Kan ik daar dan meerdere jaren gebruik van maken, met elk jaar alleen compost toevoegen?
Welke grond zou ik moeten hebben, zonder een vermogen kwijt te zijn? Kan ik daar dan meerdere jaren gebruik van maken, met elk jaar alleen compost toevoegen?
Lidl heeft deze volgende week in de aanbieding. Heeft iemand hier ervaring mee?
Komen er ook bruikbare vruchten aan of is het meer voor de sier?
En kun je ze overwinteren? Dit soort tropische planten zullen niet goed tegen vorst kunnen denk ik?
En kun je ze overwinteren? Dit soort tropische planten zullen niet goed tegen vorst kunnen denk ik?
:fill(white):strip_exif()/f/image/iG1AusuVsyaFqaRuYVjcQDwl.png?f=user_large)
Of er vruchten aan komen zal vooral afhangen van de omstandigheden (grond, vocht, licht, warmte, etc).remmuz schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:51:
[Afbeelding]
Tegen meer dan een paar graden vorst kunnen ze niet, binnen overwinteren is aangeraden.
Ik heb zelf via marktplaats oude championcompost kunnen krijgen van een boer bij mij in de buurt voor 35 euro per big bag, tot nu toe na een jaar gebruik ben ik daar erg tevreden mee! Ik heb dit wel 50/50 gemengd met normale grond uit de tuin, maar dat zou je bijvoorbeeld ook met een goede kwaliteit moestuingrond kunnen mengen.koelkast schreef op zondag 10 maart 2024 @ 08:23:
Ik wil dit jaar een keer moestuinbakken gaan maken. Ik ben alle haagwinde en andere onkruid in de moestuin flink zat en heb de strijd niet kunnen winnen.
Als je echt hoge bakken wilt maken (minimaal 50cm hoog denk ik) zou je ook eens Hügelkultur op kunnen zoeken, dat scheelt ook vrij veel geld in vergelijking met de hele bak vullen
Weekje later, ze groeien niet heel hard, maar toch gestaag. Links is anderhalve week oud, de rechter twee weken:bvk schreef op maandag 4 maart 2024 @ 17:27:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/X7OBAzwMituy60wnYxC7K5lk.jpg?f=fotoalbum_large)
Ook grappig om te zien dat in de nacht de (kiem)bladeren zich helemaal dichtvouwen, ik zal vanavond proberen eens een foto te maken. Weet iemand waarom de plant dit doet?
Tevens een experiment, een derde zaailing van een week oud gewoon buiten gezet:
:strip_exif()/f/image/5xtWC0UzMXnMye1SFzN61Ncz.jpg?f=fotoalbum_large)
De verwachting is natuurlijk dat het plantje met een paar dagen dood is. Maar aan de andere kant is het een Hongaarse paprika en dat is nou ook niet bepaalt een tropisch land....
Ik denk het wel, als het sier was stond het er wel bij. Dat is dan meestal dat ze zwaarder gif gebruikt hebben dat het niet voor consumptie is. Jammer dat ze geen limoen hebben.oh het is limoen, kijken of ze die in belgie ook hebben.remmuz schreef op zondag 10 maart 2024 @ 09:51:
Lidl heeft deze volgende week in de aanbieding. Heeft iemand hier ervaring mee?
[Afbeelding]
In Spanje groeien de mandarijnen in het wild nou ja soort van, in de publieke ruimte) maar hier zul je ze denk ik af en toe binnen moeten halen.
Ik laat mijn plantjes ook voor het raam staan nu. Krijgen ze meer licht.
:strip_exif()/f/image/Lf1MvL1fVUoEydDpBmi0iV5r.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/OcwFUuUuGhLYJjMcvfs5Uz68.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door Marzman op 10-03-2024 22:23 ]
/▌
Ik heb eigenlijk altijd voor aardbeien bij de intratuin plantjes gekocht. Is het de extra moeite waard om ze vanaf zaadjes te kweken? Of zal dat voor het resultaat weinig uitmaken?
Volgens mij ben je voor zaadjes al te laat voor dit seizoen.apNia schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:48:
Ik heb eigenlijk altijd voor aardbeien bij de intratuin plantjes gekocht. Is het de extra moeite waard om ze vanaf zaadjes te kweken? Of zal dat voor het resultaat weinig uitmaken?
Wij gaan dit weekend naar Roermond om daar 3 (😂!!!) plantjes te halen
Zag eind feb/begin maart aangekaart worden, dus lijkt me niet heel laat?streamnl schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:50:
[...]
Volgens mij ben je voor zaadjes al te laat voor dit seizoen.
Wij gaan dit weekend naar Roermond om daar 3 (😂!!!) plantjes te halen
Als je het leuk vind kun je met zaadjes beginnen, als het mislukt of niet opschiet kun je altijd nog een plantje halen voor een paar euro.
/▌
Ik ben van plan te bestellen op aardbeienplantjes.nl, twijfel nog even over de hoeveelheid. We gaan namelijk een aardbeientoren maken en daar kunnen er best wel wat in.apNia schreef op maandag 11 maart 2024 @ 22:48:
Heb er ooit een aantal plantjes (zo'n 6pack) bij de intratuin gekocht dacht ik aan eind van de zomer. Gaven nog lang aardbeien overigens.
Ze maken ook zelf nieuwe plantjes/uitlopers aan dus dat vermeerderen is simpel genoeg. Dit jaar mogen ze harder groeien vanaf het begin seizoen. Zie al genoeg verse groene blaadjes in aankomst dus dat komt wel goed
Ander raadsel van de dag: je koopt een zak zaai/stekgrond van 20L. Je gooit dit in een plastic bak van 19L.
De bak is niet tot de rand vol en past nog wel wat bij. Welke producent is aan het liegen......
Ze maken ook zelf nieuwe plantjes/uitlopers aan dus dat vermeerderen is simpel genoeg. Dit jaar mogen ze harder groeien vanaf het begin seizoen. Zie al genoeg verse groene blaadjes in aankomst dus dat komt wel goed
Ander raadsel van de dag: je koopt een zak zaai/stekgrond van 20L. Je gooit dit in een plastic bak van 19L.
De bak is niet tot de rand vol en past nog wel wat bij. Welke producent is aan het liegen......
De zak waar die grond in komt is 20L groot, maar er zit geen 20L in.
Sowieso is grond niet vloeibaar, dus dat is al de eerste leugen. Je koopt toch ook geen literpakken zout
[ Voor 23% gewijzigd door Marzman op 12-03-2024 11:48 ]
/▌
Vooropgesteld, wij hebben nog geen aardbeienplantjes gehad.apNia schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 08:28:
[...]
Zag eind feb/begin maart aangekaart worden, dus lijkt me niet heel laat?
Maar ik meen ergens gelezen te hebben dat de zaadjes eerst echt koud moeten zijn, en dan enkele weken, voordat ze in de grond kunnen. Uit mijn hoofd zou je die begin feb. kunnen zaaien.
Daar hadden wij geen zin in omdat we al met een hoop andere groeten en fruit aan het “experimenteren “ zijn.
Vandaar dat we dit jaar een plant gaan kopen. Bij een aardbeiboer.
Ook hier heb ik (nog) geen verstand/eigen ervaring mee. Na dit jaar zijn wij een heel stuk wijzer met het kweken van verschillende groenten
Dit dus.barrymossel schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:37:
Als ik eraan denk zal ik vanmiddag ook eens wat foto's maken van mijn pepers die half januari gezaaid zijn. Lijken toch wel een stukje groter dan die van jullie... Wel relatief dunne stengels door (vermoedelijk) gebrek aan warmte. Maar wel meer en grotere blaadjes. Zijn ook al getopt een week of zo geleden...
:strip_exif()/f/image/2mOThCvkDlmBlRfLfuFRFaJs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7SPKPnr80WCs7cKymWfcA1G8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4qrjMbUYfPvjHAI5YFPpItZz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/92y1z5WbpAzhx4PLunpLeMMX.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik neem aan dat sommige van de bladeren zo gigantisch zijn doordat ze (te) weinig licht krijgen.
Ach ja, hier krijg ik wel pepers van. Dus ik vind het best...
Prachtig!barrymossel schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 18:48:
[...]
Dit dus.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik neem aan dat sommige van de bladeren zo gigantisch zijn doordat ze (te) weinig licht krijgen.
Ach ja, hier krijg ik wel pepers van. Dus ik vind het best...
Zuurgraad potgrond kan mogelijk de groei beïnvloeden.
ps. Heb je de mogelijkheid om pH te meten?
Nee, heb ik helaas niet.yingli405 schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 22:04:
[...]
Prachtig!
Zuurgraad potgrond kan mogelijk de groei beïnvloeden.
ps. Heb je de mogelijkheid om pH te meten?
Ik vind ze niet zo slecht, het zijn flinke planten al, misschien nog een beetje slap. Ze zullen het moeilijk krijgen als ze net buiten staan maar daar komen ze wel weer bovenop na een weekje omver gewaaid worden. Misschien kun je ze nu al een beetje plagen met een ventilator.
Bij mij staan ze nu ook voor het raam zonder warmtemat, maar dat schiet niet echt op met het bewolkte weer. We hebben een mooie dag gehad en toen had ik dat besloten (ik dacht dat het wel een beetje klaar zou zijn na drie maanden regen, naieveling die ik ben
)
Bij mij staan ze nu ook voor het raam zonder warmtemat, maar dat schiet niet echt op met het bewolkte weer. We hebben een mooie dag gehad en toen had ik dat besloten (ik dacht dat het wel een beetje klaar zou zijn na drie maanden regen, naieveling die ik ben
[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 13-03-2024 07:05 ]
/▌
Weet iemand hoe lang het ongeveer duurt voor paprika's ontkiemen? Alles schiet de grond uit maar de paprika's zijn nog niet te zien.
@Freezhost Bij mij duurde het vijf dagen. Is het warm genoeg? Als het voor het raam staat, zet het bakje dan even op je router of iets anders dat warmte afgeeft. Ik doe dat gewoon in een bakje waar bijvoorbeeld ijs in komt, laagje zand, zaadjes er in, beetje water, deksel er licht op en dan zet ik hem op de router en kijk om de paar dagen of het goed gaat.
[ Voor 92% gewijzigd door Marzman op 13-03-2024 09:44 ]
/▌
@Marzman Hier staan ze nu net geen week, warmte moet geen probleem zijn, ze staan in een propagator met overdag 26 graden en in de nacht minimaal 18 graden. Er zitten ook twee groeilampen in voor de pepers en tomaten.
Ze zitten in een kokos plug en ze liggen net onder het oppervlak
Ze zitten in een kokos plug en ze liggen net onder het oppervlak
Ze hebben ook water? Gewoon nog even gedult hebben dan
/▌
Ja water hebben ze genoeg, ik wacht het nog even rustig af. Voor mij is het dit seizoen de eerst keer dat ik pepers en paprika kweek dus het is wat zoeken naar wat goed is
Je kan even kijken nog naar de datum bij de zaadjes. Hoe ouder, hoe moeilijker ze ontkiemen. Maar het zal wel goedkomen denk ik. Paprika ontkiemt bij mij altijd heel makkelijk.Freezhost schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:11:
Ja water hebben ze genoeg, ik wacht het nog even rustig af. Voor mij is het dit seizoen de eerst keer dat ik pepers en paprika kweek dus het is wat zoeken naar wat goed is
/▌
Hier gaan de pepers en papriks ook erg traag dit jaar. Benieuwd of het wat gaat worden mbt groei. Ze blijven maar klein
Mocht iemand nog compost nodig hebben:
https://www.verenigingafv...mpostdag-op-23-maart-2024
Voor mij is het 150 meter lopen, dus ik ga even met de kruiwagen
Helaas doen ze hier in de gemeente regio eindhoven niet aan mee..Ronster schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:14:
"Cure neemt dit jaar geen deel aan de landelijke compostdag.
12 maart 2024
Cure neemt dit jaar geen deel aan de landelijke compostdag. Dit besluit is genomen omdat er meerdere logistieke uitdagingen en werkzaamheden plaatsvinden op verschillende Cure milieustraten.
Cure bereidt zich voor op een deelname aan de nationale compostdag in 2025."
https://www.cure-afvalbeh...de-landelijke-compostdag/
PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93
@barrymossel zeker te weinig licht ja, iele plantjes uitgerekt, heel dun blad, ik zou ook even nakijken of er geen belagers op zitten (bv een enkele luis) top bladjes op de tweede foto lijken misvormd, wat eventueel kan gebeuren door zuigschade.
edit/ de potjes op zich zijn meer als groot genoeg in dit stadium
edit/ de potjes op zich zijn meer als groot genoeg in dit stadium
[ Voor 12% gewijzigd door redzebrax op 14-03-2024 00:55 ]
Die langere kun je zeker doen. Doel was ontkiemen, dat is gelukt.Kraakmand schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 12:44:
Goedemiddag, ik heb nog wat peperzaadjes met de denomethode laten ontkiemen. Er zitten nu al in zekere maten wortels aan, maar is het ook al de tijd om ze in potgrond te zetten?
Misschien de kleintjes nog wat laten groeien, tenzij je er zo wel genoeg hebt?
Ik druk ze altijd direct in de grond wanneer ik zie dat ze ontkiemen, wat is de reden dat je langer zou willen wachten?7o9 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:05:
[...]
Die langere kun je zeker doen. Doel was ontkiemen, dat is gelukt.
Misschien de kleintjes nog wat laten groeien, tenzij je er zo wel genoeg hebt?
Tja, leuk, die gratis compost, maar ik ben er van af gestapt omdat er allerlei niet biologische meuk in zit. Tegenwoordig maak ik mijn compost zelf, houten 'bak' in de tuin waar al mijn (biologische) groente, tuin en (ongekookt) keukenafval in gaat. Weet ik zeker dat er geen ongewenste bestrijdingsmiddelen, PFAS, geneesmiddelen en ander spul wat mensen in de GFT bak gooien in mijn tuin terechtkomen.Ronster schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:14:
Dan is jouw tuin vast maar een postzegeltje groot? Ik ken niemand die zijn eigen behoeftes afdekt met een beetje compost maken. Als ik zie wat ik op jaarbasis zelf maar heb qua volume compost... Of importeer je dan wel vreemde materialen om te composteren? (Waarbij hetzelfde ongewenste zaken probleem speelt)Yaksa schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:32:
Tja, leuk, die gratis compost, maar ik ben er van af gestapt omdat er allerlei niet biologische meuk in zit. Tegenwoordig maak ik mijn compost zelf, houten 'bak' in de tuin waar al mijn (biologische) groente, tuin en (ongekookt) keukenafval in gaat. Weet ik zeker dat er geen ongewenste bestrijdingsmiddelen, PFAS, geneesmiddelen en ander spul wat mensen in de GFT bak gooien in mijn tuin terechtkomen.
Ben met goede grond begonnen, ik composteer ook redelijk wat herfstbladeren van een paar bomen uit de buurt en elk jaar een paar zakken (van 40 liter) overjarige stalmest van een SKAL gecerfificeerde boerderij. Dus geen import van vreemde materialen. Verder niet spitten (wormen hun werk laten doen), niet winterklaar maken (wie die uitdrukking heeft verzonnen moeten ze opsluiten) en de natuur zo veel mogelijk haar gang laten gaan.Slonzo schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:24:
[...]Dan is jouw tuin vast maar een postzegeltje groot? Ik ken niemand die zijn eigen behoeftes afdekt met een beetje compost maken. Als ik zie wat ik op jaarbasis zelf maar heb qua volume compost... Of importeer je dan wel vreemde materialen om te composteren? (Waarbij hetzelfde ongewenste zaken probleem speelt)
Mwah... https://nos.nl/artikel/25...en-eieren-van-hobbykippenYaksa schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 13:32:
Weet ik zeker dat er geen ongewenste bestrijdingsmiddelen, PFAS, geneesmiddelen en ander spul wat mensen in de GFT bak gooien in mijn tuin terechtkomen.
Maar je hebt wel een punt inderdaad.
Lees het vaker dat er soms behoorlijk veel troep door dat gemeentelijke compost zit.
heb een tuin van ongeveer 150 vierkante meter. Ik heb een grote compostbak. Wat ik er zoal in gooi? Gemaaid gras, bladeren van bomen, snoeiafval ( kleine takjes ), huishoudelijk afval zoals koffieprut, stukken groenten ( zet vaak het onderste van een prei, kool of andere groeten in de tuin werkt goed ). Gooi er steeds een laagje zand dan weer wat van dat groen afval in de compostbak . Heb nog nooit compostzakken gekocht.Slonzo schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 14:24:
[...]
Dan is jouw tuin vast maar een postzegeltje groot? Ik ken niemand die zijn eigen behoeftes afdekt met een beetje compost maken. Als ik zie wat ik op jaarbasis zelf maar heb qua volume compost... Of importeer je dan wel vreemde materialen om te composteren? (Waarbij hetzelfde ongewenste zaken probleem speelt)
Er gaat bij mij toch al snel anderhalf a twee karren vol compost op de tuin in het voorjaar... En dan heb ik maar 55m2 oid. Dus ik ben blij dat bij de lokale milieustraat gratis compost te halen is 
Moet wel zeggen dat dit mijn tweede jaar is dat ik compost op de tuin doe, en ik begon met volledig in elkaar gezakt klei/zavel. Misschien dat met een paar jaar de grond zoveel verbeterd is dat er niet zoveel compost meer nodig is.
Hetzelfde met spitten, ik zou het graag niet doen (wat een werk!), maar als ik het niet doe is mijn grond na de winter zover dichtgeslibt dat de meeste planten het er niet super meer doen. Hopelijk is dat over een paar jaar met verbeterde grond ook minder...
Moet wel zeggen dat dit mijn tweede jaar is dat ik compost op de tuin doe, en ik begon met volledig in elkaar gezakt klei/zavel. Misschien dat met een paar jaar de grond zoveel verbeterd is dat er niet zoveel compost meer nodig is.
Hetzelfde met spitten, ik zou het graag niet doen (wat een werk!), maar als ik het niet doe is mijn grond na de winter zover dichtgeslibt dat de meeste planten het er niet super meer doen. Hopelijk is dat over een paar jaar met verbeterde grond ook minder...
[ Voor 5% gewijzigd door jaapzb op 14-03-2024 15:38 ]
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Tip: Nooit zand (of aarde) in de compostbak gooien, dit verstoord het composteringsproces. Immers, zand is een product waar niks aan te composteren valt. Beter zet je de compostbak een paar keer per jaar om. En de verhouding bruin/groen een beetje in de gaten houden zodat er altijd lucht in de compost kan komen om anaerobe vergisting te voorkomen.vincent_1971 schreef op donderdag 14 maart 2024 @ 15:14:[...]heb een tuin van ongeveer 150 vierkante meter. Ik heb een grote compostbak. Wat ik er zoal in gooi? Gemaaid gras, bladeren van bomen, snoeiafval ( kleine takjes ), huishoudelijk afval zoals koffieprut, stukken groenten ( zet vaak het onderste van een prei, kool of andere groeten in de tuin werkt goed ). Gooi er steeds een laagje zand dan weer wat van dat groen afval in de compostbak . Heb nog nooit compostzakken gekocht.