Ik heb zelf naar stroomverbruik gekeken, ik wilde zo veel mogelijk licht voor zo weinig mogelijk watt en voor verwarmen heb ik 30 Watt geloof ik. Misschien dat 20 ook genoeg was geweest, maar meer lijkt me zeker niet nodig).apNia schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:05:
Ik zit ook te denken aan lampen/warmtematjes. Wat is goede prijs/kwaliteit oplossing die jullie kunnen aanraden?
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Sorry dat m'n vraag niet duidelijk was, ik bedoel producten die jullie kunnen aanraden zonder dat ik (ver) over de 100 euro grens schiet.Marzman schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:23:
[...]
Ik heb zelf naar stroomverbruik gekeken, ik wilde zo veel mogelijk licht voor zo weinig mogelijk watt en voor verwarmen heb ik 30 Watt geloof ik. Misschien dat 20 ook genoeg was geweest, maar meer lijkt me zeker niet nodig).
Kweenie, maar is het niet een beetje vroeg voor tuinkers en snijbonen?sirdanilot schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:26:
Ik heb kervel, tuinkers, snijbonen en zuring geplant in bloempotten op mijn balkon.
Een nachtvorstje en het bevriest. Of je moet een overdekt, gesloten balkon hebben, soort serre of zo.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Voor matjes kan ik deze aanraden: https://www.amazon.com/BN...141-7736237-8435157?psc=1apNia schreef op maandag 22 januari 2024 @ 13:26:
[...]
Sorry dat m'n vraag niet duidelijk was, ik bedoel producten die jullie kunnen aanraden zonder dat ik (ver) over de 100 euro grens schiet.
Ik heb ze thuis liggen, ze doen het op zich prima. Ik heb de kas er bovenop gezet en volgens mn IR thermometer is de onderkant van de potjes 35 graden, dat is vrij warm. Dus ik moet nog even iets bedenken qua plaatsing, misschien dat er wat tussen de mat en de kas moet.
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Kun je hem dan niet beter af en toe uitschakelen?Widow schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:46:
[...]
Voor matjes kan ik deze aanraden: https://www.amazon.com/BN...141-7736237-8435157?psc=1
Ik heb ze thuis liggen, ze doen het op zich prima. Ik heb de kas er bovenop gezet en volgens mn IR thermometer is de onderkant van de potjes 35 graden, dat is vrij warm. Dus ik moet nog even iets bedenken qua plaatsing, misschien dat er wat tussen de mat en de kas moet.
/▌
Daar zit ik aan te denken idd, 2 minuten aan, 2 minuten uit of zo. Zou niet heel moeilijk moeten zijn met zo'n slimme stekker. Ik ga vanavond wat experimenteren om de temperatuur rond de 25 graden te krijgenMarzman schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 08:55:
[...]
Kun je hem dan niet beter af en toe uitschakelen?
Als het echt heel koud wordt haal ik ze wel even binnen of is het zo gevoelig?Yaksa schreef op maandag 22 januari 2024 @ 21:56:
[...]
Kweenie, maar is het niet een beetje vroeg voor tuinkers en snijbonen?
Een nachtvorstje en het bevriest. Of je moet een overdekt, gesloten balkon hebben, soort serre of zo.
Snijbonen zaai je meestal pas buiten na 15 mei (ijsheiligen), beetje vorst en je plant is meteen dood. Dus januari is wel heel vroeg haha. De ervaring leert dat die plantjes met deze temperaturen en lichturen sowieso weinig doen, als ze uberhaupt al boven komen...sirdanilot schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:25:
[...]
Als het echt heel koud wordt haal ik ze wel even binnen of is het zo gevoelig?
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Mei pas? Jeetje zegjaapzb schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 19:33:
[...]
Snijbonen zaai je meestal pas buiten na 15 mei (ijsheiligen), beetje vorst en je plant is meteen dood. Dus januari is wel heel vroeg haha. De ervaring leert dat die plantjes met deze temperaturen en lichturen sowieso weinig doen, als ze uberhaupt al boven komen...
Een voordeel van klimaatverandering is dat tegenwoordig de laatste kans op vorst wat eerder dan 15 mei ligt, eind april begin mei zaai ik ze meestal.
Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)
Ik heb al van die speciale stickers besteld waar ze op af komen en de meeste beginnen ook vol te raken.
Uit frustratie voor die vliegjes de bak maar in de garage gezet......iemand tips tegen die vliegjes die zich nestelen in de potgrond?
Dat heeft het tot nu toe altijd opgelost.
rouwvarenmuggen?Henkhuppelschot schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:48:
Ik heb mijn kweekbak binnen gezet om hier wat groeten te gaan voor-zaaien, maar nu wemelt het van de vliegjes binnen die uit de (pot) grond komen.
Ik heb al van die speciale stickers besteld waar ze op af komen en de meeste beginnen ook vol te raken.
Uit frustratie voor die vliegjes de bak maar in de garage gezet......iemand tips tegen die vliegjes die zich nestelen in de potgrond?
Je kan:
- de planten minder water geven
- de planten overpotten
- aaltjes inzetten.
/▌
2 van de 3 soorten hebben weinig nut (zijn vooral voor de grotere vliegen) maar de zonnedauw werkt als een tierelier voor die kleine vliegjes.
Die jah!Marzman schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 10:04:
[...]
rouwvarenmuggen?
Je kan:
- de planten minder water geven
- de planten overpotten
- aaltjes inzetten.
Ben al gestopt met het watergeven (m.u.v. de kweekbak die benevel ik met een plantenspuit enkel waar de planten/zaden zitten).
Dus in de andere planten zitten ze niet (veel) meer, maar het zand van de kweekbak komt van buiten en is nat en zit echt vol,,,
Ik ga aaltjes bestellen dan maar, hopen dat het dan weg gaat.
@streamnl besteld, dank voor de tip!
[ Voor 3% gewijzigd door Henkhuppelschot op 24-01-2024 15:12 ]
Zat te denken om er 1 of 2 te kopen. Maar voor die paar plantjes hier....
Volgens het KNMI begint het groeiseizoen wel eerder, maar valt de laatste vorst juist later of in elk geval niet eerder, waardoor je een langere periode in het groeiseizoen hebt met kans op vorst: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/groeiseizoen-kent-steeds-langer-nachtvorst.jaapzb schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 22:19:
[...]
Een voordeel van klimaatverandering is dat tegenwoordig de laatste kans op vorst wat eerder dan 15 mei ligt, eind april begin mei zaai ik ze meestal.
Eind april klinkt alsnog prima verder.
Dat zijn precies de planten waar ik warmtematjes voor gebruik, verder doe ik er niks mee. Je kan ze op Amazon voor weinig vinden.Paulus07 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:23:
Gebruiken jullie een warmte mat nog meer dan enkel bijvoorbeeld met tomaten, pepers en paprika?
Zat te denken om er 1 of 2 te kopen. Maar voor die paar plantjes hier....
Kan je niet beter met een sensor werken dat ze aangaan zodra de temperatuur onder een waarde komt een uitgaan zodra de temperatuur weer voldoende is. Moet ook niet zo moeilijk te maken zijn en is waarschijnlijk ook beter dan elke 2 minuten schakelen.Widow schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 12:30:
[...]
Daar zit ik aan te denken idd, 2 minuten aan, 2 minuten uit of zo. Zou niet heel moeilijk moeten zijn met zo'n slimme stekker. Ik ga vanavond wat experimenteren om de temperatuur rond de 25 graden te krijgen
Werkt super.
Ook icm met de lampen.
Edit:
Zo ziet dat eruit
:strip_exif()/f/image/3PDtGPXO1aiRjjbkEqG2J3NK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lKfgYrqRRvwSRk5M2vjkFO5P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hYCPHVAnzctgegWc9s7IEvyl.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit2:
Dit weekend ga ik sommige overpotten.

[ Voor 85% gewijzigd door streamnl op 01-02-2024 11:51 ]
:strip_exif()/f/image/t0D1ui7AFDsiIbPNR5yzLVuv.jpg?f=fotoalbum_large)
Enkele pepertjes overgepot en we hebben nu ons nieuwe kas officieel in gebruik genomen.
In de “rieten mand” rucola en in de bak boven radijsjes.
:strip_exif()/f/image/ezJquXQCiBNdssD7VpLMfpfu.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst enkele dagen carnaval vieren en dan de bodem aanpassen zodat er ook daar groente e.d. kunnen planten.
Ook (nog steeds) een wcd aansluiten.
Mooie kas, mag ik vragen waar die vandaan komt? Ik ben namelijk ook op zoek naar een kasstreamnl schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:03:
Enkele pepertjes overgepot en we hebben nu ons nieuwe kas officieel in gebruik genomen.
Ik ben ook begonnen, eergisteren een leeg ijsbakje op mijn wifibridge gezetstreamnl schreef op zondag 4 februari 2024 @ 15:03:
Wat is het hier rustig
[Afbeelding]
In de “rieten mand” rucola en in de bak boven radijsjes.
[Afbeelding]
Eerst enkele dagen carnaval vieren en dan de bodem aanpassen zodat er ook daar groente e.d. kunnen planten.
Ook (nog steeds) een wcd aansluiten.
:strip_exif()/f/image/buXktH6fFzcLEl2wrwNvhEkL.jpg?f=fotoalbum_large)
en ik heb besloten het ook maar wat groter aan te pakken dit jaar (komt uit de garage)
:strip_exif()/f/image/3fHA3THNMTRg7iBuf8HHH0K2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3cclbKORwlD23y67NIWNODRZ.jpg?f=fotoalbum_large)
er ligt een 20 watt warmtematje onder, het lijkt er op dat ik die gewoon 24/7 aan kan laten
[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 05-02-2024 14:10 ]
/▌
Tuinbonen daarentegen, die kunnen een stuk meer hebben.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Wat ik doe is een paar weken elke week is de aarde benevelen met een plantenspuit en 3% waterstofperoxide. Dit zorgt ervoor dat de larven sterven met als resultaat dat de vliegjes uiteindelijk vanzelf verdwijnen. Vooral gedurende deze tijd van het jaar is de grootste boosdoener dat de aarde te lang nat/vochtig blijft.Henkhuppelschot schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 09:48:
Ik heb mijn kweekbak binnen gezet om hier wat groeten te gaan voor-zaaien, maar nu wemelt het van de vliegjes binnen die uit de (pot) grond komen.
Durf niet te zeggen of het biologisch is, maar heb ooit bij de cranenbroek een 1kg zak stro gekocht. Is van het merk Bowit. Enige wat erop staat is dat het stro is, uit NL komt (overloon) en "milieuvriendelijk geproduceerd, stofarm natuurproduct".Jipieee schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:11:
Heeft iemand toevallig tips waar ik (betaalbare) biologisch stro kan vinden zonder pesticiden om mee te mulchen? Ik kan niet echt iets dergelijks online vinden en ik vraag me af of stro van bijvoorbeeld de Welkoop geen pesticiden oid. heeft.
Dank je. En ja hoor.Freezhost schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:37:
[...]
Mooie kas, mag ik vragen waar die vandaan komt? Ik ben namelijk ook op zoek naar een kas
Het was na lang twijfelen de Janssens Helios geworden.
Dan moet je op zoek naar een biologische (SKAL gecertificeerde) boer in de buurt die een gemengd bedrijf heeft (veeteelt en akkerbouw). Zo'n boer zal in de regel zijn eigen stro gebruiken (kringloop). Misschien dat je daar terecht kunt.Jipieee schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:11:
Heeft iemand toevallig tips waar ik (betaalbare) biologisch stro kan vinden zonder pesticiden om mee te mulchen? Ik kan niet echt iets dergelijks online vinden en ik vraag me af of stro van bijvoorbeeld de Welkoop geen pesticiden oid. heeft.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Hier ook af en toe wel bericht gepost over de voortgang, vooral het eerste jaar.
Dit is nu mijn plant 4 jaar later met rode bessen eraan:
:strip_exif()/f/image/mmTUNC9w4P3OvhLIOT7swcUk.jpg?f=fotoalbum_small)
En er zitten zowaar echte koffie boontjes in:
:strip_exif()/f/image/lSLMMa38FURkPumopzl42l4Z.jpg?f=fotoalbum_small)
Nog even laten doorgroeien en ik kan mijn eigen kopje koffie gaan maken.
Hoewel ik er rekening mee houd dat het voor geen meter gaat smaken
Even door je kat laten uitschijten, goedkoopi luwakRudoo schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:44:
4 Jaar geleden als probeersel wat ongebrande koffie bonen in de grond geduwd.
Hier ook af en toe wel bericht gepost over de voortgang, vooral het eerste jaar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En het is nog best een mooie plant ook...Rudoo schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is het een lastige plant om te verzorgen?Rudoo schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik vind hem ook wel leuk.

Ik moet dus ook gaan overpotten, maar ik heb geen idee waar ik ze neer moet gaan zetten. Op de vensterbank (westen
Want twee Action bakken op elkaar, radiatorfolie erin en wat ledstrips aan de bovenkant... Moet wel lukken denk ik
Nee valt best wel mee eigenlijk.streamnl schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:34:
[...]
Is het een lastige plant om te verzorgen?
Ik vind hem ook wel leuk.
Hij laat mooi zien wanneer hij dorst heeft, dus dat is wel handig.
Heb toen ik er mee begon wel veel youtube filmpjes gekeken en blijkbaar vind de plant het fijn om in een kleine pot te staan. Dat lijkt ook te werken bij mij.
Het duurt alleen lang, het duurt dus ongeveer 4 jaar eer je de eerste besjes krijgt.
Wij willen van de zomer/najaar uien rooien.
Ik poot ze rond eind februari/maart ergens. Dan kan je einde zomer oogsten.Henkhuppelschot schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:51:
Wanneer kan ik het beste mijn poot uien in de grond stoppen, ik lees wisselende berichten van nu tot aan de herfst.
Wij willen van de zomer/najaar uien rooien.
Je kan ook in de herfst poten inderdaad, dan overwinteren ze en zijn ze het seizoen ernaar oogstbaar ook ergens eind zomer. Maar dan heb je volgens mij wat meer kans op doorschieten als het weer niet mee zit.
Top dan gaan ze eind deze maand de grond in als het weer meezitjaapzb schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:08:
[...]
Ik poot ze rond eind februari/maart ergens. Dan kan je einde zomer oogsten.
Je kan ook in de herfst poten inderdaad, dan overwinteren ze en zijn ze het seizoen ernaar oogstbaar ook ergens eind zomer. Maar dan heb je volgens mij wat meer kans op doorschieten als het weer niet mee zit.
Mooie plant, ik had twee jaar terug een koffieplantje gekocht maar die dood laten gaan (zat in een heel klein potje en heb die nooit overgepot).Rudoo schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:44:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/▌
Het is voor buiten nog te vroeg, maar je kan bijna beginnen voor het raam (zolang ze klein zijn nemen ze ook niet zo veel ruimte in). Buiten doen ze het gewoon goed hoor, maar nu nog nietDeurmat schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:18:
Zijn er mensen met ervaringen met paprika planten buiten te planten (kan binnen beginnen maar heb geen kas). Ik heb zaadjes gekregen voor paprika en sinds dit jaar een volkstuintje in Brabant van 100m2. De overige groenten komt allemaal wel goed maar ik lees en hoor veel dat Paprika planten lastig zijn en het slecht doen zonder kas. Kan ik ze beter bewaren tot ik eventueel een kasje heb of gaat het wel lukken buiten nu het steeds warmer word?
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 06-02-2024 13:23 ]
/▌
Duidelijk, wil ze inderdaad sowieso binnen planten en dan in mei (achter in mei) overpotten in volle grond. Ben wel benieuwd (en een tikje zenuwachtig) is de eerste keer dat we een grotere moestuin hebben maar heb veel ervaren mensen om me heen zitten ook. Voorheen niet verder dan 3-5m2 gekomen haha.Marzman schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:22:
[...]
Het is voor buiten nog te vroeg, maar je kan bijna beginnen voor het raam (zolang ze klein zijn nemen ze ook niet zo veel ruimte in). Buiten doen ze het gewoon goed hoor, maar nu nog niet
Ze doen het prima buiten, in ieder geval hier. Let wel op dat je op tijd begint (liefst al binnen met wat jongere planten) en ze op tijd buiten in de grond plant mocht je ook rode paprika's willen. Anders is het zo eind oktober met groene paprikas.Deurmat schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:45:
[...]
Duidelijk, wil ze inderdaad sowieso binnen planten en dan in mei (achter in mei) overpotten in volle grond. Ben wel benieuwd (en een tikje zenuwachtig) is de eerste keer dat we een grotere moestuin hebben maar heb veel ervaren mensen om me heen zitten ook. Voorheen niet verder dan 3-5m2 gekomen haha.
Voor mij is dit ook de eerste keer en 1 grote test.barrymossel schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 08:37:
[...]
Ik moet dus ook gaan overpotten, maar ik heb geen idee waar ik ze neer moet gaan zetten. Op de vensterbank (westen) te weinig ruimte en te weinig zon. Nu zie ik eigenlijk wel jouw oplossing zitten. Tot welke hoogte laat je ze in zo'n bak staan? En hoe lang per dag heb je de verlichting aan (en wat kost dat dan)?
Want twee Action bakken op elkaar, radiatorfolie erin en wat ledstrips aan de bovenkant... Moet wel lukken denk ikAlleen als ik ze op zolder zet is het misschien weer te koud...
Ik heb ook geen idee of mijn stappen wijs zijn.
Waarschijnlijk ben ik te vroeg begonnen maar we zien wel waar het schip strand. Hopelijk kan ik ze nog een maand in de bak/garage houden en dan kunnen ze (hopelijk) de kas in.
Mijn verlichting en matje gaat aan/uit via HomeAssistant.
Edit:
De verlichting wordt via de zon cyclus geschakeld
/edit
De LEDstrip is volgens zo'n Action stekker 5W.
Mijn warmhoudmatje, is volgens zo'n stekker ~ 50W max.
Toen het buiten vroor, ging hij ook in de nacht aan. Ongeveer 5X.
Dat doet hij nu niet meer.
Het is een hobby (en dat mag tot een bepaalde hoogte geld kosten) en ik vermaak me er mee. Dat vind ik het belangrijkste
/▌
Top, dank voor je berichten.streamnl schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:56:
[...]
Voor mij is dit ook de eerste keer en 1 grote test.
Waarschijnlijk ben ik te vroeg begonnen maar we zien wel waar het schip strand. Hopelijk kan ik ze nog een maand in de bak/garage houden en dan kunnen ze (hopelijk) de kas in.
Mijn warmhoudmatje, is volgens zo'n stekker ~ 50W max.[Afbeelding]
De donkere lijn is het gemiddelde.
Het is een hobby (en dat mag tot een bepaalde hoogte geld kosten) en ik vermaak me er mee. Dat vind ik het belangrijkste
Ik heb ook een grote bak. Helaas is het deksel kwijt, maar daar verzin ik wel iets op.
Ik heb een technische ruimte waar het al wat warmer is door een boiler, dus denk dat een warmtematje niet eens zo nodig is. Wel is het er donker, dus ledstrip is wel belangrijk.
Hoe lang zet jij die ledstrip aan? 12 uur per dag? En tegelijk met je warmtemat?
Heb je gewone alufolie gebruikt? Of radiatorfolie?
Nice. Helaas heb ik geen kas en zou ik nog een tijdje de plantjes binnen moeten houden. Ik ga er nog even over nadenken. Want ik vind het wel een erg mooie oplossing...streamnl schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:56:
[...]
Voor mij is dit ook de eerste keer en 1 grote test.
Mijn warmhoudmatje, is volgens zo'n stekker ~ 50W max.[Afbeelding]
De donkere lijn is het gemiddelde.
Top, bedankt voor je antwoord. Nu eens online gaan informere wat lekker bonen zijn om te planten (en wat mogelijk is in NL). Het branden e.d. zoek ik over enkele jaren wel op
Ikzelf vind het wel leuk idee dat je eerst "moeite" moet doen voordat je eer van je werk hebt.
Hetzelfde als @Capt Waffles met zijn granen. Ik vind dit super interessant en het lijkt mij geweldig om zelf te doen.
Gisteren heb ik de gemeente gemaild op welk nummer ik nu sta voor het volkstuintje. Een half jaar geleden was het 22, nu 13.
Sneller dan ik dacht, langzamer dan ik hoopte. Als het zo snel blijft gaan, dan heb ik over 2 jaar
@belastingdienst
Ik vind de ketelruimte/technische ruimte een slim idee. Daar heb ikzelf ook meer dan genoeg plek wat ik nu totaal niet gebruik. Al denk ik wel dat er in mijn garage meer zuurstof is. Neem ik mee voor komend jaar
Nogmaals, er zijn mensen in dit topic met veel meer ervaring dan mij. Ik "doe maar wat". Geen idee of het allemaal slim is wat ik doe. Al vind ik het wel heel leuk om wat dingen te testen.
Ikzelf laat de ledstrip mee schakelen met zonsopkomst en zonsondergang. Idem met het matje. En in de avond gaat het matje aan/uit op temperatuur.
Al doet hij dit niet meer sinds het niet meer vriest buiten.
Ik zal ook eens mailen, ik sta al twee of drie jaar op een lijst voor een tuintje in mijn buurt (twee straten verder, technisch gezien zelfs dezelfde straatnaam). Maar het zijn ook maar tien tuintjes dus dat kan best lang duren, andere volkstuintjes zou ik met de fiets heen moeten en ik weet niet hoe lang ik dat vol ga houden. Het is ook een andere vereniging, dus ik zou me wel voor beiden in kunnen schrijven (maar ook mijn vrouw ziet het niet zo zitten als het verder is)streamnl schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:09:
@Rudoo
Ikzelf vind het wel leuk idee dat je eerst "moeite" moet doen voordat je eer van je werk hebt.
Hetzelfde als @Capt Waffles met zijn granen. Ik vind dit super interessant en het lijkt mij geweldig om zelf te doen.
Gisteren heb ik de gemeente gemaild op welk nummer ik nu sta voor het volkstuintje. Een half jaar geleden was het 22, nu 13.![]()
Sneller dan ik dacht, langzamer dan ik hoopte. Als het zo snel blijft gaan, dan heb ik over 2 jaareen volkstuintje
/▌
Voor mij is alles verder dan m'n eigen huis te ver. Dan wordt het me iets teveel een verplichting.Marzman schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:53:
[...]
Ik zal ook eens mailen, ik sta al twee of drie jaar op een lijst voor een tuintje in mijn buurt (twee straten verder, technisch gezien zelfs dezelfde straatnaam). Maar het zijn ook maar tien tuintjes dus dat kan best lang duren, andere volkstuintjes zou ik met de fiets heen moeten en ik weet niet hoe lang ik dat vol ga houden. Het is ook een andere vereniging, dus ik zou me wel voor beiden in kunnen schrijven (maar ook mijn vrouw ziet het niet zo zitten als het verder is)
Ja, dat heb ik dus ook.barrymossel schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:11:
[...]
Voor mij is alles verder dan m'n eigen huis te ver. Dan wordt het me iets teveel een verplichting.
Maar deze 10 moestuintjes zijn 181,55 meter van mijn huis en dat lukt denk ik nog wel (heb het net opgemeten op Google maps
/▌
~ 1km van mijn huis.barrymossel schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:11:
[...]
Voor mij is alles verder dan m'n eigen huis te ver. Dan wordt het me iets teveel een verplichting.
Ik fiets er doordeweeks elke dag er langs met mijn woon/werk.
Mij lijkt het heerlijk om eerst 7km richting huis te fietsen, even bij de moestuin stoppen, en dan verder naar huis fietsen. Helemaal zen thuiskomen.
En in het weekend wandel ik er heen samen met vrouw, even in de moestuin werken en dan ergens op terras een bak koffie pakken.
Je moet iets als je meer wilt dan je tuin groot is
Misschien maak ik het leuker in mijn hoofd dan het daadwerkelijk is. We gaan het meemaken.
Maar lijkt me dat je ook steeds spullen, planten, groenten etc mee moet nemen heen en of terug?
/▌
Als ik ze bezig zie, is het met “oud” gereedschap.
Dat wil ik dan ook doen.
Heb ik inderdaad ook in mijn volkstuintje, heeft de vorige huurder achtergelaten. Heeft alleen zijn eigen hangslot er niet afgehaald dus dat word nog een uitdaging haha. Ligt ook vol met oude verrotte harken en rommel, ik zette er 1 in de grond en het brak meteen af. Dus ik ga zelf maar wat nieuw gereedschap halen voor in de krat.streamnl schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:06:
Ik zie dat veel mensen daar een opbergkrat hebben waar een hangslot op zit.
Dat wil ik dan ook doen.
Ik heb mijn zaaiplan en plattegrond af in ieder geval dus hopen op een succesvolle eerste opbrengst dit jaar. Moet nog wel zon 60 m2 harken en schoonmaken want er zitten echt veel losse takjes en wortels in en ik heb nog niet helemaal door hoe ik dat het beste kan doen zonder met de hand alles eruit te halen.
Bij Lidl zie ik er nu eentje voor 30 euro ( https://www.lidl.be/p/nl-...pbergbox-280-l/p100360867 ). klinkt inderdaad wel handig daar spullen in te gooien.streamnl schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:06:
Ik zie dat veel mensen daar een opbergkrat hebben waar een hangslot op zit.
Dat wil ik dan ook doen.
[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 08-02-2024 12:12 ]
/▌
Als ik over 2 (??) jaar een tuintje heb, dan ga ik zoiets ook gebruiken
Ik heb nu zigbee strips van de lidl, maar die blijven niet goed zitten onder het deksel, dus ik overweeg ze op de bakken te leggen, dus op het deksel.
En ohja, de tomaten zaden worden wel een beetje warm, die kunnen er wel uit, denk ik?
Daarnaast ook maar eens de deno methode proberen, ik heb nu alle paprika en pepers in de stekgrond. Nog mooi een beetje ruimte in de bak voor deno
Hierdoor liggen ze niet los of op bakken etc.
Dit idee maar dan met andere leds (van aliexpress
https://www.amazingherbga...-indoor-grow-light-setup/
[ Voor 43% gewijzigd door Paulus07 op 09-02-2024 23:38 ]
Ik weet alleen dat het een of andere chocolat versie van een zeer hete maar aromatische peper is, vermoedelijk Bhut Jolokia of Trinidad Scorpion.
Kiemtijd voor dit soort pepers is zo'n 8 weken en daar zit ik nu wel aan, dus ik ben benieuwd of ik één dezer dagen wat ga zien
Buiten?streamnl schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:00:
Ikzelf had het idee om het matje aan te laten totdat het elke dag ~17 graden is.
Bij mij komt nu ook alles op, ik hoop dat ik genoeg licht heb anders selecteer ik wel (ik heb toch te veel gezaaid). Ik weet nog niet tot wanneer ik het matje aan laat.
/▌
Jep, buiten.Marzman schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:56:
[...]
Buiten?
Bij mij komt nu ook alles op, ik hoop dat ik genoeg licht heb anders selecteer ik wel (ik heb toch te veel gezaaid). Ik weet nog niet tot wanneer ik het matje aan laat.
Dan is het is in de garage ook niet meer koud.
Hier begint het echt langzaamaan echte plantjes te worden. De nummers 4,5 en 6 willen nog niet echt. Maar ik heb geduld.
Gisteren ook tomaatjes gezaaid, die komen uiteindelijk in de kas. (Rechtsonder)
Hopelijk zijn ze nog goed want ze zijn al enkele jaren oud.
:strip_exif()/f/image/XAtOvHXU9kIFSnbAPgPFLm4W.jpg?f=fotoalbum_large)
'k Heb een rpi 4 en wil het ontkiem proces live streamen met een cam van sonoff, is het bij jou nog gelukt?streamnl schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:40:
[...]
Jep, buiten.
Dan is het is in de garage ook niet meer koud.
Hier begint het echt langzaamaan echte plantjes te worden. De nummers 4,5 en 6 willen nog niet echt. Maar ik heb geduld.
Gisteren ook tomaatjes gezaaid, die komen uiteindelijk in de kas. (Rechtsonder)
Hopelijk zijn ze nog goed want ze zijn al enkele jaren oud.
[Afbeelding]
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Even voor de duidelijkheid en ik neem aan dat het voor de foto is, maar je weet dat je de zaden ín de aarde moet stoppen en niet er op moet laten liggen?yingli405 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:42:
Hier ook begonnen met het kweken van pepers...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/▌
Foto met 'blote' zaadjes waren ter duiding van soort ras.bvk schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:57:
[...]
Even voor de duidelijkheid en ik neem aan dat het voor de foto is, maar je weet dat je de zaden ín de aarde moet stoppen en niet er op moet laten liggen?
All electric: 12xYingli 405 Wp west en 4xJinko 440 Wp oost, Daikin 3MXM52N, Atlantic Explorer V4 200L met warmtewisselaar, VW Golf E-DITION, Q4 e-tron en Speed Pedelec STROMER ST1
Ach, heb je meer keuze in het selecteren van het beste plantje voor het verdere opkwekenMarzman schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:58:
Krijg nu toch weer het gevoel dat ik overdreven heb met 3 x 24 stuks en een ijsbakje
Ik heb in het bakje waar reeds die chocolat peper zaadjes inzitten nu ook een rits zaadjes van Hongaarse paprika toegevoegd.
Zal je zien dat ze alsnog tegelijk opkomen en ik niet meer exact kan vertellen wat wat is
Ik ben er niet aan begonnen. Te druk gehad met andere prioriteiten, helaasyingli405 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:22:
[...]
'k Heb een rpi 4 en wil het ontkiem proces live streamen met een cam van sonoff, is het bij jou nog gelukt?
@Marzman hoe moet ik jouw bericht lezen?
3 soorten en dan 24 zaadjes?
Dat is best veel ja. De keuze is reuze straks
Ikzelf had 6 zaadjes per soort ontkiemd en daar had ik dan 2 in het zand gezet. De deno methode werkt wat dat betreft erg goed.
[ Voor 29% gewijzigd door streamnl op 12-02-2024 20:12 ]
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Ik denk/hoop niet dat het lokaal is.
Bij de tuincentrum (voor mij) een onbekende plant gezien. Ik vind hem mooi maar weet nog niet waar ik hem wil plaatsen. En… of het daadwerkelijk een toevoeging is voor de tuin.
:strip_exif()/f/image/ulhvkm9ltgxFKaijdn0R5biT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 91% gewijzigd door streamnl op 13-02-2024 22:17 ]
Action is vanaf morgen overigens ook die zaden in de aanbieding voor 27 cent. En ook die 1L kokos blokken voor 99 cent.
Net alles besteld voor de eerste keer pepers zaaien, spannend...
Ik meng het doorgaans door gewone potgrond om het geheel wat luchtiger te maken. Dat kokos spul zelf bevat volgens mij 0 voedingstoffen.GERMEY schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:20:
Kan je die kokos blokken gebruiken als gewone potgrond? Want volgens de site is het €0,99 voor 10l (na toevoegen water), dat is wel goedkoop!
Net alles besteld voor de eerste keer pepers zaaien, spannend...
En voor gebruik lekker compact op te bergen
Ze waren gisteren ze allemaal aan het neerzetten toen ik boodschappen aan het doen was (maar had geen zin nog een keer naar buiten en naar binnen (ze staan voor de ingang) te gaan.streamnl schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:01:
De Lidl heeft gigantische veel zaden te koop. Van bloemen tot vele soorten groenten en kruiden.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ik denk/hoop niet dat het lokaal is.
Bij de tuincentrum (voor mij) een onbekende plant gezien. Ik vind hem mooi maar weet nog niet waar ik hem wil plaatsen. En… of het daadwerkelijk een toevoeging is voor de tuin.
[Afbeelding]
/▌
Dan ga ik er morgen toch een paar halen! Is de vloeibare voeding van de Action ook een aanrader?Paulus07 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:18:
is inderdaad puur als aanvulling van potgrond. Maar het scheelt dan natuurlijk wel in het aantal potgrond wat je dan normaal kwijt bent met een 40L zak. Die zijn toch altijd snel op met vullen van bakken en potten etc. Dus combineren met de kokos is dan handig
En voor gebruik lekker compact op te bergen
Of het een aanrader is, weet ik niet. Maar ik mocht vorig jaar niet klagen met de opbrengst.GERMEY schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:29:
[...]
Dan ga ik er morgen toch een paar halen! Is de vloeibare voeding van de Action ook een aanrader?
@Marzman
Ik kom er bijna dagelijks voor mijn harde broodjes. Als ik zie wat ze nu (vandaag) nog hadden bij ons, geloof ik niet dat je mis gaat grijpen als je enkele dagen wacht.
Welke voeding? Die groene fles met de rode of de groene dop?streamnl schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:55:
[...]
Of het een aanrader is, weet ik niet. Maar ik mocht vorig jaar niet klagen met de opbrengst.
Moet dat spul met deze (nog) korte dagen ook onder een extra lamp / ledstrip? Of is buitenlicht in de vensterbank (op het zuiden) nu al voldoende?
Ze hebben altijd 3 varianten zo uit mijn hoofd.belastingdienst schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 22:04:
[...]
Welke voeding? Die groene fles met de rode of de groene dop?
- voor balkon planten
- voor kamerplanten
- voor moestuin.
Heb vorig jaar de kamerplanten en moestuin variant gehad. werkte prima
Ik ben nieuw hier, maar al enkele jaren aan het klooien met tomaten en pepers.
Nu heb ik een warmtematje gekocht, en deze in een piepschuimbox met glasplaat erbovenop geplaatst. 4 soorten pepers, tomaten en komkommer gezaaid, en nu maar afwachten.
Echter is door de glasplaat de box nagenoeg luchtdicht. Is dat verstandig? Of toch maar een kiertje open houden?
Als er geen lucht bij komt, dan ga je heel veel condens aan de binnenkant krijgen. Tenminste, dat gebeurde er bij mij.robkrekel schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:42:
Goedemorgen,
Nu heb ik een warmtematje gekocht, en deze in een piepschuimbox met glasplaat erbovenop geplaatst. 4 soorten pepers, tomaten en komkommer gezaaid, en nu maar afwachten.
Echter is door de glasplaat de box nagenoeg luchtdicht. Is dat verstandig? Of toch maar een kiertje open houden?
Zo ver ik weet tijdens het kiemen is een vochtige omgeving niet slecht, maar als de plantjes eenmaal opgekomen zijn kunnen ze met teveel vocht sneller ziek worden. Beetje ventileren is dus een goed idee
Ook die heeft de Lidl deze week in de aanbieding (voor kamerplanten). Zo op het oog exact dezelfde als die van Action.GERMEY schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:29:
[...]
Is de vloeibare voeding van de Action ook een aanrader?
1 liter voor 1,49. NPK 7-3-6
[ Voor 6% gewijzigd door remmuz op 16-02-2024 08:44 ]
Na het ontkiemen zou ik er een beetje lucht bij laten. Daarvoor is het wel handig dat er niks uit kan (blijft het lekker modderigrobkrekel schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:42:
/▌
Na het ontkiemen - vorming van oa bladeren - gaat fotosynthese plaatsvinden en hierbij heb je kooldioxide, (zon) licht en water nodig voor de groei (omzetting naar zetmeel) en bij dit proces komt zuurstof vrij. Dus straks luchten.robkrekel schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 07:42:
Goedemorgen,
Ik kan er compleet naast gekeken hebben maar op die van de Action kon ik geen ingrediënten vinden.remmuz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 08:44:
[...]
Ook die heeft de Lidl deze week in de aanbieding (voor kamerplanten). Zo op het oog exact dezelfde als die van Action.
1 liter voor 1,49. NPK 7-3-6
Bij de Action hebben ze ook wel eens van die 'dikke' vloeibare plantenvoeding maar die zag ik nu niet.
Deze bijvoorbeeld: https://www.action.com/nl...eding-voor-binnenplanten/
Staat alleen nooit op wat de NPK ervan is. Gok ook alle 3 redelijk hetzelfde. Vorig jaar de binnen en moestuin variant gehad en was dezelfde bruine smurrie om te mengen met water
Enige wt ik vandaag had meegenomen waren 4 blokken kokos potgrond. Die hadden ze echt meer dan genoeg trouwens
Vorige week mijn bazin gevraagd om alvast pepers, paprika's en sla te zaaien.
:strip_exif()/f/image/kWbq6XOqbjhEvnIrE3d05zuN.jpg?f=fotoalbum_large)
Het zaaien van tomaten, courgettes, meloenen en komkommers volgt veel later. Vooral de komkommers kunnen pas laat omdat ze veel warmte nodig hebben. Tomaten stellen bijvoorbeeld veel minder eisen.
De sla (5 soorten) kiemde al binnen paar dagen en nu ook al de jalapeno's en een aantal paprika soorten.
De kweekkast staat opgesteld in de schuur die ik deels ook als koude kas gebruik (deel van het dak bestaat uit glas). Overdag loopt de temperatuur in de kweekkast op dit moment op tot max 29 graden en als de verlichting uit gaat zorgt de verwarming voor minimaal 21 graden. Ongetwijfeld moet ik later als de planten opgroeien nog ventilatie aanbrengen om vocht/schimmelproblemen te voorkomen.
Ik hoop dit jaar genoeg ruimte te hebben om alles op te laten groeien tot tijd dat de plantjes naar hun eindbestemming kunnen (mijn aquarium was 200x60x60 cm). Punt is alleen dat de plantenwenslijst ook gegroeid is (tomatillo's, aubergines)
Het kost allemaal best veel tijd en energie maar een jaar lang eigen groentes kunnen eten geeft ook veel voldoening.