Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 64 ... 84 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Inderdaad, ik heb de zaden niet meer nodig. De peper komt trouwens uit een supermarkt Rawit experiment. Dus dat is al een soort Frankenstein Rawit en in mijn stadstuintje staan ze sowieso dicht op elkaar.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkhuppelschot
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:49
LostInNight schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:59:
[...]

Ik zou ze voor de eerste vorst oogsten. Ze schijnen na een eerste vorst wel zoeter te zijn.
Daar zijn ze echt nog te klein voor, de kool is niet groter dan 5 cm en het gaat half deze week vriezen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• streamnl
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
streamnl schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 16:53:
Ik wil (nog) eerder beginnen met het peper kweken. Begin december maar nu op zolder.
Daar staat de kachel niet aan en ik heb daar veel minder licht dan op de vensterbank
Dus zal ik het anders moeten aanpakken.

Ik wil 2X een opbergbox (38,5 x 28,5 x 16,5 cm) kopen bij de action, waar ik bij elke opbergbox een warm houd matje erin doe. Onder op de deksel plak ik een "Grow Light Rope Lights".
De warm houd matje stel ik in op 22-24 graden en ik laat de lampen iets van 12 uur per dag aan.

Wat vergeet ik of wat zou beter zijn??

PS. Ontkiemen ga ik nu ook via de Deno-methode proberen. Ik hoop dat ik net als sommige van jullie hier ook meer geluk mee heb.
Ik begin toch maar met 1 bak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IRHnG-e8MDCkQQni7J3Ohc7IKsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1gJzDcUKjRHUuCiBKGN2Gvbu.jpg?f=fotoalbum_large
In de garage heb ik nog warmhoudfolie liggen die tegen de zijkant komt. Morgen nog een slimme stekker kopen bij de action en in de avond de bak modificeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSg19F1gPR4M-4NrEA4hUg8kFQM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vNCgjbOYjvDUf8v8XRlrYSw2.jpg?f=fotoalbum_large
Na de race ga ik beginnen met de Deno-methode. 3 zaadjes per plant. En hopelijk komen er 2 uit die ik dan in de “geüpgradede” bak kan doen die in de garage/zolder komt te staan.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PGMO
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12:38
Besloten om voordat de vrieskou arriveert alles wat voor die kou gevoelig is te oogsten. Dus ook de laatste paprika's, ondanks nog groene kleur geoogst, plus wat jalapeno's en de laatste broccoli.
De winterbloemkool heb ik slechts voor een klein deel alvast geoogst (overige bloemkolen volgen begin komende week). Ik had er zo'n 20 geplant. Fijn voor familie en buren :9 . Al weer niet gelukt om de koolvorming over de winterperiode te tillen. Het warme najaar zorgde ook dit jaar weer voor te vroege koolzetting.
Mijn moestuin bevat nu vooral nog wintergroentes (schorseneren, pastinaak, wortels, spruitkool en boerenkool), " meerjarige" groentes (asperges, aardbeien, knoflook, winteruien en sjalotten) en helaas een heleboel onkruid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qfDQBDJu9oIPnWfFfWccnteiFbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/naCVsWBd7LTNzzx2pSb0AGhi.jpg?f=fotoalbum_large
De moestuin is nu zo nat dat je op een aantal plekken amper meer kunt lopen. En morgen valt er nog meer water :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wittmann1982
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:15
Ik overwinter voor de 1ste keer enkele paprikas en pepers in bloempotten, overgeplant uit de serre.
Wanneer snoei ik deze best terug? Nu of rond maart? En hoe sterk snoeien?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Weekje later maar nu had ik wel tijd.
spoiler:
ik heb een schat van een vrouw en ik zou echt geen ander leven wensen, maar een weekend het huis alleen, is soms ook wel erg prettig :+

De zondagochtend is goed besteed.

Sidenote:
Mijn eten mag best pittig zijn maar ik wil het nog wel kunnen proeven. Ook wil ik niet zweten tijdens het eten en een druipneus is ook niet ideaal. De meeste planten waar ik komend seizoen mee ga spelen, zal ik niet eens kunnen eten. Maar ik vind de peperplant zo leuk en mooi. :Y

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iD2ScfmDDrbAdyj30SARARPr41w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eOvK01JcUtcsh53oRtLjWqyh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jj9BUVBhxb3hJ4giW2CdWu4ax2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koqZPoAclpfNVjHZQVb3dOtc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHBHYUw1Lwf9amSOR_q8w7T9nfo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIlnBhJdGRMcTF9I1b9Ob1aU.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqUyC4eG7Cmgmtug8z7W4EPx0CY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GBQPyKCZwapvOHpfSBVLs3LH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/op1RdOHH49Dl4bch19-NB_AqxAQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xw4sDJvND5O5yGalC2MbbXDh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTWmpJjl6bR8gK5qDFeVNZxNg1A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0h4Qw89kGtJM8pTIdOpr0Lek.jpg?f=fotoalbum_tile

De bediening toch maar even los gesoldeerd, zodat ik geen sleuf hoef te zagen in de bak.
Het gaas wat je ziet, is voor de kiembakjes. Dan staan de kiembakjes recht.

In elk zakje zitten 4 zaden. Hopelijk komen er 2 uit waar ik mee verder kan "spelen".
En als ze eenmaal groot genoeg zijn, geef ik er 1 weg en de andere houd ik.

Ook is de knoop doorgehakt mbt een kas. Het is een Helios Urban (l=2360, b=1620) geworden. Voor ons groot genoeg en halverwege januari wordt ie geleverd.

Wordt (hopelijk) een mooi seizoen qua groenten e.d.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 22:10
Ziet er goed uit, wat voor ledstrip heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Thanks, ben benieuwd of ik verschil ga merken.
rlat52 schreef op zondag 3 december 2023 @ 12:14:
Ziet er goed uit, wat voor ledstrip heb je gebruikt?
Even op de link klikken in mijn vorige bericht
(5 post boven dit bericht)

[ Voor 9% gewijzigd door streamnl op 03-12-2023 13:05 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
Ik ziet het, me bad :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1032405

streamnl schreef op zondag 3 december 2023 @ 11:39:
Weekje later maar nu had ik wel tijd.
spoiler:
ik heb een schat van een vrouw en ik zou echt geen ander leven wensen, maar een weekend het huis alleen, is soms ook wel erg prettig :+

De zondagochtend is goed besteed.

Sidenote:
Mijn eten mag best pittig zijn maar ik wil het nog wel kunnen proeven. Ook wil ik niet zweten tijdens het eten en een druipneus is ook niet ideaal. De meeste planten waar ik komend seizoen mee ga spelen, zal ik niet eens kunnen eten. Maar ik vind de peperplant zo leuk en mooi. :Y

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De bediening toch maar even los gesoldeerd, zodat ik geen sleuf hoef te zagen in de bak.
Het gaas wat je ziet, is voor de kiembakjes. Dan staan de kiembakjes recht.

In elk zakje zitten 4 zaden. Hopelijk komen er 2 uit waar ik mee verder kan "spelen".
En als ze eenmaal groot genoeg zijn, geef ik er 1 weg en de andere houd ik.

Ook is de knoop doorgehakt mbt een kas. Het is een Helios Urban (l=2360, b=1620) geworden. Voor ons groot genoeg en halverwege januari wordt ie geleverd.

Wordt (hopelijk) een mooi seizoen qua groenten e.d.
Mooi gedaan! Daar gaan je zaailingen goed in groeien :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:10
Omdat mijn pepers van afgelopen jaar nogal anemisch waren qua capsaïcine denk ik erover om komend seizoen een klein aantal planten C. chinense te proberen en in een lekker grote pot in de tuinkas te zetten. De vraag is nu: welke zal ik doen?

Mme. Jeanette vind ik lekker, maar kan ik ook gewoon kopen. Ik denk dat een soort die ik wil proberen de Scotch Bonnet is. Daarnaast zou ik graag nog een andere willen die heet en ook aromatisch is. Habanero's vind ik bijvoorbeeld tegenvallen op het aromatische vlak.

Ook de vraag: wat is een goede zaadverdeler om zaden te halen? Aangezien peperzaden.nl blijkbaar niet geweldig is.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Bananenplant schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:51:
Mme. Jeanette vind ik lekker, maar kan ik ook gewoon kopen. Ik denk dat een soort die ik wil proberen de Scotch Bonnet is. Daarnaast zou ik graag nog een andere willen die heet en ook aromatisch is. Habanero's vind ik bijvoorbeeld tegenvallen op het aromatische vlak.
Als je ze koopt, of vanaf zaad?

Ik heb fruitige Habanero gehad. Maar als ik Adjuma/Habanero koop zijn ze vooral heet, weinig smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:31

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Bananenplant schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:51:

Ook de vraag: wat is een goede zaadverdeler om zaden te halen? Aangezien peperzaden.nl blijkbaar niet geweldig is.
In theorie kun je bijna alle pepers wel gewoon kopen natuurlijk, al dan niet online. Ik kocht altijd Adjuma en Mme. Jeanette bij mijn lokale toko, totdat ik ik eervorig jaar de zaadjes ervan pakte en zelf de planten begon te kweken. Nu heb ik al ruim een jaar daar geen pepers meer gekocht omdat ik nog bijna een kilo in de vriezer heb liggen.... ;)

Maar de vraag is natuurlijk als je pepers koopt wat daar de oorsprong van is, wel of geen F1 hybride etc. Van mijn toko (gerund door Hindoestaanse Surinamers) weet ik dat het gewoon import uit Suriname is en dus planten van de zaadjes daarvan hetzelfde resultaat geven als de "moeder peper".

Bij online toko's zoals Amazing Oriental of een lokale toko die het gewoon bij een groothandel haalt zal dat anders zijn verwacht ik.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
bvk schreef op donderdag 7 december 2023 @ 00:10:
[...]
Bij online toko's zoals Amazing Oriental of een lokale toko die het gewoon bij een groothandel haalt zal dat anders zijn verwacht ik.
En ook veel mis-labeling. Madame Jeanette wat een gele Adjuma is bijvoorbeeld. Op de markt kan je de labels op de doos zien hier.
offtopic:
De groenteboer eet geen hete pepers in mijn geval maar vertelt wel graag wat/waar hij het inkoopt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Inmiddels 10 dagen verder met de Deno-methode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndgXNKn8sjCF5pga18cM61DFc7Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwsXAgZEDaABp3GKtLlBYSxY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb inderdaad het gevoel dat er meer zaden ontkiemen dan hoe ik het eerst deed.

Alles lijkt te ontkiemen op 1zakje na. (Nummer 3).
In 1 zakjes (zakje 2) zijn de wortels al bijna 2cm.
Maar bij de meeste meer zoals hieronder.
En dan zoals bij de 3de zaadje van links.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOeDlGGX4WM-gOsOudIhBR_MvWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1u0fNp3zl6A3mM4psyLTxBvX.jpg?f=fotoalbum_large

Ik verwacht dat ik over een weekje (??) al wat blad zal zien. Dan gaan ze de potgrond in en onder de ledstrip die ik koppel aan dag/nacht tijden.
Al moet ik nog wel een slimme stekker kopen voor home assistent. Helaas zijn telkens uitverkocht bij de action. Ik vermoed dat iedereen zijn kerstverlichting ook wil schakelen 😁

Alles staat in de garage waar ik geen daglicht heb. Ik ben heel erg benieuwd of de ledstrip daadwerkelijk werkt.

En… eigenlijk wil ik nog een ouwe raspberry4 gebruiken met een cameramodule, die dan elke dag een foto maakt. Ik heb nog een USB aansluiting over op de adapter.
Nuttig? Nee.
Leuk? Ja

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Gisteren flink (en te lang) zitten klooien om hem waterpas te krijgen. Vandaag de ramen erin gezet. Dat ging verrassend gemakkelijk.

Morgen de zijkantjes (hoeken) nog in beton, schappen erin, voeding trekken en dan wachten tot ik hem daadwerkelijk kan gebruiken 👍🏼

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ewp7VcGPfrbu5ewrk34UpBxUlG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3fDMIBRcumi0EsxO2ZVAhwj.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Edit:
Alleen zakje 3 lijkt niet te ontkiemen. Maar, ik heb geduld. De rest zit inmiddels in het zand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v043YfECtlhQ8AlQadqAxvAKNpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TwklNtjo4gH7aZ9XJsYQoRbp.jpg?f=fotoalbum_large

To do: zo’n zigbee module halen zodat ik kan monitoren (via HA) of ze genoeg water hebben. Het zand wordt nu sneller droger (logisch, maar niet aan gedacht)

Iemand een goeie tip voor zo’n zigbee metertje?

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
had met die bakjes dat het sneller droog werd. Ook niet verrassend, nemen veel water op en verdampt dan ook weer.

Hier daarna overgestapt naar herbruiken van de kleine appelmoes bakjes. Groot rond gat onderin (dikte duim) en werkte perfect. Kan ze dit jaar weer gebruiken :)

Die karton dingen vielen hier op gegeven moment ook uit elkaar.

Edit:
Deze bakjes/kuipjes dus :P Paulus07 in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"

[ Voor 15% gewijzigd door Paulus07 op 17-12-2023 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Paulus07 schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:00:
had met die bakjes dat het sneller droog werd. Ook niet verrassend, nemen veel water op en verdampt dan ook weer.

Hier daarna overgestapt naar herbruiken van de kleine appelmoes bakjes. Groot rond gat onderin (dikte duim) en werkte perfect. Kan ze dit jaar weer gebruiken :)

Die karton dingen vielen hier op gegeven moment ook uit elkaar.

Edit:
Deze bakjes/kuipjes dus :P Paulus07 in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2"
Volgens mij is dat juist de bedoeling dat ze “oplossen”. :$
Dan kan je ze tzt gemakkelijker in een grotere pot zetten. Ik meen dat ik dat ergens gelezen had. Maar… ik kan het ook goed mis hebben. Zo ervaren ben ik nog niet en ik moet nog veel leren ;)

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20:53
streamnl schreef op zondag 17 december 2023 @ 17:49:
[...]

Volgens mij is dat juist de bedoeling dat ze “oplossen”. :$
Klopt, is de bedoeling. En dat wortels er uiteindelijk doorheen kunnen groeien, dan kan je de boel zo in de volle grond uitpoten... toch vind ik het altijd tegenvallen, vind lege wc rolletjes net zo goed werken en kost niets...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52
Ik vond die turf potjes ook niet lekker in het gebruik. Het is inderdaad fijn dat je ze met potje en al kan herplanten, maar zoals Paulus al zei, ze drogen snel uit en vallen snel uit elkaar.

Ik gebruik nu wat degelijker trays met een groot gat in de onderkant en maak ze netjes schoon na gebruik. Gaan alweer een paar jaar mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik gebruikte een bamibakje dat ik op het internetmodem zet. Maar ik moet nog beginnen, de warmtemat is deze week binnen gekomen (want vorig jaar gingen de plantjes dood van de kou :p ).

Volgens mij heb ik geen potgrond meer, zat er eigenlijk ook aan te denken turfbakjes te gebruiken. Dat werkte vrij goed de eerste keer. Ze ontkiemen daarin en dan zet je daarna gewoon het hele bakje in een pot aarde en klaar :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThijsM
  • Laatst online: 13:19
Zie hier verschillende kweekbakken langskomen. Zelf ben ik mij ook aan het voorbereiden op komend moestuinjaar.
Nu wil ik graag een verwarmde kweekbak met een geïntegreerde groeilamp. Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er modellen op de markt die aan te raden zijn?
Kom zelf van alles tegen. Van een simpel bakje met matje en lamp tot hele flinke geïntegreerde systemen.
Belangrijkste is dat het werkt. Komt te staan in een kamer gelegen op het noorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ThijsM schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:32:
Zie hier verschillende kweekbakken langskomen. Zelf ben ik mij ook aan het voorbereiden op komend moestuinjaar.
Nu wil ik graag een verwarmde kweekbak met een geïntegreerde groeilamp. Heeft iemand hier ervaring mee en zijn er modellen op de markt die aan te raden zijn?
Kom zelf van alles tegen. Van een simpel bakje met matje en lamp tot hele flinke geïntegreerde systemen.
Belangrijkste is dat het werkt. Komt te staan in een kamer gelegen op het noorden.
Ik heb gewoon alles los, een bak van de Action, een lamp, een matje, en een smarthomestekker.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:59:
Ik heb gewoon alles los, een bak van de Action, een lamp, een matje, en een smarthomestekker.
En ik sinds eind November, ook ;)
Bevalt me tot nu toe, erg goed

AL moet ik nog wel een hogere bak kopen

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:55
Naar aanleiding van jullie posts toch ook maar weer peperzaden besteld. Jalapeño koop ik nog wel eens bij de Sligro, dus daar heb ik vier kleuren van besteld. En ik wil graag saus maken van de Aji Amarillo, maar die is denk ik al een jaar niet beschikbaar bij Westland Peppers, dus dan maar zelf kweken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Over pepers gesproken, iemand aanraders voor led-strips als groeilampen? Ik zie door de virtuele bomen 't bos niet meer in wie wat goed vindt op dergelijke fora. Idealiter leg ik een warmtematje in een klein kweekkastje en tiewrap of plak ik daar wat led strips tegen de deksel aan. Zie echter zeer wisselende reviews en ervaringen, niet te missen ook prijzen van 10 tot 150 euro voor ogenschijnlijk dezelfde led modules..

Vorig jaar was ik begonnen met enkel de deno methode bovenop de xbox; dat ging voor ontkiemen perfect, alleen had ik uiteindelijk vrij sprietige planten gekregen wegens een gebrek aan licht; dat zou ik nu idealiter willen fixen.

Zelf ga ik qua pepers aan de gang met enkele mutaties van dit jaar om te zien of kleurstellingen zich herhalen. Tevens had ik hier wat mensen zaadjes belooft van de Sugar Rush Peach Stripey; die gaan deze week eindelijk in een envelop :-).

Dit jaar wilde ik in de kas in ieder geval op gaan kweken:

Pepers;
- Madame Jeanette (om te koken)
- Sugar Rush Peach Stripey (mutatie 50/50 kleur, voor de lol)
- TBD - voor sambal/chutney

Paprikas:
- Hongaarse paprika (Edesnemes) om gerookt paprikapoeder van te maken
- Marconi Golden puntpaprika (om te koken)

Tomaten:
- Heirloom/anciennce uit Frankrijk
- San Marzano
- TBD cherrytomaat

En ipv courgettes gaan we maar eens aan de rabarber komend jaar. Binnenkort maar eens ontbrekende zaden bestellen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Spherix schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:50:
Over pepers gesproken, iemand aanraders voor led-strips als groeilampen? Ik zie door de virtuele bomen 't bos niet meer in wie wat goed vindt op dergelijke fora. Idealiter leg ik een warmtematje in een klein kweekkastje en tiewrap of plak ik daar wat led strips tegen de deksel aan. Zie echter zeer wisselende reviews en ervaringen, niet te missen ook prijzen van 10 tot 150 euro voor ogenschijnlijk dezelfde led modules..
Je kijkt gewoon naar de lichtkleur en wat het meeste lumen per watt geeft, een paar jaar geleden was dat Samsung batten (zo'n ledbalkje), maar geen idee of dat nog zo is.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Ik hou het net zoals vorig jaar heel simpel wat betreft het laten ontkiemen, gewoon een plastic bak met gesteriliseerde aarde die in een 2e bak staat met een laag water. En dit dan op de radiator:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rjMtszZ57dloNJN6thgtZ0_Dh5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lrlATyXpLkBPAK9LWpkd3j4J.jpg?f=fotoalbum_large

In de bak zitten nu zaadjes van Chocolat bhut jolokia, komende uit een peper die jaren in de vriezer heeft gelegen. Kans dat ze uitkomen is klein, plus dat het waarschijnlijk wel zeker 8 weken gaat duren voor ze gaan kiemen.... Daarom wil ik er voor nu dan ook niet teveel moeite in steken, als er daadwerkelijk iets op gaat komen kan ik altijd nog verder kijken voor lampen en zo.

Van Hongaarse paprika heb ik ook zaadjes, maar daarmee wacht ik wel tot februari voordat ik er mee aan de slag ga.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:12
Ik had gedacht ergens in februari de boel te laten ontkiemen, anders staan ze hun halve leven onder de lamp te groeien voordat ze eindelijk naar buiten kunnen. Proberen jullie al in mei/juni de eerste peperoogst al binnen te halen door in december te beginnen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ray_ schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:02:
Ik had gedacht ergens in februari de boel te laten ontkiemen, anders staan ze hun halve leven onder de lamp te groeien voordat ze eindelijk naar buiten kunnen. Proberen jullie al in mei/juni de eerste peperoogst al binnen te halen door in december te beginnen?
Zolang ze aan fotosynthese kunnen doen, zal het de plantjes worst wezen of dat kunst- of natuurlijk licht is :) Het is sowieso al een kunstgreep om hier pepers te kweken. Het zijn meerjarige planten, maar hier krijgen we ze de winter niet door (of toch niet buiten) dus herbeginnen we telkens opnieuw van 0. Je begint dus elk jaar met een achterstand. Door ze ofwel de winter door te helpen, of door ze vroeger te laten kiemen, neem je die achterstand weg & vergroot je idd je rendement (of voor de kenners: rendament :+ ).

Februari is best laat te noemen voor pepers.

[ Voor 4% gewijzigd door Slonzo op 19-12-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Het hangt ook af van de soort die je wil kweken. De pepers die ik nu gezaaid heb kiemen en groeien heel langzaam en hebben dus een lang seizoen nodig voor een goede oogst.

Als ik daarmee pas in februari begin kan ik pas oogsten als de herfst alweer begint als ik geluk heb...

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:12
Slonzo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:13:
[...]

(of voor de kenners: rendament :+ ).
*proest*

Ik ben vorig seizoen in februari begonnen en kon mijn Chinense-soorten vanaf september plukken. Misschien dat ik daar komend weekend ook maar eens aanstalten mee maak. Annuum en de tomaten wacht ik nog maar even mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Eind februari kan het bij mij de veranda in.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Eerlijk is eerlijk, het gaat nu harder dan vorig jaar. Eigenlijk logisch, maar wel een stuk harder dan verwacht.

Net een andere bak gekocht bij de Action ( van 60) die ik nog moet aanpassen. 30 is echt te laag.
Zodra 60 te klein wordt, hoop ik dat ik ze in de kas kan zetten.

Edit:
Aantal nieuwe uitdagingen.
- De 60L bak heeft een ietskleinere bodem (oppervlakte) dan de 30L bak. Dus mijn onderplaat moet ik aanpassen (hier staan de potjes recht op).

- Het leek mij mooier als de kabel door de bak ging. Nu wilde ik het matje verplaatsen en denk ik “had ik maar niet alles los en vast gesoldeerd om het mooier te maken”. Nu mag ik weer gaan solderen. Straks komt de kabel gewoon via de bovenkant.

- Er lag best wel wat water op de bodem van de bak. Dus ik ga de 30L bak gebruiken als opvangbak voor de 60L bak. En wat gaten boren in de onderkant van de 60L bak.

- De deksel is ook constant vochtig terwijl het zand best wel droog is. Dit moet/wil ik aanpassen. Geen idee nog wat wijsheid is.

Gelukkig past de deksel wel (getest in de winkel)

Ach ja, het houd me van de straat

[ Voor 55% gewijzigd door streamnl op 19-12-2023 21:01 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 26-05 15:55
streamnl schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:56:

- De deksel is ook constant vochtig terwijl het zand best wel droog is. Dit moet/wil ik aanpassen. Geen idee nog wat wijsheid is.
Hier zou ik voorzichtig mee zijn.
Zodra de plant bladeren heeft is een te hoge luchtvochtigheid niet goed en kan allerlei issues veroorzaken, zoals oedeem.

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Als de planten ontkiemt zijn kun je inderdaad beter een beetje ventileren.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ronster schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:44:
[...]

Hier zou ik voorzichtig mee zijn.
Zodra de plant bladeren heeft is een te hoge luchtvochtigheid niet goed en kan allerlei issues veroorzaken, zoals oedeem.
Bedankt voor de tip.
Vanochtend al vroeg in de garage aan het werk geweest om wat te veranderen.
Nu kan (in de 60L) bak het water aan de onderkant weg en planten staan niet direct op het warmtematje.
Vanochtend ook in de pauze (op mijn werk) in SolidWorks iets getekend en heb ze net van de printer gehaald.
Kijken of dit scheelt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mv6iVNVLdzVMuTV9v7xG9BW_SMI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AcRQkwkLbXoqp3cJDaSE0TfX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfTfznzIEHc8QjQKha0_FBBK994=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XzO8r7ogqch9JB7TKiE75erO.jpg?f=fotoalbum_tile

Vanavond in de deksel monteren.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
streamnl schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:16:
[...]

Bedankt voor de tip.
Vanochtend al vroeg in de garage aan het werk geweest om wat te veranderen.
Nu kan (in de 60L) bak het water aan de onderkant weg en planten staan niet direct op het warmtematje.
Vanochtend ook in de pauze (op mijn werk) in SolidWorks iets getekend en heb ze net van de printer gehaald.
Kijken of dit scheelt.
[Afbeelding][Afbeelding]

Vanavond in de deksel monteren.
In een grow tent heb je meestal 2 gaten met filters. In 1 gat doe je dan een buisventilator die lucht uit de tent trekt, of erin blaast. Wellicht leuk om hier iets mee te Macgyveren :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cemmey
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 23-05 16:33
Van de week dit kastje gekocht bij de Ikea voor respectievelijk €15,99 totaal. (open kast + hoes)

Afgelopen jaar voor het eerst geëxperimenteerd met milde en hete pepers. Alleen wat laat begonnen in februari. Sommige hete peper zaadjes ontkiemde pas na ongeveer 21 dagen. Alsnog wel wat lekkere pepertjes kunnen proeven eind zomer.

Dit jaar begin ik iets eerder om de plantjes binnen alvast een goede kickstart te geven. Het is de bedoeling dat de pepertjes in maart voorzichtig naar buiten gaan.

Ik heb 2 verschillende LED Batten gekocht die ik aan de binnenzijde ga monteren.

1x Batten 10W 6400K 1200 Lumen
1x Batten 4 watt 6500K 400 Lumen

Kijken of het verschil in wattage uitmaakt voor de groei.

Optioneel wil ik misschien nog radiator folie aan de binnenzijde plakken om zoveel mogelijk in de buurt van een kweektent te komen. En om de hoeveelheid licht die ervan af komt zoveel mogelijk binnen de kast te houden. Maar het is vooral namelijk experimenteren en er van leren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wh86XvEub9RlttdP3-iKXQqHqcE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X833MvbuVeDtTxLqTZqqpTTl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSdMdh0hdOG0SQc1t8H_mdbrokc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dRWdGJJoAVceJWEvKYiHQm2D.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQlh19DlZC-6Mi-WkmQH3svNT9A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T41O7oLaoVGOSXTc8YP6ldTq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BzNEW-8hsjd-UrOTS2uFGxPCWrY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HgiUzzLgnuQwWTwTBjCv1Ci1.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:25

jjust

Het leven is een strijd

streamnl schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:42:
Gisteren flink (en te lang) zitten klooien om hem waterpas te krijgen. Vandaag de ramen erin gezet. Dat ging verrassend gemakkelijk.

Morgen de zijkantjes (hoeken) nog in beton, schappen erin, voeding trekken en dan wachten tot ik hem daadwerkelijk kan gebruiken 👍🏼

[Afbeelding]
Wat een mooie kas! Welk merk/type is dat? Ik wil wellicht ook een kas in de moestuin te zetten maar er is zoveel keuze. Het is lastig kiezen en het loopt al snel uit de hand qua prijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
jjust schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:07:
[...]

Wat een mooie kas! Welk merk/type is dat? Ik wil wellicht ook een kas in de moestuin te zetten maar er is zoveel keuze. Het is lastig kiezen en het loopt al snel uit de hand qua prijs.
Dank je. Hij is niet goedkoop, maar hij staat mooi in onze tuin. We kijken er recht op vanuit de woonkamer door de schuifpui. Ook vanuit onze loungehoek in de tuin, kunnen wij hem zien zonder moeite te doen.
Vandaar dat wij de looks zwaarder mee hebben laten tellen.

Het is na lang twijfelen de Janssens Helios geworden.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronster
streamnl schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:43:
[...]

En ik sinds eind November, ook ;)
Bevalt me tot nu toe, erg goed

AL moet ik nog wel een hogere bak kopen
Goede keus! :)B
Ik heb ook een Janssens sinds een paar jaar en heb er geen moment spijt van gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:36
Zijn er hier mensen die paddenstoelen kweken? :)

Ben net weer begonnen met de koningsoesterzwam en beukenzwam. Ditmaal probeer ik het op rogge pellets die verkocht worden als bio-kattenbak korrels.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
LED-Maniak schreef op maandag 1 januari 2024 @ 16:08:

Ben net weer begonnen met de koningsoesterzwam en berkenzwam. Ditmaal probeer ik het op rogge pellets die verkocht worden als bio-kattenbak korrels.
Dit klinkt als een goedkoop medium. Nu ben ik benieuwd naar jouw proces.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

Ben net weer begonnen met de koningsoesterzwam en berkenzwam. Ditmaal probeer ik het op rogge pellets die verkocht worden als bio-kattenbak korrels.
Toevallig net begonnen met het opkweken van oesterzwam via dit proces: YouTube: How To Grow Mushrooms in a Bucket

Broed + stro in emmers. Net afgelopen week opgestart dus nog geen resultaat verder

Verder probeer ik zelf broed te kweken op rogge maar dat gaat nog niet zo hard.

Weet je zeker dat die roggepellets schoon zijn? Ik vind het zelf altijd een beetje spannend om spul wat industrieel verwerkt is (waarbij het doel niet voedsel is) te gebruiken om voedsel mee te kweken

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17:53
Wij hebben onlangs de tuin laten opruimen door een hovenier, daarbij is een border leeggehaald waar kruiden in moeten gaan groeien. De hovenier heeft hier oa. wat muntplantjes in gezet, maar nu las ik dat deze enorm kunnen gaan uitgroeien en de boel kunnen gaan overwoekeren. Daarom zou het wellicht beter zijn om deze in een aparte bak te zetten.

Verder wilde hij basilicum en koriander planten maar ik heb het idee dat die wellicht beter niet in de winter buiten kunnen staan, en dus ook beter in een bak kunnen (zodat het 's winters makkelijk naar binnen kan).

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:36
jaapzb schreef op maandag 1 januari 2024 @ 17:50:
[...]

Toevallig net begonnen met het opkweken van oesterzwam via dit proces: YouTube: How To Grow Mushrooms in a Bucket

Broed + stro in emmers. Net afgelopen week opgestart dus nog geen resultaat verder

Verder probeer ik zelf broed te kweken op rogge maar dat gaat nog niet zo hard.

Weet je zeker dat die roggepellets schoon zijn? Ik vind het zelf altijd een beetje spannend om spul wat industrieel verwerkt is (waarbij het doel niet voedsel is) te gebruiken om voedsel mee te kweken
Het is deze:
https://www.dm.de/dein-be...streu-p4066447375787.html

Het is afval van rogge en tarwe verwerking. Dus dat gaat of naar dierenvoer of naar mensenvoer.
Biologisch en zonder chemische toevoeging(daar was ik eerder bang voor, iets met een anti-schimmel toevoeging oid).

Voordeel is dat het onder hoge druk en temperatuur geperst is, dus in principe zouden alle schimmels er uit moeten zijn. Wel heb ik het nog na een nacht weken voor een half uur in de snelkookpan gedaan ter sterilisatie.

De zak expandeert ongeveer 2.5 keer. Dus 25 liter grondstof voor €4,-.

Bij de aziatische supermarkt heb ik koningsoesterzwammen gehaald en deze ontleed met een gesteriliseerd mes. Het binnenste vlees zit in 2 liter zakken. Het lijkt goed aan te slaan en ik zie (nog) geen groene schimmel. In het verleden heb ik zo enoki (die ik had geoogst in het bos :P ) gekweekt.

Rogge schijnt deze paddenstoel wel goed op te gedijen.

Ik las dat andere kwekers kachelpellets gebruikten, ook wel grappig idee want ook heel goedkoop(en hopelijk schoon?)

Zo te zien is het exact hetzelfde spul als wat ze in stallen gooien voor de koeien. Dus blijkbaar ook bij de agri winkels in grotere hoeveelheden te krijgen en komt er op neer dat het samengeperste stro is. Makkelijker op te slaan en te verwerken dan stro kopen als dit werkt. :)

[ Voor 7% gewijzigd door LED-Maniak op 01-01-2024 18:22 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:10
Anoniem: 1032405 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 17:19:
[...]

Bij peperzaden.nl waren er destijds veel problemen met soortvastheid, veel mensen die iets besteld hadden zaten aan het eind van het seizoen met compleet andere pepers dan ze besteld hadden. Hoe het tegenwoordig zit met peperzaden.nl weet ik niet, maar met alles wat ik ervan gezien en gehoord heb is het geen leverancier waar ik persoonlijk snel iets zou bestellen.
Waar dan wel ;) ?

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Spherix
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
migchiell schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:00:
Wij hebben onlangs de tuin laten opruimen door een hovenier, daarbij is een border leeggehaald waar kruiden in moeten gaan groeien. De hovenier heeft hier oa. wat muntplantjes in gezet, maar nu las ik dat deze enorm kunnen gaan uitgroeien en de boel kunnen gaan overwoekeren. Daarom zou het wellicht beter zijn om deze in een aparte bak te zetten.

Verder wilde hij basilicum en koriander planten maar ik heb het idee dat die wellicht beter niet in de winter buiten kunnen staan, en dus ook beter in een bak kunnen (zodat het 's winters makkelijk naar binnen kan).

Al je statements kloppen naar mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
Spherix schreef op maandag 1 januari 2024 @ 18:19:
[...]

Al je statements kloppen naar mijn ervaring.
Thanks, dan ga ik de munt weer uitgraven en in een bak zetten. Zou ik dat het beste nu kunnen doen, of beter kunnen wachten tot het voorjaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter

Munt gaat inderdaad enorm woekeren dus die zou ik zo gauw mogelijk isoleren en in een aparte pot zetten!

Basilicum en koriander nu zaaien heeft niet erg veel nut. Ze zullen misschien opkomen als het warm weer wordt, maar beter haal je gewoon even een plantje bij de supermarkt die je verplant. Ze zijn eenjarig en kennen een relatief kort seizoen, voor je het weet staan ze in de bloei en is het daarna al snel einde verhaal ;)

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rlat52

Munt woekert inderdaad maar het is best wel makkelijk weer te verwijderen. Gewoon eruit rukken als het teveel wordt. En als het lege plekken opvult kan daar geen ongewenst ander spul groeien.
Wat ook kan in is een grote pot ingraven met voldoende ontwaterings gaten. Bijvoorbeeld een 20 liter bouwemmer met een paar grote gaten in de bodem. Klein beetje laten uitsteken voorkomt dat de wortels ontsnappen. Een ingegraven plant vergt minder onderhoud/water door het jaar heen dan een losse pot imo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Ik heb hier munt in een heuvel met gras en wilde bloemen groeien op het erf.
Ooit een flinke muntplant neergezet tijdens de aanleg.
Nu maai ik die heuvel 2x per jaar en dat geurt dan heerlijk haha.
Woekert wel wat maar je haalt het ook zo weer weg waar je het niet wilt.

Dus het hangt een beetje af of je het erg vind.
Voor mij vulde het mooi de kale grond, waar ik anders snel distels kreeg. Dus ik was wel blij mee. Plus genoeg ruimte hier, en we gebruiken het voor van alles (thee en water vooral).

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mud.Starrr
  • Laatst online: 13:17

Mud.Starrr

I shoot people for money

Foutje, dubbel gepost

[ Voor 153% gewijzigd door Mud.Starrr op 01-01-2024 23:18 ]

Trouwfotografie.nl
dekunstvanfotografie.nl
Sony A7RIII | A9
Sigma: 17 F4.0 || Sony: 25 F1.4 GM | 35 F1.4 GM | 50 F1.2 GM | 85 F1.8 | 100-400 F4.5-5.6 GM
DJI: Mavic 2 Zoom

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wittmann1982
Ik zou er ipv munt en basilicum enkele vaste planten zetten zoals oregano, rozemarijn, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VeertienKaVier
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15:20

VeertienKaVier

Traduttore, traditore

De hovenier heeft hier oa. wat muntplantjes in gezet, maar nu las ik dat deze enorm kunnen gaan uitgroeien en de boel kunnen gaan overwoekeren.
Ligt een beetje aan de soort, de ene variant woekert meer dan de andere, maar over het algemeen geldt: ja, munt gaat alle kanten op. Maar het hoeft niet meteen een horrorscenario te zijn; af en toe flink kortwieken en het is goed bij te houden. Het groeit hier langs de oprit, ruikt heerlijk als je eroverheen loopt.

Basiicum en koriander zijn inderdaad geen winterplanten; je kunt ze beter in het voorjaar binnen voorzaaien en uitplanten als het warm genoeg is*, of iets later meteen ter plaatse zaaien.

ETA: qua kruiden is salie ook goede! In drie jaar tijd is de kleine Berggarten hier uitgegroeid tot een kolos van een vierkante meter. En salie kun je simpel afleggen, dus je hebt snel meer planten. (Bastin is sowieso een aanrader als je mediterrane kruiden zoekt).

* tien jaar geleden had ik 'na de IJsheiligen' gezegd, maar dat gaat tegenwoordig niet elk jaar meer op.

[ Voor 16% gewijzigd door VeertienKaVier op 02-01-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rlat52
VeertienKaVier schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:28:
[...]

ETA: qua kruiden is salie ook goede! In drie jaar tijd is de kleine Berggarten hier uitgegroeid tot een kolos van een vierkante meter. En salie kun je simpel afleggen, dus je hebt snel meer planten. (Bastin is sowieso een aanrader als je mediterrane kruiden zoekt).

* tien jaar geleden had ik 'na de IJsheiligen' gezegd, maar dat gaat tegenwoordig niet elk jaar meer op.
Die ga ik eens proberen!

Heb indertijd bij Bastin de Salvia Royal Bumble (https://www.bastin.nl/web...-royal-bumble-detail.html) gekocht. Ook de moeite waard, fel rode bloemen en bloeit vanaf juni ononderbroken door.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• migchiell
wittmann1982 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:25:
Ik zou er ipv munt en basilicum enkele vaste planten zetten zoals oregano, rozemarijn, ...
Van de vorige bewoners hebben we een flinke rozemarijn, een salie en een laurier geerfd :)

We hebben er nu zelf tijm en munt bij gezet (of nou ja, een hovenier ingehuurd dus) en ik wil nog basilicum en koriander en mogelijk knoflook en bieslook.

Munt in een losse bak (vanwege woekeren) en basilicum en koriander ook (wegens winterhardheid), de rest gewoon in de grond. Dan denk ik dat er een leuk kruidentuintje staat. Ik heb geen illusies dat ik mijn eigen gebruik van kruiden kan afdekken, ik mag ook graag een curry maken maar garam masala ga ik niet zelf kunnen kweken :)

Overigens: voordat jullie denken dat ik een hovenier heb ingehuurd om drie muntplantjes in de grond te zetten: ehm nou ja, technisch gezien is dat wel wat er gebeurd is, maar die hovenier was toch al ingehuurd voor aanleg van twee terrassen, een fietsenschuurtje, een pergola en een vijver en voor het leeghalen van de tuin, dus toen heb ik hem ook maar direct nieuwe plantjes erin laten zetten :)

Bedankt voor de tips voor zover, ik ga de munt in een bak zetten en in het voorjaar ga ik aan de slag met de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Anchillique? Geen idee of die nog oké is tho' :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Nog niet, maar ik zag onlangs in de winkel wel bakjes om zelf paddenstoelen te kweken & mijn interesse was wel gewekt :+ Heb je misschien tips of goede bronnen om te raadplegen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Slonzo schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Nog niet, maar ik zag onlangs in de winkel wel bakjes om zelf paddenstoelen te kweken & mijn interesse was wel gewekt :+ Heb je misschien tips of goede bronnen om te raadplegen? :)
Enkele jaren geleden heb ik kleine boomstronk gekocht bij de Copermans (??) en daar moest je dan zelf gaten inboren en van die paddestoelen korrels (??) indoen. Na 2 jaar zou ik paddestoelen moeten hebben die we konden gebruiken voor het koken.
Helaas. Helemaal niets. Zelfs na 5 jaar had ik niets. En hij lag op een goeie plek (volgens internet).
Vorig jaar heb ik de stronk maar maar de stort gebracht.

@LED-Maniak , Na jouw post, is ook bij mij de interesse wederom gewekt. Ook ik zou graag starters tips willen hebben

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wittmann1982
migchiell schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:18:
[...]

Van de vorige bewoners hebben we een flinke rozemarijn, een salie en een laurier geerfd :)

We hebben er nu zelf tijm en munt bij gezet (of nou ja, een hovenier ingehuurd dus) en ik wil nog basilicum en koriander en mogelijk knoflook en bieslook.

Munt in een losse bak (vanwege woekeren) en basilicum en koriander ook (wegens winterhardheid), de rest gewoon in de grond.
Basilicum kun je nog best lang houden, wel de bloemen er steeds uitknijpen. Koriander daarentegen schiet uiteindelijk door en gaat in zaad. Wij zaaien het daarom 2, 3x per jaar, waaronder een deel in de serre.
Bonenkruid is ook nog een mooie voor in een border vind ik. Hier staat trouwens ook nog lavas/ maggiekruid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

streamnl schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 12:05:
[...]

Enkele jaren geleden heb ik kleine boomstronk gekocht bij de Copermans (??) en daar moest je dan zelf gaten inboren en van die paddestoelen korrels (??) indoen. Na 2 jaar zou ik paddestoelen moeten hebben die we konden gebruiken voor het koken.
Helaas. Helemaal niets. Zelfs na 5 jaar had ik niets. En hij lag op een goeie plek (volgens internet).
Vorig jaar heb ik de stronk maar maar de stort gebracht.

@LED-Maniak , Na jouw post, is ook bij mij de interesse wederom gewekt. Ook ik zou graag starters tips willen hebben
Ik had het idee dat die bakjes veel sneller resultaat hebben, een champignon duurt zes weken en in mijn tuin groeien ze ook heel snel als het veel regent.

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Pittigepepers kortingscode peperzaden
-25%
Misschien interessant voor sommige personen

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redzebrax
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-05 22:18
@Cemmey hoe wil je dat doen ?, vergelijking tussen de leds, zonder beschrijving, achtergrond.
Even als een tweakersadict; jouw lichtopbrengst van leds worden uitgedrukt in Lumens, dus dit is lichtobservatie vanuit het mens oogpunt, niet vanuit de plant energie behoefte.
Maar rond de 6000K kan je wel een idee krijgen hoeveel Lumen je nodig hebt, je hebt ongeveer 10K Lux nodig ter hoogte van je plant/zaailing (kan je met een eenvoudig appje meten). Lux = Lumen/m2 , dus hoe meer Lumens, hoe kleiner de instralingshoek, hoe verder de bron van de plant kan zijn of hoe meer oppervlakte je kan beschijnen. (een lamp die rondstraalt, heb je niks aan)
Die 400 Lumen kan je vergeten, tenzij je die echt oip een paar centimeter van je enkele plant zet.

Verder kan je kijken naar aankoopprijs/lumen en verbruik/lumen.

120 Lumen/watt en 100 Lumen/watt zijn niet direct de beste die nu verkrijgbaar zijn.

Gaat het anders niet werken ? Toch wel, maar de plantjes zullen zwakker en (veel) meer gestrekt zijn, de uren belichting en/of ze bv via een raam ook licht krijgen gaat een rol spelen. Die 10K Lux is eigenlijk nog heel weinig wat t.o.v. wat bv een lentezon geeft.

10W 6400K 1200 Lumen
1x Batten 4 watt 6500K 400 Lumen

[ Voor 25% gewijzigd door redzebrax op 06-01-2024 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geneuzel
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:23
Slonzo schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:49:
[...]

Deze man van Growveg legt het wel goed uit betreft de kweek van paddenstoelen

YouTube: How To Grow Mushrooms in a Bucket

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
Geneuzel schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:23:
[...]

Deze man van Growveg legt het wel goed uit betreft de kweek van paddenstoelen

YouTube: How To Grow Mushrooms in a Bucket
Deze ben ik momenteel aan het doen. 30 december begonnen met opkweken, en weggezet in een warmtekast op 25 graden C.

Ziet er vandaag zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qKY2SX6ndwh0SLWE9lKUq5-G2VA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p6ETmhT0KdWgEko4sO0IcWS4.png?f=fotoalbum_large

Hard op weg dus!

Bosch Compress 7400i 7kW (2023) - 16x 395Wp JASolar met SolarEdge SE8K omvormer (2022)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Met deze temperaturen moest ik iets gaan veranderen voor de garage. Want het werd te koud voor de plantjes en ik wil niet de hele avond het matje aan hebben staan.
Ik denk (!!) ook niet dat dit goed is en dat ze dan te verwend worden, zodat ze buiten niets meer doen.
Lang leven Home assistent :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0sHaYAbc2J6jGu40DtTN3uoCvAY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zq1j7sRNF9iCawwrfaehOw6N.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet ook mooi wanneer ik ze water heb gegeven vanochtend.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5PoZA28ezxXbZK0vmT_NTY1NkM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XnZAD5txXBwnCecr9y8a33KH.png?f=fotoalbum_large

Elke ochtend met de plantenspuit even wat water erbij doen en checken hoe ze erbij staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CoBw2SukkecZw3PgvQ-5jkOvgF4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgrQbAmzsPTKjMQjLhDBUFTn.jpg?f=fotoalbum_large

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik moet nog steeds beginnen. 22 graden is niet goed denk je? Misschien dat ze dan te snel groeien, ik zal het ook af moeten remmen denk ik als ik begin (of ook meer lampen kopen).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:28

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Ik heb vorige week pas knoflooktenen in de grond gestoken. Slecht idee of is er nog hoop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaapzb
  • Niet online
apNia schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:36:
Ik heb vorige week pas knoflooktenen in de grond gestoken. Slecht idee of is er nog hoop?
Mijn ervaring is dat dat wel goed komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Marzman schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:40:
Ik moet nog steeds beginnen. 22 graden is niet goed denk je? Misschien dat ze dan te snel groeien, ik zal het ook af moeten remmen denk ik als ik begin (of ook meer lampen kopen).
Ik denk dat 22 graden heel mooi is voor overdag.

De nachten wil ik alleen niet dat het 22 graden blijft.
Mijn aanname is dat de planten dan lui worden en ik weet niet hoe ze dan reageren al ze naar buiten moeten/mogen en het is in de nacht ineens geen 22 graden.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier nog niks staan. Pepers heb ik nog genoeg in de vriezer liggen....
En de rest van de huidige zaden (meloen sugar baby, Kervel, Peultjes) geven zakjes pas aan rond april/maart pas zaaien binnen....

Dus nog ff verzinnen wat ik nog meer wil hebben. Cherry tomaten pak ik wel weer bij de action zodra ze daar weer zijn. Gingen goed afgelopen jaar. (alles in potten hier ivm ruimte)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Oh bij de Action zijn ze er al weer (volgens de site) :)

https://www.action.com/nl-nl/c/tuin/zaaien--planten/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ik wil aardbeien gaan planten en las dat je ze nu eigenlijk al in de koelkast (de zaden dan) moet leggen.

En wil graag tips voor een lekkere zoete soort.

PS update van de pepers in donkere (en koude) garage

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XpxSu0XSc7LDDs0Yvsp6mQB-Haw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DWavxx4nm3ghjX6ONoGMVdOp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hj7WJwdax-_OtlMOXtToXMV3sLE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3l5DJPpV1SmQq7Z1YWrsHB1H.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nK-yO6Vm6askL1e9T7xUCKo-dek=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mbTNfqkYJCgLQc22jqv3Eepm.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xlvV6KZJYEQYH1hQQELwam6Dto=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IdhFFGqA2GiwL7OYmrTJeSzN.jpg?f=fotoalbum_tile

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:17

Piper

No guts, no glory

Ik weet niet waar je woont, maar je kan hier wel 100 planten uit komen scheppen. Van een lekkere zoete soort met grote aardbeien ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Piper schreef op zondag 14 januari 2024 @ 08:28:
Ik weet niet waar je woont, maar je kan hier wel 100 planten uit komen scheppen. Van een lekkere zoete soort met grote aardbeien ;-)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Sociaal aangeboden.
100 is wel een beetje overdreven voor onze tuin 😂
Zoveel plek hebben we niet.

[ Voor 14% gewijzigd door streamnl op 14-01-2024 10:01 ]

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piper
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:17

Piper

No guts, no glory

Das ietwat uit de richting voor een paar plantjes ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Voorheen had ik een warmtematje onder de bekertjes met zaadjes. Die heb ik helaas buiten laten liggen en werkt niet meer. Duurt nu al een tijdje voordat er zaailingen opkomen, maarrrrr... de eerste twee soorten komen op!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
apNia schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:36:
Idem hier, een paar teentjes Lautrec knoflook. ging vorig jaar ook prima.

Maar ben ik vorig jaar wat vergeten te oogsten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELHTunOYbFTMPl7EqLGOhVls_zY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MEbBZNYFK4i53OqAkBQZcyCi.jpg?f=fotoalbum_large

Dit komt nu op, precies dezelfde plek waar dus vorig jaar die knoflook stond.... ;)

De gewone bieslook en Chinese bieslook komen ook alweer op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6BfYh5771Wvo8A3OvGtbUlttZLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tT08Zp9lDNr55gc5p36hv8jc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8iVgXLOqmvpHTXmmo8cfivzgswo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nis2Oo8iT7FuSJgI0mpDmD8E.jpg?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bvk schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Idem hier, een paar teentjes Lautrec knoflook. ging vorig jaar ook prima.

Maar ben ik vorig jaar wat vergeten te oogsten?

[Afbeelding]

Dit komt nu op, precies dezelfde plek waar dus vorig jaar die knoflook stond.... ;)
Dan heb je waarschijnlijk bollen die groeien in bollen :p

Ik heb ook nog wat denk ik, komt vooral omdat mijn vrouw kruiden op de bollen gepland had wat de knoflook overwoekerd heeft waardoor ik er niet meer naar om heb gekeken :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk

bvk

Topicstarter
Marzman schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:33:
[...]

Dan heb je waarschijnlijk bollen die groeien in bollen :p
Zoiets ja! Het kan natuurlijk ook gewoon iets anders zijn, maar dit lijkt toch echt wel heel veel op knoflook. En ik heb daar geen nieuwe tenen geplant...
Ik heb ook nog wat denk ik, komt vooral omdat mijn vrouw kruiden op de bollen gepland had wat de knoflook overwoekerd heeft waardoor ik er niet meer naar om heb gekeken :p
Dat zou dan nu misschien ook weer op moeten gaan komen dan?

Specs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Net samen met mijn vrouw gekeken wat we willen gaan kweken in de kas.
Vooral gekeken welke soorten goed samenwerken.
(Er komt nog een nieuwe foto zodra de kas compleet klaar is.)
Stroom moet nog aangesloten worden maar het is mij nu nog te koud en te wit buiten :+
(kabel is al getrokken))
Daarna zet ik de schappen aan de linkerkant er nog in.

Ons opzetje voor komend jaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2l5_rYvPkzL4v5FPXnEO4dF1Bs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3xucpbmqWain7m0EkGG3Pw8p.png?f=fotoalbum_large
Nu al zin in *O*

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Hier nog bedenken wat ik wil kweken in de potten.
Afgelopen jaar puur als test een hoop kunne planten in deze potten (zie: Paulus07 in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2").

Maar wil dit jaar toch minder peper en paprika planten.
Maar nog niet echt een idee wat er eventueel leuk is voor deze potten om erbij te nemen...

In de kleine potten:
- 2x pepers
- 3x paprika

Dus nog potten genoeg over daarna :P

In de grote potten/emmers wil ik ipv 4 cherry tomaten dit nu aanhouden/proberen:
- 2x cherry tomaten
- 1x Klimcourgette
- 1x water meleon (sugar baby)

Dan heb ik nog 2 lange balkonbakken welke ik eventueel voor Kervel wil gebruiken (als dat dit jaar wel een keer wil groeien....

En heb nog 1 hoge/vierkanten bloempot die ik weer voor boontjes (Stamslaboon Argus) wil gebruiken,
Dat ging vorig jaar goed eind van seizoen. Of ik kan die nog een paar kwijt in de kleinere potten ende hoge bak voor iets anders gebruiken....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Paulus07 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 23:04:
Hier nog bedenken wat ik wil kweken in de potten.
Afgelopen jaar puur als test een hoop kunne planten in deze potten (zie: Paulus07 in "Kruiden- en moestuin.....hoe moet dat - Deel 2").

Maar wil dit jaar toch minder peper en paprika planten.
Maar nog niet echt een idee wat er eventueel leuk is voor deze potten om erbij te nemen...

In de kleine potten:
- 2x pepers
- 3x paprika

Dus nog potten genoeg over daarna :P

In de grote potten/emmers wil ik ipv 4 cherry tomaten dit nu aanhouden/proberen:
- 2x cherry tomaten
- 1x Klimcourgette
- 1x water meleon (sugar baby)

Dan heb ik nog 2 lange balkonbakken welke ik eventueel voor Kervel wil gebruiken (als dat dit jaar wel een keer wil groeien....

En heb nog 1 hoge/vierkanten bloempot die ik weer voor boontjes (Stamslaboon Argus) wil gebruiken,
Dat ging vorig jaar goed eind van seizoen. Of ik kan die nog een paar kwijt in de kleinere potten ende hoge bak voor iets anders gebruiken....
Snap ik. Na dit jaar, ga ik ook veel minder pepers kweken. Diepvries ligt nog goed/te vol.
Maar ze zijn zo leuk <3
Of... ik ga meer snackpepers kweken.
Eerst dit jaar weer een hoop nieuwe dingen testen.

Nog geen ervaring, maar wat ik (!!) op de foto's leuk uit vind zien...
Aardbeien, wortels (grote pot),witlof en jonge sla.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
De action heeft weer volop keus :)
Zelfs nieuwe zakjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dNsGmzjPa9W7T-icFXJB26PuZuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eqSWVkvdGM9L0OFYYbCPMmFg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7o9
  • Niet online

7o9

Paulus07 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:01:
De action heeft weer volop keus :)
Zelfs nieuwe zakjes:
Ik heb uit die collectie gisteren de cherry tomaten en sweet melon meegepakt voor 0,37 euro per stuk.

Ging eigenlijk voor het tomaten/basilicum setje wat eerder gepost was maar voor die bakjes en nep aarde hoeft dat niet.

Basilicum zaadjes heb ik ook nog genoeg verzameld van mijn planten de afgelopen jaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipieee
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 15:30
Hoi!
Ik heb laatst op Aliexpress 2 grow light led stripjes gekocht puur en alleen omdat die ervoor zorgden dat ik gratis levering op mijn bestelling kreeg, die heb ik laatst binnen gekregen en als ik er zo naar kijk is de ene gewoon een paarse led strip en de andere zelfs om en om een witte led en dan een blauwe led. Nu ben ik zelf helemaal niet bekend met het lichtspectrum en dat soort dingen dus ik vroeg me af of dit is hoe echte groeilampen ook werken, of dat ik me eigenlijk gewoon een blauw/wit led stripje gekocht heb dat niks voor mijn plantjes zal doen :)
Mocht iemand hier meer verstand van hebben hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Jipieee schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:22:
Hoi!
Ik heb laatst op Aliexpress 2 grow light led stripjes gekocht puur en alleen omdat die ervoor zorgden dat ik gratis levering op mijn bestelling kreeg, die heb ik laatst binnen gekregen en als ik er zo naar kijk is de ene gewoon een paarse led strip en de andere zelfs om en om een witte led en dan een blauwe led. Nu ben ik zelf helemaal niet bekend met het lichtspectrum en dat soort dingen dus ik vroeg me af of dit is hoe echte groeilampen ook werken, of dat ik me eigenlijk gewoon een blauw/wit led stripje gekocht heb dat niks voor mijn plantjes zal doen :)
Je kan ook een daglichtlamp (vrij wit licht) gebruiken met genoeg lux. Ik heb zelf een soort led tlbalk (batten)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Jipieee schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:22:
Hoi!
Volgens mij - pin me er vooral niet op vast - zijn rood en blauw "belangrijk" (de ene voor bloei, de ander voor groei). Dus tsja dat is paars...

Zelf heb ik gewoon twee stripjes helder wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Zolang een plant maar licht krijgt is het prima. Tuurlijk zal een goede groeilamp vast wel effect hebben.
Maar had destijds boven mijn aquarium een simpele rgb ledstrips hangen ipv de T5 lampen en de planten groeide ook daarmee goed :)

Vorig jaar simpele ledstrips via ali gekocht (6 stuks) met wit en enkel rood ledje ertussen en kweken van de pepers en parpikas binnen ging perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Die van mijn geeft roze licht. Ook geen dure ledstrip (van Amazon). Roze lijkt ook te werken. Volgens mij is het wel een combi van andere kleuren.

Sommige beginnen nu met hun eerste “echte” blaadjes.

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Pfff, heb nu voor de gein nog vier WS2812 ledstrips op m'n zaaibak geplakt. WLED op een ESP32 en ik kan ze elke kleur geven die ik wil... Staat nu op Barbie roze. Als dat geen mooie jalapenos worden!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• apNia
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:28

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

Hebben jullie al een moestuinplan? Puur ter inspiratie, zouden jullie ‘m willen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Hier afgelopen week ook de warmtemat er maar weer bijgepakt. Superhots zijn nu als eerste aan het kiemen omdat die altijd wat trager starten. Carolina Reaper, Ghost pepper en Trinidad Scorpion Brown, met dank aan Westlandpepers waar ik de zaadjes uitgepeuterd heb ;).

Kon me ook niet inhouden dus heb ook nog wat soorten 'stripey' nu zaadjes van bijgekocht. Naast de Sugar Rush Stripey, ook Tangerine Tiger en Zebrange gehaald. Benieuwd hoe productief en lekker die gaan zijn.

Qua reguliere soorten worden het denk ik Aji Omnicolor (vooral mooi in de tuin), Jalapeno (vooral om stekjes van weg te geven), Sugar Rush Peach (lekker en productief) en Cherry Bombs (leuk om te vullen).

Als kweeklicht gebruik ik al een paar jaar growlights met LM281B en LM301H chips. Met name die eerste zijn gewoon goedkope chinese bordjes, maar ik stuur ze wel op half vermogen aan (gewoon 2 bordjes aan 1 ballast), hierdoor stuk efficiënter en kan ik ze dichter op de planten laten hangen.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

barrymossel schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:02:
Pfff, heb nu voor de gein nog vier WS2812 ledstrips op m'n zaaibak geplakt. WLED op een ESP32 en ik kan ze elke kleur geven die ik wil... Staat nu op Barbie roze. Als dat geen mooie jalapenos worden!?
Ik heb puur naar de lux per watt en lichtkleur (wit6800k) gekeken. Lux kun je ook meten met een app. Ik wilde ook geen 100 watt aan lampen ophangen :)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
Marzman schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:14:
[...]

Ik heb puur naar de lux per watt en lichtkleur (wit6800k) gekeken. Lux kun je ook meten met een app. Ik wilde ook geen 100 watt aan lampen ophangen :)
Die 5V ledstrips gaan waarschijnlijk geen zoden aan de dijk zetten, maar je ziet wel dat de zaailingen richting het licht groeien. Dus het doet in ieder geval iets. Want liever naar de ledstrips dan naar het zwakke licht dat het raam op het oosten biedt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streamnl
  • Niet online
Ter vergelijking (en geen idee of dit goed is of dat de sensoren accuraat zijn).

Ik heb drie banen gemaakt met een ledstrips onder de deksel. De kleur is roze.

Volgens HomeAssistant
Lampen aan ~ 5W (lees ik uit via een Tuya stekker Action) en dat geeft 600lx (via plant sensor Ali)
Lamp uit: 31 lx

Alles zit in een bak waar ík aluminiumfolie aan de binnenkant heb zitten.

Overdag de warmtemat aan (~22graden)
Na zonsondergang en opgang laat ik hem schakelen als ie onder de 15 graden komt en boven de 17 graden schakelt ie weer uit.

In de ochtend haal ik de condens van de deksel af (onderkant). (De tip van een ventilator moet ik nog steeds doen).
Daarna maak ik het zand weer nat met een plantenspuit.
Afsluitend maak ik een foto van het resultaat 😅

Dit lijkt (nog) te werken. Plantjes groeien heel rustig naar boven toe.

Als ik dit zo terug lees, hebben ze het behoorlijk goed bij mij. :+

Meer dan ik dacht...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• barrymossel
Hier overleven ze het ook wel!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oegacvghZ2x2QZj_BoaEjsSDH6s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQw9GHv1vn6kG5sUSDnkal1S.jpg?f=fotoalbum_large

En als ze een disco willen...

Pagina: 1 ... 64 ... 84 Laatste