En als iemand te lam is om een brief terug te sturen, geeft dat je dus automatisch recht op zijn of haar organen. Got it.NMe schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:18:
[...]
Je geeft wél toestemming, je krijgt een brief met een heel simpele keuze. Als iemand te lam is om die brief terug te sturen is dat zijn probleem...
En dan als je je een week later bedenkt weer terug naar het gemeentehuis voor een nieuwe ID-kaart?Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:19:
[...]
Zelfde verhaal? Bij eerstvolgende verlenging van je identiteitskaart moet je, naast het afstaan van vingerafdrukken (als je dat nog niet gedaan hebt), ook even een kruisje zetten.
Zolang hij de optie heeft om aan te geven dat hij dat niet wil? Ja. Geen probleem.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:19:
[...]
En als iemand te lam is om een brief terug te sturen, geeft dat je dus automatisch recht op zijn of haar organen. Got it.
Goed, dan schrijf ik hem iets langer uit: als iemand die expliciet géén donor wil zijn te lam is om die brief terug te sturen dan is dat zijn probleem.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:19:
[...]
Hoe kan het een "probleem" zijn bij de voorstanders als je automatisch donor bent?
[ Voor 47% gewijzigd door NMe op 13-09-2016 19:21 ]
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:19:
[...]
En als iemand te lam is om een brief terug te sturen, geeft dat je dus automatisch recht op zijn of haar organen. Got it.
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Die er bewust voor gekozen hebben niets in te vullen, wetende dat ze daarmee exact dit risico lopen, dus die eigenlijk bewust toch toestemming geven, door niets te doen? Als alle kaders en randvoorwaarden er zijn, snap ik het onethische deel nog niet helemaal (en ik ben oprecht geïnteresseerd om het wel te snappen).Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:16:
[...]
Omdat deze mensen gered worden met organen die verkregen zijn zonder dat daar toestemming voor is gegeven? Is het dan echt zo ingewikkeld?
Kaders/randvoorwaarden: goede communicatie, werkende infra, etc etc...
OW veel gelijke reacties ook...probeer er toch eens op in te gaan en niet cynisch te reageren of het naar het absurde door te trekken (van beide kanten).
[ Voor 10% gewijzigd door ZieMaar! op 13-09-2016 19:22 ]
Mensen die het niet met je eens zijn, zijn "bijzonder?"Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:20:
Wat een bijzondere mensen zitten er hier toch op GoT. Ik blijf mij echt verbazen.
Jij doet alsof je keuzevrijheid ontnomen wordt, maar dat is niet zo. Ik snap werkelijk het probleem niet.
Idd. Dat ze liever mensen dood zien gaan en organen weg laten rotten in de grond, ondanks dat die mensen daar nooit toestemming voor hebben gegeven, dan dat er mensen levens worden gered.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:20:
Wat een bijzondere mensen zitten er hier toch op GoT. Ik blijf mij echt verbazen.
Dat is jouw redenatie, je maakt mij niet wijs dat iedereen die een brief niet terugstuurt automatisch het prima vind om zijn organen ter beschikking te stellen.NMe schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:18:
[...]
Je geeft wél toestemming, je krijgt een brief met een heel simpele keuze. Als iemand te lam is om die brief terug te sturen is dat zijn probleem...
1. Ik vind dat niks bijzonders als je het vergelijkt met andere kwalen. Geen reden om zulke ingrijpende maatregelen aan de hele bevolking op te dringen. Maar bovenal vind ik het valse ethiek, want:Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 18:26:
[...]
1. Soms krijgen die een nieuw orgaan, dus zijn er nog meer donoren nodig. Twee derde doet er echter langer mee en dat ene derde heeft vijf jaar extra. Geen kleine winsten.
[...]
2. Donoren zijn er niet genoeg, want ze leveren samen niet genoeg organen op. Maar een klein deel overlijdt en een nog kleiner deel is geschikt, dus er is een nog veel grotere groep donoren nodig. Zelfs met 3,6 miljoen donoren sterven er ieder jaar nog meer dan 100 mensen.
2. 'Donoren zijn er niet genoeg, want ze leveren samen niet genoeg organen op.' Voor mij zijn donoren mensen, voor jouw zijn het orgaanleveranciers, een soort vee.
Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!
Verwijderd
Het gaat niet om het afnemen van keuzevrijheid, maar het feit dat de keuze op voorhand al gemaakt wordt tenzij ik iets anders beslis.NMe schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:22:
[...]
Mensen die het niet met je eens zijn, zijn "bijzonder?"
Jij doet alsof je keuzevrijheid ontnomen wordt, maar dat is niet zo. Ik snap werkelijk het probleem niet.
Maar goed, je snapt "werkelijk" en "oprecht" het probleem niet, dan heeft het ook geen zin om het aan je uit proberen te leggen. Let's agree to disagree; we hebben blijkbaar (zeer) andere ideeen over dit onderwerp.
Jawel, want als mensen daar geen prettig gevoel bij hebben gaan ze vanzelf die brief wél terugsturen.Tweaking Art schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:23:
[...]
Dat is jouw redenatie, je maakt mij niet wijs dat iedereen die een brief niet terugstuurt automatisch het prima vind om zijn organen ter beschikking te stellen.
Wat mij betreft gaat dit voorstel ook niet ver genoeg, trouwens. Ik had liever nog een extra optie gehad waarin ik kan aanvinken dat mijn organen alleen naar iemand mogen gaan die zelf ook donor of minderjarig is. Maar dat zal er wel nooit komen.
Dat is inderdaad mogelijk wat wrang maar IMO een stuk minder bezwaarlijk dan al die mensen die elk jaar nodeloos overlijden.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:23:
[...]
Het gaat niet om het afnemen van keuzevrijheid, maar het feit dat de keuze op voorhand al gemaakt wordt tenzij ik iets anders beslis.
Da's inderdaad beter dan eindeloos welles-nietesen.Maar goed, je snapt "werkelijk" en "oprecht" het probleem niet, dan heeft het ook geen zin om het aan je uit proberen te leggen. Let's agree to disagree; we hebben blijkbaar (zeer) andere ideeen over dit onderwerp.
[ Voor 34% gewijzigd door NMe op 13-09-2016 19:27 ]
Inderdaad. Je wordt door de overheid gedwongen om actie te ondernemen als je geen donor wilt zijn, a.k.a. opt-out. Alleen al dat principe van opt-out vind ik moreel onjuist.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:23:
[...]
Het gaat niet om het afnemen van keuzevrijheid, maar het feit dat de keuze op voorhand al gemaakt wordt tenzij ik iets anders beslis.
Voor mij zijn donoren op het moment van donatie lijken. Ze zijn dood (of nou ja, zo goed als dood op dat moment). Voor mij zijn het de mogelijkheid om meerdere mensenlevens te redden.Kalief schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:23:
[...]
1. Ik vind dat niks bijzonders als je het vergelijkt met andere kwalen. Geen reden om zulke ingrijpende maatregelen aan de hele bevolking op te dringen. Maar bovenal vind ik het valse ethiek, want:
2. 'Donoren zijn er niet genoeg, want ze leveren samen niet genoeg organen op.' Voor mij zijn donoren mensen, voor jouw zijn het orgaanleveranciers, een soort vee.
Overigens ben ik persoonlijk ook geen tegenstander van het alternatieve idee wat in één klap voor voldoende orgaandonoren zorgt: Iedereen die zelf geen donor is van de wachtlijst verwijderen. Als je zelf te asociaal ben om zonder dat het je iets kost mensenlevens te redden, dan verdien je het niet zelf gered te worden.
Overigens: in dit aangenomen wetsvoorstel is niet registreren of geen antwoord niet 'ja' maar 'geen bezwaar' en moet de familie alsnog uitsluitsel geven.
Dus je gunt het asociale personen niet, maar de rest wel? Wie is er dan asociaal?Sissors schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:26:
Als je zelf te asociaal ben om zonder dat het je iets kost mensenlevens te redden, dan verdien je het niet zelf gered te worden.
Klopt inderdaad. Waar een "ja" niet gevetood kan worden door de familie (toch?) kan de "ja by default" in dit nieuwe voorstel dat wel.Kalief schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:27:
Overigens: in dit aangenomen wetsvoorstel is niet registreren of geen antwoord niet 'ja' maar 'geen bezwaar' en moet de familie alsnog uitsluitsel geven.
Ik gun het asociale mensen ook niet om te sterven maar als ik zelf zou mogen kiezen naar wie mijn organen gaan: iemand die zelf donor is of eentje die dat niet is, dan heb ik véél liever die eerste. Als ik aan zou mogen vinken dat mijn organen alleen gebruikt mogen worden om donoren en minderjarigen te redden tenzij er geen donoren en minderjarigen meer op de wachtlijst staan, dan zou ik dat meteen doen.Eegee schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:28:
[...]
Dus je gunt het asociale personen niet, maar de rest wel? Wie is er dan asociaal?
[ Voor 45% gewijzigd door NMe op 13-09-2016 19:30 ]
Daar zullen we het dan wel nooit over eens zijn, wel een interessante optie trouwens.NMe schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:25:
[...]
Jawel, want als mensen daar geen prettig gevoel bij hebben gaan ze vanzelf die brief wél terugsturen.
Wat mij betreft gaat dit voorstel ook niet ver genoeg, trouwens. Ik had liever nog een extra optie gehad waarin ik kan aanvinken dat mijn organen alleen naar iemand mogen gaan die zelf ook donor of minderjarig is. Maar dat zal er wel nooit komen.
Trouwens ik heb al jaren geleden mijn keuze gemaakt, deze wet zorgt er eigenlijk voor dat ik eindelijk de resterende familieleden die niet dat briefje de deur uit willen sturen eindelijk zo ver krijg.
Klopt. En dat maakt me niet asociaal. Je hoeft ook niet tolerant te zijn voor intolerantie.Eegee schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:28:
[...]
Dus je gunt het asociale personen niet, maar de rest wel? Wie is er dan asociaal?
Dan zou je om consequent te zijn ook zoiets moeten vinden over medisch onderzoek. Je weet dat medicijnen getest worden op mensen? Hoe meer testpersonen, hoe representatiever de test, hoe beter de medicijnen hoe meer mensen er kunnen genezen. Vind jij dan dus ook dat mensen alleen medicijnen voorgeschreven zouden mogen krijgen als ze ook zelf meedoen aan die tests?Sissors schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:26:
[...]
Overigens ben ik persoonlijk ook geen tegenstander van het alternatieve idee wat in één klap voor voldoende orgaandonoren zorgt: Iedereen die zelf geen donor is van de wachtlijst verwijderen. Als je zelf te asociaal ben om zonder dat het je iets kost mensenlevens te redden, dan verdien je het niet zelf gered te worden.
Verwijderd
Die andere kwalen kunnen we op een dergelijke manier niet verhelpen. Dit wel. Nog los van dat je niets opgedrongen wordt. 'Nee' en je bent ervan af. Makkelijker wordt het bijna niet. Je moet het niet moeilijker maken dan het is.Kalief schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:23:
1. Ik vind dat niks bijzonders als je het vergelijkt met andere kwalen. Geen reden om zulke ingrijpende maatregelen aan de hele bevolking op te dringen.
Onzin. Je kunt best tegelijk naar cijfers kijken en erkennen dat het mensen van vlees, bloed en gevoelens zijn. Daarnaast, voor verzekeraars ben je allang een waarde en een risico, dus als het al zo was is er nu over klagen bijzonder laat en vreemd.2. 'Donoren zijn er niet genoeg, want ze leveren samen niet genoeg organen op.' Voor mij zijn donoren mensen, voor jouw zijn het orgaanleveranciers, een soort vee.
Vroeger werd die keuze ook op voorhand al gemaakt. Het is ook een vrij binaire keuze als je dood bent : Wel orgaan donatie of niet.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:23:
[...]
Er is geen middenweg.
Aan familie overlaten is meer een "nee tenzij" of "ja tenzij" want het is dan weer extreem afhankelijk van hoe bereikbaar je familie is (op het moment dat je overlijdt).
Ik snap dan ook de hele ophef niet, het enige wat er veranderd is een default. Bij bezwaren werkt het net zoals vroeger, had je toen geen bezwaar tegen de werkwijze dan moet je die nu ook niet hebben lijkt mij.
Allemaal op de emotie spelen. Een Nee nu, is niet makkelijker dan een Ja voorheen. Dus als een Ja zo makkelijk was, was deze hele discussie er niet. Of wel?Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:31:
[...]
Die andere kwalen kunnen we op een dergelijke manier niet verhelpen. Dit wel. Nog los van dat je niets opgedrongen wordt. 'Nee' en je bent ervan af. Makkelijker wordt het bijna niet. Je moet het niet moeilijker maken dan het is.
[...]
Onzin. Je kunt best tegelijk naar cijfers kijken en erkennen dat het mensen van vlees, bloed en gevoelens zijn. Daarnaast, voor verzekeraars ben je allang een waarde en een risico, dus als het al zo was is er nu over klagen bijzonder laat en vreemd.
omnia mutantur, nihil interit
Ik dacht dat een aantal jaren geleden de wetgever had besloten dat opt-out niet meer mocht?
Dit klinkt als opt-out.
Dit klinkt als opt-out.
★ What does that mean? ★
Verwijderd
Als iemand te lam is om die brief terug te sturen is dat zijn probleem...NMe schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:19:
[...]
[...]
Goed, dan schrijf ik hem iets langer uit: als iemand die expliciet géén donor wil zijn te lam is om die brief terug te sturen dan is dat zijn probleem.
Wat ik bedoelde met "probleem" zoals je uitlegt in die zin: dat je met die zin nu eigenlijk zegt dat het een probleem is als iemand wel donor is en dat het de persoon zijn eigen schuld is. Dat geeft mij het idee dat je die zin ongelukkig hebt geschreven tov wat je bedoeld of gewoon blind bij je mening blijft zonder objectief naar alles te kijken.
Ik snap eigenlijk niet waar het idee vandaan komt dat je mensenlevens redt door wel donor te zijn, of wellicht zelfs mensen het leven ontneemt door geen donor te zijn.
Volgens mij is minder dan 0,000000001% van de organen bruikbaar na het overlijden van iemand. De kans dat iemand overlijdt doordat iemand te snel rijdt op de snelweg is groter. Dus als je per ongeluk eventjes 128 km/h ipv 127 km/h rijdt, dan ontneem je daarmee iemand's leven.
Om die reden is het belangrijk een bewustzijn te maken bij de mensen om te gaan doneren. Door deze wet erdoorheen te drukken zullen mensen zich alleen maar afmelden. Dat is jammer. Daarmee bereik je geen enkel doel.
Volgens mij is minder dan 0,000000001% van de organen bruikbaar na het overlijden van iemand. De kans dat iemand overlijdt doordat iemand te snel rijdt op de snelweg is groter. Dus als je per ongeluk eventjes 128 km/h ipv 127 km/h rijdt, dan ontneem je daarmee iemand's leven.
Om die reden is het belangrijk een bewustzijn te maken bij de mensen om te gaan doneren. Door deze wet erdoorheen te drukken zullen mensen zich alleen maar afmelden. Dat is jammer. Daarmee bereik je geen enkel doel.
[ Voor 3% gewijzigd door Trommelrem op 13-09-2016 19:36 ]
Verwijderd
Net bekeek ik mensen als stukken vlees, nu is het op de emotie spelen. Wat is het nou? Of waait de wind zoals hij uitkomt?Ozzy schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:34:
Allemaal op de emotie spelen. Een Nee nu, is niet makkelijker dan een Ja voorheen. Dus als een Ja zo makkelijk was, was deze hele discussie er niet. Of wel?
Opt-out als principe mag gewoon hoor. Er zijn alleen bepaalde takken van sport waar het niet mag, spamregelgeving en dergelijken. Maar dat werkt ook net even iets anders. Je krijgt niet op je achttiende eenmalig een mailtje van de vereniging van alle spammers waarin je gevraagd wordt of je al dan niet nieuwsbrieven wil ontvangen en waar je nooit meer wat van hoort als je "nee" zegt. Niet echt te vergelijken dus.MrMonkE schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:34:
Ik dacht dat een aantal jaren geleden de wetgever had besloten dat opt-out niet meer mocht?
Dit klinkt als opt-out.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:35:
[...]
Als iemand te lam is om die brief terug te sturen is dat zijn probleem...
Wat ik bedoelde met "probleem" zoals je uitlegt in die zin: dat je met die zin nu eigenlijk zegt dat het een probleem is als iemand wel donor is en dat het de persoon zijn eigen schuld is. Dat geeft mij het idee dat je die zin ongelukkig hebt geschreven tov wat je bedoeld of gewoon blind bij je mening blijft zonder objectief naar alles te kijken.
Ik bedoel dat iemand die een heel sterke mening heeft tégen het zijn van een donor maar intussen geen zin heeft om die brief op te sturen en dat dan ook niet doet uiteindelijk ook niet moet zeuren dat hij ineens donor zou kunnen zijn (mits de familie dat na het overlijden goedkeurt).
[ Voor 39% gewijzigd door NMe op 13-09-2016 19:38 ]
-
[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 10:02 . Reden: Leeg ivm privacy ]
Verwijderd
Dat roep je wel steeds, maar je bent ook steeds de enige die het roept.Trommelrem schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:35:
Door deze wet erdoorheen te drukken zullen mensen zich alleen maar afmelden. Dat is jammer. Daarmee bereik je geen enkel doel.
Die 60 procent die nu niet reageert maar geen bezwaar heeft is een stuk groter dan de mensen die zich af gaan meldenTrommelrem schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:35:
Om die reden is het belangrijk een bewustzijn te maken bij de mensen om te gaan doneren. Door deze wet erdoorheen te drukken zullen mensen zich alleen maar afmelden.
Moreel en praktisch gezien een fantastisch besluit!
Ik ben zelf al vanaf mijn 18e donor, had gelijk al mijn organen aangevinkt. Als je dood bent, en je kan dan nog iemand een dienst mee bewijzen, dan is dat toch geweldig?
Ook als mijn organen geen nut hebben en weggeworpen worden, dan nog vind ik dat we beter een overschot kunnen hebben dan het huidige tekort.
Ik ben zelf al vanaf mijn 18e donor, had gelijk al mijn organen aangevinkt. Als je dood bent, en je kan dan nog iemand een dienst mee bewijzen, dan is dat toch geweldig?
Ook als mijn organen geen nut hebben en weggeworpen worden, dan nog vind ik dat we beter een overschot kunnen hebben dan het huidige tekort.
Verwijderd
Dat moeten ze ook als je geen donor bent en in die situatie terecht komt. Geen donor zijn helpt dus niets.JCE schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:37:
Ik gun dat niemand, afscheid moeten nemen van een warmbloedig en ademend "lijk".
-
[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 10:02 . Reden: Leeg ivm privacy ]
Verwijderd
Je doneert niet omdat je liever hebt dat ze je kunnen zien doodgaan? Dat is een vrij unieke insteek, moet ik zeggen.JCE schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:39:
Nee hoor. Dan kan de stekker er uit waar ze bij zijn.
Op zich een valide keuze, en daar kan ik op zich ook wel respect voor hebben. Ik deel die mening verder niet en ben al zo lang donor als ik volwassen ben. Mijn familie zal sowieso niet heel happy zijn als ik overlijd (hoop ik tochJCE schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:37:
Ik gun dat niemand, afscheid moeten nemen van een warmbloedig en ademend "lijk".
Als nierpatient (met ondertussen 3 nieren) snap ik de reactie van mensen die zeggen, nee dat wilt ik niet.
Maar denk eens andersom (dus als de wetgeving al standaard JA was en het nu standaard NEE zou worden), hoe zouden jullie dan reageren ?
Maar denk eens andersom (dus als de wetgeving al standaard JA was en het nu standaard NEE zou worden), hoe zouden jullie dan reageren ?
Ik wilde donor worden maar toen ging ik het formulier invullen en daar staat dan heel gedetaileerd in wat je allemaal wel en niet wil doneren.
Daar heb ik afgehaakt want ik ervaar dat als morbide.
Ja/Nee was veel beter geweest.

Nu is het te laat.

Nu is het te laat.
★ What does that mean? ★
-
Inderdaad.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:20:
Het is morbide als je heel duidelijk wordt gemaakt waar je nou eigenlijk voor kiest?MrMonkE schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:43:
Ik wilde donor worden maar toen ging ik het formulier invullen en daar staat dan heel gedetaileerd in wat je allemaal wel en niet wil doneren.
Daar heb ik afgehaakt want ik ervaar dat als morbide.![]()
[afbeelding]
Nu is het te laat.
Standaard nee zou een ramp zijn voor de medische sector en dat zou ik ook niet steunen.ExploitSolo schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:42:
Als nierpatient (met ondertussen 3 nieren) snap ik de reactie van mensen die zeggen, nee dat wilt ik niet.
Maar de automatische opt in zou ik ook nooit steunen, dan zijn je organen automatisch bezit van een derde partij en daar ben ik op tegen.
Verwijderd
Inderdaad. Je familie neemt afscheid, jij gaat dood. Dat verandert niet. Afscheid nemen is hoe dan ook extreem pijnlijk. Vergeet ook niet dat je familie een lichaam terugkrijgt. Ze kunnen later dus gewoon het afscheid dat jij liever ziet nemen.JCE schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:44:
Afscheid nemen is wat anders dan doodgaan. En nogmaals, afscheid nemen van iemand die ademt, een kloppend hart heeft, bah nee.
Dat hoor je inderdaad wel vaker, maar goed, de dood is wat hij is. Veel mensen hebben daar blijkbaar nog te weinig bij stilgestaan als het op zo'n formulier nog een verrassing is.MrMonkE schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:43:
Objectief gezien: Nee, wat nu eigenlijk word gedaan is dat optie 2 standaard word aangevinkt (Laat het over aan directe familie indien die beschikbaar is. En dan pas word het ja.)Tweaking Art schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:46:
Maar de automatische opt in zou ik ook nooit steunen, dan zijn je organen automatisch bezit van een derde partij en daar ben ik op tegen.
"Op de emotie spelen" zoals dat hier zo lekker word verwoord door een aantal medetweakers: De pieren in de grond hebben er zeker meer aan.
Niet richting jouw Art, maar ik krijg oprecht het idee dat een aantal mensen hier bang is voor de dood en alles wat daar bij hoort.
[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2016 19:50 ]
En als het aan de familie ligt wordt meestal gekozen om het niet te doen.D4NG3R schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:48:
[...]
Objectief gezien: Nee, wat nu eigenlijk word gedaan is dat optie 2 standaard word aangevinkt (Laat het over aan directe familie)
"Op de emotie spelen" zoals dat hier zo lekker word verwoord door een aantal medetweakers: De pieren in de grond hebben er zeker meer aan.
Mijn eigen mening hierover is glashard, maar nee. Mensen die zelf geen donor zijn komen (indien ze dat willen) gewoon op de wachtlijst te staan.spNk schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:52:
Ik neem aan dat mensen die nee stemmen ook geen organen van anderen kunnen krijgen?
-
Wauw het feit dat ik dus nu standaard een onderdelen doos geworden ben nadat ik dood ben vind ik nog al wat. Een opt-out is zeker over dit onderwerp voor mij echt een brug te ver. De overheid moet echt niets te zeggen hebben wat er met mij gebeurt als ik dood ben. Wil ik doneren, dan kan ik dat aangeven, zo kan ik ook nee zeggen, en wil ik geen keuze maken dan is dat ook mijn goed recht.
Dat wordt nu dus van mensen afgepakt. Een zeer ernstige break van vertrouwen tussen overheid en burger vind ik dit. Hopelijk komt dit niet door de 1e kamer.
En ik vind het al helemaal bizar om te lezen dat men hier op GoT ook nu mensen wil een orgaan willen onthouden omdat ze geen orgaan donor zijn. Dat is echt van de zotte dit soort denkwijze.
bijvoorbeeld
Maar zijn die personen dan al bloed donor? Zo nee, jammer dan bloed maar lekker dood als je een ongeluk heb gehad. Heb je kanker en wil je een pruik? Jammer dan als je nooit haar gedoneerd hebt.
Komop zeg, hoe bizar wil je dit land inrichten.
Dat wordt nu dus van mensen afgepakt. Een zeer ernstige break van vertrouwen tussen overheid en burger vind ik dit. Hopelijk komt dit niet door de 1e kamer.
En ik vind het al helemaal bizar om te lezen dat men hier op GoT ook nu mensen wil een orgaan willen onthouden omdat ze geen orgaan donor zijn. Dat is echt van de zotte dit soort denkwijze.
bijvoorbeeld
Maar zijn die personen dan al bloed donor? Zo nee, jammer dan bloed maar lekker dood als je een ongeluk heb gehad. Heb je kanker en wil je een pruik? Jammer dan als je nooit haar gedoneerd hebt.
Komop zeg, hoe bizar wil je dit land inrichten.
"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark
Ik deel jouw mening volledig.D4NG3R schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:54:
[...]
Mijn eigen mening hierover is glashard, maar nee. Mensen die zelf geen donor zijn komen (indien ze dat willen) gewoon op de wachtlijst te staan.
Het is natuurlijk verschrikkelijk egoïstisch om wel een orgaan van een ander te accepteren, maar geen eigen organen willen doneren wanneer je zelf hersendood o.i.d. bent.
Het gaat hier om iets heel anders. Een orgaan donor is hersendood, of iig niet meer echt levensvatbaar. Jouw voorbeelden gaan beide over levende mensen.Maar zijn die personen dan al bloed donor? Zo nee, jammer dan bloed maar lekker dood als je een ongeluk heb gehad. Heb je kanker en wil je een pruik? Jammer dan als je nooit haar gedoneerd hebt.
[ Voor 25% gewijzigd door spNk op 13-09-2016 19:59 ]
Ik zou dan ook graag zien dat je dan ook geen recht hebt op een orgaanTrommelrem schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:17:
Zo. Ik heb mijn keuze vastgelegd.
Ik geef mijn organen NIET weg na mijn overlijden.
....
Niet ter beschikking stellen is ook niets mogen ontvangen wat mij betreft.
PVoutput 3250 WP
Verwijderd
Ja zeggen is nog steeds je goed recht. Nee zeggen ook. Zelfs geen keuze maken is dat nog steeds. Het enige dat veranderd is, is wat er gebeurd als je geen keuze maakt, ondanks dat je het expliciet gevraagd is.MenN schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:56:
Wauw het feit dat ik dus nu standaard een onderdelen doos geworden ben nadat ik dood ben vind ik nog al wat. Een opt-out is zeker over dit onderwerp voor mij echt een brug te ver. De overheid moet echt niets te zeggen hebben wat er met mij gebeurt als ik dood ben. Wil ik doneren, dan kan ik dat aangeven, zo kan ik ook nee zeggen, en wil ik geen keuze maken dan is dat ook mijn goed recht.
Ik kan niet wachten op het wetsvoorstel dat je met je zeventigste geruimd wordt, tenzij je aangeeft dat je dat niet wil.
Milieu? Ach man, ik kom uit een voortreffelijk milieu! / Stop de Postcodeloterij
Verbaast me niets van D66, die hebben het niet zo op democratie.
Het moet niet gekker worden dat de overheid zonder je toestemming organen gaat stelen! Is de fiscale lijkenroof nog niet genoeg?
Het hele argument is natuurlijk dat ze nu kunnen snijden in mensen die "laks" zijn, terwijl mensen die niet aangegeven hebben hun organen af te willen staan tot nog toe geen reden hadden om te zeggen dat ze niet mogen snijden. Het feit alleen al dat je de overheid moet vertellen dat je dit niet wil is een aantasting van je privacy!
En alle mensenrechtenclubs zijn opeens stil?
Het moet niet gekker worden dat de overheid zonder je toestemming organen gaat stelen! Is de fiscale lijkenroof nog niet genoeg?
Het hele argument is natuurlijk dat ze nu kunnen snijden in mensen die "laks" zijn, terwijl mensen die niet aangegeven hebben hun organen af te willen staan tot nog toe geen reden hadden om te zeggen dat ze niet mogen snijden. Het feit alleen al dat je de overheid moet vertellen dat je dit niet wil is een aantasting van je privacy!
En alle mensenrechtenclubs zijn opeens stil?
[ Voor 51% gewijzigd door RemcoDelft op 13-09-2016 20:02 ]
Het is toch diep triest dat het überhaupt zo ver heeft moeten komen?MenN schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:56:
Dat wordt nu dus van mensen afgepakt. Een zeer ernstige break van vertrouwen tussen overheid en burger vind ik dit.
Zoals ik eerder heb aangegeven wens ik geen organen te ontvangen van iemand die er niet zelf voor heeft gekozen om organen te doneren._root schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:57:
[...]
Ik zou dan ook graag zien dat je dan ook geen recht hebt op een orgaan
Niet ter beschikking stellen is ook niets mogen ontvangen wat mij betreft.
Nee, ik wil dus geen overheidsorganen. Ik wens alleen keuzeorganen te ontvangen, mocht het zo ver komen. Maar gezien alle medicijnen die je moet gebruiken om een orgaan te kunnen gebruiken, is er kans dat ik tegen die tijd ook nee zeg tegen een keuzeorgaan.
Verder zal ik per incident/ticket bepalen of ik een orgaan afsta of niet.
[ Voor 20% gewijzigd door Trommelrem op 13-09-2016 20:04 ]
Orgaanfalen als doodsoorzaak, veel natuurlijker dan dat wordt het niet! Maar daar valt niets aan te verdienen natuurlijk...Sissors schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:22:
Idd. Dat ze liever mensen dood zien gaan en organen weg laten rotten in de grond, ondanks dat die mensen daar nooit toestemming voor hebben gegeven, dan dat er mensen levens worden gered.
Verwijderd
Ah, nu snap ik de tendens in dit topic. Geenstijl heeft een artikel geplaatst over 'staatsbezit' en dat vormt de meningen blijkbaar nogal. Tweakers be tweakin'!
Fun fact: als je dood bent, bezit je niets meerRemcoDelft schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:59:
Het moet niet gekker worden dat de overheid zonder je toestemming organen gaat stelen!

Snap je nu nog niet dat iedereen die keuze dus wel heeft?Trommelrem schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:02:
Nee, ik wil dus geen overheidsorganen. Ik wens alleen keuzeorganen te ontvangen.
D4NG3R in "Automatisch donor door wet."
NMe in "Automatisch donor door wet."
Verwijderd in "Automatisch donor door wet."
gambieter in "Automatisch donor door wet."
https://www.donorregister.nl/
Edit: Gaan we nu echt afzakken naar het 'discussie' niveau van Geenstijl/nujij?[ Voor 5% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2016 20:07 ]
Leuke generalisatie, alsof iedereen constant op geenstijl zit ( ik niet tot je dat bericht plaatste )Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:03:
Ah, nu snap ik de tendens in dit topic. Geenstijl heeft een artikel geplaatst over 'staatsbezit' en dat vormt de meningen blijkbaar nogal. Tweakers be tweakin'!
[...]
Fun fact: als je dood bent, bezit je niets meer
Fun fact: jij hebt dat gelezen, ik niet.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:03:
Maar het artikel legt wel aardig de vinger op de zere plek.
Typisch ook dat https://www.donorregister.nl/ er uit ligt, de overheid kan niet hebben dat teveel mensen die er nu aan herinnerd zijn even aangeven dat ze dit niet willen! Dus site offline en tegen de tijd dat het weer vergeten is mag de site weer online.
*snip* Rutte heeft er niks mee te maken, de Tweede Kamer heeft hierover gestemd.
[ Voor 37% gewijzigd door Señor Sjon op 14-09-2016 10:24 ]
Verwijderd
We kunnen niet ontkennen dat een significante groep Tweakers ook Geenstijl frequenteert. Dat zie je je terug in de standpunten.Tweaking Art schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:05:
Leuke generalisatie, alsof iedereen constant op geenstijl zit ( ik niet tot je dat bericht plaatste )
Ik struikelde erover bij een Google SearchRemcoDelft schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:06:
Fun fact: jij hebt dat gelezen, ik niet.
Ik heb het nog eens goed doorgelezen. De conclusie is dat de overheid de keuze voor je maakt, maar dat je je keuze nog wel kunt aanpassen.D4NG3R schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:05:
[...]
Snap je nu nog niet dat iedereen die keuze dus wel heeft?
Verwijderd in "Automatisch donor door wet."
gambieter in "Automatisch donor door wet."
Daar ben ik het dus niet mee eens. Een opt-out op deze manier zou verboden moeten zijn.
De rollen zijn omgedraaid, de minderheid die glashard voor nee wil gaan moet nu wat meer moeite doen.Trommelrem schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:09:
Daar ben ik het dus niet mee eens. Een opt-out op deze manier zou verboden moeten zijn.
Is dat niet een beetje het hele idee achter een regering? Tot op zekere hoogte, uiteraard.Trommelrem schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:09:
[...]
Ik heb het nog eens goed doorgelezen. De conclusie is dat de overheid de keuze voor je maakt, maar dat je je keuze nog wel kunt aanpassen.
In combinatie met steeds meer medische gegevens die centraal worden opgeslagen zie ik hier nog wel mensen voor vermoord gaan worden. Is er enig ander land op aarde waar de overheid zichzelf organen toeeigent?Trommelrem schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:09:
[...]
Ik heb het nog eens goed doorgelezen. De conclusie is dat de overheid de keuze voor je maakt, maar dat je je keuze nog wel kunt aanpassen.
Weten de mensen die graag opgedeeld worden ook dat ze dat bij voorkeur doen nog voordat je dood bent?
Ook leuk dat je er maar op moet vertrouwen dat een online registratie goed terechtkomt... Een papieren kopie zit er niet in!
[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 13-09-2016 20:14 ]
Wat dacht je van het grootste gedeelte van Europa?RemcoDelft schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:11:
Is er enig ander land op aarde waar de overheid zichzelf organen toeeigent?

http://www.organdonationrates.org/p/blog-page.html
Een beetje eigen onderzoek is wel wenselijk in een discussie als deze. Laat je niet domweg leiden door gevoelens.
[ Voor 20% gewijzigd door D4NG3R op 13-09-2016 20:23 ]

Ik kan mijn keuze niet maken omdat ik niet in Nederland sta ingeschreven, wat gebeurt er nu mocht er onverhoopt iets met mij gebeuren terwijl ik in Nederland ben ?
Ja half europa heeft een opt out systeemRemcoDelft schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:11:
[...]
In combinatie met steeds meer medische gegevens die centraal worden opgeslagen zie ik hier nog wel mensen voor vermoord gaan worden. Is er enig ander land op aarde waar de overheid zichzelf organen toeeigent?
Weten de mensen die graag opgedeeld worden ook dat ze dat bij voorkeur doen nog voordat je dood bent?
Ook leuk dat je er maar op moet vertrouwen dat een online registratie goed terechtkomt... Een papieren kopie zit er niet in!
-
[ Voor 129% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 10:02 . Reden: Leeg ivm privacy ]
Als deze wet er door komt zal ik van de opt-out gebruik maken. Ik ben er namelijk nog niet uit of ik donor wil zijn. In dit geval zou dat dus een donor minder kunnen zijn, aangezien ik nu ongeregistreerd ben en mijn nabestaanden eventueel kunnen beslissen wel delen van mij te doneren.
Ik ben echt niet overtuigd van dit systeem. Het zou goed zijn als dit met intensieve informatiecampagnes gepaard gaat. Dus een brief naar iedereen ouder dan 18 met een rappel na 3 maanden, dan na 1 maand registreren en daarna na registratie ieder jaar een statusbrief me opt-out uitleg sturen zodat mensen regelmatig over dit onderwerp kunnen nadenken. Maar gezien het gebrek aan capagne voor donorregistratie vrees ik het ergste. Het moest ooit nota bene door BNN op de kaart gezet worden waarna de overheid vervolgens snel weer in tumbleweed mode ging.
edit: hoe je ook over deze wet mag denken is het wel goed dat het onderwerp nu weer onder de aandacht is en veel mensen er over na gaan denken en zich misschien wel vast aanmelden. Of afmelden, maar dan is er in ieder geval een keus gemaakt en is er over nagedacht en dat is ook al winst.
Ik ben echt niet overtuigd van dit systeem. Het zou goed zijn als dit met intensieve informatiecampagnes gepaard gaat. Dus een brief naar iedereen ouder dan 18 met een rappel na 3 maanden, dan na 1 maand registreren en daarna na registratie ieder jaar een statusbrief me opt-out uitleg sturen zodat mensen regelmatig over dit onderwerp kunnen nadenken. Maar gezien het gebrek aan capagne voor donorregistratie vrees ik het ergste. Het moest ooit nota bene door BNN op de kaart gezet worden waarna de overheid vervolgens snel weer in tumbleweed mode ging.
edit: hoe je ook over deze wet mag denken is het wel goed dat het onderwerp nu weer onder de aandacht is en veel mensen er over na gaan denken en zich misschien wel vast aanmelden. Of afmelden, maar dan is er in ieder geval een keus gemaakt en is er over nagedacht en dat is ook al winst.
[ Voor 14% gewijzigd door evilution op 13-09-2016 20:20 ]
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Ergens kwestie van tijd als dit systeem ook niet gewenste resultaat behaald, ook 'by default' wordt geschrapt.NMe schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:28:
[...]
Klopt inderdaad. Waar een "ja" niet gevetood kan worden door de familie (toch?) kan de "ja by default" in dit nieuwe voorstel dat wel.
Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Dit is geen principekwestie, dit gaat om het feit of je levens wilt redden. Omdat jij het niet eens bent met het registratiesysteem schrijf jij je maar uit? Wat als jij een orgaan nodig hebt? Ga je het dan niet accepteren "omdat ik niet eens ben met het registratiesysteem"?Trommelrem schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 17:31:
[...]
Ik was daarvoor vrijwillig donor. Omdat het mijn keuze was. Ik ben fel tegen opt-out, dus heb ik mijn keuze laten veranderen. De essentie is niet of ik wil doneren of niet. Ik wil prima doneren. Alleen ik wil dat het mijn keuze is. Als de default keuze JA is, dan kies ik NEE. Is de default keuze NULL, dan kies ik weer JA.
Bovendien, ik kan alsnog een orgaan doneren hoor. Stel dat mijn broer ineens een nier nodig zou hebben, dan kan ik alsnog overwegen die af te staan, los van het register.
Het doel heiligt alle middelen.
Dit is gewoon heel goed!
Want, je behoud je keuze, en ondertussen helpen de twijfelaars de mensheid.
Verder moet de beslissingsbevoegdheid, de 'opt-out', gewoon goed geregeld zijn. Kan je elk moment aanpassen. Of je nu in Nederland woont, of niet.
Verder moet de beslissingsbevoegdheid, de 'opt-out', gewoon goed geregeld zijn. Kan je elk moment aanpassen. Of je nu in Nederland woont, of niet.
[ Voor 27% gewijzigd door Harm_H op 13-09-2016 20:43 ]
Dit meen je toch niet serieus wel? Waarom dan nog een keuze geven, gewoon verplichten die hap.Het doel heiligt alle middelen.
Maar er zijn vast ook wel een paar onderwerpen waar jij tegen bent waar we dit principe kunnen toepassen. Dan ook niet mauwen.
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Verwijderd
Dan geef je dus feitelijk je eigen keuze over wat er met je gebeurd over aan de overheid. Kun je meteen al je rechten inleveren en de overheid beslissingen voor jouw laten maken, 1984 style.haarbal schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 19:10:
Ik zou het misschien wel een stukje verder willen trekken, iedereen donor. Dat sommigen er emotionele of absurde religieuze bezwaren tegen hebben vind ik geen goede reden om prima werkende organen te verbranden of begraven. Anderen zouden graag nog wat langer willen leven, en jij hebt er toch niks meer aan.
En dan ook nog boos worden dat je iets moet doen om de verkeerde keuze te maken.

Zelf ben ik er nog niet uit. Ik zie zeker het nut en de waarde er van wel in, maar er voelt toch iets ontzettend fout en eng aan het feit dat als ik te kom overlijden, ik als een kadaver wordt opgesneden en leeggemaakt, zo ervaar ik dat in ieder geval. Het voelt gewoon niet goed dat m'n familie afscheid moet nemen met een lichaam dat niet compleet is. En tja, als je dood bent heb je er geen controle meer over, en dat vind ik persoonlijk ook erg storend. Ik heb nog geen definitief antwoord, en deze wet zet me nu in de positie dat ik die nu wel moet maken en anders doen zij het wel. Tuurlijk, dat was eerst ook zo, maar dan met nee, een positie waar ik op dit moment toch meer naartoe neig. En ze vragen familie. Maar ja, wat als die onverhoopt niet snel er kunnen zijn en de dokter toch het maar doet "for the greater good"? Ik ga het dan maar voor nu op nee zetten, en hopen dat ik niet plots dood neerval tot ik er definitief uit ben. Misschien komt het doordat ik controlefreak ben. Misschien ben ik egoïstisch. Ik weet het niet. Maar wat ik wel weet: 't Is niet niets.
Verwijderd
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:03:
offtopic:
Anders saboteer je even de gehele discussie met dit soort kinderachtige geneuzel.
Anders saboteer je even de gehele discussie met dit soort kinderachtige geneuzel.
Tja ach. Er was eens een dokter die allerlei experimenten heeft gedaan op mensen om diverse dingen te ontdekken, waaronder hoe veel stroom een aardlekschakelaar mag doorlaten om iemand te laten overleven. Het is inderdaad zo dat aardlekschakelaars meer mensen hebben gered dan het aan experimenten op mensen heeft gekost. Het doel heiligt alle middelen. Inderdaad. Je hebt helemaal gelijkSampleUser schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:22:
[...]
Dit is geen principekwestie, dit gaat om het feit of je levens wilt redden. Omdat jij het niet eens bent met het registratiesysteem schrijf jij je maar uit? Wat als jij een orgaan nodig hebt? Ga je het dan niet accepteren "omdat ik niet eens ben met het registratiesysteem"?
De hele essentie is dat niemand anders zou mogen beslissen over jouw lichaam. De grens is duidelijk. Als deze wet doorgang vindt, dan vervaagt die grens.
Verwijderd
"Helpt de twijfelaars?" Wat dacht je van "maakt de keuze voor mensen die niet gehoord hebben dat ze uberhaupt een keuze moeten maken om de baas te blijven over hun eigen organen?"Harm_H schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:36:
Dit is gewoon heel goed!
En dat het goed geregeld moet zijn, nogal wiedes. Alleen jammer dat onze overheid daar nog wel eens een probleem mee schijnt te hebben. En ook met het houden van hun beloftes lijken ze nog wel eens moeite te hebben. Dus wie zegt dat ze je keuze zullen respecteren? Dat is maar wat er nu gezegd wordt.
Hoe sta je er tegenover als je zelf in de situatie terecht komt dat je zelf een donor-orgaan nodig zou hebben?arbraxas schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:57:
Er is dus een voorstel van de D66 aangenomen dat iedereen die geen keuze heeft gemaakt automatisch donor is.
Persoonlijk vind ik dat een aantasting van zelfbeschikking en het te zot voor woorden dat ik moet aangeven dat ik dat niet wil. Ook per direct dan maar gedaan. De site was nogal traag, ik heb het idee dat ik niet de enigste ben.
Hoe denkt de rest van tweakersland hierover?
Zeg je dan ook nee?
Verwijderd
Het helpt om te begrijpen wat mensen beweegt in een discussie en het viel op dat dezelfde argumenten diverse keren langskwamen. Waarom de achtergrond duiden kinderachtig zou zijn ontgaat me, behalve dat het wellicht de vinger op de gevoelige plek legde.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:49:
offtopic:
Ik schrijf mij vooralsnog ook uit. Maar om te zeggen dat ik geen levens wil redden? Ik ben burgerhulpverlener zodat ik wellicht een leven kan redden als iemand in mijn buurt een hartstilstand krijgt. Als ik een leven kan redden zal ik dat doen, maar ik wil zelf kiezen op welke wijze ik dat doe.SampleUser schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:22:
[...]
Dit is geen principekwestie, dit gaat om het feit of je levens wilt redden. Omdat jij het niet eens bent met het registratiesysteem schrijf jij je maar uit? Wat als jij een orgaan nodig hebt? Ga je het dan niet accepteren "omdat ik niet eens ben met het registratiesysteem"?
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Er is nog steeds keus, die keus is nooit permanent.:?Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:46:
[...]
Dan geef je dus feitelijk je eigen keuze over wat er met je gebeurd over aan de overheid. Kun je meteen al je rechten inleveren en de overheid beslissingen voor jouw laten maken, 1984 style.Want wat jij suggereert overtreed natuurlijk onze grondwetten.
Zelf ben ik er nog niet uit. Ik zie zeker het nut en de waarde er van wel in, maar er voelt toch iets ontzettend fout en eng aan het feit dat als ik te kom overlijden, ik als een kadaver wordt opgesneden en leeggemaakt, zo ervaar ik dat in ieder geval. Het voelt gewoon niet goed dat m'n familie afscheid moet nemen met een lichaam dat niet compleet is. En tja, als je dood bent heb je er geen controle meer over, en dat vind ik persoonlijk ook erg storend. Ik heb nog geen definitief antwoord, en deze wet zet me nu in de positie dat ik die nu wel moet maken en anders doen zij het wel. Tuurlijk, dat was eerst ook zo, maar dan met nee, een positie waar ik op dit moment toch meer naartoe neig. En ze vragen familie. Maar ja, wat als die onverhoopt niet snel er kunnen zijn en de dokter toch het maar doet "for the greater good"? Ik ga het dan maar voor nu op nee zetten, en hopen dat ik niet plots dood neerval tot ik er definitief uit ben. Misschien komt het doordat ik controlefreak ben. Misschien ben ik egoïstisch. Ik weet het niet. Maar wat ik wel weet: 't Is niet niets.
Je weet ook dat, in het huidige systeem, als je niet geregisteerd bent ze je nabestaanden gaan vragen of ze je mogen gebruiken als je potentieel kandidaat bent?
Echt nee zeggen is geen probleem, ja zeggen maar later toch nee zeggen ook niet.
Nu voel je je er niet goed bij waarom dan niet nee registreren? Verander je toch van gedachten verander je het.
De nee zeggers zijn ook niet de reden dat dit voorstel er is. Het is de groep zonder bezwaar geen registratie dat deze discussie er is.
Je keus veranderen is ook verrekte makkelijk in Nederland, je logt in en je verandert het. Geen baliemedewerker die je van gedachten probeert te verandern, niets.
De belgen, die er een opt out voor hebben, moeten langs het gemeentehuis..
En ohja ze pakken zelden meerdan 1 of 2 organen
[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 13-09-2016 21:06 ]
Ik betwijfel of ik ooit in een ASP-topic zoveel slippery slopes en FUD heb gelezen als in dit topic...
Mensen die vermoord gaan worden om organen, organen die "staatseigendom" zouden zijn, je kan niet meer "nee" zeggen, "je kan beter al je rechten direct inleveren" en wat al niet meer.
Het enige wat veranderd is van standaard "zoek het maar uit", wat in de praktijk vaak "nee" is, naar een standaard ja, met een degelijke opt-out.
Kortom, nu moeten de nee-mensen moeite doen, in plaats van de ja-mensen. Big deal?
Hell, veel van de mensen die "vroeger" voor de "zoek het maar uit" [dus "nee"] gingen, deden dat zonder goede reden, namelijk gewoon vergeten of luiheid. Nu kun je er tenminste van uit dat mensen die voor "nee" gaan goed nagedacht hebben.
Praat ik het daarmee goed? Nee, zeker niet, maar soms moet je ook het licht in het donkere zien.
Je moet alleen wat actiever kiezen, wat ik geen probleem vind.
Mensen die vermoord gaan worden om organen, organen die "staatseigendom" zouden zijn, je kan niet meer "nee" zeggen, "je kan beter al je rechten direct inleveren" en wat al niet meer.
Het enige wat veranderd is van standaard "zoek het maar uit", wat in de praktijk vaak "nee" is, naar een standaard ja, met een degelijke opt-out.
Kortom, nu moeten de nee-mensen moeite doen, in plaats van de ja-mensen. Big deal?
Hell, veel van de mensen die "vroeger" voor de "zoek het maar uit" [dus "nee"] gingen, deden dat zonder goede reden, namelijk gewoon vergeten of luiheid. Nu kun je er tenminste van uit dat mensen die voor "nee" gaan goed nagedacht hebben.
Een van de meest belangrijke onderzoeken naar bevriezingen komt uit een Duits concentratiekamp. Je wilt niet weten hoe ze aan die data gekomen zijn wil je niet weten, maar het is extreem nuttig gebleken.Trommelrem schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:50:
[...]
Tja ach. Er was eens een dokter die allerlei experimenten heeft gedaan op mensen om diverse dingen te ontdekken, waaronder hoe veel stroom een aardlekschakelaar mag doorlaten om iemand te laten overleven. Het is inderdaad zo dat aardlekschakelaars meer mensen hebben gered dan het aan experimenten op mensen heeft gekost. Het doel heiligt alle middelen. Inderdaad. Je hebt helemaal gelijk
Praat ik het daarmee goed? Nee, zeker niet, maar soms moet je ook het licht in het donkere zien.
Je kan nog prima beslissen over je eigen lichaam, als je "nee" zegt, laten ze jouw onderdelenzak gewoon met rust namelijk.De hele essentie is dat niemand anders zou mogen beslissen over jouw lichaam. De grens is duidelijk. Als deze wet doorgang vindt, dan vervaagt die grens.
Je moet alleen wat actiever kiezen, wat ik geen probleem vind.
Je moet echt wel onder een enorme steen liggen wil je niet weten dat als je niks doet, je mogelijk donor wordt.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:51:
[...]
"Helpt de twijfelaars?" Wat dacht je van "maakt de keuze voor mensen die niet gehoord hebben dat ze uberhaupt een keuze moeten maken om de baas te blijven over hun eigen organen?"
Tuurlijk joh, dus dat doen ze op de begrafenis van mijn dorp, ze zijn niet aan het grafruimen, maar aan het oogstenEn dat het goed geregeld moet zijn, nogal wiedes. Alleen jammer dat onze overheid daar nog wel eens een probleem mee schijnt te hebben. En ook met het houden van hun beloftes lijken ze nog wel eens moeite te hebben. Dus wie zegt dat ze je keuze zullen respecteren? Dat is maar wat er nu gezegd wordt.
People as things, that’s where it starts.
Verwijderd
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:52:
[...]
Het helpt om te begrijpen wat mensen beweegt in een discussie en het viel op dat dezelfde argumenten diverse keren langskwamen. Waarom de achtergrond duiden kinderachtig zou zijn ontgaat me, behalve dat het wellicht de vinger op de gevoelige plek legde.
offtopic:
Je probeert op een hele kinderachtige en flauwe manier de discussie te sturen naar een "je bent het met me eens, of je bent zo'n aso domme GeenStijl/NuJIJ reaguurder"-discussie. Niet heel erg chique, en dat weet je best. Net zoals dat niet iedereen die vóór dit wetsvoorstel opeens een D66-adept is.
Je probeert op een hele kinderachtige en flauwe manier de discussie te sturen naar een "je bent het met me eens, of je bent zo'n aso domme GeenStijl/NuJIJ reaguurder"-discussie. Niet heel erg chique, en dat weet je best. Net zoals dat niet iedereen die vóór dit wetsvoorstel opeens een D66-adept is.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2016 20:57 ]
-
[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 10:03 . Reden: Leeg ivm privacy ]
Ook typisch dat dit wetje elke paar jaar weer naar boven blijft komen, net zolang tot het er door is.
En de voorstanders van deze wet zijn niet degenen die zelf dankzij deze wet opeens donor zijn, want dat waren ze natuurlijk allemaal allang! Dat laat over dat alle voorstanders van deze wet willen dat deze wet uitsluitend invloed heeft op mensen die geen donor willen zijn, en dat maakt het des te smeriger om organen van uitsluitend tegenstanders te gaan roven!
Ik ben wel benieuwd of Rutte donor is. Of ons complete koningshuis.
En de voorstanders van deze wet zijn niet degenen die zelf dankzij deze wet opeens donor zijn, want dat waren ze natuurlijk allemaal allang! Dat laat over dat alle voorstanders van deze wet willen dat deze wet uitsluitend invloed heeft op mensen die geen donor willen zijn, en dat maakt het des te smeriger om organen van uitsluitend tegenstanders te gaan roven!
[ Voor 7% gewijzigd door RemcoDelft op 13-09-2016 20:58 ]
Verwijderd
Dus ga je er maar van uit dat die mensen er niet zijn en dat die het wel okee vinden als hun organen geoogst worden? M'n tante is bijna 90 en praktisch blind en doof. Internet doet ze niet aan, lezen van de krant gaat ook niet. Ja, die leeft onder een steen. Je kan niet een groep mensen bagatelliseren omdat dat beter binnen je standpunt past.RobinHood schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:55:
[...]
Je moet echt wel onder een enorme steen liggen wil je niet weten dat als je niks doet, je mogelijk donor wordt.
Goede manier om een discussie te verpesten. Feit is gewoon dat de overheid een extreem slecht trackrecord heeft als het gaat om het houden van beloftes. Het zou me niets verbazen als er binnen een aantal jaar een wet wordt geintroduceerd die de keuze in z'n geheel wegneemt en je forceert om donor te worden. En ja, dat is een probleem. Jouw meest integrale bezit, je lichaam, wordt deels uit je invloedssfeer gehaald. Dat is krankzinnig en een enorme slippery slope. Ook na je dood.[...]
Tuurlijk joh, dus dat doen ze op de begrafenis van mijn dorp, ze zijn niet aan het grafruimen, maar aan het oogsten
Overigens zet ik in op labgekweekte organen. Menselijk design FTW!
Er zijn enquetes geweest, het grootste deel van de mensen die niet geregisteerd staan hebben geen bezwaar. De mensen die wel bezwaar hebben staan gewoon geregistreerd.RemcoDelft schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:57:
Ook typisch dat dit wetje elke paar jaar weer naar boven blijft komen, net zolang tot het er door is.
Hoe werkt dit dan als jij bijvoorbeeld een nieuwe nier nodig hebt? Met het opgeven van jezelf als donor is het niet dat er voor je begrafenis enkel stukjes overblijven en je dus niet opgebaard kan worden..arbraxas schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 16:57:
Er is dus een voorstel van de D66 aangenomen dat iedereen die geen keuze heeft gemaakt automatisch donor is.
Persoonlijk vind ik dat een aantasting van zelfbeschikking en het te zot voor woorden dat ik moet aangeven dat ik dat niet wil. Ook per direct dan maar gedaan. De site was nogal traag, ik heb het idee dat ik niet de enigste ben.
Hoe denkt de rest van tweakersland hierover?
Jou verhaal neigt net te veel naar het donker maken om het licht te zien.Praat ik het daarmee goed? Nee, zeker niet, maar soms moet je ook het licht in het donkere zien.
En dat is inderdaad de werkwijze van Mengele. Alles is geoorloofd voor het resultaat.
Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity
Verwijderd
Het omgekeerde is waar. Als mensen hun standpunt opdoen uit een bepaalde bron, waarbij bepaalde argumenten onderbelicht worden en andere juist stevig aangezet worden, helpt het te weten dat dit zo is en waar het verhaal dus aangevuld kan worden voor een evenwichtige balans. Net zoals het bijvoorbeeld helpt te weten dat mensen een standpunt aanhangen vanuit een geloofsovertuiging.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:55:
offtopic:
Je probeert op een hele kinderachtige en flauwe manier de discussie te sturen naar een "je bent het met me eens, of je bent zo'n aso domme GeenStijl/NuJIJ reaguurder"-discussie. Niet heel erg chique, en dat weet je best.
In plaats daarvan probeer jij echter met je posts van een complexe discussie ordinair moddergooien en zwartmakerij te maken, om de bijdrage zo te bagatelliseren. Niet chique, inderdaad. Dat je Geenstijl-lezers domme aso's vindt is je eigen inschatting en niet de mijne.
En laten we even serieus zijn, die is niet kandidaat.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:00:
[...]
Dus ga je er maar van uit dat die mensen er niet zijn en dat die het wel okee vinden als hun organen geoogst worden? M'n tante is bijna 90 en praktisch blind en doof. Internet doet ze niet aan, lezen van de krant gaat ook niet. Ja, die leeft onder een steen.
Sowieso is het wetsvoorstel dat je een brief krijgt met verzoek, daarna nog 1 en daarna een bevestiging van je keus met als als je niet geantwoord hebt je pas "ja tenzij donor' bent.
Ook bij je tante heeft iemand die brief wel gezien in de 3 maanden dat dit voorgestelde proces duurt en kunnen ze haar helpen met haar keus
Het is niet zo dat 1 januari 2017 iedereen die iet geregistreerd heedt donor is, daar zit meer proces in.
[ Voor 6% gewijzigd door Rmg op 13-09-2016 21:08 ]
13 reacties verder staat mijn antwoord op exact die vraag gesteld door gambieter.cOOlrUnnINgs schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:52:
[...]
Hoe sta je er tegenover als je zelf in de situatie terecht komt dat je zelf een donor-orgaan nodig zou hebben?
Zeg je dan ook nee?
Laat weinig aan de verbeelding over lijkt me.
Zolang er geen systeem bestaat waarbij ik of mijn nabestaanden beslissen of de persoon die mijn organen zou moeten krijgen geschikt is werk ik hier niet aan mee. (of welke persoon er geschikt zou kunnen zijn)
Moet er niet aan denken dat een Volkert van der G. of een Marc. D. gebruik mag maken van mijn organen.
Moet er niet aan denken dat een Volkert van der G. of een Marc. D. gebruik mag maken van mijn organen.
Nee, jouw drogreden heet een slippery slope.Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:00:
[...]
[...]
Goede manier om een discussie te verpesten. Feit is gewoon dat de overheid een extreem slecht trackrecord heeft als het gaat om het houden van beloftes. Het zou me niets verbazen als er binnen een aantal jaar een wet wordt geintroduceerd die de keuze in z'n geheel wegneemt en je forceert om donor te worden. En ja, dat is een probleem. Jouw meest integrale bezit, je lichaam, wordt deels uit je invloedssfeer gehaald. Dat is krankzinnig en een enorme slippery slope. Ook na je dood.
Als dit gebeurt dan zal over 5 jaar dit ook wel gebeuren. Totaal nergens op gebaseerd maar lekker in een discussie.
Ik snap niet dat mensen geen donor wollen worden, maar blijkbaar vinden mensen het eng om als een onderdelenkast te worden gezien.
Ach als ik als onderdelenkast iemand kan redden ben ik dat graag hoor.
Liever eerst al het vitale eruit halen voor de fik erin gaat.
Ik was natuurlijk al lang donor, en als ik de reacties zo lees op internet verbaasd het me hoeveel mensen hun keuze nog niet vastgezet hadden. Het was echt 1 minuutje werk.
Handig he, verschuilen achter enquetes?, ik zelf had de beslissing gemaakt doen dit onderwerp op de deurmat viel, mijn zus die maakte de beslissing nadat ik er over met haar gesproken had, als ze dat niet had gedaan dan was ze nu niet geregistreerd en mijn moeder die wilde dat ding ook niet invullen maar die was ook niet zonder bezwaar, meer zwevend, die zit nu door deze nieuwe wet alsnog dat formulier in te vullen.Rmg schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:01:
[...]
Er zijn enquetes geweest, het grootste deel van de mensen die niet geregisteerd staan hebben geen bezwaar. De mensen die wel bezwaar hebben staan gewoon geregistreerd.
Dus ik call bullshit dat iedereen die niet geregistreerd staat geen bezwaar heeft.
Verwijderd
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:04:
[...]
Het omgekeerde is waar. Als mensen hun standpunt opdoen uit een bepaalde bron, waarbij bepaalde argumenten onderbelicht worden en andere juist stevig aangezet worden, helpt het te weten dat dit zo is en waar het verhaal dus aangevuld kan worden voor een evenwichtige balans. Net zoals het bijvoorbeeld helpt te weten dat mensen een standpunt aanhangen vanuit een geloofsovertuiging.
In plaats daarvan probeer jij echter met je posts van een complexe discussie ordinair moddergooien en zwartmakerij te maken, om de bijdrage zo te bagatelliseren. Niet chique, inderdaad. Dat je Geenstijl-lezers domme aso's vindt is je eigen inschatting en niet de mijne.
offtopic:
Je blijft nu gewoon doorgaan, en het begint nu vervelend te worden. Wie ben jij om vast te stellen waar mensen hun standpunten vandaan halen, en al helemaal om standpunten 1 op 1 te verbinden aan het al dan niet lezen van bepaalde weblogs/artikelen?
Ik ga verder niet op je kinderachtige gedoe in: je zit gewoon fout en dat weet je volgens mij prima.
Je blijft nu gewoon doorgaan, en het begint nu vervelend te worden. Wie ben jij om vast te stellen waar mensen hun standpunten vandaan halen, en al helemaal om standpunten 1 op 1 te verbinden aan het al dan niet lezen van bepaalde weblogs/artikelen?
Ik ga verder niet op je kinderachtige gedoe in: je zit gewoon fout en dat weet je volgens mij prima.
Doe je nou je best om niet serieus genomen te worden, of is het een ongelukje?RemcoDelft schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:57:
Niemand gaat immers je onderdelen roven. Het is niet alsof je het ziekenhuis compleet in gaat, en je opeens wakker wordt en je mist een stuk lever, je nier, een long, je hoornvliezen en je kop is kaalgeschoren om een pruik voor een kankerpatiënt te maken
Enfin, kijkend voorbij die dramatische woordkeuze, het gros van de mensen die niets heeft ingevuld, doet dat toch echt vooral omdat ze of lui zijn, of het vergeten zijn. Het zijn geen weigeraars, ze vinden alleen die 5 minuten om "ja" of "nee' aan te vinken teveel moeite. Ja, dat is behoorlijk
En daar komt nu verandering in. Wil je het niet, dan weet je echt wel van deze wetgeving, en ren je om 00:01 op je 18de verjaardag direct naar je pc en ram je op "nee".
Boeit het je niet om "ja" of "nee" te zeggen, dan zul je wel geen bezwaar hebben.
Ja, we gaan onderdelen van hoogbejaarden gebruikenVerwijderd schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:00:
[...]
Dus ga je er maar van uit dat die mensen er niet zijn en dat die het wel okee vinden als hun organen geoogst worden? M'n tante is bijna 90 en praktisch blind en doof. Internet doet ze niet aan, lezen van de krant gaat ook niet. Ja, die leeft onder een steen. Je kan niet een groep mensen bagatelliseren omdat dat beter binnen je standpunt past.

Je weet dat dit gewoon 1 groot non-argument is? Het is een enorme slippery-slope.[...]
Goede manier om een discussie te verpesten. Feit is gewoon dat de overheid een extreem slecht trackrecord heeft als het gaat om het houden van beloftes. Het zou me niets verbazen als er binnen een aantal jaar een wet wordt geintroduceerd die de keuze in z'n geheel wegneemt en je forceert om donor te worden. En ja, dat is een probleem. Jouw meest integrale bezit, je lichaam, wordt deels uit je invloedssfeer gehaald. Dat is krankzinnig en een enorme slippery slope. Ook na je dood.
Natuurlijk, de overheid vertrouwen op zijn mooie blauwe ogen is niet heel slim, echter, we zijn echt geen totale bananenrepubliek die maar wat aankloot. Maar, ik zie geen enkele reden om te geloven dat binnen een paar jaar zo'n bijna dystopisch iets zal gebeuren.
En ja, labgekweekt zou helemaal tof zijn, maar, we moeten een gat overbruggen. Je kan moeilijk zeggen "Jammer Pieter, als je nou 30 jaar later die ziekte had gekregen, hadden we je kunnen redden, maarja, nu zijn er geen donors, dus, eh, The Show Must Go On van Queen vond je toch leuk?"
People as things, that’s where it starts.
Wat is je probleem?RemcoDelft schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 20:57:
Je kan toch duidelijk maken dat je gewoon onder de aarde moet worden gestopt als je aan orgaanfalen rustig je laatste adem uitblaast?
Ik ben op alle manieren mogelijke donor: bloed, stamcel en orgaan donor.
Ik vind je "roven" redelijk aanstotelijk taalgebruik.
Mede omdat ik een aantal mensen ken met een donornier (mijn vader) en andere organen, aantal kennissen. Zijn dat dat dan in jouw ogen profiteurs, uitvreters?
Want een aantal van hun hebben een orgaan uit een land met een opt out regeling.
Maar hé vrijheid blijheid dus blijf vooral je woede uiten, maar snap de zeer zure toon niet en komt redelijk kwetsend over.
Verwijderd
Doet er niet toe. Feit is dat er groepen zijn die hier niet van horen en dus niet bewust een keuze kunnen maken.Rmg schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:05:
[...]
En laten we even serieus zijn, die is niet kandidaat.
Is dat een voorstel of doet met dat al? Die brief heb ik namelijk al gehad, ergens in de laatste twee jaar.Sowieso is het wetsvoorstel dat je een brief krijgt met verzoek, daarna nog 1 en daarna een bevestiging van je keus met als als je niet geantwoord hebt je pas "ja tenzij donor' bent.
Ja ja. Dus je moet tegenwoordig hulp krijgen om je eigen organen te behouden? Zo ken ik er nog wel een paar:Ook bij je tante heeft iemand die brief wel gezien in de 3 maanden dat dit voorgestelde proces duurt en kunnen ze haar helpen met haar keus
"We gaan er van uit dat onze vaderlandslievende burgers graag een bijdrage leveren aan de staatskas. Daarom schrijven we automatisch 10.000 euro af van al je rekeningen, tenzij je binnen xxx dagen ervoor kiest om dit niet te doen. "
Kan je je de verontwaardiging voorstellen die zou ontstaan? Er zou een halve revolutie komen. En toch is dit redelijk vergelijkbaar.
En toch zijn wetten zoals dit het opstapje naar steeds meer vrijheidsberoving door andere wetten. De geschiedenis kent genoeg voorbeelden. Ofwel, als we hier niet kwaad over worden zal de overheid net zo ver doorgaan totdat we dat wel worden. Het is dan ook geen drogreden.Afvalzak schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:06:
[...]
Nee, jouw drogreden heet een slippery slope.
Als dit gebeurt dan zal over 5 jaar dit ook wel gebeuren. Totaal nergens op gebaseerd maar lekker in een discussie.
Ik snap niet dat mensen geen donor wollen worden, maar blijkbaar vinden mensen het eng om als een onderdelenkast te worden gezien.
Ach als ik als onderdelenkast iemand kan redden ben ik dat graag hoor.
Liever eerst al het vitale eruit halen voor de fik erin gaat.
Ik was natuurlijk al lang donor, en als ik de reacties zo lees op internet verbaasd het me hoeveel mensen hun keuze nog niet vastgezet hadden. Het was echt 1 minuutje werk.
Er zijn zat "onderdelen" die nog steeds bruikbaar zullen zijn ondanks leeftijd.RobinHood schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:09:
[...]
Ja, we gaan onderdelen van hoogbejaarden gebruiken
Ik wil hier geen Godwin maken, maar dat is wel de meest toepasselijke reactie hier. Een dystopische gebeurtenis niet zien aankomen betekent niet dat het niet gaat gebeuren. If anything zorgt het niet aan zien komen ervan dat de kans groter wordt dat het wel gebeurt. En daarom moeten we nu pissig worden hierover en niet pas nadat je gedwongen donor wordt.[...]
Je weet dat dit gewoon 1 groot non-argument is? Het is een enorme slippery-slope.
Natuurlijk, de overheid vertrouwen op zijn mooie blauwe ogen is niet heel slim, echter, we zijn echt geen totale bananenrepubliek die maar wat aankloot. Maar, ik zie geen enkele reden om te geloven dat binnen een paar jaar zo'n bijna dystopisch iets zal gebeuren.
Even heel cru: ik las dat er elk jaar 150 mensen overlijden die niet op tijd een nieuw orgaan krijgen. Dat is uiteraard heel triest. Maar ik geloof niet dat er niet meer laaghangende vruchten zijn wat betreft het redden van levens. Je weet wel, roken en alcohol in zijn geheel verbieden. Oh wacht, dat kan niet, dat levert de staat te veel geld op...En ja, labgekweekt zou helemaal tof zijn, maar, we moeten een gat overbruggen. Je kan moeilijk zeggen "Jammer Pieter, als je nou 30 jaar later die ziekte had gekregen, hadden we je kunnen redden, maarja, nu zijn er geen donors, dus, eh, The Show Must Go On van Queen vond je toch leuk?"
( Waar ik overigens niet mee wil zeggen dat het ene mensenleven uitwisselbaar is voor het andere.)
[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2016 21:16 ]
Let op:
Donorregistratie invullen of aanpassen? https://www.donorregister.nl/uwregistratie
Vanaf nu zero tolerance, dit is een serieus topic, informeer je voordat je onzin blaat.
Donorregistratie invullen of aanpassen? https://www.donorregister.nl/uwregistratie
Vanaf nu zero tolerance, dit is een serieus topic, informeer je voordat je onzin blaat.