Misschien dat jij inderdaad een van de mensen bent zonder Digid en die nog nooit belastingaangifte heeft hoeven doen, of op de een of andere manier iets digitaals met de overheid heeft hoeven regelen. Dat staat echter los van de discussie over de donorwet.
Newsflash: dat is juist een argument tegen de nieuwe donorwet. Onvrijwillige donors wil je voorkomen. Onvrijwillige niet-donors hebben niet direct een probleem, en die moet je juist zien te bereiken. Opt-in.
Het is zeer zeker geen argument tegen de donorwet. Hoe meer mensen een keuze maken, hoe beter. Een van de effecten van de nieuwe wet is dat dat nu gaat gebeuren. Daarnaast hebben onvrijwillige niet donors volgens jou niet direct een probleem, maar weegt dat op tegen de mensen die gered kunnen worden door organen, die nu niet beschikbaar komen omdat men misschien wel wilde, maar toch geen keuze heeft doorgegeven?
Prima, maar als de nood voor wetenschap of voedsel hypothetisch hoog is, dan neem ik aan dat jij geen bezwaar hebt?
Nu maak je er een mooie stroman van. Je neemt dingen aan die ik niet heb gezegd, en ook nog eens totaal uit hun verband zijn gerukt. Ja, ik heb er (logisch) bezwaar tegen als de overheid mij wil euthanaseren omdat de wetenschap mijn lichaam nodig heeft of op wil eten. Dat is echter niet de discussie. En dat is onder de nieuwe wet ook niet het geval. Als ik bezwaar heb tegen het zijn van orgaandonor, dan geef ik dat met drie klikken aan en gebeurt er niets met mijn organen wat ik niet wil.
Autoweg. Ik ben inderdaad geen Matrixborden op het voet- of fietspad tegengekomen.
De analogie van de matrixborden werd door een gebruiker aangehaald als een wetswijziging waar je van op de hoogte dient te zijn als je gebruik maakt van de autosnelweg. Jij reageert daarop dat je niet op de weg komt. Ik geef aan dat je naast de matrixborden ook van de andere wetten die op de openbare weg gelden op de hoogte moet zijn, want iedere ingezetene van Nederland behoort de wet te kennen. Dan kun je leuk blijven roepen dat matrixborden nog steeds niets met jou van doen hebben, maar je behoort gewoon op de hoogte te zijn van de wet. Ook van de donorwet, waar het hier nu om gaat. Zeggen 'ik wist het niet' is dus je eigen fout en kan nooit een argument zijn om een wet niet in te voeren.
Ik moet inderdaad wachten tot die brief binnen is. Als ik mazzel heb één dag, maar waarschijnlijk twee. Van wat ik me van de laatste keer herinner.
Hoezo moet je dan wachten? Als je het al een keer hebt aangevraagd, is je Digid nog gewoon geldig hoor. Je hoeft niet voor iedere actie een nieuwe aan te vragen.
Ik overdrijf omdat ik vind dat de overheid hier een grens overschreidt. Dat neemt mij hoofdpunt en argumenten niet weg. Ik vind mezelf niet recalcitrant. Case in point: Die sleepwet, waar ik ook totaal niet van op de hoogte was totdat ik er op dit forum toevallig opgewezen werd.. Totaal geen moeite mee. In tegenstelling tot vele andere hier volgens mij.
Jouw standpunt over de sleepwet doet er niet toe in deze discussie. Als ik je goed begrijp dan is de basis van jouw argument, en van het tegen zijn dus dat je vindt dat de donorwet opt-in zou moeten zijn in plaats van de opt-out die het nu wordt. Ik snap dan ook de analogie met heel veel andere zaken waar je niet omheen kunt, zoals opt out bij spam, reclame, en andere ongewenste zaken. Dat is echter een valse vergelijking, je wordt maar 1 keer orgaandonor en dan ben je er zelf al niet eens meer bij. Ja, het zou idealiter opt-in moeten zijn, maar dat zorgt ervoor dat we te weinig orgaandonoren hebben en er nog steeds mensen onnodig overlijden omdat er geen organen beschikbaar zijn. Er moet dan een belangenafweging worden gemaakt, en dat heeft de overheid nu gedaan. En het mooie is, je kunt er nog steeds met een simpele handeling onderuit als je dat niet wil.