De ouders willen graag bij het moment zijn waarop hun zoon zijn laatste adem uitblaast. Is dat mogelijk als men zijn organen wilt verwijderen t.b.v. donatie?
Uiteindelijk zal die zoon toch naar een mortuarium gaan ter voorbereiding voor de uitvaart. De zoon is al overleden. Enige wat artsen doen is het lichaam in tact houden.
In sommige gevallen kunnen artsen ook de vraag stellen of je het goed vind dat er autopsie wordt gedaan ten behoeve van de wetenschap.
Autopsie ten behoeve van de wetenschap is anders. Dan is de persoon al gestopt met ademen. Dat vind ik prima, dat hebben wij bij mijn (helaas veel te vroeg overleden) oom ook gedaan. Die had een zeldzame vorm van hersenkanker en dat wilde ze graag onderzoeken. Dat was voor ons als familie prima, want hij was immers al overleden, in ons bijzijn. Niet dat hij er veel van mee kreeg, want hij werd in een coma gehouden.
Nee, de ouders hebben alle recht om de donatie te weigeren. Prima toch. Niemand zal ze er op aankijken. Het is ieders individuele keus. Het was alleen makkelijk geweest als de zoon het zelf had laten weten.
En bedenk wel, een arts is niet de enige die in zo'n periode een familie komt vermoeien. Je hebt uitvaartondernemingen, de bank, in geval van een fataal verkeersongeluk mogelijk een advocaat, verzekeringen enz.
Hebben de ouders wel het recht om de donatie te weigeren? De zoon staat immers geregistreerd als 'geen bezwaar', en in de wet staat dat men aannemelijk moet maken dat de overledene tegen donatie was.
Kurkentrekker schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 08:36:
Voor die 19-jarige jongen liggen ook ergens zes mensen te wachten op een donorhart, long, nier of wat dan ook. Weeg jij die belangen even tegen elkaar af? Juist daarom moet je van de overheid een keuze maken, en die kan ook zijn 'laat de nabestaanden maar kiezen', of 'nee'.
En van mij mag je alle organen van mijn dierbaren hebben als ze zijn overleden en je er vervolgens anderen mee kunt redden. Graag zelfs.
Het gaat hier over een persoon die net een jaar gemachtigd is om deze keuze te maken. Ik kan mij voorstellen dat er een hoop jongeren zijn die daar nog niet over na willen denken, of gewoon vanuit luiheid niet doen. Die worden nu geregistreerd als 'geen bezwaar'.
Ik kan mij heel goed voorstellen dat die ouders bij het laatste moment van hun zoon willen zijn (en begin nu a.u.b. niet over de definitie van dood, ik heb het over zijn laatste adem uitblazen.). Hebben die ouders dan maar gewoon pech?
(wat persoonlijker relaas)
Ik ben twee dierbaren verloren en ben in beide gevallen bij het moment geweest waarop ze stopte met ademen. Beide personen ware al geruime tijd niet meer bij kennis en dus niet aanspreekbaar. Op het moment dat zij stopte met ademen, kwam bij mij de klap binnen dat ik ze nooit meer zou spreken. Ik koester dat moment en had dat absoluut niet willen missen. Het heeft mij geholpen bij het rouwen, wetende dat wij als familie aanwezig waren bij het moment dat iemand daadwerkelijk stopt met ademen. Want dat is voor mij de definitie van dood. De term juridisch dood of hersendood heb ik verder geen boodschap aan.
Op het moment dat een dierbare van mij heeft verzuimd een keuze door te geven, en in dergelijke situatie terecht komt, vrees ik heel erg voor het moment dat de arts besluit over te gaan tot het verwijderen van de organen. Dan ben ik bang dat ik voor mijzelf niet goed afscheid kan nemen, omdat ik een ademend persoon zie vertrekken, en er een lijk terugkomt. Dat zal dan voelen alsof ik niet bij het overlijden ben geweest, ondanks dat de persoon natuurlijk niet meer aanspreekaar was.
Ik laat persoonlijke de keuze over aan mijn nabestaanden. Als een dierbaar persoon ervoor kiest om zijn/haar organen te doneren, dan heb ik dat te respecteren. Ik vrees alleen heel erg voor de situaties waarbij mensen hebben verzuimd hun keuze door te geven.