Speedpete schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 02:03:
[...]
Het is absoluut onethisch, daarom ook volstrekt onwenselijk. Er zijn genoeg mensen die zich bewust registreren als niet-donor vanwege een andere redenen als die jij noemt. Mensen met een uitgezaaide vorm van kanker of een genetische aanleg voor bepaalde ziektes bijvoorbeeld. Zij kunnen zich 'op papier' wellicht wel registreren maar zullen nooit donor worden. Buiten dat kan het tot strategisch gedrag leiden: uiteindelijk laat je je familie donatie laten weigeren en onderbouwen met een geschreven + ondertekend document.
Je zou natuurlijk een systeem kunnen maken waarbij de standaardoptie is: geen keuze, overlaten aan nabestaanden. Vervolgens heb je keuzeopties ja en nee, iedereen mag voor die opties inschrijven (ook zieken of mensen die eigenlijk niet mogen doneren). Als je je voor ja of nee registreert dan is dat de keuze waar artsen vanuit mogen gaan, de nabestaanden hebben dan geen verdere inbreng. Als je om wat voor reden dan ook niet mag doneren en toch op ja hebt ingeschreven dan worden je organen / andere zaken gewoon niet gebruikt. (Het lijkt me dat er zat donoren zijn die achteraf toch niet geschikt blijken om medische redenen, het lijkt me dat artsen daar op het moment dat de situatie van doneren zich voordoet specifiek moeten kijken of de 'onderdelen compatibel' zijn).
Vervolgens kun je aan ja bepaalde voordelen hangen in het donatieproces, bijvoorbeeld voorrang op mensen in de nee en geen keuze categorieën (wat jij noemt). Of voorrang zoals @
defiant noemt, waarbij alleen mensen in de ja groep mogen ontvangen (dat stimuleert mensen nog meer om op ja in te schrijven, maar het kan artsen wel in de onethische situatie brengen dat ze behandeling moeten weigeren omdat ze niet op ja ingeschreven staan).
De twee systemen die ik hierboven beschrijf lijken me wel beter dan het systeem wat nu aangenomen wordt, nu hebben (als ik het goed begrijp) de nabestaanden een soort veto, waarbij zij uiteindelijk bepalen wat er gebeurt op het moment dat je er zelf niet meer over kunt beslissen, ook al heb je vooraf duidelijk gemaakt wat je wensen zijn.
Ook de christelijke partijen kunnen hier denk ik meer vrede mee hebben, omdat alle christen dan zelf kunnen bepalen wat ze met hun lichaam willen doen, in plaats van politici of nabestaanden.