Ryan1981 schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 13:02:
[...]
Juist omdat nee zeggen betekend dat je eigenlijk zegt ik gun het anderen niet om langer te leven, is dit juist zo'n lastige beslissing. Jij hebt er blijkbaar geen moeite mee om je emoties te relativeren en te zeggen: mij maakt het niets uit als ze me opensnijden en mijn organen in een ander stoppen. Maar dit geld natuurlijk lang niet voor iedereen.
Dan kiezen ze niet, en komt de keuze bij de familie te liggen, wat eigenlijk best kut is voor die familie. Gelukkig weet ik het van mijn ouders, en ik ben donor, maar van mijn zussen zou ik het bijvoorbeeld niet weten. Als ze mij vragen "mogen we?" zou ik denk ik te emotioneel zijn om een goede keuze te maken.
Wie is de overheid dan om deze mensen te dwingen een keuze te maken?
Gewoon, de overheid? Je moet al talloze moeilijke keuzes maken in je leven, deze kun je tenminste nog iedere week veranderen als je wilt, en bij leven heb je er geen last van als je toch de verkeerde keuze blijkt te hebben gemaakt.
Een ander aspect is natuurlijk dat als je dan nee kiest wegens emotionee/religieuze bezwaren, het later misschien nog wel eens een keer tegen je gebruikt kan worden.
Misschien, andersom kan het ook net zo goed. Mensen worden in dit topic al weggezet als psychopaten omdat ze voor orgaan donatie zijn

De mens wanneer deze nog leeft is niet een omhulsel, zak van vlees en bloed. Als je deze wet invoert behandel je deze wel zo, en in mijn ogen is dit gewoon niet goed.
Tja, ik denk dat dat gewoon iets is zoals jij er naar kijkt, ik zie het namelijk compleet anders. Je hebt bij leven nog steeds het recht om ja of nee in te vullen, en als je nee hebt ingevuld, laten ze je lichaam echt wel met rust. Het zijn geen body snatchers

Als hij geen probleem heeft met het zijn van een donor, waarom blijft ie dan geen donor?
Het is een protest tegen de politieke bemoeienis. Het is mij een raadsel dat mensen met een mening als die van jou die het niet snappen dat iemand zijn ja omzet naar een nee, dat niet snappen.
Ik betwijfel of de politiek de cijfers erbij gaat pakken. Start dan een petitie, of nog leuker, zo'n referendum als je graag de politiek wilt aanpakken. Dan pak je namelijk de politiek aan, en niet onschuldige mensen.
Je kan in dit geval niet zeggen, ga stemmen en stem op iemand anders. In dit geval is er maar 1 manier om te laten zien dat je het met deze politieke bemoeienis niet eens bent en dat is dus inderdaad je ja naar een nee omzetten. Ik mag hopen dat de 1e kamer wel verstand heeft en dit hele plan afschiet.
Denken dat er maar 1 manier is, is onzin en wensdenken. Er zijn genoeg manieren, en ook hele partijen zijn tegen het voorstel.
Dingen die je kan doen:
Een brief sturen naar je eigen partij
Een brief sturen naar een andere partij
Stemmen op een partij die tegen was.
Stemmen op een kamerlid wat tegen was.
Handtekeningen verzamelen.
Nog meer handtekeningen verzamelen en een referendum afdwingen.
Zelf de politiek in gaan.
Je eigen partij starten.
Een demonstratie beginnen
Allemaal dingen die alleen politiek zijn, waar je helemaal niemand verder mee hebt, en stuk voor stuk veel beter werken dan als een kleuter zeggen "ik wil niet!"
People as things, that’s where it starts.