Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Net terug van mijn 14e Schotland vakantie en het is alweer een tijdje geleden dat ik een testcase plaatste. De vorige was van Canna in september vorig jaar.
Afgelopen mei ben ik ook geweest, maar nog geen testcase voor aangemaakt. Toen werd ik getrakteerd op 10 dagen aan 1 stuk door zon. Al een tijdje kom ik nu ook op Isle of Harris en Isle of Lewis en afgelopen mei ben ik ook op de Uists geweest. Ik zal kijken dat ik daar ook wat van laat zien in een andere testcase.

Zoals gezegd, net terug, en we hebben wel echt veel slecht weer gehad zeg. Ik heb echt de momenten tussendoor moeten pakken om wat mooie plaatjes te schieten. Echter zorgt slecht weer met tussendoor een opklaring wel voor dramatische (weer)effecten in het landschap en dat heb ik geprobeerd vast te leggen.

De foto's zijn genomen op o.a. Isle of Skye, Isle of Harris/Lewis en Loch Torridon. Als je op de linkjes klikt zie je de locatie per foto.

De foto's die jullie zien geven weer hoe het is tijdens een tijdelijke opklaring van een een minuut of 10 ;)
Ook dit keer geen foto's van afgelegen plekken, maar gewoon genomen langs de weg; dat zijn immers de foto's die voor de meeste mensen herkenbaar zijn als ze naar Schotland gaan.

Bekijk ze vooral ook even groot ;)

#1: Uig, Isle of Lewis. Kijkrichting naar het zuiden.
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8470/29582595326_eebbaf4127_c.jpg
2048-reso

#2: Nisabost beach, Isle of Harris, kijkrichting naar het noorden
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8313/29506791402_c43c4ab880_c.jpg
2048-reso

#3: Loch Torridon, Applecross, kijkrichting naar het westen
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8231/29582724586_4c3b8a6bbb_c.jpg
2048-reso

#4: Nisabost beach, Isle of Harris, met op de achtergrond rechts Isle Taransay (waar de film castaway is opgenomen). Kijkrichting naar het westen
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8366/29617484445_3b821c27d9_c.jpg
2048-reso

#5: Dubbele regenboog, Dunan, Isle of Skye, kijkrichting naar het oosten
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8509/29326782800_5b997a2ac9_c.jpg
2048-reso

#6: Luskentyre, Isle of Harris, kijkrichting naar het zuidoosten
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8179/29506730292_990aef7219_c.jpg
2048-reso

#7: Langs de weg van Carron naar Kyle of Lochalsh. Kijkrichting: westelijkAfbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8212/29617274305_68c63eac60_c.jpg
2048-reso

#8: Brenais, Isle of Lewis. Kijkrichting naar het zuiden. Het eerste wat groter eilandje links van het midden is Scarp.
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8524/29536257731_ce4e9e32a6_c.jpg
2048-reso

#9: Luskentyre, Isle of Harris, kijkrichting naar het zuiden
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8185/28993205763_8c5d1a2aba_c.jpg
2048-reso

#10: Sligachan, Isle of Skye uitkijkend over de Black Cuillin bergen. Kijkrichting naar het zuidwesten
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8007/29582472056_6ed6c12a52_c.jpg
2048-reso

#11: Quiraing, Isle of Skye, uitkijkend over de trotternish ridge. Kijkrichting naar het zuidwesten
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8449/28991323944_fc1f5ef026_c.jpg
2048-reso

#12: Seilebost beach, Isle of Harris. Kijkrichting naar het noorden, overgaand naar Luskentyre op de achtergrond
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8001/29326861250_a364f33dac_c.jpg
2048-reso

Feel free to comment d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 12-09-2016 18:27 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 20:40
Hè, jij ook altijd met je indrukwekkende Schotland foto's :P
1, 7 en 12 zijn parels. 7 is echt weird :)

[ Voor 10% gewijzigd door mekkieboek op 12-09-2016 20:37 ]

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:43
Ik was willekeurig in het forum aan het rondkijken en toen kwam ik hier terecht. Ik ben zelf ook in Schotland geweest, maar dan in Edinburgh in de winter.

Ik ken je verder niet en ik weet weinig van fotografie, maar ik vind dit echt schitterend! Schotland is op zich al prachtig, maar deze foto's/beelden zijn stuk voor stuk adembenemend. Het voelt als een perfecte droomwereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-09 23:19
Nice!

Edit: 2,4 en 6 vind ik de lekkerste platen!

[ Voor 82% gewijzigd door Tomas_ op 13-09-2016 07:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 22:19
Hele mooie platen! Met jou herkenbare stijl.

top!

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
@mekkieboek: thanks :) 7 Was ook weird....Flinke regenbui over ons heen, en na 5 minuten verder rijden zagen we dit in de verte en kwamen we toevallig langs dit mooie plekje. Ik vind het altijd cool als de luchten zo gitzwart zijn en de zon achter me richting die luchten schijnt. Mooi contrast tussen goed en slecht weer ;)

@Tjeerd, dank voor je lovende woorden! Ik heb nog meer cases gemaakt, moet je maar ff bovenaan in de titel verder klikken mocht je geinteresseerd zijn ;)

@technonose: thanks!! Ik ben eigenlijk ook wel erg te spreken over #2 ;) Ik heb daar nog zeker 10 verschillende varianten van, waaronder deze, maar ja, ik moest kiezen.

@Mavi86, thanks! Hoe zou je mijn stijl omschrijven dan? Ik bewerk niet iedere foto op dezelfde manier, maar mijn doel is om het natuurgetrouw te laten. Overdreven verzadiging e.d. hou ik niet zo van.

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-09 21:40

Karel V

Een simpele ziel

Ik vind je huidige bewerking prettiger dan die van een jaar of twee tot vier terug. Minder verzadigd ;)
De verzadiging zie ik nu veel minder terug, het ziet er natuurgetrouw uit en kijkt wat mij betreft prettiger weg.
Een tijdje terug was enige verzadiging een typisch element in je bewerking:
Foto 11 en 12.
Over bijna de hele serie, of het té is laat ik in het midden.
Idem, alleen nog iets duidelijker.
Bij foto drie duidelijk te zien.

Foto 2,3,4,6 en7 vind ik fijnste plaatjes om naar te kijken. Foto 7 kan je bewerking van een paar jaar geleden wel hebben denk ik. Zoals hij nu is kijkt hij wat rustiger weg en daar is niets mis mee.

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Toevallig dat je dat zegt; ik was nét terug aant kijken naar mijn andere cases en ik dacht idd van what was i thinking :? :) Teveel verzadiging bij velen zoals je al aangaf. Volledig mee eens ;)
Ik had idd meer comments verwacht op #7, dat ie te contrastloos en te hazy is, maar zo was het in het echt ook, en heb me niet eens moeten inhouden om aan de dehaze-slider te trekken, want ik vind het afbreuk doen aan de werkelijkheid. Ondanks dat 7 het misschien idd zou kunnen hebben, laat ik dus hierbij ;)

Old man of storr serie...daar lag het meer aan de blacks en het contrast ;) Maar de contrast slider raak ik in 98 van de 100 foto's niet eens meer aan. De foto's gemaakt met de zeissjes kunnen het soms wel hebben, maar ik los dat op met de whites en blacks, dat vind ik een mooier resultaat geven.
Maar toch hadden de moderators (en jullie uiteraard) besloten dat het toen showcase moest zijn...dus voor die tijd deed ik in jullie ogen toch iets goed :P

Ik blijf me toch nog steeds verbazen hoe ragscherp die 50MP en 100MP is mits goed gefocust :P

[ Voor 8% gewijzigd door Deathchant op 13-09-2016 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evano
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:43
Erg mooi Deathchant, voor de zoveelste keer ;). Niemand noemt # 3, maar die vind ik ook erg fijn kijken, door de lichtval in combinatie met de rijtjes bomen. Geeft een mooie dieptewerking. Andere favorieten zijn # 7 en ook wel # 6. De rest is zeker ook mooi, maar geeft een beetje een deja vu gevoel (gezien al je eerdere series).

Wel jammer dat je heel veel van je foto's overdag met hard licht neemt. Ik snap het wel, want ik geloof dat je het combineert met wandelen met je vriendin. Maar rond het gouden uurtje zou toch ook fijn zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-09 22:19
Deathchant schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 14:52:

@Mavi86, thanks! Hoe zou je mijn stijl omschrijven dan? Ik bewerk niet iedere foto op dezelfde manier, maar mijn doel is om het natuurgetrouw te laten. Overdreven verzadiging e.d. hou ik niet zo van.
Hmm ik zou zeggen. Naturel, natuurgetrouw en zonder 500px sausjes :)

www.mariovisser.com

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Ben blij dat sommigen tot inzicht komen dat die oververzadigde-duizenden-likes-pijn-aan-je-ogen-doende-popi-plaatjes, niet je-van-het zijn. :+

Al doende leert men. ;)
(vroegah maakte ik ook wel eens vet verzadigde tonemapped alpenplaatjes, dacht dat het cool was, niet dus) :N

En precies zoals Deatchant zegt, bekijk ze eens groot! Want dat vind ik vaak wel een nadeel; die miniplaatjes alhier doen afbreuk aan de grootsheid en het 'dramatische' van dit soort landschappen.
We lopen vaak allemaal met prachtige en capabele hardware rond (bodies + het nodige glaswerk) en doen veel moeite om alles zo grandioos en in hoge resolutie in beeld te brengen. En dan worden we afgescheept met VGA plaatjes... >:)

Ben zelf een paar keer in Schotland geweest en de weersomstandigheden kunnen idd vaak voor dit soort fraaie, extreme beelden zorgen. Altijd een uitdaging om het indrukwekkend vast te leggen. En dat is met deze foto's goed gelukt. :Y

Klein puntje om te zagen; 'Dramatisch Schotland' zou ik het niet noemen, nu lijkt het net of het zo'n drama was, daar in Schotland...
BTW: ik zoek je Flickr account, maar kan 'm niet vinden... (?) de links onder de foto's verwijzen naar de individuele JPEGjes, niet de Flickr images?

Mooie Plaatjes   

• Bean77
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:38
Erg geslaagde testcase vind ik het.
Overall geeft het een goede indruk van Schotland. En nee het weer is daar niet altijd strakblauw, dus daarom ook vind ik de juiste beleving gepakt.

7 is mijn favoriet, maar ook 1 en 10 vind ik erg prettige foto's.

Op naar de volgende Schotland vakantie ;)

Sony A7R II | Zeiss Batis 25mm | Voigtlander 40mm Nocton f/1.2 | Zeiss Batis 85mm | Zeiss Batis 135mm | Aune S17 pro | Topping D70 pro octo | Audeze LCD-XC & MM-500 | Sennheiser HD650

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 16:30

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Een mooie testcase maar voor mij springen er 2 tussen uit.

Bij nr 3 zou ik denken dat hij regelrecht uit een game komt

Verder is nr 6 ook super gaaf.
ehtweak schreef op woensdag 14 september 2016 @ 10:09:

Klein puntje om te zagen; 'Dramatisch Schotland' zou ik het niet noemen, nu lijkt het net of het zo'n drama was, daar in Schotland...
BTW: ik zoek je Flickr account, maar kan 'm niet vinden... (?) de links onder de foto's verwijzen naar de individuele JPEGjes, niet de Flickr images?
Staat op private denk:
foto: https://c1.staticflickr.c...17484445_185dedb4b7_k.jpg
foto op flickr: https://www.flickr.com/photo.gne?id=29617484445

[ Voor 11% gewijzigd door xleeuwx op 14-09-2016 12:12 ]

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Thanks allen!
@Evano,dit keer hebben we niet zoveel gewandeld vanwege 't slechte weer. Ik heb zelf eigenlijk niet zoveel ertegen als foto's in hard licht zijn gemaakt mits goed uitgevoerd...Hard licht gecombineerd met bewolking zorgt wel voor flink wat dynamiek in het landschap en daar hou ik van. ik heb zeker ook avondfoto's gemaakt, maar daar ging deze testcase niet echt om ;) Is er iets wat je anders had gedaan aan 1 van bovenstaande foto's waarbij je het licht te hard vond dan of is het gewoon een persoonlijke voorkeur dat je liever zachter licht ziet?

@Bean77, die is pas over 8-9 maanden weer. Ik had eindelijk na lange tijd een tripje naar St. Kilda geboekt (200 pond p.p.) voor afgelopen vakantie, maar helaas werd 't gecanceled vanwege slecht weer :-( (de swell was te hoog en het interval te kort). Maar in mei proberen we 't weer, dus ik moet weer sparen ;)

@ehvtweak: thanks!! Ik link idd naar mijn individuele foto's op Flickr. Er staat niks op public.

@xleeuwx: dank! 3 vond ik zelf ook erg mooi. Ik heb gespeeld met meer contrast maar ik vond 't toch wat nep omdat het hele felle licht ook ervoor zorgde dat 't niet zo enorm contrastrijk was.

Klik ook vooral ff op de linkjes van de locaties dan krijg je een beeld van waar alles geschoten is.

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Deathchant schreef op dinsdag 13 september 2016 @ 21:02:
[...]Ondanks dat 7 het misschien idd zou kunnen hebben, laat ik dus hierbij ;)

Old man of storr serie...daar lag het meer aan de blacks en het contrast ;) Maar de contrast slider raak ik in 98 van de 100 foto's niet eens meer aan. De foto's gemaakt met de zeissjes kunnen het soms wel hebben, maar ik los dat op met de whites en blacks, dat vind ik een mooier resultaat geven.
Maar toch hadden de moderators (en jullie uiteraard) besloten dat het toen showcase moest zijn...dus voor die tijd deed ik in jullie ogen toch iets goed :P

Ik blijf me toch nog steeds verbazen hoe ragscherp die 50MP en 100MP is mits goed gefocust :P
Ik kan je geen ongelijk geven met foto 7. Straalt nu meer rust uit.

Goed dat je het zegt van het contrast. Ik ben er zelf bij mijn laatste bewerking mee doorgeschoten :o
Schiet jij trouwens met Automatische witbalans op de 6D of pas je die per situatie aan? Veel van mijn foto's met de 6D vind ik vaak wat mat (hoeft overigens niet aan de camera te liggen, misschien wel mijn onkunde :+ ).

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Nee, fixed witbalans van 5100K en verander ik nooit (Ik schiet sowieso alles RAW, maar 5100K is na lang proberen dé setting voor me).

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Deathchant schreef op donderdag 15 september 2016 @ 21:13:
Nee, fixed witbalans van 5100K en verander ik nooit (Ik schiet sowieso alles RAW, maar 5100K is na lang proberen dé setting voor me).
Dus ongeacht wel of geen zonlicht, schiet jij landschappen op 5100K? Dat kan ik me bijna niet voorstellen, tenzij je in nabewerking dit flink corrigeert.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Het is toch echt zo hoor. Zeker corrigeer ik soms richting 5300K en heel soms 5500K maar 5100K is 't meest neutrale waarbij de meeste shots op kunnen blijven staan. An sich zou 5300K ook wel een goeie waarde zijn. Ik laat em nooit op auto staan iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Deathchant schreef op vrijdag 16 september 2016 @ 00:34:
Het is toch echt zo hoor. Zeker corrigeer ik soms richting 5300K en heel soms 5500K maar 5100K is 't meest neutrale waarbij de meeste shots op kunnen blijven staan. An sich zou 5300K ook wel een goeie waarde zijn. Ik laat em nooit op auto staan iig.
Bedankt voor je tip. Die waardes ga ik uitproberen en ik ben benieuwd of de kleuren er wat prettiger uitzien dan wat er normaal gesproken in raw uit komt rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:52

Polariteit

Fietsende fotografeur

Oef gave landschappen weer DC! Wel er gaaf met die dramatische luchten, werkt een stuk beter dan strakblauwe luchten :D

#1 - Gave die wazige berg op de achtergrond met volgens mij een regenbui ervoor. Ook tof hoe het kerkje(?) in de spotlight staat. Misschien had ik de bodem links met een brush iets donkerder gemaakt om het spotlight effect te versterken.

#2 - Fijne dieptewerking door eerst de rotsen en vervolgens de lijnen van de branding en het strand. Mooie kleuren ook van vooral het gras en het water. Enige minpuntje: er staat daar 'iets' bij de waterlijn op het strand, maar het is te klein om goed te zien wat het is. Trekt nogal de aandacht :P

#3 - Prachtig uitzicht, vind hem qua kleur en licht helaas wel wat 'vlak' ogen...

#4 - Lekker dynamisch door het water rechts onderin. Had wel iets prominenter in beeld gemogen denk ik :)

#5 - Cool die dubbele regenboog, jammer dat hij links net niet op het bootje valt ;)

#6 - Mooie heldere voorgrond qua belichting. Fijn ook die voetstappen, leveren net dat beetje extra diepte.

#7 - Tof die lightbeams. Mogen wel wat warmer imo :)

#8 - Mooie dieptewerking, belichting vind ik op de steen iets te hard...

#9 - Fijne plaat om te kijken door de reflecties en belichting. Wel lijkt het door de voorgrond of er een blendfout in zit, of is het gewoon 1 foto en komen die afgebroken stukjes wolk door het zand?

#10 - Lekker dramatische achtergrond,mooi!

#11 - Mooi! Fijnste plaat van de serie imo :) Blijf alleen wel kijken naar die blauwe staart van dat schaap :D

#12 - Toffe belichting weer op het duintje, nice!

Kortom best geslaagde serie en tnx voor de locaties; altijd handig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Hee Marcel,

Dat "iets" op de waterlijn is een persoon die in zijn eentje daar het water in sprong. Het is ook de bedoeling dat er wat aandacht naar deze daredevil toe gaat ;)

Over nummer 5: u vraagt, wij draaien :)
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8177/28991352514_03b8a4e960_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8352/28991347234_7223ed88ac_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/9/8856/29617026825_084decfdc6_z.jpg

Bij 9...dat was gewoon de structuur van het zand hoor ;) Dit is gewoon een single exposure foto, dus niks geblend o.i.d.

Opmerking over het hard licht op de steen bij 8...Ik heb heel veel tegen de zon in gefotografeerd en het licht was ook keihard. Dus ik heb daar verder niks aan gedaan en komt overeen met de werkelijkheid.

Pagina: 1