[Showcase] Schotland: Quiraing Vorige deel Overzicht Laatste deel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:11

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Na mijn 3e testcase over Schotland ben ik alweer terug op vakantie geweest :)
Vanaf 26 september tot 3 oktober ben ik voornamelijk op Isle of Skye geweest. In 2010 ben ik ook in de herfst geweest in de eerste week van oktober, in 2011 begin september, in 2012 eind juni en eind september.

Van alle keren dat ik ben geweest is het in de herfst toch echt het mooiste en dan de eerste week van oktober. De heather, dat de bergen mooi paars maakt, is net VOORDAT de mooie herfstkleuren te zien zijn in volle bloei (begin september), maar dan heb je geen mooie herfstkleuren.
Die beginnen pas echt vanaf eind september...de heather was helaas al bruin geworden en weinig paars meer over.
Echter worden de bladeren echt diep oranje en rood vanaf de eerste week van oktober.
Een nadeel van de herfst is dat de dagen zo kort zijn. 19:00 en het is flink aan het schemeren, terwijl dit in de zomer pas om 21:30 is. Je hebt ook maar gedurende een korte periode het "gouden uurtje". Binnen een half uur tot een uur is het mooiste lage avondlicht verdwenen, maar o zo schitterend. In de zomer heb je dit veel langer, maar zijn de kleuren minder warm.
Nog een nadeel van de zomer zijn de micro mugjes genaamd midges. Die steken je echt helemaal lek. Skin so Soft en allemaal die Schotse middeltjes werken voor de meter niet. Dus wij gaan volgende keer weer in de herfst, of misschien in de lente :)

Helaas hadden we alweer meer regen dan zonneschijn en flink grijze luchten.
Omdat ik nu al 3 cases van Schotland heb, zal ik me nu iets meer toespitsen op een bepaald gebied in Schotland. Deze testcase gaat over Quiraing, voor mij het mooiste gebied dat ik ooit gezien heb in Schotland. Voor degene die niet weten waar Quiraing ligt: Google maps!
Quiraing is een bergachtig gebied op het oostelijk schiereiland Trotternish op Isle of Skye. Staffin ligt aan de voet van het Quiraing gebied en je kunt er zeer gemakkelijk komen met de auto. Vanaf de hoofdstad Portree is het 20 minuten rijden over een grote, brede weg. Quiraing wordt in de oude keltische taal (afgeleide van het Gaelic) Cuith-Raing genoemd. Quiraing is eigenlijk een grote landslide dat over de jaren nog veel schuift, dusdanig erg dat bij het plaatsje Flodigarry de weg elk jaar gerepareerd moet worden. Quiraing is een zeer indrukwekkend "gebergte" met moeilijke en ook makkelijke wandelpaden. Er zijn enkele pieken/vlaktes in Quiraing die echt prachtig zijn. Deze worden genoemd: The Table, The Needle en The Prison. Zeer indrukwekkende plateaus en pieken met het mooiste uitzicht ooit.

Omdat het vanuit Spean Bridge een behoorlijk tijdje rijden is en we maar kort daglicht hadden, hebben we het niet gered om deze dingen te bekijken. Maar het wandelen in het gebied alleen al was echt prachtig.

Omdat plaatjes meer zeggen dan woorden....

#1: Quiraing evening light overview
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8323/8139406511_a2157088cd_z.jpg
Groter

#2: Quiraing mountain
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8195/8139760880_8ea778ecdb_z.jpg
Groter

#2 was eerst de schaapfoto die ook groter te bekijken was. Deze viel uit de serie en op verzoek van de moderators heb ik deze vervangen.

#3: View of Quiraing Walking down the Needle
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8323/8139407287_5bf8f3f330_z.jpg
Groter

#4: View of Quiraing after the rain:
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8470/8139407495_4bbd458645_z.jpg
Groter

#5: The Needle
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8473/8139437828_25119b9522_z.jpg
Groter

#6: The Quiraing mountain ridges:
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8476/8139407885_08c93303ca_z.jpg
Groter

#7: Walking the Quiraing towards the Needle
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8191/8139406341_1d4836c112_z.jpg
Groter

#8: View from the Needle over the Quiraing towards Applecross
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8334/8139437530_de831cee93_z.jpg
Groter

#9: The Quiraing mountain peaks in the evening
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8469/8139406083_9cee41199d_z.jpg
Groter

Ik heb tijdens de regen mijn camera vaak weg moeten stoppen. Maar met de telefoon heb ik een regen-shot gemaakt van Quiraing:
Quiraing during rain and sun

Omdat er veel regen was, zag ik ook zeer veel van deze jongens:
Huge rainbow east of Staffin

Ik heb gebruik gemaakt van de volgende gear:
Canon 40D
Canon 10-22/3.5-4.5 USM
Canon 17-55/2.8IS USM
Canon 70-200/2.8L IS II USM

Ik hoop dat het het kijken waard was ;) Tot de volgende testcase!

[ Voor 3% gewijzigd door Deathchant op 31-10-2012 11:06 . Reden: Foto 2 vervangen op verzoek ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-07 22:18

Milo.

klik

Werkelijk schitterende kleuren!
Nummer 4 is mn favoriet, maar goed, ik zeg showcase waardige platen.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-07 22:56
Hele mooie serie en zeker showcase waardige platen.

Toch op 2 platen wat kritiek:
#2 vind ik wat aan de drukke kant #3 vind ik wat te gesatureerd overkomen eerlijkgezegd.

[ Voor 27% gewijzigd door hypz op 30-10-2012 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Erg mooie serie Deatchant! #2 vind ik ook te druk overkomen en doet onder van de rest van de serie. #4, #5 en #8 zijn m'n favorieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:36
4, 5 en 9 vind ik heel mooi, 2 niet echt. Heerlijke kleuren. Bij 8 is de lucht briljant.

ps: je googlemaps link werkt niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Snap ook niet waarom dit geen showcase is, wat een mooie foto's! De enige die een vreemde eend in de bijt is, is inderdaad foto 2, naar mijn idee.

[ Voor 48% gewijzigd door CH4OS op 30-10-2012 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Sow wat een reacties en bedankt voor de complimenten! Googlemaps link is aangepast!
Hmmm dus nummer 2 valt erbuiten....ik snap wat jullie bedoelen. Misschien wat druk en hij valt misschien qua kleuren ook wat erbuiten.

Kan ik jullie blij maken met deze als vervanger?
#2 (replacement):
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8195/8139760880_8ea778ecdb_z.jpg
Groter

@CptChaos: bedankt voor je compliment, altijd leuk om te horen! Echter, of iets wel of niet showcase is laat ik liever aan jullie en aan de moderators over; het moet jullie aanspreken. Mij spreekt het obviously altijd aan ;)

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Die foto is inderdaad een hele mooie replacement voor #2! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289407

Prachtige serie. N2 zou ik inderdaad vervangen. N4 heeft heel mooi licht, N8 heeft prachtige regenwolken en de 'regenfoto' vind ik met afstand het sterkste. Prachtig hoe die regendruppels zijn verlicht en ook het tegenlicht op de bergen is prachtig. Je vervanger voor n2 vind ik ook mooi. Het blauw heeft misschien een tikkeltje teveel saturatie links en rechtsboven waardoor de regenwolk in de verte wat minder opvalt. Voor de rest mooie rustige compo met die berg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Hele gave serie weer Deathchant! Ik zou zeggen showcase :)

Stuk voor stuk zijn het prachtige platen, van echt een schitterend landschap. Alleen foto 2 vind ik er net zoals de rest van mensen er niet zo goed bijpassen ivm beesten ipv landschap. Verder vind ik nummer 3 niet zo heel relaxed kijken, ik vind de belichting en kleuren vrij 'hard'. Dit is bij de rest van de foto's niet, die zijn stukken zachter.

Zat er niet nog wat meer detail in de lucht van foto 4? Ik kan me zomaar voorstellen dat je prachtige zachte kleurtonen in de lucht krijgt als je die wat had afgestopt.

Favorieten: 1, 4, 8 en 9.

OVerigens mag die regenfoto er ook zeker wezen. Tip van de dag: neem de volgende keer een regenhoes, of desnoods een plastic zak mee. Dan hoef je dat ding niet steeds op te bergen en kan je gewoon doorgaan met fotograferen ;)

Wel grappig trouwens dat je schrijft dat het licht daar veel korter 'mooi' is dan in de zomer. Ik heb juist het idee dat het hier in NLD langer mooi is dan in de zomer.

[ Voor 9% gewijzigd door Polariteit op 31-10-2012 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
@CptChaos: goed om te horen! Dan laat ik em staan zoals het nu staat. Als ik em ga verwisselen dan ziet iedereen commentaar van jullie op de "verkeerde" foto 2. En ook kritiek mag gelezen worden :)
@Apojapo, ik had gehoopt dat je even kwam kijken; ik kijk altijd op tegen jouw landschapsfoto's. Leuk om te horen dat je het merendeel wel leuk vindt :)
De saturatie van het blauw heb ik bijna niks aan gedaan. +8 in Lightroom dacht ik (ik gebruik enkel lightroom). Ik heb wel de luminance van blauw tegen de -20 aan zitten, maar ik snap wel wat je bedoelt.

@marcel: leuk om jou ook weer terug te zien als mede landschapsfotograaf :) Ik snap wat je bedoelt met de "hardheid" van 3. Ik zal em wat minder "scherp" maken. De zon scheen echt ineens heel fel na de regenbui, waardoor er teveel highlights waren in het begin. Ik heb dus wat meer contrast en clarity toegevoegd idd. Misschien wat te ver gegaan daarin.
Bij 4....geloof me, uit die lucht was niks meer te halen. De zon was daar echt extreem fel ineens. Als ik -2,40eV doe, krijg ik wat meer detail, maar dan ziet het er gewoon lelijk vies uit en te nep. Dan heb ik liever gewoon even wat fellere lucht wat natuurlijk uitziet doordat de lichtbron gewoon op de juiste plek zit als je snapt wat ik bedoel. Tis net niet uitgebeten (local highlight brush op -75), maar het oogt wel natuurlijker dan wanneer ik met een gradfilter de boel onderbelicht.

Ik schroom me niet om in de regen te fotograferen, helemaal niet zelfs. Ik moet mijn spullen altijd afdrogen (handdoek/theedoek heb ik wel altijd bij me daarvoor), maar nu was het gewoon een te harde bui met teveel wind. Ik had erg veel last van de autofocus unit (die is waarschijnlijk stuk of moet flink bijgesteld worden), en er zijn veel platen ook tijdens de regen mislukt. Zo heb ik bijv. een 40D-versie van die regenplaat die ik met de One X gemaakt heb, maar die is structureel overal te onscherp....

In de herfst heb je daar het gouden uurtje vanaf 17:30-18:30, terwijl in de zomer je dat hebt van 20:00-22:00 ongeveer. De zon doet er langer over om onder te gaan dan in de herfst. Maar de herfstzon is veel geler/meer oranje dan de zomeravond zon. En dan de kleuren van de blaadjes in de herfst die net nat zijn geworden door de regen....pfff, ik kom er niet over uitgesproken ;)
Ik ben nu al de 4e keer geweest en ik heb nu zo ongeveer in de gaten op welk tijdstip van de dag je waar moet zijn qua lichtinval. Of me dat altijd lukt is een tweede :) Het zijn toch wel wat afstanden wat je moet afleggen, zeker als je geen accommodatie op Skye zelf hebt (duur en vaak no vacancies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199803

Mooie foto's, prachtig gebied. Mooie wolkenluchten. De testcase gaat over een bepaald gebied, dus vanzelfsprekend lijken de foto's dan een beetje op elkaar. Maar toch vind ik hetzelfde aanzicht wat te vaak terugkomen in de serie.

Van de eerste vind ik het water te blauw. De 2e heeft een wat groezelige bokeh, zoals al genoemd. Bij Nr 3 is de belichting erg hard. 4 lijkt scheef, maar dat zou ook gezichtsbedrog kunnen zijn. De andere foto's zijn denk ik gewoon goed wat betreft nabewerking. Mijn favorieten zijn 4, 6 en 8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nordlys
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Na overleg en vervanging van foto #2 geupgrade naar een showcase, dankzij de positieve commentaar :) Feli Deatchant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
@Sargo: Ik heb geprobeerd om het wel interessant te houden met compositie, ookal komt de bekende bergrug vaker terug. Ik zou uitkomen op slechts 4 of 5 foto's wanneer ik deze bergrug niet dubbel liet terugkomen. Ik maak voor 5 foto's geen testcase aan, en ik wilde gewoon ook laten zien dat je met zoomen/wideangle toch leuke landschappen kunt maken zonder alles meteen op 10mm te schieten. Ander standpunt, andere compositie, ander licht kunnen een foto met hetzelfde onderwerp toch heel anders laten lijken. Persoonlijk vond ik dat wel gelukt, maar ik kan me wel voorstellen dat je het meer van hetzelfde vindt. Ik geloof dat ik zelfs eenzelfde commentaar ook aan jou gegeven heb bij een brenizer-panorama testcase ;)

Wellicht ga ik voor de volgende testcase 2 gebieden bij elkaar nemen, zodat er wat meer varieteit in zit, maar Quiraing wilde ik graag apart houden qua gevoel :) Dat gebied verdient namelijk de toegewijde aandacht, en dat te bedenken dat ik nog niet bij The Table en The Prison geweest ben met die mooie views, maar dat komt volgende keer wel :)

@allen, bedankt voor de showcase!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 199803

Deathchant schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 11:14:
Ander standpunt, andere compositie, ander licht kunnen een foto met hetzelfde onderwerp toch heel anders laten lijken.
Mee eens. Andere atmosfeer, geeft andere uitstraling. Is denk ik nog het best te zien als je op google zoekt naar foto's van bekende landschappen.
maar Quiraing wilde ik graag apart houden qua gevoel :) Dat gebied verdient namelijk de toegewijde aandacht, en dat te bedenken dat ik nog niet bij The Table en The Prison geweest ben met die mooie views
Daarom noemde ik het ook wat veel van hetzelfde, er zijn meer fotogenieke landschappen/vergezichten in dat zelfde gebied.

Anyway, gefeliciteerd met de showcase. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:08

Beaves

Usque ad Finem

Mooie serie! Overigens zou ik de 40D gewoon in de regen gebruiken, die kan echt wel tegen regen. Ik heb een vakantie in Schotland gevierd met toen nog een 20D welke ik tijdens een regendag de hele dag buiten gebruikt heb, zonder een centje pijn. Dit met een lens die ook geen weather-sealing had.

Ook daarna is de 20D nog vaak zeiknat geworden tijdens regenbuien en de 20D (en de lens) werken beide nog steeds zonder enige issues.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online

Polariteit

Fietsende fotografeur

Bij 4....geloof me, uit die lucht was niks meer te halen. De zon was daar echt extreem fel ineens. Als ik -2,40eV doe, krijg ik wat meer detail, maar dan ziet het er gewoon lelijk vies uit en te nep. Dan heb ik liever gewoon even wat fellere lucht wat natuurlijk uitziet doordat de lichtbron gewoon op de juiste plek zit als je snapt wat ik bedoel. Tis net niet uitgebeten (local highlight brush op -75), maar het oogt wel natuurlijker dan wanneer ik met een gradfilter de boel onderbelicht.
Ik snap je helemaal. Dit oogt stukken beter dan als je de belichting geforceerd naar beneden gaat bijstellen en het lelijk wordt. Er is zo ook eigenlijk niks mis met de plaat, ik begon er alleen over omdat er zeker potentie in zat. Ik begrijp dat je ter plaatse geen ND-filters bij je had?
Ik schroom me niet om in de regen te fotograferen, helemaal niet zelfs. Ik moet mijn spullen altijd afdrogen (handdoek/theedoek heb ik wel altijd bij me daarvoor), maar nu was het gewoon een te harde bui met teveel wind. Ik had erg veel last van de autofocus unit (die is waarschijnlijk stuk of moet flink bijgesteld worden), en er zijn veel platen ook tijdens de regen mislukt. Zo heb ik bijv. een 40D-versie van die regenplaat die ik met de One X gemaakt heb, maar die is structureel overal te onscherp...
Ja dat is zwaar balen. Er staat me bij dat je om deze reden een nieuwe camera aan wilde schaffen, was je er al over uit welke je gaat nemen?
In de herfst heb je daar het gouden uurtje vanaf 17:30-18:30, terwijl in de zomer je dat hebt van 20:00-22:00 ongeveer. De zon doet er langer over om onder te gaan dan in de herfst. Maar de herfstzon is veel geler/meer oranje dan de zomeravond zon. En dan de kleuren van de blaadjes in de herfst die net nat zijn geworden door de regen....pfff, ik kom er niet over uitgesproken
Voordeel van de herfst is vaak ook dat er meer kans op zon + wolken tegelijk is in plaats van strakblauwe lucht. Dat levert toch ook vaak net iets zachter licht op imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
@marcel, ik heb sowieso geen enkele ND(GRAD) filters. Ik zie het nut niet in van een grad-filter aangezien ik dat zelf ook kan doen achteraf. Misschien is het effect niet zoals een echt filter, maar ik kan in ieder geval zelf bepalen hoe "hoog" die gradient moet zijn. Bij een filter is het fixed. Als ik er ene zou aanschaffen was het de ND grijsfilter 110 voor lange sluiters overdag. En ja, het zal de Canon 7D worden :)

Normaliter wel, maar in Schotland heb je eigenlijk ALTIJD dramatische luchten...dat is eerder een regel dan een uitzondering daar. Dus je hoeft bijna niet te "zoeken" naar mooie luchten. Wat wel soms vervelend is (maar dan ook weer niet) is dat het echt elke 5 minuten verandert qua lucht en vaak ook qua weer. Dan denk je: oei, nog een stuk je doorlopen voor het perfecte shot, en dan zijn het mooie licht en de luchten weer weg....Dus ik heb wel geleerd dat je niet moet "haasten" naar bepaalde plekjes om je ideeen/voorstellingen van een mooie foto te kunnen schieten. Live in the moment, want anders is het weg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Er mooie serie met mooie kleuren, alleen vind ik het landschap schreeuwen om een panorama opname.
#4 is mijn favoriet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:50

Royz

Kleurenblind!!

Erg mooie serie man! Nummer 1 is mijn favoriet. Hoop dat ik met jouw info ook dit soort plaatsen tegenkom straks in Schotland. Gefeliciteerd ook met je upgrade naar Showcase :D
Deathchant schreef op donderdag 01 november 2012 @ 09:37:Als ik er ene zou aanschaffen was het de ND grijsfilter 110 voor lange sluiters overdag.
Goh ;)

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Pagina: 1