Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-09 21:30

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Mijn vorige Schotland case, de 2e die ik hier gepost heb, maar voor mij de 3e vakantie naar Schotland, had niet veel reacties. Wellicht dat de toning van de foto's een beetje te ver uit elkaar lag.

Ook dit keer ging mijn vakantie in de zomer weer naar Schotland, naar hetzelfde gebied. We hebben ook gebieden gezien als road to the isles (Fort William - Mallaig) en Glen Nevis en ook een stevige wandeling gemaakt in de Glen Coe vallei.
Ik heb dit keer wat meer de nadruk gelegd op de landschappen op Isle of Skye. Toch gek als je voor de 4e keer terug gaat, je elke keer weer nieuwe dingen ziet.

We hadden een economy car gehuurd, en tot mijn verbazing kreeg ik alweer een grote auto (Peugeot 207SW). Op het Applecross en het Ardnamurchan schiereiland was dit soms wel wat moeilijker vanwege de langdurige, singletrack roads. Vanaf de heenweg (Edinburgh-Spean Bridge via Glen Coe) tot aan het einde van ons 8-daags tripje, hadden we toch 1800 mijl afgelegd. Tja, bijna elke dag van Spean Bridge naar Isle of Skye en weer terug vreet wat kilometers.

We waren erg verbaasd hoeveel "wildlife" we hadden gezien: reeen in de Glen Coe bergen, wilde dolfijnen (stuk of 10) die aan het uiteinde van de Ardnamurchan schiereiland in de baai zwommen, highland cows, die op het midden van de weg staan en niet weggaan door claxoneren of met de lichten knipperen, en we hebben zelfs de zeldzame Gold Eagle gezien die vlak boven onze auto vloog (hulde aan het panoramadak van de 207!) en heel veel kleine vogeltjes in Glen Nevis.

Helaas kwamen we ook minder leuke dieren tegen in de zomer: midges!! Na de eerste dag had ik 57 muggebulten en heb antihistamine moeten halen bij de drogist in Fort William. Ik heb hier de hele vakantie last van gehad. Even uitrusten met wandelen is er niet bij, want dan vliegen ze met 10-tallen op je af.

We hebben echt een schitterende wandeling gemaakt bij The Old Man Of Storr, een spies van een rots die vanuit de verte uit de berg uitsteekt. Hier is ook het beginstukje van Prometheus opgenomen. Helaas viel het weer daar tegen, waar ik eigenlijk wel mooie lichtinvallen had verwacht.
Het weer was typisch Schots: regen, bewolkt, regen, bewolkt en we hebben eigenlijk maar 2 van de 8 dagen echt mooi weer gehad. De rest bedompt, bewolkt en lichte regen.
We hadden als basis weer die goeie B&B geboekt in Spean Bridge (Distant Hills Guesthouse) omdat dit vorige keer zo goed bevallen was.

Ik heb gebruik gemaakt van de volgende gear:
Canon 40D
Canon 10-22/3.5-4.5 USM
Canon 17-55/2.8IS USM
Canon 70-200/2.8L IS II USM

Enjoy!

#1: Highland cows blocking the road
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8431/7616277026_119f917f43_z.jpg
Groter

#2: Kyle of Lochalsh, view from the Skye bridge
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7254/7616271926_eb46559676_z.jpg
Groter

#3: Road to the old man of storr, Isle of Skye
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8287/7616269352_1255314d25_z.jpg
Groter

#4: Loch Shiel, view from viewing point Glenfinnan viaduct
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8012/7616276012_51921b501e_z.jpg
Groter

#5: Eilean Donan Castle
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8027/7616270842_c3ce3d11bb_z.jpg
Groter

#6: The Old Man Of Storr
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7252/7616273602_19efe6f136_z.jpg
Groter

#7: The Old Man Of Storr trail
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8294/7616274522_2634ceeecd_z.jpg
Groter

#8: The Old Man Of Storr trail
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8023/7616273154_efd061c120_z.jpg
Groter

#9: Skye road
Afbeeldingslocatie: https://farm9.staticflickr.com/8021/7616272700_0ff804f8ce_z.jpg
Groter

#10: Misty forest
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7248/7616275652_92653ea266_z.jpg
Groter

#11: Applecross peninsula
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7253/7616270456_8eab9110c9_z.jpg
Groter

#12: The Old Man Of Storr
Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7270/7616268708_2e3292d17f_z.jpg
Groter

En aangezien het moeilijk is om het bij 12 foto's te houden:
Bonus 1: The Old Man of Storr in HDR
Bonus 2: Glen Nevis trail forest (experimental)
Bonus 3: Isle of Skye mountain in HDR

Fire away! :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:53
Mooie reeks! 6 en 7 zijn mijn favorieten. De HDR van 6 vind ik persoonlijk een stuk minder qua kleuren.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:30

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Nummer 1 vind ik een prachtig sfeertje oproepen, de keuze voor z/w is heel geslaagd naar mijn idee. Misschien had de autodeur dicht moeten zijn, of de hele auto zichtbaar. Daar twijfel ik over.

Nummer 5 is denk ik mijn favoriet. Mooie sfeer, mooie lucht én de maan die 't helemaal afmaakt. Zo te zien aan de rechter-onderhoek had je niet echt ruimte om aan de onderkant van de foto meer water te laten zien. Nu ligt de weerspiegeling van het kasteel nogal aan de rand van de foto, waardoor hij in de knoop komt met je watermerk.

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:17
Mooie foto's weer!

#1: Zo op zichzelf een mooie foto, maar past niet helemaal bij de reeks.
#2: Ik vind hier iets te veel te zien in de foto. Ik weet niet goed waar ik naar moet kijken. Als dat ergens op slaat tenminste ;)
#3: Erg mooi. Mooie kleuren ook.
#4: De voorgrond een beetje druk, maar die lucht maakt alles goed. Prachtig!
#5: Dit kasteel begint onderhand het huismerk van dit forum te worden lijkt het, maar toch weer erg geslaagd. De maan vind ik een hele mooie toevoeging. Ik vind de roze kleur niet heel realistisch (ook al zal het er in het echt best zo uitgezien kunnen hebben), maar dat vind ik hier niet erg.
#6: Heel erg mooi. Super die kleuren zo. Enige minpuntje is het water op de achtergrond wat net wordt bedekt door de voorgrond.
#7: Voor het mooie iets te rood, maar verder schitterend. Erg goeie foto.
#8: Ook heel mooi. Die lichtinval op de achtergrond is erg mooi.
#9: Past goed in de serie. Mooie, al zei het iewat "standaard" foto van een road to nowhere.
#10: De mist is mooie vastgelegd zo, maar verder doet deze foto me weinig.
#11: Ook hier kan ik niet zoveel mee. Niet echt een spannende foto. De auto links doet er ook afbreuk aan.
#12: Wauw :)

6+12 zijn mijn favorieten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:52

Polariteit

Fietsende fotografeur

Leuke serie weer deathchant! Leuk ook om het inleidende stukje te lezen. Ik heb altijd het idee dat er altijd wel moiie luchten zin in schotland, dus niet strakblauw of strak grijs.

1 - past imo niet zo goed bij de rest vd serie ivm zwart wit. Verder wordt mijn aandacht vooral naar het openstaande portier getrokken :-)

2 - mooie view met mooi licht. Enige minpuntje vind ik dat de plaat niet lang mijn aandacht vasthoudt, vooral omdat de voorgrond nogal leeg is.

3 - mooie compo. De golven in de weg vind ik een pluspunt. Misschien had de lucht wat dreigender gemogen.

4 - mooi, niks op aan te merken.

5 - mooiste vd serie. Prachtige kleuren en licht! Jammer dat de reflectie niet 'perfect' is :-)

6 -klassiek beeld van volgens mij de bekendste rots van schotland. Staat er mooi op. Misschien ook hier de lucht ites dreigender maken.

7 - ook een hele mooie plaat. Schitterende kleuren, en tof met die twee personen.

8 - deze vind ik iets minder. De lucht is te wit, en ook de compositie vind ik ook niet zo heel spannend. Vooral de voorgrond oogt wat rommelig door de losse stenen.

9 - hier heb je erg mooi licht te pakken. Fijne dieptewerking ook.

10 - mooie mysterieuze foto door de mist. Die strepen (zonnestralen?) Vind ik er een beetje gek uitzien door de manier waarop ze erbij liggen.

11 - ook een mooie plaat, niks op aan te merken eigenlijk.

12 - ook een topper. Schitterende lichtval en dreigende atmosfeer.

Enne, showcase imo.

[ Voor 3% gewijzigd door Polariteit op 21-07-2012 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:15

Fiber

Beaches are for storming.

1. Jammer dat die auto er op staat.
  2. Linker helft van de foto is een beetje druk/vol/rommelig. Toch wel mooi als ik er wat langer naar kijk.
  3. Op de één of andere manier stoort het verschil tussen lichte voorgrond en donkere achtergrond me een beetje. Verder wel aardig, was beter geweest als er nog wat zonlicht in die bergen was geweest.
  4. Prachtig.
  5. Zeer fraai.
  6. Wel aardig.
  7. Erg mooi, zeer fraai licht.
  8. Doet me niks, licht is wel aardig, maar ik mis richting, het verhaal, het doel van deze plaat.
  9. Erg mooi , doet me denken aan een oude BMW reclame.
  10. Mooi spookachtig licht. Kan me toch niet echt boeien.
  11. Beetje jammer van dat witte huis en die camper.
  12. Doet me niks, zie nummer 8.
  13. Wordt er niet beter op.
  14. Doet pijn aan mijn ogen, al dat rood.
  15. Wel aardig, doet me toch niet echt veel.
4, 5, 7 en 9 zijn mijn favorieten dus.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:28
Weer een mooie serie, en wat ons betreft de titel Showcase waardig :)

Over de foto's:
#1: Deze vind ik een beetje buiten de serie vallen door het z/w.
#2: Goede compositie en mooi licht, een mooi uitzicht zo.
#3: Een aardig landschap, maar ik vind de voorgrond niet zo spannend. Misschien dat het met dat kleine eilandje meer in de voorgrond wat beter zou zijn.
#4: Ik vond de herfstversie mooier.
#5: Eén van mijn favorieten, met de rode gloed doet het een beetje "sprookjesachtig" aan.
#6: Mooi vergezicht waarop heel veel te zien is als je er een tijdje naar kijkt.
#7: Ook één van mijn favorieten. Mooi contrast tussen het bruine in de voorgrond en het groene in de achtergrond.
#8: De "vlekjes" zon op het gras geeft een fraai effect, vergeleken met de rest vind ik deze foto wat minder.
#9: Misschien een beetje cliché, maar door de warme kleuren toch een hele fijne foto vind ik.
#10: Erg typisch voor een regenachtige dag in Schotland, mooie stralen ook.
#11: Niet zo spannend als de rest, iets te rommelig naar mijn smaak.
#12: Het onderbelichte geeft een wat dreigende sfeer. Die steen rechtsboven had ik misschien weggelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-08 02:48

djunicron

*click-swoosh-thud*

#1, ik vind deze Z/W niet zo mooi, daarnaast moet de deur natuurlijk gewoon dicht, nu is het te duidelijk dat je bent uitgestapt en snel deze plaat hebt geschoten. Ik had denk ik ook iets anders gaan staan, nu lijkt de weg helemaal niet zo geblokkeerd.

#2, 3 en 11: Deze vind ik niet zoveel aan...

#4: de kleurwisseling van de lucht / wolken staat hier wel mooi op de foto. Het onderwerpje op de voorgrond is alleen wel erg klein, en valt voor mij kwa aandacht een beetje weg met alle andere frutsels op de foto. Shop die boot enzo eens weg...

#5: mooi, jammer alleen van die wel heel wazig maan. Misschien is het mooier zonder, of juist met een wat sterkere maan...

Alle resterende platen zijn allen mooi en sfeervol, leuke kleurtjes, mooie lucht en landschappen. Bij #8 en 12 had de kadering misschien nog iets interessanter gekund, maar goed.

# 10 heeft wel een interessant lijnenpatroon in de nevel zeg. Dat maakt de plaat wel echt, naast de sfeervolle tint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gave vakantie gehad zo te zien. :) Jammer dat de wolken niet mee wilde werken, ze zijn op de meeste foto's ook niet zo mooi. En zoals je zelf al noemde valt de belichting van de landschappen op sommige foto's een beetje tegen. Hoewel het waarschijnlijk in werkelijkheid ook redelijk grauw zal zijn geweest, vind ik dat een deel van de foto's wat extra helderheid/contrast had mogen hebben. Bij 3, 4 en 6 lijkt het water te blauw/gepolariseerd(?). 10 is een mooie foto, maar valt een beetje buiten de boot, omdat de andere foto's allemaal typisch Schots zijn.

Over het algemeen goede composities. 2, 5 en 6 vind ik wel de mooiste, prachtige landschappen. Bij 2 vind ik het licht erg mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Sow, hehe, na een avondje Dark Knight Rises (wat was dat een vette film zeg!) ineens zoveel reacties en ook nog showcase!! Bedankt daarvoor, ik voel me vereerd :)

Bedankt voor jullie kritische en over het algemeen toch positieve reacties!

@UC: dat is ook de reden waarom ik het als linkje erin had gezet. Ik weet dat de meesten niet zo fan zijn van fellere HDR bewerkingen, maar het laat me niet los :) Ik wilde idd iets meer dramatiek hebben in die foto, eigenlijk omdat het weer gewoon niet meewerkte. Kep echt een paar uur daar boven gestaan, wachtend op het juiste licht, maar helaas. Shit happens :)

Misschien dat ik hier en daar wat achtergrond info kan geven over de situaties daar. Ik zal ook wat linkjes posten met andere foto's om e.e.a. te verduidelijken. Ik gebruik hierbij wat foto's van facebook, die standaard de scherpte vernaggelt, dus alvast excuses!

#1: ik snap inderdaad dat hij "buiten de serie" valt. Ik heb hier voor zwartwit gekozen omdat ik de lelijke grijze kleur van de auto niet mooi vond afsteken tegen de mooie kleuren van de koeien en het landschap. Daarnaast heb ik de deur met opzet open gelaten omdat ik wilde overbrengen dat ik daar al een tijdje stond en de koeien gewoon NIET aan de kant gingen. Ik had er niet over nagedacht dat het ook zo opgevat kon worden dat ik even snel een snapshotje maakte. Dus ik een dichte deur was voor mijn gevoel technisch beter, maar gevoelsmatig niet.
Ik heb foto's waarbij nog duidelijker te zien is dat ze echt in de weg stonden, maar deze zijn vanuit de auto zelf geschoten en dat soort foto's vind ik zelf meestal niet eens testcase waardig (sterke contrastvermindering, en minder gevoel van "eenheid met de natuur" zeg maar, if that makes sense :) ).

Maar ook in deze serie wilde ik ook wat typisch alledaagse, Schotse elementen erin terug laten komen die an sich wel bij de serie horen, maar ik snap wel goed idd, dat dit soort foto's volgende keer beter vervangen kunnen worden. Misschien had ik beter foto's als deze en deze erin kunnen verwerken om iets meer een typisch Schotland verhaal ervan te maken. Dus dit zal ik zeker meenemen naar volgende keer.

#2: nu jullie het zeggen is deze misschien idd wat te leeg en tegelijk wat te rommelig. het is een overview naar Kyle of Lochalsh vanaf deze brug. Ik vond de lichtinval en de golving in het water centraal staan, wellicht had ik beter voor een andere foto kunnen kiezen bijvoorbeeld deze

#3: tja, wat kan ik zeggen....Het bezoeken van Schotland is altijd een garantie op mooie dramatische luchten, helaas was het hier niet het geval. Wat je wel vaak ziet is inderdaad een donkere voorgrond en lichte achtergrond en andersom. Heel gek inderdaad als de zon ineens doorbreekt op de voorgrond en dan een grote schaduw geeft op de bergen of andersom. Ook hier heb ik toch minstens een kwartier gewacht in de hoop dat de lucht nog beter zou worden, maar helaas. Ik kan ook niet altijd uren blijven wachten, ik had nog een lange wandeling voor de boeg :)

#4: ik kan wel begrijpen dat de voorgrond wat druk is. Echter, verder inzoomen had afbreuk gedaan aan de mooie vallei en de toren die er staat, is echt een icoon bij Glenfinnan, dus daarom heb ik daar niks weggecropt. Hmmm over die boot ben ik aan het twijfelen, aangezien ik het ongeloofwaardig vind overkomen dat op zo'n supermooi meer geen enkel bootje te zien zou zijn....Maar misschien heb je gelijk en zou het de foto minder "frutselig" maken.

#5: hehe, dit wordt niet voor niks het meest gefotografeerde kasteel van Schotland genoemd :) Ik geef toe, het is misschien een cliché schot, maar ik kan jullie verzekeren dat het licht echt zo rozig was. Het was hier inmiddels 22:00 in de avond en de enige dag dat ik echt mooi avondlicht had. Ik heb ook andere foto's gemaakt, iets minder casual maar wel met mooi avondlicht. Zoals bijvoorbeeld deze en deze.

Ik had inderdaad rechtsonder niet meer ruimte meer nee. Daar zouden wat mij betreft teveel frutsels zijn wat afbreuk zou doen aan de sfeer (donkere algen-achtig spul in het water).

#6: The old man of storr....tja ik heb hier volgens mij iets van 20 foto's geklikt, maar ze zagen er allemaal ongeveer hezelfde uit....de luchten veranderden niet vaak genoeg toen ik helemaal bovenaan stond. Kep mijn vriendin verder onderaan bijna een uur alleen laten staan omdat ik wilde wachten op goed licht hehe. De lucht dreigender maken was het eerste wat ik probeerde toen ik aan deze foto kwam in lightroom :) Ik vond het onnatuurlijk uitzien, en daarom heb ik het maar niet gedaan.
Ik heb wel deze foto nog gemaakt, maar deze is onscherp. Dit lichtinval was binnen 10 seconde over en ik had 4 foto's, alle 4 onscherp. (ik heb het idee dat er iets aan de hand is met mijn 17-55....). Ik zal volgende keer de IS eens uitzetten om te checken of het hieraan ligt.

#7: Ja het bos waar ik eerst doorheen moest worstelen (muggen en veel modder) was echt schitterend. Wat ik mooi vond om te zien was dat de boomtoppen allemaal groen zijn en van veraf uitziet als een mooi groen bos. Maar eenmaal in het bos waren het ook echt alleen de boomtoppen. De rest leek allemaal dood. Logisch ook want daar kwam geen licht. Rechts van het bos was echt een mooie lichtinval, helaas geen avond zonnestralen door de bomen, maar goed. Je moet roeien met de riemen die je hebt. Het was wel echt een hele felle kleur bruin, bijna rodig. Dus ik heb dat idd een beetje extra verzadigd. En ik ben blij dat ISO1600 toch erg bruikbare resultaten geeft op mijn 40D :)

#8: Dit hoort wel typisch bij de old man of storr vind ik, maar ik ben het wel met jullie eens dat het jammer is van de lucht. Die vlekjes was de enige mooie schaduw/zon lichtinval die ik daar kreeg....

#9: deze weg vonden jullie ook terug in mijn vorige testcase waarbij ik em in zwartwit had gedaan. Nu ik er persoonlijk op terugkijk, zou ik eerder een panorama-achtig effect verkiezen voor een betere dieptewerking.

#10: ja dit was ook 's avonds in de buurt bij het Commando Memorial in Spean Bridge. Ietsjes verder naar links had ik dit beeld: de zon ging net onder achter die berg na een flinke plensbui. Dus die nevel was daar geen uitzondering. Mooie zonnestralen overal.

#11: velen van jullie vinden deze foto wat minder. Het Applecross schiereiland was echt mooi. Duivelse wegen, allemaal singletrack roads, maar wel charmant. Dat is ook de reden dat ik de auto erop liet staan. Deze stond er al heel lang, te wachten op een tegenligger. Ik vond het dus wel wat toevoegen, wetende dat deze weg singletrack is.
Het water was echt van die kleur.
Veel mensen die mijn foto's van ierland en schotland zien geloven in eerste instantie niet dat het water zo "middellandse zee blauw" is, maar toch was het zo. Deze foto is gemaakt in de avond, zonder polarisatiefilter bij Kinlochleven en het was daar wel echt mooi blauw ook. Ik heb deze foto bijvoorbeeld WEL met een polarisatiefilter gemaakt op het Applecross schiereiland. Dit deed ik omdat de lucht echt zo fel was, dat het niet om aan te zien was.
Volgens mij ligt het ook een beetje aan de hoek waarin het licht invalt om dat sterke polariserende effect te zien. Vaak maak ik foto's puur om te testen wat het verschil is, en dan zie ik weinig verschil, omdat idd de lichtomstandigheden dusdanig zijn dat je het niet zo ziet.

#12: hmm die berg rechts had er misschien af gemoeten inderdaad, maar had deze erop gelaten omdat dit eigenlijk het einde van de berg was zeg maar, zoals jullie ook hier kunnen zien. Deze is gemaakt vanaf de Applecross schiereiland op 200mm. Daarbij had ik een iets te "centraal" gevoel als ik deze eraf gecropt zou hebben. Maar ik zal dit meenemen bij de volgende keer. Hier zien jullie een foto van mijn vriendin kijkend naar the old man of storr waarbij jullie kunnen zien hoe hoog die berg eigenlijk was.

@Sargo: Overigens zijn de foto's nergens gepolariseerd. Nummer 3 is gemaakt met de 70-200 en nummer 4 en 6 met de 17-55 zonder pola. Ik moest stevig rennen voor een onweersbui bij foto 4; het water was echt zo donker van de weerspiegeling van de donkere lucht. Ik was net optijd terug in de auto en toen brak de pleuris uit. Stevig onweer gehad daar. Ik heb in de herfst ooit een shot gemaakt van foto 3 die wel gepolariseerd was en dat was deze. Kep deze alleen nooit laten zien, omdat ik em niet goed genoeg vond. Dit was overigens herfst 2010 :)

Waar ik ik nu wel achter ben gekomen is dat elk seizoen zijn charme heeft. De muggen kon ik absoluut missen als kiespijn, en de herfst is zoveel mooier dan de zomer, maar ook de zomer heeft absoluut pluspunten. Als je mooi avondlicht hebt, duurt dit veel langer dan in de herfst en je hebt een veel langere dag door het lange daglicht. En alles is echt mooi groen.
De herfst heeft stabieler weer, gegarandeerdere mooie luchten en spectaculairdere kleuren, en daarom heb ik opnieuw geboekt voor eind september-begin oktober :D

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He Deathchant, erg strakke serie en erg leuk om te zien dat je je vermaakt in het land waar ik momenteel woon. Ik vind 3,5,6,8,9,10 & 12 het mooist!

Ik kan me vinden in je commentaar mbt het Glenfinnen momument. Wat je een volgende keer nog kunt doen is achter het visitors centre omhoog klimmen (er loopt een pad, maar met een beetje creativiteit kun je makkelijk op een andere plek komen). Je komt dan net links achter het monument te voorschijn. Heb momenteel geen geschikt voorbeeld bij de hand.

Ik ben er zelf nog niet geweest, maar Rasaay schijnt eveneens prachtig te zijn. Ik heb er wat luchtfotos van gezien en het is echt adembenemend. Verder kan ik je Mull en zeker ook Iona van harte aanbevelen. Inner hebrides staan ook nog op mijn lijstje en zijn goed te bereiken vanaf mainland Schotland. Ik ga nu stoppen, want het is erg makkelijk om tips te geven in die omgeving ;)

Well done en ik kijk uit naar je volgende serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
heee Mig! Bedankt voor je comments! Uiteraard heb ik dat klimpaadje achter het visitors centre ook omhooggelopen, zodat ik uitzicht kreeg over het Glenfinnan viaduct aan de ene kant en Loch Shiel aan de andere kant. Maar ik vermoed dat je een ander pad bedoelt aangezien je het hebt dat je links vlak achter het monument uitkomt.

Ik weet inmiddels ook dat je rond 10:50 daar moet zijn en dat dan de trein over het viaduct komt ;) Meestal ben ik daar in de avond te vinden. We gaan eind september eens langs Loch Shiel zelf rijden, richting Ardnamurchan.

Rasaay heb ik alleen gezien vanaf Applecross en heb het vuurtorentje er ook op staan, maar 200mm was sowieso niet genoeg op een 40D....
Luchtfoto's........dat is mijn droom om eens een keertje te doen....aerial pics van Schotland bij helder weer!
Mull moet ik nog zien idd, en de Hebrides ook......
Het verste wat ik ben gekomen zijn de uiterste puntjes van Skye. Ik moet wel zeggen dat ik de oostkant (Portree-zijde) mooier vind dan de westkant (Hebride-kant). Alhoewel ik het gebied bij Dunvegan ook wel mooi vond.

We zijn in ieder geval van plan om nou naar de Fairypools (bij de cuillin mountains) te gaan en er schijnt een plekje te zijn dat Fairy glens genoemd wordt (bij Uig in de buurt. En dan niet die Uig die op het schiereiland van portree - Trotternish - ligt, maar op dat andere links daarvan).
Ook willen we eens kijken om wat boot tripjes te maken vanaf Elgol.
We willen nu ook eens proberen om de Lost Valley trail te wandelen in Glen Coe, maar dat ging niet omdat er een of andere brug over de Coe-rivier gesloten was voor maintenance.

Ow trouwens, misschien heb je ze al allemaal geprobeerd, maar de volgende restaurants zijn echt echt HEEL goed:
- Plockton Inn, Plockton. Echt super seafood voor extreem goeie prijzen. St Jacobsschelpen voor 16 pond en echt super lekker. Langoustines, mosselen.....allemaal zeer goed!
- Cornerstone, Mallaig. Seafood is daar ook zeer goed. Hele goeie fish & chips
- The Lower Deck/Sea Breezes, Portree. Sea Breezes is duurder, maar kwalitatief iets beter. Lower Deck is meer een pub achtig restaurantje,maar ook heel lekker en betaalbaar.
- The Grog & The Gruel, Fort William - betaalbaar pubfood.

We waren, ondanks de rough guide zei, niet zo tevreden over The Old Station Restaurant in Spean Bridge. Overpriced en beetje smaakloos. Wel redelijk goeie kwaliteit. Hetzelfde geldt voor het Crannog seafood restaurant aan de pier van Fort William.

Waar ik me trouwens wel een beetje aan stoorde, was dat we echt o-ve-ral Nederlanders tegenkwamen. Echt, die komen ook overal he. We zaten in het Seafood restaurant in Kinlochleven, en waren er 3 tafels met Nederlanders....die moeten altijd zo hard praten dat iedereen ze kan horen....verschrikkelijk ;)

Ik weet zelf inmiddels ook wel wat van de highlands, maar blijf maar gewoon tips geven hoor. Tips maken een vakantie altijd beter dan dat je eigen voornemens waren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mooie foto's! Ik ben zelf ook net terug van Schotland (Loch Gairloch en Loch Lomond), maar mijn foto's zijn een stuk minder dan de jouwe vrees ik ;)

Nederlanders ben ik in de Highlands nauwelijks tegengekomen eigenlijk. The Isle of Skye zou ik eigenlijk nog wel eens willen bezoeken. Nu zijn we er maar een dagje geweest, wat eigenlijk te kort was. Maar ja, tijdsgebrek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
Dankje! Gewoon posten! Gewoon in het testcase topic! Gairloch en Lomond...nog nooit gezien :)

Als je naar Isle of Skye gaat, rij dan door tot The Old Man Of Storr parkeerplaats (achter een groot dennenbos).
De wandeling naar the old man of storr is erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Mwa, ik zal er wel eens eerst doorgaan ;) Het was de eerste keer met een systeemcamera, na jaren met een Powershot A570 gewerkt te hebben.

De streek rond Gairloch was zeer zeker de moeite! Vrij afgelegen, maar achter elke hoek prachtige landschappen en rustige wandelpaden. Loch Lomond is wat meer toeristisch, aangezien er veel dagjesmensen uit Glasgow komen.

Het Eilean Donan Castle hebben we ook vluchtig bezocht, maar er was weinig tijd en veel tegenlicht (de zon scheen eens :P) toen ik er was. Jouw foto vind ik echt prachtig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:52

Polariteit

Fietsende fotografeur

flinke lap tekst
Ik heb je linkjes even aangeklikt, en volgens mij kan je nog wel een serie plaatsen voordat je weer gaat :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant

Deathchant

Don't intend. Do!

Topicstarter
@freebee, dankje. Ik had sowieso al wat foto's ervan overdag, maar inderdaad veel tegenlicht zoals je al zei. Ook mooi natuurlijk, maar zo'n avondlicht maakt het toch wat meer bijzonder.
@marcel: hehe dankje :) nah...dat zijn maar wat voorbeelden om het verhaal wat meer te ondersteunen :)

Pagina: 1