Wat vindt jij de min en plus punten van de nieuwe AA interface?Poulske schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 07:55:
Nieuwe user interface wordt uitgerold:
[Afbeelding]
Met onderstaande stappen heb ik hem geforceerd erop gekregen:
Download de nieuwste APK op APKMirror
Vervolgens verwijder je de data en cache van Android Auto en stop je deze met Forceer stop.
Daarna kun je in de instellingen van de App bovenaan aanvinken om de nieuwe interface te gebruiken.
Ik heb hem vandaag misschien net 15 min gebruikt maar de eerste dingen die mij opvallen is dat het allemaal wat sneller en "snappier" reageert.dutchnltweaker schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 17:28:
[...]
Wat vindt jij de min en plus punten van de nieuwe AA interface?
Ook is het allemaal niet zo fel en de UI wat donkerder wat het een stuk prettiger maakt.
Je kan nu ook gewoon de telefoon ophangen zonder naar het telefoon scherm te moeten.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Hier op een Galaxy S10 heb ik de nieuwe interface ook nog niet aan de praat gekregen helaas...
Ziet er wel nice uit, maar ik mis alleen het overzichtje in het geheel, nu staan whatsapp berichten rechtsonder bij het belletje. Kost iets meer tijd om de berichten te laten voorlezen.

en ook ontbreken nog wat knopjes in de interface
en ook ontbreken nog wat knopjes in de interface
Ik vind de berichtmeldingen nogal groot.
Ben er wel blij mee.
Nu ook eindelijk dat Spotify meteen begint te spelen bij instappen. Ipv eerst weer handmatig op play te drukken.
Ook de berichten interface vind ik prima.
Nu ook eindelijk dat Spotify meteen begint te spelen bij instappen. Ipv eerst weer handmatig op play te drukken.
Ook de berichten interface vind ik prima.
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
Dank voor de tips, werkt! (OnePlus 6T i.c.m. Ford Sync 3)
Net even uur kunnen testen in een ritje. Werkt lekker en eindelijk podcasts op Spotify dus hoeft niet meer via de telefoon! Ziet er allemaal net wat gelikter uit. Ben benieuwd hoe snel ik dit ook op mn andere tellie heb.
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Hier het officiële verhaal van Google
https://www.blog.google/p...-your-drive-android-auto/
https://www.blog.google/p...-your-drive-android-auto/
Op de OnePlus6 ook niet aan de praat gekregen helaas en zie ook niet de optie in de instellingen om de nieuwe interface te tonen.
https://ibb.co/Bc7PJnZ
Ik weet niet of het auto merk gebonden is maar ik probeer het in een golf variant 2019
Ik weet niet of het auto merk gebonden is maar ik probeer het in een golf variant 2019
[ Voor 110% gewijzigd door De Tovenaar op 30-07-2019 21:24 ]
YouTube: NEW 2019 Android Auto VS Apple Carplay - REAL WORLD TEST
Review van de nieuwe AA, door 2 gasten die dit al meerdere keren hebben gedaan.
Hier nu wel de nieuwe interface. Blijkbaar moest ik ook de cache van Google Play Services leeggooien.
In aanvulling daarop, voor de mensen bij wie het ook in eerste instantie niet werkt, ook even de cache van de Play Store leeggooien.Poulske schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 07:55:
Nieuwe user interface wordt uitgerold:
[Afbeelding]
Met onderstaande stappen heb ik hem geforceerd erop gekregen:
Download de nieuwste APK op APKMirror
Vervolgens verwijder je de data en cache van Android Auto en stop je deze met Forceer stop.
Daarna kun je in de instellingen van de App bovenaan aanvinken om de nieuwe interface te gebruiken.
Toen ik daarna de telefoon aansloot op de auto kreeg ik een knop met de vraag of ik de nieuwe layout wilde. Even ontkoppelen en weer aankoppelen en het werkte
Allemaal net even frisser, alles iets kleiner zodat er wat meer info op het scherm staat etc. Prima update
Cache van Play Store en Services legen heeft hier niet geholpen...
Niet auto gebonden.De Tovenaar schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:55:
Op de OnePlus6 ook niet aan de praat gekregen helaas en zie ook niet de optie in de instellingen om de nieuwe interface te tonen.
Werkt hier prima in mijn golf variant 2019
There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.
zo dat is lelijk he als je een widescreen hebt.heb je maps niet eens over je hele schermdutchnltweaker schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 21:10:
YouTube: NEW 2019 Android Auto VS Apple Carplay - REAL WORLD TEST

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Het is pas het begin, wie weet wat er nog allemaal verandert.Leoon. schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 07:13:
[...]
zo dat is lelijk he als je een widescreen hebt.heb je maps niet eens over je hele scherm
Heb ook een Golf variant 2019 en OnePlus5T werkt prima. Mijn vrouw heeft ook een 5T en nog niet werkend. Het is dus totaal random en zal vanzelf beschikbaar komen.De Tovenaar schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 20:55:
Meer mensen problemen met de laatste update?
krijg telkens een Android Auto-Media melding wanneer ik Spotify open.
Spotify werkt op dit moment niet.
Door Spotify eerst te openen op de telefoon, werkt het daarna wel gewoon op AA
S9 icm. Mazda CX-5 2019
krijg telkens een Android Auto-Media melding wanneer ik Spotify open.
Spotify werkt op dit moment niet.
Door Spotify eerst te openen op de telefoon, werkt het daarna wel gewoon op AA
S9 icm. Mazda CX-5 2019
"It's not whether you get knocked down; it's whether you get up."
Hier helaas ook nog niet met de caches legen werkend op de S8
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ook hier met een OnePlus 6, geen nieuwe interface. ook niet de optie om deze aan te zetten.
Honor 10 trouwens het zelfde.
Cache playstore leeg, en ook die van Android Auto. Ben benieuwd of iemand een oplossing weet.
Honor 10 trouwens het zelfde.
Cache playstore leeg, en ook die van Android Auto. Ben benieuwd of iemand een oplossing weet.
Google geeft aan in zijn forum dat het een server ding is.
https://support.google.com/androidauto/thread/10905119?hl=en
https://www.androidpolice...lly-starting-to-roll-out/
De ene link geeft aan 'het lijkt een server side' dingetje, maar levert geen onderbouwing en dat bericht is een maand oud.arkel99 schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 09:21:
Google geeft aan in zijn forum dat het een server ding is.
De tweede link is een user die zegt 'zet het ff server side aan'.
Google geeft zelf helemaal niets aan. Alleen 'de komende tijd wordt de update uitgerold. Stay tuned!'
Punctuality is the politeness of kings
[ Voor 4% gewijzigd door arkel99 op 31-07-2019 10:28 ]
Het is geen hack, je kunt deze functie ook laten activeren bij de dealer. De AA/Carplay functie is bij mij geactiveerd. Ik zie het ook gewoon in het menu staan en als ik een iPhone aansluit werkt Carplay prima.dixet schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:39:
Volgens mij heeft de GLA 2016 geen AA. Pas vanaf GLA 2017.
Je schijnt het wel te kunnen activeren met een hack
Ik ben met name op zoek naar iemand die een Pixel 3a (XL) met Android Auto gebruikt en welke kabel daarvoor gebruikt wordt omdat de USB-C specs nogal verschillend geïnterpreteerd worden geloof ik.
[ Voor 13% gewijzigd door oZy op 31-07-2019 10:37 ]
Ik gebruik Android Auto op mijn Pixel 3a. Werkt perfect. Zoals anderen zeggen, ligt vermoedelijk aan de software van de auto en niet je telefoon.oZy schreef op dinsdag 30 juli 2019 @ 16:24:
Is er toevallig iemand hier die een Pixel 3a (XL) gebruikt icm AA? Ik krijg het niet aan de praat in mijn Mercedes GLA 2016. Carplay werkt wel.
AA staat pre-installed op de Pixel 3a (via Amazon.de gekocht). Moet die er nog expliciet vanaf gegooid worden en side-loaden oid?
Welke USB-C > USB-A kabel gebruiken jullie? Ik heb er nu 2 geprobeerd, eentje met USB2.0 en eentje met USB3 specs. Beide werken op PC maar geven geen sjoegen in de auto. De telefoon wordt wel opgeladen, en bij het Android Auto scherm verdwijnt wel de tekst "no phone connected" maar verder gebeurt er niets.
USB mode al veranderd in alle varianten, incl. developer mode + usb debugging, geen verschil.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Welke USB-C naar USB-A kabel gebruik je dan? Want je krijgt er geen bij de telefoon.Mojo schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:37:
Ik gebruik Android Auto op mijn Pixel 3a. Werkt perfect. Zoals anderen zeggen, ligt vermoedelijk aan de software van de auto en niet je telefoon.
Een USB 2.0 kabel van de Action van €1,50 werkt in elk geval. Kan me ook niet herinneren dat ik ergens settings heb moeten aanpassen. Werkte gewoon out of the box.oZy schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 10:41:
[...]
Welke USB-C naar USB-A kabel gebruik je dan? Want je krijgt er geen bij de telefoon.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Het wisselt ook per auto welke kabels wel en niet werken. Ik heb een simpele kabel met goudkleurige connectors (weet niet meer waar gekocht) en die werkt prima in de twee Polo's die we op de zaak hebben staan. Een andere kabel die ik heb (volgens mij van Action) doet het in de ene Polo redelijk (AA werkt, maar muziek hapert wanneer er veel data op het scherm verandert, dus in bochten tijdens het navigeren) en in de andere helemaal niet.
En laatst bij Ikea een USB A-C kabel gekocht met leuk omvlochten snoer, maar daarbij werkt AA helemaal niet. Die zit nu in mijn eigen auto als oplaadkabel (daar gebruik ik de telefoon standalone).
En laatst bij Ikea een USB A-C kabel gekocht met leuk omvlochten snoer, maar daarbij werkt AA helemaal niet. Die zit nu in mijn eigen auto als oplaadkabel (daar gebruik ik de telefoon standalone).
Na een paar keer gegevens wissen kreeg ik de keuze optie. Nu net thuis van eerste rit met nieuwe interface.
Paar kleine opmerkingen:
-Het beantwoorden van appjes net de standaard zin werkt nog niet omdat de knop ontbreekt.
- De pop-up's zijn verdwenen voor de navigatie en spotify. Deze staan nu altijd gecombineerd in beeld.
-telefoon is nu twee klikken in het menu ipv gelijk zichtbaar in de interface. Gebruik ik nooit want ik gebruik de spraak functie om te bellen.
-Waze heeft nog kleine gui bug dat meldingen van bijvoorbeeld auto op de vluchtstrook niet netjes worden weergeven. Andere tekstvakken verdwijnen gedeeltelijk.
Positieve ontwikkeling. De knoppen die nodig zijn staan nu continu in beeld. Alle bijzaken zitten minimaal een klik extra verscholen. Komt de veiligheid ten goede.
Conclusie: @google_nederland. Uitrollen die handel in de Google play store. Kon met de vorige versie al maar deze is nog veiliger en zeker veiliger dan de interface en mogelijkheden van de ingebouwde systemen (hyundai ioniq)
Paar kleine opmerkingen:
-Het beantwoorden van appjes net de standaard zin werkt nog niet omdat de knop ontbreekt.
- De pop-up's zijn verdwenen voor de navigatie en spotify. Deze staan nu altijd gecombineerd in beeld.
-telefoon is nu twee klikken in het menu ipv gelijk zichtbaar in de interface. Gebruik ik nooit want ik gebruik de spraak functie om te bellen.
-Waze heeft nog kleine gui bug dat meldingen van bijvoorbeeld auto op de vluchtstrook niet netjes worden weergeven. Andere tekstvakken verdwijnen gedeeltelijk.
Positieve ontwikkeling. De knoppen die nodig zijn staan nu continu in beeld. Alle bijzaken zitten minimaal een klik extra verscholen. Komt de veiligheid ten goede.
Conclusie: @google_nederland. Uitrollen die handel in de Google play store. Kon met de vorige versie al maar deze is nog veiliger en zeker veiliger dan de interface en mogelijkheden van de ingebouwde systemen (hyundai ioniq)
[ Voor 12% gewijzigd door Sr_Ogel op 31-07-2019 17:20 ]
Ik heb de nieuwe interface getest, maar weer teruggezet.
Zoals hierboven ook wordt gezegd is de uitlijning nog een rommeltje. De klok staat boven het "meldingsvak" van Waze, ipv aan de rechterkant van het scherm waardoor de indeling van het scherm niet echt klopt.
En ik had het probleem dat Waze elke ~5 minuten opnieuw wordt gestart en de route tekent. Bij terugschakelen naar de oude interface had ik dat probleem niet meer.
Uiteindelijk is de nieuwe interface waarschijnlijk wel een verbetering, zodra de issues zijn opgelost.
Zoals hierboven ook wordt gezegd is de uitlijning nog een rommeltje. De klok staat boven het "meldingsvak" van Waze, ipv aan de rechterkant van het scherm waardoor de indeling van het scherm niet echt klopt.
En ik had het probleem dat Waze elke ~5 minuten opnieuw wordt gestart en de route tekent. Bij terugschakelen naar de oude interface had ik dat probleem niet meer.
Uiteindelijk is de nieuwe interface waarschijnlijk wel een verbetering, zodra de issues zijn opgelost.
Na diverse keren het cachegeheugen en de gegevens wissen (ook cache van play services) en het geforceerd stoppen van AA krijg ik de nieuwe interface niet werkend. Als er iemand een (andere) oplossing heeft dan hoor ik het graag.
Het ziet er allemaal wat strakker uit, maar een paar dingen mis ik nog wel.
- Op het hoofdscherm had je voorheen het weer/temperatuur staan, nu niet meer. In mijn auto moet ik voor de temperatuur terug naar het hoofdscherm van de auto zelf, want deze wordt ook niet tussen de tellers getoond.
- Op het hoofdscherm had ik voorheen sneltoetsen (voor Waze) naar huis en werk, deze zijn verdwenen. Geeft dus een extra handeling.
- Laatst gebelde persoon stond ook als sneltoets en nu niet meer, maar dat is nog even afwachten. Vandaag geen telefoontjes/appjes/mailtjes gehad terwijl ik in de auto zat.
Verder nog niet echt fouten ontdekt waardoor het niet/minder goed werkte.
- Op het hoofdscherm had je voorheen het weer/temperatuur staan, nu niet meer. In mijn auto moet ik voor de temperatuur terug naar het hoofdscherm van de auto zelf, want deze wordt ook niet tussen de tellers getoond.
- Op het hoofdscherm had ik voorheen sneltoetsen (voor Waze) naar huis en werk, deze zijn verdwenen. Geeft dus een extra handeling.
- Laatst gebelde persoon stond ook als sneltoets en nu niet meer, maar dat is nog even afwachten. Vandaag geen telefoontjes/appjes/mailtjes gehad terwijl ik in de auto zat.
Verder nog niet echt fouten ontdekt waardoor het niet/minder goed werkte.
Staat op je meldingenscherm normaalB-Real schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:40:
Precies dit. Ik ben na een dag uitproberen (Renault Megane met R-link 1) ook weer terug naar de oude UI van AA. Nog teveel issues waardoor het net niet af voelt. Probeer het later nog wel eens weer.chielmi schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:17:
Ik heb de nieuwe interface getest, maar weer teruggezet.
Sinds een week doet Android Auto het niet meer in mijn Hyundai Ioniq. Als ik verbind (bluetooth / kabeltje), dan worden wel contacten gedownload. Ook kan ik gewoon muziek afspelen op mijn telefoon en wordt het via de standaard in-car omgeving van hyundai afgespeeld. Ik wil echter Android Auto gebruiken. Het icoontje van Android Auto is lichtgrijs. Geprobeerd opnieuw te installeren - herstarten -etc, maar niks helpt. Weet iemand wat ik nog zou kunnen proberen?
Welk snoertje gebruik je? Bij mij werkt het originele snoertje probleemloos. Met kennelijk wat inferieure kwaliteit kabels was hij dusdanig gevoelig dat het uitmaakte hoe ik de telefoon neer legde of als ik van vreugde op de middenconsole sloeg stopte A-auto.X-GeaR schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 20:56:
Sinds een week doet Android Auto het niet meer in mijn Hyundai Ioniq. Als ik verbind (bluetooth / kabeltje), dan worden wel contacten gedownload. Ook kan ik gewoon muziek afspelen op mijn telefoon en wordt het via de standaard in-car omgeving van hyundai afgespeeld. Ik wil echter Android Auto gebruiken. Het icoontje van Android Auto is lichtgrijs. Geprobeerd opnieuw te installeren - herstarten -etc, maar niks helpt. Weet iemand wat ik nog zou kunnen proberen?
Officiele kabel van OnePlus. Voor de test heb ik twee andere kabels geprobeerd, hetzelfde probleem. Het lijkt dus in de telefoon te zitten. Er schijnen veel klachten erover te zijn de laatste maanden (https://support.google.com/androidauto/thread/2815325?hl=en), dus wellicht dat het in de nabije toekomst wordt opgelost.Sr_Ogel schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 21:21:
[...]
Welk snoertje gebruik je? Bij mij werkt het originele snoertje probleemloos. Met kennelijk wat inferieure kwaliteit kabels was hij dusdanig gevoelig dat het uitmaakte hoe ik de telefoon neer legde of als ik van vreugde op de middenconsole sloeg stopte A-auto.
De nieuwe layout bevalt mij prima. Wat ik vooral handig vind is dat ik tijdens het gebruik van Waze op Next in Spotify kan klikken. :-)
Overigens ziet Waze er wel wat raar uit: die drie zwarte streepjes linksboven vallen wat weg in de layout, maar dat wordt vast gefixed.
Overigens ziet Waze er wel wat raar uit: die drie zwarte streepjes linksboven vallen wat weg in de layout, maar dat wordt vast gefixed.
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Waar ik me op het moment erg aan erger is dat Waze niet op darkmode schiet in Android Auto. Of dat ook bij de vorige interface het geval is weet ik niet. Ik gebruik het pas een dag. Maar op deze manier is het onbruikbaar. Ik wordt compleet verblind door de dag Waze interface bij het rijden in de avond.
Je kunt in developer options de dark-mode forceren, wellicht dat dat helpt:Seth_Chaos schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:41:
Waar ik me op het moment erg aan erger is dat Waze niet op darkmode schiet in Android Auto. Of dat ook bij de vorige interface het geval is weet ik niet. Ik gebruik het pas een dag. Maar op deze manier is het onbruikbaar. Ik wordt compleet verblind door de dag Waze interface bij het rijden in de avond.
1. Open android auto op telefoon
2. Ga naar Settings
3. 200 x op 'Version' drukken (helemaal onderaan, en misschien niet 200x
4. Open extra menu (3 bolletjes rechtsboven) en kies 'Developer settings'
5. Klik op Day/Night en kies 'Night'
Bij mij werkt dark mode wel gewoon namelijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Rutger op 01-08-2019 11:46 ]
Ik had dat probleem juist bij de oude interface. Bij de nieuwe interface nog niet gehad. Nog maar een dag gebruikt natuurlijk dus het issue zou nog terug kunnen komen.chielmi schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 19:17:
Google Nederland bestaat sowieso maar uit een, hooguit twee, stagiares toch? Niet alleen met Android Auto, maar ook met al die Google Home frutsels moeten we hier zo ontzettend lang wachten (of we krijgen het gewoon niet). Terwijl het allemaal met simpele omwegen (een APK mirror, taal op je telefoon veranderen etc.) prima werkt.Sr_Ogel schreef op woensdag 31 juli 2019 @ 17:15:
Eerder ongeveer tweehonderd. En de meeste daarvan lopen geen stage maar hebben gewoon een betaalde baan.Jimmy J. schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:24:
[...]
Google Nederland bestaat sowieso maar uit een, hooguit twee, stagiares toch?
In de settings van waze staat bij kaartweergave toch gewoon nacht /auto / dag. ? Werkt prima ook net AASeth_Chaos schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 11:41:
Wat ik me afvroeg.
Op de Android Auto pagina zie ik dat WhatsApp ook als app beschikbaar is.

Dit leek me wel handig.
Misschien dat je zo dan berichten kan sturen naar groepsapps.
Maar ik zie hem bij mij niet er tussen staan.
Weet niet waaraan de telefoon/auto moet voldoen om dit wel zichtbaar te krijgen.
Of dat het puur een mock-up plaatje is en dat het überhaupt niet kan.
Zelfde overigens voor Calendar.
Heb ik ook niet zichtbaar.

Dit leek me wel handig.
Misschien dat je zo dan berichten kan sturen naar groepsapps.
Maar ik zie hem bij mij niet er tussen staan.
Weet niet waaraan de telefoon/auto moet voldoen om dit wel zichtbaar te krijgen.
Of dat het puur een mock-up plaatje is en dat het überhaupt niet kan.
Zelfde overigens voor Calendar.
Heb ik ook niet zichtbaar.
Wellicht is dit net als de Calendar app een shortcut naar Assistant zodat je een bericht kan dicteren. Al zou ik dan net als bij Calendar in het klein het Assistant icoontje verwachten.DarkSide schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:12:
Wat ik me afvroeg.
Dit vind ik wel een van de jammere dingen aan de nieuwe interface: je krijgt een hoop overbodige icoontjes die allemaal alleen de Assistant starten
Ik zie geen nieuwe icoontjes. Het zijn dezelfde Apps als bij de oude interface. Alleen waren in de oude versie de Apps gegroepeerd onder het betreffende knopje. Waze en maps onder navigatie icoon.dixet schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 13:41:
[...]
Wellicht is dit net als de Calendar app een shortcut naar Assistant zodat je een bericht kan dicteren. Al zou ik dan net als bij Calendar in het klein het Assistant icoontje verwachten.
Dit vind ik wel een van de jammere dingen aan de nieuwe interface: je krijgt een hoop overbodige icoontjes die allemaal alleen de Assistant starten
In de nieuwe interface zijn ze allemaal gelijk zichtbaar. Degene die je daadwerkelijk gebruikt staan bovenaan.
Waar in de oude interface vond jij dan Calendar of Whatsapp? Die heb ik niet.Sr_Ogel schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:24:
[...]
Ik zie geen nieuwe icoontjes. Het zijn dezelfde Apps als bij de oude interface. Alleen waren in de oude versie de Apps gegroepeerd onder het betreffende knopje. Waze en maps onder navigatie icoon.
In de nieuwe interface zijn ze allemaal gelijk zichtbaar. Degene die je daadwerkelijk gebruikt staan bovenaan.
Als je naar de Calender app kijkt zie je in het klein een Assistant-symbooltje rechtsonder staan. Daar doelde ik op. Je opent helemaal geen Calendar app, maar Google Assistant
Zitten ook niet in de nieuwe interface. Of ik moet met mijn ogen dicht gekeken hebben. In de plaatjes hierboven wel maar mogelijk mockupdixet schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:34:
[...]
Waar in de oude interface vond jij dan Calendar of Whatsapp? Die heb ik niet.
Als je naar de Calender app kijkt zie je in het klein een Assistant-symbooltje rechtsonder staan. Daar doelde ik op. Je opent helemaal geen Calendar app, maar Google Assistant
Update 15:23 vanuit auto: geen nieuwe icoontjes.
[ Voor 4% gewijzigd door Sr_Ogel op 01-08-2019 15:24 ]
Bij mij heeft het wissen van de cache van Waze het probleem opgelost.ciato schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 12:19:
[...]
Ik had dat probleem juist bij de oude interface. Bij de nieuwe interface nog niet gehad. Nog maar een dag gebruikt natuurlijk dus het issue zou nog terug kunnen komen.
Waze blijft nu stabiel binnen de nieuwe interface van AA, al blijf ik de nieuwe interface een puinhoop vinden qua uitlijning...
Dat heb ik gisteren ook gedaan. Dan hoop ik dat het daarmee opgelost is.chielmi schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:11:
[...]
Bij mij heeft het wissen van de cache van Waze het probleem opgelost.
Waze blijft nu stabiel binnen de nieuwe interface van AA, al blijf ik de nieuwe interface een puinhoop vinden qua uitlijning...
Apart. Dit lijkt meer dan alleen een mockup te zijn: in de review van The Verge hebben ze diezelfde icoontjes wel, en die starten de assistant. Daar had ik die wijsheid ook vandaan, ik heb helaas zelf de nieuwe interface nog niet kunnen activerenSr_Ogel schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:44:
[...]
Zitten ook niet in de nieuwe interface. Of ik moet met mijn ogen dicht gekeken hebben. In de plaatjes hierboven wel maar mogelijk mockup
Update 15:23 vanuit auto: geen nieuwe icoontjes.
Misschien een regio dingetje, of ook iets wat ze serverside kunnen beïnvloeden.
Helaas heeft dit bij mij ook niet geholpen om te kunnen kiezen voor de nieuwe interface. Jammer hoor, want ik zou 'm ook graag willen uitproberen...chielmi schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:11:
[...]
Bij mij heeft het wissen van de cache van Waze het probleem opgelost.
Waar zit het dan in de oude interface?Sr_Ogel schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 14:44:
[...]
Zitten ook niet in de nieuwe interface. Of ik moet met mijn ogen dicht gekeken hebben. In de plaatjes hierboven wel maar mogelijk mockup
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
WhatsApp zie ik niet bij mij, maar telegram dan weer wel. Daar staan alleen de notificaties in.
Misschien dat WhatsApp een update nodig heeft hiervoor?
Misschien dat WhatsApp een update nodig heeft hiervoor?
Dat was mijn boodschap ook. Dat het niet in de nieuwe zit en ook niet in de oude.
Ik mis wel het oude home scherm nu rij je altijd met maps of spotify
Het is een regio dingetje.dixet schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 15:52:
[...]
Apart. Dit lijkt meer dan alleen een mockup te zijn: in de review van The Verge hebben ze diezelfde icoontjes wel, en die starten de assistant. Daar had ik die wijsheid ook vandaan, ik heb helaas zelf de nieuwe interface nog niet kunnen activeren![]()
Misschien een regio dingetje, of ook iets wat ze serverside kunnen beïnvloeden.
Heb even de telefoon op English -US gezet
en voila

Al heb ik nog steeds geen Whatsapp.
Grappige is bij News verteld ze het nederlandse nieuws zoals ik die heb ingesteld in Home app.
Wel raar is dat dit dus alleen in Amerika zo is. Waarom zou je deze apps niet gewoon ook in NL aanbieden?
Ik reed toch altijd met Spotify op het scherm. Ik mis het oude dus niet.stijn014 schreef op donderdag 1 augustus 2019 @ 21:28:
Ik mis wel het oude home scherm nu rij je altijd met maps of spotify
Heb mijn S9 net ook op engels-us gezet, maar krijg nog steeds niet de mogelijkheid om de nieuwe layout te krijgen.
- NAC Breda -
layout is niet taal afhankelijk.Ritchie schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:55:
Heb mijn S9 net ook op engels-us gezet, maar krijg nog steeds niet de mogelijkheid om de nieuwe layout te krijgen.
De geboden apps dus wel (calender, news, Weer).
Voor de nieuwe layout moet je iig beschikken over de laatste AA versie.
En cache leeghalen. DIt laatste werkt ook niet altijd. Maar een collega hier heeft gisteren de hele dag zijn cache leegehaald. En krijg toen uiteindelijk wel de optie voor de nieuwe layout.
Wacht even... Plex? Haha wat kun je daarmee binnen Android Auto? Filmpje streamen?DarkSide schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 07:50:
[...]
Het is een regio dingetje.
Heb even de telefoon op English -US gezet
en voila
[Afbeelding]
Al heb ik nog steeds geen Whatsapp.
Grappige is bij News verteld ze het nederlandse nieuws zoals ik die heb ingesteld in Home app.
Wel raar is dat dit dus alleen in Amerika zo is. Waarom zou je deze apps niet gewoon ook in NL aanbieden?
[...]
Ik reed toch altijd met Spotify op het scherm. Ik mis het oude dus niet.
Helaas (had ik stiekem wel gehoopt)Jimmy J. schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 10:11:
[...]
Wacht even... Plex? Haha wat kun je daarmee binnen Android Auto? Filmpje streamen?
Maar gewoon je eigen muziek libary.
Eventueel tidal en podcasts
Ik zie wel toevallig de optie onder instellingen in Android Auto op je telefoon "Probeer het nieuwe Android Auto", misschien dat deze even aangezet moet worden? (Zelf nog niet geprobeerd.)Ritchie schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 09:55:
Het hele 'probleem' is dus dat veel mensen deze optie niet krijgen.Louw Post schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:12:
[...]
Ik zie wel toevallig de optie onder instellingen in Android Auto op je telefoon "Probeer het nieuwe Android Auto", misschien dat deze even aangezet moet worden? (Zelf nog niet geprobeerd.)
Heeft iemand al eens gelet op de grootte van de app in verhouding tot wel of geen nieuwe lay-out?
Ik zie de app grootte hier van de ene op de andere dag van 32 MB naar 55 MB gaan en hoopte dus dat dat de nieuwe lay-out was, maar ik zie nog steeds geen toggle in de settings.
Straks eens checken in de auto.
Ik zie de app grootte hier van de ene op de andere dag van 32 MB naar 55 MB gaan en hoopte dus dat dat de nieuwe lay-out was, maar ik zie nog steeds geen toggle in de settings.
Straks eens checken in de auto.
Of dat deze optie nog aan het uitrollen is en men gewoon even geduldig moet afwachten totdat de optie beschikbaar is.
Jimmy J. schreef op vrijdag 2 augustus 2019 @ 12:21:
[...]
Het hele 'probleem' is dus dat veel mensen deze optie niet krijgen.
Ik heb inmiddels 2x gehad dat aa met de nieuwe look vast is gelopen. Met de oude nooit last gehad. Los koppelen en opnieuw verbinden dan werkt het weer.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
Ik heb inmiddels een uur of 4 rondgereden met de nieuwe Android Auto (Ford Fiesta 2018), het werkt best prima. Mooie vloeiende animaties bij het wisselen tussen Maps en Spotify, meldingen die makkelijk toegankelijk zijn, mooie interface van Spotify ook. Geen crashes gehad tot nu toe.
What's in the case?
Ik ben er tot nu toe erg tevreden mee. Sinds gister middag er mee gereden.Ron!n schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 11:26:
Ik heb inmiddels een uur of 4 rondgereden met de nieuwe Android Auto (Ford Fiesta 2018), het werkt best prima. Mooie vloeiende animaties bij het wisselen tussen Maps en Spotify, meldingen die makkelijk toegankelijk zijn, mooie interface van Spotify ook. Geen crashes gehad tot nu toe.
Ook wat me nu opviel is dat de apps die ik laatst gebruikte weer opstartten toen ik weer verbonden was met de auto, ook de muziek speelde verder af. (In mijn geval Waze met onderin Spotify.)
Het switchen van apps/schermen lijkt ook sneller te zijn.
Op zich is AA in nieuwe uiterlijk wel ok. De balk onderin is mij wat te groot, maar Waze maakt er wel een klein potje van met de positionering van elementen. De volgende aanwijzing stond eerst onder uitgelijnd, zat daarna achter het hamburgermenu en meer van dat soort rare quircks. Hopen dat het snel beter wordt
Overigens draait Waze wel in een hogere resolutie, zo lijkt het. Kan trouwens ook komen doordat mijn auto gisteren een firmware update voor de navi had.
Overigens draait Waze wel in een hogere resolutie, zo lijkt het. Kan trouwens ook komen doordat mijn auto gisteren een firmware update voor de navi had.
Sometimes you need to plan for coincidence
Nieuwe Android Auto is absoluut een verbetering wat mij betreft. Op zich is er geen echt nieuwe functionaliteit, maar een aantal zaken zorgen ervoor dat de ervaring veel beter is:
- app launcher is een stuk beter dan per submenu een lijstje apps van die categorie te krijgen
- navigatie start automatisch op
- audio gaat verder waar hij gebleven was ook bij een nieuwe rit
Heel tevreden mee.
Ik ben nu nog op zoek naar een manier om een eigen muziekbibliotheek af te spelen. Ik heb nu alles op een Synology staan, maar DS Audio is op dat vlak gewoon bagger. Je krijgt 100 random songs plus playlists die je in de app zelf definieert, maar het is gekkenwerk om overal playlists voor te maken.
Ik zie 2 mogelijkheden:
1. App die compatibel is met Android Auto en die de content van de Syno kan uitlezen zodat je per folder kan browsen
2. Muziek ergens in een cloud service zetten met een AA-compatibele app waarbij ook per folder kan gebrowsed worden
Iemand hier een elegante oplossing voor?
- app launcher is een stuk beter dan per submenu een lijstje apps van die categorie te krijgen
Heel tevreden mee.
Ik ben nu nog op zoek naar een manier om een eigen muziekbibliotheek af te spelen. Ik heb nu alles op een Synology staan, maar DS Audio is op dat vlak gewoon bagger. Je krijgt 100 random songs plus playlists die je in de app zelf definieert, maar het is gekkenwerk om overal playlists voor te maken.
Ik zie 2 mogelijkheden:
1. App die compatibel is met Android Auto en die de content van de Syno kan uitlezen zodat je per folder kan browsen
2. Muziek ergens in een cloud service zetten met een AA-compatibele app waarbij ook per folder kan gebrowsed worden
Ik gebruik Google Music hiervoor. Volgens mij kun je hierbij niet per folder scrollen maar dat was dacht ik omdat dit teveel zou afleiden van het rijden. Wel kun je spraakgestuurd je gewenste muziek aanzetten.MatthiasDS schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:26:
Nieuwe Android Auto is absoluut een verbetering wat mij betreft. Op zich is er geen echt nieuwe functionaliteit, maar een aantal zaken zorgen ervoor dat de ervaring veel beter is:
Heel tevreden mee.
Ik zie 2 mogelijkheden:
Ik heb een GPM abo en daar moet ik dan inderdaad eens mee experimenteren.Ebbao schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 11:35:
[...]
Ik gebruik Google Music hiervoor. Volgens mij kun je hierbij niet per folder scrollen maar dat was dacht ik omdat dit teveel zou afleiden van het rijden. Wel kun je spraakgestuurd je gewenste muziek aanzetten.
Alleen is daar de onzekerheid gezien de geleidelijke overgang naar YT music. Ik weet niet of het de bedoeling is dat YT music ook de mogelijkheid krijgt om eigen muziek te uploaden.
Kan dat niet met Plex op de Synology en in AA?
Hier krijg ik nu ook de melding om de nieuwe interface te gebruiken. Dus mensen wacht geduldig af.
Hier is die ook zichtbaar, vanmiddag even kijken hoe het er uit ziet.dutchnltweaker schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 06:20:
Hier krijg ik nu ook de melding om de nieuwe interface te gebruiken. Dus mensen wacht geduldig af.
⛔ Trackers of betalen ⛔
Ik heb hem nu ook idd, zonder speciale acties uit te voeren. Straks in de auto testen.dutchnltweaker schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 06:20:
- NAC Breda -
Op het eerste gezicht zal dat ook niet lukken als ik hier kijk: https://support.plex.tv/articles/115002453214-android-auto/thesystem schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 15:58:
Kan dat niet met Plex op de Synology en in AA?
The options available will be
Music
- Playlists: all playlists existing on the selected Plex Media Server
- Recently Played: Recent Artists that were played from the server
- Recently Added: Recently added Albums on the server
- Artist: List of Artists from all available music libraries on that server (all libraries are combined)
- Downloaded: Items Synced to the the phone
Mijn Plex is inderdaad zichtbaar in AA. Ik heb wel een lifetime premium abbonement, weet niet hoe dat zit met de voorwaarden. Je kan dus wanneer je Plex server remote accessable is je music browsen (of TIDAL). Daarna streamt hij vanaf je server.
Of het offline mogelijk is weet ik zo gauw niet. Nog niet geprobeerd.
Of het offline mogelijk is weet ik zo gauw niet. Nog niet geprobeerd.
MatthiasDS schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:21:
[...]
Op het eerste gezicht zal dat ook niet lukken als ik hier kijk: https://support.plex.tv/articles/115002453214-android-auto/
[...]
Grote roll-out nu voor de nieuwe interface.
Mensen die voorheen NIET de optie kregen: voordat je in de auto stapt even bij settings kijken of het al kan. Grote kans nu. Geen cache clearen of geforceerd stoppen nodig.
Mensen die voorheen NIET de optie kregen: voordat je in de auto stapt even bij settings kijken of het al kan. Grote kans nu. Geen cache clearen of geforceerd stoppen nodig.
Ik kreeg de vraag deze ochtend gewoon in de auto. 1x usb stekker uit en in en het was geregeld.
Garmin FR245M + HRM-RUN
Na heel vaak het legen van de cache en geforceerd stoppen, wat tot geen enkel resultaat heeft geleid, heb ik inmiddels ook 'ineens' de keuze bij settings. De grote uitrol lijkt dus inderdaad een feit. Kan ik vanmiddag eindelijk ook de nieuwe interface uitproberen.Jimmy J. schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:38:
Ik heb sinds vrijdag een nieuwe auto met Android Auto ondersteuning.
Voor navigatie gebruik ik Waze.
Wanneer ik via voice command een navigatie start, doet Waze het introductiestukje (en eventuele keuzes als de bestemming nog niet helemaal duidelijk was) in het Frans. Als de navigatie daarna start zijn de instructies wel gewoon in het Nederlands.
Heeft iemand enig idee hoe dit komt en hoe dit op te lossen is? Taal bij Waze staat op Nederlands, telefoon ook Nederlands. Ben met deze telefoon nog nooit in Frankrijk geweest.
Het enige Franse aspect is de auto zelf, dat is een Renault ;-) Maar ook daarvan is de ingestelde taal gewoon Nederlands.
Voor navigatie gebruik ik Waze.
Wanneer ik via voice command een navigatie start, doet Waze het introductiestukje (en eventuele keuzes als de bestemming nog niet helemaal duidelijk was) in het Frans. Als de navigatie daarna start zijn de instructies wel gewoon in het Nederlands.
Heeft iemand enig idee hoe dit komt en hoe dit op te lossen is? Taal bij Waze staat op Nederlands, telefoon ook Nederlands. Ben met deze telefoon nog nooit in Frankrijk geweest.
Het enige Franse aspect is de auto zelf, dat is een Renault ;-) Maar ook daarvan is de ingestelde taal gewoon Nederlands.
Verwijderd
"for car screen only". Helaas, op de telefoon moet ik het nog met de oude doen dus.Jimmy J. schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:38:
Nieuwe interface komt ook niet naar de telefoon. Sterker nog, gaat geheel verdwijnen.
De geupdate interface ziet er goed en vloeiend uit. Maar toch blijft Google soms rare keuzes maken:
- Waarom kan ik sommige apps niet verbergen? Ik gebruik alleen Spotify, ik hoef Play Music niet op 't homescherm
- Waarom heb je met de telefoon op Engels-US wel de 'calendar-assistant' maar ingesteld op Nederland niet?
- Waarom kun je dat rare achtergrond plaatje niet vervangen voor een eigen foto, of gewoon zwart maken?
Ik vind het jammer dat het weerbericht weg is en dat naar huis navigeren nu meer klikken vergt.
- Waarom kan ik sommige apps niet verbergen? Ik gebruik alleen Spotify, ik hoef Play Music niet op 't homescherm
- Waarom heb je met de telefoon op Engels-US wel de 'calendar-assistant' maar ingesteld op Nederland niet?
- Waarom kun je dat rare achtergrond plaatje niet vervangen voor een eigen foto, of gewoon zwart maken?
Ik vind het jammer dat het weerbericht weg is en dat naar huis navigeren nu meer klikken vergt.
Zelfde hier, zojuist gecontroleerd en inderdaad het vinkje staat er nu.henry_boy schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 11:13:
[...]
Na heel vaak het legen van de cache en geforceerd stoppen, wat tot geen enkel resultaat heeft geleid, heb ik inmiddels ook 'ineens' de keuze bij settings. De grote uitrol lijkt dus inderdaad een feit. Kan ik vanmiddag eindelijk ook de nieuwe interface uitproberen.
Net in de auto getest "Ford Focus ST-Line 2019" met laatste versie van SYNC3 en de nieuwe versie van android auto werkt correct. Hopelijk is de telefonie bug nu ook opgelost. fingers crossed.
https://support.google.co...m/AAAA6SY52nIbqPWRD1MEdA/
Weet iemand al of met de migratie van android auto naar google assistant ook 3th party navigatie apps toegestaan worden zoals TomTom Go Mobile? Gebruik nu namelijk TomTom (op me telefoon) in combinatie met android auto.
Is er iemand die de Waze-achtige opties voor het melden van een verstoring en de snelheidsmeter in Google Maps al zichtbaar heeft in de auto?
Op het telefoonscherm werkt dit al, maar in de auto werkt het niet. Ik had gehoopt dat dit met de nieuwe layout mee zou komen, maar helaas.
Op het telefoonscherm werkt dit al, maar in de auto werkt het niet. Ik had gehoopt dat dit met de nieuwe layout mee zou komen, maar helaas.
Lijkt mij niet zo'n rare keuze dat een app launcher de geinstalleerde (en compatibele) apps toont? Sowieso zal de music app die je steeds gebruikt altijd op de bovenste rij icons staan dus steeds snel bereikbaar.Jimmy J. schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 12:30:
Geen idee, dit vind ik ook raar. Echter is "OK Google - wat staat er op de agenda vandaag?" eleganter dan naar je app launcher te moeten om een app aan te tikken.- Waarom heb je met de telefoon op Engels-US wel de 'calendar-assistant' maar ingesteld op Nederland niet?
"OK Google - welk weer wordt het vandaag?"Ik vind het jammer dat het weerbericht weg is en dat naar huis navigeren nu meer klikken vergt.
Hoe vergt navigeren meer klikken? Bij mij net minder klikken, aangezien de navigatie nu standaard op staat.
Vorige AA was het proces:
Telefoon koppelen => tik navigatie => tik hamburger menu (in Waze) => tik huis
Nu:
Telefoon koppelen => tik hamburger menu => tik huis
Of "OK Google - rij naar huis" natuurlijk
Vorige AA was het proces:MatthiasDS schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:18:
Hoe vergt navigeren meer klikken? Bij mij net minder klikken, aangezien de navigatie nu standaard op staat.
Telefoon koppelen => tik navigatie => tik hamburger menu (in Waze) => tik huis
Telefoon koppelen => tik op 'Thuis' in Android Auto homescreen.
Eén tik. That's it.
Ja, hier nu ookJimmy J. schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:38:
Ryzen 7 7800X3D - Gigabyte B850 AORUS ELITE - Sapphire Nitro+ Radeon RX 9070 XT - Fractal Design Meshify 3 - Arctic Liquid Freezer III Pro 280 - Kingston Fury Beast 32GB - WD_Black 2TB
Juist! Had ik over het hoofd gezien.dreamscape schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:20:
[...]
Telefoon koppelen => tik op 'Thuis' in Android Auto homescreen.
Eén tik. That's it.
Goed ja, nu zijn het er 2. Of je spreekt het even snel in.
Ik vind het ook niet zo'n issue hoor.MatthiasDS schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:23:
[...]
Juist! Had ik over het hoofd gezien.
Goed ja, nu zijn het er 2. Of je spreekt het even snel in.
Daarnaast doe ik de helft van mijn ritten in mijn privé-auto zonder AA-ondersteuning, dus met standalone AA in de oude vormgeving, dus ik kan regelmatig met één tik naar huis.
De andere helft van de ritten doe ik in de auto van de zaak mét AA op de headunit, vanaf vanmiddag dus met nieuwe vormgeving. Eens kijken hoe dat gaat
Overigens heb ik bij mijn telefoon het issue dat de assistent soms overschakelt op Engels. Voor een appje naar huis is dat niet erg (want door het antwoord 'you want to chat...' weet ik al dat hij ineens geswitcht is)
Maar als ik in de auto van de zaak een muziekje wil kiezen is het wel zo handig om van tevoren al te weten welke taal hij verwacht.
Anders vraag ik 'Speel Rammstein' en krijg ik als antwoord:
'Ok, spelling Rammstein. Ar ee em em es tie iee ai en'.

Dit heb ik ook. Het is me niet zo duidelijk op welke basis hij switcht. Voor berichten zeg ik steevast "stuur een bericht op whatsapp naar x" en dan weet hij dat het over NL gaat, maar voor muziek is het inderdaad moeilijker.dreamscape schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:30:
[...]
Overigens heb ik bij mijn telefoon het issue dat de assistent soms overschakelt op Engels. Voor een appje naar huis is dat niet erg (want door het antwoord 'you want to chat...' weet ik al dat hij ineens geswitcht is)
Maar als ik in de auto van de zaak een muziekje wil kiezen is het wel zo handig om van tevoren al te weten welke taal hij verwacht.
Wat ik wel handig vind in de nieuwe interface is dat je bij de navigatie onderin ook de knoppen hebt zitten van Spotify. Bij de vorige versie moest je telkens via het hoofdmenu naar Spotify.
⛔ Trackers of betalen ⛔
Erg handig inderdaad. In de vorige Polo die ik zakelijk reed zaten nog knoppen op het stuur en kon je tijdens het navigeren daarmee nummers skippen. Nieuwe Polo heeft die knoppen niet, dus daarbij moest ik steeds switchen tussen navigatie en muziek. Nu niet meer dus
Bij mij werkt alleen de route-aanduiding niet aan de onderkant als Spotify open staat.
Ik krijg alleen maar het Google Maps icoontje, maar niet zoals dit:

Of moet ik daarvoor de telefoon op Engels zetten?
Ik krijg alleen maar het Google Maps icoontje, maar niet zoals dit:

Of moet ik daarvoor de telefoon op Engels zetten?

Let op:
Android Auto zit tegenwoordig standaard in Android 10. Voor diegene die nog geen Android 10: het is niet toegestaan om hier alternatieve download-links neer te zetten.
Posts over Android Auto Wireless hoort thuis in [Android Auto Wireless] Ervaringen & Discussie
Android Auto zit tegenwoordig standaard in Android 10. Voor diegene die nog geen Android 10: het is niet toegestaan om hier alternatieve download-links neer te zetten.
Posts over Android Auto Wireless hoort thuis in [Android Auto Wireless] Ervaringen & Discussie