Ik zou eigenlijk van fabrikanten verwachten dat de rj45 stekker weerbestendig en weggewerkt op de camera aan te sluiten is. Maar ik merk inderdaad dat dit veelal niet het geval is. Wat je zegt, dan maar via een aansluitdoos of via een arm.Gwaihir schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:20:
[...]
De RJ45 aansluiting is nou niet bepaald ontwikkeld voor buiten gebruik. Er moet dus wat mee gedaan worden en bij de meeste fabrikanten werkt dat d.m.v. bijbehorende aansluitdozen, als 'voet' voor de camera. Ik vind dat een logische oplossing die het geheel m.i. ook niet lelijker maakt dan een camera nu eenmaal is.
Wel een tikkie gek dat waar je toch 80% van de tijd dezelfde doos nodig hebt, die meestal los bijgekocht moet worden (veelal tegen de toch wat aangedikte prijzen van accessoires).
Afhankelijk van het model. Ik zie op Youtube zowel directe rj45 aansluitingen als ook de bekende tri-pigtail kabel.vuurvreter63 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:29:
Bij Hikvision apparatuur is de RJ45 aansluiting standaard, maar dat had je w.s. al gelezen @Ichiko ?
Het voordeel van de Hikvision camera's is dat ze meerdere aansluitingsmogelijkheden hebben, de RJ45 is daar standaard bij voor PoE. En bij de nieuwere camera's is er extra ruimte in de "voet" om de kabels weg te werken. Ook standaard is de "plug" om je RJ45 aansluiting waterdicht te maken.Ichiko schreef op maandag 29 december 2025 @ 19:50:
[...]
Afhankelijk van het model. Ik zie op Youtube zowel directe rj45 aansluitingen als ook de bekende tri-pigtail kabel.
Hier een willekeurig filmpje om je een indruk te geven YouTube: NEW Hikvision Hybrid Dome Camera | Active Deterrent, PTRZ van de waterdichte plug die al in de camera zit en de ruimte om de kabel in de behuizing weg te werken. Maar bekijk ook even het hele filmpje.
Hikvision gebruiker
Idem bij Dahua en ik vermoed ook andere merken.vuurvreter63 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:14:
[...]
Het voordeel van de Hikvision camera's is dat ze meerdere aansluitingsmogelijkheden hebben, de RJ45 is daar standaard bij voor PoE. En bij de nieuwere camera's is er extra ruimte in de "voet" om de kabels weg te werken. Ook standaard is de "plug" om je RJ45 aansluiting waterdicht te maken.
Hier een willekeurig filmpje om je een indruk te geven YouTube: NEW Hikvision Hybrid Dome Camera | Active Deterrent, PTRZ van de waterdichte plug die al in de camera zit en de ruimte om de kabel in de behuizing weg te werken. Maar bekijk ook even het hele filmpje.
Ik ben voornemens om ook wat camera's op te hangen rond mijn huis. Het is een 2-onder-1-kap/schakel woning, dus ik heb alleen te maken met de voorzijde en achterzijde van het huis.
Ik heb voor een lantaarnpaal in de tuin, dus dat lijkt me uitermate geschikt voor een Hikvision G3 camera, die ook met relatief weinig omgevingslicht mooi kleurenbeeld geeft. Het is alleen wel tegenlicht, dus geen idee of het dan ook zo mooi werkt. Ik weet zo niet of Dahua een vergelijkbare techniek heeft, of waar deze verder in uitblinkt? Ik zie namelijk vaak Hikvision en Dahua genoemd worden als kwalitatieve camera's.
In de achtertuin heb ik geen verlichting, dus wellicht is daar IR de betere optie?
Het is de bedoeling dat de camera's bedraad aangesloten gaan worden en dan het liefst met 1 UTP kabel, dus met POE.
Ik heb een kleine plattegrond gemaakt en daarnaast staat een streetview afbeelding van de voorzijde.
Aan de voorzijde zie ik 2 mogelijkheden qua positie;
Voor de voortuin denk ik dat zowel 4mm als 2.8mm voldoende beeldhoek geeft om alles vast te leggen.
Voor de achtertuin hang ik de camera onder de overkapping, daar lijkt 4mm al breed genoeg qua beeldhoek. Qua plaatsing heb ik alle vrijheid, moet alleen rekening houden met de middelste paal van de overkapping. Idealiter hang ik de camera zo dicht mogelijk tegen de muur van de achterburen.
Zoom heb ik denk ik niet nodig. Ik hang de camera idealiter ook onder het dakoverstek, waardoor het ook beter beschermd is tegen mechanische invloeden. Dus daarom lijkt me de turret form-factor het meest voor de hand liggend. Als ik het goed heb zijn deze evt nog roteerbaar, hoewel ik denk daar niet heel veel gebruik van te hoeven maken bij juiste plaatsing.
In eerste instantie was ik van plan de camera's op mijn Synology NAS aan te sluiten, maar waarschijnlijk biedt een NVR meer opties. Ik kan de NAS dan nog altijd als backup gebruiken eventueel. Ik wil het geheel wel koppelen aan Homey, ik wil iig melding ontvangen met beeld en evt een lamp laten schakelen.
Ik heb voor een lantaarnpaal in de tuin, dus dat lijkt me uitermate geschikt voor een Hikvision G3 camera, die ook met relatief weinig omgevingslicht mooi kleurenbeeld geeft. Het is alleen wel tegenlicht, dus geen idee of het dan ook zo mooi werkt. Ik weet zo niet of Dahua een vergelijkbare techniek heeft, of waar deze verder in uitblinkt? Ik zie namelijk vaak Hikvision en Dahua genoemd worden als kwalitatieve camera's.
In de achtertuin heb ik geen verlichting, dus wellicht is daar IR de betere optie?
Het is de bedoeling dat de camera's bedraad aangesloten gaan worden en dan het liefst met 1 UTP kabel, dus met POE.
Ik heb een kleine plattegrond gemaakt en daarnaast staat een streetview afbeelding van de voorzijde.
![]() | ![]() |
- Positie A lijkt me handig qua hoogte, zodat de camera beter het gezicht kan vastleggen. Het grote nadeel is dat het niet mogelijk is om een groot deel van de voortuin én de auto vast te leggen, zonder de camera recht naar de voordeur van de buren te laten wijzen*. Alleen daarom al valt deze positie eigenlijk af denk ik.
- Positie B heeft in dat opzicht veel beter overzicht op de hele voortuin, maar hangt dus wel vrij hoog.
Voor de voortuin denk ik dat zowel 4mm als 2.8mm voldoende beeldhoek geeft om alles vast te leggen.
Voor de achtertuin hang ik de camera onder de overkapping, daar lijkt 4mm al breed genoeg qua beeldhoek. Qua plaatsing heb ik alle vrijheid, moet alleen rekening houden met de middelste paal van de overkapping. Idealiter hang ik de camera zo dicht mogelijk tegen de muur van de achterburen.
Zoom heb ik denk ik niet nodig. Ik hang de camera idealiter ook onder het dakoverstek, waardoor het ook beter beschermd is tegen mechanische invloeden. Dus daarom lijkt me de turret form-factor het meest voor de hand liggend. Als ik het goed heb zijn deze evt nog roteerbaar, hoewel ik denk daar niet heel veel gebruik van te hoeven maken bij juiste plaatsing.
In eerste instantie was ik van plan de camera's op mijn Synology NAS aan te sluiten, maar waarschijnlijk biedt een NVR meer opties. Ik kan de NAS dan nog altijd als backup gebruiken eventueel. Ik wil het geheel wel koppelen aan Homey, ik wil iig melding ontvangen met beeld en evt een lamp laten schakelen.
- Maak ik met een Hikvision G3 turretcamera voor de voortuin de beste keuze, of zijn er vergelijkbare/betere alternatieven?
- Volstaat een Hikvision IR turretcamera voor de achtertuin, of zijn er specifieke modellen die beter presteren in deze omstandigheden?
- Klopt het dat een NVR beter werkt dan een NAS alleen?
- Dient de videodeurbel van hetzelfde merk te zijn?
@LA-384 Wat heb je al gevonden door terug te lezen in dit topic? Er zijn meerdere goede merken met goede nachtzichtcamera's. De "beste" vallen vast buiten je budget
Daarnaast moet je letten op aantal pixels, lens verhouding, lens lengte (of zoom), F-waarde, etc. Er staan eerder wat links naar achterliggende beschrijvingen.
Als de lantaarnpaal altijd aanstaat en niet met een flinke schop uitgaat zal dat vast voldoende zijn. Anders een losse lamp met bewegings sensor of een combi camera met zowel IR als normaal licht. Hou rekening met de buren! Afstemmen of het extra beeld afplakken. Ruzie ligt op de loer.
Als de lantaarnpaal altijd aanstaat en niet met een flinke schop uitgaat zal dat vast voldoende zijn. Anders een losse lamp met bewegings sensor of een combi camera met zowel IR als normaal licht. Hou rekening met de buren! Afstemmen of het extra beeld afplakken. Ruzie ligt op de loer.
Ik heb er nog niet zo heel veel over gelezen, of anders gezegd, wel paar keer poging gedaan, maar vervolgens weer gestopt door het overweldigende keuze-aanbod. Het leek me goed eerst de situatie uiteen te zetten en dan enkele handvatten te krijgen om verder te zoeken. Zoals je ziet ben ik niet beroerd enig werk te steken in de voorbereiding, maar compleet van 0 beginnen en niet weten waar te beginnen, daar heb ik geen tijd voor. Ik hoef echt geen hapklare antwoorden, maar een beetje wijzen naar een richting of wat informatie die op mijn situatie van toepassing is, is voldoende om handvatten te hebben voor verder onderzoek. Je geeft aan dat er meer goede merken zijn, kun je die benoemen?DjoeC schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:23:
@LA-384 Wat heb je al gevonden door terug te lezen in dit topic? Er zijn meerdere goede merken met goede nachtzichtcamera's. De "beste" vallen vast buiten je budget
Bij mij is het altijd een proces, in het begin weet ik niet goed waar te starten, maar met wat hulp ga ik me er meer en meer in verdiepen en kom ik uiteindelijk tot een eigen conclusie.
Ik zag dat de g3 camera's van hikvision zo'n €300 per stuk kosten. Het budget kent niet direct harde grenzen, maar voor m'n gevoel is dat een mooie bovengrens qua camera. Gevoelsmatig is €500 voor een enkele camera wél een harde grens, ongeacht de eventuele extra kwaliteit is het dat voor m'n gevoel niet meer waard.
Je bedoeld waarschijnlijk het aantal pixels tov de sensordiameter, dat zegt meer dan pixels alleen. De lengte van de lens hangt samen met de sensorgrootte, dus dat alleen zegt minder dan de beeldhoek denk ik (zo werkt het althans in de fotografie). F-waarde zegt iets over het benodigde licht, maar tegelijkertijd over de scherptediepte. Daar heb ik nog niet naar gekeken, maar zal ik binnenkort eens mee gaan vergelijken.Daarnaast moet je letten op aantal pixels, lens verhouding, lens lengte (of zoom), F-waarde, etc. Er staan eerder wat links naar achterliggende beschrijvingen.
Dat is een goeie van die lamp. Ik ga het niet uittesten, maar zal er rekening mee houden. Uiteraard zal ik een en ander ook nog bij de buren voorleggen. Wat bedoel je met afplakken? Echt met tape, of digitaal afschermen? Het eerste lijkt me met een camera die kan draaien niet echt zinvol.Als de lantaarnpaal altijd aanstaat en niet met een flinke schop uitgaat zal dat vast voldoende zijn. Anders een losse lamp met bewegings sensor of een combi camera met zowel IR als normaal licht. Hou rekening met de buren! Afstemmen of het extra beeld afplakken. Ruzie ligt op de loer.
[ Voor 3% gewijzigd door LA-384 op 31-12-2025 17:05 ]
@LA-384
Met een Hikvision ColorVU G3 versie camera gaat het zeker lukken.
De lantaarn zal zeker voor voldoende verlichting zorgen, hier staat ook een lantaarn recht voor het huis en dat werkt perfect.
Houdt er wel rekening mee, dat je bij zowel A en B een dode hoek hebt, en dat is helaas niet te voorkomen.
Tenzij je de camera aan de lantaarnpaal kan monteren op het huis gericht (de meest ideale situatie).
Hang ook je camera niet te hoog (1.70 mtr is de ideale hoogte) want je wil zien wat er onder (zoals @DjoeC zegt) het petje zit en niet de bovenkant van het petje zien. Net boven je rolluik zou een betere plek zijn en strak tegen de regenpijp aan, zodat de camera voor het gespuis wat wegvalt.
Op de Hik-Connect app kan je meldingen ontvangen van je camera en zo'n melding maakt meestal een filmpje van 1,5 tot 2 minuten, dus het object staat er goed op.
Een NVR geeft altijd het beste resultaat en een NAS zou ik niet doen, dat geeft regelmatig toch vreemde fouten, heb ik uit ervaring ondervonden. De nieuwste ds-7608nxi-i2/8p/Vpro NVR is wel wat duurder maar is ideaal om dingen terug te vinden en maakt zoeken een fluitje van een cent.
Ik zou zelf voor een 2.8 mm camera gaan voor het meeste beeld.
En om ruzie te voorkomen, overleg met je buren ook zij hebben er voordeel van dat jij een camera hebt, is mijn ervaring met mijn eigen camera's. Willen ze niet, dan kan je een Privacy mask tekenen, om delen af te dekken. Eenmaal afgedekt is er bij een gebeurtenis geen waarneming waar de buren iets aan kunnen hebben.
NB:
Heb je een camera gevonden, zoek dan op Youtube naar een review van dat type.
Een paar postings terug heb ik link geplaatst van zo'n review.
Met een Hikvision ColorVU G3 versie camera gaat het zeker lukken.
De lantaarn zal zeker voor voldoende verlichting zorgen, hier staat ook een lantaarn recht voor het huis en dat werkt perfect.
Houdt er wel rekening mee, dat je bij zowel A en B een dode hoek hebt, en dat is helaas niet te voorkomen.
Tenzij je de camera aan de lantaarnpaal kan monteren op het huis gericht (de meest ideale situatie).
Hang ook je camera niet te hoog (1.70 mtr is de ideale hoogte) want je wil zien wat er onder (zoals @DjoeC zegt) het petje zit en niet de bovenkant van het petje zien. Net boven je rolluik zou een betere plek zijn en strak tegen de regenpijp aan, zodat de camera voor het gespuis wat wegvalt.
Op de Hik-Connect app kan je meldingen ontvangen van je camera en zo'n melding maakt meestal een filmpje van 1,5 tot 2 minuten, dus het object staat er goed op.
Een NVR geeft altijd het beste resultaat en een NAS zou ik niet doen, dat geeft regelmatig toch vreemde fouten, heb ik uit ervaring ondervonden. De nieuwste ds-7608nxi-i2/8p/Vpro NVR is wel wat duurder maar is ideaal om dingen terug te vinden en maakt zoeken een fluitje van een cent.
Ik zou zelf voor een 2.8 mm camera gaan voor het meeste beeld.
En om ruzie te voorkomen, overleg met je buren ook zij hebben er voordeel van dat jij een camera hebt, is mijn ervaring met mijn eigen camera's. Willen ze niet, dan kan je een Privacy mask tekenen, om delen af te dekken. Eenmaal afgedekt is er bij een gebeurtenis geen waarneming waar de buren iets aan kunnen hebben.
NB:
Heb je een camera gevonden, zoek dan op Youtube naar een review van dat type.
Een paar postings terug heb ik link geplaatst van zo'n review.
[ Voor 4% gewijzigd door vuurvreter63 op 31-12-2025 17:35 ]
Hikvision gebruiker
Een camera die kan draaien is niet zinvol want dan kan ie naar een richting die je niet wilt en vallen er gaten in je dekking. En ja, als je buren niet willen bedoel ik inderdaad fysiek, zichtbaar hun hoek afplakken. Electronisch kun je namelijk met een druk op de knop weer ongedaan maken en dat zou ik als buurman niet vertrouwen, ongeacht wat voor beste vent jij bent..... Enneh, een 8MP is niet zonder meer beter dan een 4MP camera. Doe je due diligence.LA-384 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:03:
Wat bedoel je met afplakken? Echt met tape, of digitaal afschermen? Het eerste lijkt me met een camera die kan draaien niet echt zinvol.
Hikvision zelf adviseert dat een 4Mp camera beter is dan 8 Mp, dit ter info.DjoeC schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:34:
[...]
Een camera die kan draaien is niet zinvol want dan kan ie naar een richting die je niet wilt en vallen er gaten in je dekking. En ja, als je buren niet willen bedoel ik inderdaad fysiek, zichtbaar hun hoek afplakken. Electronisch kun je namelijk met een druk op de knop weer ongedaan maken en dat zou ik als buurman niet vertrouwen, ongeacht wat voor beste vent jij bent..... Enneh, een 8MP is niet zonder meer beter dan een 4MP camera. Doe je due diligence.
Hikvision gebruiker
@LA-384 Nou vooruit, begin hier: DjoeC in "Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2" En voor Dahua prijzen een mailtje naar Andy @empiretecandy op dat forum of via zijn website https://empiretech01.com/collections/full-color
Had ik ook gelezen idd, waarschijnlijk dus vanwege de pixelgrootte op de sensor (kleinere pixels = meer ruis).vuurvreter63 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:36:
Hikvision zelf adviseert dat een 4Mp camera beter is dan 8 Mp, dit ter info.
Thanks! Ik heb de berichten gebookmarked, ga er mee aan de slag wanneer ik weer in de gelegenheid ben.DjoeC schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:42:
@slb Nou vooruit, begin hier: DjoeC in "Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2" En voor Dahua prijzen een mailtje naar Andy @empiretecandy op dat forum of via zijn website https://empiretech01.com/collections/full-color
@DjoeC ik vermoed dat je een ander wilde aansprekenDjoeC schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:42:
@slb Nou vooruit, begin hier: DjoeC in "Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2" En voor Dahua prijzen een mailtje naar Andy @empiretecandy op dat forum of via zijn website https://empiretech01.com/collections/full-color
prompt $p $g
Apologies, tag aangepast.slb schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:59:
[...]
@DjoeC ik vermoed dat je een ander wilde aanspreken
Even wat algemene informatie hier omdat ik wat inconsistenties lees hier. Ik intalleer beeiligingscamera's als professional, ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar weet ondertussen wel wat goed en niet goed werkt.
Als eerste de hoogte van de camera, dat is afhankelijk van wat je wilt bereiken, wil je overzicht van een terrein ? Dan hoog plaatsen op 4 meter. Wil je meer detail zoals kentekens, gezichten etc etc dan op 2,80M hoogte, maar ook hier spelen de DORI specs van de camera een grote rol in.
4 vs 8MP
Voor low light performance is de keuze altijd een 4MP met een zo groot mogelijke sensor, vaak is dat een 1/1.2" beeldsensor. Die combinatie zorgt voor zeer goede performance in het donker. Vaak is er dan zelfs geen aanvullende verlichting nodig. 8MP camera's worden vaak toegepast in ruimtes waar altijd veel verlichting is en de klant perse veel pixels wil. 4MP is eigenlijk altijd de way to go als je te maken krijgt met low light settings. Maar dan wel in combinatie met een zo groot mogelijke sensor.
Hikvision , Dahua is leuk om mee te rommelen, maar kwalitatief en technisch gezien zijn dit geen hoogvliegers, ik zie deze merken hier regelmatig voorbij komen.
Kijk naar merken zoals Hanwha, Bosch, of Uniview. Deze merken bewijzen zich keer op keer.
Als eerste de hoogte van de camera, dat is afhankelijk van wat je wilt bereiken, wil je overzicht van een terrein ? Dan hoog plaatsen op 4 meter. Wil je meer detail zoals kentekens, gezichten etc etc dan op 2,80M hoogte, maar ook hier spelen de DORI specs van de camera een grote rol in.
4 vs 8MP
Voor low light performance is de keuze altijd een 4MP met een zo groot mogelijke sensor, vaak is dat een 1/1.2" beeldsensor. Die combinatie zorgt voor zeer goede performance in het donker. Vaak is er dan zelfs geen aanvullende verlichting nodig. 8MP camera's worden vaak toegepast in ruimtes waar altijd veel verlichting is en de klant perse veel pixels wil. 4MP is eigenlijk altijd de way to go als je te maken krijgt met low light settings. Maar dan wel in combinatie met een zo groot mogelijke sensor.
Hikvision , Dahua is leuk om mee te rommelen, maar kwalitatief en technisch gezien zijn dit geen hoogvliegers, ik zie deze merken hier regelmatig voorbij komen.
Kijk naar merken zoals Hanwha, Bosch, of Uniview. Deze merken bewijzen zich keer op keer.
Bedankt voor de feedback, ik lees in verschillende fora dat de gebruiksvriendelijkheid van de Hikvision interface minder is.Galaxis schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:37:
Even wat algemene informatie hier omdat ik wat inconsistenties lees hier. Ik intalleer beeiligingscamera's als professional, ik zeg niet dat ik de wijsheid in pacht heb, maar weet ondertussen wel wat goed en niet goed werkt.
4 vs 8MP
Kan je hier iets over melden, is de installatie te doen met beperkte netwerk kennis?
Is de app user friendly, zal mijn a technische vrouw hier ook mee uit de voeten kunnen?
Alvast bedankt!
Beste @GalaxisGalaxis schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:37:
4 vs 8MP
Jouw reactie is niets anders dan dat anderen en ook ik hier geven, dus waar jij de inconsistentie vandaan haalt is mij een raadsel.
En de gemiddelde bezoeker hier, is niet een professionele gebruiker die gemiddeld €1500,00 voor een camera uitgeeft. En ja die merken zullen ongetwijfeld beter scoren maar daar is men niet naar opzoek.
Wil je een camera kopen van welk merk dan ook, zoek de info op youtube daar staat genoeg.
Voorbereiding is het halve werk.
[ Voor 3% gewijzigd door vuurvreter63 op 02-01-2026 11:17 ]
Hikvision gebruiker
Geen ervaring met NVR's.LA-384 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:06:
- Klopt het dat een NVR beter werkt dan een NAS alleen?
- Dient de videodeurbel van hetzelfde merk te zijn?
Maar een Synology NAS kan i.i.g. wel prima overweg met zowel standaard camera's als een Reolink PoE deurbel. Detecteert ook dat er aangebelt wordt enzo.
Tja, ik zou ook graag mijn Dahua's vervangen door Bosch, Axis, .... Maar die vallen toch echt buiten mijn tweaker budget. Daarnaast vraag ik me af of de prestatie/levensduur etc. voor het "gemiddeld" bedrijf het prijsverschil rechtvaardigt. Als je de boel laat installeren, opzetten en onderhouden vermindert het kosten deel van de hardware natuurlijk tov het totaal besteed bedrag, uren van een goede installateur zijn ook niet gratis dus begrijp ik dat de afweging anders uit kan (zal?) vallen.Galaxis schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 08:37:
4 vs 8MP
"en de klant perse veel pixels wil" doet me denken aan de pixel race bij consumenten foto en video camera's..... Meer pixels bekt (en verkoopt) beter
Goed verhaal, de prijzen die jij vind zijn wel exorbitant. Een goede hanwha of uniview kost niks meer dan een hikvision/dahua. Sterkerk nog, vaak nog minder, echter presteren deze camera's een stuk beter. Buiten het feit om dat de merken die ik heb genoemd voldoen aan de NDAA, ook wel fijn lijkt mij.vuurvreter63 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:15:
[...]
Beste @Galaxis
Jouw reactie is niets anders dan dat anderen en ook ik hier geven, dus waar jij de inconsistentie vandaan haalt is mij een raadsel.
En de gemiddelde bezoeker hier, is niet een professionele gebruiker die gemiddeld €1500,00 voor een camera uitgeeft. En ja die merken zullen ongetwijfeld beter scoren maar daar is men niet naar opzoek.
Wil je een camera kopen van welk merk dan ook, zoek de info op youtube daar staat genoeg.
Voorbereiding is het halve werk.
Exact, 4MP is eigenlijk the way to go. 8MP is leuk , maar het schrijft behoorlijk wat meer data weg naar de NVR ondaks H265 of H265+ .DjoeC schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:09:
[...]
Tja, ik zou ook graag mijn Dahua's vervangen door Bosch, Axis, .... Maar die vallen toch echt buiten mijn tweaker budget. Daarnaast vraag ik me af of de prestatie/levensduur etc. voor het "gemiddeld" bedrijf het prijsverschil rechtvaardigt. Als je de boel laat installeren, opzetten en onderhouden vermindert het kosten deel van de hardware natuurlijk tov het totaal besteed bedrag, uren van een goede installateur zijn ook niet gratis dus begrijp ik dat de afweging anders uit kan (zal?) vallen.
"en de klant perse veel pixels wil" doet me denken aan de pixel race bij consumenten foto en video camera's..... Meer pixels bekt (en verkoopt) betermaar voegt niks toe als de sensor niet evenredig groter wordt. Inmiddels zijn de 12 Mp camera's uit.....
De prijzen van een hanwha, bosch, uniview verchillen nauwelijks tenopzichte van hikvision. Axis & mobotix daarintegen zijn ontzettend duur in de regel, daarbij werkt die software ook niet altijd even makkelijk.
Qua NVR & software zijn hikvision, uniview, dahua wel een van de meest gebruiksvriendelijke.
An sich is de software die op de NVRS van hikvision staan meer dan prima. Het wijst zich vaak vanzelf uit. Als je een HIk recorder match met Hik camera's worden ze vaak al vanzelf opgepakt mits je ze direct aansluit op de recorder. Via het netwerk kan ook uiteraard, dan zal je enkel de camera handmatig moeten toevoegen via het IP adres, de rest gaat vanzelf. Het enige wat wel eens kan zijn is dat sommige vertalingen naar het engels wat slecht zijn gedaan, het is helemaal lachen als je de taal op Nederlands zet.whipcheck schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:47:
[...]
Bedankt voor de feedback, ik lees in verschillende fora dat de gebruiksvriendelijkheid van de Hikvision interface minder is.
Kan je hier iets over melden, is de installatie te doen met beperkte netwerk kennis?
Is de app user friendly, zal mijn a technische vrouw hier ook mee uit de voeten kunnen?
Alvast bedankt!
Het was een voor mij onbekend merk en de eerste hit was een camera met een prijs van €1630,00 en daar schrok ik best wel van. Maar nu even iets verder gekeken ligt de prijs van hanwha toch flink hoog. En daar is men hier niet naar opzoek, een enkeling daar gelaten.Galaxis schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:10:
[...]
Goed verhaal, de prijzen die jij vind zijn wel exorbitant. Een goede hanwha of uniview kost niks meer dan een hikvision/dahua. Sterkerk nog, vaak nog minder, echter presteren deze camera's een stuk beter. Buiten het feit om dat de merken die ik heb genoemd voldoen aan de NDAA, ook wel fijn lijkt mij.
Maar jij stapt een beetje over mijn eerste opmerking heen en dat is jammer.
Je geeft aan dat er hier "verkeerde" info wordt gegeven, dus noem man en paard, daar leert een ieder van, ook ik 😉
Hikvision gebruiker
Ahhh: @Galaxis Hanwha Vision (voormalig Samsung) verklaart natuurlijk wel iets. Maar, het lijkt me dat de op deze website enige nachtzichtcamera het qua specs (bijvoorbeeld 1/2.8 lens en dus te hoge prijs) het toch echt aflegt tegen de Dahua's en Hiks. Maar, Samsung was, net als Sony en nog een paar, best een vrij premium merk. Als ze die kwaliteiten behouden hebben is het voor sommigen misschien de meerprijs waard.
Ik heb nog eens goed naar de specs van die laatste gekeken - die kwam boven in het kopje "Fullcolor nachtzicht" - maar die heeft een IR led en geen daglicht led. Hij zal dus zeker geen 24/7 full color zijn zonder extra licht... En nog bijzonderder: De datasheet PDF naam begint met "Axis". Is dit soms een submerk van Axis?
Ik heb nog eens goed naar de specs van die laatste gekeken - die kwam boven in het kopje "Fullcolor nachtzicht" - maar die heeft een IR led en geen daglicht led. Hij zal dus zeker geen 24/7 full color zijn zonder extra licht... En nog bijzonderder: De datasheet PDF naam begint met "Axis". Is dit soms een submerk van Axis?
[ Voor 21% gewijzigd door DjoeC op 02-01-2026 13:52 ]
Wij hebben sinds begin september 2x de Reolink P320X aan de muur hangen, full color met omgeving licht of met 4 warm witte leds. Voor de prijs van €89,47 incl verzenden voor 2 stuks😉.
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Hanwha was vroeger idd van samsung geloof ik , zeker weten doe ik niet Voor nachtzicht in kleur is wat mij betreft de owlview series van UNV koning. Die hebben vaak aan omgevingslicht al genoeg, als dat er ook niet ( of niet voldoende is ) laten ze heel zachtjes een warm wit ledje branden. ColorVU van HIK doet dat ook volgens mij, alleen is de ruis vele malen minder bij UNV. Wel zorgen dat je de shutterspeed niet te laag zet, dan krijg je een soort van smearing als er beweging is.DjoeC schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:45:
Ahhh: @Galaxis Hanwha Vision (voormalig Samsung) verklaart natuurlijk wel iets. Maar, het lijkt me dat de op deze website enige nachtzichtcamera het qua specs (bijvoorbeeld 1/2.8 lens en dus te hoge prijs) het toch echt aflegt tegen de Dahua's en Hiks. Maar, Samsung was, net als Sony en nog een paar, best een vrij premium merk. Als ze die kwaliteiten behouden hebben is het voor sommigen misschien de meerprijs waard.
Voor de liefhebbers ;
https://www.uniview.com/P...view/IPC3624LE-ADF28K-WP/
Dit is de instapper uit de owlview series.
En dit is de plus versie ervan, die heeft wat meer slimmigheden in zich zitten met betrekking tot detectie mogelijkheden. En Nee ik heb geen aandelen in UNV.
https://www.uniview.com/P...s/IPC3634SE-ADF28K-WP-I1/
[ Voor 5% gewijzigd door Galaxis op 02-01-2026 14:13 ]
Je hebt helemaal gelijk , jij verschaft correcte info. Zo goed ?vuurvreter63 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:43:
[...]
Het was een voor mij onbekend merk en de eerste hit was een camera met een prijs van €1630,00 en daar schrok ik best wel van. Maar nu even iets verder gekeken ligt de prijs van hanwha toch flink hoog. En daar is men hier niet naar opzoek, een enkeling daar gelaten.
Maar jij stapt een beetje over mijn eerste opmerking heen en dat is jammer.
Je geeft aan dat er hier "verkeerde" info wordt gegeven, dus noem man en paard, daar leert een ieder van, ook ik 😉
Ik hoop van harte dat je het meentGalaxis schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:16:
[...]
Je hebt helemaal gelijk , jij verschaft correcte info. Zo goed ?
Maar een beveiligingscamera is en blijft een hulpmiddel.
En hoe goed of duur het ook is, het blijft een hulpmiddel die bij alle camera's wel eens iets zullen missen.
Mijn eigen Hikvision camera's doen het voor mij 97% goed, en de rest kan ik mee leven.
En om die 3% op te vangen, heb ik de meest belangrijkste camera's op 24/7 opnemen staan.
Hikvision gebruiker
Ik meen het hoor !vuurvreter63 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:26:
[...]
Ik hoop van harte dat je het meent![]()
Maar een beveiligingscamera is en blijft een hulpmiddel.
En hoe goed of duur het ook is, het blijft een hulpmiddel die bij alle camera's wel eens iets zullen missen.
Mijn eigen Hikvision camera's doen het voor mij 97% goed, en de rest kan ik mee leven.
En om die 3% op te vangen, heb ik de meest belangrijkste camera's op 24/7 opnemen staan.
Klopt, voor thuis is het een afschrikmiddel. Meer niet, voor bedrijven is het soms ook om processen te monitoren, maar in veel gevallen is het inderdaad als onderdeel van een beveiligingsplan.
Nog een algemene tip , in veel recorders kan je vaak kiezen voor bewegingsdetectie. Probeer als het kan, mits je camera's en recorder het ondersteunen voor perimeterbescherming te gaan. Die is vele malen strakker waardoor je minder valse meldingen heb.van blaadjes, beestjes, en dergelijke.
Sommige recorders hebben ook andere technieken aan boord om valse meldingen te reduceren, dat heet echter bij iedere fabrikant weer anders. Meestal reduceert dat ook valse meldingen.
Ik stel meestal de substream in voor 24/7 opname, de hoofstroom voor de events. Als je de hoofdstreams 24/7 laat recorden gaat het snel met de data, helemaal bij 8+ cameras.
[ Voor 6% gewijzigd door Galaxis op 02-01-2026 14:54 ]
Ik heb bewegingsdetectie 24/7 aan staan, gefilterd op mens en voertuig, zonder melding.Galaxis schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:53:
[...]
Ik meen het hoor !![]()
Klopt, voor thuis is het een afschrikmiddel. Meer niet, voor bedrijven is het soms ook om processen te monitoren, maar in veel gevallen is het inderdaad als onderdeel van een beveiligingsplan.
Nog een algemene tip , in veel recorders kan je vaak kiezen voor bewegingsdetectie. Probeer als het kan, mits je camera's en recorder het ondersteunen voor perimeterbescherming te gaan. Die is vele malen strakker waardoor je minder valse meldingen heb.van blaadjes, beestjes, en dergelijke.
Sommige recorders hebben ook andere technieken aan boord om valse meldingen te reduceren, dat heet echter bij iedere fabrikant weer anders. Meestal reduceert dat ook valse meldingen.
Ik stel meestal de substream in voor 24/7 opname, de hoofstroom voor de events. Als je de hoofdstreams 24/7 laat recorden gaat het snel met de data, helemaal bij 8+ cameras.
Hiermee monitor ik mijn servicebus die aan de drukke weg staat.
Perimeterbescherming (lijnoverschrijding) staat idd ingesteld op de toegang (inrit/voordeur) met melding
in de app. Dit werkt perfect en geeft geen valse melding.
En natuurlijk alles ingesteld op de NVR.
Hikvision gebruiker
Ik doe inderdaad exact hetzelfde, werkt helemaal perfect.vuurvreter63 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 16:22:
[...]
Ik heb bewegingsdetectie 24/7 aan staan, gefilterd op mens en voertuig, zonder melding.
Hiermee monitor ik mijn servicebus die aan de drukke weg staat.
Perimeterbescherming (lijnoverschrijding) staat idd ingesteld op de toegang (inrit/voordeur) met melding
in de app. Dit werkt perfect en geeft geen valse melding.
En natuurlijk alles ingesteld op de NVR.
@Galaxis heb je misschien ook wat referentie materiaal ter vergelijking van Dahua en/of Hikvision met bijv. een Hanwha of Uniview?
Ik moet zeggen dat ik (mits goed ingesteld, maar dat geldt voor alle beveiligingscamera’s in mijn optiek) toch erg tevreden ben met de EmpireTech variant van de Dahua IPC-HDW5442TM-ASE-S3, gezien de prijs daarvan.
Echter ben ik niet gebonden aan merken en altijd nieuwsgierig naar technologie en de best passende optie per situatie.
Vanuit die hoedanigheid dan ook benieuwd naar vergelijking in beeldkwaliteit tussen de merken waar hardware en prijs (redelijk) vergelijkbaar zijn.
Ik moet zeggen dat ik (mits goed ingesteld, maar dat geldt voor alle beveiligingscamera’s in mijn optiek) toch erg tevreden ben met de EmpireTech variant van de Dahua IPC-HDW5442TM-ASE-S3, gezien de prijs daarvan.
Echter ben ik niet gebonden aan merken en altijd nieuwsgierig naar technologie en de best passende optie per situatie.
Vanuit die hoedanigheid dan ook benieuwd naar vergelijking in beeldkwaliteit tussen de merken waar hardware en prijs (redelijk) vergelijkbaar zijn.
Ik heb wel referentie beelden, stuur maar een PB als je interesse heb in wat beelden, deze kan ik niet online zetten wegens privacy.boyd86 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 20:39:
@Galaxis heb je misschien ook wat referentie materiaal ter vergelijking van Dahua en/of Hikvision met bijv. een Hanwha of Uniview?
Op Youtube zijn trouwens ook vergelijkingen te vinden va bovengenoemde merken als ik mij kan herinneren.
Conclusie; de voorbeelden van Uniview geven inderdaad een mooi kleurenbeeld in de nacht, met beweging zijn mensen goed herkenbaar. Ik vind de beelden van Uniview die @Galaxis mij liet zien mooier dan de Empiretech Color4K-T (daar heb ik ook eentje van hangen).
Beeldruis tussen mijn Empiretech T54IR-ZE-S3 en Uniview is naar mijn mening redelijk vergelijkbaar. Ik heb zelf de 3D NR (ruisreductie) vrij laag staan waardoor er iets meer ruis zichtbaar is in ruil voor wat detail, en ik gebruik ze in een nagenoeg donkere achtertuin. Echter heeft de Uniview dan natuurlijk wel een kleurenbeeld in tegenstelling tot mijn infrarood zwart-wit beeld.
Beeldruis tussen mijn Empiretech T54IR-ZE-S3 en Uniview is naar mijn mening redelijk vergelijkbaar. Ik heb zelf de 3D NR (ruisreductie) vrij laag staan waardoor er iets meer ruis zichtbaar is in ruil voor wat detail, en ik gebruik ze in een nagenoeg donkere achtertuin. Echter heeft de Uniview dan natuurlijk wel een kleurenbeeld in tegenstelling tot mijn infrarood zwart-wit beeld.
[ Voor 9% gewijzigd door boyd86 op 04-01-2026 14:27 ]
Dan is natuurlijk wel het vergeleken type Uniview en de prijs daarvan relevant.boyd86 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:27:
Conclusie; de voorbeelden van Uniview geven inderdaad een mooi kleurenbeeld in de nacht, met beweging zijn mensen goed herkenbaar. Ik vind de beelden van Uniview die @Galaxis mij liet zien mooier dan de Empiretech Color4K-T (daar heb ik ook eentje van hangen).
En welk type Uniview heb je bekeken?boyd86 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:27:
Hikvision gebruiker
Volgens mij benoem jij alleen je eigen camera 🤔
Hikvision gebruiker
Galaxis had het typenummer niet bij de hand, in ieder geval een Uniview uit de Owlview serie rond de €150,-
Jongeman, dat stond als antwoord op mijn reactie, die gelijk is aan de jouwe, al boven jouw vraag: Onbekend dus
Dan wachten we nu met spanning op het verlossende woord van @Galaxis
Afgelopen vrijdag maar liefst 7 reacties van hem. Morgen is het weer een werkdag voor hem neem ik aan, dus 🤞
Afgelopen vrijdag maar liefst 7 reacties van hem. Morgen is het weer een werkdag voor hem neem ik aan, dus 🤞
UNV IPC3624LE-ADF28KM-WP . Bruto advies verkoop 199euro. Is aan de installateur/verkoper om de uiteindelijke verkoop te bepalen. Inkoopprijs zit er behoorlijk onder, dus er is speling.
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Niet geheel onomstreden dus om maar een eufemisme te gebruiken...
Dat zijn Dahua en Hik ook niet.Batilan schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:49:
Niet geheel onomstreden dus om maar een eufemisme te gebruiken...
En gevoelig voor corrosie!vuurvreter63 schreef op zondag 28 december 2025 @ 12:29:
Bij Hikvision apparatuur is de RJ45 aansluiting standaard, maar dat had je w.s. al gelezen @Ichiko ?
Hallo, ik heb een tijdje geleden een huis gekocht waar 4 Dahua camera's hangen in combinatie met een network video recorder model DHI-NVR4204P.
Nu is er echter 1 camera welke ik niet meer online krijg. Sporadisch doet hij het nog maar dat wordt ook steeds minder.
Is het mogelijk om deze camera te vervangen door een nieuwe(re) camera en is dat dan een kwestie van de oude camera van de muur afschroeven en weer aansluiten op de video recorder? Als ik het goed begrijp kan ik de muurbeugel dan laten zitten en de nieuwe camera daarop schroeven.
Het betreft de camera ipc-hdw2220r-z en deze zal niet meer verkrijgbaar zijn maar misschien een nieuw type.
Bedankt voor jullie reply.
Nu is er echter 1 camera welke ik niet meer online krijg. Sporadisch doet hij het nog maar dat wordt ook steeds minder.
Is het mogelijk om deze camera te vervangen door een nieuwe(re) camera en is dat dan een kwestie van de oude camera van de muur afschroeven en weer aansluiten op de video recorder? Als ik het goed begrijp kan ik de muurbeugel dan laten zitten en de nieuwe camera daarop schroeven.
Het betreft de camera ipc-hdw2220r-z en deze zal niet meer verkrijgbaar zijn maar misschien een nieuw type.
Bedankt voor jullie reply.
je zou ook de software er terug kunnen op flashen eventueel. Kan soms helpen.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Als er (ook) een geheugenkaartje inzit: Verwijderen voor je de reset doet! Ga je toch voor een niuwe camera (dat zal niet helemaal drop-in vervangen zijn vermoed ik, instructie volgen) dan zijn er voor ongeveer hetzelfde geld aanzienlijk verbeterde Dahua (of Andy's versies) te verkrijgen.bruce the boss schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:13:
[Afbeelding]
Zie net dat ik ook een reset kan doen. Dat zal ik eerst eens doen.
Om camera's te plaatsen bij een systeemplafond, met mounts/junction box, heb je daar nog speciale bevestigingen voor nodig? Zoekfunctie in het topic gaf geen resultaat.
Ga camera's plaatsen, twee buiten en 6 binnen, voor een winkel 52m2 met een kassa.
Kabels zijn al meegetrokken tijdens verbouwing voor PoE. Voor buiten kan ik kiezen uit een wallmount. Maar binnen is wel iets anders naar mijns inziens.
Nu nog weten welke camera's ik moet kiezen. Dat is al een opgave.
Ga camera's plaatsen, twee buiten en 6 binnen, voor een winkel 52m2 met een kassa.
Kabels zijn al meegetrokken tijdens verbouwing voor PoE. Voor buiten kan ik kiezen uit een wallmount. Maar binnen is wel iets anders naar mijns inziens.
Nu nog weten welke camera's ik moet kiezen. Dat is al een opgave.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Maar het het probleem is dat ik nog 3 andere camera's heb hangen van Dahue dus dat gaat dan niet.DjoeC schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 19:27:
[...]
Als er (ook) een geheugenkaartje inzit: Verwijderen voor je de reset doet! Ga je toch voor een niuwe camera (dat zal niet helemaal drop-in vervangen zijn vermoed ik, instructie volgen) dan zijn er voor ongeveer hetzelfde geld aanzienlijk verbeterde Dahua (of Andy's versies) te verkrijgen.
Dat snap ik niet? 1 oude camera weg, 1 nieuwe erin.bruce the boss schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 09:44:
[...]
Maar het het probleem is dat ik nog 3 andere camera's heb hangen van Dahue dus dat gaat dan niet.
Het puntje is dat deze camera's (iig de Andy versie en dus vermoed ik ook de Dahua versie) niet standaard met DHCP werken. Je moet de camera dus wel even configureren. En dat geldt na een reset vermoedelijk ook voor de oude. En omdat ze bij een reset MET geheugenkaart nog wel eens willen bricken is het beter om de geheugenkaart er eerst uit te halen.
ik had je antwoord niet goed gelezen en dacht dat je het over een ander merk hadDjoeC schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 11:01:
[...]
Dat snap ik niet? 1 oude camera weg, 1 nieuwe erin.
Het puntje is dat deze camera's (iig de Andy versie en dus vermoed ik ook de Dahua versie) niet standaard met DHCP werken. Je moet de camera dus wel even configureren. En dat geldt na een reset vermoedelijk ook voor de oude. En omdat ze bij een reset MET geheugenkaart nog wel eens willen bricken is het beter om de geheugenkaart er eerst uit te halen.
Iemand hier ervaring met Sony Dome Plus AI-ISP Full Color 2K?
Voor het huis is wel wat verlichting aanwezig, aan de zijkant hangt een lamp die 's nachts altijd aan is, maar achter is het (als de lampen uit zijn) écht pikkedonker.
Nu verwacht ik geen 100% kleurenbeeld als het zo donker is, z/w is ook prima, maar dan moet het beeld natuurlijk wel goed zijn.
Zit te kijken op 8 van deze camera's incl. een 16-kanaals NVR zodat ik altijd de mogelijkheid blijf houden om, mocht het nodig zijn, extra camera's op te hangen.
Dit is de indeling waar ik een beetje aan zit te denken.
Camera's hebben een hoek van 110 graden, zou het dan (een beetje) haalbaar zijn om op deze manier (ongeveer) het hele terrein in beeld te krijgen?
:strip_exif()/f/image/LJ6aJZSXfmJwPRkb4rILSG0l.png?f=user_large)
Om een beetje indruk te krijgen van hoe groot het ongeveer is, de gele lijn is +/- 30m.
Voor het huis is wel wat verlichting aanwezig, aan de zijkant hangt een lamp die 's nachts altijd aan is, maar achter is het (als de lampen uit zijn) écht pikkedonker.
Nu verwacht ik geen 100% kleurenbeeld als het zo donker is, z/w is ook prima, maar dan moet het beeld natuurlijk wel goed zijn.
Zit te kijken op 8 van deze camera's incl. een 16-kanaals NVR zodat ik altijd de mogelijkheid blijf houden om, mocht het nodig zijn, extra camera's op te hangen.
Dit is de indeling waar ik een beetje aan zit te denken.
Camera's hebben een hoek van 110 graden, zou het dan (een beetje) haalbaar zijn om op deze manier (ongeveer) het hele terrein in beeld te krijgen?
:strip_exif()/f/image/LJ6aJZSXfmJwPRkb4rILSG0l.png?f=user_large)
Om een beetje indruk te krijgen van hoe groot het ongeveer is, de gele lijn is +/- 30m.
De gelinkte camera en NVR heb ik geen ervaring mee en ken het bedrijf niet, maar ingaande op je tweede vraag is de eerste reactie die in mij opkomt; wat wil je achter met de camera aan de schuur/stal kijkend richting het zandvlak (of rijbak?) bereiken?
Daar ga je op de volledige de 30 meter geen identificatie van personen mee halen tenzij je al naar een PTZ met autotracking gaat kijken. Ter observatie is het misschien nog geschikt maar het is goed om van tevoren eerst het doel per camera en zichtveld te bepalen en dan een keuze maken voor de hardware.
Daar ga je op de volledige de 30 meter geen identificatie van personen mee halen tenzij je al naar een PTZ met autotracking gaat kijken. Ter observatie is het misschien nog geschikt maar het is goed om van tevoren eerst het doel per camera en zichtveld te bepalen en dan een keuze maken voor de hardware.
[ Voor 6% gewijzigd door boyd86 op 15-01-2026 21:30 ]
Sony camera's, rebranded materiaal, maakt gebruik van de guard viewer / guard live app via star4life p2p. Prima camera's maar verwacht geen wonderen. ze gaan al redelijk snel over op infrarood als er weinig omgevingslicht is. Ik weet niet of je dicht aan de kust woont of iets met zout water, maar dan zou ik voor wat anders kiezen wat ook corrosie bestendig is gezien je vrij open woont.
De camera aan de loods kijkend naar de buitenbak gaat geen zin hebben. Of een dikke pano ophangen daar dat je veel overzicht heb, of als het je ook echt om identificatie gaat dan een ptz met autotracking zoals eerder genoemd.
Is het enkel om af te schrikken ? Dan lekker die sony's ophangen. Ik doe veel van dit soort terreinen in de camera's hangen, kijkend naar jouw perceel en gebouwen kom ik op 12 camera's als ik zo vlug kijk.
Wat is je doel ? Afschrikken ? Overzicht ? Of alles als een havik in de gaten willen houden ? Daar moet je over nadenken en je keuzes op baseren, je gaat best wel wat munten uitgeven, en dat kan je dan beter in 1x goed doen.
De camera aan de loods kijkend naar de buitenbak gaat geen zin hebben. Of een dikke pano ophangen daar dat je veel overzicht heb, of als het je ook echt om identificatie gaat dan een ptz met autotracking zoals eerder genoemd.
Is het enkel om af te schrikken ? Dan lekker die sony's ophangen. Ik doe veel van dit soort terreinen in de camera's hangen, kijkend naar jouw perceel en gebouwen kom ik op 12 camera's als ik zo vlug kijk.
Wat is je doel ? Afschrikken ? Overzicht ? Of alles als een havik in de gaten willen houden ? Daar moet je over nadenken en je keuzes op baseren, je gaat best wel wat munten uitgeven, en dat kan je dan beter in 1x goed doen.
@boyd86 en @Galaxis
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Misschien goed om even een wat beter overzicht van de locatie te geven:
/f/image/nS39h6SVaaIbIeXL4P5sDoOk.png?f=fotoalbum_large)
Rood omlijnd is het volledige terrein, gelegen in het buitengebied.
Aan 1 zijde zit het perceel van de buurman, een zijde is de straat en aan de andere zijdes zitten weiland / landbouwgrond.
Het volledige terrein is omheind met een hekwerk met daarboven nog 3 rijen prikkeldraad (prikkeldraad zal overigens in de toekomst vervangen worden door schrikdraad).
Het volledige terrein afdekken zal niet lukken en dat is ook niet mijn bedoeling.
Ik wil het gele omlijnde zo goed als mogelijk in de gaten kunnen houden, dus meer een overzicht kunnen hebben van wat er gebeurd (is) als we niet thuis zijn.
Budget voor nu zit ik om en nabij de €2500 - €3000.
Daarom kom ik op 8 camera's en 1 NVR.
Bewust een NVR met meer kanalen zodat er in de toekomst altijd camera's bij kunnen mochten we echt een dode hoek hebben.
Ik had trouwens ook nog deze Dahua 4MP IP dome - 50m - 2.8mm - Dual Light - WizSense - HDW3449QM-S-IL-B gezien i.c.m. NVR Dahua 12MP 16 kanaals NVR recorder - SMD - 16x PoE - NVR4216-P-4KS3.
Dan kom ik met 8 camera's en 1 NVR op €3200,- incl. installatie materiaal (muurbeugels, UTP kabel e.d.), prijs is dan ongeveer €500,- meer t.o.v. de set met de Sony camera's.
Hoe zit het in dit geval met de kwaliteit van (deze) Dahua camera's?
Ga ik hier bijvoorbeeld beter zicht mee hebben dan met de Sony camera's die ik eerder aanhaalde?
/f/image/nS39h6SVaaIbIeXL4P5sDoOk.png?f=fotoalbum_large)
Aan 1 zijde zit het perceel van de buurman, een zijde is de straat en aan de andere zijdes zitten weiland / landbouwgrond.
Het volledige terrein is omheind met een hekwerk met daarboven nog 3 rijen prikkeldraad (prikkeldraad zal overigens in de toekomst vervangen worden door schrikdraad).
Het volledige terrein afdekken zal niet lukken en dat is ook niet mijn bedoeling.
Ik wil het gele omlijnde zo goed als mogelijk in de gaten kunnen houden, dus meer een overzicht kunnen hebben van wat er gebeurd (is) als we niet thuis zijn.
Bewust een NVR met meer kanalen zodat er in de toekomst altijd camera's bij kunnen mochten we echt een dode hoek hebben.
Ik had trouwens ook nog deze Dahua 4MP IP dome - 50m - 2.8mm - Dual Light - WizSense - HDW3449QM-S-IL-B gezien i.c.m. NVR Dahua 12MP 16 kanaals NVR recorder - SMD - 16x PoE - NVR4216-P-4KS3.
Dan kom ik met 8 camera's en 1 NVR op €3200,- incl. installatie materiaal (muurbeugels, UTP kabel e.d.), prijs is dan ongeveer €500,- meer t.o.v. de set met de Sony camera's.
Ga ik hier bijvoorbeeld beter zicht mee hebben dan met de Sony camera's die ik eerder aanhaalde?
Als ik het mocht zeggen, zou ik voor € 2.872,60 klaar zijn.Rensjuh schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 22:38:
@boyd86 en @Galaxis
[Afbeelding]
8x https://hq-securityshop.n...et-2-8mm-lens-strobe-led/
1x https://hq-securityshop.n...-poe-acusense-en-acuseek/
Dan ben je voorlopig up to date en heb je het nieuwste van het nieuwste.
En nee ik heb geen belang in deze zaak, ben gewoon een tevreden klant en zijn service is geweldig.
Hikvision gebruiker
@Rensjuh De door jouw genoemde Dahua's hebben een best kleine sensor, die ik zou ik overslaan. Sony geeft zijn sesormaat niet op helaas. De bovengenoemde camera's van HIK door @vuurvreter63 hebben een een grote sensor, die pakt meer licht op, die zijn prima. De gelikte Recorder is ook goed, NXI serie. Ik zou van de HIK recorders wel het fannetje vervangen als je recorder ergens in huis komt te staan, die zijn goed hoorbaar. Noctua heeft vervangende fannetjes.
Eventueel bijkomende kosten zijn nog je montagebakjes en of beugels voor de camera's waarin je ook makkelijker je kabel kan wegwerken.Vergeet ook de opslag niet. Snelle vuist regel is voor 4MP camera met 24/7 opname en detectie opname 500GB per 10 dagen retentie. Dus met 8 camera's voor 10 dagen retentie va je beelden zit je op 4TB hardeschijf.
Eventueel bijkomende kosten zijn nog je montagebakjes en of beugels voor de camera's waarin je ook makkelijker je kabel kan wegwerken.Vergeet ook de opslag niet. Snelle vuist regel is voor 4MP camera met 24/7 opname en detectie opname 500GB per 10 dagen retentie. Dus met 8 camera's voor 10 dagen retentie va je beelden zit je op 4TB hardeschijf.
[ Voor 14% gewijzigd door Galaxis op 16-01-2026 06:17 ]
Ik heb de 8 kanaals PoE NVR uit deze Vpro serie. En die fan (net als alle andere NVR fan's) heb ik idd vervangen voor een stillere versie. Kosten waren iets van €20.00 en dat verschil is duidelijk merkbaar.Galaxis schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 06:12:
@Rensjuh De door jouw genoemde Dahua's hebben een best kleine sensor, die ik zou ik overslaan. Sony geeft zijn sesormaat niet op helaas. De bovengenoemde camera's van HIK door @vuurvreter63 hebben een een grote sensor, die pakt meer licht op, die zijn prima. De gelikte Recorder is ook goed, NXI serie. Ik zou van de HIK recorders wel het fannetje vervangen als je recorder ergens in huis komt te staan, die zijn goed hoorbaar. Noctua heeft vervangende fannetjes.
Hikvision gebruiker
NVR komt in de meterkast in de schuur, dus geluid is geen issue 😀vuurvreter63 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 10:51:
[...]
Ik heb de 8 kanaals PoE NVR uit deze Vpro serie. En die fan (net als alle andere NVR fan's) heb ik idd vervangen voor een stillere versie. Kosten waren iets van €20.00 en dat verschil is duidelijk merkbaar.
Edit; grotere lens is beter had ik gelezen.
Hikvision DS-2CD2347G3-LIS2UY/SL 4MM ColorVu 3.0 4MP Turret zwart
Zelfde camera maar dan met een 4mm lens voor dezelfde prijs.
Is dat een no-brainer t.o.v. die 2.8mm lens of ga ik hier de mist in?
[ Voor 32% gewijzigd door Rensjuh op 16-01-2026 12:12 ]
Was het maar zo simpel..... De lens bepaalt de hoek en de afstand. De sensor bepaalt (mede) de gevoeligheid. Hoe meer megapixels hoe beter je sensor moet zijn. Lees: meer pixels is lang niet altijd beter. 4MP is momenteel de sweet-spot.Rensjuh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:50:
[...]
NVR komt in de meterkast in de schuur, dus geluid is geen issue 😀
Je kunt altijd nog een zoomlens overwegen, al zou ik dan eerder gaan voor een "automatisch" aangestuurde goede (duurdere) PTZ. Dan je gebruik je je gewone vaste camera's om te detecteren en gebruik je de PTZ om die richting uit te draaien en in te zoomen.
Type noem ik niet maar ik ben tevreden over prijzen en service van Andy.
Ik mis trouwens nog wel dekking achter je schuur. Daar zal best een raam of deur zitten & een zadelkamer is zo leeg gehaald.
Dat klopt ook, want het beeld is meer “ingezoomd” des te groter de brandpuntsafstand wordt.
Dat zou ook mijn advies zijnRensjuh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:02:
@bjp en @boyd86
Dat is ook goed om te weten, dat word dus sowieso een 2.8mm en geen 4mm.
Hikvision gebruiker
bonus vraag: hoe weet ik welke lens ik heb? (ik heb zo'n camera op leen, maar weinig uitleg).
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Dan zou je moeten gaan zoeken op de specs van het merk en type camera.bjp schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:19:
bonus vraag: hoe weet ik welke lens ik heb? (ik heb zo'n camera op leen, maar weinig uitleg).
Ik en menig anderen kunnen dat zo niet zien
Hikvision gebruiker
met 2.8 is het beeld wel brede4 maar op afstand wordt herkennen wel lastigerRensjuh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 16:02:
@bjp en @boyd86
Dat is ook goed om te weten, dat word dus sowieso een 2.8mm en geen 4mm.
https://www.jvsg.com/calculators/cctv-lens-calculator/
met zo,n tool kan je kijken wat voor lens er nodig is om iets in beeld tekrijgen met welke lens
hier meer info
en hier kan je het helmaal mooi berekenen en plannen
https://www.ccvs.be/cctv-...ens-voor-perimeter-camera
[ Voor 4% gewijzigd door vonkkie op 16-01-2026 19:39 ]
@Rensjuh Neem deze set ook mee in je overweging: https://empiretech01.com/...ze?variant=45381911085341
Moet je alleen nog voor elke camera PFB203W wall mounts meebestellen.
In dit prijssegment zijn dit zo ongeveer de beste camera's die Dahua nu heeft.
Varifocal modellen dus je brandpunt(zoom) kun je na installatie bepalen dus dat hoef je niet van te voren te bedenken.
Varifocal modellen dus je brandpunt(zoom) kun je na installatie bepalen dus dat hoef je niet van te voren te bedenken.
Durf je ook iets te zeggen over kwaliteit in vergelijking met de (bijvoorbeeld) hierboven genoemde HikVision set?Piet91 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:25:
@Rensjuh Neem deze set ook mee in je overweging: https://empiretech01.com/...ze?variant=45381911085341
Alvast bedankt voor de alternatieve set!
Nee niet de Lens, de sensor. De lens ; 2.8mm is gangbaar, meest gebruikt. 4mm is meer ingezoomd. Het gaat om de sensor grootte , hoe groter die is, hoe meer licht die vangt.Rensjuh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 11:50:
[...]
NVR komt in de meterkast in de schuur, dus geluid is geen issue 😀
Leuke set, maar de prestaties met weinig licht / in het donker heb ik mijn twijfels bij met een F van 1.8 en een sensor van 1 1/8.Piet91 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 20:25:
Kies als het kan voor een camera met F 1.0 / 1.2 en een sensor grootte van 1/1.2". Liefst dan ook 4MP en geen 8MP. Met 4MP en een F1.0 met een 1/1.2" sensor geeft je ontzettend goede resultaten in het donker / weinig licht.
Waarom 4MP en geen 8MP ? Simpel, de sensor hoeft zijn licht maar te verdelen over 4MP in plaats van 8 MP, minder pixels te belichten , waardoor er dus per pixel meer licht over blijft bij een 4MP variant. Anders gezegd, de 8MP variant krijgt maar de helft van het licht per pixel als de 4MP variant.
4 mp wordt door iig Hikvision aangeraden om te gebruiken bij de nieuwe ColorVu G3 camera's.
[ Voor 10% gewijzigd door vuurvreter63 op 16-01-2026 22:06 ]
Hikvision gebruiker
Sterk vergelijkbaar. Mogelijk zelfs zelfde sensor.Rensjuh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:13:
Durf je ook iets te zeggen over kwaliteit in vergelijking met de (bijvoorbeeld) hierboven genoemde HikVision set?
Heb er zelf meerdere van hangen. Zoals gezegd; rond deze prijs een van de beste camera's.Galaxis schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:46:
Leuke set, maar de prestaties met weinig licht / in het donker heb ik mijn twijfels bij met een F van 1.8 en een sensor van 1 1/8.
Op IP Cam Talk ook nog dé aanrader, ondanks dat er nieuwe Dahua camera's zijn.
Heb er ook een naast een camera met 1/1/2" sensor hangen. Gebruik ze voor verschillende doeleinden dus kan ze niet exact naast elkaar leggen; maar de S3 kan zich aardig houden.
@Rensjuh geeft zelf al aan dat grootste deel van zijn erf 's nachts gewoon pikkedonker is en dan ga je het ook met 1/2" sensor niet lukken om bruikbare kleurbeelden te krijgen zonder extra artificieel licht te gebruiken.
(Ingebouwde LED's vind ik niet voldoende voor kleurbeeld 's nachts)
Zonder extra artificieel licht moet je bijvoorbeeld dermate lange sluitertijden gebruiken dat je nog niets aan de beelden hebt.
Eens ! Als het pitch black donker is dan gewoon terug grijpen naar infrarood.Piet91 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:11:
[...]
Sterk vergelijkbaar. Mogelijk zelfs zelfde sensor.
[...]
Heb er zelf meerdere van hangen. Zoals gezegd; rond deze prijs een van de beste camera's.
Heb er ook een naast een camera met 1/1/2" sensor hangen. Gebruik ze voor verschillende doeleinden dus kan ze niet exact naast elkaar leggen; maar de S3 kan zich aardig houden.
@Rensjuh geeft zelf al aan dat grootste deel van zijn erf 's nachts gewoon pikkedonker is en dan ga je het ook met 1/2" sensor niet lukken om bruikbare kleurbeelden te krijgen zonder extra artificieel licht te gebruiken.
Zonder extra artificieel licht moet je bijvoorbeeld dermate lange sluitertijden gebruiken dat je nog niets aan de beelden hebt.
De camara's van Andy (empiretech) zijn Dahua's. Ze zijn op prijs en kwaliteit vergelijkbaar. Hik en Dahua zijn vergelijkbaar, vissen in dezelfde vijver maar er zitten verschillen in de gebruikersinterface waardoor sommigen de 1 boven de ander prefereren.Rensjuh schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 21:13:
[...]
Durf je ook iets te zeggen over kwaliteit in vergelijking met de (bijvoorbeeld) hierboven genoemde HikVision set?
Gezien al je vragen hier al eens gesteld zijn in 1 of andere vorm wil ik je verwijzen naar (o.a.) DjoeC in "Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2" en een flink aantal posts die daarop volgt w.o. (links naar) verklaringen over DORI (een specs die vaak minder uitpakt dan in de specsheet), DOF, FOV, plaatsing, etc.
Voor in het donker heeft Canon een camera met zeer goede sensor. Denk aan €20K + lens. Ik zou m niet aanbevelen want hij is makkelijk mee te nemen.....Piet91 schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 22:11:
[...]
Sterk vergelijkbaar. Mogelijk zelfs zelfde sensor.
[...]
Heb er zelf meerdere van hangen. Zoals gezegd; rond deze prijs een van de beste camera's.
Goedemiddag allemaal,
Vraagje, ik heb Andy zojuist gemaild voor 2x een IPC-T54IR-ZE-S3 en twee mounts, PFA130-E en PFB203W en dan via 'slow shipping method', tip van @Piet91 .
Nu komt Andy terug met prijzen van de camera's die gelijk zijn aan de dollarprijzen: á 184 euro per stuk (dollarprijs is $184.99) en mounts zitten op 17 euro (dollarprijs is $19.99).
Het gaat dan via shipping via de 'tax-free way', Aldus Andy.
Mijn vraag, is het normaal dat hij euro-dollar 1:1 doet? Hij noemt verder niets over verzendkosten dus misschien zet hij dat bij die camera's erop. Wat is jullie ervaring hiermee?
Groeten,
Kristan
Vraagje, ik heb Andy zojuist gemaild voor 2x een IPC-T54IR-ZE-S3 en twee mounts, PFA130-E en PFB203W en dan via 'slow shipping method', tip van @Piet91 .
Nu komt Andy terug met prijzen van de camera's die gelijk zijn aan de dollarprijzen: á 184 euro per stuk (dollarprijs is $184.99) en mounts zitten op 17 euro (dollarprijs is $19.99).
Mijn vraag, is het normaal dat hij euro-dollar 1:1 doet? Hij noemt verder niets over verzendkosten dus misschien zet hij dat bij die camera's erop. Wat is jullie ervaring hiermee?
Groeten,
Kristan
Verzending is inbegrepen, douane en invoer/BTW "hangt ervan af". Als je rekening houdt "met" dan valt het later waarschijnlijk mee.....Kriseh schreef op zondag 18 januari 2026 @ 16:46:
Goedemiddag allemaal,
Groeten,
Kristan
zijn de dollars prijzen met BTW? “sales tax”, typisch niet in de VS.
Ik heb helemaal geen kennis van zaken als het cameras betreft, ik hoop eigenlijk dat jullie mij op de goede weg kunnen sturen, wat zoek ik:
2 camera’s, voor buiten. Ik wil mijn achterdeur en mijn oprit daarmee in beeld hebben. Ik kan naar beide posities een netwerkkabel leggen. Maar ik wil in eerste instantie 1 van de camera’s gebruiken voor de babykamer.
Cameras moeten dus:
Werken met wifi
Op adapter aangesloten kunnen worden
Poe hebben voor als ze op de definitieve plek komen
In het donker uitstekend beeld hebben.
Ik wil ze op afstand kunnen positioneren (dome?)
Ik heb een synology nas waar ik graag wil dat de beelden worden opgeslagen en het zou helemaal fantastisch zijn als ze gaan opnemen als er beweging is (en dan ook de beelden 15s ofzo daarvoor nog opslaan)
Verder draai ik in huis Homeassistant voor veel zaken, dus integratie daar zou ook bijzonder fijn zijn (bijvoorbeeld als er beweging wordt gedetecteerd dat ik dan een push bericht krijg oid)
Budget ca 500 euro, lager natuurlijk altijd beter maar kwaliteit staat voorop!
2 camera’s, voor buiten. Ik wil mijn achterdeur en mijn oprit daarmee in beeld hebben. Ik kan naar beide posities een netwerkkabel leggen. Maar ik wil in eerste instantie 1 van de camera’s gebruiken voor de babykamer.
Cameras moeten dus:
Werken met wifi
Ik heb een synology nas waar ik graag wil dat de beelden worden opgeslagen en het zou helemaal fantastisch zijn als ze gaan opnemen als er beweging is (en dan ook de beelden 15s ofzo daarvoor nog opslaan)
Verder draai ik in huis Homeassistant voor veel zaken, dus integratie daar zou ook bijzonder fijn zijn (bijvoorbeeld als er beweging wordt gedetecteerd dat ik dan een push bericht krijg oid)
@Tribunus
Lees ff een paar pagina's terug, genoeg info te vinden. En WIFI raden wij ten zeerste af, maar dat lees je dan ook.
Lees ff een paar pagina's terug, genoeg info te vinden. En WIFI raden wij ten zeerste af, maar dat lees je dan ook.
Hikvision gebruiker
Helder, ik zie dat er nog een kleine 100 euro totaal bij kan komen aan BTW / inklaringskosten. Goed om rekening mee te houden.DjoeC schreef op zondag 18 januari 2026 @ 18:57:
[...]
Verzending is inbegrepen, douane en invoer/BTW "hangt ervan af". Als je rekening houdt "met" dan valt het later waarschijnlijk mee.....
Ik kan bij check-out pagina, en als ik 'fake' dat ik uit de USA kom, niet zien dat er nog BTW / Tax overheen gaat.bjp schreef op zondag 18 januari 2026 @ 20:28:
zijn de dollars prijzen met BTW? “sales tax”, typisch niet in de VS.
Concreet was ik benieuwd of anderen in dit topic ook de ervaring hebben dat ik de Dollar prijs zoals geadverteerd op EmpireTech website ongeveer 1 op 1 moet vertalen naar de Euro prijs? Ik ging er vanuit dat ik minder zou betalen vanwege de wisselkoers (160 euro i.p.v. 185 euro per camera) maar over verzendkosten zegt Andy niks. Mogelijk dat hem daar die 50 euro verschil (2 camera's totaal) inzit. Zoals je misschien wel kunt concluderen heb ik geen ervaring met international shipments
[ Voor 4% gewijzigd door Kriseh op 19-01-2026 13:18 ]
@Kriseh Ja, euro en dollarprijzen waren in het verleden vaak min of meer gelijk. Soms zelfs in euro's duurder.
Had ook graag gewild dat je op z'n website ook gewoon naar de EU/NL kon verzenden en dat je niet via email bezig hoeft. Hij heeft er ook wel eens op gehint dat hij wat met de EU zou gaan doen (ik geloof ook recentelijk nog voor dit jaar) maar of dat wat wordt...
Qua extra invoerkosten; hou bij die bestelling rekening met een paar tientjes.
Bij een een verzending van 1 camera waren de kosten van FedEx de laatste tijd altijd ~ €10.
Had ook graag gewild dat je op z'n website ook gewoon naar de EU/NL kon verzenden en dat je niet via email bezig hoeft. Hij heeft er ook wel eens op gehint dat hij wat met de EU zou gaan doen (ik geloof ook recentelijk nog voor dit jaar) maar of dat wat wordt...
Bij een een verzending van 1 camera waren de kosten van FedEx de laatste tijd altijd ~ €10.
Ik zal even teruglezen, wat betreft de wifi: dat is alleen voor binnen in huis en voor een paar dagen. We willen even een paar dagen kijken wat onze telg doet dat die telkens wakker wordt😉 dan gaat de camera aan een netwerkkabel aan de muur🙂↕️vuurvreter63 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:31:
@Tribunus
Bedankt Piet, heel fijn dat stukje achtergrond, dan ga ik de bestelling doorzetten!Piet91 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:30:
@Kriseh Ja, euro en dollarprijzen waren in het verleden vaak min of meer gelijk. Soms zelfs in euro's duurder.
Had ook graag gewild dat je op z'n website ook gewoon naar de EU/NL kon verzenden en dat je niet via email bezig hoeft. Hij heeft er ook wel eens op gehint dat hij wat met de EU zou gaan doen (ik geloof ook recentelijk nog voor dit jaar) maar of dat wat wordt.
Als je duidelijk bij Andy aangegeven hebt wat je wilt en de @Piet91 verzendmethode hebt aangegeven zal het allemaal eerder meevallen dan tegenvallen. Mijn bestellingen (al wel even geleden) waren altijd "inclusief alles".Kriseh schreef op maandag 19 januari 2026 @ 13:15:
[...]
Helder, ik zie dat er nog een kleine 100 euro totaal bij kan komen aan BTW / inklaringskosten. Goed om rekening mee te houden.
[...]
Ik kan bij check-out pagina, en als ik 'fake' dat ik uit de USA kom, niet zien dat er nog BTW / Tax overheen gaat.
Concreet was ik benieuwd of anderen in dit topic ook de ervaring hebben dat ik de Dollar prijs zoals geadverteerd op EmpireTech website ongeveer 1 op 1 moet vertalen naar de Euro prijs? Ik ging er vanuit dat ik minder zou betalen vanwege de wisselkoers (160 euro i.p.v. 185 euro per camera) maar over verzendkosten zegt Andy niks. Mogelijk dat hem daar die 50 euro verschil (2 camera's totaal) inzit. Zoals je misschien wel kunt concluderen heb ik geen ervaring met international shipments
Ik ben wel benieuwd, je zit in het juiste topic, maar juist omdat je er nog niet zoveel van afweet, had je voor je de vraag stelde al wat terug gelezen? Dat geldt voor alle topics op tweakers: Een heel klein beetje vooronderzoek helpt je heel ver op weg...... En daarna mogen de vragen die er nog zijn uiteraard komenTribunus schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:47:
Ik heb helemaal geen kennis van zaken als het cameras betreft, ik hoop eigenlijk dat jullie mij op de goede weg kunnen sturen, wat zoek ik:
Cameras moeten dus:
Werken met wifi
Kun je dan niet beter iets met een laptop spielereien, evt. met een losse webcam?Tribunus schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:07:
Ik zal even teruglezen, wat betreft de wifi: dat is alleen voor binnen in huis en voor een paar dagen. We willen even een paar dagen kijken wat onze telg doet dat die telkens wakker wordt😉 dan gaat de camera aan een netwerkkabel aan de muur🙂↕️
Ik ervaar je eisenpakket op het punt WiFi én PoE als heel tegenstrijdig; 'Kunt u me degelijke rommel aanraden?'
Ach, die "rommel" bestaat ook van redelijk gerenommeerde merken omdat "de markt" het vraagt. En bedrijven zijn meestal niet vies van een een beetje extra omzetGwaihir schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:47:
[...]
Kun je dan niet beter iets met een laptop spielereien, evt. met een losse webcam?
Ik ervaar je eisenpakket op het punt WiFi én PoE als heel tegenstrijdig; 'Kunt u me degelijke rommel aanraden?'
Zelfs mijn favoriete handelaat verkoopt het.
Gelukkig zijn de meeste gadget georieenteerde Nederlanders nogal van het "vooruit uitzoeken tot de laatste bit ook al kost dat dagen" en dan komen ze hier en lezen (hopelijk): Geen wi-fi, doe het niet als je serieus je beelden wilt ontvangen.....
Is dat zo? Je linkt naar indoor camera's. Het moet wel een outdoor exemplaar zijn.DjoeC schreef op maandag 19 januari 2026 @ 16:53:
[...]
Ach, die "rommel" bestaat ook van redelijk gerenommeerde merken omdat "de markt" het vraagt. En bedrijven zijn meestal niet vies van een een beetje extra omzet
Zelfs mijn favoriete handelaat verkoopt het.
@TribunusDjoeC schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:36:
[...]
Ik ben wel benieuwd, je zit in het juiste topic, maar juist omdat je er nog niet zoveel van afweet, had je voor je de vraag stelde al wat terug gelezen? Dat geldt voor alle topics op tweakers: Een heel klein beetje vooronderzoek helpt je heel ver op weg...... En daarna mogen de vragen die er nog zijn uiteraard komen
Mocht je iets hebben gevonden, kijk dan ook eens op youtube, zoek daar naar reviews van die camera.
Dat geeft je vaak al meer inzicht of het wat voor je is.
Hikvision gebruiker
DjoeC schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:36:
[...]
Ik ben wel benieuwd, je zit in het juiste topic, maar juist omdat je er nog niet zoveel van afweet, had je voor je de vraag stelde al wat terug gelezen? Dat geldt voor alle topics op tweakers: Een heel klein beetje vooronderzoek helpt je heel ver op weg...... En daarna mogen de vragen die er nog zijn uiteraard komen
Ik ben nu ca 20 pagina's terug gegaan en heb veel gelezen. Dat gezegd hebbende; nog geen stap dichterbij een keuzevuurvreter63 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:46:
[...]
@Tribunus
Mocht je iets hebben gevonden, kijk dan ook eens op youtube, zoek daar naar reviews van die camera.
Dat geeft je vaak al meer inzicht of het wat voor je is.
Wat heb ik voor nu meegekregen: Eerst maar eens onderzoek doen naar de type camera's die ik voor deze 2 posities nodig heb, met name de hoogte vind ik een ding. Ik verwacht ze toch op ca 2.4m en wellicht nog iets hoger te moeten hangen. Kan helaas niet op de garagedeur plaatsen. Het identificeren van eventuele personen is natuurlijk het summum, maar ik denk dat dit lastig wordt met deze hoogtes.
De FOV is natuurlijk belangrijk en het lichtopbrengst. Ik heb even een foto gemaakt met mijn telefoon met de ultra groothoek (120 graden?) en de "normale" camera welke zo'n 72 schijnt te zijn. Die laatste heb ik niet zo veel aan, dat is te veel ingezoomd (en ik wil 1 camera op die positie). En de foto is in het "donker" gemaakt, en ik verwacht dat er genoeg licht is om een camera zonder IR te laten werken (er staat ook altijd een lamp aan langs de straat en bij onze voordeur) Wel wil ik dat de camera dat ondersteund overigens
De lens calculator probeer ik nog te doorgronden haha. Even kijken of ik daar handig mijn "omgeving" in kan krijgen. Plattegrond van maps is wat te weinig details om dat goed te krijgen. Wellicht enkele tips omdat goed in deze tool te krijgen? Uiteraard ken ik de afmetingen, wellicht zelf een plattegrond maken?
Start van de oprit is vanaf het punt waar de camera zou moeten komen ongeveer 10M en dat zit je al bijna op de R van DORI ;-) Hoogte is dan bepalend denk ik. Dit geldt ook voor de andere positie, alleen dan is het eerst punt van contact al op ca 6-7 meter,
Mijn gevoel zegt nu dat de UNV IPC3624LE-ADF28K-WP die @Galaxis linkte voldoet aan al mijn eisen. En dat zullen dan de equivalenten van hikv en dahua die dezelfde specs hebben ook voldoen.
Correct me if i'm wrong please
Google maps lijkt me moeilijk te verslaan. Het is in elk geval wel wat ik eronder schoof.Tribunus schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:53:
met name de hoogte vind ik een ding. Ik verwacht ze toch op ca 2.4m en wellicht nog iets hoger te moeten hangen. Kan helaas niet op de garagedeur plaatsen. Het identificeren van eventuele personen is natuurlijk het summum, maar ik denk dat dit lastig wordt met deze hoogtes.
De FOV is natuurlijk belangrijk en het lichtopbrengst. Ik heb even een foto gemaakt met mijn telefoon met de ultra groothoek (120 graden?) en de "normale" camera welke zo'n 72 schijnt te zijn. Die laatste heb ik niet zo veel aan, dat is te veel ingezoomd (en ik wil 1 camera op die positie). En de foto is in het "donker" gemaakt, en ik verwacht dat er genoeg licht is om een camera zonder IR te laten werken (er staat ook altijd een lamp aan langs de straat en bij onze voordeur) Wel wil ik dat de camera dat ondersteund overigens. Het is nog wel lastig om een de oprit en de voordeur in 1 te krijgen, maar ik kan dat met mijn telefoon redelijk testen denk ik.
De lens calculator probeer ik nog te doorgronden haha. Even kijken of ik daar handig mijn "omgeving" in kan krijgen. Plattegrond van maps is wat te weinig details om dat goed te krijgen. Wellicht enkele tips omdat goed in deze tool te krijgen? Uiteraard ken ik de afmetingen, wellicht zelf een plattegrond maken?
En dan foto's maken vanuit de beoogde camerastandpunten, inderdaad. Dan eerst flink schrikken: wat zien we toch heerlijk veel en gedetailleerd met onze beweeglijke ogen. En dan in een paar iteraties er iets van maken.
probleem van maps is dat het nu zo ingezoomd is dat ik bijna niets meer kan onderscheiden. Wel even geprobeerd en waar ik nu vooral tegen aanloop is dat de camera boven de garagedeur moet hangen, en dat de voordeur eigen op gelijke voet met deze muur loopt, zie hieronder:Gwaihir schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 10:16:
[...]
Google maps lijkt me moeilijk te verslaan. Het is in elk geval wel wat ik eronder schoof.
En dan foto's maken vanuit de beoogde camerastandpunten, inderdaad. Dan eerst flink schrikken: wat zien we toch heerlijk veel en gedetailleerd met onze beweeglijke ogen. En dan in een paar iteraties er iets van maken.
:strip_exif()/f/image/2AgrnBiZ5qdluLaMZggbX8tu.png?f=user_large)
positie 1 2 3 zou dan ongeveer de camera moeten komen, en dan heb je daar links onder de voordeur. Lijkt mij lastig op te lossen tenzij er een camera is met een behoorlijke "hoge" fov. Maar dan heb je dus op wat meer afstand een probleem. Dan is op deze plek misschien toch een dubbele camera een optie, maar dat zal wel weer flink aan de prijs zijn?
Wellicht tips vanuit hier met welke camera(s) ik dit het beste kan oplossen?
Heb je toevallig een overstek boven de garagedeur? Dan zou je hem daar kunnen hangen.Tribunus schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 11:19:
[...]
probleem van maps is dat het nu zo ingezoomd is dat ik bijna niets meer kan onderscheiden. Wel even geprobeerd en waar ik nu vooral tegen aanloop is dat de camera boven de garagedeur moet hangen, en dat de voordeur eigen op gelijke voet met deze muur loopt, zie hieronder:
[Afbeelding]
positie 1 2 3 zou dan ongeveer de camera moeten komen, en dan heb je daar links onder de voordeur. Lijkt mij lastig op te lossen tenzij er een camera is met een behoorlijke "hoge" fov. Maar dan heb je dus op wat meer afstand een probleem. Dan is op deze plek misschien toch een dubbele camera een optie, maar dat zal wel weer flink aan de prijs zijn?
Wellicht tips vanuit hier met welke camera(s) ik dit het beste kan oplossen?
Hikvision gebruiker
Dat kan denk ik wel, alleen zit ik dan met een "minder mooie" kabel trace naar de camera. Achter de houten delen zit de zolder van de garage waar ik makkelijk met de kabel doorheen kan. Vind het persoonlijk niet echt mooi om een goot of buis met kabel over de houten betimmering te leggen.vuurvreter63 schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 12:04:
[...]
Heb je toevallig een overstek boven de garagedeur? Dan zou je hem daar kunnen hangen.
Maar stel dat kan, dan zit ik nog steeds met een tegengestelde cameraoptie. Aan de ene kant wil ik graag het begin van de oprit degelijk kunnen zie op de camera en ook heel dichtbij bij de voordeur. Ik heb het idee, als ik de opties bekijk, dat dit 2 verschillende camera's moeten zijn..
:strip_exif()/f/image/Ngqm8dZwl4XrUDEwD8hVxzCG.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/YN8rd5i2NqMqXUtqZcYTh6Qp.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ewxUAWCc6newZMklfKqfgml1.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Eh3vp1WbobuEWLfFP71GTXM6.png?f=fotoalbum_large)