Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:28

Toppe

Oké ✅

Ik heb de Hikvision DS-2CD2387G2-LU en ben prima tevreden.

Wel ben ik benieuwd of er momenteel nog betere modellen in de markt zijn. Vooral op het gebied van herkenning zou ik prettig vinden.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:13
Toppe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:00:
Ik heb de Hikvision DS-2CD2387G2-LU en ben prima tevreden.

Wel ben ik benieuwd of er momenteel nog betere modellen in de markt zijn. Vooral op het gebied van herkenning zou ik prettig vinden.
Je zou dan kunnen zoeken op Hikvision en G3, dat zijn de laatste nieuwere camera's.
Beter nachtzicht en beter geluid.

https://www.hikvision.com...ies&checkedSubSeries=NONE

[ Voor 53% gewijzigd door vuurvreter63 op 20-05-2025 21:20 ]

Hikvision gebruiker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidney013
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-06 21:07
Vandaag een TP-Link TAPO C530ws opgehangen. Prima ding voor 6 tientjes ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:07
Sinds enkele weken heb ik een IPC-T54IR-ZE-S3 van Andy geinstalleerd welke ik aan het optimaliseren ben.

Waar ik nog een beetje tegenaan loop is om de nachtbeelden perfect te krijgen. Als ik de IR aanzet dan werkt dit prima met heldere beelden, maar hier op het forum heb ik al vaker gelezen dat kleurenbeeld de voorkeur heeft voor betere persoonsherkenning.

Nu heb ik op ipcamtalk gelezen wat de geadviseerde instellingen voor deze camera zijn, en daarin worden best korte sluitertijden geadviseerd. Om zonder IR te draaien kom ik uiteindelijk uit op 0-100ms sluitertijd, en 0-100 grain.
Het beeld is nu erg goed.. alleen als er een persoon langs loopt dan heb ik nog veel ghosting waardoor de persoon alsnog niet herkenbaar is (tenzij hij stil gaat staan uiteraard):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p451guoZcwc7ApSGLPlFQFKkyRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wpCRpFXiD2jYdLewGI4kZrU5.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is nu wijsheid? Toch overschakelen op zwart-wit met IR, of valt er nog iets te tweaken?

[ Voor 7% gewijzigd door ConQuestador op 04-06-2025 13:07 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:00
@ConQuestador Ik heb op mijn 5442 (de oudere versie van deze) instellingen op video (main stream):
Encode Mode: H.264
Encode Strategy: General
Resolution 2688*1520
Frame rate: 15
Bit Rate Type: CBR
Bit Rate Customized: 3072
I Frame Interval 30
SVC: 1 (off)

Gebruik iig GEEN H.265 encoding.

O ja, ik draai altijd met Day-time Profile, geen IR, alleen omgevingslicht.

<edit> en even verder zoeken staan mijn instellingen ook niet optimaal:
https://ipcamtalk.com/thr...-for-ipc-t5442t-ze.55189/
https://ipcamtalk.com/thr...-ipc-hfw5241e-z12e.67443/
En er is vast nog meer te vinden, forumlid "wittaj" is daar zo'n beetje de expert.

[ Voor 42% gewijzigd door DjoeC op 04-06-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
DjoeC schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:25:
@ConQuestador Ik heb op mijn 5442 (de oudere versie van deze) instellingen op video (main stream):
Encode Mode: H.264
Encode Strategy: General
Resolution 2688*1520
Frame rate: 15
Bit Rate Type: CBR
Bit Rate Customized: 3072
I Frame Interval 30
SVC: 1 (off)

Gebruik iig GEEN H.265 encoding.

O ja, ik draai altijd met Day-time Profile, geen IR, alleen omgevingslicht
Je hebt de sluitertijd en grain dus nog op auto staan?

Van de settings die je noemt heb ik ze redelijk gelijk staan, alleen de bitrate wat hoger en iframe op 15.

Mijn instellingen zijn gebaseerd op posts van die wittaj ;) maar hij zet dus ook ir aan met erg lage sluitertijden in de nacht.

Ik draai nu nog wel een dag en nacht profiel maar het valt me op dat hij de schedule niet goed volgt, misschien stap ik daar maar weer vanaf dus.

Met jouw settings heb je geen ghosting?

[ Voor 7% gewijzigd door ConQuestador op 04-06-2025 12:35 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
ConQuestador schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:34:
[...]

Je hebt de sluitertijd en grain dus nog op auto staan?

<knip>

Met jouw settings heb je geen ghosting?
Ja, en ghosting is me nog niet opgevallen - al is beweging in mijn geval meestal richting camera.

Nu zeg ik er voor de volledigheid bij: Mijn instellingen dateren van voor siommige van die posts. Ik heb dus net wat aanpassingen gedaan...
Bitrate van 3K naar 8K, Shutter naar manual, customized range en 0-8.3ms. "Meestal" heb ik voldoende omgevingslicht maar ik ga toch eens kijken of deze aanbevolen settings het beter doen.

NB: Ik zou de 2 kentekens op je foto even blurren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
DjoeC schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:00:
[...]

Ja, en ghosting is me nog niet opgevallen - al is beweging in mijn geval meestal richting camera.

Nu zeg ik er voor de volledigheid bij: Mijn instellingen dateren van voor siommige van die posts. Ik heb dus net wat aanpassingen gedaan...
Bitrate van 3K naar 8K, Shutter naar manual, customized range en 0-8.3ms. "Meestal" heb ik voldoende omgevingslicht maar ik ga toch eens kijken of deze aanbevolen settings het beter doen.

NB: Ik zou de 2 kentekens op je foto even blurren...
Thnx voor de kentekentip

Ik ben benieuwd, maar mijn ervaring na een paar nachten tweaken is dat 0-8.3ms een pikzwart beeld op gaat leveren als ir niet aan staat. Met ir zou het nog kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
ConQuestador schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:09:
[...]

Thnx voor de kentekentip

Ik ben benieuwd, maar mijn ervaring na een paar nachten tweaken is dat 0-8.3ms een pikzwart beeld op gaat leveren als ir niet aan staat. Met ir zou het nog kunnen.
De kern is dat je zult moeten tweaken (term van wittaj: Dial-in). En op dit moment is dat "complex" omdat de nachten kort zijn -maar misschien kun je een keer een nachtje doorhalen en wat instellingen proberen? Bedend dat de hardware van de T54IR gelijk is aan die van de 5442 (met toe en achtervoeging), Als je op dat type zoekt zijn er misschien nog meer tips te vinden. Ik gebruik iig geen IR en ben dat ook niet van plan. Wel sensoren voor buiten verlichting, net als de buren. Is alles afgedekt? Nee - maar dat komt nog... Ik krijg steeds meer tijd om te knutselen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
DjoeC schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:42:
[...]

De kern is dat je zult moeten tweaken (term van wittaj: Dial-in). En op dit moment is dat "complex" omdat de nachten kort zijn -maar misschien kun je een keer een nachtje doorhalen en wat instellingen proberen? Bedend dat de hardware van de T54IR gelijk is aan die van de 5442 (met toe en achtervoeging), Als je op dat type zoekt zijn er misschien nog meer tips te vinden. Ik gebruik iig geen IR en ben dat ook niet van plan. Wel sensoren voor buiten verlichting, net als de buren. Is alles afgedekt? Nee - maar dat komt nog... Ik krijg steeds meer tijd om te knutselen enzo.
Ik heb de laatste avonden steeds rond 11 uur zitten tweaken, net voor ik naar bed ging eventjes ;)
Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn nu, want mijn ervaring tot nu toe is dat je echt richting de 100ms sluitertijd moet om in de nacht nog goed beeld te hebben zonder IR. En met 100ms krijg je dus ghosting als iemand langs de camera loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
ConQuestador schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:01:
[...]

Ik heb de laatste avonden steeds rond 11 uur zitten tweaken, net voor ik naar bed ging eventjes ;)
Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn nu, want mijn ervaring tot nu toe is dat je echt richting de 100ms sluitertijd moet om in de nacht nog goed beeld te hebben zonder IR. En met 100ms krijg je dus ghosting als iemand langs de camera loopt.
Tja, wat is goed beeld? 1 buurman heeft licht/tijdgestuurde verlichting (zonsondergang-zonsopgang), ikzelf en de buren sensor verlichting. Die gaat altijd aan, zelfs bij dieren vanaf formaat kleuter. Zonder verlichting is het beeld spikkelend maar wel bruikbaar. Niet voor herkenning overigens. Enneh, ik weet niet of ik er de komende avonden/ochtenden iets mee ga doen ;) Huidige taak na een paar lastige weken: Slaap inhalen. Dit zijn eigenlijk klusjes voor de herfst ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
@ConQuestador Vannacht toch even gekeken, met de nieuwe instellingen een pikzwart beeld. Maar snel teruggezet ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vuurvreter63
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16:13
@ConQuestador
Ik heb absoluut geen ervaring met jouw type camera.
Maar gezien je afbeelding en de straat verlichting waar voldoende licht wordt verspreid, die vergelijkbaar is als mijn situatie thuis.

Wil ik mijn ervaring met je delen met mijn camera.
Ik heb aan de voorkant een 180 ⁰ van Hikvision (ColorVu) zonder IR.
Met de opbrengst van de straat verlichting heb ik 24/7 gekleurd beeld, zonder aanvullende led verlichting van de camera.
Sluitertijd staat 1/50 en geen last van ghosting.
Helderheid op 70
Contrast 50
Verzadiging 50
Scherpte 70
Bitrate 4096

Met bovenstaande heb ik perfect beeld en mijn vrienden van de politie zijn altijd heel blij als ik ze kan voorzien van beelden van (mogelijke) daders.

Misschien dat mijn instellingen je iets verder helpen met het afstellen van jouw camera.
Succes.

Hikvision gebruiker

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boyd86
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@ConQuestador Mocht je er wat aan hebben, bij deze ook mijn instellingen.
Gaat ook om de T54IR-ZE-S3, maar ik gebruik ze niet in kleurmodus 's nachts omdat daar teveel licht voor nodig is.
Ik gebruik de dag/nacht profielen en die laat ik d.m.v. de API op de camera's schakelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyT19h1qlyuamlTe8SV-II8oAj0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5puoU9gsPWNU7ZpPdiRZWYc1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXQM60F5ITTIt75cjm0MkMfeL5E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d9SZABIPIl3yFOvKHBgENg06.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6IEEkNtsSn8QkPMjGVCZzaMNDv8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iktr4LkH8PQmTLvAidAWUyoY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hhBu7OqNjLp_sO3tSr_GxPcyDIM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dXqaVU7WmmlcCZ6uOLmQWAQC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jj8WETBADs822gGXAjiGup6I1Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h7CB4RJlpKj9yBiBLSp05J2w.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
boyd86 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:44:
@ConQuestador Mocht je er wat aan hebben, bij deze ook mijn instellingen.
Gaat ook om de T54IR-ZE-S3, maar ik gebruik ze niet in kleurmodus 's nachts omdat daar teveel licht voor nodig is.
Ik gebruik de dag/nacht profielen en die laat ik d.m.v. de API op de camera's schakelen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]
Thnx, grote verschil met mij is auto iris en een stuk lagere sluitertijden. Ik zal eens in die richting gaan werken, en mogelijk dan toch overstappen op ir snachts als ik zonder ghosting wil krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-06 19:05

R.G

Heefft iemand het al voor elkaar?

Dat je met A.I videobeelden laat analyseren en dan de gesproken berichten tussen camera en of bijvoorbeeld deurbell omzet naar een summary in tekst?

Beeld + beschrijving event?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

R.G schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:19:
Heefft iemand het al voor elkaar?

Dat je met A.I videobeelden laat analyseren en dan de gesproken berichten tussen camera en of bijvoorbeeld deurbell omzet naar een summary in tekst?

Beeld + beschrijving event?
Kun je zelf wat, of moet het echt kant en klaar?
Want Frigate kan opnemen en spraak herkennen, dus je zou spraak detectie -> mapje, en dan een script dat obv inotify events je mp4 door ffmpeg gooit om alleen de audio eruit te halen en die door de Whisper of Amazon Transcribe API haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

Ik ben op zoek naar twee buitencamera's die specifiek wél op wifi werken (dus geen PoE), geen PTZ, hoeft maar 1080p of zelfs 720p te zijn, met als enige harde eis dat ze RTSP hebben, hoeft geen volledige ONVIF oid zelfs. Verder gewoon zo goedkoop mogelijk, want ik hoef er letterlijk niks mee behalve de stream naar Frigate krijgen.
Maar het blijkt dat zelfs de TP-Link Tapo camera's die aan deze eisen voldoen al snel 40 euro per stuk kosten, en dat vind ik te veel geld. Het is puur om een beetje de achtertuin in de gaten te houden als de kids buiten zijn, geen levensbedreigende situaties en het is niet echt voor de beveiliging ofzo.
Heb er twee nodig omdat onze tuin een L-vorm is en het uiteinde dat met een kijkhoek van 90 graden in theorie alles in beeld zou hebben nog geen stroom heeft. Uiteindelijk wil ik daar een degelijkere camera hangen, nu wil ik gewoon iets zodat ik in de zomer een beetje in de gaten kan houden wat er buiten gebeurt.

Iemand enige aanraders? De goedkoopste volgens V&A is deze: uitvoering: Imou Versa maar die is alleen bij één winkel goedkoper dan anderen en die heeft meer dan een week levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.G
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-06 19:05

R.G

Oon schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:53:
[...]

Kun je zelf wat, of moet het echt kant en klaar?
Want Frigate kan opnemen en spraak herkennen, dus je zou spraak detectie -> mapje, en dan een script dat obv inotify events je mp4 door ffmpeg gooit om alleen de audio eruit te halen en die door de Whisper of Amazon Transcribe API haalt.
Hoe zwaar is frigate wel niet, zit er overkill uit maar wel mooi?
Stel een nas als je daar gauw een aantal containers op hebt draaien dan wordt het al intensief met 4gb ram?

Ik heb nu een google camera.. i know privacy ahm.. maar dat gaat daar niet zomaar mee werken verwacht ik?
Kan je uberhaupt met home assistant al google deurbellen bijvoorbeeld koppelen.

Ik prijs ook RSTP, maar rstp zit bijna nergens meer in.. het is intensief voor accu's en batterijen blijkbaar en bedrijven / producten willen graag via subscriptie modellen werken..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online

Oon

R.G schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:06:
[...]

Hoe zwaar is frigate wel niet, zit er overkill uit maar wel mooi?
Stel een nas als je daar gauw een aantal containers op hebt draaien dan wordt het al intensief met 4gb ram?

Ik heb nu een google camera.. i know privacy ahm.. maar dat gaat daar niet zomaar mee werken verwacht ik?
Kan je uberhaupt met home assistant al google deurbellen bijvoorbeeld koppelen.

Ik prijs ook RSTP, maar rstp zit bijna nergens meer in.. het is intensief voor accu's en batterijen blijkbaar en bedrijven / producten willen graag via subscriptie modellen werken..
Een NAS is dan ook niet het juiste apparaat om containers op te draaien, hooguit NextCloud en vergelijkbaar. Voor Frigate doe je goed aan een dedicated NUC (heb je al voor rond de 100 euro) of een echte server (oude PC ofzo). Kan goed overweg met videokaarten en de Google Coral accelerator, maar als je CPU-only draait is het vrij intensief.
Maar als je geen detectie doet en alleen maar het beeld re-streamt dan is Frigate niet veel resource-intensiever dan gewoon voor iedere camera een ffmpeg proces draaien.

Vrijwel alle echte beveiligingscamera's hebben gewoon RTSP of ONVIF, en zelfs het consumentenspul van Eufy of TP-Link heeft RTSP.
Camera's op batterij zijn m.i. sowieso al ondergeschikt, maar die zullen inderdaad geen 24/7 stream hebben. Videodeurbellen over het algemeen sowieso niet, ook niet als je ze netjes op een trafo aansluit.
Pagina: 1 ... 88 89 Laatste