Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Je zou dan kunnen zoeken op Hikvision en G3, dat zijn de laatste nieuwere camera's.Toppe schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 21:00:
Ik heb de Hikvision DS-2CD2387G2-LU en ben prima tevreden.
Wel ben ik benieuwd of er momenteel nog betere modellen in de markt zijn. Vooral op het gebied van herkenning zou ik prettig vinden.
Beter nachtzicht en beter geluid.
https://www.hikvision.com...ies&checkedSubSeries=NONE
[ Voor 53% gewijzigd door vuurvreter63 op 20-05-2025 21:20 ]
Hikvision gebruiker
Waar ik nog een beetje tegenaan loop is om de nachtbeelden perfect te krijgen. Als ik de IR aanzet dan werkt dit prima met heldere beelden, maar hier op het forum heb ik al vaker gelezen dat kleurenbeeld de voorkeur heeft voor betere persoonsherkenning.
Nu heb ik op ipcamtalk gelezen wat de geadviseerde instellingen voor deze camera zijn, en daarin worden best korte sluitertijden geadviseerd. Om zonder IR te draaien kom ik uiteindelijk uit op 0-100ms sluitertijd, en 0-100 grain.
Het beeld is nu erg goed.. alleen als er een persoon langs loopt dan heb ik nog veel ghosting waardoor de persoon alsnog niet herkenbaar is (tenzij hij stil gaat staan uiteraard):
:strip_exif()/f/image/wpCRpFXiD2jYdLewGI4kZrU5.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is nu wijsheid? Toch overschakelen op zwart-wit met IR, of valt er nog iets te tweaken?
[ Voor 7% gewijzigd door ConQuestador op 04-06-2025 13:07 ]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Encode Mode: H.264
Encode Strategy: General
Resolution 2688*1520
Frame rate: 15
Bit Rate Type: CBR
Bit Rate Customized: 3072
I Frame Interval 30
SVC: 1 (off)
Gebruik iig GEEN H.265 encoding.
O ja, ik draai altijd met Day-time Profile, geen IR, alleen omgevingslicht.
<edit> en even verder zoeken staan mijn instellingen ook niet optimaal:
https://ipcamtalk.com/thr...-for-ipc-t5442t-ze.55189/
https://ipcamtalk.com/thr...-ipc-hfw5241e-z12e.67443/
En er is vast nog meer te vinden, forumlid "wittaj" is daar zo'n beetje de expert.
[ Voor 42% gewijzigd door DjoeC op 04-06-2025 12:33 ]
Je hebt de sluitertijd en grain dus nog op auto staan?DjoeC schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:25:
@ConQuestador Ik heb op mijn 5442 (de oudere versie van deze) instellingen op video (main stream):
Encode Mode: H.264
Encode Strategy: General
Resolution 2688*1520
Frame rate: 15
Bit Rate Type: CBR
Bit Rate Customized: 3072
I Frame Interval 30
SVC: 1 (off)
Gebruik iig GEEN H.265 encoding.
O ja, ik draai altijd met Day-time Profile, geen IR, alleen omgevingslicht
Van de settings die je noemt heb ik ze redelijk gelijk staan, alleen de bitrate wat hoger en iframe op 15.
Mijn instellingen zijn gebaseerd op posts van die wittaj
Ik draai nu nog wel een dag en nacht profiel maar het valt me op dat hij de schedule niet goed volgt, misschien stap ik daar maar weer vanaf dus.
Met jouw settings heb je geen ghosting?
[ Voor 7% gewijzigd door ConQuestador op 04-06-2025 12:35 ]
Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce
Ja, en ghosting is me nog niet opgevallen - al is beweging in mijn geval meestal richting camera.ConQuestador schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 12:34:
[...]
Je hebt de sluitertijd en grain dus nog op auto staan?
<knip>
Met jouw settings heb je geen ghosting?
Nu zeg ik er voor de volledigheid bij: Mijn instellingen dateren van voor siommige van die posts. Ik heb dus net wat aanpassingen gedaan...
Bitrate van 3K naar 8K, Shutter naar manual, customized range en 0-8.3ms. "Meestal" heb ik voldoende omgevingslicht maar ik ga toch eens kijken of deze aanbevolen settings het beter doen.
NB: Ik zou de 2 kentekens op je foto even blurren...
Thnx voor de kentekentipDjoeC schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:00:
[...]
Ja, en ghosting is me nog niet opgevallen - al is beweging in mijn geval meestal richting camera.
Nu zeg ik er voor de volledigheid bij: Mijn instellingen dateren van voor siommige van die posts. Ik heb dus net wat aanpassingen gedaan...
Bitrate van 3K naar 8K, Shutter naar manual, customized range en 0-8.3ms. "Meestal" heb ik voldoende omgevingslicht maar ik ga toch eens kijken of deze aanbevolen settings het beter doen.
NB: Ik zou de 2 kentekens op je foto even blurren...
Ik ben benieuwd, maar mijn ervaring na een paar nachten tweaken is dat 0-8.3ms een pikzwart beeld op gaat leveren als ir niet aan staat. Met ir zou het nog kunnen.
De kern is dat je zult moeten tweaken (term van wittaj: Dial-in). En op dit moment is dat "complex" omdat de nachten kort zijn -maar misschien kun je een keer een nachtje doorhalen en wat instellingen proberen? Bedend dat de hardware van de T54IR gelijk is aan die van de 5442 (met toe en achtervoeging), Als je op dat type zoekt zijn er misschien nog meer tips te vinden. Ik gebruik iig geen IR en ben dat ook niet van plan. Wel sensoren voor buiten verlichting, net als de buren. Is alles afgedekt? Nee - maar dat komt nog... Ik krijg steeds meer tijd om te knutselen enzo.ConQuestador schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:09:
[...]
Thnx voor de kentekentip
Ik ben benieuwd, maar mijn ervaring na een paar nachten tweaken is dat 0-8.3ms een pikzwart beeld op gaat leveren als ir niet aan staat. Met ir zou het nog kunnen.
Ik heb de laatste avonden steeds rond 11 uur zitten tweaken, net voor ik naar bed ging eventjesDjoeC schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 13:42:
[...]
De kern is dat je zult moeten tweaken (term van wittaj: Dial-in). En op dit moment is dat "complex" omdat de nachten kort zijn -maar misschien kun je een keer een nachtje doorhalen en wat instellingen proberen? Bedend dat de hardware van de T54IR gelijk is aan die van de 5442 (met toe en achtervoeging), Als je op dat type zoekt zijn er misschien nog meer tips te vinden. Ik gebruik iig geen IR en ben dat ook niet van plan. Wel sensoren voor buiten verlichting, net als de buren. Is alles afgedekt? Nee - maar dat komt nog... Ik krijg steeds meer tijd om te knutselen enzo.
Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn nu, want mijn ervaring tot nu toe is dat je echt richting de 100ms sluitertijd moet om in de nacht nog goed beeld te hebben zonder IR. En met 100ms krijg je dus ghosting als iemand langs de camera loopt.
Tja, wat is goed beeld? 1 buurman heeft licht/tijdgestuurde verlichting (zonsondergang-zonsopgang), ikzelf en de buren sensor verlichting. Die gaat altijd aan, zelfs bij dieren vanaf formaat kleuter. Zonder verlichting is het beeld spikkelend maar wel bruikbaar. Niet voor herkenning overigens. Enneh, ik weet niet of ik er de komende avonden/ochtenden iets mee ga doenConQuestador schreef op woensdag 4 juni 2025 @ 14:01:
[...]
Ik heb de laatste avonden steeds rond 11 uur zitten tweaken, net voor ik naar bed ging eventjes
Ik ben benieuwd wat jouw ervaringen zijn nu, want mijn ervaring tot nu toe is dat je echt richting de 100ms sluitertijd moet om in de nacht nog goed beeld te hebben zonder IR. En met 100ms krijg je dus ghosting als iemand langs de camera loopt.
Ik heb absoluut geen ervaring met jouw type camera.
Maar gezien je afbeelding en de straat verlichting waar voldoende licht wordt verspreid, die vergelijkbaar is als mijn situatie thuis.
Wil ik mijn ervaring met je delen met mijn camera.
Ik heb aan de voorkant een 180 ⁰ van Hikvision (ColorVu) zonder IR.
Met de opbrengst van de straat verlichting heb ik 24/7 gekleurd beeld, zonder aanvullende led verlichting van de camera.
Sluitertijd staat 1/50 en geen last van ghosting.
Helderheid op 70
Contrast 50
Verzadiging 50
Scherpte 70
Bitrate 4096
Met bovenstaande heb ik perfect beeld en mijn vrienden van de politie zijn altijd heel blij als ik ze kan voorzien van beelden van (mogelijke) daders.
Misschien dat mijn instellingen je iets verder helpen met het afstellen van jouw camera.
Succes.
Hikvision gebruiker
Gaat ook om de T54IR-ZE-S3, maar ik gebruik ze niet in kleurmodus 's nachts omdat daar teveel licht voor nodig is.
Ik gebruik de dag/nacht profielen en die laat ik d.m.v. de API op de camera's schakelen.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Thnx, grote verschil met mij is auto iris en een stuk lagere sluitertijden. Ik zal eens in die richting gaan werken, en mogelijk dan toch overstappen op ir snachts als ik zonder ghosting wil krijgen.boyd86 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 20:44:
@ConQuestador Mocht je er wat aan hebben, bij deze ook mijn instellingen.
Gaat ook om de T54IR-ZE-S3, maar ik gebruik ze niet in kleurmodus 's nachts omdat daar teveel licht voor nodig is.
Ik gebruik de dag/nacht profielen en die laat ik d.m.v. de API op de camera's schakelen.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dat je met A.I videobeelden laat analyseren en dan de gesproken berichten tussen camera en of bijvoorbeeld deurbell omzet naar een summary in tekst?
Beeld + beschrijving event?
Kun je zelf wat, of moet het echt kant en klaar?R.G schreef op zondag 8 juni 2025 @ 17:19:
Heefft iemand het al voor elkaar?
Dat je met A.I videobeelden laat analyseren en dan de gesproken berichten tussen camera en of bijvoorbeeld deurbell omzet naar een summary in tekst?
Beeld + beschrijving event?
Want Frigate kan opnemen en spraak herkennen, dus je zou spraak detectie -> mapje, en dan een script dat obv inotify events je mp4 door ffmpeg gooit om alleen de audio eruit te halen en die door de Whisper of Amazon Transcribe API haalt.
Maar het blijkt dat zelfs de TP-Link Tapo camera's die aan deze eisen voldoen al snel 40 euro per stuk kosten, en dat vind ik te veel geld. Het is puur om een beetje de achtertuin in de gaten te houden als de kids buiten zijn, geen levensbedreigende situaties en het is niet echt voor de beveiliging ofzo.
Heb er twee nodig omdat onze tuin een L-vorm is en het uiteinde dat met een kijkhoek van 90 graden in theorie alles in beeld zou hebben nog geen stroom heeft. Uiteindelijk wil ik daar een degelijkere camera hangen, nu wil ik gewoon iets zodat ik in de zomer een beetje in de gaten kan houden wat er buiten gebeurt.
Iemand enige aanraders? De goedkoopste volgens V&A is deze: uitvoering: Imou Versa maar die is alleen bij één winkel goedkoper dan anderen en die heeft meer dan een week levertijd.
Hoe zwaar is frigate wel niet, zit er overkill uit maar wel mooi?Oon schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:53:
[...]
Kun je zelf wat, of moet het echt kant en klaar?
Want Frigate kan opnemen en spraak herkennen, dus je zou spraak detectie -> mapje, en dan een script dat obv inotify events je mp4 door ffmpeg gooit om alleen de audio eruit te halen en die door de Whisper of Amazon Transcribe API haalt.
Stel een nas als je daar gauw een aantal containers op hebt draaien dan wordt het al intensief met 4gb ram?
Ik heb nu een google camera.. i know privacy ahm.. maar dat gaat daar niet zomaar mee werken verwacht ik?
Kan je uberhaupt met home assistant al google deurbellen bijvoorbeeld koppelen.
Ik prijs ook RSTP, maar rstp zit bijna nergens meer in.. het is intensief voor accu's en batterijen blijkbaar en bedrijven / producten willen graag via subscriptie modellen werken..
Een NAS is dan ook niet het juiste apparaat om containers op te draaien, hooguit NextCloud en vergelijkbaar. Voor Frigate doe je goed aan een dedicated NUC (heb je al voor rond de 100 euro) of een echte server (oude PC ofzo). Kan goed overweg met videokaarten en de Google Coral accelerator, maar als je CPU-only draait is het vrij intensief.R.G schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 19:06:
[...]
Hoe zwaar is frigate wel niet, zit er overkill uit maar wel mooi?
Stel een nas als je daar gauw een aantal containers op hebt draaien dan wordt het al intensief met 4gb ram?
Ik heb nu een google camera.. i know privacy ahm.. maar dat gaat daar niet zomaar mee werken verwacht ik?
Kan je uberhaupt met home assistant al google deurbellen bijvoorbeeld koppelen.
Ik prijs ook RSTP, maar rstp zit bijna nergens meer in.. het is intensief voor accu's en batterijen blijkbaar en bedrijven / producten willen graag via subscriptie modellen werken..
Maar als je geen detectie doet en alleen maar het beeld re-streamt dan is Frigate niet veel resource-intensiever dan gewoon voor iedere camera een ffmpeg proces draaien.
Vrijwel alle echte beveiligingscamera's hebben gewoon RTSP of ONVIF, en zelfs het consumentenspul van Eufy of TP-Link heeft RTSP.
Camera's op batterij zijn m.i. sowieso al ondergeschikt, maar die zullen inderdaad geen 24/7 stream hebben. Videodeurbellen over het algemeen sowieso niet, ook niet als je ze netjes op een trafo aansluit.
Ik heb mijn zinnen gezet op het aanschaffen van een panorama camera van Tp-Link; de Vigi S485PI. Alleen kan ik heel weinig vinden over deze op bedrijven gerichte tak van TP-link. Is er hier iemand die een ervaring of twee heeft met een camera uit deze reeks?
Nu weet ik dat Tp-Link ook hun Tapo lijn heeft welke meer is gericht op consumenten, maar het voor mij net niet is qua specificaties.
Nog even doordenkend: waarom geen 180 graden camera?
[ Voor 10% gewijzigd door DjoeC op 01-07-2025 21:38 ]
Deze camera is goedkoper en beter.
Dit ter overweging en anders eens kijken bij een ander merk.
Maar mij bevalt hij prima.
https://hq-securityshop.n...olorvu-2x-4mm-lens-zwart/
[ Voor 24% gewijzigd door Gonadan op 02-07-2025 11:54 . Reden: referral verwijderd ]
Hikvision gebruiker
Dankje voor de suggestie, die ben ik inderdaad al tegengekomen. (evenals soortgelijke modellen bij Dahua, Annke en meer waarvan ik de naam alweer vergeten benvuurvreter63 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:34:
@Tweaker_Ruwy
Deze camera is goedkoper en beter.
Dit ter overweging en anders eens kijken bij een ander merk.
Maar mij bevalt hij prima.

De reden dat ik naar dit model van Vigi neig heeft voornamelijk te maken met de enkele lens; Ik zit in een conflict met buren die het niet prettig vinden dat er een lens van de huidige dual lens panorama camera naar hun tuin gericht is (wat ik volledig begrijp). Maar ondanks dat die lens aangeplakt is met tape en dus werkelijk niets ziet de-escaleert er niets schijnbaar. Daarom ben ik wat onderzoek aan het doen naar een camera met enkele lens die mij toch hetzelfde beeld kan bieden. (en er misschien zelfs wel op vooruit ga
Mijn voorkeur gaat uit naar een diplomatieke oplossing (dit proces loopt al wel), maar een technische oplossing achter de hand hebben lijkt mij niet onverstandig.
Er bestaat zoiets als een privacy filter en dat werkt perfect.Tweaker_Ruwy schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:49:
[...]
Dankje voor de suggestie, die ben ik inderdaad al tegengekomen. (evenals soortgelijke modellen bij Dahua, Annke en meer waarvan ik de naam alweer vergeten ben)
De reden dat ik naar dit model van Vigi neig heeft voornamelijk te maken met de enkele lens; Ik zit in een conflict met buren die het niet prettig vinden dat er een lens van de huidige dual lens panorama camera naar hun tuin gericht is (wat ik volledig begrijp). Maar ondanks dat die lens aangeplakt is met tape en dus werkelijk niets ziet de-escaleert er niets schijnbaar. Daarom ben ik wat onderzoek aan het doen naar een camera met enkele lens die mij toch hetzelfde beeld kan bieden. (en er misschien zelfs wel op vooruit ga)
Mijn voorkeur gaat uit naar een diplomatieke oplossing (dit proces loopt al wel), maar een technische oplossing achter de hand hebben lijkt mij niet onverstandig.
Je zou dit kunnen laten zien aan je buren dat je dit gebruikt.
Om een camera met enkele lens te gebruiken, neemt dat gevoel niet weg.
Wees openhartig en meegaand dan kom je het verst.
Hikvision gebruiker
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Met de huidige staat van vervolgen en de nieuwe AI mogelijkheden lijkt me identificeren en oppakken niet langer noodzakelijk. Laserstralen zijn automatisch nauwkeurig te richten, niemand die ooit nog weet dat er een boefje was. Alles automatisch
{einde ironie mode}
@Frogmen Nog geen ervaring mee, hoop dat zo te houden.....
Camera's heb je vooral om jezelf en familie een veilig gevoel te gevenFrogmen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:17:
Vraagje voor alle camera enthousiasten heeft er iemand ook al ervaring dat de dader door de camera inderdaad geidentificeerd is en opgepakt.
Verder verhoogd het de drempel; de meeste kwaadwilligen opereren min of meer impulsief. Als bij jou het er wat lastiger uitziet door camera's of alarm, proberen ze het wel ergen anders.
Hier in de buurt vond twee jaar geleden een ernstig incident plaats. De politie heeft toen aan de hand van camerabeelden - waaronder die van mij - de route van de daders kunnen vaststellen en opsporen.
Mijn huis is slimmer dan ik...
Ja hoor, meerdere malen gebeurt.Frogmen schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:17:
Vraagje voor alle camera enthousiasten heeft er iemand ook al ervaring dat de dader door de camera inderdaad geidentificeerd is en opgepakt. Of dat iemand bruikbare beelden had om de dader te identificeren. Want naar mijn idee weten de boefjes heel goed dat ze zwarte kleding en een hoodie moeten dragen en de camera's dan kunnen negeren.
Mijn camera hangt open en bloot, maar is zwart van kleur en valt daardoor niet op en dat hou ik zo.
Zoals eerder al aangegeven, de politie is altijd blij met mijn beelden.
Oja, door de ColorVu hoeft de lamp niet aan en is het beeld in de nachtelijke uurtjes altijd gekleurd door de straat verlichting.
Hikvision gebruiker
Hier ook een ernstig incident gehad en de politie heeft de route van de daders kunnen bepalen met beelden van ons en andere wijkgenoten. De sloot voor ons huis is volledig uitgekamd op zoek naar een wapen. Niets gevonden in de sloot en daders zijn ook nooit vastgesteld en ook nooit gepakt.Conrado schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:42:
[...]
Camera's heb je vooral om jezelf en familie een veilig gevoel te geven![]()
Verder verhoogd het de drempel; de meeste kwaadwilligen opereren min of meer impulsief. Als bij jou het er wat lastiger uitziet door camera's of alarm, proberen ze het wel ergen anders.
Hier in de buurt vond twee jaar geleden een ernstig incident plaats. De politie heeft toen aan de hand van camerabeelden - waaronder die van mij - de route van de daders kunnen vaststellen en opsporen.
Wel 2x schade aan onze auto gehad op de publieke parkeerruimte voor onze woning . De veroorzakers hadden zich niet gemeld. Toen heb ik een camera opgehangen om deze parkeerruimte te monitoren (mag officieel niet zonder vergunning). 3de keer van autoschade had ik wel beeld van de veroorzakende auto, inclusief nummerplaat (achteraf vastgesteld).
Maar ik was al naar buiten gerend vanwege geluid van de aanhanger die onze geparkeerde auto een beuk/deuk had gegeven. De veroorzaker stopte wel toen ik hem hard toe riep terwijl die aan het wegrijden was. Hij had niets gemerkt maar toen die de schade zag aan onze auto (niet de camerabeelden), heeft die netjes de papieren ingevuld met mij en ondertekend voor "schuld". Mijn buurman heeft wel met mijn beelden een schade aan zijn geparkeerde auto kunnen verhalen op de dader.
Een licht/geluid sirene aan de buiten/binnenkant schrikt wel een indringer/inbreker af. Voor buiten heb je officieel in NL een vergunning nodig. Bij mij is die maar 1x keer afgegaan, ook nog "onterecht"/"eigen schuld". De buurman vergat het alarm van mij tuin uit te zetten toen die mij tuin van water ging voorzien tijdens mijn vakantie. Maar goed hij zei dat die het alarm met de App binnen een paar tellen uit heeft kunnen zetten.
Dus camera's of sensoren met goede mens- en voertuig(beweeg)-herkenning hebben dus ook andere functies. Met camera's en of sensoren gekoppeld aan een sirene werkt de afschrikking dus goed tegen indringers en inbrekers.
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Over welke vergunning heb je het ?Antonio di schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:56:
[...]
Hier ook een ernstig incident gehad en de politie heeft de route van de daders kunnen bepalen met beelden van ons en andere wijkgenoten. De sloot voor ons huis is volledig uitgekamd op zoek naar een wapen. Niets gevonden in de sloot en daders zijn ook nooit vastgesteld en ook nooit gepakt.
Wel 2x schade aan onze auto gehad op de publieke parkeerruimte voor onze woning . De veroorzakers hadden zich niet gemeld. Toen heb ik een camera opgehangen om deze parkeerruimte te monitoren (mag officieel niet zonder vergunning). 3de keer van autoschade had ik wel beeld van de veroorzakende auto, inclusief nummerplaat (achteraf vastgesteld).
Maar ik was al naar buiten gerend vanwege geluid van de aanhanger die onze geparkeerde auto een beuk/deuk had gegeven. De veroorzaker stopte wel toen ik hem hard toe riep terwijl die aan het wegrijden was. Hij had niets gemerkt maar toen die de schade zag aan onze auto (niet de camerabeelden), heeft die netjes de papieren ingevuld met mij en ondertekend voor "schuld". Mijn buurman heeft wel met mijn beelden een schade aan zijn geparkeerde auto kunnen verhalen op de dader.
Een licht/geluid sirene aan de buiten/binnenkant schrikt wel een indringer/inbreker af. Voor buiten heb je officieel in NL een vergunning nodig. Bij mij is die maar 1x keer afgegaan, ook nog "onterecht"/"eigen schuld". De buurman vergat het alarm van mij tuin uit te zetten toen die mij tuin van water ging voorzien tijdens mijn vakantie. Maar goed hij zei dat die het alarm met de App binnen een paar tellen uit heeft kunnen zetten.
Dus camera's of sensoren met goede mens- en voertuig(beweeg)-herkenning hebben dus ook andere functies. Met camera's en of sensoren gekoppeld aan een sirene werkt de afschrikking dus goed tegen indringers en inbrekers.
Hikvision gebruiker
Ik wil het niet teveel laten ontsporen naar een "Help, ik heb een conflict"-vraag, dus even afsluitend:vuurvreter63 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:57:
[...]
Er bestaat zoiets als een privacy filter en dat werkt perfect.
Je zou dit kunnen laten zien aan je buren dat je dit gebruikt.
Om een camera met enkele lens te gebruiken, neemt dat gevoel niet weg.
Wees openhartig en meegaand dan kom je het verst.
Ik ben mij zeer bewust van de technische (on)-mogelijkheden van bewakingscamera's. En ik ben het zeker ook eens dat eerlijkheid het langste duurt en dialoog de beste oplossing is. Dit heb ik allemaal al geboden maar dat is helaas maar de helft van de weg naar een oplossing.
Ik waardeer de scherpe blik wel hoor, maar ik zou het hier graag gefocust houden op het delen van ervaringen met het merk en/of modellen van het merk. Het conflict inhoudelijk komt mogelijk (maar hopelijk niet) wel voorbij onder het "Wonen"-topic.
[ Voor 1% gewijzigd door Tweaker_Ruwy op 02-07-2025 15:58 . Reden: Halve zinnen lezen zo beroerd. ]
Heb nooit de behoefte gehad aan altijd notificaties op m'n telefoon van de camera's (behalve de nestkast) maar wil nu eens Tailscale op deze manier proberen voor wanneer ik niet thuis ben.
Heb een OpenVPN server op de router draaien en sinds een week ofwat een Tailscale server op een andere device in het netwerk. Voordeel van die laatste is dat Tailscale - in theorie - alleen internetverkeer naar/via je Tailscale server leid als het nodig is, al het andere verkeer niet.
Ik wil Tailscale dan wel 24/7 aan hebben op de smartphone als ik een tijd van huis ben.
Ben alleen benieuwd wat dit met je accduur doet...
Omgevingsvergunning per gemeente of regio kan het anders zijn (zoekwoorden: sirene, Alarm installatie, camera):
https://omgevingswet.overheid.nl/home
Nu Mijn vraag: Ik snap dat de hardware van Hikvision/Dahua voor loopt op Ajax, maar ik heb het idee dat Ajax zijn software beter voor elkaar heeft. Klopt deze beredenatie en weeg dat op tegen de mindere hardware van Ajax?
Welke software? Dahua & Hik spreken ONVIF. Dat zou voldoende moeten zijn voor integratie.rows schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:30:
Hallo, ik sta aan de vooravond om mijn gehele alarm te vernieuwen incl 3 camera's buiten. Voor Alarm ga ik denk ik kiezen voor Ajax, aangezien ik draadloos moet/wil gaan en het hoogst haalbare is dan in dit geval een grade 2 systeem, waar Ajax dan ook aan voldoet. Nu zag ik dat Ajax tegenwoordig ook buiten Camera's in het assortiment heeft. In eerste instantie zat ik te denken aan Hikvision/Dahua, maar de integratie van Ajax camera's zal natuurlijk mooier zijn.
Nu Mijn vraag: Ik snap dat de hardware van Hikvision/Dahua voor loopt op Ajax, maar ik heb het idee dat Ajax zijn software beter voor elkaar heeft. Klopt deze beredenatie en weeg dat op tegen de mindere hardware van Ajax?
Ik geloof wel (weet het niet zeker) dat de Integratie binnen de Ajax App van de Ajax Cam makkelijker is en meer mogelijkheden biedt. Er is een Ajax forum waar Ajax Cam's worden behandeld:rows schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:04:
De Integratie met Ajax software en app. Of kan ik de Dahua/Hik ook bedienen vanuit de Ajax app als ik koppel met ONVIF?
Ervaringen met AJAX security
Voor je beslist over een Alarm (Ajax, Lupus, Vesta by Climax), lees ook eens :
Waar moet een draadloos DIY Alarm met smarthome aan voldoen
Ajax Alarm systeem en Interfaces met andere systemen/modules
Antonio di in "Ajax of Lupus Electronics Alarm / Smarthome kiezen"
Vesta: verkoop maar ook met uitleg!:
https://alarmanlagen.pro/#ihr-zuhause-kann-mehr
(morgen overhoren
O ja, en draadloze camera's voor beveiliging -> not done. Draadloze sensoren -> not done. Jammers voor WiFi en 868MHz oid zijn gewoon via een internationaal platform te verkrijgen.
Maar goed alle betere draadloze Alarmsystemen gebruiken hun eigen "868Mhz" voor de sensoren voor een ver bereik en rechtstreekse communicatie (ster-netwerk) met het alarm-paneel (Hub).
Vesta (Climax) gebruikt Dahua cam's maar je moet ook een Cloud acocunt maken.
Lupus Electronics (Climax) gebruikt Dahua cam's met eigen firmware voor hun alarm systemen (geen Cloud afhankelijkheid, wel zelf te kiezen of Lupus DDNS).
Met Hikvision Alarm systemen heb ik weinig ervaring maar deze zullen wel Hikvision Cam's gebruiken.
Plaatje Ajax cam's:
:strip_exif()/f/image/1jSZlTpVP2D9Vv8HoOpCu7Kc.jpg?f=fotoalbum_large)
Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0015732/2007-12-22#Bijlage8 categorie 7...
Leuk dat plaatje met hele cirkels aan (IR) ledjes
Klopt, en toch komt 868Mhz verder. Ik ben geen freq/modulatie specialist maar het komt ver (zowel voor mijn Lupus Electronics Alarm als voor mijn Weer sensoren van Ecowitt).DjoeC schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:45:
868MHz voor ver bereik? Hmm... Volgens mij is de toegestane ERP nogal beperkt en aanzienlijk lager dan voor WiFi...
Zie https://wetten.overheid.nl/BWBR0015732/2007-12-22#Bijlage8 categorie 7...
Leuk dat plaatje met hele cirkels aan (IR) ledjesEn ik ben met je eens: Cloud -> not done.
Ik hoop dat voor "laag volume" de Z-wave-LR (Long Range, ster-netwerk) doorbreekt voor alarm sensoren.
Ik heb al een AEOTEC Z-stick 10 pro die Z-wave-LR voor EU (868Mhz) is en LR aangeeft onder Home Assistant Z-wave-UI Addon. De sensoren met de Z-wave 800 chip (LR ready) voor de EU moeten nog een Firmware update krijgen voor LR.
Maar goed weer terug naar bewaking-cam's .
Zowel Dahua als Hikvison hebben goede Mens- en voertuig-herkenning ( @rows ,weet niet hoe dit bij Ajax is ) en kunnen bij detectie hiervan iets triggeren van je alarmsysteem of v.v. .
Bijv. camera's met potentiaalvrije uitgang en ingang richting een sensor van een alarmsysteem OF
HTTP(S) commando's over je Ethernet-LAN verbinding voor hetzelfde doel *. Zie voor uitleg hiervoor de review : Lupus Electronics LUPUS - LE232 Alarm Camera review door Antonio di
* = @rows , Ajax cam's zal dit soort communicatie wel in dat eigen "laagje" van het protocol hebben toegevoegd en dan wordt de cam integratie in het Alarm een stuk eenvoudig qua gebruik/installatie (minder technisch)
[ Voor 16% gewijzigd door Antonio di op 03-07-2025 14:41 ]
Over Ajax als beveiliging zijn de meningen verdeelt. Dit komt hoofdzakelijk door de software.rows schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:30:
Hallo, ik sta aan de vooravond om mijn gehele alarm te vernieuwen incl 3 camera's buiten. Voor Alarm ga ik denk ik kiezen voor Ajax, aangezien ik draadloos moet/wil gaan en het hoogst haalbare is dan in dit geval een grade 2 systeem, waar Ajax dan ook aan voldoet. Nu zag ik dat Ajax tegenwoordig ook buiten Camera's in het assortiment heeft. In eerste instantie zat ik te denken aan Hikvision/Dahua, maar de integratie van Ajax camera's zal natuurlijk mooier zijn.
Als je toch gaat vernieuwen, gebruik dan 1 merk en niet 2 verschillende. Dat is vragen om moeilijkheden. Hikvision beveiliging is draadloos en werkt heel goed, en ook met de camera's (geen draadloze camera's nemen!) Je kunt dan een camera koppelen aan een deur/raam/toegang. Gaat het alarm af, heb je er ook beeld bij van de juiste camera. Als ik de keuze had, dan wist ik het wel.
Hikvision gebruiker
Camera's van Ajax die ik op het oog heb zijn POE en geen wifi. Daarnaast zag ik dat ze overigens geen ONVIF ondersteunen. https://ajax.systems/nl/products/turretcam/. Ik heb al een compleet POE+ netwerk door mijn hele huis.
Ik vind de detectie gevoeligheid en de daarbij behorende goede en stabiele software belangrijker dan mens- en voertuig-herkenning. Iedereen die zich op mijn terrein komt is wat mij betreft een indringer. en daar wil ik dan graag zonder vertraging een notificatie van gepushed krijgen.
@vuurvreter63 Mocht iemand bij mij willen inbreken, dan verwacht ik eigenlijk eerst een melding van mijn camera systeem alvorens mijn alarm het gaat overnemen. Bij die laatste gaan dan ook alle toeters en bellen af.
Ik heb overigens ook al 3 maal eufyS350 binnencamera's geinstalleerd. Deze bevallen op zich goed, maar de buitencamera's moeten een stuk professioneler en robuster, dus meer van Eufy zal ik niet overwegen.
[ Voor 14% gewijzigd door rows op 03-07-2025 17:12 ]
Als je de camera's goed heb ingesteld, zal dat zeker gebeuren.
Maar juist die samenwerking tussen camera's en beveiliging is wat ik zo goed vind Hikvision.
Kijk dit filmpje maar eens voor een 1e indruk
YouTube: NEW Wireless Hikvision AX PRO Alarm System – 6 Main Features Of The ...
Hikvision gebruiker
@Antonio di Dat Lupus vind ik ook wek heel interessant. Zit net even naar dat XT3 systeem te kijken en ook hun software ziet er netjes uit! Is dit ook goed zelf te doen als je er niet zo op los gaat als dat jij dat hebt gedaan?
Met hun software is niets mis mee.
Hikvision gebruiker
Lupus XT3 (2G of 3G ingebouwd SIM) is een oud model en al opgevolgd door de XT4 (4G ingebouwd SIM) XT3 (en de Katrein "re-brand van Lupus" ) zou ik dus nooit kopen De XT3 ebn XT4 worden officieel alleen aan installateurs verkocht (zoals Ajax tegenwoordig ook bij een aantal modellen).rows schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:23:
@vuurvreter63 Best een mooi systeem idd, maar ben toch best huiverig voor hun software als ik daar op google lees ik wel heel veel horror verhalen. Tis wel stuk goedkoper dan Ajax als ik het zo doorreken.
@Antonio di Dat Lupus vind ik ook wek heel interessant. Zit net even naar dat XT3 systeem te kijken en ook hun software ziet er netjes uit! Is dit ook goed zelf te doen als je er niet zo op los gaat als dat jij dat hebt gedaan?
XT2-plus (de nieuwe versie met 4G SIM en nieuwe processor MAX) is voor de meeste woonhuizen echt voldoende.
De "F1 868Mhz" van Vesta heeft een zelfde ver bereik als Ajax en de Lupus XT4 (theoretisch 2km, XT2-plus is 100m).
Nadeel van Lupus Electronics is dat hun 'eigen' beveiligings-cam's reeks gedeeltelijk achterhaald is, zo zijn er geen (moderne) Turret modellen en dat zijn nou juist de meest populaire modellen in NL. Er is ook geen slimme deurbel.
Vesta (by Climax) gebruikt Dahua's cam's. Ik heb geen ervaring met hoe de de integratie van Dahua cam's in Vesta is. Vesta wordt door Nederlandse installateurs gebruik maar is ook vrij makkelijk via internet te koop (vraag wel voor het model wat je wilt of je dat als particulier kan gebruiken , zonder een installateur).
Die Duitse "alarmanlagen.pro"-site kan je daar zeker mee helpen, ook hoe de integratie van Dahua is bij Vesta.
Ik zie dat die camera WEL ONVIF ondersteunt maar, en dat lijkt veelzeggend, er staan geen lens specs in de specificaties zoals 1/x.x.....rows schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:08:
Camera's van Ajax die ik op het oog heb zijn POE en geen wifi. Daarnaast zag ik dat ze overigens geen ONVIF ondersteunen. https://ajax.systems/nl/products/turretcam/. Ik heb al een compleet POE+ netwerk door mijn hele huis.
Over software: verdiep je ook eens in bijvoorbeeld Blue Iris en Frigate.
Heb je dan ook al naar Ubiquity en hun Protect oplossing gekeken als optie? Qua camera's tikkeltje minder dan Hikvision en Dahua maar qua gebruiksvriendelijkheid van software schijnt het een stuk beter te zijn.rows schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 23:05:
Top, ga ik zeker even doen. Het software gedeelte en gebruikersvriendelijkheid is voor mij nl heel belangrijk. Ten eerste voor de stabiliteit en ten tweede moet mijn vrouw en kinderen het systeem en dus software app ook kunnen gebruiken. Ik koop liever iets mindere camera’s met goede software dan top camera’s met instabiele slecht te gebruiken software. Laat duidelijk zijn dat ik natuurlijk geen slechte camera met top software wil hebben.
10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple
Ben er een beetje mee aan het experimenteren. Heb een headscale server op een vps en hier al wat 'servers' aan hangen zoals nextcloud en homeassistant, met eigen subdomeinen. Werkt leuk moet ik zeggen. Nog niet gekoppeld aan m'n camera's, daar gebruik ik nog wireguard voor. Wireguard gebruikte ik ook om een remote router (openwrt) te koppelen met de thuisrouter (om camera te aan recorder thuis te verbinden), maar dat werkte niet altijd florisant en lastig te debuggen. Wanneer de verbinding er eenmaal was, geen probleem maar soms was het een drama om verbinding op maken. Met tailscale hier nog geen problemen mee, hang server bij iemand anders in z'n netwerk en in no time verbinding.Piet91 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:03:
Gebruikt iemand hier Tailscale 24/7 op de smartphone?
Heb nooit de behoefte gehad aan altijd notificaties op m'n telefoon van de camera's (behalve de nestkast) maar wil nu eens Tailscale op deze manier proberen voor wanneer ik niet thuis ben.
Heb een OpenVPN server op de router draaien en sinds een week ofwat een Tailscale server op een andere device in het netwerk. Voordeel van die laatste is dat Tailscale - in theorie - alleen internetverkeer naar/via je Tailscale server leid als het nodig is, al het andere verkeer niet.
Ik wil Tailscale dan wel 24/7 aan hebben op de smartphone als ik een tijd van huis ben.
Ben alleen benieuwd wat dit met je accduur doet...
Je kunt ook de voeg verwijderen, kabel erin en de voeg weer dicht maken.
[ Voor 36% gewijzigd door vuurvreter63 op 16-07-2025 11:59 ]
Hikvision gebruiker
Welk type lasdoos heb je gebruikt? Veel van die 'standaard' lasdoosjes zijn niet zo stevig en niet echt geschikt om een camera op te schroeven. Er zijn ook merk specifieke junction boxes zoals deze van Hikvision, maar die is best wel groot.JJmac schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:51:
Ik heb een kleine waterdichte lasdoos gebruikt, de aanvoer een grijze buis en de camera aan de lasdoos.
Ik zou ook graag zo'n junctionbox over de loze leiding heen plaatsen die uit de muur (of uit het "plafond" van een overstek) komt. Dat is wellicht niet optimaal ivm waterdichting (al zitten hier de meeste leidingen onder een overstek waardoor het niet direct inregent). Iemand praktijk ervaring mee?
[ Voor 23% gewijzigd door Batilan op 17-07-2025 10:14 ]
Gebruik wel outdoorkabel, deze werkt bij mij prima met PoE. Andere lengten en soorten zijn beschikbaar (zoek op "outdoor", ik heb voor deze gekozen ivm aangegoten stekkers, scheelt zelf monteren en opnieuw risico op vocht.
Ik heb ook deze in gebruik, hangt al een jaar of vier in volle zon weer en wind - ook met PoE).
Wil je zelf connectoren aanzetten en de "juiste" lengte gebruiken, neem dan zoiets, Belden is een zeer gerenomeerd merk. Altijd 100% koper (Cu) kabel gebruiken, geen CCA. O ja, gebruik dan de JUISTE connectoren voor solide kabel.
Ik ben zelf op zoek een compleet systeem. Had Eufy in gedachten, maar gezien de berichten over onveilige API's en upload van data naar servers van Eufy, heb ik nu ook mijn bedenkingen m.b.t. apparatuur van Chinese afkomst. Zie onderstaande video:
https://www.youtube.com/watch?v=qOjiCbxP5Lc
Wat zijn jullie gedachten hierover?
Life is like a battery, keep it charged!
Je kan je videodata opslaan op de homebase. Je hoeft de cloud back up niet te gebruiken.HenriBusger schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:05:
Hoe zit het eigenlijk met het hele "china spionageverhaal"? Omdat er bijvoorbeeld Hikvision wordt geadviseerd.
Ik ben zelf op zoek een compleet systeem. Had Eufy in gedachten, maar gezien de berichten over onveilige API's en upload van data naar servers van Eufy, heb ik nu ook mijn bedenkingen m.b.t. apparatuur van Chinese afkomst. Zie onderstaande video:
https://www.eufy.com/nl/privacy-commitment
Daarbij is dat filmpje die je post 2 jaar oud.
"I've always been mad. I know I've been mad, like the most of us are. Very hard to explain why you're mad, even if you're not mad."
Daar is nooit bewijs voor geleverd. Dahua en Hik kunnen prima zonder cloud of fabrieksapp werken. Mijn camera's hebben geen internet toegang, ik maak me 0 (nul) zorgen over spionage via mijn cam's.HenriBusger schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:05:
Hoe zit het eigenlijk met het hele "china spionageverhaal"? Omdat er bijvoorbeeld Hikvision wordt geadviseerd.
En voor zo ver mij bekend, werkt Hikvision keihard om een goed beveiligd product te leveren.
Lees ook dit eens: https://www.hikvision.com...mitment-to-cybersecurity/
Hikvision gebruiker
Kat in de zak of is er een alternatief?
Hou me aanbevolen voor tips.
Je kunt Home Assistant proberen als je dat hebt:henkdebouwer schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:39:
Heb mij in het buitenland vergrepen aan de xiaomi CW400. Niet gehinderd door kennis. Nu blijkt dat de enige app waarmee dat ding te bedienen is xiaomi home is? Of zijn er alternatieven, Nu heb ik een xiaomi telefoon en een account waar ik liever geen gebruik van maak, maar de app verplicht mij tot van alles en nog wat voor ik het kan gebruiken, Zelfs op een ander Android device installeren lijkt alleen te werken met een reset. Ook sharen met familie verplicht die mensen een Xiaomi account aan te maken. Zie zelfs problemen over dat het niet is toegestaan om over andere regios te sharen.
Kat in de zak of is er een alternatief?
Hou me aanbevolen voor tips.
https://www.home-assistant.io/integrations/xiaomi/
Of een App/systeem die "ffmpeg" ondersteunt (staat niet bij de spec's van de CW400 dat die "ffmpeg" ondersteunt). Maar het is het proberen waard.
Kijk ook eens naar :
https://github.com/AguzzTN54/go2stream
Als je een "Cloud -token" nodig hebt, zal dat toch verkregen moeten worden via een Xiaomi account/App/WeBUI
[ Voor 4% gewijzigd door Antonio di op 19-07-2025 15:01 ]
Bedankt voor je reactie.Antonio di schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 14:56:
[...]
Je kunt Home Assistant proberen als je dat hebt:
https://www.home-assistant.io/integrations/xiaomi/
Of een App/systeem die "ffmpeg" ondersteunt (staat niet bij de spec's van de CW400 dat die "ffmpeg" ondersteunt). Maar het is het proberen waard.
Kijk ook eens naar :
https://github.com/AguzzTN54/go2stream
Als je een "Cloud -token" nodig hebt, zal dat toch verkregen moeten worden via een Xiaomi account/App/WeBUI![]()
Was al op GitHub op zoek.
Maar home assistant heb ik wel eens mee gespeeld op mijn selfhosted servers met Docker.. Duik er zeker nog eens in.
Maar zal dus voorlopig de enige gebruiker zijn en dan maar hopen dat het blijft werken als ik weer thuis ben. Lees ook berichten over problemen bij stroomuitval. Wat in Thailand nogal vaak voorkomt. Zal toch wat dieper in de buidel moeten tasten denk ik. Solar paneeltje erbij etc.
Bezint eer gij begint.
Heb al een systeem op IP met hardeschijf met POE poorten.
Kan ik daarop gewoon HIKvision camera’s inpluggen of heb ik dan een HIKvision hardeschijf nodig?
(Heb er niet veel weet van maar zakelijk al wel veel van geïnstalleerd en geprogrammeerd op pure fafo)
Dit is thuis.
Er is veel ingebroken in auto’s en zo, ik wil die kornuiten gewoon goed op beeld als ze hier eens langskomen.
Anyways.
Waar kun je tegenwoordig een goede set kopen met veel value for money?
VFM: Hik of Dahua... Voor Dahua stuur je een mail naar Andy https://empiretech01.com/collections/home-security-system via ipcamtalk.com.Technician- schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:13:
WS al 100X gevraagd maar ik zoek een setje van 3 IP buitencameras.
Heb al een systeem op IP met hardeschijf met POE poorten.
Kan ik daarop gewoon HIKvision camera’s inpluggen of heb ik dan een HIKvision hardeschijf nodig?
(Heb er niet veel weet van maar zakelijk al wel veel van geïnstalleerd en geprogrammeerd op pure fafo)
Dit is thuis.
Er is veel ingebroken in auto’s en zo, ik wil die kornuiten gewoon goed op beeld als ze hier eens langskomen.
Anyways.
Waar kun je tegenwoordig een goede set kopen met veel value for money?
Maar, je kunt beide merken ook gewoon op je eigen spul aansluiten. Dan eventueel Frigate of Blue-Iris erbij en gaan met die banaan.
Nee maar heb er ook geen verstand van.DjoeC schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:37:
@Technician- Nog als aanvulling: voordat je een "set" aanschaft, heb je al gekeken welke camera het "beste" is voor de plek waar je die wilt ophangen? Kleur, lens, PTZ, zoom, nachtzicht, wel/niet IR, etc?
Dacht aan de acusense van Hik die is altijd wel juist af te stellen toch?
Ik koop sowieso ook de recorder van Hikvision erbij zodat het sowieso goed werken kan.
[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 29-07-2025 13:40 ]
Heel veel tips zijnin dit forum als eens gegeven: DjoeC in "Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2"Technician- schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:39:
[...]
Nee maar heb er ook geen verstand van.
Dacht aan de acusense van Hik die is altijd wel juist af te stellen toch?
Ik koop sowieso ook de recorder van Hikvision erbij zodat het sowieso goed werken kan.
Lees hier terug of ga naar het ipcamtalk forum. Ik ben blij met Dahua maar anderen hier (ik zal vuurvreter63 niet taggen
Je wilt een set etc. Voor die € ~1.000,- zou ik me goed inlezen en vooral wegblijven van camera's met cloud afhankelijkheid, slechte lenzen (1/1.8 is eigenlijk wel een minimale eis, 1/1.2 is beter maar niet altijd beschikbaar), maximaal 4mp want bij 8mp worden de pixels kleiner en dat kost je lichtgevoeligheid. Let op de lens (2/3/5/6/8/12/.. millimeter). Millimeters zijn niet altijd vergelijkbaar, zoek even terug naar de website waar je het FOV (Field of View) kunt bekijken. DORI is ook zoiets. Belangrijk, maar ga ervan uit dat alle merken het overschatten (afstanden zijn vrijwl altijd iets minder). Idem lichtgevoeligheid. YMMV.
Mijn eerste probeersel was € 25,- van Alie. Die deed gaf verrassend IR beeld maar had onhandelbare firmware. Dahua en Hik zijn echte beveiligingscamera's (duurder = meer opties) maar halen t niet bij Axis (onbetaalbaar voor de particulier).
Voor de rest zal je portemonnee je aankoop moeten kunnen dragen. Succes met je keuze.
Heb je een keuze gemaakt, zoek eens op youtube naar filmpjes over dat type camera, dat is reuze handig om een juist besluit te nemen.
[ Voor 12% gewijzigd door vuurvreter63 op 29-07-2025 15:47 ]
Hikvision gebruiker
Bedankt voor de tip.vuurvreter63 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:45:
Ik ben blij dat ik niet getagged ben door DjoeC 😜 maar zoals hij aangeeft zijn er 2 goede merken. Je geeft aan een Hikvision NVR te willen, mag ik dan de Hikvision ColorVu 3.0 camera's aan prijzen, dan heb je iig bij weinig omgevingslicht, toch gekleurd beeld in de donkere uurtjes, zonder dat je IR hoeft te gebruiken wat weer ongedierte aantrekt en voor valse meldingen kan zorgen.
Voor de rest zal je portemonnee je aankoop moeten kunnen dragen. Succes met je keuze.
Heb je een keuze gemaakt, zoek eens op youtube naar filmpjes over dat type camera, dat is reuze handig om een juist besluit te nemen.
Voor mijn zaak bestel ik altijd bij pro-alarm.nl
Fijne mensen qua communicatie en krijg zakelijk nog een kleine korting.
[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 29-07-2025 20:24 ]
Ze hebben soms wel aardige prijs acties.
Ik weet dat je bij "Scheduled Tasks" Preset kan selecteren.
Zie ook: YouTube: How to configure smart-linkage auto-tracking with Hikvision TandemVu...
Wat ik echter niet kan vinden, hoe je een "bepaalde eerder gemaakte preset" kan selecteren.
Ik ga ervan uit dat ongeveer op de zelfde wijze gaat als in dit filmpje: YouTube: How to Configure PTZ Function
Is er iemand die dit kan bevestigen of eventueel kan testen voor mij?
Uiteindelijk wil ik kijken of onderstaande mogelijk is:
Preset 1 van 08.00/12.00 uur
Preset 2 van 12.00/13.00 uur
Preset 3 van 13.00/18.00 uur
Alvast bedankt!
NB:
Ik ben benaderd en het kan wat ik wil, bovenstaande oproep is beantwoord.
[ Voor 5% gewijzigd door vuurvreter63 op 01-08-2025 22:36 . Reden: Aanvulling/verduidelijking ]
Hikvision gebruiker
Als de lens groter is, kan 8MP dan weer wel? Bijvoorbeeld met een 1" sensor?DjoeC schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:13:
[...] (1/1.8 is eigenlijk wel een minimale eis, 1/1.2 is beter maar niet altijd beschikbaar), maximaal 4mp want bij 8mp worden de pixels kleiner en dat kost je lichtgevoeligheid.
Yes al heb ik niet de pixel grootte. Zie de link naar ipcamtalk in de andere post. Kies degene met de grootste fysieke pixels. NB: kwaliteit speelt natuurlijk ook nog een rol.GerritGekke schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 20:20:
[...]
Als de lens groter is, kan 8MP dan weer wel? Bijvoorbeeld met een 1" sensor?
Voor een project hebben wij maandenlang een aantal HikVision camera’s met wireshark ‘bekeken’. Met de cloud functionaliteit uit, hebben we geen enkel pakket gezien dat buiten ons netwerk probeerde te komen.HenriBusger schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 18:05:
/f/image/st4TJnGlBRbOTOdC3UWu9Jbh.png?f=fotoalbum_large)
In onze straat zijn er helaas de laatste tijd wat vervelende incidenten geweest. Aan de overkant is onlangs het raam van de voordeur ingetrapt en afgelopen week liet iemand zijn hond poepen in ons geveltuintje zonder het op te ruimen.
Ik wil daarom een beveiligingscamera ophangen, vooral om af te schrikken en incidenten vast te leggen. Aan de linkerzijde van mijn woning (als je ervoor staat) kan ik een UTP-kabel naar buiten trekken. Niet ideaal qua zicht, maar wel het makkelijkst qua bekabeling, een PVC-buis is niet mooi, maar dat neem ik dan voor lief.
Mijn voorkeur gaat uit naar een camera met 180 graden zicht, zodat ik zowel de voordeur als de gezamenlijke poort kan filmen. Bij de buren is onlangs nog een fiets gestolen, dus het zou mooi zijn als dat gebied ook in beeld is.
Ik zit zelf te kijken naar de Dahua 4MP Wide Angle 180° Starlight, maar ik lees wisselende dingen over de beeldkwaliteit van 180° camera’s.
Hebben jullie ervaring met deze camera of betere alternatieven in dezelfde prijsklasse?
Eisen:
- Goede beeldkwaliteit, ook in het donker (nachtzicht)
- Liefst met 1 camera zowel links als rechts van de woning zichtbaar
- Budget rond de €500,- inclusief recorder
- bij voorkeur 1 kabel trekken (utp)
Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt!
Ik heb hier de Reolink Duo 2 PoE opgehangen in de tuin. Prima beeld en één kabeltje, hij is er ook nog in 4K. Voor redundancy kan er ook nog een SD-kaart in. Up en running in 10 minuten.gaisdergerman schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:18:
[Afbeelding]
In onze straat zijn er helaas de laatste tijd wat vervelende incidenten geweest. Aan de overkant is onlangs het raam van de voordeur ingetrapt en afgelopen week liet iemand zijn hond poepen in ons geveltuintje zonder het op te ruimen.
Ik wil daarom een beveiligingscamera ophangen, vooral om af te schrikken en incidenten vast te leggen. Aan de linkerzijde van mijn woning (als je ervoor staat) kan ik een UTP-kabel naar buiten trekken. Niet ideaal qua zicht, maar wel het makkelijkst qua bekabeling, een PVC-buis is niet mooi, maar dat neem ik dan voor lief.
Mijn voorkeur gaat uit naar een camera met 180 graden zicht, zodat ik zowel de voordeur als de gezamenlijke poort kan filmen. Bij de buren is onlangs nog een fiets gestolen, dus het zou mooi zijn als dat gebied ook in beeld is.
Ik zit zelf te kijken naar de Dahua 4MP Wide Angle 180° Starlight, maar ik lees wisselende dingen over de beeldkwaliteit van 180° camera’s.
Hebben jullie ervaring met deze camera of betere alternatieven in dezelfde prijsklasse?
Eisen:
Edit: voor dat budget kun je er zelfs nog wel een NAS bij doen.
Ik heb de 180 graden camera van Hikvision (ColorVu) dit betekent bij weinig omgevingslicht gekleurd nacht beeld. De camera kan mits ingesteld geluids en lichtsignalen geven bij het betreden van je detectie gebied.gaisdergerman schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:18:
[Afbeelding]
Eisen:
Maar let op: een 180 graden camera zal je poort niet zien, enkel de toegang er naar toe.
Waarschijnlijk is het beter om 2 camera's te nemen die je voldoende kan draaien naar het punt,wat jij wilt zien. ColorVu 3.0 geeft nog beter gekleurd beeld in de donkere uurtjes en hebben ook de geluids en licht opties aan boord.
Een andere wat duurdere optie is een TandemVu camera, ook 180 graden beschikbaar, met een PTZ camera die objecten kan volgen (smart tracking).
Succes met je keuze.
Hikvision gebruiker
Tja, je grootste probleem met een 180 garden camera is dat je ook (bewust, want bij keuze) de straat en de overburen meefilmt. Een betere keuze zou zijn om een camera rechts bij de regenpijp van de buren te monteren en die naar links weg te laten kijken. Dan blijf je iig een beetje binnen de regels.gaisdergerman schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 13:18:
[Afbeelding]
Eisen:
Laat de buren gespiegeld hetzelfde doen en je overlapt elkaar voor het geval er vandalisme tegen 1 vd 2 camera's optreedt.
De poort zou ik vanaf de achtergevel of van achter uit de tuin in de gaten houden. Overigens sluit ik me bij vuurvreter63 aan, omdat je waarschijnlijk altijd straatverlichting (de hele donkere periode) hebt is een daglicht camera best bruikbaar. Gezien de kleur van de gevel zou ik - als mogelijk - voor een zwarte 4mp gaan. Ik ben overigens Dahua fan
Denk ook even na over eventueel tegenlicht van buitenlampen/lantaarnpalen.
Voor uitgebreide reviews kijk je op ipcamtalk.com. Over "problemen" met 180 graden camera's heb ik, anders dan een paar jaar geleden bij de eerste series van Dahua waar de 2 lenzen niet naadloss aansloten, niks gelezen en hik houdt ik niet bij. Ik ben dus wel benieuwd naar die problemen.
<aanvulling> Ik bedenk me nu: die poort is vast gedeeld... Ook daar moet je met de privacy van (andere) gebruikers rekening houden. Daar zou nog nog een soort van ding-dong contact, eventueel met een lamp, op kunnen maken.
[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 06-08-2025 15:59 ]
Bij de Hikvision sluiten beide lenzen naadloos op elkaar aan, dit ter info.DjoeC schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:41:
[...]
Tja, je grootste probleem met een 180 garden camera is dat je ook (bewust, want bij keuze) de straat en de overburen meefilmt. Een betere keuze zou zijn om een camera rechts bij de regenpijp van de buren te monteren en die naar links weg te laten kijken. Dan blijf je iig een beetje binnen de regels.
Laat de buren gespiegeld hetzelfde doen en je overlapt elkaar voor het geval er vandalisme tegen 1 vd 2 camera's optreedt.
De poort zou ik vanaf de achtergevel of van achter uit de tuin in de gaten houden. Overigens sluit ik me bij vuurvreter63 aan, omdat je waarschijnlijk altijd straatverlichting (de hele donkere periode) hebt is een daglicht camera best bruikbaar. Gezien de kleur van de gevel zou ik - als mogelijk - voor een zwarte 4mp gaan. Ik ben overigens Dahua fan![]()
Denk ook even na over eventueel tegenlicht van buitenlampen/lantaarnpalen.
Voor uitgebreide reviews kijk je op ipcamtalk.com. Over "problemen" met 180 graden camera's heb ik, anders dan een paar jaar geleden bij de eerste series van Dahua waar de 2 lenzen niet naadloss aansloten, niks gelezen en hik houdt ik niet bij. Ik ben dus wel benieuwd naar die problemen.
Hikvision gebruiker
Altijd al zo geweest? Als ik me goed herinner volgens berichten op ipcamtalk waren er in het verre begin wat issues met (softwarematige?) uitlijning en/of focus/FOV verschillen tussen de 2 lenzen. Op zich maakt zelf dat natuurlijk geen functioneel verschil maar om in 1 beeld naar te kijken was dat wat vervelend. Ik heb trouwens ook groothoek camera's gezien die 2 of meer losse streams leveren. Misschien is dat wel net zo goed?vuurvreter63 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 15:58:
[...]
Bij de Hikvision sluiten beide lenzen naadloos op elkaar aan, dit ter info.
Deze bijvoorbeeld levert 8k x 4k pixels. Ik heb zo'n scherm niet dus dat wordt altijd verkleinen en op een normaal scherm krijg je dan zwarte balken. Dan heb ik liever iets dat aansluit op "normale" monitoren.
Ik heb maar een 180 graden camera en daar is het beeld gewoon goed. Wat die zwarte balken betreft, ook dat heb ik ook in het beeld, maar software matig kan je dit veranderen (zichtbaar maken in de app of op de webpagina) maar dan heb je wel een iets vertekend beeld welke nog zeer goed is.DjoeC schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:06:
[...]
Altijd al zo geweest? Als ik me goed herinner volgens berichten op ipcamtalk waren er in het verre begin wat issues met (softwarematige?) uitlijning en/of focus/FOV verschillen tussen de 2 lenzen. Op zich maakt zelf dat natuurlijk geen functioneel verschil maar om in 1 beeld naar te kijken was dat wat vervelend. Ik heb trouwens ook groothoek camera's gezien die 2 of meer losse streams leveren. Misschien is dat wel net zo goed?
Deze bijvoorbeeld levert 8k x 4k pixels. Ik heb zo'n scherm niet dus dat wordt altijd verkleinen en op een normaal scherm krijg je dan zwarte balken. Dan heb ik liever iets dat aansluit op "normale" monitoren.
Door recente gebeurtenissen ga ik de 180 graden camera vervangen voor een TandemVu camera met 25x zoom en smart tracking. Had hem maandag besteld omdat hij op voorraad zou zijn, maar dat blijkt niet te kloppen voor het zwarte model, nu afwachten tot het einde van de maand 😭
:strip_exif()/f/image/TuFeLBT7CRxtFU7yfY6ikh3x.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door vuurvreter63 op 06-08-2025 16:46 ]
Hikvision gebruiker
De Tademvu lijkt me een mooie camera, maar die valt helaas buiten mijn budget. Ik had gehoopt om voor het complete systeem, inclusief recorder, rond de €500,- uit te komen.
Met de buren verwacht ik overigens geen problemen. Mijn directe buren hebben zelfs gevraagd of ik een camera wil installeren. Daarnaast hangt de hele straat hier al vol met camera’s, en heeft er jarenlang een dummy-camera aan mijn gevel gezeten.
Omdat er vrij veel verkeer (vooral voetgangers) door de straat komt, lijkt het me niet handig als de camera telkens oplicht. Voor mij gaat het vooral om het afschrikeffect en de mogelijkheid om bij incidenten de beelden terug te kijken.
Ik neig nu naar de volgende setup:
IPC-Color4K-T180 (zwart)
NVR8CH-8P-2EI
EmpireTech PFB203W Wall Mount Bracket
Vergeet ik dan nog iets? Als ik dit bij Andy bestel, kom ik uit op zo’n $544,-. De installatie zal dan net iets duurder zijn. Mocht ik toch niet tevreden zijn, dan kan ik later altijd nog upgraden of een extra camera toevoegen.
Je kunt schema's maken wanneer je wel en geen geluid/lichtsignalen wilt af laten gaan.gaisdergerman schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:19:
Bedankt voor alle reacties, die worden enorm gewaardeerd!
De Tademvu lijkt me een mooie camera, maar die valt helaas buiten mijn budget. Ik had gehoopt om voor het complete systeem, inclusief recorder, rond de €500,- uit te komen.
Met de buren verwacht ik overigens geen problemen. Mijn directe buren hebben zelfs gevraagd of ik een camera wil installeren. Daarnaast hangt de hele straat hier al vol met camera’s, en heeft er jarenlang een dummy-camera aan mijn gevel gezeten.
Omdat er vrij veel verkeer (vooral voetgangers) door de straat komt, lijkt het me niet handig als de camera telkens oplicht. Voor mij gaat het vooral om het afschrikeffect en de mogelijkheid om bij incidenten de beelden terug te kijken.
IPC-Color4K-T180 (zwart)
NVR8CH-8P-2EI
Vergeet ik dan nog iets? Als ik dit bij Andy bestel, kom ik uit op zo’n $544,-. De installatie zal dan net iets duurder zijn. Mocht ik toch niet tevreden zijn, dan kan ik later altijd nog upgraden of een extra camera toevoegen.
Daarbij kan je in alle Hikvision camera's een SD kaartje plaatsen om terug te kijken.
En deze TandemVu heb je al onder € 500,00
https://pro-alarm.nl/hikvision-ds-2se4c425mwg-e-4mp
En voor € 50,00 meer heb je een 180 graden TandemVu
https://pro-alarm.nl/hikv...-ir-panorama-ptz-25x-zoom
Maar bovenstaande camera's hebben geen smart tracking, maar je kan de PTZ camera wel richten op je poort.
[ Voor 7% gewijzigd door vuurvreter63 op 06-08-2025 20:49 ]
Hikvision gebruiker
Als ik een raad mag geven is om video eenvoudig op te slaan en te kunnen terugzoeken. Met een IP-recorder of NAS bijvoorbeeld.vuurvreter63 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:40:
Daarbij kan je in alle Hikvision camera's een SD kaartje plaatsen om terug te kijken.
Voor onze nieuwbouw zijn we nu met camera's bezig, maar hebben al wat ervaring in het vorige huis. Toen hebben we o.a. buren kunnen helpen die een incident hadden. Je wilt dan 'iets' kunnen terugzoeken, op meerdere camera's nalopen en vervolgens rond zo'n moment kunnen kijken wat er zich afspeelde. Dan is een SD-kaartje niet zo handig.
Ik heb geen ervaring met een IP recorder, maar met een NAS des temeer, wat een drama was dat.Conrado schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:50:
[...]
Als ik een raad mag geven is om video eenvoudig op te slaan en te kunnen terugzoeken. Met een IP-recorder of NAS bijvoorbeeld.
Voor onze nieuwbouw zijn we nu met camera's bezig, maar hebben al wat ervaring in het vorige huis. Toen hebben we o.a. buren kunnen helpen die een incident hadden. Je wilt dan 'iets' kunnen terugzoeken, op meerdere camera's nalopen en vervolgens rond zo'n moment kunnen kijken wat er zich afspeelde. Dan is een SD-kaartje niet zo handig.
Nu ik een NVR heb, heb ik geen problemen meer, die ik met een NAS wel had.
En een SD kaartje is zeker een hele goede optie om terug te kijken, temeer je bij Hikvision kan filteren op mens en voertuig om terug te kijken.
En zijn nog wel meer reden om een SD kaartje te nemen.
Hikvision gebruiker
Ik ben zelf voor de 16CH gegaan, die is maar een paar tientjes duurder, maar geeft je voor de toekomst meer dan genoeg ruimte.gaisdergerman schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:19:
NVR8CH-8P-2EI
Ja, dat kan.vuurvreter63 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:55:
Ik heb geen ervaring met een IP recorder, maar met een NAS des temeer, wat een drama was dat.
Ik gebruik Synology Surveillance Station en dat bevalt prima
Lijkt me een goeie combinatie. Let op en bestel de pfb203wb (black). Je kunt zowel in de camera als in de nvr gebieden aangeven waar ie wel of niet op reageert. Een SD kaartje kan handig zijn maar neem er dan wel een die voor camera's wordt aanbevolen al vraag ik me wel af wat de toegevoegde waarde is, de nvr levert nl ook de spanning. Spanning weg dan kaartje ook nutteloos.gaisdergerman schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 20:19:
Bedankt voor alle reacties, die worden enorm gewaardeerd!
IPC-Color4K-T180 (zwart)
NVR8CH-8P-2EI
Heb je dan niet liever een 180 graden/25x combi? https://empiretech01.com/...work-panoramic-ptz-camera vooral de link tussen de 2 maakt m interessant https://ipcamtalk.com/thr...-no-nvr.81996/post-928771vuurvreter63 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 16:43:
[...]
Ik heb maar een 180 graden camera en daar is het beeld gewoon goed. Wat die zwarte balken betreft, ook dat heb ik ook in het beeld, maar software matig kan je dit veranderen (zichtbaar maken in de app of op de webpagina) maar dan heb je wel een iets vertekend beeld welke nog zeer goed is.
Door recente gebeurtenissen ga ik de 180 graden camera vervangen voor een TandemVu camera met 25x zoom en smart tracking. Had hem maandag besteld omdat hij op voorraad zou zijn, maar dat blijkt niet te kloppen voor het zwarte model, nu afwachten tot het einde van de maand 😭
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door DjoeC op 06-08-2025 23:21 ]
Hikvision heeft de optie, dat als er een netwerk probleem is, de gegevens op de SD kaart , worden gesynchroniseerd met de NVR als het netwerk weer is herstelt. Daarvoor is het SD kaartje een must.DjoeC schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:07:
[...]
Een SD kaartje kan handig zijn maar neem er dan wel een die voor camera's wordt aanbevolen al vraag ik me wel af wat de toegevoegde waarde is.
Wordt de NVR tijdens een inbraak gestolen of onklaar gemaakt, dan is het SD kaartje in de camera weer een uitkomst, er wordt zelden een NVR en Camera gestolen of onklaar gemaakt.
Een PoE adapter op je belangrijkste camera's, zijn dan ook een welkome aanvulling.
Bij stroomuitval werkt niets meer, ook geen PoE adapter, maar hoevaak hebben we die?DjoeC schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:07:
[...]
de nvr levert nl ook de spanning. Spanning weg dan kaartje ook nutteloos.
Ik zelden.
Hikvision gebruiker
Door de PTZ tactisch in te zetten, zal ik in de donkere uurtjes toch 180 graden beeld hebben.DjoeC schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:17:
[...]
Heb je dan niet liever een 180 graden/25x combi? https://empiretech01.com/...work-panoramic-ptz-camera vooral de link tussen de 2 maakt m interessant https://ipcamtalk.com/thr...-no-nvr.81996/post-928771
En "Smart Tracking/linkage werken beide camera's samen.
Door in vaste camera bepaalde gebieden aan te geven voor smart tracking, zal de PTZ camera het object volgen en kan je ook het zoom level aanpassen.
De PTZ zal dan ook buiten het beeld van de vaste camera volgen.
Zie ook: YouTube: How to configure smart-linkage auto-tracking with Hikvision TandemVu...
[ Voor 17% gewijzigd door vuurvreter63 op 06-08-2025 23:33 ]
Hikvision gebruiker
Je kan de camera toch beveiligen met 2 andere camera's zodat je ziet als ze hem stelen.vuurvreter63 schreef op woensdag 6 augustus 2025 @ 23:25:
[...]
er wordt zelden een NVR en Camera gestolen of onklaar gemaakt.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ja dat kan, maar daar zal niet iedereen geld voor (over) hebben.John245 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 06:51:
[...]
Je kan de camera toch beveiligen met 2 andere camera's zodat je ziet als ze hem stelen.
Hikvision gebruiker
Standaard setup voor beveiliging is dat een camera eigenlijk altijd bij een andere camera in beeld moet zijn. Maar als de nvr gestolen wordt... @vuurvreter63 heeft daar wel een punt voor die geheugenkaartjes, maar toch... De nvr zou niet zo maar fysiek bereikbaar moeten zijn, overigens is dat niet altijd realistisch.John245 schreef op donderdag 7 augustus 2025 @ 06:51:
[...]
Je kan de camera toch beveiligen met 2 andere camera's zodat je ziet als ze hem stelen.