DjoeC schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:36:
[...]
Ik ben wel benieuwd, je zit in het juiste topic, maar juist omdat je er nog niet zoveel van afweet, had je voor je de vraag stelde al wat terug gelezen? Dat geldt voor alle topics op tweakers: Een heel klein beetje vooronderzoek helpt je heel ver op weg...... En daarna mogen de vragen die er nog zijn uiteraard komen

Ik ben nu ca 20 pagina's terug gegaan en heb veel gelezen. Dat gezegd hebbende; nog geen stap dichterbij een keuze

. Wel besloten de "eis" voor het gebruik binnen los te laten, probeer wel even een babycamera oid te scoren via MP.
Wat heb ik voor nu meegekregen: Eerst maar eens onderzoek doen naar de type camera's die ik voor deze 2 posities nodig heb, met name de hoogte vind ik een ding. Ik verwacht ze toch op ca 2.4m en wellicht nog iets hoger te moeten hangen. Kan helaas niet op de garagedeur plaatsen. Het identificeren van eventuele personen is natuurlijk het summum, maar ik denk dat dit lastig wordt met deze hoogtes.
De FOV is natuurlijk belangrijk en het lichtopbrengst. Ik heb even een foto gemaakt met mijn telefoon met de ultra groothoek (120 graden?) en de "normale" camera welke zo'n 72 schijnt te zijn. Die laatste heb ik niet zo veel aan, dat is te veel ingezoomd (en ik wil 1 camera op die positie). En de foto is in het "donker" gemaakt, en ik verwacht dat er genoeg licht is om een camera zonder IR te laten werken (er staat ook altijd een lamp aan langs de straat en bij onze voordeur) Wel wil ik dat de camera dat ondersteund overigens

. Het is nog wel lastig om een de oprit en de voordeur in 1 te krijgen, maar ik kan dat met mijn telefoon redelijk testen denk ik.
De lens calculator probeer ik nog te doorgronden haha. Even kijken of ik daar handig mijn "omgeving" in kan krijgen. Plattegrond van maps is wat te weinig details om dat goed te krijgen. Wellicht enkele tips omdat goed in deze tool te krijgen? Uiteraard ken ik de afmetingen, wellicht zelf een plattegrond maken?
Start van de oprit is vanaf het punt waar de camera zou moeten komen ongeveer 10M en dat zit je al bijna op de R van DORI ;-) Hoogte is dan bepalend denk ik. Dit geldt ook voor de andere positie, alleen dan is het eerst punt van contact al op ca 6-7 meter,
Mijn gevoel zegt nu dat de UNV IPC3624LE-ADF28K-WP die @
Galaxis linkte voldoet aan al mijn eisen. En dat zullen dan de equivalenten van hikv en dahua die dezelfde specs hebben ook voldoen.
Correct me if i'm wrong please

. In ieder geval lekker aan het lezen en onderzoeken