Ik snap nog steeds niet welke aanpassing er vereist wordt van iemand die bij een loket wordt geholpen door iemand met een hoofddoek. Dus vind ik de draagster niet egocentrisch.gambieter schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 01:27:
[...]
Wat je antwoord mist, is het opwekken van vertrouwen bij de ontvangers. Het is nog steeds een egocentrische redenering, waarbij er primair wordt gekeken naar de persoon zelf, niet naar de interacties met anderen. Er wordt nog steeds alleen aanpassing door anderen verwacht.
Ik ben het met je eens dat dit voor mensen die niet de overheid vertegenwoordigen tegenover andere mensen (dwz kantoor, ICT etc) werkt, maar niet voor mensen die direct contact hebben met andere mensen die op neutraliteit moeten kunnen rekenen en waarbij de uitstraling door de persoon dat vertrouwen ook moet opwekken.
En dat is iets waar het individu rekening mee moet houden. Niet egocentrisch vinden dat anderen zich maar moeten aanpassen, maar ook zelf aanpassen en rekening houden met hoe je ontvangen wordt. Dat doe je ook bij sollicitaties, waarom dan niet altijd?
Je moet anderen ook de vrijheid geven om verschoond te blijven van jouw prive-uitingen. Dat is het geven in het maatschappelijk verkeer dat ik nog steeds mis in je antwoorden.
Verschoond willen blijven van privé-uitingen klinkt als maatschappelijke smetvrees. Je hebt met mensen te maken, niet met robots. Mensen uiten zich. Ook in hun werk.
edit: Vertrouwen opwekken doen mensen (voor mij althans) in hun communicatie. Niet omdat er wel of niet een lapje stof over hun hoofd zit.
[ Voor 4% gewijzigd door nineball op 30-08-2016 01:48 ]