Ik wil het in dit topic hebben over de volgende quote uit een ander topic, die ik vaak hoor uit de 'liberale hoek':
Waar het in volgens mij aan schort in deze gedachtegang is
De beschuldiging richting religieuzen lijkt hier te zijn dat ze inconsequent zijn: zelf vrij willen zijn en tegelijkertijd anderen vrijheden ontnemen.[ Dit ] is nu juist het probleem met religie in de samenleving, eenzijdig aanpassing verwachten/eisen, maar daarnaast ook andermans vrijheden willen inperken.
Waar het in volgens mij aan schort in deze gedachtegang is
- Dat alle 'vrijheden' op een hoop worden gegooid, alsof ze volledig inwisselbaar zijn. Echter, de ene vrijheid is de andere niet. De vrijheid van meningsuiting is - volgens mijn levensovertuiging althans - een geheel andere soort vrijheid dan de vrijheid om je seksuele geaardheid in de praktijk te brengen.
- Dat de religieuzen hetzelfde soort vrijheid aan andere opleggen die ze voor zichzelf claimen. Dit is vaak helemaal niet het geval. Ik ken bijv. geen mannelijke 'weigerambtenaren' die hun eigen huwelijk met een man door een trouwambtenaar bevestigd willen doen worden.
- Dat er aangenomen wordt dat 'anderen vrijheden ontnemen' altijd verkeerd is; ikzelf ken echter geen liberalen die anderen de vrijheid willen geven om hun pedofiele geaardheid in de praktijk te brengen. Kortom: in iedere samenleving worden er bepaalde vrijheden ingeperkt en daar is helemaal niets mis mee. Je kunt alleen vervolgens niet de religieuzen verwijten dat zij anderen vrijheden willen inperken.
[ Voor 1% gewijzigd door Rekcor op 24-08-2016 18:22 . Reden: voorbeeld beter omschreven ]