Waarom niet eigenlijk? Geef me, naast godsdienstelijke vrijheden nou eens één
echte reden om mensen toe te staan zo te discrimineren. Want wettelijk is het helemaal in orde en maatschappelijk gezien is het ook geaccepteerd, het homohuwelijk. Trouwambtenaren die weigeren hun werk te doen en homostellen te huwen dienen direct uit hun functie gezet te worden vind ik. Dat staat voor mij op dezelfde voet als immigranten die weigeren in te burgeren, met dien verstande dat een trouwambtenaar door te weigeren direct twee mensen discrimineert. Dat mag echt niet kunnen, en als het wel wordt toegelaten is het uit (imho onverdiende, maargoed) coulance.
Als de ene ambtenaar geen homo's wil trouwen, is er vast wel een ander. Je doet er in feite niemand kwaad mee, al maken sommige organisaties er wel een probleem van.
Dit moet wel geschreven zijn door iemand die niet te horen heeft gekregen dat de trouwambtenaar hun wens om te trouwen niet erkent. Hoe kom je er bij om te zeggen 'je doet er in feite niemand kwaad mee'?
Dit is een probleem (wat Gambieter in dit topic
direct ook al aangaf), namelijk dat je het bekijkt vanuit je eigen perspectief. Je moet jezelf nooit afvragen "zou ik erdoor beledigd zijn?" (of breder getrokken: word ik hierdoor beïnvloed of geraakt?) maar dat doen mensen denk ik wel, en dan vergeten ze dat een ander óók een eigen perspectief heeft dat hoogstwaarschijnlijk niet hetzelfde zal zijn als dat van jou.
Maar wie heeft er dan gelijk?

Persoonlijk ben ik geen voorstander van de 24/7 economie. Tuurlijk is het fijn als je op je vrije zondag wat leuks kan gaan doen, maar de keerzijde is wel dat er mensen moeten werken dan. Als dit geheel vrijwillig is, prima dan maakt het niet uit, maar iemand dwingen al dan niet middels een contract dat ze ook op zondag moeten werken, dat klopt dan weer niet.
Als het gaat om nieuwe contracten, dan zal een werknemen dat natuurlijk kunnen weigeren. Ik ben het met je eens dat je niemand moet gaan dwingen om ineens op zondag te moeten werken, ook niet bij bestaande contracten.
Maar als het bedrijf medewerkers heeft die wél op zondag willen werken, zou het bedrijf dan niet open mogen?

Maar als iedereen gewoon is zou accepteren dat niet iedereen hetzelfde is en anders leeft, zou de samenleving er een stuk beter uitzien.
Als je zo denkt, dan kom je denk ik niet zo snel tot wetten die vrijheden inperken. Dan is je uitgangspunt dat je de vrijheden van burgers zo breed mogelijk wil maken en sta je zoveel mogelijk gewoon toe. Daarna is het een kwestie van je geen zorgen maken over dingen die jou niet raken en daarbij pragmatisch te blijven. Op de vraag of ik voor het homohuwelijk ben zou ik bijvoorbeeld het liefst zeggen dat het me niet uitmaakt: ik hoor niet bij die groep mensen, het raakt mij niet, dus waarom zou ik het willen verbieden?
En op die vraag, "waarom?", daar komen meestal antwoorden uit waar ik niets om geef. Het komt meestal voort uit religieuze (en vaak heeeeeeeeele oude) regels en ideeën, of het komt uit de onderbuik, maar een echte onderbouwing met steekhoudende argumenten zijn er meestal niet of nauwelijks.