En het feit dat er genoeg bewijs is dat dat niet zo is? Dat mensen zonder christen te zijn prima altruistisch kunnen zijn en nederig, enz.
Dat geeft toch aan dat je centrale aanname al niet klopt? Dat Jezus zijn leven gaf voor de mensheid is dan een interessant gegeven, en het maakt hem een nobele man, maar that's it.
Welnu, Jezus kan je hiervan bevrijden, waardoor je waarlijk mens bent zoals bedoeld door God. Je hoeft dan nooit meer bang te zijn, nooit meer bezorgd, enz. Dat is vrijheid.
Dat is mooi. Maar als jij jezelf door Jezus laat bevrijden heeft dat toch geen enkel gevolg voor
mijn recht op euthanasie? Hoogstens op jouw keuze geen gebruik te maken van jouw recht op euthanasie.
Ik snap niet hoe dat elkaar bijt.
Een overheid kan nooit neutraal zijn, want of je staat het homohuwelijk toe, of je doet het niet. Als je vindt dat het homohuwelijk zo schadelijk is als orthodoxe christenen dat vinden, zou ze het nooit toestaan, net zoals ze bijv. harddrugs niet toestaat. Maar de huidige overheid is niet orthodox christelijk, maar sterk liberaal, en vindt dus het homohuwelijk niet schadelijk, en laat het dus toe. Vanuit het liberale gedachtengoed heel begrijpelijk, maar het is niet neutraal.
Waarom is dat niet neutraal. De overheid verplicht het homo-huwelijk toch niet?
Je impliceert hier dat God/Jezus de gehele samenleving afrekent op de keuzes van individuen. Als je dat doorredeneert zou het niet-neutraal zijn als de legaliteit van het homo-huwelijk ertoe kan leiden dat een goede christen die geen homo is en niet met een man getrouwd geweest is alsnog niet naar de hemel mag. (Is dat zo?)
Maar als God individuen afrekent op het gedrag van een groep (en welke groep prefereert hij, de gemeente, de provincie, het land, de EU?), dan lijkt me dat de regels niet echt meer uitmaken. Tenslotte is in een hoop landen homoseksualiteit, overspel, etc. verboden, maar gebeurt het toch.
Ook dit is een niet-neutraal standpunt. Want er zitten op z'n minst twee niet-neutrale gedachten achter: a) dat de vrijheid van het individu (ouder dan 21 weken) een onbetwistbaar recht is
Die aanname is niet absoluut. Tenslotte hanteren we gevangenisstraffen, onvrijwillige opnames, tegenprestaties voor uitkeringen, etc.
b) dat onder die vrijheid verstaan dient te worden: "doen wat je wilt, zolang je andere mensen ouder dan 21 weken niet schaadt". Prima gedachten (ze zouden mijn tweede keus zijn), maar niet neutraal.
Je standpunt lijkt vooral te zijn dat neutraliteit sowieso niet bestaat.
Binnen dat gegeven lijkt me dat je de mogelijkheden tot het hebben van een aangenaam zinnig leven voor zoveel mogelijk mensen moet maximaliseren. Dat lijkt vooralsnog in het huidige staatsbestel beter geborgd dan in dat van slechts enkele decennia geleden.
Niet alleen voor niet-christenen, maar ik denk ook voor veel wel-christenen.
La majestueuse égalité des lois, qui interdit au riche comme au pauvre de coucher sous les ponts, de mendier dans les rues et de voler du pain. - Anatole France